Børne- og Uddannelsesudvalget - 23-09-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 23 september, 2014 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 78 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014

Godkendt.


Punkt 79 Besøg på UU Lillebælt

Sagsbeskrivelse


Udvalgsmødet afholdes på UU Lillebælt Snaremosevej 110 hvor centerleder Anders Ladegaard indleder med en introduktion der afsluttes med en rundvisning af uddannelseschef Hugo Nielsen fra EUC Lillebælt.


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Ingen

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014

Introduktion og rundvisning givet.


Punkt 80 Multihal ved Kirstinebjergskolen

Sagsbeskrivelse

Der har været afholdt licitation på opførelse af en multihal ved Kirstinebjergskolen.


Multihallen skal kunne dække forskellige behov, herunder idrætsundervisning, samlinger, teater og eksamen.


Der er indkommet 4 bud på projektet. Et enigt bedømmelsesudvalg har udpeget Jensen Træ ApS som vinder af totalentreprisen. Alectia bliver rådgivende ingeniør på projektet.


Der var stillet krav om, at multihallen som minimum skulle være på 900 m2. Vinderprojektet indeholder en hal på 1041 m2.


Det har været nødvendigt at prioritere i projektet, således at den samlede budgetramme på 12 mio. kr. kan overholdes. Derfor er enkelte forhold midlertidigt trukket ud af projektet. Det drejer sig om lydanlæg, teleslynge samt en projektor.


Projektet forventes gennemført i perioden januar til juli 2015, således at hallen kan anvendes fra skoleåret 2015/16.


Springgrav

Der er indkommet særskilt tilbud på udførelse af springgrav. Prisen er 76.000 kr., der ikke er finansiering til i budgettet på 12 mio. kr.


Kultur- og Idrætsudvalget vil i oktober tage stilling til tilbuddet. Forinden vil der være afholdt møde med brugerne for at sikre, at de kan medfinansiere rekvisitter.

Økonomiske konsekvenser

Det forventes, at projektet kan gennemføres for de 12 mio. kr., der er afsat til projektet.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014


Indstilling tiltrådt.

Punkt 81 Ansøgning fra SIF om mikropartnerskaber

Sagsbeskrivelse


SIF har fremsendt et projektforslag til Børn og Unge samt Kultur, Idræt og Turisme. Projektet tager sigte på at understøtte arbejdet med at løfte målsætningen om, at alle skoler har etableret samarbejdsaftaler med foreningslivet senest i skoleåret 2015/16.


Projektets overordnede mål: At skabe øget fysisk bevægelse blandt børn og unge i Fredericia og få udviklet samarbejdet mellem skole og idrætsforening.

 

SIFs formand skriver (uddrag):  

Samarbejdet mellem folkeskoler og den organiserede idræt er fra skoleåret 2014/2015 blevet endnu mere relevant, da en ny skolereform bliver indført. Denne reform forpligter skolerne til, at inddrage bevægelse og motion i et omfang, svarende til gennemsnitligt 45 minutter pr. dag på alle klassetrin. Dette tiltag går i forlængelse af Fredericia Kommunens børne- og ungepolitik, der fastlægger, at børn og unge skal have mulighed for øget sundhed og fysisk udfoldelse. Både reformen og politikken sigter mod at inddrage det lokale foreningsliv til at gennemføre målene om en øget sundhed og fysisk udfoldelse gennem principperne om ”Den åbne skole”. I Fredericia har dette bl.a. betydet at skolerne pålægges at gennemføre samarbejde med de lokale foreninger.


Mange af de samarbejdsaftaler, som laves på skoleområdet, skabes oftest på baggrund af personlige kontakter mellem den enkelte idrætslærer og forældre, ledere eller trænere i idrætsforeningerne. Derved bliver samarbejdet meget afhængig af, hvilke muligheder den enkelte idrætslærer har, og ikke en fast struktur, som alle idrætslærere i Fredericia kommune kan drage nytte af.


På denne baggrund har vi i SIF lavet et oplæg til et modelprojekt, der vil afsøge mulighederne for at skabe de bedste betingelser for et fremadrettet samarbejde mellem frivillige idrætsforeninger og skolerne i Fredericia.


Projektets indhold

SIF foreslår følgende indsatser i Projekt Brobygger:


Brobyggeren:

- SIF ønsker at få bedre mulighed for at styrke en brobygger-funktion, der kan være i tæt kontakt med foreningerne og distriktsskolerne samt konsulent i Børn og Unge, så der løbende kan etableres konkrete mikropartnerskaber, der retter sig mod forskellige aldersgrupper.


Aktivitetsbanken: 

- Brobyggeren har ansvaret for at udvikle ´aktivitetsbanken´, som er stedet hvor idrætsforeninger og skoler vil kunne tilbyde og efterspørge forløb og ideer til mikropartnerskaber.


Kompetenceudviklingsforløb: 

-  Der igangsættes kompetenceudvikling for lærere/pædagoger og frivillige trænere/instruktørere. Der samarbejdes med Fredericia Idrætslederakademi, en eller flere organisationer (DGI/DIF) og Dansk Skoleidræt.


Aktivitetspulje:

-  Aktørerne tilbydes en aktivitetspulje, hvor de kan søge om midler til at gennemføre et mikropartnerskab. Eks. på udgifter kunne være tilskud til idrætsforeningen/instruktøren, leje af faciliteter o.a.


SIF ønsker, at projektet løber hen over en toårig periode (frem til sommeren 2016), og evalueres i april-juni 2016.


Den fulde projektbeskrivelse fra SIF er vedlagt som bilag.


Økonomiske konsekvenser

SIF har opstillet et budget på i alt 715.400 kr.

De to store poster er løn til brobyggerfunktionen, som udgør 300.000 kr. , kompetenceudvikling som udgør 150.000 kr. og en aktivitetspulje på 50.000 kr.


SIF ansøger Fredericia kommune om 200.000 kr. til projektet.

SIF forventer også at hente bevillinger fra andre fonde/puljer.

Vurdering

Børn og Unge samt Kultur, Idræt & Turisme vurderer


at projektet vil kunne understøtte de politiske målsætninger om at få udviklet samarbejdet mellem skolerne og foreningslivet i løbet af de kommende to år.


Børn og Unge har talt med SIF om projektets budget, idet Børn og Unge vurderer, at det er for stort et beløb, der er afsat til kompetenceudvikling, ny hjemmeside om projektet, evaluering m.m.


Det er Børn og Unges opfattelse, at SIF vil være indstillet på at arbejde for at få projektet i gang, også selvom Fredericia kommune ikke kan bidrage med det fulde beløb på 200.000 kr.


Børn og Unge vurderer, at evalueringen af projektet uden problemer vil kunne varetages af Børn og Unge/PUC, såfremt SIF vil være indstillet på dette.

Indstillinger

Børn og Unge samt Kultur, Idræt & Turisme indstiller


- at projektet støttes for en toårigperiode (skoleårene 2014/15 samt 2015/16) med et samlet beløb på 80.000 kr.

 

Beløbet hentes fra:

 

Børn og Unge: 50.000 kr.

Finansieringen sker via omprioritering af de pædagogiske udviklingsmidler i Pædagogisk Udviklingscenter (PUC).

 

Kultur- og idrætsudvalget: 30.000 kr.

Finansieringen sker via Kultur- og Idrætsudvalgets tilskudskonto.

 

- at evalueringen i foråret 2016 gennemføres af Børn og Unge/PUC, idet der her allerede findes konsulenter med erfaringer i at udarbejde evalueringer.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014

Indstilling tiltrådt.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 24-09-2014

Indstilling tiltrådt.


Punkt 82 Foreløbige takster Dagtilbud 2015

Sagsbeskrivelse

På baggrund af gældende bestemmelser om forældrebetaling for kommu-nale dagtilbud, fremlægges vedlagte forslag til takstblad for forældrebeta-ling i kommunale og selvejende daginstitutioner i Fredericia Kommune.

Beregningen af forældrebetalingen tager udgangspunkt i bekendtgørelsen om forældrebetaling for ophold i dag- og klubtilbud til børn.

 

Dagtilbud – generelt:

I beregningsgrundlaget for taksterne indgår samtlige driftsudgifter, som kan indregnes jf. dagtilbudsloven.

 

Takstberegningen er foretaget på baggrund af basisbudgettet for 2015. Det prisstop, som er indregnet i 1. Behandlingsbudgettet for 2015, er ikke indregnet i takstberegningen, da det endnu ikke er beregnet, hvor stor en andel der vedrører dagtilbud.

 

En væsentlig forudsætning i beregningen af taksterne i Fredericia Kom-mune er forventningerne til efterspørgslen efter typen af dagtilbud samt hvordan efterspørgslen af de forskellige moduler fordeler sig.

 

I den foreløbige takstberegningen er det forudsat, at den nuværende ka-pacitet udnyttes så maksimalt som muligt, således at der sker en tilpasning i både dagplejen og institutionerne. Under denne forudsætning vil det ikke altid være muligt at imødekomme forældrenes ønsker om pasningstilbud i det ønskede tilbud eller distrikt.

 

Forventningen til modulerne er lagt på samme niveau, som har været gældende i 2014:

 

Forventet efterspørgsel efter forskellige moduler

Modul

9½ timer

7 timer

0-2 års området

56 %

44 %

3-5 års området

68 %

32 %

 

 

 

Dagplejen

Heldagsplads i 12 månedlige rater.

Taksten er steget fra 2.250 kr. til 2.330 kr., svarende til en årspris på 27.960 kr.

Stigningen på 3,6 % skyldes den generelle prisstigning samt en ændret forventning til antallet af børn i forhold til ved takstberegningen i 2014.

 

Institutionerne

 

0-2 år:

Heldagsplads med 11 månedlige rater.

Taksten er steget fra 3.190 kr. til 3.330 kr., svarende til en stigning på 4,4 %. Taksterne for deltidspladser er steget tilsvarende.

Årsprisen for et fuldtidsmodul udgør herefter 36.630 kr. og for et 35-timers modul 27.335 kr.

 

3-5 år:

Heldagsplads med 11 månedlige rater.

Taksten er steget fra 1.900 kr. til 2.005 kr., svarende til en stigning på 5,5%. Taksterne for deltidspladser er steget tilsvarende.

Årsprisen for et fuldtidsmodul udgør herefter 22.055 kr. og for et 35-timers modul 16.555 kr.

 

I takstændringerne er indregnet den generelle prisstigning. At takstæn-dringerne ligger på forskellige niveauer, +4,4 % for de 0-2 årige og + 5,5 % for de 3-5 årige, skyldes dels en ændret forventning til det samlede antal børn der skal passes i dagtilbud, dels en ændret forventning til mo-dulordningen i forhold til 2014. Samlet set forventes der færre 3-5 årige børn som skal passes i kommunale dagtilbud, hvilket påvirker taksterne for samtlige børn, idet de faste udgifter ved at drive dagtilbud fordeles ligeligt på samtlige børn uanset alder.

 

Frokostordning 0-5 år

Takst med 11 månedlige rater.

Taksten er steget med 2,0 % fra 558 kr. til 569 kr. svarende til en årspris på 6.259 kr. Stigningen svarer til den generelle prisstigning. Taksten gæl-der kun for de institutioner hvor forældrene har tilvalgt frokostordningen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge afdelingen indstiller,


at forslag til takstblad for forældrebetaling i selvejende og kommunale daginstitutioner og dagpleje i Fredericia Kommune i 2015 drøftes.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014

Indstilling tiltrådt.


Punkt 83 Første LSP rapport om dagtilbud og skole

Sagsbeskrivelse

LSP (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis) har i henhold til samarbejdsaftalen med Fredericia kommune leveret den første rapport vedrørende dagtilbud og folkeskoler i Fredericia.


Rapporten bygger primært på den store spørgeskemaundersøgelse, som børn, unge, forældre, ledere, pædagoger og lærere besvarede tidligere på året. Herudover er der henvist til notat udarbejdet af konsulent i VRC vedrørende de børn og unge, der i august 2014 blev inkluderet i normalområdet efter at have gået i et af kommunens specialklassetilbud.


Rapporten beskriver nogle af de vigtigste fund i kortlægningen, som peger på både stærke og mere udfordrende områder for kommunens børnehaver og skoler. Lederne på skoler og i dagtilbud fik i maj måned de første resultater fra kortlægningen, som knyttede an til hver enkelt skolematrikel og dagtilbud.


Rapporten indgår som en meget væsentlig del af den samlede kommunale kvalitetsrapport for henholdsvis dagtilbud og folkeskoler.


Kvalitetsrapporterne forventes godkendt af byrådet inden udgangen af 2014. Skoleområdet har, i henhold til de nye retningslinjer for kvalitetsrapporter, frist frem til 31.marts 2015.


LSP rapporten er vedhæftet som bilag, og den vil blive fremlagt på mødet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Børn og Unge vurderer, at LSP-rapporten er et meget vigtigt redskab for lederne i distrikterne til at fokusere indsatser, der med stor sandsynlighed vil løfte trivsel og det faglige niveau blandt alle børn.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller,


·  at Børne- og Uddannelsesudvalget tager rapporten til efterretning


· at rapporten indgår som en del af kommunens kvalitetsrapport for henholdsvis daginstitutionsområdet og folkeskoleområdet


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014


Indstilling tiltrådt.

Punkt 84 Fastsættelse af socioøkonomisk tildeling til skolerne

Sagsbeskrivelse

Den nuværende budgetmodel for skolerne i Fredericia Kommune er udarbejdet i 2013, efter en fra Epinion udarbejdet socioøkonomisk analyse af elevgrundlaget i distriktsskolerne i Fredericia Kommune.


Børn og Unge afdelingens ønske med budgetmodellen er:


·  At en del af ressourcerne fordeles efter socioøkonomiske principper

·  At udarbejde en enkel gennemskuelig og anvendelig tildelingsmodel

·  At tildelingsmodellen bygger på aktuelle tal og elever

·  At øge inklusionsraten ved at skabe incitamenter til udvikling af inkluderende læringsmiljøer i den almene folkeskole

·  At øge samarbejdet mellem den almene folkeskole, PPR og de segregerede tilbud

·  At give distriktsskolelederen handlefrihed, kompetence og værktøjer til økonomistyring

·  At modellen følger Fredericia Kommunes Børne- og Ungepolitik


Denne nye tildelingsmodel vil i højere grad afspejle kommunens demografiske sammensætning, og vil derfor kunne modsvare fordelingen af børn og unge, der måtte være i særlig risiko for at modtage specialundervisning.

Indførelsen af delvis socioøkonomisk budgettildeling skulle ske over en 3 årig periode, startende med 30 mio. kr. i 2014/15, 40 mio. kr. i 2015/16 samt efterfølgende med 50 mio. kr. årligt.

Resten af budgettet på i alt 240 mio. (plus bygningsdrift) til skolerne ville blive elevtalsafhængigt tildelt distriktsskolerne.

I forbindelse med indførelsen af den nye skolereform med dertil hørende øget timetal samt den første tildeling efter den nye budgetmodel, er modellen blevet evalueret.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Modellen har betydet en omfordeling af skoleområdets budget, delvis efter socioøkonomiske principper.

I forbindelse med modellens indførelse ville alle midler til skolerne (minus 10´ende) være fordelt til de 4 distriktsskoler: Fjordbakkeskolen, Erritsø Fællesskole, Kirstinebjergskolen og Ullerup Bæk Skolen.

Derefter ville skolerne, i samarbejde med PPR, skulle betale for distriktselevers placering i specialtilbud; såsom Frederiksodde Skolen efter et takstprincip.

Dette beløb ville skulle betales ud fra skolernes tilsvarende udvidede budget.

I forbindelse med evalueringen af modellen er der foretaget en analyse af konsekvenserne for de enkelte distriktsskolers økonomi, og dermed også for muligheden for at kunne udvikle inkluderende læringsmiljøer

.

I skoleåret 2014/15 vil den gennemsnitlige elevtildeling, efter tilkøb af pladser på specialskoler, svinge mellem yderpolerne Fjordbakkeskolens 34.041 kr./elev og Ullerup Bæk Skolens 40.357 kr./elev.

Altså en forskel på 6.316 kr./elev eller 18 %.


I skoleåret 2016/17, hvor vi udmønter 50 mio. kr. på socioøkonomiske kriterier, vil den gennemsnitlige elevtildeling, efter tilkøb af pladser på specialskoler, svinge mellem yderpolerne Fjordbakkeskolens 33.441 kr./elev og Ullerup Bæk Skolens 45.543 kr./elev.

Altså en forskel på 12.102 kr./elev eller 36 %.


På baggrund af analyser af de enkelte skolers økonomi konkluderer Børn og Unge, at specielt Fjordbakkeskolen og Erritsø Fællesskole med udbygningen af den socioøkonomiske tildeling til 50 mio. kr./årligt, ikke vil kunne opfylde de øgede timetal og Fredericia Kommunes kvalitetskrav i forbindelse med skolereformen og kommunens børne- og ungepolitik.

Det er Børn og Unges vurdering, at budgetmodellen afspejler kommunens demografiske sammensætning i forhold til fordelingen af børn og unge, der måtte være i særlig risiko for at modtage supplerende undervisning/almindelig specialundervisning.

Endvidere har det konkret vist sig, at andelen af børn med behov for specialundervisning i specialskole ikke i fuldt omfang afspejler de socioøkonomiske forskelle på distrikterne.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og uddannelsesvalget indstiller til byrådet, at budgetmodellen låses fast på 30 mio. kr./årligt i socioøkonomisk tildeling til skolerne.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014

Indstilling tiltrådt.


Punkt 85 Ændring af styrelsesvedtægt for ungdomsskolebestyrelsen i Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med Fredericia Kommunes nye organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune vil der skulle ske en konsekvenstilretning af styrelsesvedtægten for ungdomsskolebestyrelsen i Fredericia Kommune.


Ungdomsskolebestyrelsen har på et møde den 28. juli 2014 behandlet ændringerne i styrelsesvedtægten.


Ifølge den nuværende styrelsesvedtægt for ungdomsskolebestyrelsen består ungdomsskolebestyrelsen af 7 medlemmer med stemmeret samt 4 medlemmer uden stemmeret.

3 af de 4 medlemmer uden stemmeret skal udpeges af organisationer (Pædagogisk Fællesråd, FamilieNet Lillebælt og Klub 7000), som bl.a. i forbindelse med det nye fritidstilbud er blevet nedlagt.

Desuden har ungdomsskolen overtaget fritidstilbuddet for de 13. – 18. årige i Fredericia. Dette betyder et tættere samarbejde mellem ungdomsskolen og afdelingsskolelederne.


Derfor foreslås en ændring af ungdomsskolebestyrelsens sammensætning og en revision af styrelsesvedtægterne for ungdomsskolebestyrelsen.


Det endelig forslag til nye styrelsesvedtægter for ungdomsskolebestyrelsen er vedlagt som bilag med titlen ”Endeligt forslag til nye styrelsesvedtægter for ungdomsskolebestyrelsen 2014”


Ligeledes er vedhæftet den nuværende styrelsesvedtægt for ungdomsskolebestyrelsen som vedtaget af Fredericia Byråd 3. april 2006, samt udtalelse fra den nuværende ungdomsskolebestyrelse om ændring af styrelsesvedtægten for ungdomsskolebestyrelsen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at forslaget til ny styrelsesvedtægt for ungdomsskolebestyrelsen vedtages og sendes til endelig vedtagelse i byrådet


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014

Udsat.


Punkt 86 Ændring af skolestyrelsesvedtægten Fredericia Kommunale Skolevæsen

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med indførelse af folkeskolereformen og ny folkeskolelov samt vedtagelse og etablering af nyt kommunalt fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune, skal der ske en tilretning af Skolestyrelsesvedtægt for Fredericia Kommunale Skolevæsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

I forbindelse med indførelse af folkeskolereformen og ny folkeskolelov er der åbnet op for en mulighed til at supplere skolebestyrelserne med indtil 2 ekstra repræsentanter for det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger.


I det af byrådet den 24. marts 2014 vedtagne ”oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune” skal der etableres fritidsråd, der refererer til skolebestyrelserne. Dette kræver en tilretning af Skolestyrelsesvedtægt for Fredericia Kommunale Skolevæsen.


Ændringerne er indarbejdet i udkast til Skolestyrelsesvedtægt for Fredericia Kommunale Skolevæsen, og tilføjet med rødt i forhold til den eksisterende skolestyrelsesvedtægt.


I henhold til Skolestyrelsesvedtægten kan ændringer af vedtægten kun finde sted efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne.


Børn og Unge foreslår derfor, at udkast til Skolestyrelsesvedtægt for Fredericia Kommunale Skolevæsen sendes i høring i skolebestyrelserne i perioden den 24.9 – 9.10. 2014. 


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at udkast til Skolestyrelsesvedtægt for Fredericia Kommunale Skolevæsen sendes i høring i skolebestyrelserne i perioden den 24.9. - 9.10. 2014.


Bilag

Skolestyrelsesvedtægt forslag september 2014


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 23-09-2014

Indstilling tiltrådt.


Punkt 87 Kapacitetstilpasning på daginstitutionsområdet (Lukket)

Punkt 88 Orientering (Lukket)