Byrådet - 07-12-2015

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 7 december, 2015 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 146 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt inkl. tillægsdagsorden.

Der var afbud fra Christian Jørgensen, i stedet mødte Hanne Lumby.

Der var afbud fra Jan Schrøder, i stedet mødte Søren P. Jochumsen.


Punkt 147 3. budgetopfølgning samlesag hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i byrådet.

Nedenstående tabel viser ændringer som følge af 3. budgetopfølgning. I bilaget ”Økonomisk oversigt 3BO” vises den aktuelle økonomiske situation efter 3. budgetopfølgning.



3. budget-
opfølgning

Forventet
regnskab

Skatter og generelle tilskud

-0,504

-3.189,2

Serviceudgifter

1,561

2.009,5

Øvrige driftsudgifter

7,042

932,4

Renter


12,1

Resultat af ordinær drift

8,099

-235,1

Anlæg

0,865

122,8

Resultat skattefinansieret område

8,864

-112,4

Jordforsyning/Danmark C

-2,794

-12,4

Brugerfinansieret område (drift og anlæg)

0,007

-0,6

Resultat før finansielle poster

6,177

-125,4

Låneoptagelse


-8,8

Afdrag på lån


101,8

Resultat i alt

6,177

-32,4


3. budgetopfølgning

Kolonnen ”3. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager er specificeret i bilag på sagen. Overordnet set kan sagerne dels i sager med bevillingsmæssig konsekvens (kassesager) og omplaceringer. Nedenfor er de væsentligste sager gennemgået:


Sager med bevillingsmæssige konsekvenser - kassesager 

Samlet set giver 3. budgetopfølgning et kasseindlæg på 6,177 mio. kr., som kan specificeres som følger:


Der er indgået ny aftale mellem Danske Regioner og regeringen, og der lægges i alt -0,504 mio. kr. i kassen.


Dele af kommuneaftalen mellem KL og regeringen havde konsekvenser for 2015, og der er således en samlet tilretning vedrørende lovmæssige ændringer (DUT) på 2,191 mio. kr.


I forbindelse med Byrådets godkendelse af etableringen af Trekantområdets Brandvæsen på mødet den 7. september 2015 blev det blandt andet besluttet, at udgifter i forbindelse med selskabets etablering fordeles efter befolkningstallet pr. 1. januar 2015.


Etableringsudgifterne er ikke endeligt opgjort af Vejle Kommune endnu, men Fredericia Kommunes andel forventes at blive i størrelsesordenen 0,500 mio. kr. Der er ikke afsat midler i budgettet til denne udgift og der er i budgetopfølgningen indregnet tillægsbevilling på 0,500 mio. kr. til finansiering af den regning, der modtages ultimo 2015.


Sammenlægning af beredskaber var helt oprindeligt planlagt med virkning fra 2015. Der er ved budgetlægningerne for 2014-17 og 2015-18 i budgetåret 2015 indregnet dels en lokal kommunal forventet effektiviseringsgevinst på 0,750 mio. kr. som følge af sammenlægning af beredskaber samt en central effektiviseringsgevinst på beredskabsområdet på 0,467 mio. kr. som konsekvens af lov- og cirkulæreprogrammet 2015. Gevinsterne kan ikke realiseres, da sammenlægningen sker fra 2016. Det indstilles derfor, at der gives en tillægsbevilling på i alt 1,717 mio. kr.


Udgifterne til boligstøtte stiger, idet der er en stigning i antallet af borgere, der er berettigede til boligstøtte samtidig med en stigning i gennemsnitsudgiften. Den samlede merudgift udgør med i alt 2,782 mio. kr.


Fredericia Kommune har modtaget et tilskud fra Dong vedrørende energibesparende foranstaltninger. Beløbet på i alt -0,109 mio. kr. lægges i kassen.


I årets budgetlægning blev der afsat 0,250 mio. kr. som et markedsføringsbidrag til håndbolden fra 2016 og frem.  Beløbet blev afsat, under forudsætning af, at der i budgettet allerede var afsat 0,100 mio. kr. Det har imidlertid vist sig, at der kun var afsat budget i 2013 og 2014, af det tidligere byråd. Derfor indstilles det, at der bevilges yderligere 0,100 mio. kr. i budgetopfølgningen, og at beløbet indarbejdes i de kommende års budgetter.


Omplaceringer

Budgetopfølgningen indeholder omplaceringer mellem udvalgene. Der er blandt andet tale om udmøntning af barselsfonden og tilretning af budgetterne vedrørende befordring. Befordring foreslås, tilrettet idet der i forbindelse med budgetopfølgningen er lavet en analyse af omfanget af befordring på udvalgenes områder.


Analysen af befordring viser, at omfanget særligt på Børne- og Uddannelsesudvalgets område er faldet markant i forhold til tidligere. Mindre udgifterne udgør i alt 2,1 mio. kr. Fredericia Kommune har investeret i sikring af skoleveje med det formål at skabe bedre og mere sikre skoleveje for kommunens borgere og samtidig fremme cyklisme. Investeringen antages at have indflydelse på behovet for befordring af især skoleelever. På kørselskontoret viser den mindre befordring sig i form af færre indtægter. Kørselskontoret har forsøgt at tilpasse antallet af chauffører til det ændrede behov, men tilpasningen tager tid som følge af opsigelsesvarsler. Ved budgetopfølgningen indstilles det derfor, at der i 2015 omplaceres 2,1 mio. kr. fra Børne- og Uddannelsesudvalget til By- og Teknikudvalget til udligning af de manglende indtægter.


Analysen viser endvidere, at der er sket en skævvridning mellem Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Uddannelsesudvalget som følge af den differentierede takststruktur, hvor det eksempelvis koster ekstra at medbringe hjælpemidler. Det indstilles på den baggrund, at der fra 2016 og frem laves en permanent omplacering fra Børne- og Uddannelsesudvalget til Social- og Omsorgsudvalget på 2,1 mio. kr. For 2015 håndteres problemet inden for rammerne.


I bilaget ”3. budgetopfølgning 2015 – specifikation” er alle sager nævnt.


Anlægsbevilling

I henhold til bilag ”Ansøgning om anlægsbevilling – 3. budgetopfølgning 2015” søges der om tillægsbevilling til anlægsbevilling på i alt -3,204 mio. kr. og anlægsbevilling på 0,700 mio. kr.


Vurdering

Principper for økonomistyring

Økonomi vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt i budgetopfølgningen.


Overordnede mål i den økonomiske styring

Den samlede vurdering af kommunens økonomi ved 3. budgetopfølgning er, at kommunens økonomi er god og sund. Der er ingen tvivl om, at indsatsen med at genoprette økonomien, som der er blevet arbejdet på i flere år nu viser resultater.  Økonomi vurderer, at kommunen holder 2015-budgettet.


Byrådet har i den økonomiske politik fastlagt retningslinjerne for den økonomiske styring af Fredericia Kommune. Kommunens overordnede mål er balance i økonomien samt en gennemsnitlig likviditet på minimum 150 mio. kr. Den økonomiske politik er overholdt.


Forventninger til spar/lån

I forbindelse med udvalgenes budgetopfølgninger har fagafdelingerne indmeldt deres forventninger til spar/lån for 2015 til 2016. Forventningerne viser, at udvalgene samlet set vil have et spar/lån på 86,987 mio. kr.


Økonomi kan konstatere at forbrugsprocenterne for serviceudgifterne ligger under september 2014. På den baggrund er det Økonomis vurdering, at forventningerne til spar/lån bør opjusteres i 3. budgetopfølgning. Dette er indarbejdet i den økonomiske oversigt, som er vedlagt på sagen.


Indstillinger

Direktionen indstiller


  1. at budgetopfølgningen godkendes som beskrevet

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 148 Endelige takster 2016 Dagtilbud

Sagsbeskrivelse

På baggrund af gældende bestemmelser om forældrebetaling for kommu-nale dagtilbud, fremlægges vedlagte forslag til takstblad for forældrebeta-ling for børnepasning i Fredericia Kommune.

Beregningen af forældrebetalingen tager udgangspunkt i bekendtgørelsen om forældrebetaling for ophold i dag- og klubtilbud til børn.


Dagtilbud – generelt:

I beregningsgrundlaget for taksterne indgår samtlige driftsudgifter, som kan indregnes jf. dagtilbudsloven.


En væsentlig forudsætning i beregningen af taksterne i Fredericia Kom-mune er forventningerne til efterspørgslen efter typen af dagtilbud samt hvordan efterspørgslen af de forskellige moduler fordeler sig.


Forventningen til modulerne er lagt på samme niveau, som har været gældende i 2015:


Forventet efterspørgsel efter forskellige moduler

Modul

47,5 timer

35 timer

0-2 års området

50 %

50 %

3-5 års området

63 %

37 %


Der er sket en væsentlig stigning i antallet som har valgt 35 timers modulet i forhold til tidligere år, hvilket medvirker til at taksterne stiger. 

Dagplejen:

Heldagsplads i 12 månedlige rater.

Taksten er steget fra 2.340 kr. til 2.370 kr., svarende til en årspris på 28.440 kr.

Stigningen på 1,3 % skyldes den generelle prisstigning på lønninger.


Institutionerne:

0-2 år:

Heldagsplads med 11 månedlige rater.

Taksten er steget fra 3.350 kr. til 3.525 kr., svarende til en stigning på 5,2 %. Taksterne for deltidspladser er steget tilsvarende.

Årsprisen for et fuldtidsmodul udgør herefter 38.775 kr. og for et 35-timers modul 28.930 kr.


3-5 år:

Heldagsplads med 11 månedlige rater.

Taksten er steget fra 1.930 kr. til 2.100 kr., svarende til en stigning på 8,8 %. Taksterne for deltidspladser er steget tilsvarende.

Årsprisen for et fuldtidsmodul udgør herefter 23.100 kr. og for et 35-timers modul 17.325 kr.


Takststigningerne i institutionerne skyldes primært den tildeling som området har fået tilført i forbindelse med budgetlægningen 2016-2019 på 8 mio. kr. Heraf udgør de 2 mio. kr. forældrebetaling(25%). Herudover har der været en ændret fordeling i antallet af forældre der har valgt 35-timers moduler i forhold til 2015, hvilket også er medvirkende til takststigning. Endelig er den generelle prisstigning indregnet.


Samlet set forventes der 15 færre 3-5 årige børn som skal passes i kommunale dagtilbud end ved takstberegningen i 2015, mens antallet af 0-2 årige forventes at ligge på samme niveau som i 2015. Nedgangen i antallet af 3-5 årige børn påvirker taksterne for samtlige børn, idet de faste udgifter ved at drive dagtilbud fordeles med lige stor vægt på samtlige børn, uanset alder.


Frokostordning 0-5 år

Takst med 11 månedlige rater.

Taksten er steget med 1,6 % fra 569 kr. til 578 kr. svarende til en årspris på 6.358 kr. Stigningen svarer til den generelle prisstigning. Taksten gæl-der kun for de institutioner hvor forældrene har tilvalgt frokostordningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge afdelingen indstiller


at takstblad forældrebetaling for børnepasning i Fredericia Kommune i 2016 fremsendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-11-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget tiltræder Børn & Unges indstilling.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 149 MOTAS I/S - godkendelse af takster for 2016

Sagsbeskrivelse

Økonomi har modtaget budgetforslag for 2016 fra MOTAS I/S til godkendelse af takster. Derudover har Økonomi modtaget årsberetning og revisionspåtegnet årsrapport for 2014.


I henhold til selskabets vedtægter skal takster for MOTAS I/S sendes til behandling og godkendelse i interessentkommunerne.


Regnskabet for 2014 viser et overskud på 967.269 kr. mod et budgetteret underskud på -415.250 kr.


MOTAS I/S takstblad viser, at taksterne til håndterings- og administrationsgebyr er uændret i forhold til taksterne i 2015. Takstbladet fremgår af bilag 1.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Regnskabet for 2014 for MOTAS I/S er gennemgået, og det giver ikke anledning til bemærkninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


-  at taksterne for MOTAS I/S godkendes.

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 17-11-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 150 Fredericia Spildevand og Energi A/S - godkendelse af prisliste for 2016

Sagsbeskrivelse

I henhold til § 3 i betalingsloven skal den af et spildevandsforsyningsselskab fastsatte kubikmetertakst og bidrag godkendes af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at taksterne overholder det prisloft, som Forsyningssekretariatet, der er myndighed for spildevandsselskaberne, har fastsat for det pågældende spildevandsforsyningsselskab i henhold til § 6 i vandsektorloven.


På den baggrund har Fredericia Spildevand og Energi A/S med henblik på Fredericia Kommunes godkendelse fremsendt budgetforslag og prisliste for afgifter og gebyrer for 2016 for spildevand.

 

Forsyningssekretariatet har den 25. september 2015 til Fredericia Spildevand og Energi A/S udmeldt et prisloft på 25,51 kr. pr. m3 ekskl. moms for 2016.


Fredericia Spildevand og Energi A/S har i budget for 2015 beregnet en basispris på 23,60 kr. pr. m3 afledt spildevand.


Trappemodellen (indført i 2014), som giver rabat til de store spildevandsforbrugere, implementeres over 5 år. Det betyder, at der i 2016 gives 12 % rabat på mængder mellem 500 og 20.000 m3 og 36 % på mængder over 20.000 m3. Gennemsnitsprisen er for 2016 beregnet til 19,40 kr. pr. m3 afledt spildevand.


Selskabet indførte i 2013 et fast bidrag i afregningen med kunderne.

Det faste bidrag blev indført for at fordele selskabets administrative omkostninger mere jævnt på alle kunder. Det vurderes, at et fast bidrag på 300 kr. ekskl. moms er fornuftigt og dækker de omkostninger, som selskabet har til kundehåndtering, kontorhold mv.


Fredericia Spildevand og Energi A/S’ prisliste for 2016 er sammensat således:



2014

Pris ekskl. moms

2015

Pris ekskl. moms

2016

Pris ekskl. moms

Vandafledningsbidrag, basispris pr. m³

20,60 kr.

22,00 kr.

23,60 kr.

Fast bidrag, pr. stikledning 

300,00 kr.

300,00 kr.

300,00 kr.

Tilslutningsbidrag – både regn- og spildevand til afløbssystemet pr. boligenhed

48.429,00 kr.

48.142,00 kr.

47.591,90 kr.

Tilslutningsbidrag – ej tilsluttet tag- og overfladevand pr. boligenhed

29.057,40 kr.

28.885,20 kr.

28.555,14 kr.

Øvrige indtægter, herunder tilslutningsbidrag, særbidrag mv. - omregnet til pr. m³


2,59 kr.

2,61 kr.

2,58 kr.

Fredericia Spildevands samlede indtægter pr. m³

22,97 kr.

23,00 kr.

22,97 kr.

Prisloft fra Forsyningssekretariatet på Fredericia Spildevand A/S` samlede maksimale indtægter pr. m³ 

25,71

30,60

25,51

 Overholdes prisloft

Ja

Ja

Ja


Årligt vandafledningsbidrag i kr. for en husstand med et forbrug på 84 m3 (incl. moms): 


København

  1.755

Ballerup

1.943

Fredericia

2.535

Aarhus 

2.550

Varde

3.003

Esbjerg

  3.063

Aalborg

3.135

Vandcenter Syd – Odense

3.581

Vejen

3.698

Kolding

3.718

Vejle

3.720

Sønderborg

3.764

Arwos- Aabenraa

4.006

Middelfart

4.322

Provas – Haderslev

4.557

Ærø

6.753

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På grundlag af en gennemgang af Fredericia Spildevand og Energi A/S’ budgetforslag for 2016 og prisliste er det Teknik & Miljøs vurdering, at Fredericia Spildevand og Energi A/S overholder det af Forsyningssekretariatet fastsatte prisloft for 2016.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet,

at Fredericia Spildevand og Energi A/S’ prisliste for 2016 godkendes.

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 17-11-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 151 Nyt Vinter- og renholdelsesregulativ 2015

Sagsbeskrivelse

”Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje” fra 1997 er ophævet. I stedet er det juridiske grundlag for snerydning, glatførebekæmpelse og renholdelse nu lagt ind i ”Lov om offentlige veje” og ”Lov om private fællesveje”. I den forbindelse skal alle kommuner fastlægge et nyt vinter- og renholdelsesregulativ, så der kan henvises til det gældende lovgrundlag.


Ændringerne på lovområdet medfører ikke behov for de store ændringer på den praktiske vintertjeneste.


Vintervejklasser og -stiklasser

Regulativet er udarbejdet ud fra Vejdirektoratets paradigme, og klassificeringen er tilpasset dette. Baggrunden herfor er et ønske fra Vejdirektoratet om, at alle kommuner bruger samme klassificering.


Med hensyn til vintervejklasser passer den nuværende klassificering med det nye paradigme. Det betyder, at Fredericia Kommune kan bibeholde 4 vintervejklasser.


Når det gælder vinterstiklasser, er stierne i det nuværende regulativ opdelt i vinterklasse 1 og 2. Det ny paradigme lægger op til inddeling i 4 stiklasser:

  • Klasse 1 er Primære hovedstier i større byer, der vinterbetjenes døgnet rundt. Denne type findes ikke i Fredericia Kommune. 
  • Klasse 2 er Øvrige Hovedstier og skolevejsstier. I det gældende regulativ er disse benævnt ’klasse 1’. I det nye regulativ vil de klassificeres som ’Klasse 2’. 
  • Klasse 3 er Lokale stier, der vinterbetjenes på hverdage. Denne type findes ikke i Fredericia Kommune. 
  • Klasse 4 er Øvrige stier. I gældende regulativ er de benævnt ’klasse 2’. I det nye regulativ vil de være klassificeres som ’Klasse 4’.

Grundejerpligten

En betydningsfuld ændring handler om grundejerpligten. Tidligere kunne vi pålægge en grundejer en grundejerpligt på alle de fortove, som grunden grænsede op til. Dette er ikke i overensstemmelse med den nye vejlov. Nu skal det, der populært er blevet kaldt ”den sænkede skovls” princip, anvendes. Dvs. at en grundejer skal kunne udføre sin grundejerpligt uden at løfte sneskovlen:


Figur 7, Pligten for ejeren af en ejendom, der grænser til 2 kommuneveje. Da der kun er adgang til den ene, og fortovet på den anden side ikke ligger i ubrudt forlængelse af adgangen, kan pligten på siden uden adgang ikke pålægges grundejeren.

 

Man skal kunne tage sin egen grundejerpligt uden at skulle passere en andens grundejerpligt.

 

Dette betyder, at kommunen overtager grundejerpligten på de på gældende strækninger.


Private fællesveje og -stier

I det gamle regulativ er grundejere grænsende til private fællesveje og –stier pålagt at snerydde og glatførebekæmpe vejen/stien, uanset om det er en betydningsfuld vej eller en blind boligvej.


Dette kan Vejdirektoratet ikke længere acceptere, da vi herved gør forskel på de offentlige mindre betydningsfulde veje og tilsvarende private fællesveje. På baggrund af at Vejdirektoratet ikke kan acceptere den nuværende praksis, er der i det nye regulativ indført, at private fællesveje, svarende til offentlige klasse 4-veje, friholdes for snerydning/glatførebekæmpelse.


Private fællesveje vil stadig være pålagt renholdelsen, hvilket kommunen også er pligtig til på klasse 4-vejene. Dette er beskrevet på regulativets side 7.

Økonomiske konsekvenser

Ved en normal vinter vil ekstraudgifterne til de ekstra grundejerpligter kunne holdes indenfor nuværende vinterbudget.


Under snevintre kan ændringerne medføre betydelige ekstraudgifter, afhængig af vinteren, ligesom det gælder de øvrige udgifter til vintertjenesten.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at Vejdirektoratets paradigme danner et godt grundlag for det nye regulativ. Derfor er det fulgt, hvor det giver mening for Fredericia Kommune.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


at Vinter- og Renholdelsesregulativ oktober 2015 vedtages.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 22-09-2015

Udsat.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-11-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 152 Bæredygtighedsstrategi 2016-2019

Sagsbeskrivelse

På Miljø- og Energiudvalgets møde den 2. juni 2015 igangsatte udvalget arbejdet med en bæredygtighedsstrategi, jf. planlovens § 33a, stk.3 vedrørende Lokal Agenda 21.

 

Ifølge planloven skal kommunalbestyrelser inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode offentliggøre en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede med oplysninger om, hvordan der skal arbejdes helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet (lokal Agenda 21).


Der foreligger nu et udkast til en fireårig strategi gældende i perioden 2016-2019.


Strategien er udarbejdet på baggrund af Byrådets vision for Fredericia 2020 og Budget 2016-2019.

Derudover har der været individuelle samtaler med medlemmer af Energi- og Miljøudvalget, Business Fredericia har været hørt og borgerne har været involveret via et ”idebyttemarked”, hvor der var lagt op til at alle interesserede borgere kunne komme med input til strategien.


Strategien tegner Fredericias politiske målsætninger for det fremtidige arbejde inden for fem lovbestemte indsatsområder:


1) Mindskelse af miljøbelastningen,

2) fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse,

3) fremme af biologisk mangfoldighed,

4) inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale Agenda 21-arbejde og

5) fremme af et samspil mellem beslutningerne vedrørende miljømæssige, trafikale, erhvervsmæssige, sociale, sundhedsmæssige, uddannelsesmæssige, kulturelle og økonomiske forhold.


I nærværende strategi har vi valgt at behandle disse fem indsatsområder under fire overskrifter:

  • Mindre miljøbelastning
  • Byudvikling og byomdannelse
  • De grønne områder og vandet
  • Inddragelse af borgerne og erhvervslivet

Strategien beskriver en række indsatser for følgende emner:


Energiforbrug og CO2 udledning

Affald

Klimatilpasning

Transport

Natur

Friluftsliv

Formidling og læring

Kommunikation


Denne strategi skal ses i sammenhæng med kommunens øvrige strategier og politikker, og fordrer et styrket samarbejde tværfagligt og tværorganisatorisk. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Strategisk Planlægning vurderer, at strategien er fyldestgørende i forhold til planlovens bestemmelser omkring kommunens forpligtigelse vedrørende Lokal Agenda 21.  

Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller,

at Miljø- og Energiudvalget godkender bæredygtighedsstrategien for Fredericia Kommune 2016-2019 og anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at vedtage strategien.  


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 17-11-2015

Miljø- og Energiudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at bæredygtighedsstrategien for Fredericia Kommune 2016-2019 vedtages, idet der foretages en let redigering af hensyn til bl.a. læsbarheden.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales som indstillet af Miljø- og Energiudvalget med følgende ændringer:


1.

I afsnittet om Byudvikling under Transport, s. 5 var den originale tekst: ”Fortsat understøtte udbredelsen af en infrastruktur til elbiler”

Den nye tekst er som følger: ”Fortsat understøtte udbredelsen af en infrastruktur til alternative transportmidler”

 

2.

I afsnittet under (Mere og Bedre Natur) (De grønne vandområder”, var den originale tekst: ”

”Have fokus på dyr og planter i klimatilpasningsprojekter, der skal sikre kommunen mod eventuelle oversvømmelser i fremtiden.”

 

Den nye tekst er som følger: ”Have fokus på dyr og planter i klimatilpasningsprojekter”


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som anbefalet af Miljø- og Energiudvalget og Økonomiudvalget.


Punkt 153 Gang i Byen - fase 2- opstart og sammenbinding

Sagsbeskrivelse

På By- og Teknikudvalget og Kultur- og Idrætsudvalgets temamøde den 29. oktober 2015 drøftede udvalgene den fremtidige udvikling af Gothersgade.


Der er allerede en udvikling i gang i Gothersgade med caféer, butikker og lignende funktioner, som skaber liv og udadvendte aktiviteter i gaden, der er med til at skabe et fodgængerflow mellem handelsgaderne og FredericiaC.


Udvalgene ønsker med udviklingen i Gothersgade at skabe rammerne, der understøtter den udvikling.


Gaden fortsætter som gågade med kørsel tilladt som nu på strækningen mellem Sjællandsgade og Oldenborggade, og der arbejdes med at undersøge hvordan der bedst kan skabes sikre krydsningsmuligheder for fodgængere af Oldenborggade og Sjællandsgade.


Det undersøges nærmere, hvordan den sydlige del af Gothersgade mest hensigtsmæssig udvikles i forhold til det nye anlæg til klimasikring omkring Gl. Havn og den nye byudvikling omkring Sønder Voldgade.


Der holdes et møde den 24. november hvor By- og Teknikudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget samt interessenter i udvikling af Gothersgade området inviteres til at diskutere ønsker og muligheder.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 5 millioner kroner i Byrådets budget for 2016 til udvikling af Gothersgade. Af budgettet fremgår det, at der er fokus på følgende punkter:

  • Gaden skal løftes så specialbutikker og cafeer har lyst til at etablere sig i gaden
  • Området omkring Tøjhuset, overgange ved Sjællandsgade og Oldenborggade og afslutningen ved Gl. Havn er særligt vigtige.

Heraf ønskes frigivet 500.000 kr. til projektering af forgængerovergange og afslutningen ved Gl. Havn samt initiativer der i samarbejde med områdets interessenter kan medvirke til at løfte kvaliteten i byrummene omkring Tøjhuset og i gaden generelt.


 

 

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

 Pulje til Gang i byen, By- og Teknikudvalget (xa-50209)

 

 

 

 

 

0,500 

0,500

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Det vurderes, at det vil være hensigtsmæssigt at igangsætte en proces hvor der på baggrund af projektering nærmere undersøges løsningsmuligheder for krydsning af gader og anlæg af den sydlige del af Gothersgade mellem Oldenborggade og Sønder Voldgade.


Det vurderes også hensigtsmæssigt, at der i samarbejde med områdets interessenter igangsættes mindre initiativer, der løfter kvaliteter i byrummene i gaden og omkring Tøjhuset.

Indstillinger

Strategisk Planlægning og Teknik & Miljø indstiller,


at By- og Teknikudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at der frigives i alt 500.000 kroner til opstart af fase 2 af ”Gang i byen” som beskrevet i sagsfremstillingen.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-11-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 154 Indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2017-2029

Sagsbeskrivelse

Forud for kommuneplanrevisionen har kommunen modtaget forespørgsler vedrørende ønsker til ændret arealanvendelse, som politisk eller administrativt er blevet henvist til kommuneplanrevisionen.


I forbindelse med igangsætningen af kommuneplanrevisionen, er der afholdt en foroffentlighedsfase i perioden 8. september – 27. september, hvor borgerne blev inviteret til at afgive forslag og idéer til den kommende Kommuneplan 2017-2029. Der indkom én henvendelse.


Formålet med dette dagsordenspunkt er at præsentere en samlet oversigt over de forespørgsler og ønsker til Kommuneplan 2017-2029, som vil indgå i den videre proces med revisionen af kommuneplanen.


Det er ikke et tilsagn om, at de konkrete forespørgsler vil blive imødekommet, men er blot et udtryk for, at de vil blive behandlet undervejs i kommuneplanrevisionen. Et endeligt svar kan derfor først gives, når kommuneplanen er endeligt vedtaget i foråret 2017.


Forespørgslerne er følgende:


Område

Forespørgsel

Mølleskovvej 49

Ønsker at opføre boliger

Nord og syd for Mølleskovvej

Ønsker at opføre boliger

Skærbækvej 13

Ønsker at få tilbageført areal til landzone

Gl. Færgevej 61 og 61A

Ønsker at opføre boliger

Stoustrupvej 35

Ønsker at opføre boliger

Herslev (syd for Herslev)

Ønsker at opføre boliger

Kaltoftevej 13

Ønsker at opføre boliger

Egeskov

Ønsker en kommunal udstykning af rammeområdet T.B.3 beliggende syd for Egeskov

Sønderskovvej 19

Ønsker at få tilbageført areal til landzone

Sønderskovvej 11

Ønsker at opføre boliger


En nærmere præsentation af områderne kan ses i Bilag 1. Indkomne forslag og idéer til Kommuneplan 2013-2025.


Når det er besluttet, hvilke områder der skal indgå i det videre arbejde med kommuneplanrevisionen, vil administrationen indlede en dialog med Erhvervsstyrelsen (tidl. Naturstyrelsen) for at klarlægge, om det er muligt at indarbejde nye arealudlæg - herunder også under hvilke betingelser.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

De senere års praksis har været, at Erhvervsstyrelsen kun har tilladt udlæg til nye boligområder i forbindelse med en samlet kommuneplanrevision.


Kommuneplanen er byrådets overordnede plan for udviklingen af Fredericia Kommune. Strategisk planlægning vurderer, at forespørgslerne bør indgå i den samlede revision af kommuneplanen, således at den enkelte forespørgsel bliver vurderet i en strategisk sammenhæng for kommunen som helhed.

Indstillinger

Strategisk planlægning indstiller, at By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget anbefaler overfor byrådet, at følgende områder medtages i det videre arbejde med kommuneplanrevisionen:

  • Mølleskovvej 49 medtages,
  • Området nord og syd for Mølleskovvej medtages,
  • Skærbækvej 13 medtages,
  • Gl. Færgevej 61 og 61A medtages,
  • Stoustrupvej 35 medtages,
  • Herslev (syd for Herslev) medtages,
  • Kaltoftevej 13 medtages,
  • Egeskov (rammeområde T.B.3 syd for Egeskov) medtages,
  • Sønderskovvej 19 medtages,
  • Sønderskovvej 11 medtages.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-11-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 155 Overblik over kommuneplanarbejdet med fokus på den politiske proces og rækkefølgebestemmelser

Sagsbeskrivelse

Med sagen sættes fokus på den politiske del af processen med kommuneplanen.


Der tages også hul på den konkrete kommuneplanrevision med en stillingtagen til, om vi fortsat ønsker at benytte os af rækkefølgebestemmelser som styringsværktøj i byudviklingen.


Sagen her efterfølges af yderligere to dagsordenspunkter vedrørende kommuneplanrevisionen. Sagerne omhandler de indkomne forslag og idéer til kommuneplanrevisionen samt de potentielle nye boligudlæg vi evt. skal søge at få indarbejdet i kommuneplanen.


--


Den 7. september 2015 vedtog byrådet at igangsætte arbejdet med Kommuneplan 2017-2029. Kommuneplanrevisionen vil kun omhandle udvalgte dele af kommuneplanen, jf. Planstrategi 2015.


Temaerne, der skal revideres i den fælles kommuneplan for Trekantområdet, er følgende:

  • Sikre attraktive boligmiljøer i Trekantområdet
  • Forbedre adgang og kvalitet i natur- og kystområderne
  • Udarbejdelse af ”et grønt Danmarkskort”

Temaerne, der skal revideres i den lokale kommuneplan kun gældende for Fredericia Kommune, er følgende:

  • Bymidten – Kommunens vækstdriver
  • Bosætning – Attraktive boliger og bomiljøer
  • Erhverv – Viden og arbejdspladser
  • Vand og land – Natur- og landskabsværdier

Byrådet besluttede endvidere den 7. september, at yderligere to emner skal indgå i kommuneplanrevisionen:

  • Det ene emne vedrører kommunens arealudlæg til boliger.
  • Det andet emne vedrører begrebet landskabsparker og en eventuel afvikling af udpegningen. Den kommende Naturpark Lillebælt overlapper tre af de fire landskabsparker. Det skal afklares, om det er muligt at forenkle udpegningerne, så der ikke er overlap imellem dem, idet naturparkudpegningen baseres på flere af de elementer, som ligger til grund for mandskabsparkerne.

Revision af den fælles kommuneplan for Trekantområdet

I arbejdet med den fælles kommuneplanrevision er der nedsat en tvær-kommunal arbejdsgruppe for hvert af de tre revisionsemner, som skal forestå revisionen.


Derudover er der nedsat en GIS-gruppe, der skal forestå arbejdet med opdatering af kortmaterialet til både den fælles og den lokale del af kom-muneplanen.


De tre arbejdsgruppers arbejde planlægges præsenteret som selvstændi-ge temaplaner, således at det tydeliggøres, hvor der reelt foretages en revision af den fælles kommuneplan.


Foruden de tre revisionsemner, skal hele den fælles kommuneplan opda-teres i forhold til gældende lovgivning, forældet tekst/tal mv. Denne revi-sion er udelukkende af administrativ karakter.


Trekantområdets bestyrelse (borgmestrene) og styregruppe (kommunal-direktørerne) har undervejs i processen den konkrete politiske og admini-strative beslutningskompetence.


Det er således i det regi, at arbejdsgruppernes kommissorier, procesfor-løb og tidsplan for kommuneplanrevisionen er godkendt.


Den politiske involvering i den fælles kommuneplanrevision er besluttet at forløbe således:

  • Den 4. februar 2016 vil de 6 byråd blive involveret i et inspirationsmøde, hvor den fælles kommuneplans revisionsemner vil blive præsenteret og drøftet.
  • Inden forslaget til Kommuneplan 2017-2029 sendes til politisk be-handling i de 6 byråd, vil politikerne få udkastet til politisk høring i april-maj 2016. Tilbagemeldingerne vil blive indarbejdet i det endelige forslag til Kommuneplan 2017-2029.

Den efterfølgende politiske involvering vil ske via de 6 byråd i forbindelse med godkendelse af forslag til Kommuneplan 2017-2029 (august-september 2016), behandling af høringssvar fra offentlighedsfasen (januar 2017) samt endelig vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 (april 2017).


Revision af den lokale kommuneplan for Fredericia Kommune

Revisionen af den lokale kommuneplan er styret af indholdet i den lokale del af Planstrategi 2015.


Planstrategi 2015 angiver den retning, byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i over de næste 12 år. Planstrategien sætter dermed rammer-ne for den ønskede udvikling, som både Kommuneplan 2017-2029 og konkrete lokalplaner skal afspejle. Planstrategien består dermed både af en række strategiske tilkendegivelser om en ønsket udvikling samt helt konkrete revisionsemner.


Succeskriteriet for den lokale del af kommuneplanen er, at byrådet skal kunne genfinde de kommuneplanrelevante dele af byrådets Vision 2020 i Kommuneplan 2017-2029. Med kommuneplanrelevant menes de elementer, som har direkte ophæng i fysisk planlægning.


Kommuneplanrevisionen vedrører blandt andet kommuneplanens rammer for lokalplanlægning. Eksempelvis bliver erhvervsrammerne gennemgået med henblik på at skabe bedre forhold for erhvervslivet, og der arbejdes med nye arealudlæg til boligformål. 


Andre dele af revisionen er af mere tekstmæssig karakter, hvor det handler om at få opdateret vision, mål, redegørelse og handlinger i kommuneplanens forskellige kapitler, så de stemmer overens med byrådets Vision 2020 samt gældende strategier, handleplaner mv. vedtaget siden sidste kommuneplanrevision. 


Resultatet af revisionsarbejdet planlægges præsenteret på en sådan måde, at det tydeligt fremgår, hvad revisionen reelt vedrører.


Derudover skal hele den lokale kommuneplan opdateres ift. gældende lovgivning, forældet tekst/tal mv. Denne revision er udelukkende af admi-nistrativ karakter.


 Den politiske involvering forud for kommuneplanrevisionen: 

  • Som en forløber til kommuneplanrevisionen har By- og Teknikud-valget, Økonomiudvalget og byrådet været involveret i udarbejdel-sen og vedtagelsen af Planstrategi 2015.

Den politiske involvering i den lokale kommuneplanrevision er planlagt således:

  • Indtil nu har By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Enhedslisten været involveret i arbejdet med kommunens arealudlæg til boliger, som udgør et af den lokale kommuneplans revisionsemner. 
  • Inden forslaget til Kommuneplan 2017-2029 sendes til politisk be-handling i de 6 byråd, vil politikerne få udkastet til politisk høring i april-maj 2016. Tilbagemeldingerne vil blive indarbejdet i det en-delige forslag til Kommuneplan 2017-2029.
  • I perioden frem til den politiske høring vil den politiske involvering hovedsageligt ske via konkrete indstillinger, der er nødvendige for sikring af fremdriften for udarbejdelsen af forslag til Kommuneplan 2017-2029.

Den efterfølgende politiske involvering vil ske i forbindelse med godken-delse af forslag til Kommuneplan 2017-2029 (august-september 2016), behandling af høringssvar fra offentlighedsfasen (januar 2017) samt endelig vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 (april 2017).


En uddybet tidsplan fremgår af Bilag 1. Detaljeret tidsplan for udarbejdel-se af Kommuneplan 2017-2029. 


Forslag om at udtage rækkefølgebestemmelser i kommuneplanen

Efter ønske fra det tidligere byråd blev der indarbejdet rækkefølgebestemmelser i Kommuneplan 2013-2025. Byrådet ønskede at understøtte bymidtens udvikling ved, at der blev indført bestemmelser for, i hvilken rækkefølge de forskellige bolig- og erhvervsområder i kommunen som helhed skulle udvikles. 


Formålet med rækkefølgebestemmelserne er, at en kommune til en vis grad kan styre, at udbygningen af nye områder og omdannelsen af ældre byområder finder sted i en takt, der sikrer en hensigtsmæssig byudvikling, der tager hensyn til kommunens og investorernes økonomiske muligheder. Rækkefølgebestemmelserne angiver, i hvilken rækkefølge udbygningen skal ske.


Ifølge planloven har kommunen pligt til at udarbejde en lokalplan, hvis der er overensstemmelse mellem et ønske om at udvikle et område og kommuneplanen. Når der er rækkefølgebestemmelser i kommuneplanens rammer, kan byrådet modsætte sig at tilvejebringe en lokalplan, hvis det er i strid med rækkefølgebestemmelserne. 


Byrådet kan dog ikke nægte udnyttelsen af en eksisterende detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen. For Fredericia Kommunes vedkommende svarer det til, at ca. 29 pct. af den samlede rummelighed til boliger er undtaget af rækkefølgebestemmelserne i Kommuneplan 2013-2025.


Rækkefølgen i Fredericia Kommune omhandler grupper af boligområder. Inden for den enkelte gruppe vil igangsætning af lokalplaner blive styret efter, hvor bygherrer og projektmagere ønsker at gennemføre deres projekter (se Bilag 2. Rækkefølgebestemmelser i Kommuneplan 2013-2025).


Da rækkefølgebestemmelserne blev indarbejdet i Kommuneplan 2013-2025 blev det besluttet, at bestemmelserne skulle tages op til overvejelse ved denne kommuneplanrevision. I Planstrategi 2015 er der således noteret, at vi ved kommuneplanrevisionen vil ”Undersøge om der er behov for at revidere rækkefølgebestemmelserne for såvel bolig- som erhvervsområder”.


I praksis har rækkefølgebestemmelserne været gældende i knap 2 år. Pt. er erfaringen med rækkefølgebestemmelserne og principperne bag, at de ikke fungerer efter hensigten som styringsværktøj til specifikt at understøtte udviklingen i bymidten. Det skyldes primært, at gruppe 1, som har 1. prioritet i rækkefølgebestemmelserne, omfatter mange andre områder end blot bymidten.


En mulighed er at stramme rækkefølgebestemmelserne yderligere. Det kan gøres ved at minimere den enkelte gruppes omfang, så de omfatter færre områder end nu. Det vil formodentlig være en fordel for udvikling af bymidten. Omvendt vil det medføre yderligere begrænsninger for potentielle investeringer, hvis developerne ikke ønsker at investere de områder, der står øverst på listen i rækkefølgebestemmelserne. Det kan i yderste konsekvens hæmme mulighederne for den ønskede boligudvikling og befolkningstilvækst, som kommunen efterspørger.


En anden erfaring er, at der kan opstå nogle projekter og muligheder, som er så særlige, at vi er villige til at investere kommunale midler i byudvikling udenfor bymidten og fravige rækkefølgebestemmelserne via dispensation. 


Tiden er en anden, end da rækkefølgebestemmelserne blev indarbejdet. Spørgsmålet er, om vi fortsat ønsker at have mulighed for til en vis grad at styre byudviklingen, eller om det vil være mere hensigtsmæssigt at lade efterspørgslen og markedet råde i større omfang end tilfældet er nu.


Det, at vi pt. arbejder på at udlægge nye arealer til boligformål i områder, der falder helt uden for rammerne af rækkefølgebestemmelserne, kunne tale for, at vi fjerner den planlægningsmæssige hindring, som rækkefølgebestemmelserne reelt udgør.


Fastholdes rækkefølgebestemmelserne i Kommuneplan 2017-2029 vil der være behov for at revidere den nuværende version, så eventuelt nye arealudlæg bliver indlemmet i rækkefølgebestemmelserne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Erfaringen med begrebet rækkefølgebestemmelser er den, at de i den nuværende form ikke fungerer efter hensigten om at fremme bymidtens udvikling.


Skal kommunen opnå en befolkningstilvækst via en udvikling af nye attraktive boligområder, vil det være fordelagtigt at lade efterspørgslen og markedet styre byudviklingen i højere grad, end tilfældet er nu.


Strategisk planlægning vurderer derfor, at det vil være hensigtsmæssigt at fjerne den planlægningsmæssige hindring, som rækkefølgebestemmelserne reelt udgør, for at øge mulighederne for at udvikle nye attraktive boligområder.


Indstillinger

Strategisk planlægning indstiller, at By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget anbefaler overfor byrådet, at

  • Orienteringen om den politiske del af processen med kommuneplanrevisionen tages til efterretning,
  • Fredericia Kommune tager rækkefølgebestemmelserne ud af den kommende Kommuneplan 2017-2029.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-11-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 156 Potentielle nye boligudlæg i Kommuneplan 2017-2029

Sagsbeskrivelse

Med afsæt i byrådets Vision 2020 bliver et af målene i den kommende bosætningsstrategi at øge befolkningstallet i Fredericia Kommune, blandt andet via øget tilflytning.


I den forbindelse er der fokus på at udvikle nye attraktive boligområder, hvilket udgør et af emnerne i kommuneplanrevisionen.


By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Enhedslisten blev på en bustur den 21. september 2015 præsenteret for en række områder, som har potentiale for at kunne udvikles til nye attraktive boligområder. Områderne blev drøftet på et opfølgende temamøde den 6. oktober 2015.


På baggrund af tilkendegivelserne på temamødet indstilles det, hvilke områder vi skal forsøge at få indarbejdet i den kommende kommuneplan.


De potentielle nye boligudlæg er følgende:

  • Ullerup nord, v. Ydre Ringvej / Bredstrupvej
  • Ullerup vest, v. Kobbelgårdsvej / Stoustrupvej
  • Sønderskov, v. Røjborgvej / Kolding Landevej / Argentinervej 
  • Mølleskovvej, v. Mølleskovvej, Erritsø

Planloven indeholder særlige regler for kommunernes planlægning i kystnærhedszonen. Alle fire områder ligger indenfor kystnærhedszonen og har status som landzone.


En nærmere beskrivelse af områderne fremgår af bilag 1. Potentielle nye boligudlæg i Kommuneplan 2017-2029.


Når det er besluttet, hvilke områder der skal indgå i det videre arbejde med kommuneplanrevisionen, vil administrationen indlede en dialog med Erhvervsstyrelsen (tidl. Naturstyrelsen) for at klarlægge, om det er muligt at indarbejde nye arealudlæg herunder også under hvilke betingelser.


Da kommunens rummelighed til boliger ikke må øges, vil vi skulle afstå andre arealer udlagt til boligformål i kommuneplanen.


Tilkendegivelserne på temamødet var, at følgende arealer vil kunne indgå i en forhandling med Erhvervsstyrelsen med henblik på at udgå af kommuneplanen: 

  • Ryeshøj (N.B.5) udtages helt
  • Himmerigshuse (V.B.12) udtages helt eller delvist.

Bestræbelsen på at få udlagt nye arealer til boligformål i kommuneplanen udgør imidlertid kun et spor i en målrettet indsats for at få aktiveret Fredericias potentiale som attraktiv bosætningskommune.


Det andet spor retter sig mod de eksisterende arealer, der allerede er udlagt til boligformål i kommuneplanen. Overordnet set udgør flere af de eksisterende arealer gode bud på attraktive boligområder, men af forskellige årsager er de endnu ikke blevet bebygget. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at få igangsat en vurdering af, hvad der skal til for at igangsætte en udvikling af de pågældende arealer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vedrørende nye boligudlæg i kommuneplanen

En kommuneplan dækker er planperiode på 12 år. Vi må derfor ikke udlægge mere areal til boligformål, end vi kan forvente, der vil være behov for i løbet af de kommende 12 år.


I Planstrategi 2015 for Fredericia Kommune og Trekantområdet er det besluttet, at der ikke skal planlægges for nye arealer til boligformål, som led i den nu igangværende kommuneplanrevision. Det er således en præmis, at hvis vi kan begrunde nødvendigheden af at udlægge nye arealer til boligformål i en forhandling med Erhvervsstyrelsen, så skal der udtages arealer et andet sted.


Ifølge planloven må der kun inddrages nye arealer til byzone i kystnærhedszonen, når der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnærhed.


Eksempler på særlige planlægningsmæssige begrundelser for byudvikling i kystnærhedszonen er: 

  • Lokalisering i forhold til infrastruktur og servicefunktioner
  • Allerede foretagne investeringer i infrastruktur
  • Byvækst ind i landet, hvis den vil komme i konflikt med klare natur- og landskabsinteresser.

Eksempler på funktionelle begrundelser er:

  • Anlæg, der har behov for kystnær placering af hensyn til søværts transport, udøvelse af fiskerierhvervet, kølevand, vindforhold o.l.
  • Anlæg, hvor hensyn til andre væsentlige miljømæssige interesser betinger en kystnær placering, f.eks. indspulingsfelter for forurenet havnesediment, eller hvor placering uden for kystnærhedszonen medfører uforholdsmæssige samfundsøkonomiske omkostninger. 

En ændring af den eksisterende kommuneplan, med henblik på at udlægge nye arealer til boligformål, vil kræve en dialog med Erhvervsstyrelsen.


Da alle 4 potentielle boligudlæg også er omfattet af andre bindinger, som udgør en udfordring i forhold til en forhandling med Erhvervsstyrelsen (landzone, værdifuldt landskab, økologiske forbindelser mv.), kan det blive svært at tilvejebringe den nødvendige planmæssige redegørelse for at udlægge disse arealer til boligformål.

 

Med hensyn til en vurdering af hvilke områder der eventuelt vil kunne udgå af kommuneplanen, vurderes det, at Ryeshøj (N.B.5) og Himmerigshuse (V.B.12) er områder, som kan udgå enten helt eller delvist. Områderne er kun udlagt som rammeområder og er ikke lokalplanlagte. 


Vedrørende eksisterende boligudlæg i kommuneplanen 

I forhold til kommunens ønske om at øge befolkningstilvæksten vil være hensigtsmæssigt, at der arbejdes i flere spor, når det handler om at udvikle nye attraktive boligområder i Fredericia Kommune: 

  • Lykkedes det Fredericia Kommune at få indarbejdet nye arealer til boligformål i Kommuneplan 2017-2029, vil det først være fra kommuneplanens vedtagelse i foråret 2017, at lokalplanarbejdet kan påbegyndes. Dette spor har derfor en forholdsvis lang tidshorisont, før nye attraktive boliger og bomiljøer kan blive en realitet. 
  • En hurtigere indsats opnås ved at aktivere de potentialer, der allerede eksisterer i den gældende kommuneplan for etablering af attraktive boligområder. Her findes nogle rammeområder, hvoraf nogle allerede er lokalplanlagte, som af den ene eller den anden grund endnu ikke er blevet bebygget. Det vil derfor give god mening, at der parallelt med kommuneplanarbejdet bliver foretaget en vurdering af, hvad der skal til for at igangsætte udviklingen af de pågældende arealer.

Indstillinger

Strategisk Planlægning indstiller, at By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget anbefaler overfor byrådet, at følgende områder medtages i det videre arbejde med kommuneplanrevisionen: 

  • Ullerup nord, v. Ydre Ringvej / Bredstrupvej medtages,
  • Ullerup vest, v. Kobbelgårdsvej / Stoustrupvej medtages,
  • Sønderskov, v. Røjborgvej / Kolding Landevej / Argentinervej medtages,
  • Mølleskovvej, v. Mølleskovvej, Erritsø medtages. 

At følgende områder udtages af det videre arbejde med kommuneplanrevisionen, så rummeligheden til boliger ikke øges: 

  • Ryeshøj (N.B.5) udtages helt,
  • Himmerigshuse (V.B.12) udtages helt eller delvist.

Strategisk Planlægning indstiller ligeledes, at By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget anbefaler overfor byrådet,  

  • At der igangsættes en aktiveringsplan for eksisterende boligområder i kommuneplanen.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-11-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 157 Navneforslag til FredericiaC

Sagsbeskrivelse

FredericiaC har forud for igangsættelse af det første byggeri i den nye bydel haft nedsat en arbejdsgruppe med det formål at fremsætte forslag til navngivning af samtlige gader, promenader, kanaler og pladser for hele udviklingsplanens område. Arbejdsgruppen har været sammensat af repræsentanter fra Fredericia Kommune, Museerne i Fredericia og FredericiaC.


Udgangspunktet for navneforslaget har været at understrege samhørigheden mellem den nye bydel og den eksisterende bymidte. Forslaget tager derfor udgangspunkt i områdets og byens kulturhistorie. Bestræbelserne har desuden gået på at finde positive og værdiskabende navne til området. Arbejdsgruppen har endvidere foreslået at historierne bag navngivningen kommer til at fremgå af navneskiltningen i området.


FredericiaCs bestyrelse har drøftet og godkendt det samlede oplæg til navngivning samt forslag til skiltning og oversender nu forslaget til Fredericia Kommune til Byrådets videre behandling.

 

Overordnede rammer for navngivningen

For at understøtte den nye bydels sammenbinding med den eksisterende bymidte er gadenavnene Købmagergade og Kongensstræde videreført i den nye bydel. Købmagergade videreføres ubrudt ned til den ny bro over kanalen med tilslutning til Lillebælt.


For at overholde principperne for navngivning af gader i den eksisterende by, er den vandrette forlængelse navngivet Skanseodden. Navnet Skanseodden er allerede benyttet i området som den yderste odde/næs af Fredericia by mod Lillebælt og har derfor en naturlig tilknytning til området.


Prinsessegade videreføres ikke, idet den overgår fra at være en trafikgade i bymidten til at være en promenade inden for projektområdet. Det er derfor valgt at navngive promenaden Gl. Havn.


De øvrige stræder i bymidten videreføres ikke i den nye bydel. Det skyldes at det er uhensigtsmæssigt i forhold til at orientere sig at benytte samme navn på en gade der er afbrudt undervejs, aktuelt af de øst - vestgående kanaler.


Principper for forslaget til navngivning ved FredericiaC

Arbejdsgruppen har fulgt en række grundprincipper for navngivning af gader, veje, stræder, pladser, torve og kanaler.


De nord-syd gående lige gader foreslås navngivet efter den danske konges hertugelige besiddelser; Delmenhorst og Pinneberg.


Kanalerne navngives efter den kongelige familie, der havde tilknytning til Fredericia som eksempelvis Frederiks Kanal efter Frederik den 3. og med henvisningen til den oprindelige vision om en kanalby.


De tre gader, som forbinder FredericiaC-området med det eksisterende gadenet har forbindelse til voldene samt til området Carolinelund.


Gadestrækningerne mod Lillebælt refererer henholdsvis til den militære badeanstalt, der var placeret i området, og til den militære søfart med tilknytning til Fredericia.


De mindre gader og stræder i den vestlige del af FredericiaC-området henviser til de produkter, der kom ind til havnen som sukker, kalk, salt og kul samt til virksomhederne ved havnen, f.eks. Havnemøllen, Gl. Pakhusstræde og Loehrsvej.


De tre store pladser i FredericiaC-området er ved Kongens Punkt som angav udgangspunktet for anlægget af voldene samt til byens styre på henholdsvis Præsidentens Plads og Borgmesterens Plads sammen med Ilulissat Plads med henvisning til Fredericias grønlandske venskabsby.


De mindre pladser/torve henviser til personer med tilknytning til området som købmand Utzon, sukkerkoger Kracke og gæstgiver Hürup. Herudover er der Færøs Plads, hvor Færøs Bastion oprindeligt lå.


På den østlige side af Gl. Havn ses henvisninger til havneadministrationen med Toldkammeret, Langebro og Skibsbroen samt Pinneberg Bastion hvor den oprindelige bastion lå.


Se bilag ”Navngivning af gader, promenader, kanaler og pladser i FredericiaC”

Se bilag ”Historierne bag navngivningen FredericiaC”


Forslag til skiltning FredericiaC

For at bidrage til almen oplysning om byens historie og historierne der knytter sig til de konkrete navne foreslås at historien skal fremgå direkte af skiltningen i bydelen som en undertekst til vejnavnene.


Eksempel på undertekst på skiltning af Frederiks Kanal


”Frederik 3. var konge af Danmark 1648-1670 og grundlagde Fredericia i 1650. I 1660 blev Frederik 3. Danmarks første enevælde konge.”


Se bilag ”Referencebillede af gadeskilt med historisk undertekst”


Økonomiske konsekvenser

Drift og vedligeholdelse af skiltningen på offentlige veje, pladser og grønne områder på FredericiaC er en kommunal opgave. Skiltningen vil blive opsat i takt med bydelens udbygning over de kommende 20 – 25 år. Udgifterne er indregnet i det kommunale basisbudget.


Vurdering

Det er vurdering, at Fredericias kulturhistorie er et oplagt og naturligt udgangspunkt for forslag til navngivning af gader, pladser, promenader og kanaler i den nye bydel. Forslaget om at forlænge Købmagergade og Kongensstræde ned i bydelen er med til at skabe sammenhæng mellem den eksisterende og den nye bydel. Det er vurderingen at forslaget om at lade historierne bag navngivningen fremgå af skiltningen er en oplagt måde at formidle byens historie på til byens borgere og besøgende. Det er endelig vurderingen at de konkrete forslag til navngivning vil give gode adresser til kommende beboere og virksomheder i den nye bydel.


Indstillinger

Direktøren for Vækst indstiller

  1. at Byrådet tiltræder det samlede forslag til navngivning og
  2. at Teknik og Miljø indarbejder de foreslåede principper i den kommende skiltning i området.

Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 158 Revision af retningslinjer for aftenskolerne i Fredericia

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte i september 2012 reviderede retningslinjer for aftenskolerne i Fredericia. Samrådet Aftenskolerne i Fredericia (AIF) og Kultur, Idræt & Turisme har nu evalueret retningslinjerne og har i forlængelse af dette nogle ændringsforslag.


Ændringsønskerne er primært, at:

  1. Tilskudsbrøken ved instrumentalundervisning ændres fra 4/7 til 2/3.
  2. Deltagerantallet ved instrumentalundervisning ændres fra 5 til 6 deltagere på et hold.
  3. Genfordelingen af tilbagebetalte midler først tilfalder aftenskoler, der har haft et merforbrug i forhold til tilskudstilsagnet. Nu genfordeles beløbet til alle skoler.

Et revideret udkast til retningslinjer er vedlagt som bilag.


Ændringerne kan ske inden for den eksisterende økonomiske ramme til aftenskoleområdet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at ændringerne vil være hensigtsmæssige for det samlede aftenskoleområde i Fredericia Kommune.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at


  1. De reviderede retningslinjer i bilaget godkendes.
  2. De reviderede retningslinjer træder i kraft pr. 1.1.2016.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 27-10-2015

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 18-11-2015

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 159 Bridgewalking - anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb

Sagsbeskrivelse

Projekt Bridgewalking blev etableret som et samarbejde mellem Middelfart Kommune og Fredericia Kommune med det formål 1) at drive og udvikle attraktionen Bridgewalking på en sikker og professionel måde og 2) at et fremtidigt overskud fra Bridgewalking anvendes til naturaktiviteter og til at fremme turisme i Lillebæltområdet.


Som etableringsomkostninger blev der i forbindelse med vedtagelsen af budget 2015 afsat 2,5 mio. kr., som bl.a. skulle bruges til at sikre en opgang fra Jyllandssiden ved Snoghøj.


Middelfart Kommune har med baggrund i samarbejdet fremsendt regning på beløb, hvorfor der anmodes om anlægsbevilling på 2,5 mio. kr. samt frigivelse af rådighedsbeløbet.


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Bridgewalking, 40047 (Kultur- og Idrætsudvalget)

 

 

 

 

 

2,500

2,500


 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Kultur og Idræt indstiller

  1. at Kultur- og Idrætsudvalget over for Økonomiudvalg og Byråd anbefaler, at der meddeles anlægsbevilling på 2,5 mio. kr., hvorved rådighedsbeløbet frigives.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 18-11-2015

Godkendt


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 160 Fredericia KFUM - ansøgning kunstgræs (anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb)

Sagsbeskrivelse

KFUM’s Boldklub har fremsendt ansøgning om tilskud til kunstgræsbane. Det ansøgte beløb er på 1,4 mio. kr.


I forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2016 blev der i investeringsoversigten afsat et samlet tilskudspulje på 3,5 mio. kr. til kunstgræsbaner. Puljen kan ansøges af fodboldklubber og ansøgninger, der vil medføre aflastning af presset på haltimer, vil blive prioriteret. Kultur- og Idrætsudvalget har til opgave at behandle kommende ansøgninger.


Kultur & Idræt anmoder samtidig om, at der meddeles anlægsbevilling på det samlede beløb på 3,5 mio. kr., samt at rådighedsbeløbet frigives.


Etablering af kunstgræsbanen er en del af KFUM’s ønske om at bygge et aktivitetscenter. Centret vil udover 11 mands fodboldbanen (der kan ændres til to 8 mandsbaner) indeholde en håndboldbane, en basketballbane samt to volleybaner. Klubben er allerede i gang med et renoveringsprojekt omkring legepladsen samt fornyelse og forbedring af klubhusets faciliteter og oplyser, at de med dette indgår som en aktiv medspiller i lokalområdet, i samarbejde med skoler, daginstitutioner og fritidsklubber.


Fredericia KFUM har i det udarbejdede projekt medsendt en finansieringsplan med et samlet budgetoverslag på knap 3,2 mio. kr. Klubben gør dog opmærksom på, at medfinansiering i forhold til sponsorer og fonde har ændret sig således, at projektet i nuværende budget forudsætter et anlægstilskud på 1,4 mio. kr. fra Fredericia Kommune og ikke som beskrevet i oprindeligt budget 1 mio. kr.


De nærmere detaljer er beskrevet i projektbeskrivelsen, som er med som bilag på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Tekst

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-

Fri-

(beløb i mio. kr.)

bevilling

givelse

Anlægspulje til kunstgræs (xa-40058-1)

 

 

 

 

 

3,5

3,5

I alt (- = kasseindlæg/

0

0

0

0

0

 

 

 + = kasseudlæg)


Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at etablering af en kunstgræsbane sammen med det øvrige projekt vil kunne bidrage til at aflaste presset på haltimerne, således at disse timer kan forbeholdes den indendørs idræt.


KFUM Fodbold søgte til sæson 2015/2016 om 25,5 timer og fik tildelt 25,5 timer jf. beregningsskemaet.

Aldersmæssigt fordeler deres ansøgning sig således:

0-12 år – 6,5 timer – breddefodbold

13-21 år – 19 timer – breddefodbold

De har primært ønsket deres timer i FIC hal 5 og 6, og en mindre del i hallen på Kirstinebjerg, Indre Ringvej.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller,


1. at ansøgningen fra Fredericia KFUM godkendes

2.  at Kultur- og Idrætsudvalget over for Økonomiudvalg og Byråd anbefaler, at der meddeles anlægsbevilling på 3,5 mio.kr., hvorved rådighedsbeløb frigives pr. 1.1.2016.

3.  at Kultur & Idræt indleder dialog med KFUM om reduktion af deres haltimer.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 18-11-2015

1  Godkendt

   Under forudsætning af at projektet er økonomisk muligt at gennem føre på det fremsendte grundlag.

 

2  Godkendt

 

3  Godkendt 


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 161 Anmodning om kommungaranti - låneoptagelse

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte den 10. december 2012 skema A for Boligkontoret Fredericia afd. 214, Korskærparken samt stillede kommunal garanti for støttede lån jf. almenboliglovens § 91, stk. 6. med en anskaffelsessum på 42.060.741 kr.


Ansøgningen indeholdt ikke lånetilbud for så vidt angik ustøttede lån, ansøgning om kommunal godkendelse for ustøttede lån skulle derfor behandles på et senere tidspunkt.


Den 4. marts 2013 godkendte Byrådet en forhøjelse på de støttede lån til 66.183.741 kr.


Boligselskabet har nu fremsendt endelig budgetredegørelse, hvoraf det fremgår, at anskaffelsessummen ved skema B udviser et beløb på 84.620.808 kr. Dette er en stigning fra skema A på 18.437.066 kr. Stigningen skyldes indeksering af byggeudgifter.


Renoveringsprojektet indeholder tillige ustøttede arbejder. Kommune har nu modtaget lånetilbud samt erklæring om kommune garanti for ustøttet lån på 64.981.200 kr.


Vurdering


De ustøttede lån kan finansieres jf. almenboliglovens § 98. Efter almenboliglovens § 98 kan kommunen yde garanti for lån til ekstraordinære renoveringsarbejder. Begrebet ekstraordinære renoveringsarbejder er ikke fastlagt i lovens forarbejder eller i vejledning om drift af almene boliger. Socialministeriet har i en vejledende udtalelse i maj 2010 udtalt, at det er almindeligt antaget, at det er kommunerne, der beslutter, hvilke arbejder der kan betragtes om ekstraordinære renoveringsarbejder, og at der er et vist rum for fortolkning.


Det er kommunens vurdering, i den konkrete sag, at garantistillelsen kan ske jf. almenboliglovens § 98.


Lånene vil ikke påvirke kommunens låneramme.


Det er en forudsætning for Landsbyggefondens støtte, at kommunen har accepteret at yde den kommunale garanti, der bliver krævet fra realkreditinstituttet.


Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at der gives tilsagn om at godkende den øgede anskaffelsessum samt stille garanti for det ustøttede lån. 


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 162 Generalforsamlig i AFT 2005 A/S

Sagsbeskrivelse

Der er fremsendt indkaldelse til generalforsamling i AFT 2005 A/S (Det tidligere Tarco A/S) den 1. december 2015.


Selskabet har i en årrække været under likvidation og selskabet skal på den indkaldte generalforsamling likvideres endeligt.


Ved den endelige likvidation af selskabet bliver selskabets sidste aktiver fordelt mellem aktionærerne. I den forbindelse udbetales der et provenu til Fredericia Kommune på kr. 1.955.649,42 for vores aktiepost på ca. 4,76 % af selskabets aktiekapital.


Fredericia Kommune har i alle tidligere generalforsamlinger, hvor der er udbetalt likvidationsprovenu til aktionærerne deltaget i generalforsamlingen ved fuldmagt.


Da tilmelding til generalforsamling ved fuldmagt skal ske senest den 20. november 2015 har borgmesteren jf. styrelseslovens § 31 om beslutninger, der ikke giver anledning til tvivl, udpeget Claus Hansen fra Middelfart Kommune og tillige formand for likvidationsudvalget i AFT 2005 A/S som fuldmagtshaver, så denne på generalforsamlingen kan afgive stemme for Fredericia Kommune.


Dagsordenen for generalforsamlingen er følgende:

  1. Valg af dirigent.
  2. Godkendelse af likvidationsregnskab.
  3. Eventuelt.

Det er vigtigt, at Fredericia Kommunes stemme er repræsenteret på generalforsamlingen da det kræver 2/3 af aktiekapitalen bakker op om likvidationen på generalforsamlingen.


Økonomiske konsekvenser

Udlodningen medfører en indtægtsbevilling for Fredericia Kommune på kr. 1.955.649,42, som borgmesteren anbefaler tilført investeringspuljen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Borgmesteren indstiller sagen til økonomiudvalget og byrådets orientering samt godkendelse af, at provenuet tilføres investeringspuljen.


Bilag

Ingen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 163 Uddelegering af beslutning om veksling af understøttende undervisning til to-voksen faglig undervisning

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med folkeskolereformen blev der indført en ny bestemmelse, som giver kommunerne mulighed for at afkorte elevernes skoledag mod at der til gengæld – i samme omfang - tillægges ekstra personale i fagtimer.

 

Understøttende undervisning kan altså veksles til to medarbejdere i den fagopdelte undervisning.


Der er peget på denne mulighed i det såkaldte hyrdebrev, af den 26. august 2015 til kommunerne fra partierne bag folkeskolereformen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

I forbindelse med folkeskolereformen blev der indført en ny bestemmelse i folkeskoleloven, som giver kommunerne mulighed for at afkorte undervisningstiden ved at konvertere den understøttende undervisning til to-voksenundervisning i fagundervisningen. 

Muligheden kan anvendes generelt for klasser i indskolingen og for klasser på mellemtrin og udskoling med helt særlige behov. Man vil lokalt kunne beslutte at benytte muligheden, hvis det vurderes at være den rigtige løsning for at sikre klassens trivsel og faglige udvikling. 

Godkendelse gives som udgangspunkt af kommunalbestyrelsen for et år ad gangen, men kan fornyes årligt, hvis det vurderes fortsat at være den rette løsning.

Kommunalbestyrelsen kan selv foretage hver enkelt godkendelse, men den kan også vælge at delegere denne kompetence til forvaltningen eller til den enkelte skole (skolelederen eller skolebestyrelsen).

Uanset om kommunalbestyrelsen har delegeret sin beføjelse eller ej, spiller skolebestyrelsen en vigtig rolle, når muligheden for at afkorte skoledagen bringes i spil. 

Skolebestyrelsen vil altid skulle afgive en udtalelse, inden der kan træffes beslutning om at afkorte skoledagen. Derudover er det skolebestyrelsens opgave at føre tilsyn med skolens virksomhed, og det indebærer også at føre tilsyn med, at de ressourcer, der ellers ville have været brugt til den understøttende undervisning, også bliver overført til flere voksne i klassen i fagundervisningen.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget at indstille til byrådet, at kompetencen til veksling af understøttende undervisning til faglig undervisning, uddelegeres til skolens leder efter udtalelse fra skolebestyrelsen.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-11-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget følger Børn & Unges indstilling.


Beslutning i Økonomiudvalget den 27-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 164 Udformning af hastighedsdæmpende foranstaltninger

Sagsbeskrivelse

Denne sag beskriver baggrunden for og tilrettelæggelsen af arbejdet med etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger i Fredericia Kommune.


Fredericia Kommune modtager løbende henvendelser med ønske om etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger. Disse ønsker opstår oftest med henblik på at tilgodese lette trafikanter, krydsende cyklister, børn m.m. Fælles for disse er, at de hører blandt de trafikanter, der er ekstra udsatte i trafikken.


Ud over henvendelserne fra borgerne arbejder Teknik & Miljø i forbindelse med det løbende trafiksikkerhedsarbejde med at kortlægge lokaliteter i kommunen, hvor der er udfordringer med høj hastighed. Teknik & Miljø foretager således hvert år 25-50 trafiktællinger. Udover at vise, hvor mange biler der dagligt passerer lokaliteten, viser tællingerne de målte hastigheder på det pågældende sted. Alle tællinger vises under ”trafiktællinger” på kommunens hjemmeside, www.fredericia.dk. Her kan man se resultatet i form af opgivelser over antal køretøjer pr. døgn, antal lastbiler pr. døgn og hastighed.


For hver enkelt ”problemlokalitets” vedkommende vurderes det, hvilken løsning der vil være den mest hensigtsmæssige. Der tages blandt andet hensyn til, hvem der bruger vejen, det daglige antal køretøjer, den målte hastighed, buskørsel samt de omkringliggende forhold, herunder om der er cykelsti, fortov el. lign.


Der findes flere forskellige typer af hastighedsdæmpende tiltag, herunder eksempelvis bump, chikaner og hævede flader. Disse tiltag har alle sammen styrker og svagheder, men følgende kan fremhæves:  

  • Bump er erfaringsmæssigt de mest effektive til at nedsætte gennemsnitshastigheden
  • Chikaner er effektive på veje med cykelsti; dog er der et max for, hvor mange biler der må køre på strækningen
  • Hævede flader er gode ved krydsninger, da de sænker hastigheden over en længere strækning

Alle hastighedsdæmpende foranstaltninger udformes efter de gældende vejregler, som blandt andet indeholder krav til placering, udformning og afstanden mellem de enkelte foranstaltninger.


Før etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger fremsendes projekterne til Sydøstjyllands Politi, som skal give samtykke.

Økonomiske konsekvenser

Udover midler til etablering af bump, chikaner, hævede flader eller lign. hastighedsdæmpende foranstaltninger kræves der erfaringsmæssigt lidt ekstra midler til den efterfølgende drift. Anslået drejer det sig i gennemsnit om ca. 5000 kr. om året pr. tiltag.


De hastighedsdæmpende tiltag udføres for at nedsætte risikoen for eller forhindre uheld. For hvert uheld, der undgås, forventes der en gennemsnitlig kommunal besparelse på knap 400.000 kr. Hertil kommer en besparelse på godt 200.000 kr. i udgifter til stat og region.

Vurdering

Teknik & Miljø har de faglige kompetencer til at vurdere de lokaliteter, hvor der er ønske om og behov for at etablere hastighedsdæmpende foranstaltninger. Teknik & Miljø har samtidig bemyndigelsen til at planlægge og udføre de konkrete tiltag. Det er Teknik & Miljøs opfattelse, at det herigennem sikres, at der på Fredericia Kommunes vejnet etableres gode løsninger, som under anvendelse af de virkemidler, der er beskrevet ovenfor, 

  1. er tilpasset de lokale forhold
  2. tager bedst muligt hensyn til alle relevante trafikantgrupper
  3. løser de udfordringer, der er de pågældende steder

 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


  1. at sagen drøftes
  1. at Fredericia Kommunes nuværende indsats på området og tilrettelæggelsen af denne videreføres uændret

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-11-2015

Et flertal bestående af Jean Brahe, Steen Wrist Ørts, Christian Bro, Turan Savas og Nicolaj Wyke kunne følge indstillingen.


Jan Schrøder stemte imod og begærede sagen forelagt for Byrådet.


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Et flertal bestående af A, C, F, V og Ø stemte for indstillingen. O stemte imod.


Punkt 165 Ny udpegning af repræsentant til Brugerrådet for Naturstyrelsen

Sagsbeskrivelse

Byrådet udpegede 02-12-2013 i forbindelse med konstitueringen efter kommunalvalget Peder Rasmussen som repræsentant for Fredericia Kommune i Brugerrådet for Naturstyrelsen.


Peder Rasmussen, har meddelt, at han ønsker at udtræde, hvorfor der skal udpeges en ny repræsentant for Fredericia Kommune.


Formålet med brugerrådet er at give lokale myndigheder, organisationer og brugere af statens skove indflydelse på drift og benyttelse af Skov-og Naturstyrelsens arealer. Brugerrådet skal styrke de lokale brugeres engagement i driften og benyttelsen af befolkningens skove, og de skal øge brugernes indflydelse herpå.


Brugerrådet for Randbøl distrikt (tillige driftscenter for Skov-og Naturstyrelsen (Driftsregion Syd)) sammensættes med særlig hensyntagen hertil.


Randbøl distrikt forvalter Skov-og Naturstyrelsens arealer i Billund, Kolding, Vejle, Fredericia, Hedensted og Horsens kommuner, sidstnævnte dog kun i Gl. Horsens kommune. I samme område har distriktet ansvaret for forvaltning af skovloven og jagtloven, såvel som de er partner eller projektejer i store naturprojekter i samme område.


Randbøl distrikt dækkes af 1 brugerråd, som dog kan nedsætte midlertidige eller mere varige underudvalg eller arbejdsgrupper.  For tiden findes følgende særlige grupper:


-  Randbøl Hede udvalg

-  Jægerforum


De naturskoler, som distriktet har etableret i samarbejde med Billund, Vejle og Hedensted kommuner har egentlige bestyrelser.


Brugerrådet bør jfr. Skov- og Naturstyrelsens generelle retningslinjer højest have 14 medlemmer foruden distriktets repræsentation og ad-hoc-deltagere.


Medlemmerne af brugerrådet skal have lokal tilknytning.  I de tilfælde, hvor repræsentationen har relation til de landsdækkende og regionale funktioner kan en repræsentant være bosiddende udenfor distriktets normale myndighedsområde (f.eks. en repræsentant for træindustrien). Medlemmet behøver således ikke være medlem af byrådet.


Fast repræsentation

Skovrideren er formand og distriktet fungerer som sekretariat for brugerrådet.

Følgende organisationer og myndigheder tilbydes plads i brugerrådet med hver 1 medlem:

- 1  repræsentant for Vejle kommune

- 1  repræsentant For Kolding kommune

- 1 repræsentant for Hedensted kommune

- 1 repræsentant for Billund kommune

- 1 repræsentant for Fredericia kommune

- 1 repræsentant for Horsens kommune

- 1 repræsentant for Friluftsrådets i området kreds 10, trekantområdet og for kreds 7, Søhøjlandet

-1 repræsentant for Danmarks Naturfredningsforening 

-1 repræsentant for Danmarks Idræts- Forbund.

-1 repræsentant for Danske Træindustrier

-1 repræsentant for Landbruget, udpeget af Vejle-Fredericia Landboforening 

-1 repræsentant for Dansk Ornitologisk Forening, Vejle


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Fællessekretariatet til stiller til Byrådet at udpege et nyt medlem (ikke nødvendigvis byrådsmedlem) til Skov- og Naturstyrelsens Brugerråd i stedet for Peder Rasmussen, som ønsker at udtræde.


Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Byrådet udpegede Karsten Byrgesen


Punkt 166 Ny styrelsesvedtægt

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med omkonstituering af Byrådet pr. den 1. januar 2016, skal der gennemføres revision af styrelsesvedtægten for at tilpasse styrelsesvedtægten til den nye udvalgsstruktur. Ny styrelsesvedtægt vil være gældende pr. 1. januar 2016.


Udkast til styrelsesvedtægt er vedlagt som bilag.


I forbindelse med godkendelse af ny styrelsesvedtægt godkendes tillige satser for vederlag for formænd og næstformænd. De vederlag, der fordeles til de enkelte udvalgsformænd, næstformænd og udvalgsmedlemmer jf. vederlagsbekendtgørelsens § 7 fremgår at nedenstående oversigt over fordelingen af vederlag.


Det bemærkes, at der ikke, jf. beslutning i Byrådet den 10. december 2012, ydes vederlag til Folkeoplysningsrådet (tidl. Folkeoplysningsudvalget).


Udvalg

Formand

Næstformand

Kommentar

By og Plan

20

8

 

Miljø- og Teknik

20

8

 

Kultur- og Idræt

20

8

 

Børn- og Skole

23

8

 

Arbejdsmarked- og Integration

23

8

 

Social og Omsorg

23

8

 

Uddannelse

20

8

Børn- og Unge

8

0

§ 19-udvalget

Økonomi

0

0

 

§ 17, stk. 4 – Sundhed

8

0

 

 § 17, stk. 4 – Demokrati og Borgere

8

0


173

56

Ialt

229

 

Rest til fordeling

76

 


Rest til fordeling 76 %, der fordeles ligeligt mellem de øvrige udvalgsmedlemmer, herunder medlem af Børn- og Ungeudvalget (§ 19), men ikke medlemmer af § 17, stk. 4-Udvalget.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ændring af styrelsesvedtægten er i overensstemmelse med den kommunale styrelseslov og respekterer lovens bestemmelser om Økonomiudvalgets lovpligtige opgaver.


Styrelsesvedtægten skal undergives 2 behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum, og indsendes til Tilsynet.


Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at Byrådet godkender:


  1. Ny styrelsesvedtægt.
  2. Vederlag for formænd, næstformænd og udvalgsmedlemmer jf. fordelingen under sagsbeskrivelsen, med mindre Byrådet forud for et regnsskabsår beslutter en anden fordeling.

Beslutning i Byrådet den 07-12-2015

Godkendt som indstillet. Sagen behandles igen om en uge.