Børne- og Uddannelsesudvalget - 25-11-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 25 november, 2014 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 100 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 25-11-2014

Godkendt.


Punkt 101 Besøg på Frederiksodde Skole

Sagsbeskrivelse


Udvalgsmødet afholdes på Frederiksodde Skole, afd. Ullerupdalvej lokale 30 hvor der indledes med en introduktion og afsluttes med en rundvisning.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Ingen.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 25-11-2014

Orientering taget til efterretning.


Punkt 102 Drøftelse af fællesrådsmøder

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget afholder hvert år en række aftenmøder med bestyrelsesformænd/kvinder fra dagtilbudsområdet og skoleområdet.


Mødernes formål er at tilvejebringe en dialog mellem bestyrelsesformændene og politikerne i Børne- og Uddannelsesudvalget i forhold til udviklingen af:

1)  de kommunale dagtilbud

2)  folkeskolerne, herunder også de kommunale fritidstilbud


Møderne har været kendetegnet ved – inden for det sidste års tid – at have et oftest spinkelt fremmøde.


Nogle rådsmedlemmer har udtrykt ønske om, at møderne får et mere dialogbaseret indhold med afsæt i pædagogiske temaer, som er aktuelle for udviklingen af dagtilbud, skoler og fritidstilbud.  


Den nye organisering taget i betragtning bør det overvejes i hvilket omfang, der skal afholdes fælles møder 0 – 18 år, og i hvilket omfang der eventuelt fortsat skal afholdes møder de to områder hver for sig.


Ud over form og indhold, kan det også overvejes, hvem der skal inviteres til dialog med udvalgsmedlemmerne.


Det er – i henhold til folkeskoleloven - ikke obligatorisk for en kommune at nedsætte et fælles rådgivende organ, men hvis det ikke sker skal kommunalbestyrelsen mindst to gange om året afholde et møde mellem repræsentanter for skolebestyrelserne og kommunen til drøftelse af spørgsmål om det lokale skolevæsens vilkår og udvikling. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at andre kan deltage i møderne.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Det er godt for udviklingen af de kommunale dagtilbud, skoler og fritidstilbud, at der er engagerede bestyrelser, der gerne vil være med til at drøfte og præge fremtidens dagtilbud og skole.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller


at Børne- og Uddannelsesudvalget drøfter, hvordan de ønsker at være i dialog om udviklingen af børne- og ungeområdet med bestyrelserne i 2015-16.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 25-11-2014

Punktet drøftet.


Punkt 103 Evaluering af lønsumsstyring dagtilbudsområdet

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede 9. december 2013, at der med

virkning fra 1. januar 2014 skulle indføres lønsumsstyring.


På den baggrund har en arbejdsgruppe lavet en evaluering af lønssumsstyring.


Arbejdsgruppen bestod af medlemmer fra Børn og Unge, HR og

økonomiafdelingen.


De oprindelige principper bag lønsumsstyring

De overordnede principper for tildeling og styring:

• Modellen skal være simpel, aktuel, gennemskuelig og aktivitetsbaseret.


• Pengene følger barnet, hvorfor udviklingen i børnetallet understøttes.


• Modellen skal sikre en afbalanceret fordeling af ressourcer efter socioøkonomiske principper, som indfases over 3 år.


• Der er fuld overførsel af mer-/mindreforbrug mellem årene. Hensigten er at forbrug og korrigeret budget stemmer overens ved budgetårets udgang.


• Idet lønsumsstyring er en helt ny styreform, skal 2014 betragtes som

et implementeringsår, hvor distriktsinstitutionslederne og de pædagogiske ledere af selvejende daginstitutioner skal uddannes i styreværktøjerne.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Evalueringen

Det vurderes, at de oprindelige principper generelt overholdes. Dog tages forhold omkring socioøkonomi op til særskilt revurdering.


Derudover viser evalueringen af lønsumsstyring følgende konklusioner:


1. Områdelederne og de selvejende daginstitutioner oplever, at de har fået såvel ansvar som frihed til at styre hele deres økonomi.


2. Lønbudgetterne på områderne overholdes uden, at der sker en unødvendig opsparing på områderne.


3. Der er behov for at lave tiltag, som sikrer at ingen af de fire områder eller de selvejende institutioner rammes uforholdsmæssigt hårdt økonomisk af den nye model.


4. Arbejdsgangene omkring budgetterne på dagtilbudsområdet er blevet mere effektive.


I relation til punkt 3 skal indgåelsen af samarbejdsaftaler med de selvejende daginstitutioner ses som et led i at afbøde potentielle økonomiske problemer ved langtidssygdom.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


·  Evalueringen af lønsumsstyring tages til efterretning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 25-11-2014

Evaluering taget til efterretning.


Punkt 104 Budgettildelingsmodel på dagtilbudsområdet

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede 9. december 2013, at der med

virkning fra 1. januar 2014 skulle indføres lønsumsstyring, hvor budgettildelingen blev fordelt efter socioøkonomi i de enkelte distrikter.


Baggrund for at indføre Socioøkonomi:

Socioøkonomien blev fordelt efter Epinions rapport som var målrettet skoledistrikterne.


Den socioøkonomiske tildeling har til hensigt at fordele midler til de distrikter med de største udfordringer i form af social belastning, særlige åbningstider, særlige medarbejdere, institutionernes særlige forhold og lignende.


I 2013 har Epinion foretaget en vurdering af hvert de 4 skoledistrikters økonomiske indeks. Denne vurdering er baseret på procentvise fordeling mellem distrikterne af højrisikoelever. En højrisikoelev er et barn med høj risiko for at skulle modtage specialundervisning. Fordelingen er baseret på 15 % mest udsatte elever.


Tildeling på dagtilbud

Hvert skoledistrikt modtager, som udgangspunkt, deres elever fra skoledistriktets daginstitutioner. Hvert dagtilbudsdistrikt tildeles en pulje svarende til det socioøkonomiske indeks på skoleområdet. Puljen fordeles til distriktets daginstitutioner af distriktsinstitutionslederen i samarbejde med de pædagogiske ledere og lederne af de selvejende daginstitutioner.


Hensigten er at lave gode lokale tilbud i hvert distrikt, således at alle børn modtager den faglige og sociale støtte de har brug for. Formålet er, at bibeholde og udvikle den nuværende indsats.


Den socioøkonomiske fordeling indføres over 3 år, med henholdsvis 8 % i 2014, 9 % i 2015 og 10 % i 2016 af rammen fratrukket bygningsdriften.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vurdering

Det vurderes, at socioøkonomien skal forblive på 8 %, og ikke på nuværende tidspunkt skal øges som planlagt.


I foråret 2015 igangsættes et arbejde, der sikrer en mere retfærdig fordeling på distrikts og institutionsniveau. Der er som udgangspunkt forskel på dagtilbud og skoler i relation til socioøkonomi. Det skyldes, at socioøkonomi skal fordeles på kommunale og selvejende institutioner. Selvejende daginstitutioner er i princippet at betragte som private institutioner i relation til økonomi. 


Socioøkonomi på dagtilbudsområdet - skævvridning

Distriktsinstitutionslederne kan kun omfordele økonomiske ressourcer

mellem kommunale institutioner, og har ikke ret til at inddrage midler fra de selvejende institutioner. Derved kan der opstå en skævhed i relation til socioøkonomi.


Skævheden opstår, fordi der i et distrikt med socioøkonomisk tildeling, kan være lokaleområder, der reelt ikke er socialt belastet. Det betyder, at der er selvejende institutioner, der får del i den socioøkonomiske pulje uden at være socialt belastet, og dermed reelt ikke har brug for de ekstra ressourcer.


Det kan betyde, at fordelingen af socioøkonomiske ressourcer ikke er i overensstemmelse med princippet om, at alle børn tildeles den faglige og sociale støtte, de har brug for.


Særordninger

En række daginstitutioner får tildelt midler til en længere åbningstid end

den generelle tildeling på 47,5 timer pr. uge.


Disse tildelinger er politisk vedtagne særordninger, der ligeledes skævvrider ressourcetildelingen. Det vurderes, at disse tildelinger er historisk betinget, og mangler en nutidig faglig begrundelse. Der er særordninger for Ulleruphave, Pelikanen, Voldly og Duponts Gård.


Det anbefales, at emnet tages op til overvejelse, således at disse særordninger bliver revurderet.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Der igangsættes et arbejde, der sikrer en mere retfærdig fordeling på distrikts- og institutionsniveau.
  • Socioøkonomiens størrelse i 2015 forbliver på 8 %.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 25-11-2014

Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede, at socioøkonomiens størrelse i 2015 forbliver på 8 % samt at Børn og Unge igangsætter et arbejde, der sikrer en mere retfærdig fordeling af midler på distrikts- og institutionsniveau.


Punkt 105 Nye samarbejdssaftaler med de selvejende daginstitutioner

Sagsbeskrivelse

Den 4. februar 2014 besluttede Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


- opsige samarbejdsaftalerne med de selvejende daginstitutioner med udløb til den 31.12.2014.

- Forvaltningen blev bemyndiget til at udarbejde forslag til nye samarbejdsaftaler i samarbejde med de selvejende daginstitutioner.


Driftsoverenskomster og samarbejdsaftaler

Samarbejdet med de selvejende daginstitutioner i kommunen reguleres af individuelle driftsoverenskomster. Til driftsoverenskomsterne knyttet sig en samarbejdsaftale, som regulerer:


- Distriktsledernes opgaver/ansvar i relation til selvejende daginstitutioner

- Tildeling fra fælles uddannelsespuljer og vikarpuljer ved langtidsfravær.


Indhold i samarbejdsaftaler

Den tidligere solidariske økonomimodel betød, at der var økonomisk udligning på lønområdet mellem daginstitutionerne. Modellen er i 2014 afløst af decentral individuel økonomisk styring. Det kan stille selvejende daginstitutioner i en økonomisk sårbar situation vedrørende uddannelses- og vikarmidler.


Med en samarbejdsaftale er det muligt fortsat at være solidarisk omkring puljemidler. Det kan være hensigtsmæssigt, hvis en institution kommer ud for ekstraordinære forhold omkring sygdom eller afskedigelsessager.


Kommunen bestemmer selv, om den ønsker at indgå samarbejdsaftaler.


De nye samarbejdsaftaler er vedlagt som bilag. Alle selvejende daginstitutioner ønsker at indgå en aftale, dog ønsker to daginstitutioner ikke at indgå aftale i relation til en fælles vikarpulje.


Processen

Forvaltningen har i samarbejde med bestyrelserne for de selvejende daginstitutioner udformet nye samarbejdsaftaler.


Endvidere har sagen været drøftet med distriktsinstitutionslederne.


Følgende 6 selvejende daginstitutioner har været i dialog om en aftale med Fredericia Kommune: Bøgeskov Børnehave, Erritsø Børnehave–afdeling Agerkrogen og Bakkely, Klokkefrøen, 3F, Pelikanen og Randalgård.


Der har været en positiv og konstruktiv dialog med de selvejende bestyrelser og det gode samarbejde ønskes fortsat med Fredericia Kommune.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Vurdering af uddannelsespuljen

Alle selvejende daginstitutioner ønsker at indgå i en solidarisk ordning omkring uddannelsesmidler. De selvejende daginstitutioner ønsker at anvende en del af deres lønsum til at deltage i distriktets uddannelsestiltag. Der er enighed om, at der er behov for en fælles og ensartet linje i relation til uddannelse i distriktet.


Vurdering af vikarpuljen

4 selvejende daginstitutioner ønsker at indgå aftale omkring en fortsat solidarisk dækning på langtidssygdom. Dette er defineret som sygdom i relation til langtids- og graviditetsfravær. Andelen til vikarpuljen kan variere fra distrikt til distrikt.


2 selvejende daginstitutioner ønsker selv at etablere en pulje ud af deres lønsum for at kunne imødegå langtidssygdom.


Bøgeskov Børnehave ønsker at stå uden for en aftale, da de dermed ikke er underlagt kommunale ledelsesinstrukser fra distriktsinstitutionslederne side.


Randalgård ønsker at konsolidere sig økonomisk, hvorfor de p.t. ikke ønsker at indgå i en solidarisk ordning.


Generel vurdering

Set fra Fredericia Kommunes side, vurderes aftalerne at være gunstige. Aftalerne er med til at understøtte forsyningsforpligtelsen og sikrer, at daginstitutionerne generelt bliver mindre økonomisk sårbare med baggrund i frivillige solidariske ordninger.


Aftaleperiode

Aftalerne er fortløbende indtil en af parterne ønsker at opsige eller ændre dem.


Det er endvidere aftalt, at de nye samarbejdsaftaler evalueres med udgangen af 2015.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Der indgås samarbejdsaftaler med de selvejende daginstitutioner Bøgeskov Børnehave, 3F, Bakkely, Agerkrogen, Klokkefrøen, Pelikanen og Randalgård i henhold til vedlagte aftaler.
  • Aftalerne har virkning fra 1. januar 2015.
  • Aftalerne evalueres med udgangen af 2015.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 25-11-2014

Børne- og Uddannelsesudvalget følger Børn & Unges indstilling.


Punkt 106 Ansøgning om udtrædelse af skolebestyrelsen ved Kirstinebjergskolen

Sagsbeskrivelse

Medlem af skolebestyrelsen ved Kirstinebjergskolen Pia Andersen, Olafsvej 24, 7000 Fredericia anmoder om at udtræde af skolebestyrelsen pr. dags dato på grund af sygdom.


Kirstinebjergskolen oplyser, at suppleanten Jesper Strøager, Thulesvej 12, 7000 Fredericia er villig til øjeblikkelig at indtræde i skolebestyrelsen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

I henhold til Folkeskolelovens § 43 træffer kommunalbestyrelsen beslutning om fritagelse for hvervet som forældrerepræsentant i en skolebestyrelse, såfremt vedkommende på grund af sin helbredstilstand, varetagelse af andre offentlige erhverv, forretninger eller lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget for medlemskabet.

Børn og Unge har vurderet, at Pia Andersens begrundelse for anmodning om fritagelse for hvervet som forældrerepræsentant i skolebestyrelsen er i overensstemmelse med Folkeskolelovens § 43.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at


  1. Pia Andersen udtræder af skolebestyrelsen ved Kirstinebjergskolen pr. 17.11.2014.
  2. Jesper Strøager indtræder i skolebestyrelsen ved Kirstinebjergskolen pr. 18.11.2014

Bilag

Lukket – Ansøgning om udtræden skolebestyrelsen Kirstinebjergskolen


Åben – Kirstinebjergskolen – Underretning til byrådet om de valgte forældrerepræsentanter og stedfortrædere – endelig pr. 080815


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 25-11-2014

Børne- og Uddannelsesudvalget godkender Børn & Unges indstilling.


Punkt 107 Orientering om søgning på fritidsområdet

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med etableringen af det nye fritidstilbud på skoleområdet bad Børne- og Uddannelsesudvalget om tilbagemelding vedrørende søgningen til de nye fritidstilbud.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Børn og Unge bad i foråret 2014 forældre om forhåndstilmelding til det kommende fritidstilbud, så Børn og Unge kunne få et mere præcist billede af kundegrundlaget for fritidstilbuddet.


Denne tilkendegivelse blev brugt som grundlag for fordelingen af budgetmidlerne på området.


For at få det reelle billede af tilmeldinger har Børn og Unge efterfølgende fulgt udviklingen på området.


Forhåndstilmeldingerne viste et fald i den vægtede søgning på -25 % for 0.-3. klasses elever og et fald på – 40 % for 4.-6. klasses elever.


De for oktober 2014 trukne tal viser et fald i den vægtede søgning på – 30 % for 0.-3. klasses elever og et fald på -40 % for 4.-6. klasses elever.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at orienteringen drøftes.


Bilag

Illustration af fritidsområdets tilmeldinger i skemaform


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 25-11-2014

Børne- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Punkt 108 Orientering (Lukket)