Demokrati- og Borgerudvalget - 04-04-2016

Referat
Dato:
Mandag, 4 april, 2016 - 16:45
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 7 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller dagsorden til godkendelse.


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Godkendt.


Punkt 8 Status

Sagsbeskrivelse

Status fra:

  1. Formanden
  2. Udvalgsmedlemmerne
  3. Administrationen

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Demokrati- og Borgerudvalget tager status til efterretning.


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Taget til efterretning.


Punkt 9 Borgerdialog

Sagsbeskrivelse

Demokrati- og Borgerudvalget skal ifølge kommissoriet udvikle anbefalinger til en inkluderende borgerdialog.


Borgere i Fredericia Kommune opfordres til at kontakte udvalget under dette punkt fra kl. 17.00-18.00. Dette kan ske via facebook, facetime eller tlf. 53338507.


Udvalget har ansvar for at udvikle og afprøve nye former for dialog, samspil og lokal medindflydelse. Udvalget har ansvar for at facilitere byrådets borgerdialogmøde, der afvikles to gange årligt. Næste gang d. 23/5.


Følgende spørgsmål ønsker udvalget borgernes kommentarer på:


-  Hvad er den gode borgerdialog?

-  Idéer og inputs til afvikling af byrådets borgerdialogmøde?

-  Hvilke emner/temaer skal behandles på byrådets borgerdialogmøde?


Borgernes kommentarer drøftes af udvalget med henblik på at kvalificere udvalgets arbejde.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at udvalget drøfter borgernes kommentarer.


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Drøftet.


Punkt 10 Forberedelse af byrådets borgerdialogmøde d. 23/5

Sagsbeskrivelse

Demokrati- og Borgerudvalget skal ifølge kommissoriet ansvaret for at forberede og facilitere byrådets borgerdialogmøder. Udvalget drøfter borgernes input, som indkommet under punkt 9.


Udvalget drøfter det kommende møde d. 23.05 2016.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at udvalget drøfter byrådets borgerdialogmøde d. 23.05 2016.


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Drøftet. Der udarbejdes et oplæg på baggrund af drøftelsen.  


Punkt 11 Byrådets spørgetid

Sagsbeskrivelse

Demokrati- og Borgerudvalget skal ifølge kommissoriet drøfte mulighederne for at forny byrådets spørgetid.


I dag har alle borgere mulighed for at få besvaret spørgsmål mundtligt på et byrådsmøde. Det kræver, at borgerne ti dage før mødet skriftligt indsender deres spørgsmål. Administrationen udarbejder svar på spørgsmålene, og den relevante udvalgsformand læser svaret op.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at udvalget drøfter muligheder for at forny byrådets spørgetid.


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Drøftet. Der udarbejdes et beslutningsoplæg til byrådsmødet d. 23.05 2016.


Der indkaldes til et ekstraordinært udvalgsmøde, hvor udvalget kan beslutte anbefalinger til byrådet vedr. en ny form spørgetid.


Punkt 12 Udvikling af nye former for høringer

Sagsbeskrivelse

Demokrati- og Borgerudvalget skal ifølge kommissoriet udvikle nye former for høringer, eksempelvis i relation til budgettet.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at udvalget drøfter nye former for høringer.


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Drøftet.


Udvalget anbefaler, at MED-systemet gentænker deres rolle i høringsprocesser, herunder i forbindelse med budget 2017.  


Der skal gøres meres for at kommunikere om høringsmuligheder til kommunens borgere i forbindelse med budget 2017.


Udvalget evaluerer efter budgetforliget høringsprocessen i forbindelse med budget 2017, samt tager en generelt drøftelse af helt nye former for høringer.


Punkt 13 Borgerdialogforum

Sagsbeskrivelse

Demokrati- og Borgerudvalget skal ifølge kommissoriet arbejde med at udvikle ideen om et borgerdialogforum.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at udvalget drøfter mulighederne for etableringen af et borgerdialogforum.


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Drøftet.


Punkt 14 Projekt Deleby

Sagsbeskrivelse


SF i Fredericia Byråd har stillet følgende forslag:


Projekt Deleby

Middelfart, Lejre og Nyborg gør det. De deler. De er med i ”Projekt Delekommune” under projektledelse af Dansk Arkitektur Center og Realdania samt Erhvervsstyrelsens Grøn Omstillingsfond, og der er endnu plads til flere deltagere - meget gerne jyske kommuner, og er der noget, jyder kan, så er det at se det fornuftige ved at dele, bytte og derigennem skabe (mer)værdi og vækst.


Kort fortalt er projektets ide, at kommuner, virksomheder og ildsjæle sammen skal ”udvikle nye deleøkonomiske koncepter og forretningsmodeller” inden for områder som fællesaktiviteter, transport, affald, redskaber, faciliteter og byrum.


Ud over de nævnte kommuner er der også dialog med en række virksomheder og interesseorganisationer om deltagelse i projekterne - bl.a. Uber, BL -Danmarks Almene Boliger, Danmarks Idrætsforbund og DGI. Projektet binder kommuner, virksomheder, interesseorganisationer og ikke mindst borgere sammen om den fælles opgave at dele og samskabe til gavn for fællesskabet så vel som for den enkelte borger. Et enkelt lille eksempel på en deletanke er fra Lejre, hvor der nu er frugtlunde og nyttehaver, hvor der før var kommunale græsplæner. Hos os kan man måske sige, at vi allerede har deletanken med i samarbejdet med Middelfart om hjælpemidler - hvilket ikke er set andre steder i landet.


Målet med projektet er også at skabe ressourceoptimering, grønne arbejdspladser og at engagere kommunen, borgere og virksomheder bredt i bæredygtig vækst. Fredericias strategi for bæredygtighed rummer mål, der i høj grad ligner disse - og det ligger derfor lige for at melde sig ind i dette fællesskab og få del i og bidrage til den synergi, det skaber.

Gennem medlemskab af Projekt Deleby forpligter man sig til at identificere og arbejde med projekter inden for de nævnte områder - meget gerne med fokus på, at andre kommuner kan deltage og være med i videndeling om projekterne. Emneområderne ligger som nævnt tæt op af dem, vi har identificeret som indsatsområder i såvel Vision 2020 som i Bæredygtighedsstrategien, og det vil være et incitament for interesserede borgere ’udefra’ at slå sig ned i en kommune, der på denne nyskabende måde arbejder med samskabelse mellem kommune, borgere og virksomheder m.fl.


Deltagelse i projektet koster et indmeldelsesgebyr (engangsbeløb) på 150.000 kr og en forpligtelse ti lat arbejde med delprojekter af forskellig art (som vi selv definerer), at være igangsættende og understøttende samt sørge for videndeling med andre af projektets deltagere (op til 200 timer/år) og falder godt i tråd med arbejdet i Grønt Sekretariat i øvrigt.

SF foreslår på denne baggrund, at Fredericia kommune bliver deltager i Projekt Deleby, og at Miljø og Teknik tager opgaven ind under rammerne af f.eks. Bæredygtighedsstrategien.

Marianne Thomsen, SF


Fra projektbeskrivelsen, udarbejdet af Dansk Arkitektur Center (DAC), indsættes nedenstående om formål og målgruppe, ligesom projektbeskrivelsen i sin helhed vedhæftes som bilag:


 The Danish Architecture Centre (DAC) is Denmark’s national centre for the development and dissemination of knowledge about architecture, building and urban development. The DAC’s core funding is provided by a public-private partnership between Realdania and the Danish government. The government is represented by: the Danish Ministry for Business and Growth, the Danish Ministry of Culture, the Danish Ministry of the Environment, and the Danish Ministry of Climate, Energy and Building

 


 

Deleby

Introduktion

Deleøkonomien er i gang med at indtage verden. Byer som New York, Amsterdam og Seoul har allerede udarbejdet deleøkonomiske strategier og etableret partnerskaber med virksomheder, foreninger og borgergrupper.


Sidste år var 40% af alle amerikanere direkte involveret i deleøkonomi. Det tilsvarende tal for os danskere kun 3%, og bl.a. derfor er der fra politisk og erhvervsmæssig side fokus på at udbrede deleøkonomiske modeller som et redskab til at skabe vækst og nye bæredygtige og kvalitative samfundsløsninger.


Deleøkonomien rummer potentialet til at skabe nye omkostningseffektive og vækstgenerende løsninger på udfordringer som ressourcehåndtering, mobilitet og velfærd, men det kræver at vi formår at udvikle nye og bæredygtige deleøkonomisk baserede forretningsmodeller. Og så kræver det, at der skabes nye alliancer og ny udveksling mellem kommuner, selskaber og virksomheder på den ene side og almindelige borgere, ildsjæle og iværksættere på den anden.

 

Deleby vil være det første samlede danske initiativ, der systematisk vil udbrede viden om deleøkonomi til danske byer og skabe rammerne om at udvikle konkrete nye eksempelprojekter for lokalt forankrede men nationalt skalerbare deleøkonomiske koncepter og forretningsmodeller. Deleby vil gøre dette indenfor rammerne af en åben, national brainstorm, der engagerer danskerne bredt i at dele mere og i at forløse potentialerne for at skabe bæredygtig vækst og nye kvaliteter i byerne.

 

Formål

Dansk Arkitektur Center (DAC) søsætter i efteråret 2015 projektet ’Deleby’, som skal fremme udbredelsen af deleøkonomiske forretningsmodeller og delekoncepter i bredere forstand med afsæt i en række udvalgte ’delebyer’. Målet er i et nationalt perspektiv at understøtte øget ressourceeffektivisering, flere miljøvenlige løsninger, samt skabelsen af nye grønne arbejdspladser.


Dette gøres ved at:

· Udvikle konkrete deleøkonomiske eksempelprojekter i med afsæt i de udvalgte delebyer, som belyser potentialet i deleøkonomiske forretningsmodeller og som kan skaleres nationalt og evt. internationalt.

· Fremme innovative partnerskaber og udvikling af konkrete nye deleøkonomiske forretningsmodeller mellem kommuner, virksomheder, foreningsliv og organisationer, som også leder til flere grønne arbejdspladser.


· Udbrede viden om deleøkonomiens muligheder og delekoncepter i bred forstand for at fremme bykvaliteter, optimere ressourceforbrug, fremme grøn mobilitet, styrke resiliens og fremme fællesskabsdannelse og tryghed.


· Engagere danskerne bredt i at dele uudnyttede ressourcer hinanden og med lokalsamfundet og dermed bidrage til at skabe lokale kvaliteter og udvikling.


Indstillinger

Byrådet drøfter


Beslutning i Byrådet den 01-02-2016

Der blev på mødet fremsat følgende ændringsforslag fra Socialistisk Folkeparti:


SF foreslår, at byrådet beder Miljø- og Teknikudvalget samt Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget i fællesskab om at undersøge, om der kan etableres et grundlag for at deltage i ’Projekt Deleby’ i regi af Dansk Arkitektur Center og Real Dania.


Kort fortalt er projektets ide, at kommuner, virksomheder og ildsjæle skal ”udvikle nye deleøkonomiske koncepter og forretningsmodeller” inden for områder som fællesaktiviteter såsom eksempelvis deling af redskaber, faciliteter og byrum. Middelfart kommune har meldt sig som deltager i projektet, og adspurgt om de kan se muligheder for deleprojekter de to kommuner imellem, peger den projektansvarlige på, at der kunne være et potentiale i at ’dele’ maskinpark mellem de to kommuner. Ligeledes mener han, at der kan tænkes at være et potentiale i at dele nye digitaliseringsløsninger og i at dele ’vidensressourcer’. Mange flere områder kan formentlig deles - det vil vi lade være op til folk med ’fingeren på pulsen’ om at udvikle. Væsentligt her er at pege på, at det for kommunen vil være interessant at opnå en økonomisk gevinst gennem deleprojekter - midler, der kan anvendes på borgernær service i stedet.


Projektet understøtter gennemførelse af pilotprojekter og giver mediedækning af de initiativer (branding), der opstår af projektet. Ligeledes er der sparring og facilitering af udviklingsprocesserne til de deltagende parter - ligesom projektet driver en database med opsamling af alle projekter, så man kan ’dele’ og plukke det, man kan se muligheder i.


Byrådet sender sagen med ændringsforslaget til behandling i hhv. Miljø- og Teknikudvalget og Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 23-02-2016

Sagen blev drøftet. Et flertal bestående af Christian Bro, Lasse Strüwing Hansen, Kenny Bruun Olsen og Cecilie R. Schultz anbefaler, at sagen oversendes til behandling i Demokrati- og Borgerudvalget.


Kurt Halling stemte på det foreliggende grundlag imod forslaget om deltagelse i delebyprojektet, idet det ikke fremgår klart af sagsbeskrivelsen, hvad projektet går ud på.


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 24-02-2016

Arbejdsmarkedsudvalget har drøftet sagen og anbefaler at eventuelle projekter som iværksættes konkret skal vurderes i forhold til deres konsekvenser for ordinær beskæftigelse.


Derudover anbefaler et flertal bestående af Turan Savas, Marianne Thomsen, Pernelle Jensen og Steen Wrist Ørtz, at sagen oversendes til behandling i Demokrati- og Borgerudvalget.


Kurt Halling stemte på det foreliggende grundlag imod forslaget om deltagelse i delebyprojektet, idet det ikke fremgår klart af sagsbeskrivelsen, hvad projektet går ud på.

Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Udvalget konstaterer, at det ikke længere er muligt at blive medlem af Projekt Deleby organisationen.


Udvalget tager emnet ’deleøkonomi’ op til en senere drøftelse.


Punkt 15 Kommunikationsplan

Sagsbeskrivelse

Demokrati- og Borgerudvalget skal ifølge kommissoriet udarbejde en kommunikationsplan for udvalgets arbejde.


Mere information kommer på formødet.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at kommunikationsplanen drøftes.


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Godkendt. Der skal udarbejdes et nyhedsbrev til alle landsbyråd efter hvert udvalgsmøde.


Punkt 16 Arbejdsplan

Sagsbeskrivelse

Demokrati- og Borgerudvalget skal behandle udkast til årshjul for indeværende år.


Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 04-04-2016

Godkendt.


Punkt 17 Eventuelt

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller