Byrådet - 27-01-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 27 januar, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Godkendt.

 

Der er afbud fra Jean Brahe, i stedet mødte Inger Nielsen.

Der er afbud fra Kenny Bruun Olsen, i stedet mødte Hanne Lumby.

 

 

Punkt 2 Nye vedtægter for DSI Fredericia Teater

Sagsbeskrivelse

Byrådet besluttede på sit møde den 9. december 2013, en sag om den fremtidige organisering for Den Selvejende Institution (DSI) Fredericia Teater. Sagen var en af tre sager om DSI Fredericia Teater. De to øvrige handlede om den fremtidige egnsteateraftale samt budget 2014 for DSI Fredericia Teater.


For så vidt angår den fremtidige organisering besluttede byrådet, at bestyrelsen for DSI Fredericia Teater træffer beslutning om, at Fredericia Teater fremover fortsætter som en Selvejende Institution med enkelte ændringer af vedtægten.


Yderligere besluttede byrådet, at forberedelsen af forslag til vedtægtsændringer sker i tæt samarbejde med Fredericia Kommune.


Herudover besluttede byrådet, at anbefale, at Fredericia Teater kun fortsætter som Selvejende Institution, hvis der ansættes en administrerende direktør, og at det anbefales, at teatret skal udarbejde månedlige økonomirapporteringer (inkl. likviditetsbudgetter og likviditetsopfølgninger og finansieringsopfølgninger) til bestyrelsen og med kopi til Fredericia Kommune.


I forlængelse heraf har administrationen bistået Fredericia Teater med at udarbejde et forslag til nye vedtægter. Vedtægterne er udarbejdet i lyset af, at DSI Fredericia Teater tillige har indgået en samarbejdsaftale med Monjasa A/S.


Samarbejdsaftalen mellem DSI Fredericia Teater og Monjasa A/S er, ud over nogle betingelser om den praktiske drift, indgået på følgende betingelser:

  1. Anders Østergaard, CEO hos Monjasa bliver formand for en professionel bestyrelse i Fredericia Teater januar 2014.
  2. De vedtægter, som Monjasa A/S v/Anders Østergaard har godkendt, bliver vedtaget som gældende vedtægter for DSI Fredericia Teater og at disse vedtægter ikke ændres for en to-årig periode f.s.v.a valg af bestyrelsesmedlemmer og tegningsregler.

Samarbejdsaftalen har til formål at muliggøre opførelsen af Disney´s Den Lille Havfrue – The Musical. Monjasa stiller til det formål en underskudsgaranti på opførelsen af Den Lille Havfrue – The Musical. Samarbejdsaftalen er vedlagt sagen som bilag.


Umiddelbart før julen 2013 fremsendte DSI Fredericia Teater forslag til nye vedtægter. Forslaget til nye vedtægter er godkendt i bestyrelsen med det krævede flertal på mindst 5 ud af de 7 bestyrelsesmedlemmer.


For at forslaget til nye vedtægter er godkendt forudsættes tillige Fredericia Kommunes godkendelse. Forslag til nye vedtægter er vedlagt sagen som bilag.


Den væsentligste ændring i.f.t den nuværende vedtægter er, at bestyrelsen fremover udgøres af 5 personer mod tidligere 7, hvoraf Fredericia Kommune, blandt byrådets medlemmer, udpeger et medlem til bestyrelsen.


Sammensætningen af bestyrelsen er som følger:


”Fredericia Kommune udpeger, blandt byrådets medlemmer, 1 medlem af bestyrelsen. Medlemmet er valgt for en 4 årig periode, svarende til den kommunale valgperiode.

 

Den til enhver tid værende rektor for Det Danske Musical Akademi.

 

1 medlem, der tillige er formand for bestyrelsen, udpeges af den største samlede private bidragsyder/sponsor/garantistiller, der samlet har ydet bidrag/sponsorater/garantier for mindst 4 mio. kr. til Fredericia Teater i de fire regnskabsår, der går forud for udpegningen. Findes der en sådan bidragsyder er denne udpeget til bestyrelsen for 2 år. Er der ikke en sådan bidragsyder/sponsor/garantistiller, udpeger Fredericia byråd dette medlem (formanden), der ikke nødvendigvis behøver at være et byrådsmedlem.

 

De øvrige to bestyrelsesmedlemmer, der ikke må være medlemmer af Fredericia byråd, udpeges for et kalenderår ad gangen, ved almindeligt flertalsvalg, af de tre øvrige bestyrelsesmedlemmer på det første møde i januar. Blandt disse to medlemmer vælges, ved almindeligt flertalsvalg, tillige næstformanden for bestyrelsen. Valget sker umiddelbart efter udpegningen og med deltagelse af de valgte medlemmer.

 

Ingen ledelsesrepræsentanter fra DSI Fredericia Teater må være bestyrelsesmedlemmer.

 

Såfremt der sker afgang af et bestyrelsesmedlem i dennes funktionsperiode, skal supplering af bestyrelsen finde sted efter samme retningslinjer, som ved nyudpegning.”

 

Herudover er der foretaget ændringer som følge af de beslutninger byrådet traf om DSI Fredericia Teater på sit møde den 9. december 2013 samt diverse konsekvensrettelser.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byråds- og Ledelsessekretariatet skal bemærke, at det nye forslag til vedtægter samt samarbejdsaftalen mellem DSI Fredericia Teater og Monjasa A/S er udarbejdet i et tæt samarbejde mellem Fredericia Kommune og DSI Fredericia Teater.


De nye vedtægter sikre, at Fredericia Kommune ikke opnår bestemmende indflydelse i bestyrelsen, men som den største bidragsyder er repræsenteret i bestyrelsen, med minimum et medlem, der kan varetage Fredericia Kommunes interesser i bestyrelsen.


Herudover sikre den nye vedtægt, at en privat investor kan være garanten for et professionelt bestyrelsesarbejde, da en privat bidragsyder, der over 4 år har ydet mindst 4 mio. kr. i bidrag/sponsorat/garanti kan udpege formand for bestyrelsen. Findes der ikke en sådan bidragsyder, så kan Fredericia Kommune udpege formanden.


Der ændres ikke på teatrets formål eller den måde, der skal forholdes på ved teatrets eventuelle opløsning.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget, at anbefale over for Økonomiudvalget og Byrådet, at

  1. forslag til ny vedtægt for DSI Fredericia Teater godkendes.
  2. byrådet, blandt sine medlemmer, udpeger et medlem til bestyrelsen for DSI Fredericia Teater.

Bilag

  1. Forslag til ny vedtægt for DSI Fredericia Teater.
  2. Samarbejdsaftale mellem DSI Fredericia Teater og Monjasa A/S.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 15-01-2014

 Punkt 1 anbefales med bemærkning om, at

1.  Den nye bestyrelse på sit første bestyrelsesmøde tager initiativ til at ændre vedtægten, så bestyrelsen udgør 7 medlemmer og således, at Fredericia Byråd, blandt sine medlemmer, udpeger de to af medlemmer.

2.  Den nye bestyrelse drøfter og indstiller til Fredericia Kommune, hvorvidt det syvende bestyrelsesmedlem skal udpeges af bestyrelsen eller om det skal være en medarbejderrepræsentant.

3.  Vedtægtsforslagets § 2, stk. 1 suppleres med, at ”Egnsteatret skal endvidere bidrage til at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø det er forankret i.”

4.  Det udtrykkeligt anføres i vedtægtsforslagets § 4, stk. 4, at rektor for Det Danske Musical Akademi ikke må være leder af egnsteatret.

5.  Det overflødige ”i” i vedtægtsforslagets § 4, stk. 7 slettes.

6.  Vedtægtsforslagets § 6, stk. 1 omformuleres så det får følgende ordlyd: ”Fredericia Teater hæfter alene med sine aktiver for de forpligtigelser, som bestyrelsen og ledelsen lovligt pådrager teatret.”

7.  I vedtægtsforslagets § 7, stk. 2 tilføjes ”ekstraordinære” som det første ord i afsnittet.

8.  I vedtægtsforslagets § 8 stk. 2 præciseres det, at det alene er ansættelsesvilkårene, der skal godkendes af Fredericia Kommune så længe Fredericia Kommune yder støtte til Fredericia Teater og at en sådan godkendelse vil blive givet såfremt, der er tale om sædvanlige ansættelsesvilkår.


Punkt 2 indstilles til byrådets beslutning


Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014

Økonomiudvalget anbefaler pkt. 1, som indstillet af Kultur- og Idrætsudvalget.

Økonomiudvalget anbefaler at Lars Ejby Pedersen udpeges som medlem af bestyrelsen, jf. pkt. 2.

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

C fremsatte følgende ændringsforslag:

 

”at der inden for et år udarbejdes et nyt og holdbart sæt vedtægter som opstiller en mere indlysende bestyrelsesstruktur, og en model som også sikre en klar adskillelse mellem administration og bestyrelse. Sponsorgruppen – i den udstrækning den findes – skal naturligvis have en plads i bestyrelsen.”


For dette forslag stemte et mindretal bestående af C.

Imod stemte et flertal bestående af A, F, V og O.

Ø undlod at stemme.


Ændringsforslaget er dermed ikke vedtaget.


Et flertal bestående af A, F, V, O tiltrådte pkt. 1 som indstillet af Kultur- og Idrætsudvalget og Økonomiudvalget


Ø og C undlod at stemme.


Byrådet udpegede Lars Ejby Pedersen som medlem af bestyrelsen.


 

Punkt 3 Ekstraordinær generalforsamling i Fredericia Spildevand A/S

Sagsbeskrivelse

Fredericia Spildevand A/S har ved brev af 17. december 2013 indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i selskabet.


Baggrunden for indkaldelsen er, at det af vedtægtens pkt. 9.6 fremgår, at selskabets bestyrelse afgår i januar måned efter et kommunalvalgs afholdelse.


Dagsorden for den ekstraordinære generalforsamling:

  1. Valg af dirigent.
  2. Aktionærerne udpeger bestyrelsesmedlemmer.
  3. Fastsættelse af honorar for bestyrelsesmedlemmer.
  4. Eventuelt.

Den ekstraordinære generalforsamling afholdes den 23. januar 2014, kl. 18.00 hos Fredericia Spildevand og Energi A/S, Røde Banke 16.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byråds- og ledelsessekretariatet skal bemærke, at byrådet på sit konstituerende møde har udpeget Lars Ejby Pedersen, Christian Jørgensen, Turan Savas og Kurt Halling til bestyrelsen for Fredericia Spildevand og Energi A/S.


Fredericia Spildevand og Energi A/S er et af Fredericia Kommune 100 % ejet selskab.


I forbindelse med stiftelsen af Fredericia Spildevand A/S traf byrådet beslutning om, at honorar for bestyrelseshvervet i selskabet aflønnes med diæter.


Uanset, at økonomiudvalget ved beslutning af 8. april 2002 i Fredericia byråd har fået delegeret kompetencen til at træffe beslutninger om Fredericia Kommunes forhold som aktionær, så kan økonomiudvalget ikke ændre på en efterfølgende byrådsbeslutning om fastsættelse af honorar. En eventuel beslutning i økonomiudvalget om, at der fremover kan ydes honorar, i stedet for diæter, til bestyrelsesmedlemmerne i Fredericia Spildevand og Energi A/S vil være med forbehold for byrådets godkendelse heraf.


Økonomiudvalget skal udpege en stemmebærer, der kan møde op på generalforsamlingen og afgive stemme i overensstemmelse med økonomudvalgets beslutning.

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til økonomiudvalgt, at

  1. Udpege en stemmebærer, der på generalforsamlingen møder op og er fritstillet i.f.t valg af dirigent.
  2. Stemmebæreren stemmer for, at Lars Ejby Pedersen, Christian Jørgensen, Turan Savas og Kurt Halling vælges til bestyrelsen for Fredericia Spildevand og Energi A/S.
  3. beslutte, hvorvidt stemmebæreren, med forbehold for byrådets efterfølgende godkendelse, kan stemme for, at der ydes honorar til bestyrelsesmedlemmerne i Fredericia Spildevand og Energi A/S og i givet fald i hvilket omfang, der kan ydes honorar for bestyrelseshvervet.

Bilag

Ingen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014

Økonomiudvalget vedtog at udpege Lars Ejby Pedersen som stemmebærer, og tiltrådte pkt. 2.

Økonomiudvalget anbefaler, at der tildeles formanden et honorar på 75.000 kr., næstformanden 50.000 kr. og øvrige medlemmer 25.000 kr., med forbehold for byrådets godkendelse. 

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Byrådet besluttede, at der tildeles formanden et honorar på 75.000 kr., næstformanden 50.000 kr. og øvrige medlemmer 25.000 kr.

 

Punkt 4 Kommunale ejendomme - frigivelse af henlæggelsesmidler til vedligehold

Sagsbeskrivelse

På beboermøder ved kommunens ældreboliger og Elbokøkkenet for 2014 besluttede beboerne, at henlæggelsesmidlerne skal søges frigivet ved fremsendelse af bevillingsansøgning til fagudvalg til videre behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.


Der er i budgetterne henlagt midler på følgende områder:


Områder:

Kr. 

Ældrebolig Nørre Alle 1-3

276.050,00

Ældrebolig Asgårdsvænget 1-31

207.650,00

Ældrebolig Købmagergade 40

 313.800,00

Ældrebolig Viaduktvej 9

250.000,00

Ældrebolig Erritsø Bygade 85 a

 136.050,00

Ældrebolig Erritsø Bygade 85 b

 150.700,00

Ældrebolig Erritsø Bygade 85 c

 44.800,00

Ældrebolig Vendersgade 43

107.051,00

Ældreboliger Herfordparken 1, Othello

380.400,00

Ældreboliger Sjællandsgade 23

155.575,00

Ældreboliger Tingvejen 31, Stævnhøj

60.000,00

Elbo-køkkenet

42.000,00


I alt

2.124.076,00


Midlerne, der er afsat i ovenstående skema, er stedplaceret uden at være aktivitetsbenævnt og beboerne har prioriteret disse midler på de afholdte beboermøder.


Midlerne vil blive prioriteret på følgende projekter og opgaver


- Planlagt periodisk vedligehold

- Genopretning af bygningsdele

- Renovering af udenomsarealer

- Udskiftning af tekniske installationer

- Opførelse af nyt cykelskur

- Etc.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Facility management - Ejendomsafdelingen vurderer, at midlerne bør anvendes ud fra beboernes ønsker som er besluttet på de afholdte beboermøder.

Indstillinger

Facility management - ejendomsafdelingen indstiller, 


1.  at midlerne anvendes på de nævnte områder, ud fra beboernes ønsker og de afholdte beboermøder,

 

2.  at der ansøges om frigivelse af 2.124.076,00 kr. til de besluttede opgaver og projekter, af de henlæggelsesmidler der er placeret på de enkelte ejendomme og

 

3.  at indstillingen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 14-01-2014

By- og Teknikudvalget anbefaler, at der søges om frigivelse af 2,125 mio. kr. fra de anlægspuljer der er oprettet til at håndtere henlæggelsesmidlerne, der er placeret på de enkelte ejendomme. Midlerne frigives således:

a)  Othello, henlæggelser 0,650 mio. kr.

b)  Sjællandsgade, henlæggelser 0,125 mio. kr.

c)  Stævnhøj, henlæggelser 0,750 mio. kr.

d)  Elbo-køkkenet, henlæggelser 0,600 mio. kr.

Beløbene kommer dels fra 2013, dels fra 2014. Spar/lån mellem 2013 og 2014 er endnu ikke godkendt, og det forudsættes derfor at der sker en fuld overførsel af alle midler og at denne godkendes når det endelige spar/lån foreligger.


Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014

Anbefales som indstillet af By & Teknikudvalget.

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Byrådet tiltrådte indstillingen som anbefalet af By- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget.

 

Punkt 5 Kommunale ejendomme - frigivelse af midler til planlagt periodisk vedligehold og genopretning af kommunens ejendomsportefølje

Sagsbeskrivelse

Ved budgetvedtagelsen for 2014 besluttede Økonomiudvalget, at rådighedsbeløb henover året skal søges frigivet ved fremsendelse af bevillingsansøgning til fagudvalg til videre behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.


Der er i budgettet afsat midler på følgende områder:

Område

Mio. kr.

Renovering af normalklasser

 2,580

Ekstraordinær udvendig vedligehold af skoler

3,001

Renovering/ vedligehold, øvrige kvalitetsfond (pulje)

6,646

Udskiftning af ventilationsanlæg i daginstitutioner

0,520

Udvendig bygningsvedligehold - pulje

8,625

Renovering/ vedligeholdelse af bygninger

4,980

I alt

26,352


 

Med hensyn til den overordnede fordeling af de 26,352 mio. De 14,8 mio. anvendes på planlagt udvendigt vedligehold. Differencen på 11,552 mio. anvendes til at ejendomsafdelingen kan påbegynde genopretning/reduktion af efterslæbet, der udgør ca. 200 mio. kr.

 

Planlagt vedligehold 14,8 mio. kr.

Der er et udvendigt vedligeholdelsesbehov vedrørende ejendomsporteføljen på 14,800 mio. kr. på årsbasis for at sikre, at der ikke ophobes yderligere behov for genopretning. Derfor øremærkes et beløb på 14,800 mio. kr. af de 26,352 mio. kr. til planlagt vedligehold.


Midlerne disponeres som følger:

 

·  Mindre tagreparationer

·  Udskiftning af bliktagrender og andet blikkenslagerarbejde

·  Omfugning af murværk og mindre murreparationer

·  Udskiftning af stern og vindskeder

·  Div. malerarbejde

·  Rensning af tagbrønde og kloaker.

·  Etc.


Genopretning af bygningsdele 11,552 mio. kr.

Der er et stort behov for genopretning af forsømte bygninger med henblik på, at reducere efterslæbet og sikre bevarelse af bygningsporteføljens værdi. Derfor anvendes 11,552 mio. kr. til genopretningsopgaver. Højeste prioritering har udbedring af bygningsdele, hvor der er en sikkerhedsrisiko i forbindelse med fare for sammenstyrtning.  Endvidere er der særlig fokus på udbedringer med henblik på at fjerne årsager til skimmelsvamp og andre sundheds skadelige påvirkninger.


Derudover er følgende områder prioriteret:

  • Tekniske installationer for brugsvand, ventilation, varme- og elinstallationer.
  • Nedbrud af bygningskloakker
  • Tagrenoveringer (klimaskærmen)
  • Udskiftning af vindues- og dørpartier (klimaskærmen)
  • Skimmelsvamp
  • Etc.

Økonomiske konsekvenser

Midlerne frigives og samles under udvendig bygningsvedligeholdelse.

Midlerne samles fra en række anlægsbevillinger, som reelt bruges med samme overordnede formål, nemlig vedligehold af kommunens bygninger:

Udvendig bygningsvedligeholdelse 26,352 mio. kr.

Øvrige kvalitetsfond -6,646 mio. kr.

Udskiftning ventilation -0,520 mio. kr.

Renovering af bygninger -4,980 mio. kr.

Ekstraordinær udvendig bygningsvedligeholdelse -3,001 mio. kr.

Renovering af normalklasser -2,580 mio. kr.

Omplaceringen vil lette den administrative arbejdsgang i Ejendomsafdelingen, og vil ikke medføre en ændring af de tiltænkte anvendelsesformål.

Vurdering

Ejendomsafdelingen vurderer, at midlerne bør anvendes på de nævnte områder, dels for at sikre at bygningerne holdes i forsvarlig drift og dels for at få reduceret efterslæbet mest muligt.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller, at

  1. Der ansøges om frigivelse af rådighedsbeløb på 14,8 mio. kr. til planlagt vedligehold.
  2. At rådighedsbeløbet på 11,552 mio. kr. frigives til genopretningsopgaver for at reducere efterslæbet.
  3. Midlerne frigives og samles under udvendig bygningsvedligeholdelse 
  4. At indstillingen videresendes til Økonomiudvalg og til godkendelse i Byråd.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 14-01-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Godkendt som indstillet.

 

Punkt 6 Skema B, afdeling 311, Hasselhøj

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkendte den 10. december 2012 skema A for Boligkontoret afdeling 311, Hasselhøj samt stillede kommunal garanti jf. almenboliglovens § 91, stk. 6. 


Budgetgrundlaget for de ansøgte beløb ligger helt tilbage til februar 2010, og ved boligselskabets licitation i oktober 2013 viste der sig betydelige prisstigninger i forhold til det tidligere budgetgrundlag.


På den baggrund søger boligselskabet om godkendelse på ny forhøjet støttebeløb ved godkendelse af skema B. Beløbet er 78.286.387 kr.


Kommunal garanti stilles efter almenboliglovens § 91 stk. 6.


Vurdering

Samlet afgav Fredericia Kommune i december 2012 et tilsagn på kr. 70.783.351. Der ansøges om en forhøjelse til 78.286.387 kr. Det er en forhøjelse på 7.503.035 kr.


Det vurderes, at ansøgningen alene omfatter godkendelse af skema B, samt at kommunen stiller kommunegaranti efter reglerne i almenboliglovens § 91, stk. 6. Det følger endvidere af almenboliglovens § 91, stk. 7, at det er en forudsætning for kommunalbestyrelsens garanti efter stk. 6, at Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen. Landsbyggefondens forpligtelse efter 1. pkt. er dog begrænset til indestående i landsdispositionsfonden.


Garantistillelsen påvirker ikke kommunens låneramme jf. § 3, stk. 2, 1 pkt. i Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. 


Ansøgningen indeholder ikke lånetilbud for så vidt angår ustøttede lån, ansøgning om kommunal godkendelse for ustøttede lån skal behandles på et senere tidspunkt.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget over for Byrådet at anbefale:


1.  At meddele tilsagn til forøget anskaffelsessum på samlet 78.286.387 kr.


2.  At godkende at kommunen stiller kommunalgaranti for de optagne lån. Garantien omfatter den del af lånet, som på tidspunktet for lånets optagelse har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi. Landsbyggefonden påtager sig forpligtelse til at godtgøre kommunen halvdelen af dens eventuelle tab som følge af garantiforpligtelsen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Godkendt som indstillet.

 

Punkt 7 Folkeskolernes ramme for implementering af ny skolereform

Sagsbeskrivelse


Budgetforliget efterlader et behov for nogle politiske præciseringer, som har betydning for det videre arbejde i forhold til skolernes udmøntning af den ny folkeskolereform fra august 2014.


De områder som kræver en præcisering er følgende:


-  Den understøttende undervisning

-  Undervisningsandel

-  Arbejdstiden

-  Budgetmodel og SFO/takster

-  Den åbne skole

-  Valgfag/linjer

-  Kvalitet og effektmåling

-  Udvidelse af skolebestyrelsen

-  Samarbejdsfora om pædagogisk udvikling

-    Kompetenceudvikling


Der er udarbejdet et notat, der uddyber de oplistede områder.


Økonomiske konsekvenser

Der er betydelig usikkerhed omkring andelen af børn og unge, som vil blive tilmeldt SFO og klub i skoleåret 2014-15 grundet en længere skoledag.


Vurdering

Børn og Unge vurderer, at det er nødvendigt at tydeliggøre den politiske ramme for implementering af skolereformen inden årets udgang.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller at Børne- og Uddannelsesudvalget drøfter og tager beslutning om den politisk ramme for skolernes implementering af ny folkeskolereform.


Børn og Unge indstiller

 

1.  at fordelingen 50/50 (lærer/pædagog) i den understøttende undervisning ud over at være en budgetmodel også er retningsgivende for anvendelsen af resurserne, idet skolerne efter de lokale forhold og vilkår kan afvige fra fordelingen, herunder også – i et vist omfang - ansætte andre faggrupper end lærere og pædagoger i den understøttende undervisning. Det er skolens leder, der afgør om – og i givet fald hvornår – understøttende undervisning kan udføres på andre vilkår.

2.  at de opstillede forventninger til lærerenes tjenestetid i forhold til budgettet også indfries i den praktiske udmøntning af resurserne.

3.  at der arbejdes for at sikre en afbalanceret fordeling af skolens opgaver, herunder undervisningsopgaven, på skolens ansatte.

4.  at den enkelte skole– efter drøftelse i LMU- fastlægger arbejdstiden, så der sikres den bedst mulige opgaveløsning til gavn for eleverne. Lærernes arbejdsbetingelser skal, som for andre personalegrupper, være tidssvarende og fleksible. Dette indebærer, at nogle arbejdsopgaver, efter aftale mellem den enkelte lærer og leder, mest hensigtsmæssigt udføres uden for skolens matrikel, fx hjemme.

5. Arbejdstiden for lærere er, som for alle andre faggrupper, 1924 timer. Arbejdstiden fordeles på 210. Skolerne kan i begrænset omfang afvige herfra begrundet i lokale og konkrete forhold.

6.  at der tages udgangspunkt i, at de pædagoger fra SFO og klub, der ønsker det, og som har kompetencerne, tilbydes stillinger i skoleregi, inden for den økonomisk fastsatte ramme.

7.  at takster for kommunale fritidstilbud fastholdes på samme niveau som i skoleåret 2013-14.

8.  at skolerne, senest i skoleåret 2015/16, hver især har indgået forpligtende samarbejde med flere institutioner, foreninger, borgere, virksomheder og Den kreative skole.


9.  at Byrådet fra 2015-16 godkender ønsker til ændringer af linjer i udskolingen samt eventuelle valgfag fra år til år.


10.  at skolerne gør brug af lærernes og pædagogernes kompetencer, nationale test, forskningsviden, forældresamspil og elevevaluering i arbejdet med at sikre høj læringseffekt hos alle elever.


11.  at skolebestyrelsen beslutter om bestyrelsen skal udvides med to medlemmer fra fx. erhvervslivet og/eller fra foreningslivet.


12.  at skolens ledelse beslutter, i dialog med skolens ansatte, hvilke former for fora omkring den pædagogiske udvikling, der skal være på skolen.

 

13.  at midlerne til kompetenceudvikling udmøntes i dialog med de faglige organisationer.


 

Beslutning i Børne- og Ungdomsudvalget den 26-11-2013

Sagen blev udsat


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 14-01-2014

Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti tiltræder indstillingen,

Enhedslisten stemmer imod.


Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Enhedslisten stillede følgende ændringsforslag til indsættelse i underpunkt 4 i indstillingen fra Børn og Unge:


”Der skal indledes reelle forhandlinger med Fredericia Lærerkreds om en lokal tilbagefaldsaftale, som sikkerhed for, at der er et aftalegrundlag, hvis forhandlingerne på den enkelte skole ikke i tide kan afsluttes tilfredsstillende for begge parter.”


Et mindretal bestående af Ø og Bente Ankersen stemte for.

Et flertal bestående A (minus Bente Ankersen), C, F, O og V stemte imod.


Ændringsforslaget er dermed ikke vedtaget.


Et flertal bestående A, C, F, O og V stemte for indstillingen fra administrationen.

Et mindretal bestående af Ø stemte imod.


 

Punkt 8 Bygningssporet 2.0

Sagsbeskrivelse

I ”En ny vej” blev grundlaget for det første bygningsspor lagt - at bygge Kobbelgaarden 1 og 2, at flytte Ungdomskollegiet og Damvej til Jupitervej og udvide kapaciteten på Ullerupdalvej.

Formålet med ”Bygningsspor 2.0” er at øge volumen på de enkelte tilbud således der opnås større fagligt fundament og fleksibilitet. Der vil på sigt være mulighed for driftsoptimering idet der vil være brug for færre nattevagter, mere fleksibilitet i forhold til vikarer m.v. Endvidere vil der være en driftsmæssig besparelse ved at opsige private lejemål og samle botilbuddene i de kommunale bygninger. Det nye i ”Bygningsspor 2.0” er at AspBo flyttes til Jupitervej, at HippoCampus flyttes til Ullerupdalvej og at Nestlegaarden flytter til Nymarksvej.

Voksenservice får herefter botilbud som består af 5 afdelinger:

  • Jupitervej – nuværende Ungdomskollegiet, Damvej, AspBo
  • Thygesminde allé – Kobbelgaarden 1 og 3  
  • Nymarksvej – Ny Vej, Nestlegaarden
  • Ullerupdalvej – Ullerupdalvej, HippoCampus

Ønskes gennemført pr. 15. januar 2014 eller senest den 1. februar

2014

  • Opgangsfællesskaberne – Frigs/Frejasvej, Nørre Voldgade

”Bygningssporet 2.0” medfører at Nestlegaarden får antallet af pladser reduceret fra 11 faste og akut pladser til 9 faste og 2 akut pladser. Botilbuddet Ny vej får 5 pladser. Det er vurderingen, at det fremadrettet vil dække behovet for denne type pladser.

 

I sammenhæng med bygningssporet, herunder særligt etableringen af Kobbelgaarden, har der været en række omkostninger i 2013 til anlæg, etablering og IT-hardware på i alt 0,884 mio. kr. som kan løftes ud af servicerammen og ind under anlægsbevillingen til Udvikling under Voksenservice. 


Økonomiske konsekvenser

Ungdomskollegiets bygninger på Nymarksvej en indrettet således, at der er 4 værelser, 2 badeværelser og en fælles stue/køkken i hvert hus. Det betyder, at beboerne deler badeværelser. Det vil være muligt at ombygge således, at køkken og stue inddrages til ekstra badeværelser så beboerne har et badeværelser hver. Ejendomscenteret har lavet et overslag som lyder på 434.000 kr. pr. bygning for etablering af to ekstra badeværelser. I 2 af husene til Nestlegården laves der ekstra badeværelser således, at det fastholdes, at hver beboer har sit eget badeværelse. Det sidste hus bruges til bl.a. akutpladser/aflastning, og her vurderes det ikke at være nødvendigt med ekstra badeværelser. Der skal ikke ske bygningsændringer i tilbuddet ”Ny Vej”.


Samlet skal der reserveres 1,9 mio. kr. som kan tages af udviklingspulje specialiserede socialområde til opbremsning af udgiftsvækst 2013 budget.

De 1.9 mio. kr. dækker:


  Opførelser af 4 badeværelser   0,800 mio. kr.

  Ombygning af fælleshuset    0,300 mio. kr.

  Diverse omkring flytning     0,750 mio. kr.


Der er lavet et tilbud på ombygning af kontorbygningen/fælleshuset, således at der udover det fælles opholdskøkken som findes i bygningen også laves en fælles opholdsstue.


Der vil være flytteudgifter i forbindelse med bygningsspor 2.0. Omfanget af disse afhænger bl.a. af fordelingen af udgifter mellem borgerne ogkommunen. Oplæg til politisk beslutning om dette fremlægges på et senere tidspunkt.


Det vurderes at de samlede driftsbesparelser på ejendomme vil andrage ca. 0,7 mio kr. årligt fra 2015 stigende til ca. 0,8 mio. kr. i 2017. Heri er ikke indregnet driftsbesparelser som følge af besparelser på nattevagter m.v.


Pengene søges først frigivet i 2014 og vil derfor blive overført via Spar/Lån.

Vurdering

Der vil være mange fordele ved at samle institutionerne i større enheder. Meget små institutioner som f.eks. HippoCampus er forholdsvis dyre i drift og meget sårbare overfor sygdom, barsel og ferier fordi der er så få personaler.


Større enheder vil ligeledes give medarbejderne mere mulighed for videndeling og kompetenceudvikling – både til gavn for medarbejderne og borgerne.  


Der vil ske besparelser på baggrund af opsigelse af de private lejemål og bedre udnyttelse af de kommunale bygninger.


Det betyder også, at nogle borgere vil opleve en faldende boligstandard. Borgerne i AspBo bor i dag i to-værelses lejligheder, mens de på Jupitervej vil få et værelse med eget badeværelse og fællesarealer. Med ombygningen på Nymarksvej med etablering af eget badeværelse fastholdes boligstandarden for Nestlegårdens borgere.


Alle tilbuddene i bygningssporet er §107 tilbud – dvs. midlertidige tilbud. Ifølge kvalitetsstandarderne skal borgerne være i tilbuddet maksimalt 3 år. Pædagogisk kan lejeligheder som dem AspBo råder over være hæmmende for habiliteringen idet borgerne bor i en lejlighed, som de ellers ikke ville have råd til. For den gennemsnitlige borger på AspBo er differencen mellem den faktiske husleje og den egenbetaling borgeren betaler ca. 2.500 kr. pr måned.


Med den nye kontanthjælpsreform kan differencerne mellem faktisk husleje og egenbetalingen blive endnu større idet egenbetalingen er indtægtsbestemt og nogle borgerne i henhold til kontanthjælpsreformen fremadrettet vil få en lavere ydelse. Ydermere betyder den nye førtidspensionsreform, at færre får førtidspension og flere vil være på kontanthjælp i længere tid.

Indstillinger

Voksenservice indstiller

·  at Socialudvalget godkender bygningssporet 2.0

·  At Socialudvalget beslutter at igangsættelse af renovering af  Nymarksvej, herunder etablering af 4 badeværelser og ombygning af fælleshuset

·  At der reserveres 1,9 mio. kr. af udviklingspulje specialiserede socialområde til opbremsning af udgiftsvækst budget 2013

·  at overførsel af omkostninger for 0,884 mio. kr. til Udviklingspuljen på anlægsrammen for Voksenservice.

·  at der ansøges om frigivelse af beløbet 0,884 kr. ud af puljen på 3 mio. kr. øremærket til opbremsning af udgifter på de specialiserede voksenområde.

·  At der meddeles anlægsbevilling på 0,884 kr. som frigives af rådighedsbeløbet.

Beslutning i Socialudvalget den 26-11-2013

Indstillingerne godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014

Anbefales

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Godkendt som indstillet.

 

Punkt 9 Mødekalender for byråd og udvalg i 2014

Sagsbeskrivelse

Byråds- og ledelsessekretariatet har udarbejdet forslag til mødekalender for 2014 for byråd og udvalg i overensstemmelse med praksis for gennemførelse af beslutningsmøder fra fagudvalg over økonomiudvalg til byråd.

Mødekalender for temamøder i fagudvalgene besluttes i fagudvalgene.


 

Økonomiske konsekvenser:

Ingen

 

Vurdering:

 

Forslaget er udarbejdet efter gældende koncept for beslutningsprocessen i den politiske organisation.

 

Indstillinger:

Byråds- & Ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet, at godkende mødeplanen for beslutningsmøder i byrådet og udvalgene. 

 

Beslutning i Byrådet den 02-12-2013:

Godkendt som indstillet, dog således at byrådsmøderne afholdes om mandagen (første møde er den 27. januar 2014), og at fagudvalgsmøderne afholdes på de foreslåede datoer, men at rækkefølgen/klokkeslettet for de enkelte fagudvalgsmøder aftales senere.

 

 

Nye sagsoplysninger:

Siden byrådets behandling af mødeplanen i december, har det vist sig at byrådsmøderne på mandage alligevel har sammenfald med møderne i Regionsrådet. Derfor foreslås byrådsmøderne generelt flyttet til tirsdage. Mødeplanen indeholder endvidere datoer for evt. fællesmøder mellem udvalgene og særlige arrangementer for byrådet, herunder budgetseminar.

Fagudvalgene har besluttet at fastholde de tider, som fremgår af oversigten.

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til byrådet at godkende mødeplanen for byrådet og datoerne for evt. fællesmøder mellem udvalgene.

 

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Godkendt som indstillet, dog således at byrådsmøderne afholdes om mandagen (mandagen før den tirsdag, som er nævnt i udkast til mødeplan).


 

Punkt 10 Orientering om ændrede udpegninger

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med konstitueringen blev Bente Gertz, Lasse Strüwing Hansen og Frances O` Donovan udpeget til Centerrådet for Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU).


Det viste sig i forlængelse af udpegningen, at det bør være formanden for henholdsvis Børn- og Uddannelsesudvalget samt formanden for Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, der bør sidde i Centerrådet.


På den baggrund udtrådte Lasse Strüwing Hansen og Frances O´ Donovan af Centerrådet for (UU), hvor de bliver erstattet af Jane Findahl og Susanne Eilersen.


Ligeledes i forbindelse med konstitueringen blev Ole Krarup med Henrik Mikkelsen som stedfortræder samt Holger Nielsen med John Jessen som stedfortræder udpeget til repræsentantskabet for Trekantområdets Affaldsselskab (TAS). Denne udpegning var i modstrid med vedtægten for TAS, hvorefter det forudsættes, at de udpegede medlemmer skal være medlemmer af de respektive ejerkommuners kommunalbestyrelse.


På den baggrund er Ole Krarup med Henrik Mikkelsen som stedfortræder samt Holger Nielsen med John Jessen som stedfortræder udtrådt og de er erstattet af Jean Brahe med Lars Ejby Petersen som stedfortræder og Jan Schrøder med Kurt Halling som stedfortræder.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til byrådets orientering.


Bilag

Ingen.


Beslutning i Økonomiudvalget den 21-01-2014

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Godkendt som indstillet.

 

Punkt 11 Orientering - udtrædelse af Folkeoplysningsrådet

Sagsbeskrivelse

Anne Zibrandtsen træder ud af Folkeoplysningsrådet, da hun pr.1.2.2014 har fået nyt arbejde, og derfor ikke længere repræsenterer aftenskolen FOF Fredericia-Middelfart. Anne Zibrandtsens stedfortræder er Jette Rosenfeldt, der repræsenterer Aftenskolen Magnum Opus. Jette Rosenfeldt træder ind i Folkeoplysningsrådet pr. 1.2.2014.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kultur & Fritid indstiller, at orienteringen tages til efterretning.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-01-2014

Orientering taget til efterretning.


Beslutning i Byrådet den 27-01-2014

Orientering taget til efterretning.