Klima-, Energi- og Miljøudvalget - 24-04-2023

Referat
Dato:
Mandag, 24 april, 2023 - 14:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 18 april, 2023 - 08:35
Referat publiceret:
Mandag, 1 maj, 2023 - 10:35

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler til klimaplan, indsatser til klimaindsatser 2023

Sagsresumé

Byrådet skal med denne sag træffe beslutning om frigivelse af anlægsmidler for 2023 for indsatser til implementering af DK2020 klimaplanen i Vækst, Teknik og Klima med belæg i det politisk godkendte anlægsprogram for 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog med Budget23 at afsætte midler på kr. 1,047 mio. til implementering af DK2020 klimaplanen, som består af 53 forskellige indsatser.

 

I det følgende oplistes, hvilke indsatser der vurderes behov for, at de afsatte midler på kr. 1,047 mio. frigives og anvendes til for at kunne lykkes med implementeringen af klimaplanen:

 

Revision og grønt regnskab

DK2020 klimaplanen blev vedtaget i december 2020 og denne skal revideres i 2023 for at sikre at udmøntningen af klimaplanens indsatser sker på et opdateret grundlag ift. CO2-udledning i Fredericia Kommune. Der er således behov for at sætte midler af til, at der kan foretages opdatering af de grønne regnskaber både for kommunen som virksomhed og for Fredericia som geografisk enhed.

 

Databaseret energiledelse

I kommunens egne bygninger er der igangsat et arbejde med at optimere energiforbruget via sikre databaseret energiledelse. Dette arbejde kan med fordel forankres og implementeres i hele den kommunale ejendomsportefølje. Der er derfor behov for at sætte midler af til denne opgave.

 

Dele-økonomi

En række af indsatserne for at komme i mål med nedbringelse af CO2-udledningen fordrer, at borgerne ændrer adfærd ift. forbrug, herunder indkøb af varer, transport og andre vaner. Der er behov for midler til undersøgelse af muligheder indenfor samkørselsordninger både for borgere og pendlere, delebiler og andre deleordninger for Fredericia Kommunes borgere.

Økonomiske konsekvenser

 

 

Tekst

(Beløb i mio. kr.)

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-bevilling

Frigivelse

Klimaplan, indsatser (50411)

 

 

 

 

1,047

1,047

I alt (-=kasseudlæg/+= kasseindlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Det vurderes hensigtsmæssigt, at de nævnte anlægsbevillinger frigives, således at de planlagte projekter kan realiseres.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima, Energi og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet:

  1. at godkende de i afsnittet ”Økonomiske konsekvenser” beskrevne frigivelser.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Anbefales.

Punkt 3 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler fra budget23 til grøn omstilling

Sagsresumé

Byrådet skal med denne sag træffe beslutning om frigivelse af anlægsmidler for 2023 i Vækst, Teknik og Klima med belæg i det politisk godkendte anlægsprogram for 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet afsatte i budget 2023 penge af til implementering af klimaplanen DK2020 og Klimatilpasningsplanen 2022.

 

Byrådet ønskede fokus på bl.a. at få løst udfordringerne med oversvømmelse af området ved Gothersgade ved skybrud og der var et ønske om at understøtte, at Fredericia fortsat er Danmarks energicentrum.

 

På den baggrund foreslår forvaltningen, at kommunen igangsætter følgende indsatser, som allerede er beskrevet i Klimaplanen Dk2020 og Klimatilpasningsplanen 2022.

 

Implementering af Klimaplanen 2020 / Grøn omstilling

Klimaplanen DK2020 består af 53 forskellige indsatser, herunder understøttelse af erhvervslivet i grøn omstilling. 

 

I 2023 planlægger forvaltningen at igangsætte følgende indsatser:

-          Plan for indkøb af elbiler inkl. Indkøb af ladestandere og udbud af ladestandere

-          Power to X strategi, projekt cirkulær kommune og projekt vandsymbiose

-          Kortlægning af potentiale for VE-anlæg, herunder potentiale for solceller på kommunes tagarealer

-          Perspektiver for bæredygtigt byggeri i Fredericia

 

Implementering af Klimatilpasningsplan 2022

I klimatilpasningsplan 2022 er der oplistet en række handlinger. I 2023 planlægges igangsætning af to projekter.

 

-          Konkretiseringsprojekt for klimatilpasningsprojekt for Fredericia Centrum. Projektet planlægges i tæt samarbejde med Midtbystrategien. Planen skal bl.a. indeholde en plan for renovering af de eksisterende afvandingssystemer, herunder med særlig fokus på forsinkelse af regnvand på overfladen. Midlerne tænkes ligeledes anvendt til forsøg for med at få vandet hurtigere væk fra overfladen.

-          Konkretiseringsprojekt for Skærbæk.

Økonomiske konsekvenser

Med sagen frigives følgende anlægsmidler:

Tekst

(Beløb i mio. kr.)

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-bevilling

Frigivelse

Grøn omstilling (50442)

 

 

 

 

4,000

4,000

I alt (-=kasseudlæg/+= kasseindlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at med en frigivelse af de nævnte anlægsmidler, så vil de planlagte projekter kunne realiseres.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet:

  1. at godkende de i afsnittet ”Økonomiske konsekvenser” beskrevne frigivelser.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Anbefales.

Punkt 4 Orienteringssag: Indberetning af miljøtilsyn og miljøgodkendelser i 2022

Sagsresumé

Fredericia Kommune har i 2022 overholdt kravene for miljøtilsyn i miljøtilsynsbekendtgørelsen. Fredericia Kommune har også overholdt servicemålsaftalen mellem Regeringen om KL for sagsbehandlingstiden for miljøgodkendelser af virksomheder.

Fredericia Kommune har udarbejdet en rapport, der beskriver tilsyns- og godkendelsesindsatsen på virksomheder, husdyrbrug og industrispildevand, tilsynsindsatsen med drikkevand, badevand, svømmebade, natur, vandløb, jordforureninger, bygge- og anlægsaffald, og som noget nyt, den årlige olietankkampagne. Derudover redegøres for genesager, miljøuheld samt indsatsen med håndtering af PFAS-problematikker.

Fredericia Kommune har udarbejdet beskrivelser af de to lovpligtige tilsynskampagner, der blev gennemført i 2022. Kampagnerne omfatter en fortsættelse af tilsynskampagnen fra 2021, der understøtter målet i DK2020 Klimaplanen om en reduktion af CO2-udledningen fra forbrænding af plastaffald, og en ny kampagne, der har fokus på håndtering af trafikskadede biler på autoværksteder.

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune skal hvert år verificere de data om miljøtilsyn og miljøgodkendelser på virksomheder og husdyrbrug, som løbende registreres på DMA-portalen (DigitalMiljøAdministration). DMA-portalen er en digital platform, hvor virksomheder, borgere og myndigheder kan finde oplysninger om miljøtilsyn og miljøgodkendelser i hele Danmark.

 

Fredericia Kommune har i 2022 overholdt kravene til miljøtilsyn jf. miljøtilsynsbekendtgørelsen. Det er Natur & Miljøs vurdering, at Miljøstyrelsen vil tage tilsynsindberetningen til efterretning uden bemærkninger.

 

Fredericia Kommune har i 2022 overholdt servicemålsaftalen mellem Regeringen og KL for sagsbehandlingstiden for miljøgodkendelser til virksomheder.

 

Fredericia Kommune har udarbejdet en rapport over den kommunale tilsynsindsats på natur- og miljøområdet. Rapporten beskriver miljøtilsyn og godkendelser for virksomheder, husdyrbrug og industrispildevand, tilsynsindsatsen for drikkevand, badevand, svømmebade, vandløb, natur, jordforureninger, olietanke samt bygge- og anlægsaffald. Derudover redegøres for genesager, miljøuheld og kommunens indsats med håndtering af PFAS-problematikker.

 

Fredericia Kommune er forpligtet til at gennemføre to årlige tilsynskampagner jf. miljøtilsynsbekendtgørelsen. En gang årligt skal en rapport over kampagnerne offentliggøres. I 2022 videreførte Fredericia Kommune en tilsynskampagne fra 2021, der understøtter målet i DK2020 Klimaplanen om en reduktion af CO2 udledningen fra forbrænding af plastaffald. Den anden kampagne omhandler håndtering af trafikskadede biler på autoværksteder, og har som formål at forebygge udslip af miljøfremmede stoffer fra bilerne til jord, grundvand og kloak.

 

Rapporterne vil blive offentliggjort på kommunens hjemmeside. Oplysningerne om miljøtilsyn og miljøgodkendelser, samt tilsynskampagnerne kan også tilgås via DMA-portalen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur- og Miljø vurderer, at Miljøstyrelsen vil tage indberetningen af miljøtilsyn og miljøgodkendelser til efterretning uden bemærkninger.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Klima- Energi- og Miljøudvalget,

  1. at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Orientering taget til efterretning.

Punkt 5 Drøftelsessag: Revision af Naturplan Fredericia - Kyst, strand og havmiljø

Sagsresumé

Naturplan Fredericia skal revideres og i den indledende proces får Klima- Energi og Miljøudvalget udvalgte temaer til drøftelse. Denne sag handler om havmiljøet, kystlinien og strandene.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med Klima, Energi og Miljøudvalgets ønske om at revidere Naturplan Fredericia forelægges udvalget status for havmiljøet, kystlinien og strandene. Fokus er at drøfte hvilke indsatser der umiddelbart bør prioriteres med udgangspunkt i tilstanden og mulighederne – og dette vil blive gennemgået på mødet.

 

Overordnet set gælder følgende:

Havmiljøet

Der er stor lokal og national bevågenhed omkring benyttelse og beskyttelse af havmiljøet. Lillebælt er under pres som følge af udledninger, manglende levesteder og negative påvirkninger som følge af marine aktiviteter, klapning mm.

 

Lillebælt er udpeget til marin naturnationalpark og trawlfri zone uden at det endnu er nærmere defineret. Den generelle fokus på forbedring af havmiljøet og –naturen forventes dog at afføde et stigende antal statsfinansierede ordninger og fondsmuligheder til realisering af marine projekter.

 

Fredericia Kommune arbejder bl.a. i regi af Naturpark Lillebælt på konkrete tiltag i form af sten- og muslingerev, ålegræs, områdebeskyttelse mv. Og samtidig er der, udover klager til klaptilladelser, afgivet politiske høringssvar til bl.a. vandområdeplanerne, som fokuserer på at forbedre det marine miljø og den marine natur.

 

Forslag til indsatser i Naturplan Fredericia er derfor at fortsætte ovenstående fokus generelt og lave projekter på udvalgte steder, når der er midler hertil via tilskud og/eller fonde. Derudover er der stort behov for at sikre og bedre tværgående samarbejder mellem stat, kommuner, erhvervet, herunder landbruget og frivillige ildsjæle.

 

Kystlinien

I 2018 overgik sager om kystbeskyttelse fra Kystdirektoratet til kommunerne. Sagerne er typisk henvendelser fra lodsejere og grundejerforeninger, der ønsker at sikre deres ejendomme mod erosion og oversvømmelse. Ansøgninger om kystbeskyttelse af risikoområder forventes at stige i antal grundet havvandsstigninger og stormhændelser.

Forslag til indsatser i Naturplan Fredericia er derfor at der udarbejdes et administrationsgrundlag, som indeholder lokale retningslinjer for kystbeskyttelsessager. Herved vil der bl.a. kunne prioriteres helhedsorienterede løsninger, naturværdier og friluftsliv/adgang mm. på længere kyststrækninger, som alt andet lige er mere optimalt end enkeltvis beskyttelse af ejendomme. Det vil samtidig lette sagsbehandlingen af kystbeskyttelsessagerne. Vores nabokommuner har alle et sådant administrationsgrundlag.

 

Strandene

Kommunens strande er populære og blå flag strandene har en god standard. Strandene er vigtige for borgernes trivsel og sundhed – og de har stor betydning ift turisme og bosætning mv. Flere undersøgelser blandt borgere og turister angiver at strandene i sig selv er gode og har stor værdi og at basisfaciliteterne, herunder stier, p-pladser, bænke og toiletter, er meget vigtige.

 

I de senere år har der været fokus på renovering og forskønnelse af de store strandområder, såsom cirkelbroen og andre broer samt, i særlig grad, faciliteter på Øster strand jf. Vision Østerstrand.

 

Østerstrand, Skærbæk strandpark og Trelde Næs inkl. bygningsmassen betegnes i øvrigt som hotspots i Naturpark Lillebælt og vil blive belyst på et kommende møde om alle kommunens særlige områder/hotspots. Her vil forslag til indsatser i Naturplan Fredericia og fremgå og bl.a. handle om at   gennemføre de resterende punkter i Vision Østerstrand - primært kystsikring, adgang/skiltning og faciliteter ved Hyby Strand. Tilsvarende ved Trelde Næs og Skærbæk Strandpark, er det oplagt at forny anvendelsen af de kommunale bygninger til større glæde for brugerne af strand- og naturområderne.

 

I forhold til strandene generelt, så er forslaget til indsatser i Naturplan Fredericia derfor en høj kvalitet på basisfaciliteterne. Derudover foreslås en strategisk tværfaglig indsats, hvor den rekreative værdi sammentænkes og udnyttes optimal for at forbedre borgernes generelle livskvalitet. Her tænkes der særligt på hvordan god adgang for ældre, øget bevægelighed/motion og rum til socialt fællesskab kan forbedre de fysiske- og psykiske livsbetingelser. Tilsvarende for børnefamilier kan kendskabet og brugen af strandene, og de mange faciliteter, øge trivslen for både børn og forældre (leg, luft og læring).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at der er behov for indsatser til sikring og fremme af vores kystlinie og havmiljø samt strandene. Erosion, oplevelser og presset på havmiljøet kalder på handling. På mødet vil temaerne bliver udfoldet og nuanceret med fokus på status, mål og muligheder

Indstillinger

Forvaltningen indstiller:

  1. at sagen drøftes.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Drøftet.

Punkt 6 Orienteringssag: Spildevandsektoren inkl. status for Fredericia Spildevand og Energi A/S

Sagsresumé

Fredericia Spildevand og Energi A/S præsenterer på udvalgsmødet deres kommende strategi samt giver en status i forhold til mål og ambitioner formuleret i Fredericia Kommunes DK2020 klimaplan.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Spildevand og Energi A/S præsenterer på udvalgsmødet deres kommende strategi. En strategi, som skal sætte selskabet i stand til at skabe værdi for selskabets kunder og ejer med udgangspunkt i de lovgivningsmæssige- og politiske rammer, som selskabet skal arbejde inden for.

 

Fredericia Spildevand og Energi A/S er Danmarks næststørste spildevandsselskab. Selskabet behandler spildevand fra nogle af Danmarks største vandforbrugende industrivirksomheder. Behandlingen af spildevandet giver basis for produktion af betydelige mængder biogas, der anvendes til produktion af elektricitet.

 

Selskabet har en vision om, at Fredericia Spildevand og Energi A/S i 2030 er energi- og CO2-neutral – det vil sige, at selskabet producerer en mængde energi (biogas/elektricitet), som modsvarer den energi, der bruges i produktionen/behandlingen af spildevandet.

 

De rammer, selskabet skal udvikle sig inden for over de kommende år, er under kraftig forandring. På mødet redegør direktøren for Fredericia Spildevand og Energi A/S for de strategiske udfordringer og muligheder, som selskabet står overfor de kommende år.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Drøftelsen af præsentationen i Klima-, Energi- og Miljøudvalget vil give input til revisionen af Fredericia Kommunes DK2020 klimaplan.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget

  1. Tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Orientering taget til efterretning.

Punkt 7 Beslutningssag: Igangsætning af ejerstrategi for Fredericia Spildevand og Energi A/S

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet har marts 2023 godkendt udkast til en politik for aktiv ejerskab i de selskaber og institutioner, hvori kommunen har interesser. Som en del af ejerpolitikken skal der udarbejdes ejerstrategier for disse selskaber og institutioner.

Med denne sag ønskes igangsat udarbejdelse af ejerstrategi for Fredericia Spildevand og Energi A/S.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen har på baggrund af Økonomi- og Erhvervsudvalgets beslutning i februar 2022 udarbejdet et udkast til en samlet politik for aktivt ejerskab for de selskaber og institutioner, som kommunen har interesser i.

 

Politik for aktivt ejerskab indeholder følgende elementer:

1. Ejerpolitik, der er gældende for alle selskaber og institutioner, hvori kommunen har interesser.

2. Konkrete ejerstrategier for udvalgte selskaber og institutioner.

3. Konkrete ejerstrategier for grupper af selskaber og/eller institutioner.

4. Stamdata om de enkelte selskaber og institutioner, der er omfattet af en ejerstrategi

 

Udkastet blev godkendt i Økonomi- og Erhvervsudvalget i marts 2023, og forvaltningen ønsker med denne sag at Klima-, Energi- og Miljøudvalget igangsætter udarbejdelsen af en ejerstrategi for Fredericia Spildevand og Energi A/S.

 

Som en del af processen med udarbejdelsen af ejerstrategien for Fredericia Spildevand og Energi A/ vil forvaltningen tage en konkret dialog med selskabet om indholdet af ejerstrategien forud for politisk godkendelse af ejerstrategien for Fredericia Spildevand og Energi A/S.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget:

  1. Igangsætter udarbejdelse af ejerstrategi for Fredericia Spildevand og Energi A/S.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Forslag til tillæg 2 til Spildevandsplan 2020

Sagsresumé

Forslag til tillæg 2 til Spildevandsplan 2020 består af to områder:
I. Ændring af udløbspunkt for overfladevand fra kloakopland F3-45 ved Ydre Ringvej og
II. Spildevandskloakering af ny udstykket landejendom på Gl. Stoustrupvej 42

Dette tillæg til Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2020 skal sikre grundlaget for regnvandskloakeringen af erhvervsområdet i kloakopland F3-45 ved ydre Ringvej, vest for Cross Bridge samt optage ejendommen, der ønskes opført på adressen Gl. Stoustrupvej 42.
Fredericia Kommune skal ifølge Miljøbeskyttelsesloven §32, stk. 1 udarbejde en Spildevandsplan, der beskriver bortskaffelse af regn- og spildevand i kommunen. Denne skal udarbejdes i overensstemmelse med spildevandsbekendtgørelsens §5, stk. 4, hvor kommunen skal sikre ajourføring af ændringer og forudsætninger i spildevandsplanens datagrundlag.

 

Sagsbeskrivelse:

I. Ændring af udløbspunkt for overfladevand fra kloakopland F3-45 ved Ydre Ringvej
Oplandet er beliggende ved Ydre Ringvej, og overfladevandet er beskrevet i den gældende Spildevandsplan med udledning til Lillebælt. Udledningspunktet for overfladevand skal flyttes fra Lillebælt til Rands Fjord, inden oplandet kan tilsluttes, da udledning til Lillebælt ikke er mulig.

II. Spildevandskloakering af ny udstykket landejendom på Gl. Stoustrupvej 42
Der skal opføres en ny bolig på matrikelnummer 16i Stoustrup, Fredericia jorder, hvor der er givet landzonetilladelse. Adressen Gl. Stoustrupvej 42 er således ikke optaget i den gældende Spildevandsplan. For at blive kloakeret og dermed tilsluttet Fredericia Spildevand og Energis spildevandsledning i Gl. Stoustrupvej skal ejendommen være omfattet af Spildevandsplanen.
Ved spildevandskloakering af Gl. Stoustrupvej 42 skal ejendommens tag- og overfladevand håndteres ved nedsivning på egen grund.
Bilag 1 indeholder en mere detaljeret beskrivelse af begge områder samt kortudsnit.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at tillægget er nødvendigt for at have et opdateret grundlag for Fredericia Kommunes administrationsgrundlag på spildevandsområdet. 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet:

  1. At forslag til Tillæg 2 til Spildevandsplan 2020 godkendes og sendes i høring.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

Anbefales.

Punkt 9 Beslutningssag: Strategi for ladeinfrastruktur i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Klima-, Energi- og Miljøudvalget blev på udvalgsmødet i marts 2023 præsenteret for udkast til strategi for ladeinfrastruktur i Fredericia Kommune. Med udgangspunkt i udkastet til strategi drøftede udvalget væsentlige prioriteter. Disse er indarbejdet i vedlagte strategi for ladeinfrastruktur, som med denne sag er indstillet til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af drøftelsen af udkast til strategi for ladeinfrastruktur i Fredericia Kommune på Klima-, Energi- og Miljøudvalget i marts 2023 har forvaltningen udarbejdet vedlagte strategi. Strategien lægger op til, at Fredericia skal følge den nationale målsætning for udbredelse af elbiler. Med henblik på at realisere målsætningen tilkendegav udvalget følgende centrale elementer for udarbejdelsen af den endelige strategi:

•          For kommunen er det vigtigt at sikre en høj tilgængelighed af ladestandere for byens borgere, pendlere, turister m.fl.

•          Vi skal følge udviklingen i antal af elbiler på vores veje, så vi over de kommende år gennem nye udbud kan udvide antallet af ladestandere på de offentlige arealer.

•          Vi vil medvirke til at få skabt konkurrence mellem udbyderne af lade-muligheder med henblik på at sikre lavest mulige pris for opladning på de offentlige arealer

•          Vi vil vægte opsætning af lynladere på de lokaliteter, hvor behovet for hurtig opladning er til stede, og hvor lynladerne passer ind i omgivelserne.

•          Vi vil sikre størst mulig tilgængelighed for elbilerne gennem udformning af parkeringsregler. Regler som samtidigt sikrer adgang for øvrige biler på parkeringsarealerne. 

•          Ladepladser skal tidsbegrænses, også på pladser med betalings parkering. Tidsbegrænsningen kan evt. tilpasses lade standerens effekt. Der bør ikke være tidsbegrænsning om natten.

•          Digitale løsninger (app’s) i forhold til parkering skal indtænkes.

•          Opladning skal ikke fritage for betalingsparkering.

•          Der skal være krav om opladning ved ophold på ladepladser.

 

Udvalget lagde desuden vægt på en åben dialog med alle relevante interessenter.

Økonomiske konsekvenser

Der forventes ikke direkte økonomiske konsekvenser for kommunen som følge af vedtagelsen af strategien for ladeinfrastruktur i Fredericia Kommune.

Vurdering

Strategien for ladeinfrastruktur i Fredericia Kommune skal medvirke til at levere på ambitionen udtrykt i kommunens DK2020 plan og dermed gøre Fredericia til en grøn transport kommune.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget

1. godkender strategien for ladeinfrastruktur i Fredericia Kommune.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

1. Godkendt

2.Drøftet, idet udvalget ønsker at se fordelingen af p-pladser med lademulighed.

Punkt 10 Beslutningssag: Inddragelse af unge i klima og bæredygtighed i Fredericia

Sagsresumé

En del af byrådets strategi ”Fredericia For Verdensmålene” er, at unge i Fredericia skal have mulighed for at bidrage til en bæredygtig fremtid. På Klima-, Energi og Miljøudvalgets møde d. 4. april 2022, punkt 8, blev der truffet beslutning om afholdelse af et ungeklimatopmøde, der kan inddrage og inspirere unge i den grønne omstilling. I denne sag bliver Unge- og Uddannelsesudvalget og Klima-, Energi og Miljøudvalget præsenteret for nye forslag til, hvordan unge i Fredericia kan inddrages aktivt ift. klima og bæredygtighed i Fredericia samt en procesplan for etableringen af et klima/bæredygtighedsevent i efteråret 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune stemplede med ”Fredericia For Verdensmålene” ind i klimakampen og forpligtede sig til at arbejde med bæredygtighed i alle henseender. Et tema i arbejdet med verdensmålene er ”læring, handlekraft og fællesskaber”, hvilket blandt andet betyder, at alle i kommunen skal opleve, at de kan bidrage til den grønne omstilling.

Fredericia Kommune skal også være attraktivt i fremtiden. Det er derfor vigtigt at vi skaber platforme og muligheder for at de unge selv kan skabe handlinger ift. klima i Fredericia og hvor de kan inspirere og udfordre os som kommune.

I 2022 blev det besluttet at afholde et ungeklimatopmøde i oktober. Ungeklimatopmødet blev imidlertid udskudt, og der er lagt en ny procesplan for afholdelse af et klima/bæredygtighedsevent i 2023 med et særligt fokus på, hvordan eventet kan skabes af de unge til de unge. I denne sag vil udvalget orienteres for den foreløbige procesplan for afholdelse af ungeklimatopmødet samt forslag til, at der prioriteres 50.000 kr. fra midler til klimaindsatser til dette samt en drøftelse af, hvordan der kan prioriteres en halvtids medarbejderressource, som kan være tovholder på dette.

Økonomiske konsekvenser

Det blev i 2022 vurderet, at ungeklimatopmødet kunne holdes inden for et budget på 50.000 kr. og kunne finansieres gennem midler afsat til klimaaktiviteter. Erfaringer fra sidste år, at der herudover er brug for en halv tids medarbejderressource som tovholder.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at et klima/bæredygtighedsevent for unge vil bidrage til, at de unge bliver inddraget i klimakampen og få indsigt i, hvordan de selv kan bidrage til den og give vigtige input til os som kommune.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget og Klima-, Energi og Miljøudvalget, at:

  1. Klima-, Energi og Miljøudvalget godkender prioriteringen af 50.000 kr. til et klima/bæredygtighedsevent i efteråret 2023.
  2. Udvalgene godkender procesplanen.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-04-2023

1. Godkendt.

2. Godkendt.

Punkt 11 Orientering (Lukket)

Punkt 12 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller