Børne- og Uddannelsesudvalget - 17-02-2015

Referat
Dato:
Tirsdag, 17 februar, 2015 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 11 Godkendelse af dagsordenen

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Godkendt.


Punkt 12 Besøg i Børnehaven Stendalen

Sagsbeskrivelse


Udvalgsmødet afholdes i Børnehaven Stendalen, Ullerupdalvej 10 hvor leder Inge-Lise Andersen indleder med en introduktion og afslutter med en rundvisning.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Ingen


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Orientering taget til efterretning.


Punkt 13 Renovering af afdeling Nørre Allé og Frederiksodde Skole

Sagsbeskrivelse

Der blev i forbindelse med budgetforliget for 2015 afsat 5 mio. kr. til renovering af Ullerup Bæk skolen, herunder afdeling Nørre Allé og Frederiksodde Skole. Puljen har til formål at renovere indvendige forhold på skolen.


Ullerup Bæk Skolen har i samarbejde med Ejendomsafdelingen udarbejdet forslag til renovering af skolens lokaler.


Prioritering

I forbindelse med projekteringen har der været fokus på, at prioritere forhold, der bidrager til forbedring af arbejdsmiljøet for personalet, samt forbedre de fysiske rammer for eleverne.


Det sker ved at:

  • Etablere nye akustikregulerende lofter, så efterklangtiden lever op til gældende lovkrav
  • Udskifte eksisterende belysning med nye LED belysningsarmaturer
  • Male eksisterende mørke gangarealer, så de fremstår lyse og imødekommende.

Periode

Projektet forventes igangsat primo marts 2015 og forventes afsluttet ultimo juli 2015.


Økonomiske konsekvenser

Renoveringen af skolen holdes inden for den afsatte anlægssum på 5 mio. kr.


Beløb i mio.kr.

TB

2015

TB

2016

TB

2017

TB

2018

TB

2019

Anlægs-bevilling

Fri-givelse

Ullerup Bæk Skolen, renovering (XA-40044)

5,000

5,000

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)


Vurdering

Anlægssummen sikrer, at store dele af Ullerup Bæk Skolen kan renoveres. Dog er det ikke muligt at renovere hele skolen, herunder ventilation og øvrige tekniske installationer.


Anlægssummen er fordelt med 2/3 til Nørre Allé og 1/3 til Frederiksodde Skole. Frederiksodde Skole råder generelt over de nyeste lokaler, mens deres ældste lokaler er i meget dårlig stand, hvorfor disse renoveres.


Det skønnes, at 20 ud af 35 lokaler i den ældste del af skolen bliver renoveret i relation til akustikregulerende lofter og belysningsarmaturer.


Alle mørke gangarealer med røde murstensvægge bliver malet, så de fremstår lyse og imødekommende.


Ny LED-belysning medfører energibesparelser. Der foreligger p.t. ikke en beregning af besparelsen.


Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:


  • Renoveringsforslag for Ullerup Bæk Skolen godkendes
  • Budgettet tilrettes med den under ”Økonomiske konsekvenser” anførte beløb på i alt 5 mio. kr.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Børn og Unges anbefaling tiltrædes.


Punkt 14 Frigivelse og fordeling af legepladsmidler 2015

Sagsbeskrivelse

Der er i 2015 afsat en anlægspulje på 745.000 kr. til vedligehold og renovering af legepladser i skoler og daginstitutioner. Der er behov for at få frigivet disse midler, således at de kan anvendes i 2015.


Der blev afsat en tilsvarende pulje i 2014, som ikke blev anvendt fuldt ud.  Der er således overført 322.000 kr. fra 2014. Den samlede pulje i 2015 er på 1,067 mio. kr.


Puljen var i 2014 på 1,347 mio. kr. inklusiv opsparede midler.


Der er indkommet ansøgninger fra 25 skoler og daginstitutioner. Der er ansøgninger for omkring 2 mio. kr. Derudover indeholder en række ansøgninger ikke prisoverslag, hvorfor de ansøgte beløb reelt er langt større.


En arbejdsgruppe har på baggrund af skolers og daginstitutioners ansøgninger fordelt 0,761 mio. kr. ud af puljen på 1,067 mio. kr.


Heri indgår pulje på 0,200 mio. kr. til udgifter i relation til legepladseftersyn, byggetilladelser og rådgivning. Denne post er lidt mindre end det der blev afsat i 2014.


Bilag med forslag til fordelingen af anlægsmidlerne er vedlagt sagen.


Økonomiske konsekvenser

Puljen for 2015, der ønskes frigivet er på 745.000 kr. Midler, som er overført fra 2014, er allerede frigivet.


Beløb i mio.kr.

TB

2015

TB

2016

TB

2017

TB

2018

TB

2019

Anlægs-bevilling

Fri-givelse

Renovering af legepladser (XA-400009-2)






0,745

0,745

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)









Vurdering

Fordeling af anlægsmidlerne

Der hovedsageligt lagt vægt på, at sikre at legepladserne bliver vedligeholdt, således at de lever op til gældende standarder.


Det er fremsat mange ønsker om nye tiltag på legepladserne – særligt på skolerne. Det har ikke været muligt at imødekomme hovedparten af disse grundet puljens størrelse og puljens hovedformål.


Hele puljen er ikke fordelt, idet der i løbet af året typisk opstår uforudsete opgaver, der vil være behov for at afhjælpe.


En række projekter kræver, at der i institutionen findes egenfinansiering, og dermed skal de tildelte midler ses som et tilskud.


Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:

  • Der meddeles anlægsbevilling til vedligehold af legepladser samt frigivelse af det afsatte beløb på 745.000 kr. i 2015 i henhold til vedlagte fordelingsplan (projektnummer XA-40009-2)
  • Budgettet tilrettes med den under ”Økonomiske konsekvenser” anførte beløb på i alt 0,745 mio. kr.
  • Restpuljen fordeles løbende efter behov.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Udvalget tiltræder Børn og Unges anbefaling.


Punkt 15 Udmøntning af lov om mere pædagogisk personale i dagtilbud

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget blev på mødet den 13.01.2015 forelagt ”Udmøntning af lov om mere pædagogisk personale i dagtilbud”.


Formålet med loven er sikre ansættelse af mere pædagogisk personale på dagtilbudsområdet.


Mere pædagogiske personale skal medvirke til at øge kvaliteten på dagtilbudsområdet, hvilket vil bidrage til yderligere at understøtte børnenes trivsel, udvikling og læring ifølge forligsparterne.


Midlerne kan anvendes i daginstitutioner og i dagplejen.


Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede, at:

· Der søges om puljemidler til mere pædagogisk personale i dagtilbud.

· Midlerne fordeles efter børnetal.


Nyt i sagen

Efter fremlæggelse af sagen for Børne- og Uddannelsesudvalget, er der kommet en detaljeret vejledning om, hvorledes puljen skal udmøntes samt hvilke udgifter, der kan dækkes af puljen.


Af vejledningen fremgår, at kommunerne skal fordele midler til såvel kommunale, selvejende som private tilbud. I sagsfremstillingen var der ikke taget højde for, at tilskuddet til de private tilbud skal forhøjes. 


Økonomiske konsekvenser

Det var skønnet, at Fredericia Kommune vil få 2,2 mio. kr./år. Den endelige opgørelse viser, at Fredericia Kommune får 2,245 mio. kr./år.


Puljemidlerne forventes på baggrund af vejledningen have følgende fordeling:


 

Distrikt

Selvejende

Kommunal

Private

Bruttobudget

Erritsø

80.507

244.588

15.335

340.430

Fjordbakken

 

289.826

34.503

324.329

Kirstinebjerg

136.479

497.611

220.820

854.909

Ullerup Bæk

124.211

443.173

157.947

725.331

Hovedtotal

341.197

1.475.198

428.605

2.245.000

 

Puljen kan blive større

Såfremt andre kommuner ikke søger om at få del i den statslige pulje, vil Fredericia Kommune kunne få et højere tilskud. Fredericia Kommune skal i sin ansøgning blot gøre opmærksom på, at der ønskes andel i den forhøjede pulje.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:

  • Der fortsat søges om puljemidler til mere pædagogisk personale i dagtilbud.
  • Midlerne fordeles efter forventede børnetal blandt alle typer daginstitutioner.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget tiltræder Børn og Unges indstilling.

Fredericia Kommune skal i sin ansøgning gøre opmærksom på, at der ønskes andel i en evt. forhøjet pulje.


Punkt 16 Fleksible åbningstider i dagtilbud

Sagsbeskrivelse

På dagtilbudsområdet er der behov for at tilpasse distrikternes muligheder for at ændre i åbningstiderne i takt med at forældres pasningsbehov ændres.


Kompetence, der allerede er udlagt til distrikterne

Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede den 27.11.2012, at:

  • Bestyrelserne anmodes om, løbende at justere områdets åbningstider i forhold til forældrenes aktuelle behov.

Distrikterne har de sidste par år udnyttet muligheden for at lave mindre justeringer i åbningstiden i henhold til ovenstående.


Muligheder efter dagtilbudsloven

Der er i dagtilbudsloven ikke fastsat specifikke krav til åbningstiden i dagtilbud under kommunens forsyning.


Fastsættelsen af åbningstiden i dagtilbud må dog ske under hensyn til dagtilbudslovens formålsbestemmelse og den specifikke formålsbestemmelse for dagtilbud, ligesom åbningstiden skal fastsættes under hensyn til kommunalbestyrelsens forsyningsforpligtelse.


Dette indebærer, at den daglige åbningstid skal udgøre et reelt pasningstilbud, og at åbningstiden under ét må fastsættes, så den er egnet til at dække det lokale behov for fleksible pasningsmuligheder i dagtilbud.


I det omfang, der er behov for det lokalt, kan dagtilbud oprettes med åbent både i dag- og nattetimerne.


Åbningstider 

I dag er der en grundnormering til en åbningstid på minimum 47,5 timer. En række daginstitutioner har fået tillagt flere timer, således at de kan tilpasse åbningstiden i forhold til lokale behov.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Børne- og Uddannelsesudvalget har delegeret ansvaret for at tilpasse den generelle åbningstid, så den passer til forældrenes behov.


Det vurderes, at der ud over den generelle åbningstid, der typisk ligger i tidsrummet kl. 6-17, kan være særlige behov, der ligger uden for dette tidsrum.


Såfremt distrikterne i fremtiden skal kunne imødekomme ønsker til særlige åbningstider, så har distrikterne behov for et udvidet mandat til at ændre åbningstiderne.


Det er distriktsinstitutionsledernes vurdering, at der kan tilbydes særlige åbningstider, der imødekommer forældregruppers behov. Det kan være forældregrupper, der grundet arbejdstider eller pendling, har behov for andre åbningstider end dem, der tilbydes i dag.


Det vil være de enkelte distrikter, der ud fra en helhedsbetragtning udbyder særlige åbningstider på baggrund af vurderinger blandt forældrene.


Selvejende daginstitutioner

Af driftsaftalen med de selvejende daginstitutioner fremgår af § 4, at ændring af den af bestyrelsen fastsatte åbningstid, skal godkendes af kommunen. 


Det betyder, at de selvejende daginstitutioners åbningstider skal aftales i forhold til det samlede distrikts behov, således at forældrenes ønsker i så høj grad som muligt imødekommes.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Forældrebestyrelserne delegeres kompetence til i fornødent omfang til at tilpasse daginstitutionernes åbningstider på baggrund lokale vurderinger indenfor dagtilbudslovens rammer.
  • Børne- og Uddannelsesudvalgets delegationsplan tilrettes i forhold til ovenstående.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Børne – og Uddannelsesudvalget tiltræder Børn og Unges indstilling.


Punkt 17 Fællesledelse mellem Ungdomsskolen og 10´ende

Sagsbeskrivelse

Udvalget skal behandle et forslag om fællesledelse og fælles styrelsesvedtægt for 10´ende Fredericia og Fredericia Ungdomsskole med henblik på indhentning af udtagelse fra bestyrelsen for 10´ende og ungdomsskolebestyrelsen.


Formålet med fælles ledelse er at målrette og skabe helhed i kommunens indsats for at gøre alle unge uddannelsesparate og hjælpe dem til at gennemføre en ungdomsuddannelse.


Fælles ledelse kan blandt andet bidrage til:


·  et bedre indblik i og overblik over de unges uddannelses- og udviklingsbehov

·  koordineret strategi, fokus og prioritering

·  et fagligt miljø med høj kvalitet, som kan sikre faglig sparring og udvikling for både elever og medarbejdere

·  hurtig, fleksibel og helhedsorienteret opgaveløsning

·  bedre mulighed for at støtte op om udviklingstruede unge i et tæt tværfagligt samarbejde

·  bedre platform for ungedemokrati


Den fælles platform for etableringen kommer til at hedde ”Ung Fredericia”.


Der er udarbejdet et udkast til styrelsesvedtægt for den fælles bestyrelse. Styrelsesvedtægten danner rammen for etablering og beslutningskompetencen i den fælles bestyrelse.


Etableringen af en fælles ledelse skal sendes til udtalelse i ungdomsskolebestyrelsen samt i bestyrelsen for 10´ende.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Lovhjemmel til fællesledelse og etablering af Ung Fredericia vil ske efter reglerne om fælles ledelse i Folkeskoleloven (nr. LBK 665 af 20. juni 2014) § 24b.


§ 24 b. Efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen og ungdomsskolebestyrelsen kan kommunalbestyrelsen beslutte, at en folkeskole og en ungdomsskole skal have fælles leder og fælles bestyrelse.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer som led i beslutningen efter stk. 1 efter høring af skolebestyrelsen og ungdomsskolebestyrelsen beslutning om sammensætning af den fælles bestyrelse. § 42, stk. 1, finder ikke anvendelse. I den fælles bestyrelse skal der mindst være repræsentanter for:

1) Forældre til børn i folkeskolen.

2) Medarbejdere ved folkeskolen.

3) Medarbejdere ved ungdomsskolen.

4) Elever ved skolen valgt af og blandt folkeskolens elever.

5) Elever ved ungdomsskolen valgt af og blandt ungdomsskolens elever.

6) Repræsentanter for organisationer med særlig interesse for ungdomsskolearbejdet, herunder arbejdsmarkedets parter.

Stk. 3. Regler fastsat i medfør af § 43, stk. 1 og 3, om valg af repræsentanter til skolebestyrelsen finder anvendelse ved valg af repræsentanter for folkeskolen til den fælles bestyrelse. Regler fastsat i medfør af § 7, stk. 5, i lov om ungdomsskoler om valg af repræsentanter til ungdomsskolebestyrelsen finder anvendelse ved valg af repræsentanter for ungdomsskolen til den fælles bestyrelse.

Stk. 4. Den fælles bestyrelse varetager de opgaver, der i denne lov og lov om ungdomsskoler er henlagt til skolebestyrelsen og ungdomsskolebestyrelsen. Beslutninger, der alene har betydning for ungdomsskolens virksomhed, træffes af de medlemmer af den fælles bestyrelse, der er repræsentanter for ungdomsskolen. Beslutninger, der alene har betydning for folkeskolens virksomhed, træffes af de medlemmer af den fælles bestyrelse, der er repræsentanter for folkeskolen.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at forslaget om indførelse af fælles ledelse mellem 10´ende og Fredericia Ungdomsskole, samt forslaget til styrelsesvedtægt for Ung Fredericia sendes til høring i de to respektive institutioners bestyrelser i perioden 18.02 2015 – 06.03 2015.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Orientering taget til efterretning.

Børne- og Uddannelsesudvalget tiltræder Børn og Unges indstilling.


Punkt 18 Anmodning om udtrædelse af Fjordbakkeskolens bestyrelse

Sagsbeskrivelse

Medlem af skolebestyrelsen ved Fjordbakkeskolen Mette Studsgaard Hawaleschka, Østergade 19, 7000 Fredericia anmoder om at udtræde af skolebestyrelsen pr. dags dato på grund af arbejde.


Fjordbakkeskolen oplyser, at suppleanten Morten Weeth, Lodsvej 11, 7000 Fredericia er villig til at indtræde i skolebestyrelsen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

I henhold til Folkeskolelovens § 43 træffer kommunalbestyrelsen beslutning om fritagelse for hvervet som forældrerepræsentant i en skolebestyrelse, såfremt vedkommende på grund af sin helbredstilstand, varetagelse af andre offentlige erhverv, forretninger eller lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget for medlemskabet.

Børn og Unge har vurderet, at Mette Studsgaard Hawaleschkas begrundelse for anmodning om fritagelse for hvervet som forældrerepræsentant i skolebestyrelsen er i overensstemmelse med Folkeskolelovens § 43.


Indstillinger


Børn og Unge indstiller, at


  1. Mette Studsgaard Hawaleschka udtræder af skolebestyrelsen ved Fjordbakkeskolen pr. 31.01.2015.
  2. Morten Weeth indtræder i skolebestyrelsen ved Fjordbakkeskolen pr. 01.02.2015.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Børn og Unges indstilling tiltrådt.


Punkt 19 Tilpasning af kapaciteten på dagtilbud (Lukket)

Punkt 20 Udkast til kvalitetsrapporter for dagtilbud og skoler 2013-14 (Lukket)

Punkt 21 Orientering (Lukket)