Byrådet - 24-06-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Tirsdag, 24 juni, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 90 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt.

 

Der er afbud fra Jane Findahl, og i stedet mødte Marianne Thomsen.

Punkt 91 Fælles planstrategi for Trekantområdet

Sagsbeskrivelse

Kommunalbestyrelsen har i medfør af planloven (jf. kapitel 6, § 23 a, stk. 1), pligt til i første halvdel af valgperioden, at offentliggøre en strategi for kommuneplanlægningen - en planstrategi.


Planstrategien skal indeholde oplysninger om:

  1. Planlægning der er gennemført efter den seneste revision af kommuneplanen
  2. Kommunalbestyrelsens vurdering af og strategi for udviklingen samt en beslutning om at kommuneplanen skal revideres i sin helhed eller, at der skal foretages en revision af kommuneplanens bestemmelser for særlige emner eller områder i kommunen og at nærmere angivne dele af kommuneplanen genvedtages for en ny 4-års-periode.

Planstrategien udpeger således, hvilken overordnet retning Byrådet ønsker, at kommunen skal udvikle sig i.


Planstrategien skal, jf. loven, vedtages inden udgangen af 2015. 


Fælles planstrategi baseret på Trekantområdets Vækststrategi

Trekantområdets bestyrelse besluttede den 28. februar, at de seks kommuner udarbejder en fælles planstrategi til godkendelse i de enkelte byråd snarest muligt og senest inden udgangen af 2015. Bestyrelsen har efterfølgende på et møde den 23. april godkendt procesplanen for den fælles planstrategi


Den kommende fælles planstrategi skal baseres på den fælles vækststrategi som blev vedtaget i 2013 af de 6 byråd. Vækststrategien er vedlagt som bilag. Derudover skal der identificeres en række strategiske temaer, som led i udarbejdelsen af planstrategien, som den efterfølgende fælles kommuneplan skal bygges op omkring.


Kommunaldirektørerne og Trekantområdets sekretariat har dernæst udarbejdet et forslag til en fælles proces for planstrategien og kommuneplanen samt forslag til karakteren af den kommende kommuneplan.


Processen for den fælles planstrategi skal være kort og fokuseret. Planstrategien skrives derfor i dette forår og behandles politisk i efteråret 2014, med forventet vedtagelse først i 2015. Derudover er det sigtet, at planstrategien skal være så enkel som mulig.


Planstrategiens indhold

Trekantområdets sekretariat har udarbejdet et første bud på strategiske temaer til kommuneplanrevisionen. Nedenstående forslag er hovedsageligt baseret på initiativerne i vækststrategien og den efterfølgende strategiske handlingsplan, som begge er vedlagt dette dagsordenspunkt som bilag. Forslagene har været gennemgået med administrationen i de seks kommuner i april måned.


Forslaget til strategiske temaer blev dernæst drøftet på kommunaldirektørmødet den 30. april hvor det blev vedtaget, at arbejde videre med temaerne. Sigtet er, at der skal holdes et fælles møde for direktionerne i de seks kommuner i juni, hvor de strategiske temaer for kommuneplanrevisionen drøftes i en bredere kreds. Endeligt skal de strategiske temaer præsenteres for byrådene i de seks kommuner efter sommerferien, hvor de skal drøftes på en række tværkommunale temaworkshops.


Forslag til strategiske temaer til kommuneplanrevisionen (første bud)

De første bud på strategiske temaer er beskrevet nærmere i vedlagte notat, der vedlægges som bilag. (Planstrategi 2015: Første bud på strategiske temaer til kommuneplanrevisionen).


P.t. er der foreslået 6 strategiske temaer som planstrategien kan bygges op omkring:

  1. Fastlæggelse af den overordnede struktur for Trekantområdet, herunder bybånd, infrastruktur, rekreative & naturområder, landbrugsområder mv. Formålet er at give borgere, tilflyttere, politikere og administration en overordnet forståelse for hvordan ”den åbne grønne storby” er struktureret  
  1. Identifikation af nøgle byudviklingsprojekter for området, som derfor skal fremhæves i områdets markedsføring & dialog med investorer  
  1. Smart cities / Intelligent byudvikling – Trekantområdet gøres mere tilgængeligt for borgerne og forbindes vha. smart cities/open data tænkning  
  1. Belyse det fysiske aftryk af kulturmetropolstrategien. Kulturmetropolstrategien skal styrke Trekantområdets tiltrækningskraft, påvirkningskraft og forbindelserne internt i Trekantområdet  
  1. Fokus på den sociale sammenhængskraft i Trekantområdet – analyse af ghettoproblematikker og udkantsproblematikker i Trekantområdet  
  1. Fælles infrastrukturplan for Trekantområdet  

Derudover har disse øvrige potentielle strategiske temaer været nævnt: 

  1. Udvikle campusmiljøer, der kan medvirke til at skabe byliv og give de studerende større tilknytning til Trekantområdet 
  1. Opbygge inkubatorer i tilknytning til campusmiljøerne for at exceptionelt talentfulde studerende kan etablere start-ups. 

Det er følgende besluttet, at Trekantområdets sekretariat den 11. juni skal præsentere yderligere forslag til strategiske temaer som kan indgå i styregruppens drøftelser af emner til fælles planstrategi.


Lokale emner for planstrategi og kommuneplan

Fredericia Kommune har mulighed for at tilføje lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for Fredericia Kommune.


Det vil sige, at planstrategien for Fredericia Kommune reelt bliver to strategier i ét dokument:

  • Fælles planstrategi for Trekantområdet
  • Planstrategi for Fredericia Kommune

Det forventes at den lokale planstrategi kan udarbejdes indenfor rammerne af den fælles.


Tidsplan

Den overordnet tids- og procesplan fremgår af konsensuspapiret der er vedtaget i marts 2014. Procesplanen er godkendt af bestyrelsen (planen fremgår også af konsensuspapiret om planstrategiproces, der er vedlagt som bilag):


April 

- Indsamling af oplysninger om gennemført planlægning

- Gennemskrivning af strategien

- Udarbejdelse af forslag til strategiske temaer

 

Maj 

- Bestyrelsens godkendelse af procesplan


Juni  

- Sekretariatet præsenterer første udkast til den fælles planstrategi

 for styregruppen

- Dialog med direktioner


August til oktober

- Dialog med byråd: Tværgående workshops + kommunale

  processer


November

- Sammenskrivning


December

- Bestyrelsens godkendelse af planstrategien


Januar

- Politisk behandling i de enkelte byråd.


Siden konsensuspapiret blev skrevet, er det aftalt, at Trekantområdets sekretariat præsenterer første udkast til den fælles planstrategi for styregruppen 11. juni. Den dato fremgår ikke af konsensuspapiret.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

By & Erhverv vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at lave en planstrategi, hvor en del udarbejdes i fællesskab med de andre kommuner i Trekantområdet, og en del udarbejdes specifikt for Fredericia Kommune. Det forventes, at dette vil sikre en sammenhængende planlægning på tværs af kommunegrænserne og forbedre kvaliteten i planstrategien. Samtidig sikres det gennem de lokale dele, at planstrategien målrettes Fredericia Kommunes behov og udvikling.


By & Erhverv vurderer endvidere, at de foreslåede strategiske temaer giver en god overordnet ramme for planstrategien og et godt grundlag for den kommende diskussion af, hvilke emner vi vil fokusere på i Fredericia Kommunes planstrategi og kommuneplan.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at By- og Teknikudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget at Byrådet, jf. vedlagte notat, vedtager,

  1. at fortsætte samarbejdet i Trekantområdet vedr. planstrategi og kommuneplan som beskrevet, samt
  2. at notat af 23. april 2014 vedr. første bud på strategiske temaer til kommuneplanrevisionen danner grundlag for det videre arbejde samt
  3. at arbejdet med at indkredse emner til den lokale planstrategi igangsættes.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 10-06-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 17-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 92 Endelig vedtagelse af lokalplan nr. 315 Boligområde på Puggårdsvej, Ullerup

Sagsbeskrivelse

Forslag til ”Lokalplan 315, Boligområde på Puggårdsvej, Ullerup” blev vedtaget som forslag til offentlig høring den 11. marts 2014 af By- og Teknikudvalget, den 18. marts 2014 af Økonomiudvalget, den 24. marts 2014 af Byrådet. Planforslaget har været i offentlig høring i 8 uger fra den 26. marts til den 21. maj 2014.


Planforslaget er udarbejdet for at muliggøre boligbyggeri på området vest for Bredstrupvej, der afslutter den boligbebyggelse, som omkranser et fælles grønt område.


Lokalplanforslaget udlægger området til ca. 54 boliger i form af åben-lav bebyggelse eller 47 åben-lav boliger og mulighed for ca. 14 tæt-lav boliger.


Planen skal sikre, at den overordnede struktur i vej- og stiforløbet i boligbebyggelserne omkring det fælles grønne område videreføres i denne plan, og at der skabes kig og adgang til det grønne fra bebyggelsen.


Lokalplanen muliggør, at grundejerforeningen kan sammenslutte sig med eller optage tilstødende grundejerforeninger. Formålet er fælles vedligeholdelse af det grønne område. 

Der er udlagt et grønt afstandsbælte langs Bredstrupvej, der sikrer en ensartet visuel oplevelse langs vejen.


Lokalplanen er i overensstemmelse med Kommuneplan Fredericia 2013-2025.


Det er ved en screening af planen vurderet, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering.


Høringsperiode

I høringsperioden indkom der en indsigelse. Indsigelsen er vedlagt en underskriftsindsamling med 86 underskrifter fra beboerne i lokalplanområde nr. 256 og 260.


Indsigelsen indeholder fire punkter, beskrevet herunder:


1+2)

Punkt 1 og 2 efterlyser en ensretning af stier og afstandskiler, der udmunder i det grønne område.


Set fra det grønne område er der ikke en aflæselig rytme imellem de eksisterende stier/afstandskiler og bebyggelserne.

Det vurderes, at det ikke er af afgørende betydning, hvilken bredde stier og kiler har, men at det vigtigste er, at der er indarbejdet disse ophold i bebyggelsen.

Indsigelse 1 og 2 imødekommes ikke.

 

3)

Nabogrundejerforeningen, der er pålagt at vedligeholde det grønne område, vil sikre sig, at grundejerforeningen for det nye lokalplanområde skal deltage i udgifterne til vedligeholdelse.


Lokalplan 315 opfylder dette i den videste udstrækning, Planloven muliggør.

Indsigelsen imødekommes ikke, idet det allerede er opfyldt i lokalplanen.


4)

Der ønskes en reduktion fra maks. bygningshøjde i området fra 2 etager med fladt tag til 1½ etage, for at kommende byggeri ikke skal virke dominerende.


Det vurderes, at området kan rumme en varieret bebyggelse med op til to etager, hvilket kommuneplanens rammer også giver mulighed for.

Indsigelsen imødekommes ikke.


Der er i øvrigt foretage redaktionelle rettelser af lokalplanen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

By & Erhverv vurderer lokalplan nr. 315 viderefører den helhedstankegang, der er skabt med helhedsplanen for Ullerup.


By & Erhverv har udarbejdet et notat med udkast til Byrådets vurdering og svar til de bemærkninger/indsigelser, der er indkommet i høringsperioden. Af notatet fremgår, at bemærkningerne/indsigelserne ikke giver anledning til ændringer af lokalplanen.


By & Erhverv anbefaler, at der foretages mindre, redaktionelle rettelser i lokalplanen.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


1.  at lokalplan nr. 315, Boligområde ved Puggårdsvej, Ullerup vedtages endeligt.

 

2.  at By & Erhverv bemyndiges til at foretage mindre, redaktionelle rettelser inden offentliggørelsen af lokalplanen.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 10-06-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 17-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 93 Forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 om klimatilpasning for Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

I 2013 blev Fredericia Kommunes Klimatilpasningsstrategi vedtaget af byrådet. Den beskriver visioner, mål og strategi samt handlemuligheder og virkemidler for den nødvendige indsats for tilpasning til fremtidens ændrede klima. Administrationen har i samarbejde med Fredericia Spildevand og Energi A/S udarbejdet et udkast til forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 om klimatilpasning for Fredericia Kommune med tilhørende baggrundsrapport (Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2014 – 1. generation). Formålet med kommuneplantillægget og den tilhørende baggrundsrapport er at konkretisere klimatilpasningsstrategien.


Kommuneplantillægget skal udgøre Fredericia Kommunes retslige grundlag for administration af klimatilpasningsområdet. Udkastet til planforslag inkl. baggrundsrapport er udarbejdet efter Naturstyrelsens vejledning for udarbejdelse af klimatilpasningsplaner og klimalokalplaner – et arbejde der er koordineret i samarbejde med de øvrige kommuner i Trekantsområdet og kommunerne på Fyn i forhold til klimatilpasning på tværs af kommunegrænserne.


Tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 om klimatilpasning for Fredericia Kommune med tilhørende baggrundsrapport sætter rammerne for en gradvis tilpasning af Fredericia Kommune til fremtidens klimaforhold. Kommuneplantillægget kobler klimatilpasningsplanens indhold til et overordnet planmæssigt niveau. Udover at hindre store konsekvenser af omfattende oversvømmelser er sigtet, at der fortsat skal være fokus på vandet som ressource.


Planen giver retningslinjer for, hvordan vi ønsker at forebygge skader og gener fra de kraftige skybrud - både i forhold til nye anlæg og i forhold til den langsigtede renovering og vedligeholdelse.


Baggrundsrapporten og dermed også selve udkastet til forslag til kommuneplantillæg er udarbejdet på baggrund af en omfattende og detaljeret kortlægning, der dels viser risiko for oversvømmelse og dels udgør en foreløbig prioritering af de 10 områder, hvor de samlede beregnede skadesomkostninger er størst (Fredericia inden for voldene, Madsbyparken, Taulov industri osv.) - dvs. alt andet lige de områder, der skal klimatilpasses først. Kortmaterialet udgør et godt beslutningsgrundlag, og der er udarbejdet kort for hele kommunens bymæssige bebyggelse for skybrud.


Udkastet til klimatilpasningsplan hænger tæt sammen med den for kort tid siden vedtagne spildevandsplan og dermed også med Fredericia Spildevand og Energi A/S’ drift og vedligehold af afløbssystemerne. Klimatilpasningen skal ligeledes ske i synergi med mange andre områder, herunder vandhandleplaner, byudvikling og byggemodninger samt den kommende risikostyringsplan.


Det skal understreges, at der er tale om 1. generation af Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan. Den vil skulle efterfølges af senere generationer, dvs. revideres i takt med at der tilvejebringes yderligere viden om klimatilpasningsbehov og muligheder.


Der er udført en screening af planen, hvori det konkluderes, at planen ikke skal miljøvurderes.


Forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 om klimatilpasning for Fredericia Kommune og Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2014 – 1. generation er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Klimatilpasningsplanen medfører i sig selv ikke økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Administrationen vurderer, at realisering af Kommuneplantillæg for Klimatilpasning – tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kommune vil være et væsentligt skridt i retning af sikring af kommunens mest udsatte områder mod klimaforandringer – med udgangspunkt i den foreløbige prioritering af de 10 områder, hvor de samlede beregnede skadesomkostninger er størst.

Indstillinger

Natur & Miljø, Brand & Redning, By & Erhverv og Trafik & Renovation indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet:

 

1.  At forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2013 - 2025 om Klimatilpasning tiltrædes og offentliggøres i en høringsperiode på 10 uger fra den 25. juni til den 3. september 2014 sammen med den tilhørende tekniske rapport, ”Fredericia Kommunes Klimatilpasningsplan 2014, 1. generation”

 

2. At administrationen bemyndiges til at foretage eventuelt nødvendige mindre redaktionelle justeringer inden offentliggørelsen


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 10-06-2014

Godkendt som indstilet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 17-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 94 Kommuneplantillæg nr.5, Revidering af bilag 1, bevaringsværdige bygninger.

Sagsbeskrivelse

I Fredericia Kommune er bygninger med bevaringsværdi 1 – 4 klassificeret som bevaringsværdige og opført på Bilag 1 til Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kommune.


Som forarbejde til den nye lokalplan nr. 328 for arkitektur, facader og skilte i Fredericia Bymidte, som skal afløse den eksisterende lokalplan nr. 164, er alle ældre ejendomme i bymidten nu SAVE vurderet på ny.

 

I forbindelse med arbejdet med Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia er det blevet tydeligt, at der findes kulturhistoriske værdier og sammenhænge, som der ikke tidligere har været fokus på. Det betyder at mange flere bygninger inden for voldene bør klassificeres som bevaringsværdige.


En årsag kan være, at den arkitektoniske værdi bliver højere på grund af en facaderenovering, der er i overensstemmelse med den oprindelige byggestil, en anden årsag kan være, at den kulturhistoriske værdi bliver højere på baggrund af det nye og bedre kendskab til kulturhistorien, som arbejdet med Bevaringsfonden giver. Endeligt findes der en række bevaringsværdige helheder, som der ikke har været fokus på tidligere, og som har betydning for, at den miljømæssige værdi nu vurderes højere.


Særligt er der mange byggeforeningshuse, som nu er registreret som bevaringsværdige, idet den særlige kulturhistorie og byggeforeningernes plads i byens historie er blevet afdækket, og det er tydeligt, at husenes oprindelige arkitektur, miljø og karakter kan være særdeles velbevaret.


Bilag 1 er nu revideret, så i alt 965 bygninger er registreret som bevaringsværdige mod tidligere 601.

Af de i alt ca. 2250 bygninger, der er beliggende inden for voldene, er nu ca. 43 % klassificeret som bevaringsværdige mod tidligere 27 %. Blandt de nye registreringer er der også et antal baghuse, som udgør en helhed med forhuset eller har høj bevaringsværdi i sig selv.

Bevaringsværdige bygninger er sikrede gennem ”Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger” og må ikke nedrives eller ændres væsentligt udvendigt uden Byrådets tilladelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at revideringen af Bilag 1 er nødvendig, da det gældende Bilag 1 ikke er fyldestgørende i forhold til, hvor mange bygninger, der bør være registreret som bevaringsværdige.

Revideringen af Bilag 1 har medført, at enkelte huse inden for bymidten er faldet i bevaringsværdi, mens en betydelig del er steget.


Bevaringsværdierne vil få betydning i forhold til konkrete bevarende bestemmelser i den nye lokalplan for arkitektur, facader og skilte i Fredericia Bymidte, idet de bevarende bestemmelser vil blive differentieret i forhold til bygningernes bevaringsværdi.


Det er en forudsætning for at modtage støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia at bygningen er udpeget som bevaringsværdig. 

Det vil således nu være en mulighed for flere bygninger at ansøge om støtte herfra.


De beboelsesejendomme inden for voldene, der ikke opfylder kriterierne for at søge støtte fra Bevaringsfonden, har mulighed for at søge om byfornyelsesstøtte til udvendig istandsættelse, såfremt de er ældre end 1950.

I henhold til byfornyelsesloven har bygninger, der er klassificeret som bevaringsværdige, mulighed for at opnå højere byfornyelsesstøtte end bygninger, der ikke er bevaringsværdige.


By & Erhverv vurderer, at forøgelsen af antallet af bevaringsværdige bygninger forøger ejernes mulighed for at opnå støtte til istandsættelse af facaderne og at muligheden for en forskønnelse af bymidten dermed også bliver større.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,

1.  at forslag til kommuneplantillæg nr. 5, Revidering af Bilag 1, Bevaringsværdige bygninger, vedtages og

2.  at forslaget sendes 10 uger i høring fra den 2. juli 2014 til den 10. september 2014

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 13-05-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Tilbagesendes til behandling i By- og Teknikudvalget.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 10-06-2014

Godkendt som indstillet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 17-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet, således at det præciseres, at høringen er en partshøring.

Punkt 95 Aktivitetshus Sønderparken

Sagsbeskrivelse


Byrådet gav på sit møde den 8-11-2010 tilsagn (godkendelse af skema A) til opførsel af et aktivitetshus i afd. 12, Sønderparken.


Baggrunden for ansøgningen var den boligsociale helhedsplan for området, som blev vedtaget af Fredericia Kommune den 10. maj 2010. Den boligsociale helhedsplan blev etableret for en fremtidssikring af området.


Byrådet blev på sit møde den 28-04-2014 orienteret om, at støttesagen vedr. Aktivitetshuset i Sønderparken har trukket ud som følge af byggesagen. Dette har betydet en forøget anskaffelsessum (støttede lån) fra kr. 9.901.000 i 2010 til kr. 12.459.687 i 2014. Der er tale om en stigning på kr. 2.558.687, dette medfører for Fredericia Kommune, at der vil skulle afgives kommunegaranti (støttede lån) for en anskaffelsessum på kr. 12.459.687.


Endvidere er der sket en forøgelse af de ustøttede lån fra 8.642.5000 kr. i 2010 til 11.695.000 kr. i 2014.


Vurdering

Ved godkendelse at skema A i 2010, havde Byrådet tillige godkendt afgivelse af garanti for så vidt angår de støttede lån. Det er således alene de ustøttede, hvortil der ønskes tilsagn om garanti.


Kommunal garanti til de støttede lån i projektet er givet efter reglerne i almenboliglovens § 91, dog med 50 % regaranti fra Landsbyggefonden.


Kommunal garanti til de ustøttede lån gives efter oplysning fra Landsbyggefonden efter reglerne i almenboliglovens § 98. Realkreditinstituttet har anmodet om en 100 % garanti.


Den samlede økonomi ser herefter således ud: 


FINANSIERING – GARANTI



BELØB

Kreditforening – støttet lån

12.459.000

Kreditforening – u. støttet lån

11.695.000

Egne midler, henlæggelser




I alt

24.154.000


I det omfang en kommune stiller garanti for lån, vil dette som udgangspunkt påvirke kommunens låneramme. Der er dog i lånebekendtgørelsens § 3 stk. 2, pkt. 1 en undtagelsesbestemmelse således at garanti stillet til almene familieboliger, almene ungdomsboliger, almene ældreboliger og støttede private andelsboliger eller ustøttede private andelsboliger i henhold til lov om almene boliger m.v. ikke påvirker kommunens låneramme.


Endvidere skal det sikres, at kommunen har hjemmel i almenboligloven til at stille kommunal garanti.


Kommunal garanti til de støttede lån i projektet er givet efter reglerne i almenboliglovens § 91 samt § 98.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget at anbefale over for Byrådet at:


1.  at Fredericia Kommune stiller garanti for de ustøttede lån jf. almenboliglovens § 98.


Beslutning i Økonomiudvalget den 17-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 96 Forslag til Fredericia Kommunes Affalds- og ressourceplan 2014-2024

Sagsbeskrivelse

Forslaget til Fredericia Kommunes Affalds- og ressourceplan 2014-2024 indeholder rammerne for kommunens affaldshåndtering frem til 2024, med særlig vægt på perioden 2014-2018.


I Miljøbeskyttelsesloven er der krav om, at kommunerne skal udarbejde en plan for håndtering af affald. Kravene til indholdet i affaldsplanen er opstillet i Affaldsbekendtgørelsen, hvor det er fastsat, at alle kommuner skal udarbejde og vedtage en 12-årig kommunal plan for håndtering af affald. Planen skal revideres mindst hvert 6. år.


Regeringen har valgt at udskyde tidsfristen for de kommunale affaldsplaner til 1. oktober 2014 på grund af forsinkelse af den nationale affaldsplan, som de kommunale affaldsplaner skal udarbejdes på baggrund af.  


Den kommunale affaldsplan skal således medvirke til at nå de europæiske, nationale og lokale strategier og mål på affaldsområdet.


På affaldsområdet er der gennem de senere år blevet sat fokus på at hente ressourcer ud af affaldet. Der er derfor ikke ”kun” tale om en affaldsplan men i stedet om en affalds- og ressourceplan.


Planen indeholder en kortlægningsdel, en målsætningsdel og en planlægningsdel, som der er krav om i Affaldsbekendtgørelsen.


Kortlægningsdelen udgør en status over affaldsordninger og –mængder.


Målsætningsdelen redegør for de overordnede målsætninger på affaldsområdet.


Planlægningsdelen indeholder de initiativer og projekter, som forventes sat i gang i planperioden.


Planforslaget skal sendes i offentlig høring i minimum 8 uger.


Økonomiske konsekvenser

Affaldsområdet er et gebyrfinansieret område, der økonomisk skal hvile i sig selv.


Der er ikke foretaget detaljerede økonomiske beregninger af hvert af de planlagte initiativer. Det forventes dog, at de for størstedelen vil kunne holdes indenfor budgettet.


Etablering af et nyt anlæg, baseret på REnescience-teknologi eller tilsvarende, vil medføre et investeringsbehov, som først vil kunne beregnes efter, at der er gennemført yderligere undersøgelser og vurderinger af mulighederne for et sådant anlæg.

Vurdering

Det vurderes, at planforslaget lever op til de overordnede målsætninger og krav på affaldsområdet.

Indstillinger

Trafik & Renovation, Affald & Genbrug, indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet, at vedlagte forslag til Affalds- og ressourceplan 2014-2024 udsendes i offentlig høring i 8 uger.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 10-06-2014

Indstillingen blev tiltrådt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 17-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 97 Vurdering af forslag om multihal ved Kirstinebjergskolen

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget har drøftet diverse forslag til multihal ved Kirstinebjergskolen i 2013.


Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede sig for at undersøge hvad en kold lethal ville koste.


På Børne- og Uddannelsesudvalgets møde den 16. april 2013 blev følgende overslag til projekt forelagt:

  • 1000 m2 med en fodboldbane på 20x40m
  • ikke opvarmet og uden vand
  • åben til det fri i dele af facaden, men aflåst med gitterlåger
  • belægningsoverfladen er asfalt / der kan lægges bløde måtter ud
  • medtaget løst inventar for 100.000 kr. til den nye hal
  • Der er ikke afsat midler til undersøgelse af jorden på området på Havepladsvej, hvor lethallen eventuelt skal opføres. I overslaget tages der derfor forbehold for jordforurening (legeplads).

Det daværende prisoverslag fra Ejendomsafdelingen lød på 9,96 mio. kr. inkl. 10 % til uforudseelige udgifter.


Børn og Unge vurderede, at en let multifunktionshal ved Kirstinebjergskolen kun delvis ville kunne indfri de mangeartede aktiviteter, herunder idrætsundervisningen, som en stor udskolingsenhed vil have behov for at afvikle.


Den 11. juni 2013 besluttede Børne- og Uddannelsesudvalget, at


lave beregninger på en opvarmet multihal samt på finansiering og vedligehold.

Sagen henvises til budgetbehandling for 2014.” (citat slut)


I budgetforliget for 2014-2017 blev der afsat 12 mio. kr. til opførelse af en hal ved skolen.


Styregruppen bag projektet har siden arbejdet med at tilpasse projektet i forhold til Børne- og Uddannelsesudvalgets ønsker samt skolens behov i relation til en ny multihal, således at opgaven kan sendes i udbud.


Projektbeskrivelse

I udbudsmaterialet er der indarbejdet en række kvalitetsparametre, som anses for væsentlige, når der skal træffes afgørelse om, hvilket projekt, der er bedst egnet for skolen.


Blandt de væsentlige parametre er, at der ønskes en bane på minimum 900 m2. Endvidere ønskes en æstetisk og funktionel hal, hvor det er muligt at gå fra skolen og ind i hallen. Endvidere skal der være en anden hovedindgang, således at fritidsbrugere kan benytte hallen uden at skolen skal involveres omkring åbning og lukning af hallen.


Der er også lagt vægt på, at der bliver tale om en multifunktionel hal. Den skal kunne anvendes af skolen til en række hovedopgaver, herunder idræt, eksamen, klassesamlinger og teaterforestillinger. Samtidig skal der også tages højde for at hallen kan anvendes af fritidsbrugere.

 

Nyt i sagen 

Der er i maj 2014 stillet nyt forslag om at indarbejde en springgrav i projektet. Forslaget er kommet fra gymnastikforeningen 94 og KIF.


I udbudsmaterialet beskrives hallen ved to alternativer, dels ved en multihal med en forberedt springgrav, og dels en i øvrigt identisk multihal uden forberedt springgrav. Derved bliver det muligt at vurdere de økonomiske konsekvenser af springgraven.


Processen

Det er Ejendomscentrets plan at udsende udbudsgrundlaget medio juni 2014. Herefter afholdes møder med entreprenører i august og licitationen forventes at kunne starte i september.


Herefter indstiller bedømmelsesudvalget det projekt, som ønskes gennemført. Der forventes opstart af byggeprojektet i oktober og forventet afslutning 1. april 2015.


Da forarbejdet til projektet er påbegyndt, vil der løbende være udgifter i den kommende periode, hvorfor der er behov for at få frigjort anlægssummen.


Når der har været afholdt licitation, indledes der nabohøring omkring opførelse af hallen. Dette vil tage 14 dage. Herefter skal Børne- og Uddannelsesudvalget forholde sig til eventuelle indsigelser. Dette forventes at skulle forelægges i september 2014.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt der etableres forberedelse til springgrav, skal projektet have tilført ressourcer til inventar, som ikke er indeholdt i projektet. Dette er en forudsætning for at springgraven kan anvendes af fritidsbrugerne.

Vurdering

Projektet

Projektet udbydes i omvendt licitation for at få meste mulig hal for pengene. Den tekniske vurdering er, at de 12 mio. kr. ikke rækker til en fuld funktionsdygtig multihal.


Med en fuld funktionsdygtig multihal menes, at den er bestykket med inventar til et passende niveau.


En håndboldbane er 20x40 meter. En typisk håndboldhal er typisk 25x46 m. uden tilskuerpladser, og med ca. 1,5 m mellem bane og ydervægge.


Oplægget i udbudsmaterialet er, at der konkurreres på størrelsen af hallen, der minimum skal være 900 m2 (26x34,5 m).


Såfremt der indarbejdes en springgrav i projektet, vil der samtidig blive frigjort plads i andre haller til sportsaktiviteter, som kræver et areal på 20 x 40 meter.


Det vurderes fortsat, at der kan skabes et projekt, som vil opfylde såvel skolens som idrætsforeningernes behov. 


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Multifunktionshal ved Kirstinebjergskolen bygges inden for den afsatte anlægssum med baggrund i ovenstående præmisser.
  • Ønske om forberedelse af springgrav i projektet drøftes med henblik på om det skal indgå i licitationen.
  • Den afsatte anlægsbevilling på 12 mio. kr. til multihal ved Kirstinebjergskolen bevilges, og det afsatte rådighedsbeløb på investeringsoversigten i 2014 på 12 mio. kr. frigives (projektnr. XA-40037).

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Indstilling af pkt. 1 og 2 tiltrådt.

Pkt. 3 videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.


Beslutning i Økonomiudvalget den 17-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 98 Forhåndsgodkendelse af fælleskommunalt samarbejde vedr. specialiserede ydelser inden for områderne: høre, tale, syn og IKT

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune hjemtog i 2011-2012 en række opgaver på de specialiserede områder inden for høre, tale, syn og IKT fra Center for Kommunikation og Hjælpemidler i Vejle. Ydelserne omfatter bevilling af særlige hjælpemidler efter Lov om Social Service § 112 og 113 og specialundervisning efter Lov og Specialundervisning for voksne. Fredericia Kommunes erfaring er, at der kan findes besparelser, samtidig med at opgaverne løses med større kvalitet, mere tværfaglighed, fokus på rehabilitering og nærhed for borgerne.


Middelfart Kommune har siden 2007 fået opgaver på de specialiserede ydelser varetaget gennem en aftale med Center for Rehabilitering og Specialrådgivning i Odense. Opgaverne løses dels i Odense og dels i Middelfart.


For at kunne varetage en fælles opgaveløsning på området er det nødvendigt at etablere et fælleskommunalt § 60 selskab, på linje med fx organisering af den fælleskommunale tandregulering. Etablering af et § 60 selskab kræver godkendelse af kommunalbestyrelserne i de respektive kommuner.

Økonomiske konsekvenser

Der vil for Fredericia Kommune ikke være ekstraudgifter forbundet med det fælleskommunale samarbejde.


Dannelsen af §60-selskabet medfører ikke binding af særskilt økonomi i indskudskapitalen, idet indskuddet udgøres af bygninger, hjælpemidler o.lign.

Vurdering

Det har gennem årene været vanskeligt for Middelfart Kommune, at få klarhed over, hvilke ydelser, der reelt gives til borgerne i kommunen.


Det er på denne baggrund fagligt vurderet, at der vil være en række fordele ved et tættere mellemkommunalt samarbejde mellem Middelfart og Fredericia Kommuner på de specialiserede ydelser som bl.a. omfatter høre, tale, syn og IKT områderne.


Formålet med en fælles opgaveløsning på de specialiserede ydelser er at sikre mere nærhed, gennemskuelighed, åbenhed og helhed. Fælles opgaveløsning og en samlet set bedre udnyttelse af ressourcerne vil være med til at sikre høj faglighed gennem et større borgergrundlag, bedre økonomisk styrbarhed, gennem tydelighed omkring de ydelser der tilbydes, og generelt mindre sårbarhed inden for de specialiserede områder. For Middelfart Kommune vil en fælles opgaveløsning også medføre kortere transporttid for borgerne.


Opgaverne inden for specialiserede ydelser løses forskelligt rundt om i landet. I Region Syddanmark har der hidtil været to regionale centre i hhv. Odense og Vejle og to kommunalt drevne centre i hhv. Åbenrå og Esbjerg. Regionens tilbud på området er samlet i Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi (CKV), som både Middelfart og Fredericia Kommune har god dialog med.


Der vil også fremover være helt særlige specialopgaver, hvor der i hver kommune er ganske få borgere, og hvor det vurderes at være en fordel med en regional opgaveløsning. Derfor anbefales, at CKV inviteres med ind i dialogen omkring en fælleskommunal opgaveløsning på området, så det sikres, at disse borgere med særligt specialiserede behov forsat får deres behov dækket.


Inden arbejdet med etablering af et § 60 selskab påbegyndes er der derfor brug for en forhåndstilkendegivelse og forhåndsgodkendelse fra de to kommunalbestyrelser, om der er positiv interesse i fælleskommunal opgaveløsning på de specialiserede ydelser på høre, tale, syn og IKT området. Derfor forelægges denne anmodning om forhåndsgodkendelse sideløbende i de to kommuners fagudvalg og kommunalbestyrelser.

Indstillinger

Pleje & Sundhed indstiller, at Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget overfor Byrådet anbefaler, at der tilkendegives interesse for fælleskommunal opgaveløsning med Middelfart Kommune på det specialiserede hjælpemiddelområde.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 10-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 17-06-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 99 Forslag til ændring af opstillingsberettigede til ungebyrådet

Sagsbeskrivelse

Der er valg til ungebyrådet i efteråret (uge 46). Det er tredje gang, at de unge i Fredericia får mulighed for at stille op til ungebyrådet og stemme 21 unge kandidater ind i ungebyrådet.

 

I den forbindelse har ungebyrådet på eget initiativ drøftet forslag til ændring af aldersgrænsen for at kunne stille op til ungebyrådet. Drøftelserne udspringer af deres egne erfaringer.  

 

Erfaringer fra det eksisterende ungebyråd.

 

Der blev valgt 31 unge ind (incl. suppleanter).

 

15 unge var 13 år, 7 er gået ud

10 unge var 14 år, 4 er gået ud

2 unge var 15 år, 1 er gået ud

4 unge var 17, 1 er gået ud

Ialt 13 har forladt ungebyrådet

 

18 unge er tilbage.

 

 

Ungebyrådet har drøftet fire forskellige forslag: 

 

1.  Aldersgrænserne forbliver som de er; 13-17 år for både stemmeret og opstilling til Ungebyrådet.

2.  Aldersgrænserne ændres til 14-17 år for både stemmeret og opstilling til Ungebyrådet.

3.  Aldersgrænsen for opstilling ændres til 14-17 år, mens stemmeretten er fra 7. klasse til man fylder 18 år.

4.  Aldersgrænserne ændres til 7.klasse til og med 17 år for både stemmeret og opstilling til Ungebyrådet.

 

Et flertal i ungebyrådet har stemt for forslag 4, idet de vurderer, at det først er når man begynder i overbygningen (7.klasse), at man er tilstrækkelig moden til at forstå og påtage sig opgaver i relation til ungebyrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer,

 

at det vil være relevant at lave justeringer af aldersgrænsen for at stille op, idet justeringerne bygger på erfaringer, som de unge har haft med at sidde i ungebyrådet.  

Indstillinger

Børn og Unge indstiller,


 at aldersgrænserne for at opstille til ungebyrådet ændres, så det er unge fra 7.årgang til og med 17 år, der kan stemme og opstille til ungebyrådet.


Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 100 Mødekalender for byråd og udvalg i 2015

Sagsbeskrivelse

Byråds- og ledelsessekretariatet har udarbejdet forslag til mødekalender for 2015 for byråd og udvalg i overensstemmelse med praksis for gennemførelse af beslutningsmøder fra fagudvalg over økonomiudvalg til byråd.

 

 

 

 

 

 

 

Vurdering

Forslaget er udarbejdet efter gældende koncept for beslutningsprocessen i den politiske organisation.

 

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til Byrådets godkendelse:
1. mødeplan for beslutningsmøder i Byrådet og udvalgene,
2. mødeplan for temamøder for Byrådet, og
3. mødeplan for fælles møder mellem udvalgene.

 

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 101 Forslag fra SF om genindmeldelse i Green Cities

Sagsbeskrivelse

Fra SF er modtaget følgende forslag:

 

”Natur, miljø og klima

 

Fredericia har tidligere været med helt fremme i forreste linje, når det gælder indsatser for natur, miljø og klima.

Vi har villet gøre en indsats og gøre en forskel i en grad, at vi har vovet at forpligte os på at nå forskellige mål på bl.a. at øge andelen af økologi i de kommunale køkkener og udfase brugen af pesticider på kommunal jord.

For at understrege vores engagement og vilje på natur-, miljø- og klimaområdet indgik vi i det forpligtende samarbejde Dogme 2000, der i dag har skiftet navn til Green Cities.

Desværre blev vi – meget mod SFs ønske – udmeldt af dette samarbejde i 2010, hvilket også kunne ses på vores indsats på områderne i de følgende fire år.

SF foreslår, at Fredericia kommune genindmeldes i Green Cities samarbejdet og derigennem atter sætter stort fokus på vores indsats på de områder, samarbejdet beskæftiger sig med. Kontingentet for Fredericia er 140.000 kr., som vi foreslår, indgår i budgetlægningen.”

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller sagen til behandling.

 

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

For forslaget stemte et mindretal bestående af F og Ø

 

Imod forslaget stemte et flertal bestående af A, V, O og C

Punkt 102 Forslag fra V om digitalisering af valgprocessen

Sagsbeskrivelse

Fra Venstre er modtaget følgende forslag:

 

 

” Forslag - Digitalisering af valgprocessen

 

På baggrund af erfaringerne fra valget til Europaparlamentet og patentdomstolen den 25. maj, hvor der var for få valgborde og dermed lange køer, ser Venstre gerne, at processen gøres mere smidig og mere digital.

 

Venstre foreslår derfor, at det undersøges, hvad det skal til, herunder hvad det vil koste at gøre processen mere digital, dvs. f.eks. overgå til at bruge stregkoder på valgkortet og dermed scanne dem i stedet for den nuværende metode med valgbøger og blyant.

 

Mange andre kommuner benytter sig af den metode, så der er mulighed for at hente inspiration fra bla. Frederiksberg og Odense.”

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller forslaget til behandling.

 

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Byrådet bakker op om forslaget, og det indgår i det arbejde, som Økonomiudvalget har igangsat.

Punkt 103 Forslag fra V om velfærdteknologi

Sagsbeskrivelse

Fra Venstre er modtaget følgende forslag:


” Forslag - Velfærdsteknologi


Region Syddanmark har igangsat et nyt projekt med det formål at udvikle og udbrede velfærdsteknologi. Tanken bag projektet er bl.a. - jf. Regionens pressemeddelelse ad 20.05.2014 - at bringe borgere og kommune tættere sammen med virksomhederne, så ny velfærdsteknologi tager udgangspunkt i at løse hverdagens udfordringer.


Planen er, at projektet skal være i drift fra februar 2015, og det er støttet med 30 mio. kr. fra regionen og 5 mio. kr. fra Syddansk Vækstforum.


Det fordelagtige ved projektet er også, at regionen vil lave et setup, der ikke kun tester, om teknologien virker men også dokumenterer, hvorvidt opfindelserne er bedre end alternativet ud fra et fagligt og økonomisk synspunkt.


Eftersom velfærdsteknologi bliver en del af fremtiden, foreslår Venstre, at det undersøges, om det ville være fordelagtigt for Fredericia at koble sig på projektet f.eks. som testkommune.


Regionens pressemeddelelse af 20/5/2014:

http://www.regionsyddanmark.dk/wm445502

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller forslaget til behandling.

Beslutning i Byrådet den 24-06-2014

Byrådet støtter forslaget og oversender det til behandling i Social- og Omsorgsudvalget og også til behandling i Beskæftigelses og Sundhedsudvalget.

Punkt 104 Kapacitetstilpasning på fritidsområdet (Lukket)

Punkt 105 Kapacitetstilpasning på fritidsområdet (Lukket)

Punkt 106 Erhvervsjord (Lukket)

Punkt 107 Salg af ejendom (Lukket)