Byrådet - 30-01-2017

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 30 januar, 2017 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 2 Ændret vederlagsbekendtgørelse for politikere

Sagsresumé

Vederlagsbekendtgørelsen er ændret pr. 1. januar 2017, hvorefter borgmesterens vederlag stiger med 31,4 %. Vederlag til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlag er fastsat som procenter af borgmesterens vederlag og vil altså stige automatisk, medmindre andet besluttes. I denne sag skal der tages stilling til, om vederlagene skal stige eller ej.

 

Sagsbeskrivelse:
Reglerne for vederlag til byrådspolitikere er fastsat i bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv (vederlagsbekendtgørelsen). Der har længe været debat om, at vederlagene ikke har fulgte den normale lønudvikling i samfundet. For menige byrådsmedlemmer blev der rettet op herpå i 2014, hvor de faste vederlag steg med 29,2 %. Turen er nu kommet til borgmestrene. Vederlagsbekendtgørelsen er ændret pr. 1. januar 2017, hvorefter borgmesterens vederlag stiger med 31,4 %.

 

Byrådet har tidligere besluttet, at summen af vederlag til viceborgmestre skal udgøre vederlagsbekendtgørelsens maksimum, nemlig 10 % af borgmesterens vederlag. Vederlagene vil med andre ord automatisk stige, medmindre andet besluttes.

 

Vederlag til udvalgsformænd og næstformænd er fastsat i kommunens styrelsesvedtægt som en procentdel af borgmesterens vederlag. Vederlagene vil med andre ord automatisk stige, medmindre styrelsesvedtægten ændres.

 

Endvidere udbetales der udvalgsvederlag til ”menige” udvalgsmedlemmer. Summen af vederlag til udvalgsformand og næstformænd samt udvalgsvederlag har hidtil været fastsat til bekendtgørelsens maksimum, nemlig 305 % af borgmesterens vederlag. Udvalgsvederlagene vil med andre ord også stige automatisk, medmindre andet besluttes.

 

KL har fulgt den normale praksis for stigende udgifter i kommunerne og har anmodet om kompensation via bloktilskuddet. Hvorvidt kommunerne kompenseres helt eller delvist vides ikke i skrivende stund.

 

Byrådet står altså med valget imellem at lade vederlagene til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlagene stige, eller alternativt ændre styrelsesvedtægten samt beslutte ændrede vederlag til viceborgmestre samt udvalgsvederlag. Normalt skal en kommune have truffet beslutning om ændringer af vederlagene inden 1. januar, men Økonomi- og Indenrigsministeriet har givet dispensation til at kommunerne kan vente med at træffe beslutning til udgangen af januar. Ændringer af styrelsesvedtægten kræver 2 behandlinger i byrådet med minimum 6 dages mellemrum. 

Økonomiske konsekvenser

Merudgiften til borgmesterens vederlag udgør ca. 235.000 kr. årligt, som indarbejdes i 1. budgetopfølgning og i budgetlægningen for de kommende år.

 

Evt. merudgift til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlag udgør i alt 742.000 kr., som indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning, såfremt styrelsesvedtægten fastholdes.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

  1. at de økonomiske konsekvenser af stigningen i borgmesterens vederlag indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning
  2. at der tages stilling til om øvrige vederlag skal stige eller ej, herunder om styrelsesvedtægten skal ændres
  3. at merudgifter vedr. øvrige vederlag indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning, såfremt det besluttes, at vederlagene skal stige.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Punkt 3 Nedklassificering af vandløb i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget besluttede den 23. februar 2016 at udsætte sagen omkring vandløbsnedklassificering med henblik på yderligere belysning af sagen samt yderligere dialog med de berørte lodsejere. Siden er der sket følgende:

 

-  Syn og fotoinspektion af de omhandlede vandløb

-  Vedligeholdelse, så vandløbene overholder regulativerne mht. skikkelse

-  Dialog og besigtigelser med de berørte lodsejere

-  Høring af lodsejerne over udkast til afgørelse

 

De 6 bemærkninger vedrørende 4 vandløbsstrækninger, der er indkommet i forbindelse med høringen, giver ikke Teknik & Miljø anledning til at anbefale, at nogle af nedklassificeringerne droppes.

 

Men efterfølgende dialog med lodsejerne giver anledning til, at rørledning fra Himmerigshuse til Sønderbygaard udsættes, da der er behov for yderligere undersøgelser.

 

Det tidligere forslag om nedklassificering af en strækning af Egeskov Bæk trækkes tilbage af andre årsager.

 

Teknik & Miljø anbefaler således, at der træffes beslutning om nedklassificering af 11 vandløb, hvorved det sikres,

 

-  at de kommunale vandløb herefter alene er de vandløb, hvor der er offentlige interesser

-  at sammenlignelige vandløb fremover vil være klassificeret ens

-  at der er grundlag for en stærkt tiltrængt revision af regulativerne for de offentlige vandløb

 

Sagsbeskrivelse:

For offentlige vandløb skal vedligeholdelsens omfang fastsættes i regulativer, som udgør retsgrundlaget for administrationen af vandløbet. Fredericia Kommunes vandløbsregulativer trænger meget til at blive revideret på grund af utidssvarende udformning og indhold. Desuden er tidsfristen for revision af regulativerne overskredet. Før regulativrevisionen igangsættes, vil det være hensigtsmæssigt, at der tages politisk stilling til, hvilke vandløb der skal være klassificeret henholdsvis som offentlige vandløb og private vandløb. Dette er nødvendigt for, at der kan udarbejdes nye regulativer, der er tidsvarende og lovlige. Samtidig vil det kunne sikres, at kommunen kun vedligeholder vandløb, hvor der er offentlige interesser, samt at sammenlignelige vandløb fremover klassificeres ens.

 

Efter udvalgsmødet den 23. februar 2016 er der sket følgende:

 

Februar-oktober 2016: Syn af vandløb. De 13 vandløb blev synet med hensyn til overholdelse af vandløbsregulativet. Der blev foretaget fotoinspektion af rørlagte strækninger

 

Februar-oktober 2016: Vedligeholdelse af vandløb. Hvis vandløbet ikke overholdt regulativet, blev det vedligeholdt, så det nu overholder vandløbsregulativet mht. skikkelse (dybde/bredde)

 

April 2016: Dialogmøde med lodsejere, der havde gjort indsigelse mod nedklassificeringen, med deltagelse af formandskabet for Miljø- og Teknikudvalget og Teknik & Miljø. På baggrund af dette blev det besluttet, at Teknik & Miljø indgår i dialog med de berørte lodsejerne, således at der ikke er tvivl om vedligeholdelsen og den fremtidige proces.

 

Maj–juni: I forbindelse med planlægning af cykelstiprojektet i Bøgeskov, viste det sig, at den påtænkte nedklassificering af en strækning af Egeskov Bæk ville være i strid med kriteriet om spildevand. Denne strækning skal derfor forblive et offentligt vandløb.

 

August-oktober 2016: Besigtigelse af vandløb sammen med lodsejere samt drøftelse af tilstand af de rørlagte strækninger. Alle de reparationer, som kommunen er forpligtet til udføre, er blevet udbedret.

 

November 2016: Udkast til afgørelse sendt i høring hos de berørte lodsejere.

 

Der er indkommet 6 høringsvar, heraf 5 nye og 1 svar fra en af de lodsejere, som tidligere har indgivet hørringsvar.

 

Høringssvarene vedrører følgende 4 vandløb/vandløbsstrækninger:

·  Tolstrup Mosegrøft

·  Rørledning fra Himmerigshuse til Sønderbygård

·  Gammelmosegrøften

·  Gudsø Bæks øvre del

I bilag 1 kan det ses, hvordan de forskellige høringssvar er håndteret.

Der er ingen af høringssvarene, giver anledning til, at kommunen ikke skal kunne gennemføre nedklassificeringen.

Teknik & Miljø anbefaler dog med baggrund i efterfølgende dialog med lodsejerne, at der skal udføres supplerende undersøgelser i forhold til ledningen fra Himmerigshuse til Sønderbygård, og at nedklassificering af denne udsættes.

Fordeling af udgifter ved offentlige og private vandløb, er beskrevet i bilag 2. Reglerne er forholdsvis komplicerede, og der flere forskellige muligheder for lodsejerne i forhold til, hvordan udgiftsfordelingen kan håndteres.

Der vil på selve mødet være mulighed for at få både økonomi og høringssvar gennemgået nærmere. (Lars Bangsgaard, konsulent på vandløbsområdet kan deltage).

Økonomiske konsekvenser

Hvis det besluttes ikke at nedklassificere, vil dette efter Teknik & Miljøs vurdering betyde et stigende ressourceforbrug og en dermed følgende stigende sagsbehandlingstid på vandløbsområdet. Der må forventes flere klager fra lodsejere og øgede udgifter i forbindelse med vedligeholdelse af vandløb, opmåling og sagsbehandling.

 

Denne udvikling vil kunne undgås, hvis nedklassificeringen gennemføres, og der efterfølgende udarbejdes nye regulativer for de offentlige vandløb.

Vurdering

Teknik & Miljø er af den opfattelse, at nedklassificeringen er lovlig. De beregningsmetoder, der anvendt i forbindelse med opgørelse af tilledning af vand til vandløbene, er i overensstemmelse med gældende praksis. Samme metode er bl.a. blevet anvendt i Kolding Kommune og afprøvet hos SVANA (Styrelsen for Vand og Natur).

 

Teknik & Miljø anbefaler, at nedklassificeringen af de 11 vandløb gennemføres, således at der kan udarbejdes nye tidssvarende regulativer for de offentlige vandløb til gavn for både naturen og de berørte lodsejere.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet, at følgende vandløb nedklassificeres til private vandløb fra 1. marts 2017: 

  1. Digegrøft ved Spang Å
  2. Gammelmosegrøften
  3. Gudsø Bæks øvre del
  4. Kobbelgrøften
  5. Studsdal Bæk (øvre del)
  6. Tilløb til Egum Møllebæk (delstrækning)
  7. Tilløb til Ullerup Bæk
  8. Dræning i Kongsted
  9. Tranekær Bæk
  10. Stoustrup Rørledning
  11. Tolstrup Mosegrøft

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Et flertal i byrådet bestående af A, O, F og Ø stemte for at godkende forslaget. V stemte imod.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Et flertal i Økonomiudvalget bestående af A, O, F og Ø stemte for at indstille forslaget til byrådet. V stemte imod.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Et flertal bestående af Christian Bro, Turan Savas, Søren Peter Jochumsen, Kurt Halling og Cecilie R. Schultz tiltrådte indstillingen, idet det forudsættes, at det sikres, at Hans Sandager får udvidet aktindsigt i sagen

 

Kenny Bruun Olsen stemte imod.

Punkt 4 Samarbejdsaftale mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem pga. brug af respiratorisk udstyr

Sagsresumé

Det Administrative Kontaktforum i Region Syddanmark har d. 21. september 2016 godkendt et bilag til Sundhedsaftalen 2015-18 om samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem på grund af brug af respiratorisk udstyr.

Byrådet skal beslutte om Fredericia Kommune kan godkende samarbejdsaftalen.

Sagsbeskrivelse:

Det Administrative Kontaktforum i Region Syddanmark har d. 21. september 2016 godkendt et bilag til Sundhedsaftalen 2015-18 om samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem på grund af brug af respiratorisk udstyr.

Samarbejdsaftalen beskriver patientgruppen, den formelle ansvarsfordeling mellem sektorerne, konkrete aftalepunkter samt tydeliggør den økonomiske fordeling af udgifter mellem region og kommune.

Der er tale om fælles hjælpeordninger i samarbejdsaftalen, når hjælp i hjemmet til respirationsbehandling og hjælp i hjemmet efter Servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96 samt § 97.1 helt eller delvist kan varetages af de samme personer, og dermed kan tilrettelægges som én ordning til gavn for borgeren og af hensyn til hensigtsmæssig ressourceanvendelse. Der er således ikke tale om en fælles hjælpeordning, hvis borgeren får hjælp til respirationsbehandling i hjemmet om natten og hjælp efter Serviceloven nogle timer i løbet af dagen. Der er tale om en fælles hjælperordning, hvis én person kan løse begge sektorers opgaver.

Samarbejdsaftalen omhandler forløb, hvor et respirationscenter lægefagligt har fastslået, at sygehusvæsenet har behandlingsansvaret for, at en borger overvåges i hjemmet pga. brug af respiratorisk udstyr. Borgerne kan være såvel børn som voksne, og det respiratoriske kan være en isoleret lidelse eller del af et omfattende handicap. Aftalen dækker også borgere på døgninstitution/plejehjem.

Økonomiske konsekvenser

Sundheds- og Ældreministeriet har efter forhandling med Social- og Indenrigsministeriet i bekendtgørelsesform fastsat en fordelingsnøgle, som finder anvendelse, hvis aftalen mellem region og kommunerne i regionen ikke indeholder principper for fordeling af udgifter til fælles hjælpeordninger.

 

Den centrale fordelingsnøgle er fastsat således, at regionen afholder 67 pct. af de samlede udgifter til fælles hjælperordninger, og kommunen afholder 33 pct. af de samlede udgifter. Fordelingsnøglen finder anvendelse fra det tidspunkt, hvor den fælles hjælperordning etableres, indtil det tidspunkt hvor den fælles hjælperordning ophører.

 

I de forløb, hvor én af sektorerne påtager sig arbejdsgiver- og arbejdslederansvaret for ansættelse af enkeltpersoner til overvågning, indføres et administrationsbidrag. Administrationsbidraget fastsættes til kr. 93.000 årligt (2016 niveau) pr. borger med 24-timers overvågning, og det afregnes efter den aftalte fordelingsnøgle på 67/33.

 

I Fredericia Kommune har vi pt.7 borgere med behov for respirations udstyr alle overvåget 24 timer.

 

Hidtil er der lavet aftale om fordeling af udgifterne mellem regionen og Fredericia Kommune for hver enkelt borger. Med den nye aftale og beregningsmodel vil fordelingen af udgifterne altid være 67/33. Den nye beregningsmodel ser ikke ud til at betyde en merudgift for Fredericia Kommune, hvilket har været tilfældet i andre kommuner.

Vurdering

Pleje og Omsorg har haft repræsentanter med i den arbejdsgruppe, der har udarbejdet den nye samarbejdsaftale og vurderer, at der med aftalen er lavet et fornuftigt grundlag for det fremtidige samarbejde, både økonomiske og administrativt.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social og Omsorgsudvalget anbefaler Byrådet at godkende samarbejdsaftalen mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem pga. brug af respiratorisk udstyr.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Anbefales.

Punkt 5 Kommunalisering af Børnehaven 3F

Sagsresumé

Forældrebestyrelsen i Børnehaven 3F og bestyrelsen i Fagforeningen 3F har fremsendt ønske om at den selvejende børnehave 3F opsiger driftsoverenskomsten med Fredericia Kommune for at overgå til at blive børnehave i det kommunale fællesskab.

Sagsbeskrivelse:

 

Der er tre årsager til ønsket om at blive en kommunal daginstitution:

  1. Faldende børnetal, som giver usikkerhed omkring økonomien og ansættelsesforhold for personalet. Som del af Distrikt Ullerup Bæk vil der være større tryghed i ansættelserne og mulighed for en mere stabil normering.
  2. Der er brug for et tæt samarbejde og sparring om den pædagogiske udvikling for at løfte opgaven fagligt og professionelt.
  3. Det er en stor ledelsesopgave for leder og bestyrelsen. Det kræver ofte hurtige beslutninger, som bestyrelsen kan have svært ved at honorere.

Såvel personale som forældrerepræsentanter har været inddraget i processen.

Opsigelsesvarslet er 9 måneder fra den 16.09.16, men kan forkortes, såfremt der er enighed mellem bestyrelsen Børnehaven 3F og Fredericia Kommune om dette.

Der er allerede etableret et godt samarbejde mellem Børnehaven 3F og Ullerup Bæk distriktet om ovenstående forhold.

Diverse ansøgninger og bilag beror på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen i forhold til driftsøkonomien.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at processen kan gennemføres inden for det anførte opsigelsesvarsel.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Skoleudvalget at drøfte Børnehaven 3F´s ønske om at blive kommunal daginstitution, herunder tage beslutning om, hvorvidt overdragelsen til kommunal institution skal finde sted.

 

Indstillingen vedrørende eventuel overdragelse skal videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - Kommunal Underskrift bestyrelsesreferat sept. 16.pdf

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - kommunal officiel indstilling med underskrift sept. 16.pdf

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - Kommunal mailkorrespondance 3F sept. 16.pdf

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget godkender, at Børnehaven 3F overdrages til kommunal institution inden for det anførte opsigelsesvarsel; så hurtigt som muligt.

Punkt 6 Frigivelse af anlægsmidler til budget 2017 for skoler og dagtilbud

Sagsresumé


Børne- og Skoleudvalget har den 8. november godkendt plan for implementering af budget 2017. For at anlægsmidlerne kan bringes i anvendelse skal disse frigives.

Sagsbeskrivelse:

 

Anlægsmidlerne omfatter:

- 1,269 mio. kr. til sikring af bedre legepladser.

Børn og Unge indhenter forslag til sikring af bedre legepladser i distrikterne. Ud fra en samlet vurdering fordeler Børn og Unge puljen.

- 0,5 mio. kr. til bedre fysiske rammer og faciliteter i ungemiljøerne.

Midlerne skal anvendes i samråd med elever, personale/ledelse på de 4 overbygningsafdelinger samt på Frederiksodde Skole. De fem ungemiljøer tildeles hver 100.000,00.

- 5 mio. kr. til renovering af toiletter på skoler og daginstitutioner.

Ejendomsafdelingen foretager p.t. en samlet vurdering af behovet for renovering af toiletter. Den samlede vurdering anvender Børn og Unge til at fordele midlerne efter.

Tre af de 5 mio. kr. fremkommer ved anvendelse af driftsmidler. 2 mio. kr. kommer fra indvendig vedligeholdelse i skoler og dagtilbud. 1 mio. kr. kommer fra genopretningspuljen hos Ejendomsafdelingen.

For alle sager gælder, at Børn og Unge fremlægger overblik over fordelingen af midler i løbet af 2017.

Økonomiske konsekvenser

I henhold til beslutning om implementering af budget 2017, konverteres 2 mio. kr. fra driften til anlægsområdet, således at der samlet er 5 mio. kr. til anlæg af toiletter på skoler og dagtilbud.


  Beløb i mio. kr.

 TB 2017

 Anlægsbevilling

 Frigivelse

Legepladser (XA-40009)


1,269

1,269

Pulje til opgradering af ungemiljøer (XA-40067)

0,500

0,500

Anlægspulje skoletoiletter (XA-40068)


Driftsmidler:

Skole (XG-40343-1)

Institution (XG-40377-3)

Genopretningspuljen (XA-50035)


 

 

 

-1,300

-0,700

 

2,000

 

 

 

1,300

0,700

1,000

5,000

 I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 -2,000

6,769

6,769


Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet anbefales, at:

 

Der gives anlægsbevilling og frigives i alt 6,769 mio. kr. til legepladser, ungemiljøer og toiletter (XA-40009, 40067 og 40068) finansieret som beskrevet.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

 

Økonomiudvalget indstiller frigivelsen af midlerne til Byrådet og præciserer at det er vedligeholdelsesmidler der anvendes fra driften.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget vedtog at følge Børn & Unges indstilling.

Punkt 7 Fredericia Teater - fornyet behandling af egnsteateraftale 2017-2020

Sagsresumé

I forbindelse med fremsendelse af underskrevet egnsteateraftale for 2017-2020 har Slots- og Kulturstyrelsen efterfølgende ønsket at få tilføjet ny tekst i afsnittet omkring lokaler og husleje. Der er alene tale om en oplysende og præciserende tekst i forhold til gældende lovgivning. Dette giver ikke anledning til nogen bemærkninger og ændrer i øvrigt ikke noget indholdsmæssigt eller økonomisk i forhold til den tidligere godkendte aftale. Sagen afgøres i byrådet.

Sagsbeskrivelse:

Byrådet behandlede og godkendte på møde 5. december 2016 egnsteateraftale 2017-2020 mellem Fredericia Teater og Fredericia Kommune.

Det oprindelige aftaleudkast er udarbejdet i skabelon fra Slots- og Kulturstyrelsen og var oprindeligt forhåndsgodkendt af styrelsen. Som beskrevet i oprindelig sag, bad Slots- og Kulturstyrelsen om dokumentation for, at Fredericia Teaters samlede huslejeudgifter ikke overstiger 15 % af det samlede offentlige driftstilskud fra Fredericia Kommune.

Denne dokumentation er fremsendt og der har været en efterfølgende dialog med Slots- og Kulturstyrelsen omkring huslejeudgifter.

I forbindelse med, at den underskrevne aftale efter byrådets godkendelse er fremsendt til Slots- og Kulturstyrelsen, har styrelsen stillet krav om, at der i aftalens afsnit om lokaler og husleje tilføjes følgende tekst:

”Fredericia Teaters lejeudgifter til eksterne lejemål udgør ved aftalens indgåelse ca. 930.000 kr., svarende til 7 % af teatrets samlede offentlige driftstilskud.

Fredericia Teaters samlede udgifter til husleje (herunder lejemålet for teatrets hjemsted i Prinsessegade samt øvrige eksterne lejemål som kunstnerlejligheder, lagerlokaler, værksteder m.v.) må maksimum udgøre 15 % af det samlede offentlige driftstilskud til teatret”

Økonomi & Personale har været i dialog med Slots- og Kulturstyrelsen omkring teksttilføjelserne, som primært er af oplysende og præciserende karakter i forhold til gældende lovgivning på området. Det er en betingelse fra styrelsens side, at teksten tilføjes, for at kommunen kan opnå refusion af driftstilskuddet til Fredericia Teater.

Slots- og Kulturstyrelsen har herudover ikke yderligere forbehold omkring aftalen og Fredericia Teater har godkendt de ønskede ændringer og underskrevet ny aftale

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

De tilføjede afsnit vurderes ikke at have betydning for aftalens indhold, der er alene tale om indhold af oplysende og præciserende karakter i forhold til gældende lovregler omkring egnsteater.

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller

 

  1. at den tilrettede egnsteateraftale for 2017-2020 godkendes

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Punkt 8 Betalingsparkering på taget ved Fredericia Jobcenter i Danmarksstræde

Sagsresumé

I forbindelse med renoveringen og udbygningen af den bygning, der rummede det gamle Føtex, hvor bl.a. Jobcentret nu har til huse, er der fortsat en parkeringsplads på toppen af en del af bygningen. Parkeringspladsen har adgang fra Danmarksstræde.

 

Teknik & Miljø anbefaler, at der indføres betalingsparkering på pladsen, og at der etableres signalregulering for at undgå farlige situationer ved op- og nedkørsel ad rampen.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har indgået en lejeaftale med ejeren af den bygning, der tidligere rummede det gamle Føtex og nu rummer bl.a. kommunens jobcenter. Lejeaftalen indebærer, at kommunen råder over en p-plads med i alt 27 pladser på taget af dele af bygningen.

For at regulere trafikken ad rampen til/fra pladsen er det nødvendigt med signalregulering, da to biler ikke kan passere hinanden på rampen. Der har tidligere været signalregulering, men denne blev taget ned i forbindelse med renoveringen af bygningen.

For at sikre p-pladser til besøgende i Jobcenteret og til kunder i gågaderne kan der indføres betalingsparkering på pladsen. Taksten vil være den samme som på de øvrige betalingsparkeringspladser i midtbyen.

Teknik & Miljø har vurderet nærmere på denne mulighed og har i den forbindelse indhentet tilbud på levering af signalanlæg og betalingsautomat:

-  Signalanlæg til styring af kørslen på rampen:

o  Anlægspris:   85.000 kr.

o  Årlig drift:  10-15.000 kr.

 

-  Betalingsautomat:

o  Anlægspris:   118.450 kr.

o  Årlig drift:  5.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til anlæg og den fremtidige drift kan finansieres ved indtægterne fra betalingsparkeringen. Dette kan derfor ses som 0-sag for kommunen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at betaling for parkering på pladsen vil give den nødvendige udskiftning på pladsen og dermed forbedre parkeringsforholdene samt de trafikale forhold i området.


Alternativt til betaling på pladsen kunne der indføres tidsbegrænset parkering. Dette vil også give udskiftning på pladsen, men Teknik & Miljø vurderer, at der er behov for længere parkering, end det er muligt ved en tidsbegrænsning på de sædvanlige 2 timer, som benyttes på en række af kommunens øvrige parkeringspladser i Midtbyen.

 

Teknik & Miljø anbefaler på den baggrund en løsning med betalingsparkering på pladsen.

 

Teknik & Miljø vurderer under alle omstændigheder, at det er nødvendigt at etablere signalregulering for at undgå farlige situationer ved op- og nedkørsel ad rampen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor økonomiudvalget og byrådet,

 

  1. at der opsættes signalregulering til rampen

 

  1. at der indføres betalingsparkering på pladsen

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 9 Forslag om medarbejdere som mentor / coach

Sagsresumé

Dansk Folkepartis Byrådsgruppe stiller forslag om, at medarbejdere der dels er:

 

Mentorer / Coach

Sidder i det Rehabiliterende Team

Ikke kan sidde og træffe afgørelser i Fleksjobudvalget eller Pensionsudvalget.

 

Dans folkepartis byrådsgruppe finder ikke, at borgerens retssikkerhed tilgodeses, når medarbejdere har flere forskellige funktioner i forhold til borgerens sag.

 

Forslaget uddybes yderligere på Byrådsmødet

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at byrådet drøfter sagen.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

 

Byrådet drøftede sagen, og indstiller til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget at behandle forslaget på et udvalgsmøde.  

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Udvalget drøftede sagen og afventer yderligere forslag fra DF.ønsker en nærmere redegørelse for brugen af mentorer på et kommende udvalgsmøde. Herunder oplæg til stillingtagen til DF’s spørgsmål,.

Punkt 10 Forslag om afklaring af forsørgelsesgrundlag

Sagsresumé

I forbindelse med finansloven blev der afsat midler i satspuljen for Arbejdsmarkedet til, at vende bunken med borgere der er syge og på langvarig kontanthjælpsydelse eller helt uden forsørgelse.

 

Dansk Folkepartis Byrådsgruppe stiller forslag om;

At borgere der er for syge til, at arbejde og som gennem flere år har været deltagere i forskellige afklarende foranstaltninger, får afklaret deres fremtidige forsørgelsesgrundlag i form af fleksjob eller førtidspension.

 

Forslaget uddybes yderligere på Byrådsmødet

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at byrådet drøfter sagen.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Byrådet drøftede sagen, og indstiller til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget at behandle forslaget på et udvalgsmøde.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Forslaget behandletForslaget drøftet og konklusionen blev er at der kommer et nyt forslag fra DF til behandling på et kommende møde i Arbejdsmarkedsudvalget.

 

Forslaget skal ses og behandles i sammenhæng med udmøntning af satspuljemidlerne.

 

Samtidigt Udvalget efterlyser udvalget værktøjer til at nedsætte sagsbehandlingstiden.

Punkt 11 Beslutningsforslag om at fastslå, at Fredericia ikke ønsker en tredje Lillebæltsbro

Sagsresumé

SF er bekymret over, at der i udkastet til ny kommuneplan under fællesdelen står, at vi i Trekantområdet vil arbejde for en ”Ny parallelforbindelse over Lillebælt”.

 

I SF er vi stærkt imod et sådant scenarie, og vi vil bestemt ikke ”arbejde for” denne udvidelse, der vil medføre endnu mere trafikstøj i Erritsø – Snoghøj, som i forvejen er belastet af støj. Vi håber, at det øvrige byråd er enige med os i denne bekymring, og vi finder derfor, at det er vigtigt, at byrådet tydeligt tilkendegiver, at vi ikke ser denne forbindelse som en mulighed.

 

SFs bekymring grunder sig ligeledes på, at der p.t. er høring angående VVM for ny bane på tværs af Vejle Fjord. Der er i Vejle stærk modstand mod denne bane – og vi ønsker at tilkendegive, at en bro over Lillebælt ikke er en alternativ løsning, hvis nogen skulle få den tanke.

Endvidere bygger vores bekymring på, at Fredericias daværende borgmester i et åbent brev til Transportministeren, Folketingets Transportudvalg samt Folketingets Finansudvalg den 4/10 2013 sammen med den daværende regionsrådsformand og en række borgmestre i Region Syddanmark skrev under på følgende formulering:

 

”Dernæst er der den nærliggende mulighed at kombinere en baneforbindelse med en ekstra vejforbindelse over Lillebælt. Det er en fremtidssikret løsning. Vejdirektoratet har allerede konkluderet, at ekstra kapacitet over Lillebælt vil være nødvendig inden for en ca. 20 års periode, og undersøgelser af alternativer til at imødegå denne situation indgår i de igangværende strategiske undersøgelser. Det kan nævnes, at alle 22 kommuner i Region Syddanmark, tillige med Region Syddanmark, er enige i at pege på en parallelforbindelse, som den eneste relevante løsning på de kapacitetsproblemer, der vil opstå ved Lillebælt.

 

Endelig indebærer en videreførelse af den nye Vestfyns bane med en ny Lillebæltsforbindelse fordele for langt flere rejsende end en bro over Vejle Fjord.”

 

Denne formulering er vi i SF slet ikke enige i, en ny Lillebæltsbro er ikke en løsning, vi på nogen måde støtter – derfor opfordringen til at vedtage en udtalelse om, at Fredericia byråd ikke støtter en tredje Lillebæltsbro.

 

Marianne Thomsen, SF

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at byrådet drøfter sagen.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Byrådet drøftede sagen, og indstiller til By- og Planudvalget at drøfte forslaget på et udvalgsmøde. Miljø- og Teknikudvalget kan tage sagen op til drøftelse.

 

Punkt 12 Opkøb af ejendom i DanmarkC (Lukket)