Byrådet - 26-05-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 26 maj, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 71 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt.

Punkt 72 1. budgetopfølgning - samlesag hele kommunen

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.

Ved de overordnede budgetopfølgninger gives der endvidere en status på udvalgenes indsatsområder i aktivitetsbeskrivelserne. Denne status kan ses i udvalgssagerne.


Nedenstående tabel viser ændringer som følge af 1. budgetopfølgning samt udvalgenes indmeldte udfordringer. I bilaget ”Økonomisk oversigt – 1. budgetopfølgning” vises den aktuelle økonomiske situation efter 1. budgetopfølgning.


1. budget-
opfølgning

Ændret spar/lån

Forventet
regnskab

Skatter og generelle tilskud


-3.180,0

Serviceudgifter

2,1

19,8

2.108,5

Øvrige driftsudgifter

1,0


970,7

Renter

-0,9


21,9

Resultat af ordinær drift

2,2

-78,9

Anlæg

1,2

59,6

Resultat skattefinansierede område

3,4

-19,3

Jordforsyning/Danmark C

-0,9

0,7

Brugerfinansierede områder (drift og anlæg)

-8,0

5,0

Resultat før finansielle poster

-5,6

-13,6

Låneoptagelse

6,3

-56,1

Afdrag på lån

0,8

120,5

Resultat i alt

1,5

50,8

(+) = udgift/underskud  (-) = indtægt/overskud; beløb i millioner kroner, netto

Kassebeholdning

1. budget-
opfølgning

Ændret spar/lån

Forventet
regnskab

Likvide aktiver primo


-28,8

Drift, anlæg og finansielle poster

-1,5

-50,8

Øvrige finansforskydninger

1,0


2,0

Likvide aktiver ultimo


 

-77,6

Likvide aktiver gennemsnit


 

168,0

(+) = aktiver  (-) = passiver; beløb i millioner kroner, netto

 + = udgift, - = indtægt


1. budgetopfølgning

Kolonnen ”1. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet. Alle sager er specificeret i bilag på sagen. Nedenfor er de væsentligste sager gennemgået:


Resultat af ordinær drift 

Den skattefinansierede drift er rækkerne serviceudgifter, øvrige driftsudgifter og renter. Der er en samlet tilretning på i alt 2,2 mio. kr. med henholdsvis 2,1 på serviceudgifter, 1,0 mio. kr. på øvrige driftsudgifter og 0,9 mio. kr. til renter.


Tilretningen på serviceudgifterne vedrører primært midler til lederuddannelse på 1,6 mio. kr. som følge af ny lovgivning.


Opkrævningen af byggerenter på Thygesminde betyder, at der lægges 0,8 mio. kr. i kassen. Derudover sker der en omplacering mellem renter og afdrag på -0,8 mio. kr.


Der er sket en rentekorrektion af mellemværende på det brugerfinansierede område på 0,6 mio. kr.


Anlæg og Jordforsyning

På anlæg er der i budgetopfølgningen omplaceret salgsindtægter for i alt 2,8 mio. kr. til Investeringspuljen.


Brugerfinansieret område

Den samlede regulering udgør -8,0 mio. kr., heraf er -7,4 mio. kr. et kasseindlæg på anlæg på grund af udarbejdelsen af nyt anlægsprogram, og -0,6 mio. kr. i rentekorrektion jævnfør ovenstående afsnit om renter.


Baggrunden er at området tidligere har udarbejdet et stort anlægsprogram, men programmet er ikke igangsat, idet hele den fremtidige situation først skal afklares.


Afdrag på lån

I forbindelse med den endelige opgørelse af låneadgangen for 2013 giver regnskabsårets forbrug en mindre låneadgang end der primo 2014 er hjemtaget a’conto. I henhold til lånebekendtgørelsen skal dette for meget hjemtagne låneprovenu tilbagebetales og er indregnet i 1. budgetopfølgning med 6,3 mio. kr.

 

I bilaget ”1 budgetopfølgning – specifikation” er alle sager nævnt. 


Ændret spar/lån

Kolonnen ”Ændret spar/lån” indeholder de udfordringer, der er indmeldt i forbindelse med 1. budgetopfølgning fra fagudvalgene.


Social- og Omsorgsudvalget har i forbindelse med 1. budgetopfølgning indmeldt et forventet lån af kommende års budget på 19,8 mio. kr. vedrørende Voksenservice. 


Økonomiske konsekvenser

Se sagsbeskrivelse.


Vurdering

Principper for Økonomistyring

Økonomi vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt i budgetopfølgningen.


Kommunens samlede økonomi

Resultat i alt er forværret med 41,2 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. De primære årsager hertil er, at overskuddet på ordinær drift forventes forværret med 33,5 mio. kr. samt regulering af låneoptagelse med 6,3 mio. kr.  


Der er 2 hovedforklaringer på det reducerede overskud på ordinær drift:


For det første besluttede Byrådet ved vedtagelsen af Spar/lån, at uspecificerede besparelser, usikre indtægter og merforbrug befordring for i alt 11,7 mio. kr. skulle dækkes af midler, som blev lagt i kassen i 2013. Der er således tale om en forværring af indeværende års driftsresultat, som er finansieret af midler fra sidste år.


For det andet melder Social- og Omsorgsudvalget, at Voksenservice kommer ud af 2014 med et merforbrug på 19,8 mio. kr., hvis der ikke gribes ind. Udvalget har derfor igangsat udarbejdelsen af en handlingsplan, som har til formål at imødegå udgiftspresset.


Økonomi anbefaler, at der i årets resterende måneder fokuseres på, at de økonomiske rammer overholdes. En vedvarende ubalance vil sætte økonomien under pres og vil have som konsekvens, at reduktionskravet i budgetlægningen øges.


Voksenservice

Som nævnt ovenfor forventes det, at Voksenservice kommer ud med et merforbrug på 19,8 mio. kr. i 2014.


Merforbruget skal ses i lyset af, at der ved sidste års budgetlægning blev besluttet følgende:

  • Gammel gæld for i alt 18,5 mio. kr. slettes
  • Gæld for 2013 gøres afdragsfri i 4 år
  • Området blev tilført 10 mio. kr. årligt fra 2014 og frem
  • Området blev samtidig pålagt at gennemføre besparelser for ca. 10 mio. kr. årligt med henblik på at imødegå det stigende udgiftspres

Det må altså konstateres, at området fortsat har udfordringer med at overholde de økonomiske rammer. Udvalget fremhæver følgende årsager til merforbruget:

  • Merudgifter på egne tilbud
  • Merudgifter køb og salg af pladser
  • Efterslæb besparelseskrav

For en nærmere beskrivelse af årsager henvises der til udvalgssagen.

Som nævnt ovenfor udarbejder udvalget en handlingsplan med udgiftsdæmpende aktiviteter. Handlingsplanen præsenteres på udvalgsmødet i juni. Økonomi anbefaler, at områdets økonomi følges nøje, herunder at initiativer i handlingsplanen har den forventede effekt.

 

Indstillinger

Økonomi indstiller,

  1. at der søges tillægsbevilling på 2,105 mio. kr. til serviceudgifterne
  2. at der søges tillægsbevilling på overførselsudgifterne på 1,000 mio. kr.
  3. at der søges tillægsbevilling til renter på -0,879 mio. kr.
  4. at der søges tillægsbevilling til skattefinansieret anlæg på 1,169 mio. kr.
  5. at der søges tillægsbevilling til jordforsyning/Danmark C (anlæg) på -0,939 mio. kr.
  6. at der søges tillægsbevilling til det brugerfinansierede område drift på -0,646 mio. kr. og anlæg på -7,381 mio. kr.
  7. at der søges tillægsbevilling til lånoptagelse på 6,330 mio. kr.
  8. at der søges tillægsbevilling til afdrag på lån 0,775 mio. kr.
  9. at der søges tillægsbevilling til øvrige finansforskydninger på -1,000 mio. kr.
  10. at der søges om anlægsbevillinger på 3,206 mio. kr. samt tillægsbevillinger til anlægsbevilling på 3,246 mio. kr. i henhold til bilag ”ansøgning om anlægsbev-tillægsanlægsbev – 1 BO 2014”

Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 73 Frigivelse af anlægsmidler

Sagsbeskrivelse

Byrådet har på anlægsbudgettet i 2014 afsat 385.000 kr. til indkøb af køretøjer.

 

Som følge af den stramme driftsøkonomi Brand & Redning har ønsker man at bruge de afsatte anlægsmidler til indkøb materiel som er blevet aktuel Arbejdstilsynet besøg på Brandstationen.

 

Arbejdstilsynet har på baggrund af et ønske fra Arbejdsministeren i 2013-2014, gennemført en analyse af arbejdsmiljøet ved Redningsberedskaberne i Danmark. Baggrunden for ministerens ønske, var konstateringen af en forøget række af kræfttilfælde blandt brandmandskab i landets beredskaber.

 

Formålet med Arbejdstilsynet besøg, var at vurdere om de procedurer, der i dag benyttes i forbindelse med brand i bygninger/røgfyldte miljøer, indsatser i bygninger med asbest samt den efterfølgende håndteringen af udstyr og materiel efter disse former for indsatser, opfylder gældende arbejdsmiljølovgivning.

 

Arbejdstilsynet har ved et anmeldt tilsyn på brandstationen i sommeren 2013, samt efterfølgende uanmeldt tilsyn ved en enkelt brandindsats i efteråret 2013, vurderet på Brand & Rednings arbejdsmiljø.

 

Resultat af Arbejdstilsynet besøg har bevirket, at der skal anskaffes flere indsatsdragter, laves bedre vaske- og tørre faciliteter i rene/urene zoner i værkstedet samt investeres i en ny kompressor til fyldning af røgdykkerflasker.

 

Arbejdstilsynet er kommet med generelle anbefalinger omkring procedurer ved indsatse og det betyder en forøget indsats tid på det enkelte skadested og væsentligt større slidtager på diverse materiel.

 

Det er baggrunden for ønsket om at bruge disse anlægsmidler til indkøb af materiel til personlige værnemidler samt en ny kompressor. Brand & Redning har ikke mulighed for inden det afsatte driftsbudget at afholde udgifterne.

Økonomiske konsekvenser

Der ønskes frigivet anlægsbevillingen på budget 2014.

Vurdering

Ved at bruge de afsatte midler til indkøb af en ny kompressor, flere indsatsdragter, ombygge vores vaske – og tørre faciliteter vil Brand & Redning kunne opfylde de krav som arbejdstilsynet stiller til vores arbejdsmiljø.

 

Målet med er bedre arbejdsmiljø er at imødegå eksponeringen af røg og asbest partikler, og dermed mindske risikoen for kræft iblandt brandmandskabet.

 

Anskaffelse af nye køretøjer til beredskabet, udskydes indtil videre.

Indstillinger

Brand & Redning indstiller, at Beredskabskommissionen anbefaler Byrådet, at de budgetlagte midler på 385.000 kr. på anlægsbudget for 2014 til indkøb af køretøjer i stedet benyttes til anskaffelse af personlige værnemidler og ny kompressor.

Beslutning i Beredskabskommissionen den 23-04-2014

Godkendt.


Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 74 Frigivelse af puljemidler - Ældrepuljen

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har ved godkendelsesbrev af 5. februar 2014 fået andel i den milliard, der blev afsat på finansloven for 2014 til et permanent løft at indsatsen på det kommunale ældreområde. Fredericia Kommunes andel udgør 9.3 mio. kr.


Der er bl.a. bevilget puljemidler til:


Etablering af et ”Kraftcenter for ældre medborgere” ved en udvidelse af det eksisterende aktivitetscenter i indre by (IP Schmidt), hvor forebyggende indsatser i form af fysiske aktiviteter, som træning og motion og sociale indsatser, hvor sammenhold og netværk skabes, kan finde sted i endnu større målestok.


Udvidelsen og den dermed forbundne ombygning af 1. sal indebærer blandt andet:


Etablering af handicapvenlige toiletter, nedrivning af eksisterende interne mure med henblik på dannelse af større og mere anvendelige rum til dels foredrag og kurser, dels ældrevenlig motion som stolegymnastik, samt plads til de ”kommunale medarbejdere”, jf. tidligere beskrivelse. Folde – og skydedøre vil sikre fleksibiliteten. Indlægning af teleslynge. Udgifterne består således dels i arbejdsløn, dels anskaffelse af materiel til ombygning og til indretning.


De samlede ombygningsudgifter er beregnet til at udgøre i alt 5,6 mio. kr. Det tildelte puljebeløb udgør i 2014 kr. 3.780.000. Arbejdet med ombygningen af IP Schmidt kan ikke realistisk set gennemføres inden udgangen af 2014 og derfor ansøges der om det resterende beløb på 1.820.000 kr. i forbindelse med ansøgning til ældrepuljen for 2015.


Økonomiske konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune, da hele anlægsarbejdet er fuldt finansieret af puljemidler afsat på finanslovens til et permanent løft af indsatsen på det kommunale ældreområde.

Der er på nuværende tidspunkt ikke afsat driftsmidler til kraftcentret. Dette medtages i den videre proces.

Vurdering

Ombygning af IP Schmidt er behandlet af Social- og Omsorgsudvalget i forbindelse med indsendelse af ansøgning om puljemidler i januar 2014.

Indstillinger

Pleje og Sundhed indstiller, at:


  1. der i forbindelse med ombygningen af IP Schmidt søges Byrådet om en samlet anlægsbevilling og frigivelse på 5,6 mio.kr. i udgifter samt 5,6 mio.kr. i indtægter.
  2. rådighedsbeløbet optages med udgifter/indtægter på 3.780.000 kr. i 2014 og udgifter/indtægter på 1.820.000 kr. i 2015.

Beløbet på 1.820.000 kr. som forventes bevilget i 2015 indarbejdes som en teknisk tilretning i forbindelse med budgetlægningen for 2015-2018.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 14-05-2014

Indstillingerne anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 75 Omprioritering af anlægsmidler

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med den kommende skolereform, der træder i kraft pr. 1. august 2014, er der behov for at oprette lærerarbejdspladser på skolerne i Fredericia Kommune.


Der er ikke afsat særskilte anlægsmidler til oprettelse af lærerarbejdspladser.


Forvaltningen har i samarbejde med Ejendomsafdelingen udarbejdet forslag til finansiering af projektet, der samlet koster 4,070 mio. kr.


Finansieringsforslaget er tilvejebragt via omprioriteringer fra eksisterende anlægspuljer.


Økonomiske konsekvenser

Nedenstående oversigt viser, hvorledes anlægsmidler fra andre projekter kan omprioriteres til lærerarbejdspladser.


Anlægsmidler, der omprioriteres:

Kr.

Rådhuset, tagrenovering

500.000

Kirstinebjergskolen afd. Indre Ringvej, tagrenovering

1.000.000

Kirstinebjergskolen afd. Bøgeskov, nye facadeplader

50.000

Kirstinebjergskolen afd. Egumvej, solafskærmning

300.000

Fjordbakkeskolen afd. Skærbæk, opret. af belægning

100.000

I alt

1.950.000


Skoleområdet råder over to puljer, der samtidig kan omprioriteres til projektet.


Anlægsmidler fra skoleområdet (uforbrugte)

Kr.

Skolerenovering - restpulje

782.000

Pulje vedr. skolestruktur

1.000.000

I alt

1.782.000


Ved brug af ovenstående finansieringsmodel, vil det samlede anlægsprojekt til lærerarbejdspladser se således ud:


Samlet finansieringsmodel

Kr.

Samlet anlægspulje som omprioriteres til projektet

3.732.000

Udgifter til lærerarbejdspladser

-2.770.000

Udgifter til kontorinventar m.v.

-1.300.000

Manglende finansiering - dækkes af skoleområdet

-338.000


Der mangler således 338.000 kr. i at finansiere det samlede projekt. Beløbet dækkes via driftsmidler på skoleområdet indenfor budgetrammen.


Vurdering

De 1,950 mio. kr., som omprioriteres, kommer fra puljen til genopretning af ejendomme i Fredericia Kommune.


Det vurderes, at det ikke er kritisk at udskyde de nævnte projekter med 1 år. Dog vil der være behov for at øremærke anlægsmidler til de nævnte projekter i 2015.


Indstillinger

Børn og Unge samt By & Teknik indstiller, at:


  1. Børne- og Uddannelsesudvalget samt By- og Teknikudvalget godkender finansieringsmodellen til lærerarbejdspladser til i alt 4,070 mio. kr. gennem omprioritering af anlægsmidler for i alt 3,732 mio. kr. samt via driftsmidler for 0,338 mio. kr. (projektnr. XA-40012 og XA-40010 på skoleområdet)
  2. Der i forbindelse med budgetlægningen for 2015-2018 tilføres 1,95 mio. kr. til genopretning af ejendomme i Fredericia Kommune svarende til det omprioriterede beløb.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 13-05-2014

Anbefales.


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 13-05-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 76 Fredericia Teater - regnskab 2013

Sagsbeskrivelse

I egnsteateraftalen mellem Fredericia Kommune og Fredericia Teater fremgår det af punkt 8 i aftalen, at Fredericia Teater, hvert år skal indsende revideret regnskab, revisionsprotokollat og årsberetning efter godkendelse i bestyrelsen. Årsregnskab skal følge den til enhver tid gældende kommunale regnskabsinstruks, samt være revideret af en registreret eller statsautoriseret revisor.


Regnskabet skal efter godkendelse indsendes til Kunststyrelsen senest fem måneder efter regnskabsårets afslutning.


Regnskabet er godkendt af Fredericia Teaters bestyrelse på møde den 1. april 2014.


Årets resultat udviser et underskud på 10.794 mio. kr.


Revisionsfirmaet BDO’s påtegning angiver, at revisionen ikke har givet anledning til forbehold og det konkluderes herfra, at det interne årsregnskab giver et retvisende billede af institutionens aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2013 samt at resultatet af institutionens aktiviteter og pengestrømme for regnskabsåret 1. januar – 31. december 2013 er i overensstemmelse med årsregnskabsloven.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Økonomi har gennemgået resultatet, der udviser en afvigelse på 1,8 mio. kr. i forhold til det budget, som teatret fremsendte til forvaltning og Byrådet i november og december 2013 – i forbindelse med gennemgangen af Teatrets økonomi.


Det forventede underskud ved Byrådets behandling den 9. december 2013 var på 9 mio. kr.


Formanden for teaterbestyrelsen har til denne afvigelse fremsendt følgende forklaring:


Hovedårsagen til afvigelserne skyldes, at man ikke har fået hensat til skyldige omkostninger i forbindelse med kvartalsafslutningen. Herudover har man ikke være gode nok til at budgettere og forecaste afskrivninger pr. 30.9. Afvigelsen beror derfor pga. af den manglende administration i teatret, hvilket forventes at blive genoprettet snarest. Der er pr. 1. Maj ansat en bogholder, som nu vil indgå i tæt samarbejde med det økonomiske team og med bestyrelsen.


Indstillinger

Økonomi indstiller, at regnskabet godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet med anbefaling.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 77 Fredericia Teater - garanti for kassekredit

Sagsbeskrivelse

Bestyrelsen for Fredericia Teater har på et bestyrelsesmøde den 19. marts 2014 besluttet at flytte teatrets bankengagement fra Middelfart Sparekasse til Spar Nord Bank i Fredericia.

 

Teatrets engagement i ny bank vil også omfatte en kassekredit på 1,5 mio. kr. svarende til nuværende kassekredit i Middelfart Sparekasse. En forudsætning for at få etableret en sådan kassekredit er dog, at Fredericia Kommune afgiver kaution (garanti) for en sådan kredit, helt på samme måde, som kommunen p.t. har afgivet selvskyldnerkaution for tilsvarende kassekredit i Middelfart Sparekasse.

 

Fredericia Byråd godkendte den 9. oktober 2009 at afgive garanti for en kassekredit på 1,5 mio. kr. stillet til rådighed for Fredericia Teater. Teatret søgte tilbage i 2009 om etablering af en kassekredit som følge af en midlertidig lav likviditet, og der var dengang en forventning om, at der ville være tale om et forbigående problem, som ville være løst i løbet af et par år. Det viste sig ikke at blive tilfældet og teatret har fortsat brug for at kunne trække på en kassekredit.

 

En accept af afgivelse af garanti for kassekredit i Spar Nord Bank vil ikke have nogen umiddelbare økonomiske konsekvenser for kommunen, da der alene er tale om at overføre garantien fra en bank til en anden.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen umiddelbare konsekvenser.

Vurdering

Kommunens økonomiske forpligtelse ved at afgive garanti for kassekredit oprettet i Spar Nord Bank vurderes ikke at være forbundet med større risiko end nuværende garanti afgivet for tilsvarende kredit i Middelfart Sparekasse.

 

Det er dog alene Fredericia Byråd, som kan godkende at der afgives garanti, også selvom en sådan træder i stedet for en tilsvarende tidligere afgivet garanti.

Indstillinger

Økonomi indstiller, at Fredericia Byråd godkender, at garanti (selvskyldnerkaution) for teatrets kassekredit i Middelfart Sparekasse overføres til garanti for tilsvarende kassekredit i teatrets nye bank, Spar Nord Bank

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 78 Fredericia Teater - økonomisk instruks og vedtægtsændring

Sagsbeskrivelse

Fredericia Teater har fremsendt økonomisk instruks til godkendelse sammen med mindre ændring i vedtægterne.


Instruksen er udarbejdet på baggrund af beslutning truffet i Byrådet den 9.12.2013, hvor Økonomi udarbejdede en vurdering af Fredericia Teaters økonomi.


Vurderingen blev udarbejdet efter anmodning fra Fredericia Teaters daværende bestyrelse, idet Teatret kunne oplyse, at der var udsigt til overskridelse af budgettet for 2013 samt likviditetsmæssige vanskeligheder.


En del af vurderingen indeholdt anbefaling af en række skærpede krav til Fredericia Teater samt udvidet kommunalt tilsyn.


Disse krav er alle beskrevet i instruksen og omhandler de materialer, der skal indsendes til Kultur- og Idrætsudvalget alternativt til Økonomiudvalget og Byrådet, såfremt der er udsigt til økonomiske problemer.

Instruksen omhandler bl. a. en beskrivelse af ansvars- og opgavefordeling, budget for det kommende år ledsaget af aktivitetsplan, kvartalsvise budgetopfølgninger, regnskab samt daglig administration og procedurer, herunder bogføring.


Med hensyn til vedtægtsændringer, så anmoder Fredericia Teater samtidig Byrådet om – indtil videre – at få udsat beslutningen om at ansætte en administrerende direktør.


Teaterbestyrelsens formand varetager p.t. de funktioner som en administrerende direktør normalt ville varetage i forbindelse med bl. a. budgetansvar. Dette vil foregå indtil bestyrelsen får et overblik over, hvorvidt der er økonomisk råderum samt faktisk behov for ansættelse af en egentlig administrerende direktør.


Bestyrelsen har derfor på baggrund af ovennævnte bedt Byrådet om at godkende ændringer i vedtægterne i de paragraffer, hvor der tidligere har stået Teaterchef og Administrerende direktør til alene at omtale Teaterchef.


Der er endvidere en enkelt redaktionel rettelse i § 7, hvor der står ”det bestyrelsesmedlem”. Det skal ændres til de bestyrelsesmedlemmer. Og ligeledes skal der i §4 stå ”blandt disse tre medlemmer vælges” i stedet for” blandt disse to medlemmer”. 


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Instruksen er udarbejdet i tæt samarbejde med Økonomi, som i tæt dialog med Fredericia Teater har sikret, at alle detaljer på forlangende af Økonomiudvalg og Byråd er beskrevet i instruksen.


Bestyrelsen for teatret har dog ønsket, at der ikke kræves revisorpåtegning af budgettet. Med det nye administrative setup på Teatret bruges revisor udelukkende til at påtegne rapporten og ikke længere til bogføring og budgettering.


Fredericia Teaters bestyrelse godkendte instruksen på møde den 1. april 2014.


Instruksens indhold er baseret på de forhold, der i dag organisatorisk gældende på Fredericia Teater og vil blive justeret i det omfang det er nødvendigt. Ændringer vil blive fremsendt løbende til orientering for udvalget.

 

Det vurderes endvidere at være hensigtsmæssigt at få vedtægterne godkendt med de ønskede rettelser for så vidt angår § 5, § 8, § 10 i forhold til den administrerende direktør. Ligeledes bør de redaktionelle ændringer rettes som beskrevet.

Både vedtægtsændringer samt instruks forefindes som bilag på sagen.

Indstillinger

Direktør for Børn og Kultur indstiller, at sagen fremsendes med anbefaling til Økonomiudvalget og Byrådet med

1.  Godkendelse af den økonomiske instruks samt

2.  Godkendelse af vedtægtsændringerne

 


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 79 Kommuneplantillæg nr.5, Revidering af bilag 1, bevaringsværdige bygninger.

Sagsbeskrivelse

I Fredericia Kommune er bygninger med bevaringsværdi 1 – 4 klassificeret som bevaringsværdige og opført på Bilag 1 til Kommuneplan 2013-2025 for Fredericia Kommune.


Som forarbejde til den nye lokalplan nr. 328 for arkitektur, facader og skilte i Fredericia Bymidte, som skal afløse den eksisterende lokalplan nr. 164, er alle ældre ejendomme i bymidten nu SAVE vurderet på ny.

 

I forbindelse med arbejdet med Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia er det blevet tydeligt, at der findes kulturhistoriske værdier og sammenhænge, som der ikke tidligere har været fokus på. Det betyder at mange flere bygninger inden for voldene bør klassificeres som bevaringsværdige.


En årsag kan være, at den arkitektoniske værdi bliver højere på grund af en facaderenovering, der er i overensstemmelse med den oprindelige byggestil, en anden årsag kan være, at den kulturhistoriske værdi bliver højere på baggrund af det nye og bedre kendskab til kulturhistorien, som arbejdet med Bevaringsfonden giver. Endeligt findes der en række bevaringsværdige helheder, som der ikke har været fokus på tidligere, og som har betydning for, at den miljømæssige værdi nu vurderes højere.


Særligt er der mange byggeforeningshuse, som nu er registreret som bevaringsværdige, idet den særlige kulturhistorie og byggeforeningernes plads i byens historie er blevet afdækket, og det er tydeligt, at husenes oprindelige arkitektur, miljø og karakter kan være særdeles velbevaret.


Bilag 1 er nu revideret, så i alt 965 bygninger er registreret som bevaringsværdige mod tidligere 601.

Af de i alt ca. 2250 bygninger, der er beliggende inden for voldene, er nu ca. 43 % klassificeret som bevaringsværdige mod tidligere 27 %. Blandt de nye registreringer er der også et antal baghuse, som udgør en helhed med forhuset eller har høj bevaringsværdi i sig selv.

Bevaringsværdige bygninger er sikrede gennem ”Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger” og må ikke nedrives eller ændres væsentligt udvendigt uden Byrådets tilladelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at revideringen af Bilag 1 er nødvendig, da det gældende Bilag 1 ikke er fyldestgørende i forhold til, hvor mange bygninger, der bør være registreret som bevaringsværdige.

Revideringen af Bilag 1 har medført, at enkelte huse inden for bymidten er faldet i bevaringsværdi, mens en betydelig del er steget.


Bevaringsværdierne vil få betydning i forhold til konkrete bevarende bestemmelser i den nye lokalplan for arkitektur, facader og skilte i Fredericia Bymidte, idet de bevarende bestemmelser vil blive differentieret i forhold til bygningernes bevaringsværdi.


Det er en forudsætning for at modtage støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia at bygningen er udpeget som bevaringsværdig. 

Det vil således nu være en mulighed for flere bygninger at ansøge om støtte herfra.


De beboelsesejendomme inden for voldene, der ikke opfylder kriterierne for at søge støtte fra Bevaringsfonden, har mulighed for at søge om byfornyelsesstøtte til udvendig istandsættelse, såfremt de er ældre end 1950.

I henhold til byfornyelsesloven har bygninger, der er klassificeret som bevaringsværdige, mulighed for at opnå højere byfornyelsesstøtte end bygninger, der ikke er bevaringsværdige.


By & Erhverv vurderer, at forøgelsen af antallet af bevaringsværdige bygninger forøger ejernes mulighed for at opnå støtte til istandsættelse af facaderne og at muligheden for en forskønnelse af bymidten dermed også bliver større.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,

1.  at forslag til kommuneplantillæg nr. 5, Revidering af Bilag 1, Bevaringsværdige bygninger, vedtages og

2.  at forslaget sendes 10 uger i høring fra den 4. juni 2014 til den 13. august 2014

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 13-05-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Tilbagesendes til behandling i By- og Teknikudvalget.

Punkt 80 Udviklingsstrategi 2015

Sagsbeskrivelse

I henhold til bekendtgørelse om rammeaftaler m.v. på det sociale område og på det almene ældreområde fremgår det af §6 af Kommunalbestyrelserne i regionen skal udarbejde en Udviklingsstrategi på baggrund af et samlet overblik over tilbud, der ligger i regionen, samt kommunalbestyrelsernes og regionsrådets overvejelser om sammenhængen mellem behovet for tilbud og det samlede udbud af tilbud.


Den overordnede ambition for Udviklingsstrategien er, at:


Det specialiserede socialområde skal fastholde og udvikle det høje faglige niveau, samtidig med at det skal drives på et lavere omkostningsniveau.

 

I Udviklingsstrategi 2015 er der fokus på:


  • Ministertema: Anbragte børn og unges undervisning/uddannelse.
  • Det gode ældre liv for borgere med handicap og borgere med sindslidelse.
  • Forberedelse til det selvstændige voksenliv for børn og unge med handicap.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Uddannelsesudvalget overfor Byrådet anbefaler godkendelse af Udviklingsstrategi 2015.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 13-05-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 81 Udtrædelse af repræsentantskabet for TAS

Sagsbeskrivelse

Selskabets formål er løbende at sikre selskabets interessenter

tilstrækkelig forbrændingskapacitet i Trekantområdet.


Repræsentantskabet er selskabets øverste myndighed.

Kolding Kommune udpeger ti medlemmer af repræsentantskabet og

Fredericia Kommune udpeger seks medlemmer, mens Middelfart

Kommune og Vejle Kommuner hver udpeger fem medlemmer.

Repræsentantskabets medlemmer udpeges af og blandt de respektive

byråds medlemmer for de kommunale råds funktionstid.

De respektive byråd udpeger ligeledes en suppleant for hvert medlem af

repræsentantskabet.


Jean Freddy Brahe har oplyst, at han ønsker at udtræde af repræsentantskabet for TAS.


Det er oplyst, at begrundelsen for udtrædelsen er, at det efter hans opfattelse er hensigtsmæssigt, at repræsentantskabsposter i selskaber følger det udvalg som i det daglige har med området at gøre. 


Vurdering

Det følger af styrelseslovens § 17, stk. 3, 2. Pkt. at valg til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende har virkning for kommunalbestyrelsens funktionsperiode.


Det antages dog, trods § 17, stk. 3, 2. pkt. at kommunalbestyrelsen på begæring kan fritage en person for et hverv for resten af funktionsperioden, når kommunalbestyrelsen skønner, at der er rimelig grund dertil. Der tilkommer kommunalbestyrelsen i den forbindelse et betydeligt skøn.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til byrådet, at:


1.  godkende Jean Freddy Brahes udtræden af repræsentantskabet for TAS

2.  samt vælge et nyt medlem til repræsentantskabet for TAS. Det udpegede medlem skal være medlem af kommunalbestyrelsen.


Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Jean Brahe udtræder af repræsentantskabet og Christian Bro indtræder.

 

Ny stedfortræder for Bente Ankersen bliver Lasse Strüwing Hansen.

 

Punkt 82 Ændringe af mødetidspunkt

Sagsbeskrivelse

Efter den godkendte mødeplan for byrådet, skal byrådet holde sit næste møde mandag den 23. juni. Den 23. juni er Sankt Hans aften, hvor mange ønsker at deltage i andre arrangementer. Der er derfor fra forskellige sider udtrykt et ønske om at flytte byrådsmødet til tirsdag den 24. juni 2014.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller, at byrådets møde mandag den 23. juni 2014 flyttes til tirsdag den 24. juni 2014.

 

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 83 Salg af kommunale ejendomme (Lukket)

Punkt 84 Erhvervsjord (Lukket)

Punkt 85 Byfornyelse 2014

Sagsbeskrivelse

By - & Erhverv har modtaget i alt 13 ansøgninger om at få del i byfornyelsesmidlerne 2014, 12 ansøgninger til ejerboliger og 1 ansøgning til udlejningsboliger.

 
Den vejledende udgiftsramme fra staten er 0,8 mio. kr. for 2014, så der kan anvendes max. 1.6 mio. kr. til nye projekter. Der er dog på det kommunale budget for 2014 afsat 0,6 mio. kr., så der kan anvendes 1,2 mio. kr., da der gives 50 % refusion fra staten.

 

I henhold til gældende LBK nr. 504 af 16/05/2013 om byfornyelse og udvikling af byer kan der til udlejningsejendomme ydes støtte op til 100 % af den støtteberettigede udgift.

Til ejerboliger kan der ydes støtte med op til 1/4 af den støtteberettigede udgift og op til 1/3 af den støtteberettigede udgift, såfremt ejerboligerne er bevaringsværdige eller fredede.

 

Sidst det var muligt at søge byfornyelsesstøtte i 2013 i Fredericia Kommune blev der givet maksimal mulig støtte til ejerboliger og 45 % til udlejningsboliger. By & Erhverv foreslår, at fordelingen ændres lidt for 2014, idet der gives 30 % til ejerboliger og 40 % til udlejningsboliger.

 

De støtteberettigede udgifter omfatter udelukkende udvendigt arbejde, herunder vinduer, facade, trapper og lign. Der kan ikke gives støtte til indvendige arbejder.

 

Bliver den forventede støtteberettigede udgift væsentlig mindre end forudset, reducerer kommunen støttebeløbet tilsvarende i den enkelte byfornyelsessag. Støttebeløbet forøges dog ikke tilsvarende, hvis den forudsete udgift bliver højere end forventet. I sådanne tilfælde skal der søges om mertilsagn.

 

Støttebeløbet udbetales med klausul om tilbagebetaling ved status- eller ejerskifte inden for 1-10 år efter udbetaling af støttebeløbet, afhængig af støttens størrelse, jvf. kommunens folder om byfornyelse.

 

Det er en forudsætning for udbetaling af støtte, at utidssvarende forhold samt installationsmangler udbedres senest samtidig med gennemførelse af projektet.

Projekterne er i henhold til tidligere beslutning i Teknisk Udvalg prioriteret efter følgende kriterier for udvælgelse:

1.   Bygninger der er beliggende i randbebyggelsen langs gaderne eller er synlige herfra. Ved istandsættelse af disse bygninger forbedres bybilledet, og byfornyelsesstøtten bliver således også en gevinst for de forbipasserende og hermed for byen som helhed.

2.   Ejendomme der præger bybilledet positivt gennem høj arkitektonisk kvalitet og bevaringsværdi 1-4.

3.   Ejendomme der præger landsbymiljøer og villakvarterer positivt gennem høj arkitektonisk kvalitet og bevaringsværdi 1-4.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger:

6. Julivej 52 – bevaringsværdi 4

Velproportioneret villa fra 1922. Der søges om tilskud til reparation af revner i facaden, skifer på sålbænke samt fornyelse af facademalingen med silikatmaling. Ny farvesætning skal godkendes på baggrund af farveprøver. Facaden har oprindeligt stået i rød blank mur som naboejendommen der er identisk med denne villa.

Støtteberettiget udgift         ca. 57.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   17.000,- kr.


6. Julivej 56 – bevaringsværdi 3

Velproportioneret villa fra 1922 med pudset facade og mansardtag. Villaen er tegnet af arkitekt Bodulf Billund.

Der søges om tilskud til afrensning af eksisterende maling, delvis nypudsning i kalkmørtel, reparation af revner i facaden, samt fornyelse af facademalingen med silikatmaling i cremehvid. Ny farvesætning skal godkendes på baggrund af farveprøver.

Støtteberettiget udgift       ca. 142.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   42.000,- kr.


Cohrsvej 4 – bevaringsværdi 4
Velproportioneret villa fra 1927 i rød blank mur og valmet tag. Der søges om tilskud til fornyelse af tagdækningen i rød vingetegl samt omfugning af facade inkl. mindre murværksreparationer med udskiftning af enkelte sten.

Støtteberettiget udgift       ca. 388.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   116.000,- kr.


Dronningensgade 31 – bevaringsværdi 4
Rødstens hjørneejendom fra 1890, der er en del af en bevaringsværdig helhed med husene langs Prinsensgade. I dag er der tre ejerlejligheder i ejendommen.

Der søges om tilskud til fornyelse af hoveddøren. Den eksisterende dør er fra 1970’erne, passer ikke til husets arkitektur og er nedslidt.

Den nye dør vil blive udført som traditionel to - fløjet dør med ovenlysvindue.

Støtteberettiget udgift       ca. 21.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   7.000,- kr.


Falstersgade 24 - bevaringsværdi 4
Fint proportioneret, større villa fra 1918 med pudsede facader og valmet tag med større gavlkvist.

Der søges om tilskud til fornyelse af tagdækningen i rød vingetegl. Den eksisterende tagdækning er med betontagsten og nedslidt.

Støtteberettiget udgift       ca. 280.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   84.000,- kr.


Gothersgade 42- bevaringsværdi 4
Velproportioneret hjørneejendom fra 1897 med fin facadeopdeling med vandrette gesimsbånd. I dag er der tre ejerlejligheder i ejendommen samt høj kælder, der er under ombygning til café.

Der søges om tilskud til facaderenovering med afrensning, reparation af gesimsbånd og ny facademaling med silikatmaling. Derudover søges om tilskud til restaurering og maling af meget fin fyldningsport mod Oldenborggade.

Støtteberettiget udgift       ca. 380.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   114.000,- kr.


Hagenørvej 69 – bevaringsværdi 4
Mindre længehus fra 1927 med pudset facade og stråtag.

Der søges om tilskud til ny dør i gavlen.  Den nye dør vil blive udført som traditionel to - fløjet dør med sprosser og kitfalsede ruder.

Den eksisterende dør og vinduer er fra 1970’erne, passer ikke til husets arkitektur og er nedslidt.

Støtteberettiget udgift       ca. 19.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   6.000,- kr.


Damgården, Kolding Landevej 43 – bevaringsværdi 3
Stor 11 fags lystejendom fra 1850. Ejendommen står foran en gennemgribende restaurering i forbindelse med ejerskifte.

Der søges om tilskud til de første udvendige arbejder, som er restaurering af de originale vinduer og den oprindelige støbejernstrappe.

Da renoveringen er et ukompliceret byggeri, vurderes det ikke at være omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde.  

Støtteberettiget udgift       ca. 1.450.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   435.000,- kr.


Kongensgade 96 – bevaringsværdi 4
Fint lille rødstens byhus fra 1883 med symmetrisk facade, stor frontkvist og markante gesimser. Huset udgør én bolig og indgår i en bevaringsværdig helhed med naboejendommene.

Der søges om tilskud til fornyelse af tagdækningen i rød vingetegl. Eksisterende tagdækning af bølgeplader.

Støtteberettiget udgift       ca. 144.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   43.000,- kr.


Kongensstræde 74 – bevaringsværdi 4
Rødstens dobbelthus fra 1887 i 2½ etage med fine murværksdetaljer og oprindelig, bevaret kvist. Hele huset udgør i dag 1 bolig, men oprindeligt 3 små lejligheder.

Der søges om tilskud til nye dannebrogsvinduer af træ samt ny hoveddør. Den nye dør vil blive udført som traditionel to - fløjet dør med ovenlysvindue.

De eksisterende døre og vinduer er fra 1970’erne, passer ikke til husets arkitektur og er nedslidt.

Støtteberettiget udgift         ca. 97.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   29.000,- kr.


Oldenborggade 18 – bevaringsværdi 4

Symmetrisk rødstens byejendom fra 1907 i 2½ etage med fine murværksdetaljer og markante gesimser. Bygningen indgår i en fin helhed med naboejendommen. Der er 4 ejerlejligheder i ejendommen.

Der søges om tilskud til nye dannebrogsvinduer af træ. De eksisterende vinduer er fra 1970’erne, passer ikke til husets arkitektur og er nedslidt.

Støtteberettiget udgift       ca. 151.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   45.000,- kr.


Øster Voldgade 2 – bevaringsværdi 2

Symmetrisk, trefløjet bygning fra 1909 med monumentalt udtryk. Tegnet af arkitekt Ulrich Plesner. Blankt murværk i røde tegl med kamtakkede gavle og fine murværksdetaljer.

Oprindeligt 24 mindre lejligheder med friboliger til ”ældre, agtværdige trængende mænd eller kvinder over 60 år af sømandsstanden eller håndværkerklassen". Der er i dag 12 ejerlejligheder i ejendommen.

Der søges om støtte til murværksreparationer herunder:fornyelse af enkelte mursten, reparation og partiel fornyelse af fuger, reparation af pudsfelter over vinduer, udskiftning af elastiske fuger omkring vinduer til mørtelfuger samt omlægning og reparation af udvendige trapper.


Støtteberettiget udgift       ca. 290.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

30 %   87.000,- kr.


 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende udlejningsbolig inden for bymidten:


Vendersgade 71– bevaringsværdi 4
Velproportioneret byhus fra 1887 i 2½ etage og med fine murværksdetaljer/formsten. Bygningen har oprindeligt haft blankt murværk, men fremstår i dag i en noget uheldig farvesætning. Der er 5 lejligheder i ejendommen.

Der søges om tilskud til facaderenovering, herunder ny farvesætning med silikatmaling, nye dannebrogsvinduer af træ i hele ejendommen samt maling af eksisterende originale porte.

Støtteberettiget udgift       ca. 426.000,- kr.

Foreslået støttebeløb

40 %   170.000,- kr.

Indstillinger

By & Erhverv indstiller,

  1. at der træffes byfornyelsesbeslutning for: 6. Julivej 52, 6. Julivej 56, Cohrsvej 4, Dronningensgade 31, Falstersgade 24, Gothersgade 42, Hagenørvej 69, Damgården Kolding Landevej 43, Kongensgade 96, Kongensstræde 74, Oldenborggade 18, Øster Voldgade 2 og Vendersgade 71
  2. at byfornyelsesbeslutningen gennemføres i henhold til de enkelte ejendomssagsbeskrivelser ved træk på Fredericia Kommunes vejledende udgiftsramme, og

3.  at der udbetales støtte på i alt 1.195.000,- kr. til ansøgerne. Fredericia Kommune modtager herefter 50 % refusion fra staten og nettoudgiften på 597.500 kr. finansieres af pulje til byfornyelse 2013 og at midlerne frigives.

 

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 13-05-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 20-05-2014

Tilbagesendes til By- og Teknikudvalget.

Beslutning i Økonomiudvalget den 26-05-2014

Anbefales

Beslutning i Byrådet den 26-05-2014

Godkendt som indstillet.