Børne- og Uddannelsesudvalget - 22-09-2015

Referat
Dato:
Tirsdag, 22 september, 2015 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 68 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Godkendt.


Punkt 69 Besøg på Ullerup Bæk Skolen, Nørre Allé

Sagsbeskrivelse

Udvalgsmødet afholdes på Ullerup Bæk Skolen, Nørre Allé 5 hvor distriktsskoleleder Jan Voss og afdelingsskoleleder Nils Jørgensen indleder med en introduktion og afslutningsvis en rundvisning.


Indstillinger

Ingen


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Orientering taget til efterretning.


Punkt 70 Renovering af daginstitutionen Fyrtårnet

Sagsbeskrivelse

Daginstitutionen Fyrtårnet i Skærbæk trænger til renovering.


Fyrtårnet er ikke renoveret i større omfang siden institutionen blev bygget i 1979. Visse forhold skal udbedres indenfor en kort tidshorisont, da de ikke lever op til gældende lovkrav.


Ejendomscentret har bidraget til vurdering af Fyrtårnet.


Økonomiske konsekvenser

På dagtilbudsområdet er der afsat en pulje på 1,012 mio. kr. til renovering og vedligehold af daginstitutioner.


Det vurderes, at puljen kan bidrage til at renovere og vedligeholde følgende forhold i Fyrtårnet:


Gulvbelægning, vægge og lydforhold

0,390 mio. kr.

Køkken: udluftning og afløb

0,145 mio. kr.

Nye toiletter og renovering af toiletrum

0,105 mio. kr.

Depot- og personalerum

0,065 mio. kr.

Bygningsmæssige ændringer (eks. fællesrum/ køkken)

0,307 mio. kr.

I alt

1,012 mio. kr.


Ovenstående er skøn på udgiftsfordelingen.


Vurdering

Indvendigt fremstår Fyrtårnet generelt nedslidt. Flere forhold kræver udskiftning og renovering indenfor en kort tidshorisont:


- Køkkenet, der også anvendes til produktion af børnenes måltider, er uhensigtsmæssigt indrettet og mangler tilstrækkelig udluftning.

- Gulvbelægningerne er i meget dårlige stand, hvilket gør det svært at rengøre dem.

- Der er behov for at reducere støjen i huset. Der er rå murstensvægge, som giver dårlig akustik og lydforhold.

- Børne- og personaletoiletter trænger til udskiftning, og rummene trænger generelt til istandsættelse.

- Der er behov for at lave bygningsmæssige ændringer, således at rummene kan udnyttes mere fleksibelt (eksempelvis fællesrummet).


Ud over ovenstående trænger vægge og paneler også til vedligehold og renovering grundet slitage.


I dag anvendes personalerummet også som depotrum. En opdeling af rummet er hensigtsmæssig af hensyn til personalet og daglige arbejdsrutiner.


Fra årsskiftet har Fyrtårnet selv stået for madlavning til børnene - maden blev tidligere produceret i Lucinahaven. For at få tilstrækkelig med udluftning i køkkenet, skal der laves en række bygningsmæssige ændringer.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Der bruges 1,012 mio. kr. til vedligehold af Fyrtårnet (projektnummer XA-40040-2). 

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget godkender Børn og Unges indstilling.


Punkt 71 Bevilling af inklusionsfremmende tiltag

Sagsbeskrivelse

Byrådet har i budget 2015 afsat 2 mio. kr. til inklusionsfremmede tiltag i form af anlægsmidler.


På baggrund af dialog med distriktsskolelederne er der udarbejdet en plan for fordeling af anlægsmidlerne.


Ved fordeling af midlerne, er der taget udgangspunkt i elevtallet. Dog er der tildelt relativt flere midler til Frederiksodde Skole, således at deres anlægsopgaver kan gennemføres.


Der er oprindeligt lavet projektbeskrivelser for 3,460 mio. kr.


Distriktsskolernes fokus

Der er en række lighedspunkter i distrikternes behov for anlægsmidler i relation til fremme af inklusion. Nuancerne er beskrevet nedenfor:


Erritsø Fællesskole har tre fokuspunkter i relation til inklusion:

- Forhold i klasserummet, der kan lette læring. Hver klasse får en inklusionskasse med materiale og udstyr til formålet.

- Frikvarter og leg med fokus på fælles og fysisk leg som led i inklusion. Materialet kan også anvendes i den understøttende undervisning.

- Materialer og udstyr, der kan anvendes i relation til generel inklusion.


Fjordbakkeskolen ønsker at skabe forskellige typer læringsrum, som samtidig giver mulighed for fleksible opstillinger i klasselokalerne.


Kirstinebjergskolen har fokus på at gode lysforhold, lyddæmpende foranstaltninger og fleksibel udnyttelse af skolernes fælles rum og klasselokaler. Endvidere er der fokus på at skabes basis for en skoleradiostation.


Ullerup Bæk Skolen indretter flere klasselokaler og fællesarealer i forskellige læringszoner. Der er lagt vægt på at skabe fleksible miljøer, hvor rummene kan ændre sig efter behov. Endvidere er der fokus på god siddekomfort i læringsmiljøerne. 


Frederiksodde Skole deler et klasselokale i to rum ved hjælp af en foldedør. Formålet er at kunne dele en klasse i to, når der er behov for afskærmning og ro blandt eleverne.


Økonomiske konsekvenser

Puljen, der ønskes frigivet, er på 2 mio. kr.


Beløb i mio.kr.

TB

2015

TB

2016

TB

2017

TB

2018

TB

2019

Anlægs-bevilling

Fri-givelse

Opgradering af de fysiske rammer på skolerne til bedre inklusion (XA-40048)






2,000

2,000

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)









Bevillingen er fordelt på følgende måde:


Distrikt

Bevilling

Erritsø Fællesskole

465.000 kr.

Fjordbakkeskolen

238.000 kr.

Kirstinebjergskolen

663.000 kr.

Ullerup Bæk Skolen

501.000 kr.

Frederiksodde Skole

133.000 kr.

I alt:

2.000.000 kr.


Vurdering

Såvel ledelse som forskellige teams på skolerne har været inddraget i vurderingen af de tiltag, der skal bidrage til øget inklusion.


Der er en række lighedspunkter på tværs af distrikterne i deres valg af inklusionsfremmende tiltag, herunder:

  • Undervisningen kan gennemføres mere differentieret og med fokus på den enkelte elev eller gruppe af elever gennem fleksibel udnyttelse af klasseværelser og fællesrum.
  • Det vurderes, at trivslen hos den enkelte elev kan øges gennem de forskellige nye foranstaltninger.
  • Bedre inklusion sker også gennem leg og læring. Der investeres derfor også i foranstaltninger, hvor leg er et væsentligt led i inklusionen.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:


  • Der meddeles anlægsbevilling til opgradering af de fysiske rammer på skolerne til bedre inklusion samt frigivelse af det afsatte beløb på 2 mio. kr. i 2015 i henhold til vedlagte fordelingsplan (projektnummer XA-40048)
  • Budgettet tilrettes med det under ”Økonomiske konsekvenser” anførte beløb på i alt 2 mio. kr.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget følger Børn og Unges anbefaling.


Punkt 72 Rammeaftale på det specialiserede socialområde 2015

Sagsbeskrivelse

Rammeaftalen for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet består af en Udviklingsstrategi og en Styringsaftale. Rammeaftalen dækker de 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark.


Rammeaftalen skal godkendes i kommuner og region.


Udviklingsstrategien er en aftale mellem de 22 kommuner i Syddanmark og Region Syddanmark om udvikling på det specialiserede socialområde.


Udviklingsstrategien for 2016 bygger videre på det gode samarbejde, som de syddanske kommuner og regionen har demonstreret gennem de seneste år. Den rehabiliterende tankegang er omdrejningspunktet for kommunernes og regionens udvikling på det specialiserede socialområde.


Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen for de tilbud, som Styringsaftalen omfatter. Styringsaftalen sikrer, at der tages stilling til de styringsmæssige forhold ved kommunernes køb og salg af pladser samt regionens salg af pladser.


Fælles ambitioner og initiativer 2016:

  • Kommunerne ønsker, at det specialiserede socialområde skal fastholde og udvikle det høje faglige niveau, samtidig med at det skal drives på et lavere omkostningsniveau.
  • Kommunerne og regionen ønsker at følge og koordinere kapacitetsudviklingen på det specialiserede socialområde på tværs af kommuner og region.
  • Der skal sikres en effektiv drift af de sociale tilbud.

Økonomiske konsekvenser

Der vil i 2016 være fokus på, at de samlede udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark skal falde, minimum fastholdes i forhold til 2015 i alle kommuner og regionen.


Dette skal ske ved at fastholde fokus og øget effektivisering af de tilbud, der eksisterer samt via fokus på udvikling af nye og effektfulde tilbud.

Vurdering

Rammeaftalen binder aftalens parter og sikrer et gennemsigtigt økonomisk fundament og et fortsat fokus på økonomi og kvalitet, hvilket er ganske afgørende for Fredericia Kommune både som køber- og sælgerkommune af ydelser på det specialiserede socialområde.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet, at rammeaftalen godkendes.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet at rammeaftalen godkendes.


Punkt 73 Udkast til principper for forældresamarbejde

Sagsbeskrivelse

På baggrund af drøftelser i Børne- og Uddannelsesudvalget i august er der udarbejdet et forslag til fem principper for forældresamarbejdet på børne- og ungeområdet i Fredericia kommune.


Udkastet er inspireret af de ti principper, som Høje Tåstrup kommune har opstillet som den overordnede ramme for deres tilgang til forældresamarbejdet.


Principperne er vedhæftet som bilag og vil blive drøftet på mødet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Børn og Unge samt Familie- og Børnesundhed vurderer


at et styrket og målrettet forældresamarbejde vil kunne løfte en del børns trivsel og læringseffekt yderligere.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller


· at udkastet til principper drøftes

 

· at udkast til principper udsendes til bestyrelserne i dagtilbud og på skoleområdet med henblik på en fælles drøftelse på kommende fællesrådsmøder i efteråret

 

· at den endelige version af principperne godkendes af Børne- og Uddannelsesudvalget inden udgangen af 2015

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget følger Børn og Unges indstilling.


Punkt 74 Orientering og statistik over Fredericia kommunes træk på Børnehuset i Odense

Sagsbeskrivelse

Orientering og statistik over Fredericia kommunes træk på Børnehuset i Odense v. Kirsten Blæhr


Børnehuse er en landsdækkende ordning, hvor sociale myndigheder, politi og sundhedsfagligt personale samarbejder og koordinerer indsatsen i sager om vold og seksuelle overgreb.

 

Fra 1.10.2013 SKAL kommunerne benytte et børnehus som led i den børnefaglige undersøgelse, hvis der er viden eller mistanke om at et barn/en ung har været udsat for overgreb, hvis sagen involverer samarbejde med politi og/eller sygehusvæsen.

Målgruppen er børn og unge i alderen 0 til og med 17 år, som har været udsat for seksuelle overgreb og/eller fysisk vold eller hvor der er mistanke herom.

Ovenstående er lovmæssigt krav og indskrevet i Servicelovens kapitel 11, som Familieafdelingen arbejder ud fra.

 

Fredericia Kommune er tilknyttet Børnehus Syd (der dækker hele region Syddanmark). Børnehuset er beliggende i Odense med satellit afdeling i Esbjerg.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Orientering.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børn og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Orientering taget til efterretning.


Punkt 75 Orientering om Boråsmodellen

Sagsbeskrivelse

Orientering om Borås modellen v. Kirsten Blæhr


Boråsmodel: også kaldet Sverigesmodellen er et program for arbejdet med børn og unge. Fokus er at børn og unge har ret til så ”normal opvækst” som muligt. Det betyder, at man altid satser på de mindst indgribende foranstaltninger og hvis barnet skal anbringes skal det primært anbringes i netværksanbringelse eller plejefamilie såfremt det kan lade sig gøre. Et andet vigtigt element i programmet er, at styrke det tværfaglige samarbejde med PPR og sundhedsplejen.

Der tilstræbes at sagsbehandlere så vidt muligt har omkring 25 sager pr. medarbejder og hyppig opfølgning, hver 3. måned, hvor lovgivningen siger min. hver 6. måned.

 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Orientering.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børn og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Orientering taget til efterretning.


Punkt 76 Orientering om kompetencestrategi og kompetenceplan

Sagsbeskrivelse

På børne- og ungeområdet (0-18 år) er der udarbejdet en kompetencestrategi med en tilhørende kompetenceplan (en række konkrete tiltag).


På skoleområdet er der, som led i den nye skolereform, et krav om, at der foreligger en kompetenceplan for pædagoger, lærere og ledere i folkeskolen.


I Fredericia er der i efteråret 2014 udarbejdet en samlet kompetencestrategi samt en kompetenceplan for det pædagogiske personale under Børn og Unge.


Strategien er blevet udarbejdet af fagafdelingen på baggrund af en række drøftelser med en nedsat arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen bestod af de faglige organisationer, udpegede ledere fra dagtilbudsområdet og fra skoleområdet samt afdelingsledere fra forvaltningen.


Arbejdsgruppen har efterfølgende fået status af en følgegruppe, der mødes ad hoc og som minimum 2 gange årligt. Arbejdsgruppen følger op på kompetenceplanen.


Økonomiske konsekvenser

Der er penge afsat til kompetenceudvikling i både kommune og stat samt i eksterne puljer, som der løbende vil blive søgt midler fra.


Der er forholdsvis mange midler til at løfte det faglige personale på skolerne, hvorimod midlerne er få, når det drejer sig om det faglige personale på 0-6 års området.


Det er en udfordring for skolerne, at de eksterne midler til kompetenceudvikling generelt ikke må gå til at dække skolernes udgifter til vikar, når lærere og pædagoger er på videreuddannelse.


Vurdering

Børn og Unge vurderer


· at kompetenceplanen vil betyde en styrkelse af kapacitetsopbygningen ude i de enkelte distrikter på såvel leder- som medarbejderniveau.


· at kompetenceplanen vil give det pædagogiske personale og lederne, især på skolerne, et markant kompetenceløft i de kommende år. På skoleområdet medfører det en meget stor og til tider svær koordineringsopgave, for at sikre den daglige undervisning og den nødvendige vikardækning.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller


·  at orienteringen tages til efterretning


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015


Orientering taget til efterretning.

Punkt 77 Orientering om Literacystrategi

Sagsbeskrivelse

Der foreligger en ny strategi for Literacy på 0-18 års området inden for dagtilbud, fritidstilbud og skoler. Strategien gælder 2014-2017 og skal fremme børn og unges sprog og læseindlæring.


Begrebet Literacy er valgt, fordi det peger på, at sprog- og læsefærdigheder er noget, der udvikles gradvist fra fødslen og foregår i både familielivet, dagtilbuddet, skolen og fritidslivet.


Strategien er blevet til i en inddragende proces, hvor en række interessenter omkring børn og unges sprog, læsning og læring har været inddraget. Strategien tager udgangspunkt i Børn- og Ungepolitikkens mål og skal ses som en hjælp til de voksne, der skal støtte kommunens børn og unge i udviklingen af kommunikative færdigheder, skriftsprog og funktionelle læsefærdigheder.


Strategien bygger på seneste forskning på området og lægger op til et stadigt øget fokus på at understøtte sprog- og læseudviklingen i et 0-18 års perspektiv. Desuden er der lagt vægt på arbejdet med kapacitetsopbygning i distrikterne, herunder et særligt fokus på sprogvejledere og læsevejledere, samarbejdet og sammenhænge mellem dagtilbud og skole samt samarbejdet med støttestrukturen.


Literacystrategien er vedlagt som bilag. Bilaget gennemgås på mødet.  


Økonomiske konsekvenser

Ingen. 


Vurdering

Børn og Unge vurderer, at den nye strategi vil bidrage til at løfte de kommunale målsætninger på området.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at strategien tages til efterretning. 


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Udsat.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Orientering taget til efterretning.


Punkt 78 Skolernes ferieplan 2017-2018

Sagsbeskrivelse

Børn og Unge har udarbejdet forslag til ferieplan for skoleåret 2017/2018, og har haft sendt følgende i høring hos skolernes bestyrelser samt i Ungebyrådet:


Det er ved bekendtgørelse fastlagt, at sommerferien starter den sidste lørdag i juni, dvs. lørdag den 30.6 2018.


Skolerne:  1. skoledag mandag den 14.8. 2017


Fritidsområdet:  Begynder mandag den 31.7. 2017


Efterårsferie:  Mandag den 16.10 2017 - fredag den 20.10 2017


Juleferie:  Torsdag den 21.12 2017 – tirsdag den 2.1 2018


Vinterferie:  Mandag den 12.2 2018 – fredag den 16.2 2018


Påskeferie: Mandag den 26.3 2018 – mandag den 2.4 2018


Bededagsferie:  Fredag den 27.4 2018


Kr. Himmelfart: Torsdag den 10.5 2018 – fredag den 11.5 2018


Pinseferie:  Mandag den 21.5 2018


Grundlovsdag:  Tirsdag den 5.6. 2018


Sommerferie:

For skolerne:  Starter lørdag den 30.6 2018


Mandag den 2.7. 2018 er starten på sommerferiepasning i fritidsområdet (ugerne 27 og 28).


Fritidsområdets afdelinger er ferielukket i ugerne 29 og 30.


I henhold til aftale mellem Fredericia Lærerkreds og Fredericia Kommune afholder lærere m.fl. i folkeskolen ferie mandag den 16. oktober til og med fredag den 20. oktober 2017 samt onsdag den 4. juli 2018 til og med tirsdag den 31. juli 2018.


Der er indkommet høringssvar fra 3 skoler samt fra Ungebyrådet. 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Der er indkommet høringssvar fra 3 skoler samt Ungebyrådet, mens 3 skoler ikke har udtalt sig.


I alle 4 høringssvar ønskes samme ændring i ferieplanen for 2017-2018.


Det foreslås, at juleferien forkortes med 1 dag. Således at den starter 22/12 2017 samt at den overskydende feriedag flyttes til mandag den 4/6 2018. Herved opnås en forlænget ferie i forbindelse med Grundlovsdag.


På denne baggrund vurderer Børn og Unge, at forslaget fra Børn og Ung til ferieplan for skolerne i Fredericia Kommune, ændres i henhold til høringssvarene.


I forbindelse med juleferien vurderer skolerne selv behovet for at holde åbent i fritidstilbud ud fra retningslinjerne om Fredericia Kommunes fritidstilbud i skoleregi.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at det reviderede forslag til ferieplan for skolerne i Fredericia Kommune godkendes.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget følger Børn og Unges indstilling.


Punkt 79 Orientering

Indstillinger

Orientering og spørgsmål fra udvalgsformanden


Orientering og spørgsmål fra udvalgsmedlemmer


Orientering og spørgsmål fra afdelingerne


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Ingen emner til drøftelse.