Børne- og Uddannelsesudvalget - 14-01-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 14 januar, 2014 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-01-2014

Godkendt


Punkt 2 Valg af formand og næstformand

Sagsbeskrivelse

Udvalget vælger ved flertalsvalg formand og næstformand, jf. styrelseslovens § 22.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller at udvalget vælger en formand og en næstformand.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-01-2014

Susanne Ejlersen er valgt som formand og Ole Steen Hansen som næstformand.


Punkt 3 Introduktion af det nye udvalg

Sagsbeskrivelse

Der gives en introduktion til udvalgets ansvarsområde.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Ingen.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-01-2014

Introduktionen givet.


Punkt 4 Folkeskolernes ramme for implementering af ny skolereform

Sagsbeskrivelse


Budgetforliget efterlader et behov for nogle politiske præciseringer, som har betydning for det videre arbejde i forhold til skolernes udmøntning af den ny folkeskolereform fra august 2014.


De områder som kræver en præcisering er følgende:


-  Den understøttende undervisning

-  Undervisningsandel

-  Arbejdstiden

-  Budgetmodel og SFO/takster

-  Den åbne skole

-  Valgfag/linjer

-  Kvalitet og effektmåling

-  Udvidelse af skolebestyrelsen

-  Samarbejdsfora om pædagogisk udvikling

-    Kompetenceudvikling


Der er udarbejdet et notat, der uddyber de oplistede områder.


Økonomiske konsekvenser

Der er betydelig usikkerhed omkring andelen af børn og unge, som vil blive tilmeldt SFO og klub i skoleåret 2014-15 grundet en længere skoledag.


Vurdering

Børn og Unge vurderer, at det er nødvendigt at tydeliggøre den politiske ramme for implementering af skolereformen inden årets udgang.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller at Børne- og Uddannelsesudvalget drøfter og tager beslutning om den politisk ramme for skolernes implementering af ny folkeskolereform.


Børn og Unge indstiller

 

1.  at fordelingen 50/50 (lærer/pædagog) i den understøttende undervisning ud over at være en budgetmodel også er retningsgivende for anvendelsen af resurserne, idet skolerne efter de lokale forhold og vilkår kan afvige fra fordelingen, herunder også – i et vist omfang - ansætte andre faggrupper end lærere og pædagoger i den understøttende undervisning. Det er skolens leder, der afgør om – og i givet fald hvornår – understøttende undervisning kan udføres på andre vilkår.

2.  at de opstillede forventninger til lærerenes tjenestetid i forhold til budgettet også indfries i den praktiske udmøntning af resurserne.

3.  at der arbejdes for at sikre en afbalanceret fordeling af skolens opgaver, herunder undervisningsopgaven, på skolens ansatte.

4.  at den enkelte skole– efter drøftelse i LMU- fastlægger arbejdstiden, så der sikres den bedst mulige opgaveløsning til gavn for eleverne. Lærernes arbejdsbetingelser skal, som for andre personalegrupper, være tidssvarende og fleksible. Dette indebærer, at nogle arbejdsopgaver, efter aftale mellem den enkelte lærer og leder, mest hensigtsmæssigt udføres uden for skolens matrikel, fx hjemme.

5. Arbejdstiden for lærere er, som for alle andre faggrupper, 1924 timer. Arbejdstiden fordeles på 210. Skolerne kan i begrænset omfang afvige herfra begrundet i lokale og konkrete forhold.

6.  at der tages udgangspunkt i, at de pædagoger fra SFO og klub, der ønsker det, og som har kompetencerne, tilbydes stillinger i skoleregi, inden for den økonomisk fastsatte ramme.

7.  at takster for kommunale fritidstilbud fastholdes på samme niveau som i skoleåret 2013-14.

8.  at skolerne, senest i skoleåret 2015/16, hver især har indgået forpligtende samarbejde med flere institutioner, foreninger, borgere, virksomheder og Den kreative skole.


9.  at Byrådet fra 2015-16 godkender ønsker til ændringer af linjer i udskolingen samt eventuelle valgfag fra år til år.


10.  at skolerne gør brug af lærernes og pædagogernes kompetencer, nationale test, forskningsviden, forældresamspil og elevevaluering i arbejdet med at sikre høj læringseffekt hos alle elever.


11.  at skolebestyrelsen beslutter om bestyrelsen skal udvides med to medlemmer fra fx. erhvervslivet og/eller fra foreningslivet.


12.  at skolens ledelse beslutter, i dialog med skolens ansatte, hvilke former for fora omkring den pædagogiske udvikling, der skal være på skolen.

 

13.  at midlerne til kompetenceudvikling udmøntes i dialog med de faglige organisationer.


Beslutning i Børne- og Ungdomsudvalget den 26-11-2013

Sagen blev udsat


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-01-2014

Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti tiltræder indstillingen,

Enhedslisten stemmer imod.


Punkt 5 Status på plangrundlag (Lukket)

Punkt 6 Orientering (Lukket)