Børne- og Uddannelsesudvalget - 14-12-2015

Referat
Dato:
Mandag, 14 december, 2015 - 09:00
Hent som fil:

Punkt 92 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-12-2015

Godkendt.


Punkt 93 Orientering om implementering af skolereformen

Sagsbeskrivelse

Siden august 2014 har skolerne arbejdet med at implementere den nye skolereform. Alle skolerne er, efter godt et år, lykkedes med at få indarbejdet mange af elementerne i den nye reform. Der er således ikke elementer af reformen, som der ikke er taget hånd om, derfor er der heller ingen røde markeringer på oversigten (se bilag).


Et af de områder som skolerne skal styrke i reformarbejdet er Den åbne skole. Lovgivningen siger følgende på dette punkt:


Den åbne skole: Skoleloven Kap. 2, §3

Stk. 4. Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med lokale fritids- og klubtilbud og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner. Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes samarbejder, og skolebestyrelsen fastsætter principper for samarbejdet.

Stk. 5. Som led i de i stk. 4 nævnte samarbejder kan skolens leder beslutte, at personer, der ikke er ansat ved kommunens skolevæsen, i begrænset omfang kan varetage undervisningsopgaver i folkeskolens fag og obligatoriske emner og understøttende undervisning.


I henhold til Den åbne skole har der været et særligt fokus på følgende i Fredericia: 


1)  Skolerne skal ved udgangen af skoleåret 2015/16 have indgået i forskellige samarbejdsformer med Den kreative skole.

 

-  Status: Alle skoler har etableret et samspil, hvor der er en vis grad af systematik omkring de aktiviteter, som der samarbejdes om. Der er udviklet forskellige samarbejdsmodeller med distriktsskolerne. Det ser ud til at der er en sammenhæng imellem antal klasse-/hold-tiltag og andel af socioøkonomisk tildeling

 

2) Skolerne skal ved udgangen af skoleåret 2015/16 have indgået i forskellige samarbejdsformer med idrætsforeningerne/SIF gennem Projekt Brobygning:

 

- Status: Alle skoler har høstet gode erfaringer med forløb med idrætsforeninger/skakklub i løbet af 2015/16. Der har vist sig fem typer af samarbejdsmodeller. Der er behov for hen over vinteren/foråret at styrke dialogen mellem foreninger og lærere/pædagoger, så forløbene i endnu højere grad relateres til elevernes læringsmål.


3) PUC skal understøtte at lærere/pædagoger kan få overblik over samarbejdspartnere ift. Den åbne skole. Det skal bl.a. ske ved hjælp af en fælles digital platform:

 

-  Status: Der er skabt et overblik på sitet ”UD i Fredericia”, der er en del af den digitale platform for Museerne i Fredericia. Sitet er under løbende udvikling. Alle kan som udgangspunkt bidrage til at udbygge sitet, hvis de allerede har udviklet undervisningsmateriale relateret til et sted/område i Fredericia.


4)  UngFredericia (Ungdomsskolen/Ungmiljøerne) skal understøtte og inddrages.


-  Status: Et fælles musical-projekt for unge i udskolingen er søsat. Kirstinebjergskolen er projektleder med bistand fra Ungdomsskolen.

-  Flere forskellige talentforløb er under planlægning, hvor virksomheder, ungdomsuddannelser, andre typer af fagpersoner vil indgå i læringsforløb for de særligt talentfulde elever.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Der er afsat midler til Projekt Brobygning i skoleåret 2014/15 og 2015/16.

Vurdering

Børn og Unge vurderer


at skolerne er meget interesseret i Den åbne skole. De er på vej med at udvikle på samspillet, men der mangler fortsat et systematik overblik over samspilsmulighederne. Der skal arbejdes videre på at foreninger, virksomheder m.fl. inddrages naturligt og fleksibelt i skolens hverdag, når det kan bidrage til elevernes motivation og læringsudbytte.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-12-2015

Orientering taget til efterretning.


Punkt 94 Implementering af budget 2016 på Børne- og Uddannelsesudvalgets område

Sagsbeskrivelse

Budget 2016 indeholder en række nye drifts- og anlægsbevillinger, der skal implementeres i løbet af 2016.


Det er et udtrykt ønske, at Børne- og Uddannelsesudvalget, inden budgettet effektueres, drøfter implementeringens mål, rammer og indhold.


I den forbindelse ønsker udvalget også at fastlægge en overordnet tidsplan for implementeringen af såvel drifts- som anlægsopgaver.


De nye tiltag og bevillinger vil blive gennemgået på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at sagen drøftes.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-12-2015

Punktet drøftet.

Budgetposten vedr. iværksætteri & entreprenørskab overgår til Uddannelsesudvalget.

Pulje til sikre skolevej overgår til Miljø & Teknik.

Internationalt skoletilbud overgår til Udannelsesudvalget.


Punkt 95 Projekt stærke børn i stærke familier

Sagsbeskrivelse

Byrådet har med sin vision for Fredericia Kommune vedtaget et mål om via en tidlig indsats at bryde den negative sociale arv. I Fredericia Kommunes budget for 2016 har forligspartierne vedtaget at tage hul på det mål ved at iværksætte et ambitiøst projekt, som målrettes udsatte børnefamilier. Ved en tidlig, intensiv indsats og en rehabiliterende tilgang er sigtet at øge familiens livskvalitet og muligheden for at mestre eget liv. På sigt skal projektet understøtte, at flere unge gennemfører en uddannelse. Udsatte børnefamilier med behov for hjælp og støtte vil blive mødt med en mulighedsorienteret tilgang og med en koordineret familiehandleplan, der skaber fremgang for familien.


Udsatte børn risikerer at blive en del af et mønster med lavt uddannelsesniveau, svag tilknytning til arbejdsmarkedet, psykisk sygdom, kriminalitet og misbrug. Med projektet Stærke børn i stærke familier vil Fredericia Kommune tidligere på banen. Med projektet er det hensigten at styrke udsatte børn og familier. Stærke børn i stærke familier skal sikre, at familier, der har behov for hjælp og støtte fra flere fagområder, får den så tidligt som muligt via én koordineret familiehandleplan. Tilgangen skal have fokus på muligheder frem for begrænsninger og være rehabiliterende.

Projektets overordnede mål er at øge det enkelte barns trivsel og mulighed for at udvikle sig og lære.  Projektets målgrupper er familier, hvor børnene viser tidlige tegn på mistrivsel. På kort sigt kan projektet øge trivslen for det enkelte barn og familien. På længere sigt skal satsningen medføre, at færre unge forlader folkeskolen uden en afgangsprøve, og at flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse. Projektet vil desuden formentligt kunne reducere ydelsesforbruget på børne-, voksen- og arbejdsmarkedsområdet.

Økonomiske konsekvenser

Forligspartierne bag Fredericia Kommunes budget for 2016 har afsat 800.000 kr. til projektet over to år.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for velfærd indstiller, at sagen drøftes.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-12-2015

Sagen drøftet.


Punkt 96 Orientering (Lukket)