Byrådet - 24-03-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 24 marts, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 30 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt, dog behandles pkt. 41 og 42 samlet. Pkt. nr. 47 behandles som et lukket punkt.

 

 

Der var afbud fra Ole Steen Hansen og Christian Bro, i stedet mødte Laila Løhde Møller og Bjørn Medom Nielsen.

 

 

Punkt 31 Spar/lån - samlesag for hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring har udvalgene mulighed for at spare op eller låne af kommende års budgetter. Økonomiudvalget har dog besluttet, at større lån af kommende års budgetter skal begrænses, og en afdragsordning skal godkendes af Økonomiudvalget.


Udvalgene har opgjort spar/lån for 2013 til 1014. I nedenstående tabeller er årets overførsler specificeret i overskrifter:


’- = budgetreduktioner (netto)

+ = budgetforøgelse (netto)

2013

(1.000 kr.)

2014

(1.000 kr.)

Teknisk Udvalg

13.883

-14.279

Miljøudvalget

-2.568

1.507

Beredskabskommissionen

756

-756

Børne- og Ungdomsudvalget

-37.382

36.426

Kultur- og Fritidsudvalget

-9.377

8.704

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

-416

416

Socialudvalget

5.616

17.513

Sundhedsudvalget

-3.555

3.555

Erhverv, Innovation, Strategiudvalget

-2.357

 

Økonomiudvalget

-43.861

47.878

Serviceudgifter i alt

-79.261

100.964


’- = budgetreduktioner (netto)

+ = budgetforøgelse (netto)

2013

(1.000 kr.)

2014

(1.000 kr.)

Sundhedsudvalget

2,476

-2,476

Aktivitetsbestemt medfinansiering i alt

2,476

-2,476


’- = budgetreduktioner (netto)

+ = budgetforøgelse (netto)

2013

(1.000 kr.)

2014

(1.000 kr.)

Kvalitetsfond anlæg

528

57

Teknisk Udvalg

916

-916

Børne- og Ungdomsudvalget

-20.896

20.896

Kultur- og Fritidsudvalget

-1.435

1.435

Socialudvalget

87

498

Økonomiudvalget

21.856

-21.856

Øvrigt anlæg

-67.608

68.094

Teknisk Udvalg

-56.257

56.143

Miljøudvalget

-693

693

Beredskabskommissionen

-160

160

Børne- og Ungdomsudvalget

-751

751

Kultur- og Fritidsudvalget

-1.436

1.436

Socialudvalget

-9.932

9.932

Sundhedsudvalget

 

600

Økonomiudvalget

1.621

-1.621

Skattefinansieret anlæg i alt

-67.080

68.151


’- = budgetreduktioner (netto)

+ = budgetforøgelse (netto)

2013

(1.000 kr.)

2014

(1.000 kr.)

Teknisk Udvalg

-3.679

4.217

Økonomiudvalget

4.209

-4.209

Jordforsyning

530

8


’- = budgetreduktioner (netto)

+ = budgetforøgelse (netto)

2013

(1.000 kr.)

2014

(1.000 kr.)

Drift

-3.647

3.647

Anlæg

-8.446

8.446

Brugerfinansieret område

-12.093

12.093


’- = budgetreduktioner (netto)

+ = budgetforøgelse (netto)

2013

(1.000 kr.)

2014

(1.000 kr.)

Anlæg

1.938

-1.938

Danmark C

1.938

-1.938


’- = budgetreduktioner (netto)

+ = budgetforøgelse (netto)

2013

(1.000 kr.)

2014

(1.000 kr.)

Teknisk Udvalg

-2.603

2.603

Økonomiudvalget

-13,760

13,760

Finansielle poster

-16,363

16,363


Der er en specifikation af udvalgssagerne vedhæftet sagen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Se afsnittene sagsbeskrivelse og vurdering.


Vurdering

Der vil under punktet ”Foreløbigt regnskab” blive givet en nærmere vurdering af regnskabsresultatet for 2013, herunder sammenhængen til Spar/lån.


Økonomi vurderer, at kommunens retningslinjer for spar/lån er overholdt ved opgørelsen af overførsler fra 2013 til 2014.


Følgende forhold skal fremhæves:


Der lægges i alt 18,5 mio. kr. i kassen, som fordeler sig som følger:

  • Børne- og Uddannelsesudvalget 2,0 mio. kr.
  • Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget 6,4 mio. kr.
  • Økonomiudvalget 10,1 mio. kr.

Midlerne foreslås anvendt til at udmønte følgende:

  • Uspecificerede besparelser fra tidligere 8,9 mio. kr.
  • Usikre indtægter bestående af konkurrenceudsættelse kørsel, udlicitering udvalgte områder samt salgsindtægter 6,3 mio. kr.
  • Merudgifter vedr. kørsel med borgere i 2013 og 2014 med i alt 3,0 mio. kr. 

Som det fremgår af ovenstående kan det konstateres, at der er merudgifter vedr. kørsel med borgere. Direktionen indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget kompenseres herfor med 2,0 mio. kr. i 2013 og 1,0 mio. kr. i 2014. Merforbruget er opstået i kølvandet på et større befordringsprojekt, hvor kørslen er centraliseret i Kørselskontoret. Oprindeligt var forventningen en besparelse på 3 mio. kr. årligt, men dette har altså ikke været muligt i 2013, ligesom det også vurderes vanskeligt i 2014. Direktionen indstiller, at der arbejdes videre med en permanent og effektiv løsning af opgaven.


I budgetforliget for 2014-17 blev det besluttet, at Voksenservices gamle gæld på 18,5 mio. kr. skal slettes, og at der er afdragsfrihed for merforbruget for 2013 frem til 2018. Det overførte beløb til 2014 på Social- og Omsorgsudvalgets område består således kun af opsparing vedr. Plejen.


Som det fremgår af tabellen, overføres der under den aktivitetsbestemte medfinansiering et merforbrug på i alt 2,5 mio. kr. Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget indstiller, at Økonomiudvalget tager stilling til, hvorvidt aktivitetsbestemt medfinansiering er omfattet af spar/låneordningen. Aktivitetsbestemt medfinansiering er udenfor servicerammen, og kan sammenlignes med overførselsudgifter, men der er i kommunens principper for økonomistyring ikke taget stilling hertil.  


Der er på anlæg fri overførsel af ikke forbrugte bevillinger. Overførslen fra 2013 til 2014 vedrører i stor udstrækning ikke færdiggjorte projekter, og betragtes således som været disponeret.


Indstillinger

Økonomi indstiller:

1.  at Spar/lån 2013/14 godkendes, og at bevillinger overføres som beskrevet i sagen

2.  at kasseindlæg anvendes til udmøntning af tidligere besparelser, usikre indtægter samt delvis dækning af merudgifter vedr. befordring

3.  at Direktionen får til opgave at finde en permanent og effektiv løsning på befordringsområdet

4.  at principper for økonomistyring tilrettes således, at aktivitetsbestemt medfinansiering undtages fra spar/lån  

 


 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 32 Forslag til delegationsplan for By- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

Den af Byrådet vedtagne styrelsesvedtægt fastlægger de enkelte fagudvalgs opgaveporteføjler. Der er behov for, at By- og Teknikudvalget - med udgangspunkt i styrelsesvedtægten - træffer beslutning om, hvilke sagstyper i udvalgets opgaveporteføjle der skal forelægges til politisk stillingtagen i udvalget, og hvilke sagstyper udvalget bemyndiger administrationen til at træffe beslutning i på udvalgets vegne. Dette fastlægges i en delegationsplan, der så præcist som muligt beskriver beslutningskompetencen for de enkelte sagstyper, således at der ikke er tvivl om, hvor der træffes beslutning i den enkelte sag.


By & Erhverv, Trafik & Renovation, Natur & Miljø og Facility Management har udarbejdet et forslag til en delegationsplan for By- og Teknikudvalget. Tilsvarende har de tre førstnævnte afdelinger udarbejdet et forslag til delegationsplan for Miljø- og Energiudvalget. De to forslag er bygget ens op, og de er – ligesom de delegationsplaner, som det tidligere Teknisk Udvalg og det tidligere Miljøudvalg fastlagde - baseret på følgende overordnede principper: 

  1. Lovgivning, der foreskriver politisk behandling af sager, respekteres. 
  2. Principielle sager og komplicerede sager (typisk med betydelig rækkevidde for interessenter i form af borgere, virksomheder mv.) forelægges til politisk afgørelse.
  3. Andre sager afgøres af administrationen på udvalgets vegne (sagstyper, hvor der foreligger en fast praksis).

Indholdsmæssigt svarer det foreliggende udkast til delegationsplan på By- og Teknikudvalgets område helt til indholdet af den delegationsplan, som det tidligere Teknisk Udvalg fastlagde. Forskellene er i al væsentlighed følgende: 

  1. Der er sket omflytninger mellem udvalgsområder i overensstemmelse med styrelsesvedtægten (VVM, landzoneadministration og varmeplanlægning mv., der tidligere lå under det daværende Teknisk Udvalg, ligger nu under Miljø- og Energiudvalget).
  2. Der er indarbejdet forslag til delegationsordninger på Facility Managements område, dvs. for sager vedrørende kommunens faste ejendom (forpagtningsaftaler, udlejning af fast ejendom, husleje- og grundlejefritagelse og indgåelse af eksterne lejemål). 

En delegationsplan kan til enhver tid ændres, hvis udvalget ønsker det, ligesom der kan opstå behov for justeringer og tilføjelser som følge af nylovgivning. Udvalget kan til enhver tid anmode om at få en sag behandlet i udvalget, selvom administration ifølge delegationsplanen er bemyndiget til at afgøre den.

Økonomiske konsekvenser

I sager, der skal forelægges til politisk afgørelse, skal der udarbejdes sagsbeskrivelser mv. for at forberede den politiske beslutning. Derfor koster sådanne sager større ressourcer i administrationen end sager, som administrationen kan træffe afgørelse i på udvalgets vegne.  Administrationen er langt fra bemandet ressourcemæssigt til at forelægge alle sager til politisk beslutning.

 

Vurdering

Det er administrationens opfattelse, at det er hensigtsmæssigt med et overordnet princip, hvorefter der træffes politiske beslutning i sager, som er store, komplicerede og/eller principielle, mens administrationen træffer afgørelse i de øvrige sager ud fra en fast praksis, som udvalget kan træffe beslutning om.  Det er således hensigtsmæssigt, at almindelige og typiske sager uden større politisk interesse, og hvor der foreligger en fast praksis, afgøres af administrationen uden politisk forelæggelse, for derved bliver sagsbehandlingstiden for ansøgeren kortere, og samtidig holdes administrationens ressourceforbrug nede på den slags sager. Desuden vil udvalget skulle træffe beslutning i overordentlig mange sager uden reel større politisk interesse, hvis ikke administrationen bemyndiges til at træffe beslutning i en væsentlig del af samtlige sager.

Den foreslåede delegationsplan By- og Teknikudvalget svarer som anført til de seneste mange års praksis vedrørende beslutningskompetencernes placering. 

Indstillinger

Direktøren for Teknik & Miljø indstiller,

at By- og Teknikudvalget anbefaler økonomiudvalget og byrådet at godkende forslaget til delegationsplan med de angivne beslutningskompetencer.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 33 Forslag til delegationsplan for Miljø- og Energiudvalget

Sagsbeskrivelse

Den af Byrådet vedtagne styrelsesvedtægt fastlægger de enkelte fagudvalgs opgaveporteføjler. Der er behov for, at Miljø- og Energiudvalget - med udgangspunkt i styrelsesvedtægten - træffer beslutning om, hvilke sagstyper i udvalgets opgaveporteføjle der skal forelægges til politisk stillingtagen i udvalget, og hvilke sagstyper udvalget bemyndiger administrationen til at træffe beslutning i på udvalgets vegne. Dette fastlægges i en delegationsplan, der så præcist som muligt beskriver beslutningskompetencen for de enkelte sagstyper, således at der ikke er tvivl om, hvor der træffes beslutning i den enkelte sag.

By & Erhverv, Trafik & Renovation og Natur & Miljø har udarbejdet et forslag til en delegationsplan for Miljø- og Energiudvalget. Tilsvarende har de tre afdelinger sammen med Facility Management udarbejdet et forslag til delegationsplan for By- og Teknikudvalget. De to forslag er bygget ens op, og de er – ligesom de delegationsplaner, som det tidligere Teknisk Udvalg og det tidligere Miljøudvalg fastlagde - baseret på følgende overordnede principper: 

  1. Lovgivning, der foreskriver politisk behandling af sager, respekteres. 
  2. Principielle sager og komplicerede sager (typisk med betydelig rækkevidde for interessenter i form af borgere, virksomheder mv.) forelægges til politisk afgørelse.
  3. Andre sager afgøres af administrationen på udvalgets vegne (sagstyper, hvor der foreligger en fast praksis).

Indholdsmæssigt svarer det foreliggende udkast til delegationsplan på Miljø- og Energiudvalgets område helt til indholdet af den delegationsplan, som det tidligere Miljøudvalg fastlagde. Forskellen er i al væsentlighed, at der er sket omflytninger mellem udvalgsområder i overensstemmelse med styrelsesvedtægten (VVM, landzoneadministration og varmeplanlægning mv., der tidligere lå under det daværende Teknisk Udvalg, ligger nu under Miljø- og Energiudvalget).

En delegationsplan kan til enhver tid ændres, hvis udvalget ønsker det, ligesom der kan opstå behov for justeringer og tilføjelser som følge af nylovgivning. Udvalget kan til enhver tid anmode om at få en sag behandlet i udvalget, selvom administration ifølge delegationsplanen er bemyndiget til at afgøre den.

Økonomiske konsekvenser

I sager, der skal forelægges til politisk afgørelse, skal der udarbejdes sagsbeskrivelser mv. for at forberede den politiske beslutning. Derfor koster sådanne sager større ressourcer i administrationen end sager, som administrationen kan træffe afgørelse i på udvalgets vegne.  Administrationen er langt fra bemandet ressourcemæssigt til at forelægge alle sager til politisk beslutning.

Vurdering

Det er administrationens opfattelse, at det er hensigtsmæssigt med et overordnet princip, hvorefter der træffes politiske beslutning i sager, som er store, komplicerede og/eller principielle, mens administrationen træffer afgørelse i de øvrige sager ud fra en fast praksis, som udvalget kan træffe beslutning om.  Det er således hensigtsmæssigt, at almindelige og typiske sager uden større politisk interesse, og hvor der foreligger en fast praksis, afgøres af administrationen uden politisk forelæggelse, for derved bliver sagsbehandlingstiden for ansøgeren kortere, og samtidig holdes administrationens ressourceforbrug nede på den slags sager. Desuden vil udvalget skulle træffe beslutning i overordentlig mange sager uden reel større politisk interesse, hvis ikke administrationen bemyndiges til at træffe beslutning i en væsentlig del af samtlige sager.
 

Den foreslåede delegationsplan Miljø- og Energiudvalget svarer som anført til de seneste mange års praksis vedrørende beslutningskompetencernes placering. 

Indstillinger

Direktøren for Teknik & Miljø indstiller,

at Miljø- og Energiudvalget anbefaler økonomiudvalget og byrådet at godkende forslaget til delegationsplan med de angivne beslutningskompetencer.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 11-03-2014

Anbefales, med bemærkning om, at kompetencen til at afgive høringssvar på høringer fra staten om statlige VVM-redegørelser tillige delegeres til Miljø- og Energiudvalget.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet af Miljø og Energiudvalget

Punkt 34 Forslag til lokalplan nr. 315, Boligområde på Puggårdsvej, Ullerup

Sagsbeskrivelse

Baggrund / historik

Lokalplanen for nyt boligområde i Ullerup er udarbejdet efter ønske fra JFJ Ejendoms Invest ApS. Arealet ligger vest for Bredstrupvej og afslutter boligbebyggelsen, som omkranser et fælles grønt område i bebyggelsens midte.


Rammeområdet er i Kommuneplan Fredericia 2013-25 udlagt til boligformål.


Lokalplanens indhold

Lokalplanforslaget udlægger området til ca. 54 boliger i form af åben-lav bebyggelse eller 47 boliger som åben-lav samt mulighed for ca. 14 tæt-lav boliger. Planen skal sikre, at vej- og stiforløbet i boligbebyggelserne omkring det fælles grønne område videreføres i denne plan, og at der skabes kig og adgang hertil fra bebyggelsen.


Der udlægges ikke større samlede fællesarealer for åben-lav bebyggelse i området på grund af områdets særlige beliggenhed ud til det store fælles grønne område. I lokalplanens østlige del udlægges to mindre fælles friarealer i tilknytning til en eventuel tæt-lav bebyggelse.


Lokalplanen muliggør, at grundejerforeningen kan sammenslutte sig med eller optage tilstødende grundejerforeninger. Formålet er fælles vedligeholdelse af det grønne område. 


Der er udlagt et grønt afstandsbælte langs Bredstrupvej, der sikrer en ensartet visuel oplevelse langs vejen.


Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at lokalplanforslaget afrunder bebyggelsen ud mod det fælles grønne område på en hensigtsmæssig måde, og at principperne fra udviklingsplanen for Ullerup følges.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at forslag til lokalplan nr. 315 vedtages, og
  1. at lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger.

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 11-03-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 35 Voksenservice - budgetomplaceringer

Sagsbeskrivelse

Voksenservice har lavet en ny organisering, hvor der er etableret et administrativt og fagligt sekretariat, som stabsfunktion. Denne etablering kræver omplacering af budget mellem Økonomi- og Social- og Omsorgsudvalget.

 

Økonomiudvalget:

Konto 6: Sagsbehandlere, Myndighedschef, Voksenservicechef i Voksenservice (Myndighedsafdeling)

Konto6: Fagligt personale i Sekretariatet (Sekretariat)

Konto 6, overførsel til konto 5: Administrativt personale i Sekretariatet (Sekretariat)


Social- og Omsorgsudvalget:

Konto 5: Voksenhandicap, fælles – Centerlederne (VH, fælles)

Konto 5: Projekter, fælles – flytning intern/ekstern, budgetpulje (Projekter, fælles)


Der ønskes flyttet budget mellem Økonomi- og Social- og Omsorgsudvalget for at kunne etablere et realistisk budget til personalet repræsenteret både under konto 5 og 6 under henholdsvis Økonomi- og Social- og Omsorgsudvalget. Se nedenstående tabel for belysning af beløbene der ønskes omplaceret:


Omplacering mellem de forskellige afdelinger/udvalg

Tidligere 2014 budget

Nuværende 2014 budget

Ændring

Myndighedsafdelingen

8.640.000

5.408.000

-3.232.000

Sekretariat

0

4.869.000

4.869.000

VH, fælles

4.188.000

1.584.000

-2.604.000

Projekter, fælles

0

967.000

967.000

12.828.000

12.828.000

0


Økonomiske konsekvenser

Der ønskes omplaceret midler fra Social- og Omsorgsudvalget til Økonomiudvalget grundet etablering af et stabs-sekretariat under Voksenservice. Udgifter til administrativt personale skal overføres til konto 5 og dermed indgå under Socialudvalget.


Dette medfører ønsket om en omplacering på 0,535 mio. kr. fra Økonomiudvalget til Social- og Omsorgsudvalget. 


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Økonomi indstiller at:

Indstilling tages til efterretning og videresendes til Byrådet.


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 36 Frigivelse af anlægsmidler Jupitervej

Sagsbeskrivelse

I Handle- og udviklingsplanen ”En ny vej 2.0” som blev godkendt af Byrådet i december 2013 er beskrevet et bygningsspor.


Formålet med bygningssporet er at øge volumen på de enkelte tilbud således der opnås større fagligt fundament og fleksibilitet. Der vil på sigt være mulighed for driftsoptimering samt besparelser ved opsigelse af private lejemål og samling af botilbuddene i de kommunale bygninger.


Der henvises til salgssag Økonomiudvalget 14/2412.


Økonomiske konsekvenser

For at kunne flytte botilbuddene Damvej, Ungdomskollegiet og Aspbo ind i de nu tomme bygninger på Jupitervej skal bygningerne renoveres for 5.112 mio. kr.


Finansieringen er, som besluttet på Socialudvalget d. 29. oktober 2013, at 3,4 mio. kr. finansieres af salget af to bygninger, som ikke længere skal bruges til botilbud nemlig Kaalundsvej og Damvej og de resterende 1,712 mio. kr. finansieres af Voksenservices anlægspulje på 2,5 mio. kr. som oprindeligt var afsat til renovering af Damvej.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler at der frigives et rådighedsbeløb og anlægsbevilling på 5,112 mio. kr. til renovering af Jupitervej.


Rådighedsbeløbet finansieres delvist ved overførsel af 1,712 mio. kr. fra Anlægspulje ombygning voksen handicap (XA-30006)


Den resterende del af rådighedsbeløbet på 3,4 mio. kr. finansieres i første omgang af kommunens kasse efterfølgende af kasseindlæg i forbindelse med forventet provenu ved Ejendomsafdelingens salg af ejendommene Kålundsvej og Damvej.


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-03-2014

Indstillingerne godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 37 Fredericia Idrætscenter - ansøgning om lån/finansieret tillægsbevilling

Sagsbeskrivelse

Fredericia Idrætscenter har i forbindelse med fremlæggelse af status på Udviklingsplan 2020 for udvalget i februar måned, forelagt ønske om udvidelsesmuligheder og fremsender hermed ansøgning om en anlægsbevilling på 2,0 mio. kr. - som en finansieret tillægsbevilling.


FICNESS medlemstallet har udviklet sig meget positivt og er i løbet af 18 måneder gået fra 0 til 1100 medlemmer.


Den positive medlemsudvikling har medført, at der især er et stort pres på træningslokalet. Lokalet er på 300 m2 og er overfyldt i de fleste af primetime perioderne. Ud over de 1100 FICNESS-medlemmer bruges lo-kalet af ca. 420 foreningsmedlemmer der bl.a. kommer fra Idræt i Dagti-merne, Sund og Glad, FC Fredericia, Fredericia HK, KFUM Boldklub, Søn-der/Korskær motionsforening og Fredericia Eliteidræt.


Det er FICs vurdering, at grænsen for antal medlemmer i de nuværende rammer er ca. 1200 personer.


FIC har kigget på, hvilke muligheder der er i de nuværende rammer og anbefaler, at der etableres et ca. 150 m2 stort klubtræningslokale i hal 4. Lokalet etableres over de eksisterende depoter, med en transparent væg mod hal 4 og om muligt med vinduer mod hal 2/3. Desuden fjernes klatrevæggen, der kun sjældent er i brug efter at resterne af klatreklubben er flyttet til Kolding.


Med etablering af et klubtræningslokale, der primært skal bruges til for-eningsaktiviteter, skønner FIC, at FICNESS medlemsantallet vil kunne øges til minimum 1.600. Lokalets placering fremgår af bilag 1.


Økonomi


Et sådant klubtræningslokale vurderes at kunne etableres for max. 2,0 mio. Ombygningen vurderes at ville koste max. 1,6 mio. kr., dertil kommer udgifter til træningsmaskiner på ca. 400.000 kr. Et evt. restbeløb op til de 2 mio. kr. vil, når den endelige pris for projektet kendes, selvfølgelig ikke komme til anvendelse.


FIC har ikke midler til at kunne gennemføre ombygningen, men ønsker at låne et beløb på 2,0 mio. kr. – som en finansieret tillægsbevilling, hvor tilbagebetalingen starter senest i 2017.


FIC har tidligere – i forbindelse med etablering af Kurbadsfaciliteter m.m. – fået en finansieret tillægsbevilling, som er endelig tilbagebetalt med udgangen af 2014. Derudover er der med regnskabsresultatet for 2013 et underskud på 1,3 mio. Underskuddet som primært skyldtes finanskrisen var oprindelig på 1,7 mio. kr. og forventes tilbagebetalt med udgangen af 2016. 


 Skematisk opstilling af finansiering:


År

Kurbadslån – oprindelig

4,6 mio. kr.

Underskud drift – finanskrisen 1,7 mio. kr.

Nyt lån klubtræningslokale –

 2,0 mio. kr.


2014

347.000

200.000


2015

Slut

550.000


2016


550.000


2017


Slut

500.000

2018



500.000

2019



500.000

2020



500.000

2021



Slut


Økonomiske konsekvenser

FIC’s ønske om først at starte tilbagebetalingen fra år 2017, er begrundet i at det økonomiske råderum i forvejen er begrænset og generelt er afhængig af FIC svingende indtægter. Som det fremgår af oversigten er den planlagte afdragsbyrde nogenlunde konstant.


Vurdering

FIC’s ønske om at udvide træningskapaciteten er i overensstemmelse med flere af indsatserne i den gældende Kultur-, idræts- og fritidspolitik.


Ønsket er en naturlig konsekvens af FIC Udviklingsplan 2020, hvor tilbuddenne af motions- og sundhedsfremmeaktiviteter til en bred målgruppe øges i de nuværende rammer. 


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget fremsender sagen med anbefaling til Økonomiudvalget og Byrådet således:

1.  Der gives en finansieret tillægsbevilling på 2,0 mio. kr.

2.  Der meddeles anlægsbevilling på 2,0 mio. kr. samt frigivelse af rådighedsbeløbet.

3.  Der afdrages 0,5 mio. kr. årligt i årene 2017, 2018, 2019 og 2020 ved reduktion i driften.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 12-03-2014

Anbefales, under forudsætning af, at FIC afdrager i årene 2015, 2016, 2017 og 2018.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet af Kultur- og Idrætsudvalget.

Punkt 38 Ansøgning om tilskud til merudgift - tagrenovering Erritsø Hallen

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2014 blev der afsat anlægsmidler til renovering af tagene i Bøgeskov Hallen og Erritsø Hallen.


Der blev afsat i alt 2.215.000 kr. fordelt med 1.894.000 til Bøgeskov Hallen og 321.000 kr. til Erritsø Hallen. Beløbet er optaget i budgettet som anlægstilskud under Kvalitetsfonden.


Sagen om frigivelse af anlægstilskuddet samt kommunegaranti til lån hos Kommunekredit er beskrevet i særskilt sag.


Erritsø Hallens priser har efterfølgende vist sig ikke at kunne holde, idet tilbuddet blev givet ud fra forkerte forudsætninger i forhold til både prisen for taget samt prisen for de energibesparende foranstaltninger. Renoveringen kræver ikke en ekstra isolering af taget, idet der allerede ligger 225 mm isolering under taget og ikke kun 100 mm som hidtil antaget.


I et nyt tilbud indhentet fra R.A. Ussing & Søn angives prisen på ny tagbelægning nu til at være 711.156 kr. til tagarbejdet, dvs. en forøgelse af tilskuddet på 389.000 kr. Erritsø Hallen har fremsendt ansøgning til Kultur- og Idrætsudvalget om dækning af denne merudgift.


De energibesparende foranstaltninger, som bl.a. omhandler isolering af gavlene, vil koste 468.886 kr. og dermed er der en mindre forøgelse af behovet for lån hos Kommunekredit. Oprindeligt 318.000 kr.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Økonomi har med baggrund i refusionsordningen af moms efter positivlisten beregnet det faktiske behov for øget anlægstilskud, dvs. beregnet nettoudgiften for Kultur- og Idrætsudvalget.  Momsrefusionen – når der udbetales tilskud – beregnes med en procentsats, som fremgår af positivlisten afhængig af de forskellige funktioner.


Beregning:



Godkendt anlægstilskud

Bruttobeløb til udbetaling

 

322.000 kr.

388.000 kr.

Nyt anlægsønske

269.000 kr.

323.000 kr.

 

591.000 kr.

711.000 kr.


Erritsø Hallens behov for ekstra anlægstilskud udgør hermed 269.000 kr., som kan finansieres af anlægsprojektet Løbende vedligehold selvejende haller, hvor der i 2014 er et samlet budget på 2 mio. kr. inkl. overført spar/lån fra 2013.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at

1.  Kultur- og Idrætsudvalget godkender det ansøgte tilskud på 269.000 kr.

2.  Kultur- og Idrætsudvalget videresender sagen med anbefaling til Økonomiudvalget og Byrådet for så vidt angår den finansierede tillægsanlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 269.000 som anlægstilskud.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 12-03-2014

Anbefales, idet finansieringen sker af anlægsprojektet ”Løbende vedligeholdelse af de selvejende haller”

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet af Kultur- og Fritidsudvalget.

Punkt 39 Lejeaftale ErritsøHallen

Sagsbeskrivelse

Den selvejende institution Erritsø Hallen har rettet henvendelse til Fredericia Kommune om indgåelse af en uopsigelig vederlagsfri lejeaftale i min. 20 år, for så vidt angår matrikel nr. 36 h, hvor en del af hal 2 blev opført i 1995.


Hal 2 blev i sin tid opført på både matrikel nr. 37 q, som tilhører hallen og på matrikel 36 h, som tilhører Fredericia Kommune.


Erritsø Hallen har fået tilsagn om lån fra Nykredit i forbindelse med den kommende udbygning af hallen. Nykredit forlanger dog, at der stilles den nødvendige sikkerhed i forhold til den kommunale matrikel.


Der forefindes ingen klausuler, tinglysninger eller andet, der taler imod at indgå den ønskede lejeaftale. Både hallen og forvaltningen har gennemgået arkiverne for at finde evt. tidligere aftaler – uden held.


Erritsø Hallen har gennem flere år ønsket at udbygge faciliteterne, men har undervejs været nødt til at stoppe projektet, idet optagelse af lån til byggeriet ville påvirke kommunens låneramme.


Forvaltningen afholdt i marts 2013 et møde med repræsentanter fra hallen samt deltagelse af director Allan Bøjer fra Fredericia Kommunes revisionsfirma. På dette møde blev de nye udvidelsesplaner fremlagt og da planerne alene indeholder en udbygning, som skal danne ramme om et Fitness-center på hallens egen matrikel, viste det sig at være muligt for hallen at gå videre med planerne. Dette skyldes, at der alene er tale om en kommerciel aktivitet, som ikke - jf. Økonomi- og Indenrigsministeriets vejledning om kommunernes låntagning og meddelelser af garantier - påvirker en kommunes låneramme.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen har konsulteret kommunens chefjurist, som har oplyst, at der ikke er noget til hinder for at indgå den ønskede aftale.


Ejendomsafdelingen vil efterfølgende bistå med udfærdigelse af lejeaftalen.


Indstillinger

Direktøren for Børn og Kultur indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget fremsender sagen med anbefaling således, at der udfærdiges en vederlagsfri lejeaftale over min. 20 år.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 12-03-2014

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 40 Lånegaranti samt ansøgning om frigivelse af anlægsbeløb Bøgeskov Hallen og Erritsø Hallen

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2014 blev der afsat anlægsmidler til renovering af tagene i de Bøgeskov Hallen og Erritsø Hallen.


Der blev afsat i alt 2.215.000 kr. fordelt med 1.894.000 til Bøgeskovhallen og 321.000 kr. til Erritsø-Hallen. Beløbet er optaget i budgettet som anlægstilskud under Kvalitetsfonden.


Disse to anlægstilskud skal - sammen med lån hos Kommunekredit til energibesparende foranstaltninger - finansiere det samlede behov for midler til renovering af de to tage.


Begge haller er så langt i projekterne, at man ønsker at gå i gang med planlægning af renoveringerne, så at de kan finde sted i sommerferien 2014.


Der er derfor behov for at få frigivet de to anlægsbevillinger samt give de nødvendige garantier i forhold til Kommunekredit og de lån, som hallerne skal optage.


Ifølge lånebekendtgørelsen har de selvejende haller med kommunal deltagelse låneadgang til de omhandlede energibesparende tiltag uden, at hverken selve låneoptagelsen eller den kommunale garantistillelse vil belaste kommunens låneramme. Betingelse for at få ubegrænset låneadgang er hvis energimærkningen viser, at der kan laves tiltag, der formindsker energiforbruget. Begge haller har energimærkning. Løbetiden hos Kommunekredit er 25 år.


Historik


Begge haller fremsendte tilbud til brug ved behandling af budgetønskerne for 2014. De to tilbud blev indhentet efter forvaltningens møde med kommunens revisionsfirma Deloitte og Touche som anbefalede, at der blev foretaget en objektiv vurderet opdeling af de to tidligere fremsendte tilbud.


Erritsø Hallen fremsendte tilbud fra R.A. Ussing & Søn med opdeling af renoveringen og det samme skete i forhold til Bøgeskov Hallen, hvor arkitekt Thomas Thomsen, som tidligere har udarbejdet oversigt over behovet for den samlede renovering af Bøgeskovhallens tag, har revideret rapporten fra 2010 med relevante opdelinger og prisreguleringer.


Ændrede forudsætninger


Erritsø Hallens priser har efterfølgende vist sig ikke at kunne holde, idet tilbuddet blev givet ud fra forkerte forudsætninger i forhold til både prisen for taget samt prisen for de energibesparende foranstaltninger.


Der er udarbejdet nyt tilbud, hvor behovet for både anlægstilskud samt låneoptagelse til energibesparende foranstaltninger, er ændret. Erritsø Hallen har derfor fremsendt ansøgning til Kultur- og Idrætsudvalget om øget anlægstilskud i forhold til afsatte beløb i anlægstilskud, og under forudsætning af, at Kultur- og Idrætsudvalget godkender den ansøgte merbevilling på i alt 269.000 kr. (finansieret af udvalgets egne midler) anmoder Erritsø Hallen om en garanti for lån hos Kommunekredit på 469.000 kr. Lånet er opgjort med baggrund i hallens energirapport.


Bøgeskov Hallens samlede lånebehov er efterfølgende opgjort til 2,5 mio. kr. til de energibesparende foranstaltninger jf. hallens energirapport og der er dermed et behov for 2,5 mio. i garanti.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Forvaltningen har på baggrund af de reviderede oplysninger om lånenes størrelse bedt begge haller komme med oplysninger om egenfinansieringen og evt. problemer hermed.


Erritsø Hallen har en forventning om en årlig varmebesparelse på 33.000 kr. (jf. energirapporten) og ser ingen problemer med egenfinansiering. Erritsø Hallen har ikke taget endelig stilling til låneformen (fast rente eller variabel rente).


Bøgeskov Hallen, som skal forrente et forholdsmæssigt højt lån, har sammen med forretningsudvalget og TGI, valgt at optage et 25-årigt lån med variabel rente. Både hallen og TGI sikrer ved indbetalinger på spærret konto en evt. rentestigning. Til dækning af den årlige forventede ydelse på ca. 103.000 kr. forventes en del af finansiering at kunne ske ved en energibesparelse på i alt 75.000 kr. jf. energirapporten.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at sagen fremsendes med anbefaling til Økonomiudvalget og Byrådet således:


1.  Der gives kommunegaranti på lån i Kommunekredit til Bøgeskov Hallen på 2,5 mio. kr. og til Erritsø Hallen på 469.000 kr.

2.  Der gives anlægsbevilling på i alt 2,215 mio. kr. samt frigivelse af rådighedsbeløbet til anlægstilskud.

 


 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 12-03-2014

Anbefales.


 

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 41 Forslag fra F - Organisering af det kommunale fritidstilbud

Sagsbeskrivelse

Fra Socialistisk Folkeparti er følgende forslag modtaget:

 

”Ændringsforslag til det udsendte oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune

Ændringsforslag fra SF Fredericia i forbindelse med det udsendte oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune:

”Som erstatning for områdeledelse, distriktsskoleledelse og anden ledelse vedr. børn og unge i distrikterne, skal der over de næste 3-5 år udvikles ”Børne- og Ungemiljøet” i hvert distrikt. ”Børne- og Ungemiljøet” er en tværfaglig enhed som favner og skaber sammenhæng mellem sundhedsplejen, dagtilbud, skole, SFO, klub, ungdomsskolen, Den Kreative Skole, tandplejen, PPR og familieafdelingen”.

Indledning:

Følgende refleksion er overskriften på ændringsforslaget:

Hvis vi nu skal fjerne et over 70 år gammelt forebyggende arbejde (klubområdet), er det så ikke værd at tænke sig grundigt om først? Specielt i Fredericias situation – bør vi da ikke gå en helt anden vej? Når vi fx ved, at rammerne for børne- og ungeindsatsen er i utakt og at indsatsen derfor ikke hænger godt nok sammen. De forskellige love – dagtilbudsloven, folkeskoleloven, serviceloven og sundhedsloven – der beskriver rammerne for det faglige arbejde har hver deres formålsparagraf. De forskellige lovgivningers syn på, hvad der er den rette indsats, udfordrer samarbejdet om barnet.

Lidt historie:

Det er denne 20 årige (1995 Bistandsloven § 73 a-d. 1998 Lov om Social Service § 19-28, 2007 Lov om Dagtilbud § 65) og i virkeligheden en meget ældre tradition om socialpædagogisk klubarbejde, som Fredericias traditioner har udgangspunkt i. Dette arbejde går helt tilbage til Børnenes Vel arbejde. Det startede i 1930´erne i Kongensgade og KFUM’s sociale arbejde med udgangspunkt i Ungdomsgården i Fynsgade som har rod i 1940erne. Det er dette historisk sammenhængende arbejde, der nu ophæves med et helt andet grundlag. Det første skridt hertil blev vel i virkeligheden taget administrativt i opsplitningen af området, hvor bl.a. Den Matrikelløse Klub blev udskilt fra klubområdet.

Spørgsmålet er: Er det klogt? Tør vi satse ensidigt på mere af det samme? Mere skole og mere foranstaltningsområde som de to store søjler (to søjler som står tilbage efter nedlæggelsen af institutionsafdelingen). Faktisk kommer det til at betyde, at der politisk skal tages beslutning om organisatoriske ændringer, mens det indholdsmæssige skubbes ud til skoledistriktsledelsen.

 

Kritik til overvejelse:

1.  Det virker underligt, at man i en tid i Fredericia med ganske høj kriminalitet, forholdsvis stor fattigdom og store vanskeligheder med at forbygge og skabe mønsterbrydning ift. kriminalitet og social arv, overvejer at nedbryde den sammenhængende indsats som klubområdet har. At splitte klubområdet op i skole og foranstaltningsområde, er formentligt ikke klogt – Fredericia Kommune spiller sig nogle vigtige og virkningsfulde redskaber af hænde. 

2.  Det kommunale notat hedder ”notat om fritidstilbud”, og bringer det socialpædagogiske fritidstilbud på niveau med private, kirkelige eller folkeoplysende fritidstilbud. Det er ikke fagligt korrekt, idet vi i Fredericia har en lang og stærk faglig tradition på det socialpædagogiske område. Den korrekte benævnelse er: Klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud jf. Lov om Dagtilbud.

3.  Skolereformen skal være afsæt til at gøre noget ambitiøst nyt med henblik på opfyldelse af de meget sympatiske mål, som er indbefattet i skolereformen. Men børn og unges hverdagsliv rækker stadig langt ud over skolen. Ved at reducere klubtilbuddene til folkeskoleloven og ungdomsskoleloven, risikere vi at reducere de kvalitative og indholdsmæssige muligheder for at arbejde med demokratisk dannelse og socialpædagogisk arbejde i øvrigt, idet lovgivningerne er meget forskellige.

4.  Det er ikke ok, at foregøgle nedlæggelse af en række lederstillinger via to hovedsynspunkter: globaliseringen og at forudsætningen for kvalitet er skoleorganisering. Hvis der skal ske rationaliseringer i ledelseslaget, kan vi så ikke bare sige, at der skal være færre ledere og anerkende det som en præmis?

5.  Det står temmelig uklart, hvad der menes med kvalitet. I notatet kan læses, at forudsætningen for kvalitet er, at klubområdet ledes fra distriktsskolen, fordi det i sig selv vil skabe helhed og sammenhæng i børnenes liv. Faktisk har klubområdets organisering været kendetegnet ved helhed og sammenhæng siden klub 7000 blev en realitet. Det viser sig i øvrigt tydeligt ved, at klubområdet kan opdeles i hele tre søjler: skoleområdet, foranstaltningsområdet og Ungdommenshus.

Uanset hvilken lovgivning man opretter klubber efter gælder Dagtilbudslovens bestemmelser i alle kommuner. Fredericia Kommune vil nok ikke tabe en sag i tilsynsrådet – idet det opsøgende og målrettede forbyggende arbejde er at finde i det foranstaltende område. Men er det smart? Modarbejder det ikke bare intentionerne om samfundsmæssig inklusion og inklusion i folkeskolen? Det foranstaltende område og skoleområdet har fx rod i en eksklusions tradition, og klubområdet det stik modsatte.

 

Ændringsforslag:

 

SF’s ændringsforslag har rod i Fredericia Kommunes børne- og ungepolitik samt intentionerne i skolereformen. Men også at vi i den grad har brug for en tidlig og forebyggende børn og unge indsats, der rækker langt ud over skolens dagligdag, selvom indsatsen naturligvis skal udmøntes i sammenhæng med skolens dagligdag.

Der er brug for at nytænke og handle fælles på tværs af børne- og ungeområdet. Der er brug for at koncentrere indsatsen om fælles mål og det, der virkelig batter – i stedet for at det kun bliver et spørgsmål om struktur og organisering. Vi burde have en ny fælles formålsparagraf for ”Det gode børneliv”, som en ledestjerne i den faglige diskussion om børnene og de unges trivsel, udvikling og læring. Det har vi ikke, og det kræver et regeringstiltag, men vi kan lave en Fredericia-model for en fælles formålsparagraf, som samler indsatsen for det gode børneliv.

Det gode børneliv skal være styrende – ikke regler og forvaltningsstrukturer. Børn har krav på en fælles faglig indsats, der har barnet som omdrejningspunkt. Sundhedsplejersken, tandlægen, tandplejeren, pædagogen, læreren, psykologen og socialrådgiveren skal holde fokus på det gode børne- og ungeliv og samtidig bidrage med deres faglige viden. Et fælles fagligt fokus understøtter en tidlig indsats og et positivt udviklingsmiljø til gavn for alle børn. Alle faggrupper skal stræbe efter at nå de samme mål, og meget gerne i en ”enhed” som fremmer tilgangen til børnene og som forener de forskellige faggruppers formålsparagraffer.

Vi vil forme fremtidens dagtilbud, skoler og klubtilbud så de udfordrer alle børn og unge til at tage aktivt del i samfundet. Vi vil påtage os at udvikle læringsmiljøer, der giver alle en fair chance for at være aktive deltagere i fremtidens fællesskaber.

Vi vil sikre tryghed, udfordringer og stærke fællesskaber, hvor alle børn og unge får mulighed for at udvikle deres fulde potentiale.

Fra FK børne- og ungepolitik

 

Vi ønsker et sammenhængende børne- og unge miljø, der kan agere stærkt i det lokale arbejde og samtidig kan agere på tværs af de enkelte distrikter.

Samtidig vil vi have udviklingen koblet til målene og intentionerne i skolereformen. Men vi må ikke skabe vores egne blinde pletter ved at stirre så meget på skolereformen, at vi bliver blinde for at børne- og ungelivet leves ud over skolen, og at eksempelvis brud med den sociale arv rækker langt ud over skoletiden. Vi skal bruge skolereformen til et afsæt for noget unikt nyt, spændende og kvalitativt anderledes som først og fremmest skal skabe kvalitet i de pædagogiske/læringsmæssige møder som de fagligt professionelle har hver eneste dag med børn og unge. Det er dette møde, den pædagogiske og læringsmæssige opgave og ikke mindst den udfordring som sundhedsplejersker, lærere, pædagoger, socialarbejdere, tandplejere, tandlæger, psykologer og ledelse står over for hver eneste dag, vi skal kvalificere.

Vi skal med afsæt i reformen skabe et tværfagligt overskud i de lokale børne- og unge miljøer. Vi foreslår derfor et 3-5 årligt udviklingssigte – knyttet op på følgende målsætning:

Børne- og Ungemiljøet, er det væsentligste kommunale aktiv i den forebyggende og målrettede social- og sundhedsmæssige indsats over for børn og unge.

Med denne målsætning defineres:

”Enheden”, der skal udvikles strategisk (over 3-5 år) som ”Børne- og Ungemiljøet”, som er en tværfaglig sammenhæng mellem dagtilbud, skole, ungdomsskole, klub og familieafdeling og i tæt samspil med de kulturelle og idrætslige børne- og ungetilbud. ”Børne- og Ungemiljøet” som enhed træder i stedet for de øvrige distriktsledelser.

Der udarbejdes politiske målsætninger, som sigter på

·  Mindst 95 % af en ungdomsårgang tager en ungdomsuddannelse.

·  Ungdomskriminaliteten skal reduceres med 15 % pr. frem til 2020.

·  Den sociale arv skal brydes ikke kun ift. faglige resultater men også i forhold til deltagelse i hele børne- og ungdomslivet, som også indbefatter fritids- og foreningslivet.

Målsætningerne skal supplere folkeskolereformens mål og de kommunale mål i øvrigt.

Der skal sikres en stærk tværfaglig enhed, som kan arbejde på tværs i hele Børne- og Ungemiljøet.

Det betyder, at indtil ”Enheden” er udviklet kan følgende træde i stedet for det oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud, som er udsendt i høring:

Den Matrikelløse Klub og klubtilbuddene fra 6. klasse samles under det sammen lovgrundlag, enten Ungdomsskolelovgivningen med samme opgaveportefølje som under Lov om Dagtilbud - eller under lov om Dagtilbud.

Fritidstilbuddene fra 0. – 5. klasse samles under Lov om Folkeskolen med tilpasning af opgaveporteføljen, således at den matcher intentionerne i Lov om Dagtilbuds bestemmelser.

Den ledelsesmæssige reducering skal ske under en samlet vurdering af hele området klubtilbud, SFO – tilbud og ledelsen af folkeskolen.

Der iværksættes tværfaglige udviklingsprojekter, der udvikler metoder, der kan matche de politiske mål og som har afsæt i en kommende enhed ”Børne- og Ungemiljøet”, hvilket bevirker at der skal udvikles en intentionel læringsmæssig praksis for 0.-5. klasse og for 6.-9. klasse

Der arbejdes med metoder der kan sikre deltagelse i fritidslivet, fritidsjob og overgange samt fastholdelse i ungdomsuddannelserne.

Det vil være på sin plads at skabe en offentlig høring, hvor vi fx indbyder følgende:

BUPL (Henning Pedersen/Allan Bauman)

Ungdomsringen (Maja Panduro MF politisk ordfører S og formand for UR)

FOLA (Dorthe Boe Dambjørg)

Fællesbestyrelserne og distriktsbestyrelserne for dagtilbud, skoler, klub, Ungdomsskole og Den Kreative Skole

Ungdomsbyrådet

Byrådet ”

 

 

Efter forarbejdningen af oplægget er følgende korrigerende forslag modtaget fra Socialistisk Folkeparti:

 

”Vedr. udkast 2 til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune

 

Som udgangspunkt er der væsentlige forbedringer i forhold til udkast 1 – ikke mindst på den indholdsmæssige del. Men som jeg umiddelbart ser det, er der fortsat behov for en proces, der kan definere de politiske mål med udgangspunkt i hele børne- og ungelivet. Og organisatorisk er der ikke nævnt noget om Børne- og Ungemiljøer.

 

Jeg mener også stadig, at der er brug for at styrke den pædagogiske ledelseskraft, på vejen mod Børne- og Ungemiljøerne, de primære argumenter herfor er:

 

·  Skolereformens intentioner om ”Den Åbne Skole”, hvilket betyder sammenhæng i læringsmiljøerne også efter kl 15.00 og ud over de 200 skoledage

·  Forbinde kultur, fritids- og foreningslivet med skolen

·  Skolereformens intentioner om bedre trivsel, dygtigere børn uanset social baggrund – og respekt for skolens fagligheder, som hviler på lærer- og pædagogprofessionen

·  Styrket opsøgende og udgående indsats 24x7x365 dage om året med henblik på tryghed og kriminalitetsforebyggelse for herved at efterleve de skitserede mål i oplæg nr. 2, hvilket kræver styrket tværfaglig indsats – det nuværende SSP samarbejde bør efter min mening fremadrettet se således ud: SSPK (skole, social, politi og klub)

·  Styrke arbejdet med demokrati og medborgerskab inden for rammerne af skolen og fritids/ungdomslivet

 

Eksempel på struktur på vej mod Børne- og Unge Miljøer:

 

Der oprettes komplementært og sammenhængende til nuværende skoledistrikter 5 Fritids- og Ungdomsdistrikter, der sammen med skoleditriktet udgør den lokale enhed.

 

Fritidsleder 0.-6. klasse omdefineres til FU-leder (fritids- og ungdomsdistrikts leder), hvilket betyder, at fritidsleder 0.-6. Klasse udgår. FU-lederen har ansvaret fra 0. Klasse -18 år

 

Ungdosmskolen overgår fra at være en selvstændig juridisk enhed til at være et tværgående lovgrundlag for 6.-9. Klasse, og ungdomsskolens forpligtelse overtages af Fritids- og ungdomsdistriktet. Ungdomsskolens bestyrelse kan overgå til distrikskolens bestyrelse. Det blev vedtaget i forbindelse med regelforenklingen, og betyder at Ungdomsskolen kan implementeres på distriktskolerne (og i deres skolebestyrelser). Dette vil være afgørende for implementeringen af Den Åbne Skole.

 

Et fritids- og ungdomsdistrikt er matchende skoledistriketet, og deler bestyrelse med diskriktskolen, som kan opdeles i skoleråd og fritids/ungeråd (der skal naturligvis udarbejdes retningslinjer, der sikrer børn og unges indflydelse)

 

Opgaveporteføljen fra klubbernes nuværende lovgrundlag (lov om dagtilbud) tages med over i et kommende fritids- og ungdosmdistrikt via politisk beslutning i Byrådet. Det sikrer børn og unges indflydelse på deres tilbud, udgående indsatser, særlige indsatser for udsatte børn og unge samt en særlig forpligtelse på alle børn og unge uanset om de bruger de kommende tilbud eller ej.

 

Distriktsskolelederen og FU-lederen udgør distriktets strategiske ledelsesteam. Der er fortsat pædagogiske ledere under disse og kan fx være afdelingslederen i skolen, så læring bliver varetaget bredt i skoletiden. Koordinationsopgaverne kan der udpeges koordinatorer til at varetage.

 

Der knyttes opsøgende klubarbejde fra Den Matrikelløse Klub til hvert distrikt med reference til FU-lederen og distriktsskolederen.

 

Lederen af ungdomsskolen og den planlagte afdelingsleder bliver FU- ledere. Der ansættes derudover 3 FU- ledere, hvoraf en er den nuværende ledelse i DMK, og der oprettes en tværgående SSPK koordinator.

 

Hvad forstår vi ved  Fritids og ungemiljøer?

 

Fritids- og ungemiljøer oprettes efter lov om  ungdomsskole fra 6. klasse og folkeskoleloven fra 0.-5. kl. Men som nævnt således at den nuværende opgaveportefølje fra Lov om Dagtilbud tages med i FU via politisk beslutning i byrådet.

Ved FU-miljø (Fritids- og Ungdomsmiljø) forstås et pædagogisk børne- og ungemiljø, der arbejder med kvalificering af børn og unges selvbestemmelse og læring. Det kan foregå organiseret som et projektorienteret pædagogisk arbejde, der fungerer matrikelløst i det åbne rum, hvor børn og unge tager ophold eller indenfor kendte fysiske rammer

FU – miljøet kan også forstås som en fysisk ramme – en institution – med et formelt medlemskab og med en række mere eller mindre fastlagte aktiviteter der er fremmende for børn og unges læring. Udgangspunktet er at klubben, er børnenes og de unges klub, og at aktiviteterne tilrettelægges i samarbejde med børn og unge.

Jeg mener, at ovenstående forståelser af FU-miljø, kan medvirke til at fremme koblingen mellem skole, skoletid og forskellige organiseringer omkring børn og unges fritidsliv, her kan FU-miljøet blive den vigtigste katalysator for begrebet ”Den Åbne Skole” – i et sammenhængende børne- og unge miljø og dermed være medvirkende til succes for folkeskolereformens implementering.

Fritids- og ungemiljøet som lokalt kraftcenter for fritids- og ungdomslivet vil bl.a. betyde:

·  Fritids- og ungdomsmiljøernes betydning for større børn og unges trivsel og læring - ikke mindst når det gælder udsatte børn og unge – kan blive en væsentlig faktor for at gøre folkeskolereformen til en succes.

·  Der skal kunne skabes partnerskaber med kultur, fritids- og foreningslivet bl.a. via fritidsspilfordelere

·  Distrikternes børne- og ungdomskulturer skal kunne analyseres og kortlægges med henblik på at kunne iværksætte særlige indsatser for udsatte børn og unge med kobling til folkeskolen.

·  En langt stærkere SSP indsats”

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller forslaget til drøftelse.

 

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Et mindretal bestående af F stemte for ændringsforslaget. Et flertal bestående af A, C, O, V og Ø stemte imod.

Punkt 42 Høring vedrørende model for kommende fritidstilbud

Sagsbeskrivelse

Børn & unge har sendt ”Oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune” i høring hos de høringsberettigede parter til den 6. marts 2014.


Baggrund for oplægget

Skolereformen, der har virkning fra august 2014, vil ændre på vilkårene for de kommunale fritidstilbud. Derfor har der siden efteråret 2013 været arbejdet på et oplæg omkring organiseringen af de fremtidige fritidstilbud.


Processen omkring udarbejdelse forslag til organisering af de fremtidige fritidstilbud har indtil nu primært involveret ledelse og medarbejdere i SFO, klubber, ungdomsskolen samt de faglige organisationer. 


Oplægget skitserer:

  • Målsætninger, der genfindes i skolereformen, børne- og ungepolitikken og øvrige tværgående indsatsområder i Fredericia Kommune.
  • Organiseringen af de kommende tilbud, dels set ud fra fritidsbrugernes perspektiv, og dels set ud organisationens perspektiv.
  • Økonomiske forhold, herunder skøn over takster samt en
  • Procesplan frem mod godkendelse en ny organisering.

Processen

Høringssvar sendes løbende til udvalgets medlemmer. Endvidere udarbejdes der et samlet bilag til sagen med indkomne høringssvar, som udsendes, når høringsfristen er udløbet.


Andre bilag beror på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn & Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Sagen drøftes på baggrund af de indkomne høringssvar samt
  • Eventuelle anbefalinger indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Der afholdes et ekstraordinært udvalgsmøde mandag den 17. marts 2014 kl. 15 – 16.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 17-03-2014

Udkastet til ny organisering af det kommunale fritidstilbud anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Et flertal bestående af A, C, V og O anbefaler Børne- og Ungdomsudvalgets indstilling. Et mindretal bestående af F stemte imod.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Et flertal bestående af A, C, O, V og Ø stemte for modellen. Et mindretal bestående af F stemte imod.

Punkt 43 Sydtrafik

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med konstitueringen 2013 har Byrådet på møde den 2. december 2013 udpeget Jean Brahe som medlem af Sydtrafiks repræsentantskab med Steen Wrist Ørts som suppleant.


I forlængelse heraf har Jean Brahe og Steen Wrist Ørts anmodet om, at der ændres i Byrådets repræsentation i Sydtrafik, således at Steen Wrist Ørts overtager Jean Brahes funktion som medlem af Sydtrafiks repræsentantskab.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet at godkende Steen Wrist Ørts som medlem af Sydtrafiks repræsentantskab og at Byrådet blandt sine medlemmer udpeger en suppleant for denne.


Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Byrådet udpegede Steen Wrist Ørts som medlem og Jean Brahe som suppleant.

Punkt 44 Forkøbsret til Bülows Kaserne

Sagsbeskrivelse

Den 17. februar 2014 mødtes repræsentanter fra Fredericia Kommune med repræsentanter fra Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste (FBE) for at drøfte forskellige forhold omkring Bülows Kaserne.


Der blev drøftet følgende forhold:

  1. Fredericia Kommunes forkøbsret for dele af kasernen.
  2. Fremtidige planmæssige forhold for Kasernen.
  3. Strandarealerne (Øster Strand).
  4. Vagtbygningen ved Danmarks Porten.

Forkøbsretten:

Med hensyn til forkøbsretten så blev det aftalt, at den blev forlænget til ultimo april 2014 og forelagt til byrådets beslutning.


Fredericia Kommune har en forkøbsret til den halvdel af Bülows Kaserne, der grænser ud mod Dronningensgade, hvilket er svarende til matr. nr.: 526 Fredericia Bygrunde. Den anden halvdel af kasernen, som vender ud mod Øster Voldgade, er der ingen forkøbsret til. (FBE) så gerne, at Fredericia Kommune forholdt sig til forkøbsretten som om den omhandlede hele Bülows Kaserne.


(FBE) ønskede en afklaring på, hvorvidt Fredericia Kommune ville gøre brug af sin forkøbsret for at (FBE) kunne færdiggøre udbudsmaterialet for Bülows Kaserne. På forespørgsel oplyste (FBE), at hele Bülows Kaserne indgik i Finansloven med ca. 45 mio. kr., hvilket som udgangspunkt var den pris (FBE) gerne ville have for hele ejendommen.


(FBE) oplyste tillige, at det var forventningen, at Bülows Kaserne blev rømmet for aktiviteter ultimo 2014 og (FBE) så gerne, at ejendommen kunne sælges omkring årsskifter 2014/2015.


Selve Bülows Kaserne, uden strandarealer, har et areal på 16.388 m² jf. tingbogsudskriften. Der er ca. 14.000 etagemeter plus ca. 4.000 m² kælderareal.


Det bemærkes, at Fredericia Kommune, når forkøbsretten ikke udnyttes, på et senere tidspunkt vil kunne erhverve Bülows Kaserne helt eller delvist, hvis dette skulle blive aktuelt, men så blot uden at have en forkøbsret.


Fremtidige planmæssige forhold for Kasernen:

Kasernen er i øjeblikket udlagt til offentligt formål, herunder kaserne. Det betyder, at kasernen med det nuværende plangrundlag ikke kan benyttes til andet end kaserne. Det vil blive nødvendigt med et nyt plangrundlag, hvis kasernen skal anvendes til andet end offentligt formål.


(FBE) havde et ønske om at indgå i nærmere drøftelser med Fredericia Kommune om de fremtidige anvendelsesmuligheder, da et salg med de nuværende planmæssige rammer ikke er muligt.


Kommer der ikke et nyt plangrundlag vil det betyde, at kasernen, efter forsvarets rømning, vil blive sat ned på et minimalt og absolut nødvendigt driftsniveau for at reducere forsvarets omkostninger på ejendommen og i øvrigt stå tom.


Strandarealerne (Øster Strand):

Selve voldanlægget mellem Bülows Kaserne og Øster Strand er ejet af Fredericia Kommune, hvorimod selve stranden er ejet af Forsvaret. Fredericia Kommune har forestået driften og vedligeholdelsen af stranden og Fredericia Kommune har en interesse i, at strandarealerne fastholdes som offentlige arealer.


Herudover har Fredericia Kommune bygninger og forskelligt byudstyr m.v placeret på arealerne.


Vagtbygningen ved Danmarks Porten:

Vagtbygningen ved Danmarks Porten er ejet af Forsvaret, der på mødet forespurgte om Fredericia Kommune kunne være interesseret i at overtage denne bygning.


Vagtbygningen er interessant for anvendelse til offentlige formål og er i et kulturhistorisk perspektiv endog særdeles interessant. Der har tidligere været ført uformelle drøftelser mellem Fredericia Kommune og Forsvaret om overtagelse af bygningen. Disse drøftelser strandende dog på Forsvarets udmelding om, at bygningen formentlig ville skulle sælges til markedspris og det forhold, at bygningens driftsomkostninger var ca. 160.000 kr. p.a.


Økonomiske konsekvenser

Ingen, hvis forkøbsretten ikke udnyttes.


Vurdering

Byråds- og ledelsessekretariatet skal bemærke, at der i øjeblikket ikke er nogen konkret interesse for Fredericia Kommune i at udnytte forkøbsretten og der er ikke noget, der indikere, at Fredericia Kommune vil kunne erhverve Bülows Kaserne til en lavere pris ved udnyttelse af forkøbsretten end, hvis der indledes en konkret forhandling om erhvervelse af ejendommen.


Det bemærkes tillige, at der i øjeblikket ikke er nogen konkrete beslutninger om nyt plangrundlag for Bülows Kaserne og det forekommer også mest nærliggende, at sådanne eventuelle planmæssige tiltag sker efter en god og konstruktiv dialog med (FBE) om den fremtidige anvendelse af Kasernen.


Med hensyn til Øster Strand, så har Fredericia Kommune en interesse i at overtage disse arealer så de også fremadrettet kan anvendes til glæde og gavn for byens borgere. Der kan ikke siges noget konkret om en eventuel pris for arealerne, men udgangspunktet for en prisfastsættelse af offentlige arealer er typisk 0 kr., men dette spørgsmål må indgå i den dialog, der skal være med (FBE) om vilkårene for en eventuel overdragelse.


For så vidt angår Vagtbygningen, så er det tilsvarende forhold som for Øster Strand, der gør sig gældende dog med den tilføjelse, at en overtagelse af denne bygning formentlig vil påfører Fredericia Kommune drifts- og vedligeholdelsesomkostninger i størrelsesordenen kr. 160.000 p.a.


På baggrund af ovenstående er det administrationens indstilling, at Fredericia Kommune afslår at gøre brug af forkøbsretten og at der indledes en god og konstruktiv dialog med (FBE) om såvel det fremtidige plangrundlag for Bülows Kaserne, en overtagelse af Øster Strand samt en eventuel overtagelse af Vagtbygningen.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til økonomiudvalget at anbefale overfor byrådet, at

  1. Fredericia Kommune ikke udnytter sin forkøbsret vedrørende Bülows Kaserne.
  2. Fredericia Kommune indgår i en god og konstruktiv dialog med (FBE) om såvel det fremtidige plangrundlag for Bülows Kaserne og en overtagelse af Øster Strand samt en eventuel overtagelse af Vagtbygningen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-03-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 45 Årsrapport fra Udsatterådet

Sagsbeskrivelse

I henhold til vedtægter for Udsatterådet i Fredericia Kommune skal rådet for hvert kalenderår lave en årsrapport til Social- og Omsorgsudvalgets orientering og til udsendelse på det sociale område i kommunen.


I årsrapporten for 2014 kommer Udsatterådet bl.a. med anbefalinger til sammensætningen af det nye råd.


Herudover er der en gennemgang af rådet arbejde i 2013 – bl.a. Brugernes Bazar, topmøde med Rådet for Socialt Udsatte og høringssvar på budgetter og valgmøde.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Voksenservice indstiller til orientering

 

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-03-2014

Orienteringen godkendt.

Ny behandling

Jane Findahl har bedt om at sagen behandles i byrådet.

 

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Drøftet.

Punkt 46 Forslag fra Enhedslisten - Afkortning af kommandoveje og tovejskommunikation

Sagsbeskrivelse

Fra Enhedslisten er modtaget følgende forslag:

 

 

Baggrund:

I valgkampen blev der adskillige gange nævnt to problemer:

·  Der er for langt fra den enkelte kommunale medarbejder til beslutningstagerne.

·  Der er for mange filtre fra politikere til medarbejdere.

Som eksempel på det første:

En medarbejder på en skole ønsker et forslag stillet. Han / hun henvender sig til sin afdelingsleder, som henvender sig til den daglige leder på matriklen, som henvender sig til skolelederen, som henvender sig til skolechefen, som henvender sig til direktøren, som henvender sig til udvalgsformanden, der tager det op med udvalget og fremsender det til Økonomiudvalget, der sender det til Byrådet.

Undervejs kan der gå meget galt. Måske er forslaget ugenkendeligt og dermed svaret det samme, når medarbejderen efter lang tid får det.

 

Det andet problem:

Det kan ikke passe, at en politiker ikke kan henvende sig for svar til relevante medarbejdere uden at få lov af direktionen. Direktionen er ansat af byrådet og ikke omvendt.

 

Derfor fremsætter Enhedslisten følgende beslutningsforslag til Byrådet:

Byrådet beslutter at iværksætte et arbejde for at forenkle forretningsgangen mellem medarbejdere og politikere og omvendt.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller forslaget til drøftelse.

 

Beslutning i Byrådet den 24-03-2014

Forslaget drøftet og der vil blive fulgt op på forslaget senere.

Punkt 47 Forslag fra Enhedslisten - Herslev Skole (Lukket)

Punkt 48 Thygesminde allé etape 2, Råhusentreprenør konkurs og tilbud om forlig. (Lukket)

Punkt 49 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 50 Salg af ejendom (Lukket)

Punkt 51 Salg af ejendom (Lukket)