Byrådet - 28-04-2014

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 28 april, 2014 - 19:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 52 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt.

Punkt 53 Kommunens regnskab 2013

Sagsbeskrivelse

Det endelige regnskabsresultat for 2013 er nu tilgængeligt og klar til Økonomiudvalgets behandling. Årsregnskabet skal, jævnfør styrelsesloven, videregives til revisionen inden 1. juni og før videregivelsen, skal regnskabet foreløbig godkendes af Økonomiudvalget og Byrådet.


Regnskabet for 2013 viser, at Fredericia Kommune har et regnskabsresultat, hvor det samlede resultat af ordinære drift viser et overskud på 117 mio. kr.


Uddrag af regnskabsresultatet:


 Mio. kr.

Vedtaget

budget

Budget ændringer inkl. s/l

Regnskab

2013

Resultat ordinær drift

-119,4

0,5

-117,7

Resultat i alt

-35,9

-14,2

-72,9

Gennemsnitlig likviditet

83,0

163,0


Kommunens regnskab ligger som særskilt PDF bilag på sagen, men indgår ikke som et egentligt sagsbilag.


På økonomiudvalgsmødet 18. marts 2014 blev der nærmere redegjort for regnskabsresultatet.


Økonomiske konsekvenser

Der henvises til sagsbeskrivelsen og vurderingen


Vurdering

Regnskabsresultatet er præget af en kraftig opbremsning i løbet af året for at sikre, at serviceramme ikke skulle overskrides. Dette er lykkes, idet Fredericia ligger 9,9 mio. kr. under den udmeldte ramme.


Store dele af regnskabsresultatet anvendes til at dække manglende balance mellem indtægter og udgifter i 2014. I budgettet for 2014 var der således indarbejdet en besparelse på 18 mio. kr. Regnskabsresultatet har således betydet, at Byrådet ikke har haft brug for at genåbne budgettet for at finde besparelsen i 2014.


Det kan endvidere konstateres, at ubalancen mellem indtægter og udgifter forværres fra 2015 og frem. Der er således udsigt til en særdeles vanskelig budgetlægning, hvor der skal findes servicetilpasninger og effektiviseringer for 75-80 mio. kr.

Indstillinger

Økonomi indstiller

1.  at Fredericia Kommunes årsregnskab for 2013 afgives til revisionens gennemgang jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2

 


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 54 Frigivelse af anlægsmidler til legepladser

Sagsbeskrivelse

Der er i 2014 afsat en anlægspulje på 747.000 kr. til vedligehold og renovering af legepladser i skoler og daginstitutioner. Der er behov for at få frigivet disse midler, således at de kan anvendes i 2014.


Der blev afsat en tilsvarende pulje i 2013, som ikke anvendt fuldt ud.  Der er således overført 600.000 kr. fra 2013.


Den samlede pulje i 2014 er på 1,347 mio. kr.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Der foretages årligt en gennemgang og vurdering af institutionernes legepladser. Det danner baggrund for en vurdering af, hvorledes anlægsmidlerne bedst anvendes.


Endvidere opstår der ad hoc en række uforudsete forhold på legepladserne, der skal rettes op på.


Der har været tilbageholdenhed i forbindelse med renovering af legepladser sidste år, hvorfor det vurderes, at den samlede pulje vil blive anvendt i 2014.


Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:


  • Der meddeles anlægsbevilling til vedligehold af legepladser samt frigivelse af det afsatte beløb på 747.000 kr. i 2014 (projektnummer XA-40009-2)

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014

Indstillingen tiltrådt.

Når prioriteringen er foretaget fremlægges den til orientering til udvalget.


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 55 Endelig vedtagelse af lokalplan nr. 308A Skærbækværket med tilhørende miljørapport samt tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013-2025

Sagsbeskrivelse

Teknisk Udvalg vedtog på møde den 9. december 2013 Forslag til lokalplan nr. 308A Skærbækværket med tilhørende miljørapport samt forslag til tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013. Lokalplanforslaget blev ligeledes godkendt af Økonomiudvalget og Byrådet den 9. december 2013. Forslaget har været i offentlig høring i 13 uger fra den 11. december 2013 til 12. marts 2014. I offentlighedsfasen har der været afholdt borgermøde om lokalplanforslaget, miljørapporten og om en VVM-redegørelse for etablering af biomassefyrede kedler på Skærbækværket.


Forslag til lokalplan 308A er udarbejdet efter anmodning fra DONG Energy. Lokalplanen skal muliggøre etablering af nye biobrændselsfyrede kedler samt nyt brændselslager og transportfaciliteter.


Forslag til lokalplan nr. 308A, Skærbækværket, samt det tilhørende forslag til tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013-2025 fastlægger områdets anvendelse til erhverv i form af kraftværksdrift, og at området kan anvendes til havneformål, som er relateret til virksomhedens aktiviteter og transit af biobrændsler.


Der planlægges opført en ny kedelbygning med 6 kedler, som placeres ud for den eksisterende Blok 2 samt den vestlige del af Blok 1. Kedelbygningen kan blive op til 115 meter lang, 50 meter bred og 50 meter høj. Kedlen fyres med træflis, der transporteres til området med skib. Fra skibet transporteres flisen via transportbånd til enten et åbent staklager eller et lukket lager. Det åbne lager kan få en højde på op til 30 meter, mens det lukkede lager kan få en max. højde på 20 meter. Et tredje alternativ for opbevaring af biomasse omhandler etablering af en silo på op til 50 meters højde.


Det er tanken, at havnen skal udbygges og fungere som transithavn for modtagelse og opbevaring af biobrændsel med henblik på videretransport til andre biomassefyrede kraftværker. Der forventes at ske en stigning i skibstrafikken til og fra værket. Der vil således kunne ankomme 9 til 10 skibe om ugen.


Tung trafik vil primært blive ledt via Kohavevej, så boligområdet øst for værket belastes mindst muligt.


Omlægningen af driften vil medføre et øget vandforbrug. Den øgede indvinding skal ske på baggrund af en tilladelse fra Fredericia Kommune.

Lokalplanen er vedlagt denne indstilling som bilag. En visualisering af et evt. fuldt udbygget Skærbækværk ses på bilag ” Visualisering af fuldt udbygget Skærbækværk”.


Kommuneplantillæg

Lokalplanforslaget er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen for så vidt angår anvendelse og miljøklasser. Der er derfor i det tilhørende forslag til tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013-2025 sket en indarbejdelse af de aktuelle anvendelser og miljøklasser. Forslaget til kommuneplantillæg medfører bl.a., at afgrænsningen af rammeområderne ændres.


Aflysning af lokalplaner

Lokalplanområdet er omfattet af 3 lokalplaner samt en del af en byplanvedtægt:

Lokalplan nr. 128A - Udvidelse af Skærbækværket, Lokalplan nr. 251 - Erhvervsvirksomheder på Skærbækværket samt Lokalplan nr. 121 - Restproduktdeponi v/Skærbæk, som alle aflyses ved den nye lokalplans vedtagelse. Byplanvedtægt nr. 28 for et område i Skærbæk omkring Skærbækværket aflyses for de områder, der er omfattet af denne lokalplan.


VVM-redegørelse

Etablering af det ønskede anlæg i forbindelse med et kraftværk forudsætter ifølge planloven, at der udarbejdes en VVM-redegørelse (Vurdering af Virkningerne på Miljøet). VVM-redegørelsen er udarbejdet af Miljøstyrelsen i samarbejde med DONG Energy og Kystdirektoratet. Det er Miljøstyrelsen, der er myndighed for VVM-redegørelsen, ligesom det er Miljøstyrelsen, der er myndighed for miljøgodkendelsen af anlægget.

I VVM-redegørelsen redegøres for blandt andet den visuelle påvirkning af kystlandskabet, konsekvenserne for plante- og dyrelivet, nærliggende habitatområder og vand- og luftkvaliteten samt trafikken i nærområdet. VVM-redegørelsen, der blev offentliggjort i februar 2014, vil blive behandlet af Miljø- og Energiudvalget den 8. april i sag nr. 13/12749 med en parallel orienteringssag i By- og Teknikudvalget, se anden sag på dagsordenen. Tilsvarende bliver Miljø- og Energiudvalget på sit møde den 8. april orienteret om nærværende sag. 


Miljørapport

Udover VVM-redegørelsen, der vurderer det konkrete projekt, er der foretaget en miljøvurdering af lokalplanforslaget og det tilhørende forslag til kommuneplantillæg. Miljøvurderingen redegør for planens påvirkning af miljøet. De emner, der er behandlet i miljørapporten, er vurderet i forhold til det fremtidige driftsscenarie for at kunne afdække de mulige miljøpåvirkninger, som fyring med biomasse samt transitaktiviteter vil kunne medføre. Der redegøres blandt andet for den visuelle påvirkning af kystlandskabet igennem visualiseringer af de anlæg, som lokalplanen muliggør set fra forskellige lokaliteter. Derudover redegøres for støj, emissioner, trafik mv.

Miljørapporten er et selvstændigt dokument, men der indgår et ikke-teknisk resumé i lokalplanforslaget. Miljørapporten fremgår af bilag ”Miljøvurdering, lokalplan 308A, Skærbækværket”.


Bemærkninger og ændringsforslag

I høringsperioden indkom bemærkninger fra myndigheder, foreninger og borgere.

Bemærkningerne omhandler bl.a. følgende emner: Trafiksikkerhed på skoleveje, støj fra skibe og lastbiltrafik og trafikmængder og hastighed samt om risiko for svampesygdomme. Bemærkningerne fremgår af bilag ”Indkomne høringssvar til lokalplan 308A, Skærbækværket”.

Der er desuden udarbejdet notat med et resumé af de indkomne bemærkninger samt By & Erhvervs kommentarer til disse. Notatet er vedlagt sagen som bilag ”Notat om indkomne høringssvar til lokalplan 308A og By & Erhvervs vurderinger”.


Skærbæk Beboerforening og flere borgere ønsker forbedrede forhold for krydsende cyklister på Kraftværksvej og i det hele taget øget sikkerhed for cyklende skolebørn.


Flere borgere på Loddet, Kohavevej, Kidholmevej og Kraftværksvej ønsker hastighedsdæmpende foranstaltninger på Kraftværksvej og Kohavevej samt bemærker, at de to vejes stand ikke er egnet til øget tung trafik. Krydset Kraftværksvej/ Kohavevej foreslås ombygget. Borgere på Loddet ønsker udkørslen fra Loddet til Kraftværksvej forbedret eller alternativt sløjfet.


Borgere på ovennævnte veje efterlyser desuden forslag til foranstaltninger, der kan dæmpe trafikstøjen.


En borger på Fjordvejen foreslår, at en eventuel flishuggerbygning placeres i større afstand fra byen, og at skibe bør tilsluttes landstrøm i nattimerne, så hjælpemotorerne ikke kører.


Derudover er der indkommet bemærkning fra Trafikstyrelsen om, at der skal ansøges om tilladelse til opførelse af evt. ny skorsten med en højde på over 100 meter.


Energinet.dk anbefaler, at der i lokalplanen indarbejdes et afsnit om lednings- og kabelanlæg for højspænding.


Udover disse emner blev der på borgermødet den 3. marts 2014 bl.a. rejst spørgsmål til støj i anlægsfasen hidrørende fra ramning af spuns og fundamenter.


Sammenfattende redegørelse

I forbindelse med Byrådets endelig vedtagelse af Lokalplan 308A skal der efter lov om miljøvurdering af planer og programmer foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.


Den sammenfattende redegørelse omhandler bl.a. emnerne: Trafikbelastning og tung trafik, hastighed og trafiksikkerhed, trafikstøj, vejenes tilstand, støj fra skibe og skibstrafik, støj fra flishuggerbygning, lugt og støv fra flis samt svampesporer.

Den sammenfattende redegørelse er vedlagt sagen som bilag og desuden vedlagt den endelige lokalplan som bilag ” Sammenfattende redegørelse, lokalplan 308A, Skærbækværket”.


Økonomiske konsekvenser

Vedtagelsen af lokalplanforslaget har ingen direkte konsekvenser for kommunens økonomi. Udbygningen af værket vil naturligvis have nogle afledte positive samfundsmæssige konsekvenser.


Afhængig af hvilke afværgeforanstaltninger, der er nødvendige for at sikre, at Kraftværksvej kan forblive en sikker skolevej, vil der være afledte omkostninger bl.a. til ændring af forholdene for krydsende cyklister på Kraftværksvej. Derudover kan der komme omkostninger til forbedring af Kohavevej. Valg af afværgeforanstaltninger vil blive truffet, når byggeprojektet kendes i detaljer, og inden byggefasen påbegyndes, hvorfor de økonomiske konsekvenser ikke kendes på nuværende tidspunkt.


Vurdering

Lokalplanen muliggør bebyggelse, der vil udgøre et stort element i landskabet, som uundgåeligt vil kunne ses i kystlandskabet. Udbygningen af Skærbækværket vil ske på en måde, så man bevarer en sammenhængende bygningsmasse, der er tilpasset områdets beliggenhed, anvendelse og karakter. Den nye bebyggelse opføres i samme farve og materiale som den eksisterende bygningsmasse. By & Erhverv vurderer, at udbygningen vil medføre en acceptabel påvirkning af kystlandskabet i forhold til den eksisterende situation.


Opførelse af ny bebyggelse samt igangsætning af det nye driftsscenarie vil medføre, at støjforholdene ændres. Der vil være støjende aktiviteter i forbindelse med håndtering og intern transport af biomasse. Der er foretaget beregninger af disse forhold, og det konkluderes ud fra disse, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier også fremover vil kunne overholdes.


Emissionerne af stoffer i røggassen vil stige selv efter rensning gennem støvfilter, da indholdet af f.eks. støv og tungmetaller er større i biomasse end i naturgas. De udførte beregninger viser, at alle grænseværdier i forhold til menneskers sundhed kan overholdes. Der er således ikke nogen sundhedsrisiko forbundet med planen og projektet. Ligeledes er der taget forholdsregler omkring støv i forbindelse med håndtering af biomasse, og støvpåvirkningen vil derfor være minimal. Der etableres således støvreducerende tiltag i form af sug, reduceret faldhøjde, udtag fra bunden af lageret samt overdækkede bånd. Generelt vurderes det, at der i forbindelse med støv- og lugtemissioner ikke vil være påvirkninger uden for værkets produktionsområde, som giver anledning til gener i forhold til miljø og mennesker.


De indkomne bemærkninger

I forhold til de indkomne bemærkninger vurderer By & Erhverv, at disse ikke giver anledning til ændringer af lokalplanen udover præciseringer som foreslået af Trafikstyrelsen og Energinet.dk.


Hovedparten af de indkomne bemærkninger vedrører projektets afledte konsekvenser uden for lokalplanens område, først og fremmest trafikhastighed, manglende sikkerhed for cyklister, trafikmængder og trafikstøj.


Enhver form for hastighedsovertrædelse, hvad enten denne foretages af en lastbil eller personbil, sænker trafiksikkerheden. Hastighedsovertrædelser varetages af politiet, og kommunen vil anmode politiet om at foretage jævnlige hastighedskontroller på Kraftværksvej og Kohavevej.


I anlægsfasen vil der være en markant stigning i trafikbelastningen. Kommunen har derfor i samarbejde med politiet foretaget en vurdering af Kraftværksvej som skolevej i anlægsfasen. Konklusionen er, at Kraftværksvej med den ændrede trafiksammensætning i anlægsfasen vurderes som trafikfarlig skolevej. På den baggrund vil der ske en nærmere vurdering af, hvilke afværgeforanstaltninger der er nødvendige for at sikre, at Kraftværksvej kan forblive en sikker skolevej. (Eksempelvis etablering af helleanlæg med støttefunktioner ved krydsningen fra enkeltrettet til dobbeltrettet cykelsti eller fortsættelse af den dobbeltrettede cykelsti frem til krydset ved Kolding Landevej.) I tilfælde af at der ikke etableres afværgeforanstaltninger, er kommunen forpligtet til at sørge for anden sikker transport til skole i form af bus eller taxa. Valg af afværgeforanstaltninger vil blive truffet, når byggeprojektet kendes i detaljer, og inden byggefasen påbegyndes.


Anvendelsen af lokalplanområdet må i driftsfasen ikke medføre en forøgelse af trafikken med tunge køretøjer i forhold til den nuværende trafik på Kraftværksvej (2010-niveau), jf. lokalplanens § 3.11. Administrationen har primo marts måned foretaget trafiktællinger på Kohavevej og Kraftværksvej for at få overblik over den nuværende trafik på vejstrækningerne. For at få et repræsentativt indtryk af omfanget af tung trafik over en længere periode foretages der nye tællinger i uge 19 og 21. Administrationen vil løbende følge udviklingen i trafikken via tællinger.

Under anlægsarbejdet har Fredericia Kommune fokus på, at arbejdet udføres med så få gener for kommunens borgere som muligt. I de tilfælde, hvor væsentlige gener, f.eks. overskridelse af de vejledende støjgrænser, ikke kan undgås, skal aktiviteterne typisk foretages inden for normal arbejdstid, dvs. mellem kl. 7 og 18. Der kan være tilfælde, hvor dette ikke kan lade sig gøre af helt særlige årsager. I disse tilfælde foretager kommunen en afvejning af hensynet til borgerne og projektets gennemførelse, hvorved borgerne kan blive pålagt at tåle gener i en kort periode, og bygherre kan få restriktioner for arbejdets udførelse.


Kommunen er opmærksom på, at der især i anlægsfasen for udvidelse af havneanlægget vil forekomme støj fra ramning af spuns. Denne aktivitet vil være omfattet af den midlertidige aktivitetsaccept, som kommunen skal give.


Indstillinger

By & Erhverv indstiller, at By- & Teknikudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


1.  at Forslag til lokalplan nr. 308A og forslag til tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2013-2025 med tilhørende sammenfattende miljørapport vedtages endeligt med de afledte præciseringer, som fremgår af notat om bemærkninger fra offentlig høring og derefter offentliggøres.

 

2.  at Lokalplan nr. 128A - Udvidelse af Skærbækværket, Lokalplan nr. 251 - Erhvervsvirksomheder på Skærbækværket samt Lokalplan nr. 121 - Restproduktdeponi v/Skærbæk aflyses ved vedtagelse af Lokalplan nr. 308A, og at Byplanvedtægt nr. 28 for et område i Skærbæk omkring Skærbækværket aflyses for de områder, der er omfattet af lokalplan 308A.

 


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 08-04-2014

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 56 Gældsaftale mellem Højskolen og Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har modtaget en henvendelse fra Højskolen Snoghøj i forbindelse med ændring af den nuværende gældsaftale mellem Højskolen og Fredericia Kommune. Baggrunden for gældsaftalen er, at Fredericia Kommune i december 1999 bevilligede et lån på kr. 500.000 til Højskolen, og i 2010 blev der lavet en gældsaftale om en 10-årig afdragsordning.  


Højskolen har oplyst, at de på nuværende tidspunkt er i gang med en større renovering af Vestfløjen med forventede udgifter på ca. 1,8 – 2,0 mill.kr.


Der er fra Kulturministeriet bevilget 500.000 kr. til formålet, og højskolen har fra Nykredit fået forhåndsgodkendelse på et nyt lån til 1,5 mill.kr.


Godkendelsen fra Nykredit er dog under forudsætning af, at Fredericia Kommune er indstillet på at rykke i prioritet.


Økonomiske konsekvenser

Ejendomsværdien for ejendommen er på 11,2 mio. kr. og jævnfør oplysninger fra Højskolen udgør restgælden pr. d.d. på foranstående panthæftelser 4,2 mio. kr. Fredericia Kommunes lån vil efter en eventuel rykning for nyt lån på 1,5 mio. kr. ligge indenfor 55 % af ejendomsværdien.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Økonomiudvalg at anbefale overfor Byrådet, om den af Højskolen foreslåede ændring af prioriteten kan godkendes.


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 57 Fredericia Ridecenter forpagtningsaftale

Sagsbeskrivelse

Ejerne af Fuglsanghallerne gik konkurs i 2013, hvorefter hallerne blev begæret sat på tvangsauktion. Inden endeligt salg på tvangsauktion blev hallerne købt af en investor, der ønskede at drive ridecentret videre. Primo 2014 gik rideklubben konkurs og der er nu etableret en ny rideklub.


Fredericia Kommune har siden bygningerne blev solgt til den nye investor Fuglsanghallerne ApS været i dialog om den fremtidige anvendelse og mulighederne for, at investor kunne fortsætte aktiviteterne på arealet. Investor har et ønske om at forpagte de arealer samt bygning 3, der fremgår af det vedlagte kortbilag.


Drøftelserne med investor har ført til, at der ligger et udkast til en forpagtningskontrakt klar. Forpagtningskontrakten indeholder de krav og ønsker som Fredericia Kommune har til arealets fremtidige anvendelse og derfor kan Fredericia Kommune indgå en forpagtningskontrakt, hvor investor forpagter arealet vederlagsfrit mod opfyldes af Fredericia Kommunes krav og ønsker samt afholdelse af driftsomkostninger på arealet. Der er tillige indsat en udbyttebegrænsningsbestemmelse samt bestemmelser om lønvilkår i henholdsvis forpagtningskontrakten og vedtægten for investors selskab Fuglsanghallerne ApS.


Fuglsanghallerne ApS / Fredericia Ridecenter, v. Thomas Pihl Jensen ønsker at forpagte Fuglsanggård vederlagsfrit med det formål at drive et ridecenter med rideklub og andre tilhørende aktiviteter inden for ridesporten.


Thomas Pihls interesse i Fuglsanggård er beskrevet i bilag 1 (Fredericia Ridecenter og Fredericia Rideklub), som omhandler planer og tanker med området.
Det er visionen at sætte Fredericia på verdenskortet, som værende stedet hvor eliten inden for springryttere i Danmark, Skandinavien og hele Europa samles til internationale stævner.
Det er missionen at der etableres en stærk velfungerende og attraktiv lokal rideklub med ny klubstruktur, et stærkt økonomisk fundament, som samtidig skal have bred folkelig opbakning fra borgere og erhvervsliv i Fredericia Kommune.
Klubben skal kunne rumme hele breddeidrætten.

Visionspapiret rummer desuden planer for en udvikling af de tilhørende ridesportsfaciliteter i størrelsesordenen 4-5 millioner kr. (jf. bilaget om Fredericia Ridecenter og Fredericia Rideklub)

Fredericia Kommune har som bortforpagter en interesse i at ejendommen fortsat danner rammer for ridesportens udøvelse i Fredericia Kommune.
 

Det betyder, at det er forpagterens opgave at samarbejde om at fremme ridesporten lokalt – både elite og bredde. Det skal ske ved:

  • At den lokale rideklub får mulighed for at benytte arealet og dets faciliteter – i det her tilfælde den nystiftede Fredericia Sportsrideklub (FSRK).
  • At den lokale rideklub får såvel fysiske som økonomiske betingelser, der gør det muligt at drive rideskole
  • At sikre at den lokale rideklub får bred folkelig opbakning fra borgere og erhvervsliv i lokalområdet
  • At sikre at den lokale rideklub får betingelser for at drive foreningen på en måde, der gør det muligt at rumme hele breddeidrætten herunder handicapridning

Forpagtningsaftalen (Bilag 2) lægger op til, at det forpagtede alene må anvendes til aktiviteter inden for ridesporten som beskrevet vedrørende formålet med forpagtningsaftalen og dertil relateret foreningsarbejde, jf. også vedtægter for Ejendomsselskabet Fuglsang Hallerne ApS.


Forpagtningsaftalen forventes at træde i kraft 1. april 2014


Økonomiske konsekvenser

Den tidligere forpagter fik stillet arealet vederlagsfrit til rådighed og der forventes derfor ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune i.f.t at den nye forpagter tillige får stillet arealet vederlagsfrit til rådighed.


Vurdering

Forpagtningsaftalen sikrer, at borgere stadig vil kunne komme i området som lokal ”turist/borger – herunder at benytte de offentlige toiletter på stedet.


Forpagtningsaftalen sikrer, at faciliteterne bringes i orden i forhold til miljødelen. Bl.a. at vaskepladsforhold og møddingeforhold bringes i orden i forhold til gældende regler på området


Forpagtningsaftalen rummer en række idrætslige krav, der alt andet lige sikrer at en udvikling af ridesporten kan finde sted på et grundlag, hvor der gives plads til både elite og brede, hvad der er i Fredericia Kommunes interesse. Det betyder således, at aftalen sikrer, at en lokal rideklub vil kunne drives på et økonomisk grundlag, der giver mulighed for at kunne udvikle et attraktivt fritidstilbud til lokale borgere – børn, unge og voksne.


Herudover vil en gennemførelse af forpagters planer for området betyde, at såvel bygninger som arealer vil fremstå i væsentligt bedre stand. Det bemærkes for god ordens skyld, at det er gjort til en betingelse i forpagtningskontrakten, at forpagter skal gennemføre sit projekt.


En gennemførelse af forpagters planer for ridesporten vil tillige rumme et væsentligt potentiale i en sportslig men også turismemæssig henseende.


Indstillinger

Kultur, Idræt og turisme indstiller til Kultur og Idrætsudvalget at anbefale overfor økonomiudvalget og byrådet,

  1. at Fredericia Kommune indgår en forpagtningsaftale i overensstemmelse med det udkast, der foreligger.
  2. At der gives bemyndigelse til administrationen til at forhandle eventuelle mindre væsentlige forhold endeligt på plads i forpagtningskontrakten, der ikke ændre væsentlig på udkastets formål og indhold.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 09-04-2014

Anbefales

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 58 Ansøgning om tilskud til sommerrock 2014

Sagsbeskrivelse

Fredericia Shopping har fremsendt en ansøgning om tilskud til afholdelse af Fredericia Sommerrock 2014.


Fredericia Shopping oplyser i ansøgningen, at Fredericia Sommerrock er blevet en meget populær tilbagevendende begivenhed i Fredericia, som tiltrækker folk fra nær og fjern og som er med til at skabe en stolthed for Fredericia. Tallships er fast lagt samme weekend netop pga. sommerrocks styrke. Det er en event der samler folk og trækker turister til byen.


Konceptet er skabt af Fredericia Shopping som en del af de visionære og spændende aktiviteter, der kan være med til at gøre Fredericia en endnu mere interessant og populær handels-/bosætningsby. Fredericia Shopping vil gerne arrangere en god dag og lægge op til det helt store arrangement i 2014.


Sommerrock bliver afholdt i Fredericia fredag den 30. maj 2014. Der vil være musik i gader og pladser og butikkerne vil holde åbent til kl. 22.00.


På den store scene der stilles op på rådhuspladsen har vi vinderen af lokal konkurrencen der varmer op efterfulgt af Ida fra Xfaktor, Klumbe og raske penge, Rugsted og Kreutzenfeld og tøserne fra Tøsedrengene. Der er desuden musik på andre scener omkring i byen. Aktiviteterne vil blive afholdt i midtbyen, Rådhuspladsen, Axeltorvet, Ryesplads, Midtpunkt og i gågaderne. Arrangementet vil blive markedsført i samarbejde med kommunens tallships i TV, radio og aviser.

 

Fredericia Shopping har oplyst i sin ansøgning, at de har et stort budget på 700.000,00 kr., som dækker musik, scener, strøm, toiletter, vagter, markedsføring m.m.


Der ansøges økonomiudvalget om et tilskud på kr. 100.000, som skal anvendes til branding af Fredericia og eventet. Fredericia Shopping dækker den resterende del på foreningens aktivitets- og markedsføringsbudget samt igennem sponsorindtægter fra erhvervslivet i Fredericia. Der er på nuværende tidspunkt 4 sponsoraftaler på plads.


Økonomiske konsekvenser

Byråds -og Ledelsessekretariatet skal bemærke, at der er et restbeløb til disponering fra brandingpuljen i 2014 på kr. 487.000.  


Vurdering

Det kan oplyses, at Fredericia Sommerrock i 2012 har modtaget tilskud fra Fredericia Kommune på kr. 75.000 og i 2013 også har modtaget et tilskud på kr. 75.000.


Disse tilskud er blevet finansieret af brandingpuljen.


Indstillinger


Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til sagen til drøftelse og foreslår, at finansieringen sker via Brandingpuljen, såfremt ansøgningen godkendes.


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Økonomiudvalget anbefaler, at der ydes et tilskud på 75.000 kr.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Byrådet vedtog at yde et tilskud på 75.000 kr.

Punkt 59 Takster for fritidstilbud fra august 2014

Sagsbeskrivelse

Som konsekvens af den nye folkeskolelov, skal der godkendes nye takster for fritidstilbud. Taksterne har virkning fra 1. august 2014, når den nye folkeskolelov træder i kraft.


Byrådet godkendte den 24.03.14 ”Oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune”. Det betyder organisatorisk, at fritidstilbud fremover hovedsageligt samles under skolefritidsordningen (SFO).


De nye takster fremgik også i ovenstående oplæg.


Oversigt over nye takster er vedlagt som bilag.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

De nye takster offentliggøres hurtigst muligt, således at oplysninger foreligger 3 måneder før de træder i kraft.

Indstillinger

Børn og Unge, anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:


  • Nye takster for fritidstilbud pr. 01.08.14 godkendes.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014


Indstillingen tiltrådt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 60 Valg til Kommunekredits bestyrelse - 2014

Sagsbeskrivelse


Foreningens navn er KommuneKredit. Foreningen har hjemmel i lov nr. 383 af 3. maj 2006 om kreditforenin­gen af kommuner og regioner i Danmark.


Foreningen har til formål at yde lån og finansiel lea­sing inden for rammerne af de regler, som økonomi- og indenrigsministeren fastsætter om kommunernes og regionernes låntagning.


Medlem af foreningen er enhver kommune og region, der har optaget et lån hos eller indgået en leasingkontrakt med foreningen eller hæfter for et lån eller en leasingkontrakt.


Bestyrelsen består af 9 medlemmer. Bestyrelsen har den overordnede ledelse af foreningens anliggender og skal sørge for en forsvarlig organisation af foreningens virksomhed. Bestyrelsen skal udfærdige skriftlige retningslinjer for foreningens væsentligste aktivitetsområder, hvori arbejdsdelingen mellem bestyrelse og direktion fast­lægges.

Otte medlemmer vælges af foreningens medlemmer. Regionerne vælger to bestyrelsesmedlemmer og en suppleant for hver af disse, og kommunerne vælger seks bestyrelsesmedlemmer og en suppleant for hver af disse.


Pladserne i bestyrelsen fordeles på politiske partier eller listesamarbejder, jf. stk. 3, efter forholdstalsvalgmåden på grundlag af de samlede stemmetal til de seneste regionsrådsvalg for de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af regionerne, og de seneste kommunalbestyrelsesvalg for de bestyrelsesmedlemmer, der vælges af kommunerne, i de regioner henholdsvis

kommuner, der er medlemmer af KommuneKredit.


For valgperioden 1. juni 2014 til 31. maj 2018 blev der på gruppemøderne i forbindelse med KL’s delegertmøde den 20.-21. marts 2014 opstillet følgende kandidater til de 6 kommunale bestyrelsesposter med personlige suppleanter:

 

Socialdemokraterne (A)

 

Borgmester Erik Nielsen, Rødovre Kommune

Suppleant: Borgmester Thomas Lykke Pedersen, Fredensborg Kommune

 

Borgmester Henrik Zimino, Tårnby Kommune

Suppleant: Borgmester Ib Terp, Brøndby Kommune

 

1. vice borgmester Erik Christensen, Nyborg Kommune

Suppleant: Borgmester Anker Boye, Odense Kommune

 

Venstre (V)

 

Borgmester Lars Krarup, Herning Kommune

Suppleant: Borgmester Iver Enevoldsen, Ringkøbing-Skjern Kommune

 

Borgmester Mikael Klitgaard, Brønderslev Kommune

Suppleant: Borgmester Mogens Gade, Jammerbugt Kommune

 

De konservative (C)

 

Borgmester Hans Toft, Gentofte Kommune

Suppleant: Borgmester Michael Ziegler, Høje-Taastrup Kommune

 

Såfremt kommunalbestyrelsen ønsker andre kandidater bragt i forslag bedes navn på den/disse meddelt KommuneKredit senest den 30. april 2014.

 

Hvis der efter denne frist alene er opstillet én kandidat til hver ledig bestyrelses- og suppleantpost, kan valget ske som fredsvalg uden afstemning, hvis bestyrelsens formand bestemmer dette.

 

Ifølge vedtægternes § 15 skal bestyrelsesmedlemmer og suppleanter ved indtræden i bestyrelsen være medlem af en kommunalbestyrelse, der er medlem af KommuneKredit. Samtlige kommuner er medlem af KommuneKredit.


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til økonomiudvalget at anbefale sagen til byrådets beslutning.


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Anbefales.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 61 Europa parlamentsvalg, principper for udpegning af valgstyrere mv.

Sagsbeskrivelse

Søndag, den 25. maj 2014, afholdes der valg til Europa Parlamentet og folkeafstemning om patentdomstolen.


Valget ledes af en valgbestyrelse på fem medlemmer, valgt for resten af byrådsperioden, i byrådets konstituerende møde den 2. december 2013.


Valgbestyrelsen består af:


Medlemmer:  Suppleanter:   

Jacob Bjerregaard, form.    Henning Due Lorentzen

Susanne Eilersen Jan Schrøder

Pernelle Jensen Christian Jørgensen   

Jane Findahl  Jean Brahe

Cecilie Schultz  Bente Ankersen   


Valg af valgstyrere og valgstyrerformænd:


I henhold til valgloven udpeger Byrådet mindst fem og højest ni valgstyrere for hvert afstemningsområde i kommunen. Kan der ikke opnås enighed om valget af valgstyrere og valgstyrerformænd, foretages dette efter forholdstalsvalg og under ét for samtlige de valgstyrere og valgstyrerformænd, der skal vælges i kommunen.


Der er otte valgsteder i Fredericia kommune, hvorfor der skal udpeges 40 valgstyrere. 


Efter sammensætningen af Byrådet i det møde hvor valgstyrerne vælges, er partierne/grupperne berettiget til følgende antal valgstyrere:


A - Socialdemokratiet

19 valgstyrere

C - Det Konservative Folkeparti

 2 valgstyrere

F - Socialistisk Folkeparti

 2 valgstyrere

V - Venstre 

 

 9 valgstyrere

O - Dansk Folkeparti

 6 valgstyrere

Ø - Enhedslisten

 2 valgstyrere

,

40 valgstyrere

 

som er fordelt på otte valgsteder i kommunen. Valgstyrerne påser, at afstemningen foregår korrekt på det enkelte valgsted, og underskriver afstemningsbogen, når optællingen er tilendebragt om aftenen. De skal samtidig fungere som tilforordnede vælgere jvf. nedenfor. 


Valg af tilforordnede vælgere:


Til at bistå valgstyrerne ved afstemningens gennemførelse og opgørelse udpeger Byrådet det fornødne antal tilforordnede vælgere. Kan der ikke opnås enighed om valget af disse, foretages dette ved forholdstalsvalg og under ét for samtlige de tilforordnede vælgere, der skal vælges i kommunen.


Til at varetage funktionerne på kommunens otte afstemningssteder er der behov for 178 tilforordnede vælgere på valgdagen, samt ti tilforordnede vælgere til at modtage brevstemmer på plejehjem, ældreboliger, vælgers eget hjem mv.


I lighed med tidligere praksis foreslås, at de af grupperne godkendte lister over vælgere benyttes ved udpegning af tilforordnede.


Disse foreslås fordelt efter følgende principper:


Partier/grupper, der er repræsenteret i Byrådet, får ni tilforordnede for hvert mandat i Byrådet.


Partier/lister, der ikke er repræsenteret i Byrådet, får indtil tre tilforordnede.


Herudover varetager et antal kommunale ansatte særlige opgaver ved hovedbord, valglister m.v. – Hvert valgsted får tildelt en eller to kommunalt ansatte valgeksperter, som er bekendt med såvel de lovmæssige, som praktiske spørgsmål, som kan opstå på valgstederne i løbet af valgdagen.


Valg af tilforordnede vælgere ved brevstemmeafgivning i vælgernes eget hjem og på plejehjem m.v.:


Der vil i forbindelse med brevstemmeafgivningen skulle udpeges ti tilforordnede vælgere fra gruppernes godkendte lister over vælgere, svarende til fem “afstemningshold”. Et afstemningshold udgøres således af to personer, som ikke må repræsentere det samme politiske parti.


Kommunalt ansat personale kan udpeges til denne opgave. Det foreslås, at hvert stemmemodtagerhold udgøres af en kommunal medarbejder (som skal være vælger i kommunen), samt en tilforordnet vælger udpeget af partierne/listerne.


Opgørelsen af valget (fintællingen) finder sted, dagen efter valgdagen. Optællingen foretages af kommunalt personale under ledelse af valgbestyrelsen.  
 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller til byrådet, at principperne for udpegningen af valgstyrere og valgstyrerformænd samt for udpegning af tilforordnede vælgere godkendes.


Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 62 Udpegning af nyt medlem til Elbohallens bestyrelse

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med konstitueringssag i 2013 har Byrådet på møde den 2. december 2013 udpeget Luli Adra og Jørgen Munk Hansen til bestyrelsen for den selvejende institution Elbohallen.


Efterfølgende har Fredericia Kommune modtaget en henvendelse fra bestyrelsen om, at Luli Adra ønsker at udtræde af bestyrelsen og at Lone Thomhaw indtræder i hans sted.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller til Byrådet at udpege Lone Thomhaw til bestyrelsen for den selvejende institution Elbohallen.


Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet.

Punkt 63 Godkendelse af Folkeoplysningsrådet i Fredericia Kommune april 2014 til medio 2015

Sagsbeskrivelse

Kandidaterne til det nye Folkeoplysningsråd i Fredericia Kommune er dels indstillet af samrådene for idrætsforeningerne (SIF), aftenskolerne (AIF) og børne- og ungdomsorganisationerne (BUS), og dels kandidater fundet på et valgmøde d. 24.3.2014.


Samrådene har indstillet deres kandidater og disses stedfortrædere til folkeoplysningsrådet.


Den 24.3.2014 var der valgmøde til det nye folkeoplysningsråd. På mødet skulle der findes repræsentanter og stedfortrædere for gruppen af andre godkendte foreninger, handicapforeningerne og for de selvorganiserede grupper. Der kom ingen kandidater til gruppen af de selvorganiserede, og der var heller ikke på forhånd indstillet nogen kandidater for denne gruppe. Der manglede også en personlig stedfortræder for kandidaten for andre godkendte foreninger. Kultur, Idræt & Turisme har efterfølgende arbejdet på at finde personer til disse poster. Det er lykkes at finde en personlig stedfortræder til kandidaten for andre godkendte foreninger, men ikke til de andre poster.


Følgende kandidater og stedfortrædere indstilles til Folkeoplysningsrådet i Fredericia Kommune til godkendelse af Byrådet:


Repræsentant for

Kandidat

Stedfortræder

AIF

Leif Urhøj

Hanne Isaksen

AIF

Jette Rosenfeldt

Børge Jensen

BUS

Jan Møller Jørgensen

Mogens Bahnsen

SIF

Christoffer Riis

Svendsen

Poul Erik Rundhovde

SIF

Gert Due Jørgensen

Brian Kring Nikolajsen 

Handicapforeningerne

Børge Larsen

Henning Bechsgaard

Andre godkendte

Foreninger

Niels Middelbo

Sonja Christensen

Selvorganiserede grupper

Ledig

Ledig 


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Det er Kultur, Idræt & Turismes vurdering, at Folkeoplysningsrådet godt kan fungerer uden en repræsentant fra de selvorganiserede grupper i den kommende periode frem til medio 2015.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at


  1. Byrådet godkender kandidaterne og deres personlige stedfortrædere til Folkeoplysningsrådet indstillet af de tre samråd eller valgt på valgmødet.
  2. Byrådet godkender den personlige stedfortræder under gruppen af andre godkendte foreninger, som er fundet af Kultur, Idræt & Turisme, fordi der ikke blev fundet en kandidat på valgmødet.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Godkendt som indstillet

Punkt 64 Orientering om godkendelse af skema B

Sagsbeskrivelse

Byrådet gav på sit møde den 8-11-2010 tilsagn (godkendelse af skema A) til opførsel af et aktivitetshus i afd. 12, Sønderparken.


Baggrunden for ansøgningen var den boligsociale helhedsplan for området, som blev vedtaget af Fredericia Kommune den 10. maj 2010. Den boligsociale helhedsplan blev etableret for en fremtidssikring af området.


Boli.nu har nu fremsendt skema B til godkendelse af Kommunalbestyrelsen.


For så vidt angår Aktivitetshuset i Sønderparken har støttesagen trukket ud som følge af byggesagen. Dette har betydet en forøget anskaffelsessum fra kr. 9.901.000 i 2010 til kr. 12.459.687 i 2014. Der er tale om en stigning på kr. 2.558.687.


Den forøgede anskaffelsessum betyder for Fredericia Kommune, at der vil skulle afgives kommunegaranti for en anskaffelsessum på kr. 12.459.687.


Vurdering

Som udgangspunkt godkendes skema B administrativt, men mindre der er en forøgelse af anskaffelsessummen som medfører at der skal afgives øget kommunegaranti eller øget grundkapitalindskud.


Som nævnt ovenfor betyder den øgede anskaffelsessum, at Fredericia Kommune, skal afgive kommunegaranti for en anskaffelsessum på kr. 12.459.687. Der er i sagen ikke grundkapitalindskud.

Landsbyggefonden og Fredericia Kommune stiller henholdsvis 50 / 50 % garanti vedrørende de støttede lån.

I henhold til lånebekendtgørelsens § 3, stk. 2 vil ovenstående garantistillelse ikke påvirke kommunens fremtidige låntagning.


Den endelige belåning og dermed endelig anskaffelsessum kendes dog først ved byggeriets afslutning.


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller sagen til orientering


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2014

Orientering foretaget.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Orientering foretaget

Punkt 65 Forslag fra Enhedslisten

Sagsbeskrivelse

Fra Enhedslisten er modtaget følgende forslag:


 

Nyttejobs skal begrænses mest mulig.


Indstilling:


Enhedslisten fremsætter hermed forslag om, at nyttejobs i Fredericia Kommune begrænses mest muligt, således at der alene gives tilbud om nyttejobs i de tilfælde, hvor alle øvrige muligheder for beskæftigelse/uddannelse/opkvalificering samt aktivering efter Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats er udtømte.


Sagsfremstilling:


Den 1.januar 2014 trådte ny lovgivning i kraft i form at kontanthjælpsreformen.


Et af de mange nye tiltag, som følger af reformen på kontanthjælpsområdet er ’nyttejob-indsatsen.’ 


Fra den 1. januar 2014 kan jobcentrene således give tilbud om en nytteindsats i form af et nyttejob. - Nyttejobs kan alene oprettes i stat, region og kommuner.


Målgruppen for nyttejobs er:


-  Åbenlyst uddannelsesparate, som modtager uddannelseshjælp.

-  Jobparate kontanthjælpsmodtagere.

-  Forsikrede ledige, der mister retten til dagpenge.


Nyttejobs er ikke tiltænkt borgere, som besidder problemer ud over ledighed.


Lovgivningsmæssigt er det ikke noget krav, at ledige skal anvises nyttejobs.

Det er alene et krav, at dem, der kan arbejde, skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og at den enkelte således skal mødes med krav om at gøre nytte og arbejde for sin ydelse.

Det er derfor op til den enkelte kommune samt det Lokale Beskæftigelsesråd, at afgøre, i hvor vid udstrækning man ønsker, at gøre brug af nyttejob-indsatsen som redskab i den lokale beskæftigelsesindsats.


I lovteksten om nyttejob er det ligeledes ikke hensigten, at nyttejobs skal have en arbejdsmarkedspolitisk effekt, blot at de ledige skal arbejde for deres ydelse.

Der kræves altså ikke et specifikt beskæftigelsesfremmende formål med indsatsen.

Dermed adskiller nyttejobs sig væsentligt fra eksempelvis løntilskudsordningen, som når den bruges kvalificeret, bedst i forbindelse med jobrotation, er med til at hjælpe ledige borgere tilbage på arbejdsmarkedet.


Enhedslisten finder det problematisk, at merbeskæftigelseskravet ikke er noget lovkrav i relation til nyttejobs og således ikke skal gælde for ledige, der kommer i nyttejob.

(For yderligere uddybning heraf se bilag 1).


Vi finder det ligeledes uhensigtsmæssigt, at der ikke kan oprettes nyttejob på private arbejdspladser.


I tillæg til ovenstående adskiller nyttejobs sig også negativt fra de øvrige lovgivningsmæssige beskæftigelsestiltag ved, at ansættelser i nyttejob ikke giver borgeren ret til løn, men kun den hidtidige ydelse. - Borgeren får ej heller ret til ansættelsespapirer, ligesom borgeren ikke gives de gængse ansættelsesretlige rettigheder og ikke har krav på ordnede forhold i form af løn- og arbejdsvilkår efter gældende overenskomst.


Overordnet finder Enhedslisten, at nyttejobs er det mindst effektive værktøj, set i relation til målsætningen om, på ny at gøre ledige selvforsørgende via ordinært arbejde.

Af samme årsag bør anvendelsen af nyttejobs i Fredericia Kommune minimeres mest muligt.


Det er Enhedslistens opfattelse, at nyttejob-indsatsen vil modarbejde de overordnede kommunalt vedtagne beskæftigelsesmål for 2014, eftersom nyttejobs udgør høj risiko for fastholdelse af borgere på offentlig ydelse. Dette forstærkes yderligere af, at nyttejob-indsatsen ikke besidder nogen form for arbejdsmarkedspolitisk effekt, der rækker ud over kravet om, at dem der kan arbejde skal.

(Se bilag 2).


Enhedslisten ønsker i videst mulig omfang, at begrænse brugen af nyttejobs. Enhedslisten finder, at nyttejob-indsatsen stiller den enkelte borger væsentligt ringere end hvis borgeren anvises ordinært arbejde eller tilbydes et af de øvrige tilbud, som er tilgængelige i henhold til ’Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats.’

 

Enhedslisten Fredericia ønsker med dette forslag at give ledige borgere i Fredericia kommune de bedst mulige betingelser og fremtidsudsigter i relation til varigt at genvinde fodfæste på arbejdsmarkedet.


Hvad vil Enhedslisten Fredericias forslag betyde i praksis?


I praksis vil Enhedslisten Fredericias forslag betyde, at det ikke længere vil være muligt for Fredericia Kommune, at placere en borger i et nyttejob, førend alle øvrige beskæftigelsestiltag og beskæftigelsesrettede tilbud efter ’Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats’ er udtømte.


Det vil således være en betingelse for etablering af nyttejobs, at følgende tiltag er forsøgt forud for etablering af et nyttejob:


1/

At bringe den pågældende borger tilbage på arbejdsmarkedet i ordinær ansættelse.


2/

At Fredericia Kommune har opbrugt sin årlige kvote af løntilskudsjobs, som én gang årligt udmeldes fra Arbejdsmarkedsstyrelsen – og at kommunen, af den grund, ikke kan anvise den pågældende borger beskæftigelse i et løntilskudsjob.

(se bilag 3).


3/

Ligeledes er det en forudsætning for oprettelse af nyttejobs, at alle muligheder for at tilbyde borgeren opkvalificering og vejledning efter kapitel 10 i Lov om Aktiv Beskæftigelse er udtømte.


4/

Slutteligt kan nyttejobs etableres i de tilfælde, hvor en borger af egen fri vilje fremsætter et ønske herom. Det er en forudsætning, at borgeren skriftligt tilkendegiver, at vedkommende anvises nyttejob efter eget ønske. Standardskrivelse for brug hertil udarbejdes af Beskæftigelsesudvalget og videregives til forvaltningsledelsen til videre udmøntning hos det pågældende personale i jobcenteret.


Økonomi:

 

Der er 50 procents refusion på såvel nyttejobs som på løntilskudsjob, hvorfor forslaget ikke forringer Fredericia Kommunes muligheder for at få den størst mulige refusionsdækning.


Løntilskudsjob aflønnes altid med en ydelse, der svarer overens med overenskomsten på det pågældende område.

Nyttejobs derimod aflønnes alene med den hidtidige ydelse, som i hovedreglen er uddannelsesstøtte for de ’under 30-årige’ og kontanthjælp for de ’over 30-årige.’

Her ud over kan arbejdsmarkedsydelse i form af ledige forsikrede forekomme.


Forslaget vil formentlig samlet set betyde en umiddelbar merudgift på beskæftigelsesområdet. Samtidig må man anerkende, at chancerne for, at hjælpe kommunens borgere tilbage til arbejdsmarkedet højnes ved dette forslag, hvorfor de økonomiske prognoser på sigt må anses for tilsvarende gode.


Enhedslistens forslag vil med høj sandsynlighed betyde mindre omkostninger til kommunal administration, idet eksempelvis etablering og drift af løntilskudsordningen ikke er nær så administrativ tung, som nyttejob-indsatsen.


Forvaltningen udarbejder en endelig vurdering af de samlede økonomiske konsekvenser, der knytter sig til dette forslag.”

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Økonomiske konsekvenser

Ingen vurdering


Vurdering

Ingen

Indstillinger

Byråds- og ledelsessekretariatet indstiller forslaget til drøftelse.

 

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

For forslaget stemte et mindretal bestående af Ø. Imod forslaget stemte et flertal bestående af A, C, F, O og V.

Punkt 66 Evaluering af miniprojekt i Plejen - Indførelse af selvkørende støvsugere

Sagsbeskrivelse

På møde i Socialudvalget d. 27. november 2012 blev det besluttet, at Pleje og Sundhed skulle afprøve mulighederne for indførelse af selvkørende støvsugere i private hjem. Det blev besluttet at afdække og afprøve muligheden ved nye borgere, der efterspørger hjælp til rengøring herunder støvsugning.


Nedenfor gives en kort orientering om metode og status på resultaterne, samt en anbefaling for den fremtidige proces.


Afprøvningen er iværksat i starten af 2013 i regi af Hverdagsrehabiliteringen. Indførelsen er sket efter en model, hvor selvkørende støvsugere, indkøbt af kommunen/plejen, er afprøvet hos borgere med bevilget rehabiliterende hjælp, dvs. nye borgere. Inden afprøvningen igangsættes er der foretaget en konkret vurdering af dels hjemmets beskaffenhed dels borgerens mulighed for at betjene den selvkørende støvsuger.


Efter endt afprøvning er det vurderet, hvorvidt borgeren profiterer af rengøring ved hjælp af selvkørende støvsuger.

 

Udgangspunktet var, at såfremt der var et positivt match med en egnet bolig samt en borger, der kunne betjene den selvkørende støvsuger, så skulle en dialog efter en afprøvning afgøre, om interessen var så stor, at borgeren selv ville købe den selvkørende støvsuger.

Økonomiske konsekvenser

Hverdagsrehabiliteringen har indkøbt 6 selvkørende støvsugere til brug i afprøvningsperioden. Den oprindelige tanke var, at borgere og hjem, der blev fundet egnet til støvsugning med selvkørende støvsuger, skulle indkøbe en sådan for egne midler.


Den endelige økonomi ved en eventuel indførelse af selvkørende støvsugere er vanskelig at forudsige. Ankestyrelsen har i en principiel afgørelse udtalt, at det er lovligt i forbindelse med vurderingen af behov for hjælp at lægge vægt på, om borgeren selv vil kunne varetage rengøringen ved at bruge hjælpemidler. Derfor vil kommunen godt kunne give afslag på hjælp til fx støvsugning, hvis en konkret og individuel vurdering viser, at borgeren kan eller vil kunne lære at betjene en selvkørende støvsuger. Dog skal kommunen her gang vurdere, om borgeren er berettiget til støtte efter reglerne om indkøb af forbrugsgode eller efter anden lovgivning. Kommunen kan således stå med udgifter til medfinansiering af indkøbet af den selvkørende støvsuger med halvdelen af prisen.

Vurdering

Hverdagsrehabiliteringen har inden opstarten lavet en procedurebeskrivelse for udvælgelse af borgere til afprøvning af selvkørende støvsugere. Af tilbagemeldingerne fra Hverdagsrehabiliteringen fremgår det blandt andet, at det kræver både fysisk og psykisk overskud at sætte sig ind i betjeningen af og at bruge en selvkørende støvsuger. Dette har betydet, at meget få har afprøvet en selvkørende støvsuger.


Procedurebeskrivelsen og evalueringen er vedlagt som bilag til sagen.


Det er, på baggrund af det sidste års erfaringer, Pleje og Sundheds vurdering, at det ikke vil give nævneværdige gevinster at indføre selvkørende støvsugere i alle private hjem. Dels fordi hjemmene i vid udstrækning ikke egner sig hertil, dels fordi borgere, der visiteres til rengøring ofte ikke har det fornødne fysiske eller psykiske overskud til at betjene en selvkørende støvsuger. Sidstnævnte formentlig fordi visitationskriterierne for bevilling af rengøring herunder støvsugning er ret klare, dvs. borgeren / husstanden skal være ”ude af stand til” at udføre opgaven.

 

Erfaringerne indtil nu viser et meget begrænset potentiale i fht borgere visiteret til rengøring – herunder støvsugning.


Pleje & Sundhed vurderer på den baggrund, at de selvkørende støvsugere for nuværende primært har sin berettigelse på aktivitetscentrenes store arealer og på plejecentre i fællesarealer, hvor de er taget i brug de steder, hvor Plejen står for rengøringen.


Ligeledes kan den selvkørende støvsuger med fordel introduceres på Seniorkurser og ved Forebyggende hjemmebesøg, således den selvkørende støvsuger bliver et forbrugsgode, som er kendt og taget i anvendelse af borgeren selv, hvor det skaber mening og værdi, længe inden praktisk bistand efterspørges.  


Såfremt der i forbindelse med det daglige arbejde i de private hjem afdækkes potentiale for rengøring med selvkørende støvsugere, vil dette fortsat kunne afprøves efter aftale med borgeren.


Indstillinger

Pleje og Sundhed indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget godkender:


  1. At indførelsen af selvkørende støvsugere i private hjem indstilles for nu, og
  2. at de selvkørende støvsugere i stedet introduceres i forbindelse med forebyggende hjemmebesøg og Seniorkurser.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 09-04-2014

Indstillingerne godkendt.

Ny behandling

Jane Findahl har bedt om at sagen behandles i byrådet.

 

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Jane Findahl stillede følgende forslag:


Sagen om robotstøvsugere tilbagesendes til Social- og Omsorgsudvalget med opfordring til, at udvalget tager på ekskursion og undersøger, hvad andre kommuner, som har indført robotstøvsugere i eget hjem, har gjort for at indføre ordningen samt hvilke erfaringer, de har med ordningen.


Derefter tages sagen op til fornyet behandling i Social- og Omsorgsudvalget.


Formålet er anvende ressourcerne til ”varme hænder” i videst muligt omfang og omlægge fysisk belastende arbejde med ”kolde hænder” til teknologiske løsninger, hvor det er muligt.


For forslaget stemte et mindretal bestående af F.


Imod forslaget stemte et flertal bestående af A, C, O, V og Ø.

Punkt 67 Ansøgning om dispensation til ukrudtsbekæmpelse på golfbanen

Sagsbeskrivelse

Fredericia Golf Clubs baner ligger på kommunalt ejet jord. Derfor er golfbanen omfattet af retningslinjerne i den af byrådet vedtagne pesticidhandlingsplan, der har til formål at nedbringe/afvikle brugen af pesticider på kommunalt ejede arealer.


Fredericia Golf Club har den 10. februar 2014 ansøgt kommunen om en generel tilladelse til at anvende plantebeskyttelsesmidler på golfbanen. Bekæmpelsen vil foregå inden for rammerne af bekendtgørelse nr. 245 af 28. februar 2013 om anvendelse af pesticider på golfbaner (”golfbanebekendtgørelsen”).


Golfklubben begrunder ansøgningen med, at der er behov for at bekæmpe den kløver, der ligger som frø i jorden, og som vil spire frem i foråret.  


Den 4. marts 2013 behandlede byrådet en tilsvarende ansøgning. Her fik golfklubben dispensation til at behandle konkrete baner imod hvidkløver og greens imod svampeangreb inden for rammerne af golfbanebekendtgørelsen. Tilladelsen blev givet for 2013.


I samme forbindelse besluttede Byrådet at ændre retningslinjerne i pesticidhandlingsplanen, hvorved den for golfbanens vedkommende blev ændret således, at der fremover kan gives dispensation til sprøjtning af golfbanen imod ukrudt, svampeangreb og insektangreb inden for rammerne af golfbanebekendtgørelsen.


Ifølge golfbanebekendtgørelsen gælder bl.a. følgende:

  • At der kun anvendes pesticider, hvis skadevolderen ikke kan håndteres uden anvendelse af sådanne
  • At det skal dokumenteres, at der kun anvendes pesticider med den mindste belastning på miljø og sundhed
  • At der kun anvendes pesticider til pletvis behandling
  • At en dispensation skal ligge inden for rammerne af randzoneloven og naturbeskyttelsesloven

I forbindelse med behandling af ansøgningen i 2013 besluttede Byrådet, at der skal søges etableret et samarbejde med Fredericia Golf Club om afgræsning af dele af golfbanen for derigennem at holde ukrudtet nede.

Natur & Miljø har undersøgt mulighederne herfor, men det har vist sig, at hverken golfklubben eller Fredericia Kommune har økonomi til at etablere de nødvendige hegn, der vil være meget bekostelige pga. arealets størrelse.


I henhold til retningslinjer i pesticidhandlingsplanen skal alle ansøgninger om dispensation fra pesticidfri drift af kommunale arealer forelægges Miljøudvalget (nu Miljø- og Energiudvalget). Forudsætningen for, at der kan gives dispensation til anvendelse af pesticider, er, at der foreligger helt særlige omstændigheder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ved behandlingen af sagen i 2013 blev der givet en étårig dispensation gældende for 2013.


En konsulent, der i forbindelse med behandlingen af ansøgningssagen i 2013 og tilsvarende sager vedrørende fodboldbaner i kommune, vurderede mulighederne for at håndtere golfbanen og fodboldbanerne uden brug af pesticider, tilkendegav, at det er vanskeligt at drive en golfbane helt uden sprøjtemidler.


Fredericia Kommune kan som nævnt ifølge pesticidhandlingsplanen give en dispensation til pletvis behandling og inden for rammerne af golfbanebekendtgørelsen. Pesticidhandlingsplanen giver ikke mulighed for en generel tilladelse, men at der skal laves en vurdering fra gang til gang. Dette er i overensstemmelse med intentionerne i golfbanebekendtgørelsen, allerede fordi der kun må anvendes pesticider, hvis skadevolderen ikke kan håndteres uden anvendelse af sådanne. Om dette er tilfældet, må bero på en konkret vurdering fra gang til gang.


På den baggrund er det Natur & Miljøs opfattelse, at der ikke kan gives en generel dispensation, men alene en dispensation for 2014, og at forudsætningen er, at behovet godtgøres, og at der er tale om pletvis behandling med de mest skånsomme midler til formålet.


Indstillinger

Natur & Miljø indstiller,

at administrationen bemyndigedes til – inden for rammerne af pesticidhandlingsplanen og golfbanebekendtgørelsen - at give en dispensation gældende for 2014 til en pletvis behandling mod kløver under anvendelse af de mest skånsomme midler til formålet på de dele af golfbanen, hvor Fredericia Golf Club kan godtgøre, at der er et særligt behov.


Beslutning i Miljø- og Energiudvalget den 08-04-2014

Et flertal bestående af Christian Bro, Kurt Halling og Steen Wrist Ørts stemte for indstillingen.


Cecilie R. Schultz stemte imod.


Ny behandling

Jane Findahl har bedt om at sagen behandles i byrådet.

Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Jane Findahl stillede følgende forslag:


 Ansøgningen fra Fredericia Golfklub om dispensation til at sprøjte med ukrudtsbekæmpende midler afvises

Fredericia kommunens tidligere pesticidhandleplan genindføres i sin fulde ordlyd

Fredericia kommune indgår et samarbejde med golfklubben om at finde og iværksætte alternative metoder til ukrudtsbekæmpelse


For forslaget stemte et mindretal bestående af F og Ø.


Imod forslaget stemte et flertal bestående af A, C, O og V.

Punkt 68 Udbud på Frit valgsområdet i Plejen

Sagsbeskrivelse

I juni 2013 orienterede Pleje og Sundhed om dels status på borgernes valg af leverandør (frit valg), dels de nye regler for udbud af ydelserne under frit valg.


I Fredericia Kommune tilvejebringes det frie valg pt. efter godkendelsesmodellen. Dertil kommer, at borgerne frem til 1. april 2013 havde mulighed for at vælge et Servicebevis i fht. indkøb, rengøring samt tøjvask. Der var ingen borgere, der gjorde brug af den mulighed.


Der er for øjeblikket 18 leverandører af madservice, praktisk hjælp og personlig pleje, heraf 15 private.


De nye regler, der trådte i kraft d. 1. april 2013, indebærer, at Kommunalbestyrelsen skal skabe grundlag for, at modtagere af hjælp efter servicelovens § 83, kan vælge mellem 2 eller flere leverandører af denne hjælp. Leverandørerne kan evt. vælges efter udbud af opgaverne efter de almindelige regler herom. Den ene leverandør kan være kommunal. Kommunen kan også vælge at fortsætte med godkendelsesmodellen.


I forbindelse med indførelsen af de nye regler vedr. Frit Valg har KL vurderet, at der på landsplan kan spares 132 mio. kr., svarende til en andel på ca. 1,3 mio. kr. i Fredericia Kommune.


På baggrund af KLs udmeldinger har Pleje og Sundhed anmodet Udbudsportalen i KL om, at lave en konkret vurdering af det økonomiske potentiale i Fredericia Kommune, såfremt der gennemføres et udbud. De politisk vedtagne rammer for potentialevurderingen blev drøftet på et udvalgsmøde d. 27. august 2013 og danner grundlag for vurderingen. Rapporten vedlægges som bilag.


På mødet vil der blive orienteret om de nye regler, ligesom erfaringer fra udbud i nabokommuner vil blive præsenteret.

Økonomiske konsekvenser

Der er en uddybende vurdering af de økonomiske forhold i rapporten fra KL. Her kan kort nævnes:


Potentialet i de ændrede regler for frit valg og udbud er beregnet til 132 mio. kr. samlet set for alle kommunerne. I beregningen af potentialet indgår bl.a., at det for alle landets kommuner under ét vil være muligt at sænke timeprisen pr. hjemmeplejetime med 20 kr. i gennemsnit som følge af priskonkurrence.


Hvorvidt det er muligt at realisere et fald i timeprisen på 20 kr. vil variere fra kommune til kommune. Det vil bl.a. afhænge af kommunens nuværende timepriser, markedssituationen og tilrettelæggelsen af udbuddet.


I rapporten fra Udbudsportalen i KL gøres der opmærksom på, at når Fredericia Kommune vælger at fortsætte som leverandør, må det forventes, at det kun vil være den del af timerne, der i dag leveres af private leverandører, der vil blive udsat for priskonkurrence. Det forventes ikke, at de borgere, der i dag har valgt en kommunal leverandør, vil vælge om blot fordi kommunen gennemfører et udbud. Udbuddet vil således omhandle de timer, som udføres af de private leverandører svarende til 52.685 timer (2012- tal). Af de 52.685 timer vedrører 33.965 personlig pleje, mens de resterende timer – 18.720 – vedrører praktisk hjælp.


Udbuddet forventes at have interesse for det private marked, herunder for de lokale leverandører, eller de leverandører, som i dag er godkendt i kommunen eller i nabokommunerne, idet disse vil få øget deres markedsandel betydeligt, såfremt de vinder opgaven. Det er også forventningen, at de potentielle leverandører kan løfte opgaven.


Rapporten fra Udbudsportalen i KL oplyser, at det er forventningen, at Fredericia Kommune kan realisere en effektiviseringsgevinst, som mindst svarer til kommunens andel af det beregnede potentiale, altså ca. 1,3 mio. kr., ved et sådan udbud.


På baggrund af potentiale afklaringen anbefaler Udbudsportalen i KL, at Fredericia Kommune udbyder hjemmeplejeydelserne.


Administrationen gør opmærksom på, at det er en ressourcekrævende proces at få lavet kravspecifikationen til udbudsmaterialet, som vil involvere visitationen, administrationen og team udbud i væsentlig grad. Processen forventes at strække sig over ½ år inden selve udbuddet kan gennemføres. Kravspecifikationen skal udarbejdes nøje, så der specifikt tages højde for tænkningen i ”Længst muligt i eget liv”, hvor bl.a. rehabilitering og anvendelsen af teknologi er indarbejdet, ligesom krav til leverandører og evt. underleverandører skal være nøje beskrevet.


Såfremt et udbud skal have virkning fra årsskiftet 2014/2015 bør processen med udarbejdelse af udbudsmateriale igangsættes nu.

Vurdering

Plejen skal i det kommende år bidrage til kommunens besparelser på 75-80 mio. kr. Dertil kommer beslutningen om, at Plejen fra 2015 ikke længere tilføres mængderegulering, som var en budgettilførsel som følge af en stigning af ældre (demografiudvikling), der forventes at efterspørge hjælp/træning i Plejen. Social- og Omsorgsudvalget står overfor store beslutninger om tilpasning af opgaver ift. til ressourcer gældende for de kommende år.


For at nå i mål med disse økonomiske udfordringer er der behov for at se på alle muligheder for besparelser. En besparelse ved udbud skal derfor være med til at nedbringe udgifterne i Plejen.


Det store antal leverandører, som pt. er godkendt i Fredericia Kommune, medfører et betydeligt administrativt arbejde i såvel Økonomiafdelingen, Plejens stab som i visitationen, idet der skal føres kontrol på data og afregninger, sikres elektronisk adgang, undervises i systemer samt afholdes møder i forhold til hver enkelt leverandør. Reduktionen i antallet af leverandører, som følge af et udbud, vil derfor alt andet lige kunne medføre en administrativ reduktion.

Indstillinger

Pleje og Sundhed indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget godkender, at udarbejdelse af udbudsmateriale igangsættes nu, og at der udbydes på følgende præmisser:

  1. Der udbydes efter en model, der indebærer, at den pris, som udbuddet resulterer i, bliver afregningsprisen for andre leverandører, der efterfølgende søger om godkendelse.
  2. At udvalget beslutter, hvor mange private leverandører, der skal være  efter udbuddet.
  3. Den ene leverandør er kommunen selv.
  4. Udbuddet omfatter praktisk hjælp (rengøring og tøjvask) og personlig pleje, herunder at der ses på medtagelsen af udvalgte sygeplejeydelser, der kan uddelegeres.
  1. Udbuddet omfatter ikke kommunens plejecentre.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 09-04-2014

Ad 1. Udvalget ønsker, at der udbydes efter en model, hvor der vælges et fast antal leverandører.


Ad 2. Et flertal bestående af Henning Due Lorentzen (A), Bente Ankersen (A) og Cecilie R. Schultz (Ø) ønsker, at der skal være op til 3 leverandører ud over den kommunale leverandør. Der tages endelig stilling til antal leverandører ifb. med godkendelse af udbudsmaterialet.


Et mindretal bestående af Frances O’Donovan (V) ønsker op til 4 leverandører, hvis de lever op til kravspecifikationerne.


Ad 3. Et flertal bestående af Henning Due Lorentzen (A), Bente Ankersen (A) og Cecilie R. Schultz (Ø) godkendte indstillingen. Et mindretal bestående af Frances O’Donovan (V) stemte imod idet Venstre ønsker, at den kommunale leverandør også udbydes.


Ad 4. Godkendt.


Ad 5. Godkendt.


Frances O’Donovan (V) ønsker sagen i Byrådet.


Beslutning i Byrådet den 28-04-2014

Der er fremsat følgende ændringsforslag fra Venstre:


”A) Vedr. pkt. 2 - Der bør være et tilpas antal leverandører på aftalen, så borgerne har et reelt valg. Venstre forslår derfor, at der skal være mindst 4 private leverandører, hvis de lever op til kravene.


B) Vedr. pkt. 3 – Kommunen bør ikke fredes og bør derfor deltage i udbuddet på lige fod med de private leverandører.”


For ændringsforslag A) stemte et mindretal bestående af V og C

Imod ændringsforslag A) stemte et flertal bestående af A, C, F og Ø


For ændringsforslag B) stemte et mindretal bestående af V og C

Imod ændringsforslag A) stemte et flertal bestående af A, F og Ø


Der er fremsat følgende ændringsforslag fra Socialdemokratiet:


”Tilføjelse til 1. Pkt. fra Social- og Omsorgsudvalget:


I udbudsmaterialet skal krav om kvalitet, robusthed/soliditet indgå, så dette også klart vægter sammen med pris ved valg af leverandører.”


For dette ændringsforslag stemte hele byrådet.


Herefter blev punkterne i indstillingen sat til afstemning


Hele byrådet stemte for indstillingen.

Punkt 69 Resultat af funktionsudbud på asfalt (Lukket)

Punkt 70 Prisfastsættelse byggemodning Sivvænget (Lukket)