Byrådet - 02-05-2016

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 2 maj, 2016 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 33 Spar/lån 2015-16 samlesag for hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring har udvalgene mulighed for at spare på eller låne af kommende års budgetter. Udvalgene har opgjort spar/lån for 2015 til 2016. I nedenstående tabeller er spar/lån specificeret i overskrifter.


Netto, hele 1.000 kr.

2015

2016

 - = budgetreduktion

+ = budgetforøgelse 

Serviceudgifter i alt

-77.716

73.903

By- og Teknikudvalget

-3.833

3.833

Miljø- og Energiudvalget

-1.935

1.935

Børne- og Uddannelsesudvalget

-14.910

15.609

Kultur- og Idrætsudvalget

-5.302

4.587

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

-453

-68

Social- og Omsorgsudvalget

-28.895

26.109

Økonomiudvalget

-22.388

21.898


Årsagen til forskellen mellem resultatet i 2015 og de overførte beløb til 2016 er dels, at der overføres til 2017 og dels at der flyttes fra serviceudgifterne til andre områder.


Anlæg i alt

-49.253

49.070

By- og Teknikudvalget

-33.607

33.607

Miljø- og Energiudvalget

-1.848

1.848

Børne- og Uddannelsesudvalget

-7.163

7.163

Kultur- og Idrætsudvalget

-5.200

5.200

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

-478

193

Social- og Omsorgsudvalget

-15.066

15.351

Økonomiudvalget

14.109

-14.292


Jordforsyning anlæg i alt

-15.392

15.392

By- og Teknikudvalget

-12.276

12.276

Økonomiudvalget

-3.116

3.116

Danmark C anlæg i alt

-11.204

11.204

Økonomiudvalget

-11.204

11.204


Brugerfinansieret område – drift i alt

520

-1

By- og Teknikudvalget

1

-1

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

519

0

Brugerfinansieret område – anlæg i alt

-42.178

42.178

By- og Teknikudvalget

-23.318

23.318

Miljø- og Energiudvalget

-18.860

18.860


Finansielle Poster i alt

-23.227

23.227

By- og Teknikudvalget

-19.667

19.667

Økonomiudvalget

-3.560

3.560


Der er en specifikation af udvalgssagerne vedhæftet som bilag.


I henhold til bilaget ”Ansøgning om anlægsbevilling R2015 samt spar/lån 2015-16” søges om tillægsbevilling til anlægsbevilling på samlet 5,952 mio. kr.


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse og vurdering.

Vurdering

Økonomi vurderer, at kommunens retningslinjer for spar/lån er overholdt ved opgørelsen af overførslerne fra 2015 til 2016.


Udvalgenes spar/lån er specificeret i udvalgssagerne, og de overførte beløb vedrører hovedsageligt opsparing til konkrete formål og tidsforskydninger vedrørende anlæg.


Regnskabsresultatet for 2015 viser mindre forbrug, og i udvalgenes spar/lånesager lægges der op til at dele af mindre forbruget overføres til Investeringspuljen jævnfør nedenstående tabel.


By- og Teknikudvalget

2.978

Miljø- og Energiudvalget

131

Børne- og Uddannelsesudvalget

20.071

Kultur- og Idrætsudvalget

1.000

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

332

Økonomiudvalget

25.122

I alt

49.634


Indstillinger

Direktionen indstiller at

1.  spar/lån 2015/16 godkendes, og at bevillinger overføres som beskrevet i sagen

  1. udvalgenes anbefalinger om at overføre mindreforbrug til Investeringspuljen imødekommes

Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 34 Regnskab 2015

Sagsbeskrivelse

Det endelige regnskabsresultat for 2015 er nu tilgængeligt og klar til Økonomiudvalgets og byrådets behandling. Årsregnskabet skal jævnføre styrelsesloven videregives til revisionen inden 1. maj og før videregivelsen, skal regnskabet foreløbig godkendes af Økonomiudvalget og byrådet.


Regnskabet for 2015 viser, at Fredericia Kommune har et regnskabsresultat, hvor det samlede resultat af ordinær drift viser et overskud på 242,7 mio. kr. og et samlet resultat i alt på 80,8 mio. kr.


Uddrag af regnskabsresultatet:


Mio. kr.

Vedtaget

budget

Korrigeret

Budget

Regnskab 2015

Resultat ordinær drift (- = overskud)

-163,0

-177,2

-242,7

Resultat i alt (- = overskud)

-1,7

-2,1

-80,8

Gennemsnitlig likviditet (+ = aktiver)

173,0

318,0


Kommunens regnskab 2015 er vedlagt sagen som bilag.


Anlægsregnskaber over 2 mio. kr.

Kommunen skal for anlægsarbejder, der beløber sig til mere end 2 mio. kr. (brutto) aflægge særskilt anlægsregnskab. Dette skal ske i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskabet for det år, hvor anlægget er afsluttet. For regnskabsåret 2015 aflægger kommunen særskilt anlægsregnskab i henhold til bilag ”Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. 2015”.


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelsen og vurdering.


Vurdering

Byrådet har med den økonomiske politik sat pejlemærkerne for den økonomiske styring i Fredericia Kommune. Det overordnede mål er balance i økonomien, og muligheden for at skabe råderum til investeringer, der understøtter Byrådets vision.


Regnskabsresultatet for 2015 viser, at de økonomiske rammer er overholdt, og der er skabt et overskud, der kan anvendes til realiseringen af byrådets vision.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at

  1. Fredericia Kommunes årsregnskab for 2015 godkendes og afgives til revisionens gennemgang jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2
  2. De afsluttede anlægsregnskaber over 2 mio. kr. jævnfør bilag godkendes

Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 35 Frigivelse af anlægsmidler til kystrenovering på Østerstrand

Sagsbeskrivelse

Byrådet har i anlægsbudgettet for 2016 afsat 3 mio. kr. til kystrenovering på Østerstrand. Disse midler ønskes frigivet, således at projektet kan gennemføres.


Projektet omhandler en renovering af stenhøfderne langs stranden samt en sandfodring på kysten. Formålet er at opnå en effektiv beskyttelse mod erosion samt en rekreativ forbedring af strandoplevelsen. Det er målet, at sandfodringen skal genetablere en bredere og mere sandfyldt kystlinje, som fandtes tilbage omkring 1950. Området, der kystrenoveres, ligger direkte ud for Østerstrand og strækker sig mellem Fredericia Roklub og Fredericia Kajakklub/Dame Roklubben. Kystsikringen omkring roklubberne indgår i projektet.


Teknik & Miljø har indgået aftale med rådgivningsfirmaet Rambøll A/S om mulige løsningsscenarier. Dansk Hydraulisk Institut har som forundersøgelse i 2015 anbefalet en løsningsmodel, hvor de eksisterende stenhøfder fjernes til fordel for få, men større høfdeanlæg og dertil en blød kystsikring i form af sandfodring. Denne løsning er en model, som Kystdirektoratet generelt anbefaler, idet de landskabelige ændringer er mere skånsomme end de traditionelle hårde anlæg som for eksempel skråningsbeskyttelse opbygget i kampesten.


Teknik & Miljø har med udgangspunkt i ovenstående udarbejdet et forslag, hvor de små stenhøfder fjernes og erstattes af tre større høfder (en høfde nord for badeanstalten, samt to syd for badeanstalten). Høfderne tænkes udført som de historiske pælehøfder, der findes langs stranden, men blot i en størrelse, der svarer til de eksisterende badebroer. Pælehøfderne kan forsynes med et brodæk i træ og kan således også fungere som rekreativt anlæg, for eksempel som badebro eller til ophold. Rambøll er på nuværende tidspunkt i færd med at regne på denne løsningsmodel.


Rambøll har opsat en tidsplan for projektets gennemførelse, hvor analyse og forarbejder, inkl. udbud gennemføres frem til maj 2016. For at undgå anlægsarbejde i badesæsonen anbefaler Rambøll, at udførelse afventer badesæsonens afslutning, således at projektet realiseres i perioden september til november 2016. Teknik & Miljø undersøger muligheden for at fremskynde gennemførelsen, for eksempel ved at opdele anlægsarbejdet i forskellige faser, for eksempel anlæg af høfder inden eller samtidigt med badesæsonen og sandfodring efter badesæsonen.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 3,0 mio. kroner frigives og anvendes til projektering og udførelse af kystrenoveringsprojektet. Projektet vil medføre afledt drift, omfanget kan ikke beskrives før projektet er endeligt projekteret.


Mio. kr.

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Øster Strand (xa-50210)

 

 

 

3,000 

3,000

Vurdering

Det er en forudsætning for, at projektet kan igangsættes, at de afsatte midler frigives.


En gennemførelse af kystrenoveringen, hvor få, men større høfder erstatter de mange små høfder, vil gøre Østerstrand mere attraktiv og unik ved samtidig rekreativ udnyttelse af høfdeanlæggene.


Omlægningen af parkeringspladsen vil være i overensstemmelse med Vision Østerstrand. Der er som nævnt risiko for, at dansepladsen/den multifunktionelle plads ikke kan gennemføres som planlagt. I givet fald skal der findes en anden løsning, der sikrer etablering af et hensigtsmæssigt aktivitetsområde på arealet, hvor den nuværende parkeringsplads ligger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer.

Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 05-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 36 Opfølgningssag ifb. Fredericia Kommunes styrelsesvedtægt pr. 01-01-2016 - bevillingsmæssige konsekvenser (0-sag)

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte på mødet den 7. december 2015 ny styrelsesvedtægt for Fredericia Kommune. Arbejdet med en ny udvalgsstruktur blev som bekendt igangsat i 2014, hvor byrådet nedsatte et særligt § 17, stk. 4-udvalg, der skulle kigge på udvalgsstrukturen i Fredericia Kommune.


Den nye styrelsesvedtægt, gældende fra 1. januar 2016, indebærer nedlæggelse af udvalg og nye udvalg er nedsat; der ud over er en række opgaver flyttet mellem udvalgene.


Økonomi har nu fået tilrettet kommunens kontoplan i økonomisystemet iht. den godkendte styrelsesvedtægt, hvorfor de bevillingsmæssige konsekvenser formelt skal godkendes.


På udvalgsniveau har den nye styrelsesvedtægt følgende bevillingsmæssige konsekvenser:


netto - hele 1.000 kr. (2016-pris)
korr.budget pr. 07-03-2016

Korrigeret budget
 2016 (før)

Korrigeret budget
 2016 (efter)

Netto-
 ændring
 2016

By- og Teknikudvalget

236.671

 

 

By- og Planudvalget

 

75.174

-161.497

Miljø- og Energiudvalget

35.249

 

 

Miljø- og Teknikudvalget

 

130.425

95.176

Børne- og Uddannelsesudvalget

890.154

 

 

Børne- og Skoleudvalget

 

873.847

-16.307

Kultur- og Idrætsudvalget

121.599

121.599

0

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

1.059.056

 

 

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

 

853.118

-205.938

Social- og Omsorgsudvalget

753.386

959.324

205.938

Uddannelsesudvalget

0

16.921

16.921

Økonomiudvalget

-3.096.115

-3.030.408

65.707

Total

0

0

0


Økonomiske konsekvenser

Der er alene tale om en omfordeling af det korrigerede budget 2016 samt i budgetoverslagsårene iht. ny udvalgsstruktur samt opgavesammensætning i den ny styrelsesvedtægt.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at


  1. Økonomiudvalget samt byrådet godkender de afledte bevillingsmæssige konsekvenser af ændringen i styrelsesvedtægten. Der er alene tale om, at der flyttes beløb mellem de berørte fagudvalg.

Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 37 Behandling af indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029

Sagsbeskrivelse

Den 7. december 2015 blev byrådet præsenteret for de forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029, som var indkommet forud for og i forbindelse med foroffentlighedsfasen. Byrådet besluttede, at alle indkomne forslag og idéer skulle medtages i det videre arbejde med kommuneplanrevisionen.


De indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 er følgende:


Område

Anmodning

Skærbækvej 13

Ønsker at få tilbageført areal til landzone

Sønderskovvej 19

Ønsker at få tilbageført areal til landzone

Gl. Færgevej 61 og 61A

Ønsker at kunne opføre boliger

Kaltoftevej 13

Ønsker at kunne opføre boliger

Sønderskovvej 11

Ønsker at kunne opføre boliger

Mølleskovvej 49

Ønsker at kunne opføre boliger

Nord og syd for Mølleskovvej

Ønsker at kunne opføre boliger

Stoustrupvej 35

Ønsker at kunne opføre boliger

Herslev (syd for Herslev)

Ønsker at kunne opføre boliger

Egeskov

Ønsker en kommunal udstykning af rammeområde T.B.3 beliggende syd for Egeskov


Sigtet med denne indstilling er, at der skal skal tages politisk stilling til, hvilke af de indkomne forslag og idéer til kommuneplanen der skal søges indarbejdet i Kommuneplan 2017-2029, og hvilke der allerede på nuværende tidspunkt kan afvises.


To af de ovenstående henvendelser behandles ikke i sagen. Det drejer sig om Skærbækvej 13 og Sønderskovvej 19, der begge er blevet behandlet som selvstændige sager i By- og Planudvalget den 24. februar 2016:


  • Mht. Skærbækvej 13 besluttede By- og Planudvalget at imødekomme ejerens ønske om, at hele ejendommen overgår til landzone (15/6616). Fredericia Kommune igangsætter derfor en aflysning af lokalplan 276 samt en tilbageførsel af areal fra byzone til landzone.
  • Mht. Sønderskovvej 19 besluttede By- og Planudvalget at imødekomme ejerens ønske om, at hele ejendommen skal overgå til landzone (15/9504). Fredericia Kommune igangsætter derfor en aflysning af en del af lokalplan 289 samt en tilbageførsel af areal fra byzone til landzone.
  • Aflysning af lokalplan og tilbageførsel af areal fra byzone til landzone for hhv. Skærbækvej 13 og Sønderskovvej 19 forventes gennemført inden sommeren 2016. Som følge heraf skal kommuneplanens rammer ændres. Denne ændring vil blive tilvejebragt i forbindelse med vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029.

Indstillingen omhandler heller ikke de områder, som By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Enhedslisten har valgt at fokusere på i forhold til udvikling af nye attraktive boligområder. Byrådet besluttede den 7. december 2015, at områderne Ullerup nord, Ullerup vest, Mølleskovvej og Sønderskovvej skal indgå i forhandlingen med Erhvervsstyrelsen om nye arealudlæg til boligformål i Kommuneplan 2017-2029, mod at vi eventuelt udtager rammerne for Himmerigshuse (V.B.12) og/eller Ryeshøj (N.B.5) af kommuneplanen.


De resterende 8 forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 behandles i sagen.


Hvert forslag er i bilag 1 behandlet som en selvstændig sag med dertil hørende sagsbeskrivelse, vurdering af økonomiske konsekvenser, faglig vurdering samt anbefaling.


Indstillingen har tæt sammenhæng til orienteringspunktet på udvalgsmødet omhandlende boligplanen. Der er sikret den fornødne overensstemmelse mellem konklusioner i denne sag og de forventede konklusioner i den kommende boligplan.


Økonomiske konsekvenser

Se vurdering af de økonomiske konsekvenser for hvert enkelt af de 8 forslag i bilag 1.


Vurdering

På baggrund af en faglig vurdering anbefaler Strategisk Planlægning følgende:


To af de indkomne forslag og idéer meddeles et tilsagn om, at Fredericia Kommune vil søge at indarbejde deres ønsker i Kommuneplan 2017-2029. Det drejer sig om:

  • Gl. Færgevej 61 og 61A
  • Kaltoftevej 13

Fem af de indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029 meddeles et afslag. Det drejer sig om:

  • Sønderskovvej 11
  • Mølleskovvej 49
  • Nord og syd for Mølleskovvej
  • Stoustrupvej 35
  • Herslev

Derudover vurderes det, at henvendelsen vedrørende Egeskov ikke kan rummes indenfor kommuneplanrevisionens rammer, hvorfor det bør udgå af kommuneplanrevisionen.


Begrundelserne for disse anbefalinger kan læses i bilag 1.


Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller, at By- og Planudvalget og Økonomiudvalget anbefaler overfor byrådet,


1. Vedr. Gl. Færgevej 61 og 61A

- at ansøger meddeles tilsagn om, at Fredericia Kommune vil arbejde på at ændre kommuneplanrammen for Gl. Færgevej 61 og 61A til boligformål i forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2017-2029 med henblik på igangsætning af en lokalplanproces


2. Vedr. Kaltoftevej 13

- at ansøger meddeles tilsagn om, at Fredericia Kommune vil arbejde på at ændre kommuneplanrammen for Kaltoftevej 13 samt Tømrervænget 12 og 10 til boligformål i forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2017-2029, med henblik på igangsætning af en lokalplanproces

- at erhvervsområdet N.E.1 medtages som nyt byomdannelsesområde i Kommuneplan 2017-2029


3. Vedr. Sønderskovvej 11

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om mulighed for at etablere boliger på ejendommen Sønderskovvej 11

 

4. Vedr. Mølleskovvej 49

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om ændring af zonestatus med henblik på byudvikling på ejendommen Mølleskovvej 49

 

5. Vedr. nord og syd for Mølleskovvej

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om at udarbejde en lokalplan med henblik på byudvikling af området nord og syd for Mølleskovvej

 

6. Vedr. Stoustrupvej 35,

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om byudvikling på ejendommen Stoustrupvej 35

 

7. Vedr. Herslev (syd for Herslev)

- at ansøger meddeles afslag på anmodningen om mulighed for etablering af boliger på matr. nr. 10 u, Herslev by, Herslev i forbindelse med kommuneplanrevisionen

- at der udarbejdes en ny samlet udviklingsplan for hele Herslev i den kommende planperiode (Kommuneplan 2017-2029), i hvilken forbindelse det afklares, om anmodningen om udarbejdelse af lokalplan kan imødekommes

 

8. Vedr. Egeskov

- at forespørgslen om en kommunal udstykning af rammeområde T.B.3 udgår af kommuneplanrevisionen og henvises til arbejdet med den kommende boligplan


Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingens punkter 1, 2, 4, 5, 6 og 8 blev tiltrådt.


Administrationen skitserer et forslag til en udformning og afgrænsning af et eventuelt nyt boligområde på Sønderskovvej 11, der kan sikre mulighed for at opretholde en grøn kile fra Kolding Landevej mod syd til kysten.


Administrationen skitserer desuden et forslag til udformning og afgrænsning af et eventuelt nyt boligområde på matr. nr. 10 u, Herslev by, Herslev, der sikrer, at der tages passende hensyn til kirkeomgivelserne samt naturen og landskabet.


Punkt 38 Endelig vedtagelse af Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia bymidte

Sagsbeskrivelse

Forslag til Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia bymidte, blev behandlet i By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet den 18. maj 2015. By- og Teknikudvalget havde forinden også behandlet sagen den 29. april 2015 og 28. august 2014.


Baggrund

Efter at Banedanmark havde anmeldt nedrivning af ejendommen Norgesgade 48 (den gamle retiradebygning), beliggende på matr.nr. 789a, Fredericia Bygrunde, nedlagde Fredericia Kommune et § 14 forbud mod nedrivningen. Det betød, at der inden et år skulle offentliggøres et forslag til en lokalplan, der forhindrer det ansøgte. Lokalplanen skal desuden endeligt vedtages og offentliggøres inden udløbet af lokalplanens midlertidige retsvirkninger. Fristen i den aktuelle sag er den 31. maj 2016.


Baggrunden for By- og Teknikudvalgets beslutning om at forhindre nedrivningen var, at bygningen indgår i en større bevaringsværdig helhed, hvori den tidligere godsbanebygning, den gamle stationsbygning og politistation og postkontor samt de endnu bevarede jernbanespor indgår.


Retiradebygningen ligger der, hvor vejen fra færgelejet gik op til selve stationsbygningen, og bygningen tjente til formål som retiradebygning (toiletbygning) for det tidligere færgeleje, hvor Lillebæltsfærgen lagde til frem til 1935, hvor den blev overflødig pga. Lillebæltsbroens åbning. 


Retiradebygningen vurderes at have national betydning, idet den er sidste spor af det tidligere færgeleje. Bygningen er optaget som bevaringsværdig i Kommuneplan 2013 – 2025, Fredericia Kommune.


Retiradebygningen har været udbudt til salg af Banedanmark, idet bygningen med det omkringliggende grundareal frastykkes. Lokalplanforslaget omfatter den nye ejendom samt et areal, der udlægges som privat fællesvej til vejbetjening af såvel lokalplanområdet som Banedanmarks sporarealer.


Lokalplanen
Lokalplanens hovedindhold er følgende:


1. Retiradebygningens bevarelse sikres

2. Anvendelsesmulighederne fastlægges

3. Den fremtidige vejadgang fastlægges


Ad. 2:

Lokalplanområdets og bygningens anvendelse fastlægges til erhvervsformål i miljøklasse 1-3. Det betyder, at den eksisterende bygning vil kunne indrettes til dagligvarebutikker, udvalgsvarebutikker, liberale erhverv, offentlig og privat service herunder blandt andet fitnesscenter, tankanlæg, bank og lignende, samt større og mindre industri, lager- og værkstedsvirksomhed samt kontorerhverv, restauranter og lignende funktioner.


Ad. 3:

Af trafiksikkerhedsmæssige grunde er det vurderingen, at der ikke bør åbnes mulighed for en ny selvstændig overkørsel til den nye ejendom, idet en sådan ny overkørsel vil komme til at ligge for tæt på rundkørslen ved enden af Norgesgade. I stedet må der etableres en fælles vejadgang via Banedanmarks eksisterende overkørsel, hvilket vil være en praktisk mulighed og i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser, som fastlægger, at ved en fremtidig omdannelse af erhvervsarealerne nord for Holstensvej skal hele området vejbetjenes fra Norgesgade.


Offentlig høring
Forslag til Lokalplan 340, bevaring af retiradebygningen i Fredericia Bymidte har været i offentlig høring fra den 1. juni 2015 til den 10. august 2015.


I høringsperiode indkom 3 bemærkninger. Vejlemuseerne og Museerne i Fredericia gjorde opmærksom på, at de ingen bemærkninger har. Banedanmark gjorde indsigelse med lokalplanens bestemmelser om grundstørrelse og vejadgang og gjorde opmærksom på forhold vedr. afkortning af spor AM-H3 og jernbaneloven generelt. De indkomne høringssvar er samlet og vedlagt i bilaget ”Indkomne bemærkninger LP 340”.

 

Lov om miljøvurdering af planer og programmer

Der har været udarbejdet en screening for planlægning efter lov om miljøvurdering af planer og programmer. På denne baggrund blev det vurderet, at lokalplanen i forhold til det eksisterende plangrundlag ikke medfører væsentlige indvirkninger på miljøet i og omkring lokalplanområdet. Der skulle derfor ikke udarbejdes en miljøvurdering i forbindelse med planlægningen.


Resultatet af screeningen blev offentliggjort den 1. juni 2015 med 4 ugers klagefrist og blev ikke påklaget.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Lokalplanen vil sikre, at retiradebygningen kan bevares. Lokalplanområdet vil senere kunne indgå i den kommende ”Lokalplan 328, Arkitektur, Facader og Skilte i Fredericia Bymidte”, og Lokalplan 340 vil således kunne aflyses med vedtagelsen af denne.


Efter høringsperiodens udløb har administrationen haft en række drøftelser med både Banedanmark og en potentiel ny ejer, som har kontaktet kommunen for at opnå støtte fra bevaringsfonden til istandsættelse af bygningen.

 

Banedanmark har gjort opmærksom på, at de har behov for at beholde mest muligt af arbejdsarealet vest for retiradebygningen. Den potentielle ejer er interesseret i at erhverve mest muligt areal, gerne mindst 1.500 m2.


Bestemmelsen i § 4 om grundstørrelse på mindst 1.650m2 foreslår Plan & Byg på den baggrund suppleret, så det bliver muligt at udstykke grunden med mindre størrelse, hvis det forinden kan godtgøres, at lokalplanen arealkrav for ubebyggede arealer, herunder veje mv. overholdes.


For at muliggøre en mere pladsbesparende udnyttelse af grunden foreslår Plan & Byg, at bestemmelser i § 5.4 og § 5.7 om, at parkering og cykelparkering ikke må ske mellem bygningen og Holstensvej, udgår.


Banedanmark har gennem drøftelserne tilkendegivet, at de er indforstået med, at der af trafiksikkerhedsmæssige årsager kun etableres en overkørsel fra Norgesgade, hvis det indarbejdes i lokalplanens bestemmelse i § 5 om vejudlæg, at fuldt vejudlæg på 12 m bredde ikke forlanges, før sporet mod nord er nedlagt, og arealerne vest for lokalplanområdet har ændret anvendelse. Dette er efter Plan & Bygs vurdering er en god løsning.

 

På baggrund af generelle erfaringer med bevaringsarbejdet er Plan & Byg nået frem til, at det vil være hensigtsmæssigt, at § 8.2 og § 9.5, som fastlægger at ny bebyggelse efter f.eks. brand skal opføres ”som en kopi af” den eksisterende bygning, udgår.

 

Herudover anbefales, at det i § 13 under forudsætning for ibrugtagning af ny bebyggelse præciseres, at forudsætningerne også gælder ved ændret anvendelse og ombygning.

 

Indsigelserne og en vurdering af indsigelserne er uddybende behandlet i ”Notat med indkomne bemærkninger LP 340”, der er vedlagt som bilag.


Plan & Byg vurderer, at der alene er tale om ubetydelige ændringer, som har været drøftet med såvel Banedanmark, som den potentielle nye ejer. Vedtagelsen af planen forudsætter derfor ikke nogen fornyet høring.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at Forslag til Lokalplan 340, Retiradebygningen i Fredericia Bymidte vedtages endeligt med de anførte ændringer,

 

  1. at de indkomne bemærkninger til planforslaget med udgangspunkt i notatet med indkomne bemærkninger, og

 

  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen.

Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Et flertal i byrådet bestående af A, F, C og Ø stemte for at anbefale indstillingen, mens V og O stemte imod.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Et flertal i Økonomiudvalget bestående af A, F og C stemte for at anbefale indstillingen, mens V og O stemte imod.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Et flertal bestående af Jean Brahe, Turan Savas, Christian Bro, Lars Ejby Pedersen og Steen Wrist Ørts stemte for indstillingen.


Jan Schrøder stemte imod.


Punkt 39 Forslag til ophævelse af del af lokalplan 289 - Boliger ved Sønderskovvej

Sagsbeskrivelse

Ejerne af ejendommen matr. nr. 46l Erritsø By, Erritsø beliggende Sønderskovvej 19 ønsker ikke på noget tidspunkt, at udnytte de muligheder som lokalplan 289 giver mulighed for  og har således anmodet Fredericia Kommune om, at den del af lokalplanen der omfatter deres ejendom, ophæves.


By- og Planudvalget har den 24. februar 2016 besluttet at imødekomme anmodningen.


Lokalplanens område omfatter følgende matrikler: 182a, 35b, del af 85a, del af 36c, 46l, 26e, 19br, 46a, 19 m Erritsø By, Erritsø.


Lokalplanen er inddelt i 5 delområder. Delområde 1, 2 og 3 giver mulighed for at etablere et boligområde. Matrikel nr. 46l Erritsø By, Erritsø udgør delområde 3.  Det fremgår af lokalplanens § 4, at der indenfor delområde 3 kun må ske udstykning efter en plan som er godkendt af byrådet.


Området som omfattes af lokalplan 289 har ligget ubebygget hen siden lokalplanen blev vedtaget i 2008. I 2016 er der taget fat på en byggemodning af området der omfatter hele lokalplanens område, undtagen matr. nr. 19br og 46l Erritsø By, Erritsø.


Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til ophævelse af del af lokalplan 289. Forslaget er vedlagt som bilag.


Retlige og faktiske konsekvenser

Efter ophævelse af den del af lokalplan 289 som omfatter ejendommen Sønderskovvej 19 (lokalplanens delområde 3) vil matr. nr. 46l Erritsø By, Erritsø blive ført tilbage til landzone.


Ejendommen vil herefter være omfattet af kommuneplanens ramme E.B.10 (Boligområde ved Sønderskovvej).


Der vil som led i den igangværende kommuneplanrevision ske en ændring af afgrænsningen af rammen, således at matr. nr. 46l med vedtagelsen af Kommuneplan 2017 – 2029 vil være omfattet af E.R.3 (Rekreativt område ved Sønderskov).


Matr. nr. 46l vil herefter være omfattet af kommuneplanens bestemmelse for E.R.3. Heraf fremgår det, at det ikke kan ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse. Området skal friholdes for yderligere bebyggelse, bortset fra bygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige for jordbrugserhvervene. Der kan dog gives tilladelse til ombygning af og tilbygning til eksisterende boliger mv., under forudsætning af at byggeriet tilpasses omgivelserne bedst muligt.


Opførelse af ny bebyggelse, ændret anvendelse o.l. vil skulle ske på baggrund af en landzonetilladelse.


Ved at aflyse lokalplanen fjernes mulighederne for, at der kan opføres flere boliger i området i fremtiden, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves for den del der omfatter delområde 3, vil området kunne udnyttes til boliger (åben – lav) i op til 2 etager. En sådan udnyttelse vil ikke have indflydelse på det nærliggende rekreative område.


Miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer er der foretaget en screening af konsekvenserne af aflysningen af planen. Fredericia Kommune har vurderet, at aflysningen af lokalplan 289 ikke har en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering.


Økonomiske konsekvenser

En lokalplan kan ikke fastsætte en handlepligt. En lokalplan retter sig alene mod de fremtidige forhold og kan derfor ikke i sig selv gennemtvinge ændringer i den eksisterende, lovlige anvendelse af en ejendom. En op-hævelse af lokalplanen for det nævnte område må derfor betragtes som erstatningsfri regulering, med mindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.


Da ejerne af ejendommen Sønderskovvej 19 selv har ønsket at ændre zonestatus og da denne ændring ikke forhindrer en fortsat lovlig anvendelse af ejendommen, vurderes det, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig i forhold til, at de nuværende ejere har svaret skat af ejendommens beliggenhed i byzone.

Vurdering

For en imødekommelse af anmodningen taler, at området, som ønskes tilbageført til landzone, sammen med hovedparten af det øvrige lokal-planområde har ligget ubebygget hen siden 2008. Ud fra den betragtning, at ejeren ikke har intentioner om at udnytte lokalplan 289 for det delom-råde, som han ejer (delområde 3), er det nærliggende at ophæve lokalplanen inden for delområde 3.


En delvis ophævelse af lokalplanen, hvorved delområde 3 tilbageføres til landzone, vil give en væsentlig bedre arrondering af lokalplanområdet i forhold til områdets landskabs- og naturværdier, herunder fredskovarealet der ligger i direkte tilknytning til ejendommen. Hvis området tilbageføres til landzone, vil der blive bevaret et godt kig ind til skovområdet ved Sønderskovvej.


Da ejendommen indgår i et i Kommuneplan 2013 - 2025 sammenhæn-gende værdifuldt landskab, der i sin helhed udgør en geologisk, kulturhi-storisk samt natur- og landskabsmæssig værdi, vil det styrke denne ud-pegning, hvis det ikke længere er muligt at udstykke delområde 3 til boliger.


Da ejendommen også ligger i en sammenhængende særlig økologisk for-bindelse, der ligeledes er fastlagt i den nu gældende kommuneplan, vur-deres det, at en ændring af zonestatus, hvor arealet tilbageføres til land-zone, vil have en positiv indvirkning på dyr og planters naturlige bevægel-sesveje.


Afslutningsvis skal det understreges, at den nuværende ejer af Sønder-skovvej 19 ikke har pligt til at realisere den gældende lokalplan for sin del af lokalplanområdet. Ved at tage denne del ud af lokalplanen fjernes alt andet lige mulighederne for, at der kan opføres boliger i området i fremti-den, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


En ophævelse af lokalplanen for delområde 3, medfører at der skal foretages en justering af kommuneplanen, hvorved rammen ændres. Det vurderes, at det vil være hensigtsmæssigt at tillægge den del af lokalplanen, der ophæves, til det omgivende rekreative område E.R.3, som vist i bilaget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Økonomiudvalget indstiller overfor Byrådet,


-  at forslag til ophævelse af del af lokalplan 289 – Boliger ved Sønderskovvej vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger, og


-  at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget  


Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 40 Forslag til ophævelse af lokalplan 276 - Boliger ved Himmerigskov

Sagsbeskrivelse

Ejerne af ejendommen Skærbækvej 13 har anmodet kommunen om at matr. nr. 38a m.fl. Kongsted By, Bredstrup føres tilbage til landzone.

Ejendommen er omfattet af Lokalplan 276 – Boliger ved Himmerigskov. Lokalplanen muliggør opførelse af 9 boliger. Lokalplanen er vedtaget i 2007, men er endnu ikke udnyttet. Ved vedtagelsen blev arealet overført til byzone. Ejendommen er noteret som en landbrugsejendom med et jordtilliggende på 4,5 hektar.


De nuværende ejere købte ejendommen i 2012. Ejerne af Skærbækvej 13 ønsker ikke på noget tidspunkt, at udnytte de muligheder som lokalplanen rummer, idet ejerne anvender jorden til produktion af grøntsager der anvendes i deres virksomhed. Der er således ikke udsigt til, at området søges udnyttet til boligformål på noget tidspunkt, hvorfor lokalplanen ikke længere er aktuel.


Arealet som omfattes af lokalplan 276 er ikke forsøgt udstykket og bebygget i overensstemmelse med de muligheder som lokalplanen rummer. Området har ligget ubebygget hen siden 2007. 


By- og Planudvalget har den 24. februar 2016 besluttet, at imødekomme anmodning om ophævelse af lokalplanen og at den nødvendige sagsbehandling igangsættes.


Forslag til ophævelse af lokalplan 276 – Boliger ved Himmerigskov er vedlagt som bilag.


Retlige og faktiske konsekvenser

Efter ophævelse af lokalplan 276 vil matr. nr. 38a Kongsted By, Bredstrup blive ført tilbage til landzone. Matriklen vil derudover være omfattet af kommuneplanens rammer V.E.3B (Erhvervsområde ved Skærbækvej), V.B.5. (Boligområde Skovkrogen og Stoustrup Skovvej) og V.L.1. (Landområde ved Hannerup Enge og Erritsø Mose).


Der vil ske en tilretning af afgrænsningen af disse rammer som led i den igangværende kommuneplanrevision, således at matr. nr. 38a med vedtagelsen af Kommuneplan 2017 – 2029 vil være omfattet af V.L.1.


De bebyggelsesregulerende bestemmelser følger kommuneplanen, hvoraf det fremgår at der ikke kan ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse. Området skal desuden friholdes for yderligere bebyggelse, bortset fra bygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige for jordbrugserhvervene. Der kan dog gives tilladelse til ombygning af og tilbygning til eksisterende boliger mv., under forudsætning af at byggeriet tilpasses omgivelserne bedst muligt.


Opførelse af ny bebyggelse, ændret anvendelse o.l. vil skulle ske på baggrund af en landzonetilladelse.


Ved at aflyse lokalplanen fjernes mulighederne for, at der kan opføres boliger i området i fremtiden, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves vil området kunne udnyttes til boliger (åben – lav) i op til 2 etager.


Miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer er der foretaget en screening af konsekvenserne af aflysningen af planen. Fredericia Kommune har vurderet, at aflysningen af lokalplan 276 ikke har en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering.


Økonomiske konsekvenser

En lokalplan kan ikke fastsætte en handlepligt. En lokalplan retter sig alene mod de fremtidige forhold og kan derfor ikke i sig selv gennemtvinge ændringer i den eksisterende, lovlige anvendelse af en ejendom. En ophævelse af lokalplanen for det nævnte område må derfor betragtes som erstatningsfri regulering, med mindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.


Da ejerne af ejendommen Skærbækvej 13 selv har ønsket at ændre zone-status og da denne ændring ikke forhindrer en fortsat lovlig anvendelse af ejendommen, vurderes det, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig i forhold til, at de nuværende ejere har svaret skat af ejendommens beliggenhed i byzone.


Vurdering

For en imødekommelse af anmodningen taler, at området, som ønskes tilbageført til landzone, ikke er forsøgt udstykket og bebygget i overens-stemmelse med de muligheder som lokalplan 276 rummer. Området har ligget ubebygget hen siden 2007. Ud fra den betragtning, at ejeren ikke har intentioner om at udnytte lokalplan 276, vil det være nærliggende at ophæve lokalplanen.


Da store dele af ejendommen indgår i en i Kommuneplan 2013 – 2025 udlagt landskabspark, der i sin helhed udgør en geologisk, kulturhistorisk samt natur- og landskabsmæssig værdi, vil det styrke denne udpegning, hvis det ikke længere er muligt at udstykke området til boliger.


Da ejendommen også ligger i en sammenhængende særlig økologisk for-bindelse, der ligeledes er fastlagt i den nu gældende kommuneplan, vur-deres det, at en ændring af zonestatus, hvor arealet tilbageføres til land-zone, vil have en positiv indvirkning på dyr og planters naturlige bevægel-sesveje.


En ophævelse af lokalplanen indebærer, at der skal ske en justering af kommuneplanen, hvorved rammen ændres til landområde. Da en del af ejendommen tilmed er omfattet af erhvervsrammen langs Skærbækvej vil der også ske en ændring af denne ramme som reduceres. Herved vil det ikke længere være muligt at opføre erhverv i dette område, med mindre at kommuneplanen ændres og der udarbejdes en lokalplan for området. Ændringerne fremgår af bilaget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Økonomiudvalget indstiller overfor Byrådet,


-  at forslag til ophævelse af lokalplan 276 – Boliger ved Himmerigskov vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger, og


-  at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget 


Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 41 Nyt vejudlæg i Dronningens Kvarter

Sagsbeskrivelse

I henhold til lov om offentlige veje § 15 bestemmer kommunalbestyrelsen, hvilke nye kommuneveje der skal anlægges.


I forbindelse med en salgsforespørgsel på en erhvervsgrund med matrikel nr. 30 i Dronningens Kvarter er der behov for at opdele grunden i mindre matrikler. Det betyder, at det er nødvendigt at etablere en ny adgangsvej ind i området. Grunden er placeret mellem Dronningens Kvarter og Kolding Landevej. Den vil blive opdelt i fire matrikler på 12.–15.000 m2 og fire matrikler på 50.000 m2.


For at skabe vejadgang til matriklerne har Teknik & Miljø udarbejdet et forslag, der er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Salg af grunde i området forudsætter et nyt vejudlæg og en senere anlæggelse af vejen. Det vurderes, at salg af de første grunde kan finansiere anlæggelse af vejen.


Anlæg af vejen er anslået til at koste 4,8 mio. kr.

Vurdering

Det skitserede vejprojekt vil skabe forudsætning for at kunne afhænde grundene.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at der udlægges vej som vist på oversigtstegning i bilag.  


Bilag

Åben – Dronningens Kvarter.pdf


Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 42 Status for klimatilpasningsprojekterne i Korskilde Sø, Erritsø Bæk og Ullerup Bæk

Sagsbeskrivelse

I 2013 besluttede byrådet at igangsætte klimatilpasningsprojekter i hhv. Korskilde sø, Erritsø Bæk og Ullerup Bæk. Fredericia Spildevand og Energi A/S og Fredericia Kommune har siden da arbejdet tæt sammen om indsatserne.


Den overordnede tilgang til projekterne er, at de vil afhjælpe kendte problemstillinger med hensyn til oversvømmelse af byområder og indfaldsveje. Derudover vil der med projekterne blive skabt mulighed for flere bynære naturoplevelser, øget rekreativ værdi og bedre rensning af regnvandet.


Nedenfor oplistes status for de enkelte delprojekter med henblik på orientering, diskussion og beslutning om indsatser.


På udvalgsmødet gennemgås status for de tre projekter mere detaljeret.


KORSKILDE SØ OG LAR-LØSNINGER


Formål

Det eksisterende regnvandsbassin oprenses og udvides, og der etableres LAR-løsninger (LAR = Lokal Afledning af Regnvand) i et nærliggende fælleskloakeret område.


Korskilde Sø projektets formål er at reducere risikoen for overløb af spildevand til regnvandsbassinet og reducere sårbarheden overfor klimaændringer.


Status

Projekterne forventes afsluttet i foråret 2016.


ERRITSØ BÆK


Formål

Etablering af en eller flere permanente søer eller vådområder samt voldanlæg ved Fredericia Centralrenseanlæg.

Erritsø Bæk projektets formål er, at reducere risikoen for oversvømmelse af renseanlægget og Strandvejen ved Røde Banke.


Status

Forundersøgelser er foretaget i 2015. Voldanlæg ved Fredericia Centralanlæg er påbegyndt. Sø mellem Holmbjerggårdsvej og Krogtoftevej forventes realiseret i 2016. Projekt for Forsinkelsesbassin vest for Mølleskovvej er påbegyndt. 

 

Der er behov for at Fredericia Kommune køber arealer til realisering af restaurering af Erritsø Bæk Projektet.

 

 ULLERUP BÆK

 

Formål

Etablering af en eller flere permanente søer eller vådområder.

Ullerup Bæk projektets formål er at reducere risikoen for oversvømmelse af Vejlevej ved Madsbyparken, området ved Fredericia Banegård og Strandvejen ved Prangervej.


Status

Projektet er i planlægningsfasen og forventes realiseret i 2017-18.

Økonomiske konsekvenser

Budgettet for alle projekter forventes overholdt. Der er oplagte forskønnende/rekreative tiltag ind i projekterne. Disse er ikke indeholdt i budgettet.


Det bemærkes samtidig, at der i forbindelse med undersøgelser af projekttiltagene er konstateret behov for at øge driften af de eksisterende anlæg i vandløbene, herunder ristebygværker og højvandsklapper.

Vurdering

De oplistede projekter i Ullerup Bæk kan håndtere behovet for at tilbageholde regnvand i op til en 20 års hændelse, og målet med indsatserne er derfor opnået. Madsbysøen forventes dog at kunne rumme mere end serviceniveauet.


I Erritsø Bæk kan forsinkelsesbassinet rumme op imod en 100 års hændelse, mens der i oplandet mellem Mølleskovvej og Strandvejen reelt mangler forsinkelse/håndtering af omkring 3000 m3 vand, for at serviceniveauet er nået, trods etablering af regnvandsbassinet mellem Krogtoftevej og Holmbjerggårdsvej.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  • At orienteringen om status for projekterne tages til efterretning.
  • At ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om tinglyste deklarationer/erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation.

Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 05-04-2016

Indstillingen blev tiltrådt.


Punkt 43 Opfølgningssag ifb. Fredericia Kommunes styrelsesvedtægt pr. 01-01-2016 - bevillingsmæssige konsekvenser (0-sag)

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte på mødet den 7. december 2015 ny styrelsesvedtægt for Fredericia Kommune. Arbejdet med en ny udvalgsstruktur blev som bekendt igangsat i 2014, hvor byrådet nedsatte et særligt § 17, stk. 4-udvalg, der skulle kigge på udvalgsstrukturen i Fredericia Kommune.


Den nye styrelsesvedtægt, gældende fra 1. januar 2016, indebærer nedlæggelse af udvalg og nye udvalg er nedsat; der ud over er en række opgaver flyttet mellem udvalgene.


Økonomi har nu fået tilrettet kommunens kontoplan i økonomisystemet iht. den godkendte styrelsesvedtægt, hvorfor de bevillingsmæssige konsekvenser formelt skal godkendes.


På udvalgsniveau har den nye styrelsesvedtægt følgende bevillingsmæssige konsekvenser:


netto - hele 1.000 kr. (2016-pris)
korr.budget pr. 07-03-2016

Korrigeret budget
 2016 (før)

Korrigeret budget
 2016 (efter)

Netto-
 ændring
 2016

By- og Teknikudvalget

236.671

 

 

By- og Planudvalget

 

75.174

-161.497

Miljø- og Energiudvalget

35.249

 

 

Miljø- og Teknikudvalget

 

130.425

95.176

Børne- og Uddannelsesudvalget

890.154

 

 

Børne- og Skoleudvalget

 

873.847

-16.307

Kultur- og Idrætsudvalget

121.599

121.599

0

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

1.059.056

 

 

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

 

853.118

-205.938

Social- og Omsorgsudvalget

753.386

959.324

205.938

Uddannelsesudvalget

0

16.921

16.921

Økonomiudvalget

-3.096.115

-3.030.408

65.707

Total

0

0

0


Økonomiske konsekvenser

Der er alene tale om en omfordeling af det korrigerede budget 2016 samt i budgetoverslagsårene iht. ny udvalgsstruktur samt opgavesammensætning i den ny styrelsesvedtægt.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at


  1. Økonomiudvalget samt byrådet godkender de afledte bevillingsmæssige konsekvenser af ændringen i styrelsesvedtægten. Der er alene tale om, at der flyttes beløb mellem de berørte fagudvalg.

Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 44 Fælles frikommune forsøg i Trekantområdet Danmark

Sagsbeskrivelse

Social- og indenrigsminister Karen Ellemann har den 15. januar 2016 med brev til landets kommuner opfordret landets kommuner til at gå i dialog med hinanden om fælles udfordringer, som kan danne basis for en ansøgning om at blive frikommunenetværk.


Frikommuneforsøget er en del af regeringens generelle arbejde for modernisering og effektivisering af den offentlige sektor. Frikommuneforsøget skal også ses i sammenhæng med det styrings- og effektiviseringsprogram, som KL og kommunerne har igangsat, som opfølgning på aftalen om kommunernes økonomi for 2016. 


Formålet med det nye frikommuneforsøg er at få ny viden og praktiske erfaringer, der kan bane vejen for generelle effektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring i kommunerne. Konkret kan frikommunerne efter ansøgning blive undtaget fra statslige regler eller få et ændret regelgrundlag.


For at fremme fælles idéudvikling og videndeling skal kommunerne som noget nyt i denne omgang ansøge sammen i kommunale netværk om at lave forsøg inden for et fælles tema. Alle frikommuner i et netværk skal ikke nødvendigvis gennemføre de samme forsøg, men det forventes at de inspirerer og udveksler erfaringer med hinanden løbende.


Bestyrelsen i Trekantområdet Danmark foreslår, at de syv kommuner i fællesskab søger om godkendelse af følgende to frikommuneforsøg:


Vækst og beskæftigelse

Der er allerede et omfattende samarbejde mellem kommunerne i Trekantområdet om netop vækst og beskæftigelse – primært med udgangspunkt i den fælles vækststrategi, der blev godkendt i de enkelte byråd i 2013. Et fælles frikommuneforsøg skal styrke dette samarbejde yderligere og nedbryde nogle af de barrierer, der er for effektivt at fremme vækst og beskæftigelse.


En foreløbig ideskitse er vedhæftet som bilag.


Socialområdet

De syv kommuner har fælles udfordringer på det sociale område, herunder udsatte børn og unge, forebyggende foranstaltninger og det specialiserede socialområde. Et fælles frikommuneforsøg skal ikke mindst sætte fokus på om der kan skabes anderledes fleksible og brugernære løsninger – og om der er andre organiseringsmåder, incitamentsstrukturer og styringsmekanismer, der både kan sikre en hensigtsmæssig økonomisk styring og en fleksible og proaktive tilbud.


En foreløbig ideskitse er vedhæftet som bilag.


Med ansøgningen om de to frikommuneforsøg ønsker de syv kommuner sammen at sætte fokus på, hvordan både arbejdet i de enkelte kommuner og samarbejdet mellem kommunerne kan blive mere effektivt – ikke mindst ved at identificere og udfordre statslige regler og andre barrierer.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Byrådet, at Fredericia Kommune deltager i en samlet ansøgning fra Trekantområdet Danmarks syv kommuner om de to nævnte frikommuneforsøg.


Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Et flertal i byrådet stemte for indstillingen, men Ø stemte imod.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.


Økonomiudvalget er enige om, at fagudvalgene efterfølgende kommer til at kvalificere oplægget og de konkrete emner til frikommuneforsøget med henblik på at vurdere, hvilke områder Fredericia Kommune skal deltage i.

Punkt 45 Godkendelse af Værdighedspolitikken 2016-2017

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med vedtagelsen af finansloven for 2016 er der indgået aftale om at tilføre ældreområdet i kommunerne 1 mia. kr. med henblik på at styrke en værdig ældrepleje. Midlerne tilføres i årene 2016 – 2019. Det er i den forbindelse stillet som et krav, at den enkelte kommune udarbejder en Værdighedspolitik.


Af aftaleteksten fremgår det, at kommunen ved udarbejdelsen af værdighedspolitikken, skal sikre sig, at det lokale ældreråd, og eventuelt øvrige relevante parter, borgere herunder pårørende samt medarbejdere inddrages i processen. Denne proces har foregået i januar 2016.


Forvaltningen har udarbejdet et udkast til den overordnede Værdighedspolitik, med udgangspunkt i de politikker og retningslinjer, der allerede nu arbejdes efter, idet disse bygger på grundlæggende værdier, som alle falder godt i tråd med kravene til den kommende Værdighedspolitik.


Værdighedspolitikken gælder frem til, at en ny vedtages i 2018, hvor Byrådet skal vedtage en ny værdighedspolitik, gældende for den efterfølgende valgperiode på fire år.

Økonomiske konsekvenser

Midlerne fordeles i henhold til aftalen til kommunerne efter en objektiv fordelingsnøgle. For Fredericia Kommunes vedkommende vil andelen blive 9,288 mio. kr. Midlerne ligger udover de vedtagne kommunale budgetter, og det skal fremgå af den redegørelse, som skal offentliggøres sammen med Værdighedspolitikken, hvorledes midlerne forventes anvendt.


Midlerne fordeles fra starten af 2016 og forventes udbetalt pr. 1. marts 2016.


Værdighedspolitikken og udmøntningen af midlerne i den enkelte kommune vil blive evalueret af aftaleparterne undervejs i perioden. I 2019 gennemføres en endelig vurdering, hvorefter midlerne vil blive udbetalt sammen med bloktilskuddet efter en objektiv fordelingsnøgle for ældreområdet.

Vurdering

Der har i løbet af januar 2016 været afholdt et borgermøde for at få borgernes input til Værdighedspolitikken og de tilhørende indsatser, som borgerne mener, bør finansieres af de midlerne. Samtidig har Plejens medarbejdere, som puljens vejledning lægger op til, været inddraget i drøftelserne via MED–organisationen.


I februar og marts 2016 er forslagene til midlernes anvendelse blevet bearbejdet. Bearbejdelsen har dels taget udgangspunkt i de ønsker om indsatser, som er fremsat af de involverede interessenter, dels ud fra udvalgets ønske om, at de ekstra midler bidrager til at understøtte de udfordringer, som kommunen umiddelbart står overfor. Her har især den demografiske udvikling (større andel af ældre medborgere), flere borgere med demens, flere borgere med kroniske sygdomme, samt en ændret praksis fra sygehusene, med tidligere udskrivelser til følge / omlægning til ambulant behandling, haft en væsentlig betydning.


Inden for den ramme inkl. udvalgets tidligere valg af temaer (demens, ensomhed, ernæring) fremlægges der ved mødet konkrete forslag/modeller til anvendelse af værdighedspengenes anvendelse for perioden 2016 – 2019.


Desuden præsenteres det endelige forslag til en Værdighedspolitik for Fredericia kommune.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at forslag til en værdighedspolitik, samt tilhørende indsatser drøftes og anbefales overfor Byrådet.

Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 04-04-2016

Social- og Omsorgsudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet


1.  at forslaget til Værdighedspolitik godkendes og

2.  at følgende indsatser igangsættes i henhold til Værdighedspolitikken:


Besluttet indsats

Økonomi 2016

Økonomi 2017

Økonomi 2018

Økonomi 2019

6 plejecenterpladser på Stævnhøj

0 kr.

4.400.000 kr.

4.400.000 kr.

4.400.000 kr.

Frikøb af demens-videnspersoner (2016 og 2017)

450.000 kr.

450.000 kr.

0 kr.

0 kr.

Ansættelse af 2 demenskonsulenter

700.000 kr.

1.000.000 kr.

1.000.000 kr.

1.000.000 kr.

Drift af ”bevæg dig glad”

0 kr.

0 kr.

450.000 kr.

450.000 kr.

Intervalaflastning – demente (2 eksisterende aflastningspladser gøres til intervalpladser.)

10.000 kr.

28.000 kr.

28.000 kr.

28.000 kr.

Tryghedsteknologi/sikring af dementes hjem.

2.000.000 kr.

200.000 kr.

200.000 kr.

200.000 kr.

Sansehaver, reminiscensrum,

1.953.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Materiale til bevægelse for demente (i projektet ”Bevæg dig glad”)

75.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Flere ansatte i aftenvagten på plejecentrene (ca. 2 stillinger)

500.000 kr.

750.000 kr.

750.000 kr.

750.000 kr.

Brugerdefinerede aktiviteter på Plejecentrene 2016

1.000.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Styrkelse af planlægger funktionen pr. 1. maj 2016 (15-17 timer pr. distrikt, ude)

650.000 kr.

1.000.000 kr.

1.000.000 kr.

1.000.000 kr.

Kompetenceudvikling af Planlæggere (sikring af bedre kontinuitet)

200.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Indkøb af 2 minibusser

700.000 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Drift af minibusser

30.000 kr.

60.000 kr.

60.000 kr.

60.000 kr.

Pulje til indsatser vedr. ensomhed

150.000 kr.

150.000 kr.

150.000 kr.

150.000 kr.

Tovholder til indsatser vedr. ensomhed

200.000 kr.

450.000 kr.

450.000 kr.

450.000 kr.

Ansættelse af kostfagligt personale – 2 stillinger.

600.000 kr.

800.000 kr.

800.000 kr.

800.000 kr.

Politik/Administration jfr. ministeriets retningslinjer.

70.000 kr..

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Disponeret i alt

9.288.000 kr.

9.288.000 kr.

9.288.000 kr.

9.288.000 kr.


Der vedhæftes bilag med uddybende beskrivelse af de ovenfor foreslåede indsatser til behandlingen i Økonomiudvalget og Byrådet.


Punkt 46 Klage fra Old Irish Pub

Sagsbeskrivelse

Bevillingsnævnet behandlede på sit møde den 2. februar 2016 en ansøgning fra Old Irish Pub ApS om tilladelse til udvidet åbningstid til kl. 05.00 fredage og lørdage i Gothersgade 22. Den almindelige åbningstid er frem til kl. 02.00. Da der ikke i forbindelse med ansøgningen er fremlagt nye væsentlige oplysninger, besluttede bevillingsnævnet, at sagen ikke genoptages.


Danmarks Restauranter & Cafeer (DRC) repræsenterer ansøger i sagen, og klager på vegne af Old Irish Pub ApS til byrådet over denne beslutning.


I medfør af restaurationslovens § 10, stk. 4 kan bevillingsnævnets afgørelser og beslutninger indbringes for byrådet inden 4 uger efter afgørelsen er modtaget. Derfor skal byrådet nu tage stilling i sagen. Byrådet har tre muligheder:


1)  Følge bevillingsnævnets beslutning

2)  Hjemvise sagen til fornyet behandling i bevillingsnævnet

eller

3)  Træffe afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag


Byrådet behandlede senest en klage fra Old Irish Pub ApS den 6. juli 2015, hvor byrådet fulgte bevillingsnævnets afgørelse om at give afslag på tilladelse til udvidet åbningstid med følgende begrundelse:


”Bevillingsnævnet besluttede ud fra en række sammenhængende hensyn at afslå ansøgning om udvidet åbningstid til den angivne placering, jf. lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. § 28, stk. 4.

Nævnet har ved sin afgørelse særligt lagt vægt på samfundsmæssige og miljømæssige hensyn, herunder hensynet til naboerne og beboerne i de bagvedliggende ældreboliger.  En 05-tilladelse vurderes at få en negativ påvirkning på det omkringliggende miljø i form af øget støj samt ordensmæssige gener, og vil medføre en belastning for de omkringliggende ejendomme.

Der gives således alene tilladelse til, at Old Irish Pub holder åbnet til kl. 02.00 alle ugens dage. Det bemærkes i den sammenhæng, at Old Irish Pub skal overholde de almindelige miljøkrav, herunder støjgrænser. Disse fremgår af Restaurations- og bevillingsstrategien, som vedlægges” 


I forbindelse med den nye ansøgning er der vedlagt en mappe med 500 underskrifter til støtte for den udvidede åbningstid. Det er kunder på Old Irish Pub, der i forbindelse med deres besøg har skrevet under på, at de gerne ser, at stedet får tilladelse til at holde åbent til kl. 05.00. Endvidere ansøges der nu kun om udvidet åbningstid fredage og lørdage, og ikke torsdage. Det vurderes dog ikke, at dette er tilstrækkeligt til at genoptage sagen.


Den fremsendte klages indhold giver ikke bevillingsnævnet anledning til at ændre ovenstående beslutning. Ansøgning samt klage vedhæftes som bilag.


 

Restaurationsloven og Restaurations- og bevillingsstrategien for Fredericia Kommune

Bevillingsnævnet og Politiet skal give særskilt tilladelse til udvidet åbningstid. Af restaurationslovens § 28, stk. 4 fremgår:

 ”Bevillingsmyndigheden kan med politiets samtykke tillade, at de i stk. 1 nævnte virksomheder har åbent i den almindelige lukketid, såfremt det ud fra miljø- og samfundsmæssige samt ordens- og ædruelighedsmæssige hensyn sammenholdt med virksomhedens karakter og driftsform skønnes forsvarligt” 


Af Restaurations- og bevillingsstrategien for Fredericia Kommune fremgår, at hovedhensynet er en forsigtig bevillingspraksis i city-området, hvilket også gør sig gældende med hensyn til 05-tilladelser.


Byrådet kan på samme måde som bevillingsnævnet træffe afgørelse ud fra en konkret vurdering med en vægtning af samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige og ordensmæssige sammenhængende hensyn, herunder fx:


-  Beliggenhed og byplanmæssige betragtninger – hvad vil vi med området?

-  Lokal koncentration – antal restaurationer/05-tilladelser i området

-  Påvirkning af det omkringliggende miljø - støj og andre gener for naboer, beboere og erhvervsdrivende (hærværk, opkast, urin, smadrede flasker m.v.)

-  Restaurationens karakter og koncept

-  Risiko for hård udskænkning i byen generelt (fx ”10 kr. bar”)


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Det vurderes ikke, at der er væsentlige nye oplysninger i sagen, der kan danne grundlag for en genoptagelse og en ændring af den allerede trufne afgørelse.


Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at byrådet følger bevillingsnævnet beslutning om, at sagen ikke genoptages, idet der ikke er fremlagt nye væsentlige oplysninger, der kan danne grundlag for en ændring af den allerede trufne afgørelse.


Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-04-2016

Anbefales.

Punkt 47 Anmodning om udtrædelse af forretningsudvalget for Den selvejende institution "Erritsø-Hallen"

Sagsbeskrivelse

Byrådet udpegede 02-12-2013 i forbindelse med konstitueringen efter kommunalvalget Ruth Hansen som repræsentant for Fredericia Kommune i Den selvejende institution "Erritsø-Hallen”.


Ruth Hansen, har meddelt, at hun ønsker at udtræde, hvorfor der skal udpeges en ny repræsentant for Fredericia Kommune.


Formålet med Den selvejende institution "Erritsø-Hallen"
Den selvejende institution "Erritsø-Hallen" har til formål at opføre og drive haller til benyttelse til idræt og kulturelle formål.
Samtidig kan institutionen udføre mindre aktiviteter i nær tilknytning til hallernes primære opgavevaretagelse.


Organiseringen af Den selvejende institution "Erritsø-Hallen"

Institutionen ledes af et repræsentantskab, der sammensættes af idrætsforeningerne i Erritsø og Lyng sogne. Hver forening har forlods to repræsentanter. Der vælges herefter en repræsentant for hvert 50. aktive medlem. Støtteforeningen "Erritsøhallen" udvælger repræsentanter efter samme regler.

 

Til at forestå den daglige ledelse af institutionen vælges et forretningsudvalg bestående af tre medlemmer valgt af og blandt repræsentantskabet, samt to medlemmer valgt af kommunalbestyrelsen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til Byrådet at udpege et nyt medlem (ikke nødvendigvis byrådsmedlem) til Den selvejende institution "Erritsø-Hallen" i stedet for Ruth Hansen, som ønsker at udtræde.


Beslutning i Byrådet den 02-05-2016

Udsat til næste byrådsmøde.

Punkt 48 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 49 Evt. salg af ejendom (Lukket)