Byrådet - 15-12-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 15 december, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 166 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt.


Punkt 167 D.S.I. Kraches Gård

Sagsbeskrivelse

Kraches Gård er en selvejende ungdomsboliginstitution som betjener bl.a. Maskinmesterskolen. 


Byrådet godkendte på sit møde den 10-09-2012, at Fredericia Kommune kunne dække underskudssaldoen i årsregnskabet for 2010/2011. Samtidig garanteredes for underskudsdækning i årsregnskab 2011/2012. på kr. 282.091.


Beløbet er dog efter regnskabsårets afslutning noget højere. Underskud for 2010/11 udgjorde 224.052,71 kr. og for 2011/12 var underskuddet 366.377,25 kr. - samlet 590.429,96 kr.


Det er muligt jvf. boligbyggerilovens § 74 for en kommune at give tilsagn om lån, garanti eller tilskud til ungdomsboliger, når det skønnes at være påkrævet for ungdomsboligernes fortsatte drift.


Det følger endvidere, af bek. 666 af den 27. september 1991, at ved likvidation anvendes de fremkomme midler i første række til betaling af gæld. Er der herefter noget tilbage, bestemmer Bygge- og Boligstyrelsen anvendelsen heraf efter indstilling fra likvidator og kommunalbestyrelsen.


Efter konkursboet for ungdomsboligerne på Møllebo Allé viste det sig at der var et overskud. Beløbet blev opgjort til 1.468.000 kr.


Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter tiltrådte med henvisning til § 14, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 666 af 27. september 1991 om organisation i ungdomsboliger, der er opført med offentlig støtte, som ændret ved § 1 i bekendtgørelse nr. 193 af 15. marts 1994 (organisationsbekendtgørelsen), at overskydende provenu i konkursboet efter D.S.I. Møllebo Allés Ungdomsboliger på mere end 1 mio. kr. delvist kunne anvendes sikring af den videre drift for D.S.I. ungdomsboliginstitution Kraches Gård, ved nulstilling af driftsunderskud.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget at anbefaler over for Byrådet at beløbet 590.429,96 kr. frigives fra provenu efter konkursboet efter D.S.I. Møllebo Allés Ungdomsboliger.


Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 168 Støttesag, boli.nu, Korskærparken - afd. 10

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte den 10. december 2012 skema A for bolig.nu afdeling 10, Korskærparken samt stillede kommunal garanti jf. almenboliglovens § 91, stk. 6 med an anskaffelsessum på 132.396.415 kr.


Den 4. marts 2013 godkendte Byrådet en stigning i anskaffelsessummen således at den nye anskaffelsessum blev på 165.744.508 kr. Denne stigning skete på grund af den overordnede landsdækkende beregning af beboerbetalingsprocenten i Landsbyggefondens renoveringsstøttesager.


Boligselskabet har nu bedt kommunen om at godkende en ny anskaffelsessum, idet der er overskridelser på de støttede og ustøttede arbejder, overskridelserne skyldes :


·         Forøgede byggepladsudgifter
·         Ekstra udgifter til ombygning af boliger
·         Øgede udgifter til asbestsanering
·         Tætning mellem ombyggede boliger
·         Øgede udgifter til genhusning og tomgang.

På den baggrund søger boligselskabet om godkendelse på ny forhøjet støttebeløb ved godkendelse af skema B. Beløbet er kr. 202.998.000.


Landsbyggefonden har godkendt stigningen under forudsætning af kommunens godkendelse.


Kommunal garanti stilles efter almenboliglovens § 91 stk. 6.


Økonomiske konsekvenser

Den forøgede anskaffelsessum betyder en stigning i den kommunale garanti, som kommunen skal stille. Det har ikke betydning for kommunens låneramme.


Vurdering

Samlet afgav Fredericia Kommune i marts et tilsagn på kr. 165.744.508. Der ansøges om en forhøjelse til 202.998.000 kr. Det er en forhøjelse på 37.253.492 kr.


Det vurderes, at ansøgningen alene omfatter godkendelse af skema B, samt at kommunen stiller kommunegaranti efter reglerne i almenboliglovens § 91, stk. 6. Det følger endvidere af almenboliglovens § 91, stk. 7, at det er en forudsætning for kommunalbestyrelsens garanti efter stk. 6, at Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen. Landsbyggefondens forpligtelse efter 1. pkt. er dog begrænset til indestående i landsdispositionsfonden.


Garantistillelsen påvirker ikke kommunens låneramme jf. § 3, stk. 2, 1 pkt. i Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. 


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget over for Byrådet at anbefale:


1.  At meddele tilsagn til forøget anskaffelsessum på samlet 202.998.000 kr.


2.  At godkende at kommunen stiller kommunalgaranti for de optagne lån. Garantien omfatter den del af lånet, som på tidspunktet for lånets optagelse har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi. Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 169 Renoveringsstøttesag - Boligkontoret Fredericia, afd. 318, Ryes Plads

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget en ansøgning fra Boligkontoret Fredericia vedr. en renoveringsstøttesag omhandlende boligorganisationens afdeling 318, Ryes Plads.


Lovgrundlag: Almenboliglovens § 91 (lovbekendtgørelse 1023 af 21. august 2013), Landsbyggefondens regulativ og vejledning om støtte til opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning, sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i alment byggeri.


Kommunen har modtaget ansøgning, skema A, referat af afdelingsmøde med godkendelse af lejestigninger, og overslag over garantikravet fra det långivende realkreditinstitut. Der foreligger en skitse fra Landsbyggefonden, som har taget stilling til fordelingen mellem støttede lån og forbedringer.


Finansiering - Garanti



Beløb

Kreditforening – støttet lån

27.834.000

Kreditforening – ustøttet lån

6.766.000

Egne midler, henlæggelser

500.000

Tilskud fra trækningsretten i LBF

2.000.000

I alt

37.100.000


Det er oplyst, at Landsbyggefonden finder, at lejen vil kunne udgøre 728,- kr. pr. kvadratmeter efter tilskud (kapitaltilførsel via femtedelsordningen).


Det er angivet, at der skal stilles kommunal garanti for både støttet og ustøttet lån.


Landsbyggefonden forudsætter, for at den samlede byggesag kan gennemføres, skal der tillige godkendes en kapitaltilførsel på i alt 1.000.000 kr. (1/5-dels ordning), svarende til en kommunal andel på 200.000 kr.

Økonomiske konsekvenser


Kommunen skal påtage sig den garantiforpligtelse, som følger af optagelsen af de støttebærende lån (med ydelsesstøtte fra Landsbyggefonden). 


Der er i budget 2014 et restbudget tilbage på Indskud i Landsbyggefonden – pulje til skimmelsvamp på 0,200 mio. kr.


Der søges om justering af budgettet på følgende måde:


Tekst
(beløb i mio. kr.)

nr.

TB 2014

TB 2015

TB 2016

TB 2017

TB 2018

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Indskud i Landsbyggefonden - Skimmelsvamp; pulje

824xxx

-0,200







Kapitaltilførsel - Boligkontoret Fredericia,afd. 318, Ryesgården

924xxx

0,200




 0,200

 0,200










I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)


0,000

0,000

0,000

0,000

0,000



Vurdering

Det er oplyst, at der er flere forhold som gør renovering nødvendig.


Bygningerne renoveres, blandt andet udføres følgende arbejder:

 

-  Ny gulvkonstruktion

-  Tagrenovering

-  Facaderenovering

-  Vinduer og døre udskiftes/renoveres

-  Indmuring af pap for spærring af opstigende grundfugt.

-  Køkken og bad renoveres

-  Installationer til bad og køkken fornyes

-  Der installeres decentralt balanceret ventilationsanlæg i hvert lejemål. 

 

 

Ifølge almenboliglovens § 37 skal arbejder forlægges til godkendelse på afdelingsmøde inden arbejdet iværksættes. Kommunen har modtaget referat fra ekstraordinært afdelingsmøde afholdt den 3. juni 2014. Samtlige fremmødte stemte for forslaget.


Sagen behandles af Landbyggefonden som en støttesag efter reglerne i almenboliglovens § 91, hvortil Landsbyggefonden yder ydelsesstøtte efter lovens regler herom.


Det er en forudsætning for Landsbyggefondens støtte, at kommunen stiller en garanti jf. almenboliglovens § 91, stk. 6. Landsbyggefonden regaranterer for halvdelen af kommunens eventuelle tab som følge af garantiforpligtigelsen efter reglerne i almenboliglovens § 91, stk. 7.


Det vurderes, at renoveringerne er nødvendige således at også boligerne i fremtiden vil være attraktive og tidssvarende. Det er tillige oplyst, at der er væsentlige forhold i forhold til boligernes tilstand som gør, at der vurderes at de ustøttede arbejder kan betragtes som ekstraordinære jf. almenboligloven § 98.


For så vidt angår de støttede og ustøttede lån har kommunen modtaget lånetilbud fra boligselskabet.


Garanti for lån ydet jf. almenboliglovens § 91 og § 98 påvirker ikke den kommunale låneramme.


For så vidt angår kapitaltilførslen vil denne være en forudsætning for projektets gennemførsel.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget over for Byrådet at anbefale at:


  1. at der meddeles tilsagn til renovering, skema A og godkendes en anskaffelsessum på 27.834.000 for byggeskader, miljøforbedrende foranstaltninger og forbedringer samtidig godkendes hermed den indeholdte lejeforhøjelse på 9,00 %.  
  2. at Byrådet godkender, at der kan optages lån til de støttede arbejder og til ustøttet forbedrings lån på 27.834.000 kr. (anskaffelsessum) til støttet lån og 6.766.000 kr. til ustøttede lån. 
  3. at godkende, at kommunen påtager sig de oplyste garantier, dog med regaranti fra Landsbyggefonden for så vidt angår de af fonden støttede lån. Garantien omfatter den del af lånet, som på tidspunktet for lånets optagelse har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi. Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen.  
  1. At budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer (frigivelse af 200.000 kr. til kapitaltilførsel).

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 25-11-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 170 Revision af vedtægter for DSI Skærbæk Fiskerihavn

Sagsbeskrivelse

I forlængelse af, at formanden for bestyrelsen i DSI Skærbæk Fiskerihavn, har nedlagt sit mandat har den resterende bestyrelse fremsendt nye revidere vedtægter for bestyrelsen til Fredericia Kommunes godkendelse.


Den væsentligste ændring i vedtægten er sammensætningen af bestyrelsen.


Den gældende vedtægt § 3 om ledelsen har følgende indhold om udpegning af bestyrelsesmedlemmer:


”Havnen ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer, der vælges af følgende:

  • 1 medlem vælges af Vejle Amtsråd blandt dets medlemmer.
  • 3 medlemmer vælges af Fredericia Byråd. 2 udpeges blandt byrådets medlemmer og den tredje skal være en person, der er bygningskyndig og forventes at have faglig indsigt i vedligeholdelse af havnen.
  • 2 medlemmer vælges af Skærbæk og Omegns Fiskeriforening. Kun foreningens medlemmer stemmeret, idet det er forudsat, at enhver, der driver fiskeri som hovederhverv og er bosiddende i Fredericia Kommune, kan optages som medlem af foreningen.
  • 1 medlem vælges blandt bidragsyderne til havnen. Tidligere noterede bidragsydere til havnen har stemmeret samt fremtidige bidragsydere, der mindst 1 år forud for valget har ydet et bidrag på mindst 200 kr.”

Den foreslåede nye vedtægt § 3 om ledelsen har følgende indhold om udpegning af bestyrelsesmedlemmer:

”Havnen ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer, der udpeges på følgende vis:

  • 2 medlemmer samt disses personlige suppleanter udpeges af Fredericia Byråd. De 2 medlemmer samt deres suppleanter skal være medlemmer af kommunalbestyrelsen.
  • 1 medlem, med relevant teknisk baggrund udpeges af Fredericia Byråd. Udpegning sker efter en ny valgperiode til Fredericia Byråd.
  • 2 medlemmer udpeges af de lokale fiskere, der driver erhvervsmæssigt fiskeri.
  • 2 medlemmer udpeges af og blandt de øvrige faste brugere af havnen (lejemål, fritidsfiskere m.v.) der har været brugere af havnen i mere end 1 år samt de bidragsydere, der forud for den 1. januar 2007 har ydet bidrag til havnen.”

Herudover er der nogle mindre ændringer til vedtægtens § 3. De fleste af disse har karakter af en modernisering af vedtægten. Dog er der en enkelt mere væsentlig ændring om, at det fremadrettet bliver muligt, at bestyrelsen kan vedtage, at der skal ydes vederlag til bestyrelsens medlemmer. I den gældende vedtægt kunne der alene ydes vederlag til formanden og det bygningssagkyndige medlem i.f.m særligt tidskrævende arbejde.


Til vedtægtens § 5 om tegningsret og prokura er der tilføjet, at ”Dispositioner, der forhøjer risikoen for, at Fredericia Kommunes garanti bliver aktuel, kan alene foretages med Fredericia Kommunes forudgående accept.”


Til vedtægtens § 6 om regnskab er der nogle ændringer, der har karakter af en modernisering af vedtægten.


I forhold til vedtægtens § 7 om revision fremgår det både af den gældende vedtægt og den foreslåede nye vedtægt, at regnskab skal godkendes af Fredericia Kommune. Dette er ikke nødvendigt og Fredericia Kommune er ikke tilsynsmyndighed i.f.t havnen. Det er tilstrækkeligt, at Fredericia Kommune får regnskabet, på samme måde som budgettet, til orientering. Fredericia Kommune er tilstrækkeligt sikret med tilføjelsen i § 5 og kravet om Fredericia Kommunes godkendelse af vedtægtsændringer.


Der er herudover i de forskellige bestemmelser foretaget mindre ændringer af vedtægten, der alle har karakter af at være en modernisering af vedtægten. Ingen af disse har betydning for Fredericia Kommune.


Såvel gældende vedtægter som forslag til nye vedtægter beror på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byråds- og ledelsessekretariatet skal bemærke, at vedtægten for DSI Skærbæk Fiskerihavn gennem en længere periode har været utidssvarende. Særligt har bestemmelsen omkring udpegning af bestyrelsesmedlemmer været utidssvarende da Vejle Amtsråd ikke længere eksistere og Skærbæk og Omegns Fiskeriforening er blevet en del af den større brancheorganisation Bælternes Fiskeriforening.


Herudover lever forslaget til den nye vedtægt op til kravet om, at Fredericia Kommune ikke må have bestemmende indflydelse i bestyrelsen da Fredericia Kommune alene udpeger 3 ud af 7 bestyrelsesmedlemmer. Såfremt Fredericia Kommune opnår bestemmende indflydelse i bestyrelsen vil det betyde, at havnens organisationsform skulle ændres fra at være en selvejende institution til at være en kommunal havn.


Til orientering kan oplyses, at den omtalte garantiforpligtelse som Fredericia Kommune har i.f.t DSI Skærbæk Fiskerihavn ikke kan dokumenteres i form af et egentligt garantidokument. Garantien stammer fra diverse anlægsarbejder i havnen i 1960erne og senest i 1971, hvor det daværende Ministerium for Offentlige Arbejder som et standardvilkår for sin tilladelse til et anlægsprojekt i en havn bl.a. stillede krav om, at beliggenhedskommunen påtog sig garanti for dækning af eventuelle overskridelser af overslagssummen og for anlæggets fremtidige vedligeholdelse. Garantien stammer fra den daværende Taulov Kommune.


Fredericia Kommunes interesse i, at DSI Skærbæk Fiskerihavn ikke forøger risikoen for den af kommunen stillede garanti er tilstrækkeligt sikret bestemmelsen i § 5 om, at ”Dispositioner, der forhøjer risikoen for, at Fredericia Kommunes garanti bliver aktuel, kan alene foretages med Fredericia Kommunes accept.” Sikring af denne interesse suppleres med, at Fredericia Kommune skal have såvel regnskaber som budgetter til orientering samt det forhold, at vedtægtsændringer kræver kommunens godkendelse.


Fredericia Kommune kan ikke herudover stille krav til vedtægtens indhold. Det er kommunens opgave, at sikre sig, at garantien ikke forringes. Det bemærkes i den forbindelse, at Fredericia Kommunes interesser i DSI Skærbæk Havn kan varetages ved, at der udpeges et mindre antal bestyrelsesmedlemmer af Fredericia Kommune, eksempelvis vil det være tilstrækkeligt at Fredericia Kommune udpeger et enkelt medlem til bestyrelsen.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariat indstiller til økonomiudvalget at anbefale overfor byrådet, at det fremsendte forslag til nye vedtægter for DSI Skærbæk Fiskerihavn godkendes med bemærkning om, at Fredericia Kommune ikke skal godkende regnskabet, men alene have såvel regnskab som budget fremsendt til orientering.


Bilag

Ingen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales, med tilføjelse af følgende til § 3, sidste punkt: ”Disse 2 medlemmer skal være bosiddende i Fredericia Kommune”. Tilføjelsen sker efter ønske fra Skærbæk Fiskerihavns bestyrelse.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet af Økonomiudvalget


Punkt 171 Fredericia Idrætscenter - tilbagebetaling finansieret tillægsbevilling

Sagsbeskrivelse

Fredericia Idrætscenter (FIC) fik i marts godkendt en finansieret tillægsbevilling på 2,0 mil kr. til etablering af klubfitnessfaciliteter i og ved hal 4.


FIC ønskede at finansiere lånet med 0,500 mio. årlig med start i 2017.

Dette blev skærpet ved Byrådets godkendelse af bevillingen, således at der i stedet skulle afdrages med 0,500 mio. kr. i 2015, 2016, 2017 og 2018.


Etableringen er nu tilendebragt og faciliteten er taget i brug af ca. 250 medlemmer fra idrætsforeningerne, Fa. Eliteidræt og FC Fredericia og anlægsprojektet er opgjort til 1,600 mio. kr. Forskellen mellem det bevilgede og det faktiske beløb, skyldes at man på lånetidspunktet havde uafklarede forhold omkring konstruktioner og tekniske løsninger.


Den endelige opgørelse er med som bilag på sagen.


FIC beder sammen med opgørelsen Kultur- og Idrætsudvalget og Byrådet om at revurdere tilbagebetalingen. FIC ønsker, at det årlige afdrag reduceres og samtidig fordeles over fem år således:


•  år 2015: kr. 250.000,

•  år 2016: kr. 350.000,

•  år 2017: kr. 400.000,

•  år 2018: kr. 400.000

•  år 2019: kr. 200.000 (restbeløb)


Det blev beregnet, at tilbagebetalingen kunne finansieres via en forventet stigning i antallet af FICNESS-medlemmer til ca. 1600. FIC forventer ved årets udgang at nå ca. 1200 medlemmer, men tror at det vil tage længere tid end først antaget at nå målet med 1600 medlemmer, bl.a. fordi antallet af fitnessudbydere i kommunen er steget og forventes fortsat at ville stige.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Etableringen af klubfitness lokalet er en naturlig konsekvens af FICs Udviklingsplan 2020, hvor forskellige tilbud om motions- og sundhedsfremmende aktiviteter til en bred målgruppe øges i de nuværende rammer.


FIC’s revurdering af økonomien skal ses i lyset af konsekvenserne af den indarbejdede besparelse i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2015 og overslagsårene. Dertil kommer at FIC i år 2015 og 2016 fortsat er i gang med at afdrage på det tidligere underskud, der opstod med baggrund i finanskrisen.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget fremsender sagen med anbefaling til Økonomiudvalget og Byrådet.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-11-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 172 Udlån af kommunale lokaler ud over Folkeoplysningsloven

Sagsbeskrivelse

I det følgende skelnes mellem tre foreningstyper. De folkeoplysende foreninger (under Folkeoplysningsloven), de almennyttige foreninger (uden for Folkeoplysningsloven) og ikke almennyttige foreninger (også uden for Folkeoplysningsloven).

 

Almennyttige foreninger kan f.eks. være:

  • Patientforeninger
  • Frivillige sociale foreninger
  • selvejende institutioner
  • menighedsråd
  • grundejerforeninger
  • beboerforeninger
  • politiske partier og lignende

Ifølge Folkeoplysningsloven er kommunerne forpligtede til at stille ledige, egnede lokaler og udendørsanlæg vederlagsfrit til rådighed for de godkendte folkeoplysende foreninger. Der opkræves gebyr som jf. loven anvendes som ekstraordinært tilskud til de folkeoplysende foreninger, der enten selv ejer deres lokaler eller er henvist til lejemål.


De ikke almennyttige foreninger låner af og til kommunale lokaler mod et højere gebyr end de folkeoplysende foreninger. Kommunen har ingen forpligtigelser under Folkeoplysningsloven overfor de ikke almennyttige foreninger eller for de almennyttige foreninger.


De almennyttige foreninger har også af og til ønsker om at låne kommunale lokaler. Det kan være til enkelt arrangementer eller til løbende aktiviteter i foreningen.


Denne efterspørgsel synes at være stigende, og der er derfor behov for en stillingtagen til almennyttige foreningers vilkår for brug af kommunale lokaler og faciliteter. Skal de fortsat låne lokaler på de samme vilkår som ikke almennyttige foreninger? Eller skal de have samme status som de folkeoplysende foreninger – eller et sted derimellem?


Lokale

Folkeoplysende

foreninger

Ikke almennyttige og

Almennyttige foreninger

Klasselokaler

Gratis

75 kr. pr. time

Faglokaler

Gratis

75 kr. pr. time

Gymnastiksale

25 kr. pr. time

300 kr. pr. time idræt/bevægelse og

1500 kr. pr. dag til andre aktiviteter.

Skoleidrætshaller

50 kr. pr. time

Samme som gymnastiksale

Fredericia

Idrætscenter

Afhængigt af lokalet og aktiviteten

Afhængigt af lokalet og aktiviteten


De kommunale lokaler må i alle tilfælde ikke lånes ud til arrangementer af kommerciel, forretningsmæssig- eller privat karakter eller til organisationer mv. som har virksomheds- eller driftspræg, eksempelvis arbejdsgiverforeninger, fagforeninger, A-kasser og lignende. Faglige møder for ansatte i kommunen kan dog afholdes i kommunens lokaler.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at det er i Kommunens interesse, at de almennyttige foreninger kan få lov til at låne lokaler mod et gebyr. Det kan være til mødevirksomhed, undervisning, kulturelle, oplysende eller på anden måde almennyttige aktiviteter, til styrkelse af nærdemokrati og deltagelse i foreningslivet.


Gebyret skal være med til at dække strøm, varme og slitage – og tilfalde stedet, hvor lokalet hører til. Et gebyr der på den ene side ikke ligestiller dem med de folkeoplysende foreninger, og på den anden side er billigere end det gebyr, de ikke almennyttige foreninger betaler. 


Lokale

Almennyttige foreninger

Klasselokaler

50 kr. pr. time

Faglokaler

50 kr. pr. time

Gymnastiksale

100 kr. pr. time

Skoleidrætshaller

150 kr. pr. time

Fredericia

Idrætscenter

Afhængigt af lokalet og aktiviteten – men samme niveau som ovenstående.


I forhold til anvisningen af lokaler over en sæson, hvor også de folkeoplysende foreninger søger timer, skal de almennyttige foreninger og ikke almennyttige foreninger tildeles tider sidst, og hvor der er ledig kapacitet. Ved enkelt arrangementer i løbet af året kan alle foreninger anvises lokaler efter først til mølle princippet.


Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at de ikke almennyttige foreninger, der falder udenfor ”almenvellets interesser”, fortsat skal betale det højeste gebyr for benyttelsen.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at:


  1. Der gives tilladelse til udlån af kommunale lokaler til almennyttige foreninger til mødevirksomhed, undervisning, kulturelle, oplysende eller på anden måde almennyttige aktiviteter, til styrkelse af nærdemokrati og deltagelse i foreningslivet.
  2. Kultur, Idræt & Turisme afgør, hvorvidt der er tale om en almennyttig forening.
  3. Følgende takster for udlån af de kommunale lokaler for de almennyttige foreninger gælder:
    • Alm. klasselokale 50 kr./time
    • Faglokale 50 kr. /time
    • Gymnastiksal 100 kr./time
    • Idrætshal 150 kr./time
    • Fredericia Idrætscenter – afhængigt af lokalet og aktiviteten, men samme niveau som ovenstående.
  1. At de almennyttige foreninger i sæsonfordelingen af timer, først tildeles timer efter de folkeoplysende foreninger.
  2. At de nye regler træder i kraft pr. 1.1.2015.
  3. At ordningen evalueres i efteråret 2016.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 05-11-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-11-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 173 Godkendelse af samarbejdsmodel mellem Middelfart og Fredericia Kommune på specialiserede ydelser inden for områderne: høre, tale, syn og IKT

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune hjemtog i 2011-2012 en række opgaver på de specialiserede områder inden for høre, tale, syn og IKT fra Center for Kommunikation og Hjælpemidler i Vejle. Ydelserne omfatter bevilling af særlige hjælpemidler efter Lov om Social Service §§ 112 og 113 og specialundervisning efter Lov om specialundervisning for voksne. Fredericia Kommunes erfaring er, at der kan findes besparelser, samtidig med at opgaverne løses med større kvalitet, mere tværfaglighed, fokus på rehabilitering og nærhed for borgerne.


Middelfart Kommune har siden 2007 fået opgaver på de specialiserede ydelser varetaget gennem en aftale med Center for Rehabilitering og Specialrådgivning i Odense. Opgaverne løses dels i Odense og dels i Middelfart. Det har gennem årene været vanskeligt at få klarhed over, hvilke ydelser der reelt gives til borgerne i kommunen.


Det er fagligt vurderet, at der vil være en række fordele ved et tættere fælleskommunalt samarbejde mellem Middelfart og Fredericia Kommuner på de specialiserede ydelser, som omfatter høre, tale, syn og IKT områderne. Derfor er der arbejdet med nogle modeller for det formaliserede samarbejde.

Byrådet forhåndsgodkendte den 26. juni 2014 forslag om at arbejde videre med etablering af et § 60 selskab. I den videre arbejdsproces stod det dog efterfølgende klart, at der var mange ulemper ved denne løsningsmodel, dels var lederne betænkelige ved at løsrive opgaven fra kommunen og dels var modellen uhensigtsmæssig fordi myndighed og udførerdelen blev adskilt fra hinanden, da myndighedsopgaven lovgivningsmæssigt skal forblive i hver kommune. Endelig var der betænkeligheder i forhold til økonomistyring og bureaukrati.

Den tværkommunale arbejdsgruppe er i stedet for nået frem til at kunne anbefale følgende samarbejdsmodel inden for høre, tale, syn og IKT-områderne:

  • Samarbejdet i opgaveløsningen forudsætter at afdelingsleder, nuværende medarbejdere og nyansatte medarbejdere, der skal varetage de specialiserede opgaver, får ansættelse i både Middelfart og Fredericia Kommune. Alle medarbejdere ansættes hermed i delte stillinger, såvel organisatorisk som fagligt, og de refererer til én fælles leder.
  • Fordeling af timer til specialopgaverne løses ud fra en fordelingsnøgle, som tager afsæt i kommunernes indbyggertal.
  • Den tværkommunale leder og medarbejderne i delte ansættelser får fælles base på Hjælpemidler & Kommunikation i Fredericia Kommune.

 

Inden arbejdet med etablering af et fælles medarbejderteam, hvor alle medarbejdere arbejder på samme matrikel, men i delte ansættelser, er der brug for en godkendelse fra de to kommunalbestyrelser til samarbejdsmodellen. Derfor forelægges denne sagsindstilling sideløbende i de to kommuners fagudvalg og kommunalbestyrelser. Samarbejdsaftalen vedlægges som bilag og uddybes på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Der vil for Fredericia Kommune ikke være en ekstraudgift forbundet med dette fælleskommunale samarbejde. Omvendt er det ikke muligt at tage stilling til, om der kan forventes yderligere besparelser på området i Fredericia Kommune, da der allerede er gennemført besparelser i forbindelse med hjemtagelsen fra CKHM.

Vurdering

Formålet med en fælles opgaveløsning på de specialiserede ydelser er, at sikre mere nærhed og helhed i de borgerrelaterede ydelser, samt mere gennemskuelighed i den kommunale myndighedsopgave.

Fælles opgaveløsning vil medvirke til at sikre høj faglighed, mulighed for højere grad faglig specialisering og mindre sårbarhed gennem et større borgergrundlag inden for de specialiserede områder. Fælles opgaveløsning vil betyde bedre økonomisk styrbarhed gennem tydelighed omkring de ydelser, der tilbydes borgerne og en samlet set bedre udnyttelse af de økonomiske ressourcer. For Middelfart Kommune vil en fælles opgaveløsning også medføre kortere transporttid for borgerne.

Opgaverne inden for specialiserede ydelser løses forskelligt rundt om i landet. I Region Syddanmark har der hidtil været to regionale centre i (Odense og Vejle) og to kommunalt drevne centre i (Åbenrå og Esbjerg) på området. Regionens tilbud i Odense og Vejle er samlet i Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi (CKV), som både Middelfart og Fredericia Kommuner har god dialog med CKV i det daglige samarbejde og gennem deltagelse i kunderådet for CKV.

Der vil også fremover være særlige specialopgaver, hvor der i hver kommune er ganske få borgere, og hvor der vurderes at være en fordel ved en regional opgaveløsning. Derfor anbefales det, at CKV inviteres med ind i dialogen omkring en fælleskommunal opgaveløsning på området, så det sikres, at borgere med særligt specialiserede behov forsat får disse dækket.

Indstillinger

Pleje og Sundhed indstiller, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget anbefaler Byrådet, at godkende samarbejdsmodellen for det fælles kommunale samarbejde med Middelfart Kommune (bilag 1) på de specialiserede opgaver inden for høre, tale, syn og IKT.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 25-11-2014

Anbefales til godkendelse i Økonomiudvalg og Byråd.

Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 174 Fredericia Spildevand og Energi A/S - godkendelse af takster for 2015

Sagsbeskrivelse

I henhold til § 3 i betalingsloven skal den af et spildevandsforsyningsselskab fastsatte kubikmetertakst og bidrag godkendes af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at taksterne overholder det prisloft, som Forsyningssekretariatet, der er myndighed for spildevandsselskaberne, har fastsat for det pågældende spildevandsforsyningsselskab i henhold til § 6 i vandsektorloven.


På den baggrund har Fredericia Spildevand og Energi A/S med henblik på Fredericia Kommunes godkendelse fremsendt budgetforslag og prisliste for afgifter og gebyrer for 2015 for spildevand.

 

Forsyningssekretariatet har den 30. september 2014 til Fredericia Spildevand og Energi A/S udmeldt et prisloft på 30,60 kr. pr. m3 ekskl. moms for 2015.


Fredericia Spildevand og Energi A/S har i budget for 2015 beregnet en basispris på 22,00 kr. pr. m3 afledt spildevand.


Trappemodellen (indført i 2014), som giver rabat til de store spildevandsforbrugere, implementeres over 5 år. Det betyder, at der i 2015 gives 8 % rabat på mængder mellem 500 og 20.000 m3 og 24 % på mængder over 20.000 m3. Gennemsnitsprisen er for 2015 beregnet til 19,40 kr. pr. m3 afledt spildevand.


Selskabet indførte i 2013 et fast bidrag i afregningen med kunderne.

Det faste bidrag blev indført for at fordele selskabets administrative omkostninger mere jævnt på alle kunder. Det vurderes, at et fast bidrag på 300 kr. ekskl. moms er fornuftigt og dækker de omkostninger, som selskabet har til kundehåndtering, kontorhold mv.

 

Fredericia Spildevand og Energi A/S’ prisliste for 2015 er sammensat således:



2013

Pris ekskl. moms

2014

Pris ekskl. moms

2015

Pris ekskl. moms

Vandafledningsbidrag pr. m³

18,80 kr.

20,60 kr.

22,00 kr.

Fast bidrag, pr. stikledning 

200,00 kr.

300,00 kr.

300,00 kr.

Tilslutningsbidrag – både regn- og spildevand til afløbssystemet pr. boligenhed

47.714,00 kr.

48.429,00 kr.

48.142,00 kr.

Tilslutningsbidrag – ej tilsluttet tag- og overfladevand pr. boligenhed

28.628,40 kr.

29.057,40 kr.

28.885,20 kr.

Øvrige indtægter, herunder tilslutningsbidrag, særbidrag mv. - omregnet til pr. m³


3,24 kr.

2,59 kr.

2,61 kr.

Fredericia Spildevands samlede indtægter pr. m³

22,69 kr.

22,97 kr.

23,00 kr.

Prisloft fra Forsyningssekretariatet på Fredericia Spildevand A/S` samlede maksimale indtægter pr. m³ 

27,59 kr.

25,71

30,60

 Overholdes prisloft

Ja

Ja

Ja


Vandafledningsbidrag pr. m³ i udvalgte andre kommuner 2014 (kr. ekskl. moms): 


København

  16,74

Ballerup

18,54

Fredericia

22,00

Esbjerg 

  22,50

Ålborg

23,05

Varde

  23,41

Vandcenter Syd - Odense

27,90

Vejle

28,50

Vejen

28,60

Kolding

29,80

Arwos-Åbenrå

32,25

Sønderborg

35,90

Provas-Haderslev

36,61

Århus

40,87

Middelfart

41,22

Stevns

48,00


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På grundlag af en gennemgang af Fredericia Spildevand og Energi A/S’ budgetforslag for 2015 og prisliste er det Natur & Miljøs vurdering, at Fredericia Spildevand og Energi A/S overholder det af Forsyningssekretariatet fastsatte prisloft for 2015.


Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet,

at Fredericia Spildevand og Energi A/S’ prisliste for 2015 godkendes.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 25-11-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 175 Fremtidig organisering af erhvervsområdet

Sagsbeskrivelse

Byrådet har i forbindelse med konstitueringen i december 2013 nedsat Erhvervskontaktudvalget under Byrådet med den opgave at arbejde for at udvikle tilliden, samarbejdet og relationerne mellem Fredericia Kommune og erhvervslivet.


Erhvervskontaktudvalget er i den forbindelse gået i tæt dialog med Fredericia Shopping, Fredericia Erhvervsforening, Fredericia Håndværkerforening samt Taulov Transportcenter. Udvalget har sammen med de fire erhvervsforeninger besøgt andre kommuner (erhvervsorganisationer) og har sideløbende dermed også besøgt flere lokale virksomheder. Formålet med ovennævnte proces har været at afdække ’Best Practice’ på erhvervsudviklingsområdet og samtidigt få lokale input til et bedre samarbejde mellem erhvervslivet og kommunen.


På baggrund af inputtene fra ovennævnte proces har Erhvervskontaktudvalget udarbejdet et forslag til, hvordan det fremtidige samarbejde mellem erhvervslivet og Fredericia Kommune kan udvikle sig i en positiv retning. Erhvervskontaktudvalget foreslår etableringen af foreningen Business Fredericia, som fremgår af bilag 1, som skal arbejde aktivt for erhvervsudviklingen i Fredericia Kommune. Erhvervskontaktudvalget har også udarbejdet et forslag til vedtægter for foreningen Business Fredericia, som fremgår af bilag 2.


Forslagene til hhv. organisationsdiagram og vedtægter sendes til behandling i byrådet, som har kompetencen til at vedtage den konkrete organisering for det fremtidige samarbejde. 


Økonomiske konsekvenser

Godkendelsen af vedtægter og organisationsdiagram har for nuværende ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.


Efter den stiftende generalforsamling i Business Fredericia i januar vil der blive udarbejdet en samarbejdsaftale mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia, der bl.a. skal indeholde en beskrivelse af de økonomiske forhold. Samarbejdsaftalen vil blive sendt til godkendelse i økonomiudvalget og i byrådet.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Formanden for erhvervskontaktudvalget indstiller, 

  1. At organisationsdiagrammet og vedtægterne for Business Fredericia godkendes. Dog med bemyndigelse af borgmesteren til at kunne foretage mindre rettelser i forbindelse med den stiftende generalforsamling i Business Fredericia.
  2. At byrådet jf. vedtægterne udpeger borgmesteren og et andet medlem af byrådet (udvalgsformanden, der har ansvaret for erhverv) som bestyrelsesmedlemmer i Business Fredericia.

 


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Et flertal bestående af A, F, O, V og Ø godkendte pkt. 1.

C undlod at stemme.


Pkt. 2 er godkendt som indstillet, dog således at borgmester Jacob Bjerregaard og Pernelle Jensen udpeges som bestyrelsesmedlemmer.


Punkt 176 Udpegning af nyt medlem til bestyrelsen

Sagsbeskrivelse

Bredstrup-Pjedsted Hallen
Sags.nr.: 13/9648     Sagen afgøres i: Byrådet


Sagsbeskrivelse:

Formål med Den selvejende institution Bredstrup-Pjedsted Hallen
Indstitutionen "Bredstrup-Pjedsted Hallen" har til formål at opføre og drive haller til benyttelse for idræt og kulturelle formål.


Organiseringen af Den selvejende institution "Bredstrup-Pjedsted Hallen"
Til at forestå den daglige ledelse af institutionen vælger generalforsamlingen en bestyrelse bestående af indtil syv bestyrelsesmedlemmer fra lokalområdet eller brugere af hallen, samt to bestyrelsesmedlemmer, som udpeges af Byrådet i Fredericia Kommune.


Bestyrelsesmedlem Henrik Mikkelsen, som er udpeget af Byrådet i Fredericia Kommune, ønsker af personlige grunde og årsager at udtræde af bestyrelsen, hvorfor Byrådet skal udpege et nyt medlem.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Indstilling:

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet at udpege et nyt medlem (ikke nødvendigvis byrådsmedlem) til bestyrelsen for Bredstrup-Pjedsted Hallen.


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Byrådet udpegede Charlotte Høgedal,


Punkt 177 Etablering af fælles beredskab i Trekantområdet

Sagsbeskrivelse

I aftalen om kommunernes økonomi for 2015 har KL aftalt med regeringen, at kommunerne senest den 1. januar 2016 skal have etableret op mod og maksimalt 20 beredskabsenheder organiseret i tværkommunale samarbejder. Det betyder i praksis, at antallet af beredskaber reduceres fra 86 til maksimalt 20 i Danmark.


Dannelsen af de fælles beredskaber skal ske indenfor den nuværende beredskabslovs rammer. Kommunerne skal dermed selv medvirke til, at der indgås de relevante aftaler om etablering af en række fælleskommunale selskaber i henhold til Lov om kommunernes styrelse § 60 jf. beredskabslovens § 10, stk. 3.


Det er en del af aftalen mellem KL og regeringen, at kommunerne under et bliver reduceret med 50 mio. kr. i 2015 og med 75 mio. kr. i 2016, som bliver taget i bloktilskuddet. Derudover er det forudsat i aftalen, at der kan frigøres 100 mio. kr. i kommunerne til omprioriteringer i kommunerne. Begge dele udmøntes af selskabet.


Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle Kommuner har drøftet muligheden for et fælles beredskab. Disse drøftelser har ført til, at der nu er klarhed over, at en forudsætning for etableringen af et sådant kommunalt fællesskab på beredskabsområdet betyder, at der skal være enighed mellem kommunerne om en række spørgsmål, ligesom en række spørgsmål bør overlades til den fremtidige ledelse i selskabet.


Af væsentlige spørgsmål, der skal tages stilling til som forudsætning for etablering af et fælles beredskab bestående af Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle Kommuner er følgende:


0.  Der dannes et fælleskommunalt selskab (§ 60 Selskab) og selskabet navngives.

1.  Ansættelse af beredskabsdirektør for det nye fælles beredskab.

2.a Fysisk placering af den overordnede ledelse og administration

2.b Fysisk placering af vagtcentral med tilhørerende operative funktioner.

3.  En administrationsaftale med en af deltagerkommunerne om økonomi, jura, IT, forsikringer, udbud, kommunikation samt løn og personalejuridiske funktioner.

4.  Hvorvidt det nye selskab skal have et uddannelsescenter på Beredskabscenter Gudsø.

5.  Den fysiske placering af en række understøttende funktioner til det operative beredskab.

6.  Hvordan det supplerende frivillige beredskab skal se ud i fremtiden.

7.  Hvilke sideaktiviteter, altså opgaver, som ligger ud over den beredskabsmæssige kerneopgave, selskabet skal kunne løse fremover.

8.  Fysisk placering af den brandtekniske byggesagsbehandling, brandsyn og beredskabsplanlægning.

9.  Beredskabskommissionens sammensætning og eventuel nedsættelse af bestyrelse, samt model for varetagelse af henholdsvis formandspost og næstformandspost i beredskabskommission og bestyrelse.

10.  Grundlaget for den fremtidige udgiftsfordeling samt fremtidige økonomiske udviklingspotentialer.

11.  Værdiansættelser og apportindskud.

12.  Ejendomme, faste installationer og materiel.

13.  Vilkår for udtræden.

14.  Det beredskabsmæssige serviceniveau på baggrund af en ny fælles risikobaseret dimensionering indenfor rammerne af det nye selskab, hvor redningsberedskabets forebyggende og afhjælpende indsats fastlægges med udgangspunkt i den enkelte kommunes risikoprofil.

 


·  Bilag 1 – Beredskabsbeslutninger: Notat fra konsulentgruppen (Direktionssekretær, Kolding kommune, Chefjurist, Fredericia, Stabschef, Teknik & Miljø, Vejle) – Etablering af et fælles beredskab i et fælleskommunalt selskab – emner til politisk stillingtagen.

 


Af hensyn til en sikring af, at beredskabet i alle kommuner fungerer under etableringen af et fælles beredskab vil selve etableringen skulle foregå i to faser. De to faser er følgende:


·  I Fase 1 nedsættes en ny beredskabskommission og der ansættes en overordnet ledelse af det nye selskab. I denne fase skal den nye beredskabskommission udarbejde en ny fælles risikobaseret dimensionering, der skal godkendes i deltagerkommunerne. Der sker en samling af nuværende vagtcentraler i en vagtcentral, for de kommuner, der har en sådan. For de kommuner der har ekstern vagtcentral (Falck) kan forhandlinger om hjemtagelse af opgaven påbegyndes umiddelbart efter etablering af nyt selskab, men ellers sker der ingen væsentlig ændring i nuværende forhold. Deltagerkommunerne bevarer således deres nuværende dimensionering og der sker ikke i denne fase ændringer i antal stationer eller deres status. Dette er i stil med situationen ved kommunalreformen i 2007. Fase 1 forventes gennemført på ca. 1 år og indfrier ikke det fulde økonomiske potentiale.

 

·  I Fase 2, der er en udviklings- og stabiliseringsfase, vil den nye fælles risikobaserede dimensionering blive færdiggjort. Det er i denne fase, at der vil ske ændringer af den nuværende fysiske placering af de enkelte kommuners beredskaber og antallet af medarbejdere vil blive tilpasset det nye selskabs behov. I denne fase skal det fulde økonomiske potentiale effektueres og deltagerkommunerne vil blive tilbudt det serviceniveau, der er nødvendigt i.f.t den risikobaserede dimensionering. Det er tillige i denne fase at der vil være mulighed for at indgå aftaler om selskabets løsning af andre opgaver for deltagerkommunerne. Denne fase forventes afsluttet i løbet af 2 – 3 år.


Historik

Fredericia Brand & Redning er med sine 125 år et af de ældste brandvæsner i Trekantområdet. Fredericias historie som en industriby og trafikknudepunkt har gennem tiden været dimensionsgivende for brandvæsnet størrelse og driftsform

I dag er Brand & Redning en moderne offentlig virksomhed, som er en integreret del af Fredericia kommunes virksomhed.


Økonomiske konsekvenser

Den endelig økonomiske betydning som følge af Fredericia Kommune indtræden i det fælles beredskab kendes endnu ikke. De overordnede økonomiske principper er der enighed om jf. indstillingens pkt. 10, 11, 12 og 18. Oversigt over de samlede økonomiske konsekvenser vil blive fremlagt senest samtidig med, at det endelig aftalegrundlag fremlægges for byrådet til godkendelse.


Vurdering


Det bemærkes, at den nye beredskabskommission efter beredskabslovens § 9, stk. 4 kan træffe beslutning om, at der ydes diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse jf. § 16 a i lov om kommunernes styrelse for beredskabskommissionens medlemmer.

 

Modellen med en selskabsbestyrelse bestående af de deltagende kommuners borgmestre og honorar til en sådan bestyrelse har været undersøgt af embedsmandsgruppen og konklusionen er, at modellen med en selvstændig selskabsbestyrelse, under den nye fælles beredskabskommission, kan forventes godkendt af Statsforvaltningen. Tilsvarende gør sig gældende i forhold til de foreslåede honorar for den nye selskabsbestyrelse.

 

For at sikre den nye beredskabsdirektør et klart og tydeligt samspil med såvel Beredskabskommission som bestyrelse, skal formand og næstformand i såvel Beredskabskommission og bestyrelse være identiske.


Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Beredskabskommissionen, økonomiudvalget og byrådet

at godkende, at Fredericia Kommune er sindet, at deltage i et fælles beredskab mellem kommunerne Billund, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle på følgende nærmere anførte forudsætninger:


at:

0.  Der dannes et fælleskommunalt selskab (§ 60 Selskab) og selskabet navngives: ”Trekantområdets Brandvæsen”

1.  Ansættelse af beredskabsdirektør for det nye selskab sker i forlængelse af nærværende principbeslutning.

2.a Den fysiske placering af den overordnede ledelse og administration bliver i Vejle Kommune

2.b Den fysiske placering af vagtcentral med tilhørerende operative funktioner bliver i Fredericia Kommune.

3.  Der indgås en administrationsaftale med Vejle Kommune om økonomi, jura, IT, forsikringer, udbud, kommunikation samt løn og personalejuridiske funktioner.

4.  Beredskabscenter Gudsø indskydes i det nye selskab.

5.  Den fysiske placering af en række understøttende funktioner til det operative beredskab overlades til det nye selskabs ledelse at beslutte, herunder at overveje om opgaven bedst varetages af selskabet eller om opgaven vil kunne være egnet til at blive udbudt.

6.  Spørgsmålet vedrørende det supplerende frivillige beredskab afgøres af den fremtidige ledelse, når der foreligger en ny risikobaserede dimensionering og under hensyntagen til de medvirkende kommuners ønsker og traditioner, herunder geografiske traditioner.

7.  Selskabet som udgangspunkt udelukkende varetager beredskabsopgaver, dvs. opgaver hjemmehørende under beredskabsloven, dernæst kan selskabet ud fra egen forretningsplan afgøre, hvilke sideaktiviteter der kan tilbydes de deltagende kommuner. De sideaktiviteter, som selskabet tilbyder, tilbydes overfor alle de deltagende kommuner.

8.  Den fysiske placering af den brandtekniske byggesagsbehandling, brandsyn og beredskabsplanlægning sker i de enkelte deltagerkommuner og kommunerne stiller efter nærmere aftale med det nye selskab en arbejdsplads til rådighed for denne funktion.

9.  Beredskabskommissionens sammensætning med medlemmer fra deltagerkommunerne fordeles på følgende måde: Vejle 3 medlemmer, Kolding 3 medlemmer, Fredericia 2 medlemmer, Middelfart 2 medlemmer, Billund 2 medlemmer og Vejen 2 medlemmer. Borgmestrene er jf. Beredskabsloven selvskrevne medlemmer. Herudover skal de frivillige have en plads i beredskabskommissionen med observatørstatus og politimyndigheden indgår i henhold til lovgivningen. Herudover etableres der en bestyrelse for selskabet bestående af deltagerkommunernes borgmestre. Valg til formandspost og næstformandspost i beredskabskommission og bestyrelse sker hvert fjerde år umiddelbart i forlængelse af et kommunalvalgs afholdelse.

10.  Ejerandel fastsættes i forhold til de indskudte aktiver. Udgiftsfordelingen tager udgangspunkt i en model, hvor der er sammenhæng mellem ejerforhold og byrdefordelingen af de årlige driftsbudgetter. I fase 2 fastsættes byrdefordelingen efter indbyggertal, dog efter nærmere forhandling. Den detaljerede fordeling godkendes endeligt af borgmesterkredsen efter indstilling fra kommunernes økonomichefer.

11.  Værdiansættelser og apportindskud foretages af revisionen efter gældende regnskabsprincipper. Revisionen udarbejder tillige åbningsbalancen.

12.  Ejendomme, faste installationer og materiel apportindskydes som det helt klare udgangspunkt efter en værdiansættelse med en model for afskrivninger og forrentning, der sikre selskabet midler til udskiftning af materiel.

13.  Vilkår for udtræden besluttes af beredskabskommissionen i forhold til om det skal ske ved udtagelse af egne indskudt og nedskrevne aktiver eller om det skal ske ved udbetaling/indbetaling af penge.

14.  Det beredskabsmæssige serviceniveau på baggrund af en ny fælles risikobaseret dimensionering indenfor rammerne af det nye selskab, hvor redningsberedskabets forebyggende og afhjælpende indsats fastlægges med udgangspunkt i den enkelte kommunes risikoprofil.

15.  Sagen forelægges alle høringsberettigede fora.

16.  Sagen forelægges deltagerkommunerne igen, når alle dokumenter foreligger i endeligt udkast

17.  Sagen i øvrigt godkendes, under forudsætning af, at de af kommunerne aftalte vilkår for selskabets etablering m.v. tiltrædes af de øvrige deltagerkommuner og statsforvaltningen, herunder modellen med en bestyrelse for selskabet.

18.  Selskabets stiftelsesomkostninger afholdes af selskabet.


Bilag

Notat om beredskabsbeslutninger.


Beslutning i Beredskabskommissionen den 08-12-2014

Godkendt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 09-12-2014

Anbefales


Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Godkendt som indstillet


Punkt 178 Orientering om borgervejleder funktion

Sagsbeskrivelse

Borgervejlederen åbner for henvendelser fra borgere den 1. januar 2015.


Borgervejleder skal være med til, at skabe større gennemsigtighed og åbenhed i den kommunale organisation for borgere i Fredericia. Målet er at forhindre at sagsbehandlingen kompliceres unødigt og dermed at skabe større service for borgerne i Fredericia.


Borgervejleders tilgang til enhver henvendelse er, at søge et dilemma eller et problem løst ved dialog. Fokus er at styrke borger til at tage ansvar for egen situation, og understøtte borger i selv at finde en løsning.


Borgervejleder har, indtil videre, kontor og træffetid på Fredericia Rådhus. Træffetiden kan midlertidigt flyttes til andre lokaliteter, når en større gruppe borgere vil have fordel af det.


Borgere i Fredericia har mulighed for direkte kontakt/træffetid med borgervejleder hver dag kl. 10.00 – 14.00. Yderligere kan borgervejleder træffe aftaler med borgere, som har brug for at mødes uden for almindelig træffetid. Endelig kan mødeaktivitet i organisationen og med andre samarbejdspartnere planlægges uden for borgernes direkte træffetid.


Borgervejleder deltager kvartalsvis i Lederforum, med henblik på løbende videregivelse af generet viden. Borgervejleder har løbende dialog med stabe og afdelinger med henblik på udvikling og læring i afdelingen og organisationen.


En gang årligt udarbejder borgervejleder en beretning til byrådet. Beretningen er en opsamling af årets henvendelser, som forventes at beskrive eventuelle tendenser i henvendelsesårsag. Tendenserne vil være en hjælp til, at sætte fokus på nye lærings og udviklingspunkter i kommunens sagsbehandling.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller at orientering tages til efterretning.


Bilag

Funktionsbeskrivelse for borgervejleder i Fredericia kommune

Beslutning i Byrådet den 15-12-2014

Orienteringen taget til efterretning.


Punkt 179 Vesterballevej (Lukket)

Punkt 180 Erhvervsjord (Lukket)

Punkt 181 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 182 Erhvervsjord (Lukket)