Kultur- og Idrætsudvalget - 05-02-2014

Referat
Dato:
Onsdag, 5 februar, 2014 - 12:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Tirsdag, 15 januar, 2019 - 16:00

Punkt 9 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Godkendt.


Punkt 10 Ansøgning tilskud til rejseudgifter for Sinfonietta

Sagsbeskrivelse

Den Kreative Skole har sammen med Sinfonietta Fredericia fremsendt ansøgning om tilskud til en koncertrejse til Dresden for 21 elever, 2 dirigenter og 1 lærer. Der søges om et tilskud på 7000 kr. til rejsen, der finder sted fra 11.4 – 13.4. Sinfonietta, som er Strygerorkestret fra Den Kreative Skole, har eksisteret i 16 år og ledes af Marianne Eising og Karen Valeur, som begge er undervisere på Den Kreative Skole.

 

Orkestret er inviteret til at spille ved ESTA’s konference, som er en international konference for europæiske violinundervisere.

 

Den Kreative Skole og Den Kreative Skoles Venneforening støtter rejsen med hver 7000 kr.

Sinfonietta’s koncert finder sted den 12.4 i koncertsalen på konservatoriet i Dresden.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Der er udarbejdet et budget for turen på en samlet udgift på 36.000 kr. heraf 20.000 kr. til busrejse, 10.000 kr. til ophold på vandrerhjem samt 6000 kr. til forplejning.


Forvaltningen vurderer, at den fremsendte ansøgning umiddelbart falder udenfor de rammer, som Kultur- og Idrætsudvalget normalt har støttet via udvalgets tilskudskonto, hvor der i 2014 er et budget på 378.000 kr.


Tilskudskontoen har været anvendt til kulturelle såvel som idrætslige arrangementer og aktiviteter, som finder sted i Fredericia Kommune og hvor

det som hovedregel har været til glæde og gavn for borgere i Fredericia.

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller


·  At der gives afslag på den fremsendte ansøgning


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Indstilling tiltrådt.


Punkt 11 EGIF fodbold nyt klubhus

Sagsbeskrivelse

EGIF Fodbold ansøger Fredericia Kommune om økonomisk støtte på i alt 3.157.500 millioner kr. til etablering af nyt klubhus på adressen Snaremosevej 69, der hvor det nuværende klubhus er beliggende.


EGIF har beskrevet et byggeri/anlæg, der beløber sig til i alt 4, 407 millioner kr. ex. moms. (bilagsmateriale) – 5,8 million kr. inklusiv moms.

Klubben forventer selv at kunne medfinansiere 1,5 millioner kr. Det sker ved hjælp af egne midler, lånefinansiering, samt tilskud fra fonde.


Det nye klubhus består af en ny bygning med klubhus og køkkenfaciliteter, samt omklædningsrum til spillere og dommere.


EGIF fodbold begrunder ønsket om at opføre nyt klubhus med to forhold: Dels på grund af en nedslidning af eksisterende pavilloner, som man har vurderet ikke er egnede til en udvidelse og gennemgående renovering i forhold til økonomi, energi og klubmiljø.

Dels fordi de eksisterende bygninger er utidssvarende.

I det nye byggeri er der tale om at bibeholde én af de nuværende pavilloner, som ombygges til bold-redskabsrum, vaske/tørrerum og spillemødelokale. Resten fjernes.


Klubhus og køkken udgør ca. 150 m2 brutto. Omklædning udgør ca. 280 m2 brutto, overdækkende arealer udgør ca. 55 m2 brutto


Om plangrundlag
EGIF fodboldafdelings henvendelse har været i intern høring for, at klarlægge hvorvidt det gældende plangrundlag giver mulighed for et nyt klubhus.

Gældende plangrundlag for arealet er lokalplan nr. 8 og Kommuneplan Fredericia 2013-2025.
Lokalplan nr. 8 udlægger området til erhvervsformål, mens kommuneplan 2013-2025 udlægger området til offentlige formål.

Arealet har i en årrække (mindst 23 år) været anvendt til bl.a. klubhus. En sådan anvendelse forudsætter, at der er meddelt dispensation fra lokalplanen.

På baggrund af dette er det By & Erhvervs vurdering, at den ansøgte anvendelse er i overensstemmelse med det gældende plangrundlag, da der er tale om fortsættelse af eksisterende lovlig anvendelse.


EGIF fodbold arbejder aktuelt med at få godkendt en byggetilladelse for byggeprojektet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

EGIF fodbold begrunder ansøgningen om nyt klubhus med muligheden for fortsat at kunne udvikle foreningen.

EGIF fodbold havde i 2013 565 aktive medlemmer. 5 % af disse medlemmer var over 25 år. Året før havde klubben 631 aktive medlemmer, hvoraf 8 % af medlemmerne var over 25 år.


EGIF fodbold modtog i 2013 lokaletilskud på i alt 397.000 kr. Året før var tilskuddet på i alt 326.000 kr. 


EGIF fodbold har en egen kapital på 50.000 kr. ved årsskiftet 2012-2013.


EGIF fodbold fremstår som en del af en flerstrenget idrætsklub med i alt ca. 3000 medlemmer.


Det er Kultur, Idræt & Turismes vurdering, at EGIF fodbold på det seneste har oplevet en stigende tilgang af pige fodboldspillere.


Idrætsfaglig vurdering
Det er Kultur, Idræt & Turismes vurdering at der er behov for at udskifte de stærkt nedslidte omklædningsfaciliteter, der hæmmer udviklingen af et attraktivt idrætsmiljø for unge mennesker.

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller

  • at udvalget drøfter, hvorvidt man ønsker at støtte EGIF fodbold med økonomiske midler til etablering af nyt klubhus.
  • at udvalget fastsætter omfanget af et eventuelt beløb.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Sagen udsat og Kultur, Idræt & Turisme afdækker forskellige finansieringsmuligheder.


Punkt 12 Bredstrup-Pjedsted Hallen - ansøgning nyt varme/ventilationsanlæg

Sagsbeskrivelse

Bredstrup-Pjedsted Hallen har fremsendt ansøgning om et ekstraordinært tilskud til renovering/udskiftning af hallens varme- og ventilationsanlæg. Beløbet der søges er på i alt 205.231 kr. inkl. moms.


Hallens anlæg er gennemgået i samarbejde med Fredericia Kommunes energirådgiver Per Eskildsen og undersøgelsen har konkluderet, at hallens varme- og ventilationsanlæg, som blev installeret, da hallen blev bygget i 1980, ikke er dimensioneret rigtigt. Der er efterfølgende indhentet tilbud på nyt anlæg og automatik hos Deber.


Varmeanlægget er udstyret med et vejrkompenserende anlæg. Denne automatik skulle regulere fremløbstemperaturen i centralvarmevandet til

radiatorerne i forhold til den udendørs temperatur. Da dimensionerne på anlægget ikke er korrekte sker dette ikke som ønsket. I stedet bevirker det, at når hallens ventilationsanlæg kører, så er der ingen varme på radiatorer, hvilket igen betyder, at der er meromkostninger i hallen i forhold til energiudgifter.


Den tidligere energimærkning vurderer, at der ved udskiftning til nyt anlæg ville kunne spares 15-20 % af energiforbruget svarende til mellem 4500 – 6000 kr. årligt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

En udskiftning af anlægget er ikke omfattet af det budget, der fra 2014 er afsat til klimaskærme renoveringer, hvor de selvejende haller indgår på lige fod med øvrige idrætsfaciliteter/klubhuse.


Forvaltningen vurderer derfor, at en evt. finansiering kan ske via restpuljen til løbende vedligehold af haller, hvor der pr. 31.12.2013 resterer 1,4 mio. kr.


Hallen har ikke mulighed for at kunne finansiere så stort beløb inden for det daglige driftsbudget, men oplyser dog, at der er mulighed for at medfinansiere med op til 50.000 kr. ved at anvende de midler, som hallen har henlagt til istandsættelser i 2014. (Der er et forventet samlet beløb på 90.000 kr. når årsregnskabet for 2013 er færdigt).


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller

  • at der ydes tilskud på 155.000 kr. finansieret af midlerne til løbende vedligehold af selvejende idrætshaller.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Indstillingen tiltrådt


Punkt 13 Udviklingsråd, beslutning om dets fortsatte virke

Sagsbeskrivelse

I tilknytning til kultur-, idræts- og fritidspolitikken, som Byrådet vedtog maj 2012, besluttede Kultur- og Fritidsudvalget den 19. juni 2012 at oprette et Udviklingsråd, der havde følgende formål:


Udviklingsrådets opgaver er at fungere som rådgivende organ for Kultur- og Fritidsudvalget. Rådet skal generere nye idéer og perspektiver på kulturelle, idrætslige og fritidsmæssige tilbud og udviklingsmuligheder i Fredericia. Rådet skal bidrage med tværgående idéer, der skaber synergi og udvikling, både på kort og lang sigt. Udviklingsrådet forventes at bidrage med særdeles visionære synspunkter og holdninger, der kan medvirke til at kvalificere det politiske beslutningsgrundlag og sætte nye dagsordener for fremtidens kulturelle, idrætslige og fritidsmæssige udvikling af Fredericia.


Kultur- og Fritidsudvalget lagde vægt på en bred sammensætning af Udviklingsrådet, der fik repræsentanter fra erhvervslivet og uddannelsessektoren, foreningslivet og kulturelle institutioner. Herudover bestod Udviklingsrådet af formanden for Kultur- og Fritidsudvalget samt af direktøren for Børn & Kultur. Der blev indbudt seks borgere til at have sæde i udviklingsrådet, alle seks imødekom indbydelsen.  


Udviklingsrådet har holdt to møder henholdsvis den 5. marts 2013 og den 3. juni 2013.

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller at Kultur- og Idrætsudvalget beslutter

  • hvorvidt man ønsker at Udviklingsrådet fortsætter sit virke.

Hvis udvalget beslutter, at Udviklingsrådet skal fortætte, at

  • der tages stilling til, om det kommissorium (bilag), der ligger til grund for udviklingsrådets arbejde, stadig er fyldestgørende
  • der tages stilling til om Udviklingsrådets repræsentation stadig er fyldestgørende

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Udvalget besluttede at nedlægge Udviklingsrådet og indkalde interessenter ad hoc.


Punkt 14 Vedtagelse af § 35 stk. 2 udvalget under Folkeoplysningsloven

Sagsbeskrivelse

§ 35 stk. 2 udvalg under Folkeoplysningsloven

Folkeoplysningsloven blev revideret i juni 2011. Jf. § 35 stk. 2 i denne lov skal alle kommuner nedsætte et udvalg, der sikrer brugerinddragelse inden for lovens område. Den enkelte kommune har stor frihed i udformningen af udvalget og dets kompetencer.


Lovteksten lyder:


”§ 35. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at den folkeoplysende virksomhed i kommunen inddrages ved det i stk. 2 nævnte udvalg i alle sammenhænge af generel betydning for denne virksomhed, herunder forud for vedtagelse af

1)  den i § 34 nævnte politik for den folkeoplysende virksomhed,

2)  kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed og

3)  kommunens regler for tilskud til den folkeoplysende virksomhed.


”Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal oprette et udvalg inden for den kommunale forvaltning med repræsentation for den virksomhed, der kan få tilskud efter kapitel 3, hvortil den kan henlægge sine opgaver i henhold til denne lov.”


I marts 2013 blev det første § 35 stk. 2 udvalg i Fredericia Kommune konstitueret. Det tidligere Folkeoplysningsudvalg blev herved til et Folkeoplysningsråd. Dette råd virker til og med marts 2014. Det nye byråd skal tage stilling til hvilken form, sammensætning og kompetencefordeling det ønsker for udvalget/rådet fremadrettet.


Det nuværende Folkeoplysningsråd

Det nuværende Folkeoplysningsråd er sammensat på denne måde:


2 fra SIF

1 fra BUS

2 fra AIF

1 fra handicaporganisationerne

1 fra gruppen af andre godkendte folkeoplysende foreninger

1 fra de selvorganiserede grupper


Udviklingspulje

Udover § 35 stk. 2 udvalget skal der også nedsættes en udviklingspulje under folkeoplysningsområdet. Midler fra denne pulje skal både kunne tildeles det organiserede foreningsliv, selvorganiserede grupper og nye organisationsformer. Den nuværende pulje hedder ”Indsatspuljen”. 


Folkeoplysningsrådets ønsker fremadrettet

Folkeoplysningsrådet har selv evalueret rådets sammensætning og kompetencer på deres møde d. 21.1.2014. Folkeoplysningsrådet er tilfreds med rådets sammensætning og antallet af møder. I forhold til rådets fremtidige kompetencer har Folkeoplysningsrådet en række ønsker, der er påført i skemaet nedenfor.


Kompetencefordelings- og delegationsplan vedrørende folkeoplysningsloven


KB  =  Kommunalbestyrelsen 

KFU =  Kultur- og Idrætsudvalget 

FOU =  Folkeoplysningsrådet 

Forv.=  Forvaltningen (Kultur, Idræt & Turisme)


B   =   Beslutningskompetence

H  =  Høringsret

I  =  Indstilling

P  =   Påser/kontrollere/ansvarlig


L  =  Folkeoplysningsloven

Bek.   =  Folkeoplysningsbekendtgørelsen


 

 

De økonomiske rammer


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU

L. § 6, stk. 1


Fastsættelse af den økonomiske ramme til det samlede område


B



I



H


Ok


L. § 6, stk. 1


Fastsættelse af beløbsramme til en udviklingspulje – kaldet indsatspulje



B


I


H


Ok


 L. § 6, stk. 1



Fastsættelse af 2 beløbsrammer til hen­holdsvis folkeoplysende voksen­undervis­ning og Frivilligt folkeoply­sende forenings­arbejde


B


I


H


Ok



L. § 6, stk. 2



Afsætte dele af den samlede beløbs­ramme til nærmere angivne formål


B


I


H


FOU = I

L. § 22, stk. 4 og 5

Tildele tilskud efter puljen til ekstraordinære lokaletilskud efter denne paragraf.


B

I


Ok

 



 

Foreningsbegrebet


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU

L. § 3


Fravige kravet om foreningsdannelse for tilskud fra udviklings­puljen




B


I

Ok


L. § 5, stk. 1



Afgøre om en forening skal betragtes som en folkeoplysende forening, som enten udbyder folkeoplysende voksenun­dervisning, eller frivilligt folkeoply­sende foreningsarbejde eller begge dele.





B

FOU = B

Forv. = I


L. § 5, stk. 6



Fravige habilitetsregler for bestyrel­ser jf. § 5, stk. 4 i forbindelse med leje af lokaler, hvis lejemålet er af uvæsentligt omfang



B



I

Ok



L. § 5, stk. 7



Tilskud og anvisning af lokaler til en for­ening, der ikke er hjemmehørende i kom­munen



B




I

Ok



L. § 5, stk. 8



Afgøre om en forening opfylder be­tingel­serne for at opnå tilskud



B



I

FOU = B

Forv. = I


L. § 5, stk. 8



Beslutte at foreninger ikke skal ind­sende en årlig beretning



B



I

Ok





Folkeoplysende voksenundervisning


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU

L. § 7, stk. 4


Godkende undervisning for en af­grænset deltagerkreds



B



I

 FOU = B

Forv. = I


L. § 10, stk. 1



Fastsætte ansøgningsfrist for tilskud til voksenundervisning



B



I

 FOU = B

Forv. = I


L. § 10, stk. 2



Fastsætte formkrav til ansøgning



B


H


I

 Ok


Bek. § 5, stk. 3

Jf. L § 5, stk. 4


Fastsætte retningslinjer for, hvad der lig­ger uden for den tilskudsberetti­gede virk­somhed



B


H


I

FOU = H

Forv. = I 


Bek. § 5, stk. 4 



Fravige begrænsning af emner jf. bek. § 5, stk. 3 (spil, sport, m.v.)



B


H


I

FOU = I

Forv. = I

L. § 8a



Særlige tilskud til nedsættelse af deltager­betalingen for særlige grup­per



B


H


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 8a



Forhøjet tilskud til undervisning, der forud­sætter små hold



B


H


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 8, stk. 3



Fastsætte retningslinjer for anven­delse af 10 % rammen



B


H



I

FOU = I

Forv. = I


L. § 43, stk. 6


Beslutte at personer uden dansk person­nummer kan indgå i tilskuds­beregningen



B



I

 Ok


 

Lokaletilskud - Folkeoplysende voksenundervisning


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU


L. § 23, stk. 2


Fastsætte regler for lokaletilskud



B


H


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 23, stk. 1


Undlade at yde tilskud, hvis der kan an­vises et egnet offentligt lokale



B



I

FOU = I

Forv. = I


L. § 24, stk. 1 og stk. 2


Nedsætte tilskuddet



B



I

FOU = I

Forv. = I


L. § 28


Fastsætte ansøgningsfrister



B



I

Ok


L. § 28


Beslutte hvordan tilskuddet udbe­tales



B



I

Ok



 

Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU


L. § 16, stk. 1


Tilskud til aktiviteter for personer over 25 år



B


H


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 18, stk. 2


Fastsætte formkrav til ansøgning



B


H


I

Ok

L. § 19, stk. 1


Fastsætte tilskudsmodel


B


I


I


I

Ok


L. § 19, stk. 2


Forhøjet tilskud til særlige aktivi­tetsfor­mer og personer med sær­lige behov



B


H


I

FOU = I

Forv. = I


 

Lokaletilskud - Frivilligt folkeoplysende for­enings­arbejde


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU


L. § 25, stk. 2



Undlade at imødekomme nye an­søgnin­ger om tilskud, hvis der kan anvises et egnet offentligt lokale



B



I

FOU = I

Forv. = I


L. § 25, stk. 3



Regler for nedsættelse af tilskud for deltagere over 25 år




B


H


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 25, stk. 3 


Afgørelse om ledere/instruktører over 25 år



B


H


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 25, stk. 4



Fastsætte regler for personer over 25 år



B


H


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 25, stk. 5


Beslutte at der ikke ydes tilskud til nye lejemål i haller, væsentlige ud­videlser m.v. der indebærer merud­gifter for kom­munen


B


I


H?


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 25, stk. 5


Beslutte at der ikke ydes tilskud til nye lokaler og lejrpladser, hvis det medfører væsentlige merudgifter for kommunen


B


I


H


I

FOU = I

Forv. = I


L. § 26


Nedsætte lokaletilskud



B



I

FOU = I

Forv. = I


L. § 28


Fastsætte ansøgningsfrister



B



I

Ok


L. § 28


Beslutte hvordan tilskuddet udbe­tales



B



I

Ok


Bek. § 12, stk. 2


Beslutte om fradrag af lejeindtæg­ter



B



I

FOU = I

Forv. = I


L. § 21, stk. 1


Anviser lokaler



B



P

Ok


L. § 22, stk. 4 og 5


Gebyr for anviste offentlige lokaler


B


I


H


I


FOU = I

Forv. = I








Anvisning af offentlige lokaler og udendørsanlæg


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU


Bek. § 10, stk. 1


Samle anvisningen af lokaler geo­grafisk og tidsmæssigt



B


H


I

Ok


Bek. § 10, stk. 4


Inddrage tilladelsen til at benytte lokalet





B

Ok


 

 

Regnskab og revision


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU


L. § 29, stk. 3


Fastsætte regnskabsperioden og frist for regnskabsaflæggelsen



B



I

Ok


L. § 29, stk. 4


Fastsætte formkrav til regnskabs­aflæg­gelse og revision



B



I


Ok


L. § 30 


Forlange tilskud tilbagebetalt eller mod­regnet



B



I


Ok


L. § 32


Undlade at yde tilskud og anvise lokaler for en angiven periode



B



I

Ok


L. § 8, stk. 3


Fastsætte regler for afregning af tilskud jf. 10 % rammen (voksenundervisning)



B



I

Ok


L. § 19, stk. 4



Fastsætte regler for afregning af tilskud til Frivilligt folkeoplysende foreningsar­bejde



B



I

Ok


Bek. § 18, stk. 1


Fastsætte regler for afregning af lokale­tilskud



B



I

Ok

Bek. § 19, stk. 2 og stk. 3


Beslutte om regnskab for større til­skud skal revideres ved registreret eller stats­autoriseret revisor



B



I

Ok


 







Øvrige spørgsmål


KB


KFU


FOU


Forv.

Ønske fra FOU


L. § 33, stk. 1


Beslutning om alle forhold vedrø­rende virksomhed efter loven, der ikke er hen­lagt til anden myndighed


B


I



I

Ok


L. § 33, stk. 4



Fastsætte nærmere regler om til­skud og anvisning af lokaler


B


I


I


I


Ok


L. § 33, stk. 5


Indhente oplysninger om virksom­hed efter loven




B


P

Ok


L. § 33, stk. 5


Standse og tilbageholde tilskud såfremt tilskudsbetingelserne ikke overholdes



B



P I

FOU = I

Forv. = I


L. § 35, stk. 1 og stk. 2


Nedsætter Folkeoplysningsrådet, beslutter sammensætning, valgperiode kompetencer, m.m.


B


I


H


I

Ok


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Byrådet kan beslutte, at det nye udvalg skal have et minimum af kompetencer, det vil sige høringsret, når der gælder de tre ovenfor nævnte punkter. Byrådet kan også vælge at delegere samme eller yderligere kompetencer til det nye udvalg/råd, som det nuværende folkeoplysningsråd har.


Byrådet skal tage stilling til det udvalgs/råds navn, sammensætning, vedtægter og kompetencefordelingsplan.


Uanset det nye udvalgs sammensætning og kompetencer, er det Kultur, Idræt & Turismes vurdering, at et udvalg er med til at styrke den samlede viden om folkeoplysningsområdet, de foreninger der har aktiviteter og undervisning under området, og samarbejdet på tværs af områderne og med Fredericia Kommune.


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller, at der tages stilling til følgende:


  1. § 35, skt. 2 udvalgets navn.
  2. § 35, stk. 2 udvalgets sammensætning.
  3. § 35, stk. 2 udvalgets vedtægter.
  4. § 35, stk. 2 udvalgets kompetencefordelings- og delegationsplan.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Kultur- og Idrætsudvalget besluttede af Folkeoplysningsrådet fortsætter uændret til medio 2015.


Punkt 15 Valg til bestyrelsen i den selvejende institution Konserveringscentret i Vejle

Sagsbeskrivelse

Der er nyvalg af medlemmer til Konserveringscentrets bestyrelse. De fem kommuner i det gamle Vejle Amt kan vælge hver en repræsentant, idet vedtægternes siger, at der kan vælges tre medlemmer og desuden er der mulighed for at vælge to særligt sagkyndige. Dette er hidtil tolket, så hver af de fem kommuner kan deltage med én repræsentant. Der skal desuden vælges to suppleanter fra kommunerne.

Bestyrelsen består udover de ovennævnte fem repræsentanter af to repræsentanter og en suppleant fra museerne, en repræsentant og en suppleant for Fælles Museumsmagasiner samt en repræsentant og en suppleant for medarbejderne.


Valgperioden er for to år.

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller


  • At udvalget udpeger en repræsentant til bestyrelsen for Konserveringscentret i Vejle

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014


Kultur- og Fritidschef Bodil Schelde er valgt.


Punkt 16 Valg af repræsentant til Fredericia Biblioteks brugerråd

Sagsbeskrivelse

Der er nyvalg af repræsentanter til Fredericia Biblioteks brugerråd. Ifølge vedtægterne har Kultur- og Idrætsudvalget en plads i brugerrådet, der har 11 pladser. Valgperioden er for to år.


Brugerrådet skal medvirke til bibliotekets forsatte udvikling og sikre dialogen mellem bibliotekets brugere og den administrative og politiske ledelse.


Brugerrådets opgaver omfatter rådgivning af bibliotekets ledelse, således at bibliotekets tilbud i størst muligt omfang dækker den lokale befolknings ønsker og behov og peger fremad mod et forandret medie- og informationslandskab. Det skal søge at medvirke til, at bibliotekets berøringsflade i lokalområdet øges, så omfanget af biblioteksbrugere øges.

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller


  • Kultur- og Idrætsudvalget af sin midte vælger en repræsentant for Fredericia Biblioteks brugerråd for en to-årig-periode.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Bente Ankersen er valgt.


Punkt 17 Orienteringssag: Oversigt over diverse puljer - Kultur- og idrætsudvalget

Sagsbeskrivelse

Kultur- og Idrætsudvalgets budget er hovedsageligt baseret på fastsatte rammer til de enkelte områder/kulturelle institutioner.


En mindre del af det samlede budget er dog opdelt i forskellige puljer, hvortil borgere, grupper og foreninger kan fremsende ansøgninger til enkeltstående arrangementer, ekstraordinære driftsudgifter, midler og støtte i forhold til samarbejdsprojekter, såvel interne som eksterne.


Ved ansøgninger anviser forvaltningen mulig finansiering med baggrund i det ansøgte og dermed med baggrund i en vurdering af, hvilket område, der findes relevant.


Puljerne fordeler sig således:



Vedtaget budget 2014

Forventet spar/lån

I alt 2014

Heraf

Disponeret

Tilskud til foreninger (udendørs idrætsanlæg)


 

128.000

 

 

160.000

 

288.000

 

151.000

Rådighedspulje - haller


0

372.000

372.000

117.000

 

Ekstraordinært lokaletilskud


0

493.000

 

493.000

0

Udviklingspulje – folkeoplysning

69.000

 

 

68.000

137.000

0

Indsatspulje – folkeoplysning


55.000

 

111.000

166.000

0

Kulturpuljen


365.000

0

365.000

0

Tilskud til kulturelle aktiviteter


378.000

700.000

1078.000

413.000

 


En del af midlerne er forhåndsdisponeret, dvs. ansøgt og bevilget i 2013 eller 2014, men endnu ikke udbetalt.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller sagen til orientering.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Orienteredes.


Punkt 18 Orienteringssag - Status fra FIC pr. 15.1.2014

Sagsbeskrivelse

I forlængelse af Kultur- og Fritidsudvalgets (KFU) godkendelse af Fredericia Idrætscenters (FIC) Udviklingsplan 2020 er det aftalt, at FIC løbende orienterer Kultur- Idrætsudvalget (KIU) om status på området.


Dette sker hver 3. måned, dels ved ½ årlige orienteringer på KIUs ordinære møder, dels ved de ½ årlige dialogmøder mellem FIC og KIU.


Sidste orientering fik KFU ved en fremsendt status d. 15.8.2013, som dog først blev behandlet i oktober 2013.


Bilag med medlemsfremgang og aktiviteter beror på sagen.


 

Status på strategiområderne


Der er gennemført en nedlæggelse af FIC brugerbestyrelse pr. 31.12.2013 og oprettelse af FIC Udviklingsråd 2020 (FICUR) pr. 15.1.2014.

KIU har ved mødet d. 15.1.2014 godkendt kommissoriet for FICURs sammensætning og fremtidige arbejdsområde. Efterfølgende har SIF officielt meddelt at de indstillede navne er godkendt. Desuden er rehabiliteringschef Anne-Mette Dalgaard blevet udpeget til at indtræde i FICUR.


Status på tværgående samarbejdspartnere og faciliteter

 

Nye klubber er flyttet til FIC.  

Fredericia Triathlon Team og Fredericia Løbeklub er d. 1.10.2013 flyttet til deres nye lokaler i FIC. Begge klubber er meget tilfredse med de nye omgivelser og især Fredericia Løbeklub har efterfølgende oplevet en markant medlemstilgang.


Fredericia Badmintonklub (FBC), Fredericia Idrætsforening/volley (FIF), Fredericia Bordtennisklub (FB) og Fredericia Basketball Klub (FBBK) nu i nyt fælles klublokale.

D. 1.9.2013 flyttede de 4 klubber ind i det nye klublokale i hal 4. Klubberne er meget tilfredse med de nye fælles faciliteter. I 2014 vil FIC sørge for at etablere netdækning i området.


Fredericia Vandrerhjem (FV) og Hotel Fredericia (HF).

I sommeren 2014 vil FV og FIC tilbyde børnefamilierne i Danmark et sports og aktivitetsophold i Fredericia. Konceptet blev udviklet i foråret 2013, men kom for sent i luften til at det kunne sælges. Her i januar 2014 har HF tilkendegivet, at de gerne vil med i konceptet, hvilket der p.t. arbejdes positivt på.


MesseC.

Der er opstarter drøftelse med MesseC om hvordan vi bedre gensidigt kan udnytte synergien i hinandens aktiviteter.


Ændringer af Fredericia Judo og Ju-jutsu Klub trænings og klubfaciliteter og etablering FICNESS-sal.

De nye faciliteter er nu i drift. FICNESS-salen bruges primært til FICNESS holdaktiviteter, men også andre brugere er begyndt at bruge af den øvrige ledige tid. Når der af og til spilles højt musik i FICNESS-salen, har det vist sig at det kan genere undervisningen i Judolokalet. FIC arbejder på at løse dette problem.


Judoklubben har oplyst at de er godt tilfreds med de nye transparente faciliteter.

De har efterfølgende ønsket, at de nuværende dame- og herre toiletområder i forhallen indrettes som M/K-toiletter. Det er planlagt at de 2 toiletområder bliver moderniseres i forsommeren 2014.  FIC vil i den forbindelse behandle Judoklubbens ønske.


Desuden er det tanken, at der i forhallen tæt på de nævnte lokaler indrettes flere sofa- og opholdsmiljøer.


Fredericia Fag- og FirmaidrætsForbund (FFFIF) og 2 nye minikunstgræsbaner

De 2 nye baner er taget i drift og er blevet vel modtaget af klubber og beboere i vestbyen.  FFFIF forventer i foråret at tage banerne i brug til turneringer i forbindelse med kollegabold-konceptet.

Den ene af banerne blev flyttet ca. 1 m. da orkanen Allan kom forbi FIC. Begge baner er nu bedre ”fortøjret” i undergrunden.

 

Fredericia Golf Club (FGC)

Der er arbejdet videre med samarbejdet med FGC i forhold til FICNESS-medlemmernes muligheder for også at bruge nogle af FGC faciliteter.


Atletklubben HEROS

Der er opstartet drøftelse med klubbens bokseafdeling om et evt. samarbejde om at kunne tilbyde fitnessboxning til FICNESS-medlemmerne.


Halgulvet i hal 4

Der er gode bruger- og driftserfaringer med det nye moderne venyl sportsgulv i hal 4. Produktet bør overvejes når fremtidige sportsgulve skal udskiftes/etableres i Fredericia Kommune.


Samarbejde med de øvrige haller i kommunen

FIC deltager i de drøftelser/workshops der p.t. foregår med de øvrige haller i kommunen. Møderækken, der faciliteres af K&F, har til formål at afklare hvorledes faciliteterne, SIF og K&F kan samarbejde om fælles mål og visioner.


 

Status på aktivitetsudviklingen.


FICNESS produktet udvikler sig fortsat meget tilfredsstillende.

Siden 1.9.2012 har 1.020 borgere valgt at melde sig ind i FICNESS.

Netto medlemsudviklingen fordelt over hele perioden kan ses i bilag 1.

Der har været en stigende tilslutning til de mange forskellige holdaktiviteter der tilbydes. I januar/februar er vi nu op på omkring 70 ugentlige holdaktiviteter, som primært foregår i Ficnesssalen, Bikesalen, Svømmehallen og udendørs. Dertil kommer at der er mulighed for biobike-cykeltræning, som tilbydes i hele centret åbningstid.  Der er tilknyttet ca. 30 instruktører til holdaktiviteterne, dertil kommer instruktører fra Fredericia Triathlon Team og Fredericia Løbeklub.


I mange weekends har der været gennemført forskellige events ofte med støtte fra eksterne partnere. Af særlige events kan nævnes en 6 timers bikeevent og lyserød lørdag (til fordel for brystkræft). Eventplanen for år 2014 kan ses i bilag 2.


Som et supplement til træningscentret og holdaktiviteterne kan FICNESS medlemmerne booke sig ind på ledig tid til bowling, kegler, badminton, bordtennis (fra 1.6.2013) samt svømmetræning i den offentlige åbningstid. Også på disse områder har der været en stigende aktivitet. Svømning, badminton og bowling er de mest populære.


Vi oplever et stigende antal henvendelser fra lokale firmaer der ønsker at tilbyde deres ansatte FICNESS- medlemskaber.


Fremadrettet vil vi have større fokus på at etablere udendørs træningsfaciliteter. Her tænkes både på fitnessmaskiner til fri afbenyttelse for byens borgere samt til holdtræninger for FICNESS-medlemmer.


Sundhed:

Vi fortsætter med at udvikle aktivitetspaletten. I perioden har vi opstartet og gennemført:

Det Sunde Hold – som er et forløb der tilbydes alle borgere og som gennemføres af vores kostvejleder. Forløbets fokus er på livsstilsændringer og vægttab i fællesskab med andre.

Det Sunde Køkken - som er et forløb der tilbydes alle borgere og som gennemføres af vores kostvejleder. Forløbets fokus er på, ved hjælp af teori og praktik, at lære at lave sundere mad.

-  Der er gennemført flere gratis sundhedsforedrag ved vores egen kostvejleder, samt et foredrag for 200 personer med Christian Bitz.

Desuden har vi i perioden oplevet en stigende interesse for at få målt bodyage/fedtprocent, samt individuel kostvejledning.


Efter ønske fra Sønder-/Korskær har vi sammensat et lukket forløb til en gruppe af deres beboere, der indeholder både motion og sundhedsteori. Forløbet er opstartet i december 2013.


Sund og Glad.

Det er vores indtryk at Sund og Glad-projektet udvikler sig positivt. Lokalemæssigt fylder de mere og mere. Sund og Glad ser positivt på ideen om, hvis der etableres et selvstændigt klubtræningslokale.


Status på kapacitetsproblemer

 

 

Træningslokalet

Den pæne medlemstilgang har medført pres på især træningslokalet, idet lokalet også bruges af ca. 420 foreningsmedlemmer herunder bl.a., Idræt i Dagtimerne, Sund og Glad, FC Fredericia og Fredericia Eliteidræt.

I løbet af perioden er lokalet blevet moderniseret med ændret indretning, særligt gulv i vægtområdet og flere maskiner.

Lokalet er på 300 m2 og er overfyldt i de fleste af primetime perioderne.

Vores vurdering er, at grænsen for antal medlemmer er ca. 1200 personer.


FIC har kikket på udvidelsesmulighederne i de nuværende rammer.

Hvis der etableres et nyt ca. 150 m2 stort selvstændigt klubtræningslokale, så vil FICNESS medlemsantallet kunne øges til ca. 1600. 

Et sådant klubtræningslokale vil kunne etableres i hal 4 for ca. 1,2 mil kr. Dertil kommer udgifter til ekstra træningsmaskiner på ca. kr. 400.000. 

FIC har desværre ikke de økonomiske midler til at lave ombygningen, men vil kunne finansiere udgiften til træningsmaskinerne.


Møde og undervisningslokaler

FIC mangler møde- og undervisningslokaler på stort set alle tidspunkter af året. Der mangles lokaler til de daglige brugere, men også som nødvendige supplementslokaler til større arrangementer og events.

 

 

Status på driftsøkonomi.


Ved sidste orientering, orienterede FIC om at driftsøkonomien var kommet under et stærkt pres. Dette skyldtes konsekvenserne af den ekstreme lange varme sommer, der medførte meget begrænsede indtægter især på Svømmehal/Badelandsområdet.

Vi besluttede derfor dengang, at lave en kraftig opbremsning af de planlagte udgiftskrævende vedligeholdelsesaktiviteter for resten af året. 

Opbremsningen og reducerede energiudgifter i 4. Kvartal, samt øgede FICNESS-indtægter har dog medført det positive, at vi kommer ud af år 2013 i overensstemmelse med det planlagte budget, herunder et budgetteret afdrag på kr. 200.000 på det underskud der blev oparbejdet i 2009-2010.  


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller sagen til orientering.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 05-02-2014

Orienteredes.


Punkt 19 Orientering (Lukket)