Byrådet - 25-05-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Onsdag, 25 maj, 2022 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Torsdag, 9 juni, 2022 - 16:35

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Godkendt.

 

Det vurderes, at Steen Wrist og Tommy Rachlitz Nielsen er inhabile i behandlingen af punkt nr. 9 på dagsordenen.

Punkt 2 Beslutningssag: Ansøgning til brandingpuljen - Axeltorvs Venner

Sagsresumé

Foreningen Axeltorvs Venner har ansøgt brandingpuljen om i alt 99.800 kr. til koncerter og markedsføring heraf på Axeltorv til fem torvedage i løbet af sommeren 2022. For at imødekomme et ønske om hurtig sagsbehandling har direktionen administrativt tildelt 49.900 kr., og Byrådet skal nu træffe beslutning om tildeling af yderligere 49.900 kr. altså samlet 99.800 kr. Koncerterne falder inden for formålet med brandingpuljen og kan således støttes med midler fra puljen. Hvis det fulde beløb tildeles, vil der være 49.200 kr. tilbage i puljen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 19. april 2021 at bibeholde brandingpuljen med fire faste initiativer og med mulighed for yderligere støtte af aktiviteter, events og markedsføring, der lever op til puljens formål.

Puljens tredelte formål er 1) at markere Fredericia som en attraktiv og levende by, 2) at øge synligheden af tiltag og arrangementer og 3) at understøtte events og oplevelser, der bidrager til at skabe profilering af byen.

Beløb over 50.000 kr. fra brandingpuljen skal, jf. delegationsplanen, godkendes i byrådet.

 

Axeltorvs Venner har indsendt to ansøgninger på i alt 99.800 kr. til koncerter og markedsføring heraf på Axeltorv i forbindelse med fem torvedage hen over sommeren 2022. For at imødekomme et ønske om hurtig sagsbehandling har direktionen administrativt tildelt 49.900 kr. til den første af de to ansøgninger. Byrådet skal nu beslutte, om den nye ansøgning på i alt 49.900 kr. skal imødekommes.

Ansøgeren vil efter afholdelse af arrangementerne blive bedt om at dokumentere, at kommunens tilskud er blevet brugt til det formål, som tilskuddet er givet til. Såfremt det fulde støttebeløb ikke er brugt efter afholdelse, skal mindreforbruget betales tilbage.

 

Økonomiske konsekvenser

De frie midler i brandingpuljen består af 399.000 kr. i 2022. Heraf er der brugt 299.900 i forbindelse med tidligere ansøgninger i 2022 og en enkelt fra 2021, der først er faktureret i 2022. Der er således 99.100 kr. tilbage i puljen. Såfremt ansøgningen fra Axeltorvs Venner imødekommes, vil der være 49.200 kr. tilbage i puljen i 2022.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at koncerterne, som beskrevet i ansøgningen, lever op til kriterierne for brandingpuljen, og at arrangementerne derfor kan støttes.

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende ansøgningen.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Godkendt.

Punkt 3 Beslutningssag: Handleplanskatalog til Fredericia for Livet

Sagsresumé

Handleplanskataloget til Fredericia for Livet er et tillæg til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik. Kataloget omsætter visionerne i de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til nuværende strategisk prioriterede indsatser, fremtidige fokusområder og mulige udviklingsspor.

 

Byrådet blev præsenteret for Handleplanskataloget på temamødet om fredericianernes sundhed den 24. marts 2022.

 

Strategisk Sundhedskonsulent Michela Madvig Jørgensen deltager under punktet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet, Fredericia Kommunes Sundhedspolitik, blev godkendt i sommeren 2021. Politikken sætter retningen for, hvordan vi gerne vil skabe flere gode leveår for fredericianerne gennem fire centrale pejlemærker: Sunde rammer, Sammen om sundhed, Livsglæde og fællesskaber, samt Lighed i sundhed.

 

Siden godkendelsen af sundhedspolitikken har et handleplanskatalog været under udarbejdelse på tværs af de tre direktørområder. Handleplanskataloget omsætter visionerne under de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til:

 

  • Nuværende strategisk prioriterede indsatser: Indsatser og initiativer som vi allerede er godt i gang med, og som spiller direkte ind og understøtter visionerne i Sundhedspolitikken.

 

  • Fremtidige fokusområder: Indsatser og fokusområder, der allerede ligger i støbeskeen, og som vil have en særlig opgavemæssig betydning i 2022.

 

  • Mulige udviklingsspor: Handlinger der peger på forskellige udfordringer og muligheder, og som tydeliggøre et potentiale for at løfte visionerne i Sundhedspolitikken yderligere. Disse handlinger er endnu ikke konkrete, og vil både skulle udvikles og prioriteres politisk. Det betyder også, at handlingerne kan indeholde flere forskellige indsatser, som kan løftes på forskellige niveauer og måder.

 

Handleplanskataloget er ikke en udtømmende liste over alle handlinger i Fredericia Kommune, der understøtter pejlemærkerne. Det indeholder handlinger, der er valgt fremhævet af direktørområderne og fagcheferne, og hvor vi som kommune har valgt at gøre noget ud over den lovpligtige kommunale driftsopgave.

 

Den videre proces

Det videre arbejde med de mulige udviklingsspor afventer Byrådets visionsarbejde, således at der sikres en kobling mellem visionen og prioriteringen af udviklingssporerne.

 

Handleplanskataloget er et dynamisk dokument. Det betyder, at det bliver opdateret to gange årligt, så der sikres aktualitet og opfølgning på handlinger og udviklingsspor. Byrådet vil blive orienteret omkring opdateringerne.

 

Byrådet blev på et temamøde omkring fredericianernes sundhed den 24. marts præsenteret for Handleplanskataloget til Fredericia for Livet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at i Handleplanskataloget til Fredericia for Livet er visionerne fra Sundhedspolitikken omsat til konkrete handlinger. Kataloget giver dermed et overblik over det nuværende og fremadrettede arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Derudover tydeliggør Handleplanskataloget, at sundhed skal løftes på tværs af politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt af fredericianerne selv.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget anbefaler Byrådet at godkende Handleplanskataloget til Fredericia for Livet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Godkendt.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: Høringssvar til statens vandområdeplaner 2021-27

Sagsresumé

Miljøministeriets forslag til vandområdeplanerne 2021-2027 er i høring indtil 22. juni 2022. Målet er at forbedre miljøtilstanden i vandmiljøet, hvilket også har kommunal fokus. Derfor er der udarbejdet et forslag til høringssvar.

 

Sagsbeskrivelse:

Hovedformålet med EU's vandrammedirektiv og vandområdeplanerne er, at forbedre miljøtilstanden i alle overfladevandområder (vandløb, søer, kystvande) og grundvandsforekomster. Det overordnede mål er at opnå såkaldt ”god tilstand”, hvor tidsfristen oprindeligt var 2015, men er blevet forlænget af to omgange til 2027.

EU's vandrammedirektiv udmøntes via vandområdeplanerne, som er blevet udarbejdet hvert 6. år. Derfor er der nu – og indtil 22. juni 2022 - et forslag til vandområdeplanerne for 3. planperiode 2021-2027 (VP3) i høring.

Det samlede høringsmateriale kan ses her: Høring af vandområdeplaner (mim.dk). Fredericia Kommune er omfattet af Vandområdedistrikt, Jylland og Fyn.

VP3 indeholder beskrivelse af den nationale overvågning af vandområderne, herunder tilstandsvurdering og konkrete miljømål for de enkelte vandområder. Vandområdeplanerne udpeger også indsatser i forhold til at nedbringe negative miljøpåvirkninger med henblik på målopfyldelse.

 

Hovedbudskaberne i udkastet til VP3 for Vandområdedistrikt, Jylland og Fyn er:

  • Målsætningen forventes ikke at blive opnået for alle vandområder inden 2027.
  • Størstedelen af overfladevandområderne (vandløb, søer og kystvande) opfylder ikke målsætningen om god økologisk tilstand. Dette er også gældende for Fredericia Kommune.
  • Størstedelen af grundvandsforekomsterne er i god kemisk og kvantitativ tilstand, men der er også større grundvandsområder med ringe kemisk tilstand. Dette er også gældende i Fredericia Kommune.
  • Mange igangværende udviklingsinitiativer forventes offentliggjort i 2023/2024. Derfor udvides tilskudsordningerne sandsynligvis herefter med nye virkemidler.
  • Der er fortsat mange vandområder med ’ukendt tilstand’ eller sparsom viden/baggrundsdata.

 

Natur og Miljø har udarbejdet et forslag til høringssvar (bilag 1).

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Natur & Miljø har gennemgået VP3 og vurderet på forhold, der har betydning for overfladevand og grundvand i Fredericia Kommune samt Lillebælt og Vejle Fjord generelt jf. forslaget til høringssvar. Grundlæggende vurderes VP3 ikke at være realistisk og ambitiøst nok i forhold til at nå målsætningen om god økologisk/kemisk tilstand inden 2027. Dette vurderes at være beklageligt, og ikke mindst med Fredericia Kommunes og de omkringliggende kommuners fokus har på at forbedre de marine forhold.

 

Hovedbudskaberne i forslaget til høringssvaret er følgende:

  • En grundlæggende bekymring om at tillade aktiviteter/presfaktorer, der kan påvirke Lillebælt negativt i forhold til målsætningen (herunder klapning, muslingeskab og bundtrawl mm).
    • At klappladser i Lillebælt nedlægges og at øvrige presfaktorers påvirkning vurderes på baggrund af et reelt oplyst grundlag.
  • At Fredericia Kommune gerne vil samarbejde om mulige indsatser – ikke mindst grundet fokus nævnt i ”Fredericia for verdensmålene” og samarbejdet om Naturpark Lillebælt samt indholdet i den marine naturnationalpark Lillebælt mm.
    • Herunder et ønske om at Vejle Fjord og/eller Lillebælt indgår som projektområde i ét af de kommende kystvandråd med lokale analyser mm.
  • De foreliggende virkemidler synes at være utilstrækkelige i forhold til opnå målopfyldelse – og derfor bør der være særligt fokus på at øge mængden af virkemidler hurtigst muligt.
    • Herunder ønskes marine virkemidler til Lillebælt og at Rands Fjord udpeges til indsats, så der er øgede muligheder for at søge om tilskud til forundersøgelser og flere miljøforbedrende tiltag.

 

Det nationale overvågningsprogram og vidensgrundlaget er generelt mangelfuldt, hvilket giver udfordringer i forbindelse med at vurdere/prioritere indsatser samt effekten heraf.

 

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at udvalget anbefaler over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At forslaget til høringssvar (bilag 1) godkendes
  2. At Vækst, Teknik & Klima bemyndiges til at færdigredigere høringssvaret og sende det til Miljøstyrelsen.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 02-05-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

1-2 anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

1-2 Godkendt.

Punkt 5 Orienteringssag: Fredericia Musicalteater - afrapportering pr. 31. marts 2022

Sagsresumé

Fredericia Musicalteater har fremsendt en status på deres økonomi pr. 31. marts 2022.04.22

Opfølgningen viser samlet et overskud på 0,4 mio. kr. for perioden, hvor et lavere billetsalg end forventet er finansieret af tilsvarende besparelser på udgiftssiden. Det er Fredericia Musicalteaters forventning, at det estimerede årsresultat med et overskud på 0,6 mio. kr. overholdes.

 

Det indstilles, at sagen tages til efterretning.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Musicalteaters vedtægter foreskriver, at der skal sendes en økonomisk opfølgning til Fredericia Kommune den 15. i hver måned, med en status ultimo foregående måned. Fredericia Musicalteater har således fremsendt en status på deres økonomi pr. 31. marts 2022.

Opfølgningen viser i forhold til budgetteret netto et samlet overskud for perioden 1. januar – 31. marts på 0,4 mio. kr.

 

I resultatet for første kvartal viser afrapporteringen, at der er lavere indtægter på salg af billetter, dels på afholdt forestilling dels er forsalget til kommende forestilling på nuværende tidspunkt lavere end forudsat i budgettet. Det lavere salg af billetter tilskrives i høj grad ifølge Fredericia Musicalteater fortsat købsadfærden hos forbrugerne, som stadig er påvirket af Corona. På årets hovedforestilling vil der efter sommerferien være et mere præcist billede af billetsalget.

 

Den mindre indtægt modsvares ultimo marts af et mindre forbrug på omkostningssiden, hvor der bl.a. er mindreforbrug på markedsføring, lavere produktions- og administrationsomkostninger. Endvidere skal det bemærkes, at der på forestillingsbudgettet til hver forestilling er indregnet en post på 15 % til finansiering af uforudsete udgifter eller lavere billetsalg.

 

Fredericia Musicalteater vurderer fortsat, at økonomien for 2022 er robust og forventer på nuværende tidspunkt, at det budgetterede overskud på 0,6 mio. kr. vil blive realiseret.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Økonomi, Personale og IT og Børne, Unge og Kultur vurderer, at oplysningerne fra Fredericia Musicalteater er udarbejdet i tråd med god regnskabsskik og giver et realistisk billede af økonomien og forventningerne til årets resultat på nuværende tidspunkt.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at:

  1. Udvalget tager sagen til efterretning og sender den videre til Økonomi- og Erhvervsudvalgets og Byrådets behandling.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 06-05-2022

Orienteringen taget til efterretning og udvalget sender den videre til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådets behandling.

 

Supplerende oplysninger

I forbindelse med Økonomi- og Erhvervsudvalgets behandling af sagen deltager den øverste ledelse fra Fredericia Musical Teater i mødet med en introduktion til Fredericia Musical Teater.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Taget til efterretning.

 

Punkt 6 Initiativretssag: Forslag fra Venstre om rygeforbud på kommunens matrikler

Sagsresumé

Venstre har fremsendt initiativretssag til behandling på byrådsmødet den 25. maj 2022.

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Venstre har fremsendt initiativretssag til behandling på byrådsmødet den 25. maj 2022:

 

”Ifølge Sundhedsprofilen ligger andelen af fredericianere, der ryger, klart over landsgennemsnittet og antallet af rygere flader ikke ud på samme måde som i andre kommuner. Rygning giver kortere levetid og mere sygdom, blandt andet er der en stor risiko for at få lungekræft, eftersom mere end 90 % af lungekræfttilfældene skyldes rygning. Det skal vi handle på politisk og derfor foreslår Venstre, at de kommunale arbejdspladser skal være røgfrie, hvilket betyder, at der hverken må ryges i eller udenfor arbejdstiden på matriklerne. Det skal følges op af tilbud om kurser i rygestop.

 

Kommunens ansatte, borgere, politikere og alle gæster skal omfattes af forslaget.

 

Venstre foreslår derudover, at Økonomi- og Erhvervsudvalget tilrettelægger en proces, hvor kommunens medarbejdere bliver inddraget og at rygeforbuddet træder i kraft den 1. januar 2023”

 

Indstillinger

Det indstilles af Venstre, at byrådet vedtager følgende:

  1. De kommunale arbejdspladser skal være røgfrie, hvilket betyder, at der hverken må ryges i eller udenfor arbejdstiden på matriklerne.

 

  1. Kommunens ansatte, borgere, politikere og alle gæster omfattes af forslaget.
  2. Økonomi- og Erhvervsudvalget tilrettelægger processen herunder inddragelse af medarbejderne.
  3. Rygeforbuddet træder i kraft den 1. januar 2023.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Borgmesteren stillede følgende ændringsforslag:

”Byrådet sender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget, som ud fra forslagets intentioner, skal forestå en medarbejderinddragende proces og sikre Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets involvering”.

 

Et enstemmigt byråd vedtog ændringsforslaget.

 

Hovedforslag 1-4 bortfaldet.

Punkt 7 Initiativretssag: Forslag fra Dansk Folkeparti om produktion af dokumentarfilm om etableringen af Museum Fredericia 2022

Sagsresumé

Dansk Folkeparti har sendt initiativretssag til behandling på byrådsmødet den 25. maj 2022.

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Dansk Folkeparti har sendt initiativretssag til behandling på byrådsmødet den 25. maj 2022:

 

”Produktion af dokumentarfilm om etableringen af Museum Fredericia Maj 2022 I forbindelse med at Fredericia Kommune i perioden 2022-2026 ønsker at etablere et nyt museum med høj attraktionsværdi for det nationale og internationale publikum, ønskes det at historien og processen frem mod det endelige resultat dokumenteres på film til eftertiden.

 

Dokumentarfilmen skal kunne fremvises på det nye museum, samt blive en del af museets samling.

 

Der ønskes en høj teknisk, visuel og fortællermæssig produktion. Denne skal være fuldt ud på højde med nationale og internationale produktioner.

 

 Vi ønsker med forslaget, at en kendt producent fra den danske tv- og filmbranche står for produktionen, og samtidig har en historiefaglig tilgang til formidlingen.

 

I den forbindelse har vi via rådgivning fået udformet følgende kriterier for en produktion: 

-          Optagelserne sker med teknisk udstyr der er velegnet til storskærme og dermed har en høj kvalitet og opløsning. Der vil således være tale om 4k og 6k optagelser.

-          Produktionen vil køre løbende, hvor der optages forskellige scener med involverede parter. Dette vil ske med flerkamera-optagelser, interviews på forskellige locations.

-          Vinklen er udelukkende ideskabelsen, udviklingen og effektueringen af et nyt museum.

-          Det forventes at filmen slutter med åbningen af et nyt museum.

-          Et decideret manuskript vil ikke blive udarbejdet. Det skyldes at filmen for at have troværdighed, autentisk og spænding skabes på baggrund af de omstændigheder der nu er, måned for måned, år for år.

-          Fredericia Kommune opretholder retten til at anvende filmen til eget brug, herunder visningsret, undervisning og branding af kommunen.

-          Fredericia Kommune opretholder retten til at kunne anvende udvalgte klip fra filmen til eget brug, herunder visningsret, undervisning og branding af kommunen.

-          Filmen finansieres løbende. Det endelige materiale tilfalder Museum Fredericia til opbevaring, samt Fredericia Kommune.

-          Medvirkende er frivilligt deltagere og vil blive spurgt inden optagelser pågår.

 

Konklusion Udover den brandingværdi det kan have for Fredericia at fremvise byen og den initiativkraft det er, kan filmen bruges aktivt i reklamemæssig sammenhæng. Der tages udgangspunkt i at Fredericia får en smuk bygning, en stor attraktion og en ny identitet.

 

Det er denne historie, der bør dokumenteres og formidles, også til kommende generationer. Det skal også ses i forlængelse af den historiefaglige tradition, hvor historikere arbejder for at bevare viden om nutiden til eftertiden”.

 

Indstillinger

Dansk Folkeparti indstiller, at byrådet vedtager:

  1. Opstart af en dokumentarfilm om etablering af Museum Fredericia 2022.
  2. At det videre arbejde med dokumentarfilmen varetages af Bosætnings- og Turismeudvalget.
  3. Økonomien findes som udgangspunkt inden for Bosætnings- og Turismeudvalget eget budget.

.

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Borgmesteren stillede følgende ændringsforslag:

”Byrådet beder Bosætnings- og Turismeudvalget afsøge mulighederne for at få lavet dokumentarisk materiale af forløbet omkring etablering af Fredericia Fæstningscenter”.

 

Et enstemmigt Byråd vedtog ændringsforslaget.

 

Hovedforslag 1-3 bortfaldet.

Punkt 8 Beslutningssag: DanmarkC - realisering af lokalplan 350

Sagsresumé

Taulov Dryport købte i 2017 et areal på knap 500.000 m2 af Fredericia kommune, og der blev i samme ombæring udarbejdet en lokalplan nr. 350 for området.

 

For at kunne realisere lokalplan nr. 350 fuldt ud, har det været kendt at ejendommen Havlykkevej 11, skulle erhverves. Dette er ikke lykkedes på en frivillig aftale, hverken for Fredericia kommune eller for Taulov Dryport.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Taulov Dryport købte i 2017 et areal på knap 500.000 m2 og der blev i samme ombæring udarbejdet en lokalplan nr. 350 for området.

 

For at kunne realisere lokalplan nr. 350 fuldt ud, har det været kendt at ejendommen Havlykkevej 11, skulle erhverves. Dette er ikke lykkedes på en frivillig aftale, hverken for Fredericia kommune eller for Taulov Dryport.

 

Taulov Dryport har nu bedt Fredericia kommune om at opstarte/indlede en ekspropriationssag ud fra aktualitetsprincippet (se vedlagte bilag Helhedsplan/tidslinie.

 

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser vil fremgå i forbindelse med en afgørelse fra taksationskommissionen når ekspropriationen er endelig.

 

Vurdering

Det er Vækst, Teknik & Klimas vurdering, at en opstart af en ekspropriationssag på ejendommen Havlykkevej 11, er nødvendig ud fra et aktualitetsprincip.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik & Klima indstiller at byrådet godkender, at ekspropriationssagen på ejendommen Havlykkevej 11, Fredericia, opstartes.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Godkendt.

Punkt 9 Beslutningssag: DanmarkC - udviklingsaftale (Lukket)

Punkt 10 Underskriftsside

Sagsresumé

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller