Byrådet - 10-11-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 10 november, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 146 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt.


Der var afbud fra Ole Steen Hansen, i stedet mødte Laila Løhde Møller.

Der var afbud fra Cecilie Roed Schultz, i stedet mødte Jørn Henner.

Der var endvidere afbud fra Turan Savas og Jan Schrøder.


Punkt 147 3. budgetopfølgning - samlesag hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.

Ved de overordnede budgetopfølgninger gives der endvidere en status på udvalgenes indsatsområder i aktivitetsbeskrivelserne. Denne status kan ses i udvalgssagerne.


Nedenstående tabel viser ændringer som følge af 3. budgetopfølgning. I bilaget ”Økonomisk oversigt – 3BO” vises den aktuelle økonomiske situation efter 3. budgetopfølgning. 

Regnskabsopgørelse

3. budget-
opfølgning

Forventet
regnskab

Skatter og generelle tilskud

-1,359

-3.182,0

Serviceudgifter

4,039

2.019,9

Øvrige driftsudgifter

-4,206

947,8

Renter

-0,600

19,5

Resultat af ordinær drift

-2,126

-194,7

Anlæg

2,025

52,1

Resultat skattefinansierede område

-0,101

-142,7

Jordforsyning/Danmark C

-1,000

-27,5

Brugerfinansierede områder (drift og anlæg)


-7,6

Resultat før finansielle poster

-1,101

-177,8

Låneoptagelse


-110,9

Afdrag på lån

-0,800

119,2

Resultat i alt

-1,901

-169,5

(+) = udgift/underskud  (-) = indtægt/overskud; beløb i millioner kroner, netto

Kassebeholdning

3. budget-
opfølgning

Forventet
regnskab

Likvide aktiver primo


-28,8

Drift, anlæg og finansielle poster

1,901

169,5

Øvrige finansforskydninger

-5,601

-90,8

Likvide aktiver ultimo


49,8

Likvide aktiver gennemsnit


230,0

(+) = aktiver  (-) = passiver; beløb i millioner kroner, netto


Samlet set giver 3. budgetopfølgning et kasseindlæg på 3,700 mio. kr. i 2014.

3. budgetopfølgning

Kolonnen ”3. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet. Alle sager er specificeret i bilag på sagen.


Nedenfor er de væsentligste sager gennemgået:


Resultat af ordinær drift 

Den skattefinansierede drift er rækkerne skatter og generelle tilskud, serviceudgifter, øvrige driftsudgifter og renter. Der er en samlet budgettilretning på i alt -2,126 mio. kr. med henholdsvis -1,359 mio. kr. på skatter og tilskud, 4,039 mio. kr. på serviceudgifter, -4,206 mio. kr. på øvrige driftsudgifter og -0,600 mio. kr. til renter.


Budget tilretningen på skatter og tilskud med -1,359 mio. kr. vedrører øgede momsrefusioner.


Budgettet tilrettes desuden mellem serviceudgifterne og de øvrige driftsudgifter. Der er tale om omplacering vedrørende mellemkommunale betalinger, og omplaceringen er på -4,206 mio. kr.


Budgettet tilrettes med de nyeste forventninger til renteudviklingen med i alt -0,600 mio. kr.


Anlæg og Jordforsyning/Danmark C

Der er omplaceret netto 2,000 mio.kr. vedr. salgsbudget på jordforsyning. 1,000 mio.kr. til Investeringspuljen og 1,000 mio.kr. til færdiggørelse af byggemodningen af Martine Christoffersens Vej, Vej & Park (By & Teknikudvalget).


Afdrag på lån

Budgettet tilrettes med -0,800 mio. kr. i forhold til afdragsprofilerne på de aktuelle lån.


Øvrige finansforskydninger

Der skal ske deponering af eventuelt overskud på det brugerfinansierede område. Tilretningen af deponering sker i forhold til det brugerfinansierede område (Affald) og er tilrettet i konsekvens af det forventede regnskabsresultat efter 3. budgetopfølgning for området. De øvrige finansforskydninger er på 5,601 mio. kr.


3. budgetopfølgning konsekvens for 2015

Der omplaceres 0,728 fra Kultur- og Idrætsudvalget til Økonomiudvalget.


3. budgetopfølgning indebærer at der søges om bevillinger i henhold til ovenstående tekst og tabel, der desuden er specificeret i bilaget ”Specifikation 3-Budgetopfølgning 2014”, hvor alle sager er nævnt.


I henhold til bilaget ”ansøgning om anlægsbev-tillægsanlægsbev – 3BO 2014” søges om anlægsbevilling på samlet 2,816 mio. kr. og tillæg til anlægsbevilling på 1,662 mio. kr. 


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse samt vurdering.


Vurdering

Principper for Økonomistyring

Økonomi vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt i budgetopfølgningen.


Kommunens samlede økonomi

Resultat i alt efter 3. budgetopfølgning viser et overskud på -169,5 mio. kr., hvilket er en forbedring i forhold til det vedtagne budget på ca. 180 mio. kr.. I de foregående budgetopfølgninger har der ligeledes været en forbedring af overskuddet og årsagerne har været: omlægning af lån, eliminering af bufferpulje og reducerede overførselsudgifter. I denne budgetopfølgning kan tilføjes øget spar/lån på serviceudgifterne og afvigelser på anlæg samt brugerfinansieret område. Kommunens mål om balance i økonomien vurderes hermed som overholdt. 


Budgetopfølgningen viser, at Fredericia Kommunens likviditet er 230,0 mio. kr., hvilket er en forbedring i forhold til det vedtagne budget. Kommunens likviditet overholder dermed KL’s tommelfingerregel med minimum 3.000 kr. pr. indbygger.


Voksenservice 

Ved 1. og 2. budgetopfølgning var forventningerne til spar/lån for Voksenservice 19,8 mio. kr. i merforbrug. Udvalget igangsatte på den baggrund tiltag med henblik på at nedbringe merforbruget. Nogle af tiltagene forventes at have effekt allerede i 2014, og forventningerne til spar/lån reduceres derfor til 14,0 mio. kr. Udvalget anmoder om, at dette merforbrug afskrives, som drøftet på byrådets temamøde den 6. oktober.


Samtidig forventer udvalget opbakning til, at der i forbindelse med budgetlægningen for 2016 tilkendegives, f.eks. i budgetaftalen, at Social- og Omsorgsudvalget i 2016 følger op på mulighederne for at igangsætte afdrag på det udskudte lån fra regnskab 2013 på 23,5 mio. kr. med henblik på at forelægge en sag for Byrådet i 2016 med forslag til håndtering heraf.


Indstillinger

Økonomi indstiller,


  1. at budgettet tilrettes som beskrevet i sagen
  2. at der tages stilling om merforbruget på Voksenservice på 14 mio. kr. i 2014 skal afskrives
  3. at Social- og Omsorgsudvalget i 2016 skal komme med en plan for afviklingen af den udskudte gæld på i alt 23,5 mio. kr.

Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 148 Endelig vedtagelse - Kommuneplantillæg nr. 5, Revidering af "Bilag 1 - Bevaringsværdige bygninger"

Sagsbeskrivelse

Forslag til Kommuneplantillæg nr. 5, Revidering af ”Bilag 1 - Bevaringsværdige bygninger”, har tidligere været behandlet i By- og Teknikudvalget og blev vedtaget af Byrådet den 23. juni 2014 og efterfølgende sendt ud i offentlig høring i 10 uger fra den 2. juli til den 10. september 2014.


Alle ejere af bevaringsværdige bygninger i Fredericia Kommune er blevet partshørt om revideringen af kommuneplanens Bilag 1.


I Fredericia Kommune er bygninger med bevaringsværdi 1–4 klassificeret som bevaringsværdige og opført på ”Bilag 1 – Bevaringsværdige bygninger” til ”Kommuneplan 2013-2025” for Fredericia Kommune.

Bevaringsværdige bygninger er sikrede gennem ”Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer” og må ikke nedrives uden Byrådets tilladelse.


Som forarbejde til den nye lokalplan nr. 328 for arkitektur, facader og skilte i Fredericia Bymidte, som skal afløse den eksisterende lokalplan nr. 164, er alle ældre ejendomme i bymidten nu vurderet på ny efter SAVE metoden.

 

”Bilag 1 – Bevaringsværdige bygninger” er revideret, så i alt 904 bygninger inden for voldene er registreret som bevaringsværdige mod tidligere 601. Der er nu i alt 2185 bygninger, der er registreret som bevaringsværdige i Fredericia Kommune.

 

I høringsperioden har ca. 100 borgere henvendt sig med spørgsmål til kommuneplantillægget.


Der er indkommet 13 indsigelser og bemærkninger til kommuneplantillægget i høringsperioden, heraf fire vedrørende fem bygninger inden for voldene og ni vedrørende 12 bygninger uden for voldene.


Bevaringsværdierne kan få betydning i forhold til konkrete bevarende

bestemmelser i den nye lokalplan for arkitektur, facader og skilte i Fredericia Bymidte, idet de bevarende bestemmelser kan blive differentieret i forhold til bygningernes bevaringsværdi.


By & Erhverv vurderer, at forøgelsen af antallet af bevaringsværdige bygninger inden for bymidten forøger ejernes mulighed for at opnå støtte til istandsættelse af facaderne og at muligheden for en samlet forskønnelse af bymidten dermed også bliver større.


Ifølge ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer” skal der gennemføres en miljøvurdering, hvis en lokalplan antages at kunne få en væsentlig indvirkning på miljøet.


Opdateringen af ”Bilag 1 – Bevaringsværdige bygninger” ændrer ikke på kommuneplanens rammebestemmelser eller de fysiske forhold inden for et afgrænset område. Det blev vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering, da kommuneplantillægget ikke vil medføre nogen væsentlig indvirkning på miljøet.


Afgørelsen om ikke at udarbejde miljøvurdering har været offentliggjort sammen med planforslaget og med mulighed for at kunne påklages i 4 uger efter offentliggørelsen. Afgørelsen blev ikke påklaget.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Inden for voldene oplyser ejer af en bygning, at den er opført i 1995 i historisk byggestil men ikke bør være bevaringsværdig, da den er

nyopført. Dette imødekommes.


Museerne i Fredericia vurderer, at den tidligere Voss administrations-bygning bør klassificeres endnu højere end 3 og at en tidligere vagt-bygning i tilknytning til Tøjhuset bør klassificeres som bevaringsværdig.

Dette imødekommes delvist.


En ejer ønsker, at hans ejendom fortsat har høj bevaringsværdi på 3 og ikke reduceres til 4. Dette imødekommes ikke.


En ejer ønsker, at hans baghus klassificeres som bevaringsværdig. Dette imødekommes.


Uden for voldene ønsker otte indsigere med i alt 11 bygninger, at deres ejendomme nedgraderes, så de ikke længere har status som bevaringsværdige. Dette imødekommes for syv af bygningerne, for fire imødekommes det ikke.


En indsiger ønsker, at ejendommen opgraderes, så den bliver bevaringsværdig. Dette imødekommes ikke.


I Indsigelsesnotatet er indsigelser og bemærkninger mere uddybende

behandlet.

 

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at By- og Teknikudvalget anbefaler til Økonomiudvalget og Byrådet,


at   forslag til kommuneplantillæg nr. 5, Revidering af Bilag 1 - Bevaringsværdige bygninger, vedtages endeligt med de vurderinger og afledte ændringer, som fremgår af indsigelsesnotatet, og at tillægget efterfølgende offentliggøres, og

at  By & Erhverv bemyndiges til inden offentliggørelsen, at indarbejde ændringerne. 

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Et flertal i udvalget bestående af A og C anbefaler indstillingen med bemærkning om, at ejendommen Gothersgade 34, Vagtbygning til Tøjhuset udgår af listen over bevaringsværdige bygninger.


Et mindretal i udvalget bestående af O tiltræder flertallets anbefaling med en bemærkning om, at følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.

Et mindretal i udvalget bestående af V tiltræder flertallets anbefaling med en bemærkning om, at følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.
  • Vejlby Kirkevej 30.
  • Vejle Landevej 74, stuehus og ladebygninger.

Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Et flertal bestående af A, C og F anbefaler indstillingen fra flertallet i By- og Teknikudvalget.


Et mindretal bestående af O tiltræder flertallets anbefaling med en bemærkning om, at følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.

Et mindretal bestående af V tiltræder flertallets anbefaling med en bemærkning om, at følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.
  • Vejlby Kirkevej 30.
  • Vejle Landevej 74, stuehus og ladebygninger.

Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Et flertal bestående af A, C, F og Ø godkendte indstillingen fra By- og Teknikudvalget.


Et mindretal bestående af O tiltræder flertallets beslutning med en bemærkning om, at de ønsker følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.

Et mindretal bestående af V tiltræder flertallets beslutning med en bemærkning om, at de ønsker følgende ejendomme tillige udgår af listen over bevaringsværdige bygninger:

  • Vester Voldgade 15.
  • Vejlby Kirkevej 30.
  • Vejle Landevej 74, stuehus og ladebygninger.

Punkt 149 Endelig vedtagelse af tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 - 2025 om klimatilpasning

Sagsbeskrivelse

Offentlighedsperioden for Forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 – 2025 for Fredericia Kommune om klimatilpasning udløb den 3. september 2014. Forslaget blev vedtaget i Byrådet den 24. juni 2014 (dagsordenspunkt nr. 93).


I offentlighedsperioden indkom der en enkelt bemærkning fra Vejdirektoratet.


Vejdirektoratet har noteret sig, at en del af Fredericia Kommunes handleplan for de kommende års klimatilpasningsindsatser omhandler et projekt vedr. udarbejdelse af et kort over berørte veje, som forventes iværksat efter 2015. Vejdirektoratet finder, at kortlægning af berørte veje er et godt udgangspunkt for videre arbejde med klimasikring af vejnettet.

Vejdirektoratet nævner endvidere, at en del af Vejdirektoratets strategi omkring klimasikring, er at gennemføre et blue spot projekt på statsvejnettet. Blue spot projektet forventes afsluttet i indeværende år og vil give Vejdirektoratet et godt værktøj til prioritering af projekter til klimasikring på statsvejnettet.


Endelig gør Vejdirektoratet opmærksom på, at direktoratet har udarbejdet en klimatilpasningsplan, der forholder sig til såvel det eksisterende som det kommende vejnet.  


Sagens baggrund

I 2013 blev Fredericia Kommunes Klimatilpasningsstrategi vedtaget af Byrådet. Den beskriver visioner, mål og strategi samt handlemuligheder og virkemidler for den nødvendige indsats for tilpasning til fremtidens ændrede klima. Administrationen har i samarbejde med Fredericia Spilde-vand og Energi A/S udarbejdet et udkast til forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 om klimatilpasning for Fredericia Kommune med tilhørende baggrundsrapport (Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2014 – 1. generation). Formålet med kommuneplantillægget og den tilhørende baggrundsrapport er at konkretisere klimatilpasningsstrategien.


Tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 – 2025 for Fredericia Kommune om klimatilpasning er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Administrationen vurderer, at realisering af Kommuneplantillæg for Klima-tilpasning – tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kom-mune vil være et væsentligt skridt i retning af sikring af kommunens mest udsatte områder mod klimaforandringer – med udgangspunkt i den fore-løbige prioritering af de 10 områder, hvor de samlede beregnede skades-omkostninger er størst.


Administrationen vurderer, at bemærkningerne fra Vejdirektoratet ikke giver anledning til, at tillæg nr. 4 til kommuneplan for Fredericia Kommune skal ændres. Administrationen vurderer således, at tillægget kan vedtages.

Indstillinger

Natur & Miljø, Brand & Redning, By & Erhverv og Trafik & Renovation indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet:


-  At tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 - 2025 om Klimatilpasning vedtages og offentliggøres sammen med den tilhørende tekniske rapport, ”Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2014, 1. generation.”

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 150 Forslag til tillæg til Kommuneplan 2013 - 2025 for Trekantområdet - Udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder

Sagsbeskrivelse

Trekantområdets kommuner har udarbejdet forslag til tillæg til kommuneplan 2013 – 2025 for Trekantområdet – Særligt værdifulde landbrugsområder. Forslaget er vedlagt som bilag 1. Forslaget er godkendt at Trekantområdets bestyrelse den 18. juni 2014.


Der er i Fredericia Kommune udpeget 3133 hektar særligt værdifulde landbrugsområder, hvilket svarer til 23,6 % af kommunens samlede areal. I udpegningen er der taget vidtgående hensyn til by- og erhvervsudviklingen. Udpegningen har tidligere været forelagt By- og Teknikudvalget i april 2014 (dagsordenspunkt nr. 45). 


Udpegningen af særligt værdifulde landbrugsområder er udført efter en fælles metode, som er godkendt af Trekantområdets styregruppe for Plan & Infrastruktur. Der er vedlagt et notat, der i hovedtræk redegør for, hvilke hensyn der har gjort sig gældende for udpegningen i Fredericia Kommune. Notatet fremgår af bilag 2.


Der vedlægges yderligere tre baggrundsnotater (bilag 3, 4 og 5). De tre notater beskriver hhv. fleksibiliteten i udpegningen, hvilke mulige konsekvenser udpegningen har for kommunerne, samt eksempler på udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder i andre kommuner. Notaterne har dannet baggrund for en præsentation af forslaget til kommuneplantillæg for Trekantområdets borgmestre og kommunaldirektører i maj og juni måned.


Tilbagemeldinger fra foroffentligheden, 9. – 30. april

Som led i foroffentligheden deltog landbrugets interesseorganisationer i et teknikermøde den 10. april med repræsentanter fra Trekantområdets kommuner, hvor udpegningen og ikke mindst metodikken bag udpegningen blev præsenteret. Derudover har Dialogforum i Fredericia Kommune modtaget direkte orientering om, at et udkast til forslag var udarbejdet.


På mødet den 10. april var udmeldingen fra landbruget, at der skulle udpeges så meget omdriftsareal som muligt, som kunne indgå i særligt værdifulde landbrugsområder, og at udpegningen så efterfølgende kunne justeres ved en revision af kommuneplanerne. Landbrugsorganisationerne har efterfølgende udtrykt deres synspunkter i et fælles brev til Trekantområdet. Brevet er vedlagt som bilag 6.


Arbejdsgruppen for den fælles kommuneplan vedr. særligt værdifulde landbrugsområder oplyste på mødet, at denne tilgang også har været udgangspunktet for planlægningen. Vurderingen er, at når der skal tages hensyn til natur og byudvikling samt fremtidssikring af landbruget, så er den foreslåede udpegning netop et udtryk for, at så meget som muligt af landbrugsjorden indgår i udpegningen.


Trekantområdets borgmestre og kommunaldirektører har drøftet landbrugets bemærkninger og anbefaler, at der ikke ændres på udpegningen forud for den offentlige høring, men at planforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger.


Foruden bemærkningerne fra landbrugsorganisationerne har ejerne af en ejendom i Østerby, Trelde Næsvej 178, indsendt en række kommentarer til foroffentlighedsfasen (se bilag 7). Kommentarerne vedrører den specifikke udpegning i Fredericia Kommune med udgangspunkt i deres ejendom. De stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor et areal nær ved campingpladsen på Trelde Næs ikke indgår i udpegningen for særligt værdifulde landbrugsområder.


By & Erhverv har i den anledning oplyst, at årsagen til, at det pågældende areal ikke indgår i udpegningen er, at det er relativt lille, og at der er en række bindinger på området, som gør, at det ikke kan medtages som særligt værdifuldt landbrugsområde, jf. metodikken. By & Erhverv anbefaler således, at der ikke ændres på udpegningen forud for den offentlige høring.


Screening for Miljøvurdering

Som en del af planlægningsarbejdet er der udarbejdet en miljøscreening, jf. lov om miljøvurdering af planer og programmer. Screeningen af forslag til kommuneplantillæg - Kommuneplan for Trekantområdet 2013-2025 omfatter de ændringer, der er foretaget i hovedstruktur og retningslinjer i forhold til den gældende kommuneplan.


Resultatet af screeningen er, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering af planforslaget, jf. miljøvurderingslovens § 4 stk. 3. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af kommuneplantillægget, offentliggøres sammen med forslaget til kommuneplantillæg. Screeningen er vedlagt som bilag 8.


Den videre tidsplan for behandling af kommuneplantillægget

Styregruppen for Plan- og Infrastruktur har godkendt følgende tidsplan:

  • Forslag til kommuneplantillæg sendes i offentlig høring i alle 6 kommuner i perioden 19. november 2014 – 14. januar 2015
  • Opsamling på den offentlige høring fra 14. januar – 28. januar 2015
  • Endelig vedtagelse i de enkelte byråd i marts 2015

Orientering i Miljø- og Energiudvalget

Sagen forelægges til orientering for Miljø- og Energiudvalget på dets møde den 28. oktober 2014.


Sagens historik

Af planlovens § 11 a fremgår det, at kommuneplanen skal indeholde ret-ningslinjer, der sikrer varetagelsen af de jordbrugsmæssige interesser, herunder udpegningen og sikringen af særlig værdifulde landbrugsområder. Staten har, som led i offentliggørelsen af de øvrige statslige interesser i kommuneplanlægningen 2013, stillet en række krav til denne planlægning, bl.a. om hvordan den skal tilvejebringes, og hvad den skal indeholde. Det er således en lovbunden opgave, at der skal foretages en udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord.


Trekantområdets kommuner har i fællesskab arbejdet med denne opgave, men nåede ikke til en afklaring af, hvilke områder der skulle udpeges som særligt værdifulde, inden Kommuneplan 2013 – 2025 skulle vedtages en-deligt. Kommuneplanen blev endeligt vedtaget den 9. december 2013.

Udpegningen af særligt værdifulde landbrugsområder vedtages derfor som et tillæg til Kommuneplan 2013 på samme vis, som klimatilpasningsplanen bliver det.


De særligt værdifulde landbrugsområder er de områder, der skal søges forbeholdt til landbrugsdrift. Her vil udviklingsmulighederne og investeringssikkerheden for landbrugserhvervet derfor være større end andre steder. Den samlede udpegning af særlig værdifuld landbrugsjord i Trekantområdet fremgår af vedlagte bilag. Det er muligt at zoome helt tæt ind på udpegningen i Fredericia Kommune.


Planlægningen forhindrer ikke, at husdyrproduktioner, der ligger uden for de udpegede områder, kan udvides, ligesom at der kan placeres staldanlæg udenfor de udpegede områder. Husdyrproduktioner reguleres således fortsat gennem husdyrloven og kan udvides i et omfang, så kravene til beskyttelse af natur og miljø fortsat kan overholdes.


Et udkast til forslag har tidligere været præsenteret i By- og Teknikudvalget den 8. april 2014 (dagsordenspunkt nr. 45), hvor udvalget godkendte at sende udkastet i 14 dages foroffentlighed i april måned.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at forslaget til tillæg til kommuneplan 2013 – 2025 for Trekantområdet – Særligt værdifulde landbrugsområder opfylder kravene til de statslige interesser i kommuneplanlægning 2013.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og til Byrådet,


at forslag til kommuneplantillæg for udpegning af særligt værdifulde landbrugsområder udsendes i 8 ugers offentlig høring fra den 19. november 2014 til den 14. januar 2015.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 151 Ansøgning om mertilsagn - byfornyelse 2014

Sagsbeskrivelse

Ejendommen beliggende 6. Julivej 56 er en fint proportioneret villa, som er tegnet af arkitekt Bodulf Billund og opført i 1922. Villaen har pudsede og hvidmalede facader og mansardtag med røde vingetegl.

I foråret 2014 søgte ejer om byfornyelsesstøtte til afrensning af eksisterende malingslag, delvis nypudsning i kalkmørtel, reparation af revner i facaden samt fornyelse af facadefarven med silikatmaling i cremehvid.

 

Den støtteberettigede udgift var anslået til   142.000,- kr.

Der blev givet tilsagn om ca. 30% af udgiften  42.000,- kr.

 

Det har nu vist sig at skaderne er mere omfattende end først antaget og at arbejderne derfor bliver dyrere.

 

Støtteberettiget merudgift er anslået til      51.000,- kr.

Foreslået mertilsagn ca, 30% af udgiften  16.000,- kr.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Der er i budget 2014 et restbudget tilbage på Byfornyelsespuljen på 0,023 mio.kr.


Der søges om justering af budgettet på følgende måde:


Tekst
(beløb i mio. kr.)

 

TB 2014

Anlægsbevilling

Frigivelse

Mertilsagn 6.Julivej 56

XA-50120-1

0,016

0,016

0,016

Refusion fra Staten

XA-50120-5

-0,008

-0,008

-0,008

 

 

 

 

 

Byfornyelsespuljen

XA-50044-1

-0,008

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

0,000

 

 

 

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at ønsket om mertilsagn bør imødekommes.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,

 

at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byråd.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 152 Nyt gebyrsystem for byggesager

Sagsbeskrivelse

Byggesagsgebyr skal fra 1. januar 2015 opgøres efter medgået tid i den enkelte sag i henhold til ændringer i byggeloven. Lovens intentioner er at sikre, at ansøger betaler efter den ydelse ansøger modtager.


Ansøger motiveres på den måde til at indsende fyldestgørende ansøgninger og hjælp til selvhjælp i forhold til kort sagsbehandlingstid.

Jo bedre ansøgningsmateriale, jo kortere ventetid.


Kommunen fastlægger gebyrniveauet, og kan vælge i hvilken grad gebyrerne skal dække omkostninger i forbindelse med byggesagsbehandling efter byggeloven (behandling efter anden lovgivning f.eks. en dispensation fra en lokalplan er derfor ikke omfattet). Omkostninger, der må medregnes, omfatter: løn, lokaler, IT-systemer, fællesudgifter (ledelse, kurser, møder, telefon, befordring mm.).

Omkostninger, der ikke dækkes af gebyr, skal skattefinansieres.


Tidsforbruget skal udspecificeres i faser, og gebyrindtægterne må ikke overstige de samlede omkostninger. Kommunen kan undtage visse sagstyper eller dele af sagsbehandlingen for gebyr. Udgifter til behandling af disse opgaver må ikke pålægges de øvrige sagstyper.


Timeprisen skal være ens for alle sager. Dog kan der opkræves fast gebyr for simpelt byggeri (garager, carporte, overdækninger, skure mm).

 

Ny lovgivning fastlægger, at gebyr fastsat efter tidsforbrug forfalder til betaling, når bygningen lovligt kan tages i brug. Kommunen kan dog vælge at opkræve gebyret i to rater. Her vil første rate forfalde til betaling, når byggetilladelsen eller dispensationen meddeles, og anden rate vil forfalde til betaling, når bygningen lovligt kan tages i brug.


For nuværende opkræves gebyret, når der er udstedt byggetilladelse.

Der er særskilte gebyrer for 5 forskellige kategorier både med faste takster og takster fastsat efter byggeriet størrelse.


Vedlagte bilag ”Betalingsvedtægt for byggesagsbehandling i Fredericia Kommune” er administrationens forslag til hvorledes byggesagsgebyrer beregnes og opkræves i forbindelse med sagsbehandling af byggesager efter den 31. december 2014.


Økonomiske konsekvenser

Der må forventes nedgang i gebyrindtægten de første 1-2 år på grund af forskydning i tidspunkt for opkrævning.


Indførelse af ordningen medfører et forøget tidsforbrug til udviklingsarbejde til indførelse af systemet og herefter til opkrævning, dokumentation, opfølgning og tidsregistrering.

Vurdering

I 2013 blev der i Fredericia opkrævet 2,45 mio. kr. i byggesagsgebyr. Omkostningerne til området var 3,66 mio. kr., og en timepris på 759 kr. ville i 2013 kunne dække den del, der kan opkræves gebyr for.


Nogle kommuner har valgt at afskaffe byggesagsgebyret helt og lader dermed området være rent skattefinansieret. Disse kommuner ser afskaffelsen som signalværdi, der hjælper til at gøre det attraktivt at placere virksomhed i kommunen.

Hvis gebyret afskaffes, må der forventes flere ansøgninger, der ikke fører til byggeri. Desuden vil noget af incitamentet for ansøgerne til at indsende fyldestgørende ansøgninger forsvinde.


Byggesagsgebyret udgør i langt de fleste erhvervssager en meget lille del af byggeudgifterne, og der er gennem årene kommet meget få klager over gebyrets størrelse. Det er By & Erhvervs vurdering, at byggesagsgebyrets størrelse har mindre indflydelse på valg af kommunen til placering af virksomheder.


Derfor anbefaler By & Erhverv overordnet at opkræve gebyr svarende til de faktiske omkostninger.


Der kan dog argumenteres for at undlade gebyropkrævning for visse dele af byggesagsbehandlingen, når det kan fremme sagsgangen, eller opkrævning virker åbenlyst urimeligt.

En gratis forhåndsdialog i hver sag vil tilskynde ansøgere til at søge vejledning hos kommunen, inden de projekterer byggeri. Her er der mulighed for løfte kvaliteten af ansøgningsmaterialet, og der kan i mange tilfælde findes en løsning, der overholder lovgivningen.

 

Hvis kommunens afgørelse påklages til klageinstansen f.eks. af en nabo, kan dette medføre et uforholdsmæssigt stort gebyr, som ansøgeren ofte ikke har indflydelse på. Den del af sagsbehandlingen bør derfor undtages.

  

By & Erhverv anbefaler at undtage forhåndsdialog af sædvanligt omfang samt klagesager til klageinstans fra gebyr.


Simpelt byggeri omfatter garager, carporte, skure, drivhuse, åbne overdækninger mm. Der er stor forskel på omfanget og tidsforbruget i disse sager, dels fordi ansøgningsmaterialets kvalitet varierer, og dels fordi reglerne overskrides i en stor del af sagerne.


Ved fast pris vil en ansøger, der indsender fyldestgørende materiale for et mindre byggeri (der overholder reglerne), via gebyret komme til at bidrage til behandling af mangelfulde ansøgninger og sager med længerevarende behandling. Det kan i nogle sager give et uforholdsmæssigt højt gebyr i forhold til tidsforbruget. Desuden vil incitamentet til at indsende fyldestgørende ansøgningsmateriale forsvinde.


Opgørelse efter tidsforbrug forventes at få flere ansøgere til både at indsende fyldestgørende ansøgningsmateriale og at søge vejledning med henblik på at opføre byggeri, der kan godkendes uden særlig behandling.

By & Erhverv anbefaler, at simpelt byggeri afregnes efter tidsforbrug.

 

Hvis der opkræves i én rate, vil det først kunne ske, når byggeriet lovligt kan tages i brug, ofte 12-24 måneder efter sagen er behandlet.


Opkrævning i to rater vil medføre, at den største del af gebyret forfalder til betaling, når byggetilladelsen er givet. Det resterende beløb kan opkræves, når sagen afsluttes.


By & Erhverv anbefaler at dele opkrævningen i to rater.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller til By- og Teknikudvalget, at udvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet at vedtage vedlagte betalingsvedtægt for byggesagsbehandling, som er baseret på timepris. 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 28-10-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 153 Oprensning af jordforurening på Carl Roses Vej 10

Sagsbeskrivelse

Miljø- og Energiudvalget blev på sit møde den 23. september 2014 orienteret mundtligt i korte træk om status for forureningssagen på Carl Roses Vej 10.


En nærmere orientering om sagen er senest givet på Miljøudvalgets møde den 20. juni 2012. På daværende tidspunkt stod kommunen foran at skulle træffe beslutning om, hvorvidt der skulle gennemføres en oprensning af jord- og grundvandsforureningen på ejendommen.


Der er tale om en grundvandsforurening i et cirka 100 m2 stort område med en gennemsnitskoncentration på 7500 µg/liter (grundvandskvalitetskriteriet er 9 µg/liter). Derudover er der en jordforurening i et cirka 70 m2 stort område med en maksimal dybde på 13 meter, svarende til et jordvolumen på 420 m3 jord og 693 kg olie.

 

Rambøll, der er rådgiver for Oliebranchens Miljøpulje (OM), opstillede i 2012 tre løsningsforslag til oprensning af forureningen. Løsningerne ville medføre en samlet udgift på 5,0 – 5,5 mio. kr.


Løsning 1

Eksisterende bygning bevares delvis. Sikring af resterende bygning og vejbaner ved etablering af pælevæg til 7 mut (meter under terræn). Opgravning til 5 mut, herefter opboring til 13 mut. Retablering af bygning.


Løsning 2

Eksisterende bygning nedrives. Sikring af vejbaner ved etablering af pælevæg til 7 mut. Opgravning til 5 mut, herefter opboring til 13 mut. Huset erstattes til en pris svarende til den offentlige ejendomsvurdering.


Løsning 3

Eksisterende bygning nedrives. Oprensningen sker ved afgravning i tre niveauer. 1. afgravningsniveau til 2 mut, 2. niveau 5,5 mut og 3. niveau 13,5 mut. Der etableres pælevægge til afstivning af byggegruber for 2. og 3. afgravningsniveau. Der etableres sugespids-anlæg til fjernelse af grundvand. Huset erstattes til en pris svarende til den offentlige ejendomsvurdering.


 

Løsning 1

Løsning 2

Løsning 3

Samlet økonomi

5.350.000

5.000.000

5.530.000

- heraf indregnet usikkerhed

522.000

243.000

336.000

Produkt fjernet

98-99%

98-99%

100 %

Restforurening

7-13 kg

7-13 kg

Ingen


Efter en grundig faglig og juridisk vurdering af sagen og de opstillede løsningsforslag, meddelte kommunen i december 2012 påbud om gennemførelse af løsning 2, der både er den billigste af de tre løsninger og den løsning, hvortil der er knyttet mindst usikkerhed.


Kommunens afgørelse blev imidlertid påklaget til Natur og Miljøklagenævnet af OM, der mente, at afgørelsen var i strid med proportionalitetsprincippet.


Den 27. august 2014 har vi modtaget Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse i sagen, hvor kommunens påbud fra december 2012 stadfæstes. Det betyder, at forureningen nu skal oprenses som påbudt.

Økonomiske konsekvenser

Sagen er opstået før 1. november 2010, hvor grænsen for den kollektive forsikringsdækning var 1,6 mio. ekskl. moms. Beløb ud over 1,6 mio. skal derfor ifølge jordforureningsloven dækkes af kommunen. Der kan dog søges refusion hos Miljøstyrelsen for igangværende sager, der er opstået før 1. november 2012. Den øvre grænse for refusion er 3,2 mio. kr., svarende til den nuværende maksimale forsikringsdækning, efter at grænsen blev forhøjet ved en ændring af jordforureningsloven i 2011.


Miljøstyrelsen har oplyst, at der p.t. er cirka 8 mio. kr. tilbage i puljen, men at der er 4-5 sager på vej sidst på året. Midlerne tildeles efter først-til-mølle princippet, men der kan først ansøges om de ekstra 1,6 mio. kr., når der er skrevet afslutningsbrev i sagen, dvs. når oprydningen er afsluttet og godkendt.


Der er med andre ord ikke sikkerhed for, at kommunen kan få del i disse midler, selvom vi arbejder for, at den nødvendige oprensning gennemføres hurtigst muligt.


Oprensningen vil med andre ord koste kommunen i størrelsesordenen 1,8 mio. kr. eller 3,4 mio. kr., alt afhængig af, om vi får del i midlerne i Miljøstyrelsens pulje.


Der søges derfor om en justering af budgettet på følgende måde


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2014

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Oprensning af jordforurening på Carl Roses Vej 10

1,000

2,400

 

 

 

3,400

3,400


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

1,000

2,400

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Der forgår pt. en dialog mellem KL og Miljøstyrelsen om det lovbestemte loft for den kollektive forsikringsdækning i sager om forurening fra villatanker. Natur & Miljø har netop bidraget med oplysninger til KL vedrørende den aktuelle sag på Carl Roses Vej og en tidligere sag om en - ligeledes dyr – oprydning efter en villatankforurening på en ejendom i Trelde.


I begge tilfælde er udgangen på sagerne, at kommunen skal meddele påbud om oprensning, og at kommunen efterfølgende skal finansiere oprensningsudgifter ud over 1,6 mio. kr. fra OM, dog med mulighed for eventuel støtte fra Miljøstyrelsen pulje (kommunen fik i sagen fra Trelde 1,6 mio. kr. via Miljøstyrelsens pulje).


Det kan ikke udelukkes, at der også fremover kan komme sager, hvor oprensningsudgifterne overstiger 3,2 mio. kr., der er det nuværende loft for forsikringsdækningen.


Forebyggende gennemfører Natur & Miljø årlige kampagner, hvor vi skriver til de grundejere, der ifølge vores oplysninger har en olietank, der er ved at falde for forældelsesfristen på 30 år. Desværre forekommer der også læk på tanke, der endnu ikke er ”for gamle” efter lovbestemmelserne.


Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet, at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 28-10-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 154 Vedtægtsændring for TVIS m.h.p fastsættelse af vederlag til bestyrelsesmedlemmer.

Sagsbeskrivelse

TVIS har fremsendt en anmodning om Fredericia Kommunes tiltrædelse af en vedtægtsændring, der vil betyde en ændring af aflønningen af bestyrelsesmedlemmer fra mødediæter til et fast årligt honorar.


Beslutninger om vedtægtsændringer for TVIS forudsætter jf. vedtægten for TVIS § 9.4 deltagerkommunernes godkendelse og beslutninger om vedtægtsændringer forudsætter jf. vedtægten for TVIS § 9.3 to behandlinger i bestyrelsen for TVIS med mindst 4 ugers mellemrum.


Bestyrelsen for TVIS har behandlet sagen henholdsvis den 25. september og den 30. oktober 2014.


Vedtægtsændringen består i følgende ændring af vedtægtens § 8.11:


Gældende § 8.11:

”Bestyrelsen fastsætter et årligt honorar til formanden og næstformanden. Øvrige bestyrelsesmedlemmer samt bestyrelsens suppleanter modtager diæter og godtgørelse for mistet arbejdsfortjeneste ved deltagelse i møde i eller for bestyrelsen efter reglerne i lov om kommunernes styrelse.”

 

Ny § 8.11:

”Bestyrelsen fastsætter et årligt honorar til bestyrelsens medlemmer. Bestyrelsens suppleanter modtager diæter og godtgørelse for mistet arbejdsfortjeneste ved deltagelse i møde i eller for bestyrelsen efter reglerne i lov om kommunernes styrelse.”


Bestyrelsen i TVIS har på baggrund af bestyrelsesmedlemmernes forventede tidsforbrug på bestyrelsesarbejdet besluttede følgende honorar:


  1. Formanden  kr. 100.000.
  2. Næstformanden  kr.  50.000.
  3. Øvrige bestyrelsesmedlemmer  kr.  25.000.

Vedtægtsændringen indebærer ingen ændringer i formands- og næstformandshonoraret.


TVIS har ved fastsættelsen foretaget en sammenligning af bestyrelseshonoraret for sammenlignelige selskaber. TVIS har tillige oplyst, at den samlede årlige udgift til faste honorarer til bestyrelsens ni medlemmer herefter udgør kr. 325.000.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byråds- og ledelsessekretariatet skal bemærke, at vedtægtsændringen og herunder honoraret forudsætter samtlige deltagerkommuners tiltrædelse og en efterfølgende godkendelse ved Statsforvaltningen jf. henholdsvis vedtægtens § 9.4 og § 12.1.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til økonomiudvalget at anbefale overfor byrådet, at den foreslåede vedtægtsændring godkendes, med forbehold for de øvrige deltagerkommuner og Statsforvaltningens godkendelse.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 155 MOTAS I/S - godkendelse af takster for 2015

Sagsbeskrivelse

Økonomi har modtaget budgetforslag for 2015 fra MOTAS I/S til godkendelse af takster. Derudover har Økonomi modtaget Årsberetning og revisionspåtegnet Årsrapport for 2013.


I henhold til selskabets vedtægter skal takster for MOTAS I/S sendes til behandling og godkendelse i interessentkommunerne.


Regnskabet for 2013 viser et overskud på 445.243 kr. mod et budgetteret underskud på -242.695.


MOTAS I/S takstblad viser, at taksterne til håndterings- og administrationsgebyr er uændret i forhold til taksterne i 2014. Takstbladet fremgår af bilag 1.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Regnskabet for 2013 for MOTAS I/S er gennemgået, og det giver ikke anledning til bemærkninger.

Indstillinger

Trafik & Renovation indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


at taksterne for MOTAS I/S godkendes.

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 28-10-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 156 Den Danske Scenekunstskole - forståelsespapir

Sagsbeskrivelse

Den 1. januar 2015 fusionerer Det Danske Musicalakademi med landets øvrige scenekunstuddannelser og bliver dermed en del af en samlet statsinstitution under Kulturministeriet. Det Danske Musicalakademi skifter i den forbindelse navn til Den Danske Scenekunstskole, Fredericia.


Fredericia Kommune har gennem en årrække haft en markedsføringsaftale med Det Danske Musicalakademi.


Denne aftale ønskes videreført på samme vilkår som i dag og der er i den forbindelse udarbejdet et forståelsespapir mellem Kulturministeriet og Fredericia Kommune for perioden 2015 – 2018 med mulighed for forlængelse. Forståelsespapiret vil danne baggrund for den kommende markedsføringsaftale, som herefter skal indgås mellem Fredericia Kommune og Kulturministeriet med virkning fra 1. januar 2015.


Udkastet skal hermed ses som en konsekvens af, at aftaleparterne er ændret samtidig med at navnet er ændret til Den Danske Scenekunstskole, Fredericia.


Udkastet er med som bilag på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at udkastet kan godkendes til endelig indgåelse af egentlig markedsføringsaftale.


Aftalen indeholder de betingelser, der stilles til Den Danske Scenekunstskole, Fredericia, hvor Fredericia Kommune som modydelse forpligter sig til at betale et årligt beløb (som hidtil). Der er i budgettet afsat 2,407 mio. kr. netto i 2015 samt i overslagsårene. Af aftalen fremgår endvidere fordelingen af bygningsmæssige udgifter.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller:

  1. at sagen godkendes og fremsendes med anbefaling til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. at administrationen herefter bemyndiges til at udfærdige endelig markedsføringsaftale

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 29-10-2014

Godkendt idet Kultur- og Idrætsudvalget anbefaler, at man fastholder uddannelsens nuværende navn: Det danske Musicalakademi.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales som indstillet af Kultur og Idrætsudvalget.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet af Kultur- og Idrætsudvalget.


Punkt 157 Trekantområdets kulturmetropolstrategi

Sagsbeskrivelse

Trekantområdets seks byråd vedtog i foråret 2013 en fælles vækststrategi ”Vores Fremtid”. Et led i vækststrategien er kulturlivet, der betegnes som en vigtig forudsætning for at skabe vækst og udvikling i Trekantområdet.


I Trekantområdets strategiske handlingsplan, der blev vedtaget i foråret 2014, har de seks kommuners kulturudvalg til opgave at konkretisere og udvikle kulturmetropolen.


En forudsætning herfor er kulturmetropolstrategien, som er udformet af den politiske styregruppe for Trekantområdets kultursamarbejde, der har de seks kulturudvalgsformænd som medlemmer.


Kulturmetropolstrategien sendes nu i høring i de respektive kulturudvalg og byråd.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at kulturmetropolstrategien er et godt udgangspunkt for et øget og stærkere kultursamarbejde i Trekantområdet.

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller


  • at Kulturmetropolstrategien godkendes og med anbefaling sendes videre til Byrådet til endelig godkendelse.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 29-10-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 158 Endelige takster 2015 Dagtilbud

Sagsbeskrivelse

På baggrund af gældende bestemmelser om forældrebetaling for kommu-nale dagtilbud, fremlægges vedlagte forslag til takstblad for forældrebeta-ling i kommunale og selvejende daginstitutioner i Fredericia Kommune.

Beregningen af forældrebetalingen tager udgangspunkt i bekendtgørelsen om forældrebetaling for ophold i dag- og klubtilbud til børn.

 

Dagtilbud – generelt:

I beregningsgrundlaget for taksterne indgår samtlige driftsudgifter, som kan indregnes jf. dagtilbudsloven.

 

Beregningen er foretaget på baggrund af en ny og mere detaljeret prog-nose end ved beregning af de foreløbige takster.

 

En væsentlig forudsætning i beregningen af taksterne i Fredericia Kom-mune er forventningerne til efterspørgslen efter typen af dagtilbud samt hvordan efterspørgslen af de forskellige moduler fordeler sig.

 

Forventningen til modulerne er lagt på samme niveau, som har været gældende i 2014:

 

Forventet efterspørgsel efter forskellige moduler

Modul

9½ timer

7 timer

0-2 års området

56 %

44 %

3-5 års området

68 %

32 %

 

 

 

Dagplejen

Heldagsplads i 12 månedlige rater.

Taksten er steget fra 2.250 kr. til 2.340 kr., svarende til en årspris på 28.080 kr.

Stigningen på 4,0 % skyldes den generelle prisstigning på lønninger samt en ændret forventning til antallet af børn i forhold til ved takstberegningen i 2014.

 

Institutionerne

 

0-2 år:

Heldagsplads med 11 månedlige rater.

Taksten er steget fra 3.190 kr. til 3.350 kr., svarende til en stigning på 5,0 %. Taksterne for deltidspladser er steget tilsvarende.

Årsprisen for et fuldtidsmodul udgør herefter 36.850 kr. og for et 35-timers modul 27.500 kr.

 

3-5 år:

Heldagsplads med 11 månedlige rater.

Taksten er steget fra 1.900 kr. til 1.930 kr., svarende til en stigning på 1,6%. Taksterne for deltidspladser er steget tilsvarende.

Årsprisen for et fuldtidsmodul udgør herefter 21.230 kr. og for et 35-timers modul 15.950 kr.

 

I takstændringerne er indregnet den generelle prisstigning på lønninger. At takstændringerne ligger på forskellige niveauer, +5,0 % for de 0-2 årige og +1,6 % for de 3-5 årige, skyldes dels en ændret forventning til det samlede antal børn der skal passes i dagtilbud, dels en ændret forventning til modulordningen i forhold til 2014.

 

Samlet set forventes der 97 færre børn som skal passes i kommunale dagtilbud end ved takstberegningen i 2014. Heraf er 78 3-5 årige børn. Den forholdsvise store nedgang i antallet af 3-5 årige børn påvirker taksterne for samtlige børn, idet de faste udgifter ved at drive dagtilbud fordeles med lige stor vægt på samtlige børn, uanset alder.

 

Frokostordning 0-5 år

Takst med 11 månedlige rater.

Taksten er steget med 2,0 % fra 558 kr. til 569 kr. svarende til en årspris på 6.259 kr. Stigningen svarer til den generelle prisstigning. Taksten gæl-der kun for de institutioner hvor forældrene har tilvalgt frokostordningen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge afdelingen indstiller


at takstblad for forældrebetaling i selvejende og kommunale daginstituti-oner og dagpleje i Fredericia Kommune i 2015 fremsendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 28-10-2014

Fremsendes med anbefaling til godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 159 § 17, stk. 4 udvalget om udvikling af den politiske struktur

Sagsbeskrivelse

Byrådet besluttede i forbindelse med indgåelse af konstitueringsaftalen fra november 2013, at der skal nedsættes et § 17, stk. 4 udvalg, som skal arbejde med udvikling af udvalgsstrukturen. Udvalget nedsættes pr. 1. januar 2015. Udvalget skal bestå af et medlem fra hvert parti og med Jane Findahl som formand.


I den anledning er der udarbejdet forslag til kommissorium.


Skal der i lighed med det andet § 17, stk. 4 udvalg; Erhvervskontaktudvalget, gives et formandshonorar, så skal det dette vederlag tages fra den pulje, som er til fordeling for udvalgsmedlemmer.

Fastsættes et honorar til 5 % af borgmesterens honorar, tilsvarende honoraret til formanden for Erhvervskontaktudvalget, så betyder det en reduktion af vederlaget for et medlem af et udvalg fra 24.025 kr. (nutidskroner) til 22.967 kr. pr år, svarende til 1.058 kr. pr. år.


Fastsættelse af dette honorar kræver ikke en ændring af styrelsesvedtægten.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Da udvalget skal beskæftige sig med anliggender, som berører hele byrådet, kan udvalget med fordel referere til byrådet.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet


  1. at der pr. 1. januar 2015, under byrådet, nedsættes et § 17, stk. 4 udvalg,
  2. at kommissoriet godkendes,
  3. at der udpeges et byrådsmedlem fra hvert af byrådets partier til udvalget, og
  4. at der fastsættes et formandshonorar på 5 % af borgmesterens vederlag.

Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet. Byrådet udpegede følgende medlemmer:


Jane Findahl (formand)

Pernelle Jensen

Cecilie Roed Schultz

Jean Brahe

Susanne Eilersen

Steen Wrist Ørts


Punkt 160 Fusion af TAS og L90

Sagsbeskrivelse

Som led i bestræbelserne på at sikre konkurrencedygtige takster for affaldsforbrænding og fjernvarme i de midt- og vestjyske kommuner, der ejer L90 og TAS ønskes de to selskaber fusioneret til et nyt fælles selskab med navnet Energnist I/S.


Fusionen har været drøftet på møder i februar og september 2014 med borgmestrene i de i alt 16 ejerkommuner og der er især lagt vægt på


at fusionen reducerer risikoen for takststigninger som følge af ændrede affaldsmængder: TAS er sårbar overfor fald. L90 er sårbar overfor stigninger.


at der bliver øget konkurrence. Fusionen vil medføre et stort robust selskab med betydelig konkurrencekraft. Det reducerer risici for tab og øger muligheden for værdiskabelse for ejerne.


at fusionspotentialet er ca. 300 mio. kr. til gavn for borgerne. Selskabet har dermed givet et væsentlig bidrag til at opfylde kravet om effektivisering  af affaldsforbrændingsanlæggene i aftalen mellem KL og Regeringen. Potentialet fordeles med ca. 2/3 til affaldskunderne og 1/3 til varmekunderne.


at fusionen reducerer risici ved ændring af afgifterne som f. eks. senest forsyningssikkerhedsafgiften, der ville have ramt supplerende flisfyring.

 

  at alle ejerkommuner får plads og dermed indflydelse i bestyrelsen.


På grundlag af en rapport fra december 2010 fra et tværministerielt udvalg om forbrænding af affald har der nu i flere år været forventning om en liberalisering af reglerne for affaldsforbrænding med en hel eller delvis afskaffelse af hvile-i-sig-selv-princippet og kommunernes anvisningsret, kombineret med et krav om udskillelse af aktiviteten i selvstændige aktieselskaber.


Et afgørende formål med ændringerne er at effektivisere affaldsforbrændingssektoren og rapporten vurderer, at der er tale om et økonomisk potentiale af størrelsesorden 3-400 mio. kr. p.a.


Senest har regeringen som led i vækstplanen aftalt med KL at nedsætte en fælles arbejdsgruppe, som skal stille forslag til effektiviseringer inden for sektoren på 200 mio. kr. p.a. i 2020.


Disse forhold har betydet, at affaldsforbrændingssektoren i de senere år har haft fokus på, hvordan man skal indrette sig, så man er godt rustet til en situation med øget konkurrence.


Ønsket om at være godt forberedt på en situation med øget konkurrence gælder naturligvis også L90 og TAS, som i 2013 indledte drøftelser om en evt. fusion. Baggrunden var bl.a. det forhold, at L90 p.t. har overskud og TAS underskud af forbrændingsegnet affald fra egne kommuner. Drøftelserne mundede ud i en hensigtserklæring i september måned 2013 om udarbejdelse af et beslutningsgrundlag til en fusionsaftale senest den 15. juni 2014 til efterfølgende politisk behandling. Hensigtserklæringen blev efterfølgende forlænget til den 1. november 2014.


I forlængelse heraf blev der i efteråret 2013 gennemført en analyse af potentialet for en sådan fusion. Resultatet blev beskrevet i en rapport i december måned, som blev præsenteret og drøftet på et møde i februar 2014 for borgmestrene i ejerkommunerne. På mødet blev det konkluderet, at der var grundlag for at fortsætte processen med henblik på at realisere synergierne, som blev opgjort til ca. 300 mio. kr. for perioden 2014-2029, og gøre selskabet robust over for risici og styrke konkurrencevnen.


På et fælles møde den 26. september 2014 blev borgmestrene præsenteret for et konkret forslag til en fusion og det blev konkluderet, at fusionen gennemføres med virkning fra den 1. januar 2015 efter godkendelse i samtlige ejerkommuner.


Fusionsgrundlaget:


Fusionsaftalen indeholder følgende hovedelementer:


  • Repræsentantskab med en repræsentant fra hver kommune - stemmer efter ejerandele.

  • Bestyrelsen - stemmer efter hoveder.

  • Overgangsbestyrelsen består at de to selskabers bestyrelser suppleret med medlemmer fra de kommuner, som ikke pt. er repræsenteret i L90"s bestyrelse.

  • Der etableres overgangsforretningsudvalg bestående af de nuværende 2 formænd og 3 næstformænd.

  • Ejerandele er baseret på indbyggerantal – justeres hvert fjerde år.

  • Domicil: Herning.

  • Kommunerne hæfter som hidtil for den eksisterende gæld.

  • Hæftelse for ny gæld sker efter ejerandele i Energnist I/S og selskabets samlede gældsforpligtelse må ikke overstige gælden på fusionstidspunktet + 100 mio. kr.

  • Der etableres en solidarisk transportordning.

  • Der anvendes en udligningsordning mellem de to selskaber i 5 år, således at fusionsgevinsten fordeles ligeligt pr. ton.

  • Over/underdækninger fra tidligere år afvikles over en 5-årig periode.

 

  • Der oprettes et teknisk råd og en faggruppe.

Beslutningsgrundlaget herunder fusionsaftalen (Vedlagt som bilag) med tilhørende bilag giver en nærmere beskrivelse af hovedelementerne. Fusionen skal godkendes af Statsforvaltningen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byråds- og ledelsessekretariatet skal bemærke følgende:


  • Fredericia Kommunes ejerandel i det nye selskab opgøres på grundlag af indbyggertal og Fredericia Kommunes ejerandel bliver på 5,67%, hvilket betyder, at Fredericia Kommune ikke alene kan stands beslutninger, der jf. vedtægtens § 10.7 kræver kvalificerede flertal.
  • Udgangspunktet, når der træffes beslutninger, er simpelt flertal.
    Dog er der for visse beslutninger et krav om kvalificeret flertal på 2/3 af de afgivne stemmer i et repræsentantskabsmøde samt at der skal ske godkendelse i deltagerkommunernes kommunalbestyrelser. Forudsætningen for en gyldig beslutning er her, at de kommuner, der godkender, tilsammen ejer mindst 85 % af Energnist I/S.

Der er lagt op til, at repræsentantskabet med kvalificerede flertal kan træffe beslutning om følgende:


1.  Investeringsbeslutning(er), herunder låneoptagelse(r) (undtagen låneomlægninger) som medfører en forøgelse af den samlede hæftelse for deltagerkommunerne på mere end 100 mio. kr. set i forhold til den samlede hæftelse på fusionstidspunktet.

2.  Fusion eller anden form for sammenlægning eller længerevarende strategisk samarbejde med andre selskaber.

3.  Vedtægtsændringer

4.  Opløsning af Energnist I/S

5.  Optagelse af nye deltagerkommuner.

 

Der bliver herved tale om, at et kvalificeret flertal kan sætte sine beslutninger igennem på væsentlige områder.

 

  • Vedtægtsændringer skal jf. vedtægtens pkt. 10.8 – 10.9 udover kvalificeret flertal i repræsentantskabet (se foregående punkt) også godkendes i deltagerkommunernes kommunalbestyrelser.
  • Energnist I/S vil være et kommunalt fællesskab omfattet af § 60 i den kommunale styrelseslov. Et kommunalt fællesskab er en del af den offentlige forvaltning. Betegnende for et kommunalt fællesskab er også, at der er tale om en special-kommune, hvor eksempelvis forvaltningsloven, offentlighedsloven og den kommunale styrelseslov anvendes.
  • Statsforvaltningen udøver sædvanligvis kun et legalitetstilsyn, dvs. en vurdering af, om lovgivningen er overholdt. Ved spørgsmål om godkendelse af vedtægter for et kommunalt skal Statsforvaltningen udøve såvel et legalitetstilsyn som et hensigtsmæssighedstilsyn.
  • Vedtægtens pkt. 3.4 giver Energnist I/S mulighed for at udføre opgaver i aktie- eller anpartsselskaber, der 100 % ejes af Energnist I/S. Dette betyder, at opgaveløsningen og mulighederne for at føre kontrol flyttes længere væk fra deltagerkommunerne.
  • Der er jf. vedtægtens pkt. 10.1 personsammenfald mellem medlemmer af repræsentantskabet og bestyrelsen. Da der samtidig etableres et forretningsudvalg, der måske bliver den reelle bestyrelse, kan det ikke udelukkes, at Statsforvaltningen rejser spørgsmål om hensigtsmæssigheden af en sådan konstruktion vedrørende de besluttende organer i Energnist I/S.
  • Ifølge vedtægtens pkt. 11.10 skal vederlag til bestyrelsen godkendes af repræsentantskabet. Dette må anses for utilstrækkeligt. Vederlag til bestyrelsen skal efter sædvanlig praksis på området også godkendes af Statsforvaltningen.
  • At tiltrædelse af beslutningsgrundlag herunder fusionsaftale betyder, at hvervet for de af byrådet udpegede seks repræsentantskabsmedlemmer med suppleanter i TAS, ophører ved udgangen af 2014.

 


Indstillinger

Borgmesteren anbefaler overfor økonomiudvalg og byråd

  1. at tiltræde fusionen af TAS I/S og L90 på de vilkår, der fremgår af fusionsaftalen i beslutningsgrundlaget af 10. oktober 2014 med bilag, herunder vedtægterne for det nye fælles affaldsforbrændingsselskab Energnist I/S med forbehold for Statsforvaltningens godkendelse.
  2. at udpege, blandt byrådets medlemmer, Fredericia Kommunes repræsentantskabsmedlem samt suppleant herfor i det fusionerende selskab pr. 1. januar 2015.

Bilag

Beslutningsgrundlag inklusiv fusionsaftale og vedtægter af 10. oktober 2014.


Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet. Byrådet udpegede Kenny Bruun Olsen som medlem af repræsentantskabet og Steen Wrist Ørst som suppleant.


Punkt 161 Samarbejde med Middelfart Kommune

Sagsbeskrivelse

Fredericia og Middelfart kommuner har en lang tradition for at samarbejde om helt konkrete tiltag.


Der kan nævnes Naturpark Lillebælt, Destination Lillebælt, Beredskabssamarbejdet, EUC Lillebælt - Teknisk Skole + HTX gymnasium, IBC – Fredericia Middelfart Handelsskole, renesciens anlæg, TVIS – Trekantområdets Varmetransmissionsselskab I/S, TAS, Fredericia-Middelfart teaterforening, Tandregulering Lillebælt, Bridgewalking, Lillebælt i løb, UU Lillebælt – Ungdommens uddannelsesvejledning Lillebælt, Lederudvikling og HR i Trekantområdet Danmark, strategisk energiplanlægning, Elbo køkkenet og ADP som eksempler på dette.


Den 1. oktober i år mødtes økonomiudvalgene i de to kommuner for at drøfte igangsættelse af yderligere samarbejder. De gav stor opbakning til at intensivere samarbejdet i forhold til konkrete projekter, men ønskede samtidig at sende et klart signal om, at Middelfart og Fredericia Kommuner er hinandens tætteste samarbejdspartnere. Økonomiudvalgene ønskede at fremme dette ved at udarbejde et samarbejdsgrundlag for det videre arbejde mellem de to Lillebæltkommuner.


Økonomiske konsekvenser

Ingen. Der kan være økonomi i de konkrete projekter, der efterfølgende skal godkendes politisk.

Vurdering

Mødet mellem de to økonomiudvalg viste opbakning til at igangsætte samarbejder om:

  • Turisme og events
  • Fælles biblioteksdatabase og branding af biblioteksarrangementer
  • Misbrug: Gerne ved at gå sammen om at ansøge puljer til nytænkende projekter
  • Socialpsykiatri
  • Cyklesamarbejde
  • Mellemkommunalt samarbejde på det specialiserede felt indenfor tale, syn, høre og IKT opgaver

Forslag til kommende samarbejder besluttes politisk. De to kommuners direktioner har ansvaret for oplæg til (undersøgelse af) samarbejdsfelter og for efterfølgende udmøntning – især i forhold til nye tiltag, skal det vurderes, om et samarbejde giver mening.


Målet med det intensiverede samarbejde er, at Fredericia og Middelfart kommuner:

  • styrker positionen som en stærk aktør regionalt som nationalt
  • samarbejder om at skabe en stærk erhvervs- og turismeudvikling og markedsføre Lillebælt
  • udnytter synergi og samarbejdsmuligheder, til at sikre gode uddannelses- og kulturtilbud samt begivenheder
  • løser kommunale opgaver i fællesskab, når det er fornuftigt af hensyn til bæredygtighed, fagligt niveau og økonomi

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at samarbejdsgrundlaget godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 04-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 10-11-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 162 Erhvervsjord (Lukket)

Punkt 163 Revisionsudbud (Lukket)