Byrådet - 09-03-2015

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 9 marts, 2015 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 19 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt, dog udgår pkt. 28.

Der var afbud fra Christian Bro, i stedet mødte Laila Løhde Møller.


Punkt 20 Økonomisk politik

Sagsbeskrivelse

Økonomisk politik

Den økonomiske politik fastlægger rammerne for kommunens fremtidige økonomistyring. Politikkens styringsprincipper, pejlemærker og værktøjer vil således blive anvendt i budgetlægning, budgetopfølgning og i konkrete sager med økonomiske konsekvenser.


Den økonomiske politik er udarbejdet i forbindelse med årets budgetlægning, og opstiller målepunkter for, hvordan balancen i økonomien fastholdes, og hvordan der skabes råderum til investeringer i kommunens udvikling.


Formålet

Den økonomiske politiks formål er forsat at bevare balancen i økonomien, bl.a. gennem fastlæggelse af overordnede styringsprincipper, udpegning af økonomiske pejlemærker, som Byråd og administration fremadrettet kan styre efter, samt valg af værktøjer, som kan understøtte udviklingen af kommunen.


Den økonomiske politik skal endvidere sikre, at realiseringen af visionerne om udviklingen af velfærden sker på økonomisk forsvarlig vis. Der skal skabes råderum til investeringer. Det er centralt i politikken, at investeringerne ikke må ske på bekostning af det eksisterende serviceniveau.


Indhold

Centrale begreber i styringen af kommunens økonomi er forudseenhed, budgetsikkerhed og rammestyring samt roller og ansvar. Begreber der bindes sammen af målsætningen om balance i økonomien og skabelse af rum til investeringen uden serviceforringelser.


Pejlemærkerne for politikken er balance og råderum, hvor balance opnås, når overskuddet på den ordinære drift kan dække anlægsudgifter og finansielle poster. Og råderum opnås ved gennem ekstraordinære indtægter, der kan anvendes til investeringer i bosætning, erhverv, uddannelse og velfærd.


Politikken beskriver en række værktøjer, der skal sikre målsætningerne og styrke økonomistyringen i kommunen. Værktøjerne er budgetprocessen, effektiviseringsstrategien og koncernstyring.


Vurdering

Se sagsbeskrivelse


Indstillinger

Økonomi indstiller


  1. at økonomisk politik godkendes

 


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 21 Budgetprocedure 2016-19

Sagsbeskrivelse

Dagsordenspunktet indeholder tidsplan og budgetprocedure for budgetlægningen 2016-19. Budgetlægning er en tværgående opgave, og budgetproceduren skal medvirke til at skabe klarhed omkring den tekniske budgetlægning og opgavefordelingen i forbindelse med udarbejdelsen af budgettet.

 

I henhold til den kommunale styrelseslov skal Økonomiudvalget senest 15. september udarbejde forslag til kommunens årsbudget for det kommende år til Byrådet. Forslaget skal ledsages af budgetoverslag for en 3 årig periode. Økonomiudvalgets forslag til budget skal gennem 2 behandlinger i Byrådet med mindst 3 ugers mellemrum. Byrådet skal senest 15. oktober vedtage årsbudgettet.

 

Som opstart til budgetlægningen 2016-19 godkender Byrådet tidsplan for budgetlægningen samt budgetproceduren. Forslag til tidsplan er udarbejdet af Direktionen på baggrund af et oplæg fra administrationen.

Vurdering

Vurdering af den økonomiske situation

Et enigt Byråd vedtog i 2014 et budget for perioden 2015-18 med balance i økonomien. På nuværende tidspunkt er der en række forhold der forventes at påvirke budgetlægningen for 2016-19 som for eksempel beskæftigelsesreform, ændringer i skattegrundlaget og kommuneaftalen. Konsekvenser af disse tiltag kendes ikke på nuværende tidspunkt.


Overordnede økonomiske mål for budgetlægningen

Målsætningen for budgetlægningen er fortsat balance i økonomien og en robust kassebeholdning. For yderligere uddybning af Fredericia Kommunes økonomiske politik henvises til dagsordenspunktet vedrørende Økonomisk politik.


Tids- og aktivitetsplan

Forslag til tids- og aktivitetsplan er vedlagt som bilag på sagen. Hovedelementerne i årets budgetlægning er:

  • Anlægsseminar: der afholdes et én dags møde med Byrådet angående kommunens anlæg og vurdering af de fremtidige behov
  • Temamøde om kommuneaftalen: regeringen indgår med KL årligt en aftale om kommunernes økonomi. Der orienteres om aftalen i et Fredericia perspektiv
  • Budgetseminar: Borgmesteren fremlægger forslag til kommende års budget, og der afholdes én dags møde herom
  • Høring: Borgmesterens budgetforslag sendes i høring ved kommunens borgere, medarbejdere, foreninger og andre interessenter

Borgmesteren fremlægger forslag til 1. behandlingsbudget til Økonomiudvalgets behandling 1. september 2015. 

 

Procedure for udarbejdelsen af basisbudgettet

Økonomi udarbejder i lighed med tidligere år et teknisk budgetoplæg, betegnet basisbudgettet. Basisbudgettet er grundlaget for den senere budgetforslag, der fremsendes til 1. behandling. 

 

På den skattefinansierede drift udarbejdes basisbudgettet med udgangspunkt i det eksisterende budgets overslagsår, som Byrådet vedtog sidste år, mens det sidste overslagsår oprettes som en kopi af året før. Den korrigeres endvidere for følgende:

  • Pris og lønskøn fra KL
  • Uændret skatteprocent og skatter budgetlagt på baggrund af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
  • Virkninger af ny ”skal-lovgivning”, dog maksimalt svarende til reguleringen af bloktilskuddet (DUT)
  • Nye byrådsbeslutninger (BÅT)
  • Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne
  • Fuld udnyttelse af lånemuligheder
  • Tekniske administrative korrektioner

Anlægsprogrammet på det skattefinansierede område er en videreførelse af det eksisterende anlægsprogram. I det yderste overslagsår afsættes der midler til løbende vedligeholdelsespuljer af bygninger, maskiner, infrastruktur m.m.

 

Brugerfinansierede områder, jordforsyning og Danmark C budgetlægges fra bunden, og der fremlægges dermed et samlet budgetoplæg med tilhørende forudsætninger for de enkelte områder.


Indstillinger

Økonomi indstiller


at budgetprocedure og tidsplan for budgetlægningen 2016-19 godkendes


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015


  Anbefales

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Bilag: 

Punkt 22 Fredericia Kommunes vandhandleplan 2010 - 2015

Sagsbeskrivelse

De 23 statslige vandplaner, herunder Vandplan for Lillebælt / Jylland, blev offentliggjort december 2014.


Statens vandplaner er kraftigt forsinkede. Vandplanerne skulle være offentliggjort senest 22. december 2009. Naturstyrelsen offentliggjorde december 2011 vandplaner, men Natur- og Miljøklagenævnet kendte dem ugyldige og hjemviste vandplanerne til fornyet behandling i Naturstyrelsen.

 

December 2014 blev statens vandplaner på ny offentliggjort. Naturstyrelsen har revideret i indsatsprogrammet. Eksempelvis er virkemidlet ”ændret vedligeholdelse i vandløb” fjernet på landsplan, hvilket betyder, at Fredericia Kommune nu har seks indsatser færre i planperioden.

 

Vandplanerne skal følges op af kommunale handleplaner, hvori kommunerne nærmere skal redegøre for, hvorledes den statslige vandplan og dens indsatsprogram vil blive realiseret inden for kommunernes geografiske områder.


Forslag til kommunernes vandhandleplan skal senest seks måneder efter statens vandplaners offentliggørelse sendes i offentlig høring med en høringsperiode på mindst otte uger. Senest ét år efter statens offentliggørelse af vandplanerne skal de kommunale vandhandleplaner være endeligt vedtaget.


Fredericia Kommunes vandhandleplan 2010 – 2015 blev vedtaget på Byrådsmødet 12. november 2012. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse med ugyldiggørelse og hjemvisning af statens vandplaner betød imidlertid, at den kommunale vandhandleplan også blev ugyldig, da ophænget var den ugylddiggjorte vandplan for Lillebælt/Jylland.

 

Teknik & Miljø har nu ajourført vandhandleplanen for 2010 – 2015 i form at et udkast til nyt forslag til vandhandleplan til offentliggørelse i mindst 8 uger og efterfølgende endelig vedtagelse med eventuelle justeringer som følge af den offentlige debat.


Det er åbenlyst, at tiden er løbet fra den kommunale vandhandleplan, der på grund af vandplanens forsinkelse nu primært er en statusbeskrivelse af udførte tiltag/igangværende tiltag i perioden 2010 – 2015 frem for det oprindeligt tiltænkte planlægningsdokument.


Høringen af vandhandleplanen giver derfor begrænset mening, men er et formkrav, som skal overholdes jf. lovgivningen.


De relevante interessenter er taget i ed ved udarbejdelsen af vandhandleplanen i 2012.

Økonomiske konsekvenser

På spildevandsområdet (overløbsbygværker) er tiltagene finansieret via brugerbetaling, dvs. de opkrævede spildevandsgebyrer til Fredericia Spildevand og Energi A/S.


Forbedret rensning for ejendomme i det åbne land er delvist finansieret af den pågældende grundejer, og restøkonomien afholdes af Fredericia Spildevand og Energi A/S.


Som udgangspunkt er vådområdeindsatsen og anlægsprojekterne på vandløbsområdet 100 % statsfinansierede. Det har dog vist sig, at der kan være behov for en mindre kommunal medfinansiering til projekterne for at kunne gennemføre disse. Teknik & Miljø har midler inden for de sædvanlige budgetmæssige rammer og via spar/lån til at håndtere mindre ekstraudgifter.

Vurdering

Tidsplanen for gennemførelse af projekterne har været stram, men projekterne har været prioriteret højt. De resterende projekter forventes at blive gennemført som beskrevet i planen, forudsat


-  at lodsejerne deltager frivilligt

-  at den statslige finansiering afklares for vådområdeprojektet

-  at der er en (ret beskeden) kommunal økonomi til rådighed


Der er tre projekter, som endnu er under forberedelse, men hvor anlægsfasen ikke er påbegyndt (januar 2015). Det vurderes hensigtsmæssigt, at tilrette handleplanen efter endt høring i maj 2015 med disse projekters status, så der medio 2015 kan vedtages en ajourført handleplan.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Energiudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet,

  • at forslag til Fredericia Kommunes Vandhandleplan 2010 – 2015 vedtages og sendes i offentlig høring i perioden 17. marts til 13. maj 2015
  • at Teknik & Miljø bemyndiges til at færdigredigere planforslaget, inden det offentliggøres

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 17-02-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 23 Forslag til lokalplan 331, FredericiaC, karré syd for Oldenborggade og nord for kanalen med ledsagende miljørapport samt kommuneplantillæg 7 til Kommuneplan 2013-2025

Sagsbeskrivelse

Baggrund

By- og Teknikudvalget besluttede på sit møde den 25. november 2014 at igangsætte udarbejdelsen af et lokalplanforslag for en karré syd for Ol-denborggade og nord for kanalen.


Et udkast til lokalplanforslag er udarbejdet på baggrund af kommuneplanen og udviklingsplanen for FredericiaC. Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelse af byggeri i et byggefelt syd for Oldenborggade.


Lokalplanens indhold

Lokalplanen omfatter et område på ca. 2.000 m2. Karréens anvendelse fastlægges til boligformål, erhvervsformål i virksomhedsklasse 1-2 samt til overdækket parkering. Taget af parkeringsanlægget skal etableres som et grønt opholdsareal. Karréen opføres med åbninger i facadebebyggelsen, der giver mulighed for gennemgang gennem karréens gårdrum.

Bygninger kan opføres i 2 til 6 etager, så der skabes en variation i karré-ens bygningshøjder. Der kan opføres maksimalt 5.800 m2 etageareal i området. Af dem kan de 5.800 m2 alle være til boligformål. En mindre del på maksimalt 600 m2 kan være til erhverv. Der kan i givet fald opføres tilsvarende færre m2 til boliger.


Vejadgangen til kælderparkeringen skal ske fra lokalgaden vest for karré-en.


For at klimasikre lokalplanens område hæves det fremtidige terræn til minimum kote 2,5 DVR90.


Virksomheder - risiko

Sydøst for lokalplanområdet ligger Shells Havneterminal, som håndterer ind- og udskibning af olie- og gasprodukter og derfor er udpeget som en risikovirksomhed. Der er foretaget beregninger af den samfundsmæssige risiko, som dokumenterer, at de funktioner, bebyggelse og anlæg, som kommuneplantillæg nr. 7 og lokalplanforslaget giver mulighed for, kan overholde de acceptkriterier, som Miljøstyrelsen har fastsat.


Risikoforhold for lokalplanområdet er nærmere beskrevet i den miljørap-port, der ledsager lokalplanen.


Kommuneplanen

Lokalplanområdet ligger indenfor rammeområde B.BE.2 ”Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade”.


Ændrede kommuneplanrammer

Kommuneplanens gældende rammer for lokalplanens område fastlægger, at der maksimalt kan opføres 5.700 m2, fordelt med maksimalt 3.000 m2 til boligformål og 2.700 m2 til erhverv. Lokalplanforslagets bestemmelser er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser for B.BE.2 i forhold til anvendelsen og bebyggelsesmuligheder i karré 6. For at opnå en anden og mere fleksibel anvendelsesfordeling, som be-skrevet ovenfor, er der udarbejdet et forslag til tillæg 7 til Kommuneplan 2013-2025, der ledsager lokalplanforslaget.


Tilsvarende er der i forslaget til kommuneplantillægget fastlagt en anden og mere fleksibel anvendelsesfordeling for karré 7+8 omfattet af lokalplan 330. Kommuneplanens gældende rammer for karré 7+8 fastlægger, at der kan opføres maksimalt 7.900 m2, fordelt med maksimalt 7.900 m2 til boligformål og maksimalt 350 m2 til erhverv. Der kan i givet fald opføres tilsvarende færre m2 til boliger. I kommuneplantillæg 7 foreslås, at forde-lingen ændres således, at der maksimalt kan etableres 650 m2 til erhverv og tilsvarende 300 m2 færre til boliger.


En anden grund til at lave kommuneplantillæg 7 er, at ifølge de gældende rammer må etagehøjden i karré 6 ikke overstige 4 etager. I lokalplanfor-slaget foreslås bebyggelse i op til 6 etager. Kommuneplantillæg nr. 7 giver derfor mulighed for maksimalt 6 etager i karré 6 omfattet af lokalplan-forslag 331.


Miljørapport

Der er udarbejdet en miljørapport, der ledsager lokalplanen. På baggrund af en screening af lokalplanen efter lovens § 3, stk. 1, nr. 3 vurderes det, at de miljømæssige konsekvenser som følge af lokalplanens gennemfø-relse skal belyses nærmere i en miljøvurdering.


På baggrund af screeningen er der gennemført en miljøvurdering af bl.a. følgende parametre:


•  Støj

•  Risiko

•  Håndtering af eksisterende jordforurening

•  Luft, støv og lugt fra omgivende virksomheder

•  Klimatilpasning

•  Kystlandskab

•  Kulturarven, karréstrukturer, voldanlæg

•  Skyggepåvirkning af omgivelser


Miljørapporten beskriver disse emner i forhold til lokalplanen.

Økonomiske konsekvenser

Vedtagelsen af lokalplanforslaget har ingen direkte konsekvenser for kommunens økonomi.


Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de byggeprojekter, som lokalplanforslaget giver mulighed for, vil være af positiv betydning for Fredericias og FredericiaC’s fortsatte udvikling.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at lokalplanen muliggør opførelse af en arkitekto-nisk spændende bebyggelse med attraktive boliger, hvoraf nogle får udsigt ud over den netop etablerede kanal. Der bliver desuden mulighed for at indrette centralt beliggende lokaler til erhvervsformål.


Det, i forhold til den gældende kommuneplan, øgede antal etager er fast-sat ud fra et ønske om større variation i bygningshøjderne. Når en mindre del af bebyggelsen får 6 etager, vil en tilsvarende mindre del få højder på 2-3 etager. Den bebyggelse lokalplanen muliggør viderefører den historiske bystrukturs nord-sydgående gader. Teknik & Miljø vurderer, at bebyggelsen ikke medfører en reel påvirkning af kysten, da lokalplanområdet ligger i forlængelse af den eksisterende bystruktur. Det vurderes heller ikke, at bebyggelsen vil ændre væsentligt på panoramakiggene fra voldanlægget.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  • at forslag til lokalplan 331 med den ledsagende miljørapport og med forslag til kommuneplantillæg 7 vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger
  • at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslagene og miljørapporten

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-02-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 24 Forslag til lokalplan nr. 336, Erhverv og detailhandel ved Vejlevej, Thygesminde

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget besluttede på sit møde den 10. juni 2014 at igangsætte udarbejdelsen af et lokalplanforslag, der fastlægger, at erhvervsområdet, der i dag er omfattet af lokalplan 210, udlægges til erhvervsformål for virksomheder i klasse 1-3 samt til store udvalgsvarebutikker.


Lokalplanens område er i dag omfattet af delområde B i lokalplan 210 og er udlagt til erhvervsformål i miljøklasse 1-3 samt til dagligvarebutikker, udvalgsvarebutikker og butikker med pladskrævende varer, f.eks. biler. Ifølge Kommuneplan 2013-2025 må der ikke være butikker til pladskrævende varer i området. Det vil derfor før eller siden blive nødvendigt at lave en ny lokalplan for at bringe områdets anvendelse i overensstemmelse med kommuneplanen.


Lokalplanens udarbejdelse er aktualiseret af et ønske fra projektudvikler og ejer af området. Ønsket er at opføre 2 store udvalgsvarebutikker på Vejlevej nr. 100 på matrikel nr. 1e og 1dc, Fredericia Stadsjorder.


Lokalplanens indhold

Lokalplanen afgrænses af Vejlevej, Bredstrupvej, Sønderbygård og mod nord boligområdet på Thygesminde Allé og på Thygesmindevej.


Lokalplanens formål er, gennem en samlet planlægning for området, at sikre en hensigtsmæssig disponering af bebyggelse, ankomstveje og parkering, så området kommer til at leve op til nuværende og fremtidige behov for detailhandel.


Lokalplanområdet udlægges til centerområde som en del af aflastningsområdet Fredericia Vest.


Inden for området kan der etableres liberale erhverv, offentlig og privat service samt virksomheder inden for miljøklasse 1-3, herunder større og mindre industri, lager- og værkstedsvirksomhed samt kontorerhverv, restauranter og lignende funktioner. Derudover kan der etableres store udvalgsvarebutikker, som pga. butikskoncept, pladskrav og varesortiment normalt ikke placerer sig i bymidterne.


Det maksimale bruttoetageareal til butiksformål for de enkelte udvalgsvarebutikker må ikke overstige 2.000 m², plus 200 m² til personale- og velfærdsfaciliteter. Der er desuden fastsat en minimumstørrelse på butikker på 500 m².


Kommuneplan 2013- 2025

Området langs Vejlevej er i kommuneplanens rammer udpeget til erhverv og butikker (max. 3.500 m2 til dagligvarebutikker og max. 2.000 m2 til udvalgsvarebutikker). Lokalplanforslaget er således i overensstemmelse med kommuneplanen.


Lokalplan 210

Ifølge lokalplan 210 er ejendommene ud mod Vejlevej, delområde B, udlagt til erhvervsformål for virksomheder i klasse 1-3 samt til dagligvarebutikker, udvalgsvarebutikker og butikker med pladskrævende varegrupper. For udvalgsvarebutikker er det fastsat, at de max. må være 1.000 m2. Dog må der etableres 1 butik på maximalt 1.500 m2. For at kunne etablere butikker på op til 2000 m2 har det derfor været nødvendigt at udarbejde en ny lokalplan.


Miljøvurdering og VVM

Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering eller VVM-redegørelse.


Rambøll Danmark A/S har udarbejdet støjberegninger, som redegør for de støjmæssige udfordringer ved varelevering og kundeparkering. Støjberegningerne viser, at støjen fra varelevering i dagtimerne vil kunne overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i dagtimer. Derudover viser beregningerne, at det ikke er muligt at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænser for støj i tidsrummet 22-07. Derfor vil det ikke være muligt at få varer leveret om natten, uden at der etableres støjdæmpende foranstaltninger, evt. i form af støjmur eller støjvold.


Forudgående høring

Der har i perioden 25. november - 10. december 2014 været mulighed for at indsende bemærkninger inden udarbejdelsen af lokalplanforslaget. Tre borgere benyttede muligheden for at indsende bemærkninger til kommunen.


To borgere har udtrykt bekymring for, om udarbejdelsen af lokalplanen vil medføre, at det levende hegn mellem boligområdet og lokalplanområdet bliver fjernet. Til det har Teknik & Miljø oplyst, at et af lokalplanens formål bl.a. er at sikre, at der er en afskærmende beplantning mellem lokalplanområdet og det tilstødende boligområde.


Ejeren af den vestligst beliggende grund, matr. nr.1hh Stoustrup, Fredericia Jorder, protesterer imod eventuel forringelse af rammevilkårene for sin ejendom. Han forventer, at der også bliver mulighed for etablering af dagligvarehandel. Han bemærker, at en minimumsstørrelse for udvalgsvarebutikker vil øge hindringerne for opstart af nye virksomheder.  Eftersom der er tildelt en kvote på 4.000 m2 til det kommende byggeri på den grund, som kommunen har solgt, er den resterende kvote så lille, at byggemulighederne på hans ejendom frem til udgangen af 2015 er meget begrænsede.


Som det fremgår af lokalplanforslaget har Teknik & Miljø valgt at fastsætte bestemmelse om minimumsstørrelse på 500 m2 som en opfølgning på detailhandelsanalysen. For ikke at sprede dagligvarehandlen i Vestbyen yderligere er muligheden for dagligvarebutikker ikke medtaget i lokalplanen.


Den fulde ordlyd af høringssvarende samt Teknik & Miljøs bemærkninger til dem fremgår af bilaget ”Samlede høringssvar til forudgående høring om forslag til lokalplan nr. 336”.

Økonomiske konsekvenser

Ingen, idet der ved kommunens salg af arealet er indregnet udgifter til etablering af svingbaner eller lignende trafiksikkerhedsforanstaltninger.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med lokalplan 336 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse som en del af et attraktivt aflastningsområde i forhold til Fredericia bymidte.


Teknik & Miljø vurderer, at det er positivt for Fredericias udvikling, at der i den vestlige bydel placeres butikker, til hvilke det i særlig grad er vigtigt for kunderne, at der er god adgang med bil. Teknik & Miljø finder desuden, at vareudbuddet i de aktuelle nye butikker kan supplere de eksisterende butikker, og finder det positivt, at butikkerne kan trække kunder til Fredericia fra et større opland.


For at sikre, at ejendommene ikke anvendes til små butikker, som burde ligge i bymidten, er der i den nye lokalplan fastsat minimumsstørrelser for butikkerne, således at området forbeholdes erhverv og store udvalgsvarebutikker.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  • at forslag til Lokalplan 336, Erhverv og detailhandel ved Vejlevej, Thygesminde, vedtages og udsendes i offentlig høring i 8 uger
  • at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-02-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 25 Endelig vedtagelse af Lokalplan 329 Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej

Sagsbeskrivelse

Forslag til ”Lokalplan 329 Vestcentret, Center og erhvervsområde ved Vejlevej” blev vedtaget den 23. september 2014 af By- og Teknikudvalget, den 30. september 2014 af Økonomiudvalget og den 6. oktober 2014 af Byrådet. Planforslaget har været i offentlig høring i 8 uger fra den 22. oktober til den 17. december 2014.


Planforslaget er udarbejdet for at muliggøre opførelsen af et nyt Vestcenter samt at gennemføre en samlet planlægning af centerområdet ved Vejlevej, så det kommer til at leve op til nuværende og fremtidige behov for detailhandel.


Med lokalplanen er der mulighed for at opføre ny bebyggelse til eksempelvis butikker, servicevirksomheder, kontorer og lignende.


Lokalplanen opstiller krav til butiksstørrelser og muliggør, at området kommer til at indeholde dagligvarebutikker samt store udvalgsvarebutikker.


Lokalplanen har desuden til formål at fastlægge bestemmelser for placering og udformning af ny bebyggelse, sikre hensigtsmæssige adgangs- og parkeringsarealer til områdets funktioner samt bevare områdets beplantningsstruktur.


Lokalplanen er i overensstemmelse med Kommuneplan Fredericia 2013-2025.


Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering.


Høringsperiode

I høringsperioden indkom der i alt tre bemærkninger/indsigelser, som i hovedtræk er beskrevet herunder. For en mere detaljeret gennemgang

henvises til vedlagte notat (Indsigelsesnotat).

 

Bemærkning 1

Rune Kjældgaard, som er bygherre og har igangsat lokalplanarbejdet, har indsendt indsigelse mod minimumsstørrelsen på butikker på 500 m2. Han mener, at minimumsstørrelsen er begrænsende for områdets fremtidige udvikling, og at det vil gavne butiksområdet, hvis der vil være mulighed for at indpasse små butikker mellem de store.


Teknik & Miljø har holdt møde med bygherre om indsigelsen for at få belyst, i hvilken grad han vil være interesseret i følgende kompromisløsninger inspireret af Viborg-modellen:

  • Fastholde minimum 500 m2, dog må visse butikstyper være mindre.
  • Droppe minimum 500 m2, men indføre bestemmelser om butikstyper for alle butiksstørrelser.

Bygherre er ikke interesseret i disse løsninger, da de vil indebære, at lokalplanen skal sendes i fornyet offentlig høring, hvilket vil forsinke processen ca. 4 måneder. Det samme vil være tilfældet, hvis bestemmelsen om, at butikker minimum skal være 500 m2, helt udtages af lokalplanen: Det kræver planloven, når der ændres i et lokalplanforslags anvendelsesbestemmelser.


Derfor ændres indsigelsen efter mødet til et ønske om at ændre formuleringen af bestemmelsen til:


”Bruttoetagearealet til butiksformål for den enkelte butik skal som udgangspunkt være 500 m2.”


Dette vil muligvis kunne betragtes som en redaktionel ændring, der ikke kræver fornyet høring.  

 

Bemærkning 2

Vinding Gruppen, som administrerer bygningen på matrikel nr.1 gk Fredericia Stadsjorder, som er nabo til Vestcentret og omfattet af lokalplanen, gør indsigelse mod minimumsstørrelsen på butikker på 500 m2, da dette vil forringe fremtidige muligheder for udnyttelsen af deres bygning.

 

Hvis minimumsstørrelserne bibeholdes i lokalplanen, ønsker indsiger, at det præciseres, at eksisterende lovlige butikker kan forsætte som hidtidig med mulighed for også at genudleje butikslokaler under 500 m2.


Indsiger mener, at der fremtidigt kan opstå tvivl om muligheden for genudlejning af et ledigt lejemål under 500 m2, hvilket kan resultere i tomme butikslokaler.

 

Derudover ønskes to parkeringspladser udtaget af planen, således at vareleveringen kan fortsætte uændret fra bygningens vestside.

 

Bemærkning 3

Bemærkning modtaget fra LIFA, bygherres rådgiver i forbindelse med ejendomsdannelsen. Forslag om supplerende bestemmelser i forhold til den etapevise udvikling af området, hvilket vil kræve en ejendomsmæssig opdeling ved udstykning eller ejerlejligheder.

 

Konkret foreslås, at der suppleres med bestemmelser eller noter, der præciserer følgende:

 

Til § 5.1 foreslås tilføjet følgende meningsdannelse:

Det kan tillades, at de enkelte parceller udstykkes som sokkelgrunde.

 

Til § 8.6 foreslås tilføjet følgende meningsdannelse:

Hvis en ejendom udstykkes i sokkelgrunde, kan en ideel andel af fællesarealet indregnes i bebyggelsesprocenten, forholdsmæssigt efter bruttoetageareal. Andelen fastlægges i en tinglyst servitut.

 

Dialogmøde

Den 2. december 2014 afholdt Fredericia Kommune dialogmøde om detailhandel i Vestbyen. På mødet præsenterede COWI detailhandelsanalysen og Teknik & Miljø præsenterede lokalplanforslaget for Vestcentret. Efterfølgende var der debat, som primært drejede sig om minimumsstørrelser. Referatet fra mødet er vedhæftet som en del af høringssvarene.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med lokalplan 329 skabes det nødvendige plangrundlag, som giver mulighed for opførelse af et nyt Vestcenter.

 

Teknik & Miljø har udarbejdet et notat, ”Indsigelsesnotat”, med udkast til Byrådets vurdering og svar til de bemærkninger/indsigelser, der er indkommet i høringsperioden. Af notatet fremgår, at bemærkningerne/indsigelserne foreslås at give anledning til følgende ændringer:

 

I lokalplanens redegørelse uddybes den planmæssige begrundelse for, at lokalplanen fastsætter en minimumsstørrelse for butikker på 500 m2.

 

På s. 8 efter afsnit tre indsættes følgende tekst:

 

Nye butikker skal være mindst 500 m2. Området skal således forsat anvendes til større butiksenheder, der er svære at indpasse i bymidten. Derved sikres, at området reelt er et supplement til detailhandlen i Fredericia midtby frem for en konkurrent til de mindre butikker i bymidten.

 

At indsætte ”som udgangspunkt” i bestemmelsen som foreslået af Rune Kjældgaard vil formentlig betyde, at kommunen reelt ikke kan forhindre en given butik, som efter kommunens vurdering vil konkurrere for meget med bymidten. Det vil dermed modarbejde en strategi om mere liv i bymidten. Derfor anbefales det, at indsigers forslag til ny formulering ikke imødekommes.

 

2. Note Ad 3,5 ændres til følgende:

 

Eksisterende lovlige butikker, med et bruttoetageareal under 500 m2, kan forsætte som hidtidig med mulighed for genudlejning.

 

3. § 5.1 tilrettes således:

 

Udtages af paragraffen: Ingen grund må udstykkes mindre end 1000 m2.

 

Der indsættes i stedet: Det kan tillades, at de enkelte parceller udstykkes som sokkelgrunde.

 

Til § 8.6 tilføjes følgende:

 

Hvis en ejendom udstykkes i sokkelgrunde, kan en ideel andel af fællesarealet indregnes i bebyggelsesprocenten, forholdsmæssigt efter bruttoetageareal. Andelen fastlægges i en tinglyst servitut.

 

Øvrige bemærkninger/ indsigelser medfører efter Teknik & Miljøs vurdering ikke ændringer af planen. 


Teknik & Miljø gør opmærksom på, at det er afgørende for bygherre, at lokalplanen bliver endeligt vedtaget i februar.


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at Lokalplanforslag 329 ”Vestcentret, Center- og erhvervsområde ved Vejlevej” vedtages endeligt med de anførte ændringer
  1. at Teknik & Miljø besvarer bemærkninger/indsigelser til planen med udgangspunkt i notatet
  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-02-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 26 Renovering af afdeling Nørre Allé og Frederiksodde Skole

Sagsbeskrivelse

Der blev i forbindelse med budgetforliget for 2015 afsat 5 mio. kr. til renovering af Ullerup Bæk skolen, herunder afdeling Nørre Allé og Frederiksodde Skole. Puljen har til formål at renovere indvendige forhold på skolen.


Ullerup Bæk Skolen har i samarbejde med Ejendomsafdelingen udarbejdet forslag til renovering af skolens lokaler.


Prioritering

I forbindelse med projekteringen har der været fokus på, at prioritere forhold, der bidrager til forbedring af arbejdsmiljøet for personalet, samt forbedre de fysiske rammer for eleverne.


Det sker ved at:

  • Etablere nye akustikregulerende lofter, så efterklangtiden lever op til gældende lovkrav
  • Udskifte eksisterende belysning med nye LED belysningsarmaturer
  • Male eksisterende mørke gangarealer, så de fremstår lyse og imødekommende.

Periode

Projektet forventes igangsat primo marts 2015 og forventes afsluttet ultimo juli 2015.


Økonomiske konsekvenser

Renoveringen af skolen holdes inden for den afsatte anlægssum på 5 mio. kr.


Beløb i mio.kr.

TB

2015

TB

2016

TB

2017

TB

2018

TB

2019

Anlægs-bevilling

Fri-givelse

Ullerup Bæk Skolen, renovering (XA-40044)

5,000

5,000

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)


Vurdering

Anlægssummen sikrer, at store dele af Ullerup Bæk Skolen kan renoveres. Dog er det ikke muligt at renovere hele skolen, herunder ventilation og øvrige tekniske installationer.


Anlægssummen er fordelt med 2/3 til Nørre Allé og 1/3 til Frederiksodde Skole. Frederiksodde Skole råder generelt over de nyeste lokaler, mens deres ældste lokaler er i meget dårlig stand, hvorfor disse renoveres.


Det skønnes, at 20 ud af 35 lokaler i den ældste del af skolen bliver renoveret i relation til akustikregulerende lofter og belysningsarmaturer.


Alle mørke gangarealer med røde murstensvægge bliver malet, så de fremstår lyse og imødekommende.


Ny LED-belysning medfører energibesparelser. Der foreligger p.t. ikke en beregning af besparelsen.


Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:


  • Renoveringsforslag for Ullerup Bæk Skolen godkendes
  • Budgettet tilrettes med den under ”Økonomiske konsekvenser” anførte beløb på i alt 5 mio. kr.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Børn og Unges anbefaling tiltrædes.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 27 Fredericia Idrætscenter - tillægsbevilling svømmehal samt frigivelse af rådighedsbeløb

Sagsbeskrivelse

Fredericia Idrætscenter (FIC) har fremsendt ansøgning om en tillægsbevilling på 1,050 mio. kr. til gennemførelse af en renovering af den mobile bro og den mobile bund i svømmehallen.


Der blev i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2015 afsat et rådighedsbeløb på 1,35 mio. kr. til denne vedligeholdelse af det nedslidte hæve-/sænkesystem i 50 m bassinet.


Nærmere undersøgelser har vist, at det afsatte rådighedsbeløb er for lavt, hvorfor der fremsendes ansøgning om yderligere 1,050 mio. kr.


Kultur, Idræt og Turisme anmoder om, at der meddeles anlægsbevilling på i alt 2,4 mio. kr., hvorved det samlede rådighedsbeløb på 2,4 mio. kr. hermed frigives.


50 m bassinet blev senest renoveret i 1998/1999. I den forbindelse blev den daværende nedslidte hæve-/sænkekonstruktion udskiftet til et nyt og mere fleksibelt system.


Der har de sidst 8-9 år være stigende problemer med at ændre indstillingerne på den bevægelige bund og bro, der er placeret midt i svømmehallen. Problemerne opstår når glideklodserne sætter sig fast i styrene, som er indstøbt i bassinvæggene. Når det sker, så er systemet ubrugeligt og det tager ofte flere dage inden de nødvendige undervandsreparationer er gennemført.

Dette er til stor gene for de mange aktiviteter der foregår i svømmehallen, idet de ofte er afhængige af vanddybder og bassinlængde/-opdeling.


Systemet er nu så nedslidt, at der ikke længere kan gennemføres tilpasninger af de glidende dele. 

 

I forlængelse af budgetvedtagelsen blev Rambøll Danmark A/S, der var bygherrerådgiver ved etableringen, sat på opgaven. Rambøll har vurderet og undersøgt problemet nærmere. I vedlagte notat (bilag 1) redegøres der for problemstillinger og løsningsforslag.


Renoveringsprojektet har vist sig at blive mere kompliceret end først antaget. Dette har betydet at opgavens omfang, den planlagte reparations tid og økonomi er blevet revurderet.


Det har været nødvendigt at få foretaget afklarende undervandsundersøgelser samt udtage betonboreprøver af bassinvæggene.


Undersøgelserne har vist, at den først antagne arbejdsproces ikke kan bruges. En flytning af broen og bunden er nu nødvendig, inden at reparationsarbejdet kan igangsættes.

Det er desuden blevet afklaret, at det tilhørende tekniske system er udgået af produktion og det kniber derfor med at få reservedele. Det nye system der skal installeres, er mere omfangsrigt og driftsikkert i forhold til antal drivmotorer og styresystemer.


På baggrund af Rambølls rådgivning har der i januar 2015 været afholdt udbud på renoveringsprojektet.


Efter udbuddet er det FIC’s anbefaling, at renoveringen gennemføres således.


Lukning:


·  Svømmehallen, badeland og terapibassin lukkes i perioden mandag d. 4.5. til fredag 26.6. (knap 8 uger). Det tager 8 dage at tømme og fylde svømmebassinet igen. I lukkeperioden vil FIC gennemføre andre vedligeholdelsesaktiviteter som normalt ville medføre gener for kunderne. Disse udgifter afholdes af FIC’s egne driftsmidler og forventes at løbe op i 335.000 kr.


Økonomi:

 

Afsat i budget

Efter udbud

Håndværkerudgifter (afrundet)

780.000

1.684.000

Rådgiver honorar 2015

40.000

196.000

Driftstab m.m. (jfr. Bilag 2)

530.000

520.000

I alt

1.350.000

2.400.000


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

50 m bassin i FIC (Kultur- og Idrætsudvalget, XA-40045)

1,050 

 

 

 

 

2,400

2,400

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

1,050

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Svømmehallen er en væsentlig facilitet for byens borgere, skoler og foreningsliv. Svømmehallen har en høj benyttelsesgrad.

Det er derfor vigtigt, at bassinerne kan anvendes fleksibelt i forhold til de forskellige målgruppers behov.


Fredericia Idrætscenter kan ikke anvise finansiering inden for eget driftsbudget.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget over for Økonomiudvalg og Byråd anbefaler,

1.  at budgettet tilrettes med de under økonomiske konsekvenser anførte ændringer


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 18-02-2015

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 28 Forlængelse af Folkeoplysningsrådets valgperiode

Sagsbeskrivelse

Kultur- og Idrætsudvalget har sammen med Folkeoplysningsrådet drøftet muligheden for, at Folkeoplysningsrådets valgperiode forlænges fra medio 2015 til og med marts 2018. På den måde vil Folkeoplysningsrådets valgperiode igen følge Byrådets valgperiode, dog således at det er et nyt Byråd, der tager stilling til og godkender et nyt Folkeoplysningsråd og dets kompetencer.


Folkeoplysningsrådet bakker op omkring dette, og hvis Kultur- og Idrætsudvalget godkender det, sendes forslaget i høring i 4 uger og herefter til endelig godkendelse i Byrådet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at det er hensigtsmæssigt at forlænge Folkeoplysningsrådets valgperiode, særligt i forhold til de emner rådet er i gang med at arbejde med.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at


  • Folkeoplysningsrådets valgperiode forlænges fra medio 2015 til og med marts 2018.
  • Forslaget sendes i høring i 4 uger inden endelig godkendelse i Byrådet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 18-02-2015

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Udgår


Punkt 29 Etablering af handicaptoilet på Rådhuset

Sagsbeskrivelse

Ved budgetforliget for 2015 blev det besluttet at afsætte midler til at gøre toiletterne på Rådhuset under byrådssalen tilgængelig for borgerne. Det vil sige åbne op ud mod Gothersgade, etablere skillevæg med videre. Der er i budgettet afsat et beløb på 160.000 kr. til formålet. Det er forudsat, at der ikke gennemføres en større renovering af de nuværende toiletter.


Forslag om etablering af et handicaptoilet er imidlertid kommet op fra enkelte borgere, hvilket er en udvidelse af projektet. Udvidelsen med etablering af et handicaptoilet vil koste ekstra 200.000 kr. Til blandt andet at:

  • etablere niveaufri adgang ud mod rådhuspladsen
  • etablere handicap egnet dørautomatik
  • sammenlægge to af de nuværende toiletter til et handicap toilet

Der vil således efter ændringen være to almindelige M/K toiletter og et handicap toilet. På nuværende tidspunkt er der to herrer og to dame toiletter.

Økonomiske konsekvenser


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Vedtaget budget til etablering af offentlige toiletter under byrådssalen (xa-50136)

0,200

 

 

 

 

0,360

0,360

Behov for yderligere finansiering*

-0,200

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


*Det indstilles at den endelige finansiering anvises i forbindelse med sparelånesagen 2014/15 på indstilling fra Direktionen.

Vurdering

Ejendomsafdelingen vurderer, at etablering af et handicap toilet i midtbyen imødekommer borgernes og turisternes efterspørgsel.


Indstillinger

Ejendomsafdeling indstiller følgende forslag til beslutning:


1)  At de afsatte midler i budget 2015 til at gøre toiletterne tilgængelig for borgerne frigives, i alt, 160.000 kr.

2)  At det politisk besluttes, om projektet skal udvides til at omfatte etablering af et handicaptoilet

3)  At budgettet tilrettes beslutningen


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-02-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Økonomiudvalget anbefaler tillige at der indrettes pusleplads samt at toiletterne skal være åbne og bemandet eller med opsyn i butikkernes åbnings tid.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget


Punkt 30 Kvalitetsrapport for dagtilbud og kvalitetsrapport for skoler

Sagsbeskrivelse

Dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet er pålagt at udarbejde kvalitetsrapporter hvert andet år, som skal godkendes af Byrådet. Kvalitetsrapporterne skal desuden være offentligt tilgængelige på kommunens hjemmeside.


Børn og Unge har på ovenstående baggrund udarbejdet følgende:


1) Udkast til kvalitetsrapport for de kommunale og selvejende dagtilbud 2013-14.

 

2) Udkast til kvalitetsrapport for folkeskolerne 2013-14.


Kvalitetsrapporterne bygger primært på data fra første LSP-profil for henholdsvis dagtilbud og skoler. Herudover indgår evalueringer foretaget af interne konsulenter i Pædagogisk Udviklingscenter (PUC), indskolingsundersøgelser samt diverse nationale testresultater.


Distriktslederne har ligeledes bidraget med status og indsatser fra hvert distrikt. Bestyrelserne i distriktsinstitutionerne og distriktsskolerne har alle udtalt sig om distriktsinstitutionens eller distriktsskolens arbejde og prioriteringer. Der er generelt meget positive tilbagemeldinger fra bestyrelserne, og de tilkendegiver en stor opbakning til arbejdet hele vejen rundt.


Vedr. dagtilbud:

Kvalitetsrapporten peger på, at der samlet set er en positiv udvikling på følgende områder:

- Børnene har generelt en aldersvarende motorik ved skolestart

- Børnenes sproglige udvikling er blevet løftet i flere distrikter ved skolestart

- Der er få børn, der ikke er klar til at komme i skole det år, hvor de fylder 6 år

- Størstedelen af dagtilbud har fået en fælles madordning i 2014, hvilket forventes at betyde, at flere børn vil få en sund og varieret kost, mens de er i dagtilbud


Bagerst i kvalitetsrapporten for dagtilbud er der oplistet en række indsatser, som distriktet, i samarbejde med den kommunale støttestruktur og LSP, skal arbejde målrettet med, således at børnenes trivsel og læringsudbytte i alle dagtilbud løftes yderligere.


-  Der er bl.a. behov for at følge op på effekten af indsatser ift. de mange børn med en individuel pædagogisk handleplan

-  Ikke alle børn oplever at have gode relationer til andre børn eller til de voksne. Der arbejdes derfor generelt meget med at få alle børn inkluderet i berigende fællesskaber, da det er helt afgørende for at kunne stimulere børnene sprogligt m.m., således at de udvikler sig alderssvarende.  


Vedr. skolerne:

Kvalitetsrapporten peger på, at der samlet set er en positiv udvikling på følgende områder:

-  Børnene og de unge er generelt i god trivsel på de fire distriktsskoler

-  Børnene og de unges læringsudbytte er i fremgang, men det kan blive bedre - dog ses der ikke en tilfredsstillende fremgang i matematik og naturfag på alle skoler.

-  Åben skole – der er indledt samarbejde med flere forskellige aktører, og flere skoler søger fremadrettet at blive dygtigere til at lave mere udeskole

-  En stor andel af de børn og unge der er kommet på en af de fire distriktsskoler, efter et skoleforløb på en af de tidligere specialskoler i kommunen, ser ud til efter godt et år at trives og være inde i en faglig progression. Enkelte er kommet tilbage i et specialskoletilbud.

-   Flere unge i Fredericia vælger at tage en ungdomsuddannelse efter grundskolen.

-  Vi kan se, at et stigende antal unge (23% af de tilmeldte unge i 2013) nu vælger en erhvervsuddannelse. Det er en stigning på 2%.


Bagerst i kvalitetsrapporten for skolerne er der oplistet en række indsatser, som distrikterne, i samarbejde med den kommunale støttestruktur og LSP, i de kommende to år, vil skulle arbejde målrettet med. Det forventes at alle børn og unge i folkeskolen i Fredericia fremadrettet bliver optimalt udfordret, og dermed bliver så dygtige som de kan.


-  Der er blandt andet behov for at få kigget nærmere på de faglige miljøer på skolerne, når det gælder matematik og øvrige naturfaglige fag, da eleverne ikke præstere tilfredsstillende på alle skoler.

 

-  Der skal også et styrket fokus på de 10% af elever, som er meget dygtige. Disse elever skal generelt udfordres mere, så de bliver så dygtige, som de kan.


-  Samarbejdet og kommunikationen med børnenes forældre omkring barnets trivsel, læringsmål og faglige progression skal løftes, så alle forældre oplever, at få den information de har brug for, for at kunne bistå barnet i dets læreprocesser.  

 


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Børn og Unge vurderer


-  at kvalitetsrapporten for dagtilbud giver et retningsvisende billede af resultater og indsatser.


-  at kvalitetsrapporten for skoleområdet giver et retningsvisende billede af resultater og indsatser.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller


-  at udkast til kvalitetsrapport for dagtilbud godkendes af Børne- og Uddannelsesudvalget og sendes videre til godkendelse i Byrådet.


-  at udkast til kvalitetsrapport for skolerne godkendes af Børne- og Uddannelsesudvalget og sendes videre til godkendelse i Byrådet.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget tiltræder Børn og Unges indstilling og fremsender de to udkast til kvalitetsrapporter til endelig godkendelse i byrådet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 31 Frigivelse og fordeling af legepladsmidler 2015

Sagsbeskrivelse

Der er i 2015 afsat en anlægspulje på 745.000 kr. til vedligehold og renovering af legepladser i skoler og daginstitutioner. Der er behov for at få frigivet disse midler, således at de kan anvendes i 2015.


Der blev afsat en tilsvarende pulje i 2014, som ikke blev anvendt fuldt ud.  Der er således overført 322.000 kr. fra 2014. Den samlede pulje i 2015 er på 1,067 mio. kr.


Puljen var i 2014 på 1,347 mio. kr. inklusiv opsparede midler.


Der er indkommet ansøgninger fra 25 skoler og daginstitutioner. Der er ansøgninger for omkring 2 mio. kr. Derudover indeholder en række ansøgninger ikke prisoverslag, hvorfor de ansøgte beløb reelt er langt større.


En arbejdsgruppe har på baggrund af skolers og daginstitutioners ansøgninger fordelt 0,761 mio. kr. ud af puljen på 1,067 mio. kr.


Heri indgår pulje på 0,200 mio. kr. til udgifter i relation til legepladseftersyn, byggetilladelser og rådgivning. Denne post er lidt mindre end det der blev afsat i 2014.


Bilag med forslag til fordelingen af anlægsmidlerne er vedlagt sagen.


Økonomiske konsekvenser

Puljen for 2015, der ønskes frigivet er på 745.000 kr. Midler, som er overført fra 2014, er allerede frigivet.


Beløb i mio.kr.

TB

2015

TB

2016

TB

2017

TB

2018

TB

2019

Anlægs-bevilling

Fri-givelse

Renovering af legepladser (XA-400009-2)






0,745

0,745

I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)









Vurdering

Fordeling af anlægsmidlerne

Der hovedsageligt lagt vægt på, at sikre at legepladserne bliver vedligeholdt, således at de lever op til gældende standarder.


Det er fremsat mange ønsker om nye tiltag på legepladserne – særligt på skolerne. Det har ikke været muligt at imødekomme hovedparten af disse grundet puljens størrelse og puljens hovedformål.


Hele puljen er ikke fordelt, idet der i løbet af året typisk opstår uforudsete opgaver, der vil være behov for at afhjælpe.


En række projekter kræver, at der i institutionen findes egenfinansiering, og dermed skal de tildelte midler ses som et tilskud.


Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:

  • Der meddeles anlægsbevilling til vedligehold af legepladser samt frigivelse af det afsatte beløb på 745.000 kr. i 2015 i henhold til vedlagte fordelingsplan (projektnummer XA-40009-2)
  • Budgettet tilrettes med den under ”Økonomiske konsekvenser” anførte beløb på i alt 0,745 mio. kr.
  • Restpuljen fordeles løbende efter behov.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-02-2015

Udvalget tiltræder Børn og Unges anbefaling.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 32 Mødediæter til huslejenævn og beboerklagenævn

Sagsbeskrivelse

Lejernes Landsorganisation har ved brev af 19. december 2014 anmodet Fredericia Kommune om, at der træffes beslutning om, at der skal udbetales mødediæter til de menige medlemmer af Huslejenævnet og Beboerklagenævnet.


Lejernes Landsorganisation anfører, at det er meget vigtigt, at der til de to nævn, der er garanter for lejernes retssikkerhed i såvel private som almene boliger, kan udpeges velkvalificerede aktive personer med de særlige forudsætninger for at kunne bestride hvervet.


Endvidere anføres, at hvis det skal være muligt fremover at kunne formå at få de rette personer til at påtage sig sådanne offentlige tillidshverv, er det afgørende, at kommunen viser disse folk, at man værdsætter den arbejdsindsats, der præsteres – herunder et omfattende forberedelsesarbejde forud for møderne. Det kan blandt andet gøres ved på lige fod med de politisk valgte kommunalbestyrelsesmedlemmer at udbetale mødediæter (dog uden slavisk at følge de almindelige kommunale diætregler og beløbsstørrelser).


Afslutningsvist anfører Lejernes Landsorganisation at undlade udbetaling af mødediæter kan kun opfattes som en bevidst nedvurdering af såvel arbejdsopgaverne som de menige medlemmers arbejdsindsats i Huslejenævnet og Beboerklagenævnet. 


Økonomiske konsekvenser

Huslejenævn:

Medlemmer: 20.000 kr. til hver af de to medlemmer =

40.000 kr. i fast vederlag om året.


Suppleanter: 400 kr. i mødediæt for 1-4 timer. For møde, der strækker sig mere end 4 timer ydes en yderligere mødediæt på 100 kr. pr. påbegyndt time =

Det er ikke til at sige, hvad det kan løbe op i, men det er sjældent, at suppleanterne i huslejenævnet inddrages.


Beboerklagenævn:

Medlemmer og suppleanter: 400 kr. i mødediæt for 1-4 timer. For møde, der strækker sig mere end 4 timer ydes en yderligere mødediæt på 100 kr. pr. påbegyndt time =


4 møder om året á ca. 1-4 timer x 2 medlemmer = 3.200 kr. i mødediæt om året.


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Huslejenævn (1300000003)

0,040

0,040

0,040

0,040

0,040

 

 

Beboerklagenævn (1300000004)

0,003

0,003

0,003

0,003

0,003

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,043

0,043

0,043

0,043

0,043

 

 


Vurdering

Byråds- og Ledelsessekretariatet gør opmærksom på, at det er op til kommunalbestyrelsen at fastlægge, om og i hvilket omfang der skal udbetales vederlag og/eller mødediæter til Huslejenævnet og Beboerklagenævnets medlemmer.


Huslejenævnet består af én formand samt to medlemmer med dertilhørende to suppleanter. Beboerklagenævnet består ligeledes af én formand samt to medlemmer og to suppleanter.


De menige medlemmer af Huslejenævnet og Beboerklagenævnet i Fredericia Kommune kan alene modtage godtgørelse for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i dag. Denne praksis udspringer af en byrådssag af 13. januar 1992, hvor det blev besluttet, at der skulle ske ophør af diætudbetaling, således at medlemmerne alene kunne modtage godtgørelse for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.


Den årlige sagsmængde i Fredericia kommune udgør omkring 50-60 sager for Huslejenævnet med ét fast månedligt møde. Sagsmængden varierer dog meget. For Beboerklagenævnet er der tale om ca. 10 sager om året fordelt på ca. 4 møder, men antallet varierer ligeledes meget.


Byråds- og Ledelsessekretariatet kan oplyse, at vederlagets størrelse for Huslejenævnets medlemmer i henholdsvis Vejle, Middelfart, Kolding og Odense Kommune udgør:

 

Vejle Kommune:  Ca.30.000 kr. årligt pr. medlem


Middelfart Kommune: Ca.14.000 årligt pr. medlem.

Herudover gives der mødediæt pr. møde samt kørselsgodtgørelse 

 

Kolding Kommune:  Ca. 40.000 kr. årligt pr. medlem.

 Herudover gives der mødediæt pr. møde.


Odense Kommune:  Ca. 80.000 kr. årligt pr. medlem.


For Beboerklagenævnet er der oftest tale om udbetaling af mødediæter pr. møde. Eksempelvis udgør dette omkring 400 kr. for et møde på 1-4 timer i Kolding Kommune. Strækker mødet sig over mere end 4 timer, gives der i Kolding Kommune et samlet mødediæt på 800 kr.


Byråds- og Ledelsessekretariatet anbefaling er, at der skal ydes et fast vederlag til huslejenævnets medlemmer på 20.000 kr. årligt. Beløbet er fastsat ud fra en vurdering af, hvad medlemmerne modtager i sammenlignelige kommuner.


Byråds- og Ledelsessekretariatets anbefaling er tillige, at suppleanterne i huslejenævnet alene modtager mødediæt, som fastsættes til 400 kr. for 1-4 timer. Strækker mødet sig over mere end 4 timer, skal der gives yderligere 100 kr. i mødediæt pr. påbegyndt time. Det er meget varierende, hvor meget suppleanterne inddrages i sagerne, hvorfor det ikke anbefales at yde et fast vederlag til suppleanterne. Generelt er det sjældent, at suppleanterne overhovedet inddrages.


For så vidt angår Beboerklagenævnets medlemmer og dets suppleanter anbefaler Byråds- og Ledelsessekretariatet, at disse modtager mødediæt, som ligeledes fastsættes til 400 kr. for 1-4 timer. Strækker mødet sig over mere end 4 timer, skal der gives yderligere 100 kr. i mødediæt pr. påbegyndt time. Det er dog sjældent, at mødet varer mere end 4 timer.


Baggrunden for Byråds- og Ledelsessekretariatets anbefaling er, at det ikke har været let at få hvervet medlemmer til de to nævn, hvorfor det anses for hensigtsmæssigt at yde en form for vederlag for det arbejde, der udføres. Et af medlemmerne har på nuværende tidspunkt tilkendegivet, at han ikke ønsker at fortsætte sit arbejde i nævnet med mindre, at det besluttes at give dem en form for betaling for deres arbejde.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget at anbefale overfor Byrådet,


1.  at medlemmerne af Huslejenævnet fremover hver modtager et fast vederlag på 20.000 kr. årligt.

 

2.  at suppleanterne til Huslejenævnets medlemmer hver fremover modtager en mødediæt på 400 kr. for et møde, der varer 1-4 timer. Hvis mødet strækker sig over længere tid end 4 timer, skal der gives yderligere 100 kr. i mødediæt pr. påbegyndt time.

 

3.  at medlemmerne og suppleanterne i Beboerklagenævnet hver fremover modtager en mødediæt på 400 kr. for et møde, der varer 1-4 timer. Hvis mødet strækker sig over længere tid end 4 timer, skal der gives yderligere 100 kr. i mødediæt pr. begyndt time.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 33 Opførelse af 6 ældreboliger på Plejecenter Stævnhøj.

Sagsbeskrivelse

I februar og marts 2015 forelægges støttesag om opførelse af 6 almene ældreboliger på Plejecentret Stævnhøj til behandling i By- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet. Nærværende sag vedrører finansiering af de forventede anlægs- og driftsudgifter vedrørende de 6 plejeboliger.


I forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2015-2018 blev det besluttet at lægge driften af kommunens to dagcentre sammen, således at alle dagcenterbrugere fremover kommer på Plejecenter Othello. I den forbindelse blev dagcenterlokalerne på Plejecenter Stævnhøj ledige.


På mødet i Social- og Omsorgsudvalget d. 14. januar 2014 blev det besluttet, at anbefale opførelse af 6 almene ældreboliger, som lever op til de krav, der er til boliger for plejekrævende beboere i både soverum og badeværelser i de ledige lokaler på Stævnhøj.

 

Ved at etablere 6 almene ældreboliger i det tidligere dagcenter opnås en fornuftig anvendelse af tiloversblevne lokaler. Dertil kommer, at der gennem hele 2014 har været stigende venteliste til en ældrebolig på et plejecenter. Der har i perioden været mellem 50 og 58 på ventelisten, heraf i gennemsnit 10 der ikke har haft specielle ønsker, og som derfor er omfattet af plejeboliggarantien på 2 måneder. Det har således i perioden ikke været muligt at opfylde garantien for 10 borgere. De 6 plejeboliger vil afhjælpe dette i væsentligt omfang.


Der har undervejs i drøftelserne været overvejet at etablere aflastningsboliger, idet der også er behov for dette. Boligerne indrettes så de kan anvendes til både permanente ældreboliger og aflastningsboliger. Beslutning om anvendelsen er ikke fastlåst, men kan ændres efterfølgende. Som udgangspunkt forventes det dog at behovet for aflastningsboliger, tænkes ind i et kommende Sundhedshus.


Der opføres 6 almene ældreboliger med et samlet areal på 502 m2 Og det er planlagt at alle 6 boliger består af 2 rum.


Økonomiske konsekvenser

Der er foretaget beregninger af de økonomiske konsekvenser for dels boligernes anvendelse som permanente plejeboliger, dels som aflastningspladser. De to driftsmæssige scenarier fremgår af bilag til sagen.


Da der pt. er taget en beslutning om at boligerne skal anvendes til permanente plejeboliger beskrives her de økonomiske konsekvenser heraf:


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Boligdel

9,330

 

 

 

 

9,330

9,330

Servicedel

1,646

 

 

 

 

1,646

1,646

Servicedel – indtægter

-1,193

-1,193

-1,193

Låntagning

 

-8,378

 

 

 

-8,378 

-8,378

Renter og afdrag

 

0,184 

0,280

0,280

0,280

 

 

Driftsudgifter boliger (Ejendomscentret)

0,046

0,114

0,114

0,114

Indtægter boliger (Ejendomscentret)

-0,230

-0,394

-0,394

-0,394

Driftsudgifter (Pleje – personale mv)

 

2,539

4,353

4,353

4,353

 

 

Finansiering driftsudgifter

 

-2,539

0,000

0,000

0,000

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

9,783

-8,378

4,353

4,353

4,353

 

 


 

Finansiering af boligdel/servicedel:

Byggeudgifterne på boligdelen finansieres midlertidigt af en byggekredit i år 2015.


Servicedel – indtægter kommer fra salg af boligarealer (-0,953 mio. kr.) samt servicearealtilskud (-0,240 mio. kr.).


I år 2016 hjemtages et lån på -8,378 mio. kr. som optages i kommunekredit.

Renter og afdrag finansieres af kommunekassen, så længe boligerne ikke udlejes.


Finansiering af driftsudgifter:

Huslejen forventes at udgøre 0,394 mio. kr./år for de 6 boliger (beboernes udgift, indgår i finansieringen af renter og afdrag på lånene). Hertil kommer årlige forbrugsudgifter, der antages at udgøre 0,053 mio. kr. (også beboernes udgift). Udgifter til renter og afdrag samt til forbrugsafgifter dækkes således af lejerne.


Driftsudgifter vedr. plejepersonale, afledte personaleudgifter, rengøring mv. forventes årligt at udgøre ca. 4,353 mio. kr. Da det forventes at boligerne først går i drift fra d. 1. juni 2016 skal der alene betales en forholdsmæssig andel af de beregnede udgifter i 2016.

 

Driftsudgiften på ca. 2,539 mio. kr. i 2016 (drift fra 1. juni 2016) finansieres af spar år 2014 fra Pleje. Den årlige drift på 4,353 mio. kr. fra år 2017 skal finansieres af kommunekassen eller indgå i budgetlægningen for år 2016-2019.


Vurdering

Tilsagn om offentlig støtte kan meddeles i medfør af § 115 i almenboligloven og omfatter statens betaling af ydelsesstøtte vedrørende realkreditbelåning samt kommunal udlån af grundkapital og garanti for realkreditlån.


Lejen for de almene ældreboliger vil udgøre 985 kr./år. pr m2. Den således beregnede leje lægges til grund ved godkendelsen af tilsagnet. Månedlig husleje for en 67 m² ældrebolig ekskl. forbrug er beregnet til 5.472 kr.


Der skal ikke stilles kommunal garanti for lånet, når lånet optages i Kommunekredit. Det er oplyst at lånet optages i kommunekredit.


Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at budgettet tilrettes med de under Økonomiske konsekvenser anførte ændringer, herunder finansiering af de årlige driftsudgifter på ca. 4,800 mio. kr. fra år 2017.


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-02-2015

De årlige driftsudgifter til plejepersonale mv. udgør 4.353 mio. kr. fra 2017.

Finansieringen heraf sker ved omfordeling indenfor plejens budget, da de 6 borgere i dag passes under fritvalgsrammen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales som indstillet af Social og Omsorgsudvalget

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet af Social og Omsorgsudvalget og Økonomiudvalget


Punkt 34 Støttesag, almene ældreboliger - Stævnhøj

Sagsbeskrivelse

Stævnhøj Plejecenter er ejet af Fredericia Kommune og indeholder 30 to-rumsboliger samt dagcenter.


I forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2015-2018 blev det besluttet at lægge driften af kommunens to dagcentre sammen, således at alle dagcenterbrugere fremover kommer på Plejecenter Othello. I den forbindelse blev dagcenterlokalerne på Plejecenter Stævnhøj ledige.


På mødet i Social- og Omsorgsudvalget d. 14. januar 2014 blev det besluttet, at anbefale opførelse af 6 almene ældreboliger, som lever op til de krav, der er til boliger for plejekrævende beboere i både soverum og badeværelser i det område som bliver ledigt ved nedlæggelsen af dagcenterlokalerne på Stævnhøj.


Baggrunden for at opføre 6 almene ældreboliger:


Ved at etablere 6 almene ældreboliger i det tidligere dagcenter opnås en fornuftig anvendelse af tiloversblevne lokaler.


Dertil kommer, at der gennem hele 2014 har været stigende venteliste til en ældrebolig på et plejecenter. Der har i perioden været mellem 50 og 58 på ventelisten, heraf i gennemsnit 10 der ikke har haft specielle ønsker, og som derfor er omfattet af plejeboliggarantien på 2 måneder. Det har således i perioden ikke været muligt at opfylde garantien for 10 borgere. De 6 plejeboliger vil afhjælpe dette i væsentligt omfang.


Der har undervejs i drøftelserne været overvejet at etablere aflastningsboliger, idet der også er behov for dette. Boligerne indrettes så de kan anvendes til både permanente ældreboliger og aflastningsboliger. Beslutning om anvendelsen er ikke fastlåst, men kan ændres efterfølgende. Som udgangspunkt forventes det dog at behovet for aflastningsboliger, tænkes ind i et kommende Sundhedshus.


Der er udarbejdet skema A og udarbejdet skitser til bebyggelsen og det vurderes at ombygningen kan ske indenfor den eksisterende lokalplan.


Der opføres 6 almene ældreboliger med et samlet areal på 502 m2 Og det er planlagt at alle 6 boliger består af 2 rum.


Økonomiske konsekvenser

Udgifter

10 % kommunal grundkapital

952.500 kr.

2 % udgifter til beboerindskud

190.000 kr.

Anskaffelsessum servicearealer

1.645.875 kr.

Udgifter i alt

2.788.375 kr.


Indtægter


Indregnet ”salg” af andel af grund- og bygningsværdi

952.500 kr.

Servicearealtilskud på 6 nye ældreboliger á 40.000 kr.

240.000 kr.

Samlede indtægter

1.192.500 kr.


Kommunen kan afløfte udgifter til moms på servicearealer. 


Fredericia Kommunens samlede anlægsinvestering incl moms:

1.595.875 kr.


Såfremt boligerne alene skal anvendes til aflastning er beboerindskud en udgift alene for kommunen idet der ikke opkræves leje for beboere i aflastning.


Anvendes boligerne til almene ældreboliger påhviler udgiften til beboerindskud lejerne.


Vurdering

Tilsagn om offentlig støtte kan meddeles i medfør af § 115 i almenboligloven og omfatter statens betaling af ydelsesstøtte vedrørende realkreditbelåning samt kommunal udlån af grundkapital og garanti for realkreditlån.


Der kan maksimalt godkendes følgende anskaffelsessum:


Gældende maksimumbeløb for Fredericia Kommune inkl. energitillæg er 24.040 kr./m² i 2015. Maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen pr. kvadratmeter boligareal.


Anskaffelssummen fordeler sig som vist i bilaget, der er udskrevet fra indberetningssystemet (BOSSINF)


Anskaffelsessummen søges godkendt med følgende finansiering:


Realkreditlån (88%)   

8.377.500  mio.kr.

Kommunal grundkapital (10%) 

  952.500   mio.kr.

Beboerindskud (2%) 

  190.500  mio.kr.

I alt 

9.520.500  mio. kr.


 

Lejen for de almene ældreboliger vil udgøre 985 kr./år. pr m2. Den således beregnede leje lægges til grund ved godkendelsen af tilsagnet. Månedlig husleje for en 67 m² ældrebolig ekskl. forbrug er beregnet til 5.472 kr.


Der skal ikke stille kommunal garanti for lånet, når lånet optages i Kommunekredit. Det er oplyst at lånes optages i kommunekredit. 


Sideløbende med denne støttesag behandler Social- og Omsorgsudvalget sagn vedrørende finansiering af projektet. 

Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til By- og Teknikudvalget over for Økonomiudvalget at anbefale til Byrådet:


  • At det godkendes at der opføres 6 plejeboliger med en anskaffelsessum på 9.520.500 kr.
  • Ydes et grundkapitalindskud på 952.500 kr.
  • Samt optages et kreditforeningslån på 8.377.500 kr.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-02-2015

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 35 Boligkontoret Fredericia, afd. 307 - ændring af garantistillelse

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte den 10. december 2012 skema A for Boligkontoret Fredericia afd. 307 Korskærparken samt stillede kommunal garanti jf. almenboliglovens § 91, stk. 6 med an anskaffelsessum på 140.401.564 kr.


Den 4. marts 2013 godkendte Byrådet en stigning i anskaffelsessummen således at den nye anskaffelsessum blev på 167.450.942 kr. Denne stigning skete på grund af den overordnede landsdækkende beregning af beboerbetalingsprocenten i Landsbyggefondens renoveringsstøttesager.


Boligselskabet har nu bedt kommunen om at godkende en ny anskaffelsessum, idet der er overskridelser på de støttede og ustøttede arbejder, overskridelserne skyldes stigning i byggeomkostninger.


På den baggrund søger boligselskabet om godkendelse på ny forhøjet støttebeløb ved godkendelse af skema B. Beløbet er kr. 186.541.519 kr.


Landsbyggefonden har godkendt stigningen under forudsætning af kommunens godkendelse.


Kommunal garanti stilles efter almenboliglovens § 91 stk. 6.


Renoveringsprojektet indeholder tillige ustøttede lån der er anslået til 102.330.507 kr. Det vides ikke, om der for det ustøttede lån skal stilles kommunal garanti, og i fald der skal, hvor stor denne bliver. Garantien bliver på mellem 50% og 100% af lånet. Garantien påvirker ikke kommunens låneramme, da garantien stilles jf. almenboliglovens § 98.


Økonomiske konsekvenser

Den forøgede anskaffelsessum betyder en stigning i den kommunale garanti, som kommunen skal stille. Det har ikke betydning for kommunens låneramme.


Vurdering

Samlet afgav Fredericia Kommune i marts et tilsagn på kr. 167.450.942. Der ansøges om en forhøjelse til 186.541.519 kr. Det er en forhøjelse på 19.090.577 kr.


Det vurderes, at ansøgningen omfatter godkendelse af skema B, samt at kommunen stiller kommunegaranti efter reglerne i almenboliglovens § 91, stk. 6. Det følger endvidere af almenboliglovens § 91, stk. 7, at det er en forudsætning for kommunalbestyrelsens garanti efter stk. 6, at Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen. Landsbyggefondens forpligtelse efter 1. pkt. er dog begrænset til indestående i landsdispositionsfonden.


Garantistillelsen påvirker ikke kommunens låneramme jf. § 3, stk. 2, 1 pkt. i Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. 


For så vidt angår de ustøttede lån vides det endnu ikke om der er behov for kommunal garanti.


De ustøttede lån kan finansieres jf. almenboliglovens § 98. Efter almenboliglovens § 98 kan kommunen dog yde garanti for lån til ekstraordinære renoveringsarbejder. Begrebet ekstraordinære renoveringsarbejder er ikke fastlagt i lovens forarbejder eller i vejledning om drift af almene boliger. Socialministeriet har i en vejledende udtalelse i maj 2010 udtalt, at det er almindeligt antaget, at det er kommunerne, der beslutter, hvilke arbejder der kan betragtes om ekstraordinære renoveringsarbejder, og at der er et vist rum for fortolkning.


Lånene vil ikke påvirke kommunens låneramme.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget over for Byrådet at anbefale:


1.  At meddele tilsagn til forøget anskaffelsessum på samlet 186.541.519 kr.


2.  At godkende at kommunen stiller kommunalgaranti for de optagne lån. Garantien omfatter den del af lånet, som på tidspunktet for lånets optagelse har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi. Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen.


3.  At der gives tilsagn om at stille garanti for det ustøttede lån.


Beslutning i Økonomiudvalget den 03-03-2015

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 36 Ny udpegning til Bevillingsnævnet

Sagsbeskrivelse

Byrådet kan nedsætte et bevillingsnævn til at træffe afgørelser, der efter denne lov er henlagt til Byrådet. Bevillingsnævnet består af politidirektøren og indtil seks andre medlemmer. Personer, der ikke er medlemmer af Byrådet, kan være medlemmer af nævnet.


I Fredericia Kommune er der tradition for, at arbejdsgiversiden og arbejdstagersiden er repræsenteret med et medlem hver i bevillingsnævnet. HORESTA og 3F er derfor blevet anmodet om at indstille medlemmer til Byrådets eventuelle udpegning, som medlemmer af bevillingsnævnet.

 

Fire medlemmer, som ikke behøver at være medlemmer af Byrådet, udpeges af Byrådet.

 

Ved konstitueringen blev Henrik Eriksen udpeget af Byrådet. 

 

Henrik Eriksen ønsker at udtræde af bevillingsnævnet.

 

Venstre har foreslået Nicolaj Wyke som fremtidigt medlem i stedet for Henrik Eriksen.


Vurdering

Ligestilling mv.:

Byråds- og ledelsessekretariatet skal bemærke, at ligestillingslovens § 10 a har følgende ordlyd:
For at fremme ligestilling af kvinder og mænd skal myndigheder eller organisationer, der stiller forslag om et medlem af udvalg m.v., der skal udpeges af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, foreslå både en kvinde og en mand.  Hvis der stilles forslag om flere medlemmer, skal der foreslås lige mange kvinder og mænd. Tilsvarende gælder, hvor myndigheder eller organisationer efter lovgivningen skal udpege medlemmer til udvalg m.v., der nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet.


Stk. 2. Myndigheden eller organisationen kan fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis der foreligger særlige grunde.  Myndigheden eller organisationen skal i så fald samtidig angive begrundelsen herfor.


Stk. 3. Hvis myndigheder og organisationer ikke udpeger eller indstiller medlemmer i overensstemmelse med stk. 1, kan en enig kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd beslutte, at et udvalg m.v., som er nedsat af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, og hvis sammensætning er reguleret i lovgivningen, kan fungere uden de pågældende medlemmer. Det samme gælder, hvis kommunalbestyrelsen eller regionsrådet ikke kan acceptere en begrundelse i henhold til stk. 2 for at fravige bestemmelsen i stk. 1.

 

Stk. 4. Stk. 3 omfatter ikke udvalg m.v., som træffer generelle eller konkrete afgørelser.

Bevillingsnævnet er omfattet af ligestillingslovens § 10a, stk. 4 og der kan derfor ikke træffes beslutning jf. stk. 3 om, at bevillingsnævnet kan fungere uden et medlem med den begrundelse, at der ikke er indstillet både en mand og en kvinde.

 


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet at udpege et nyt medlem til bevillingsnævnet i stedet for Henrik Eriksen.


Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Byrådet udpegede Kenny Bruun Olsen.


Punkt 37 Forslag fra SF - Fredericia Kommune som CO2 neutral i 2030

Sagsbeskrivelse

Fra SF er modtaget følgende forslag:


På vej mod at blive CO2-neutral kommune - forslag fra SF


Fredericia kommune har besluttet at være CO2 neutral i 2030.

Det kræver store omlægninger på mange forskellige områder at nå dette mål - f.eks. reduktion af energiforbrug fra fossile brændstoffer til opvarmning og til el, reduktion af madspild, genbrug samt ikke mindst reduktion af CO2 udledning fra transport.

SF foreslår, at Miljø- og Energiudvalget fremlægger en plan for, hvordan arbejdet frem mod slutmålet i 2030 skal tilrettelægges. Vel vidende at arbejdet må udvikles løbende, foreslår SF videre, at den første indsats retter sig mod transportsektoren, da denne er ganske stor i Fredericia kommune, og her muligvis er nogle ’lavthængende frugter" at høste. Planen kan f.eks. omfatte initiativer, der sikrer et bedre flow i trafikken, idet en mere glidende trafik vil medføre lavere energiforbrug for køretøjerne. Ligeledes kunne kommunen evt. tage initiativ til at reducere mængden af køretøjer med varer til detailhandlen gennem koordination og planlægning, ligesom man kunne anspore til at anvende biogasdrevne køretøjer til dette formål. Endvidere kunne man forestille sig et samarbejde og måske partnerskaber med transportfirmaer af enhver slags med henblik på at få flere køretøjer til at anvende biogas. Som det fremgår af nedenstående artikel fra Energinet.dk, er der et udviklingspotentiale på området, som SF mener, Fredericia kommune med fordel kunne bidrage til at fremme:

 

Biogas til transport

 

Hvis man bruger biogas i biler, busser og lastbiler, forbedrer det klimaregnskabet. Derfor overvejes det at fremme anvendelsen af biogas til transport i Danmark Sideindhold

Når biogas bruges som brændstof i køretøjer til vejtransport, så reduceres udledningen med den mængde drivhusgasser, der stammer fra den benzin eller diesel, som biogassen erstatter. Oven i kan man lægge den reduktion af drivhusgasser, som biogasproduktionen medfører i forbindelse med landbrugets håndtering af husdyrgødning.

Erfaringer fra udlandet tyder på, at transportsektoren udgør det kundesegment, som har den største betalingsvillighed for biogas. Salg af biogas til transport kan dermed styrke det økonomiske grundlag for at øge produktionen af biogas og dermed begrænse udledningen af drivhusgasser både i transportsektoren og landbruget.

Da der er behov for at finde nye virkemidler til at reducere udledningerne af drivhusgasser i transportsektoren, overvejes det i Danmark at fremme anvendelsen af blandt andet biogas i busser, lastbiler og personbiler. Men også naturgas er inde i billedet, fordi det giver en ren forbrænding, der reducerer CO2-udledningen med cirka en fjerdedel sammenlignet med benzin.

På den baggrund har flere danske undersøgelser set på udviklingen i blandt andet Sverige og Tyskland, hvor både naturgas og biogas i en lang årrække har været anvendt som brændstof i busser, lastbiler og personbiler.

Stigende antal gasbiler i Sverige
Sverige begyndte at bruge naturgas til vejtransport omkring 1995, og udviklingen tog fart i 2001. I 2006 var der cirka 65 gasfyldeanlæg og godt 8.000 køretøjer, hvoraf de 550 var busser. I juni 2011 var der indregistreret i alt cirka 35.000 personbiler, cirka 1.700 gasbusser og cirka 1.000 lastbiler. Omkring 10 procent af alle bybusser i Sverige er gasdrevne.

Baggrunden for udviklingen er et svensk mål om, at transportsektoren skal være fri for fossile brændsler i 2030. En høj prioritering af biogas skal ses i sammenhæng med et relativt stort råvarepotentiale. Det samlede biogaspotentiale fra affald og restprodukter anslås at kunne forsyne 900.000 svenske biler med brændstof. Hvis man medtager termisk forgasning af træ er der potentiale for en væsentligt større produktion af VE-gasser.

I praksis er udviklingen først og fremmest trukket i gang af de svenske kommuner, der er gået foran med etablering af biogasanlæg samt indkøb af gasdrevne bybusser og andre kommunale køretøjer. På den måde er der kommet gang i udbygningen af et gasforsyningsnet med fyldestationer, så det efterhånden også er blevet muligt for virksomheder og privatpersoner at benytte gasdrevne køretøjer.

Gas til transport kaldes ”fordonsgas” i Sverige. Da der ikke er tilstrækkeligt med biogas til at dække efterspørgslen i Sverige, blandes biogas og naturgas ofte til 50 procent biogas og 50 procent naturgas. Det er også muligt at få 100 procent biogas på det svenske marked.

Renere luft i tyske byer
I Tyskland er behovet for at reducere luftforurening i byerne en væsentlig bevæggrund for en stigning i antallet af gasbiler. Gasbiler medfører nemlig mindre luftforurening end køretøjer på især diesel. Dette gælder både udledning af partikler og Nox (kvælstofoxider).

I Tyskland var der i 2011 indregistreret 95.000 naturgasdrevne køretøjer. Desuden var der 430.000 køretøjer, som er bygget til såkaldt autogas eller LPG (liquefied petroleum gas) – en gas, der er produceret på basis af fossil olie. Der var 900 gasfyldestationer.
Tyskland har Europas højeste biogasproduktion pr. indbygger, men der har i mindre grad været fokus på at udnytte biogassen i transportsektoren. Siden 2009 er der sket en vækst i opgradering og salg af biogas til transport. Der var i 2012 80 tankstationer, der tilbød 100 procent biogas, mens 200 omkring fyldestationer blandede opgraderet biogas og naturgas.

Muligheder i Danmark
Med et veludbygget naturgasnet er der mulighed for, at Danmark kan anvende såvel naturgas som biogas som brændstof i transportsektoren. Biogas kan opgraderes og distribueres via naturgasnettet, og gasfyldestationer kan blive forsynet fra naturgasnettet.

Både opgradering af biogas og gasfyldestationer er velafprøvede teknologier, og en lang række bilproducenter fremstiller serieproducerede køretøjer, der bruger gas som brændstof. Dermed er der ikke teknologiske barrierer for at udvikle et dansk marked.

Samtidig kan Danmark trække på erfaringerne fra Sverige og Tyskland. Det kan være erfaringer med, hvordan man kan få markedet i gang ved at omstille transportflåder til gas, eksempelvis bybusser. Danmark kan også trække på erfaringer med hensyn til geografisk og økonomisk optimal placering af gasfyldestationer og valg af incitamenter til at fremme den ønskede udvikling.

 

SF foreslår,

  1. at Miljø- og Energiudvalget fremlægger en plan for, hvordan arbejdet frem mod slutmålet i 2030 skal tilrettelægges, og
  2. at den første indsats retter sig mod transportsektoren”

 

Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller forslaget til behandling i byrådet.


Beslutning i Byrådet den 09-03-2015

Forslaget blev drøftet.


Punkt 38 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 39 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 40 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 41 Salg af ejendom (Lukket)