Klima-, Energi- og Miljøudvalget - 16-01-2023

Referat
Dato:
Mandag, 16 januar, 2023 - 14:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 12 januar, 2023 - 08:10
Referat publiceret:
Onsdag, 18 januar, 2023 - 12:20

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 16-01-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Støjhandleplan for kommunale veje

Sagsresumé

Forslag til støjhandleplan for kommunale veje har været i 8 ugers offentlig høring, og er klar til endelig vedtagelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Natur & Miljø har udarbejdet en støjhandlingsplan for kommunale veje, for at reducere de støjgener som borgere i Fredericia Kommune bliver påført fra trafikken på kommunens veje.

 

I den offentlige høring har der ikke været nogen bemærkninger til planen.

 

Natur & Miljø er i høringsperioden blevet bekendt med, at Boligkontoret Fredericia etablerer en 2,5 meter høj støjskærm langs den østlige side af Vestre Ringvej mellem Vejlevej og Prangervej. Denne side af vejstrækningen var blandt de 5 strækninger der i forslaget var udpeget som en prioriteret strækning, hvor etablering af en skærm vurderes at kunne give en betydelig værdi. Denne del af strækningen udgår således af prioriteringen.

 

Det præciseres derfor i listen over de udpegede strækninger, hvilken vejside der foreslås etablering af en støjskærm.

 

Herudover suppleres listen med en anslået skærmlængde for de enkelte strækninger, samt et kort over strækningerne, hvoraf det fremgår hvor på de respektive strækninger, en støjskærm vurderes at få en væsentlig effekt.   

 

Støjhandleplanens udpegning af strækninger til støjskærme er herudover uændret i forhold til forslaget.

Støjhandleplanen træder i kraft ved Byrådets godkendelse.

 

Planen er digital og kan tilgås her: https://fredericia.viewer.dkplan.niras.dk/plan/85#/

Økonomiske konsekvenser

Der er ikke afsat midler til realisering af handleplanen. I første omgang skal der afsættes penge til planlægning og projektering af de højest prioriterede områder.

 

Den højst prioriterede strækning er Vestre Ringvej (mellem Strandvejen og Vejlevej), hvor der foreslås etableret en 730 meter lang støjskærm i en højde af 2-3 meter. De næsthøjest prioriterede strækninger er Indre Ringvej (mellem Nørrebrogade og Egeskovvej og mellem Vesterbrogade til Nørrebrogade) samt Vestre Ringvej (mellem Vejlevej og Nørre Allé).

 

Når det er besluttet hvilke projekter der skal udføres og hvordan de skal udformes, skal der afsættes anlægsmidler til de konkrete anlægsprojekter.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at støjhandlingsplanen vil medvirke til at reducere støjgener fra kommunale veje i Fredericia.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forslaget til Støjhandlingsplanen godkendes.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 16-01-2023

Anbefales.

Punkt 3 Beslutningssag: Nedgravede affaldsbeholdere

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima fremlægger forslag til en fremtidig økonomisk finansieringsmodel for etablering og vedligehold af nedgravede affaldsbeholdere.

I Bilag 1 fremlægges tre finansieringsmodeller som Vækst, Teknik og Klima vurderer hensigtsmæssige i forhold til Fredericia Kommunes klimaplan og høje ambitioner for miljø, fleksibilitet, økonomi m.m., for nye nedgravede affaldsløsninger i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Alle finansieringsmodeller hviler på den forudsætning, at Affald & Genbrug i overensstemmelse med gældende regler står for tømning, mens rekvirenten står for vedligehold, rengøring og at sikre overholdelse af regler vedrørende adgangs- og tilkørselsforhold, således at tømning ikke forhindres.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser vil bero på den valgte finansieringsmodel, men der vil uanset, hvilken model der vælges, blive tale om fremtidige øgede udgifter til de nedgravede løsninger. Dog skal udgiften sammenholdes med en besparelse på budgettet til beholdere på hjul, over jorden.

Således forventes der overordnet set ikke at være signifikante øgede udgifter forbundet med tiltaget, men det er en forudsætning, at anlægsbudgettet fastholdes.

 

Vurdering

Affald og Genbrug vurdere at nedgravede affaldsløsninger ikke tilbyder bedre affaldssortering, er dyrere og mindre fleksible end de traditionelle løsninger Derfor vurderes det, at de opfyldte behov primært er i forhold til æstetiske hensyn og for genanvendeligt affalds vedkommende potentielle driftsbesparelser. Ønsker man således at afvige fra de traditionelle løsninger over jorden, bør man som bruger selv finansiere den primære udgift for anlæg og stå for vedligehold af den nedgravede løsning.

Affald og Genbrug anbefaler finansieringsmodel 1, da den vurderes at være den enkleste at administrere, idet den ikke vil være afhængig af det aktuelle antal lejemål eller varierende priser for indsatser til de nedgravede beholdere.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget vælger finansieringsmodel 1 af de tre mulige modeller, for fremtidig medfinansiering af nedgravede affaldsløsninger i Fredericia Kommune.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 16-01-2023

Godkendt.

Punkt 4 Drøftelsessag: Handlemuligheder ifm. sikring af rent drikkevand

Sagsresumé

På udvalgsmøde den 5. december 2022 i Klima-, Energi- og Miljøudvalget fik udvalget en orientering vedr. status for kvaliteten af drikkevandet i Fredericia Kommune.

På baggrund heraf ønskede udvalget på et kommende møde en drøftelse af hvilke handlemuligheder, der er i forhold til sikring af rent drikkevand.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet gives en orientering om forskellige handlemuligheder i forhold til at til at sikre rent drikkevand i Fredericia Kommune i fremtiden.

 

Det er især vigtigt at beskytte det grundvand, som bruges til drikkevand nu og i fremtiden.

 

Disse områder inkluderer især grundvand inden for:

-          Boringsnære beskyttelsesområder (BNBO), som er udpeget omkring vandværkernes indvindingsboringer, og hvor der fremover ikke må anvendes pesticider

-          Grundvandsdannende oplande, hvor grundvandet dannes

-          Indsatsområder, fx nitratfølsomme indvindingsområder

-          Indvindingsoplande

-          Områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD)

Der er redegjort for de nævnte områder i kommunens grundvandsredegørelse, som er en del af kommuneplanen. Af grundvandsredegørelsen fremgår det bl.a. at der ikke må anlægges potentielt grundvandstruende erhverv indenfor BNBO, grundvandsdannende oplande eller følsomme indvindingsområder.

 

Andre eksempler på handlemuligheder for bedre at beskytte det grundvand, vi bruger som drikkevand, kan være at igangsætte:

-          Grundvandsparker med det formål at beskytte grundvandet via forskellige initiativer (kunne inkludere nogle af nedenstående punkter)

-          Skovrejsning

-          Naturprojekter

-          Dyrkningsaftaler om pesticidfri drift

-          Energiprojekter

-          Sløjfning af ubenyttede boringer og brønde. Disse fungerer som lodrette dræn ned til grundvandet.

-          Sløjfning af overflødige brandhaner – forurening på ledningsnettet

-          Kampagner eller lign. målrettet private borgere om at undgå anvendelse af gift i deres haver.

-          Revision af indsatsplanerne for grundvandsbeskyttelse.

I det netop vedtagne regeringsgrundlag har drikkevandet fået en central plads. Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen vil sørge for at komme hele vejen rundt, når det gælder udfordringerne med vores drikkevand. Der står bl.a. følgende:

-          Der skal sikres fremdrift i de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) – og kommunernes rolle i arbejdet skal styrkes. Der skal laves en akut plan på området.

-          Der skal gøres en indsats for at få udpeget nye og større områder, de såkaldte grundvandsparker, for at beskytte drikkevandet på længere sigt.

-          Forbud mod PFAS

Økonomiske konsekvenser

Flere af de oplistede muligheder for beskyttelse af grundvandet har en økonomisk konsekvens, som der ikke er redegjort for i denne sagsfremstilling.

 

I forbindelse med Finansloven 2022, blev der afsat 170 mio. kr. over fire år til en ny drikkevandsfond, der kan give tilskud til at beskytte grundvandet. Der kan søges støtte til 2 puljer hhv. til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand samt til sløjfning af ubenyttede boringer og brønde.  Vækst, Teknik og Klima er i gang med at afdække, hvilke muligheder der er for at få tilskud til at beskytte grundvandet i Fredericia.

Vurdering

Med baggrund i det nye regeringsgrundlag forventer Vækst, Teknik og Klima, at der kommer mere fokus på beskyttelsen af vores drikkevand. Det kan betyde, at kommunerne skal afsætte flere ressourcer til arbejdet. 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget drøfter sagen.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 16-01-2023

Drøftet.

Punkt 5 Drøftelsessag: Status på DK2020 initiativer sammenholdt med regerings grundlag

Sagsresumé

Danmark fik lige før jul 2022 en ny regering. En regering, som med udgangspunkt i deres politiske grundlag udtrykker høje ambitioner på klima-, energi- og miljøområdet. Bilagsnotatet vedlagt giver en status på Fredericias Kommunes DK2020 initiativer sammenholdt med klimainitiativerne indeholdt i den nye regerings politiske grundlag, som udvalget præsenteres for med henblik på en drøftelse af evt. nye handlinger på klimaområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget gives på mødet en præsentation af aktuelle udviklingstendenser og problemstillinger knyttet til det nye regeringsgrundlag samt til Fredericia Kommunes DK2020 plan og de indeholdte mål. Bilagsnotatet giver en kort introduktion til de emner, som vil blive uddybet og perspektiveret på udvalgets møde.

 

Enkelte initiativer og målsætninger i regeringsgrundlaget kan potentielt give anledning til ændringer i Fredericias DK2020 plan. Det kunne være målsætninger på transportområdet. Samtidigt er der områder, hvor Fredericia kommune er i front og kan virke som inspiration for andre kommuner. Det gør sig blandt andet gældende i forhold til den spirende PtX industri. Bilagsnotat kommer kort rundt om de relevante sektorer, herunder udviklingen inden for erhvervs- og industrivirksomheder, kommunen som koncern, husholdning og landbrug m.m. På en række af disse områder har Fredericia kommune og Business Fredericia et helt centralt samarbejde – senest i forhold til at skabe mulighed for, at flere af kommunens virksomheder over de kommende år kan blive tilbudt at komme på fjernvarmenettet. Det samarbejde vil på en række områder blive udbygget yderligere for at sikre en effektiv og målrettet realisering af initiativerne i DK2020 planen. Tilsvarende gør sig gældende med samarbejdet med Triangle Energy Alliance (TEA).

 

Notatet afsluttes med forslag til initiativer, som udvalget efter en drøftelse ønsker at sætte specielt fokus på i 2023, og som skal bringe Fredericia tættere på de fastsatte mål i DK 2020 planen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Sagen kan på efterfølgende udvalgsmøder potentielt give udvalget anledning til vedtagelse af nye initiativer og målsætninger i Fredericias DK2020 plan.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Klima-, Energi- og Miljøudvalget:

  • Tager bilagsnotatet til efterretning.
  • Med udgangspunkt i præsentationen givet på udvalgsmødet drøfter, om regeringens politiske grundlag kan give anledning til nye handlinger i forhold til Fredericias DK2020 plan.
  • Med udgangspunkt i præsentationen på udvalgsmødet drøfter hvilke emner og initiativer, som udvalget gerne ser behandlet på kommende udvalgsmøder i 2023.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 16-01-2023

Drøftet.

Punkt 6 Orientering (Lukket)

Punkt 7 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller