Byrådet - 09-11-2015

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 9 november, 2015 - 16:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 138 Godkendelse af dagsrorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 09-11-2015

Godkendt.

Der er afbud fra Kurt Halling, i stedet mødte Søren Jochumsen.


Punkt 139 Revisionsberetning nr. 1, delberetning 2015

Sagsbeskrivelse

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har anmodet de kommunale revisorer om at gennemføre en temarevision vedrørende områderne virksomhedspraktik og løntilskud. Kommunens revisor, PWC, har den 2. oktober fremsendt revisionsberetning nr. 1, delberetning for regnskabsåret 2015, der redegør for den gennemførte temarevision.


Revisionens gennemgang har ikke givet anledning til bemærkninger.


Revisionen har påpeget et par mindre fejl, som fremgår af beretningens side 4 og 5. De påpegede fejl er gennemgået af administrationen og der er taget initiativ til, at lignende fejl undgås. De påpegede fejl har ikke haft refusionsmæssige konsekvenser for kommunen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.


Vurdering

Resultat af revisionens gennemgang har kun vist mindre fejl i sagsbehandlingen på de 2 udvalgte områder. Det optimale vil selvfølgelig være, at fejl helt undgås, men det væsentlige er, at der for alle områder er hensigtsmæssige arbejdsgange og at der løbende sker en opfølgning af, at disse arbejdsgange følges.


Arbejdsmarkedsafdelingen har tilrettelagt kontrolprocedurer, der via stikprøver sikrer korrekt administration af fagområdet.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at Fredericia Byråd godkender Revisionsberetning nr. 1 om udført temarevision vedrørende virksomhedspraktik og løntilskud


Beslutning i Økonomiudvalget den 02-11-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 09-11-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 140 Ombygning af vagtcentral

Sagsbeskrivelse

Fra årsskiftet etableres det nye fælleskommunale selskab Trekantområdets Brandvæsen. Selskabets vagtcentral etableres i Fredericia i den nuværende brandstation på Prangervej. Med henblik på at kunne rumme de nye og udvidede funktioner er en ombygning nødvendig. Sagen har tidligere været på vej til politisk behandling men blev trukket som følge af usikkerhed om finansieringen.


Brand & Redning og Trekantområdets Brandvæsen har udarbejdet et nyt revideret forslag, som er fremtidssikret og kan indeholde både vagtcentral og kørselskontor. Ombygning og indretning vil overslagsmæssigt beløbe sig til 1,6 mio. kr. Det indstilles, at ombygningsudgiften finansieres af investeringspuljen.


Der vil endvidere være udgifter til indretning og udstyr af de ombyggede lokaler for skønsmæssigt i alt 3,3 mio. kr. Trekantområdets Brandvæsen er indstillede på at afholde disse udgifter inden for eget budget.


Samlet set udgør udgifterne til ombygning og indretning af vagtcentralen 4,9 mio. kr.


Revideret forslag til indretning og overslag er vedlagt som bilag.


Fra Trekantområdets Brandvæsens side er projektet en rimelig og acceptabel løsning. 


Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser er som følger:


Tekst

(beløb i mio. kr.)

TB 2016

Anlægs-bevilling

Frigivelse

Vagtcentral – ombygning/indretning

1,600

1,600

1,600

Finansiering via investeringspuljen

-1,600

 

 

I alt

0,000

 

 


Vurdering

Vagtcentralen vil blive indrettet, så den opfylder kravet til en sikret vagt-central og dermed opfylde de ønsker og krav Trekantområdets Brandvæsen måtte have til driften af vagtcentralen.


Vagtcentralen vil kunne være operativ fra den 1. juni 2016.


Indstillinger

Brand & Redning indstiller, at der bevilges 1,6 mio. kr. til ombygning af vagtcentralen, og at udgiften finansieres af investeringspuljen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 02-11-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 09-11-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 141 Elbohallen - udbygningsplaner og optagelse af lån

Sagsbeskrivelse

Elbohallen planlægger udbygningen af deres faciliteter. Hallen er en selvejende institution – og derfor påvirker låneoptaget kommunens låneramme, selvom det er Elbohallen selv, der optager lånet. Udvalget skal derfor tage stilling til godkendelse af lån.


Der har siden foråret 2015 været afholdt flere møder med forvaltningen og Økonomi for at finde en afklaring af projektets finansiering og påvirkningen af Fredericia Kommunes økonomi.


Elbohallens udbygning omfatter etablering af styrketræningsfaciliteter (Fitness) og ideen er en del af hallens udviklingsplan i forhold til visionerne om at være et lokalt idræts- og kulturcenter. Sammen med etablering af fitnesscenter indeholder planen tillige en større ombygning/nyetablering af indgangspartiet, som efterfølgende også skal rumme cafeteria. De nye tiltag vil samtidig kræve at nuværende klubfaciliteter ændres/flyttes.


Kultur- og Idrætsudvalget gav i 2014 tilsagn om at yde et anlægstilskud på 0,500 mio. kr. til den del af ombygningen som kræver flytning af billardlokale, nedlæggelse af skydebaner samt flytning af klublokaler.


Tilsagnet blev givet under forudsætning af, at projektet bliver udført under et og ikke opdelt i etaper.


På det seneste afklarende møde omkring økonomi og beregningsmodel i forhold til låneoptagelsen deltog endvidere en repræsentant for Fredericia Kommunes nuværende revision, PriceWaterhouseCoopers.


I forhold til kommunens låneramme er det således at rent kommercielle aktiviteter ikke påvirker kommunens økonomi, mens den institutions-/foreningsrelaterede del vil påvirke kommunens låneramme, alternativt betyde krav om deponering.


På mødet blev afklaret, hvilke dele af ombygningen, der kan betragtes som rent kommercielle aktiviteter og hvilke dele, der betragtes som institutions-/foreningsrelaterede, og dermed påvirker kommunens låneramme eller betyder krav om deponering.


Opdelingen er efter aftale med revisionen sket på baggrund af Elbohallens overslag fra arkitekt på en samlet løsning på i alt 6,375 mio. kr. inkl. moms.


Fordelingen af byggeomkostninger kan opstilles således:


 

 

Kommerciel del

Etablering af motionscenter

1,750

  Omklædning/badefaciliteter til motionscenter

0,375

  Andel af indgangsparti (3,750 / 2,625*2,125)

3,036

Kommerciel del i alt

5,161

Institutionsdel/foreningsrelateret i alt

  Etablering af nye billardlokaler

0,500

  Andel af indgangsparti (3.750 / 2.625*500)

0,714

Institutionsdel/foreningsrelateret i alt

1,214

Ombygningsudgift i alt

6,375


Elbohallen påregner at lånefinansiere hele ombygningsprojektet bortset fra den del, hvortil der er givet tilsagn om kommunalt tilskud. Det betyder en samlet låneoptagelse på 5,875 mio. kr.


Låneoptagelsen på 5,161 mio. kr. vedrørende den kommercielle del vedrører ikke den kommunale økonomi, det er dog et krav at driften af de kommercielle dele regnskabsmæssigt udskilles fra den øvrige drift af hallen. Elbohallens formand er bekendt med dette.


Låneoptagelsen på 0,714 mio. kr. vedrørende institutions-/foreningsdelen vil påvirke den kommunale økonomi enten via en reduktion i kommunens låneadgang eller via krav om deponering., som herefter frigives til kommunen igen over en 25-årig periode.


Økonomiske konsekvenser

Reduceret låneadgang eller krav om deponering af 0,714 mio. kr., kommunen bestemmer selv hvilken model, der ønskes anvendt. Dette afklares i forbindelse med administrationens opgørelse af lånerammen for det aktuelle år. Evt. budgetmæssige konsekvenser, vil blive indarbejdet i budgettet ved kommende budgetopfølgning.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme har i tidligere sagsfremstillinger om udviklingsplaner i Elbohallen vurderet, at etape 2, som nu er under planlægning, vil være med til at udvikle Elbohallen hen imod hallens ambitioner om at være et samlingspunkt for lokalsamfundet. Styrketræningsfaciliteter og fitnesscenter rummer muligheder for at tiltrække nye brugere/borgere.


De oplyste priser er overslag fra Elbohallen og der kan ske ændringer, når tilbud indhentes. Såfremt ændringer har betydning for kommunens økonomi (overstiger 0,714 mio. kr.) vil sagen blive fremlagt på ny.

 

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget fremsender sagen med anbefaling til Økonomiudvalget og Byrådet med en maksimal påvirkning af den kommunale økonomi på 0,712 mio. kr.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-10-2015

Godkendt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 02-11-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 09-11-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 142 Bemanding og indretning af valgsteder

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog den 2. februar 2015 at investere i digitale valglister ved fremtidige valg. Ved samme lejlighed besluttede byrådet, at flytte valgstedet på Skjoldborgvejens Skole til Fredericia Idrætscenter, og valgstedet på Tøjhuset til Fredericia Rådhus.

Baggrunden for at indføre digitale valglister var lange ventetider ved valget til EU-parlamentet og Folkeafstemningen om patentdomstolen.

Samtidig var valgstederne på henholdsvis Skjoldborgvejens Skole og Tøjhusmuseet svært tilgængelige for handicappede og havde dårlige parkeringsmuligheder.

De digitale valglister og de nye valgsteder var i brug første gang til Folketingsvalget i juni, og erfaringerne herfra giver anledning til yderligere optimering af forholdene, når der igen er valghandlinger den 3. december 2015.

Overordnet set fungerede de digitale valglister efter hensigten. Det frie valg af valgborde betød en væsentlig reduktion af ventetiderne.

De to nye valgsteder, Fredericia Idrætscenter og Fredericia Rådhus, fungerede tilfredsstillende. Dog var placeringen af valglokalet i Fredericia Idrætscenter ikke optimal, da vælgerne skulle bevæge sig via trappe eller elevator til første sal.

Dette ændres ved den kommende Folkeafstemning, hvor valglokalet på Fredericia Idrætscenter placeres i stueplan.

Evalueringen af Folketingsvalget har derudover givet anledning til en række justeringer og ændringer af lokaler og procedurer ved fremtidige valg. Ændringer, der har til formål at optimere afviklingen af valget, skabe bedre forhold for vælgerne og sikre en hurtigere optælling af de endelige valgresultater.

 

1. Valgstedet Fredericia Idrætscenter

Valglokalet flyttes fra hallen til ”Fredericia Furniture Loungen, så borgerne ikke skal på trapper eller i elevator.


2. Yderligere indretning

Udstyret stilles op og testes enten aftenen før valget eller tidligere om morgen. Det sikres, at ledninger så vidt muligt hæves op i lofthøjde - dette for at undgå faldulykker.


3. Flow

Valglokalerne indrettes, så flowet tilpasses de frie valgborde. Det betyder blandt andet, at vælgerne går ind i stemmeboksen og fortsætter igennem den og ud på den anden side efter afgivelse af stemmerne.

 

4. Stemmetællere

Der foretages en endelig optælling på valgaftnen/natten. Fintællingen foregår således i forlængelse af den første optælling. Hensigten med denne nye procedure er at afprøve om dette skal være proceduren ved alle valg fremover. Folkeafstemningen i december er en forholdsvis simpel valghandling, og optællingen mellem ja og nej-stemmer er enkel. Det giver en god mulighed for at afprøve denne procedure, der ved fremtidige valg vil kunne sikre et væsentlig hurtigere resultat af fintælling og personlige stemmer. Der er særlig fokus på evalueringen af dette forsøg.

 

5. Bemanding på valgstederne

Der udarbejdes en decideret vagtplan, der sikrer at valgsekretærerne møder ind to timer før afstemningsstedet åbner. Alle øvrige tilforordnede møder en timer før valghandlingen starter til en mundtlig briefing fra valgsekretærerne.

De tilforordnede bliver på valgstedet hele dagen. Der bliver altså ikke vagtskifter i løbet af selve valghandlingen. Dette sikrer kontinuitet på valgstedet.

Når stemmetællerne har grovtalt på de enkelte valgsteder transporteres stemmesedlerne til Fredericia Gymnasium, og stemmetællerne på Fredericia Gymnasium foretager fintællingen umiddelbart i forlængelse af grovtællingen. Fintællingen færdiggøres i løbet af natten, så valgbestyrelsen tidligt næste morgen kan behandle det endelig resultat.

 

6. Nye stemmebokse

De nuværende stemmebokse og urner er nedslidte, tunge og uhåndterlige at sætte op, pakke ned og transportere. Der investeres i nye stemmebokse, der er opbygget over et aluminumstel, og dermed er væsentlig lettere at håndtere for de medarbejdere, der sørger for transport og opsætning. De nye stemmebokse vurderes at have en meget langsigtet holdbarhed.

 


Økonomiske konsekvenser

Investering i nye stemmebokse og urner til samtlige afstemningssteder:

257.000 kr.


Udgiften afholdes indenfor rammen. 


Vurdering

De nye procedurer vil sikre tilgængelighed og mindst mulig ventetid for borgere, der vil afgive deres stemme.

Hvis erfaringerne fra optællingen af resultatet fra den 3. december 2015 er positive, vil det give grundlag for en væsentlig hurtigere fintælling og optælling af personlige stemmer ved fremtidige valg. 

 


Indstillinger

Valgsekretariatet indstiller at:


1.  Der investeres i nye stemmebokse og urner til samtlige valgsteder

2.  Der fintælles stemmer direkte i forlængelse af grovtællingen samme aften.


Beslutning i Økonomiudvalget den 02-11-2015

Økonomiudvalget anbefaler pkt. 1, samt at det fastholdes, at der køres med to holds skift på valgstederne. Bemanding på valgstederne og fintælling (pkt. 4 og 5 i sagsfremstillingen) ændres ikke på nuværende tidspunkt.


Beslutning i Byrådet den 09-11-2015

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget.


Punkt 143 Optagelse af Haderslev Kommune i foreningen Trekantområdet Danmark

Sagsbeskrivelse

Haderslev Kommune har på byrådsmødet 29. september 2015 besluttet at anmode om optagelse som medlem af foreningen Trekantområdet Danmark pr. 1. januar 2016. Ifølge foreningens vedtægter skal optagelsen af en ny kommune godkendes af de eksisterende medlemskommuner.


Trekantområdet Danmark består i dag af Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle kommuner med et samlet indbyggertal på 358.000 indbyggere. De seks kommuner har i fællesskab vedtaget en overordnet vækststrategi – ’Vores fremtid’ – og igangsat en række initiativer indenfor primært produktion, entreprenørskab og kultur.


Indenfor de sidste par år har danske kommuner i stort tal sluttet sig sammen i byregioner og ’business regions’. Flere af disse er ganske store – Greater Copenhagen (46 kommuner, 2,5 mio. indbyggere), Business Region Aarhus (11 kommuner, 860.000 indbyggere) og Business Region North (11 kommuner, 580.000 indbyggere). En optagelse af Haderslev Kommune er med til at sikre, at Trekantområdet fortsat kan være en aktiv regional spiller med tilstrækkeligt volumen og kræfter til at løfte fælles udfordringer. Haderslev Kommune hænger infra- og erhvervsstrukturelt godt sammen med Trekantområdet og er en del af det østjyske bybånd. På arbejdsmarkedsområdet deltager Haderslev Kommune også allerede i et tæt samarbejde med de seks kommuners jobcentre.


Haderslev Kommunes optagelse i Trekantområdet Danmark indebærer, at den sydlige halvdel af det østjyske bybånd samles. Det giver et stærkt udgangspunkt for et tættere samarbejde med Business Region Aarhus om at repræsentere hele det østjyske bybånds fælles interesser.


Optages Haderslev Kommune som medlem af Trekantområdet Danmark indgår kommunen på lige vilkår i samarbejdet og tilslutter sig alle de fælles mål, strategi, planer og indsatser. Haderslev Kommune bidrager økonomisk med et medlemskontingent, der modsvarer de nuværende medlemmers.


Trekantområdet Danmarks bestyrelse – bestående af de seks borgmestre – anbefaler, at Haderslev Kommune optages som medlem pr. 1. januar 2016.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller, at Fredericia Byråd godkender, at Haderslev Kommune optages som nyt medlem i foreningen Trekantområdet Danmark.


Beslutning i Økonomiudvalget den 02-11-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 09-11-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 144 Challenge Denmark triatlon event 2016

Sagsbeskrivelse

Triatlonstævne i Fredericia 2016


Opfølgning på sag nr. 15/4791


Fredericia Kommune har mandag d. 2. november 2015 indgået et samarbejde med Challenge Denmark om gennemførelse af international triatlon event i 2016 mulighed for at fortsætte samarbejdet med stævner i 2017 og 2018.


Eventen finder sted 6. august 2016.

Der forventes op mod 2000 deltagere i alt, hvoraf 800 deltager på den halve jernmand distance, der er hovedløbet. Øvrige deltagere er med på ”family distancerne”, der omfatter en ”kvart jernmand”, stafetter, kvindeløb, børneløb mm.


Målene med samarbejdet er et vellykket stævne med deltagere fra hele verden, at der skabes en oplevelse for byens borgere samt at Fredericia Kommunes markedsføres som en dynamisk idrætskommune i smukke omgivelser.


Mål og startområder for alle tre discipliner ligger i Fredericia, men der samarbejdes med Middelfart Kommune, således at cykelruten krydser Lillebælt, som en væsentlig attraktion ved stævnet i Fredericia.
Middelfart Kommune bakker således også op økonomisk og bidrager med 100.000 kr. Såvel start som mål kommer til at foregå i Fredericia.


Der etableres en Projekt Styregruppe, der skal håndtere opstart, nyhedsformidling, pressemøde og sportslig set up. Her indgår Challenge Denmark, Fredericia Triatlon Team og Fredericia Kommune.

Projektstyregruppen vil i løbet af november måned skulle færdiggøre det sportslige set up – herunder arrangere endelige ruter, expo område mm.

Bl.a. vil der være tale, at cykelløbet (ruten) vil få vendepunkt i Middelfart by.


 

ØKONOMI:

Fredericia Kommune støtter projektet med i alt 650.000 kroner. Heraf 150.000 kroner fra Kultur- og Idrætsudvalgets budget og 500.000 kroner, der finansieres i regnskabsafslutningen af ubrugte midler på andre konti.
Middelfart Kommune bidrager med 100.000 kroner


Fredericia Kommune giver ikke underskudsgaranti


Vurdering

VURDERING

Fredericia har med byens unikke placering med stor succes været vært for triatlonstævner. Et godt samarbejde mellem de forskellige parter og en sammentænkning med kommunens øvrige brandingindsats er afgørende for at få fuld valuta for pengene.


Indstillinger

Direktøren for vækst indstiller til økonomiudvalget, at de indgår aftale med Challenge Denmark som beskrevet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 02-11-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 09-11-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 145 Køb af kommende erhvervsjord (Lukket)