Byrådet - 29-11-2021

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 29 november, 2021 - 15:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 26 november, 2021 - 20:53
Referat publiceret:
Tirsdag, 30 november, 2021 - 01:15

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

Dagsorden udsendes efter 4-dages fristen, da det ikke har været muligt at færdiggøre sagerne inden.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Dagsorden udsendes efter 4-dages fristen, da det ikke har været muligt at færdiggøre sagerne inden.

 

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren indstiller til godkendelse.

 

Beslutning i Byrådet den 29-11-2021

 

Godkendt,

Punkt 2 Godkendelse af takstbilag for Budget 2022

Sagsresumé

 

Byrådet skal som en del af budgetvedtagelsen godkende de endelige takster for 2022.

Det indstilles, at Byrådet godkender takstbilaget, der er vedlagt som bilag.

 

Sagsbeskrivelse:

 

På baggrund af det vedtagne budget beregner forvaltningen de endelige takster for det kommende år, som samles i et takstbilag.

 

Taksterne skal godkendes senest den 30. november 2021 for at kunne træde i kraft den 1. januar 2022. Taksterne for 2022 fremgår af vedlagte bilag. og forelægges til Byrådets godkendelse.


 

Opmærksomhedspunkt vedrørende dagtilbudstaksterne:

Forældrebetalingen for dagtilbud fastsættes som en procentsats af kommunens samlede bruttodriftsudgifter på området. I Fredericia Kommune opkræves – ligesom i de fleste andre af landets kommuner – 25 pct. af udgifterne i forældrebetaling. Dette svarer til lovgivningens maksimum, og budgettet bygger på denne forudsætning.

 

Den endelige takstberegning for 2022 viser umiddelbart en stigning for især de kommunale dagtilbud, der er væsentlig større end tidligere år. Stigningen skyldes følgende forhold:

  • Opkrævning af forældrebetaling af finanslovsmidler til minimumsnormeringer jf. udvalgsbeslutning i Børne- og Skoleudvalget den 20-09-2021.
  • Tilførsler i Budget 2022 til bedre normeringer, trilledagplejere og øget rengøring.
  • Faldende børnetal, større end forudsat i befolkningsprognosens mængderegulering.

 

Stigningen i dagtilbudstaksterne er alt andet lige udtryk for et øget serviceniveau på området, men udfordringen er, at den oplevede stigning i serviceniveauet, der er en konsekvens af finanslovsmidlerne, skete allerede i indeværende år. Der vil således ikke være en oplevet sammenhæng mellem takststigning og øget serviceniveau i 2022. Samtidig er takststigningen fra 2021 til 2022 procentuelt højere end normalt, hvilket økonomisk set vurderes problematisk ud fra et forældreperspektiv.

Mulighederne for at reducere den faktuelle takststigning fra 2021 til 2022 er blevet afdækket i forvaltningen, og i den forbindelse er forventningerne til antallet af indskrevne børn i 2022 revurderet pr. primo november 2021.

Børnetallene i den endelige takstberegning er på denne baggrund opjusteret med 32 børn i dagplejen, 19 0-2-årige og 95 3-5-årige, hvilket har medført et fald i taksterne i forhold til det først beregnede. Opjusteringen har den konsekvens, at der nu ligger forskellige antalsforudsætninger til grund for budget 2022 for henholdsvis bruttoudgifter og -indtægter på dagtilbudsområdet.

 

Alt efter hvordan situationen udvikler sig, vil der enten skulle passes flere børn end forudsat inden for det afsatte udgiftsbudget, eller også vil der opstå en manko i indtægtsbudgettet. Begge dele vil medføre enten behov for at tilføre flere budgetmidler til området eller en tilpasning af serviceniveauet. 

 

Udviklingen i antallet af indskrevne børn vil blive fulgt nøje hen over årsskiftet med henblik på vurdering i fagudvalget af, hvorledes såvel afbalancering af budget 2022 som budgetforudsætningerne for budget 2023 og frem kan foretages. Dette forventes at ske i forbindelse med den første budgetopfølgning i 2022.

 

 

Økonomiske konsekvenser

 

Takstbilaget er udarbejdet efter gældende principper og i tråd med tidligere års takstberegning.

Der er som udgangspunkt ingen økonomiske konsekvenser forbundet med vedtagelsen af takstbilaget, da taksterne afspejler det vedtagne budget for 2022.

Dog gøres opmærksom på den i sagen beskrevne ubalance på dagtilbudsområdet, som vil blive forelagt til politisk stillingtagen forventeligt i forbindelse med den første budgetopfølgning i 2022.

 

Vurdering

 

Det er Dagtilbud, Skoler og Fritid samt Økonomi, Personale og IT’s vurdering, at takstbilaget er udarbejdet efter gældende principper og i tråd med tidligere års takstberegning.

 

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren indstiller, at

  1. Takstbilaget til budget 2022 godkendes.
  2. Antallet af indskrevne børn på dagtilbudsområdet følges nøje med henblik på balancering af budgettet både i 2022 og fremadrettet – forventeligt i forbindelse med den første budgetopfølgning i 2022.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 25-11-2021

 

1-2 Et flertal bestående af Socialdemokratiet og Enhedslisten stemte for.

Venstre og Dansk Folkeparti stemte imod.

Beslutning i Byrådet den 29-11-2021

 

Et flertal bestående af Socialdemokratiet og Enhedslisten stemte for.

Imod stemte Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige.

 

Punkt 3 Godkendelse af ny styrelsesvedtægt for Fredericia Kommune

Sagsresumé

 

Vedtagelse af ny styrelsesvedtægt som fastlægger ansvarsområder for udvalgene.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Inden det konstituerende møde og det nye byråds tiltræden den 1. januar 2022 er der behov for en tilpasning af styrelsesvedtægten til den nye udvalgsstruktur. Den nye styrelsesvedtægt vil være gældende fra den 1. januar 2022.

 

Revideret styrelsesvedtægt er vedlagt som bilag.

 

Ved godkendelse af ny styrelsesvedtægt godkendes tillige satser for vederlag for formænd, næstformænd og menige udvalgsmedlemmer. De vederlag, der fordeles til de enkelte udvalgsformænd, næstformænd og udvalgsmedlemmer, jf. vederlagsbekendtgørelsens § 7, fremgår af nedenstående oversigt. Summen af de årlige vederlag der kan ydes er maksimalt 305 % af borgmesterens vederlag.

 

 

Udvalg

Formand

Næstformand

Kommentar

Økonomi- og Erhvervsudvalget

-

-

 

Teknisk udvalg

17 %

8 %

 

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

17 %

8 %

 

Kultur- og Idrætsudvalget

17 %

8 %

 

Børne- og Skoleudvalget

17 %

8 %

 

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

17 %

8 %

 

Senior- og Socialudvalget

17 %

8 %

 

Unge- og Uddannelsesudvalget

17 %

8 %

 

Bosætnings- og Turismeudvalget

17 %

8 %

 

Kultur Kaserne

8 %

4 %

§ 17, stk. 4 udvalg

Børn og unge-udvalget

10 %

 

Tvangsfjernelsesudvalg

 

 

I Økonomi- og Erhvervsudvalget, de stående udvalg (inkl. næstformænd) og Børn og unge-udvalget er der i alt 35 menige udvalgsmedlemmer, som hver honoreres med 2 % af borgmesterens vederlag.

 

Der er således fordelt i alt 292 % af borgmesterens vederlag.

 

Ifølge konstitueringsaftalen vurderes det hvert år i 4. kvartal, om der skal oprettes/nedlægges § 17, stk. 4-udvalg. De ovenfor angivne procentsatser giver rum for, at der i alle årene kan være to samtidige § 17, stk. 4-udvalg med vederlag.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Etableringen af de nye udvalg medfører, at budgetter skal omplaceres, så det passer til den nye struktur. Arbejdet med omplaceringen går i gang efter vedtagelsen af styrelsesvedtægten.

 

De økonomiske konsekvenser af den ændrede vederlæggelse tilrettes i forbindelse med 1. budgetopfølgning i 2022.

 

Vurdering

 

Ændring af styrelsesvedtægten er i overensstemmelse med den kommunale styrelseslov og respekterer lovens bestemmelser om Økonomiudvalgets lovpligtige opgaver.

 

Styrelsesvedtægten skal undergives to behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum, og indsendes til Ankestyrelsen til godkendelse.

 

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren indstiller, at Byrådet godkender

 

  1. Ny styrelsesvedtægt.
  2. Vederlag for formænd, næstformænd og udvalgsmedlemmer, jf. fordelingen i sagsbeskrivelsen.

 

Beslutning i Byrådet den 29-11-2021

 

1 og 2 godkendt med følgende justeringer:

-          Formanden for Børn og unge-udvalget oppebærer 11 % og ikke 10 % af borgmesterens vederlag.

-          Under Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget tilføjes følgende: ”Fredericia For Livet – Sundhedspolitik”.

-          Under Bosætnings- og Turismeudvalget får punkt nr. 2 i stk. 2 følgende ordlyd: ”Turismestrategi inkl. erhvervsturismestrategi (Experience Fredericia) og formidling med henblik på udvikling af Fredericia som turismeattraktion”.

Punkt 4 Underskriftsside

Sagsresumé

 

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Byrådet skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.