Kultur- og Idrætsudvalget - 10-08-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 10 august, 2016 - 15:30
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 55 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Godkendt.

Punkt 56 Besøg på Konserveringscenteret, Maribovej 10, Vejle

Sagsbeskrivelse

Mødet afholdes på Konserveringscenteret, Maribovej 10, Vejle.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Ingen

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 57 2. Budgetopfølgning 2016 kultur- og Idrætsudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:

·  Ny lovgivning

·  Byrådsbeslutninger

·  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

·  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i byrådet.

Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med maj måned.


Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab





Kultur og Idræt:

Drift

Serviceudgifter

103,588

0,135

-1,200

102,523

Serviceudgifter i alt

103,588

0,135

-1,200

102,523

Anlæg

  19.378

0

- 7,030

  12,348

Anlæg i alt

  19,378

0

-7,030

  12,348

Total

122,966

0,135

-8,230

114,761

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:


 

Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, Spar/lån 2015<>16 samt evt. meddelte tillægsbevillinger til 2016. 


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.


I budgettet for 2016 er Fredericia Idrætscenter blevet kompenseret for mistet indtægt på 0,625 mio. kr. da FC Fredericia blev fritaget for leje af baner og stadionanlæg. Fredericia Idrætscenter bliver ved 2. BO kompenseret yderligere for  0,125 mio. kr., så det matcher det reelle indtægtstab. 

Derudover er der reguleret for 0,010 mio. kr. fra barselsfonden.

 For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 2.-Budgetopfølgning  2016” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


For en yderligere specifikation henvises der til bilaget ”2. Budgetopfølgning - Forventet Spar/Lån 2016 - 2017” på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Økonomi har gennemgået resultatet pr. 31.05.2016 sammen med de decentrale kulturinstitutioner og dette giver ikke anledning til særlige kommentarer.


Der forventes stadig et budget i balance med de ovennævnte overførsler på 8,230 mio. kr. fordelt på kulturinstitutioner, folkeoplysningsområdet samt anlægspuljer.


Flere anlægspuljer udviser større uforbrugte beløb. Det forventes at de planlagte anlægsaktiviteter gennemføres i løbet af 2016. Puljen til klimaskærm og idrætsfaciliteter vil i løbet af 2016 blive revideret med henblik på en eventuel justering af behovene.

Indstillinger

Kultur- og Idrætsudvalget indstiller:


1.  at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Godkendt.

Punkt 58 Den fremtidige anvendelse af Det Bruunske Pakhus

Sagsbeskrivelse

Kultur- og Idrætsudvalget udpegede på sit møde den 6. april 2016 en række ønsker til den fremtidige anvendelse af Det Bruunske Pakhus.

I forlængelse heraf foreligger nu i bilag en uddybende beskrivelse af mulige rammer for den ønskede fremtidige anvendelse:


  • Driftsforhold
  • Organisation
  • Rammer for brug
  • Udlån/udleje
  • Økonomi

På baggrund af de i bilaget skitserede scenarier for en fremtidig anvendelse af Det Bruunske Pakhus kan den videre proces sættes i værk med henblik på ibrugtagning af Pakhuset, når funktionen som spillested ophører.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller


  • at udvalget beslutter at den videre proces igangsættes med inddragelse af interessenter
  • at Kultur & Idræt ultimo 2016 fremlægger en konkret plan for organisering, økonomi og brug af Det Bruunske Pakhus i 2017
  • at der foretages en evaluering af brugen af Det Bruunske Pakhus medio 2017 med henblik på eventuelle justeringer af driften

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Godkendt.

Punkt 59 Revision af Fredericia Ordningen 2016 efter høringsperioden

Sagsbeskrivelse

Fredericia Ordningen er den kommunale tilskudsordning under Folkeoplysningsloven til de frivillige folkeoplysende foreninger i kommunen.

Folkeoplysningsrådet og Kultur- og Idrætsudvalget har arbejdet med en revision af Fredericia Ordningen gennem længere tid, og de frivillige folkeoplysende foreninger har været inviteret til et dialogmøde. Kultur- og Idrætsudvalget har sendt et udkast til en revideret Fredericia Ordning i høring fra d. 30. maj til d. 27. juni 2016. Udkastet og konsekvensberegningerne er vedlagt som bilag sammen med høringssvarerne.


Bemærkninger

En revision af Fredericia Ordningen vil betyde ændrede tilskudskriterier, hvilket vil medføre, at nogle foreninger vil modtage mere i tilskud, mens andre vil modtage mindre.


Den nuværende tilskudsordning betales bagud, og udbetales af to omgange i juni/juli og i december/januar, efter det faktiske antal medlemmer. I den nye ordning foreslås det, at udbetalingen sker forud, men på baggrund af det foregående års tal. Det betyder, at foreningerne i overgangsåret vil få udbetalt et halvt års tilskud i december/januar, og et helt års tilskud i januar, sammen med en mulig kompensation. Denne ændring vil gøre det lettere for foreninger med fald i tilskuddet, at håndtere den økonomiske overgang. Samtidig oprettes tre overgangspuljer, som primært finansieres via overskud på Lokaletilskudsområdet.


I den nuværende Fredericia Ordning findes der, under puljen til SIF-foreninger, et ungdomstimetilskud og et svømmetimetilskud. Disse puljer overføres til det fælles forenings- og medlemstilskud.


Den reviderede tilskudsmodel ønskes at træde i kraft pr. 1. januar 2017.


Høringssvar

I høringsperioden er der indkommet følgende forslag til ændringer i den revidere Fredericia Ordning:


  1. At der også gives tilskud til voksne medlemmer (MK 01).
  2. At ungdomstimetilskuddet bibeholdes (FHK 90).
  3. En trappemodel for medlemstilskuddet, så de første medlemmer udløser det højeste tilskud, hvorefter tilskuddet pr. medlem gradvist falder (EGIF).
  4. At Svømmetimetilskuddet bibeholdes eller at gebyret for svømmetimer og timer i idrætshallerne efterfølgende reguleres ned (EGIF).
  5. At kursustilskuddet for kurser under 3.500 kr. er 100 %, mens der er et reduceret tilskud til kurser over 3.500 kr.(EGIF).
  6. At medlemstilskuddet bliver afhængigt af, hvor mange måneder en forening har aktiviteter (EGIF).
  7. At områdeopdelingen fastholdes, så SIF, BUS og Andre Godkendte Foreninger fortsat har hver sin pulje (BUS).
  8. At kursustilskuddet for kurser under 2.500 kr. er 100 % og med transporttilskud, og at der fortsat er forskellige kursuspuljer til de tre områder, som nævnt under punkt 7 (BUS).
  9. At medlemstilskuddet til BUS-foreninger fastfryses på 2016-niveau ind til de andre foreninger er nået op på BUS-foreningernes niveau (BUS).
  10. At der oprettes en initiativpulje til nye initiativer på tværs af foreninger til arrangementer, aktiviteter, uddannelse m.v. der har nyskabende karakter, og at der afsættes midler til det inden for de tre områder (BUS).
  11. At kursustilskuddet prioriteres højt (SIF).
  12. At der efter revisionen af Fredericia Ordningen ses på den kommunale gebyrordning og lokaletilskudsreglerne (SIF).
  13. Bekymring om hvorvidt kursustilskuddet er højt nok (Folkeoplysningsrådet).
  14. At den nye ordning følges nøje i de næste 5 år, og at ordningen herefter revideres hvert 4. år (Folkeoplysningsrådet).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer på baggrund af de indkomne høringssvar og det foregående arbejde med revisionen af Fredericia Ordningen, at Fredericia Ordningen kan godkendes.


Nedenstående er en vurdering af de indkomne forslag i høringssvarerne.


AD 1. Muligheden for tilskud til voksne vurderes ikke at være hensigtsmæssigt inden for den givne ramme, da det vil betyde mindre tilskud til børn og unge. Muligheden er tidligere drøftet i Folkeoplysningsrådet. Kommunen skal jf. Folkeoplysningsloven give tilskud til foreninger med aktiviteter for børn og unge, mens tilskud til foreninger med aktiviteter for voksne er frivilligt.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 2 og 4. En bibeholdelse af ungdomstimetilskuddet og eller svømmetimetilskuddet, vil få omfattende betydning for alle andre tilskud i udkastet til en revideret ordning. Alle konsekvensberegninger er foretaget på baggrund af, at disse to puljer overføres til forenings- og medlemstilskuddet. Fordelingen af midlerne vil derfor være væsentligt anderledes, hvis de to tilskudsformer fastholdes eller gøres tilgængelige for alle foreninger. Samtidig vil det have betydning for de nye facilitetstilskud i overgangsårene. Hvis svømmetimetilskuddet og ungdomstimetilskuddet fastholdes, og der ikke reguleres ned i forenings- og medlemstilskud vil det koste ca. 700.000 kr. ekstra. Det nye facilitetstilskud er trukket ud, men tilskuddet til BUS-foreningerne er fastholdt. Ovenstående vil være en økonomisk fordel for SIF-foreningerne, uden at det gør tabet for BUS-foreningerne mindre.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 3. Trappemodellen for medlemstilskud vil samlet set medføre mindre tilskud for større foreninger. De foreninger der samtidig har mange timer i idrætshallerne eller svømmehallerne vil blive yderligere ramt af dette. Der er foretaget prøve konsekvensberegninger for dette, som varierer væsentligt alt efter hvilken økonomisk trappe der anvendes.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 5, 8, 11 og 13. Der er fra flere områder et ønske om, at kursustilskuddet prioriteres højt, og at der gives 100 % i tilskud til kurser under 2.500 kr. eller 3.500 kr., mens dyrere kurser støttes med op til 50 % inden for den afsatte ramme. Og at der gives transporttilskud. Det vurderes, at kursustilskuddet kan hæves inden for rammen, men at transporttilskuddet er administrativt problematisk at kontrollere.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning, så der gives op til 100 % i tilskud til kurser under 3.500 kr. og op til 50 % i tilskud til kurser fra 3.500 – 10.000 kr. Og at der ikke ydes tilskud til transport.


AD 6. Muligheden for at gøre medlemstilskuddet afhængigt af, hvor mange måneder en forening er aktiv, er fravalgt tidligere i processen til fordel for en mere enkel opgivelse af medlemstal. Der er ikke foretaget konsekvensberegninger på, hvad det vil betyde, hvis medlemstilskuddet skal reguleres i forhold til antallet af aktive måneder. Der ville skulle udarbejdes klare kriterier for, hvornår en forening anses for at være aktiv i en given måned. Er en aktivitet tilstrækkeligt eller kræves der et minimum af eksempelvis fem aktiviteter pr. måned.?

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 7. I forhold til en fastholdelse af områdeopdelingen, så har drøftelserne forud for udkastet gået på et ønske om at ligestille alle foreninger, hvilket taler i mod områdeopdelingen. Derudover er der I ønsket om områdeopdelingen ikke angivet hvilket beregningsgrundlag, der skal ligge til grund for en ny fastsættelse af områdernes rammer. Konsekvenserne for de tre områder er derfor uvisse. Samtidig er det et lovmæssigt krav, at tilskudsreglerne hviler på objektive kriterier. Hvis områdeopdelingen ønskes fastholdt, vil der efterfølgende skulle udformes objektive kriterier inden for hvert område.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


AD 9. Ønsket om at fastfryse medlemstilskuddet på BUS-foreningernes niveau vil kræve en væsentlig større ramme eller at der går flere år får foreningerne ligestilles og kan modtage det samme forenings- og medlemstilskud. Beregninger viser, at det vil koste min. 1.200.000 kr. hvis foreningstilskuddet forhøjes til (næsten) BUS-niveau for alle foreninger (6.000 kr. pr. år) og det samme for medlemstilskuddet (340 kr. pr. medlem under 25 år). Dertil kommer, at det vil koste yderligere ca. 420.000 kr. for de fire Hovedforeningers medlemstilskud. Samlet set 1.620.000 kr.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.


Ad 10. I forhold til ønsket om at der oprettes en initiativpulje, er det muligt for Folkeoplysningsrådet under deres Indsatspulje.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning, men at Folkeoplysningsrådet behandler ønsket i efteråret 2016.


AD 12. Ønsket om at der efterfølgende ses på den kommunale gebyrordning og lokaletilskudsreglerne anbefales, da begge dele er en væsentlig faktor for mange foreningers økonomi sammen med Fredericia Ordningen.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget ikke indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning, men at arbejdet med at revidere de to forskellige områder påbegyndes, efter revisionen af Fredericia Ordningen er færdig.


AD 14. I forhold til ønsket om at den revidere tilskudsordning følges nøje og efter de første fem år revideres hvert fjerde år, er der delvist taget højde for det i udkastet, idet Kultur- og Idrætsudvalget hvert år i første kvartal modtager en status til drøftelse.

Kultur & Idræt anbefaler, at forslaget om at Fredericia Ordningen efter de første fem år revideres hvert fjerde år, indarbejdes i den endelige Fredericia Ordning.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget indstiller til Byrådet at godkende følgende:


  1. Den reviderede tilskudsmodel i vedlagte bilag godkendes med ikrafttrædelse d. 1. januar 2017.
  2. De foreslåede overgangsordninger godkendes og udfases over en 5-årig periode, hvor tilskuddet nedsættes med 20 % hvert år.
  3. Overgangsordningerne finansieres fra Folkeoplysningsområdet, primært fra overskud på lokaletilskudsområdet.

Følgende forslag fra høringssvarene godkendes:


  1. Der gives op til 100 % i tilskud til kurser under 3.500 kr. og op til 50 % i tilskud til kurser fra 3.500 – 10.000 kr. Der ydes ikke tilskud til transport (AD 5, 8, 11 og 13).
  2. At Folkeoplysningsrådet behandler ønsket om en initiativpulje i efteråret 2016 (AD 10).
  3. At arbejdet med at revidere gebyrordningen for kommunale lokaler og lokaletilskudsområdet påbegyndes, efter revisionen af Fredericia Ordningen er færdig (AD 12).
  4. At Fredericia Ordningen revideres hvert fjerde år, efter overgangsperioden på fem år er gået (AD 14).

Og at følgende forslag fra høringssvarene ikke godkendes:


  1. Forslaget om tilskud til voksne (AD 1).
  2. Forslaget om bibeholdelse af ungdomstimetilskuddet og svømmetimetilskuddet (AD 2 og 4).
  3. Forslaget om en trappemodel for medlemstilskuddet (AD 3).
  4. Forslaget om at medlemstilskuddet gøres afhængigt foreningens antal af aktive måneder (AD 6).
  5. Forslaget om at fastholde områdeopdelingen mellem SIF-foreninger, BUS-foreninger og Andre Godkendte Foreninger (AD 7).
  6. Forslaget om at fastfryse medlems- og foreningstilskuddet for BUS-foreningerne og hæve de andre foreninger til deres niveau (AD 9).

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016


Under udvalgsmødet blev udvalget orienteret om at der ved en administrativ fejl var et høringssvar fra Fredericia FF der ikke var kommet frem til sagsbehandlingen. Høringssvarets hovedpunkt er et forslag om at sikre, at det kun er foreninger, med eget CVR-nummer, der kan modtage foreningstilskud. I den reviderede ordning foreslåes det netop, at alle foreninger, hoved- såvel som underafdelinger, der har eget CVR-nummer, bliver tilskudsberettigede. Høringssvaret ligger dermed helt i tråd med den reviderede ordnings intentioner.

I høringssvaret påpeges desuden at et medlem af en hovedforening ikke bør tælle mere end én gang, uanset om det er aktivt, i flere underafdelinger.  Der har ikke tidligere været præcedens for at kontrollere dette, hvilket der heller ikke lægges op til i den reviderede ordning.

Endelig kommenterer høringssvaret Fredericia Kommunes opkrævning af gebyrer for brug af kommunale lokaler. Denne del af høringssvaret vil der blive svaret administrativt på, idet emnet ikke vedrører den reviderede tilskudsmodel.


Et flertal godkendte den samlede indstilling.

Bente Ankersen stemte imod forslaget, idet hun opfordrede til at puljen til BUS fortsætter.

Punkt 60 Vedligeholdelse af klimaskærme ved spejderfaciliteter

Sagsbeskrivelse

I juni 2015 udarbejdede Ejendomscenteret vedligeholdelsesplaner for en 10-årig periode for klimaskærme for de 9 spejderhytter i Fredericia. Vedligeholdelsesplanerne viser et samlet behov for vedligeholdelse på 3.187.000 kr. over de næste 10 år. Det årligt vurderede behov ligger mellem 178.000 kr. og 548.000 kr. (se bilag 1). Klimaskærmene er den udvendige del af spejderhytterne.


Vedligeholdelsesplanerne kan dels bruges af det enkelte korps (forening), til at prioritere vedligeholdelsesopgaver og dels i et kommunalt perspektiv til prioritering mellem vedligeholdelse og etablering af nye spejderhytter der, hvor det ikke kan svarer sig at vedligeholde. Samtidig kan det indgå i udviklingsarbejde og muligt samarbejde mellem forskellige korps.


I 2013 blev der lavet en tilsvarende vedligeholdelsesoversigt over klimaskærme for idrætsfaciliteter. Efterfølgende blev der i budget 2014 afsat 1,1 mio. kr. til vedligeholdelse af klimaskærme for idrætsfaciliteter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Kultur & Idræts vurdering, at korpsene (foreningerne) i Fredericia kommune vil have svært ved selv at finansiere vedligeholdelsen af klimaskærmen fremadrettet med den eksisterende økonomi og inden for rammen af det normale lokaletilskud.


Hvis klimaskærmene forfalder, vil det i sidste ende betyde lukning af spejderhytter og formentligt også det tilhørende korps, og dermed et tab for lokalsamfundet og særligt børnenes muligheder for at udvikle sig, have socialt samvær og lære mange dannelsesmæssige færdigheder.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet drøfter, hvorvidt de vil anbefale Kultur- og Idrætsudvalget, at de prioriterer 300.000 kr. årligt til vedligehold af spejderhytter i en kommende tiårig periode i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2017.


 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet d. 03-05-2016:

Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at de prioriterer 300.000 kr. årligt til vedligehold af spejderhytter i en kommende tiårig periode i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2017.


 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget d. 25-05-2016:

Sagen udsat med henblik på yderligere oplysninger.


 

Nye oplysninger i sagen:

Opgørelse over medlemmer i de forskellige børne- og ungdomskorps i Fredericia. Tallene er fra opgørelsen til tilskud i 2. halvår af 2015.


Korps/

spejdergruppe

Antal
i alt

Antal
u. 25 år

Andel
u. 25 år

Modtaget lokaletilskud i 2015 (65% af driftsudgifterne)

FDF 2. Fr. Chr. Sogn

73

50

68

75.735 kr.

FDF Søndermarken

142

110

77

87.655 kr.

FDF Vejlby Sogn

48

27

56

53.365 kr.

KFUM Bülow gruppe

112

89

79

63.259 kr.

KFUM Olaf Rye Gruppe

49

42

86

72.675 kr.

KFUM Peder Griib

34

23

68

26.684 kr.

KFUM Skærbæk

74

62

84

79.764 kr.

KFUM Taulov

69

59

86

43.320 kr.

DDS Fæstningsgruppen

81

67

83

60.561 kr.

DDS Elbogruppen

29

29

100

46.101 kr.

I alt

711

558


609.119 kr.

 


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Kultur- og Idrætsudvalget besluttede at sende sagen videre til drøftelse i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2017.

Punkt 61 Opfølgning på ny kultur-, idræts- og fritidspolitik

Sagsbeskrivelse

Byrådet vedtog den 13. juni 2016 en ny kultur-, idræts- og fritidspolitik.


Politikken angiver seks overordnede politiske mål, der hver er beskrevet med en række mere konkrete indsatsområder.


Opgaven er nu at implementere den nye politik. En prioritering af de enkelte indsatser vil være hensigtsmæssig for at skabe fokus og overblik.

Det kan være udpegning af helt konkrete tiltag, der ønskes iværksat i den kommende tid eller strategier, der ønskes udarbejdet med henblik på langsigtede opgaveløsninger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget drøfter indsatsområderne og tilkendegiver en prioritering af opgaveporteføljen.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Sagen udsat.

Punkt 62 Helhedsplan for Madsby Parken, forslag til proces for arbejdet

Sagsbeskrivelse

Der er politisk rejst ønske om, at der udformes en helhedsplan for Madsby Parken.


Helhedsplanen skal give overblik over de mange aktiviteter og muligheder, der findes i Madsby Enge området. Den skal være retningsviser for den kommende udvikling, herunder investering samt koordinering og samarbejde mellem aktørerne.


Der er før taget initiativ til udformning af helhedsplan for området.


Administrativt foreslås følgende proces:


På baggrund af en præsentation af de hidtidige planer drøfter Kultur- og Idrætsudvalget på sine ordinære møder i august og september 2016 indhold af og ramme for en kommende helhedsplan:


a)  Den overordnede vision for Madsby Parken

b)  Konkrete tiltag/forslag, der kan bidrage til visionen


De politiske drøftelser forelægges formændene for Miljø- og Energiudvalget, Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, Social- og Omsorgsudvalget samt Børne- og Skoleudvalget og herefter øvrige interessenter til udvikling og videre bearbejdning fra oktober-december 2016. Sideløbende foretages relevante behovsanalyser i forhold til de faciliteter og aktiviteter, der måtte blive foreslået som dele af en helhedsplan.


Det samlede resultat drøftes på et møde mellem udvalget og de involverede parter i marts 2017. En helhedsplan sendes i høring i 4 uger og fremsendes herefter til Byrådets godkendelse medio 2017


Følgende interessenter foreslås inddraget:


Alle institutioner, foreninger, klubber og virksomheder med hjemsted i Madsby Parken.

Alle naboer til Madsby Parken.

Organisationer, hvis interesseområder er repræsenteret i Madsby Parken.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Kultur- og Idrætsudvalget


  • godkender den foreslåede proces for udformning af helhedsplan for Madsby Parken
  • drøfter indholdet af og rammen for en helhedsplan for Madsby Parken.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Sagen genoptages på næste møde med henblik på konkretisering af elementerne og potentialet i en helhedsplan.

Punkt 63 Hannerupløbet, ansøgning om tilskud

Sagsbeskrivelse

 

Fredericia Løbeklub søger om et tilskud på i alt 15.000 kr. til afvikling af Hannerupløbet søndag d. 28. august 2016.


Hannerupløbet indeholder på linje med løbet i 2015 også løb for handicappede samt et børneløb. Forventet deltagerantal er i alt 250.


Arrangøren har fokus på at få unge til at deltage i løbet ved at samarbejde med de lokale ungdomsuddannelser. Således indføres rabatordningerne for studerende.


Fredericia Løbeklub har som sit mål at samle 2000 deltagere til Hannerupløbet, hvilket førhen var deltagerantallet, når der var flest.


Klubben gør opmærksom på at Hannerupløbet har oplevet en tilbagegang i antallet af deltagere de seneste år foranlediget af en eksplosion i antallet af løbeevents rundt om i Danmark.


Fredericia Løbeklub budgetterer med i alt 44.500 kr. til eventen (jf. ansøgning).


Fredericia Løbeklub vil profilere Fredericia Kommune som medsponsor på såvel facebook siden, samt i de trykte medier.


Hannerupløbet finder sted samtidig med en række øvrige aktiviteter bl.a. Trekantområdets festuge og Nordisk Mesterskab i triatlon.


Fredericia Løbeklub har fremsendt årsregnskab for 2015, der viser en egenkapital på ca. 1 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at Fredericia Løbeklub tager et væsentligt initiativ. Dog er det en overvejelse værd, om behovet for løbeevents allerede er dækket og om man kan opnå en så stor tilslutning som forventet.

Løbeklubbens årsregnskab udviser en meget ressourcestærk klub. Det vurderes, at der ikke er behov for økonomisk støtte til gennemførelse af aktiviteten.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at der gives afslag med begrundelse i, at Fredericia Løbeklub har en meget stor egenkapital og derfor ikke har behov for økonomisk støtte til gennemførelse af aktiviteten.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Godkendt.

Punkt 64 Belysning i Bredstrup Pjedsted Hallen

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med udskiftning af gulv mm. i Bredstrup Pjedsted Hallen, ønsker hallens bestyrelse også at udskifte lyskilderne. Bestyrelsen har fremsendt ansøgning om 253.000 kr.


Bestyrelsen ønsker at skifte til LED lys. Den har undersøgt markedet og fremsender med ansøgningen energiberegninger, der angiver en årlig besparelse på 40.000 kr. uden forringet lyskvalitet.


Ansøgningen fordeler sig med følgende poster:


Anskaffelse af armaturer incl LED hal   81.961,00 kr.

Anskaffelse af armaturer incl. LED gymnastiksal   18.594,00 kr.

Demontage af tidligere og montage af i alt

60 armaturer: 60 kr/stk *350 kr/stk   21.000,00 kr.


Fornyelse af sikkerhedsbelysning

(lovkrav ved ændring af belysning)  52.356,00 kr.


System til reguleringsmuligheder på diverse

lys zoner (så ikke alle lamper skal være tændt altid)

plus installering (30 t *450 kr/t)  28.500,00 kr.


I alt   202.411,00 kr.


Moms (25%)   50.602,75 kr.


I alt søges om:     253.013,75 kr.


Hvis Kultur- og Idrætsudvalget ønsker at imødekomme ansøgningen kan finansiering ske af puljen til løbende vedligehold af haller.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at med en udskiftning af belysningen i Bredstrup Pjedsted hallen vil anlægget samlet set få et nutidsvarende og fremtidssikret kvalitetsniveau, der med en udskiftning af belysningen også har en økonomisk besparelse.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

  • at ansøgningen imødekommes
  • at finansiering sker af puljen til løbende vedligehold haller

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Godkendt.

Punkt 65 DM stævne i speedway ungdom

Sagsbeskrivelse

Fredericia Motor Klub søger om tilskud til afholdelse af DM i Speedway for 50- og 85 cc speedway.

Der søges ikke om et specifikt beløb, men om økonomisk støtte til et arrangement, der budgetterer med udgifter på i alt 44.700 kr. (jf. bilag)


DM i speedway skal finde sted på klubbens anlæg, Vejlby Speedwaycenter i Fredericia d. 4. september.


DM i 50 cc er for kørere i alderen 4-11 år, hvor der påregnes 16 kørere. DM i 85 cc er for kørere i alderen 10-18 år, hvor der påregnes 16 kørere.


Hvis Kultur- og Idrætsudvalget ønsker at støtte arrangementet kan finansiering ske af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 452.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Fredericia Motor Klub er en lille speedwayklub med få medlemmer. I alt 13 medlemmer og 14 forældre udgør grundlaget.


Klubben arbejder på at skaffe sponsorer til DM stævnet. De er ikke på plads endnu.


Kultur- og Fritidsudvalget støttede tilbage i 2010 en lignende ansøgning om afholdelse af DM for ungdom. Dengang med 20.000 kr.


Klubben påtænker at lave gratis entré for på den måde at gøre det attraktivt for byens borgere at komme til ungdomsspeedway på højt niveau.


Der er tale om en lille idrætsgren med få deltagere i Fredericia kommune, hvor DM stævnet er et sportsligt højdepunkt for foreningen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller,

  • at Kultur- og Idrætsudvalget støtter DM stævnet med 20.000 kr. under forudsætning af, at det lykkes for klubben selv at finde de resterende midler til at realisere DM stævnet.
  • at finansiering sker af udvalgets tilskudskonto

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Godkendt.

Punkt 66 Indretning af tegnestue til Den historiske Miniby

Sagsbeskrivelse

Fredericia Idrætscenter (FIC) og Danske Seniorer, Fredericia (DSF) søger om kr. 80.000 til indkøb af byggematerialer til etablering af en tegnestue på adressen Prangervej 2.


Kultur og Idrætsudvalget har den 25.5.2016 godkendt Den Historiske Minibys Udviklingsplan. Planen er udarbejdet i fællesskab af FIC og DSF og anviser de fremtidige indsatsområderne for Den Historiske Minibys udvikling.


For at den videre opførelse og udbygning af Den historiske Miniby kan fortsætte er det nødvendigt, at det tekniske tegnearbejde, der er grundlaget for de enkelte huse og bygninger, nu genstartes. Tidligere blev arbejdet udført af en ansat i kommunen. På grund besparelser i år 2011 blev arbejdet indstillet. DSF har tilkendegivet at man fremadrettet vil stå for tegnearbejdet. Det er samtidigt aftalt med Museerne i Fredericia, at de fremover vil stå for at tilvejebringe og beskrive det nødvendige historiske kildemateriale, som skal bruges til tegnearbejdet.


Tegnestuen indrettes i et af de ledige værksteder på Prangervej 2. Lokalet er på ca. 70 m2 og vil blive indrettet således at tre personer kan arbejde der samtidigt. Tegnestuen bliver således placeret sammen med det øvrige byggearbejde som DSF udfører.


Byggearbejdet udføres af de ansatte. Rummet indrettes med brugt inventar.


Etableringsomkostningerne forventes at blive:


Byggematerialer til rummets indretning herunder

gulv, loft, vægge, installationer m.m.  50.000 kr.

Lamper  10.000 kr.

3 stk. Pc med tegneprogrammer  20.000 kr.

I alt  80.000 kr.

 

Hvis Kultur- og Idrætsudvalget ønsker at støtte etableringen af en tegnestue kan det finansieres af udvalget tilskudskonto, hvor der resterer 452.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer at der er behov for etablering af en tegnestue, der kan sikre den fortsatte kvalitet i arbejdet med opførelse af Den historiske Miniby. Placeringen i tilknytning til byggeværkstederne vil styrke kvaliteten af arbejdet idet der umiddelbart kan skabes synergi mellem tegnere og byggere.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller,

  • at Kultur – og Idrætsudvalget bevilger op til 80.000 kr. til etablering af en tegnestue ved Den historiske Miniby
  • at finansiering sker af udvalgets tilskudskonto

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Godkendt.

Punkt 67 Høring af forslag til Sundhedsstrategi

Sagsbeskrivelse

Sundhedsudvalget har godkendt et forslag til en ny sundhedsstrategi. Sundhedsstrategien tager udgangspunkt i Fredericia Kommunes sundhedspolitik ”Sundhed med alle”.


Sundhedsstrategien er blevet til på baggrund af input fra sundhedsudvalget, repræsentanter for patientforeninger, borgere og medarbejdere.


Sundhedsudvalget besluttede på deres møde den 30. maj at sende forslaget til sundhedsstrategien i høring i følgende udvalg: Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget samt Social- og Omsorgsudvalget.


Sundhedsstrategien sendes til behandling i Sundhedsudvalget den 19. september.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Voksenservice vurderer, at sundhedsstrategien skaber rammer for at fremme sundhed blandt borgerne i Fredericia Kommune.  

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at udvalgene drøfter forslaget til sundhedsstrategi med henblik på eventuel afgivelse af høringssvar.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Kultur- og Idrætsudvalget ønsker ikke at afgive høringssvar.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Drøftet.


Social- g Omsorgsudvalget tilslutter sig forslaget til Sundhedsstrategien.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-08-2016

Børne- og Skoleudvalget har drøftet sagen. På baggrund heraf udformes et oplæg til høringssvar.

Punkt 68 Foreningen Det Bruunske pakhus - regnskab 2015

Sagsbeskrivelse

Årets resultat udviser et underskud på kr. 74.452.

Et højt aktivitetsniveau på Det Bruunske Pakhus gør, at udgifter til drift og vedligehold stiger, samtidig med at der stilles øgede krav fra branchen til en professionel afvikling af koncerterne.


Regnskabet er revideret af Revisionskontoret Fredericia-Vejle.


Der er aflagt rapport til Kulturstyrelsen over de bevilgede tilskud i henhold til regnskabsinstruksen.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Årets resultat er taget til efterretning og godkendt af bestyrelsen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at regnskab og årsrapport tages til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Regnskabet og årsrapporten blev taget til efterretning.

Punkt 69 Orientering om temadag om udvikling af 6. julidagene

Sagsbeskrivelse

I Byrådets Vision 2020 er 6. julidagene nævnt som et udviklingsområde, der skal løftes til en regional markering.


Kultur- og Idrætsudvalget besluttede i efteråret 2015 rammer for udvikling af 6. julidagene og i juni 2016 blev der afholdt en temadag om emnet.


Deltagere var repræsentanter for organisationer, foreninger, institutioner, pressen og borgere, der er aktive i den lokale debat. I alt deltog ca. 35 personer.


Kultur- og Idrætsudvalget orienteres om det foreløbige arbejde og de udviklingsforslag, der er skabt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 10-08-2016

Godkendt idet udvalget forventer en tilbagemelding vedr. økonomi som udgangspunkt for det videre arbejde.

Punkt 70 Orientering (Lukket)