Byrådet - 29-08-2016

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 29 august, 2016 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 78 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsordnen godkendes.

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Dagsordnen og tillægsdagsordnen godkendt.

Punkt 79 Revisionsberetninger 2015 og endelig godkendelse af årsregnskab 2015

Sagsbeskrivelse

Sagen indeholder revisionsberetning 2015 samt endelig godkendelse af kommunens regnskab 2015.


Kommunens revisor PWC har fremsendt revisionsberetning og bilag 2 - 3 vedrørende årsregnskabet 2015. Alle de modtagne dokumenter er bilag på sagen og er desuden i henhold til styrelseslovens bestemmelser udsendt via mail til byrådet straks efter modtagelsen.


Ved byrådets godkendelse af revisionens beretning og besvarelsen heraf sker tillige den endelige godkendelse af årsregnskabet, jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2.


Revisionen har som afslutning på deres gennemgang af årsregnskabet forsynet det med en revisionspåtegning uden forbehold. Revisionens gennemgang har heller ikke givet anledning til bemærkninger, der skal besvares overfor tilsynsmyndighederne.


Revisionsberetningerne indeholder nogle kommentarer med tilhørende anbefalinger til administrationen. Samtlige anbefalinger vil blive gennemgået og sagsbehandlet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Revisionens gennemgang har i 2015 ikke givet anledning til bemærkninger. Det vil ikke nødvendigvis være et mål i sig selv helt at undgå revisionsbemærkninger, men det er selvfølgelig et tegn på at der er ordnede forhold i administrationen.


De kommentarer med tilhørende anbefalinger, som revisionen har givet i deres tilbagemelding vil naturligvis blive bearbejdet og efterfulgt.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til byrådet,

  1. At revisionens beretninger med tilhørende bilag for 2015 godkendes
  2. At kommunens årsregnskab for 2015 godkendes endeligt

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Punkt 80 2. budgetopfølgning og halvårsregnskab 2016 hele kommunen

Sagsbeskrivelse

Sagen indeholder en orientering om, at budget 2016 forventes overholdt samt beslutning om tillægsbevillinger og omplaceringer.


Hvert år udarbejder Økonomi og Personale tre overordnede budgetopfølgninger. Denne budgetopfølgning er den anden i 2016 og dermed også halvårsregnskabet. Budgetopfølgningen omfatter de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalgene søger om, og som skal sendes videre til godkendelse i byrådet.


Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, ændret efterspørgsel samt fejl og mangler.


Fredericia Kommune har rammestyring, og for alle afvigelser fra budgettet gælder, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.


Kolonnen ”2. budgetopfølgning” i tabellen herunder viser de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalgene søger om i denne budgetopfølgning. I bilaget ”Økonomisk oversigt 2 budgetopfølgning 2016” vises den aktuelle økonomiske situation efter 2. budgetopfølgning.



2. budget-
opfølgning

Forventet
regnskab

Skatter og generelle tilskud

15,042

-3.251,6

Serviceudgifter

9,092

2.117,8

Øvrige driftsudgifter

-7,820

985,7

Renter


12,2

Resultat af ordinær drift

16,314

-136,0

Anlæg


109,7

Resultat skattefinansieret område

16,314

-26,3

Jordforsyning/Danmark C


-43,1

Brugerfinansieret område (drift og anlæg)

0,519

21,7

Resultat før finansielle poster

16,833

-47,6

Låneoptagelse


-22,7

Afdrag på lån


80,7

Resultat i alt

16,833

10,3

(+) = udgift/underskud  (-) = indtægt/overskud; beløb i millioner kroner, netto


Alle sager fremgår af bilaget ”2. budgetopfølgning 2016 – specifikation”, og de væsentligste ændringer beskrives kort her:


Sager med bevillingsmæssig konsekvens - kassesager

Samlet set medfører budgetopfølgning et kassetræk på 16,833 mio. kr.


Skatter og tilskud foreslås tilrettet med 15,042 mio. kr. Tilretningen kan deles i fire elementer.  For det første en efterregulering i forhold til tidligere år på 3,5 mio. kr.  For det andet bliver beskæftigelsestilskuddet efterreguleret med 18,8 mio. kr., hvor 12,9 mio. kr. af efterreguleringen vedrører 2015 og 5,9 mio. kr. vedrører 2016. Beløbet vedrørende 2016 skal ses i sammenhæng med de 5,9 mio. kr. som Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget jævnfør nedenstående, lægger i kassen. For det tredje indeholder skatter og tilskud et særtilskud på -4,5 mio. kr. vedrørende flygtninge. Sidst som et fjerde element i skatter og tilskud sker der en række tilpasninger af dækningsafgift, ejendomsskat mv., som i alt udgør -2,8 mio. kr.


Serviceudgifterne foreslås tilrettet med 9,092 mio. kr. primært grundet udgifter til flygtninge.


Økonomi og Personale har i samarbejde med fagafdelingerne udarbejdet et skøn for udgifterne til flygtninge for 2016. Vurderingen tager udgangspunkt i antallet af flygtninge og familiesammenførte og omfatter blandt andet udgifterne til modtagerklasser på skolerne, midlertidig indkvartering og sagsbehandlere på arbejdsmarkedsområdet. Samlet set forventes der merudgifter på 7,6 mio. kr., der fordeles med 5,3 mio. kr. til Børne- og Skoleudvalget, 1,3 mio. kr. til Økonomiudvalget og 1,0 mio. kr. til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget. Merudgifterne til flygtning skal dog ses i sammenhæng med det særtilskud på 4,5 mio. kr., som Fredericia Kommune har modtaget (jævnfør ovenstående om skatter og tilskud), og den egentlige merudgift for kommunen bliver derfor 3,1 mio. kr.


Kultur- og Idrætsudvalget anmoder om 0,125 mio. kr. til reduktion af baneleje og husleje for FC Fredericia. I budgettet for 2016 er Fredericia Idrætscenter blevet kompenseret for mistet indtægt på 0,625 mio. kr. da FC Fredericia blev fritaget for leje af baner og stadionanlæg. Fredericia Idrætscenter bliver ved anmodningen kompenseret for yderligere 0,125 mio. kr., så det matcher det reelle indtægtstab. 


Økonomi og Personale har lavet en gennemgang af konteringer på integrationsområdet. I den forbindelse omplaceres budget mellem Arbejdsmarkeds og Integrationsudvalget og controller indsatsen på Økonomiudvalget. Der omplaceres 1,0 mio. kr. fra overførselsudgifterne til serviceudgifterne.


De kommunale udgifter til produktionsskoler er steget på grund af øget elevtal. De øgede udgifter forestås finansieret af midler afsat til EGU på overførselsudgifterne, hvilket betyder, at der flyttes 0,325 mio. kr. fra overførselsudgifterne til serviceudgifterne.


Der anmodes i budgetopfølgningen om 0,066 mio. kr. vedrørende frikøb af grunddata således at indtægtskravet justeres jævnfør businesscase vedr. digitalisering, frikøb af grunddata.


De øvrige driftsudgifter foreslås tilrettet med -7,820. Den største til retning er på Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, idet der på baggrund af lavere ledighedsskøn og genberegning af refusionsreformen foreslår, at udvalget lægger 5,976 mio. kr. i kassen. Dette skal ses i sammenhæng med reguleringen af beskæftigelsestilskuddet under skatter og tilskud.


De sidste tilrettelser på øvrige driftsudgifter er vedrørende integrationsydelse og produktionsskole (jævnfør ovenstående).


I budgetopfølgningen anmodes der om en omplacering til det brugerfinansierede område vedrørende aflønning af minifleksjobbere på 0,519 mio. kr.


Øvrige omplaceringer

Budgetopfølgningen indeholder derudover omplaceringer mellem udvalgene/områderne. Der er blandt andet tale om udmøntning af barselsfonden og flytning af midler fra Børne- og Skoleudvalget til Uddannelsesudvalget.


I budgetopfølgningen anmodes der ligeledes om omplacering af midler fra velfærdsteknologipuljen på Økonomiudvalget til projekt stærke børn under Børne- og Skoleudvalget. Projektet stærke børn har været drøftet på udvalgsmøder i Arbejdsmarked- og Integration, Social- og Omsorgsudvalget, Sundhedsudvalget og Børne- og Skoleudvalget 9. maj 2016.


Anlæg

Budgetopfølgningen indeholder ansøgninger om anlægsbevillinger, hvilket betyder, at de budgetterede midler kan tages i anvendelse.


I alt ansøges der om anlægsbevilling på 4,551 mio. kr. og tillægsbevilling til anlægsbevilling på 3,805 mio. kr. i henhold til bilaget ”Oversigt over anlægsbevillinger 2. budgetopfølgning 2016”.


Halvårsregnskab

Det er besluttet af folketinget, at alle kommuner skal lave et halvårsregnskab, der indeholder en oversigt over de poster, der er bogført pr. 30. juni samt forventet regnskab. Forbruget viser samtlige posteringer i perioden, mens forventet regnskab er identisk med den i tabellen tidligere i sagen. I nedenstående tabel vises de to poster sammen med det vedtagne budget. 


Budget

Forventet

Regnskab

Beløb i mio. kr. 

2016

regnskab 2016

pr. 30/6 2016

Skatter og generelle tilskud

-3.266,6

-3.251,6

-1.728,5

Serviceudgifter

2.131,6

2.117,8

1.055,0

Øvrige driftsudgifter

988,2

985,7

448,3

Renter

13,3

12,2

2,3

Resultat af ordinær drift

-133,6

-136,0

-222,9

Anlæg

114,9

109,7

15,2

Resultat af skattefinansieret område

-18,7

-26,3

-207,7

Jordforsyning/Danmark C

1,0

-43,1

-50,0

Brugerfinansieret område (drift og anlæg)

3,7

21,7

-23,8

Resultat før finansielle poster

-14,0

-47,6

-281,5

Låneoptagelse

-21,7

-22,7

0,0

Afdrag på lån

77,4

80,7

41,5

Resultat i alt

41,7

10,3

-240,0


I en vurdering af halvårsregnskabet bør forbruget ikke stå alene. Viden om fagområdernes forventninger samt udsving i betalinger bør medtages. Økonomi- og Personales vurdering af forventet regnskab 2016 er i vurderingsafsnittet.


Bilaget ”Regnskabsopgørelse halvår” indeholder en oversigt over forbruget på politisk niveau.

Økonomiske konsekvenser

Se vurdering.

Vurdering

Principper for økonomistyring

Økonomi og Personale vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt i budgetopfølgningen.


Overordnede mål i den økonomiske styring

Den samlede vurdering af kommunens økonomi ved 2. budgetopfølgning 2016 er, at kommunens økonomi er et resultat tæt på det budgetterede og med en robust kassebeholdning.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at budgetopfølgningen godkendes

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Punkt 81 Byfornyelse ordinær pulje 2016

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har modtaget i alt 10 ansøgninger om at få del i byfornyelsesmidlerne 2016. Det drejer sig om 6 ansøgninger til ejerboliger og 4 ansøgninger til udlejningsboliger.

Fredericia Kommune har fået tildelt udgiftsramme fra staten på 0,4 mio. kr. for 2016. Hertil har Fredericia Kommune fået overført udgiftsramme på 700.000 kr. fra Helsingør Kommune. Fredericia Kommunes udgiftsramme til bygningsfornyelse i 2016 er således på 1,1 mio. kr.

Teknik & Miljø indstiller disponering af hele udgiftsrammen med denne indstilling.

 

Der er i det kommunale budget for 2016 5,554 mio. kr. i puljen til byfornyelse. I 2017 er der et tilsvarende beløb.

Heraf er 2 mio. disponeret til områdefornyelse. I 2016 anvendes jf. denne indstilling 681.400 kr. til bygningsfornyelse i Fredericia Kommune. Til de igangværende pilotprojekter er der i alt disponeret statslig udgiftsramme på 4,250 mio. Dette beløb skal modsvares af Fredericia Kommune med samme beløb.

Der er således i 2017 ca. 4,1 mio. kr. til bygningsfornyelse inden for områdefornyelsesprojektet og i Fredericia Kommune.

 

I henhold til byfornyelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1041 af 31. august 2015, kan der til private udlejningsejendomme ydes støtte op til 100 % af den støtteberettigede udgift.

Til ejerboliger kan der ydes støtte med op til 50 %, og op til 75 % af den støtteberettigede udgift, såfremt ejerboligerne er bevaringsværdige eller fredede.

Teknik & Miljø foreslår dog, at tidligere års praksis om at alle ejerboliger får støtte på 33 %, og at alle udlejningsboliger får støtte på 50 % følges.

Staten yder refusion på 50 %, i det åbne land dog 70 %.

 

Støtten tildeles til udvendige arbejder, herunder tag, vinduer, facade, trapper og lign. Arbejderne skal sikre eller forøge bygningernes bevaringsværdi. Bygningen skal være ældre end 1960 og de følgende kriterier er opfyldt:

 

Inden for Volden:

  • Bygningen skal ikke have mulighed for at opnå støtte fra Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.
  • Der skal opnås en tydelig forskønnelse af bygningen set fra offentlig vej.

Uden for volden:

·  Bygningen skal have en høj bevaringsværdi på 1-3 eller

·  bevaringsværdi 1-4 og arbejdet skal omfatte bindingsværk, stråtage eller restaurering af oprindelige vinduer.

 

Det er en forudsætning for udbetaling af støtte, at evt. utidssvarende forhold i boligerne samt installationsmangler udbedres senest samtidig med gennemførelse af projektet. 

Bliver den forventede støtteberettigede udgift væsentlig mindre end forudset, reducerer kommunen støttebeløbet tilsvarende i den enkelte byfornyelsessag. Støttebeløbet forøges dog ikke tilsvarende, hvis den forventede udgift bliver højere end forventet.

Støttebeløbet udbetales med klausul om tilbagebetaling ved status- eller ejerskifte inden for 5-10 år efter udbetaling af støttebeløbet, afhængig af støttens størrelse, jf. kommunens folder om byfornyelse.

Økonomiske konsekvenser

Tekst

(beløb i mio kr.)

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-

bevilling

Fri-

givelse

Spangsvej 35, udgift

(XA-5xxxx)

0,042

 

 

 

 

0,042

0,042

Spangsvej 35, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,029

 

 

 

 

-0,029

-0,029

Trelde Næsvej 252, udgift

(XA-5xxxx)

0,076

 

 

 

 

0,076

0,076

Trelde Næsvej 252, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,053

 

 

 

 

-0,053

-0,053

6. Julivej 56, udgift

(XA-5xxxx)

0,036

 

 

 

 

0,036

0,036

6. Julivej 56, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,018

 

 

 

 

-0,018

-0,018

Vesterdalsvej 4, udgift

(XA-5xxxx)

0,108

 

 

 

 

0,108

0,108

Vesterdalsvej 4, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,054

 

 

 

 

-0,054

-0,054

Vendersgade 69, udgift

(XA-5xxxx)

0,103

 

 

 

 

0,103

0,103

Vendersgade 69, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,052

 

 

 

 

-0,052

-0,052

Bjergegade 17, udgift

(XA-5xxxx)

0,069

 

 

 

 

0,069

0,069

Bjergegade 17, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,035

 

 

 

 

-0,035

-0,035

Danmarksgade 54, udgift

(XA-5xxxx)

0,500

 

 

 

 

0,500

0,500

Danmarksgade 54, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,250

 

 

 

 

-0,250

-0,250

Falstersgade 4, udgift

(XA-5xxxx)

0,476

 

 

 

 

0,476

0,476

Falstersgade 4, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,238

 

 

 

 

-0,238

-0,238

Byfornyelse, pulje

(XA-50044)

0,000

 

 

 

 

-0,681

-0,681

I alt (- = kasseindlæg/

 + = kasseudlæg)

0,681

 

 

 

 

 

 

 

Der ydes byfornyelsesstøtte for i alt 1.410.000,- kr. Heraf refunderer staten 728.600,- kr.


Den resterende udgiftsramme på 371.400,- kr. foreslås disponeret til ejendommen

Oldenborggade 6 / Vendersgade 54. Dette har ingen konsekvens for det kommunale budget.

Vurdering

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger i det åbne land


Spangvej 35 – bevaringsværdi 4

Stråtækt bindingsværk med fine detaljer. Bygget i 1845. Der søges støtte til udskiftning af stråtag på sydsiden og på gavlene.


Støtteberettiget udgift ca. 128.450 kr.


Foreslået støttebeløb 33 %, afrundet til  42.000 kr

30 % fra byfornyelsespuljen    12.600 kr.

70 % fra staten    29.400 kr.


Trelde Næsvej 252 – bevaringsværdi 3

Fint muret og stråtækt bindingsværkshus.  Huset er fra 1878. Der søges støtte til delvis udskiftning af vinduer til nye med kitfals, samt restaurering af oprindelige kitfalsede vinduer.

 

Støtteberettiget udgift ca. 230.288 kr.


Foreslået støttebeløb 33 %, afrundet til  76.000 kr.

30 % fra byfornyelsespuljen  22.800 kr.

70 % fra staten  53.200 kr.

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger i villakvarterer udenfor bymidten.

 

6. Julivej 56 – bevaringsværdi 3

Velproportioneret villa fra 1922 med pudset facade og mansardtag. Villaen er tegnet af arkitekt Bodulf Billund. Der søges om støtte til renovering af 7 kviste og altandør.

 

Støtteberettiget udgift ca. 110.025 kr.


Foreslået støttebeløb 33 %, afrundet til  36.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  18.000 kr.

50 % fra staten  18.000 kr.

 

Vesterdalsvej 4 – bevaringsværdi 3

Velbevaret rødstensvilla. Der søges støtte til ny tagdækning med rød vingetagl, lille dansk format, muret rygning.

 

Støtteberettiget udgift ca. 327.250 kr.


Foreslået støttebeløb 33 %, afrundet til  108.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  54.000 kr.

50 % fra staten  54.000 kr.

 


Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger inden for bymidten.

 

Vendersgade 69 / Oldenborggade 8 – bevaringsværdi 4

Ejendommen er opdelt i ejerlejligheder, 6 i Oldenborggade 8 og 2 i Vendersgade 69. Der søges støtte til nyt tegltag på sidebygningen i Vendersgade i rød vingetegl samt til nye tagvinduer.

 

Støtteberettiget udgift ca. 206.000 kr.


Foreslået støttebeløb 50 %, afrundet til  103.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  51.500 kr.

50 % fra staten  51.500 kr.

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende udlejningsboliger inden for bymidten.

 

Bjergegade 17 – bevaringsværdi 4

Fint byhus med tre mindre lejligheder. Der søges støtte til nye hvide dannebrogsvinduer, samt nye yderdøre.

Det bør være et vilkår for støtten, at den oprindelige hoveddør istandsættes frem for udskiftning.


Støtteberettiget udgift ca. 138.000 kr.


Foreslået støttebeløb 50 %, afrundet til   69.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  34.500 kr.

50 % fra staten  34.500 kr.

 

Danmarksgade 54 – bevaringsværdi 6

Rødstensejendom, som er opført i 1896. Der er restauration i stueetagen og lejligheder i de øvre etager. Alle lejligheder har eget bad og køkken og er renoveret. Bygningen er skæmmet af bræddebeklædning i stueetagen og har kraftige sætningsrevner. Der er planlagt en gennemgribende istandsættelse af hele facaden, hvorved bræddebeklædningen i stueetagen reduceres, og det oprindelige murværk igen bliver synligt.

Ejendommen modtog tilsagn om støtte på 400.000,- kr. i 2015 til væsentligt større projekt, der også omfattede ny tagdækning. Støtteprocenten var 23%.

Der søges i 2016 om mertilsagn til projektet så støtten omfatter 50 %. Støtteberettiget udgift i alt ca. 1.748.046 kr.


Foreslået støttebeløb 50 %, afrundet til  874.000 kr. 

Tilsagn 2015  400.000 kr.


Foreslået støttebeløb 2016  474.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  237.000 kr.

50 % fra staten  237.000 kr.


Der udarbejdes nyt tilsagn på i alt 874.000 kr. som erstatter tilsagnet fra 2015.

Ejendommen Danmarksgade 54 er omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde. Bidrag på 1,5 % af de totale ombygningsudgifter på 1.748.046 kr. udgør 26.220 kr. Beløbet betales af stat og kommune med halvdelen til hver.

 

Falstersgade 4 – bevaringsværdi 4

Ejendommen er en del af en arkitektonisk helhed med ens ejendomme, der udgør hele sydsiden af Falstersgade, tegnet af arkitekt Jesper Jespersen i 1917. Hele ejendommen restaureres gennemgribende med ny tagdækning i rød vingetegl, nye vinduer som oprindeligt, restaurering af den oprindelige hoveddør, samt skånsom afrensning og omfugning af facaderne. Der er i alt 5 lejligheder i ejendommen, 2 på hver etage og en større i tagetagen. Der er etableret nye badeværelser i lejlighederne på 1. og 2. sal.

Det bør være et vilkår for støtten, at der etableres håndvask i eksisterende wc rum.

Der opsættes kviste mod gaden og altankviste mod haven. Disse er ikke støtteberettigede, da der er tale om forbedringsarbejder.

Støtteberettiget udgift ca. 912.500 kr. Samlet ombygningsudgift ca. 1.312.500 kr.


Foreslået støttebeløb 50 %, afrundet til  456.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen  228.000 kr.

50 % fra staten  228.000 kr.

 

Ejendommen Falstersgade 4 er omfattet af Byggeskadefondens dækningsområde. Bidrag på 1,5 % af de totale ombygningsudgifter på 1.312.500 kr. udgør 19.687 kr. Beløbet betales af stat og kommune med halvdelen til hver.


Det anbefales, at der ikke gives støtte til følgende projekter:

 

Odderstedvej 14 – bevaringsværdi 4

Pudset stuehus fra 1900 med stråtag. Der søges støtte til nyt stråtag på en ny tagkonstruktion med højere hældning samt 6 nye kviste.

Samlet udgift ca. 418.994 kr.


Begrundelse for afslag:

Det ansøgte øger ikke bygningens bevaringsværdi, idet det oprindelige udseende ændres væsentligt med 6 nye og ret store kviste. Det vurderes, at der ikke er tale om vedligeholdelsesarbejder men om fornyelses- og forbedringsarbejder, som ikke er støtteberettigede.

 

 

Oldenborggade 6 / Vendersgade 54 – bevaringsværdi 4

Der søges om støtte til gennemgribende udvendig renovering af klimaskærmen med nyt tegltag i lille dansk format, nye vinduer og facaderenovering.

Samlet udgift ca. 1.366.885 kr.


Begrundelse for afslag:

Efter en besigtigelse af ejendommen vurderes det, at istandsættelsen også bør omfatte bygningens indre, da der er utidssvarende boligforhold (værelsesudlejning med adgang til køkken og bad) i ejendommen. Der bør træffes beslutning om støtte på baggrund af et nyt projekt og ny ansøgning i 2017. Ejendommens ejer er positiv over for en mere gennemgribende modernisering af ejendommen.

Teknik & Miljø vurderer, at den resterende statslige udgiftsramme på 371.400 kr. allerede nu disponeres på denne ejendom, for at rammen ikke går tabt.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,


1.  at der træffes byfornyelsesbeslutning for: Spangvej 35, Trelde Næsvej 252, 6. Julivej 56, Vesterdalsvej 4, Vendersgade 69 / Oldenborggade 8, Bjergegade 17, Danmarksgade 54, Falstersgade 4 og

2.  at byfornyelsesbeslutningen gennemføres i henhold til de enkelte ejendomsbeskrivelser ved træk på Fredericia Kommunes vejledende udgiftsramme og tilførsel af ekstra ramme fra Helsingør Kommune og

3.  at budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer.

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blevet tiltrådt.

Punkt 82 Budgetforslag til 1. behandling

Sagsbeskrivelse

I årets budgetprocedure har Byrådet besluttet, at det er borgmesteren, som udarbejder et budgetforslag til Byrådets 1. behandling. I skrivende stund er budgetforslaget ikke udarbejdet, men det forventes, at det kan offentliggøres umiddelbart efter byrådets budgetseminar 22. august.


Budgetforslaget er til høring blandt brugere, personale, interesseorganisationer m.m. i perioden fra 23. august til 2. september 2016.

Økonomiske konsekvenser

Økonomiske konsekvenser fremgår af budgetforslaget.

Vurdering

Vurdering fremgår af budgetforslaget.

Indstillinger

Borgmesteren indstiller, at budgetforslaget fremsendes til byrådets 1. behandling og herefter danner grundlag for den videre budgetlægning.

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Punkt 83 Endelig vedtagelse af Delvis ophævelse af lokalplan 289

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog 2. maj 2016 forslag til Delvis ophævelse af lokalplan 289 Boliger ved Sønderskovvej. Forslag til ophævelsesplanen har været i offentlig høring i 10 uger fra 11. maj til 20. juli 2016. I høringsperioden er der indkommet en bemærkning, ingen indsigelser.


Planen lægger op til, at en del af lokalplan 289 ophæves. Lokalplanen giver mulighed for boligbebyggelse efter en godkendt plan inden for delområde 3. Planen søges delvis ophævet på baggrund af ejerens intention om ikke at udnyttede denne mulighed indenfor sin grund, matrikel nr. 46l Erritsø by, Erritsø beliggende Sønderskovvej 19.


Retlige og faktiske konsekvenser

Efter ophævelse af den del af lokalplan 289, som omfatter ejendommen Sønderskovvej 19 (lokalplanens delområde 3), vil matr. nr. 46l Erritsø By, Erritsø blive ført tilbage til landzone.


Ejendommen vil herefter være omfattet af kommuneplanens ramme E.B.10 (Boligområde ved Sønderskovvej).


Der vil som led i den igangværende kommuneplanrevision ske en ændring af afgrænsningen af rammen, således at matr. nr. 46l med vedtagelsen af Kommuneplan 2017 – 2029 vil være omfattet af E.R.3 (Rekreativt område ved Sønderskov).


Matr. nr. 46l vil herefter være omfattet af kommuneplanens bestemmelse for E.R.3. Heraf fremgår det, at det ikke kan ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse. Området skal friholdes for yderligere bebyggelse, bortset fra bygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige for jordbrugserhvervene. Der kan dog gives tilladelse til ombygning af og tilbygning til eksisterende boliger mv. under forudsætning af, at byggeriet tilpasses omgivelserne bedst muligt.


Opførelse af ny bebyggelse, ændret anvendelse o.l. vil skulle ske på baggrund af en landzonetilladelse.


Ved at aflyse lokalplanen fjernes mulighederne for, at der kan opføres flere boliger i området i fremtiden, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves for den del, der omfatter delområde 3, vil området kunne udnyttes til boliger (åben–lav) i op til 2 etager. En sådan udnyttelse vil ikke have indflydelse på det nærliggende rekreative område.


Offentlig høring

I løbet af den offentlige høring er der indkommet en bemærkning og ingen indsigelser. Bemærkningen er fra Haderslev Stift, som ikke har interesser i området.

Økonomiske konsekvenser

En lokalplan kan ikke fastsætte en handlepligt. En lokalplan retter sig alene mod de fremtidige forhold og kan derfor ikke i sig selv gennemtvinge ændringer i den eksisterende, lovlige anvendelse af en ejendom. En ophævelse af lokalplanen for det nævnte område må derfor betragtes som erstatningsfri regulering, medmindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.


Da ejerne af ejendommen Sønderskovvej 19 selv har ønsket at ændre zonestatus, og da denne ændring ikke forhindrer en fortsat lovlig anvendelse af ejendommen, vurderes det, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig i forhold til, at de nuværende ejere har svaret skat af ejendommens beliggenhed i byzone.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at bemærkningerne modtaget i høringsperioden ikke giver anledning til ændringer i planen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

  1. at Delvis ophævelse af lokalplan 289 Boliger ved Sønderskovvej vedtages endeligt, og
  2. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af den endelige plan for ophævelse

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 84 Endelig vedtagelse af Ophævelse af lokalplan 276 Boliger i Himmerigsskov

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog 2. maj 2016 forslag til Ophævelse af lokalplan 276, Boliger ved Himmerigsskov. Forslag til ophævelsesplanen har været i offentlig høring i 10 uger fra 11. maj til 20. juli 2016. I høringsperioden er der indkommet en bemærkning, ingen indsigelser.


Planen lægger op til at hele lokalplan 276 ophæves. Planen søges ophævet på baggrund af ejernes ønske, da arealet ikke ønskes udnyttet til boligformål. Arealet bruges til produktion af grøntsager til egen virksomhed.

Ved ophævelse af lokalplanen vil området blive tilbageført til landzone.


Retlige og faktiske konsekvenser

Efter ophævelse af lokalplan 276 vil matr. nr. 38a Kongsted By, Bredstrup blive ført tilbage til landzone. Matriklen vil derudover være omfattet af kommuneplanens rammer V.E.3B (Erhvervsområde ved Skærbækvej), V.B.5. (Boligområde Skovkrogen og Stoustrup Skovvej) og V.L.1. (Landområde ved Hannerup Enge og Erritsø Mose). Der vil ske en tilretning af afgrænsningen af disse rammer som led i den igangværende kommuneplanrevision, således at matr. nr. 38a med vedtagelsen af Kommuneplan 2017 – 2029 vil være omfattet af V.L.1.


De bebyggelsesregulerende bestemmelser følger kommuneplanen, hvoraf det fremgår, at der ikke kan ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse. Området skal desuden friholdes for yderligere bebyggelse, bortset fra bygninger, der er erhvervsmæssigt nødvendige for jordbrugserhvervene. Der kan dog gives tilladelse til ombygning af og tilbygning til eksisterende boliger mv. under forudsætning af, at byggeriet tilpasses omgivelserne bedst muligt. Opførelse af ny bebyggelse, ændret anvendelse o.l. vil skulle ske på baggrund af en landzonetilladelse.


Ved at aflyse lokalplanen fjernes mulighederne for, at der kan opføres boliger i området i fremtiden, medmindre der udarbejdes en ny lokalplan for området.


Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves, vil området kunne udnyttes til boliger (åben – lav) i op til 2 etager.


Offentlig høring

I løbet af den offentlige høring er der indkommet en bemærkning og ingen indsigelser. Bemærkningen er fra Haderslev Stift, som ikke har interesser i området.

Økonomiske konsekvenser

En lokalplan kan ikke fastsætte en handlepligt. En lokalplan retter sig

alene mod de fremtidige forhold og kan derfor ikke i sig selv

gennemtvinge ændringer i den eksisterende, lovlige anvendelse af en

ejendom.


En ophævelse af lokalplanen for det nævnte område må derfor

betragtes som erstatningsfri regulering, medmindre ganske særlige omstændigheder gør sig gældende.


Da ejerne af ejendommen Skærbækvej 13 selv har ønsket at ændre zonestatus, og da denne ændring ikke forhindrer en fortsat lovlig anvendelse af ejendommen, vurderes det, at kommunen ikke kan gøres erstatningspligtig i forhold til, at de nuværende ejere har svaret skat af ejendommens beliggenhed i byzone.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at bemærkningerne modtaget i høringsperioden ikke giver anledning til ændringer i planen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,


  1. at Ophævelse af lokalplan 276 Boliger ved Himmerigsskov vedtages endeligt, og

 

  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af den endelige plan for ophævelse

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.


SF undlod at stemme.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.


SF undlod at stemme.

Beslutning i By- og Planudvalget den 10-08-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 85 Økonomi i forhold til byggeriet af Klokkefrøen

Sagsbeskrivelse

Da den selvejende daginstitution Klokkefrøen blev totalrenoveret, blev det besluttet, at Fredericia Kommune skulle have pant i bygningerne.


Pantet er et stående pant på anfordringsvilkår. Pantet forfalder til betaling, hvis Klokkefrøen opsiger driftsoverenskomsten.


Tinglysning af pantet vil koste 250.000 kr.


Da der ikke kan anvises finansiering af beløbet, anbefales det at oprette et gældbevis i stedet for.

Økonomiske konsekvenser

Der kan ikke anvises finansiering af beløb til tinglysning på 250.000 kr.

Vurdering


Det vurderes, at pant er stærkere end et gældsbrev. Pant tinglyses, hvorved det har gyldighed i forhold til enhver; mens et gældsbrev er et ihændehaverbevis, der alene har gyldighed i forhold til dem, der har fået kendskab til det.


Hvis man vælger et gældsbrev i stedet for en pantsætning, er der en risiko for, at foreningen kan optage yderligere lån i huset uden at Fredericia Kommune er vidende om dette.


Børn og Unge vurderer, at Klokkefrøens ledelse vil handle i god tro således, at Fredericia Kommunes tilgodehavende kan honoreres. Herved vil et gældsbrev kunne anvendes.


Den oprindelige gæld var på 15,589 mio. kr., som i dag er nedskrevet til 14,030 mio. kr.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet, at der udarbejdes et gældsbrev i forhold til lån i Klokkefrøen.

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Punkt 86 Kvalitetsrapport 2014-2015 for skoleområdet

Sagsbeskrivelse

Kvalitetsrapporten 2014/2015 er sammen med Læringsrapporten 2015 for Fredericia kommune (udarbejdet af LSP/Ålborg Universitet) vigtige redskaber for Børne- og Skoleudvalget, forvaltningen og skoleledelsen til at vurdere på udviklingsindsatserne på skolerne for at styrke elevernes trivsel og læringseffekt.  


Kvalitetsrapporten danner således et godt grundlag på alle niveauer for dialog omkring udviklingen af folkeskolen i Fredericia.


Kvalitetsrapporten skal udarbejdes hvert andet år. Denne kvalitetsrapport 2014/2015 er en ekstraordinær kvalitetsrapport begrundet i ny skolereform. Den bygger primært på data indsamlet for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling samt data indsamlet af LSP, og ikke som tidligere på data indsamlet fra skolernes ledelser. Næste kvalitetsrapport skal behandles i 1.kvartal 2017 og herefter 1.kvartal 2019 og så fremdeles.


Kvalitetsrapporten 2014-15 indeholder:


  • Faglige resultater
  • Resultater om elevernes faglige og sociale trivsel samt en række faktorer, der siger noget om deres læringsmiljø
  • De unges overgang til en ungdomsuddannelse
  • De ansattes kompetencer
  • Fokusområder vedrørende skoleudviklingen i Fredericia 

Med den nye politiske udvalgsstruktur behandles kvalitetsrapporten i både Børn- & Skoleudvalget og i Uddannelsesudvalget inden rapporten behandles i byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Børn og Unge vurderer,


at alle skoler arbejder professionelt med at udvikle skolens læringsmiljø til gavn for skolens børn og unge. På baggrund af en analyse af data af skolens virksomhed, kan man identificere skolens læringskultur, de gode resultater; men også skolens udfordringer. På den baggrund sker der nu i højere grad end tidligere målrettede pædagogiske indsatser, netop der hvor behovet er.


at deltagelsen i Program for Læringsledelse bidrager positivt med at skabe bedre resultater.  

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at udvalget tager kvalitetsrapporten 2014/2015 til efterretning og fremsætter den til godkendelse i byrådet.


Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Børne- og Skoleudvalget følger Børn & Unges anbefaling.

Punkt 87 Revision af Fredericia Ordningen 2016 efter høringsperioden

Sagsbeskrivelse

Fredericia Ordningen er den kommunale tilskudsordning under Folkeoplysningsloven til de frivillige folkeoplysende foreninger i kommunen.

Folkeoplysningsrådet og Kultur- og Idrætsudvalget har arbejdet med en revision af Fredericia Ordningen gennem længere tid, og de frivillige folkeoplysende foreninger har været inviteret til et dialogmøde. Kultur- og Idrætsudvalget har sendt et udkast til en revideret Fredericia Ordning i høring fra d. 30. maj til d. 27. juni 2016. Udkastet og konsekvensberegningerne er vedlagt som bilag sammen med høringssvarerne.


Bemærkninger

En revision af Fredericia Ordningen vil betyde ændrede tilskudskriterier, hvilket vil medføre, at nogle foreninger vil modtage mere i tilskud, mens andre vil modtage mindre.


Den nuværende tilskudsordning betales bagud, og udbetales af to omgange i juni/juli og i december/januar, efter det faktiske antal medlemmer. I den nye ordning foreslås det, at udbetalingen sker forud, men på baggrund af det foregående års tal. Det betyder, at foreningerne i overgangsåret vil få udbetalt et halvt års tilskud i december/januar, og et helt års tilskud i januar, sammen med en mulig kompensation. Denne ændring vil gøre det lettere for foreninger med fald i tilskuddet, at håndtere den økonomiske overgang. Samtidig oprettes tre overgangspuljer, som primært finansieres via overskud på Lokaletilskudsområdet.


I den nuværende Fredericia Ordning findes der, under puljen til SIF-foreninger, et ungdomstimetilskud og et svømmetimetilskud. Disse puljer overføres til det fælles forenings- og medlemstilskud.


Den reviderede tilskudsmodel ønskes at træde i kraft pr. 1. januar 2017.


Høringssvar

I høringsperioden er der indkommet følgende forslag til ændringer i den revidere Fredericia Ordning:


  1. At der også gives tilskud til voksne medlemmer (MK 01).
  2. At ungdomstimetilskuddet bibeholdes (FHK 90).
  3. En trappemodel for medlemstilskuddet, så de første medlemmer udløser det højeste tilskud, hvorefter tilskuddet pr. medlem gradvist falder (EGIF).
  4. At Svømmetimetilskuddet bibeholdes eller at gebyret for svømmetimer og timer i idrætshallerne efterfølgende reguleres ned (EGIF).
  5. At kursustilskuddet for kurser under 3.500 kr. er 100 %, mens der er et reduceret tilskud til kurser over 3.500 kr.(EGIF).
  6. At medlemstilskuddet bliver afhængigt af, hvor mange måneder en forening har aktiviteter (EGIF).
  7. At områdeopdelingen fastholdes, så SIF, BUS og Andre Godkendte Foreninger fortsat har hver sin pulje (BUS).
  8. At kursustilskuddet for kurser under 2.500 kr. er 100 % og med transporttilskud, og at der fortsat er forskellige kursuspuljer til de tre områder, som nævnt under punkt 7 (BUS).
  9. At medlemstilskuddet til BUS-foreninger fastfryses på 2016-niveau ind til de andre foreninger er nået op på BUS-foreningernes niveau (BUS).
  10. At der oprettes en initiativpulje til nye initiativer på tværs af foreninger til arrangementer, aktiviteter, uddannelse m.v. der har nyskabende karakter, og at der afsættes midler til det inden for de tre områder (BUS).
  11. At kursustilskuddet prioriteres højt (SIF).
  12. At der efter revisionen af Fredericia Ordningen ses på den kommunale gebyrordning og lokaletilskudsreglerne (SIF).
  13. Bekymring om hvorvidt kursustilskuddet er højt nok (Folkeoplysningsrådet).
  14. At den nye ordning følges nøje i de næste 5 år, og at ordningen herefter revideres hvert 4. år (Folkeoplysningsrådet).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer på baggrund af de indkomne høringssvar og det foregående arbejde med revisionen af Fredericia Ordningen, at Fredericia Ordningen kan godkendes.


Nedenstående er en vurdering af de indkomne forslag i høringssvarerne.


AD 1. Muligheden for tilskud til voksne vurderes ikke at være hensigtsmæssigt inden for den givne ramme, da det vil betyde mindre tilskud til børn og unge. Muligheden er tidligere drøftet i Folkeoplysningsrådet. Kommunen skal jf. Folkeoplysningsloven give tilskud til foreninger med aktiviteter for børn og unge, mens tilskud til foreninger med aktiviteter for voksne er frivilligt.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 2 og 4. En bibeholdelse af ungdomstimetilskuddet og eller svømmetimetilskuddet, vil få omfattende betydning for alle andre tilskud i udkastet til en revideret ordning. Alle konsekvensberegninger er foretaget på baggrund af, at disse to puljer overføres til forenings- og medlemstilskuddet. Fordelingen af midlerne vil derfor være væsentligt anderledes, hvis de to tilskudsformer fastholdes eller gøres tilgængelige for alle foreninger. Samtidig vil det have betydning for de nye facilitetstilskud i overgangsårene. Hvis svømmetimetilskuddet og ungdomstimetilskuddet fastholdes, og der ikke reguleres ned i forenings- og medlemstilskud vil det koste ca. 700.000 kr. ekstra. Det nye facilitetstilskud er trukket ud, men tilskuddet til BUS-foreningerne er fastholdt. Ovenstående vil være en økonomisk fordel for SIF-foreningerne, uden at det gør tabet for BUS-foreningerne mindre.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 3. Trappemodellen for medlemstilskud vil samlet set medføre mindre tilskud for større foreninger. De foreninger der samtidig har mange timer i idrætshallerne eller svømmehallerne vil blive yderligere ramt af dette. Der er foretaget prøve konsekvensberegninger for dette, som varierer væsentligt alt efter hvilken økonomisk trappe der anvendes.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 5, 8, 11 og 13. Der er fra flere områder et ønske om, at kursustilskuddet prioriteres højt, og at der gives 100 % i tilskud til kurser under 2.500 kr. eller 3.500 kr., mens dyrere kurser støttes med op til 50 % inden for den afsatte ramme. Og at der gives transporttilskud. Det vurderes, at kursustilskuddet kan hæves inden for rammen, men at transporttilskuddet er administrativt problematisk at kontrollere.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning, så der gives op til 100 % i tilskud til kurser under 3.500 kr. og op til 50 % i tilskud til kurser fra 3.500 – 10.000 kr. Og at der ikke ydes tilskud til transport.


AD 6. Muligheden for at gøre medlemstilskuddet afhængigt af, hvor mange måneder en forening er aktiv, er fravalgt tidligere i processen til fordel for en mere enkel opgivelse af medlemstal. Der er ikke foretaget konsekvensberegninger på, hvad det vil betyde, hvis medlemstilskuddet skal reguleres i forhold til antallet af aktive måneder. Der ville skulle udarbejdes klare kriterier for, hvornår en forening anses for at være aktiv i en given måned. Er en aktivitet tilstrækkeligt eller kræves der et minimum af eksempelvis fem aktiviteter pr. måned.?

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 7. I forhold til en fastholdelse af områdeopdelingen, så har drøftelserne forud for udkastet gået på et ønske om at ligestille alle foreninger, hvilket taler i mod områdeopdelingen. Derudover er der I ønsket om områdeopdelingen ikke angivet hvilket beregningsgrundlag, der skal ligge til grund for en ny fastsættelse af områdernes rammer. Konsekvenserne for de tre områder er derfor uvisse. Samtidig er det et lovmæssigt krav, at tilskudsreglerne hviler på objektive kriterier. Hvis områdeopdelingen ønskes fastholdt, vil der efterfølgende skulle udformes objektive kriterier inden for hvert område.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 9. Ønsket om at fastfryse medlemstilskuddet på BUS-foreningernes niveau vil kræve en væsentlig større ramme eller at der går flere år får foreningerne ligestilles og kan modtage det samme forenings- og medlemstilskud. Beregninger viser, at det vil koste min. 1.200.000 kr. hvis foreningstilskuddet forhøjes til (næsten) BUS-niveau for alle foreninger (6.000 kr. pr. år) og det samme for medlemstilskuddet (340 kr. pr. medlem under 25 år). Dertil kommer, at det vil koste yderligere ca. 420.000 kr. for de fire Hovedforeningers medlemstilskud. Samlet set 1.620.000 kr.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


Ad 10. I forhold til ønsket om at der oprettes en initiativpulje, er det muligt for Folkeoplysningsrådet under deres Indsatspulje.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning, men at Folkeoplysningsrådet behandler ønsket i efteråret 2016.


AD 12. Ønsket om at der efterfølgende ses på den kommunale gebyrordning og lokaletilskudsreglerne anbefales, da begge dele er en væsentlig faktor for mange foreningers økonomi sammen med Fredericia Ordningen.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning, men at arbejdet med at revidere de to forskellige områder påbegyndes, efter revisionen af Fredericia Ordningen er færdig.


AD 14. I forhold til ønsket om at den revidere tilskudsordning følges nøje og efter de første fem år revideres hvert fjerde år, er der delvist taget højde for det i udkastet, idet Kultur- og Idrætsudvalget hvert år i første kvartal modtager en status til drøftelse.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget om at Fredericia Ordningen efter de første fem år revideres hvert fjerde år, indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget indstiller til Byrådet at godkende følgende:


  1. Den reviderede tilskudsmodel i vedlagte bilag godkendes med ikrafttrædelse d. 1. januar 2017.
  2. De foreslåede overgangsordninger godkendes og udfases over en 5-årig periode, hvor tilskuddet nedsættes med 20 % hvert år.
  3. Overgangsordningerne finansieres fra Folkeoplysningsområdet, primært fra overskud på lokaletilskudsområdet.

 

Følgende forslag fra høringssvarene godkendes:

 

  1. Der gives op til 100 % i tilskud til kurser under 3.500 kr. og op til 50 % i tilskud til kurser fra 3.500 – 10.000 kr. Der ydes ikke tilskud til transport (AD 5, 8, 11 og 13).
  2. At Folkeoplysningsrådet behandler ønsket om en initiativpulje i efteråret 2016 (AD 10).
  3. At arbejdet med at revidere gebyrordningen for kommunale lokaler og lokaletilskudsområdet påbegyndes, efter revisionen af Fredericia Ordningen er færdig (AD 12).
  4. At Fredericia Ordningen revideres hvert fjerde år, efter overgangsperioden på fem år er gået (AD 14).

 

Og at følgende forslag fra høringssvarene ikke godkendes:


  1. Forslaget om tilskud til voksne (AD 1).
  2. Forslaget om bibeholdelse af ungdomstimetilskuddet og svømmetimetilskuddet (AD 2 og 4).
  3. Forslaget om en trappemodel for medlemstilskuddet (AD 3).
  4. Forslaget om at medlemstilskuddet gøres afhængigt foreningens antal af aktive måneder (AD 6).
  5. Forslaget om at fastholde områdeopdelingen mellem SIF-foreninger, BUS-foreninger og Andre Godkendte Foreninger (AD 7).
  6. Forslaget om at fastfryse medlems- og foreningstilskuddet for BUS-foreningerne og hæve de andre foreninger til deres niveau (AD 9).

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016


Under udvalgsmødet blev udvalget orienteret om at der ved en administrativ fejl var et høringssvar fra Fredericia FF der ikke var kommet frem til sagsbehandlingen. Høringssvarets hovedpunkt er et forslag om at sikre, at det kun er foreninger, med eget CVR-nummer, der kan modtage foreningstilskud. I den reviderede ordning foreslåes det netop, at alle foreninger, hoved- såvel som underafdelinger, der har eget CVR-nummer, bliver tilskudsberettigede. Høringssvaret ligger dermed helt i tråd med den reviderede ordnings intentioner.

I høringssvaret påpeges desuden at et medlem af en hovedforening ikke bør tælle mere end én gang, uanset om det er aktivt, i flere underafdelinger.  Der har ikke tidligere været præcedens for at kontrollere dette, hvilket der heller ikke lægges op til i den reviderede ordning.

Endelig kommenterer høringssvaret Fredericia Kommunes opkrævning af gebyrer for brug af kommunale lokaler. Denne del af høringssvaret vil der blive svaret administrativt på, idet emnet ikke vedrører den reviderede tilskudsmodel.


Et flertal godkendte den samlede indstilling.

Bente Ankersen stemte imod forslaget, idet hun opfordrede til at puljen til BUS fortsætter.

Punkt 88 Godkendelse af ny Team Danmark aftale 2016-2019

Sagsbeskrivelse

Ny Team Danmark aftale for 2016-2019


Fredericia Kommune forlænger aftale med Team Danmark for yderligere fire år, således samarbejdet gælder for perioden 2016-2019.(bilag 1)


Samarbejdet omfatter et samarbejde om talentudvikling i følgende fire idrætsgrene: Triatlon, håndbold. Skydning og fodbold.
Alle fire idrætsgrene er godkendt af de nationale specialforbund i forhold til at kunne præstere et centralt talentudviklingsmiljø i idrætsgrenen.

I Fredericia Kommune er det Fredericia Eliteidræt, der varetager arbejdet med at sikre de bedst mulige rammer for talentudvikling og eliteidræt.


Fredericia Kommune afsætter i perioden 2016-2019 årligt i fire år 1,3 millioner kr. til talentudvikling i regi af samarbejdsaftalen.


Team Danmark yder årligt et tilskud på 50.000 kr. til at koordinere aftalen, som i Fredericia Kommune varetages af Fredericia Kommunes idrætschef.


Samarbejdsaftalen omfatter foruden et samarbejde med alle lokale idrætsklubber om talentudvikling ligeså samarbejder med idrætsskoler og ungdomsuddannelser om talentklasser i idræt og fleksible uddannelsestilbud i ungdomsuddannelser. 


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Fredericia Eliteidræt arbejder sideløbende med at udvikle en række lokale talentmiljøer i pigefodbold, kampsport og svømning.


Team Danmark og Badminton Danmark har i forhold til den hidtidige aftale gældende for perioden 2012-2015 afvist badminton som prioriteret idrætsgren, da klubberne ikke længere formår at skabe et centralt talentudviklingsmiljø.

Afvisningen får ingen betydning for badminton talenter, der aktuelt indgå i eliteidrætskommunen. De kan fortsætte.


Den nye Team Danmark aftale underskrives ved en ungdomssports event i foråret. Det bliver Ungdoms DM i håndbold for U 16 drenge, 30 april-1 maj, hvor de lokale håndboldklubber Fredericia HK og Trelde GI er værter.


Team Danmark har godkendt indholdet i aftalen 1. april 2016.


Fredericia Eliteidræt evaluerede i november 2015 samarbejdet med Team Danmark (aftale for 2012-2015). Evalueringen blev godkendt.

Kultur & Idrætsudvalget blev orienteret om evalueringen på sit møde i november 2015.


Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget videresender aftalen til Byrådet med anbefaling.


Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 22-08-2016

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 06-04-2016

Godkendt.


Punkt 89 Udtrædelse af byrådet

Sagsbeskrivelse

Lasse Strüwing Hansen har meddelt, at han flytter til København pr. 31. august 2016 på grund af optagelse på studiet Medieproduktion og Ledelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København. Dermed udtræder han d. 31. august 2016 af Fredericia Byråd og de hverv han herigennem er udpeget til.


1. suppleant til Byrådet er Laila Løhde Møller hos Socialdemokratiet.


Udover at være medlem af Byrådet har Lasse Strüwing Hansen pt. følgende udvalgsposter, tillidsposter mv., som skal besættes af samme valggruppe som ved konstitueringen:


-  Medlem af Miljø- og Teknikudvalget

-  Medlem af Uddannelsesudvalget (næstformand)

-  Bestyrelsesmedlem i UngFredericia

-  Medlem af Centerrådet for UU

-  Medlem af valgbestyrelse v/valg til skolebestyrelsen på 10’ende

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller:


1. at byrådet godkender Laila Løhde Møllers indtræden i byrådet


2. at byrådet udpeger hvorledes posterne besættes og eventuelle ændringer som følge heraf med virkning fra 31. august 2016

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Byrådet godkender Laila Løhde Møllers indtræden i byrådet og overtager Lasse Struwing Hansens poster.

Punkt 90 Genudbud af ejendom (Lukket)

Punkt 91 Udtrædelse af Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia

Sagsbeskrivelse

Jean Freddy Brahe har meddelt, at han ønsker at udtræde af Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at byrådet udpeger et nyt medlem til Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.

Beslutning i Byrådet den 29-08-2016

Byrådet udpegende Steen Wrist Ørts som medlem af Bevaringsfonden for Fæstningsbyen Fredericia.