Byrådet - 24-02-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 24 februar, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 15 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godtkendt

 

Punkt 16 Udpegning til Det Lokale Beskæftigelsesråd

Sagsbeskrivelse

Det fremgår af bekendtgørelse af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats § 44, at kommunalbestyrelsen nedsætter et lokalt beskæftigelsesråd.


Formålet med beskæftigelsesrådet er at rådgive kommunen og samordne og udvikle den lokale forebyggende indsats for personer, der har svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet. Herudover skal beskæftigelsesrådet overvåge resultater og effekter af beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret og rådgive kommunen om tiltag til forbedring af indsatsen.


Organisering af beskæftigelsesrådet:

Det lokale beskæftigelsesråd består af følgende medlemmer, der udpeges af kommunalbestyrelsen:


1) op til 3 efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening,

2) op til 3 efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark,

3) 1 efter indstilling fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,

4) 1 efter indstilling fra Akademikernes Centralorganisation,

5) op til 2 efter indstilling fra De Samvirkende Invalideorganisationer,

6) 1 efter indstilling fra Praktiserende Lægers Organisation i egenskab af repræsentant for erhvervet praktiserende læger,

7) op til 2 fra relevante lokale foreninger efter indstilling fra de øvrige medlemmer af rådet i forening.


Samtidig udpeger kommunalbestyrelsen på samme måde en suppleant for hvert medlem.


I forbindelse med den tidligere konstitueringssag har Byrådet på møde den 2. december godkendt en række af de indstillede personer, som blev foreslået af organisationerne.


I forlængelse heraf, er der modtaget en indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening, som indstiller:


Hans Jørgen Ebbesen

CJ Anlæg A/S

Erritsø Møllebanke 10, Erritsø

7000 Fredericia


Herudover har Fredericia Kommune modtaget brev fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) af 13. februar 2014, hvor FTF oplyser, at ”FTF’s regionale bestyrelse i Region Syddanmark ønsker fortsat at være repræsenteret i samtlige beskæftigelsesråd – Der er igangsat udpegningsprocedure i organisationen, og jobcenteret vil ultimo marts modtage indstilling af FTF’s fremtidige repræsentant i kommunens lokale beskæftigelsesråd”.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller, at Byrådet udpeger den repræsentant som organisationen har foreslået.


Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 17 Vedtægtsændringer for DSI Fredericia Teater

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte på sit møde den 27. januar 2014 nye vedtægter for DSI Fredericia Teater. I forbindelse med godkendelse af vedtægterne bemærkede byrådet, at byrådet gerne så vedtægterne ændret på en række punkter.


Byrådets beslutning om godkendelse af vedtægterne samt de af byrådet anførte bemærkninger blev fremsendt til bestyrelsen for DSI Fredericia Teater, der havde første bestyrelsesmøde den 17. februar 2014, hvor bestyrelsen konstituerede sig selv.


Bestyrelsen består nu af følgende medlemmer:


1. Anders Østergaard (Formand)

2. Preben Skou Nielsen (Næstformand)

3. Jørgen Weimar-Rasmussen

4. Thomas Agerholm

5. Lars Ejby Pedersen


Bestyrelsen for DSI Fredericia Teater besluttede på sit møde tillige, at fremsende nyt forslag til vedtægter for DSI Fredericia Teater til Fredericia Kommunes godkendelse.


I det fremsendte forslag til nye vedtægter er alle byrådets bemærkninger indarbejdet.


Byrådets bemærkninger var følgende:


1.  Den nye bestyrelse på sit første bestyrelsesmøde tager initiativ til at ændre vedtægten, så bestyrelsen udgør 7 medlemmer og således, at Fredericia Byråd, blandt sine medlemmer, udpeger de to af medlemmer.

2.  Den nye bestyrelse drøfter og indstiller til Fredericia Kommune, hvorvidt det syvende bestyrelsesmedlem skal udpeges af bestyrelsen eller om det skal være en medarbejderrepræsentant.

3.  Vedtægtsforslagets § 2, stk. 1 suppleres med, at ”Egnsteatret skal endvidere bidrage til at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø det er forankret i.”

4.  Det udtrykkeligt anføres i vedtægtsforslagets § 4, stk. 4, at rektor for Det Danske Musical Akademi ikke må være leder af egnsteatret.

5.  Det overflødige ”i” i vedtægtsforslagets § 4, stk. 7 slettes.

6.  Vedtægtsforslagets § 6, stk. 1 omformuleres så det får følgende ordlyd: ”Fredericia Teater hæfter alene med sine aktiver for de forpligtigelser, som bestyrelsen og ledelsen lovligt pådrager teatret.”

7.  I vedtægtsforslagets § 7, stk. 2 tilføjes ”ekstraordinære” som det første ord i afsnittet.

8.  I vedtægtsforslagets § 8 stk. 2 præciseres det, at det alene er ansættelsesvilkårene, der skal godkendes af Fredericia Kommune så længe Fredericia Kommune yder støtte til Fredericia Teater og at en sådan godkendelse vil blive givet såfremt, der er tale om sædvanlige ansættelsesvilkår.


Det bemærkes vedrørende pkt. 2, at bestyrelsen har valgt en model, hvor det syvende bestyrelsesmedlem udpeges af bestyrelsen. De øvrige bemærkninger er indarbejdet. Herudover er der ingen ændringer i.f.t de vedtægter, der var forelagt byrådet i januar 2014.


Fredericia Kommune skal, hvis det fremsendte vedtægtsændringsforslag vedtages, udpege endnu et medlem af bestyrelsen for DSI Fredericia Teater.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byråds- og ledelsessekretariatet har ingen bemærkninger til sagen, men kan orientere om, at bestyrelsen for DSI Fredericia Teater påtænker at udpege Christian Have som det tredje suppleringsmedlem af bestyrelsen.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til byrådet, at

  1. Godkende det fremsendte vedtægtsforslag for DSI Fredericia Teater.
  2. Udpeget et medlem af byrådet som medlem af bestyrelsen for DSI Fredericia Teater, såfremt byrådet har godkendt pkt. 1.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Et flertal bestående af V, A, O og F godkendte vedtægtsforslaget.

Et mindretal bestående af C stemte imod.

Ø undlod at stemme.

 

Et flertal bestående af Ø, F, A, O og V udpegede Pernelle Jensen som medlem af bestyrelsen.

C undlod at stemme.

Punkt 18 Vedtagelse af § 35 stk. 2 udvalget under Folkeoplysningsloven

Sagsbeskrivelse

§ 35 stk. 2 udvalg under Folkeoplysningsloven

Folkeoplysningsloven blev revideret i juni 2011. Jf. § 35 stk. 2 i denne lov skal alle kommuner nedsætte et udvalg, der sikrer brugerinddragelse inden for lovens område. Den enkelte kommune har stor frihed i udformningen af udvalget og dets kompetencer.


Lovteksten lyder:


”§ 35. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at den folkeoplysende virksomhed i kommunen inddrages ved det i stk. 2 nævnte udvalg i alle sammenhænge af generel betydning for denne virksomhed, herunder forud for vedtagelse af

1)  den i § 34 nævnte politik for den folkeoplysende virksomhed,

2)  kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed og

3)  kommunens regler for tilskud til den folkeoplysende virksomhed.


”Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal oprette et udvalg inden for den kommunale forvaltning med repræsentation for den virksomhed, der kan få tilskud efter kapitel 3, hvortil den kan henlægge sine opgaver i henhold til denne lov.”


I marts 2013 blev det første § 35 stk. 2 udvalg i Fredericia Kommune konstitueret. Det tidligere Folkeoplysningsudvalg blev herved til et Folkeoplysningsråd. Dette råd virker til og med marts 2014. Det nye byråd skal tage stilling til hvilken form, sammensætning og kompetencefordeling det ønsker for udvalget/rådet fremadrettet.


Det nuværende Folkeoplysningsråd

Det nuværende Folkeoplysningsråd er sammensat på denne måde:


2 fra SIF

1 fra BUS

2 fra AIF

1 fra handicaporganisationerne

1 fra gruppen af andre godkendte folkeoplysende foreninger

1 fra de selvorganiserede grupper


Udviklingspulje

Udover § 35 stk. 2 udvalget skal der også nedsættes en udviklingspulje under folkeoplysningsområdet. Midler fra denne pulje skal både kunne tildeles det organiserede foreningsliv, selvorganiserede grupper og nye organisationsformer. Den nuværende pulje hedder ”Indsatspuljen”. 


Folkeoplysningsrådets ønsker fremadrettet

Folkeoplysningsrådet har selv evalueret rådets sammensætning og kompetencer på deres møde d. 21.1.2014. Folkeoplysningsrådet er tilfreds med rådets sammensætning og antallet af møder. I forhold til rådets fremtidige kompetencer har Folkeoplysningsrådet en række ønsker, der er påført i skemaet nedenfor.


Kompetencefordelings- og delegationsplan vedrørende folkeoplysningsloven


KB  =  Kommunalbestyrelsen 

KFU =  Kultur- og Idrætsudvalget 

FOU =  Folkeoplysningsrådet 

Forv.=  Forvaltningen (Kultur, Idræt & Turisme)


B   =   Beslutningskompetence

H  =  Høringsret

I  =  Indstilling

P  =   Påser/kontrollere/ansvarlig


L  =  Folkeoplysningsloven

Bek.   =  Folkeoplysningsbekendtgørelsen


 

 

De økonomiske rammer

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

L. § 6, stk. 1

 

Fastsættelse af den økonomiske ramme til det samlede område

 

B

 

 

I

 

 

H

 

 

Ok

 

L. § 6, stk. 1

 

Fastsættelse af beløbsramme til en udviklingspulje – kaldet indsatspulje

 

 

B

 

I

 

H

 

 

Ok

 

 L. § 6, stk. 1

 

 

Fastsættelse af 2 beløbsrammer til hen­holdsvis folkeoplysende voksen­undervis­ning og Frivilligt folkeoply­sende forenings­arbejde

 

B

 

I

 

H

 

Ok

 

 

L. § 6, stk. 2

 

 

Afsætte dele af den samlede beløbs­ramme til nærmere angivne formål

 

B

 

I

 

H

 

 

FOU = I

L. § 22, stk. 4 og 5

Tildele tilskud efter puljen til ekstraordinære lokaletilskud efter denne paragraf.

 

B

I

 

Ok

 



 

Foreningsbegrebet

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

L. § 3

 

Fravige kravet om foreningsdannelse for tilskud fra udviklings­puljen

 

 

 

 

 

B

 

I

Ok

 

L. § 5, stk. 1

 

 

Afgøre om en forening skal betragtes som en folkeoplysende forening, som enten udbyder folkeoplysende voksenun­dervisning, eller frivilligt folkeoply­sende foreningsarbejde eller begge dele.

 

 

 

 

 

 

 

B

FOU = B

Forv. = I

 

L. § 5, stk. 6

 

 

Fravige habilitetsregler for bestyrel­ser jf. § 5, stk. 4 i forbindelse med leje af lokaler, hvis lejemålet er af uvæsentligt omfang

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 

 

L. § 5, stk. 7

 

 

Tilskud og anvisning af lokaler til en for­ening, der ikke er hjemmehørende i kom­munen

 

 

 

B

 

 

 

 

I

Ok

 

 

L. § 5, stk. 8

 

 

Afgøre om en forening opfylder be­tingel­serne for at opnå tilskud

 

 

 

B

 

 

 

I

FOU = B

Forv. = I

 

L. § 5, stk. 8

 

 

Beslutte at foreninger ikke skal ind­sende en årlig beretning

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 



 

Folkeoplysende voksenundervisning

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

L. § 7, stk. 4

 

Godkende undervisning for en af­grænset deltagerkreds

 

 

 

B

 

 

 

I

 FOU = B

Forv. = I

 

L. § 10, stk. 1

 

 

Fastsætte ansøgningsfrist for tilskud til voksenundervisning

 

 

 

B

 

 

 

I

 FOU = B

Forv. = I

 

L. § 10, stk. 2

 

 

Fastsætte formkrav til ansøgning

 

 

 

B

 

H

 

I

 Ok

 

Bek. § 5, stk. 3

Jf. L § 5, stk. 4

 

Fastsætte retningslinjer for, hvad der lig­ger uden for den tilskudsberetti­gede virk­somhed

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = H

Forv. = I 

 

Bek. § 5, stk. 4 

 

 

Fravige begrænsning af emner jf. bek. § 5, stk. 3 (spil, sport, m.v.)

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

L. § 8a

 

 

Særlige tilskud til nedsættelse af deltager­betalingen for særlige grup­per

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 8a

 

 

Forhøjet tilskud til undervisning, der forud­sætter små hold

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 8, stk. 3

 

 

Fastsætte retningslinjer for anven­delse af 10 % rammen

 

 

 

B

 

H

 

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 43, stk. 6

 

Beslutte at personer uden dansk person­nummer kan indgå i tilskuds­beregningen

 

 

 

B

 

 

 

I

 Ok


 

Lokaletilskud - Folkeoplysende voksenundervisning

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

 

L. § 23, stk. 2

 

Fastsætte regler for lokaletilskud

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 23, stk. 1

 

Undlade at yde tilskud, hvis der kan an­vises et egnet offentligt lokale

 

 

 

B

 

 

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 24, stk. 1 og stk. 2

 

Nedsætte tilskuddet

 

 

 

B

 

 

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 28

 

Fastsætte ansøgningsfrister

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 

L. § 28

 

Beslutte hvordan tilskuddet udbe­tales

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 


 

Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

 

L. § 16, stk. 1

 

Tilskud til aktiviteter for personer over 25 år

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 18, stk. 2

 

Fastsætte formkrav til ansøgning

 

 

 

B

 

H

 

I

Ok

L. § 19, stk. 1

 

Fastsætte tilskudsmodel

 

B

 

I

 

I

 

I

Ok

 

L. § 19, stk. 2

 

Forhøjet tilskud til særlige aktivi­tetsfor­mer og personer med sær­lige behov

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I


 

Lokaletilskud - Frivilligt folkeoplysende for­enings­arbejde

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

 

L. § 25, stk. 2

 

 

Undlade at imødekomme nye an­søgnin­ger om tilskud, hvis der kan anvises et egnet offentligt lokale

 

 

 

B

 

 

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 25, stk. 3

 

 

Regler for nedsættelse af tilskud for deltagere over 25 år

 

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 25, stk. 3 

 

Afgørelse om ledere/instruktører over 25 år

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 25, stk. 4

 

 

Fastsætte regler for personer over 25 år

 

 

 

B

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 25, stk. 5

 

Beslutte at der ikke ydes tilskud til nye lejemål i haller, væsentlige ud­videlser m.v. der indebærer merud­gifter for kom­munen

 

B

 

I

 

H?

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 25, stk. 5

 

Beslutte at der ikke ydes tilskud til nye lokaler og lejrpladser, hvis det medfører væsentlige merudgifter for kommunen

 

B

 

I

 

H

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 26

 

Nedsætte lokaletilskud

 

 

 

B

 

 

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 28

 

Fastsætte ansøgningsfrister

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 

L. § 28

 

Beslutte hvordan tilskuddet udbe­tales

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 

Bek. § 12, stk. 2

 

Beslutte om fradrag af lejeindtæg­ter

 

 

 

B

 

 

 

I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 21, stk. 1

 

Anviser lokaler

 

 

B

 

 

 

P

Ok

 

L. § 22, stk. 4 og 5

 

Gebyr for anviste offentlige lokaler

 

B

 

I

 

H

 

I

 

FOU = I

Forv. = I

 

 

 

 

 

 

 

 

Anvisning af offentlige lokaler og udendørsanlæg

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

 

Bek. § 10, stk. 1

 

Samle anvisningen af lokaler geo­grafisk og tidsmæssigt

 

 

 

B

 

H

 

I

Ok

 

Bek. § 10, stk. 4

 

Inddrage tilladelsen til at benytte lokalet

 

 

 

 

 

B

Ok

 

 

 

Regnskab og revision

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

 

L. § 29, stk. 3

 

Fastsætte regnskabsperioden og frist for regnskabsaflæggelsen

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 

L. § 29, stk. 4

 

Fastsætte formkrav til regnskabs­aflæg­gelse og revision

 

 

 

B

 

 

 

I

 

Ok

 

L. § 30 

 

Forlange tilskud tilbagebetalt eller mod­regnet

 

 

 

B

 

 

 

I

 

Ok

 

L. § 32

 

Undlade at yde tilskud og anvise lokaler for en angiven periode

 

 

B

 

 

I

Ok

 

L. § 8, stk. 3

 

Fastsætte regler for afregning af tilskud jf. 10 % rammen (voksenundervisning)

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 

L. § 19, stk. 4

 

 

Fastsætte regler for afregning af tilskud til Frivilligt folkeoplysende foreningsar­bejde

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 

Bek. § 18, stk. 1

 

Fastsætte regler for afregning af lokale­tilskud

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

Bek. § 19, stk. 2 og stk. 3

 

Beslutte om regnskab for større til­skud skal revideres ved registreret eller stats­autoriseret revisor

 

 

 

B

 

 

 

I

Ok

 

 

 

 

 

 

 

 

Øvrige spørgsmål

 

KB

 

KFU

 

FOU

 

Forv.

Ønske fra FOU

 

L. § 33, stk. 1

 

Beslutning om alle forhold vedrø­rende virksomhed efter loven, der ikke er hen­lagt til anden myndighed

 

B

 

I

 

 

 

I

Ok

 

L. § 33, stk. 4

 

 

Fastsætte nærmere regler om til­skud og anvisning af lokaler

 

B

 

I

 

I

 

I

 

Ok

 

L. § 33, stk. 5

 

Indhente oplysninger om virksom­hed efter loven

 

 

 

 

 

B

 

P

Ok

 

L. § 33, stk. 5

 

Standse og tilbageholde tilskud såfremt tilskudsbetingelserne ikke overholdes

 

 

 

B

 

 

 

P I

FOU = I

Forv. = I

 

L. § 35, stk. 1 og stk. 2

 

Nedsætter Folkeoplysningsrådet, beslutter sammensætning, valgperiode kompetencer, m.m.

 

B

 

I

 

H

 

I

Ok

 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byrådet kan beslutte, at det nye udvalg skal have et minimum af kompetencer, det vil sige høringsret, når der gælder de tre ovenfor nævnte punkter. Byrådet kan også vælge at delegere samme eller yderligere kompetencer til det nye udvalg/råd, som det nuværende folkeoplysningsråd har.


Byrådet skal tage stilling til det udvalgs/råds navn, sammensætning, vedtægter og kompetencefordelingsplan.


Uanset det nye udvalgs sammensætning og kompetencer, er det Kultur, Idræt & Turismes vurdering, at et udvalg er med til at styrke den samlede viden om folkeoplysningsområdet, de foreninger der har aktiviteter og undervisning under området, og samarbejdet på tværs af områderne og med Fredericia Kommune.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at der tages stilling til følgende:


  1. § 35, skt. 2 udvalgets navn.
  2. § 35, stk. 2 udvalgets sammensætning.
  3. § 35, stk. 2 udvalgets vedtægter.
  4. § 35, stk. 2 udvalgets kompetencefordelings- og delegationsplan.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Kultur- og Idrætsudvalget besluttede af Folkeoplysningsrådet fortsætter uændret til medio 2015.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales som indstillet af Kultur- og Idrætsudvalget

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet som indstillet af Kultur- og Idrætsudvalget og Økonomiudvalget.

Punkt 19 Endelig vedtagelse af Lokalplan 324, Aktivitetshus, Sønderparken og Tillæg 22 til Kommuneplan 2009 -2021

Sagsbeskrivelse

Forslag til lokalplan 324, Aktivitetshus, Sønderparken, et tilhørende tillæg nr. 22 til Kommuneplan 2009–2021 samt en tilhørende miljøvurdering har været i offentlig høring i perioden fra den 19. november 2013 til den 14. januar 2014.

 

Planforslagene (ekskl. miljøvurdering) har tidligere været i offentlig høring med efterfølgende politisk behandling og endelig vedtagelse den 24. juni 2013. Den endeligt vedtagne lokalplan blev ved en beklagelig fejl ikke offentliggjort inden for den i planloven fastlagte frist på 8 uger med den konsekvens, at lokalplanen bortfaldt. Planprocessen er efterfølgende gået om.

 

Bebyggelsen påtænkes opført delvist integreret i en kunstig bakke og delvist med synlige ydervægge beklædt med cortenz-stålplader og hvidmalede glasplader. Lokalplanen fastlægger fremtidige max. terrænkoter efter bearbejdning af den kunstige bakkeformation med overskudsjorden fra byggeriet.

 

Bebyggelsesprocenten fastlægges til 60 og max. 3 etager, idet øverste punkt på bebyggelsen ikke må overstige kote 35,30 DVR90.

 

Baggrunden for kommuneplantillægget er, at bebyggelsen indarbejdes i et eksisterende voldanlæg og dermed opnår en højde over naturligt terræn, som er højere end de i kommuneplanramme V.B.6 tilladte 8,5 m.

 

Baggrunden for miljøvurderingen er, at der i forhold til lov om miljøvurdering er foretaget en ny screening af forslaget til kommuneplantillæg og lokalplanforslaget. Miljøvurderingen, der er udarbejdet af en rådgiver på vegne af boligforeningen, ledsager planforslagene.

 

De væsentligste punkter i miljøvurderingen vedrører støj, visuel påvirkning, herunder skyggepåvirkning og indsigtsforhold. Der er udarbejdet tre skyggediagrammer, som viser påvirkningen af omgivelserne ved jævndøgn samt sommer- og vintersolhverv. Disse indgår i miljøvurderingen. 

 

I den høringsperiode, der gik forud for Byrådets endelige vedtagelse af den bortfaldne lokalplan, blev der klaget til Natur- og Miljøklagenævnet over, at der ikke er foretaget en miljøvurdering af planerne.

 

I høringsperioden er der indkommet i alt 3 bemærkninger, heraf 1 indsigelser fra naboerne på Parcelvej 17, 21, 23, 25 og 27:

 

Bemærkning 1

Keld og Britta Larsen gør indsigelse på vegne af naboerne, Parcelvej 17, 21, 23, 25 og 27 vedrørende procedure for udarbejdelse af lokalplanen, bebyggelsesprocent, opholdsarealer, Byplanvedtægt 24, vej- og stiforhold, parkering, alternativ beliggenhed og terrænregulering.

 

Bemærkning 2

Banedanmark gør opmærksom på, at planerne skal være i overensstemmelse med lov om jernbaner.

 

Bemærkning 3

Haderslev Stift har forelagt forslag til lokalplan nr. 324 vedrørende Aktivitetshus for Hannerup Sogns menighedsråd, der ikke har haft indvendinger mod forslaget, som ikke berører kirkelige interesser.

 

Byrådet har tidligere behandlet sagen den 12. november 2013, Økonomiudvalget den 5. november 2013 og Teknisk Udvalg den 29. oktober 2013.

Byrådet har også tidligere behandlet sagen (det bortfaldne planforslag) den 4. marts 2013, Økonomiudvalget den 26. februar 2013 og Teknisk Udvalg den 19. februar 2013.


I forlængelse af den miljøvurdering, som ledsagede planforslagene, er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse, som vedlægges planforslagene ved den endelige vedtagelse, og inden offentliggørelsen skrives ind i lokalplanens redegørelse i afsnittet om miljøvurdering. Det fremgår af den sammenfattende redegørelse, at miljøvurderingen og indkomne bemærkninger i høringsperioden ikke medfører behov for særlige ændringer af planforslagene, og at den efterfølgende overvågning af miljøpåvirkninger, som fremgår af lokalplanens ”ikke tekniske resume”, ikke ændres.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at der med Lokalplan 324 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer, at kvaliteten af boligområdet højnes, herunder ved at der sikres bedre harmoni de enkelte afdelinger imellem, idet et aktivitetshus for områdets beboer forventes at medvirke til at forebygge, at området udvikler sig i en negativ boligsocial retning.

 

By & Erhverv har udarbejdet et notat med udkast til Byrådets vurdering og svar til indsigelserne fra naboerne på Parcelvej 17, 21, 23, 25 og 27. Af notatet fremgår, at indsigelserne ikke giver anledning til afledte ændringer udover, at navnet på kommuneplantillægget ændres til ”Tillæg 2 til Kommuneplan 2013 -2025. Dette fordi Kommuneplan 2013–2015, siden forslaget til Lokalplan 327 og det tilhørende kommuneplantillæg blev offentliggjort, er blevet endeligt vedtaget den 9. december 2013, hvorved den tidligere Kommuneplan 2009-2021 ikke længere er gældende.

 

For at kommuneplantillægget og den nye kommuneplan er mere enslydende anbefaler By & Erhverv, at der foretages mindre redaktionelle rettelser i kommuneplantillægget vedr. bebyggelsens højde. Rammebestemmelser om højder bør udgå af kommuneplantillægget, idet højden reguleres af etageantallet.

 

Naboerne på Parcelvej har anmodet om, at deres indsigelse også videresendes til Natur- og Miljøklagenævnet som en klage over forslaget til Lokalplan 324. By & Erhverv vurderer, at Natur- og Miljøklagenævnet vil afvise, at behandle klagen med henvisning til, at kommunen ikke har truffet en afgørelse, der kan påklages. Natur– og Miljøklagenævnet har tidligere den 11. juni 2013 afvist at behandle en stort set enslydende klage fra naboerne over det tidligere planforslag. 

Bemærkningen fra Banedanmark giver ikke anledning til ændringer. Planerne er i overensstemmelse med jernbaneloven.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

-  at Lokalplan 324, Aktivitetshus, Sønderparken og Tillæg 2 til Kommuneplan 2013-2015 (hidtil benævnt Tillæg 22 til Kommuneplan 2009-2021) vedtages endeligt, og

 

-  at By & Erhverv bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle ændringer inden offentliggørelsen.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 20 Forslag til lokalplan 330, Oldenborggadekvarteret, FredericiaC med ledsagende miljørapport samt kommuneplantillæg 3 til Kommuneplan 2013-2025

Sagsbeskrivelse

Baggrund

I efteråret 2012 offentliggjorde arealudviklingsselskabet FredericiaC P/S en samlet udviklingsplan for hele FredericiaC området. Sideløbende med udarbejdelse af ud­viklingsplanen har Fredericia Kommune udarbejdet og vedtaget et kommuneplantillæg nr. 18 til Kommuneplan 2009–2021, der fastlægger rammerne for udviklingen af FredericiaC området. Kommuneplantillægget er efterfølgende indarbejdet i kommuneplanen, så det nu er en del af Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kommune.


Denne lokalplan er udarbejdet på baggrund af kommuneplanen og udviklingsplanen. Den har til formål at muliggøre første etape af udbygningen af FredericiaC området langs Oldenborggade.


Lokalplanens indhold

Lokalplanen giver mulighed for etablering af den første kanal parallelt med Oldenborggade med kanalpromenader og pladser samt første del af den sydgående kanal. Lokalplanen muliggør også første del af den overordnede fordelingsvej og fire interne veje, der skal vejforsyne karréerne mellem Oldenborggade og kanalen samt karréen nord for Oldenborggade. Der anlægges også en intern vej parallelt med kanalen sydligst i lokalplanområdet. Denne vej skal vejforsyne den del af udviklingsområdet, der i fremtidige lokalplaner kan opføres syd for kanalen.

 

Samtidig giver lokalplanen mulighed for opførelse af den første karré i lokalplanområdet ved hjørnet Kongensgade/Oldenborggade. Karréens anvendelse fastlægges til boligformål, erhvervsformål i virksomhedsklasse 1-2, kultur og offentlig og privat service, restaurant/café samt overdækket par­kering.

 

Lokalplanen giver også mulighed for ændring af vejprofilet på Oldenborggade, så der kan etableres nye overkørsler til de nye adgangsveje samt etableres pa­rallelparkering kombineret med grønne zoner med beplantning.

 

Generelt tilsigter lokalplanen, at der skabes et område med byrum og veje, der giver mulighed for ophold og læ, samt at området får en grøn karakter med beplantning i byrum og gårde. Bygninger kan opføres med flade tage, der kan gøres aktive med tagterrasser, beplantning til forsinkelse af regnvand og solceller til produktion af strøm.


Bebyggelse og anlæg

Bebyggelse placeres i en karré ved Oldenborggade/Kongensgade med facade i gadelinje mod de omgivende veje. Parkering etableres overdækket inde i karréen. Taget af parkeringsanlægget skal etableres som et grønt opholdsareal. Karréen opføres med åbninger i facadebebyggelsen, der giver mulighed for offentlig gennemgang gennem karréens gårdrum, så der opstår smutveje, der både kan styrke bylivet og kan give nem adgang til kanalen og byrummene fra gårdrummet og for gående fra gaderne omkring lokalplanområdet.


Bygninger kan opføres i 3 til maks. 5 etager, hvor de højeste bygninger skal placeres, så de markerer karréens hjørner. Indgangsdøre skal placeres mod gader, så færdslen ind og ud ad dørene medvirker til at skabe liv i byrummene omkring karréen. Der kan opføres maks. 7.900 m2 bebyggelse i området. Af dem kan de 7.900 m2 alle være til boligformål, eller en mindre del på maks. 350 m2 kan være erhverv, kultur, café/restaurant, offentlig og privat service. Der kan i givet fald opføres tilsvarende færre m2 til boliger.


For at klimasikre lokalplanens område hæves det fremtidige terræn til minimum kote 2,5 DVR90. I den forbindelse skal lokalplanen sikre, at der skabes en god overgang til det eksisterende byområde, særligt i den vestlige del af lokalplanområdet, hvor den eksisterende by ligger i en lavere kote end 2,5 DVR90.


Mod Gl. Havn afsluttes terrænhævningen med en plint, også i kote 2,50 DVR90.


Virksomheder - risiko

Sydøst for lokalplanområdet ligger Shells Havneterminal, som håndterer ind- og udskibning af olie- og gasprodukter og derfor er udpeget som en risikovirksom­hed. I forbindelse med udarbejdelse af VVM-redegørelsen for ”Kanalbyen ved Lil­lebælt - udviklingsplan for FredericiaC” er der foretaget beregninger af den samfundsmæssige risiko, som dokumenterer, at de funktioner, bebyggelse og anlæg, som udviklingsplanen for FredericiaC og kommuneplantillægget giver mulighed for, kan overholde de acceptkriterier Miljøstyrelsen Odense har fast­sat.

 

Rahbekfisk sydvest for lokalplanområdet er også en risikovirksomhed. Der er fastsat en planlægningszone for Rahbekfisk, der ikke påvirker lokalplanområdet.


Risikoforhold for lokalplanområdet er nærmere beskrevet i den miljørapport, der ledsager lokalplanen.

 

Kommuneplanen

Lokalplanområdet ligger indenfor rammeområde B.C.2 ”Centerformål, bymid­te” for den vestlige del af området og B.BE.2 ”Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade” for den østlige del af området. Ifølge rammebestemmelserne må begge rammeområder i udviklingsperioden anvendes til midlertidige akti­viteter, lege- og opholdsområde, kultur- og idrætsaktiviteter mv. Indenfor den del af lokalplanområdet, der ligger i rammeområde B.C.2, er der i nærværende lokalplan mulighed for etablering af kanal og gader/stier mv., mens der i den del af lokalplanområdet, der ligger i rammeområde B.BE.2, også kan opføres bebyggelse. Lokalplanens bestemmelser i er overensstemmelse med kommuneplanens ram­mebestemmelser for B.C.2.


Ændrede kommuneplanrammer

Lokalplanens bestemmelser er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser for B.BE2 i forhold til anvendelsen og bebyggelsesmulig­heder i karré 7+8. For at bringe lokalplanen i overensstemmelse med kommuneplanen og for at få større fleksibilitet i lokalplanens anvendelsesbe­stemmelser som beskrevet ovenfor er der ud­arbejdet et forslag til tillæg 3 til Kommuneplan 2013-2025, der ledsager lokalplanforslaget.


Miljørapport

Der er udarbejdet en miljørapport, der ledsager lokalplanen. På baggrund af en screening af lokalplanen efter lovens § 3, stk. 1, nr. 3 vurde­res det, at de miljømæssige konsekvenser som følge af lokalplanens gennemfø­relse skal belyses nærmere i en miljøvurdering.

 

På baggrund af screeningen er der gennemført en miljøvurdering af bl.a. følgende parametre:

 

• Støj fra nærliggende virksomheder

• Håndtering af eksisterende jordforurening

• Udledning af overfladevand til Lillebælt

• Luftforurening fra omgivende virksomheder

• Klimasikring

• Kystlandskab

• Skyggepåvirkning af omgivelser


Miljørapporten beskriver disse emner i forhold til lokalplanen.


Økonomiske konsekvenser

Vedtagelsen af lokalplanforslaget har ingen direkte konsekvenser for kommunens økonomi. Økonomien omkring realiseringen af byggemodningen af veje mv. er nærmere beskrevet i sag nr. 13/11698, der blev behandlet på Byrådets møde den 9. december 2013.


Det vurderes, at de afledte økonomiske konsekvenser ved realiseringen af de anlægs- og byggeprojekter, som lokalplanforslaget giver mulighed for, vil være af stor positiv betydning for Fredericias fortsatte udvikling.


Vurdering

FredericiaC området er med sin beliggenhed ved kysten sårbart overfor stigende vandstand som følge af klimaforandringer, og derfor er der fastsat en maksimal terrænkote på minimum kote 2,50 meter. Udover på denne måde at klimasikre FredericiaC området muliggør lokalplanen også etablering af kystsikring omkring Gl. Havn, der kan medvirke til at sikre bymidten i øvrigt.


Lokalplanen fastlægger for bebyggelse en facadehøjde og samlet bygningshøjde for de enkelte bygninger udregnet på baggrund af nøgletal for etagehøjder. Bestemmelsen om bebyggelseshøjde sikrer, at bygninger placeres, så de følger terrænet, og høje sokler undgås.


Lokalplanen fastlægger, at promenader og kanalen skal være offentligt tilgængelige for alle, og at der skal være mulighed for offentlig gennemgang gennem karréens gård rum.


By & Erhverv vurderer, at bestemmelserne sikrer en god sammenhæng mellem den nye bydel og den eksisterende bymidte, samt at der bliver adgang for, at alle kan bruge de nye byrum omkring kanalen samt selve kanalen til forskellige aktiviteter.


By & Erhverv vurderer, at planlægningen vil medvirke til at tilføre Fredericia stor værdi, idet den muliggør etablering af den første kanal i FredericiaC området og opførelsen af bebyggelse i den første karré og dermed signalerer for omverdenen, at udviklingen af FredericiaC området nu er

igangsat.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

at forslag til lokalplan 330 med den ledsagende miljørapport og med forslag til kommuneplantillæg 3 vedtages med redaktionelle ændringer og udsendes i offentlig høring i 8 uger.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 21 Byfornyelse 2014

Sagsbeskrivelse

Det er muligt i henhold til lov om byfornyelse og udvikling af byer at få støtte til istandsættelse af private udlejningsejendomme og til andelsboliger og ejerboliger, såfremt:


 · bygningerne er opført før 1950 og trænger til renovering


 Det er en forudsætning, at der ikke er kondemnable forhold i ejendommen i øvrigt, eller at disse fjernes senest i forbindelse med istandsættelsen.


I Fredericia Kommune tildeles støtten udelukkende til istandsættelse af det udvendige af en bygning (klimaskærmen), såfremt:


· ejendommen er beliggende inden for voldene og ikke kan modtage

   støtte fra Bevaringsfonden

· ejendommen er klassificeret som bevaringsværdig klasse 1-4, se

  nærmere her: https://www.kulturarv.dk/fbb/index.htm

 

Støtten gives til:

· Nye vinduer og udvendige døre eller istandsættelse deraf

· Istandsættelse af facader og udvendige bygningsdele, f.eks. trapper

   og mure

· Fornyelse af tagdækning og kviste eller istandsættelse heraf


Støtten skal sikre, at bygningerne bevarer eller forøger deres bevaringsværdi. Derfor stiller kommunen krav til udførelse og materiale, hvor det tilstræbes, at bygningernes originale karakter bevares eller genetableres.


Ved lovændring i december 2012 er det nu også muligt at modtage støtte til nedrivning af private erhvervsbygninger, såfremt erhvervet er nedlagt og bygningerne er beliggende i byer med færre end 3000 indbyggere”. Ligeledes er det muligt at give støtte til nedrivning af boliger, ”når denne er begrundet i bygningens fysiske tilstand”.


I tidligere år har det været en del af sagsbehandlingsproceduren, at der foretages en prioritering i Teknisk Udvalg, nu By- Teknikudvalget, blandt indkomne ansøgninger. De udvalgte ansøgninger skulle herefter nærmere detaljeres og konkretiseres med henblik på beslutning i Teknisk Udvalg, Økonomiudvalg og Byråd om vilkår og størrelse af det kontante tilskud.

 

Da der nu inden for bymidten også kan ansøges om støtte til istandsættelse af klimaskærmen fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia, modtager By & Erhverv ikke længere et væsentligt større antal ansøgninger, end der er mulighed for at give byfornyelsesstøtte til.


By & Erhverv foreslår derfor, at sagsbehandlingsproceduren forenkles således, at der ikke længere skal ske en forudgående prioritering i By– og Teknikudvalget. De indkomne ansøgninger vil i stedet blive sagsbehandlet og konkretiseret umiddelbart efter, at de er kommet ind, og herefter blive forelagt for By- og Teknikudvalg, Økonomiudvalg og Byråd med henblik på afgørelse, herunder vilkår og størrelsen af det kontante tilskud.

Der er i kommunens budget i eksisterende pulje afsat i alt 400.000,- kr. pr. år til nye byfornyelsesprojekter, herunder nedrivningsprojekter.


Der er nu mulighed for regulering af pulje til byfornyelse for 2014 med teknisk tilretning i budget 2014-2017, idet der er ledige midler på ca. 0,200 mio. kr./år. De ledige midler fremkommer under byfornyelse drift, idet udgiften til betaling af ydelsesstøtte er blevet mindre i forhold til det afsatte budget. 


Det foreslås, at 100.000,- kr. af de ledige midler overføres til den eksisterende pulje til nye byfornyelsesprojekter, da By & Erhverv allerede nu har kendskab til, at der er større projekter på vej.


Det foreslås endvidere at 100.000,- kr. af de ledige midler overføres til byfornyelsens konsulentmidler, til dækning af udefrakommende konsulenters honorarer i forbindelse med workshops med håndværkere og borgermøder, som afholdes sideløbende med udarbejdelsen af den nye lokalplan for bymidten, som skal danne administrationsgrundlag for Bevaringsfonden og byfornyelsesstøtten.

 

På Teknisk Udvalgs formøde den 3. juni 2013 blev det besluttet, at udlejningsejendommen Prinsessegade 37, der var blandt de ansøgere, som fik afslag, alligevel kan komme i betragtning til byfornyelse i 2013, da der stadig er ledige midler. Projektet skal have høj kvalitet og omfatte hele facaden med vinduer, facadefarve og ikke blot butiksvinduer som i den oprindelige ansøgning. Begrundelsen for udvælgelsen er, at ejendommen ligger ret synligt i en meget befærdet gade. By & Erhverv var i dialog med ansøger omkring projektet, og det blev besluttet, at der som til de øvrige udlejningsejendomme skulle gives tilsagn om støtte på maksimalt 45 % af den støtteberettigede udgift.


Projektet er nu konkretiseret og der er indhentet tilbud. Projektet omfatter istandsættelse og maling af facaden i lys farvesætning, svarende til den oprindelige, samt til nye vinduer i ejendommen Prinsessegade 37. I forbindelse med facadeistandsættelsen vil den eksisterende, ældre markise blive fjernet. Den støtteberettigede udgift er ca. 200.000,- kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ved at lade den forudgående prioritering af nye byfornyelsessager i By – og Teknikudvalget udgå, vil sagsbehandlingstiden gøres væsentligt kortere, og proceduren vil svare til ansøgningsproceduren i Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.


By & Erhverv vurderer, at den eksisterende pulje til nye byfornyelsesprojekter på 0,400 mio. kr./år forhøjes med 0,100 mio. kr./år, så der fra 2014 i alt er 0,500 mio. kr./år til nye byfornyelsesprojekter, herunder også støtte til nedrivning.

Der kan herefter i alt ydes byfornyelsesstøtte for 1 mio. kr./år, idet der ydes refusion fra staten på 50 %.

 

Til nødvendig konsulentbistand i forbindelse med workshops med håndværkere og borgermøder vurderer By & Erhverv, at den eksisterende pulje til konsulentmidler på 0,055 mio. kr./år forhøjes med 0,100 mio. kr./år, så der fra 2014 i alt er 0,155 mio. kr./år til konsulentbistand. 


Prinsessegade 37

Der søges om tilskud til facaderenovering og nye vinduer. Ejendommen indgår i en fin helhed med bebyggelsen langs Prinsessegade.

Støtteberettiget udgift   ca. 200.000,- kr.

Foreslået støttebeløb 45 %   90.000,- kr.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det det ligeledes indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet,


1.  at sagsbehandlingsproceduren for byfornyelsessager forenkles, idet der ikke længere foretages en prioritering i By- og Teknikudvalget,

 

2.  at pulje til byfornyelse anlæg forhøjes med 0,100 mio./år til i alt 0,500 mio. kr./år i 2014 med teknisk tilretning i budget 2015-2018, og at midlerne frigives,

 

3.  at Byfornyelse konsulentbistand, anlæg forhøjes med 0,100 mio. kr./år til i alt 0,155 mio. kr./år i 2014 med teknisk tilretning i budget 2015-2018, og at midlerne frigives,

 

4.  at ovennævnte beløb i alt 0,200 mio.kr. finansieres af Byfornyelse, drift.

 

5.  at der træffes byfornyelsesbeslutning for Prinsessegade 37 og at der udbetales støtte på 90.000,- kr. til ansøger. Fredericia Kommune modtager herefter 50 % refusion fra staten og nettoudgiften på 45.000 kr. finansieres af pulje til byfornyelse 2013 og at midlerne frigives.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 04-02-2014

Et flertal i udvalget bestående af A, O og V godkendte indstillingen.


Et mindretal bestående af C stemte imod.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales, dog stemte C imod.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.


Punkt 22 Opfølgningssag vedr. ændring af Fredericia Kommunes styrelsesvedtægt - bevillingsmæssige konsekvenser (0-sag)

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte på mødet d. 16. december 2013 ny styrelsesvedtægt for Fredericia Kommune.


Den nye styrelsesvedtægt, gældende fra 1. januar 2014, indebærer nedlæggelse af 8 udvalg og 6 nye udvalg er nedsat. Endvidere er en række opgaver flyttet mellem udvalgene :

  • omplacering af 2,228 mio.kr. til By- og Teknikudvalget fra det nedlagte EIS-udvalg (Videnpark Trekantområdet, iværksætteri mv.)
  • omplacering af driftsmidler til Gasværksgrunden, 1,005 mio.kr., fra Børne- og Uddannelsesudvalget til Kultur- og Idrætsudvalget
  • omplacering af 2,717 mio.kr. til Kultur- og Idrætsudvalget, heraf 1,712 mio.kr. fra EIS-udvalget (Eventsekretariatet, Fredericia Turistbureau) samt 1,005 mio.kr. fra Børne- og Uddannelsesudvalget (Gasværksgrunden)
  • omplacering af 3,809 mio.kr. til Økonomiudvalget fra det nedlagte EIS-udvalg (Branding, Erhverv-personale, Sportsmarkedsføring)

På udvalgsniveau har den nye styrelsesvedtægt følgende bevillingsmæssige konsekvenser:

netto, hele 1.000 kr.

Korrigeret budget 2014
 pr. 31-12-13

Korrigeret budget 2014
 pr. 01-01-14

Netto-ændring 2014

Teknisk Udvalg

115.919

 

 

By- og Teknikudvalget

 

118.147

2.228

Miljøudvalget

4.725

 

 

Miljø- og Energiudvalget

 

4.725

0

Beredskabskommissionen

12.246

12.246

0

Børne- og Ungdomsudvalget

844.834

 

 

Børne- og Uddannelsesud-

valget

 

843.829

-1.005

Kultur- og Fritidsudvalget

91.882

 

 

Kultur- og Idrætsudvalget

 

94.599

2.717

Arbejdsmarkeds- og Inte-

grationsudvalget

753.790

 

 

Sundhedsudvalget

275.762

 

 

Beskæftigelses- og Sund-

hedsudvalget

 

1.029.552

0

Socialudvalget

685.508

 

 

Social- og Omsorgsudvalget

 

685.508

0

Erhverv, Innovation og Stra-

tegiudvalget

7.749

0

-7.749

Økonomiudvalget

-2.792.415

-2.788.606

3.809

Total

0

0

0


Detaljeret bevillingsoversigt er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der er alene tale om en omfordeling af det korrigerede budget 2014 (pr. 31/12-2013) iht. ny udvalgsstruktur samt opgavesammensætning i den nye styrelsesvedtægt.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at

  1. Økonomiudvalget samt Byrådet godkender de bevillingsmæssige konsekvenser af ændringen i styrelsesvedtægten. Der er alene tale om, at der flyttes beløb mellem de berørte fagudvalg

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 23 Delegering af kompetence til International Citizen Service

Sagsbeskrivelse

I 2011 blev der i kommunalt regi etableret fire centre, der skal håndtere den administrative sagsbehandling af udenlandsk arbejdskraft på vegne af alle kommuner. Centrene, som nu hedder International Citizen Service (ICS), er beliggende i Aalborg, Aarhus, Odense og København og havde i etableringsåret over 10.000 henvendelser fordelt på en ugentlig åbningstid på 2*4 timer. Centrene har i det daglige bofællesskab med andre relevante myndigheder, fx Statsforvaltningen og SKAT, ligesom ”Work in Denmark” også indgår som en samarbejdspart. Etableringen af centrene er sket for at lette kommunernes opgaver ift. fri bevægelighed af udenlandsk arbejdskraft og for at understøtte en effektiv, gennemskuelig og helhedsorienteret service for udenlandsk arbejdskraft.

 

For at sikre en bred kommunal opbakning til en samlet løsning af opgaveområdet, er det KL’s anbefaling, at kompetencen til at udstede cpr.nr. og sundhedskort delegeres til International Citizen Service for så vidt angår de borgere, der er omfattet af målgruppen, og som selv retter henvendelse i ICS-kommunen.

 

Det følger af CPR-Loven § 6, stk. 6 og Sundhedslovens § 12, stk. 9, at kommunalbestyrelsen efter aftale helt eller delvist kan overlade

 

  • opgaver vedrørende registrering af indrejse i CPR af personer, der tilflytter kommunen fra udlandet og betjenes i et ICS samt
  • opgaver vedrørende udstedelse af beviser for ret til ydelser efter sundhedsloven

til en anden kommunalbestyrelse, som i et International Citizen Service varetager disse opgaver. Hvis kommunalbestyrelsen overdrager kompetencen til ICS, vil der blive lavet en samarbejdsaftale mellem Fredericia og Odense Kommune (der huser ISC).  

 


Økonomiske konsekvenser

Kommunen modtager kvartalsvis afregning fra ICS’en. Hver ekspedition, som foretages af ICS’en på vegne af tilflytterkommunen, afregnes med en pris på 117 kr. Beløbet er fastsat på baggrund af KL’s kanalpriser. Alternativt er der mulighed for efter aftale med ICS’en at indstationere medarbejdere. Ved valg af denne løsning er der ingen afregning mellem ICS’en og tilflytterkommunen. 

 

Vurdering

Opgaven kan udføres på forskellige måder ved enten, at kommunen overlader opgaveudførelsen helt til ICS, og Fredericia Kommune modtager en kvartalsvis afregning fra ICS eller, at Fredericia Kommune efter aftale med ICS indstationerer en medarbejder til opgaven.


Borgerservice i Fredericia Kommune vurderer, at der på nuværende tidspunkt ikke vil være grundlag for at vælge at indstationere en medarbejder, da opgaven ikke har et tilstrækkeligt omfang.


Det kan oplyses, at der i 2013 har været i alt 26.569 henvendelser fordelt på 16.299 fremmødte i ICS og 10.270 henvendelser via telefon eller mail.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet at godkende at kompetencen til at udstede cpr.nr. og sundhedskort delegeres helt til International Citizen Service.


 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 24 Indsatsplan til regulering af skadevoldende fuglevildt

Sagsbeskrivelse

Miljøudvalget besluttede den 25. september 2013, at der skulle udarbejdes et udkast til en indsatsplan for regulering af skadevoldende vildt med henblik på en intensiv regulering af bestanden af sølvmåger i midtbyen. Baggrunden herfor var, at der – særligt i foråret og sommeren 2013 – indkom mange klager over generende støj fra sølvmåger i midtbyen.


Natur & Miljø har udarbejdet et udkast til indsatsplan, der sigter mod et koncept for regulering af skadevoldende fuglevildt, herunder sølvmåger i midtbyen.


Indsatsplanen forventes at kunne godkendes af Naturstyrelsen, således at kommunen og private derigennem får Naturstyrelsens tilladelse til at foretage regulering.


Indsatsplanen lægger op til et tæt samarbejde med JKF (Jægernes Kommunale Fællesråd i Fredericia), hvilket allerede er i gang og forløber konstruktivt. Derudover forpligtiger kommunen sig til kontinuerligt at fjerne redemateriale på de af kommunens egne bygninger, hvor problemet med sølvmåger forefindes.


Indsatsplanen vil ikke løse problemet med generende fuglevildt, men vil kunne være et virkemiddel i retning af et mere tåleligt niveau.

Udover fjernelse af redemateriale på tage mv. vil det, der reelt vil kunne gøre en forskel, bestå i at fjerne fødegrundlaget for primært mågerne – altså undgå fordring, frit tilgængeligt madaffald og åbne skraldespande mv. I den forbindelse vil der bl.a. skulle ses på, om de kommunale affaldsspande mv. i midtbyen giver anledning til udfordringer.


Sagen er blevet forsinket, fordi drøftelserne med og sagsbehandlingen i Naturstyrelsen har taget noget længere tid end forventet. Det foreliggende udkast til indsatsplan skal drøftes med JKF, før et endeligt udkast til indsatsplan kan foreligge. Det sker inden udvalgsmødet. Hvis det er muligt eftersendes et endeligt udkast inden udvalgsmødet.

Det er vigtigt, at der træffes beslutning nu, idet der er kort tid til fuglenes yngleperiode.


Økonomiske konsekvenser

Såfremt indsatsplanen vedtages, vil der være udgifter forbundet med fjernelse af redemateriale på kommunens ejendomme og koordinering af indsatsen inkl. kampagner mv. Omfanget af eventuelle tiltag i forhold til affald er pt. ikke muligt at vurdere. Det skal dog nævnes, at Trafik & Renovation vurderer, at den fornødne indsats kan ske inden for rammerne af ”Ren-by-projektet”.


Vurdering

Natur & Miljø mener, at gennemførelse af de tiltag, der er beskrevet i udkastet til indsatsplan, vil medvirke til en umiddelbar reducering af sølvmågebestanden i midtbyen. Det er en klar forudsætning er, at der fra privat side også gøres en indsats, herunder ikke mindst fra de private husejeres side.


Det vil aldrig være muligt at komme problemet til livs, men det er muligt at mindske det via oplysningskampagner om de indsatser, der kan gøres.


Den store udfordring med sølvmåger er fødegrundlaget – og her handler det især om affaldshåndtering. Natur & Miljø foreslår derfor, at de involverede kommunale afdelinger i fællesskab og under inddragelse af relevante eksterne parter ser på mulighederne for at reducere mængden af affald i midtbyen med det sigte at realisere indsatser, der kan holdes inden for de sædvanlige budgetrammer. I den forbindelse bør det overvejes, om en del af indsatsen kan foregå som et led i kommunens aktiveringsindsats.


Samtidig bør forskellige tiltag afprøves, såsom kunstige rovfugle, redekasser for vandrefalk mv.


Der vil på udvalgsmødet blive redegjort nærmere for problemet med især sølvmåger i midtbyen og for udkastet til indsatsplan.

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


at indsatsplanen til regulering af skadevoldende flyvevildt vedtages, idet administrationen bemyndiges til at fastlægge planens endelige detaljer i samspil med Jægernes Kommunale Fællesråd i Fredericia samt Naturstyrelsen.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 04-02-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 25 Endelig godkendelse af Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2013-2017

Sagsbeskrivelse

Forslag til Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2013-2017, der blev vedtaget af Byrådet den 12. november 2013, har været i offentlig høring i 8 uger i perioden den 19. november 2013 til 8. januar 2014.


Planen skal udgøre Fredericia Kommunes retlige grundlag for administration af spildevandsområdet. Den beskriver forhold til anden lovgivning og planlægning, recipienter, miljømål, status og plan for kloak- og renseanlæg samt tids- og aktivitetsplan for fornyelse af Fredericia Spildevand og Energi A/S’ kloaksystem. Planen skal medvirke til at sikre opfyldelse af miljøkvalitetsmål og fastlægge serviceniveauet over for borgerne mht. afledning af regn- og spildevand.


Med baggrund i forslag til statens Vandplan 2010-2015 og forslag til Fredericia Kommunes Vandplan 2010-2015 er der sat mål og fokuspunkter for spildevandsområdet. Der er endvidere angivet, hvilke handlinger der skal udføres for at opnå målsætningerne i planperioden. Kommende aktiviteter, som kommunen planlægger at udføre eller påbyder andre at udføre, er ligeledes beskrevet.


I høringsperioden er indkommet 1 høringssvar. Ejeren af Gl. Ribevej 27 ønsker, at det tages op til overvejelse, om det er hensigtsmæssigt at gennemføre kloakering af ejendommen, da han finder det er sandsynligt, at den nedrives fremtidigt i forbindelse med kommunal arealerhvervelse til DanmarkC.


Spildevandsplanen er som kommunens øvrige planer digital, og kan ses på:


Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2013 - 2017


Brugernavn: fredericia

Adgangskode: fredericia


Planen og dens formål og indhold vil blive gennemgået nøjere på udvalgsmødet. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at realisering af Spildevandsplan 2013-2017 vil give et væsentligt bidrag til forbedring af tilstanden i vandmiljøet.


Det indkomne høringssvar giver ikke anledning til, at planen skal ud i fornyet offentlig høring.


Natur & Miljø anbefaler, at der ikke sker ændringer af planen vedrørende ejendommen Gl. Ribevej 27, men at kloakeringen udsættes i 3 år. I mellemtiden kan det afklares nærmere, om der er udsigt til, at ejendommen på et tidspunkt overtages af kommunen, samt hvornår det i givet fald kan forventes at ske.

 

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet:


-  At Spildevandsplan 2013-2017 vedtages endeligt, idet planerne for kloakering af ejendommen Gl. Ribevej 27 fastholdes med en udsættelse på 3 år af kloakeringen.


-  At administration bemyndiges til at færdigredigere spildevandsplanen forud for offentliggørelsen af denne.

Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 04-02-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 26 Kommunal skovrejsning i Kongsted

Sagsbeskrivelse

Natur & Miljø har ansøgt om statstilskud til skovrejsning på 10 ha kommunalt ejet landbrugsjord ved Kongsted fra en særlig pulje rettet imod kommunale skovrejsningsprojekter. Det var sidste mulighed, idet puljen nu er ophørt.


Kommunen har fået tilsagn om et tilskud på kr. 190.000 ud af en samlet udgift til skovrejsning på arealet på kr. 340.000. Dertil kommer udgifterne til eventuelle rekreative tiltag mv.


Kommunen har erhvervet arealet, der pt. er forpagtet ud til landbrugsdrift, i forbindelse med nogle af de store jordhandler omkring DanmarkC.  

Det ligger i et i kommuneplanen udpeget stort skovrejsningsområde. Skovrejsningsområdet er udpeget på baggrund af dels betydelige grundvandsinteresser og dels de hidtidige politiske visioner, bl.a. udtrykt i det daværende byråds Naturplan Fredericia fra 2005, om en grøn rekreativ kile fra Hannerup-Fuglsangskovene ud til Elbodalen.


Kommunen har i en længere årrække været i dialog med Naturstyrelsen og Tre-For om et statsligt skovrejsningsprojekt i hele skovrejsningsområdet, der er på 250-300 ha. Et sådan projekt vil typisk kunne realiseres over 15-20 år, i takt med at der kommer jord til salg, som kan erhverves til formålet. Hidtil har der ikke kunnet skabes grundlag for en fast aftale om at igangsætte et statsligt skovrejsningsprojekt. Dette skal ses i lyset af, at der fra lokal side (kommunen og eventuelle andre interessenter) skal der findes mindst 50 % af midlerne til jordopkøb og tilplantning, hvilket er en meget stor udfordring. Hidtil er det indgået i overvejelserne, at TRE-FOR måtte have interesse i at skyde midler ind i projektet for at medvirke til at sikre grundvandet i lighed med, hvad TRE-FOR gør andre steder. Det har selskabet imidlertid hidtil afvist.


Arealet ligger 500 m fra Vandværkssøerne i Elbodalen, som er et yndet udflugtsmål for offentligheden. TRE-FOR ejer Vandværkssøerne og ønsker at afhænde en ejendom med Vandværkssøerne og et omgivende skov- og naturareal. den fortsatte. Fredericia Kommune står foran en nærmere dialog med TRE-FOR om dette for at sikre fortsat adgang for offentligheden til området – evt. gennem en kommunal overtagelse af ejendommen, som vil kunne indgå som et naturligt centrum i et kommende stort skovområde.


Oprindeligt beholdt kommunen de 10 ha for at have noget at handle med i forbindelse med senere jordhandler omkring Danmark C. Da tankerne omkring et stort statsligt skovrejsningsforløb opstod for flere år siden, blev det en forudsætning, at arealet med dets beliggenhed centralt i skovrejsningsområdet skulle indskydes som en del af kommunens bidrag til projektet.


Ifølge Naturstyrelsen tyder erfaringer fra andre lignende projekter, at processen ofte fremmes, når først man har påbegyndt skovrejsning i området.


Alternativerne til at udnytte de 10 ha til kommunal skovrejsning består i at sælge arealet (i praksis til landbrugsformål) eller at beholde det indtil videre med fortsat bortforpagtning til landbrugsformål.


Økonomiske konsekvenser

De udgifter til skovrejsningen, der ligger udover statstilskuddet, og udgifterne forbundet med eventuelle tilhørende rekreative tiltag kan realiseres inden for de sædvanlige budgetmæssige rammer.


Vurdering

De politiske ønsker om skovrejsning i hele skovrejsningsområdet synes svært realiserbare uden kommunal handling. Derfor vurderer Natur & Miljø, bl.a. opfordret af Naturstyrelsen, at det vil fremme projektet, hvis de 10 ha tilplantes. Ved at lave en form for ”besøgsskov/arboret” vil dette kunne skabe interesse for mere skov – enten privat eller via samarbejde mellem TRE-FOR, Naturstyrelsen og/eller kommunen.


Størrelsen på de 10 ha vil samtidig betyde, at skoven vil være et besøg værd i sig selv, især hvis den udformes som ”besøgsskov/aboret”. Beliggenheden ved Vandværkssøerne og Elbodalen vil yderligere gøre den til et oplagt besøgsmål.


Hvis kommunen fortsat vil anvende ejendommen til andet formål (i praksis bortforpagtning til landbrugsformål) eller på et tidspunkt afhænder den til privat side, må de hidtidige skovrejsningsplaner fra kommunens og statens side anses for skrinlagt.


Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at der anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

at der rejses skov på de 10 ha kommunalt ejet jord i Kongsted, idet udgifterne til etablering af skoven og den efterfølgende drift afholdes inden for de sædvanlige budgetmæssige rammer


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 04-02-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-02-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 27 Forslag fra Enhedslisten - Herslev Skole

Sagsbeskrivelse

Fra Enhedslisten er modtaget følgende forslag:

 

Baggrund:

Da vi i Enhedslisten Fredericia i avisen havde set, at kommunen påtænker at sælge Herslev Skoles bygninger og grund, besluttede vi os for at sætte os grundigt ind i forholdene omkring skolen, så vi var forberedte på at tage den rigtige stilling.

Dels besigtigede vi skolen udefra, dels tog vi kontakt til et antal lokale beboere og samtidig anmodede vi om at få kopier af høringssvarene.

Dette gav os følgende oplevelser:

1.  Bygningerne er, idet de også inden for den senere årrække er renoveret for ca. 10 millioner kroner, særdeles velegnede til flere kommunale formål.

2.  Herslevs beboere har givet ideer til, hvad bygningerne kan bruges til.

3.  Beboerne har aldrig fået nogen form for svar på deres høringssvar

4.  Det vil være katastrofalt for det lokale forenings- / idrætsliv, hvis de mister deres tilholdssted

5.  Landsbysamfundene er afhængige af samlingspunkter

6.  Det varede en måned med flere rykkere og til slut en personlig henvendelse til et medlem af direktionen før vi modtog høringssvaret.

7.  Det vil være optimalt at lægge kommunale kontorer på adressen, da bygnings- og parkeringsforhold er gode, og da det ville kunne nedsætte trafikmængden i den indre by og give mulighed for at afhænde dyre lejemål her.

8.  Dette vil være i tråd med valgløfterne til landsbysamfundene fra et flertal af byrådspartierne.

9.  En vedtagelse af dette beslutningsforslag vil være med til at give indtrykket af, at vi er én kommune, der tager hensyn til såvel byområdet, landsbyområderne og landdistrikterne.

10. Der er lige så langt fra Herslev til den indre by, som der er den modsatte vej.

11. Det digitale samfund sikrer, at kommunikationen mellem de forskellige kommunale instanser kan opretholdes.

Enhedslisten stiller følgende beslutningsforslag:

Byrådet beslutter at genoverveje muligheden for at bevare Herslev Skole som kommunale bygninger ved at:

·  stille gymnastiksal, omklædningsrum, boldbane og et til to lokaler til rådighed for det lokale idræts- og foreningsliv efter gældende regler

·  reservere lokaler til børneinstitutionen så længe, der er børn hertil

·  omdanne de tidligere lærerboliger til beboelse med udlejning for øje

·  udnytte de resterende lokaler til kommunale kontorer

·  opsige lejemål i den indre by, så økonomien er i balance

Vurdering

Ingen

 

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller forslaget til drøftelse.

 

 

Beslutning i Byrådet den 24-02-2014

Ø ønsker forslaget udsat til Byrådets møde i marts.

Punkt 28 Salg af skovarealer (Lukket)

Punkt 29 Salg af ejendommen - Vendersgade 35 (Lukket)