Børne- og Uddannelsesudvalget - 18-08-2015

Referat
Dato:
Tirsdag, 18 august, 2015 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 57 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Godkendt.


Punkt 58 2. budgetopfølgning 2015 - Børne- og Uddannelsesudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

•  Ny lovgivning

•  Byrådsbeslutninger

•  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

•  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.


Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med juni måned.


Mio. kr.

 Korrigeret budget

 2. budget-opfølgning

 Forventning spar/lån

 Forventet regnskab

Drift





Serviceudgifter





Dagtilbud

  220,237

  0,632

-3,200

  217,669

Familie og Børnesundhed

  185,824

  0,208

  -20,000

  166,032

Skoler

  447,503

  0,877

-4,000

  444,380

Serviceudgifter i alt

  853,564

  1,717

-27,200

828,081

 

 

 

 

 

Overførselsudgifter

 

 

 

 

Familie og Børnesundhed

  6,806

  0,124

 

  6,930

Overførselsudgifter i alt

  6,806

0,124

0,000

  6,930

 

 

 

 

 

Centrale refusionsordninger

 

 

 

 

Dagtilbud

 

 

 

0,000

Familie og Børnesundhed

  -2,166

 

 

  -2,166

Centrale refusionsordninger i alt

  -2,166

0,000

0,000

  -2,166

 

 

 

 

 

Drift i alt

  858,204

  1,841

  -27,200

  832,845


 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

Dagtilbud

  3,919

 

  -2,512

  1,407

Familie og Børnesundhed

 

 

 

0,000

Skoler

  28,680

 

0,000

  28,680

Anlæg i alt

  32,599

0,000

-2,512

  30,087


 

 

 

 

Total

 890,803

  1,841

  -29,712

  862,932

+= udgift / lån af næste år (underskud)

- = indtægt / opsparing (overskud) 


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:


Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, Spar/lån 2014<>15 samt evt. meddelte tillægsbevillinger til 2015 (herunder resultat af 1.BO). 


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.

Under serviceudgifter er der primært foretaget omplacering vedrørende barselsfonden.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 2.-Budgetopfølgning 2015” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


Status på nye anlæg fra 2015-budgettet

Der henvises til bilaget ”Status på nye anlæg fra 2015-budgettet”.


Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.


Vurdering

Dagtilbud

Dagtilbud forventer ved 2. budgetopfølgning 2015 et mindreforbrug på 3,200 mio. kr. på driften. Mindreforbruget skyldes primært tilbageholdenhed på enkelte institutioner samt i dagplejen.


Der er foretaget konsekvensberegninger af den suspenderede mængdereguleringsordning. Disse beregninger viser, at som følge af det faldende børnetal vil Dagtilbuds budget kunne reduceres med ca. 3,100 mio. kr. i 2015 stigende til ca. 6,700 mio. kr. i 2016. Der skal dog gøres opmærksom på, at midlerne for 2015 er lagt ud til institutionerne og dermed indregnet i ovenstående forventede spar/lån. Mængderegulering vil blive drøftet yderligere ved budgetlægningen.


På anlæg forventes et mindreforbrug på 2,512 mio. kr. Dette vedrører primært pasningsgarantipuljen, samt en pulje til renovering af institutionerne


Udviklingen følges tæt i samarbejde med Økonomi.


Familie & Børnesundhed

Familie & Børnesundhed forventer ved 2. budgetopfølgning et mindreforbrug på 20,000 mio. kr. Dette er en opjustering af skønnet fra 1. budgetopfølgning på 5,290 mio. kr. De 20,000 mio. kr., skal også ses i lyset af, at der ved spar/lån fra 2014/2015 blev overført 14,810 mio. kr.


Årsagen til opjustering af skønnet kan hovedsageligt relateres til at der p.t. ser ud til at blive mindreforbrug på døgninstitutioner og forebyggende foranstaltninger.


Der blev i forbindelse med budgetvedtagelsen i 2014 vedtaget en besparelse døgninstitutionerne fra år 2016 og fremadrettet. Dette på baggrund af en målrettet indsats på familieområdet. Det ser derfor ud til at indsatsen er begyndt at have sin virkning, hvilket er positivt. Det er dog vigtigt at have for øje, at billedet hurtigt kan vende, såfremt der opstår situationer, hvor anbringelser er nødvendigt.  Men holder det nuværende skøn, vil det allerede i år, være muligt at lægge nogle midler i kommunekassen ved regnskabsårets afslutning.


Skoler

Skoler forventer ved 2. budgetopfølgning 2015 et mindreforbrug på 4,000 mio. kr. på driften. Dette skal ses i sammenhæng med overført spar/lån 2014<>2015 på 8,199 mio. kr.


Det forventes således, at skolerne vil forbruge af deres opsparede midler i 2015. Midlerne vil blive anvendt til nyansættelser, indkøb af nyt inventar, investering i IT m.m.


Der er foretaget konsekvensberegninger af den suspenderede mængdereguleringsordning. Disse beregninger viser, at som følge af det faldende børnetal vil Skolers budget kunne reduceres med ca. 3,300 mio. kr. i 2015 stigende til ca. 4,300 mio. kr. i 2016. Der skal dog gøres opmærksom på, at midlerne for 2015 er lagt ud til skolerne, hvilket betyder at forventet Spar/lån 2015<>2016 vil blive reduceret tilsvarende. Mængderegulering vil blive drøftet yderligere ved budgetlægningen.


På anlæg forventes intet Spar/lån.


Indstillinger

Familie & Børnesundhed og Børn & Unge indstiller:


  1. at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer
  2. at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget følger indstillingen fra Familie & Børnesundhed samt Børn & Unge.


Punkt 59 Status på implementering af skolereform

Sagsbeskrivelse

Folkeskolerne har i et år arbejdet med at implementere den nye skolereform, som trådte i kraft august 2014.


En så stor reform lader sig ikke implementere på blot et enkelt skoleår, men der er blevet taget konstruktivt og professionelt fat om opgaven på alle skoler og i støttestrukturen (Pædagogisk Udviklingscenter, Videns- og Ressourcecentret samt Administrativt Sekretariat).


Undervisningsministeriets læringskonsulenter har også været en del af skolernes støttestruktur i det forgangne år, idet Børn og Unge indgik en 1-årig samarbejdsaftale med UVM for at blive dygtigere til at arbejde med læringsmålstyret undervisning og dokumentation af elevernes læring. Denne indsats skal alle skoler fortsætte, og dette vil ske i 2015-16 i tæt samarbejde med PUC og UVM´s læringskonsulenter inden for naturfag.


To af de områder af reformen, som har givet særlige udfordringer i det første år er:

  • Den understøttende undervisning
  • Frivillig lektiehjælp / fordybelsestid

Af bilaget som er vedhæftet sagen fremgår det, hvorledes skoleledelsen vurderer status på implementering af reformen ved udgangen af juni 2015.


Den grønne farve markerer en høj grad af målopfyldelse, hvor imod rød farve indikerer, at der fortsat er en række ting, som skal sættes i gang.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Børn og Unge vurderer:


  • at alle folkeskoler samt specialskolen Frederiksodde Skole har arbejdet målrettet med at implementere den nye reform, og har nået et tilfredsstillende resultat ved udgangen af juni 2015.

 

  • at Fredericias folkeskoler på visse områder (eksempelvis ”linjer i udskolingen”, ”pædagogisk ledelse”, ”forskningsbaseret skoleudvikling”) har været hjulpet godt på vej med implementeringen af den nye reform i kraft af ny kommunal skolestruktur august 2013 samt skole-/dagtilbuds-aftalen med LSP/Ålborg Universitet.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at


  • orienteringen tages til efterretning

 

  • skolerne i efteråret 2015 - i forbindelse med udarbejdelse af kvalitetsrapport for skoleåret 2014-15 - får drøftet skolens implementering af ny reform med både elevråd, medarbejdere og skolebestyrelse.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget følger Børne & Unges indstilling.


Punkt 60 Revidering af styrelsesvedtægt for folkeskolerne i Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med en foreslået ændring af mødestrukturen i Skolebestyrelsernes Fællesråd, skal der ske en ændring i Skolestyrelsesvedtægten for Fredericia Kommunale Skolevæsen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der vil være behov for at udvikle møderne og mødestrukturen i Skolebestyrelsernes Fællesråd, for at opnå et større engagement samt skabe bedre betingelser for samarbejdet om skoleudviklingen i Fredericia.

En gruppe bestående af forældre, politikere og forvaltning har drøftet forskellige muligheder og ønsker fremadrettet fire årlige møder samt - som noget nyt - to fælles møder med Fællesrådet for Dagtilbud.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at den reviderede Skolestyrelsesvedtægt for Fredericia Kommunale Skolevæsen sendes i høring hos skolebestyrelserne for de kommunale skoler i perioden den 19.08 2015 til den 19.10 2015.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget beslutter at sende revideret skolestyrelsesvedtægt i høring.


Punkt 61 Indsats for højnelse af naturfagene i dagtilbud og skoler

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har fastsat en række mål for Fredericias børn og unge. Målene fremgår af børn- og ungepolitikken, den kommunale naturfagsstrategi samt LSP-samarbejdet/Program for læringsledelse. Målene omfatter blandt andet, at:


• Fredericias børn og unge er fagligt engagerede og fagligt dygtige på det naturfaglige og tekniske område.

• Dagtilbuddet skal udvikle børns lyst og evne til at lære i, om og med naturen, så der skabes forudsætning for, at børnenes naturfaglige færdigheder kan løftes til mindst landsgennemsnittet i skolen.

• Elevernes færdigheder inden for de naturfaglige fag ligger minimum på landsgennemsnittet eller over.

 

Der kræves en særlig indsats på hele 0-18 års området, hvis disse mål skal nås. Dette var en af flere konklusioner i forbindelse med byrådets godkendelse af kvalitetsrapporten 2013-14.


Der er derfor lagt et spor for at løfte dette område. Hvert distrikt skal i samarbejde med Pædagogisk Udviklingscenter udarbejde en handleplan i et 0-18 års perspektiv.


Handleplanen skal blandt andet indeholde:


• Klare mål og en plan for evaluering.

• Konkretisere, hvordan der arbejdes med kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning.

• Konkretisere, hvordan der arbejdes med videndeling og It i det pædagogiske arbejde.

• Konkretisere, hvordan det omgivende lokalsamfund og forældre kan inddrages, så det understøtter børn og unges læring og motivation.


Desuden indgås partnerskab med Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed, Professionshøjskolen UC Lillebælt samt lærings-konsulenter fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, der alle vil bidrage med faglig viden og kompetenceløft på området.


Der er søgt 200.000 kr. fra Friluftsrådet til en grejbank, der blandt andet skal understøtte et aktivt læringsmiljø i relation til sciencefagene. 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og unge vurderer, at der er behov for en ekstra indsats i forhold til at styrke elevernes læringsudbytte i naturfagene. Vurderingen bygger på:

•  LSP-målinger,

•  resultater fra nationale test samt

•  afgangsprøver.   


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at udviklingssporet ”Naturfænomener, naturfag og teknologi 2015-2017” tages til efterretning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Orientering taget til efterretning.


Punkt 62 Forældresamarbejdet i dagtilbud og skoler

Sagsbeskrivelse

Et tæt samarbejde mellem forældre og personale i dagtilbud og skoler kan styrke den fælles indsats for børn og unges læring og udvikling.

LSP-kortlægningen af dagtilbud og skoler i efteråret 2013 viste tydelige tegn på, at der er behov for at kvalificere forældresamarbejdet i flere distrikter.


Den nye skolereform fra august 2014 fremhæver også forældresamarbejdet, som et område, der skal arbejdes med at kvalificere og nytænke. Som følge af skolereformen skal den enkelte skolebestyrelse fastsætte principper for henholdsvis skolens og forældrenes ansvar i skole-hjem-samarbejdet. Dette har alle skolebestyrelser i Fredericia brugt tid på at udarbejde, og i efteråret 2015 vil den sidste skole have skolens principper for skole-hjem-samarbejdet vedtaget.


Der er i foråret 2015 udarbejdet en fælles forældrefolder for alle distriktsskolerne, som vil være tilgængelig i en elektronisk udgave fra august. Folderen er et led i arbejdet med inklusionsstrategien, idet den omhandler, hvordan forældre og personale på skolerne bedst samarbejder, så der opbygges fællesskaber og gode læringsmiljøer for alle. Se folderen her:

http://ipaper.ipapercms.dk/fredericiaKommune/Skoleafd/Inklusion/


På dagtilbudsområdet har der i foråret 2015 været fokus på at få kvalificeret og digitaliseret de forskellige velkomstfoldere til forældrene, som bl.a. fortæller om, hvordan forældresamarbejdet vægtes og praktiseres i de forskellige institutioner. Distriktsinstitutionslederne har taget fat om dette, idet der er god inspiration at hente hos hinanden på tværs.


I Høje Tåstrup kommune vil man være danmarksmester i forældresamarbejde, og derfor har man i maj 2015 vedtaget 10 principper, der danner afsæt og ramme for at opbygge en fælles kommunal samarbejdsprofil med alle forældre, således at de indgår aktivt på hele 0-18 års området. De 10 principper er vedhæftet som bilag.


På fællesrådsmøderne i marts 2015 - hvor Børne- og Uddannelsesudvalget indledte drøftelser med bestyrelserne omkring et styrket forældresamarbejde - kom der forskellige bud og eksempler på, hvordan forældresamarbejdet kan udvikles. Bl.a. blev forældrenes rolle ift. lektier, sprogudvikling m.m. drøftet. Herudover hvordan de digitale platforme kan udnyttes bedre i forældresamarbejdet, og hvordan forældrene også kan bidrage og være medudviklere af læringsmiljøerne i dagtilbud og skole.

Drøftelserne med bestyrelserne viste også, at der er store forskelle på, hvordan ledelserne byder forældrene med i et samarbejde.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Børn og Unge vurderer


-  at der med første LSP-kortlægning er kommet større bevidsthed hos lederne og bestyrelserne omkring udviklingen af forældresamarbejdet

 

-  at der fremadrettet er behov for at arbejde mere ned i detaljen omkring forældrekommunikation og -samspil i den enkelte institution/skole


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at


  • statusberetningen omkring forældresamarbejdet tages til efterretning
  • Børne- og Uddannelsesudvalget drøfter de 10 principper, som Høje Tåstrup har udarbejdet
  • Børne- og Uddannelsesudvalget beslutter om der skal arbejdes videre med at opstille en række fælles kommunale principper for forældresamarbejdet 0-18 år lig Høje Tåstrup kommune  

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015


Statusberetningen tages til efterretning.

Børne- og Uddannelsesudvalget beslutter, at der skal arbejdes med fælles principper for forældresamarbejdet i hele kommunen på 0-18 års området. Børn & Unge udarbejder oplæg til næste Børne- og Uddannelsesudvalg.

Punkt 63 Tilsyn med kommunale daginstitutioner 2014-2015

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har pligt til at føre tilsyn med kommunens dagtilbud ifølge Dagtilbudslovens § 5.


Pædagogisk tilsyn med de kommunale daginstitutioner udføres af konsulenter fra VRC og PUC i samarbejde med sundhedsplejen, der i samme periode foretager et sundhedstilsyn.


Der føres regelmæssige og systematiske tilsyn med de kommunale, selvejende og private institutioner.


Der er senest ført tilsyn med 10 kommunale institutioner:

Børnehaven Bissensvej, Børnehuset Erritsø, Børnehaven 3F, Herslev Børnehave, Kastanjegården, Pelikanen, Randalgård Børnehave, Æblehaven, Valhalla og Voldly.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Syv ordinære tilsyn er godkendt, mens Børnehuset Erritsø er godkendt efter et skærpet tilsyn.


Herslev Børnehave er fortsat under skærpet tilsyn. Der er ansat ny leder, og afdelingen er i tæt sparring med PUC og VRC.


Randalgård Børnehave er overgået til skærpet tilsyn. Institutionen skal udarbejde en handleplan, der konkretiserer, hvordan man vil arbejde fremadrettet. PUC og VRC er i tæt sparring med den pædagogiske leder.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at tilsynet med de kommunale daginstitutioner tages til efterretning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Taget til efterretning.


Punkt 64 Skolevejsprojekter

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med ændringen af skolestrukturen i Fredericia Kommune i 2013 udarbejdede Vej & Park i 2012 et notat, der beskrev 43 tiltag til at sikre nye skoleveje. Disse tiltag indeholdte et anlægsoverslag og var prioriteret 1, 2 og 3. Anlægsoverslaget på de 43 tiltag var som følger:  

  1. Prioriteter kr. 2.963.000.
  2. Prioriteter kr. 8.549.000.
  3. Prioriteter kr. 3.605.000.

Den samlede sum på 15,1 mio. kr. indeholdt desuden to cykelstiprojekter: cykelsti til Bredstrup/Pjedsted og cykelsti på Egeskovvej n. for byzonen.


I sommeren 2013 startede anlægsarbejderne, og disse fortsatte i 2014. De samlede midler på 1,33 mio. kr. er nu brugt, og de etablerede tiltag er:


Ullerupbæk Bæk Skolen: 

  • Lumbyesvej/Skjoldborgvej ved Vejlevej
    • Cykelbaner op til Vejlevej
    • Cyklistsignaler med førgrønt for cyklisterne
    • Blå baner ud til vejmidten
  • Teglværksvej/Prangervej
    • Midterhelle og 2 busbump til 30 km/t
  • Prangervej/Vestre Ringvej
  • Vestre Ringvej: Blå baner ud til vejmidten
    • Holbergsvej: Busbump
  • Bredstrupvej
    • 10 chikaner, opsat i sæt af to.
  • Chr. Winthers Vej
    • Ændret skiltning ved skolen og forbedrede cyklistforhold

Kristinebjergskolen: 

  • Treldevej
    • Ved. Havepladsvej: Bump til 30 km/t
    • Ved Indre Ringvej: Midterhelle og blå cykelbane
    • Syd for Kaltoftevej: Bump til 30 km/t
  • Nørrebrogade
    • Syd for Primulavej: En midterhelle og bump til 30 km/t
    • Syd for Lærkevej: En midterhelle og bump til 30 km/t
    • Nord for Høgevej: Bump til 30 km/t
    • Nord for 6. Julivej: En midterhelle og bump til 30 km/t

 

Erritsø Fællesskole: 

  • Kystvejen/Lundtoften
    • 30 km/t bump
  • Stitunnel under Snoghøj Landevej
    • Maling af tunnelen
  • Landlystvej/Gl. Landevej
    • Midterhelle
  • Erritsø Bygade
    • Krogsagervej: Bump til 30 km/t
    • Tonne Kjærs Vej: Bump til 30 km/t
    • Tonne Kjærs Vej: Mindre ombygning af vejen.
  • Brovadvej
    • Tonne Kjærs Vej: Hævet flade i asfalt, samt opbygning af stitilslutning

Det løbende samarbejde med skolerne viser, at de 1,33 mio. kr., der foreløbig er investeret, ikke er tilstrækkeligt, og særligt i områderne omkring skolerne er der behov for investeringer, der tilgodeser de ændrede forhold i elevsammensætningen. Flere af skolerne har behov for bedre af- og pålæsningsforhold samt p-pladser, mens flere ligeledes har behov for bedre krydsningsmuligheder m.m.


Økonomiske konsekvenser

De 1,33 mio. kr., der var afsat til de første projekter, er opbrugt. I forbindelse med vedtagelsen af projekterne blev det besluttet, at der ved afslutning af projektet afsættes midler til den afledte drift.  


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Veje & Parker, By- og teknikudvalget

 

0,030 

0,030 

0,030 

0,030 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,030 

0,030 

0,030 

0,030 

 

 


Den afledte drift omfatter genmarkering af striber samt den løbende drift af skilte, pullerter m.m.


Vurdering

Flere projekter fra den oprindelig plan kan realiseres i anden sammenhæng, blandt andet Fredericia Trafiksikkerhedsby, samt ved de afsatte midler til cykelstier. Der er dog stadig et massivt behov for investeringer omkring skolerne. Der mangler knap 6 mio. kr. i forhold de oprindelige overslag, når projekter, der realiseres i anden sammenhæng, ikke medregnes.


Trafik & Natur anbefaler derfor, at der i budgettet for 2016 afsattes 2,5 mio. kroner til etablering tiltag omkring skolerne samtidig med, at fremtidige skolevejsprojekter inddrages i den kommende trafiksikkerhedsplan og prioriteres særskilt i denne. Projekterne i trafiksikkerhedsplanen vil herefter kunne danne baggrund for nødvendige investeringer i de kommende år.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  • at orienteringen om etablerede tiltag tages til efterretning
  • at ønsket om yderligere midler til sikring af skoleveje medtages i budgetforhandlingerne for 2016
  • at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer
  • at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

 


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Anbefales.


Punkt 65 GAME Streetsport

Sagsbeskrivelse

Street Mekka i Fredericia


Fredericia er blevet kontaktet af GAME med henblik på et samarbejde, der skal videreføre og bygge oven på Fredericias aktuelle streetsports-aktiviteter i bl.a. De Orange Haller og på Gasværksgrunden. Kultur- og Idrætsudvalget gav på sit møde i juni 2015 forvaltningen mandat til at undersøge vilkår og indhold i projektet nærmere med henblik på en beslutning om at igangsætte et samarbejde med GAME.


GAME er Danmarks førende organisation inden for gadeidrætten. GAME, udvikler streetsport-projekter, er fondsfinansieret og hjemmehørende i København.
GAME har i en årrække markeret sig ved at udvikle gadeidrætten i byzoner rundt om i landet – herunder Korskærparken i Fredericia. Der har været særligt fokus på udsatte boligområder.

GAME ønsker at videreudvikle gadeidrætten ved at udvikle et decideret Street Mekka i 3-4 udvalgte byer i Danmark. København og Esbjerg er undervejs og Fredericia er udpeget som kandidat, bl.a. motiveret af vores aktuelle aktiviteter i bl.a. De Orange Haller og vurderet potentiale.


Formålet i Fredericia skal være at skabe en rummelig idræts- og kulturfacilitet, der formår at kombinere fleksible idræts- og kulturtilbud med et fokus på det sociale element. (bilag 1: Game StreetMekka Fredericia)

 

Idé

 

  • At forankre succesen fra De Orange Haller og tage den til et nyt niveau med flere aktiviteter, samarbejdspartnere og sociale indsatser
  • At få flere børn og unge til at dyrke gadeidræt
  • At nå flere udsatte børn og unge gennem en styrket pædagogisk og social indsats
  • At skabe en åben og fleksibel platform som lokale foreninger, institutioner, skoler væresteder, Ungdommens Hus mm. spiller sammen med

 Samlet set er det ønsket at videreudvikle og binde gadeidrætten sammen i Midtbyens Arenaer.


 

Organisation og drift


GAME har mange års erfaring med at få gadeidrætten til at leve og med at drive sociale projekter, hvorfor GAME forslår at drive Street Mekka Fredericia med et fokus på samarbejde og lokal forankring.


 

Dette vil blive organiseret således, at GAME vil blive ansvarlig for:

  • Daglig drift af faciliteten
  • Ledelse af medarbejdere
  • At skabe rammer for lokale aktører og at sikre en social indsats
  • At sikre indtægter udover driftstilskud fra kommunen

Konkret skal det udmønte sig ved at mange idræts- og kulturaktiviteter bliver arrangeret af lokale unge, brugerforeninger, institutioner, frivillighedsgrupper, hvor GAME sikrer den facilitetsplatform, som de unge fylder ud med aktiviteter.

Parallelt hermed kører en række sociale indsatser og projekter i samråd med Fredericia Kommune.


Etablering


Realiseringen af et Street Mekka Fredericia skal gennemføres i et partnerskab mellem RealDania, Trygfonden, Nordea-Fonden, Fredericia Kommune og GAME.

Etableringen af Game StreetMekka fordrer opkøb af bygning, der skal videreføre projektet fra De Orange Haller.


GAME lægger op til at gøre det på en af to måder:


Scenarie 1:
Der etableres en erhvervsfond med almennyttigt sigte ved navn Game Fredericia, der vil eje bygninger og stå for bygningsdrift og vedligehold.

Bygningerne erhverves via lån optaget hos Kommunekredit, hvor Fredericia Kommune kautionerer for lån.

Fredericia Kommune betaler husleje og forbrug samt driftstilskud til Foreningen GAME

Foreningen Game driver faciliteten og viderebetaler husleje og energi til Fonden Game Fredericia (bilag 2 for fondskonstruktion)


Scenarie 2:

Fredericia Kommune erhverver selv en bygning til formålet og fremstår som ejer.


I begge tilfælde skal Fredericia Kommune fungere som bygherre på byggeprojektet. Partnerskabet bistås af Bascon A/S, der fungerer som sekretariat og sparringspartner.


Økonomi


RealDania og Trygfonden dækker 50 % af udgifterne til indendørs anlæg dog max 9 millioner kr.  Herudover bidrager RealDania og Trygfonden med støtte og rådgivning, arkitektkonkurrence, evaluering og formidling. Nordea Fonden støtter med ca. 3 millioner kr. til et udendørs omkringliggende skateranlæg.


Det forventes at Fredericia Kommune dækker:


·  Halvdelen af udgifterne til indendørs anlæg

·  Drift af projektet på baggrund af driftsaftale med Game. Beløbet vil andrage ca. 2 mio. kr. årligt.


 

Game lægger op til, at der indgås en 10-årig driftsaftale mellem GAME og Fredericia Kommune.

 


 

Tidsplan

Der lægges op til følgende tidsplan:


Oktober 2015

Indgåelse af samarbejdsaftale mellem parterne vedr. etablering og drift

 

2016:
Afholdelse af workshop for interessenter samt arkitektkonkurrence og projektering


2017:
Etablering af Game StreetMekka Fredericia med henblik på åbning i slutningen af 2017 


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Fredericia Kommune har fokus på streetsport i regi af Midtbyens Arenaer. Aktuelt frekventerer ca. 300 børn, unge og voksne De Orange Haller dagligt. Ca. 100 børn og unge kommer på Gasværksgrunden.


Kultur, Idræt & Turisme har en ansøgning til behandling hos Kulturministeriet. Under overskriften ”Street Academy Crew” ansøges om 1,2 million kr. til et streetsport projekt, der skal knytte udvalgte arenaer i midtbyen tættere sammen. Unge entusiaster, der dyrker gadeidrætten i Fredericias bymidte er tiltænkt en rolle som primus motorer i projektet – hvis det realiseres.


Streetsport Mekka tanken har vist sig at være holdbar. I København deltager ca. 7000 børn, unge og voksne (primært unge i alderen 12-16.)
Mekkaerne har godt fat i udsatte målgrupper – herunder unge med anden etnisk baggrund.

Streetsport Mekka formår at bygge bro mellem en selvorganiseret idrætsform, hvor socialt stærke unge realiserer sig selv og en gruppe af udsatte børn og unge uden særligt selvværd, der efterspørger et trygt sted/miljø at gå hen.
Miljøet fordrer på den måde den mentale såvel som en fysisk sundhed (idræts- og bevægelsesaktiviteter).


Streetsport Mekka vil være en god mulighed for Fredericia Kommune til at videreføre streetsporten i Fredericia ud fra det aktuelle niveau.


 

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller


  • At Kultur- og Idrætsudvalget og Børne- og Ungeudvalget tager stilling til, hvorvidt man vil fremme sagen i de kommende budgetforhandlinger med henblik på tiltrædelse af samarbejdsaftale med GAME

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget anbefaler, at sagen drøftes i de videre forhandlinger vedr. budget 2016.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 19-08-2015

Kultur- og Idrætsudvalget ønsker ikke at fremme sagen i de kommende budgetforhandlinger. Udvalget tilkendegiver samtidig en meget positiv holdning til de eksisterende tilbud på området.


Punkt 66 Orientering om ny forståelsesaftale mellem Fredericia Kommune og DLF

Sagsbeskrivelse

I tilknytning til Fredericia byråds vedtagelse af notat i forbindelse med implementering af folkeskolereformen i Fredericia Kommune, blev der udarbejdet et forståelsespapir mellem Fredericia Kommune og Danmarks Lærerforening (DLF) gældende for skoleåret 2014 - 2015.


Dette forståelsespapir er efter fælles evaluering mellem Fredericia Kommune og DLF samt indgåelsen af ny arbejdstidsaftale mellem KL og Lærernes Centralorganisation, blevet erstattet af en forståelsesaftale gældende i perioden 2015 – 2018.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Børn og Unge vurderer, at den indgåede forståelsesaftale mellem Fredericia Kommune og Danmarks Lærerforening vil bidrage til at udvikle samarbejdet mellem parterne positivt, når det handler om at implementere folkeskolereformen 2014 i Fredericia Kommune.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børn og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Orienteringen taget til efterretning.


Punkt 67 Orientering (Lukket)