Folkeoplysningsrådet - 04-02-2015

Referat
Dato:
Onsdag, 4 februar, 2015 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 6 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse

Godkendelse af dagsorden.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at dagsordnen godkendes.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 04-02-2015

Godkendt.


Punkt 7 FDF Vejlby - ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til større renovering

Sagsbeskrivelse

FDF Fredericia Vejlby har i flere år arbejdet på, at få en ny spejderhytte til erstatning for en del af deres nuværende spejderhytte (pavillon), der er i så dårlig stand, at den ikke kan bruges meget længere.


FDF Fredericia Vejlby har fået tilbudt en pavillon af ADP, men pavillonen er ikke godt nok isoleret til en permanent opsætning. Foreningen har derfor arbejdet med flere forskellige løsninger. Der er indhentet tilbud fra to forskellige firmaer, og derfor er der to priser, der hvor tilbuddene er væsentligt forskellige. Foreningen søger om støtte til en af disse løsninger. Ansøgningen er vedlagt som bilag 1.


Løsning A

ADPs pavillon i nuværende stand, der forventes kun tilladelse til opstilling i tre år til denne løsning. Opsætning m.v. for denne løsning vil koste ca. 240.000 kr.


Løsning B

Renovering af ADPs pavillon, så den lever op til kravene til en permanent bebyggelse. Denne løsning vil koste 360.000 kr. / 465.000 kr.


I begge tilfælde vil den nye pavillon medføre væsentlige energibesparelser for foreningen og for kommunen, i form af en mindre udgift til lokaletilskud. I løsning A og B installeres der desuden en varmepumpe. Den nuværende pavillon opvarmes kun af el-radiatorer.


Tillæg til løsning B – ny facadebeklædning og ekstra isolering

Ekstra tilbud fra det ene firma for at øge isoleringen og gøre facaden vedligeholdelsesfri. Denne renovering vil koste ca. 115.000 kr. yderligere.


Løsning C

Opførelse af ny spejderhytte på grunden, med betonfundament. Løsningen vil koste ca. 1.140.000 / 1.270.000 kr.


Løsning D

Opførelse af ny spejderhytte på grunden, uden betonfundament. Løsningen vil koste ca. 1.002.000 kr.


Foreningen anser løsning C for den bedste, men mener, at det er for dyrt i forhold til antallet af medlemmer og klubbens driftsøkonomiske formåen.


Udgifterne til løsning A-D for de to forskellige firmaer fremgår af bilagene 2 og 3. Dertil kommer kommentarer til forskellene i de to tilbud i bilag 4.


Der er vedlagt en oversigt over ADP pavillonen i bilag 5 og 6.


Tilbuddene fra de to firmaer ligger på sagen.

 

FDF Fredericia Vejlby

FDF Fredericia Vejlby har en spejderhytte på Bøgeskovvej 37 E, 7000 Fredericia. Grunden er kommunal.


FDF Fredericia Vejby har pt. 46 aktive medlemmer, hvoraf 27 er under 25 år. Dertil kommer 9 i bestyrelsen og 8 ledere (heraf er 3 også i bestyrelsen). Der er derfor kun 5 medlemmer over 25 år, der ikke er ledere eller i bestyrelsen, hvilket svarer til at 11 % er over 25 år.


FDF Fredericia Vejlby havde i 2013 et overskud på 17.869 kr. og en egenkapital/værdier for 307.050 kr., se bilag 7.


Udover FDF Vejlbys medlemmer bruger den nærliggende kommunale børnehave også spejderhytten, hvilket er til glæde for institutionens børn og voksne. TGI Bueskydning bruger også spejderhytten.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Det er Kultur, Idræt & Turismes og Facility Managements vurdering, at FDF Fredericia Vejlbys spejderhytte er nedslidt og i meget dårlig stand.


Kultur, Idræt & Turisme vurderer samtidig, at der bør arbejdes efter en permanent løsning med færrest mulige omkostninger for foreningen, dens størrelse og økonomiske formåen taget i betragtning. I den sammenhæng er det positivt, at der også er andre brugere af faciliteten.


Uanset hvilken løsning der vælges, vil der være en besparelse i det almindelige lokaletilskud til foreningen, fordi foreningens el- og varmeregning vil blive væsentligt mindre. Foreningen forventer selv en besparelse på mellem 15-20.000 kr. pr. år, hvilket ved 65 % i lokaletilskud svarer til 9.750-13.000 kr. pr. år.


Uanset hvilken løsning der vælges, skal der efterfølgende søges byggetilladelse. Her er løsning A den mest risikable, selvom den er langt den letteste og mest rentable for foreningen. Der vil formentligt gives en midlertidig tilladelse på maksimalt 3 år.


Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at løsning B er den bedste og alt taget i betragtning også den billigste. Den er permanent og giver mulighed for at give tilskud af puljen til ekstraordinære lokaletilskud.


Vælges løsning B, vil de samlede udgifter til den billigste løsning være på ca. 360.000 kr. Der er tradition for at yde 65 % af udgifterne, hvilket svarer til 234.000 kr. Foreningen vil selv skulle finansiere de resterende 35 %, svarende til 126.000 kr. Tilskuddet kan dog være mindre eller større.


Tilskuddet kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud i forventning om, at uforbrugte midler fra 2014 overføres via spar/lån. Restbeløbet fra 2014 er ca. 520.000 kr.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at:


  1. FDF Fredericia Vejlby bevilges et tilskud på op til 234.000 kr. til nedrivning af den gamle spejderhytte og opsætning af en permanent pavillon, under forudsætning af, at der gives byggetilladelse til projektet.
  2. Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud, i forventning om, at der overføres 520.000 kr. i spar/lån fra 2014. 

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 04-02-2015

Folkeoplysningsrådet indstiller, at løsning B vælges, og at Kultur, Idræt & Turismes indstilling i øvrigt godkendes.


Punkt 8 Gennemgang af gennemført tilsynsbesøg på Gasværksgrunden

Sagsbeskrivelse

Det gennemførte tilsynsbesøg på Gasværksgrunden gennemgås kort på mødet af de rådsmedlemmer, der har deltaget i besøget.


Gasværksgrunden onsdag d. 3.12.2014 – Leif Urhøj, Jette Rosenfeldt, Niels Middelbo, Jan M. Jørgensen og Gert D. Jørgensen fra Folkeoplysningsrådet deltog sammen med Birgitte L. Jakobsen fra Kultur, Idræt & Turisme.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at de rådsmedlemmer, der har foretaget tilsynsbesøget, orienterer rådet.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 04-02-2015

Orientering foretaget.


Punkt 9 Vedligeholdelsesplan for fritidsfaciliteter under spejderne 2015

Sagsbeskrivelse

I 2014 blev der udarbejdet en vedligeholdelsesplan for idrætsfaciliteterne i kommunen. Vedligeholdelsesplanen blev udarbejdet for de fire selvejende haller og for de idrætsforeninger, der har egne lokaler eller lejer sig ind hos selvejende institutioner. Idrætsfaciliteterne blev gennemgået af Ejendomscenteret med primær fokus på faciliteternes klimaskærm.


Efterfølgende blev der lavet beregninger på de vedligeholdelsesudgifter, der kan forventes over de næste 10 år. I forlængelse af dette blev der afsat et årligt rådighedsbeløb på 1,1 mio. kr.

 

I arbejdet med vedligeholdelsesplanen indgik også, at den skulle udvides til at også at rumme en vedligeholdelsesplan for alle fritidsanlæg, herunder spejdernes fritidsfaciliteter.


En vedligeholdelsesplan for spejdernes fritidsfaciliteter skal indeholde en analyse af og oversigt overvedligeholdelsesbehov på de 11 eksisterende anlæg. Det sker på samme niveau, som ved idrætsfaciliteterne. Ejendomscentret har givet tilbud på cirka 25.000 kr. for arbejdet.


I forbindelse med en kommende ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til en spejdergruppe til en større renovering, er behovet for en vedligeholdelsesplan på spejderområdet blevet mere presserende.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at det er vigtigt, at få lavet en vedligeholdelsesplan for spejdernes fritidsfaciliteter. Den vil være med til at synliggøre de samlede idræts- og fritidsmæssige udfordringer i de forskellige lokalområder og dermed være grundlag for at kunne udvikle løsninger, der tilgodeser begge områder og skabe en bedre udnyttelse af faciliteterne.  


Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at der skal afsættes en ramme på 30.000 kr. til udarbejdelsen af vedligeholdelsesplanen. Beløbet kan finansieres af midler på lokaletilskudskontoen.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at


  • Der udarbejdes en vedligeholdelsesplan for fritidsfaciliteterne under spejderne.
  • Der afsættes 30.000 kr. til formålet, finansieret af midler på lokaletilskudsområdet.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 04-02-2015

Sagen udsættes med henblik på en tilbagemelding fra Børne- og Ungdomskorpsenes Samråd i Fredericia.


Punkt 10 Revision af Fredericia Ordningen (2)

Sagsbeskrivelse

Ifølge Folkeoplysningsloven skal alle kommuner give tilskud til frivillige folkeoplysende foreninger og deres aktiviteter for børn og unge. Hvordan og hvor meget tilskud kommunen giver, er op til den enkelte kommune.


Udover dette tilskud skal kommunerne også give lokaletilskud til de frivillige folkeoplysende foreninger, der har egne eller lejede lokaler. Der er en række krav til lokaletilskud, og det skal minimum være på 65 % af foreningernes driftsudgifter til lokalerne. Der er tale om to uafhængige tilskudsformer.


Fredericia Ordningen

I Fredericia Kommune gives tilskuddet til de frivillige folkeoplysende foreninger via Fredericia Ordningen. Tilskuddet gives inden for tre områder:

  1. SIF-foreninger. Dvs. idrætsforeninger der er medlem af Samvirkende Idrætsklubber i Fredericia (SIF).
  2. BUS-foreninger. Dvs. Børne- og ungdomskorpsene (spejdere), der er medlem af Børne- og Ungdomskorpsenes Samråd i Fredericia (BUS).
  3. Andre godkendte frivillige folkeoplysende foreninger. De er uden samråd og herunder findes musiske foreninger, etniske foreninger, rollespilsforeninger, kulturforeninger, idrætsforeninger uden for SIF og flere andre foreninger.

De seneste mange år, har der været en sum penge til hvert område. Beløbet er ikke blevet reguleret, hvis der er kommet flere eller færre foreninger inden for området. Det betyder, at der i dag er væsentlig forskel på, hvad de enkelte foreninger får i tilskud, alt efter hvilket område de tilhører.


Tilskud / Område

SIF

BUS

Andre godkendte frivillige

foreninger

Antal foreninger

Ca. 70

Ca. 12

Ca. 40

Foreningstilskud

Under 300 medlemmer = 4.876 kr. pr. år

Over 300 medlemmer =

9.752 kr. pr. år

6.166 kr. pr. år uanset antallet af medlemmer

4.000 kr. pr. år uanset antallet af medlemmer.

(er blevet mindre, fordi der er kommet en del nye foreninger)

Medlemstilskud

Under 21 år = 12,70 kr. pr. md.

21-25 år = 3,05 kr. pr. md.

Under 25 år = 33,99 kr. pr. md.

Under 25 år = 11 kr. pr. md.

Ungdomstimetilskud

(til timer i

idrætshaller)

31,5 kr. pr. time for hold med 50 % eller mere under 25 år.

Ingen

Ingen

Svømmetimetilskud

(til timer i

svømmehaller)

Pr. 25 m bane og afhængig af antallet af medlemmer under 25 år.

Ingen

Ingen

Kursustilskud

(kun til kurser i DK og til kurser for ledere/trænere for børne- og ungdomshold)

Variabelt – svinger fra 0 kr. for ikke ansøgt til ca. 160.000 kr. til den forening, der har haft flest trænere/ledere på kurser.

Variabelt – 100 % i 2012

Op til 500 kr. pr. cpr. Nr.

Samlet tilskud i 2013

2.786.000 kr.

373.000 kr.

128.000 kr.


For flerstrengede foreninger under SIF er det desuden sådan, at det kun er hovedforeningen der modtager foreningstilskuddet. Mange af de flerstrengede foreningers afdelinger fungerer selvstændigt, og for dem kan det være en økonomisk ulempe at være medlem af hovedforeningen.


Økonomiske konsekvenser

En ny Fredericia Ordning kan holdes inden for den givne økonomiske ramme til den nuværende Fredericia Ordning, hvis det ønskes. I dette tilfælde vil der være tale om en anden måde at fordele tilskuddet på.


Vurdering

Kultur, Idræt & Turisme vurderer, at Fredericia Ordningen som den fungerer på nuværende tidspunkt er uhensigtsmæssig, i det der er tale om en forskelsbehandling af foreningerne, der ikke har været tilsigtet.


I forhold til en ny Fredericia Ordning vurderer Kultur, Idræt & Turisme, at følgende er væsentligt:

  • Opfylde lovens krav til en tilskudsordning
  • Være gennemsigtig
  • Være let at administrere for foreninger og for Kultur, Idræt & Turisme
  • Kunne søges og administreres digitalt
  • Give lige støtte til foreninger – eller ud fra bevidste valgt støtte nogle mere end andre
  • Støtte på den bedste måde – centralt at vælge hvad der skal støttes og herefter hvordan

Uanset hvilken Fredericia Ordning der i sidste ende vælges og godkendes i Byrådet, kan der være et behov for en overgangsordning, for foreninger der bliver reduceret væsentligt i tilskud.


I forhold til arbejdet med at revidere Fredericia Ordningen er følgende punkter vigtige at drøfte, da holdningerne til dem vil angive retningen for det videre arbejde:


Opdeling af tilskudsgrupper

På nuværende tidspunkt er der 3 forskellige grupper – SIF, BUS og Andre Godkendte Foreninger (AGF). De får forskellige tilskud. Skal de fortsat have det, eller skal der være ens tilskud for alle uanset hvilken foreningstype man tilhører?


Foreningstilskud

I dag gives der et grundtilskud til foreningen kaldet Foreningstilskud. Skal dette tilskud bibeholdes? Mange kommuner giver et foreningstilskud sammen med andre former for tilskud.


Langt de fleste spejdergrupper og AGF foreninger har under 300 medlemmer. En del SIF klubber har over 300 medlemmer. I BUS foreninger og AGF foreninger differentieres der ikke, men i SIF foreninger differentieres der mellem foreninger med under 300 medlemmer og foreninger med over 300 medlemmer. Foreninger med over 300 medlemmer får dobbelt så meget som dem med under 300 medlemmer. Hvis foreningstilskuddet bibeholdes, skal der så være et tilskud til foreninger med under 300 medlemmer og et til foreninger med over 300 medlemmer.


Aktivitetstilskud og eller medlemstilskud

Helt overordnet handler det om, om man ønsker at give støtte pr. medlem i en forening eller til de aktiviteter/aktivitetstimer, der foregår i foreningen. I dag gives der et medlemstilskud pr. medlem under 25 år. Der gives ikke noget til medlemmer over 25 år.

Til SIF foreninger der har timer i idrætshallerne eller i svømmehallerne gives der desuden et tilskud til aktivitetstimer, hvor mere end 50 % af deltagerne er under 25 år. Dette er for at sænke gebyret på bruges af lokalerne for børn og unge. Til foreninger med mange timer i hallerne og mange medlemmer under 25 år, spiller dette en betragtelig økonomisk rolle.

Fremadrettet kan et aktivitetstilskud være til aktiviteter, hvor de fleste er under 25 år. Der kan gives et ens aktivitetstilskud til alle aktiviteter, eller der kan differentieres mellem forskellige aktiviteter.


Kursustilskud

Kursustilskud gives for at støtte foreninger, der sender deres børne- eller ungdomsinstruktører eller bestyrelser på kursus. Der er stor forskel på, hvor mange kurser en forening sender sine instruktører på, og hvor meget de koster.

I den nuværende ordning er der ikke en fast pulje, der er afsat til kursustilskud, det er afhængigt af hvor stort samlet beløb, der ellers er søgt om, både til forenings og medlemstilskud, og det samlede beløb der søges om til kurser.

 

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller sagen til drøftelse, og at der på næste møde arbejdes videre med centrale punkter og kriterier for den kommende Fredericia Ordning. 


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 03-12-2014

Drøftelse påbegyndt og fortsættes på næste møde.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 07-01-2015

Drøftelse fortsat og videreføres.

Der udsendes separat notat.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 04-02-2015

Sagen udsættes med henblik på en temadag i marts.


Punkt 11 Kommende sager til Folkeoplysningsrådet d. 4.2.2015

Sagsbeskrivelse

Forslag til emner til behandling i Folkeoplysningsrådet fra rådets medlemmer.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller sagen til drøftelse.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 04-02-2015

Ingen forslag.


Punkt 12 Orienterende sager til Folkeoplysningsrådet d. 4.2.2015

Sagsbeskrivelse

Gensidig orientering.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller til gensidig orientering.


Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 04-02-2015

Gensidig orientering foretaget.