Byrådet - 02-02-2015

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 2 februar, 2015 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt.


Der var afbud fra Bente Gertz, i stedet mødet Laila Løhde Møller


Punkt 2 Justering af mødeplanen for 2015

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog den 24. juni 2014 en mødeplan for 2015, og vedtog den 8. september 2014 en justering af mødeplanen. Efterfølgende er der fremsat ønsker om at mødeplanen tilrettes, således at der ikke afvikles både fagudvalgsmøder og byrådsmøde i samme uge (hvilket var tilfældet tre gange i forårsperioden).

På denne baggrund er der udarbejdet forslag til ny mødeplan, som ikke har dette sammenfald.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til byrådet, at godkende den reviderede mødeplan.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 3 Udpegning til Huslejenævn

Sagsbeskrivelse


Formålet med Huslejenævnet
Formålet med Huslejenævnet i Fredericia er at varetage afgørelser af tvister efter boligreguleringsloven og lov om leje.

Organisering af Huslejenævnet
Huslejenævnet består af tre medlemmer, hvoraf formanden beskikkes af Statsforvaltningen, og de to øvrige medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen efter indstilling af henholdsvis de større udlejerforeninger og de større lejerforeninger i Fredericia Kommune. Der vælges tillige en suppleant for hver af nævnets medlemmer. I sager af social betydning suppleres Huslejenævnet af en socialt sagkyndig person, som udpeges af kommunalbestyrelsen.

Den 2/12-2013 udpegede Byrådet konsulent i Voksenservice Lone Lycke Røj som socialt sagkyndigt medlem i Huslejenævnet med faglig koordinator i Voksenservice Vickie Kramer som suppleant. Lone Lycke Røj er ikke ansat i Fredericia Kommune mere, og der er derfor behov for at udpege et nyt socialt sagkyndigt medlem samt en suppleant for denne.

Som socialt sagkyndig indstilles:

Faglig leder i Voksenteam, Vickie Kramer og som suppleant myndighedschef i Voksenteam, Joan Egemose Hansen.

 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller, at Byrådet udpeger følgende medlemmer til Huslejenævnet


  1. en socialt sagkyndig samt en suppleant for denne.

Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Byrådet udpegede faglig leder i Voksenteam, Vickie Kramer og som suppleant myndighedschef i Voksenteam, Joan Egemose Hansen.


Punkt 4 Udpegning til Beboerklagenævn

Sagsbeskrivelse

Formålet med Beboerklagenævnet
Formålet med Beboerklagenævnet i Fredericia er at træffe afgørelse i tvister mellem lejere og udlejere i almene boliger.


Organisering af Beboerklagenævnet
Beboerklagenævnet består af tre medlemmer, herunder en formand og to øvrige medlemmer. Formanden skal være jurist, og udpeges af Statsforvaltningen. De to øvrige medlemmer udpeges af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra henholdsvis de almene boligorganisationer, der har afdeling i kommunen, og de større lejerforeninger i kommunen.
I visse sager af social karakter, deltager en socialt sagkyndig, som dog ikke har stemmeret.


Der vælges tillige en suppleant for hvert af medlemmerne. Med henblik på at undgå habilitetsproblemer, skal der så vidt muligt vælges suppleanter fra et andet boligselskab end medlemmerne.  


Den 2/12-2013 udpegede Byrådet konsulent i Voksenservice Lone Lycke Røj som socialt sagkyndigt medlem i Beboerklagenævnet med faglig koordinator i Voksenservice Vickie Kramer som suppleant. Lone Lycke Røj er ikke ansat i Fredericia Kommune mere, og der er derfor behov for at udpege et nyt socialt sagkyndigt medlem samt en suppleant for denne.

 

Som socialt sagkyndig indstilles:

Faglig leder i Voksenteam, Vickie Kramer og som suppleant myndighedschef i Voksenteam, Joan Egemose Hansen


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller, at Byrådet udpeger følgende medlemmer til beboerklagenævnet


  1. En socialt sagkyndig samt en suppleant for denne.

Bilag

Ingen.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Byrådet udpegede faglig leder i Voksenteam, Vickie Kramer og som suppleant myndighedschef i Voksenteam, Joan Egemose Hansen.


Punkt 5 Optimering af valghandlingen i Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med afholdelse af valg til EU-parlamentet og Folkeafstemning om patentdomstolen i maj 2014, oplevede vælgerne i Fredericia Kommune desværre lange ventetider for at afgive deres stemme.


Baggrunden for ventetiderne var, at der traditionelt er lavere valgdeltagelse til EU-valg. Administrationen traf derfor en beslutning om, at det enkelte valgbord blev tildelt flere vælgere end normalt.

Færre valgborde betød samtidig, at behovet for tilforordnede var mindre. Partierne har de seneste år haft problemer med at udfylde pladserne som tilforordnede, og vi har ved de seneste valg haft 20-30 % af pladserne som frivillige borgerne fra kommunen har udfyldt. Ved EU valget for 5 år siden var det nødvendigt, at tilbyde kommunalt ansatte overtidsbetaling for at få de nødvendige tilforordnede.


Implementering af digitale valglister vil medføre, at valghandlingen kan foregå mere effektivt på det enkelte valgsted. Vælgeren bliver ikke længere tilknyttet et specielt bord, men kan vælge det bord hvor der er plads. Dermed opnås en bedre udnyttelse af bordene, og vælgeren oplever kortere ventetid.


KMD er pt. eneste leverandør af et system til digitale valglister. Der er indhentet tilbud på implementering af digitale valglister og det vil give en merudgift på ca. 75.000 kr. pr. valg plus implementeringsudgifter. Ved 2 valghandlinger på samme dag, som i maj, vil dette tælle som 2 valg.


Derudover kommer der merudgifter på ca. 30.000 kr. til IT-afdelingen, da en del af opgaverne er uden for normal arbejdstid. Dette omfatter opsætning og nedtagning af it-udstyr på 8 valgsteder og support indtil valgstederne lukker.

IT-afdelingen vurderer, at de nødvendige pc’ere til valgstederne vil kunne fremskaffes til valgdagen uden yderligere udgifter, da evt. nye pc’ere hjemkøbes så de kan indgå i driften og ved yderligere behov kan skole pc’ere, undervisning pc’ere mv. kunne installeres med den nødvendige software og herefter returneres til normal anvendelse.


KMD vurderer, at en digital valgliste kan håndtere 3-4.000 vælgere, hvor en traditionel valgliste normalt håndterer halvdelen af dette. Implementering af digital valgliste vil derfor medføre, at valget vil kunne gennemføres med et nedsat antal borde.

Med et nedsat antal borde og tilforordnede på valgstederne i løbet af dagen, vil betyde, at der er færre til at foretage optællingen i løbet af aftenen. Løsningen på dette har umiddelbart tre løsninger:

  • Partierne udpeger tilforordnede ”tællere” som typisk vil have arbejdsopgaver på valgstederne fra kl. 19:45 til 22:00. Arbejdsopgaver i mindre den 4 timer udløser normalt en halv diæt i forhold til en traditionel tilforordnet.
  • Udbetale overtid til kommunalt ansatte for opgaven.
  • Indgå en aftale med ungdomsuddannelserne i Fredericia Kommune, omkring de studerende kan hjælpe mod diæt eller fælles udbetaling til skolen.

I forbindelse med optimering af valgsteder vil det desuden være hensigtsmæssigt, at kigge på de nuværende valgsteders egnethed som valgsteder, da specielt 2 af valgstederne er svært tilgængelige for handicappede og har dårlige parkeringsmuligheder.


Skjoldborgvejens Skole har fungeret som valgsted i mange år, men bydelen omkring skolen vokser og dette øger presset på valgstedet. Allerede med de nuværende papirvalglister burde skolen have et yderligere valgbord, men grundet de fysiske forhold kan dette ikke lade sig gøre. En flytning af valgstedet til Fredericia Idrætscenter (FIC) vil løse problemerne. FIC har gode parkeringsmuligheder, der er busforbindelse og gode adgangsforhold for handicappede.


Tøjhuset har fungeret som valgsted i de seneste år, og valgstedet har været udsat for kritik fra starten, da adgangsforholdene over brostensbelægningen og de dårlige parkeringsforhold gør det vanskeligt for gangbesværede at komme til valgstedet.

Hvis der skal fastholdes et valgsted i midtbyen, er det bedste alternativ Rådhusets forhal. Det vil være nødvendigt, at lukke Rådhuset for almindelig borgerbetjening i forbindelse med et valg.

Samtidig bør antallet af borgere tilknyttet valgstedet mindskes, så det kun er borgere bosiddende indenfor voldene der stemmer i midtbyen. De øvrige vælgere fordeles på henholdsvis Fredericia Gymnasium og evt. FIC efter geografisk tilhørsforhold.


Økonomiske konsekvenser

Årlige driftsudgifter til IT vil forøges med kr. 40.000, de kr. 30.000 af disse skyldes krav fra KMD omkring speciel opkobling til valgsystemet fra valgstederne.


Opsætning og nedtagning af IT-udstyr samt support til valgstederne udgør kr. 30.000 pr. valgdag.


Udgifter til KMD pr. valg udgør kr. 75.000.


Implementeringsudgifter (skannere, printere, netværk og undervisning) ved 8 valgsteder udgør kr. 80.000.


I forbindelse med implementering af digitale valglister vurderes det, at der kan hentes en besparelse på diæter og øvrige udgifter på det enkelte valgsted på kr. 30.000


Vurdering

Digitale valglister vil afgjort hjælpe til at optimere valghandlingen i Fredericia Kommune.


Vælgerne vil opleve en nemmere og mere smidig arbejdsgang i forbindelse med valget. Samtidig vil behovet for tilforordnede blive mindre, og dermed forhåbentlig lettere, at finde de nødvendige personer.


Flytning af nuværende valgsteder vil gøre adgangen til og parkering ved valgstederne lettere for vælgerne


Behovet for yderligere personer til den fysiske optælling kan evt. løses i samarbejde med partierne, kommunens ungdomsuddannelser eller alternativt via kommunalt ansatte.


Indstillinger

Valgsekretariatet indstiller at:


  1. Der indgås aftale med KMD om tilkøb af digitale valglister til implementering ved kommende valg.
  2. Valgstedet på Skjoldborgvejens Skole flyttes fremadrettet til Fredericia Idrætscenter.
  3. Valgstedet på Tøjhuset flyttes fremadrettet til Fredericia Rådhus. Samtidig ændres valgstedets sammensætning, så borgere indenfor Fredericia Vold stemmer her.
  4. Der tages stilling til, hvilken løsning der ønskes i forhold til ekstra personer til optælling af stemmesedler på valgaftenen:
    1. Partierne udpeger tilforordnede ”tællere” som typisk vil have arbejdsopgaver på valgstederne fra kl. 19:45 til 22:00. Arbejdsopgaver i mindre den 4 timer udløser normalt en halv diæt i forhold til en traditionel tilforordnet.
    2. Udbetale overtid til kommunalt ansatte for opgaven.
    3. Indgå en aftale med ungdomsuddannelserne i Fredericia Kommune, omkring de studerende kan hjælpe mod diæt eller fælles udbetaling til skolen.

 


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Økonomiudvalget anbefaler pkt. 1, 2 og 3, samt et mix af mulighederne i pkt. 4.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.


Punkt 6 Udvidelse af lejemål, tværkommunalt samarbejde på hjælpemiddelområdet

Sagsbeskrivelse

Fredericia Byråd godkendte den 15. december 2014 en samarbejdsmodel for samarbejdet mellem Middelfart og Fredericia Kommune på specialiserede ydelser inden for områderne høre, tale, syn og IKT. Modellen betyder, at der på tværs af kommunerne etableres et fælles medarbejderteam, der får daglig base i Fredericia Kommunes lokaler i Hjælpemidler og Kommunikation på Vesterballevej.


Som en direkte følge af det nye samarbejde vil det være nødvendigt at udvide nuværende lejemål på 2.200 m2 med i alt 111 m2, dels 3 ekstra kontorer, dels andre lokaler, der skal benyttes af det nye fælleskommunale medarbejderteam. I alt vil det nye team komme til at råde over 282 m2, dels kontorer, dels andre arealer.


Indgåelse eller udvidelse af ethvert lejemål kræver i henhold til reglerne i den kommunale lånebekendtgørelse, byrådets godkendelse. Desuden skal værdien af det indgåede lejemål, som er beregnet til 583.000 kr., enten modregnes i kommunens låneramme eller der skal ske deponering af beløbet i en fastlagt periode.


I denne sag skal der dog ikke ske modregning, da udvidelsen af lejemålet er en direkte konsekvens af, at der etableres nyt samarbejde med Middelfart Kommune. Den nye afdeling vil i alt komme til at råde over 282 m2, og jævnfør den fordelingsnøgle, som fremgår af samarbejdsaftalen, vil Fredericias andel udgøre 161 m2 og Middelfarts andel vil udgøre 121 m2. Da Middelfarts andel af lejemålet som skal benyttes af den nye afdeling, således er større end den samlede udvidelse af lejemålet, skal der ikke modregnes i Fredericia Kommunes låneramme.


Økonomiske konsekvenser

Ingen konsekvenser.


Vurdering

Udvidelse af eksisterende lejemål er nødvendig for at kunne stille lokaler til rådighed for det nye tværkommunale medarbejderteam der etableres når samarbejdsmodellen, som er godkendt af både Middelfart og Fredericia Byråd, sættes i drift.


Da udvidelsen af lejemålet ikke skal modregnes i kommunens låneramme vurderes der ikke at være udfordringer forbundet hermed.


Indstillinger

Økonomi indstiller at byrådet godkender en udvidelse af Hjælpemidler og Kommunikations eksisterende lejemål med 111 m2.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 7 Godkendelse af Sundhedsaftalen 2015-2018

Sagsbeskrivelse

Sundhedsaftalen 2015-2018, der skal efter sundhedsloven § 205 indgås mellem Regionsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser i regionen ligger klar til endelig godkendelse. Sundhedsaftalen 2015-2018 er vedlagt som bilag.


Sundhedsaftalen 2015-2018 skal sikre samarbejde om sundhedsvæsenet på tværs af sektorer, og indeholder blandt andet aftaler om samarbejde i forbindelse med forebyggelse, behandling og pleje samt genoptræning og rehabilitering.


Sundhedsaftalen vil efter godkendelse i Region Syddanmark og de 22 kommuner blive indsendt til Sundhedsstyrelsens til afsluttende godkendelse.

Økonomiske konsekvenser

Afhænger af implementeringen af Sundhedsaftalen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhedschefen indstiller, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget anbefaler Byrådet at Sundhedsaftalen 2015-2018 godkendes.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 13-01-2015

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 8 Støttesag - Fælleshus, afd. 603, Boligkontoret Fredericia

Sagsbeskrivelse


Boligselskabet Boligkontoret har fremsendt en helhedsplan samt skema A til fælleshus, Købmagergade Skole.


Der er fremsendt skitser til bebyggelse af arealet.


Bygningerne skal totalrenoveres gennemgribende, og bygningerne skal fremover anvendes som fælleshuse for eksisterende afdelinger, afdeling 318 og afdeling 502. Det er dog tanken, at andre af boligselskabets afdelinger som ligger inden for voldene skal tilbydes deltagelse i projektet.


Det er tanken i helhedsplanen, at boligselskabet med aktivitetshuset vil styrke indsatsen og tilbuddene til boligselskabets afdelinger inden for voldene


Landsbyggefonden har optaget renoveringen som en renoveringsstøttesag jf. almenboliglovens § 91 og har givet tilsagn om støtte til lån på kr. 10.000.000.


Aktivitetshuset etableres som en selvstændig afdeling under Boligkontoret Fredericia, der har selvstændigt skøde på ejendommen. Pt. er aktivitetshuset knyttet til afdeling 603 i en renoveringsstøttesag. Dette er godkendt af afdelingen og Landsbyggefonden.


Den samlede udgift til finansiering er opgjort således:


Finansiering - Garanti 

Kreditforening – støttet lån

10.000.000. kr.

Kreditforening – ustøttet lån

10.000.000 kr.

Ialt

20.000.000 kr.


Det følger af almenboliglovens § 91, stk. 6, at det er en forudsætning for støtte til projektet, at kommunen garanterer for de optagne støttede lån, dog med en regaranti fra Landsbyggefonden for halvdelen af kommunens eventuelle tab.


Kommunen sig en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60 % af ejendommens værdi. Jf. almenboliglovens § 127, 2. pkt.


De ustøttede lån finansieres jf. almenboliglovens § 98. Efter almenboliglovens § 98 kan kommunen dog yde garanti for lån til ekstraordinære renoveringsarbejder. Begrebet ekstraordinære renoveringsarbejder er ikke fastlagt i lovens forarbejder eller i vejledning om drift af almene boliger. Socialministeriet har i en vejledende udtalelse i maj 2010 udtalt, at det er almindeligt antaget, at det er kommunerne, der beslutter, hvilke arbejder der kan betragtes om ekstraordinære renoveringsarbejder, og at der er et vist rum for fortolkning.


Lånene vil ikke påvirke kommunens låneramme.


Vurdering

Byråds- og Ledelsessekretariatet vurderer, at helhedsplanen giver mulighed for at boligkontorets boliger også i fremtiden fortsat vil være attraktive og styrke beboersammensætningen gennem aktiviteter og netværk. Det tænkes også at aktivitetshuset kan bidrage til en kobling til det etablerede foreningsliv og skabe aktiviteter i byen inden for voldene.


Gennemførelsen helhedsplan en anbefales.

Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller


  1. at der meddeles tilsagn til renovering, skema A.
  2. at Byrådet godkender, at der kan optages lån til de støttede arbejder og til ustøttet forbedrings lån på 10.000.000 (anskaffelsessum) til støttet lån og 10.000.000 kr. til ustøttede lån. 
  3. at godkende, at kommunen påtager sig de oplyste garantier, dog med regaranti fra Landsbyggefonden for så vidt angår de af fonden støttede lån. Garantien omfatter den del af lånet, som på tidspunktet for lånets optagelse har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi. Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen. 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 13-01-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 9 Vedtagelse af planstrategi 2015 for Trekantområdet og Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

Ifølge planloven skal Byrådet inden udgangen af første halvdel af valgpe-rioden vedtage en planstrategi, som skal danne baggrund for en eventuel revision af kommuneplanen. Planstrategien skal udpege, hvilken overordnet retning Byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i. Planstrategien danner grundlag for den kommende revision af kommuneplanen, dvs. for indholdet af den kommende Kommuneplan 2017–2025.


Kommunerne i Trekantområdet (Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle) samarbejder om planstrategi og kommuneplan. Hver af de 6 kommuner har desuden mulighed for at tilføje lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for den enkelte kommune. Det betyder, at planstrategien for Fredericia Kommune reelt bliver to strategier i ét dokument; En fælles del som gælder for hele Trekantområdet og en lokal del som alene gælder for Fredericia Kommune.


Indholdet af den lokale del af planstrategien (Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune) er tidligere drøftet i By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet i juni og august 2014. Senest præsenterede By- og Erhverv et udkast til den lokale del på Byrådets temamøde den 15. december 2014.


Den fælles del af planstrategien (Trekantområdets Planstrategi 2015 - ”Metropol på vej”) fastlægger en samlet strategi for kommunerne i Trekantområdet. Den fælles planstrategi tager afsæt i Trekantområdets Vækststrategi, som blev vedtaget i 2013 af de 6 byråd, og den efterfølgende Strategisk Handlingsplan (som er præsenteret for byrådet på et temamøde i maj 2014) som er vedtaget i 2014. Den fælles planstrategi disponeres ud fra tre fortællinger fra den strategiske handlingsplan: ”Danmarks produktionscentrum”, ”Danmarks entreprenante centrum” og ”Kulturmetropolen”. Derudover er der identificeret en række strategiske temaer, som den kommende fælles kommuneplan skal revideres ud fra. Den fælles planstrategi er vedtaget af Trekantområdets bestyrelse den 5. december 2014.


Den lokale del af strategien er bygget op omkring Byrådets konstitueringsaftale, Plan- og Bæredygtighedsstrategi 2011 og Kommuneplan 2013 -  2025.


Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune tager afsæt i fire temaer. Temaerne handler om udvikling af bymidten, bosætning, erhverv – viden og arbejdspladser samt natur- og landskabsværdier.


Hvert tema behandles med udgangspunkt i en beskrivelse af status, dernæst beskrives potentialerne, og hvilke mål vi gerne vil arbejde hen imod. Afslutningsvist følger på punktform, hvorledes vi forventer kommuneplanen revideret.


Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet lægger op til en delvis revision af Kommuneplan 2013-2025. Der skal tages højde for de statslige krav til kommuneplanlægningen, som vi endnu ikke kender indholdet af. Endelig indeholder planstrategien for såvel den fælles som den lokale del en oversigt over den planlægning, der er gennemført siden sidst.


Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er vedlagt som bilag. Siden udkastet til planstrategi for Fredericia Kommune blev præsenteret for Byrådet på temamødet i december, er der foretaget en række tekst- og layoutmæssige justeringer. Derudover er der som følge af salget af erhvervsjord i DanmarkC foretaget en tekstmæssig justering af afsnittet om infrastrukturanlæg i afsnittet om erhverv – viden og arbejdspladser. Endelig er sætningen ”Skal vi som noget nyt prøve at genopfinde ”Fristaden” i den fysiske planlægning hvor vi på udvalgte lokaliteter, minimerer reguleringen mest muligt, og dermed frigiver området til en mangfoldighed af forskellige boliger og bomiljøer?” taget ud, som følge af en tilbagemelding fra Byrådet efter præsentationen på temamødet den 15. december.


Layoutet forventes tilpasset yderligere, der vil være mindre tekstmæssige justeringer, og enkelte fotos bliver udskiftet efter vedtagelsen. Strategien forventes offentliggjort i løbet af marts måned, når samtlige kommuner i Trekantområdet har vedtaget hver deres planstrategi.


Afslutningsvist skal det nævnes, at der ikke er udarbejdet en miljøvurdering af Planstrategi 2015, idet strategien ikke fastlægger rammer for fremtidige anlægstilladelser og således ikke er omfattet af loven om miljøvurdering (miljøvurderingsloven).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at planstrategien giver gode muligheder for at understøtte kommunens fysiske og strategiske udvikling i de næste fire år. Strategien giver os mulighed for at identificere styrkerne og få det optimale ud af de muligheder, vi har lige nu.


Teknik og Miljø vurderer, at Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vil fremme udviklingen i Fredericia Kommune og i Trekantområdet.


Det vurderes, at den samlede planstrategi vil danne et godt grundlag for en delvis revision af Kommuneplan 2013-2025.

Indstillinger

Strategisk Planlægning og Teknik og Miljø indstiller til By- og Teknikudvalget, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vedtages og offentliggøres i 8 uger, og

 

  1. at administrationen bemyndiges til at færdigredigere strategien, før den offentliggøres.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 13-01-2015

Indstillingen blev tiltrådt med den bemærkning, at udvalget anbefaler følgende justeringer: 

  • Det bør anføres i planstrategien, at principperne for Masterplanen for DanmarkC videreudvikles (i stedet for videreføres)
  • Det bør i planstrategien anføres, at der skal analyseres på den trafikmæssige sammenhæng mellem Fredericia Havn og transportcenteret i Taulov med henblik på at fremtidssikre logistikken (vej, bane, havn og lufthavn) 
  • Det bør i planstrategien anføres, at principperne for masterplanen for Madsbyområdet skal implementeres i den nye kommuneplan 
  • Det bør indarbejdes i planstrategien, at kommuneplanrevisionen skal omfatte mulighederne for videreudvikling af erhvervsturisme 
  • Det bør anføres i planstrategien, at restrummeligheden til boligformål i den nuværende kommuneplan generelt fastholdes, men at der skal være mulighed for at omfordele eksisterende arealudlæg og at ændre på de eksisterende rækkefølgebestemmelser for at understøtte udvikling i hele kommunen 

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Økonomiudvalget anbefaler sagen som indstillet af By- og Teknikudvalget. Økonomiudvalget besluttede at give SF mulighed for at få tilføjet en mindretals udtalelse, selv om der ikke stemmes imod.

SF tilkendegav, at de er imod en broløsning over Lillebælt, samt at SF er imod en samlet plan for etablering af en afgiftsfrizone for alle kommunerne i takt med hinanden.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet af By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget. Byrådet besluttede at give adgang til at SF og Enhedslisten kunne tilføje den mindretalsudtalelse som fremgår af referatet fra Økonomiudvalget, selv om de ikke stemte imod.


Punkt 10 Risikostyringsplan

Sagsbeskrivelse

Naturstyrelsen og Kystdirektoratet skal sammen med kommunerne implementere EU’s oversvømmelsesdirektiv. Formålet er, at alle medlemslande skal lave planer til forebyggelse og håndtering af ekstreme oversvømmelser, som kan medføre negative følger for sundhed, miljø, kulturarv eller økonomi. I Danmark er direktivet implementeret i ”Lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer” og ”Bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for oversvømmelse fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet”.

 

I henhold til disse regler skal kommuner, der rummer risikoområder, udarbejde en risikostyringsplan, som omfatter alle aspekter af risikostyring, dvs. forebyggelse, sikring og beredskab.

 

Processen er, at der først skal vedtages et forslag til risikostyringsplan. Dette skal fremlægges i offentlig høring i mindst 6 måneder. Herefter skal risikostyringsplanen vedtages endeligt.

 

Fredericia Kommune er en af de 10 danske kommuner, der rummer risikoområder. De øvrige udpegede områder ligger i Holstebro, Randers, Juelsminde, Vejle, Odense, Korsør og Køge kommuner.

 

Risikoområderne i Fredericia Kommune er Fredericia indre by, de havnenære arealer, Erritsø og Ullerup bækkes ådale samt Skærbækværket.

 

Efter en høringsfase hos kommunerne har Kystdirektoratet udført en detaljeret kortlægning, som omfatter oversvømmelseskort, farekort og risikokort. Denne kortlægning er overdraget til kommunerne, herunder Fredericia Kommune, til brug for udarbejdelse af en lokal risikostyringsplan.

 

Fredericia Kommune har allerede ved udarbejdelsen af Kommuneplan 2013-2025 og Klimatilpasningsplan 2014 taget højde for den kommende risikostyringsplan. Der er indbygget krav om, at kommuneplanen ikke må være i strid med den kommunale risikostyringsplan.

 

Det udarbejdede udkast til forslag til risikostyringsplan indeholder dels en kortlægning af oversvømmelsesomfang, hyppighed og risiko og dels en konkret handleplan for den 6-årige planperiode (2015-2021).

 

Der er med risikostyringsplanen: 

  • Fastlagt initiativer for denne planperiode (2015-2021)
  • Implementeret oversvømmelsesrisiko som tema i kommunens sagsbehandling
  • Indledt dialog med relevante aktører
  • Integreret de igangværende projekter fra klimatilpasningsplanen
  • Igangsat en ajourføring af beredskabsplanlægningen ift. oversvømmelsesrisiko og havstigning.  

Håndteringen af risiko for stormflod og oversvømmelser i de ovennævnte risikoområder i Fredericia Kommune skal ske ved forebyggelse af oversvømmelsesskader, sikring af udvalgte arealer og værdier samt opdatering af de kommunale beredskabsplaner.


Dette skal gennemføres med tre igangværende projekter, som udspringer af klimatilpasningsplanen – hhv. klimaprojektet for Erritsø Bæk, klimaprojekt for Ullerup Bæk og klimatilpasningsprojektet for FredericiaC. Derudover vil vi i dialog med relevante aktører undersøge risici ved oversvømmelse af havnearealerne og mulighederne for at afværge og forbygge disse. Aktørerne er: 

  • Associated Danish Ports A/S (ADP), der ejer og driver Fredericia Havn
  • Relevante virksomheder, der har lejet sig ind på Fredericia Havn, herunder Samtank og Espersen (risikovirksomheder)
  • Shell, der driver havneterminalen på Skanseodde (risikovirksomhed)
  • Fredericia Spildevand og Energi A/S, der driver Fredericia Centralrenseanlæg
  • DONG Energy, der driver Skærbækværket (risikovirksomhed) 

Risikostyringsplanen er vedlagt som et pdf-bilag. Den endelige version vil være digital. Den foreliggende pdf-version er forberedt til at blive læst digitalt. Tekstdelene i pdf-versionen vil indgå i en mere overskuelig orden i den digitale version. Dette bedes læseren have for øje.

 

Sagen forelægges til orientering for Miljø- og Energiudvalget og til beslutning i By- og Teknikudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er Teknik og Miljøs og Brand & Rednings vurdering, at det foreliggende udkast til forslag til risikostyringsplan lever op til intentionerne i ovennævnte lovgivning.


Risikostyringsplanen fastsætter sammen med klimatilpasningsplanen rammen for det videre arbejde, hvor vi i forskellige arbejdsgrupper og med forskellige samarbejdspartnere tager hul på en fastlæggelse af de praktiske opgaver med at sikre de områder, der kan være berørt i forbindelse med fremtidige stormflodshændelser.

Indstillinger

Teknik og Miljø samt Brand & Redning indstiller,


at det anbefales overfor Byrådet, at det foreliggende udkast til forslag til risikostyringsplan tiltrædes og fremlægges i offentlig høring i 6 måneder.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 13-01-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 11 Kommunale ejendomme - frigivelse af midler til planlagt periodisk vedligehold og genopretning af kommunens ejendomsporteføjle

Sagsbeskrivelse

Ved budgetvedtagelsen for 2015 besluttede Økonomiudvalget, at rådighedsbeløb til udvendig bygningsvedligehold henover året skal søges frigivet ved fremsendelse af bevillingsansøgning til fagudvalg til videre behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.


Der er i budget 2015 afsat midler på følgende område:

Område XA-0000050035

Mio. kr.

Udvendig bygningsvedligehold - pulje

30,431

I alt

30,431


Af de 30,431 mio. anvendes 14,8 mio. på planlagt periodisk vedligehold. De resterende 15,631 mio. anvendes til genopretning for at reducere efterslæbet fra tidligere tiders mangelfulde vedligeholdelse af bygningsporteføljen. Der er afholdt møder med fagområderne i relation til prioritering af midlerne til genopretningsprojekter.

 

Planlagt periodisk vedligehold 14,8 mio. kr.

Omfatter løbende vedligeholdelse for at sikre, at der ikke ophobes yderligere behov for genopretning. Beløbet på de 14,8 mio. kr. er baseret på et nøgletal på omkring 50 kr. per kvadratmeter jf. en undersøgelse omfattende 20 kommuners forbrug af midler på planlagt periodisk vedligehold. Typisk mindre opgaver på 5,000 kr. op til 25,000 kr., eksempelvis:

  • Mindre tagreparationer
  • Udskiftning af tagrender og ander blikkenslagerarbejder
  • Omfugning af murværk og mindre murreparationer
  • Udskiftning af stern og vindskeder
  • Diverse malerarbejder
  • Rensning af tagbrønde og kloaker

Genopretning af bygningsdele 15,631 mio. kr.

Der er et stort behov for genopretning af forsømte bygninger med henblik på at reducere efterslæbet og sikre bevarelse af bygningsporteføljens værdi. Derfor anvendes 15,631 mio. kr. til genopretningsopgaver. Højeste prioritering har udbedring af bygningsdele, hvor der er en sikkerhedsrisiko i forbindelse med fare for sammenstyrtning.  Endvidere er der særlig fokus på udbedringer med henblik på at fjerne årsager til skimmelsvamp og andre sundheds skadelige påvirkninger. Baseret på input fra fagområder, samt Ejendomsafdelingens prioritering ud fra de bygningstekniske forhold, fordeles midlerne overordnet som følger:

  • Skoler og daginstitutioner, ca.  6,5 mio. kr.
  • Kongensgade 111, nyt tag, ca.  4,0 mio. kr.
  • St. Joseph, 1. fase muropretning, ca.  2,5 mio. kr.
  • Rådhuset, tag renovering, ca.  1,5 mio. kr.
  • Øvrig genopretning, samt buffer, ca.  1,0 mio. kr.

Disponeringen af midler afhænger dog af beslutning om salget af I. P. Schmidts Gård, Ved Landsoldaten. Konstateret mangelfuld brandsikring mellem lejlighederne og i etageadskillelser skal udbedres hurtigt. Kombineret med at der er begrænset restlevetid på rørinstallationer skal der afsættes i størrelsesorden 3-5 millioner kr. til akut genopretning på I. P Schmidts Gård, såfremt det besluttes at beholde den samlede bebyggelse.


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Udvendig bygningsvedligeholdelse (XA-50035)

 

 

 

 

 

30,431

30,431


 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Økonomiske konsekvenser: de budgetterede anlægsmidler til udvendig bygningsvedligehold og genopretning frigives.


Vurdering

Ejendomsafdelingen vurderer, at midlerne bør anvendes som foreslået og ud fra den prioritering, der er foretaget i samarbejde med fagområderne.


Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller:

  1. At anlægsmidlerne i budget 2015 på 30,431 mio. kr. til udvendig bygningsvedligeholdelse og genopretning frigives
  2. At indstillingen videre sendes til endelig godkendelse i Byrådet

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 13-01-2015

By- og Teknikudvalget indstiller til Økonomiudvalget,


at der frigives 25,0 mio. kr. af anlægsmidlerne i budget 2015 til generel periodisk udvendig bygningsvedligeholdelse og til igangsætning af genopretning af skolebyggerier og Kongensgade 111


at der efter det anlægsseminar, der planlægges afholdt for Byrådet i marts, tages stilling til, hvorledes yderligere midler til genopretning af bygninger skal prioriteres


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Anbefales som indstillet af By- og Teknikudvalget, idet det bemærkes at tidspunktet for anlægsseminariet endnu ikke er fastlagt.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet af By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget.


Punkt 12 Klimaskærme idrætsfaciliteter - anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2014 blev der afsat 1,1 mio. kr. årligt til vedligeholdelse af idrætsfaciliteter i Fredericia Kommune. Det afsatte rådighedsbeløb i 2014 på 1,1 mio.kr. forventes overført via Spar/Lån til anvendelse i 2015.


Kultur, Idræt og Turisme anmoder hermed om, at der meddeles anlægsbevilling på 2,198 mio. kr., hvorved det akkumulerede rådighedsbeløb i 2015, i alt 2,198 mio.kr. hermed frigives.


De årlige afsatte rådighedsbeløb er resultatet af en rapport – udarbejdet i tæt samarbejde med Ejendomsafdelingen – omhandlende 28 idrætsfaciliteter. Herunder de fire selvejende haller.


Rapporten konkluderede, at der var en årligt behov på ca. 1 mio. kr. for at kunne vedligeholde faciliteterne og indeholder alene behov for løbende renovering af facader + komplementerende – herunder, skorsten, vinduer, sokler m.m.


Rapporten indeholder således ikke betragtninger på indvendigt vedligehold og parkeringsarealer.


Den økonomiske oversigt er vedhæftet som bilag, og overslagspriserne er vejledende samt i 2013 priser.


Foreningerne og hallerne har endnu ikke ansøgt om midler fra puljen Klimaskærme bortset fra Bøgeskov-hallen, som har fremsendt ansøgning om tilskud til renovering og udskiftning af tagpap på de flade tage. Disse er ikke blevet renoveret i forbindelse med den store udskiftning af øvrigt tag.


Denne ansøgning er beskrevet i særskilt sag til Kultur- og Idrætsudvalget.


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Klimaskærme idrætsfaciliteter (Kultur- og Idrætsudvalget, XA-40035)

 

 

 

 

 

2,198

2,198


 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Det vurderes, at der tidligt i 2015 vil ske anmodninger fra klubberne og hallerne om tilskud til den løbende renovering. Disse anmodninger vil blive behandlet løbende, og der er derfor behov for at de nødvendige rådighedsbeløb er til stede samt frigivet.


De løbende ansøgninger vil blive forelagt Kultur- og Idrætsudvalget.


Indstillinger

Kultur, Idræt og Turisme indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget over for Økonomiudvalg og Byråd anbefaler


  1. at der meddeles anlægsbevilling på 2,198 mio.kr., hvorved det akkumulerede rådighedsbeløb i 2015, i alt 2,198 mio.kr. hermed frigives.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-01-2015

Alle udvalgsmedlemmer stemte for at sagen kunne behandles ved cirkulation. Alle udvalgsmedlemmer stemte for indstillingen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 13 Samarbejdsaftale mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia

Sagsbeskrivelse

I december 2014 godkendte byrådet vedtægter og organisationsdiagram for foreningen Business Fredericia.


Erhvervskontaktudvalget har efterfølgende udarbejdet en samarbejdsaftale mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia for 2015, som beskriver forholdet med kommunen og Business Fredericia, herunder formål, fokusområder, årlige målsætninger og mål, retlige forhold samt en økonomisk ramme. Samarbejdsaftalen sendes til behandling i byrådet, som har kompetencen til at vedtage og godkende samarbejdsaftalen.


Samarbejdsaftalen er vedhæftet sagen som bilag.


Økonomiske konsekvenser

Samarbejdsaftalen bevirker, at Fredericia Kommune yder Business Fredericia et årligt bidrag på 4 mio. kr.


Finansieringen ønskes frigivet fra midlerne afsat til erhverv, bosætning og uddannelse i budget 2015 og overslagsårene (XG-50419) med et beløb på 3,6 mio. kr. årligt samt fra driftstilskuddet til Videnparken under By & Teknikudvalget (omkostningssted 210000007) med et beløb på 0,4 mio. kr. årligt.


Foreningerne i Business Fredericia forventes at yde et tilskud til Business Fredericias drift.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Erhvervskontaktudvalget indstiller, at

1.  byrådet godkender samarbejdsaftale 2015 mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia.


Kommunaldirektøren indstiller, at

2.  der frigives 3,6 mio. kr. årligt fra midlerne afsat til erhverv, bosætning og uddannelse (XG-50419) til Business Fredericia.  

3.  der omplaceres 0,4 mio. kr. årligt fra Videnparkens driftstilskud (omkostningssted 210000007) til Business Fredericia.

4.  midlerne frigives til Business Fredericia jf. samarbejdsaftalen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-01-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 14 Forslag fra Enhedslisten - Boykot af varer fra israelske bosættelser på Vestbredden

Sagsbeskrivelse

Fra Enhedslisten er modtaget følgende forslag:


”Boykot af varer fra israelske bosættelser på Vestbredden


Israels besættelse af den palæstinensiske Vestbred og de israelske bosættelser er ulovlige i henhold til folkeretten.  Den danske regering fraråder engagementer eller aktiviteter, der finder sted i bosættelserne eller som er rettet mod at begunstige bosættelserne. Derfor bør Fredericia Kommune boykotte varer og tjenesteydelser, som produceres i bosættelser.


Forslag:


·  Administrationen sikrer at kommunens leverandører i kommende kontrakter og indkøb garanterer at varerne eller tjenesteydelserne ikke er produceret i de israelske bosættelser på Vestbredden.

·  Administrationen fremlægger forslag til kontraktbilag, som kan sikre at kommunen ikke modtager varer og tjenesteydelser fra de israelske bosættelser på Vestbredden.


Baggrund:

Økonomi og indenrigsministeren har i et svar til Enhedslisten tilkendegivet at kommunerne gerne må boykotte de israelske bosættelser. Se bilag.


Bilag:

Svar fra Økonomi og indenrigsministeren:

http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/kou/spm/16/svar/1175798/1426586.pdf


Vedtagelsen i Folketinget om EU, Israel og Vestbredden:

http://www.ft.dk/samling/20131/vedtagelse/V13/index.htm

 


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller forslaget til behandling i byrådet.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

For forslaget stemte et mindretal bestående af Ø


Imod forslaget stemte et flertal bestående af O, V, A, C og F


Punkt 15 Forslag fra Enhedslisten - Undersøgelse af luftkvaliteten i skolelokalerne i Fredericia

Sagsbeskrivelse

Fra Enhedslisten er modtaget følgende forslag:


”Undersøgelse af luftkvaliteten i skolelokalerne i Fredericia


Stikprøveundersøgelser viser at en meget høj procentdel af klasselokalerne i Danmark ikke overholder det tilladte indhold af CO2 i forhold til bygningsreglement og arbejdsmiljølov. Dette gør sig gældende i forhold til det i Folkekolelovens tilladte elevtal.


Forslag:


-  Der iværksættes snarest muligt en undersøgelse af, om lokalerne i Fredericias skoler lever op til bygningsreglementet og arbejdsmiljøloven, hvad angår luftkvaliteten på spidsbelastningstidspunkter. Dette sker med henblik på at få lovliggjort forholdene, i det tilfælde at grænseværdierne overskrides.


Baggrund:

Enhedslisten Fredericia sendte derfor i august måned 2013 forespørgsel til kommunen, om der i forbindelse med frikommuneforsøgets tilladelse til at have højere klassekvotienter var lavet undersøgelser af, om reglementet og loven var overholdt i forhold hertil.

Da svaret endelig kom, var det negativt.

Vi stillede derfor et tillægsspørgsmål: Findes der ældre undersøgelser, der viser noget om CO2 indholdet i forhold til hidtil gældende klassekvotienter.

Heller ikke nogle sådanne findes.

Da der ikke findes indikationer på, at Fredericia skiller sig ud fra den landsdækkende stikprøveundersøgelse, stiller Enhedslisten nedenstående beslutningsforslag til Fredericia Byråd.

Samtidig er vi i en proces, hvor vi afsætter mange millioner til at renovere netop skolerne. Det vil være logisk at medtænke luftkvalitet, hvis det viser sig, at vi har et problem. 

Er der ikke flertal for denne undersøgelse, vil Enhedslisten på næstkommende byrådsmøde fremsætte forslag om, at sænke klassekvotienten til et niveau, hvor vi er sikre på, at førnævnte lovgivning og reglement overholdes. ”


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller forslaget til behandling i byrådet.


Beslutning i Byrådet den 02-02-2015

Byrådet besluttede at sende forslaget til behandling i Børne- og Uddannelsesudvalget.


Borgmesteren fremsatte et ændringsforslag om at udvalget i et tæt samarbejde med forvaltningen fortsætter arbejdet med at sikre luftkvaliteten. Et flertal bestående af A, C, O, V og F stemte for dette forslag, mens et mindretal bestående af Ø stemte imod.


Punkt 16 Køb og salg af ejendom (Lukket)

Punkt 17 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 18 Ombygning af brandstationen (Lukket)