Byrådet - 08-09-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 8 september, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 110 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt, inkl. tillægsdagsorden.


Der er afbud fra Henning Due Lorentzen og Nicolaj Wyke. I stedet mødte Laila Løhde Møller og Hanne Lumby.


Punkt 111 Revisionsberetninger 2013 samt endelig godkendelse af årsregnskab 2013

Sagsbeskrivelse

De årlige revisionsberetninger er nu modtaget i udkastform fra kommunens eksterne revision, Deloitte, og vil inden behandling i Økonomiudvalg og Byråd foreligge i den endelige udgave. Materialet omfatter følgende beretninger:

  • Revisionsberetning for 2013 vedrørende årsregnskabet
  • Revisionsberetning for 2013 vedrørende Sociale og beskæftigelsesrettede udgifter, der er omfattet af statsrefusion
  • Bilag 1, Redegørelse til Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold for 2013
  • Bilag 2, Redegørelse til Beskæftigelsesministeriet for 2013
  • Bilag 3, Redegørelse til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter for 2013
  • Beretning om revision af kommunens administration af byfornyelsesområdet for året 2013 

Alle beretninger er bilag på sagen og vil desuden i henhold til styrelseslovens bestemmelser blive sendt via mail til Byrådet straks efter modtagelsen af de endelige udgaver her i kommunen.


Byrådets godkendelse af revisionens beretninger og besvarelsen af bemærkninger er tillige den endelige godkendelse af årsregnskabet, jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2.


Revisionens konklusion på den udførte revision er, at kommunens regnskab er forsynet med en revisionspåtegning uden forbehold. Revisionspåtegningen indeholder supplerende oplysninger, der alene er medtaget af hensyn til regnskabslæsers forståelse af påtegningen og dermed ikke skal opfattes som en kritisk bemærkning.


Revisionsberetningerne indeholder i alt 3 sektorspecifikke bemærkninger, hvilket er 4 mindre end sidste år. Af de afgivne revisionsbemærkninger kan –

  • 1 bemærkning henføres til revisionen af årsregnskabet
  • 2 bemærkninger henføres til socialrevisionen

De enkelte bemærkninger med administrationens besvarelse fremgår af bilag, der er på sagen. Revisionens bemærkninger til konkrete personsager på det sociale område, som fremgår af bilag 1 og 2 til revisionsberetninger er alle drøftet med revisionen under deres besøg i kommunen og rettelser i forhold til den enkelte sag er aftalt.


Revisionen har desuden udarbejdet og fremsendt et administrativt notat, hvor revisionen har påpeget nogle uhensigtsmæssigheder i forhold til arbejdsgange eller rutiner. Dette notat vil blive administrativt behandlet og samtlige forhold påpeget af revisionen vil blive vurderet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen direkte konsekvenser. Refusionsmæssigt er der dog i de sager, hvor revisionen har påpeget fejl sket berigtigelser i fornødent omfang.


Vurdering

Revisionens gennemgang har i 2013 alene givet anledning til 3 bemærkninger, hvoraf den ene bemærkning på det sociale område ikke er speciel rettet mod Fredericia Kommune men er generel i forhold til kommuners mulighed for kontrol med betalinger til Udbetaling Danmark.


Antallet og omfanget af bemærkninger og påpegede fejl, mangler og uhensigtsmæssigheder er også i år faldet i forhold til tidligere år. Det vil være vanskeligt helt at undgå fejl i den daglige administration, alene i betragtning af den mængde af lovbestemmelser og regler, der til stadighed modtages fra ministerier og centrale myndigheder.


Som nævnt i sagsbeskrivelsen er revisionens bemærkninger blevet administrativt gennemgået og besvaret. Samtidig er der også iværksat foranstaltninger for at undgå lignede bemærkninger fremover.


Indstillinger

Økonomi indstiller til Byrådet,

  1. At revisionens beretninger med tilhørende bilag for 2013 og besvarelsen af revisionens bemærkninger godkendes
  2. At kommunens årsregnskab for 2013 godkendes endeligt

Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 112 2. budgetopfølgning/halvårsregnskab samlesag hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.

Ved de overordnede budgetopfølgninger gives der endvidere en status på udvalgenes indsatsområder i aktivitetsbeskrivelserne. Denne status kan ses i udvalgssagerne.


Nedenstående tabel viser ændringer som følge af 2. budgetopfølgning. I bilaget ”Økonomisk oversigt – 2. BO” vises den aktuelle økonomiske situation efter 2. budgetopfølgning.



2. budget-
opfølgning

Forventet
regnskab

Skatter og generelle tilskud

-0,694

-3.180,660

Serviceudgifter

-17,694

2.063,544

Øvrige driftsudgifter

-18,635

952,036

Renter

-1,8

20,123

Resultat af ordinær drift

-38,823

-144,961

Anlæg

-3,039

59,819

Resultat skattefinansierede område

-41,862

-85,142

Jordforsyning/Danmark C

-1,33

-21,373

Brugerfinansierede områder (drift og anlæg)

0

-1,501

Resultat før finansielle poster

-43,192

-108,016

Låneoptagelse

-54,754

-110,874

Afdrag på lån

-0,5

119,955

Resultat i alt

-98,446

-98,935

 

 

 

 

 

 

Kassebeholdning

2. budget-
opfølgning

Forventet
regnskab

Likvide aktiver primo

 

-28,839

Drift, anlæg og finansielle poster

98,446

98,935

Øvrige finansforskydninger

-84,584

-80,224

Likvide aktiver ultimo

 

-10,128

Likvide aktiver gennemsnit

 

205,000


Samlet set giver 2. budgetopfølgning et kasseindlæg på 13,862 mio. kr.


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet. Alle sager er specificeret i bilag på sagen.


Nedenfor er de væsentligste sager gennemgået:


Resultat af ordinær drift 

Den skattefinansierede drift er rækkerne skatter og generelle tilskud, serviceudgifter, øvrige driftsudgifter og renter. Der er en samlet budgettilretning på i alt -38,823 mio. kr. med henholdsvis -0,694 mio. kr. på skatter og tilskud, -17,694 mio. kr. på serviceudgifter, -18,635 mio. kr. på øvrige driftsudgifter og -1,800 mio. kr. til renter.


Budget tilretningen på skatter og tilskud med -0,694 mio. kr. vedrører øgede momsrefusioner samt tilbagebetaling af dækningsafgift og grundskyld. Tilretningen af momsrefusion foretages på baggrund af en momsscreening foretaget af BDO, og på 6,000 mio. kr. Tilbagebetalingen af dækningsafgift udgør 3,700 mio. kr., mens grundskyld er 1,068 mio. kr. begge er en konsekvens af klager til SKAT.


Budgettet tilrettes på serviceudgifterne med i alt -17,694 mio. kr., der primært vedrører fjernelse af budgetbufferpuljen samt tilpasning af budgettet i forhold til ny lovgivning konsekvenser af kommuneaftalen, der blev indgået i juni mellem KL og Regeringen. Bufferpuljen på 20,000 mio. kr. inddrages med henblik på at lette presset på servicerammen.


Budgettet tilrettes på øvrige driftsudgifter med -18,635 mio. kr. på grund af en forventning om reducerede overførselsudgifter som konsekvens af ny lovgivning. I kommuneaftalen var der en forventning om en for alle kommuner samlet nedgang i udgifterne på 2,500 mia. kr. I aftalen var der ingen midtvejsregulering i forhold til denne forventning.


Renter 

Budgettet tilrettes med de nyeste forventninger til renteudviklingen med i alt -1,800 mio. kr.


Anlæg og Jordforsyning/Danmark C

Budgettet er tilrettet som konsekvens af tidligere beslutninger. Den samlede tilretning for områderne er -4,369 mio. kr.


Låneoptagelse

Budgettet tilrettes med -54,755 mio. kr. i konsekvens af at det støttede byggeri af Bofællesskab på Thygesminde Allé er afsluttet og endeligt lån hjemtaget.

 

Afdrag på lån

Budgettet tilrettes med -0,500 mio. kr. i forhold til afdragsprofilerne på de aktuelle lån, besparelsen er blandt andet en konsekvens af, at afslutningen af byggeri og dermed den endelige låntagning vedrørende opførelse af Bofællesskab på Thygesminde Allé er blevet forsinket.


Øvrige finansforskydninger

Der er udlignet en byggekredit på 56,724 mio. kr. i forbindelse med afslutningen af opførelse af bofællesskab på Thygesminde Allé. 


2. budgetopfølgning indebærer at der søges om bevillinger i henhold til ovenstående tekst og tabel, der desuden er specificeret i bilaget ”2. budgetopfølgning 2014 – specifikation”, hvor alle sager er nævnt.


I henhold til bilaget ”ansøgning om anlægsbev-tillægsanlægsbev – 2 BO 2014” søges om anlægsbevilling på 2,895 mio. kr., tillæg til anlægsbevilling på -58,755 mio. kr. samt frigivelser for i alt -52,983 mio. kr.


Halvårsregnskab

Det er besluttet af folketinget, at alle kommuner skal lave et halvårsregnskab, der indeholder en oversigt over de poster, der er bogført pr. 30. juni samt forventet regnskab. Forbruget viser samtidige posteringer i perioden, mens forventet regnskab er identisk med den i tabellen tidligere i sagen. I nedenstående tabel vises de to poster sammen med det vedtagne budget 



Budget

2014

Forventet

regnskab 2014

Regnskab

pr. 30/6 2014

Skatter og generelle tilskud

-3.180,0

-3.180,7

-1.675,5

Serviceudgifter

2.076,0

2.063,6

1.022,4

Øvrige driftsudgifter

968,8

952,0

418,1

Renter

22,8

20,1

7,0

Resultat af ordinær drift

-112,4

-144,9

-228,1

Anlæg

59,6

59,8

21,6

Resultat af det skattefinansierede område

-52,8

-85,1

-206,5

Jordforsyning/Danmark C

0,6

-21,4

-35,1

Brugerfinansierede områder (drift/anlæg)

0,9

-1,5

-39,5

Resultat før finansielle poster

-51,3

-107,9

-281,1

Låneoptagelse

-48,7

-110,9

-56,0

Afdrag på lån

109,6

120,0

68,7

Resultat i alt

9,6

-98,9

-268,3


Det bør bemærkes, at 1. halvårs forbrug ikke kan benyttes til at forudsige helårsregnskabet, da der er store udsving i, hvornår de forskellige regninger kommer og bliver konteret. Det forventede regnskab er et udtryk for en vurdering af, hvordan hele året forventes at forløbe, og her er halvårsregnskabet kun et af flere værktøjer.


Bilaget ”Regnskabsopgørelse halvår” indeholder en oversigt over forbruget på politisk niveau.

Vurdering

Principper for Økonomistyring

Økonomi vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt i budgetopfølgningen.


Kommunens samlede økonomi

Resultat i alt efter 2. budgetopfølgning viser et overskud på -98,9 mio. kr., hvilket skyldes en forbedring af resultat på ordinær drift samt en udlignet byggekredit i forbindelse med afslutningen af opførelse af bofællesskab på Thygesminde Allé.


Forbedringen af resultat på ordinær drift skyldes især nedjusteringen af overførselsudgifterne samt fjernelse af bufferpuljen.


Voksenservice

Voksenservice forventer at kommer ud med et større merforbrug i 2014.


Social- og Omsorgsudvalget vedtog i juni en handlingsplan med udgiftsdæmpende aktiviteter. Aktiviteterne forventes, at have en samlet effekt på 13,8 mio. kr. i 2015, mens effekten i 2014 er begrænset.

Økonomi anbefaler, at områdets økonomi følges nøje, herunder at initiativer i handlingsplanen har den forventede effekt.

Indstillinger

Økonomi indstiller


  1. at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer
  2. at sagen videresendes til Byråd

Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 113 Budgetforslag til 1. behandling

Sagsbeskrivelse

I årets budgetstrategi er det overordnede mål at skabe balance i kommunens økonomi. Byrådet har haft til opgave at udmønte en række uspecificerede puljer samt usikre indtægter. Endvidere har Fredericia et faldende befolkningstal, som betyder faldende skatteindtægter. I alt skal der derfor gennemføres reduktioner for 80 mio. kr. årligt i årets budgetlægning.


Byrådet har med udgangspunkt i basisbudgettet diskuteret den økonomiske situation på budgetseminaret den 21. august og et møde den 26. august. På baggrund af drøftelserne er det et samlet byråd, som fremlægger et budgetforslag til 1. behandlingen.


Budgetforslag til 1. behandling er vedlagt som bilag.


Budgetforslaget vil efter Økonomiudvalgets behandling gå i høring i perioden frem til den 16. september. Høringssvar indsendes via høringsportalen på kommunens hjemmeside.


Økonomiske konsekvenser

Økonomiske konsekvenser fremgår af budgetforslaget.


Vurdering

Som det fremgår af budgetforslaget, er der peget på årlige driftsbesparelser i størrelsesordenen netto 80 mio. kr., hvilket genopretter balancen i kommunens økonomi.


Indstillinger

Borgmesteren indstiller, at budgetforslaget fremsendes til Byrådets 1. behandling og herefter danner grundlag for den videre budgetlægning.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Økonomiudvalget fremsender budgetforslaget til Byrådets 1. behandling som herefter danner grundlag for den videre budgetlægning.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Byrådet besluttede at 1 behandlingsforslaget oversendes til 2. behandling og danner grundlag for den videre budgetlægning.


Punkt 114 Fredericia Kommunes Affalds- og ressourceplan 2014-2024

Sagsbeskrivelse

Fredericia byråd vedtog den 24. juni 2014 at udsende et forslag til Fredericia Kommunes Affalds- og ressourceplan 2014-2024, i høring i 8 uger, frem til den 20. august 2014.


Høringen er sket via annoncering i avisen og på kommunens hjemmeside.


Der er ikke kommet høringssvar.  


Økonomiske konsekvenser

Affaldsområdet er et gebyrfinansieret område, der økonomisk skal hvile i sig selv.


Der er ikke foretaget detaljerede økonomiske beregninger af hvert af de planlagte initiativer. Det forventes dog, at de for størstedelen vil kunne foretages indenfor budgettet.


Etablering af et nyt anlæg, baseret på REnescience-teknologi eller tilsvarende, vil medføre et investeringsbehov, som først vil kunne beregnes efter, at der er gennemført yderligere undersøgelser og vurderinger af mulighederne for et sådant anlæg.


Vurdering

På baggrund af høringen foretages ingen ændringer af Affalds- og ressourceplanen.


I Fredericia Kommune har vi gennem årene været i front på affaldsområdet med hensyn til konstant at fremme genanvendelsen.


Som en af de seneste aktiviteter kan nævnes en ”Event” med at afholde et arrangement med en genbrugscafe den 28. juni 2014 på genbrugspladsen på Bundgårdsvej, hvor der blev sat særlig fokus på genbrug og sortering af diverse nye affaldstyper.


Det vurderes, at kommunens Affalds- og ressourceplan lever op til de overordnede målsætninger og krav på affaldsområdet.


Indstillinger

Trafik & Renovation, Affald & Genbrug, indstiller, at Byrådet vedtager Fredericia Kommunes Affalds- og ressourceplan 2014-2024.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 26-08-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 115 Forslag til emner til planstrategi for Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

Byrådets igangsatte den 24. juni 2014 arbejdet med at indkredse emner til den lokale planstrategi.


Dette dagsordenspunkt oplister forslag til en række emner/temaer, som kan danne udgangspunkt for en drøftelse i By- og Teknikudvalget om det videre med at fastlægge indholdet af den lokale del af planstrategien for Fredericia Kommune.


De foreslåede emner/temaer tager udgangspunkt i byrådets konstitueringsaftale, samt det foreløbige output fra workshops, som er afholdt som led i byrådets visionsproces. Derudover er der emner/temaer som er aktuelle at videreføre fra Planstrategi 2011.  


Ifølge Planloven skal Byrådet inden udgangen af første halvdel af valgperioden vedtage en planstrategi, som skal danne baggrund for en hel eller en delvis revision af kommuneplanen. Planstrategien skal udpege, hvilken overordnet retning Byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i. Der er tilsvarende krav om vedtagelse af en Agenda 21 strategi eller bæredygtighedsstrategi. Ved vedtagelsen af Planstrategi 2011 blev de to strategier forsøgsvis slået sammen til ét dokument: Plan- og Bære-dygtighedsstrategi 2011 for Fredericia Kommune. Dette forventes ikke gentaget ved udarbejdelsen af Planstrategi 2015.


Kommuneplan 2013–25 er revideret med baggrund i Plan- og bæredygtighedsstrategi 2011, der for den lokale del satte fokus på Fredericia bymidte som drivkraft for udviklingen, men også trafik, erhverv, tilgængelighed, sundhed, klima og natur blev behandlet. Bæredygtighedstemaet var gennemgående, både med et lille afsnit i hvert kapitel, men også med sit eget kapitel sidst i strategien.


Disse emner er fortsat aktuelle og foreslås derfor videreført i en bearbejdet form, så de understøtter den ønskede udvikling i kommunen i den kommende kommuneplan.


Endelig skal der i Planstrategi 2015 tages højde for de statslige krav til kommuneplanlægningen, som på nuværende tidspunkt endnu ikke er meldt ud.


Planstrategiens emner er brede og i sidste ende et spørgsmål om politisk prioritering, idet strategien angiver en retning for, hvad Byrådet ønsker at arbejde videre med i de næste 4 år. By- og Teknikudvalgets drøftelser kan evt. tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Hvad vil vi med Fredericia som by og kommune?
  • Hvor og hvordan vil folk bo i fremtiden, og hvem vil vi gerne tiltrække?
  • Hvordan skaber vi attraktive boliger og kvarterer, der tiltrækker ressourcestærke borgere?
  • Hvilke erhverv skal vi leve af i fremtiden?
  • Hvordan skaber vi en attraktiv detailhandel såvel i bymidten som i de enkelte bydele?
  • Hvordan skaber vi gode og miljøvenlige transportmuligheder?
  • Hvordan udnytter vi de stigende vandmængder som en positiv ressource?
  • Hvordan øger vi erhvervs- og ferieturismen?
  • Hvordan skaber vi gode muligheder for friluftsliv, kultur og fritid?

Forslag til emner/temaer der kan indgå i den lokale planstrategi 2015


Tema: Bymidten – Kommunens vækstdriver

Bymidten rummer i sin helhed et stort udviklingsmæssigt potentiale. Byen indenfor voldene skal tænkes som en helhed, hvor der skabes synergi og sammenhæng mellem den eksisterende bymidte og den nye bydel FredericiaC. Bymidten skal være drivkraften for kommunens udvikling, ikke kun i forhold til bosætning og erhverv, men også til detailhandel, kulturliv mv. Der skal skabes de rette betingelser for et godt byliv og varierede aktiviteter i bydelen, og målet er at opnå en mangfoldig og levende by.


Byen indenfor voldene skal tænkes som en helhed, hvor der skabes synergi og sammenhæng mellem den eksisterende bymidte og FredericiaC, som på sigt bliver en integreret del af bymidten. Sideløbende med udviklingen af FredericiaC skal den eksisterende bymidte også have mulighed for at udvikle sig og gives mulighed for at skabe flere attraktive boliger, flere butikker, arbejdspladser og mere byliv. Synergien og sammenhængen skal bl.a. sikres gennem en bevidst stillingtagen til placering af byfunktioner og et indbydes hierarki.


Bymidtens fysiske udvikling sikres bl.a. via byfortætning og byomdannelse af de mange områder, som over tid har mistet deres funktion. Byplanlægningen skal være bæredygtig. Der har længe været fokus på miljømæssig bæredygtighed, men der vil fremadrettet være behov for også at have øje for den økonomiske samt social- og sundhedsmæssige bæredygtighed.


Tema: Bosætning – Attraktive boliger og bomiljøer

Fredericia Kommune synes at mangle attraktivitet som bosætningskommune og befolkningens socioøkonomiske sammensætning er en udfordring.  


Vi bør kunne tilbyde et bredt udvalg af attraktive og forskelligartede boliger, så varierede boligønsker kan imødekommes. Da boligens attraktivitet er tæt forbundet med de fysiske omgivelser, handler det ligeledes om at kunne tilbyde indbydende og mangfoldige bomiljøer. 


Byplanlægning skaber ikke i sig selv byliv, men kan være med til at skabe rammerne for en velfungerende by, hvor bykvalitet opleves som resultatet af en byudviklingsproces, hvor trafik, miljø, arkitektur, natur, byliv, fritidsaktiviteter, handels- og kulturliv spiller sammen. Kommunen kan ikke skabe byliv, men kan sammen med borgerne, erhvervsliv og kulturlivet skabe byer og funktioner der skaber rum, der inviterer til byliv. 


Der er derfor behov for et fremadrettet fokus, som ser på mulighederne for at forbedre boligmassens sammensætning og kvalitet, og på at udvikle kommunens bydele og kvarterer som attraktive bosteder - gerne som selvstændige lokalsamfund med egen identitet, bykvalitet og byliv.


Som led i dette bør der være fokus på den sociale og sundhedsmæssige bæredygtige udvikling af byerne: Kan vi (med få midler) indrette byrum, så de appellerer til oplevelse, bevægelse, samvær og stille refleksion? Og kan vi etablere byrum og funktioner så de fungerer som naturlige samlingspunkter som også fremmer sundhed og sund levestil? Kan vi fremme og bevare eksisterende grønne sti- og vejprofiler eller på anden vis lukke naturen ind i boligområderne? Skal vi som noget nyt prøve at genopfinde ”Fristaden” i den fysiske planlægning, hvor vi på udvalgte lokaliteter i videst muligt omfang minimerer reguleringen, og dermed frigiver området til en mangfoldighed af forskellige boliger og bomiljøer?


Byudviklingen skal som udgangspunkt foregå på arealer, der allerede er udlagt i den nuværende kommuneplan. Opførelse af nyt byggeri skal primært ske indenfor de allerede udpegede arealer.  Byudvikling indenfor kystnærhedszonen bør også indgå i overvejelserne. I den forbindelse gøres opmærksom på, at byudvikling indenfor kystnærhedszonen primært skal ske som omdannelse af eksisterende udlæg, da inddragelse af nye arealer til byudvikling strider mod statens mål og interesser i kystnærhedszonen.


Tema: Erhverv – Viden og arbejdspladser

Vi ønsker at videreudvikle erhvervslokaliseringen så Fredericia fortsat fremstår som en attraktiv, erhvervsaktiv og dynamisk kommune med optimale muligheder for virksomhedsetablering og – udvikling. Samtidig er det vigtigt, at de forskellige typer af erhverv placeres på baggrund af en nøje planlægningsmæssig afvejning.


Der skal investeres i at arbejde med en optimering af såvel den lokale som den regionale infrastruktur. Vi skal arbejde for en realisering af timemodellen, så der etableres et standsningssted i Fredericia Kommune.


Vi skal også udbygge den lokale infrastruktur. Med adgang til motorvej og togstation er Fredericia Kommune attraktiv for nye virksomheder og nye borgere. Det skal vi videreudvikle. Vi skal etablere mulighed for at man kan cykle på arbejde, og drøfte fordele og ulemper ved at etablere shuttlebusser fra Fredericia Station til DanmarkC. 


Viden, uddannelse, erhvervsudvikling og arbejdspladser er tæt forbundet. I relation til at skabe uddannelsesinstitutioner, der på sigt kan føre til øget beskæftigelse og bosætning bør vi arbejde for at der etableres nicher for mindre og specialiserede uddannelsesretninger.


Tema: Vand og land - natur- og landskabsværdierne

Fredericia har sin helt særlige historie, kultur og identitet, der tager sit afsæt i nogle historiske epoker knyttet til fæstningsbyen og siden industrialiseringen. Men det er ikke kun byen der er særlig. Hele kommunen har meget enestående natur og unikke landskabstyper at byde på. Men det er ukendt for mange. Trelde halvøen, Elbodalen og hele området syd for Kolding Landevej ud mod Lillebælt er et enestående kystlandskab der rummer værdifuld natur. Dette potentiale er for en stor del uudnyttet, nok mest fordi der ikke gøres nok for at fortælle om det. En større indsats for branding af natur og landskabsoplevelser i Fredericia samt et veludviklet tilbud indenfor turisme, kan være med til at gøre det attraktivt at besøge Fredericia.

Sammenhængen mellem by, land og natur må gerne styrkes. Der skal således sikres en bedre forbindelse mellem disse områder. Derudover er der potentiale for at forbedre kommunens rekreative områder og tilbud indenfor turismeområdet, hvoraf Elbodalen, Hyby-området, Trelde Næs og Østerstrand skal fremhæves.


Økonomiske konsekvenser

De oplistede emner/temaer til en lokal planstrategi vil være et godt fundament i forhold til at løfte udviklingen i Fredericia Kommune og dermed bidrage til en positiv udvikling i økonomien.

 

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at de foreslåede emner til lokal planstrategi ikke strider mod de foreslåede strategiske temaer, som skal indgå i den fælles planstrategi. Endvidere vurderes det, at emnerne vil kunne indgå i en strategi der vil fremme udviklingen i Fredericia Kommune og som understøtter Byrådets igangværende visionsproces.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,


-  at By- og Teknikudvalget drøfter de foreslåede temaer/emner med henblik på at beslutte, hvilke emner/temaer administrationen skal fokusere på i det videre arbejde med at tilvejebringe en lokal planstrategi for Fredericia Kommune.


og at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet,

-  at de foreslåede temaer temaer/emner drøftes og at det besluttes, hvilke emner/temaer administrationen skal fokusere på i det videre arbejde med at tilvejebringe en lokal planstrategi for Fredericia Kommune.

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales med de nævnte temaer


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet med de nævnte temaer.


Punkt 116 Indsatsprogram for vandløb til vandområdeplan 2016 - 2021

Sagsbeskrivelse

Staten (Naturstyrelsen) skal senest den 22. december 2014 sende et udkast til vandområdeplaner for 2. planperiode (2016–2021) i 6 måneders offentlig høring.


I den forbindelse skal kommunerne indsende forslag til det supplerende indsatsprogram til forbedring af de fysiske forhold i vandløb. Fristen er den 7. oktober 2014.


Formålet med vandområdeplanerne er overordnet at sikre en god miljøtilstand i kystområder, søer, vandløb og grundvand, fastlægge miljømål for recipienterne samt at fastlægge indsatsprogrammer med henblik på at opnå de fastlagte miljømål. Planlægningen sker med udgangspunkt i miljømålsloven, der implementerer EU’s vandrammedirektiv, samt i loven om vandplanlægning.


Kommunerne har ansvaret for at udarbejde konkrete forslag til den supplerende vandløbsindsats med henblik på opfyldelse af miljømålene. Det vil sige den del af indsatsprogrammet, der drejer sig om forbedring af de fysiske forhold i vandløbene samt om fjernelse af spærringer, der hindrer fisk og smådyr i frit at bevæge sig i vandløbene. Kommunerne har også ansvaret for at gennemføre de konkrete indsatser.


Natur & Miljø har udarbejdet et udkast til forslag til supplerende indsatsprogram for Fredericia Kommune i tæt samarbejde med de øvrige kommuner og Vandrådet i hovedvandoplandet Lillebælt/Jylland.


Vandrådet har en bred sammensætning af repræsentanter fra ”grønne” organisationer og erhvervsorganisationer. Det har haft en rådgivende funktion ift. kommunernes arbejde med indsatsprogrammerne, og det er kommet med anbefalinger til prioritering af de vandløb, der skal gøres en indsats i, samt med anbefalinger til, hvilke virkemidler der bør foretrækkes. Samarbejdet mellem Vandrådet og kommunerne har været meget konstruktivt.


Af udkastet til forslag til indsatsprogram fremgår det, at der i perioden 2016–2021 skal gennemføres vandløbsprojekter i Surkær Bæk, Øsdal Bæk, Gammelby Mølleå og Erritsø Bæk. Det drejer sig om forskellige indsatser, som vurderes at føre til målopfyldelse i ca. 15 km vandløb. De konkrete indsatser fremgår af kortbilag.


Fredericia Kommune har forholdt sig til Vandrådets anbefalinger, hvilket i vidt omfang afspejler sig i forslaget til indsatsprogrammet. Principperne er fraveget for ét vandløb (Erritsø Bæk), hvor prioriteringen (omkostningstunge virkemidler) skal ses i sammenhæng med de igangværende tiltag på klimaområdet.  


De foreslåede indsatser i Fredericia Kommune er skønnet til at beløbe sig til 1,3 mio. kr. Det er midler, som kommunen skal søge om via de tilskudsordninger, som staten stiller til rådighed.  


For hovedvandoplandet Lillebælt/Jylland er rammen en samlet økonomi på 27,3 mio. kr. og et krav om målopfyldelse på mindst 65 km vandløb samt fjernelse af mindst 11 spærringer. Kommunerne foreslår for nuværende, at der fjernes 16 spærringer og gennemføres indsatser på ca. 160 km vandløb.


Fem medlemmer af Vandrådet Lillebælt/Jylland, repræsenterende landbrugs- og akvakulturinteresser, har fremsendt en generel udtalelse vedrørende Naturstyrelsens udpegning af vandløb med henblik på at få kommunerne i hovedvandoplandet til at udpege vandløb, som ikke har en chance for at opfylde miljømålene. Det er ikke Natur & Miljøs vurdering, at en sådan udpegning er relevant for Fredericia Kommune. Sekretariatskommunen for Vandrådet sender udtalelsen til Naturstyrelsen, der er rette myndighed, sammen med kommunernes forslag til det supplerende indsatsprogram.

Økonomiske konsekvenser

Staten har som nævnt afsat 27,3 mio. kr. til gennemførelsen af indsatsprogrammet i vandoplandet til Lillebælt/Jylland. Disse midler bliver stillet kommunerne til rådighed via statslige tilskudsordninger i planperioden. Indsatserne finansieres således af staten og EU’s landdistriktsmidler.


Erfaringen fra Vandplan 1 viser dog, at der kan være behov for supplerende kommunale midler. For det første er de konkrete projekter inddelt i to faser (forundersøgelse og realisering), og dermed vil der mellem faserne kunne være arbejdsopgaver, der skal løses med konsulentbistand, som ikke dækkes af tilskudsordningerne. For det andet kan der være udgiftsposter i anlægsfasen, som i forundersøgelsen er vurderet for lave. Hvis det samlede budget fra forundersøgelsen er vurderet lavere end entreprenørernes tilbud om gennemførelse af projektet, kan der således opstå en situation, hvor mindre overskridelser vil skulle afholdes af kommunen.


Der er ikke mulighed for at få yderligere midler fra staten og EU til fremtidig afledt drift. De projekter, der indgår i det udarbejdede forslag til indsatsprogram forventes imidlertid kun at indebære udgifter til fremtidig drift af to sandfang i Øsdal Bæk. Sandfangene vil med mellemrum skulle renses op.


De eventuelle ovenomtalte udgifter for kommunen vurderes at kunne afholdes inden for de sædvanlige budgetrammer.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at Fredericia Kommune sammen med de øvrige kommuner i hovedvandoplandet opfylder statens minimumskrav for indsatsprogram for Lillebælt/Jylland.

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller,


at Miljø- og Energiudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at udkastet til forslag til indsatsprogram tiltrædes.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 26-08-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 117 Supplerende høring af statens vandplan for Lillebælt / Jylland, 2010 - 2015

Sagsbeskrivelse

Statens vandplaner for første planperiode (2010–2015) er sendt i supplerende offentlig høring i perioden 30. juni til 26. august 2014.


Byrådet behandlede den oprindelige høring af statens vandplan den 7. marts 2011. Efter vedtagelsen af den statslige vandplan blev denne kendt ugyldig af Natur- og Miljøklagenævnet.


Herefter blev et forslag sendt i fornyet høring i 2013. Årsagen til den igangværende supplerende høring er, at der i forbindelse med høringen i 2013 er foretaget ændringer i vandplanens indhold med virkning på vandplanens retningslinjer og de indsatser, som kommunerne skal gennemføre. Det følger af miljømålsloven, at sådanne ændringer kræver en ny høring.


De ændringer, der har konsekvens for Fredericia Kommune, består i hovedtræk af følgende:  

  1. Virkemidlet ”Ændret vandløbsvedligeholdelse” udgår. 
  2. Ændringer af syv retningslinjer. 
  3. Udskydelse af frist for spildevandsindsatser. 
  4. Ændring i spildevandsindsatsen (forbedret rensning i det åbne land).

Ad. 1: Da virkemidlet ”ændret vedligeholdelse” udgår, udgår de seks konkrete indsatser på strækninger i Fredericia. Der skal derfor i de næste planperioder gennemføres andre tiltag, så der opnås målopfyldelse.

 

Ad. 2: Der er foretaget præciseringer af retningslinjerne 7, 8 og 11 vedrørende spildevand, nr. 14 vedrørende udledning af kølevand, nr. 31 vedrørende reduktion af okkerbelastning, nr. 38 vedrørende grundvand samt ændring af nr. 51 vedr. aktivitetszoner.  

 

Ad. 3: Som en konsekvens af vandplanernes forsinkelse ændres fristen for gennemførelsen af indsatser på spildevandområdet til senest to år efter vedtagelsen af statens vandplan.


Ad. 4: Indsatsen ”forbedret rensning i det åbne land” er fjernet i forhold til to vandløbsoplande. På grund af vandplanens forsinkelse og Fredericia Kommunes / Fredericia Spildevand & Energis foreløbige indsats på området forventes ændringen ikke at få betydning for ejendomme i områderne.  

De nævnte ændringer giver ikke Natur & Miljø anledning til bemærkninger.


Et igangværende vandplanprojekt ved Gudsø Mølle i Gudsø Mølleå har vist, at det miljømæssigt vil være hensigtsmæssigt at fremskynde indsatsen på spildevandsområdet for oplandet til Gudsø Mølleå.  


Naturstyrelsen har oplyst, at et ønske om supplerende indsats ikke er en del af den supplerende høring for vandplanen 2010-2015, men at kommunen kan fremsætte ønsket, som så vil blive vurderet. Lignende ønsker er i tidligere høringer af vandplanen imødekommet fra andre kommuner.


Der er i 2012 taget tre prøver på den nedre strækning af Gudsø Mølleå. Station 16-0009 og 16-0008 viste målopfyldelse. På station 16-0042 var der ikke målopfyldelse. Det vurderes, at spildevandstilledning er en mulig årsag til dette.


Hovedparten af de ejendomme, der ligger i oplandet til Gudsø Mølleås ikke-målopfyldte strækning, ligger i Fredericia Kommune. Fredericia Kommunes andel af Gudsø Mølleås opland har ikke været udpeget til forbedret spildevandsrensning i regionplanen for Vejle Amt (= det gældende landsplandirektiv) og indtil videre heller ikke i udkast til Vandplan for Lillebælt/Jylland, selv om vandløbet ikke opfylder sin målsætning på strækningen.


Forslaget vil betyde, at der vil kunne stilles krav om, at de pågældende ca. 20 ejendomme får forbedret deres spildevandsrensning senest to år efter, at vandplanen for første planperiode er vedtaget.  


Inden for tidsfristen vil der skulle udarbejdes et tillæg til spildevandsplan, og dette vil være muligt. Fredericia Spildevand og Energi A/S har tilkendegivet, at de indenfor tidsfristen kan nå at planlægge og gennemføre indsatsen.


Delegationsplanen fastsætter, at forslag til indsatsprogram – og dermed forslag til supplerende indsatser – skal vedtages i Byrådet. På grund af den relativt korte høringsperiode, der endda forløber hen over sommerferieperioden, er der ikke mulighed for at få forslaget behandlet i Byrådet inden den fastsatte frist. For at overholde fristen, indsender Natur & Miljø derfor et høringssvar, idet det tilkendegives overfor Naturstyrelsen, at der tages forbehold for resultatet af byrådsbehandlingen af sagen den 8. september 2014.

Økonomiske konsekvenser

Sagen har ikke økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

Vurdering

Natur & Miljø har ikke bemærkninger til ændringerne af retningslinjer og indsatser. Til gengæld foreslås en supplerende indsats på spildevandsområdet med henblik på, at Gudsø Mølleå på sigt kan opnå målopfyldelse på den nedre del.


I det høringssvar, der indsendes inden udløbet af høringsperioden,

tilkendegives det overfor Naturstyrelsen:


  • At Fredericia Kommune ønsker at få tilføjet en supplerende indsats på spildevandsområdet omfattende Fredericia Kommunes del af oplandet til Gudsø Mølleås nedre del. Sigtet er, at der i forhold til omkring 20 ejendomme kan stilles krav om forbedret rensning med det formål at sikre målopfyldelse i Gudsø Mølleås nedre del.

  • At Fredericia Kommune ikke herudover har bemærkninger til den supplerende høring. 

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at udvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet,


at det tilkendegives overfor Naturstyrelsen, at Fredericia Kommune fastholder det indsendte høringssvar.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 26-08-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 118 Forslag til driftsaftale mellem Fredericia Kommune og FredericiaC om drift og vedligeholdelse af veje, pladser, grønne områder med videre i FredericiaC

Sagsbeskrivelse

FredericiaC, By & Erhverv og Vej & Park har i fællesskab udarbejdet et forslag til hvilke dele af den nye bydels infrastruktur (veje, stier, pladser, grønne områder, promenader, kanaler mv.) Fredericia Kommune skal eje og stå for drift og vedligeholdelse af og hvilke dele kommende beboere skal stå for via medlemskab af et antal bydelsforeninger.


Fredericia Kommunes advokat har bistået Fredericia Kommune med udarbejdelsen af aftalegrundlaget. Aftalerne er godkendt i FredericiaCs bestyrelse den 4. juni 2014.


Forslag til drifts- og vedligeholdelsesaftale

I forslag til driftsaftale foreslås, at Fredericia Kommune overtager drift og vedligeholdelse af

·  Hovedgade, inklusiv vejbroer

·  Gågader

·  Kajpromenader

·  De fire store byrum i Sdr. Voldgadekvarteret og i detailhandelsområdet

·  Havne/kajanlæg mod Gl. Havn og Lillebælt

·  Den grønne kile

·  Kvarterspark mod Shell


Hovedgaderne udgør det primære vejnet til områderne og udlægges som offentlig vej.


Gågader udlægges som offentlig vej tilsvarende byens eksisterende gågader.

 

Kajpromenaderne mod Lillebælt og Gl. Havn er allerede i dag en stor attraktion for hele byen og forventes også i fremtiden at have stor søgning af byens og regionens borgere og bør derfor have status som offentlig vej.


Havne/kajanlæg hænger naturligt sammen med promenaderne og foreslås derfor også som offentligt anlæg.


Den grønne kile gennem den nye bydel danner forbindelse til det eksisterende voldterræn og må forventes at få stor søgning – også af folk uden for området. Området foreslås derfor udlagt til offentligt område. Kvar­tersparken mod Shell får en størrelse, der også gør den interessant som offentligt grønt område.


Der etableres et antal bydelsforeninger, der overtager drift og vedligeholdelse af den øvrige infrastruktur, hvortil der i øvrigt bliver adgang for offentligheden, herunder

·  Lokalgader

·  Kanal/kanalanlæg

·  Kanalpromenade

·  Gangbroer

·  Byrum, torv

·  Gårdrum i karreerne


Fredericia Kommune vurderer, at kanalerne får en karakter og intimitet, der gør, at de primært henvender sig til beboerne i området. Tilsvarende vurderes det, at kanalpromenaderne får en bredde og en karakter, der gør, at de også primært henvender sig til beboerne i området. Lokalgader og kanalpromenader udlægges derfor til private fællesveje, og kanalerne overdrages til bydelsforeningerne. Til sammenligning kan det oplyses, at det i Sluseholmen også er grundejerne, der har ansvaret for driften af kanaler, broer og kanalpromenader.


I alle kommunale boligudstykninger udlægges boligvejene også som privat fællesveje, og driften varetages af grundejerne.


Parkeringsanlæggene skal drives af bydelens beboere og erhvervsdrivende.


Se bilaget ’Kort over fordeling af drifts- og vedligeholdelsesopgaver’.

 

Driftsøkonomi

By & Erhverv, Vej & Park og FredericiaC har i fællesskab drøftet plejeniveauer og levetidsforventninger på belægninger, inventar mv. På basis heraf har By & Erhverv, Vej & Park og FredericiaCs rådgivere (Rambøll) overslagsmæssigt beregnet de årlige udjævnede drifts- og vedligeholdelsesudgifter, når bydelen er fuldt udbygget. Beregningerne viser, at de samlede udjævnede drifts- og vedligeholdelsesudgifter beløber sig til mellem 7,3 og 8,5 mio. kr., når bydelen er fuldt udbygget. Med den foreslåede fordeling udgør kommunens andel omkring 5 mio. kr. årligt.


Se bilaget ’Oversigt over overslagsmæssige drifts- og vedligeholdelsesudgifter’.


Indfasning af driftsudgifter

FredericiaC påbegyndte byggemodningen af Oldenborggadekvarteret i juli 2014, og det forventes at de første dele af infrastrukturen er klar til at overdrage til kommunen til drift fra 2016. Det gælder hovedgaden fra Oldenborggade til kanalen, vejbroen over kanalen samt kanalpromenade med klimasikring fra Oldenborggade til kanalen.


FredericiaC foreslår, at kommunen fra 2017 overtager driften af kajanlægget i Sdr. Voldgadekvarteret samt den inderste del af østsiden af Gl. Havn. I 2018 overtager kommunen ifølge forslag til driftsaftale driften af resten af kajpromenaden på samme strækning. Der er på nuværende tidspunkt ikke aftalt yderligere om overtagelsestakten, men som udgangspunkt følger den byggemodningen af de enkelte dele af bydelen. Det må bortset fra de to første kvarterer formodes, at FredericiaC ikke vil byggemodne, før man sælger byggeretterne.


Vilkår for overdragelse

De enkelte elementer anlægges og betales af FredericiaC og overdrages til kommunen i takt med, at bydelen udbygges. De nærmere vilkår for overdragelsen er beskrevet i ’Aftale mellem Fredericia Kommune og FredericiaC om infrastruktur’. Enkelte bilag til aftalen er under udarbejdelse, men der er tale om bilag uden relevans for stillingtagen til aftalen. Der er også bilag, der har et omfang, der gør, at der i stedet er linket til deres placering.


Aftalens formål er at regulere principperne for det fremtidige samarbejde mellem parterne i relation til anlæg, overdragelse samt drift og vedligeholdelse af infrastrukturen. Aftalen bygger på et gensidigt samarbejde for at sikre dialog og enighed om forprojekter og hovedprojekter, inden disse udbydes. Ligeledes sikrer den, at væsentlige ændringer i projekterne med betydningen for den fremtidige drift og vedligeholdelse sker i enighed mellem parterne. Samarbejdet sker på sædvanligvis mellem FredericiaC og Fredericia Kommune som fremtidig driftsansvarlig og vejmyndighed.


Bydelsforeningsvedtægter

Opgaver og forpligtigelserne, der påhviler bydelsforeningerne, er beskrevet for den bydelsforening, som Oldenborggadekvarteret bliver en del af.


Se ’Vedtægter for Bydelsforeningen Oldenborggadekvarteret’. De øvrige bydelsvedtægter vil blive opbygget på samme måde. Enkelte bilag til vedtægten er under udarbejdelse, men der er tale om bilag uden relevans for stillingtagen til vedtægten. Der er også bilag, der har et omfang, der gør, at der i stedet er linket til deres placering.


Af særlig relevans for Fredericia Kommune er bestemmelserne i punkterne 6.4, 21.3, 22.1 og 24.1, hvor der er omtalt forhold omkring ejendomsret, men ikke drifts- og vedligeholdelsespligt i forhold til visse arealer samt krav om Fredericia Kommunes tiltrædelse af vedtægter samt mulighed for, at FredericiaC, hvis Fredericia Kommune ønsker det, har mulighed for at overdrage FredericiaCs påtaleret efter vedtægterne til Fredericia Kommune.


Det skal oplyses, at medlemskontingenterne ikke er endelig fastsatte, og at dette og ændringer heraf opfattes som et forhold, der kan reguleres af FredericiaC og senere de enkelte bydelsforeninger uden Fredericia Kommunes tiltrædelse.


Det er sædvanlig administrationspraksis, at lokalplaner, der fastsætter bestemmelse om, at grundejerforeningsvedtægter/bydelsforenings­vedtægter skal godkendes af byrådet, godkendes administrativt.


Økonomiske konsekvenser

Den kommunale andel af driftsudgifterne for 2016, 2017 og 2018 er på henholdsvis 0,1 mio., 0,8 mio. og 1,2 mio. kr. og foreslås indarbejdet som teknisk tilretning i forbindelse med budgetlægningen 2015 – 18.


Fuldt udbygget beløber Fredericia Kommunes andel af de udjævnede årlige drifts- og vedligeholdelsesudgifter sig overslagsmæssigt til omkring 5 mio. kr. Budgettilretninger for 2019 og fremefter foreslås indarbejdet som tekniske tilretninger i kommende budgetlægninger i takt med, at udbygning og overdragelse af infrastruktur sker.


Vurdering

Ved udarbejdelse af forslag til fordeling af drifts- og vedligeholdelsesopgaverne mellem kommunen og bydelsforeningerne har By & Erhverv og Vej & Park lagt vægt på at overtage de dele, som i videst muligt omfang henvender sig til handlende og gæster i bydelen, mens de dele bydelsforeningerne overtager i højere grad henvender sig til bydelens kommende beboere og ansatte.


Indstillinger

By & Erhverv samt Vej & Park indstiller, at By- og Teknikudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet at tiltræde


1. Forslaget til fordeling af drift og vedligeholdelse af infrastruktur mellem Fredericia Kommune og bydelsforeningerne som beskrevet i sagsfremstillingen og illustreret på ’Kort over fordeling af drifts- og vedligeholdelsesopgaver’.

 

2. At driftsudgifterne for 2016 med 0,1 mio. kr., 2017 med 0,8 mio. kr. og 2018 med 1,2 mio. kr. indarbejdes som tekniske tilretninger i forbindelse med budgetlægningen 2015 – 2018 samt at efterfølgende år teknisk tilrettes i kommende budgetlægninger i takt med udbygning og overdragelse af infrastruktur.


3. ’Forslag til principaftale mellem Fredericia Kommune og FredericiaC om infrastruktur’.


4. Principperne i ’Forslag til Vedtægter for Bydelsforeningen Oldenborggadekvarteret’.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 119 Godkendelse af nye vedtægter for Fredericia Produktionsskole

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget godkendt forslag til nye vedtægter for Fredericia Produktionsskole.


Vedtægterne er godkendt 2 på hinanden følgende bestyrelsesmøder hhv. den 6. februar 2014 og den 3. april 2014.


Årsagen til ændringerne er, at vedtægterne bør bringes i overensstemmelse med bekendtgørelse 695 af den 01/07/2009 om standardvedtægt mv. for produktionsskoler.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Fredericia Kommune har vurderet vedtægterne og fundet, at de er i overensstemmelse med bek. nr. 695 01/07/2014 om standardvedtægt mv. for produktionsskoler.


Det følger af bekendtgørelsen, at vedtægterne jf. § 4, skal godkendes af den kommune det yder grundtilskud til skolen.


Fredericia Kommune yder 1/1 grundtilskud til Fredericia Produktionsskole.

Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet at anbefale at godkende vedtægterne.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 26-08-2014

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 120 Frigivelse af anlægsmidler Nymarksvej

Sagsbeskrivelse

I Handle- og udviklingsplanen ”En ny vej 2.0” som blev godkendt af Byrådet i december 2013 er beskrevet et bygningsspor.


Formålet med bygningssporet er at øge volumen på de enkelte tilbud således der opnås større fagligt fundament og fleksibilitet. Der vil på sigt være mulighed for driftsoptimering samt besparelser ved opsigelse af private lejemål og samling af botilbuddene i de kommunale bygninger.


”Bygningssporet 2.0” medfører at Nestlegaarden får antallet af pladser reduceret fra 11 faste og 2 akut pladser, til 9 faste og 2 akut pladser. Botilbuddet Ny vej får 5 pladser. Det er vurderingen, at det fremadrettet vil dække behovet for denne type pladser.


Ungdomskollegiets bygninger på Nymarksvej en indrettet således, at der er 4 værelser, 2 badeværelser og en fælles stue/køkken i hvert hus. Det betyder, at beboerne deler badeværelser. Det vil være muligt at ombygge således, at køkken og stue inddrages til ekstra badeværelser så beboerne har et badeværelse hver. I 2 af husene til Nestlegården laves der ekstra badeværelser således, at det fastholdes, at hver beboer har sit eget badeværelse. Det sidste hus bruges til bl.a. akutpladser/aflastning, og her vurderes det ikke at være nødvendigt med ekstra badeværelser. Der skal ikke ske bygningsændringer i tilbuddet ”Ny Vej”.


Der er reserveres 1,9 mio. kr. til dette formål, behandlet og godkendt på Byrådsmøde d. 27.01.2014. Beløbet tages af ” udviklingspulje specialiserede socialområde til opbremsning af udgiftsvækst”

 

Der er lavet et tilbud på ombygning af kontorbygningen/fælleshuset, således at der udover det fælles opholdskøkken som findes i bygningen også laves en fælles opholdsstue.


På baggrund af gennemgang af bygningerne er der yderligere brug for 2 badeværelser samt generelt vedligehold i forbindelse med udflytning.

Dvs. yderligere 0,3 mio. kr.  hvilket er behandlet og godkendt på Social- og Omsorgsudvalgets møde d. 09.04.2014. Beløbet tages af ” udviklingspulje specialiserede socialområde til opbremsning af udgiftsvækst”

 

Der vil være flytteudgifter i forbindelse med bygningsspor 2.0. Da det er midlertidige boliger (SSL §107) er borgere der flytter med fra Nestlegården og ind på Nymarksvej pligtig til at betale for egne flytteomkostninger.

Økonomiske konsekvenser

Voksenservice ansøger om frigivelse af 3,107 mio. kr. til renovering af Nymarksvej.


Heraf 2,2 mio. kr. fra udviklingspuljen samt uforbrugte midler fra afslutningen af byggesagen Thygesmindealle 3, idet indfrielse af byggekredit og hjemtagelse af endelig låntagning netto udfør et kasseindlæg på 0,907 mio. kr. 


Renoveringen starter ultimo 2014.

 


Beløb i mio.kr.

Projektdef.

2014

2015

2016

2017

2018

Anlægs-
bevilling

Frigivelse

Nymarksvej - Ny Vej, Nestlegården

XA-30025

3,107





3,107

3,107

Udviklingspulje til specialiserede områder, finansiering


-0,300







Udviklingspulje til specialiserede områder, finansiering

XA-30009

-1,900







Overskud overført fra Thygesminde til finansiering


-0,907







I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)


0,000








Vurdering

Med denne renovering og ombygning af Nymarksvej vil alle borgere der er i §107 tilbud i Fredericia Kommune have eget badeværelse. Renoveringerne skaber mulighed for at borgerne bor i mindre huse, som dog er i tæt lavt miljø med adgang til gode udendørsarealer. Den større volumen i antallet af boliger gør at der kan etableres et større fagligt miljø for medarbejderne og en driftsmæssig optimering i særdeleshed i forhold til nattevagtdækningen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller at anlægsbeløbet frigives.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 27-08-2014

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 121 Styringsaftale på det sociale område 2015

Sagsbeskrivelse

Kommune Kontaktrådet i region Syddanmark og Region Syddanmark udarbejder årligt en aftale omkring styring af det specialiserede socialområde.


Styringsaftalen 2015 deler overordnet ambition med Udviklingsstrategien for 2015.


Den overordnede ambition er:

Det specialiserede socialområde skal fastholde og udvikle det høje faglige niveau, samtidig med at det skal drives på et lavere omkostningsniveau.


Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen for de tilbud, som Styringsaftalen omfatter. Styringsaftalen sikrer, at der tages stilling til de styringsmæssige forhold ved kommunernes køb og salg af pladser samt regionens salg af pladser.

Økonomiske konsekvenser

Der vil i 2015 være fokus på, at de samlede udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark skal falde, minimum fastholdes i forhold til 2014 i alle kommuner og regionen.


Dette skal ske ved at sætte fokus på udvikling af nye og mere effektfulde tilbud til borgeren samt øget effektivitet.


I 2015 vil Socialdirektørkredsen analysere udvalgte udgiftsområder, der er i risiko for at stige enten som følge af demografi eller pres på kvaliteten. Hvis områder tegner til at udvikle sig bekymrende, vil dette forsøges imødegået i fællesskab.

Vurdering

Styringsaftalen binder rammeaftalens parter og sikrer et gennemsigtigt økonomisk fundament og et fortsat fokus på økonomi og kvalitet, hvilket er ganske afgørende for Fredericia både som køber og sælger kommune af ydelser på det specialiserede socialområde.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet, at styringsaftalen godkendes.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014

Anbefales.


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 27-08-2014

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 122 Støttesag - Godkendelse af skema A

Sagsbeskrivelse

Boligkontoret Fredericia har fremsendt ansøgning om tilsagn til opførelse af 53 familieboliger beliggende på den tidligere skole i Købmagergade,

Dalegade samt Sjællandsgade. Boligerne tænkes opført som et seniorbofællesskab.


Boligselskabet Boligkontoret Fredericia har fremsendt et skema A. Der er også fremsendt skitser til bebyggelse af arealet, og det vurderes, at den planlagte bebyggelse kan opføres inden for den gældende lokalplan

Der opføres/ombygges 53 familieboliger almene boliger med et samlet areal på 5211 m2, og der er planlagt 13 2-rums, 40 3-rums boliger.

Der kan maksimalt godkendes følgende anskaffelsessum:

5.211 m2 a maksimumsbeløb kr. 18.930 = 108.287.000 kr.


Det er denne anskaffelsessum, som bygherren ansøger om godkendelse af, og den finansieres således:


  • Realkreditlån (88%)95.292.500 kr.
  • Kommunalt grundkapitallån (10%) 10.828.700 kr.
  • Beboerindskud (2%) 2.165.800 kr.

Ud over det kommunale grundkapitallån (som opkræves af Landsbyggefonden, efter at tilsagnet er meddelt, og når bygherren har dokumenteret, at der er afholdt udgifter) påtager kommunen sig en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60% af ejendommens værdi. Tilsagnet gives under forudsætning af, at kommunen påtager sig denne garanti. Garantikravet kan ikke opgøres, før byggeriet er opført, og garantien opgøres teknisk set beløbsmæssigt indtil da til lånets størrelse. Når byggeriet er opført, opgøres garantien på grundlag af ejendommens værdi (markedsværdien). Garantikravet for dette konkrete tilsagn kendes først, når garantierklæringen fremsendes af långiver (realkreditinstituttet).


Med den oplyste anskaffelsessum er maksimumsbeløbet for 2014 udnyttet fuldt ud, og det betyder, at anskaffelsessummen ikke kan blive højere. 


Bygherren har oplyst, at lejen for familieboliger vil udgøre 972.- kr. pr. kvadratmeter. Den således beregnede leje lægges til grund ved godkendelsen af tilsagnet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Alment boligbyggeri skal opføres indenfor fastsatte maksimumbeløb, der i 2014 udgør kr. 18.930 pr. m² for almene familieboliger i Fredericia Kommune. Derudover udgør energitillægget for etagebyggeri i 2014 kr. 1.120 pr. m² til opfyldelse af gældende energikrav. Energitillægget gives til de nybyggede boliger – 2.711 m² fordelt på 30 boliger.


I alt giver det et maksimumsbeløb på kr. 19.476 pr. m² i samlet anskaffelsessum inkl. moms for nærværende projekt.


Derudover kommer støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia – dette er ikke indeholdt i den samlede anskaffelsessum.


Udgiften til finansiering af kommunal grundkapital tages af provenu ved grundsalget.



Indtægt

Udgift

Kommunal grundkapital


10.828.700 kr.

Grundsalg

15.500.000 kr.


Kommunalt gebyr

  267.000 kr.


I alt

15.767.000 kr.

10.828.000 kr.

Samlet indtægt/udgift




Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til By- og Teknikudvalget over for Økonomiudvalget og Byrådet at anbefale:

  • at der gives tilsagn om støtte til opførelse af 53 familieboliger (godkendelse af skema A).
  • at der stilles kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60% af ejendommens værdi.

 

 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 26-08-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 123 Cirkus i Madsby

Sagsbeskrivelse

Fredericia Byråd besluttede i december 2013 at imødekomme en anmodning fra Cirkus Dannebrog om at etablere et midlertidigt cirkus – Cirkus Trapez – i umiddelbar tilknytning til Madsby Legepark seks uger i sommeren 2014.


Cirkus Trapez har således i perioden 22. juni til 3. august 2014 dagligt vist forestillinger, ligesom man har arrangeret rideture.


Cirkus Dannebrog har tilkendegivet, at man ønsker en tilbagevenden til Madsby Parken i 2015 og at man ønsker at få en eventuel aftale i stand nu.


Baggrunden for den givne tilladelse til en tidsbegrænset opstilling af cirkus i 2014 er, at projektet ikke er i overensstemmelse med anvendelsesbestemmelsen i områdets eksisterende byplanvedtægt, hvorfor det ikke er muligt at dispensere til en længerevarende opstilling i perioden fra april til december, som oprindeligt ønsket af cirkus.


Parken er tidligere anvendt som losseplads, og der udførtes derfor undersøgelser af jordbundsforhold og opstigende gas, for herved at sikre de statiske og miljømæssige forhold.


På baggrund heraf blev der givet en midlertidig tilladelse til opstilling af cirkus på et offentligt parkeringsareal, beliggende mellem Madsby Legepark og FfF’ernes boldbaner. Placeringen var i umiddelbar nærhed til den interne hovedfærdselsåre til legeparken.


Af byrådets beslutning i december 2013 fremgår det, at:


Med en midlertidig ordning på 6 uger i 2014 afprøves konceptet. Ansøger får mulighed for at gøre sig erfaringer med opstilling, arealudnyttelse og behov. Ud fra en myndighedssynsvinkel afprøves det, om projektet giver anledning til udfordringer, der vil skulle håndteres ved en efterfølgende permanent ordning. Herunder vil det bl.a. kunne afprøves, om den ansøgte placering er den optimale, eller om der kan findes en bedre placering et andet sted i området ved Madsbyparken.


De erfaringer, der er opnået kan indgå i en eventuel videre proces, hvor der skal tilvejebringes en lokalplanplan, som kan muliggøre en længerevarende opstilling af et cirkus.

 

Med udgangspunkt i ovenstående, og de erfaringer som er opnået efter endt 6-ugers opstilling af cirkus, skal forløbet evalueres, ligesom der skal træffes beslutning om, hvorvidt der skal igangsættes en videre proces, som kan muliggøre en længerevarende opstilling af cirkus.


Med baggrund i de opnåede erfaringer, er det administrationens vurdering, at det er mest hensigtsmæssigt at friholde parkerings- og færdselsarealer, og at længerevarende opstillinger bør placeres på steder, der er udlagt til formålet. Der er for nuværende ingen steder i Madsby Parken, som lever op til dette og den nuværende byplanvedtægt for området tillader ikke en længerevarende opstilling af cirkus. Det bør derfor drøftes, hvorvidt der skal igangsættes udarbejdelse af en ny lokalplan for Madsby Parken, som muliggør opsætning af cirkus i op til 9 måneder om året, som ansøger har ønsket.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at det er væsentligt, at der ved kommende omfattende samarbejder laves præcise aftaler for afviklingen, her under tidsplaner og økonomi.

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller at


1.  Kultur- og Fritidsudvalget drøfter, hvorvidt man vil indstille til Byrådet, at Cirkus Dannebrog gives tilladelse til opstilling af cirkus i 2015.

2.  At Cirkus Dannebrog indtil en eventuel lokalplan er vedtaget anvises en midlertidig placering inde i selve Madsby Legepark eller på Cirkuspladsen ved FIC.

3.  At en eventuel opstilling af cirkus sker i tæt samarbejde og efter klare aftaler med Madsby Legepark.

4.  Kultur- og Idrætsudvalget drøfter, hvorvidt By- og Teknikudvalget skal anmodes om igangsætning af ny lokalplan for Madsby Parken, med heraf følgende udpegning af arealer, der kan anvises til længerevarende opstillinger og som kan omfattes af de nødvendige tilladelser.

 


 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 27-08-2014

Kultur- og Idrætsudvalget indstiller til Byrådet, at By & Erhverv foretager en forhåndsundersøgelse af mulighederne for en permanent placering af cirkus inde i selve Madsby Legepark, herunder omkostningerne der er forbundet med en permanent tilladelse.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales som indstillet af Kultur- og Idrætsudvalget.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet af Kultur- og Idrætsudvalget og Økonomiudvalget.


Punkt 124 Vilkår for de folkeoplysende foreningers brug af kommunale lokaler

Sagsbeskrivelse

De godkendte folkeoplysende foreninger i Fredericia Kommune er opdelt i 4 grupper:


  1. Børne- og ungdomsforeninger (der er med i BUS)
  2. Idrætsforeninger (der er med i SIF)  
  3. Andre godkendte foreninger (uden samråd)
  4. Aftenskoler (der er med i AIF)

Ifølge Folkeoplysningsloven skal kommunerne stille kommunale lokaler gratis til rådighed for de godkendte folkeoplysende foreninger, i det omfang lokalerne er ledige. I loven skelnes der ikke mellem hvilken type forening, det er. Kommunen kan evt. opkræve et gebyr for brug af lokalerne, hvis kommunen yder supplerende lokaletilskud. Fredericia Kommune yder et lokaletilskud på 65 % samt mulighed for ekstraordinært lokaletilskud.


Når de folkeoplysende foreninger låner kommunale lokaler, er de ligestillede, når de låner skolelokaler (klasselokaler, gymnastiksale og skolehaller).


De er også ligestillede, når de låner et af varmtvandsbassinerne i kommunen (i Fredericia Idrætscenter eller på sygehuset). Når de låner andre kommunale lokaler, herunder i Fredericia Idrætscenter, er de imidlertid ikke altid ligestillede. Der er en forskel i gebyr mellem idrætsforeninger, der er med i SIF, og alle andre godkendte foreninger (herunder både spejdere, idrætsforeninger der ikke er med i SIF, aftenskoler, kulturelle foreninger m.fl.).


I Fredericia Idrætscenter er der en række aftenskoler, der låner lokaler. I varmtvandsbassinerne er gebyret standardiseret, men det er det ikke i forhold til lån af de andre lokaler. Udlån til andre grupper af godkendte folkeoplysende foreninger er begrænset i idrætscenteret. 


I de selvejende haller er der intet udlån, eller også er foreningerne ligestillede, i det begrænsede omfang de låner timer. Men der er ingen principielle beslutninger vedrørende dette. Gebyrerne i de selvejende haller fremskrives årligt sammen med Fredericia idrætscenter og Kultur, Idræt & Turisme, samt i kontrakten mellem de selvejende haller og Kultur, Idræt & Turisme.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at alle folkeoplysende foreninger bør være ligestillede i forhold til gebyrer på kommunale lokaler, herunder i Fredericia Idrætscenter, og i de selvejende idrætshaller.


Ligestillingen gælder i det omfang, det er til aktiviteter eller undervisning inden for folkeoplysningsområdet. Det gælder for eksempel ikke i det tilfælde, at en aftenskole vil tilbyde undervisning i et fag, der ikke er tilskudsberettiget.


Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at FIC og de selvejende haller ikke skal kompenseres for en eventuel indtægtsnedgang. Hvis udlånet af lokalerne havde været til SIF-foreninger, havde der ikke været tale om en kompensation. Samtidig er der tale om et begrænset udlån til godkendte foreninger, der ikke allerede er medlem af SIF.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller til Folkeoplysningsrådet, at de anbefaler følgende til Kultur- og Idrætsudvalget, at:


  1. Alle godkendte folkeoplysende foreninger i Fredericia kommune ligestilles i forhold til lån af kommunale lokaler, herunder ved lån af lokaler i Fredericia Idrætscenter.
  2. Foreningerne også ligestilles i forhold til lån af lokaler i de selvejende idrætshaller.
  3. Ligestillingen af de folkeoplysende foreninger gælder i det omfang, at der er tale om aktiviteter og undervisning inden for folkeoplysningsområdet.
  4. Der i forhold til ovenstående ikke kompenseres for eventuelle tabte indtægter.
  5. At ligestillingen træder i kraft pr. 1.1.2015, i det omfang den ikke allerede er gældende.  

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 25-06-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-09-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 125 Underskriftsbemyndigelse

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunestyrelseslovens § 32 skal dokumenter vedrørende kommunens køb og salg af fast ejendom, optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtelser underskrives af byrådets formand eller næstformand (næstformænd) og en person, der er bemyndiget dertil af byrådet.


Det samme gælder i forhold til ophævelse af forbundspåtegninger og lignende, når det af påtegningen fremgår, at der kun kan disponeres over dokumenter med byrådets samtykke.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller, at bemyndigelse gives til kommunaldirektør Michael Holst og direktør for pleje, sundhed og arbejdsmarked Karen Heebøl.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 126 Ændring af spørgetidsreglerne ved byrådets møder

Sagsbeskrivelse

Erfaringerne fra de seneste byrådsmøder viser, at en størsteparten af de spørgsmål, der stilles i den mundtlige del af spørgetiden, enten er af meget personlig karakter eller at spørgsmålene ikke kan besvares af byrådet, da byrådet ikke har haft mulighed for at forberede sig på spørgsmålet. For at forbedre udbyttet af spørgetiden foreslås reglerne for spørgetiden ændret, således at spørgsmålene altid skal stilles skriftligt inden byrådets møde. Herved sikres at spørgsmål som ikke hører til under spørgetiden kan besvares på anden vis, og at byrådet har haft mulighed for at forberede sig på besvarelsen af øvrige spørgsmål.


Det foreslås derfor at regelsættet for spørgetiden kommer til at se således ud:


”Regler for spørgetid ved Fredericia Kommune


§ 1

I forbindelse med hvert ordinært byrådsmøde afholdes forud for behandlingen af sager for åbne døre spørgetid af maksimalt en halv times varighed.

I år med kommunalvalg bortfalder spørgetiden i månederne september, oktober, november og december.


§ 2

Spørgsmål kan stilles af enhver borger med bopæl i Fredericia Kommune. Spørgeren skal oplyse sit navn og sin adresse.


§ 3

Spørgsmål skal stilles skriftligt, og skal være Fredericia Kommune i hænde senest 12 dage før det byrådsmøde, hvor spørgsmålet ønskes besvaret.


§ 4

Spørgsmål kan stilles til Byrådet. Borgmesteren afgør, hvem der på Byrådets vegne skal besvare spørgsmålet. Borgmesteren sikrer, at spørgsmålene sendes til hele Byrådet senest 4 dage før mødet.


§ 5

Spørgsmål skal vedrøre kommunens forhold, og være af almen interesse for kommunens borgere. Der kan af samme spørger kun stilles spørgsmål vedrørende ét emne til besvarelse i samme spørgetid


§ 6

Følgende spørgsmål afvises af borgmesteren på byrådets vegne:

·  Spørgsmål, der indeholder angreb på personer eller røber oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold eller andre oplysninger, der ikke må offentliggøres,

·  Spørgsmål, der vedrører ansættelsesretlige forhold for kommunens ansatte, herunder indgåede kollektive aftaler og overenskomster på tjenestemands- og overenskomstområdet, 

·  spørgsmål, der vedrører sager, der er optaget på dagsordenen for samme dags byrådsmøde

·  spørgsmål, der genfremsættes i samme eller lignende form tidligere end 6 måneder efter den seneste besvarelse.


Spørgsmål vedrørende faktiske forhold, der kan besvares administrativt, foranlediger borgmesteren besvaret direkte til den pågældende.


§ 7

Spørgeren skal være til stede ved spørgsmålets besvarelse. Hvis spørgsmålet ikke kan besvares på det møde, som spørgeren ønsker sit spørgsmål besvaret på, så gives der spørgeren skriftligt besked om, på hvilket byrådsmøde spørgsmålet tages op.

Andre medlemmer af byrådet kan få ordet for en kort korrigerende eller supplerende udtalelse.

Spørgeren får sluttelig adgang til at knytte en kommentar af maksimalt 2 minutters varighed til svaret og evt. korrigerende eller supplerende udtalelse på spørgsmålet, hvorefter besvarelsen af spørgsmålet er afsluttet.


§ 8

Spørgetiden ledes af borgmesteren, som også afgør tvivlsspørgsmål vedrørende disse regler. ”


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet


1.  at godkende forslaget til ændrede regler, og

2.  at reglerne træder i kraft med virkning fra næste byrådsmøde


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet, idet § 6, sidste pkt. udgår. Det bemærkes endvidere at borgere, der har behov, kan få hjælp til at skrive sine spørgsmål til byrådet.


Punkt 127 Holms legat 1, Børup, udtrædelse af bestyrelsen

Sagsbeskrivelse


Børge Kongsted, Kolding Landevej 96, Børup, ønsker at udtræde af bestyrelsen for Holms Legat 1, Børup.

Børge Konsted begrunder sit ønske med den øgede digitalisering, også for legater. Den administrative opgave har derved fået et omfang, som han ikke kan honorere.


Bestyrelsen indstiller, Niels Henry Andersen, Kolding Landevej 78, 7000 Fredericia, som nyt medlem i stedet for Børge Kongsted, og indstiller samtidigt, Anne Flak Hansen, Børupvej 63, 7000 Fredericia, som ny suppleant for Børge Enevoldsen.  


Formålet med Holms Legat 1, Taulov:
Formålet med Holms Legat 1, Taulov er at støtte værdigt trængende personer med bopæl i Taulov, fortrinsvis Børup.
 
Organiseringen af Holms Legat 1, Taulov:
Legatet bestyres af en bestyrelse på tre personer udpeget af Fredericia Byråd, dog uden for byrådskredsen. Der stilles krav om, at mindst to af medlemmerne skal have deres bopæl i Børup (herunder Børup by, mark og skov. For de tre bestyrelsesmedlemmer vælges tillige tre stedfortrædere.


Den eksisterende bestyrelse (2014-17) udgøres af:


Børge Enevoldsen med Niels Henry Andersen som suppleant
Børge Kongsted med Lone Thomhav som suppleant
Jan Petersen med Thomas Jensen som suppleant


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller, at


Niels Henry Andersen udpeges til medlem af legat bestyrelsen for perioden indtil 31-12-2017, og at Anne Flak Hansen udpeges til suppleant for Børge Enevoldsen for samme periode.


Bilag

Ingen.


Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 128 Justering af mødeplan for 2015

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog den 24. juni 2014 en mødeplan for 2015. Arbejdsgangen i forbindelse med udarbejdelse af dagsordenen til Økonomiudvalget er omfattende, og med den nuværende tidsplan er der meget kort tid til rådighed for Borgmesteren og administrationen til kvalitetssikring, drøftelser, forberedelse af evt. supplerende materiale mv. til sager, der overgår fra fagudvalg til Økonomiudvalget.

For at sikre en mere hensigtsmæssig proces af sagsgangene, anbefales en justering af mødeplanen, således at Økonomiudvalgets møde som hovedregel placeres to uger efter fagudvalgenes møder. Konsekvensen af denne ændring vil således blive, at møderne i Økonomiudvalget og Byrådet udskydes med en uge sammenlignet med den vedtagne mødeplan. Enkelte møder vil dog blive forskudt i længere tid, på grund af sammenfald med helligedage og lignede.

Dog udskydes møderne i forbindelse med 2. behandlingen af budgettet ikke.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller den reviderede mødeplan til godkendelse.


 

Beslutning i Byrådet den 08-09-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 129 Salg af ejendomme (Lukket)

Punkt 130 Salg af ejendom (Lukket)