Byrådet - 07-09-2015

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 7 september, 2015 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 109 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt, dog udsættes pkt. 122.


Der er afbud fra Marianne Thomsen, i stedet mødte Tommy Skov.


Punkt 110 Revisionsberetninger 2014 og endelig godkendelse af årsregnskab 2014

Sagsbeskrivelse

Kommunens revisor Deloitte har fremsendt de årlige revisionsberetninger. Materialet omfatter følgende beretninger:

  • Revisionsberetning for 2014 vedrørende årsregnskabet
  • Revisionsberetning for 2014 vedrørende Sociale og beskæftigelsesrettede udgifter, der er omfattet af statsrefusion
  • Bilag 1, Redegørelse til Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold for 2014
  • Bilag 2, Redegørelse til Beskæftigelsesministeriet for 2014
  • Beretning om revision af kommunens administration af byfornyelsesområdet for året 2014

Alle beretninger er bilag på sagen og er desuden i henhold til styrelseslovens bestemmelser udsendt via mail til Byrådet straks efter modtagelsen.


Ved byrådets godkendelse af revisionens beretninger og besvarelsen af bemærkninger sker tillige den endelige godkendelse af årsregnskabet, jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2.


Revisionen har som afslutning på deres gennemgang af årsregnskabet forsynet det med en revisionspåtegning uden forbehold. Revisionen har ikke givet anledning til generelle bemærkninger men alene en enkelt områdespecifik bemærkning, jævnfør revisionsretningen afsnit 3.2.1


Bemærkningen vedrører afstemning af kommunens statuskonti og revisionen konstaterer at flere års ”problemkonti” nu er sagsbehandlet og/eller afskrevet, men at der fortsat er statuskonti, som ikke er afstemt eller tilstrækkelig sagsbehandlet.


Besvarelse af bemærkning

Det er korrekt, at den igangsatte proces som vil føre frem til at samtlige statuskonti foreligger korrekt sagsbehandlet, endnu ikke er helt i mål. Kontrol af hvorvidt statuskonti foreligger afstemt indgår som en del af den enkelte leders løbende tilsyn med økonomien.


Afstemningsarbejdet er fortsat meget højt prioriteret i 2015 og det må forventes at alle væsentlige statuskonti vil foreligge afstemt indenfor en kort tidshorisont. Økonomi vil følge op på hvorvidt samtlige statuskonti er under behandling. Denne del påtænkes gennemført ved at sende oversigter ud til alle områder, der er ansvarlige for afstemning af statuskonti, og anmode om en tilbagemelding på hvorvidt arbejdet ren faktisk er gennemført eller i gang.


Desuden vil der via generel information blive gjort opmærksom på, at kontrol af afstemning af statuskonti skal indgå som en integreret del af det løbende økonomiske tilsyn.


Endeligt kan nævnes, at der er igangsat et projekt, der skal tilvejebringe et koncept for ”Intro til ledelse og ledelsesopgaver i Fredericia Kommune”. Et element i det nye koncept vil være at informere nye ledere om de opgaver der vil være i forhold til det løbende tilsyn med økonomien, herunder også, hvis relevant, kontrol af hvorvidt områdets statuskonti er afstemt.


Økonomiske konsekvenser

Ingen konsekvenser.


Vurdering

Revisionens gennemgang har i 2014 kun givet anledning til én bemærkning. Målet må altid være en revisionsberetning uden egentlige bemærkninger, men det vil være svært helt at undgå.


Generelt har revisionen i årets beretning konstateret, at på nær arbejdet med at få samtlige statuskonti afstemt, så administreres kommunens øvrige væsentlige områder på en betryggende måde, jævnfør beretningens afsnit 5.3 Væsentlige revisionsområder.


Som nævnt i sagsbeskrivelsen er revisionens bemærkning under bearbejdning og revisionens andre kommentarer til forskellige områder og arbejdsprocesser vil ligeledes blive gennemgået og sagsbehandlet.


Indstillinger

Økonomi indstiller til Byrådet,

  1. At revisionens beretninger med tilhørende bilag for 2014 og besvarelsen af revisionens bemærkning godkendes
  2. At kommunens årsregnskab for 2014 godkendes endeligt

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 111 2. budgetopfølgning og halvårsregnskab 2015 samlesag hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i byrådet.

Nedenstående tabel viser ændringer som følge af 2. budgetopfølgning. I bilaget ”Økonomisk oversigt” vises den aktuelle økonomiske situation efter 2. budgetopfølgning.



2. budget-opfølgning

Forventet

regnskab

Skatter og generelle tilskud

-2,547

-3.188,685

Serviceudgifter

13,776

2.018,011

Øvrige driftsudgifter

-14,891

925,405

Renter

-1,920

12,097

Resultat af ordinær drift

-5,582

-233,172

Anlæg

1,170

104,037

Resultat skattefinansieret område

-4,412

-129,135

Jordforsyning/Danmark C

-1,500

0,914

Brugerfinansieret område (drift og anlæg)


13,573

Resultat før finansielle poster

-5,912

-114,648

Låneoptagelse


-8,800

Afdrag på lån

-0,830

101,800

Resultat i alt

-6,742

-21,648

Øvrige finansforskydninger

-1,559

34,703

2. budgetopfølgning i alt

 -8,301

307,000


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager er specificeret i bilag på sagen. Overordnet set kan sagerne dels i sager med bevillingsmæssig konsekvens og omplaceringer. Nedenfor er de væsentligste sager gennemgået:


Sager med bevillingsmæssige konsekvenser 

Samlet set viser 2. budgetopfølgning et resultat på -8,301 mio. kr. 


I henhold til kommuneaftalen sker der en tilretning af skatter og tilskud på -1,041 mio. kr.


Social- og Omsorgsudvalget lægger netto -2,341 mio. kr. i kassen. Udvalget har ved gennemgang af respirationsaftaler med Regionen fundet midler fra tidligere. Nogle af disse bliver anvendt til merudgifter i forbindelse med drift af Seniorhuset IP. Schmidt, ELBO køkkenet og madudgifter i Pleje. Der afsættes desuden midler til projektet tidlig opsporing.


Budgetopfølgningen for Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget indeholder en nedgang i antallet på overførselsudgifter svarende til -2,500 mio. kr.


Budgetopfølgningen viser en rente tilpasning på -1,670 mio. kr. på grund af lavere renteniveau i 2015 end budgetteret.


Forsinket salg af IP. Schmidt i forhold til oprindeligt planlagt betyder, at det ekstra afdrag på lån er lavere end budgetteret. Differencen udgør netto -0,830 mio. kr.


Omplaceringer

Budgetopfølgningen indeholder omplaceringer mellem udvalgene. Der er tale om blandt andet udmøntning af barselsfonden og tilretning af henlæggelsesmidler.


I bilaget ”2. budgetopfølgning 2015 – specifikation” er alle sager nævnt.


Anlægsbevilling

I henhold til bilag ”Ansøgning om anlægsbevilling – 2. budgetopfølgning 2015” søges der i 2. budgetopfølgning om tillæg til anlægsbevillinger på i alt 1,678 mio. kr.


Status på anlæg

Økonomiudvalget anmodede på deres møde 16. juni om en status på nye anlæg indarbejdet i forbindelse med sidste års budgetlægning. Status fremgår af bilaget ”Status på anlæg” som er på sagen.


Halvårsregnskab

Det er besluttet af folketinget, at alle kommuner skal lave et halvårsregnskab, der indeholder en oversigt over de poster, der er bogført pr. 30. juni samt forventet regnskab. Forbruget viser samtlige posteringer i perioden, mens forventet regnskab er identisk med den i tabellen tidligere i sagen. I nedenstående tabel vises de to poster sammen med det vedtagne budget 



Budget

Forventet

Regnskab


2015

regnskab 2015

pr. 30/6 2015

Skatter og generelle tilskud

-3.186,1

-3.188,7

-1.686,8

Serviceudgifter

2.068,8

2.018,0

1.002,9

Øvrige driftsudgifter

933,4

925,4

429,3

Renter

20,8

12,1

3,8

Resultat af ordinær drift

-163,0

-233,2

-250,7

Anlæg

94,2

104,0

25,0

Resultat af skattefinansieret område

-68,8

-129,1

-225,7

Jordforsyning/Danmark C

-10,1

0,9

3,5

Brugerfinansieret område (drift og anlæg)

9,5

13,6

-34,0

Resultat før finansielle poster

-69,5

-114,6

-256,3

Låneoptagelse

-8,8

-8,8

-8,8

Afdrag på lån

76,5

101,8

46,7

Resultat i alt

-1,7

-21,6

-218,4


I en vurdering af halvårsregnskabet bør forbruget ikke stå alene. Viden om fagområdernes forventninger samt udsving i betalinger bør medtages. Økonomis vurdering af forventet regnskab 2015 er i vurderingsafsnittet.


Bilaget ”Regnskabsopgørelse halvår” indeholder en oversigt over forbruget på politisk niveau.


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse og vurdering


Vurdering

Principper for økonomistyring

Økonomi vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt i budgetopfølgningen.


Overordnede mål i den økonomiske styring

Den samlede vurdering af kommunens økonomi ved 2. budgetopfølgning er, at kommunens økonomi for i år er god og sund. Der er ingen tvivl om, at indsatsen med at genoprette økonomien, som der er blevet arbejdet på i flere år nu viser resultater.  Økonomi vurderer, at kommunen holder 2015-budgettet.


Byrådet har i den økonomiske politik fastlagt retningslinjerne for den økonomiske styring af Fredericia Kommune. Kommunens overordnede mål i den økonomiske styring er balance i økonomien samt en gennemsnitlig likviditet på minimum 150 mio. kr.


Sammenfattende vurderes det, at den økonomiske politik er overholdt, idet 2. budgetopfølgning viser et resultat i alt med et overskud på 21,5 mio. kr. og den gennemsnitlige likviditet er 307,0 mio. kr.


Forventninger til spar/lån

I forbindelse med udvalgenes budgetopfølgninger har fagafdelingerne indmeldt deres forventninger til spar/lån for 2015 til 2016. Forventningerne viser, at udvalgene samlet set vil have et spar/lån på 63,9 mio. kr.


Økonomi kan konstatere at forbrugsprocenterne for serviceudgifterne ligger under juli 2014. På den baggrund er det Økonomis vurdering, at forventningerne til spar/lån bør opjusteres i 2. budgetopfølgning. Dette er indarbejdet i den økonomiske oversigt, som er vedlagt på sagen. 


Indstillinger

Direktionen indstiller


  1. at budgetopfølgningen og halvårsregnskabet godkendes som beskrevet
  2. at status på anlæg drøftes

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 112 Budgetforslag til 1. behandling

Sagsbeskrivelse

I årets budgetprocedure har byrådet besluttet, at det er borgmesteren, som udarbejder et budgetforslag til byrådets 1. behandling. I skrivende stund er budgetforslaget ikke udarbejdet, men det forventes, at det kan offentliggøres umiddelbart efter byrådets budgetseminar den 27. august.


Budgetforslaget er til høring blandt brugere, personale, interesseorganisationer m.m. i perioden fra 1. til 14. september.


Økonomiske konsekvenser

Økonomiske konsekvenser fremgår af budgetforslaget.


Vurdering

Vurdering fremgår af budgetforslaget.


Indstillinger

Borgmesteren indstiller, at budgetforslaget fremsendes til byrådets 1. behandling og herefter danner grundlag for den videre budgetlægning.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Økonomiudvalget fremsender budgetforslaget til Byrådets 1. behandling som herefter danner grundlag for den videre budgetlægning.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Byrådet besluttede at 1. behandlings budgetforslaget oversendes til 2. behandling og danner grundlag for den videre budgetbehandling.


Punkt 113 Endelig vedtagelse af Planstrategi 2015

Sagsbeskrivelse

Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet blev vedtaget af Byrådet den 2. februar 2015, hvorefter den blev sendt i offentlig høring i perioden fra 11. marts til den 6. maj 2015 (8 uger). Planstrategien er vedhæftet som bilag 1.


Sidste frist for indsendelse af kommentarer var den 6. maj 2015. Der er indkommet bemærkninger fra i alt 2 afsendere til den fælles del af planstrategien samt en enkelt bemærkning til den lokale del, som alene gælder for Fredericia Kommune.


Der er modtaget bemærkninger fra Region Syddanmark, hvor en del omhandler den fælles del af planstrategien og kun en mindre del omhandler forhold, der er relevante for Fredericia Kommune. Derudover er der modtaget høringssvar fra Enhedslisten i Vejle (sendt til Vejle Kommune), som er møntet på den fælles del.


Til den lokale del af planstrategien har LIFA Landinspektører A/S på vegne af en grundejer i Herslev sendt et forslag til udvikling af et boligområde i Herslev.


De indkomne bemærkninger er samlet i bilag 2 som et resumé - Notat med bemærkninger til Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet, mens henvendelsen fra LIFA Landinspektører A/S er vedlagt særskilt som bilag 3.


De indkomne bemærkninger til den fælles del af planstrategien har været forelagt kommunaldirektørernes møde i styregruppen den 10. juni 2015. Styregruppen godkendte koordinationsgruppens forslag til svar (jf. bilag 2), til henholdsvis regionen og enhedslisten i Vejle.


Bemærkningerne fra regionen og enhedslisten giver ikke anledning til, at der foreslås ændringer i den fælles del af planstrategien. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Bemærkningerne fra høringsperioden giver ikke anledning til, at der foreslås ændringer i Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet.

Indstillinger

Strategisk Planlægning og Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet vedtages endeligt i uændret form

  1. at bemærkningerne fra Region Syddanmark og enhedslisten i Vejle besvares med udgangspunkt i bilag 2

  1. at henvendelsen fra LIFA Landinspektører A/S behandles som led i kommuneplanrevisionen 2017

  1. at Byrådets vedtagelse af Planstrategi 2015 bekendtgøres offentligt

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Økonomiudvalget anbefaler at følgende afsnit udgår af planstrategiens fælles del:


” Afgiftsfri zone” er en fælles ambition om:

- Dækningsafgiften for virksomheder aftrappes i løbet af en årrække

- Byggesagsgebyrer for erhvervslivet aftrappes i samme tidsrum”

Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.  


Punkt 114 Igangsætning af Kommuneplan 2017-2029

Sagsbeskrivelse

Ifølge planloven skal byrådet foretage en hel eller delvis revision af kommuneplanen hvert 4. år og inden udgangen af byrådets valgperiode.


Forud for igangsætning af kommuneplanrevisionen, skal byrådet vedtage en planstrategi. Planstrategien skal udpege, hvilken retning byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i. Det er dermed planstrategien, der beskriver de temaer, som skal være omdrejningspunktet for den efterfølgende revision af kommuneplanen.


Med den endelige vedtagelse af Planstrategi 2015 (jf. anden sag på dagsordenen) er fundamentet for den kommende kommuneplanrevision på plads. Det er nu tid til formelt set at få igangsat arbejdet med Kommuneplan 2017-2029 med tilhørende indkaldelse af idéer og forslag til den kommende kommuneplanrevision (foroffentlighedsfasen).


Gennem mere end 20 år har kommunerne i Trekantområdet haft et kommuneplansamarbejde. I dag samarbejder Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle kommuner om såvel planstrategi som kommuneplan. Konkret udmøntes samarbejdet i nogle fælles dokumenter, der omfatter hele Trekantområdet, og nogle lokale dokumenter, som udelukkende omfatter Fredericia Kommune.


Planstrategi 2015 består af to dele:

  • En fælles del for Trekantområdet (Trekantområdets Planstrategi 2015 – ”Metropol på vej”)
  • En lokal del for Fredericia Kommune (Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune).

Kommuneplan 2013-2025 består ligeledes af to dele:

  • Trekantområdets fælles hovedstruktur og retningslinjer, som indeholder de overordnede mål og handlinger for hele Trekantområdet med tilhørende retningslinjer og redegørelser.
  • Fredericia Kommunes lokale hovedstruktur, som indeholder de lokale mål og handlinger for Fredericia Kommune med tilhørende lokale retningslinjer og redegørelser samt rammer for lokalplanlægningen.

Med Planstrategi 2015 er det besluttet, at Kommuneplan 2013-2025 skal delvist revideres.


De temaer, der skal revideres i Trekantområdets fælles hovedstruktur og retningslinjer, fremgår af Trekantområdets Planstrategi 2015 – ”Metropol på vej” og er følgende:

  • Sikre attraktive boligmiljøer i Trekantområdet
  • Forbedre adgang og kvalitet i natur- og kystområderne
  • Udarbejdelse af ”et grønt Danmarkskort”

Derudover er der vedtaget nogle udmeldinger om kommuneplanrevisionen, som gælder for både den fælles og lokale del af kommuneplanen:

  • Det er et mål at fastholde det samlede arealudlæg til byudvikling, så eventuelle nye udlæg opnås ved at nedlægge tilsvarende arealudlæg andre steder.
  • Kommuneplanen ajourføres og opdateres i forhold til statslige planer samt ændret lovgivning.
  • Arealudpegninger, retningslinjer og redegørelse ajourføres og evt. nye retningslinjer indføres på baggrund af erfaringer fra administrationen af Kommuneplan for Trekantområdet 2013-2025.

Der skal ligeledes tages højde for de statslige krav til kommuneplanlægningen. Dem kender vi endnu ikke indholdet af.


De temaer, der skal revideres i Fredericia Kommunes lokale hovedstruktur og rammedel, fremgår af Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune. Temaerne er følgende:

  • Bymidten – Kommunens vækstdriver
  • Bosætning – Attraktive boliger og bomiljøer
  • Erhverv – Viden og arbejdspladser
  • Vand og land – Natur- og landskabsværdier

I den lokale planstrategi er der under hvert tema nævnt en række specifikke emner, som skal indgå i den kommende kommuneplanrevision.


Tidsplan

Ofte er vedtagelsen af kommuneplanen noget af det sidste, som det afgående byråd beslutter inden valgperiodens udløb. Af den grund har Trekantområdets styregruppe for plan og infrastruktur (kommunaldirektørgruppen) en intention om at sikre det siddende byråd mulighed for selv at arbejde med den nye kommuneplan.


Styregruppen har derfor lagt en stram tidsplan for kommuneplanrevisionen. Den sikrer, at Kommuneplan 2017-2029 kan endeligt vedtages i de 6 byråd i april 2017.


Kommuneplanforslaget vil komme i intern politisk og administrativ høring i april-maj 2016, og Forslag til Kommuneplan 2017-2029 vil blive behandlet i de 6 byråd i august-september 2016.


Prioritering 

Den stramme tidsplan gør, at det ikke er muligt at gennemføre en revision af alle de specifikke revisionsemner i den lokale planstrategi.


Der er opstillet et succeskriterium for kommuneplanrevisionen. Succeskriteriet er, at byrådet skal kunne genfinde de kommuneplanrelevante dele af byrådets Vision 2020 i Kommuneplan 2017-2029. Med kommuneplanrelevant menes de elementer, som har direkte ophæng i fysisk planlægning. Det drejer sig om overskrifterne:

  • Fredericia skal vokse
  • En grøn kulturkommune
  • Et stærkt erhvervsliv

Succeskriteriet er styrende for, hvilke af de specifikke revisionsemner der vil indgå i kommuneplanrevisionen, og hvilke der vil blive udskudt til senere revision i den kommende planperiode.


Nogle af de udskudte revisionsemner falder i princippet indenfor succeskriteriets rammer. Det er her vurderet, at det er muligt og samtidig hensigtsmæssigt at udskyde emnerne til senere revision, så der kan allokeres den fornødne tid til opgaveløsningen.  


Nye revisionsemner

I den forbindelse skal det nævnes, at der i den kommende kommuneplanrevision er to emner, som ikke er omtalt i Planstrategi 2015.

  • Det ene revisionsemne vedrører arealudlæg til boliger, hvor der vil blive arbejdet med muligheden for at udlægge nye arealer i kommuneplanen til boligformål. Da vi arbejder med en målsætning om at fastholde det samlede arealudlæg til byudvikling, vil eventuelle nye udlæg kunne opnås ved at nedlægge tilsvarende arealudlæg andre steder i kommunen.
  • Det andet revisionsemne vedrører begrebet landskabsparker og en eventuel afvikling af udpegningen. Der er behov for en vurdering af, om de beskyttelseshensyn, som landskabsparkerne rummer, varetages i tilstrækkelig grad andet steds i forhold til det kommende kommuneplantillæg vedrørende Naturpark Lillebælt og det kommende ”grønne Danmarkskort”. 

Igangsætning og foroffentlighedsfase

I direkte forlængelse af beslutningen om igangsætning af arbejdet med Kommuneplan 2017-2029, afholder vi en lovpligtig foroffentlighedsfase til indkaldelse af idéer og forslag til den kommende kommuneplan. Perioden vil udgøre 14 dage og foregå digitalt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Strategisk Planlægning vurderer, at der med den stramme tidsplan in mente er foretaget en kvalificeret prioritering af de revisionsemner, som vil være at finde i Kommuneplan 2017-2029, og at vi derigennem fortsat lever op til intentionen i revisionsbeslutningen.


For kort tid siden havde Fredericia Kommune en stor borgerinddragelsesproces i forbindelse med tilblivelsen af byrådets Vision 2020. Set i det lys samt i lyset af det forhold, at den indholdsmæssige prioritering af revisionsemner bliver tilrettelagt efter Vision 2020, vurderes det, at en minimal offentlighedsfase på 14 dage, der foregår digitalt, vil være tilstrækkeligt ift. indkaldelse af idéer og forslag til Kommuneplan 2017-2029.

Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller, at det anbefales overfor byrådet


  • At arbejdet med Kommuneplan 2017-2029 igangsættes.
  • At der afholdes en minimal foroffentlighedsfase på 14 dage, der udelukkende foregår digitalt.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet.


Byrådet ønsker en halvårlig orientering om igangsatte aktiviteter.

Punkt 115 Vedtagelse af Fredericia Kommunes vandhandleplan 2010 - 2015

Sagsbeskrivelse

Udkast til Fredericia Kommunes vandhandleplan 2010 – 2015 blev behandlet af Miljø- og Energiudvalget den 17. februar 2015 (sag nr. 6) og af Økonomiudvalget den 3. marts 2015 (sag nr. 27). Udkastet til vandhandleplan blev tiltrådt af Byrådet den 9. marts 2015 (sag nr. 22). Efterfølgende har planen været i offentlig høring i perioden 17. marts til 13. maj 2015.


Der er kommet bemærkninger fra Naturstyrelsen. Naturstyrelsen gjorde opmærksom på, at vandhandleplanen manglede en redegørelse for Natura 2000-handleplaner (der findes ikke Natura 2000 områder i Fredericia). Der er nu tilføjet et afsnit i vandhandleplanen om Natura 2000.


Derudover er vandhandleplanen blevet ajourført. Det betyder, at status for de to vandløbsprojekter, der er afsluttet maj-juni 2015, er ændret fra igangværende til afsluttede.  


Fredericia Kommunes vandhandleplan for 2010 – 2015 blev også vedtaget af Byrådet 12. november 2012. Efterfølgende hjemviste Natur- og Miljøklagenævnet imidlertid statens vandplaner, herunder vandplanen for Lillebælt / Jylland, til fornyet behandling i Naturstyrelsen. Det medførte, at kommunernes vandhandleplaner også blev ugyldige, da ophænget til de kommunale vandhandleplaner var de ugyldiggjorte statslige vandplaner.


De statslige vandplaner blev igen offentliggjort december 2014. Statens vandplaner skal følges op af kommunale handleplaner, hvor kommunerne nærmere redegør for, hvordan den statslige vandplan og dens indsatsprogram vil blive realiseret inden for kommunernes geografiske område.


Det er åbenlyst, at tiden er løbet fra den kommunale vandhandleplan, der på grund af vandplanens fem års forsinkelse nu primært er en statusbeskrivelse af udførte tiltag / igangværende tiltag i perioden 2010–2015 frem for det tiltænkte planlægningsdokument.


Høringen af vandhandleplanen gav derfor begrænset mening, hvilket afspejles i, at kun Naturstyrelsen er kommet med bemærkninger. De relevante interessenter blev taget i ed ved udarbejdelse af vandhandleplanen i 2012.


Den kommunale vandhandleplan skal være vedtaget senest ét år efter statens offentliggørelse af vandplanerne, dvs. senest december 2015.

Økonomiske konsekvenser

På spildevandsområdet (overløbsbygværker) er tiltagene finansieret via brugerbetaling, dvs. de opkrævede spildevandsgebyrer til Fredericia Spildevand og Energi A/S.


Forbedret rensning for ejendomme i det åbne land er delvist finansieret af den pågældende grundejer, og restøkonomien afholdes af Fredericia Spildevand og Energi A/S.


Som udgangspunkt er vådområdeindsatsen og anlægsprojekterne på vandløbsområdet 100 % statsfinansierede. Det har dog vist sig, at der er behov for en mindre kommunal medfinansiering til projekterne for at kunne gennemføre disse. Trafik & Natur har midler inden for de sædvanlige budgetmæssige rammer og via spar/lån til at håndtere mindre ekstraudgifter.

Vurdering

Tidsplanen for gennemførelse af projekterne har været stram, men projekterne har været prioriteret højt.


Der udestår ét projekt (vådområdeprojektet på Trelde). Staten har endnu ikke svaret på kommunens forespørgsel om ændring af tilsagn. Det er derfor uvist, om projektet kan gennemføres.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Energiudvalget indstiller til økonomiudvalget og Byrådet,


-  at forslag til Fredericia Kommunes vandhandleplan 2010 – 2015 vedtages med de nævnte ændringer (Natura 2000 og status for 2 nu afsluttede projekter) 

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet

Punkt 116 Tillæg til Fredericia Kommunes Spildevandsplan - Regnvandsbassin ved Skovhavebækken

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har i samarbejde med Fredericia Spildevand og Energi A/S udarbejdet et forslag til tillæg til Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2013-2017.

 

Skovhavebækken er hydraulisk overbelastet ved regnvejr på grund af de mange udledninger af regnvand. I Spildevandsplanen for Fredericia Kommune 2013-2017 er det beskrevet, at miljøtilstanden for Skovhavebækken skal forbedres. Der er udarbejdet en mulig løsning, længst opstrøms i Skovhavebækken, for at neddrosle vandmængderne ved udløbet samt sikre mulighed for tilbageholdelse af sand og miljøfremmede stoffer, der stammer fra de bagvedliggende arealer.

 

Etablering af regnvandsbassinet vil have en positiv virkning på Skovhavebækken. Projektet vil medvirke til at forbedre miljøtilstanden i Skovhavebækken samt sikre bedre levevilkår for både vandløbsinsekter og fiskeyngel.  Projektområdets længde er 165 m i Skovhavebækken.

 

Anlægsprojektet består af følgende: 

  • Det eksisterende indløbsbygværk anvendes til opstuvning
  • Der udgraves/opdæmmes et forbassin på 370 m3 med sandfang og olieudskiller
  • Der ombygges eksisterende ca. 100 m vandløbsstrækning til sekundært opstuvningsbassin (gennemløbsbassin) med opstuvningsvolumen på 2250 m3
  • Dæmning anlægges med en faunapassabel regulator

Økonomiske konsekvenser

Ingen, idet projektet finansieres af Fredericia Spildevand og Energi A/S.

Vurdering

Trafik & Miljø vurderer, at realisering af tillæg nr. 1 til Spildevandsplan 2013-2017 vil give et væsentligt bidrag til forbedring af tilstanden i vandmiljøet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet,  


  • at forslaget til Tillæg nr. 1 til spildevandsplan godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger
  • at administrationen bemyndiges til at færdigredigere forslaget, inden det offentliggøres

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet

Punkt 117 Parkeringsforhold på Østerstrand - indførelse af betalingsparkering

Sagsbeskrivelse

På baggrund af Vision Østerstrand, der blev vedtaget af Byrådet den 22. juni 2015 har Teknik & Miljø udarbejdet et forslag til ændring af parkeringsforholdene ved Østerstrand.


Som bilag findes skitse for fremtidige parkeringsarealer henholdsvis nord for nuværende p-plads samt supplerende langs Øster Voldgade.


På nuværende parkeringsplads kan ca. 40 biler holde parkeret. Ny plads mod nord får plads til 55 biler. Anlæg af parkeringspladser langs Øster Voldgade vil ske på en del af voldanlægget, hvilket forudsætter tilladelse fra Kulturstyrelsen. Etablering af ny parkering langs Øster Voldgade giver plads for op til 48 biler. Projektet skal udformes under hensynstagen til de trafikale forhold på Øster Voldgade og i dialog med de omkringliggende beboere. Projektet kan evt. opdeles i etaper alt efter parkeringsbehovets omfang.


For bilister, der skal standse kortvarigt og evt. afsætte gæster til stranden, etableres en mindre, men central afsætningsplads. Plads til handicapparkering placeres centralt nær badeanstalten og café.


Forslaget indebærer en flytning af den nuværende parkeringsplads mod nord for at fremme en mere hensigtsmæssig trafikafvikling blandt fodgængere, cyklister og bilister. Den nuværende parkeringsplads skal give plads til et centralt beliggende opholdsareal til glæde for borgere og turister.


Den ny parkeringsplads nord for den nuværende etableres med betalingsparkering på samme vilkår som kommunens øvrige betalingspladser. Det vil sige betalingsparkering fra 9 til 17 alle ugens dage, 12 kr. i timen som ved Madsby Parken. Betalingsparkering etableres for at sikre at en fornuftig trafikafvikling. Dette understøttes af gratispladserne langs Øster Voldgade samt af- og pålæsningsmuligheder som vist på bilaget.

Økonomiske konsekvenser

Etablering af betalingsparkeringspladsen på Østerstrand inkl. 2 p-automater anslås at koste 1 mio. kr., og der forventes en årlig driftsudgift på 20.000,- kr. Indtægten forventes årligt at beløbe sig til 0,2 mio. kr. Dette betyder, at parkeringspladsen vil være betalt på 5 til 6 år. Sagen vil således være en 0-sag for kommunen.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Anlæg parkeringsplads (XA-50204)

1,000

1,000

1,000

Drift af parkeringspladsen, By- og Teknikudvalget

0,020

0,020

0,020

0,020

Indtægter parkering, By- og Teknikudvalget

 

-0,200

-0,200

-0,200

-0,200

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

1,000

-0,180

-0,180

-0,180

-0,180

 

 


Vurdering

Omlægning af parkeringsarealer og tilvejebringelse af større centralt beliggende opholdsareal vil medføre et markant løft i niveau for den centrale del af Østerstrand. Et nyt og udvidet opholdsareal, der rummer multifunktionelle publikumsfaciliteter, vil give nye aktivitets- og oplevelsesmuligheder for såvel den enkelte borger som foreningslivet generelt. Mulighed for at etablere en danseplads som en del af det multifunktionelle opholdsareal er en oplagt mulighed for at tænke fremadrettet og nyskabende, så også helt nye aktiviteter i Fredericia og Trekantområdet kan foregå på opholdsarealet.

 

Den nuværende parkeringsplads flyttes mod nord, således at trafikafviklingen flyttes væk fra den nuværende centrale del af stranden. Den ny parkeringsplads bibeholdes som en grøn plads, fx ved hjælp af græsarmering. Der indføres betalingsparkering til regulering af antal biler. Der gives plads til parkering af 55 biler på den ny parkeringsplads, mod ca. 40 på den nuværende. Handicapparkering placeres centralt nær opholdsarealet og badeanstalt. 


Den nye parkeringsplads mod nord tilvejebringer ca. 15 ekstra holdepladser. Forudsat tilladelse fra Kulturstyrelsen er det muligt at etablere plads op til 48 biler langs Øster Voldgade, hvilket samlet set vil resultere i 63 nye parkeringspladser. Behovet for flere parkeringspladser vurderes at stige i takt med moderniseringer af Østerstrand, jf. visionen for Østerstrand, og en forventet øget popularitet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

  1. at der indføres betalingsparkering ved ny parkeringsplads på Østerstrand som beskrevet i sagen

 

  1. at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Et flertal bestående af Sten Wrist Ørts, Lars Ejby Pedersen, Christian Bro, Turan Savas, Nicolaj Wyke og Jan Schrøder besluttede at anbefale sagen overfor Økonomiudvalget.


Jean Brahe stemte imod.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Et flertal bestående af A, F, O, V og Ø godkendte sagen som indstillet. Et mindretal bestående af C stemte imod.

Punkt 118 Skolevejsprojekter

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med ændringen af skolestrukturen i Fredericia Kommune i 2013 udarbejdede Vej & Park i 2012 et notat, der beskrev 43 tiltag til at sikre nye skoleveje. Disse tiltag indeholdte et anlægsoverslag og var prioriteret 1, 2 og 3. Anlægsoverslaget på de 43 tiltag var som følger:  

  1. Prioriteter kr. 2.963.000.
  2. Prioriteter kr. 8.549.000.
  3. Prioriteter kr. 3.605.000.

Den samlede sum på 15,1 mio. kr. indeholdt desuden to cykelstiprojekter: cykelsti til Bredstrup/Pjedsted og cykelsti på Egeskovvej n. for byzonen.


I sommeren 2013 startede anlægsarbejderne, og disse fortsatte i 2014. De samlede midler på 1,33 mio. kr. er nu brugt, og de etablerede tiltag er:


Ullerupbæk Bæk Skolen: 

  • Lumbyesvej/Skjoldborgvej ved Vejlevej
    • Cykelbaner op til Vejlevej
    • Cyklistsignaler med førgrønt for cyklisterne
    • Blå baner ud til vejmidten
  • Teglværksvej/Prangervej
    • Midterhelle og 2 busbump til 30 km/t
  • Prangervej/Vestre Ringvej
  • Vestre Ringvej: Blå baner ud til vejmidten
    • Holbergsvej: Busbump
  • Bredstrupvej
    • 10 chikaner, opsat i sæt af to.
  • Chr. Winthers Vej
    • Ændret skiltning ved skolen og forbedrede cyklistforhold

Kristinebjergskolen: 

  • Treldevej
    • Ved. Havepladsvej: Bump til 30 km/t
    • Ved Indre Ringvej: Midterhelle og blå cykelbane
    • Syd for Kaltoftevej: Bump til 30 km/t
  • Nørrebrogade
    • Syd for Primulavej: En midterhelle og bump til 30 km/t
    • Syd for Lærkevej: En midterhelle og bump til 30 km/t
    • Nord for Høgevej: Bump til 30 km/t
    • Nord for 6. Julivej: En midterhelle og bump til 30 km/t

 

Erritsø Fællesskole: 

  • Kystvejen/Lundtoften
    • 30 km/t bump
  • Stitunnel under Snoghøj Landevej
    • Maling af tunnelen
  • Landlystvej/Gl. Landevej
    • Midterhelle
  • Erritsø Bygade
    • Krogsagervej: Bump til 30 km/t
    • Tonne Kjærs Vej: Bump til 30 km/t
    • Tonne Kjærs Vej: Mindre ombygning af vejen.
  • Brovadvej
    • Tonne Kjærs Vej: Hævet flade i asfalt, samt opbygning af stitilslutning

Det løbende samarbejde med skolerne viser, at de 1,33 mio. kr., der foreløbig er investeret, ikke er tilstrækkeligt, og særligt i områderne omkring skolerne er der behov for investeringer, der tilgodeser de ændrede forhold i elevsammensætningen. Flere af skolerne har behov for bedre af- og pålæsningsforhold samt p-pladser, mens flere ligeledes har behov for bedre krydsningsmuligheder m.m.


Økonomiske konsekvenser

De 1,33 mio. kr., der var afsat til de første projekter, er opbrugt. I forbindelse med vedtagelsen af projekterne blev det besluttet, at der ved afslutning af projektet afsættes midler til den afledte drift.  


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Veje & Parker, By- og teknikudvalget

 

0,030 

0,030 

0,030 

0,030 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,030 

0,030 

0,030 

0,030 

 

 


Den afledte drift omfatter genmarkering af striber samt den løbende drift af skilte, pullerter m.m.


Vurdering

Flere projekter fra den oprindelig plan kan realiseres i anden sammenhæng, blandt andet Fredericia Trafiksikkerhedsby, samt ved de afsatte midler til cykelstier. Der er dog stadig et massivt behov for investeringer omkring skolerne. Der mangler knap 6 mio. kr. i forhold de oprindelige overslag, når projekter, der realiseres i anden sammenhæng, ikke medregnes.


Trafik & Natur anbefaler derfor, at der i budgettet for 2016 afsattes 2,5 mio. kroner til etablering tiltag omkring skolerne samtidig med, at fremtidige skolevejsprojekter inddrages i den kommende trafiksikkerhedsplan og prioriteres særskilt i denne. Projekterne i trafiksikkerhedsplanen vil herefter kunne danne baggrund for nødvendige investeringer i de kommende år.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  • at orienteringen om etablerede tiltag tages til efterretning
  • at ønsket om yderligere midler til sikring af skoleveje medtages i budgetforhandlingerne for 2016
  • at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer
  • at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 18-08-2015

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet.

Punkt 119 Asfaltvedligehold

Sagsbeskrivelse

Byrådet blev på budgetseminar i juni måned 2015 præsenteret for en samlet genopretningsplan vedrørende vedligehold af veje, stier, fortove og broer i Fredericia Kommune. En del af planen indebærer, at der allerede i 2015 afsættes midler og påbegyndes vedligehold for 10,5 millioner kroner. Med denne sag indstilles at der afsættes penge til formålet og at arbejdet påbegyndes.


--


Fredericia Kommune har et vejnet på 407 km offentlige veje. Vejnettet er nedslidt, og der et efterslæb på vedligeholdelsen.


Kommunen har ved tilsyn samt beregninger i kommunens vejforvaltningssystem kunnet konstatere, at vejnettet bliver i dårligere og dårligere stand. Det årlige budget til asfaltvedligeholdelse er ikke tilstrækkeligt til at undgå forfald af det samlede vejnet.


Skal dette stoppes, er der behov for at dele af vejnettet inkl. nogle cykelstier vedligeholdes med ny asfalt samt større reparationer. Vedligeholdelsen af de veje, der er i dårligst stand i forhold til trafikbelastning og risiko for ekstra nedbrydning, er vurderet til at koste 10,50 mio. kr.


Den nærmere afgrænsning af, hvilke veje, der allerede i 2015 renoveres afhænger af resultatet af det udbud Vej og Park har forberedt.


Økonomiske konsekvenser

 De 10,5 mio. kr. er ikke afsat i budgettet, og der vil derfor være behov for en tillægsbevilling på 10,5 mio.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Vej istandsættelse (xa-50032)

10,50 

 

 

 

10,5

10,5

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

10,50

 

 

 

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der er behov for en ekstra indsat på vejvedligeholdelsen i år, for at sikre at vejnettet ikke forfalder mere og medføre endnu større vedligeholdelses udgifter.


Der er beregnet en merudgift ved, at udsætte arbejdet til 2016 på ca. 5 mio. kr.


Teknik & Miljø vurderer samtidigt, at det er muligt at få meget asfalt for pengene i øjeblikket, da olieprisen er lav og asfaltpriserne følger oliepriserne. En udfordring kan være at arbejdet skal udføres inden vinteren påbegynder. Dette kan også have betydning for prisen.


Teknik & Miljø vurderer derfor at et beløb på 10,5 mio. kr. vil kunne sikre en stor del af de veje i Fredericia, der er i dårligst stand. Dette vil betyde at efterslæbet på vedligeholdelsen minimeres og vejnettets forfald bremses.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet ”økonomiske konsekvenser” anviste ændringer.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet

Punkt 120 Stamspor

Sagsbeskrivelse

Fredericia kommune har 4 km kommunale stamspor. Der er 1,9 km stamspor i Taulov og 2,1 km ved Vejlbyvej. Stamsporene er forbundet til Banedanmarks jernbanenet og bliver benyttet af flere virksomheder, der er afhængige af at kunne benytte sporene.


Budgettet til stamspor er på 100.000,- kr. Dette beløb skal dække beskæring af beplantning, ukrudtsbekæmpelse, sportilsyn, sporskiftetilsyn, smøring, reparationer af signalanlæg og belysning med mere.  Budgettet rækker kun til de allermest nødvendige opgaver, hvorfor der ikke er penge til større reparationer.


Banedanmark, der fører tilsyn med stamsporene, har efter besigtigelse af stamsporet i Taulov vurderet, at der skal ske en større reparation af sporet, for at kunne holde sporet åbent og farbart.  Dette skyldes en kombination af, at gamle sveller og tungt materiel på skinnerne har gjort, at bl.a. sporene i kurverne er godt slidte. Såfremt kommunen ønsker at holde sporet åbent, skal dette udbedres. Hvis reparationerne ikke bliver udført vil Banedanmark lukke sporet inden for det næste år.


Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune har fra Banedanmark fået en overslagspris på 300.000,- kroner for at få arbejdet udført. Der er ikke afsat penge i budgettet til disse ekstraordinære reparationer og vedligeholdelse af kommunens stamspor. Det vil være muligt at finansiere reparationerne ved at anvende 300.000,- som er i overskud på anlægsprojektet Stakkelsvang.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Renovering af stamspor  (XA-50202)

0,300 

0,300 

0,300

Veje og Parker, By- og Teknikudvalg

0,100

0,100

0,100

0,100

Nyt vejanlæg ved Stakkelsvang (xa-50076)

-0,300

-0,300

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,100

0,100

0,100

0,100

 

 


Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at stamsporet bør renoveres snarest muligt af hensyn til virksomhedernes mulighed for at få fragtet deres produkter ud på Banedanmarks jernbanenet.


Teknik & Miljø vurderer, at det er vigtigt at sporene også vedligeholdes fremadrettet. Der bør derfor afsættes yderligere 100.000,- kroner om året for at sikre den nødvendige vedligeholdelse. Dette vil sikre, at sporene kan driftes fornuftigt. Der vil dog stadig kunne opstå behov for ekstraordinære udgifter til vedligeholdelse til for eksempel udskiftning af sveller eller skinner.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller

  1. at renoveringsarbejdet i gangsættes snarest muligt
  2. at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer
  3. at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 18-08-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet.

Punkt 121 Fokus på velfærdsteknologi - Bedre velfærd for færre ressourcer

Sagsbeskrivelse

Sagsresume

Med fokus på at øge borgernes selvstændighed, tryghed og livskvalitet ønsker forvaltningen at arbejde mere proaktivt med velfærdsteknologi.  Som et led i projekt Længst muligt i eget liv, skal velfærdsteknologi udvikles til at være borgernes redskab i hverdagen. Den valgte velfærdsteknologi er til gavn for borgerne, medarbejderne og ressourceforbruget.

 

Sagsfremstilling

I henhold til økonomiaftalen 2014 skal alle kommuner inden udgangen af 2017 have implementeret fire velfærdsteknologier:

 

·  Forflytningsteknologi, fra 2 til 1

·  Vasketoiletter

·  Spiserobotter

·  Bedre brug af hjælpemidler.

 

Fredericia Kommune er allerede i gang med at udbrede de 4 indsatser. De indgår i en række af projekter med fokus på et perfekt match mellem borger og teknologi. Anvendelse af velfærdsteknologi er ikke et mål i sig selv, men et middel til, at borgere med handicap eller lignende kan leve mere selvstændigt.


Programmet for velfærdsteknologi går på tværs af Pleje, Sundhed og Voksenservice. Sagen behandles både i Social- og Omsorgsudvalget, i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og i Byrådet.


For medarbejderne kan velfærdsteknologi medføre mulighed for mere ligeværdig kontakt med borgeren og et bedre arbejdsmiljø. Resultatet er mindre nedslidning og en bedre brug af medarbejdernes ressourcer.


Hvad er velfærdsteknologi?

 

Velfærdsteknologi spænder over alt fra intelligente senge til interaktive skærme til apps. Det er teknologier, der understøtter borgernes fysiske, psykiske og mentale funktionsevner.

 

Eksempler på teknologi, som andre nordiske lande benytter i dag:

 

En ældre borgers urinladningsmønster rapporteres i 72 timer via bleer med sensorer. Informationen i rapporten bidrager til, at plejepersonalet kan fastsætte, hvilke bleprodukter, som egner sig bedst til borgeren, anbefalede tidspunkter for toiletbesøg og frekvens for skift af bleer dag og nat. En velfærdsteknologi, som bidrager til bedre kontinenspleje og velvære for beboeren. Slut med at vågne gennemvædet i egen urin – og slut med udskiftning (og vask) af alt sengetøj for medarbejderen.


En borger med en kronisk lungelidelse, som skal træne sin lungekapacitet, kan ved hjælp af virtuel træning træne selv derhjemme, eller en fysioterapeut kan via en skærm overvåge træningen og vejlede borgeren. Borgeren får mulighed for at træne, når der er tid og overskud til det. Samtidig kan borgeren undgå transport. Kommunen imødekommer en stigende efterspørgsel efter træning for samme eller færre ressourcer. I bedste fald spares på antallet af indlæggelser, som kommunen normalt medfinansierer.


Forvaltningen ønsker at købe og udbrede udvalgte teknologier, så Fredericia Kommune kan leve op til byrådets vision samt lokale, regionale og nationaler strategier for velfærdsteknologi.


 Succeskriterier for anvendelse af velfærdsteknologi:


    • Øge borgerens selvstændighed, tryghed og livskvalitet.
    • Øge medarbejderens trivsel.
    • Udvikle kommunale velfærdsydelser, hvor effektivitet og kvalitet bevares eller øges, og omkostningen reduceres.
    • At fremme en kultur omkring udvikling og brug af velfærdsteknologi.

Økonomiske konsekvenser

Fra puljen velfærdsinnovation på 2 mio. kr., som er en del af anlægsbudget 2015 under Økonomiudvalget, disponeres 1 mio. kr. til indkøb og implementering af velfærdsteknologi. Yderligere udgifter/investeringer dækkes af fagområderne.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen anbefaler, at udvalget til Økonomiudvalg og Byrådet indstiller,


  1. at der fra velfærdsinnovationspuljen frigives 1 mio. kr. til køb og implementering af velfærdsteknologi.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 18-08-2015

Godkendt.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-08-2015

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales med den bemærkning at anvendelsen af velfærdsteknologi skal ske i tæt dialog med borgerne.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.

Punkt 122 Bevilling til ombygning og indretning af vagtcentral

Sagsbeskrivelse

Byrådene i Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle Kommuner har ved årsskiftet 2014/2015 tilkendegivet, at man ønsker at etablere et kommunalt fællesskab på beredskabsområdet.


Det blev aftalt, at den fysiske placering af den overordnede ledelse og administration bliver i Vejle Kommune. Den fysiske placering af vagtcentral med tilhørende operative funktioner bliver i Fredericia Kommune.


Det betyder, at vagtcentralerne i Kolding og Vejle flyttes til Fredericia.


Den nuværende vagtcentral kan ikke rumme den udvidelse, der her er tale om i de nuværende lokaler. Samtidig kræves det, at en ny vagtcentral skal kunne opfylde kravene til en sikret vagtcentral.


Vagtcentralen ønskes derfor placeret på førstesalen i hovedbygningen, da det bygningsmæssigt vil være lettere at ændre på bygningens konstruktioner her.


I forbindelse med ombygningen vil plastvinduespartierne og plastvinduerne blive udskiftet, da de er slidte og der ikke kan skaffe reservedele til dem. Bygningen bliver efterisoleret og dermed vil man kunne opnå energibesparelser i forhold til i dag.


Indretningen af bygningen med stabs – og møderum, samt vagtcentral sker i et samarbejde med ledelsen af det kommende Trekantområdets Brandvæsen. Facility vil stå for projekt med ombygningen og indretningen af vagtcentralen.


Facility har anslået, at ombygningen vil beløbe sig til 6.5 mil. kr excl. moms.  Selve indretningen (servere, vagtbord, møbler m.m ) vil Trekantområdets Brandvæsen skulle finansiere.


Trekantområdets Brandvæsen skal betale husleje og her vil den ønskede anlægsbevilling kunne indregnes og tilbagebetales.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser fremgår af nedenstående skema:


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Vagtcentral - ombygning / indretning

 

6,500

 

 

 

6,500

6,500

Drift - øget lejeindtægt

 

-0,650

-0,650

-0,650

-0,650

 

 


 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

5,850

-0,650

-0,650

-0,650

 

 


Udgiften til indretning pålægges huslejen til Trekantområdets Brandvæsen med en tilbagebetalingstid på 10 år.

Vurdering

Fredericia Kommune har ønsket at få den fysiske placering af vagtcentralen med tilhørende operative funktioner i forbindelse med opretningen af Trekantområdets Brandvæsen.


De fysiske rammer til vagtcentralen med tilhørende stabsrum kan kun indrettes på hovedbygningens første sal, som følge af bygningens konstruktive forhold som tidligere beboelse.


Fredericia Kommune vil med den anlægsbevilling få tilbagebetalt investeringen gennem huslejen og samtidig få opgraderet hovedbygningen.


Vagtcentralen vil blive indrettet, så den opfylder kravet til en sikret vagtcentral og dermed opfylde de ønsker og krav Trekantområdets Brandvæsen måtte have til driften af vagtcentralen.


Vagtcentralen skal være operativ fra den 1. april 2016 for at opfylde de ønsker, Trekantområdets Brandvæsen har til en fælles vagtcentral, så man kan opnå de budgetmæssige udfordringer selskabet har.

Indstillinger

Brand & Redning indstiller til Byrådets godkendelse,

  1. at der optages 6.5 mio. kr. på investeringsoversigten i 2016
  2. at der meddeles en anlægsbevilling på 6.5 mio. kr. i 2016.
  3. at investeringen pålignes huslejen til Trekantområdets Brandvæsen over en 10 årig periode.

Beslutning i Beredskabskommissionen den 26-08-2015

Beredskabskommissionen godkender under forudsætning af, at Trekantområdets Brandvæsen indgår en 10 års lejeaftale.


Der eftersendes kalkulation på projektet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Udsat

Punkt 123 Etablering af et fælles beredskab i et fælleskommunalt selskab

Sagsbeskrivelse

I aftalen om kommunernes økonomi for 2015 har KL aftalt med regeringen, at kommunerne senest den 1. januar 2016 skal have etableret op mod og maksimalt 20 beredskabsenheder organiseret i tværkommunale samarbejder. Det betyder i praksis, at antallet af beredskaber reduceres fra 86 til maksimalt 20 i Danmark.

 

Dannelsen af de fælles beredskaber skal ske indenfor den nuværende beredskabslovs rammer. Kommunerne skal dermed selv medvirke til, at der indgås de relevante aftaler om etablering af en række fælleskommunale selskaber i henhold til Lov om kommunernes styrelse § 60 jf. beredskabslovens § 10, stk. 3.

 

Det er en del af aftalen mellem KL og regeringen, at kommunerne under ét bliver reduceret med 50 mio. kr. i 2015 stigende til 75 mio. kr. i 2016 og frem, som bliver reduceret i bloktilskuddet. Derudover er det forudsat i aftalen, at der kan frigøres 100 mio. kr. i kommunerne til omprioriteringer i kommunerne. Begge dele udmøntes af selskabet.

 

Byrådene i Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle Kommuner har ved årsskiftet 2014/2015 tilkendegivet, at man ønsker at etablere et sådant kommunalt fællesskab på beredskabsområdet. På denne baggrund indstilles nu til alle 6 Byråd, at vedtægter for Trekantområdets Brandvæsen godkendes.

 

Af hensyn til en sikring af, at beredskabet i alle kommuner fungerer under etableringen af et fælles beredskab vil selve etableringen skulle foregå i flere faser:

  • I 2015 forberedes sammenlægningen. Blandt større opgaver er opbygning af selskabets organisation samt påbegyndelse af arbejdet med en ny fælles risikobaseret dimensionering, der skal godkendes i deltagerkommunerne.
  • Pr. 1. januar 2016 etableres §60 selskabet og den nye Beredskabskommission påbegynder sit arbejde. Når samtlige Byråd har godkendt vedtægter og vilkår, skal statsforvaltningen godkende etableringen af selskabet. 
  • Pr. 1. januar 2016 videreføres en række sideaktiviteter af selskabet. I en opstartperiode 2016-18 vurderer selskabet den varige udførelse vedrørende sideaktiviteter i dialog med ejerkommunerne. 
  • I den videre proces vil den nye fælles risikobaserede dimensionering blive færdiggjort. Det er her, der kan ske ændringer af den nuværende fysiske placering af de enkelte kommuners beredskaber ligesom antallet af medarbejdere vil blive tilpasset det nye selskabs behov. Det økonomiske potentiale effektueres og deltagerkommunerne vil blive tilbudt det serviceniveau, der er nødvendigt i.f.t den risikobaserede dimensionering.

Økonomiske konsekvenser

Særligt vedrørende selskabets økonomiske forudsætninger(bilag 2) kan fremhæves:

 

Med henblik på at skabe forudsætningerne for en realisering af de forudsatte økonomiske gevinster, etableres selskabet med mindst mulig kapitalbinding hvorved der opnås en fleksibilitet i dimensioneringen. Det sker bl.a. ved at større materiel leases, bygninger lejes, tjenestemænd udlånes og administrationsydelser tilkøbes.

 

Selskabets budgetmæssige grundlag er de enkelte kommuners eksisterende økonomiske rammer, korrigeret for en række forhold, inkl. foreløbige beregninger for sideaktiviterne. Derved er budgetterne tilpasset de ændrede økonomiske forhold som følge af bl.a. leje og leasingaftaler. Fra 2019 og frem justeres det samlede budget for selskabet til det laveste udgiftsniveau, som den af de deltagende kommuner i selskabet har.

 

Udgiftsfordelingen i 2016-18 er fastsat ud fra den nuværende kendte fordeling, kommuner imellem, mens den fra 2019 og frem vil være efter andelen af befolkningstallet. En forudsætning herfor er, at de planlagte effektiviseringer effektueres og der derved opnås et ensartet udgiftsniveau.

Vurdering

Særligt vedrørende selskabets vedtægter og overdragelsesaftale skal oplyses følgende:

 

Selskabet navngives: ”Trekantområdets Brandvæsen I/S”. Der er i foråret 2015 ansat en ny Beredskabsdirektør. Den fysiske placering af den overordnede ledelse og administration bliver i Vejle Kommune. Den fysiske placering af vagtcentral med tilhørende operative funktioner bliver i Fredericia Kommune. Der skal indgås en administrationsaftale med Vejle Kommune om økonomi, jura, IT, forsikringer, udbud, kommunikation samt løn og personalejuridiske funktioner. Beredskabscenter Gudsø indskydes i det nye selskab.

 

Den fysiske placering af en række understøttende funktioner til det operative beredskab overlades til det nye selskabs ledelse at beslutte, herunder at overveje om opgaven bedst varetages af selskabet eller om opgaven vil kunne være egnet til at blive udbudt.

 

Spørgsmålet vedrørende det supplerende frivillige beredskab afgøres af den fremtidige ledelse, når der foreligger en ny risikobaseret dimensionering og under hensyntagen til de medvirkende kommuners ønsker og traditioner, herunder geografiske traditioner.


Den fysiske placering af den brandtekniske byggesagsbehandling, brandsyn og beredskabsplanlægning, som varetages af selskabet, sker i de enkelte deltagerkommuner og kommunerne stiller efter nærmere aftale med det nye selskab en arbejdsplads til rådighed for denne funktion.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Beredskabskommissionen godkender sagen og indstiller til Byrådets godkendelse,

  1. at vedtægterne jævnfør bilag 1 godkendes,
  2. at de økonomiske forudsætninger jævnfør bilag 2 godkendes,
  3. at de nuværende sideaktiviteter videreføres af ”Trekantområdets Brandvæsen I/S og der vurderes nærmere på en eventuel fortsættelse heraf i perioden 2016-18,
  4. at udgifter i forbindelse med selskabets etablering fordeles efter befolkningstallet pr. 1. januar 2015.

Beslutning i Beredskabskommissionen den 26-08-2015

Godkendt.


Beredskabskommissionen er meget optaget af, at der fortsat er det nødvendige service- og beredskabsniveau i Fredericia.


De i vedtægten og overdragelsesaftalen nævnte bilag var ikke til stede ved behandlingen.


Disse eftersendes.


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet.

Punkt 124 Ligestillingsredegørelsen 2015

Sagsbeskrivelse

Kommunerne skal hvert andet år afrapportere, hvorledes den kønsmæssige ligestilling er i kommunen, både som arbejdsplads og i forhold til, hvordan vi agerer i forhold til borgerne/brugerne.


Som bilag 1 vedlægges udkast til Ligestillingsredegørelsen 2015.


Fredericia Kommune arbejder personalepolitisk ud fra, at vi ansætter de bedst kvalificerede, kompetenceudvikler efter behov, lønner efter kvalifikationer, og vi inddrager ikke et særligt køns aspekt.


I forhold til borgerne tager vi udgangspunkt i det enkelte menneskes behov, uanset køn.


Ca. ¾ af vore medarbejdere er kvinder, primært fordi det er kvinder, der uddanner sig til de jobtyper, vi efterspørger.


I den øverste ledelse har vi pr. 1.1.2015 en direktion med 2 mænd og 1 kvinde og hos cheferne er der 6 mænd og 7 kvinder.  


Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser


Indstillinger

HR indstiller at Ligestillingsredegørelsen godkendes.


Bilag

Bilag 1: Ligestillingsredegørelsen


Beslutning i Økonomiudvalget den 01-09-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet

Punkt 125 Flytning af byrådsmødet den 9. november 2015

Sagsbeskrivelse

Byrådet har vedtaget en mødeplan som fastlægger, at byrådets møde mandag den 9. november 2015 starter kl. 19.


Borgmesteren er imidlertid forhindret i at deltage i mødet på dette tidspunkt.


Fremrykkes mødetidspunktet til kl. 16, så kan borgmesteren deltage i mødet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet, at byrådsmødet den 9. november 2015 fremrykkes til kl. 16.


Beslutning i Byrådet den 07-09-2015

Godkendt som indstillet.

Punkt 126 Revision af kommunens beredskabsplan (Lukket)

Punkt 127 Opfølgning på forhandlinger (Lukket)