Byrådet - 06-10-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 6 oktober, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 131 Godkendelse af dagsordenen

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

.


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Godkendt.


Punkt 132 Budgetforslag til 2. behandling

Sagsbeskrivelse

Status på budgetlægningen


Byrådet havde 1. behandling af budgettet 8. september 2014. Forslaget blev videresendt til 2. behandlingen, og har i perioden 3. september til 16. september været i høring. Budgetforslaget var fremsendt af et samlet Byråd.


I skrivende stund er der ikke indgået forlig om budgettet. Hvis dette indgås inden den politiske behandling, vil forliget blive udsendt til det samlede Byråd.


Selvbudgettering/statsgaranti


Budgetforslaget bygger på den forudsætning, at kommunen vælger at tilmelde sig statsgarantien for udskrivningsgrundlaget i 2015. Forudsætningen er indarbejdet i 1. behandlingsbudgettet.


På baggrund af KL’s seneste skøn for væksten i udskrivningsgrundlaget samt Økonomis seneste skøn for befolkningsudviklingen ser det samlede regnestykke i forhold til valg af statsgaranti eller selvbudgettering således ud:


Mio. kr.

Statsgaranti

Selvbudgettering

Forskel

Skatteprovenu

 2.012,8

1.954,7

  -58,1

Tilskud og udligning

 927,3

 976,2

 48,9

Nettoprovenu

 2.940,1

 2.930,9

 -9,2

Efterregulering

 0

 -13,5

 -13,5

 I alt

 2.940,1

 2.917,4

 -22,7


I tabellen ses, at der under de givne forudsætninger vil være et samlet tab ved selvbudgettering på 22,7 mio. kr.


Der er dog en vis usikkerhed forbundet med valget og det forventede tab kan vendes til en gevinst. Dette vil kræve en betydelig forøgelse af det forventede folketal samt en forøgelse af væksten lokalt i Fredericia. Økonomi har foretaget en risikoberegning, hvor der er regnet på forskellige scenarier. Risikoberegningen er vedlagt som bilag.


På baggrund af den aktuelle beregning og en samlet vurdering af risici anbefaler Økonomi, at kommunen vælger at tilmelde sig statsgarantien.


Kirkernes økonomi


I forbindelse med vedtagelse af budgettet for 2015 fastsættes kirkeskatteprocenten for 2015. Provstiudvalget fastsætter ligningsbeløbet, mens kommunalbestyrelsen fastsætter skatteprocenten.


Budgetforslaget indeholder en fastholdelse af kirkeskatten på 0,88%. Økonomi vurderer, at en fastholdelse af kirkeskatten er en forudsætning for at opretholde et neutralt mellemværende mellem kirkerne og kommunen.


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse.


Vurdering

Se sagsbeskrivelse.


Indstillinger

Borgmesteren indstiller:

 

1.  at 1. behandlingsforslaget eller evt. forlig drøftes og videresendes til Byrådets 2. behandling

 

Økonomi indstiller:

 

2.  at kommunen vælger statsgaranti for udskrivningsgrundlaget i 2015

3.  at kirkeskatten fastsættes uændret til 0,88%


Bilag

Risikoberegning af statsgaranti/selvbudgettering


Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2014

Økonomiudvalget godkendte pkt. 1 og anbefaler pkt. 2 og 3.


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Forliget indgået den 30. september 2014 blev enstemmigt vedtaget. Byrådet vedtog endvidere pkt. 2 og 3.


Punkt 133 Forslag til Lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej

Sagsbeskrivelse

By & Erhverv har i samarbejde med Årstiderne Arkitekter og Rune Kjæld-gaard, NorCap udarbejdet forslag til ”Lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej”.


Lokalplanens indhold

Lokalplanområdet omfatter ejendommen hvor det tidligere Vestcenter lå, samt de omkringliggende ejendomme og afgrænses af Vejlevej, Jupitervej, Venusvej og Teglværksvej. Ejendommene er aktuelt omfattet af ”Lokalplan nr. 127" som med denne lokalplan aflyses for det pågældende område.


Med lokalplanen åbnes mulighed for at opføre et nyt center, samt at gennemføre en samlet planlægning af centerområdet ved Vejlevej, så det kommer til at leve op til nuværende og fremtidige behov for detailhandel.


Med lokalplanen er der mulighed for at opføre ny bebyggelse til eksempelvis butikker, servicevirksomheder, kontorer og lignende.


Lokalplanen opstiller krav til butiksstørrelser og planlægges således området kommer til at indeholde dagligvarebutikker samt store udvalgsvarebutikker.


Lokalplanen har desuden til formål at fastlægge bestemmelser for placering og udformning af ny bebyggelse, sikre hensigtsmæssige adgangs- og parkeringsarealer til områdets funktioner samt bevare områdets beplantningsstruktur.


Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering.


Rambøll Danmark A/S har udarbejdet støjberegninger, som redegør for de støjmæssige udfordringer ved varelevering fra Venusvej. Konklusionen af støjberegningen viser, at støjen fra varelevering i dagstimerne kan overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i dagtimer forudsat, at der etableres en støjskærm mellem Venusvej og butikkerne. Derudover viser beregningerne, at det ikke er muligt at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænser for støj i tidsrummet 22-07, hvorfor det ikke vil være muligt at få varer leveret i natteperioden.


 

Økonomiske konsekvenser:

Ingen.


Vurdering:

By & Erhverv vurderer, at der med lokalplan 329 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse som en del af et attraktivt aflastningsområde i forhold til Fredericia bymidte.


Området vil komme til at indeholde dagligvare- og store udvalgsvarebutikker – det vil sige den type udvalgsvarebutikker, som på grund af butikskoncept, størrelse og varesortiment normalt ikke placerer sig i bymidterne. Lokalplanen fastlægger en minimumsstørrelse for butikkerne på 500 m2. Dette stemmer overens med retningslinjen for detailhandel i Kommuneplan 2013 – 2015, hvor der står, at ”For at fastholde og styrke bymidten inkl. FredericiaC vil det blive prioriteret, at der ikke sker udbygning af detailhandlen med mindre udvalgsvarebutikker i andre områder end i bymidten”, og at der i vestbyen prioriteres butikker over 500 m2 (hovedstrukturens afsnit 2.4).  


Retningslinjen har til formål at sikre, at små ”strøgbutikker” placerer sig i bymidten og herved undgå uhensigtsmæssig konkurrence med butikkerne i Fredericia midtby som kommunens handelscentrum. Den har baggrund i undersøgelser, som COWI lavede i forbindelse med kommuneplanlægningen i 2012.


Der har i forbindelse med lokalplanens udarbejdelse været fremsat ønske om muligheden for at etablere tre butikker uden minimumsstørrelse.


Derudover har By & Erhverv været i dialog med de eksisterende butiksejere i området.  Generelt ønsker de ikke en minimumsstørrelse på butikker, da det vil begrænse deres fremtidige muligheder for en fleksibel anvendelse af butiksarealerne.


Fredericia Kommune har igangsat en detailhandelsanalyse, hvorfra de første resultater tyder på, at bymidten er sårbar overfor konkurrence fra Vestbyen. På baggrund af resultatet af detailhandelsanalysen anbefaler By & Erhverv derfor fortsat, at Fredericia Vest forbeholdes til butikker, der har behov for større lokaler, og at minimumsstørrelsen for butikker på 500 m2 fastholdes i lokalplanen.


Realiseringen af butikscenteret har ingen betydning for den i planloven fastlagte kvote for nybyggeri af butikker i Fredericia Vest, da der opføres præcis det samme etageareal, som de eksisterende, samt netop nedrevne bygninger rummede i alt.


Indstillinger:

By & Erhverv indstiller,


- at By- & Teknikudvalget drøfter spørgsmålet om minimumsstørrelser på butikker til udvalgsvarer.

 


og at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

- at Forslag til Lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej vedtages som forslag, og


- at lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger.


 

Bilag:

Åben - Lokalplanforslag 329 Vestcentret Center- og erhvervsområde ved Vejlevej.pdf


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014:

Udvalget anbefaler, at forslag til lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej vedtages som forslag og sendes i offentlig høring i 8 uger.


Fraværende: Turan Savas, Nicolaj Wyke


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014:

Tilbagesendes til By- og Teknikudvalget. 


Fraværende: Henning Due Lorentzen

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ny behandling


Økonomiudvalget har bedt By & Erhverv undersøge, muligheden for, at tillade bestemte typer butikker (ex. køkkenbutikker) under 500 m2 i forhold til bestemmelserne i lokalplanforslaget.


By & Erhverv har i den forbindelse været i dialog med Naturstyrelsen for at afsøge muligheden for dette.


Det er By & Erhvervs vurdering, at det ikke er muligt med lokalplanforslaget, at tillade butikker under 500m2 begrænset til nogle bestemte udvalgte varegrupper.


By & Erhverv vurderer fortsat, at det er afgørende for bylivet og handelslivet i kommunen, at der sikres en god og klar arbejdsdeling mellem bymidten og vestbyen som beskrevet i ”Detailhandelsanalysen for Fredericia Kommune 2014”: ”Arbejdsdelingen mellem bymidten og aflastningsområdet i Fredericia vest kan gøres tydeligere, så de to områder supplerer hinanden frem for at konkurrere. Konkurrence mellem de to områder skaber en situation med to indkøbsområder med mindre udbud og dermed lavere attraktivitet end to indkøbsområder med et stort udbud inden for hvert sit segment af butikker. Aflastningsområdet kan fremover målrettes butikker inden for ”bil og bolig” og forbeholdes butikker, der har behov for større lokaler.”

 

By & Erhverv vurderer, at den bedste model for at understøtte arbejdsdelingen mellem bymidten og vestbyen, vil være at fastholde en minimumsbutiksstørrelse på 500 m2


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det anbefales over for overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


-  at lokalplanen vedtages som forslag, inkl. bestemmelsen om en minimumsbutiksstørrelse på 500 m2, med følgende indskrevet i redegørelsen:

 

-  at lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 23-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 134 Høring af sundhedsaftalen 2015-2018

Sagsbeskrivelse

Sundhedsaftalen 2015-2018 er i øjeblikket i høring med høringsfrist den 6. oktober 2014.


Sundhedskoordinationsudvalget har udarbejdet udkast til den sundhedsaftale, der efter sundhedsloven § 205 skal indgås mellem Regionsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser i regionen. Det har de blandt andet gjort på baggrund af de dialogmøder, der blev afholdt i hver enkelt syddansk kommune i foråret.


Der er vedlagt udkast til høringssvar fra Byrådet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget indstiller, at der afgives høringssvar til sundhedsaftalen 2015-2018 og at det vedlagte høringssvar godkendes.


Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2014

Anbefales som indstillet af Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 135 Beskæftigelsesplan 2015

Sagsbeskrivelse

Udkast til beskæftigelsesplanen 2015 er i høring og LBR skal på dets møde den 10. september 2013 udarbejde høringssvar som endeligt behandles og godkendes i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalg, Økonomiudvalg og Byråd i september oktober (se tidsplanen nedenfor).


Udkast til beskæftigelsesplanen er sendt til LBR den 24. juni. Desuden er planen sendt til Fredericia Erhvervsforening samt beskæftigelsesregionen. Beskæftigelsesregionen, Fredericia Erhvervsforening har fremsendt et selvstændigt høringssvar og derudover har FTF Fredericias og LO Fredericias LBR-grupper fremsendt et fælles bemærkninger (begge vedhæftet).


Der er tradition for at disse høringssvar fremsendes sammen med sagen til den endelige politiske behandling, men også at de danner grundlag for LBRs drøftelser og selvstændige høringssvar.


Proces og tidsplan


Arbejdet med Beskæftigelsesplan 2015 følger en fast tidsplan, der meldes ud fra centralt hold i forhold til høring og godkendelse i blandt andet Det Lokale Beskæftigelsesråd, fagudvalg og Byråd. I tillæg til den faste tidsplan har administrationen udarbejdet nedenstående tidsplan for udarbejdelsen af Beskæftigelsesplan 2014 i Fredericia Kommune.

 

Tidspunkt

Aktivitet

Primo April

Ministeren udmelder mål og indsatsområder for beskæftigelsesindsatsen i 2015

08. april

Orientering om ministermål til LBR.

09. april

Orientering om ministermål og tidsplan til B&S.

05. maj

Det Regionale Beskæftigelsesråd i Syddanmarks beskæftigelseskonference. B&S og LBR deltager.

10. juni

Beskæftigelses og Sundhed drøfter udkast til Beskæftigelsesplan 2015.

21. juni

Kommunen sender udkast til beskæftigelsesplan til beskæftigelsesregionen.

01. juli

Udkast til beskæftigelsesplan sendes i høring hos LBR.

31. august

Medlemmer af LBR fremsender eventuelle høringssvar til beskæftigelsesplanen.

31. august

Beskæftigelsesregionen sender bemærkninger til beskæftigelsesplanen til kommunen.

10. september

LBR afgiver samlet høringssvar til Beskæftigelsesplan på deres møde.

23. september

Godkendelse af Beskæftigelsesplan i B&S.

30. september

Godkendelse af Beskæftigelsesplan i ØK.

6. oktober

Godkendelse af Beskæftigelsesplan i Byråd.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kort om de indkomne bemærkninger.

 

LBR har drøftet de indkomne bemærkninger og anbefaler, at punkterne fra LO/FTF, Fredericia Erhvervsforening samt beskæftigelsesregionen medsendes til videre politisk behandling. Derudover drøftede LBR, hvordan sociale klausuler kan medtages i større udbud samt behovet for samarbejder når LBR nedlægges. Det anbefales at der holdes et dialogmøde med Fredericia Erhvervsforening, Erhvervskontaktudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget. Hans Jørgen Ebbesen foreslå, at der etableres brancheudvalg, som sammen med Jobcentret fokuserer på hvilke behov de har for arbejdskraft. 


 Beskæftigelsesregionen udtaler at beskæftigelsesplanen indeholder og på en positiv måde adresserer alle væsentlige beskæftigelsespolitiske udfordringer indenfor de fire ministermål. Den positive udvikling i Fredericia anerkendes.


LO/FTF:

  • ser frafald og mangel på praktikpladser som et stort problem for unge og bakker op om de tiltag, der er beskrevet i beskæftigelsesplanen dog således at flere læ/praktikpladser ikke må fortrænge ordinært arbejde.
  • er betænkelige ved prioriteringen af indsatsen i forhold til oprettelse af fleksjob i forhold til videreudvikling af fleksjobbernes arbejdsevne. Begge dele skal prioriteres.
  • Indsatsen på sygedagpengeområdet mener FTF/LO skal suppleres med mere fokus på forebyggende indsats og på revalidering.
  • LBR / FTF ønsker mere viden om oprettelsen af ti nye virksomhedscentre
  • Der er stor tilfredshed med samarbejdet om bekæmpelse af langtidsledighed.
  • LO/FTF har stor opmærksomhed rettet mod at undgå misbrug i forbindelse med løntilskud og praktikker.
  • Bakker op om et øget virksomhedsrettet arbejde.

 Fredericia Erhvervsforening har en række kommentarer til beskæftigelsesplanens enkelte elementer. Der er lagt vægt på kommentarer vedrørende den øgede virksomhedskontakt, hvor foreningen gerne ser flere kvantitative mål for virksomhedssamarbejdet samt gerne indgår i et tættere samarbejde om udviklingen af denne. Derudover stiller foreningen sig til rådighed på en række områder for samarbejdet om det rummelige arbejdsmarked. Afsluttende gør Erhvervsforeningen sig nogle bemærkninger om undersøgelser af brugertilfredshed med jobcentret og undrer sig især over resultaterne af den seneste DI-undersøgelse.


Arbejdsmarkedsafdelingens bemærkninger til udarbejdelsen af den endelige beskæftigelsesplan:


Arbejdsmarkedsområdet er et dynamisk område, hvor rammebetingelserne konstant ændrer sig. Den nuværende beskæftigelsesplan skal efter vedtagelsen tilpasses


1.  Ekstraordinære indsatser vedtaget af byrådet ved budgetvedtagelsen

2.  Konsekvenser af den kommende beskæftigelsesreform når bekendtgørelser og økonomiske rammevilkår offentliggøres i efteråret

3.  Konsekvenser af en evt. ændring af refusionssystemet


På baggrund af drøftelserne i LBR anbefaler Arbejdsmarkedsafdelingen.


1.  At Fredericia Erhvervsforening efter budgetvedtagelsen inviteres til et møde med deltagelse af Erhvervskontaktudvalget, hvor der kan gås i dybden med beskæftigelsesplanen og de spørgsmål og anbefalinger Erhvervsforeningen har i deres høringssvar.

2.  At der som en del af beskæftigelsesplanen for 2015 tages initiativ til en drøftelse af, hvordan der kan arbejdes med partnerskaber og social ansvarlighed i forbindelse med kommunale anlægsprojekter.

3.  At Arbejdsmarkedsafdelingen udmønter af beskæftigelsesplanen i tæt samarbejde med de faglige organisationer og erhvervsforeningerne. Derved skal de bekymringsområder, der peges på i høringssvarene håndteres.

4.  At udvalget på kommende møder drøfter hvordan den politiske dialog og sparring med faglige organisationer, erhvervsorganisationerne, uddannelsesinstitutioner og borgere kan fortsætte og styrkes i 2015.

Indstillinger

Arbejdsmarkedsafdelingen indstiller,


1.  at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget drøfter de indkomne høringssvar

2.  at beskæftigelsesplanen fremsendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd med tilføjelse af de fire anbefalinger sidst i vurderingsafsnittet.


Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 23-09-2014

Indstillingerne godkendt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2014

Beskæftigelsesplanen anbefales


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Byrådet godkendte beskæftigelsesplanen.


Punkt 136 Ændring af bestemmelser for TV- og radiooptagelser af byrådsmøder.

Sagsbeskrivelse

Fredericia Byråd vedtog den 27. september 1991 nedenstående retningslinjer for afvikling af byrådets åbne møder for så vidt angår optagelse af byrådets åbne møder med TV, video, radio og båndoptager:


·  at forhandlingerne under de åbne møder kan optages med TV, video, radio og båndoptager,

 

·  at den tekniske gennemførelse af disse optagelser ikke må være til gene for hverken gennemførelsen af byrådets forhandlinger eller for tilhørernes muligheder for at overvære disse forhandlinger,

 

·  at tvivlsspørgsmål foreløbigt afgøres af borgmesteren uden forhandling, idet byrådets medlemmer kan indbringe spørgsmål for byrådet i dets næste møde, og

 

·  at optagemuligheden bortfalder 4 måneder før et byråds fratræden i forbindelse med et valg.

 


I forbindelse med sidste valg blev det drøftet om tiden var løbet fra reglen om 4 måneders spærretid i forbindelse med valg til byrådet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet, at reglen, om 4 måneders spærretid i forbindelse med valg til byrådet, ophæves.


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 137 Ansøgning om dispensation til svampebekæmpelse på golfbanen

Sagsbeskrivelse

Natur & Miljø har modtaget en ansøgning fra Fredericia Golf Club om dis-pensation til bekæmpelse af svampeangreb på dele af golfbanen. Det drejer sig om bekæmpelse af svampeangreb på greens, svarende til et areal på i alt 1 ha.


Konkret søges der om dispensation til at anvende fungicidet Proline EC 250 mod svamp, hvis det skulle blive nødvendigt. Proline må anvendes max 2 gange med 0,8 l/ha pr. gang, svarende til 1,6 l/ha i alt.


Golfbanen er kommunal ejet jord og er forpagtet af Fredericia Golf Club.

 

Byrådet besluttede i marts 2013 at ændre pesticidhandlingsplanen, så der fremover kan gives dispensation til sprøjtning på golfbanen imod ukrudt, svampeangreb og insektangreb inden for rammerne af bekendtgørelsen om anvendelse af pesticider på golfbaner samt randzoneloven og naturbeskyttelsesloven.


Bekendtgørelsen om anvendelse af pesticider på golfbaner trådte i kraft den 14. marts 2013. Dens formål er at sikre, at der på landets golfbaner anvendes så begrænsede mængder plantebeskyttelsesmidler som muligt, og at de anvendte plantebeskyttelsesmidler har så begrænset påvirkning som muligt på miljøet og sundheden. Baggrunden for, at der stadig er mulighed for at anvende pesticider i begrænset omfang, er, at det ikke er realistisk at drive golfbaner uden et begrænset forbrug af pesticider til bekæmpelse efter behov af ukrudt på greens og fairways samt til bekæmpelse efter behov af insektlarver og andre skadevoldere. Denne erkendelse nåede Miljøministeriet frem til på baggrund af omfattende undersøgelser af driftsmæssige forhold og udfordringer på golfbaner forud for udarbejdelsen af bekendtgørelsen. En tilsvarende vurdering nåede en græskonsulent, som Fredericia Kommune fik bistand fra forud for Byrådets behandling i marts 2013 af pesticidhandlingsplanen (Byrådets møde den 4. marts 2013, punkt 26).


Fredericia Golf Club har senest i foråret 2014 fået dispensation til pletvis bekæmpelse af hvidkløver på banen. Arealet, som blev berørt af sprøjtningen, udgjorde under 10 ha af golfbanens samlede areal på ca. 67 ha, hvoraf naturområder udgør 13,8 ha. Greens og rough arealer blev ikke berørt.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Miljø- og Energiudvalget kan ifølge Fredericia Kommunes pesticidhandlingsplan give dispensation til pletvis behandling inden for rammerne af golfbanebekendtgørelsen.


Pesticidhandlingsplanen giver ikke mulighed for en generel tilladelse. Den forudsætter, at der laves en vurdering fra gang til gang. Dette er i overensstemmelse med intentionerne i golfbanebekendtgørelsen, allerede fordi der kun må anvendes pesticider, hvis skadevolderen ikke kan håndteres uden anvendelse af sådanne. Om dette er tilfældet, må bero på en konkret vurdering fra gang til gang.

 

På den baggrund er det Natur & Miljøs opfattelse, at der ikke kan gives en

generel dispensation, men alene en dispensation for 2014. Forudsætningen er, at Fredericia Golf Club kan godtgøre, at der er et særligt behov, samt at der er tale om pletvis behandling under anvendelse af de mest skånsomme midler til formålet.

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller,

 

at administrationen bemyndiges til – inden for rammerne af

pesticidhandlingsplanen og golfbanebekendtgørelsen - at give Fredericia Golf Club en dispensation gældende for 2014 til en pletvis behandling mod svampeangreb på greens under anvendelse af de mest skånsomme midler til formålet på de dele af golfbanen, hvor Fredericia Golf Club kan godtgøre, at der er et særligt behov.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 23-09-2014

Et flertal bestående af Christian Bro, Kenny Bruun Olsen, Steen Wrist Ørts og Kurt Halling fulgte indstillingen.


Cecilie R. Schultz stemte imod og begærede sagen i Byrådet.


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Et flertal bestående af A, C, O og V stemte for indstillingen. Et mindretal bestående af F og Ø stemte imod.


Punkt 138 Ny organisering pr. 1.1.2015

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommuner har pr. 1.11.2014 kun 1 direktør (kommunaldirektøren), idet de øvrige direktørstillinger er vakante. 


Direktøren for Teknik og Miljø er blevet kommunaldirektør i Gribskov Kommune 1.8.

Direktøren for Børn og Kultur er blevet kommunaldirektør i Fanø Kommune 1.10.

Direktøren for Pleje, Sundhed og Arbejdsmarked er blevet direktør på Syddansk Universitet 1.11.


På baggrund heraf og med henblik på at skabe en organisation, der i høj grad kan understøtte Byrådets politiske arbejde og arbejde strategisk foreslås det, at den fremtidige Direktion består af 3 medlemmer pr. 1.1.2015.


Den endelige fordeling af ansvarsområder i forhold til de 3 direktører afklares efterfølgende af kommunaldirektøren.


Det foreslås endvidere, at kommunaldirektøren bemyndiges til at iværksætte ansættelsesprocessen, herunder indgå aftale med et rekrutteringsfirma og, efter drøftelse med borgmesteren, nedsætte et ansættelsesudvalg, således at tiltræden kan ske 1.1.2015. 


Økonomiske konsekvenser

Besparelsen ved reduktion af direktionen til 3 indgår i rammebesparelsen budget 2015 – 2018 på Økonomiudvalgets område.


Vurdering

Kommunaldirektøren vurderer, at den nye organisering vil give en strategisk arbejdende direktion, der vil kunne understøtte Byrådets i dets arbejde og udvikle organisationen.


Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller,


  1. at Direktionen fra 1.1.2015 udgøres af 3 personer
  2. at kommunaldirektøren fastlægger fordeling og opgaver for niveau 2 cheferne
  3. at kommunaldirektøren bemyndiges til at iværksætte ansættelsesproces og indgå aftale med et rekrutteringsfirma til at bistå med processen
  4. at kommunaldirektøren bemyndiges til, efter drøftelse med Borgmesteren, at nedsætte ansættelsesudvalg.

Bilag

Ingen


Beslutning i Økonomiudvalget den 30-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 139 Forslag fra SF om valg til repræsentantskabet for TRE-FOR

Sagsbeskrivelse

Fra SF er modtaget følgende forslag


”Valg til repræsentantskabet for Trefor – forslag fra SF til byrådsmødet den 06.10.14

SF foreslår, at byrådet tager en grundig diskussion af valghandlingen forud for valget til Trefors repræsentantskab i november 2014.

Det forbrugerstyrede selskab, forsyningsselskabet Trefor afholder valg til repræsentantskabet i november 2014 og efterfølgende valg blandt repræsentantskabet til bestyrelsen for selskabet.

Sidste frist for at opstille som kandidat til repræsentantskabet var torsdag den 25. september 2014. Den 3. oktober 2014 får kandidaterne besked på om deres kandidatur er blevet godkendt af Trefor. Der skal vælges 122 medlemmer for 4 år.

Den 24. oktober 2014 annonceres/offentliggøres hvem der er kandidater til repræsentantskabsvalget i Trefor.

Selve valgafstemningen er elektronisk og foregår over 15 dage i november 2014.

Valget foregår i 5 kredse under Trefor; Vejen, Kolding, Middelfart, Vejle og Fredericia.

Der udsendes en stemmeseddel pr. installationsnummer/måler. jf. valgreglernes pkt. 4.2.

Det lyder umiddelbart demokratisk, men er det nu også det?

Denne valgregel betyder, at virksomheder med mange målere, får tilsendt mange stemmesedler – herunder Fredericia Kommune, som får tilsendt rigtig mange stemmesedler. 

I Fredericia kommune har praksis været at stemmesedlerne blev fordelt til byrådsmedlemmerne, som så kunne give dem videre til den eller de kandidater de støttede.

Det betyder at der ved selve valget sidder kandidater ved computeren og afgiver rigtig mange stemmer på sig selv. Man må formode at hovedparten af repræsentantskabet bliver valgt på denne måde og derfor er der formentlig grundlag for en revitalisering af den måde store forbrugere, takler deres valghandling på.

SF er bekendt med, at det er Trefor som fastsætter, hvordan valghandlingen skal foregå, og derfor er vi helt bekendt med, at byrådet kun kan tage en debat om, hvordan byrådet håndterer de mange stemmesedler, som de selv er ansvarlige for.

Fredericia kommune kunne måske blive den storforbruger, som går forrest i demokratiseringen af valgprocessen i Trefor – når nu Trefor ikke selv har villet ændret reglerne for valghandlingen.”


 


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller forslaget til behandling.


Beslutning i Byrådet den 06-10-2014

Sagen drøftet. Den nuværende ordning fastholdes, men sagen drøftes på ny efter valget.


Punkt 140 Genforhandling - Reklamefinancieret byudstyr - koncessionsaftale (Lukket)

Punkt 141 Salg af ejendom (Lukket)