Byrådet - 06-07-2015

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 6 juli, 2015 - 09:30
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 105 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 06-07-2015

Godkendt


Punkt 106 Forslag til lokalplan 339, Boliger på Jens Kromanns Vej i Erritsø

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget traf den 23. september 2014 beslutning om at nedlægge forbud efter planlovens § 14 imod opdeling af en bolig på ejendommen Jens Kromanns Vej 12, Fredericia i to boliger. Baggrunden for beslutningen var, at der i kommuneplanens rammebestemmelse E.B.08 er et mål om, at områdets struktur og bebyggelsestæthed tilsigtes fastholdt. Det gælder i det hele taget generelt for kystområdet ved Erritsø/Snoghøj, at grundene tilsigtes fastholdt på sædvanlige (nuværende) størrelser med én bolig på hver for at bevare områdernes karakter og for at sikre attraktive bomuligheder for dem, der ønsker store grunde ved vandet. Et meget stort hus, opdelt i 2 beboelseslejligheder, svarer ikke til det sædvanlige i området omkring Jens Kromanns Vej, og det vurderes at ville være til gene for naboerne.


§ 14-forbuddet betyder, at der skal tilvejebringes en lokalplan, der forhindrer det ansøgte og fastlægger retningslinjer for områdets fremtidige udnyttelse og bebyggelse. Fristen for offentliggørelse af et af Byrådet vedtaget lokalplanforslag er i den konkrete sag den 25. august 2015 på grund af særlige omstændigheder. I modsat fald vil kommunen skulle meddele godkendelse af den ansøgte opdeling i to boliger.


Teknik & Miljø har udarbejdet et udkast til forslag til lokalplan 339, Boliger på Jens Kromanns Vej i Erritsø, der omfatter samtlige i alt 18 ejendomme på Jens Kromanns Vej. Lokalplanen ophæver inden for lokalplanområdet Byplanvedtægt nr. 1 for et område af Erritsø, der er gældende for store dele af Erritsø. Byplanvedtægten er fra 1948.


Lokalplanens formål er:

  • at fastlægge områdets anvendelse til boligformål
  • at sikre, at ingen grund udstykkes mindre end 800 m2
  • at sikre, at der ikke etableres mere end 1 bolig pr. grund/ejendom
  • at sikre, at bevaringsværdige bygninger bevares og restaureres/istandsættes i overensstemmelse med husets oprindelige arkitektur og byggestil

For at sikre, at områdets nuværende karakter opretholdes, er der i udkastet til planforslag indarbejdet en bestemmelse om, at grundene i området skal være på mindst 800 m2. Dette indebærer den mulighed, at ejendommen Jens Kromanns Vej 12 vil kunne udstykkes i to ejendomme. Dette har kommunen tidligere (2010) meddelt principiel godkendelse af. Udstykningen kunne imidlertid ikke realiseres, fordi der dengang ikke ad frivillighedens vej kunne skaffes vejadgang til den frastykkede parcel fra Jens Kromanns Vej, der er en privat fællesvej. De øvrige 17 ejendomme på Jens Kromanns Vej er for små til at kunne udstykkes med kravet om en mindste grundstørrelse på 800 m2.


Udkastet til forslag til lokalplan er under færdiggørelse og eftersendes til Byrådet inden weekenden.


Lokalplanforslaget vil skulle færdigredigeres inden offentliggørelsen. Offentliggørelse vil derfor ske i første halvdel af august. Dette indebærer, at høringsperioden på 8 uger ikke kommer til at omfatte den normale sommerferieperiode. Høringer, der strækker sig hen over sommerferieperioden, giver tit anledning til kritik.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Udkastet til forslag til lokalplan sikrer, at By- og Teknikudvalgets beslutning af 23. september 2014 om at forhindre, at der på ejendommen Jens Kromanns Vej 12 kan etableres 2 boliger, efterleves. Lokalplanen vil herudover sikre en efterlevelse af målet i kommuneplanens rammebestemmelse E.B.08 om fastholdelse af områdets struktur og bebyggelsestæthed.


Der er udarbejdet en screening efter lov om miljøvurdering af planer og programmer. På denne baggrund er det vurderet, at lokalplanen ikke medfører nogen væsentlige indvirkninger på miljøet i og omkring lokalplanområdet, og at der derfor ikke skal udarbejdes en miljøvurdering.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at

  1. Forslag til lokalplan 339, Boliger på Jens Kromanns Vej i Erritsø vedtages og fremlægges i offentlig debat i 8 uger med start i første halvdel af august med samtidig annoncering af, at beslutningen om ikke at udarbejde en miljøvurdering kan påklages inden for en frist på 4 uger.
  1. Administrationen bemyndiges til at færdigredigere lokalplanforslaget inden offentliggørelsen

Beslutning i Økonomiudvalget den 06-07-2015

By- og Teknikudvalgets anbefaling indstilles til Byrådets godkendelse.anbefaling indstilles til Byrådets godkendelse.


Beslutning i Byrådet den 06-07-2015

Økonomiudvalgets indstilling godkendes.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 06-07-2015

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 107 Old Irish Pub - klage over afslag på udvidet åbningstid

Sagsbeskrivelse

Bevillingsnævnet behandlede på sit møde den 20. maj 2015 en ansøgning fra selskabet Old Irish Pub ApS om alkoholbevilling samt tilladelse til udvidet åbningstid til kl. 05.00 torsdage, fredage og lørdage i Gothersgade 22. Den almindelige åbningstid er til kl. 02.00. Selskabet fik alkoholbevilling for en periode på 2 år, men fik afslag på udvidet åbningstid med følgende begrundelse fra nævnet:


”Bevillingsnævnet besluttede ud fra en række sammenhængende hensyn at afslå ansøgning om udvidet åbningstid til den angivne placering, jf. lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. § 28, stk. 4.

Nævnet har ved sin afgørelse særligt lagt vægt på samfundsmæssige og miljømæssige hensyn, herunder hensynet til naboerne og beboerne i de bagvedliggende ældreboliger.  En 05-tilladelse vurderes at få en negativ påvirkning på det omkringliggende miljø i form af øget støj samt ordensmæssige gener, og vil medføre en belastning for de omkringliggende ejendomme.

Der gives således alene tilladelse til, at Old Irish Pub holder åbnet til kl. 02.00 alle ugens dage. Det bemærkes i den sammenhæng, at Old Irish Pub skal overholde de almindelige miljøkrav, herunder støjgrænser. Disse fremgår af Restaurations- og bevillingsstrategien, som vedlægges” 


Klagens indhold giver ikke bevillingsnævnet anledning til at ændre ovenstående afgørelse.


I medfør af restaurationslovens § 10, stk. 4 kan bevillingsnævnets afgørelser indbringes for byrådet inden 4 uger efter afgørelsen er modtaget. Derfor skal byrådet nu træffe afgørelse i sagen. Danmarks Restauranter & Cafeer (DRC) repræsenterer selskabet i sagen.


Klagen

I klagen fremhæver DRC bl.a.:


-  at bevillingsnævnets afgørelse bygger på en fejlopfattelse af konceptet,

-  at der kun er tale om udvidet åbningstid torsdage, fredage og lø dage,

-  at afgørelsen savner det fornødne konkrete grundlag,

-  at bevillingsnævnet ikke på forhånd kan udtale sig om forretningens samfundsmæssige og miljømæssige påvirkning,

-  at afgørelsen bryder med lighedsgrundsætningen, da der er andre 05-tilladelser i området, og

-  at Old Irish Pub, med sin afdæmpede og ansvarlige driftsform, ikke vil medføre gener for området.


Klagen forefindes i sin helhed på sagen.

  

Placering og koncept

Gothersgade 22 ligger i gågaden. Ejendommen grænser på den ene side op til erhverv, og på den anden side er der beboelseslejemål samt erhverv i en bevaringsværdig ejendom. Bagved er der opført beskyttede boliger/ældreboliger. Området har tre 05-tilladelser: Generalen, Zwei Grosse Bier Bar samt Auto Pizza. Placeringen fremgår af det vedlagte oversigtskort. Ejendommen er omfattet af lokalplan 244, og anvendelsen til diskotek/dansested er i overensstemmelse med denne.


I ansøgningen samt den efterfølgende partshøring oplyser Old Irish Pub, at konceptet er en pub-kæde med 11 afdelinger i Danmark. Der er tale om en gennemført irsk pub. Der vises sport på storskærme og spilles livemusik. Når livemusikken er færdig, spiller en DJ. Konceptet henvender sig til det voksne publikum. Det fremhæves, at der ikke er tale om et diskotek. Der forventes at være plads til 150 siddende gæster, og at der ansættes ca. 40 medarbejdere.


Der er i sagsforløbet modtaget indsigelser fra beboere og erhvervsdrivende i området imod en 05-tilladelse i Gothersgade 22. Ansøger er blevet hørt i forhold til de indkomne indsigelser, og bevillingsnævnet har medtaget alle betragtninger i vurderingen af sagen.


Politiet er som i alle andre sager blevet hørt. Politiet har ikke ud fra ædruelighedsmæssige og ordensmæssige hensyn betænkeligheder ved at give 05-tilladelse til den angivne placering.


Restaurationsloven og Restaurations- og bevillingsstrategien

Bevillingsnævnet og Politiet skal give særskilt tilladelse til 05-tilladelser. Af restaurationslovens § 28, stk. 4 fremgår:

 ”Bevillingsmyndigheden kan med politiets samtykke tillade, at de i stk. 1 nævnte virksomheder har åbent i den almindelige lukketid, såfremt det ud fra miljø- og samfundsmæssige samt ordens- og ædruelighedsmæssige hensyn sammenholdt med virksomhedens karakter og driftsform skønnes forsvarligt” 


Af Restaurations- og bevillingsstrategien for Fredericia Kommune fremgår, at hovedhensynet er en forsigtig bevillingspraksis i city-området, hvilket også gør sig gældende med hensyn til 05-tilladelser.


Byrådet skal på samme måde som bevillingsnævnet træffe afgørelse ud fra en konkret vurdering med en vægtning af samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige og ordensmæssige sammenhængende hensyn, herunder fx:


-  Beliggenhed og byplanmæssige betragtninger – hvad vil vi med området?

-  Lokal koncentration – antal restaurationer/05-tilladelser i området

-  Påvirkning af det omkringliggende miljø - støj og andre gener for naboer, beboere og erhvervsdrivende (hærværk, opkast, urin, smadrede flasker m.v.)

-  Restaurationens karakter og koncept

-  Risiko for hård udskænkning i byen generelt (fx ”10 kr. bar”)


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet fremsender sagen til byrådets afgørelse.


Beslutning i Økonomiudvalget den 06-07-2015

Økonomiudvalget anbefaler at Bevillingsnævnets afgørelse indstilles til Byrådets godkendelse.


Beslutning i Byrådet den 06-07-2015

Økonomiudvalgets indstilling godkendes.


Punkt 108 Jordhandel (Lukket)