Byrådet - 05-10-2015

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 5 oktober, 2015 - 15:30
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 128 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt.


Der var afbud fra Cecilie Roed Schultz og Bente Gertz, i stedet mødte henholdsvis Jørn Henner og Laila Løhde Møller. Frances O´Donavan-Sadat deltog ikke i mødet.

Punkt 129 Fredericia på forkant

Sagsbeskrivelse

I budget 2015 besluttede byrådet, at der skulle udarbejdes en ny effektiviseringsstrategi. Arbejdet med strategien fremsættes nu til politisk behandling. Målet om den effektivt drevne kommune er endvidere en del af byrådets vision, hvor en smidig og effektiv organisation samskaber velfærd og service med borgere, foreninger og virksomheder.


I kommuneaftalen for 2016 er der indført et nyt omprioriteringsbidrag, hvor kommunernes serviceudgifter årligt reduceres med 1 %. Det er herefter regeringens hensigt, at midlerne tilføres højt prioriterede områder inden for den offentlige sektor. Hvor meget der tilfalder kommunerne er usikkert. Udfordringen for kommunerne er, hvordan omprioriteringsbidraget skal findes, og i mange kommuner er der lagt op til sparerunder.


Lederforum vurderer, at besparelser ikke er værd at stræbe efter. I stedet er der behov for en strategi, hvor kommunen selv sætter dagsordenen for den fremtidige opgaveløsning, og som vil bringe Fredericia på forkant. Målet skal nås ved at inddrage ledere og medarbejdere i fornyelse af opgaveløsningen og bringe innovation, rehabilitering, optimeringer m.m. ind i den løbende udvikling af kommunen, og på denne vis frigøre ressourcer.


Målet for fornyelser bliver omprioriteringsbidraget svarende til ca. 22 mio. kr. årligt. Målet for fornyelser er indarbejdet i budgetforliget. I det omfang omprioriteringsbidraget tilbageføres til kommunerne helt eller delvist vil midlerne indgå i den politiske prioritering i budgetlægningen.


Den ene halvdel af målet skal findes decentralt, hvor alle ledere i samarbejde med deres medarbejdere skal frigøre ressourcer svarende til 11 mio. kr. De resterende 11 mio. kr. skal findes af lederforum.


Et enigt HMU bakker op om fornyelsesstrategien Fredericia på forkant.


Forslag til strategien til fornyelse af den kommunale opgaveløsning ”Fredericia på forkant” er vedlagt som bilag på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Målet for arbejdet med fornyelser er årligt at frigøre ressourcer svarende til 22 mio. kr.


Vurdering

Se sagsbeskrivelse.


Indstillinger

Lederforum indstiller, at Fredericia på forkant godkendes.


Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet, dog således at også byrådet skal orienteres om status én gang pr. kvartal.


Punkt 130 Budgetforslag til 2. behandling

Sagsbeskrivelse

Status på budgetlægningen

Byrådet videresendte 7. september borgmesterens budgetforslag til den videre budgetlægning. I perioden 1. september til 14. september har forslaget været i høring.


Byrådet indgik 18. september budgetforlig for 2016-19. Budgetforliget tager udgangspunkt i byrådets vision for Fredericia, og er vedlagt sagen som bilag. Forliget afspejler, at Fredericia Kommune har en robust økonomi, hvor der er plads til investeringer.


Selvbudgettering/statsgaranti

Budgetforslaget bygger på den forudsætning, at kommunen vælger at tilmelde sig statsgarantien for udskrivningsgrundlaget i 2016. Forudsætningen er indarbejdet i 1. behandlingsbudgettet.


På baggrund af KL’s seneste skøn for væksten i udskrivningsgrundlaget samt Økonomis seneste skøn for befolkningsudviklingen ser det samlede regnestykke i forhold til valg af statsgaranti eller selvbudgettering således ud:


Mio. kr.

Statsgaranti

Selvbudgettering

Forskel

Skatteprovenu

2.045,0

2.017,7

-27,3

Tilskud og udligning

946,2

968,7

22,6

Nettoprovenu

2.991,1

2.986,4

-4,7

Efterregulering

-8,4

-8,4

 I alt

2.991,1

2.978,0

-13,1


I tabellen ses, at der under de givne forudsætninger vil være et samlet tab ved selvbudgettering på 13,1 mio. kr.


Der er dog en vis usikkerhed forbundet med valget og det forventede tab kan vendes til en gevinst. Dette vil imidlertid kræve en betydelig forøgelse af det forventede folketal samt en forøgelse af væksten lokalt i Fredericia.


Statsgarantien for 2016 er meldt ud af Økonomi- og Indenrigsministeriet ultimo juni 2014 og ændres ikke uagtet, at der i Økonomisk redegørelse fra august 2015 er kommet nye skøn over udskrivningsgrundlagets udvikling.

 

KL skriver i deres seneste budgetvejledningsskrivelse: ”De nye skøn har derimod betydning i 2016 for de kommuner, som overvejer at selvbudgettere, idet det nye skøn over udskrivningsgrundlaget sænker dette med knap 1 mia. kr. i efterreguleringssituationen sammenlignet med statsgarantien”. KL vurderer derfor ”at det indikerer, alt andet lige, at statsgarantien bliver mere fordelagtig for flere kommuner”.


Økonomi har desuden foretaget en risikoberegning, hvor der er regnet på forskellige scenarier. Risikoberegningen er vedlagt som bilag.


På baggrund af den aktuelle beregning, KL’s vurdering og en samlet vurdering af risici anbefaler Økonomi, at kommunen vælger at tilmelde sig statsgarantien.


Kirkernes økonomi

I forbindelse med vedtagelse af budgettet for 2016 fastsættes kirkeskatteprocenten for 2016. Provstiudvalget fastsætter ligningsbeløbet, mens kommunalbestyrelsen fastsætter skatteprocenten.


Budgetforslaget indeholder en fastholdelse af kirkeskatten på 0,88%. Økonomi vurderer, at en fastholdelse af kirkeskatten er en forudsætning for at opretholde et neutralt mellemværende mellem kirkerne og kommunen.


Anvendelse af investeringspuljen

Budgettet indeholder en prioritering af de opsparede midler i investeringspuljen. Det betyder, at dele af midlerne trækkes ud af investeringspuljen i 2015 og omplaceres til anvendelse i overslagsårene.


Frigivelse af anlæg

I forbindelse med budgetvedtagelsen indstilles en ny procedure angående frigivelse af nogle anlægsmidler. Den nye procedure indstilles med henblik på at smidiggøre proceduren omkring anlægsmidler, der har en pulje/vedligeholdelses lignende karakter. I anlægsoversigten, bilaget ”anlægsprogram 2016-19”, er en række projekter * markeret. Det indstilles, at beløbene frigives i forbindelse med budgetvedtagelsen.


Indstillinger

Borgmesteren indstiller:

 

  1. at evt. forlig drøftes og videresendes til Byrådets 2. behandling

 

Økonomi indstiller:

 

  1. at kommunen vælger statsgaranti for udskrivningsgrundlaget i 2015
  2. at kirkeskatten fastsættes uændret til 0,88%
  3. at dele af midlerne i investeringspuljen omplaceres i overslagsårene
  4. at *markeret anlæg i anlægsoversigten frigives

 


Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Økonomiudvalget godkender pkt. 1 med nedenstående tilføjelser:


Følgende poster flyttes fra anlæg til drift:

·  Investering i nyt omsorgssystem 3,5 mio. kr.

·  IT-investeringer 1,4 mio. kr.

·  Velfærdsinnovation 2,0 mio. kr.

·  Sportsmarkedsføring 0,5 mio. kr. (flyttes permanent)

Følgende poster udskydes til 2017:

·  Super cykelsti 6,5 mio. kr.

· Andel af pulje til investeringer i infrastruktur 3,5 mio. kr.


Omplacering og udskydelse sker af hensyn til overholdelse af kommuneaftalen mellem regeringen og KL. Økonomiudvalget har en forventning om, at udskudte beløb kan tilbageføres til 2016, hvis behovet opstår.


Økonomiudvalget anbefaler endvidere punkt  2-5.


Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.


Punkt 131 Bevilling af inklusionsfremmende tiltag

Sagsbeskrivelse

Byrådet har i budget 2015 afsat 2 mio. kr. til inklusionsfremmede tiltag i form af anlægsmidler.


På baggrund af dialog med distriktsskolelederne er der udarbejdet en plan for fordeling af anlægsmidlerne.


Ved fordeling af midlerne, er der taget udgangspunkt i elevtallet. Dog er der tildelt relativt flere midler til Frederiksodde Skole, således at deres anlægsopgaver kan gennemføres.


Der er oprindeligt lavet projektbeskrivelser for 3,460 mio. kr.


Distriktsskolernes fokus

Der er en række lighedspunkter i distrikternes behov for anlægsmidler i relation til fremme af inklusion. Nuancerne er beskrevet nedenfor:


Erritsø Fællesskole har tre fokuspunkter i relation til inklusion:

- Forhold i klasserummet, der kan lette læring. Hver klasse får en inklusionskasse med materiale og udstyr til formålet.

- Frikvarter og leg med fokus på fælles og fysisk leg som led i inklusion. Materialet kan også anvendes i den understøttende undervisning.

- Materialer og udstyr, der kan anvendes i relation til generel inklusion.


Fjordbakkeskolen ønsker at skabe forskellige typer læringsrum, som samtidig giver mulighed for fleksible opstillinger i klasselokalerne.


Kirstinebjergskolen har fokus på at gode lysforhold, lyddæmpende foranstaltninger og fleksibel udnyttelse af skolernes fælles rum og klasselokaler. Endvidere er der fokus på at skabes basis for en skoleradiostation.


Ullerup Bæk Skolen indretter flere klasselokaler og fællesarealer i forskellige læringszoner. Der er lagt vægt på at skabe fleksible miljøer, hvor rummene kan ændre sig efter behov. Endvidere er der fokus på god siddekomfort i læringsmiljøerne. 


Frederiksodde Skole deler et klasselokale i to rum ved hjælp af en foldedør. Formålet er at kunne dele en klasse i to, når der er behov for afskærmning og ro blandt eleverne.


Økonomiske konsekvenser

Puljen, der ønskes frigivet, er på 2 mio. kr.


Beløb i mio.kr.

TB

2015

TB

2016

TB

2017

TB

2018

TB

2019

Anlægs-bevilling

Fri-givelse

Opgradering af de fysiske rammer på skolerne til bedre inklusion (XA-40048)






2,000

2,000

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)









Bevillingen er fordelt på følgende måde:


Distrikt

Bevilling

Erritsø Fællesskole

465.000 kr.

Fjordbakkeskolen

238.000 kr.

Kirstinebjergskolen

663.000 kr.

Ullerup Bæk Skolen

501.000 kr.

Frederiksodde Skole

133.000 kr.

I alt:

2.000.000 kr.


Vurdering

Såvel ledelse som forskellige teams på skolerne har været inddraget i vurderingen af de tiltag, der skal bidrage til øget inklusion.


Der er en række lighedspunkter på tværs af distrikterne i deres valg af inklusionsfremmende tiltag, herunder:

  • Undervisningen kan gennemføres mere differentieret og med fokus på den enkelte elev eller gruppe af elever gennem fleksibel udnyttelse af klasseværelser og fællesrum.
  • Det vurderes, at trivslen hos den enkelte elev kan øges gennem de forskellige nye foranstaltninger.
  • Bedre inklusion sker også gennem leg og læring. Der investeres derfor også i foranstaltninger, hvor leg er et væsentligt led i inklusionen.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:


  • Der meddeles anlægsbevilling til opgradering af de fysiske rammer på skolerne til bedre inklusion samt frigivelse af det afsatte beløb på 2 mio. kr. i 2015 i henhold til vedlagte fordelingsplan (projektnummer XA-40048)
  • Budgettet tilrettes med det under ”Økonomiske konsekvenser” anførte beløb på i alt 2 mio. kr.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget følger Børn og Unges anbefaling.


Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 132 Endelig vedtagelse af lokalplan 335 - Erhverv i den nordvestlige del af Kongens Kvarter

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog den 22. juni 2015 Forslag til Lokalplan 335 - Erhverv i den nordvestlige del af Kongens Kvarter samt Tillæg 10 til Kommuneplan 2013 – 2025.


Forslaget har været i offentlig høring i perioden 24. juni – 19. august 2015.


Lokalplanens udarbejdelse er aktualiseret af et ønske fra en grundejer, der ønsker at udvikle området til transport- og logistikvirksomheder, der kan udnytte den særlige placering tæt ved jernbane, motorveje og det øvrige, overordnede vejnet. 


Lokalplanen med tillæg til kommuneplanen er vedlagt som bilag 1.


Lokalplanens indhold

Lokalplanen har til formål at muliggøre bebyggelse og anlæg til erhvervsvirksomheder i miljøklasse 4-7.


Hensigten med Lokalplan 335 er at muliggøre den ønskede aktivitet, som er i tråd med de eksisterende anvendelser i de tilstødende erhvervsområder og den særlige placering tæt på jernbane og det overordnede vejnet.


Lokalplan 335 skal sikre mulighed for opførelse af bebyggelse og anlæg til erhverv, herunder transport- og logistikvirksomhed. Herudover skal lokalplanen give mulighed for at etablere private jernbanespor af ca. 700 – 800 meters længde, parallelt med den eksisterende jernbane, til omlastning af gods mellem jernbane og lastbil. I lokalplanområdet kan der opstilles containere og oplagres stålvarer og andet gods samt etableres kraner, tanke, bygninger mv. til logistik, lager og administration og personalefaciliteter.


Forholdet til Kommuneplan 2013 – 2025

Området er omfattet af kommuneplanens bestemmelse for rammeområde TD.E.2A og TD.E.2B.


Tillæg til Kommuneplan 2013 – 2025

Lokalplanforslaget er ikke i overensstemmelse med rammebestemmelserne for området i Kommuneplan 2013-2025, for så vidt angår miljøklasser samt anvendelse, bl.a. hvad angår muligheden for detailhandel med butikker og pladskrævende varegrupper og lokalcenter. Der er derfor i forbindelse med lokalplanen udarbejdet et tillæg til Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kommune.


Tillæg nr. 10 til Kommuneplan 2013-2025 udlægger et nyt rammeområde TD.E.2C og fastlægger områdets anvendelse til erhverv i miljøklasse 4-7 i form af virksomheder til eksempelvis transport-, lager-, logistik-, servicevirksomhed mv. samt om muligt, risikovirksomhed. Samtidig udgår muligheden for detailhandel med butikker og pladskrævende varegrupper og lokalcenter. 


Bebyggelsesprocenten for rammeområdet fastholdes til maks. 100, ligesom den maksimale bygningshøjde fortsat er fastsat til 24 meter. Grundstørrelsen for den enkelte grund skal være min. 5.000 m².


Sammenfattende redegørelse

I forbindelse med Byrådets endelige vedtagelse af Lokalplan 335 og Tillæg 10 til Kommuneplan 2013 - 2025 skal der efter lov om miljøvurdering af planer og programmer foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.


Miljørapporten har medvirket til, at relevante problemstillinger er undersøgt. I planforslaget er der indarbejdet en række miljøhensyn for at undgå, reducere og/eller kompensere for evt. negative miljøpåvirkninger på omgivelserne. Disse miljøhensyn, som bl.a. er drift, trafik, landskabet, visuelle påvirkninger og natur, er beskrevet nærmere i planforslaget og den tilhørende miljørapport. De væsentligste problemstillinger i tilknytning til projektets hovedforslag og alternativer fremgår af miljørapportens afsnit om miljøpåvirkninger.


Indsigelserne og bemærkningerne fra offentlighedsfasen er behandlet i bilag 2. Høringssvarene har ikke medført, at der foreslås ændringer i planens hovedprincipper, eller at det vurderes at være nødvendigt at opstille afværgeforanstaltninger.


Indkomne bemærkninger i høringsperioden

I høringsperioden er der indkommet bemærkninger fra hhv. statslige som offentlige institutioner samt en borger. De indkomne høringssvar er samlet i bilag 3.


Banedanmark

Bemærkningerne fra Banedanmark knytter sig til det konkrete anlægsarbejde, som en vedtagelse af plangrundlaget vil muliggøre. Banedanmark gør opmærksom på, at lokalplanen skal være i overensstemmelse med jernbaneloven, samt at jernbanespor skal overholde de gældende tekniske normer og regler, som findes på Banedanmarks hjemmeside.


Energinet.dk

Energinet.dk gør opmærksom på, at lokalplanområdets vestlige del gennemløbes af 150 kV (jord)kablet Skærbækværket-Ryttergården samt deres fiberkabel i samme tracé. Derudover findes der et fiberkabel, som forløber i den nordlige del af lokalplanområdet. Fiberkablet ejes af Tre-For, men benyttes af Eneginet.dk.


Fredericia Brandvæsen

Brandvæsenet konstaterer, at lokalplanen tager højde for deres indsatsmulighed med flere køreveje i området. Derudover vurderes det, at vandforsyningen i området er tilstrækkelig til brandslukning.


Erhvervsstyrelsen (tidl. Naturstyrelsen)

Erhvervsstyrelsen bemærker, at Cirkulære nr. 37 om planlægning af arealanvendelsen indenfor en afstand af 500 meter fra risikovirksomhed bør fremgå af planforslaget. Cirkulære 37 træder i kraft, hvis rammeområdet også skal anvendes til risikovirksomheder.


Erhvervsstyrelsen finder ikke anledning til at gøre indsigelse efter planlovens § 29 mod forslag til kommuneplantillæg nr. 10 og lokalplan nr. 335 under forudsætning af, at der ved den endelige vedtagelse medtages de anførte ændringer og suppleringer.


Ejeren af ejendommen Tingskovvej 25

Ejeren af ejendommen har hæftet sig ved, at det fremgår af lokalplanforslaget, at Tingskovvej 25 er fjernet og nedrevet, og at bygningen ikke vil blive genopført.

 

Ejer fremhæver, at dette er en misforståelse fra Fredericia Kommunes side, idet det kun er stuehuset, der er revet ned. Man har ingen intentioner om at nedrive de resterende bygninger. Stuehuset er blot nedrevet med henblik på at videresælge ejendommen, men et sådan salg vil blive umuligt med de støjende naboer, som lokalplanen lægger op til. Ejer ønsker at sælge ejendommen til Fredericia Kommune.


Vurdering af bemærkningerne

Energinet.dk

Bemærkningerne fra Energinet.dk skal lægge til grund for projekteringen af området, således at de konkrete respektafstande og deklarationsbælter overholdes.


Der er som led i udarbejdelsen af lokalplanforslaget udarbejdet en servitutredegørelse af landinspektør. I redegørelsen er desuden medtaget utinglyste ledninger fra LER-undersøgelse. Lokalplanområdet gennemløbes af mange ledninger, kabler og rør, der betjener forsyningen indenfor vand, varme, elektricitet, spildevand m.m. Servitutredegørelsen er gennemgået i forhold til teksten i tingbogen som led i udarbejdelsen af lokalplanforslaget.


Der bør indarbejdes et afsnit i lokalplanens redegørelse under afsnittet ”Servitutter”, hvoraf det fremgår, at lokalplanområdet gennemløbes af flere kabler, ledninger og rør, som er sikrede med tinglyste deklarationer, og at der skal udvises største opmærksomhed overfor disse inden gravearbejde påbegyndes.


De øvrige bemærkninger tages til efterretning.


Fredericia Brandvæsen

Bemærkningerne bør tages til efterretning, og de vurderes ikke at give anledning til ændringer i planforslaget.


Erhvervsstyrelsen (tidl. Naturstyrelsen)

Bemærkningerne vedr. Cirkulære 37 bør indarbejdes i lokalplanens redegørelse som et selvstændigt afsnit samt i tillægget.


Ejeren af ejendommen Tingskovvej 25

Kommunen bør indlede en dialog med ejeren af ejendommen Tingsskovvej 25 med henblik på et køb af ejendommen.


Konklusion

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at lokalplan 335 med tillæg 10 til Kommuneplan 2013 - 2025 er tilstrækkeligt belyst ved miljørapporten, som fremgår af denne redegørelse.


Teknik & Miljø vurderer, at lovgivningen er overholdt, og finder ikke, at der i offentlighedsperioden er fremkommet bemærkninger, der medfører behov for, at foretage yderligere vurderinger og undersøgelser udover dem, som fremgår i denne sammenfattende redegørelse.


Den sammenfattende redegørelse fremgår af bilag 4.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med vedtagelsen af lokalplan 335 og Tillæg 10 til Kommuneplan 2013 – 2025 vil blive skabt det nødvendige plangrundlag, der sikrer områdets fremtidige anvendelse som et attraktivt område til transport- og logistikvirksomheder. Planlægningen vil muliggøre, at der, hvis de nødvendige godkendelser kan opnås, kan indrettes risikovirksomheder.


Den vestligste del af DanmarkC, tæt ved Taulov Transportcenter, har udviklet sig til et område, hvor der primært etableres virksomheder til transport og logistik. Området har således over en årrække udviklet sig til noget andet, end det oprindeligt var tiltænkt. Det er på den baggrund vurderet, at en realisering af de aktiviteter, som lokalplanen vil give mulighed for, kan sidestilles med aktiviteterne i Taulov Transportcenter. En anvendelse af området til detailhandelsfunktioner er således ikke længere aktuel. Det vurderes, at ændringen i detailhandelsrammen ikke påvirker den samlede detailhandelsplan for Fredericia Kommune nævneværdigt, idet der er rige muligheder for detailhandel i de resterende udlæg.


Teknik & Miljø vurderer, at det er positivt for Fredericias udvikling, at området kan udvikles til transport- og logistik, således at områdets unikke beliggenhed og infrastrukturanlæg udnyttes. Endvidere vurderes det, at en realisering af lokalplanens muligheder vil skabe stor synergi med Transportcenter Taulov og de virksomheder, der er etableret vest for lokalplanområdet. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


- at Forslag til lokalplan 335 – Erhverv i den nordvestlige del af Kongens Kvarter samt tillæg 10 til Kommuneplan 2013 – 2025 vedtages endeligt med de anførte suppleringer.


- at Teknik & Miljø besvarer de indkomne bemærkninger til planforslaget med udgangspunkt i notatet vedlagt som bilag 2


- at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen og kommuneplantillægget

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 133 Forslag til lokalplan 323, Boliger på Stadiongrunden

Sagsbeskrivelse

Lokalplan 323 er udarbejdet på baggrund af By- og Teknikudvalgets beslutning om at give mulighed for rækkehusbebyggelse med op til 57 boliger på stadiongrunden.


Stadiongrunden ligger 100 m fra Fredericia Vold. Grunden er omgivet af boliger langs Nymarksvej mod øst og Huslodsvej mod nord, Social- og Sundhedsskolen mod syd og Baldersvej mod vest.


Området er i dag omfattet af lokalplan 283.


Aflysning af gældende lokalplan

Lokalplan 283 er udarbejdet i 2007 med baggrund i det daværende Byråds vision om, at området skulle bebygges med boliger i høj arkitektonisk kvalitet, og at det skulle udvikles med en meget grøn karakter.


Lokalplan 283 muliggør et etagebyggeri i op til seks etager placeret centralt på grunden.


Forslag til lokalplan 323 adskiller sig fra det eksisterende plangrundlag ved, at byggeriets arealforbrug er væsentligt større og derved ikke efterlader et overvejende luftigt grønt område. Samtidig er byggeriet væsentligt lavere, og det genererer derved mindre skygge.


Kommuneplan 2013-25

Rammeområdet er i Kommuneplan 2013 - 25 udlagt til boligformål, N.B.3 Boliger ved 6. Julivej.


Områdets anvendelse er fastlagt til boligområde i form af åben-lav, tæt-lav og etageboliger. Bebyggelsesprocenten er fastlagt til 30 for åben-lav, 40 for tæt-lav og 60 for etageboliger. Grundstørrelsen er fastlagt til 700 m2 for åben-lav, 400 m2 for tæt-lav inkl. andel af fællesareal.


Lokalplan 323s indhold

Lokalplanforslaget fastlægger områdets anvendelse til tæt-lav og åben-lav boligbebyggelse med højst 57 boliger.


Bebyggelsesplanen og vejføringen er disponeret efter stadiongrundens ovale struktur.


Planen skal sikre et fælles fri- og opholdsareal centralt i bebyggelsen og en offentligt tilgængelig stiforbindelse igennem området.


Der etableres to overkørsler fra Baldersvej. I forbindelse med overkørslerne skal der sikres oversigtsarealer. Dette medfører, at en række offentlige parkeringspladser langs Baldersvej skal nedlægges.


Planforslaget er vedlagt indstillingen som bilag 1.


Jordforurening

Området er kortlagt efter jordforureningsloven på vidensniveau 2. Det kortlagte areal er udlagt til en såkaldt følsom anvendelse, herunder boligformål. Dette medfører skærpede krav til blandt andet belægninger som skal være tætte og til håndtering af overfladevand.

Jordforureningen medfører, at der skal meddeles en tilladelse efter jordforureningslovens § 8, inden der kan etableres boliger i området.

 

Kommuneplantillæg

Ønsket om at muliggøre boligbebyggelse med en grundstørrelse på 290 m2 er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen, hvorfor det er vurderet, at der skal udarbejdes et tillæg til kommuneplanen.


Der er ikke foretaget forudgående høring, da kommuneplantillægget kun angår en mindre del af kommuneplanrammen og er en mindre ændring i planens rammedel, der ikke strider mod planens principper.


Ændringen angår minimumsgrundstørrelse for tæt-lav bebyggelse, som ændres fra 400 m2 til 290 m2.


Ændringen foretages for en mindre del af rammeområde N.B.3, hvor kommuneplantillægget muliggør en typologi, som kan indpasses på stedet.


Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at bebyggelsesplanen muligvis kan give udfordringer i forhold til indpasning af 57 boliger.


Vejudlæg og udlæg til fælles fri- og opholdsarealer skal kunne overholdes, hvorved den konkrete projektering vil kunne føre til behov for reduktion af boligantallet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og By-rådet,

  1. at forslag til lokalplan 323 vedtages
  2. at lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger
  3. at Teknik & Miljø bemyndiges til at færdigredigere planforslaget, inden det sendes i høring

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 134 Risikostyringsplan 2015 Endelig godkendelse

Sagsbeskrivelse

Naturstyrelsen og Kystdirektoratet skal sammen med kommunerne implementere EU’s oversvømmelsesdirektiv. Formålet er, at alle medlemslande skal lave planer til forebyggelse og håndtering af ekstreme oversvømmelser, som kan medføre negative følger for sundhed, miljø, kulturarv eller økonomi. I Danmark er direktivet implementeret i ”Lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer” og ”Bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for oversvømmelse fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet”.

 

Fredericia Kommune er en af de 10 danske kommuner, der rummer risikoområder. De øvrige 9 udpegede risikoområder, der fordeler sig på i alt 21 kommuner, er: Holstebro, Randers Fjord, Juelsminde, Vejle, Aabenraa, Odense Fjord, Køge Bugt, Korsør og Nakskov.

 

Risikoområderne i Fredericia Kommune er Fredericia indre by, de havnenære arealer, Erritsø og Ullerup bækkes ådale samt Skærbækværket.

 

Efter en høringsfase hos kommunerne har Kystdirektoratet udført en detaljeret kortlægning, som omfatter oversvømmelseskort, farekort og risikokort. Denne kortlægning er overdraget til kommunerne, herunder Fredericia Kommune, til brug for udarbejdelse af en lokal risikostyringsplan.

 

Fredericia Kommune har allerede ved udarbejdelsen af Kommuneplan 2013-2025 og Klimatilpasningsplan 2014 taget højde for den kommende risikostyringsplan. Der er indbygget krav om, at kommuneplanen ikke må være i strid med den kommunale risikostyringsplan.

 

Forslag til risikostyringsplan indeholder dels en kortlægning af oversvømmelsesomfang, hyppighed og risiko og dels en konkret handleplan for den 6-årige planperiode (2015-2021).

 

På byrådsmødet d. 4. februar 2015 blev der vedtaget et forslag til risikostyringsplan. Dette har været fremlagt i offentlig høring i 6 måneder. Nu skal risikostyringsplanen vedtages endeligt.

 

Der er kommet høringssvar fra hhv. DONG (Skærbækværket) og ADP, som begge er primære interessenter i forhold til det udpegede område. Begge parter udtrykte i deres høringssvar glæde ved den igangsatte dialog. Arbejdsgruppen holder et møde med hhv. ADP og DONG d. 4. og 24. september 2015. DONG oplyser derudover at de tilbage i 2007 har udarbejdet en mere detaljeret kortlægning, som kan bruges til at kvalificere den eksisterende kortlægning.

 

Der er med risikostyringsplanen: 

  • Fastlagt initiativer for denne planperiode (2015-2021)
  • Implementeret oversvømmelsesrisiko som tema i kommunens sagsbehandling
  • Indledt dialog med relevante aktører
  • Integreret de igangværende projekter fra klimatilpasningsplanen
  • Igangsat en ajourføring af beredskabsplanlægningen ift. oversvømmelsesrisiko og havstigning.  

Håndteringen af risiko for stormflod og oversvømmelser i de ovennævnte risikoområder i Fredericia Kommune skal ske ved forebyggelse af oversvømmelsesskader, sikring af udvalgte arealer og værdier samt opdatering af den kommunale beredskabsplan.


Dette skal gennemføres med tre igangværende projekter, som udspringer af klimatilpasningsplanen – hhv. klimaprojektet for Erritsø Bæk, klimaprojekt for Ullerup Bæk og klimatilpasningsprojektet for FredericiaC. Derudover vil vi i dialog med relevante aktører undersøge risici ved oversvømmelse af havnearealerne og mulighederne for at afværge og forebygge disse. Aktørerne er: 

  • Associated Danish Ports A/S (ADP), der ejer og driver Fredericia Havn
  • Relevante virksomheder, der har lejet sig ind på Fredericia Havn, herunder Samtank og Espersen (risikovirksomheder)
  • Shell, der driver havneterminalen på Skanseodde (risikovirksomhed)
  • Fredericia Spildevand og Energi A/S, der driver Fredericia Centralrenseanlæg
  • DONG Energy, der driver Skærbækværket (risikovirksomhed) 

Endelig version foreligger digitalt: http://fredericia.dkplan.niras.dk/risikostyringsplan.htm

 

Sagen forelægges til orientering for Miljø- og Energiudvalget og til beslutning i By- og Teknikudvalget.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Teknik & Miljøs og Brand & Rednings vurdering, at det foreliggende udkast til risikostyringsplan lever op til ovennævnte lovgivning.


Risikostyringsplanen fastsætter sammen med klimatilpasningsplanen rammen for det videre arbejde, hvor vi i forskellige arbejdsgrupper og med forskellige samarbejdspartnere tager hul på en fastlæggelse af de praktiske opgaver med at sikre de områder, der kan være berørt i forbindelse med fremtidige stormflodshændelser.

Indstillinger

Teknik og Miljø samt Brand & Redning indstiller,


at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at det foreliggende forslag til risikostyringsplan godkendes endeligt, således at planen kan fremsendes til Naturstyrelsen og Kystdirektoratet.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 135 Tillæg til Fredericia Kommunes Spildevandsplan - Regnvandsbassin ved Fårbækken

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har i samarbejde med Fredericia Spildevand og Energi A/S udarbejdet et forslag til tillæg nr. 2 til Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2013-2017.

 

Fårbækken er hydraulisk overbelastet ved nedbørshændelser og aflastning fra regnvandsbassinet syd for Ydre Ringvej. Både Fårbækkens øvre løb og regnvandsbassinet viser tegn på forurening fra bagvedliggende industriarealer, når der sker kraftig afstrømning fra oplandet. I Spildevandsplan for Fredericia Kommune 2013-2017 er det beskrevet, at miljøtilstanden for Fårbækken skal forbedres. Der er derfor udarbejdet en bedre udnyttelsesløsning af eksisterende regnvandsbassiner ved Fårbækken for at neddrosle vandmængderne ved udløbet svarende til naturlig afstrømning og for at sikre mulighed for tilbageholdelse af sand, tungmetaller og organiske miljøfremmede stoffer, der stammer fra regnbetingede udledninger fra bagvedliggende industriområde. 

 

Bedre udnyttelse og opgradering af eksisterende regnvandsbassiner vil have en positiv påvirkning af vandmiljøet og medvirke til at forbedre miljøtilstanden i Fårbækken.

 

Anlægsprojektet består af følgende: 

  • Eksisterende regnvandsbassinets volumen syd for Ydre Ringvej øges med ekstra 3.000 m3
  • Der etableres slambarriere i bassinet for tilbageholdelse af slam og sand
  • Eksisterende bygværker med sandfang, olieudskiller og regulator opgraderes
  • Der skal etableres ny regulator og afspærringsventil på eksisterende overløb

Økonomiske konsekvenser

Ingen, idet projektet finansieres af Fredericia Spildevand og Energi A/S.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at realisering af Tillæg nr. 2 til Spildevandsplan 2013-2017 vil give et væsentligt bidrag til forbedring af tilstanden i vandmiljøet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet, 

  • at forslaget til Tillæg nr. 2 til spildevandsplan godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger
  • at administrationen bemyndiges til at færdigredigere forslaget, inden det offentliggøres

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 22-09-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

GI


Punkt 136 Beslutning om godkendelse af Beskæftigelsesplan 2016 med indarbejdede høringssvar

Sagsbeskrivelse

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget besluttede på sit seneste møde den 18. august 2015, at sende udkast til Beskæftigelsesplan 2016 i høring, for at indhente input og vurderinger fra centrale interessenter på beskæftigelsesområdet (modtagere vedlagt i bilag).


Omdrejningspunkterne i udkastet er fortsat:


a.  unge skal i uddannelse

b.  flere borgere i job

c.  flere borgere er i stand til at tage et job

d.  rekrutteringshjælp til virksomhederne i Fredericia.


I planen er formuleret 3 lokale mål og 4 centrale mål.


De lokale er:


  1. Beskæftigelsesindsatsen skal understøtte vision 2020 i forhold til uddannelse og vækst.
  2. Antal jobklare modtagere af offentlig forsørgelse reduceres fra 2015 til 2016. Udviklingen skal være bedre end gennemsnittet Klyngen.
  3. Antal aktivitetsparate modtagere af offentlig forsørgelse reduceres fra 2015 til 2016. Udviklingen skal være bedre end gennemsnittet i Klyngen.

 

De centrale mål er:


  1. Flere unge skal have en uddannelse
  2. Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet skal tættere eller ind på arbejdsmarkedet, blandt andet gennem en styrket tværfaglig indsats.
  3. Langtidsledigheden skal bekæmpes
  4. Indsatsen for bedre match mellem arbejdsløse og virksomheder skal styrkes

Udover beskæftigelsesmæssige indsatser og mål, er der under den virksomhedsrettede og de borgerrettede områder, formuleret intentioner i forhold til service og kvalitet.


Udkastet har nu været udsendt med høringsfrist den 14. september, hvorfor bemærkninger først kan præsenteres på indeværende møde.


De centrale pointer i høringssvarene forventes indarbejdet i udkast til beskæftigelsesplan 2016, mens øvrige svar tages med, når Arbejdsmarkedsafdelingen udarbejder den administrative strategiplan for udmøntning af Beskæftigelsesplanen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Da høringssvarene først er tilgængelige efter udsendelse af dagsorden, vil Arbejdsmarkedsafdelingen præsentere indkomne svar på mødet.

Indstillinger

Arbejdsmarkedsafdelingen foreslår, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget drøfter hvilke høringssvar der skal indarbejdes i Beskæftigelsesplan 2016, og på den baggrund indstiller til Økonomiudvalget at Beskæftigelsesplan 2016 vedtages og videresendes til Byrådet til endelig godkendelse.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 22-09-2015

Udvalget anbefaler:


  1. at Økonomiudvalget og Byrådet godkender den fremsendte beskæftigelsesplan
  2. at beskæftigelsesindsatsen udføres i tæt dialog med interessenterne, herunder med fokus på anbefalingerne i høringssvarene.

Udvalget gør opmærksom på, at LO i Fredericia allerede tidligt i processen har været i dialog med udvalget og bidraget med input til beskæftigelsesplanen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales som indstillet af Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet af Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget


Punkt 137 Rammeaftale på det specialiserede socialområde 2016

Sagsbeskrivelse

Rammeaftalen for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet består af en Udviklingsstrategi og en Styringsaftale. Rammeaftalen dækker de 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark.


Rammeaftalen skal godkendes i kommuner og region.


Udviklingsstrategien er en aftale mellem de 22 kommuner i Syddanmark og Region Syddanmark om udvikling på det specialiserede socialområde.


Udviklingsstrategien for 2016 bygger videre på det gode samarbejde, som de syddanske kommuner og regionen har demonstreret gennem de seneste år. Den rehabiliterende tankegang er omdrejningspunktet for kommunernes og regionens udvikling på det specialiserede socialområde.


Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen for de tilbud, som Styringsaftalen omfatter. Styringsaftalen sikrer, at der tages stilling til de styringsmæssige forhold ved kommunernes køb og salg af pladser samt regionens salg af pladser.


Fælles ambitioner og initiativer 2016:

  • Kommunerne ønsker, at det specialiserede socialområde skal fastholde og udvikle det høje faglige niveau, samtidig med at det skal drives på et lavere omkostningsniveau.
  • Kommunerne og regionen ønsker at følge og koordinere kapacitetsudviklingen på det specialiserede socialområde på tværs af kommuner og region.
  • Der skal sikres en effektiv drift af de sociale tilbud.

Økonomiske konsekvenser

Der vil i 2016 være fokus på, at de samlede udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark skal falde, minimum fastholdes i forhold til 2015 i alle kommuner og regionen.


Dette skal ske ved at fastholde fokus og øget effektivisering af de tilbud, der eksisterer samt via fokus på udvikling af nye og effektfulde tilbud.

Vurdering

Rammeaftalen binder aftalens parter og sikrer et gennemsigtigt økonomisk fundament og et fortsat fokus på økonomi og kvalitet, hvilket er ganske afgørende for Fredericia Kommune både som køber- og sælgerkommune af ydelser på det specialiserede socialområde.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet, at rammeaftalen godkendes.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 22-09-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet at rammeaftalen godkendes.


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-09-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 05-10-2015

Godkendt som indstillet