Byrådet - 13-04-2015

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 13 april, 2015 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 42 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt.


Punkt 43 Spar/lån 2014-15 samlesag for hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring har udvalgene mulighed for at spare på eller låne af kommende års budgetter. Udvalgene har opgjort spar/lån for 2014 til 2015. Der har i 2014 været en ekstraordinær stor opsparing. I nedenstående tabeller er spar/lån specificeret i overskrifter.


Netto, hele 1.000 kr.

2014

2015

 - = budgetreduktion

+ = budgetforøgelse 

Serviceudgifter i alt

-87.397

82.693

By- og Teknikudvalget

9.594

-8.262

Miljø- og Energiudvalget

-1.360

1.360

Beredskabskommissionen

1.112

-1.112

Børne- og Uddannelsesudvalget

-24.102

24.311

Kultur- og Idrætsudvalget

-9.500

9.625

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

-7.320

3.767

Social- og Omsorgsudvalget

-26.351

24.046

Økonomiudvalget

-29.470

28.958


Aktivitetsbestemt medfinansiering i alt

3.553


Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

3.553



Ældreboliger i alt

-8.553

8.138

By- og Teknikudvalget

-8.553

8.138


Anlæg i alt

-50.442

52.008

By- og Teknikudvalget

-61.381

60.464

Miljø- og Energiudvalget

 -1.057

1.057 

Beredskabskommissionen

 331

-331 

Børne- og Uddannelsesudvalget

-18.513

18.513

Kultur- og Idrætsudvalget

-3.583

3.583

Social- og Omsorgsudvalget

-6.214

8.697

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

 -960

960 

Økonomiudvalget

40.935

 -40.935


Jordforsyning anlæg i alt

-5.138

7.138

By- og Teknikudvalget

-3.026

3.026

Økonomiudvalget

-2.112

4.112

Danmark C anlæg i alt

-18.194

16.194

Økonomiudvalget

-18.194

16.194


Brugerfinansieret område – drift i alt

-2.143

2.143

Miljø- og Energiudvalget

-1.500

1.500

Økonomiudvalget

-643

643

Brugerfinansieret område – anlæg i alt

-11.055

11.055

Miljø- og Energiudvalget

-11.055

11.055


Finansielle Poster i alt

-23.327

23.327

By- og Teknikudvalget

-10.027

10.027

Økonomiudvalget

-13.300

13.300


Der er en specifikation af udvalgssagerne vedhæftet som bilag.


I henhold til bilaget ”Ansøgning om anlægsbevilling – spar/lån 2014-15” søges om tillægsbevilling til anlægsbevilling på samlet 2,483 mio. kr.


Vurdering

Økonomi vurderer, at kommunens retningslinjer for spar/lån er overholdt ved opgørelsen af overførslerne fra 2014 til 2015.


Udvalgenes spar/lån er specificeret i udvalgssagerne, og de overførte beløb vedrører hovedsageligt institutioners opsparing, opsparing til konkrete formål og tidsforskydninger vedrørende anlæg.


Regnskabsresultatet for 2014 viser et ekstraordinært stort mindre forbrug. Udviklingen med stigende opsparing er et resultat af flere års sparerunder, hvor der i organisationen er udvist stram økonomisk styring og ansvarlighed. Da der således er tale om en ekstraordinær situation, så indstilles det, at dele af opsparingen lægges i kassen i overensstemmelse med det, som fagudvalgene har indstillet. Alternativet kan Økonomiudvalget vælge at indstille til byrådet, at midlerne overføres til Investeringspuljen jævnfør nedenstående tabel.


By- og Teknikudvalget

2,222

Børne- og Uddannelsesudvalget

-23,940

Kultur- og Idrætsudvalget

0,295

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

-0,714

Social- og Omsorgsudvalget

-22,676

Økonomiudvalget

-32,192

Diverse anlæg inkl. Jordforsyning

-13,387

I alt

-90,392 


I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2013 blev Voksenservices gæld flyttet til 2018. Social- og Omsorgsudvalget lægger jævnfør ovenstående tabel 22,7 mio. kr. i kassen i forbindelse med spar/lån. Social- og Omsorgsudvalget indstiller følgende:


”Social- og Omsorgsudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at Voksenservices sparede midler på 5,676 samt Plejens sparede midler på 17,0 mio. kr. indgår i afviklingen af gælden på Voksenservice på 23,5 mio. kr. som henstår i 2018”.


By- og Teknikudvalget har på deres møde 17. februar 2015 behandlet etableringen af handicaptoilet på Rådhuset. Udvalget kan i den forbindelse konstatere at etableringen vil koste ekstra 0,2 mio. kr. Udvalget indstiller i den forbindelse:


”Det indstilles at den endelige finansiering anvises i forbindelse med spar/lånesagen 2014/15 på indstilling fra Direktionen”.


Øvrige udvalg godkendt som indstillet.


Ejendomsafdelingen har ved regnskabsafslutningen et underskud. Det indstilles, at Ejendomsafdelingens underskud i 2014 dækkes, samt at Ejendomsafdelingen får en tillægsbevilling i 2015 på 4,0 mio. kr. Det forventes herefter, at være muligt gennem løbende tilpasninger af budgettet at skabe balance. Tilpasningerne vil ske i forbindelse med salg af bygninger.


I forligsteksten til budgetlægningen for 2014 fremgår det, at forligspartierne ønsker at fortsætte den målrettede indsats på Familieområdet, og at projekter som mister deres eksterne finansiering i 2014 og 2015 ønskes videreført  ved brug af områdets opsparede midler. Børne- og Uddannelsesudvalget har indstillet, at udvalgets opsparede midler lægges i kassen, og der derfor afsættes midler til projekterne i budgettet for 2015 og frem. Der afsættes 2,5 mio. kr. i 2015, 3,5 mio. kr. i 2016 og 4,0 mio. kr. i 2017 og frem til projekterne på Familieområdet.


Den endelige opgørelse af kommunens låneramme for 2014 viser, at der er hjemtaget 12,1 mio. kr. for meget i forhold til de afholdte udgifter.  Dette kan henføres til, at lånedispensation vedrørende ombygnings- og flytteudgifter i den oprindelige boligmasterplan på 6,5 mio. kr. ikke er udnyttet og at udgifter primært til solcelleanlæg og energimæssige tiltag ikke har haft et omfang som budgetteret. Lånedispensationen vedrørende boligmasterplanen på 6,5 mio. kr. er i Økonomi- og Indenrigsministeriet søgt overført til 2015, der er endnu ikke modtaget svar på ansøgning. Det resterende beløb på 5,6 mio. kr. skal betales som et ekstra afdrag i 2015, og finansieres fuldt ud af mindre udgifter på anlægsprojekterne vedrørende solcelleanlæg og energirenovering. 


Indstillinger

Direktionen indstiller at


  1. spar/lån 2014/15 godkendes, og at bevillinger overføres som beskrevet i sagen
  2. der meddeles en tillægsbevilling til Ejendomsafdelingen i 2015 på 4,000 mio. kr.
  3. der meddeles en tillægsbevilling til Familie- og Børnesundhed i 2015 på 2,550 mio. kr., 3,500 mio. kr. i 2016 og 4,000 mio. kr. i 2017 og frem
  4. der meddeles en tillægsbevilling til ekstraordinært afdrag på solceller på 5,585 mio. kr. i 2015
  5. Økonomiudvalget tager stilling til Social- og Omsorgsudvalgets anbefaling om afdrag på Voksenservices gæld i 2018 med 22,676 mio. kr.
  6. Økonomiudvalget tager stilling til By- og Teknikudvalgets anmodning om finansiering af merudgift på 0,200 mio. kr. til handicaptoiletter på Rådhuset
  7. kasseindlæg tilføres Investeringspuljen 

Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Økonomiudvalget anbefaler pkt. 1, 2, 3 (budgetomplacering) og 7.


For så vidt angår punkt 5, så anbefaler Økonomiudvalget at


at Voksenservices sparede midler på 5,676 samt Plejens sparede midler på 17,0 mio. kr. indgår i afviklingen af gælden på Voksenservice på 23,5 mio. kr. som henstår i 2018.


For så vidt angår punkt 6, så anbefaler Økonomiudvalget at beløbet tillægsbeviljes.


Pkt. 4 (tilbagebetaling af lån) har Økonomiudvalget ikke taget stilling til, da der ønskes en nærmere redegørelse om økonomien i etablering af solcelleanlæg.

Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Byrådet tiltrådte pkt. 1, 2, 3 (budgetomplacering), 4 og 7.


For så vidt angår punkt 5 besluttede Byrådet at Voksenservices sparede midler på 5,676 samt Plejens sparede midler på 17,0 mio. kr. indgår i afviklingen af gælden på Voksenservice på 23,5 mio. kr. som henstår i 2018.


For så vidt angår punkt 6 besluttede Byrådet at beløbet tillægsbeviljes.


Punkt 44 Kommunens regnskab 2014

Sagsbeskrivelse

Det endelige regnskabsresultat for 2014 er nu tilgængeligt og klar til Økonomiudvalgets og byrådets behandling. Årsregnskabet skal jævnføre styrelsesloven videregives til revisionen inden 1. maj og før videregivelsen, skal regnskabet foreløbig godkendes af Økonomiudvalget og byrådet.


Regnskabet for 2014 viser, at Fredericia Kommune har et regnskabsresultat, hvor det samlede resultat af ordinær drift viser et overskud på 248,9 mio. kr. og et samlet resultat i alt på 212,5 mio. kr.


Uddrag af regnskabsresultatet:


Mio. kr.

Vedtaget

budget

Korrigeret

budget

Regnskab 2014

Resultat ordinær drift (- = overskud)

-112,4

-141,6

-248,9 

Resultat i alt (- = overskud)

9,6 

-86,0

-212,5 

Gennemsnitlig likviditet (+ = aktiver)

117,0 

238,0 


Kommunens regnskab 2014 er vedlagt sagen som bilag.


Anlægsregnskaber over 2 mio. kr.

Kommunen skal for anlægsarbejder, der beløber sig til mere end 2 mio. kr. (brutto) aflægge særskilt anlægsregnskab. Dette skal ske i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskabet for det år, hvor anlægget er afsluttet. For regnskabsåret 2014 aflægger kommunen særskilt anlægsregnskab i henhold til bilag ”Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. 2014”.


Økonomiske konsekvenser

Der henvises til sagsbeskrivelsen og vurderingen.


Vurdering

Byrådet satte med konstitueringsaftalen efter valget i 2013 særligt fokus på økonomien, og regnskabsresultatet for 2014 kan ses i forlængelse heraf. Regnskabet er bedre end forventet, og helt i overensstemmelse med den nye retning som byrådet har vedtaget i den økonomiske politik.


Den økonomiske politik sætter pejlemærkerne for den økonomiske styring i Fredericia Kommune, hvor det overordnede mål er balance i økonomien, som opnås ved, at overskuddet på den ordinære drift kan dække anlægsudgifterne og finansielle poster. Overskuddet på den ordinære drift i regnskabet for 2014 er på 248,9 mio. kr., hvilket betyder, at retningslinjerne i den økonomiske politik overholdes.


Det helt ekstraordinære gode regnskabsresultat for 2014 skal også ses i sammenhæng med, at Fredericia Kommune gennem hele 2014 har arbejdet med besparelser for budgetlægningen 2015-18, og dette arbejde har haft en afsmittende effekt i form af generel tilbageholdenhed og opbremsning på alle områder. Der har været tale om stram styring, men også ansvarlighed og forudseenhed udvist af hele organisationen. 


Indstillinger

Økonomi indstiller, at


  1. Fredericia Kommunes årsregnskab for 2014 afgives til revisionens gennemgang jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2
  2. De afsluttede anlægsregnskaber over 2 mio. kr. jævnfør bilag godkendes

Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet  


Punkt 45 Tilretning af principper for økonomistyring

Sagsbeskrivelse

I Lov om kommunernes styrelse (Styrelsesloven) står der, at byrådet har til opgave at fastsætte reglerne for kommunens kasse- og regnskabsvæsen, samt tilhørende forretningsgange. I Fredericia Kommune er reglerne nedfældet i ”Principper for økonomistyring”.

 

Principperne er blevet tilrettet som konsekvens af den nye økonomiske politik, der blev vedtaget på byrådsmødet den 9. marts 2015. Endvidere har Økonomi benyttet lejligheden til også at justere principperne, så de stemmer overens med organisationsændringen d. 1. januar 2015.

 

Formål

Formålet med principperne er at sikre en korrekt administration af kommunens økonomi, hvilket bl.a. omfatter en klar præcisering af økonomi- og ledelsesansvar.  Det skal medvirke til, at politikere, borgere og ansatte kan få et korrekt overblik over kommunens økonomi.

 

Indhold

Principper for økonomistyring beskriver primært de helt overordnede organisatoriske og styringsmæssige principper. Disse er suppleret med uddybende administrative forretningsgange, som i detaljeret grad beskriver, hvordan de overordnede principper bruges i praksis.

 

I Principper for økonomistyring indgår kapitler omkring kommunens overordnede økonomistyring, budget og regnskab, bogføringsprocessen, ind- og udbetalinger samt aktiver og passiver.

 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.


Indstillinger

Økonomi indstiller:


  1. At Principper for økonomistyring godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 46 Tiltrædelse som revisorer

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har i 2014 haft revisionsopgaven i udbud i henhold til EU’s udbudsdirektiv. Resultat af udbuddet blev, at PWC er blevet valgt som kommunens revisor.


Valget af revisor er i henhold til bestemmelserne i den kommunale styrelseslov, hvor det fremgår, at det alene er kommunalbestyrelsen, der kan godkende en kommunes revision, godkendt på Byrådets møde den 10. november 2014.


Kommunens nye revisor har fremsendt den første revisionsberetning, en tiltrædelsesberetning, hvori PWC redegør for det kommende samarbejde med Fredericia Kommune i den 4-årige aftaleperiode. Tiltrædelsesberetningen er, jævnfør styrelseslovens bestemmelser, fremsendt til byrådets medlemmer straks efter modtagelsen her i kommunen.


Beretningen beskriver revisionens forventninger til det fremtidige samarbejde med kommunen, herunder ansvarsfordeling, grundlag, omfang og indhold af de forskellige elementer i revisionens arbejde, samt revisionens afrapportering til kommunen.


Revisionens beskrivelse af det fremtidige samarbejde svarer helt til de forventninger man har haft, da revisionsopgaven blev sendt i udbud.


Økonomiske konsekvenser

Ingen bemærkninger


Vurdering

Revisionens tiltrædelsesberetning er helt i overensstemmelse med de forudsætninger, som kommunens udbudsmateriale blev udarbejdet ud fra og svarer med andre ord helt til de forventninger, man har haft i forhold til det fremtidige samarbejde.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at Byrådet godkender PWC’s Beretning om tiltrædelse som revisor i Fredericia Kommune.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 47 Ændret lønskøn

Sagsbeskrivelse

I budgetlægningen 2015-18 er lønnen fremskrevet ud fra en forventet lønudvikling, jf. KLs budgetvejledning.


Set i lyset af de netop indgåede overenskomster har KL revurderet lønskønnet og nedjusteret det med 0,62%. 


Det betyder, at lønbudgettet i 2015 er 0,62% højere end den reelle lønudgift, hvilket svarende til, at udvalgene i alt har 9,341 mio. kr. mere end de har brug for.


Da Byrådet ikke med budgetvedtagelsen har tilsigtet en budgetudvidelse, foreslås det at lønbudgetterne nedskrives allerede nu.


Beløbet på de 9,341 mio. kr. foreslås lagt i kassen. Der må dog tages det forbehold, at kommunerne kan risikere at pengene reguleres over bloktilskuddet via DUT. Dette kendes først til juni når aftalen mellem Regeringen og KL indgås. Ved sidste overenskomstforhandling for 2 år siden, hvor situationen var tilsvarende, beholdt kommunerne pengene. 


Bilaget ”Ændret lønskøn 2015” viser resultatet af genberegningen i 2015. Genberegningen er foretaget på hovedart 1 (løn) på det vedtagne budget.


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

By- og Teknikudvalget

-0,372

 

 

 

 

 

 

Miljø- og Energiudvalget

-0,140

 

 

 

 

 

 

Beredskabskommissionen

-0,103

 

 

 

 

 

 

Børne- og Uddannelsesudvalget

-3,905

 

 

 

 

 

 

Kultur- og Idrætsudvalget

-0,334

 

 

 

 

 

 

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

-0,559

 

 

 

 

 

 

Social- og Omsorgsudvalget

-2,751

 

 

 

 

 

 

Økonomiudvalget

-1,177

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

-9,341

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Se sagsbeskrivelse


Indstillinger

Økonomi indstiller, at


  1. lønskønnet for 2015 ændres i henhold til KL’s udmelding
  2. de 9,341 mio. kr. tilfalder kommunens kasse

Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 48 Implementering af beskæftigelsesreformen

Sagsbeskrivelse

Beskæftigelsesreformens krav om intensive kontaktforløb, med alle ledige der er medlem af en a-kasse, træder i kraft 1. juni 2015. Formålet er at hjælpe ledige hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet.  Der er entydig evidens for at et intensivt samtaleforløb de første 6. mdr. kan afkorte ledigheden.  Indsatsen vil medføre en fordobling af antallet af samtaler, og betyder behov for flere ressourcer.

Virksomhedsservice bliver en kerneydelse, og skal sikre virksomhederne kan få den arbejdskraft de har brug for. Det forventes at Jobcentrene er opsøgende overfor virksomheder.  

Ledige uden uddannelse skal opkvalificeres så de kan dække virksomhedernes behov, og opnå ansættelse.  

Arbejdsmarkedsafdelingen anbefaler der iværksættes en 3-delt indsats

Beskrivelse af indsatsen:


1.  Flere samtaler:

Antallet af samtaler med ledige på arbejdsløshedsdagpenge i de første 6. mdr. af ledighedsforløbet øges. I samtalerne er der fokus på et progressivt samtaleforløb hvor, jobformidling, understøttelse af manglende motivation og erhvervelse af målrettet faglig opkvalificering er i fokus.  Fredericia er frikommune, og kan afvige fra at alle skal have 6. samtaler de første 6. mdr. af ledighedsforløbet. Alle ledige vil vil få en screeningssamtale, hvor det vurderes individuelt hvilken indsats der skal til for at bringe den enkelte i beskæftigelse, herunder et intensivt samtaleforløb. Der ansættes 2 konsulenter indfaset i 2015.

 

2. Mere brancheopdelt virksomhedskontakt:

Der etableres mere målrettet virksomhedskontakt der udelukkende har som opgave at opsøge og etablere nye samarbejdsaftaler og imødekomme arbejdskraftbehov, som resulterer i at virksomheder får den fornødne arbejdskraft, og ledige kommer hurtigere i arbejde. Virksomhedskonsulenterne samarbejder og koordinerer med Business Fredericias konsulenter.

Der ansættes 2 virksomhedskonsulenter til opgaven.

 

Der vil i efteråret 2015 blive Opsøgende kampagne i følgende private brancher:

 

·  Transport & lager

·  Industri

·  Service


3. Mere brancherettet uddannelse:

Der ansættes en job & uddannelseskonsulent som har base i udvalgte a-kasser, og relevante uddannelsesinstitutioner.  Målet for indsatsen er at give en målrettet indsats til de ledige, så flest muligt motiveres og vejledes mod uddannelse. Konsulenten skal sikre at de der uddanner sig ikke efterfølgende går ledige, men kommer hurtigt i gang med ordinært job, eller alternativ virksomhedspraktik, løntilskud, eller jobrotationsvikariater, hvor de nye kompetencer kan anvendes og relevant joberfaring opnås.  

Økonomiske konsekvenser

 Oversigt over investeringer på forskellige aktiviteter:


Aktivitet

2015

2016

2017

Flere samtaler

300

900

900

Mere branche opdelt virksomhedskontakt

300

900

450

Mere branche opdelt uddannelse

300

450

450

PE I alt

2

5

4

I alt:

900

2.250

1.800


Oversigt over aktiviteter:

Aktiviteter

2015

2016

2017

Antal virksomhedsbesøg

200

800

800

Antal flere samtaler( målt fra 2014)

500

2000

2000


Oversigt over måltal

Resultater

2015

2016

2017

Antal ufaglærte ledige  starter uddannelse med mål at blive faglært.

5

10

20

Afkortet ledighed for bla. 3F-og HK medlemmer

1. uge.

3. uger

3. uger

Antal flere jobåbninger

100

200

300

Antal nye samarbejdsaftaler

2

5

5

Antal ledige der bliver voksenlærling

15

30

30


 

Besparelse

2015

2016

2017

Sparet på medfinansiering A-dagpenge

800.000

2.500.000

2.500.000


Vurdering

Det vurderes at den beskrevne indsats vil medføre at:

 

·  Flere ledige kommer hurtigere i job.

·  Flere ufaglærte ledige løftes til faglært niveau og tilføres erhvervskompetencegivende forløb, og derved vil matche arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft.

·  Service overfor virksomhederne i Fredericia forbedres, dels indhentes flere jobordrer som kan formidles til ledige virksomhedsservice, dels indgås flere samarbejdsaftaler med de større virksomheder.

Indstillinger

Arbejdsmarkedsafdelingen indstiller, at de forslåede aktiviteter vedtages, og investeringerne baseres på den beskrevne bussiness case.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 17-03-2015

Anbefales til Økonomiudvalget. Udvalget ønsker tillige måltal for samarbejde med virksomheder om et dobbelt uddannelsesløft, hvor medarbejdere opkvalificeres (bliver faglærte) og der derved skabes nye indgange og virksomhedsrettet opkvalificering for ledige.

Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales som indstillet af Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet af Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget


Punkt 49 Frigivelse af anlægsmidler til asfalt og fortove

Sagsbeskrivelse

Der er i anlægsbudgettet for 2015 afsat 1,501 mio. kr. til vedligeholdelse af brolagte fortove og 5,006 mio. kr. til vedligeholdelse af asfalterede kørebaner. Af de 5,006 mio. kroner er 2,527 mio. kroner kontraktmæssigt bundet til vederlag til Lemminkäinen for vedligeholdelse af de funktionsudbudte veje.


Midlerne ønskes frigivet.


Midlerne til asfalterede kørebaner ønskes anvendt til renovering af veje ved udlægning af heldækkende slidlag, partielle reparationer, revneforsegling, forsegling og lapning af slaghuller samt til hovedeftersyn.


Midlerne til brolagte fortove ønskes anvendt til omlægning af fortove samt mindre reparationer. De strækninger, der ikke er i forsvarlig stand, omlægges helt eller delvist. Midlerne rækker kun til de mest nødvendige strækninger.


Nogle af de strækninger, som skal renoveres i 2015, er Vendersgade, Købmagergade og Oldenborggade.


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Asfaltprojekter (xa-50032)

 

 

 

 

 

 

5,006

Renovering af fortove (xa-50053)

 

 

 

 

 

 

1,501


 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Det vurderes, at der er behov for at investere de afsatte midler i vedligeholdelse af kommunens veje og fortove for at sikre et acceptabelt serviceniveau samt for at sikre den investerede vejkapital.

 


Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 50 Frigivelse af anlægsmidler til cykelstiprojekter

Sagsbeskrivelse

Der er i anlægsbudgettet for 2015 afsat 15,5 mio. kr. til etablering af cykelstier til Bredstrup og Bøgeskov, mens der er afsat 1,955 mio. kr. til cykelstier på Adelvej og Indre Ringvej, se sag nr. 14/2005. Disse midler ønskes frigivet.


Midlerne bruges til at igangsætte de to puljestøttede projekter på Indre Ringvej og Adelvej til samt på anlæggelse af stien langs Bredstrupvej og Bøgeskovvej/Egeskovvej.


Adelvej – 1,2 km enkeltrettede cykelstier

Opgradering fra kantbaner til enkeltrettede cykelstier i begge retninger, flytning af et fodgængerfelt og opgradering af en eksisterende offentlig sti.

Projektering og udbud igangsættes i sommeren 2015.

 

Indre Ringvej - 0,8 km enkeltrettede cykelstier.

Etablering af enkeltrettede cykelstier på strækningen fra Treldevej til Fælledvej samt etablering af forbedret krydsningsmulighed på strækningen.

Projektering, udbud og anlæg igangsættes, og stierne forventes udført i 2015.

 

Bredstrupvej – 2,2 km dobbeltrettet cykelsti

Etablering af dobbeltrettet cykelsti langs den nordlige del af Bredstrupvej fra Ydre Ringvej til Ågade.

Projektering, dialog med beboerforening mv., ekspropriation, udbud og anlæg forventes udført i 2015.

 

Bøgeskovvej/Egeskovvej

Dialog med beboerforening mv. samt indledende arbejde opstartes.

Skitseprojekt udføres og præsenteres for By- og Teknikudvalget i sommeren 2015.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på samlet 17,455 mio. frigives, og anvendes til projektering og etablering af cykelstierne.  


Mio. kr.

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse


 

 

 

 

 

 

 

Midler til cykelstier (xa-50103)

 

 

 

 

1,955

Cykelstier Bredstrup og Bøgeskov (xa-50140)

 

 

 

 

15,500

5402000000 Veje og parker, drift

 

0,037 

0,037

0,37

0,037

 

 

5403000000 Vintertjeneste

 

0,166 

0,166 

0,166 

0,166 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,203

0,203

0,203

0,203

 

 


Vurdering

Det vurderes, at det er nødvendigt at frigive de afsatte midler, så projekterne kan igangsættes. Der vil senere blive behov for at afsætte midler på budgettet til den fremtidige drift af stierne, således at stierne efterfølgende kan holdes i god og forsvarlig stand.  

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, 

  1. at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer 
  1. at ekspropriationsudvalget bemyndiges til at indlede forhandlinger med de berørte lodsejere med henblik på indgåelse af aftaler om erhvervelse af arealer til projektet om fornødent ved ekspropriation

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Godkendt som indstillet med den bemærkning, at udvalget opfordrer til, at der laves frivillige aftaler om erhvervelse af arealer til projektet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales som indstillet af By- og Teknikudvalget.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet som indstillet af By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget


Punkt 51 Høringssvar vedr. fællesledelse mellem 10´ende og Ungdomsskolen

Sagsbeskrivelse

Udvalget skal behandle et forslag om fællesledelse og fælles styrelsesvedtægt for 10´ende Fredericia og Fredericia Ungdomsskole med henblik på indhentning af udtagelse fra bestyrelsen for 10´ende og ungdomsskolebestyrelsen.


Formålet med fælles ledelse er at målrette og skabe helhed i kommunens indsats for at gøre alle unge uddannelsesparate og hjælpe dem til at gennemføre en ungdomsuddannelse.


Fælles ledelse kan blandt andet bidrage til:


·  et bedre indblik i og overblik over de unges uddannelses- og udviklingsbehov

·  koordineret strategi, fokus og prioritering

·  et fagligt miljø med høj kvalitet, som kan sikre faglig sparring og udvikling for både elever og medarbejdere

·  hurtig, fleksibel og helhedsorienteret opgaveløsning

·  bedre mulighed for at støtte op om udviklingstruede unge i et tæt tværfagligt samarbejde

·  bedre platform for ungedemokrati


Den fælles platform for etableringen kommer til at hedde ”Ung Fredericia”.


Der er udarbejdet et udkast til styrelsesvedtægt for den fælles bestyrelse. Styrelsesvedtægten danner rammen for etablering og beslutningskompetencen i den fælles bestyrelse.


Udkastet til styrelsesvedtægt for den fælles bestyrelse har været i høring hos bestyrelserne for 10´ende samt ungdomsskolen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Lovhjemmel til fællesledelse og etablering af Ung Fredericia vil ske efter reglerne om fælles ledelse i Folkeskoleloven (nr. LBK 665 af 20. juni 2014) § 24b.


Der er indkommet 2 høringssvar fra de 2 bestyrelser på 10´ende og Ungdomsskolen.


Bestyrelsen ved 10´ende Fredericia ”anbefaler den nye styrelsesvedtægt og de nye muligheder for bestyrelsessammensætning.”


Bestyrelsen ved Ungdomsskolen i Fredericia foreslår en række ændringer:


§ 1 stk. 8.: ”Lederen af Ung Fredericia og lederen af ungdomsskolen deltager uden stemmeret. Lederen af Ung Fredericia fører protokollen for bestyrelsen, og i dennes fravær er det lederen af ungdomsskolen, der fører protokollen:”


§2 stk. 4.: ”Lederen af Ung Fredericia indkalder samtlige månedslønnede (min. 8 ugentlige timer) medarbejdere til en valghandling for henholdsvis 10. klassetilbuddet og ungdomsskolevirksomheden. Valghandlingen afholdes ved hvert skoleårs begyndelse. Alle månedslønnede medarbejdere kan stille op til valg. De to medarbejdere fra henholdsvis 10. klassetilbuddet og ungdomsskolevirksomheden, der har fået flest stemmer er valgt.”


§2 stk. 6.: ”Elevrepræsentanterne og deres stedfortrædere vælges af og bland elevrådet/elevforsamlingen i henholdsvis 10. klassetilbuddet og Ungdomsskolen. Valget afholdes ved hvert skoleårs begyndelse og glæder for et år ad gangen. De to elever, fra henholdsvis 10. klassetilbuddet og ungdomsskolen, som har fået flest stemmer er valgt.


§10 stk. 8.: ” Lederen af Ung Fredericia ansætter og afskediger i samarbejde med lederen af 10´ende og lederen af ungdomsskolen øvrige medarbejdere i Ung Fredericia jf. Fredericia Kommunes retningslinjer. Bestyrelsen og lederen af det aktuelle ansvarsområde er repræsenteret i ansættelsesudvalg for ansættelse af fuldtidsansatte månedslønnede.

Såfremt der er tale om timelønnede/månedslønnede medarbejdere, som ikke er fuldtidsansatte, er det den enkelte leder af ungdomsskolen eller 10´ende, som foretager ansættelse og afskedigelse.”


Børn og Unge har efterfølgende, i samarbejde med afdelingsskolelederen for 10´ende, den konstituerede leder af ungdomsskolen og afdelingslederen for 10´ende, udarbejdet følgende ændringsforslag til styrelsesvedtægten:


§ 1 stk. 8.: ”Lederen af Ung Fredericia, afdelingsskolelederen ved ungdomsskolen samt afdelingsskolelederen ved 10´ende deltager uden stemmeret. Ledelsen af Ung Fredericia fører protokollen for bestyrelsen.”


§2 stk. 4.: ”Lederen af Ung Fredericia indkalder samtlige månedslønnede (min. 8 ugentlige timer) medarbejdere til en valghandling for henholdsvis 10. klassetilbuddet og ungdomsskolevirksomheden. Valghandlingen afholdes ved hvert skoleårs begyndelse. Alle månedslønnede medarbejdere kan stille op til valg. De to medarbejdere fra henholdsvis 10. klassetilbuddet og ungdomsskolevirksomheden, der har fået flest stemmer er valgt.”


§2 stk. 6.: ”Elevrepræsentanterne og deres stedfortrædere vælges af og bland elevrådet/elevforsamlingen i henholdsvis 10. klassetilbuddet og Ungdomsskolen. Valget afholdes ved hvert skoleårs begyndelse og glæder for et år ad gangen. De to elever, fra henholdsvis 10. klassetilbuddet og ungdomsskolen, som har fået flest stemmer er valgt.


§10 stk. 8. tilføjelse: ”Lederen af Ung Fredericia ansætter og afskediger i samarbejde med afdelingsskolelederen ved 10´ende og afdelingsskolelederen ved ungdomsskolen øvrige medarbejdere i Ung Fredericia jf. Fredericia Kommunes retningslinjer. Bestyrelsen og lederen af det aktuelle ansvarsområde er repræsenteret i ansættelsesudvalg for ansættelse af fuldtidsansatte månedslønnede.

Såfremt der er tale om timelønnede/månedslønnede medarbejdere, som ikke er fuldtidsansatte, kan lederen af Ung Fredericia uddelegere kompetencen til ansættelse og afskedigelse af disse til afdelingsskolelederen ved ungdomsskolen eller afdelingsskolelederen ved 10´ende.”


Disse forslag er indarbejdet i bilaget ”Ændret forslag til styrelsesvedtægt for Ung Fredericia 2015 udarbejdet 0503 2015.”


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at styrelsesvedtægten for Ung Fredericia sendes til endelig vedtagelse i byrådet med de ændringer foreslået af Børn og Unge, i samarbejde med afdelingsskolelederen for 10´ende, den konstituerede leder af ungdomsskolen og afdelingslederen for 10´ende, samt at der indføres fælles ledelse mellem 10´ende og ungdomsskolen, under navnet Ung Fredericia, pr. 1. august 2015.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-03-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget tiltræder Børn og Unges indstilling.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 52 Tilbygning til Fredericia Teater

Sagsbeskrivelse

Fredericia Teater har modtaget et varsel om påbud om lovliggørelse af en midlertidig pavillon opført bag lille scene på teatret. I forlængelse heraf har teatret rettet henvendelse til kommunen med henblik på at finde en permanent løsning på behovet for at have en kunstnergarderobe bad den lille scene. Der henvises til bilag 1, brev fra Fredericia Teater til Borgmesterkontoret. Endvidere henvises til bilag 2, der angiver placeringen af den nuværende midlertidige løsning.


I brevet til kommunen jf. bilag 1 er gaderobefaciliteterne bag lille scene en nødvendighed i forbindelse med fremførelse af forestillinger på denne scene. En nedrivning af den midlertidige pavillon på nuværende tidspunkt vil være en udfordring i forhold til gennemførelse af de allerede planlagte forestillinger frem til 25. maj 2015. I perioden fra 25. maj til 1. september 2015 er der ikke programsat forestillinger. Fredericia Teater foreslå derfor følgende løsning:

  • Der søges om en kortvarig forlængelse af den midlertidige byggetilladelse vedrørende den midlertidige pavillon. Denne sag håndteres af Plan & Byg
  • Herefter nedbrydes den nuværende pavillon på teatrets regning, og kommunen som ejer opfører en ny permanent pavillon, der opfylder teatrets behov. Samme placering som den nuværende pavillon.

Teateret har udarbejdet et skitseforslag, en ny pavillon i to plan på i alt 55 m² med et grundplan på 27,5 m². Forslaget fremgår af bilag 3 og opfylder behovet for plads til kunstnergarderobe. Med udgangspunkt i dette skitseforslag har Ejendomsafdelingen baseret på nøgletal estimeret en samlet pris på 1,375 mio. kr. alt inklusiv.  Der er tale om en forholdsvis høj kvadratmeterpris, blandt andet som følge af:

  • At det er en tilbygning til eksisterende bygning
  • At der er relativt få kvadratmeter og i to plan
  • Nuværende pavillon er placeret over en spildevandsbrønd, ledninger mv. skal flyttes
  • Fundamentet under den nuværende pavillon skal fjernes og nyt skal opføres

Ejendomsafdelingen ønsker at udbyde projektet i licitation med henblik på at opnå den bedst mulige pris. Vedrørende den estimerede pris på 1,375 mio. kr. henvises til bilag 4.


Teatret har ladet udarbejde et overslag fra lokal håndværker, det udgør i alt omkring 0,700 mio. kr., men det er mangelfuldt:

  • Tager ikke højde for at nuværende fundament skal fjernes og nyt skal etableres
  • Flytningen af spildevandsbrønd og ledninger er ikke inkluderet
  • Tekniske installationer er ikke inkluderet, EL og VVS
  • Projektering og teknisk assistance til beregninger er ikke med

De 0,700 mio. kr. omfatter således kun ”pavillonens ydre skal”.

 

Teatret beder om en hastebehandling af projektet med henblik på, at den nye permanente pavillon kan opføres i perioden fra 25. maj til 1. september 2015, hvor der ikke er programsat forestillinger. Tidsplanen ser ud som følger:

  • Politisk behandling, Byrådets godkendelse 11. april 2015
  • Projektering, afsluttet senest den 15. april 2015
  • Byggesagsbehandling, afsluttet senest 25. maj 2015
  • Gennemførelse af byggeriet, fra 25. maj til 1. september 2015
  • Klar til ibrugtagning 1. september 2015

Det er en stam tidsplan, hvorfor projekteringen påbegyndes hurtigst.

Økonomiske konsekvenser


Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Ny pavillon til Fredericia Teater (XA-10041)

BTU

1,375

 

 

 

 

1,375

1,375

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

1,375

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

Vurdering

Ud fra Fredericia Teaters beskrivelse vurderer Ejendomsafdelingen, at det er nødvendigt at etablere den nye pavillon til kunstnergarderobe. Prisen per kvadratmeter byggeri er forholdsvis høj, hvilket der er redegjort for i sagsbeskrivelsen. Beregningerne er baseret på et ikke færdigt skitseforslag modtaget fra teatret, og ejendomsafdelingen har en forventning om, at der ved at udbyde projektet i licitation sandsynligvis kan spares på byggeomkostningerne.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller:

1)  At der opføres en ny pavillon ud fra det foreliggende skitseforslag i bilag 3

2)  At Byrådet godkender forslaget til finansiering som er angivet under økonomiske konsekvenser

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 17-03-2015

Socialdemokraterne, Venstre, Dansk Folkeparti stemte for, at anbefale Byrådet, at følge indstilling. Konservative undlod at stemme.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

A, F, O og V anbefaler indstillingen. C undlod at stemme.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Et flertal bestående af A, F, O, V og Ø godkendte indstillingen. Et mindretal bestående af C undlod at stemme.


Punkt 53 Samarbejdsaftale mellem Middelfart Kommune og Fredericia Kommune om Bridgewalking

Sagsbeskrivelse

Bridgewalking etableres som et samarbejde mellem Middelfart Kommune og Fredericia Kommune med det formål 1) at drive og udvikle attraktionen Bridgewalking på en sikker og professionel måde og 2) at et fremtidist overskud fra Bridgewalking anvendes til naturaktiviteter og til at fremme turisme i Lillebæltområdet.


De nærmere vilkår for samarbejdet er beskrevet i vedlagte samarbejdsaftale.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at samarbejdsaftalen vedrørende Bridgewalking godkendes.


Beslutning i Økonomiudvalget den 07-04-2015

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet.


Punkt 54 Byrådets vision for Fredericia 2020

Sagsbeskrivelse

Fredericia Byråd har igennem det seneste år, i samarbejde med borgere, foreninger og erhvervsliv, arbejdet på at lave en ny vision for Fredericia Kommune.

På workshops og borgermøder har borgerne haft mulighed for at komme med deres ideer til den nye vision, og Byrådet har løbende arbejdet videre med de ideer. Det arbejde er blevet til en vision for udviklingen af Fredericia Kommune frem mod år 2020.


Visionen optegner de store linjer for udviklingen af Fredericia, og frem til 2020 vil byrådet sammen med kommunens medarbejdere og interessenter udmønte visionen i konkrete strategier og politikker.


Indstillinger

Borgmesteren indstiller til Byrådet:

  1. At Byrådets vision for Fredericia Kommune 2020 vedtages

Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet, dog således at overskriften ”En grøn kulturkommune” ændres til ”En grøn kultur – og idrætskommune”.


Punkt 55 Ansøgning om tilskud - DanmarkC TV

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget en ansøgning fra DanmarkC TV angående tilskud til en DNMG boks. Der ansøges om 230.000 kr. fra Brandingpuljen, hvilket svarer til anskaffelsesværdien for boksen. I brandingpuljen er der afsat midler til en mediepulje.


Den fremsendte ansøgning er vedlagt som bilag på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Øget branding (XA-20012), Økonomiudvalget

 

 

 

 

 

0,230

0,230

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.


Indstillinger

Økonomi og Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller:


1.  at byrådet tager stilling til om ansøgningen fra DanmarkC TV skal imødekommes.

2.  at byrådet bemyndiger administrationen til at udfærdige aftale med DanmarkC TV, hvis ansøgningen imødekommes.

3.  at budgettet tilrettes med de under Økonomiske konsekvenser anførte ændringer, hvis ansøgningen imødekommes.

 


Beslutning i Økonomiudvalget den 13-04-2015

Økonomiudvalget anbefaler at ansøgningen imødekommes, samt pkt. 2 og 3.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Byrådet vedtog at imødekomme ansøgningen samt at tiltræde pkt. 2 og 3.


Punkt 56 Ansøgning om, at butikkerne kan holde åbent Grundlovsdag

Sagsbeskrivelse

Fredag den 5. juni 2015 (Grundlovsdag) får Fredericia besøg af krydstogtskibet Celebrity Silhouette.


Dagen er en festdag for Fredericia med en række arrangementer i byen. De 2.800 gæster og 1.500 besætningsmedlemmer skulle derfor gerne have mulighed for at oplever Fredericia fra sin bedste side.


Imidlertid er Grundlovsdag en lukkedag for byens detailbutikker, med undtagelse af visse dagligvarebutikker. For at sikre muligheden for, at byens gæster kan få en så optimal oplevelse af Fredericia som by, både i forhold til turisme og handelsliv, foreslås det, at Erhvervsstyrelsen ansøges om, at byens detailbutikker kan få lov til at holde åbent Grundlovsdag.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byråds- og ledelsessekretariatet skal bemærke, at der i øjeblikket er en restriktiv praksis fra Erhvervsstyrelsens side i forhold til at give dispensationer fra Lukkeloven.


En foreståede og formentlig kommende lovændring har imidlertid til hensigt, at gøre det mere lempeligt, at få en dispensation fra Lukkeloven ved særlig lejligheder. Det betyder, at det ikke vil være helt udelukket, at der kan opnås en dispensation fra Lukkelovens regler.


På den baggrund er der udarbejdet et brevudkast til Erhvervsstyrelsen, hvori Fredericia Kommune anmoder om dispensation til at byens detailbutikker kan holde åbent Grundlovsdag.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til byrådet, at der fremsendes ansøgning til Erhvervsstyrelsen om dispensation til at byens detailhandelsbutikker kan holde åbent Grundlovsdag 2015.


Bilag

Brevudkast.


Beslutning i Byrådet den 13-04-2015

Godkendt som indstillet


Punkt 57 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 58 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 59 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 60 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 61 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 62 Salg af ejendom (Lukket)