Folkeoplysningsrådet - 21-01-2014
Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
Sagsbeskrivelse
Godkendelse af dagsorden.
Indstillinger
Kultur & Fritid indstiller, at dagsordnen godkendes.
Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-01-2014
Godkendt.
Punkt 2 Tema - Handicappedes muligheder for deltagelse i folkeoplysende aktiviteter
Sagsbeskrivelse
Oplæg til diskussion i Folkeoplysningsrådet om handicappedes muligheder for at deltage i folkeoplysende aktiviteter.
Frivillige folkeoplysende foreninger med aktiviteter for handicappede
- Idræt for sindslidende (IFS)(vandgymnastik, volleyball og fodbold)
- Fredericia Handicapidrætsforening (FHI)
Disse to idrætsforeninger er de to eneste foreninger i Fredericia, der er rene handicapforeninger. Andre foreninger har aktiviteter hvor børn, unge og voksne kan deltage, hvis det er muligt. I nogle spejdergrupper, idrætsforeninger og rideklubber er der børn og unge med forskellige diagnoser, der deltager. Det er ikke organiseret, men en form for inklusion som de forskellige frivillige foreninger løfter, i det omfang det er muligt. Der gives ikke særlig støtte til foreninger, der har aktiviteter for handicappede børn og unge.
Aftenskoler med aktiviteter for handicappede eller specifikke grupper
- Dansk Blindesamfund
- SUK
- FOF Fredericia-Middelfart
- DOF Skærbæk Aftenskole
- DOF Lillebælt
- Aftenskolen Magnum Opus
- Gigtforeningens Oplysningskreds
I aftenskolerne er der særlig økonomisk støtte til den undervisning, der er særligt tilrettelagt, så handicappede kan deltage og faktisk gør det. En del hold er blevet flyttet til en ny kategori af hold, hvor der ikke er tale om et egentligt handicap, men om en fysisk eller psykisk lidelse.
Fredericia kommune
Det er svært at angive et præcist antal at handicappede i Fredericia Kommune. Et skøn fra Voksenafdelingen er ca. 800 voksne og et skøn fra Børn & Unge er 200 børn med et eller flere handicap, psykiske eller fysiske. Hertil kommer børn før skolealderen og unge over skolealderen.
Vurdering
Kultur & Fritid vurderer, at der kan være generelle udfordringer for de handicappede i forhold til transport til og fra aktiviteter, behov for hjælp ved deltagelse i aktiviteter og adgangen til de steder, hvor aktiviteterne foregår.
For de frivillige foreninger kan der være udfordringer i at lave særlige aktiviteter eller inkludere de handicappede i fælles aktiviteter, fordi det ofte vil kræve mere planlægning og større viden om pædagogik og fysisk træning.
I forhold til aftenskolerne er det Kultur & Fritids vurdering, at der på dette område foregår en del aktiviteter for handicappede og særlige grupper med fysiske eller psykiske lidelser. I 2014 forventes der gennemført omkring 2.400 timer for handicappede (fysisk eller psykisk) og ca. 500 timer for specifikke grupper (fysisk eller psykiske lidelser). I alt forventes det, at aftenskolerne gennemfører ca. 12.000 timer (lektioner).
Folkeoplysningsrådet kan diskutere omfanget af mulige aktiviteter for de handicappede og mulige tiltag, der kan støtte de frivillige foreningers og aftenskolernes aktiviteter for handicappede. Rådet kan også diskutere, om der ønskes mulighed for et særligt tilskud til aktiviteter for handicappede børn, unge og voksne til at støtte de frivillige foreninger, der arbejder med dem. Eventuelle ønsker kan indgå i den fremadrettede proces med at revidere Fredericia Kommunes tilskud via Fredericia Ordningen.
Indstillinger
Kultur & Fritid indstiller sagen til drøftelse.
Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-01-2014
- Folkeoplysningsrådet ønsker et fælles møde med repræsentanter fra voksen- og handicapområdet, Børn & Unge og Handicaprådet. Temaet skal være de handicappedes muligheder og behov for at deltage i folkeoplysende aktiviteter.
- Folkeoplysningsrådet ønsker en form for handicappris, som den findes i Middelfart Kommune.
Punkt 3 Revision af Fredericia Ordningen
Sagsbeskrivelse
Ifølge Folkeoplysningsloven skal alle kommuner give tilskud til frivillige folkeoplysende foreninger og deres aktiviteter for børn og unge. Hvordan og hvor meget tilskud kommunen giver, er op til den enkelte kommune.
Udover dette tilskud skal kommunerne også give lokaletilskud til folkeoplysende foreninger, der har egne eller lejede lokaler. Der er en række krav til lokaletilskud, og det skal minimum være på 65 % af foreningernes driftsudgifter til lokalerne. Der er tale om to uafhængige tilskudsformer.
Fredericia Ordningen
I Fredericia Kommune gives tilskuddet til de frivillige folkeoplysende foreninger via Fredericia Ordningen. Tilskuddet gives inden for tre områder:
- SIF-foreninger. Dvs. idrætsforeninger der er medlem af Samvirkende Idrætsklubber i Fredericia (SIF).
- BUS-foreninger. Dvs. børne- og ungdomskorpsene (spejdere), der er medlem af Børne- og Ungdomskorpsenes Samråd i Fredericia (BUS).
- Andre godkendte frivillige folkeoplysende foreninger. De er uden samråd og herunder findes musiske foreninger, etniske foreninger, rollespilsforeninger, kulturforeninger, idrætsforeninger uden for SIF og flere andre foreninger.
De seneste mange år, har der været en sum penge til hvert område. Beløbet er ikke blevet reguleret, hvis der er kommet flere eller færre foreninger inden for området. Det betyder, at der i dag er væsentlig forskel på, hvad de enkelte foreninger får i tilskud, alt efter hvilket område de tilhører.
Tilskud / Område | SIF | BUS | Andre godkendte frivillige foreninger |
Antal foreninger | Ca. 70 | Ca. 12 | Ca. 40 |
Foreningstilskud | Under 300 medlemmer = 4.876 kr. pr. år Over 300 medlemmer = 9.752 kr. pr. år | 6.166 kr. pr. år uanset antallet af medlemmer | 4.000 kr. pr. år uanset antallet af medlemmer. (er blevet mindre, fordi der er kommet en del nye foreninger) |
Medlemstilskud | Under 21 år = 12,70 kr. pr. md. 21-25 år = 3,05 kr. pr. md. | Under 25 år = 33,99 kr. pr. md. | Under 25 år = 11 kr. pr. md. |
Ungdomstimetilskud (til timer i idrætshaller) | 31,5 kr. pr. time for hold med 50 % eller mere under 25 år. | Ingen | Ingen |
Svømmetimetilskud (til timer i svømmehaller) | Pr. 25 m bane og afhængig af antallet af medlemmer under 25 år. | Ingen | Ingen |
Kursustilskud (kun til kurser i DK og til kurser for ledere/trænere for børne- og ungdomshold) | Variabelt – svinger fra 0 kr. for ikke ansøgt til ca. 160.000 kr. til den forening, der har haft flest trænere/ledere på kurser. | Variabelt – 100 % i 2012 | Op til 500 kr. pr. cpr. Nr. |
Samlet tilskud i 2013 | 2.786.000 kr. | 373.000 kr. | 128.000 kr. |
For flerstrengede foreninger under SIF er det desuden sådan, at det kun er hovedforeningen der modtager foreningstilskuddet. Mange af de flerstrengede foreningers afdelinger fungerer selvstændigt, og for dem kan det være en økonomisk ulempe at være medlem af hovedforeningen.
Økonomiske konsekvenser
En ny Fredericia Ordning kan holdes inden for den givne økonomiske ramme til den nuværende Fredericia Ordning, hvis det ønskes. I dette tilfælde vil der være tale om en anden måde at fordele tilskuddet på.
Vurdering
Kultur & Fritid vurderer, at Fredericia Ordningen som den fungerer på nuværende tidspunkt er uhensigtsmæssig, i det der er tale om en forskelsbehandling af foreningerne, der ikke har været tilsigtet.
I forhold til en ny Fredericia Ordning vurderer Kultur & Fritid, at følgende er væsentligt:
- Opfylde lovens krav til en tilskudsordning
- Være gennemsigtig
- Være let at administrere for foreninger og for Kultur & Fritid
- Kunne søges og administreres digitalt
- Give lige støtte til foreninger – eller ud fra bevidste valgt støtte nogle mere end andre
- Støtte på den bedste måde – centralt at vælge hvad der skal støttes og herefter hvordan
- Foreningstilskuddet i forhold til de flerstrengede foreninger
Derudover kan muligheden for at støtte handicapforeninger drøftes.
I forhold til arbejdet med en ny Fredericia Ordning vurderes det at være hensigtsmæssigt at inddrage de tre hovedområder, der modtager tilskud. Kultur & Fritid foreslår følgende proces i arbejdet med en ny Fredericia Ordning:
Proces
- Folkeoplysningsrådet angiver centrale punkter og kriterier for arbejdet med Fredericia Ordningen.
- Der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Folkeoplysningsrådet, SIF, BUS, andre godkendte frivillige foreninger og Kultur & Fritid. Herunder kan der indhentes inspiration fra andre kommuners tilskudsordninger.
- Arbejdsgruppen fremsætter en eller flere mulige modeller for en ny Fredericia Ordning, der herefter behandles i Folkeoplysningsrådet, og op til Byrådet.
Indstillinger
Kultur & Fritid indstiller sagen til drøftelse, og at der herunder tages stilling til centrale punkter og kriterier for det videre arbejde, og at der tages stilling til processen.
Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-01-2014
Processen er godkendt med følgende repræsentanter i arbejdsgruppen:
Folkeoplysningsrådet – 1 repræsentant – Kurt Hansen
SIF – 3 repræsentanter
BUS – 2 repræsentanter
Andre Godkendte Folkeoplysende Foreninger – 2 repræsentanter
Kultur & Fritid – 2 repræsentanter uden stemmeret
Arbejdsgruppen skal tage udgangspunkt i punkterne under vurdering, dog med den rettelse at orden ”centralt” udskiftes med ”herunder”.
Punkt 4 Folkeoplysningsrådets evaluering af egen form og indhold
Sagsbeskrivelse
Folkeoplysningslovens § 35 stk. 2 udvalget blev i Fredericia Kommune etableret som et Folkeoplysningsråd i marts 2013, med periode frem til april 2014. Primo 2014 skal det nye Byråd beslutte, hvordan § 35 stk. 2 udvalget skal virke og i hvilken form.
Det nuværende Folkeoplysningsråd skal evaluere indeværende periode i forhold til:
- Rådets sammensætning
- Mødefrekvens (2013: marts, april, maj, juni, september, oktober, december)
- Indhold i dagsordnerne
- Vedtægter/kompetencer/delegationsplan (vedlagt som bilag)
- Ønsker fremadrettet
- Andet
Indstillinger
Kultur & Fritid indstiller, at Folkeoplysningsrådet evaluerer rådets virke.
Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 18-12-2013
Punktet drøftet, endelig evaluering udsat til næste møde.
Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-01-2014
- Folkeoplysningsrådets sammensætning er tilfredsstillende.
- Mødefrekvensen er tilfredsstillende.
- Folkeoplysningsrådet ønsker et fast punkt på hver dagsorden med kommende sager eller emner.
- Kompetenceplanen blev gennemgået og ønsker om fremtidige kompetencer blev tilføjet:
Kompetencefordelings- og delegationsplan vedrørende folkeoplysningsloven
KB = Kommunalbestyrelsen
KFU = Kultur- og Fritidsudvalget
FOU = Folkeoplysningsrådet
Forv.= Forvaltningen (Kultur & Fritid)
B = Beslutningskompetence
H = Høringsret
I = Indstilling
P = Påser/kontrollere/ansvarlig
L = Folkeoplysningsloven
Bek. = Folkeoplysningsbekendtgørelsen
De økonomiske rammer |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
L. § 6, stk. 1 |
Fastsættelse af den økonomiske ramme til det samlede område |
B
|
I
|
H |
| Ok |
L. § 6, stk. 1 |
Fastsættelse af beløbsramme til en udviklingspulje – kaldet indsatspulje
|
B |
I |
H |
| Ok |
L. § 6, stk. 1
|
Fastsættelse af 2 beløbsrammer til henholdsvis folkeoplysende voksenundervisning og Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde |
B |
I |
H |
| Ok
|
L. § 6, stk. 2
|
Afsætte dele af den samlede beløbsramme til nærmere angivne formål |
B |
I |
H |
| FOU = I |
L. § 22, stk. 4 og 5 | Tildele tilskud efter puljen til ekstraordinære lokaletilskud efter denne paragraf. |
| B | I |
| Ok |
Foreningsbegrebet |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
L. § 3 |
Fravige kravet om foreningsdannelse for tilskud fra udviklingspuljen |
|
|
B |
I | Ok |
L. § 5, stk. 1
|
Afgøre om en forening skal betragtes som en
folkeoplysende forening, som enten udbyder folkeoplysende voksenundervisning,
|
|
|
|
B | FOU = B Forv. = I |
L. § 5, stk. 6
|
Fravige habilitetsregler for bestyrelser jf. § 5, stk. 4 i forbindelse med leje af lokaler, hvis lejemålet er af uvæsentligt omfang |
|
B |
|
I | Ok
|
L. § 5, stk. 7
|
Tilskud og anvisning af lokaler til en forening, der ikke er hjemmehørende i kommunen |
|
B
|
|
I | Ok
|
L. § 5, stk. 8
|
Afgøre om en forening opfylder betingelserne for at opnå tilskud |
|
B |
|
I | FOU = B Forv. = I |
L. § 5, stk. 8
|
Beslutte at foreninger ikke skal indsende en årlig beretning |
|
B |
|
I | Ok
|
Folkeoplysende voksenundervisning |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
L. § 7, stk. 4 |
Godkende undervisning for en afgrænset deltagerkreds |
|
B |
|
I | FOU = B Forv. = I |
L. § 10, stk. 1
|
Fastsætte ansøgningsfrist for tilskud til voksenundervisning |
|
B |
|
I | FOU = B Forv. = I |
L. § 10, stk. 2
|
Fastsætte formkrav til ansøgning |
|
B |
H |
I | Ok |
Bek. § 5, stk. 3 Jf. L § 5, stk. 4 |
Fastsætte retningslinjer for, hvad der ligger uden for den tilskudsberettigede virksomhed |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
Bek. § 5, stk. 4
|
Fravige begrænsning af emner jf. bek. § 5, stk. 3 (spil, sport, m.v.) |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 8a
|
Særlige tilskud til nedsættelse af deltagerbetalingen for særlige grupper |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 8a
|
Forhøjet tilskud til undervisning, der forudsætter små hold |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 8, stk. 3
|
Fastsætte retningslinjer for anvendelse af 10 % rammen |
|
B |
H
|
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 43, stk. 6 |
Beslutte at personer uden dansk personnummer kan indgå i tilskudsberegningen |
|
B |
|
I | Ok |
Lokaletilskud - Folkeoplysende voksenundervisning |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
L. § 23, stk. 2 |
Fastsætte regler for lokaletilskud |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 23, stk. 1 |
Undlade at yde tilskud, hvis der kan anvises et egnet offentligt lokale |
|
B |
|
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 24, stk. 1 og stk. 2 |
Nedsætte tilskuddet |
|
B |
|
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 28 |
Fastsætte ansøgningsfrister |
|
B |
|
I | Ok |
L. § 28 |
Beslutte hvordan tilskuddet udbetales |
|
B |
|
I | Ok
|
Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
L. § 16, stk. 1 |
Tilskud til aktiviteter for personer over 25 år |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 18, stk. 2 |
Fastsætte formkrav til ansøgning |
|
B |
H |
I | Ok |
L. § 19, stk. 1 |
Fastsætte tilskudsmodel |
B |
I |
I |
I | Ok |
L. § 19, stk. 2 |
Forhøjet tilskud til særlige aktivitetsformer og personer med særlige behov |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
Lokaletilskud - Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
L. § 25, stk. 2
|
Undlade at imødekomme nye ansøgninger om tilskud, hvis der kan anvises et egnet offentligt lokale |
|
B |
|
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 25, stk. 3
|
Regler for nedsættelse af tilskud for deltagere over 25 år
|
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 25, stk. 3 |
Afgørelse om ledere/instruktører over 25 år |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 25, stk. 4
|
Fastsætte regler for personer over 25 år |
|
B |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 25, stk. 5 |
Beslutte at der ikke ydes tilskud til nye lejemål i haller, væsentlige udvidelser m.v. der indebærer merudgifter for kommunen |
B |
I |
H? |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 25, stk. 5 |
Beslutte at der ikke ydes tilskud til nye lokaler og lejrpladser, hvis det medfører væsentlige merudgifter for kommunen |
B |
I |
H |
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 26 |
Nedsætte lokaletilskud |
|
B |
|
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 28 |
Fastsætte ansøgningsfrister |
|
B |
|
I | Ok |
L. § 28 |
Beslutte hvordan tilskuddet udbetales |
|
B |
|
I | Ok |
Bek. § 12, stk. 2 |
Beslutte om fradrag af lejeindtægter |
|
B |
|
I | FOU = I Forv. = I |
L. § 21, stk. 1 |
Anviser lokaler |
|
B |
|
P | Ok |
L. § 22, stk. 4 og 5 |
Gebyr for anviste offentlige lokaler |
B |
I |
H |
I
| FOU = I Forv. = I |
|
|
|
|
|
|
|
Anvisning af offentlige lokaler og udendørsanlæg |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
Bek. § 10, stk. 1 |
Samle anvisningen af lokaler geografisk og tidsmæssigt |
|
B |
H |
I | Ok |
Bek. § 10, stk. 4 |
Inddrage tilladelsen til at benytte lokalet |
|
|
|
B | Ok
|
Regnskab og revision |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
L. § 29, stk. 3 |
Fastsætte regnskabsperioden og frist for regnskabsaflæggelsen |
|
B |
|
I | Ok |
L. § 29, stk. 4 |
Fastsætte formkrav til regnskabsaflæggelse og revision |
|
B |
|
I
| Ok |
L. § 30 |
Forlange tilskud tilbagebetalt eller modregnet |
|
B |
|
I
| Ok |
L. § 32 |
Undlade at yde tilskud og anvise lokaler for en angiven periode |
|
B |
|
I | Ok |
L. § 8, stk. 3 |
Fastsætte regler for afregning af tilskud jf. 10 % rammen (voksenundervisning) |
|
B |
|
I | Ok |
L. § 19, stk. 4
|
Fastsætte regler for afregning af tilskud til Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde |
|
B |
|
I | Ok |
Bek. § 18, stk. 1 |
Fastsætte regler for afregning af lokaletilskud |
|
B |
|
I | Ok |
Bek. § 19, stk. 2 og stk. 3
| Beslutte om regnskab for større tilskud skal revideres ved registreret eller statsautoriseret revisor |
|
B |
|
I | Ok |
|
|
|
|
|
| |
Øvrige spørgsmål |
KB |
KFU |
FOU |
Forv | Ønske fra FOU | |
L. § 33, stk. 1 |
Beslutning om alle forhold vedrørende virksomhed efter loven, der ikke er henlagt til anden myndighed |
B |
I |
|
I | Ok |
L. § 33, stk. 4
|
Fastsætte nærmere regler om tilskud og anvisning af lokaler |
B |
I |
I |
I
| Ok |
L. § 33, stk. 5 |
Indhente oplysninger om virksomhed efter loven |
|
|
B |
P | Ok |
L. § 33, stk. 5 |
Standse og tilbageholde tilskud såfremt tilskudsbetingelserne ikke overholdes |
|
B |
|
P I | FOU = I Forv. = I |
L. § 35, stk. 1 og stk. 2 |
Nedsætter Folkeoplysningsrådet, beslutter sammensætning, valgperiode kompetencer, m.m. |
B |
I |
H |
I | Ok |
- Intet yderligere.
Punkt 5 Anne Zibrandtsen træder ud af Folkeoplysningsrådet
Sagsbeskrivelse
Anne Zibrandtsen træder ud af Folkeoplysningsrådet, da hun pr.1.2.2014 har fået nyt arbejde, og derfor ikke længere repræsenterer aftenskolen FOF Fredericia-Middelfart. Anne Zibrandtsens stedfortræder er Jette Rosenfeldt, der repræsenterer Aftenskolen Magnum Opus. Jette Rosenfeldt træder ind i Folkeoplysningsrådet pr. 1.2.2014.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Kultur & Fritid indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-01-2014
Orientering taget til efterretning.
Punkt 6 Orienterende sager til Folkeoplysningsrådet d. 21.1.2014
Sagsbeskrivelse
Gensidig orientering.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Kultur & Fritid indstiller til gensidig orientering.
Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-01-2014
Gensidig orientering foretaget.