Kultur- og Idrætsudvalget - 21-09-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 21 september, 2016 - 15:30
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 55 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Punkt 56 Besøg Depotgården, Lollandsgade 4

Sagsbeskrivelse

Formand for Depotgårdens brugerbestyrelse, Gunvor Bæk Petersen, præsenterer en udviklingsplan for Depotgården, herunder omvisning i relevante arealer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Ingen

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 57 Fredericia Teater - budgetopfølgning 2. kvartal 2016

Sagsbeskrivelse

Fredericia har fremsendt budgetopfølgning pr. 2. kvartal 2016.


Resultatet ved udgangen af 2. kvartal udviser et overskud på 7,826 mio. kr., mod et budgetteret overskud på 0,959 mio. kr.


Der er således tale om et resultat der er 6,867 mio. kr. bedre end forventet, hvilket jf. Fredericia Teaters oplysninger primært kan primært henføres til overskud på forestillingerne Shu-bi-dua, Steam samt udskydelse af forestillingen Lizzie i London med i alt 5,500 mio. kr.


Endvidere er der på en række af de øvrige driftskonti samlet set en positiv budgetafvigelse.


Resultatet for 2. kvartal isoleret set udviser et overskud på 2,6 mio. kr. mod et budgetteret forbrug på 1,1 mio. kr.


Der har således gennem hele 2016 været en positiv tendens i Fredericia Teaters økonomi, som har betydet et markant bedre resultat ved udgangen af 2. kvartal end budgetteret.


Endvidere oplyser teateret, at det ekstraordinære kommunale tilskud i 2016 på 5,3 mio. kr. til dækning af driftsunderskuddet for 2014 først indtægtsføres i december måned og således endnu ikke påvirker økonomien for 2016.


Fredericia Teaters egenkapital var med udgangen af 2015 negativ med 16,3 mio. kr. Der må alt andet lige kunne forventes en væsentlig forbedring af denne med udgangen af 2016.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Økonomi tager det fremsendte budgetopfølgningsmateriale fra Teatrets bestyrelse til efterretning og vurderer, at opfølgningen og resultatet ikke giver anledning til, at Kultur- og Idrætsudvalget videresender sagen til Økonomiudvalget.

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller


  1. at Kultur- og Idrætsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Taget til efterretning.

Punkt 58 Fredericia Sportsrideklub - ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til vedligeholdelse af ridehusbunde

Sagsbeskrivelse

Fredericia Sportsrideklub søger om ekstraordinært lokaletilskud til vedligeholdelse af ridehusbundene i de to ridehaller som de lejer hos Ejendomsselskabet Fuglsanghallerne ApS. Jf. Fredericia Sportsrideklubs lejekontrakt påhviler al indvendig vedligeholdelse rideklubben. Derfor søger de om tilskud (se bilag 1).


De to ridehusbunde skal have tilført ekstra sand. Fredericia Sportsrideklub har indhentet et tilbud på sandet til ridehusbundene og to tilbud på transporten af sandet. Samlet er det billigste tilbud på 41.840 kr. ekskl. moms (52.300 kr. inkl. moms) (se bilag 2). Fredericia Sportsrideklub forventer, at det vil være nødvendigt at tilføre nyt sand på de to ridehusbunde hvert andet år.


Fredericia Sportsrideklub modtager årligt lokaletilskud. I 2015 modtog klubben 325.627 kr. i ordinært lokaletilskud.


Fredericia Sportsrideklub modtog i efteråret 2015 42.250 kr. i ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af selve ridehusbunden i hal 1.


Fredericia Sportsrideklub har pr. 1. august 137 aktive medlemmer, hvoraf 112 er under 25 år, 6 er medlemmer af bestyrelsen og 2 er trænere. Det svarer til at 12,4 % er over 25 år og ikke trænere eller i bestyrelsen.


Fredericia Sportsrideklub havde i 2015 et underskud på 19.903 kr., og en samlet egenkapital på 57.505 kr. (se bilag 3).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at Fredericia Sportsrideklub kan modtage ekstraordinært lokaletilskud, og at der kan ses bort fra kravet om indhentning af flere tilbud, da der kun er en leverandør af sand til ridehusbunde i nærområdet. Transporten af sandet udgør en mindre del af vedligeholdelsesudgiften. Der er indhentet to tilbud på transporten.


Et ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia Sportsrideklub kan være på op til 65 % af de ansøgte 52.300 kr., svarende til 33.995 kr. Der er præcedens for, at tilskuddet reduceres med antallet af medlemmer over 25 år (som ved ordinært lokaletilskud). Det svarer til en reduktion på 12,4 % og efterfølgende 65 % af dette beløb. Det giver et tilskud på 29.780 kr.


Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. resterer 256.000 kr.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at


  • Fredericia Sportsrideklub bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på 29.780 kr.
  • Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud. 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Sagen udsættes.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 07-09-2016

Anbefales.

Punkt 59 Fredericia Roklub - ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af ventilationssystem

Sagsbeskrivelse

Fredericia Roklub søger om ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af deres ventilationssystem i deres klubhus på Øster Voldgade 5, 7000 Fredericia. Klubben fik i maj 2016 tildelt et ekstraordinært lokaletilskud på 29.250 kr. til udskiftningen af varmegenvindingsanlægget i deres motionsrum. Nuværende ansøgning er anden del af det samlede renoveringsprojekt (se bilag 1).


Fredericia Roklub har indhentet to tilbud på udskiftningen af ventilationssystemet. Den billigste lyder på 81.250 kr. inkl. moms, og indebærer at klubben selv bidrager med arbejdskraft.


Fredericia Roklub modtager lokaletilskud til deres klubhus. I 2015 modtog de 26.796 kr. i ordinært lokaletilskud.


Fredericia Roklub havde i december 2015 124 medlemmer, hvoraf 79 var over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere. Det svarer til at 63,7 % var over 25 år.


Fredericia Roklub havde et overskud på ca. 16.000 kr. i 2015 på den ordinære drift, og samlet på ca. 140.000 kr. pga. sponsorer og gaver. Klubbens egenkapital er på ca. 3.4 mio. kr. men det er inklusiv klubhuset, bådebro og både (se bilag 2).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia Roklubs anden del af renoveringsprojektet (vedr. ventilationssystemet). Tilskuddet kan være på op til 65 % af de 81.250 kr., svarende til 52.813 kr. Der er præcedens for, at tilskuddet reduceres med antallet af medlemmer over 25 år (som ved ordinært lokaletilskud). Det svarer til en reduktion på 63,7 % og efterfølgende 65 % af dette beløb. Det giver et tilskud på 19.171 kr.


Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. resterer 256.000 kr.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at


  • Fredericia Roklub bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på 19.171 kr.
  • Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud. 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 07-09-2016

Anbefales.

Punkt 60 EGIF Rugby - Ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud

Sagsbeskrivelse

EGIF Rugby søger om ekstraordinært lokaletilskud til uforudsete udgifter i forbindelse med facaderenoveringen af deres klubhus på Krogsagervej 46 A (se bilag 1).


Hele projektet har kostet 142.000 kr., hvoraf der er givet et tilskud fra Kommunens Klimaskæmspulje på 96.000 kr. EGIF Rugby har selv finansieret en opgradering til vedligeholdelsesfrit beklædningsmateriale udvendigt. Til dette formål har klubben måtte forhøje deres lån i klubhuset.


Under renoveringen fandt håndværkerne råd i konstruktionen på huset. Udbedring af dette kostede 11.850 kr. EGIF Rugby søger om ekstraordinært lokaletilskud til dette.


EGIF Rugby har pt. 129 aktive medlemmer, hvoraf 63 er under 25 år, og yderligere 6 er medlem af bestyrelsen eller trænere. Det svarer til at 46,5 % af medlemmerne er over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere.


EGIF Rugby modtog i 2015 10.011 kr. i ordinært lokaletilskud.


EGIF Rugby havde i 2015 et overskud på 880 kr. og en egenkapital på 9.481 kr. (se bilag 2).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at klubben kan modtage ekstraordinært lokaletilskud, og at der kan ses bort fra kravet om indhentning af flere tilbud, da ansøgningen er vedr. uforudsete udgifter i forbindelse med et renoveringsprojekt godkendt under Klimaskærmspuljen.


Et ekstraordinært lokaletilskud til EGIF Rugby kan være på op til 65 % af de ansøgte 11.850 kr., svarende til 7.703 kr. Der er præcedens for, at tilskuddet reduceres med antallet af medlemmer over 25 år (som ved ordinært lokaletilskud). Det svarer til en reduktion på 46,5 % og efterfølgende 65 % af dette beløb. Det giver et tilskud på 4.121 kr.


Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. resterer 256.000 kr.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at


  • EGIF Rugby bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på 4.121 kr.
  • Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud. 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 07-09-2016

Anbefales.

Punkt 61 Elbohallen nyt gulv i hal 2

Sagsbeskrivelse

Elbohallen skal have udskiftet trægulvet i hal 2, i alt 1090 m2.
Gulvet som er ca. 28 år gammelt har gennem de senere år været udsat for flere gennemtrædninger. Gulvet trækkes/glider fra hinanden og der opstår revner mellem brædderne.
Elbohallen har løbende måttet udskifte brædder i gulvet, hvor revnerne er blevet markante med risiko for at brugerne kan komme til skade ved idrætsudøvelse.


Ejendomscentret har besigtiget Elbohallens gulv i hal 2 i foråret 2016 og anbefalet Kultur & Idræt, at gulvet skiftes, når der er mulighed for det.
Ved besigtigelsen viste der sig at være områder på banen, hvor gulvet gav så meget efter ved afsæt fra gulvet, at det blev vurderet, at der er stor risiko for nye gennemtrædninger.


Elbohallen har indhentet tilbud fra to uafhængige entreprenører på udførelse af opgaven.


Oscon APS har givet bud på to løsninger:

Løsning 1: Det gamle gulv fjernes helt til rent beton og der indlægges ny dampspærre mm. (jf. bilag 1). Prisen er 825.500 kr. + moms.


Løsning 2: De gamle brædder fjernes sammen med det øverste lag strøer, men isolering samt underste lag strøer bibeholdes. Ud fra Oscons vurdering, er det nederste lag strøer formentlig intakt og skal blot justeres. Fejlene i gulvet er således betinget af, at det øverste lag strøer skrider af underste lag strøer på grund af dårlig forbandt (jf. bilag 1). Prisen er 718.500 kr. + moms


Virklund Sport har givet bud på en løsning:


Virklunds tilbud omfatter ligesom Oscons løsning 1 forslag om at udskifte hele trægulvet. Prisen er 898.000 kr. + moms (jf. bilag 2)


Ønsker Kultur- og Idrætsudvalget at imødekomme ønsket om udskiftning af gulvet i hal 2 kan finansiering ske af puljen til løbende vedligehold haller.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Der er tale om to forskellige tilbud. Virklunds tilbud er et kunststof gulv (sportsflex). Oscon giver tilbud på trægulv.


Erfaringer med kunststof er, at de er lettere at vedligeholde og rengøre end trægulv, specielt i forbindelse med anvendelse af harpiks i håndboldhaller.


Omvendt kan kunststof godt skabe et dystert lys, afhængig af farvevalg.


Virklunds tilbud er gældende i 60 dage. Da tilbuddet er givet 13. juni 2016 betyder det, at fristen for tilbagemelding er overskredet, hvorfor prisen vil skulle bekræftes igen.


Elbohallen gør opmærksom på, at Oscon også kan levere tilbud på kunststof gulv, hvis det er det, der bliver tale om. Der vil være tale om et Opti floor gulv – et fladeelastisk sportsgulv. Prisen vil ifølge Elbohallen være tilsvarende virksomhedens annoncerede pris på trægulve, men det indgår ikke i det eksisterende tilbud.

Indstillinger

Kultur og Idræt indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget


  • at det imødekommer ønsket om udskiftning af hele gulvet i hal 2 med et beløb på op til 900.000
  • at Elbohallen selv afgør, hvilken type gulv (kunststof eller træ) man ønsker
  • at finansiering sker af puljen til løbende vedligehold haller

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Punkt 62 Pop-Pilot 2016, ansøgning om tilskud

Sagsbeskrivelse

Ungdommens Hus søger om 25.000 kr. til afvikling af Pop-Pilot 2016. Ungdommens Hus har en egenbetaling for arrangementet på 50.000 kr.


Pop-Pilot er en rytmisk musiklejr for piger i alderen 13-16 år, hvor der en uge bliver arbejdet intensivt med at stimulere unge pigers interesse for rytmisk musik.

Pop-Pilot bliver afviklet tre steder i Danmark i uge 42 – i København, Randers og Fredericia.

Det er Dansk Rock Samråd, der er initiativtager til Pop Pilots, der har kørt siden 2012. Projektet er støttet af Statens Kunstfond og er nævnt i Kulturstyrelsens musikhandlingsplan 2015-2018.


Til lejren er knyttet etablerede, professionelle kvindelige musikere, der fungerer som instruktører. Endvidere deltager andre voksne med et mere pædagogisk sigte.


Ungdommens Hus havde også sidste år Pop Pilot og havde da mulighed for at finansiere hele egenbetalingen. Ungdommens Hus bidrager i øvrigt med al teknik, teknisk support og instrumenter.


Ungdommens Hus havde gode erfaringer med arrangementet sidste år og vil gerne gøre det til en fast del af husets kulturudbud.


Ønsker Kultur- og Idrætsudvalget at imødekomme ansøgningen kan finansiering ske af udvalgets tilskudspulje, hvor der resterer 327.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at Pop Pilot er med til at styrke en bred kulturprofilen i Ungdommens Hus.  Det vil kunne medvirke til at tiltrække flere forskellige unge.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget


  • at ansøgningen på 25.000 kr. imødekommes
  • at finansiering sker af udvalgets tilskudskonto
  • at udvalget tilkendegiver, at Ungdommens Hus forventes fremover at indarbejde Pop Pilot som en del af husets driftsbaserede kulturtilbud.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Godkendt.

Punkt 63 Madsby Parken, forslag til proces for arbejdet

Sagsbeskrivelse

Sagen genoptages fra forrige møde den 10. august. Kultur- og Idrætsudvalget besluttede da, at der skulle ske en konkretisering af elementerne og potentialet i en helhedsplan som grundlag for indholdet af den kommende proces.


Nedenstående tager udgangspunkt i anbefalingerne i det udkast til helhedsplan, som blev udformet i 2006-2007. Udkastet hvilede på baggrund af en konference oktober 2006, Byrådets Vision 2012 samt den daværende kultur- og fritidspolitik. Baggrunden for planens vision var, at der i stigende grad ville blive behov for at fokusere på folkesundhed og dermed på udvikling af faciliteter, som skabte mulighed for rekreative oplevelser, motion og sundhed samt socialt samvær om kropslige udfoldelser. Visionen blev formuleret således: at Madsby Parken skulle udvikles til en stor idrætslegeplads/idrætspark, hvor mennesker gives mulighed for at lege og dyrke idræt på kendte såvel som på nye og spændende måder.


Planen inddeler Madsby Parken i fire områder:


1)  Det kommercielle område med golfklub, messecenter, idrætscenter mv., hotel, vandrerhjem og miniby.

2)  Forenings- og idrætsparkområde med boldbaner

3)  Legeparksområde med Madsby Legepark

4)  Det i væsentlig grad udisponerede kuperede område mod øst ved jernbanen


Konkrete elementer og potentialer i udkast til helhedsplanen 2006-2007:


Disponering af ikke-disponerede arealer: Der anbefales en disponering, som respekterer den eksisterende indretning således at der ikke flyttes på etablerede anlæg og så parkens samlede karakter bevares.

1)  At nye større/kommercielle byggerier henlægges til parkens randområder langs Vestre Ringvej og Lumbyesvej. En konkret anbefaling er placering af en naturarena (landskabsstadion) på arealet, der betegnes Dronningepladsen


Infrastruktur: Der anbefales en bedre infrastruktur i parken samt en bedre sammenhæng til indre by:

1)  Asfalteret sti langs lysløjpen som aktivitetssti for rulleskøjter/rulleski (evt. transportvej)

2)  Kommunikationsvej udbygges

3)  Bedre transportmuligheder mellem parken og indre by; flot udsmykket shuttlebus

4)  Bedre information i parken og indre by om ”hinandens” aktiviteter

5)  Mobilt turistkontor i parken


Identitet, arkitektur, æstetik og samarbejde: Der anbefales mere sammenhæng og samarbejde:

1)  Tydelige og ens udseende indgange

2)  Krav til kommende byggerier om genkendelig arkitektur/indretning

3)  Fælles bomærke

4)  Bedre skiltning i parken

5)  Flere fælles arrangementer mellem parkens institutioner

6)  Info-standere, der fortæller om begivenheder/arrangementer i hele parken

7)  Etablering af et samarbejdsforum

8)  Oprettelse af stilling som servicekoordinator/aktivitetschef

9)  Vurdering af om det på længere sigt er fornuftigt at etablere en egentlig fælles organisation, der kan varetage markedsføring og drift


Aktiviteter:

1)  Arealerne med boldbaner kunne udvikles i foreningsregi, så det i perioder af året kunne anvendes til fodboldgolf eller lignende lette aktiviteter, evt. ”pay and play”-baserede.

2)  Legeparken kunne tilføres en skulpturpark


Anlæg:

1)  Det kuperede terræn op mod banelegemet kunne udvikles så det bliver en spændende forbindelsesvej mellem legeparken og FIC- området: Aktivitetssti, fodboldgolfbane, landart-installationer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller til Kultur- og Idrætsudvalget


  • At det prioriterer de emner der skal arbejdes videre med i en dialog med interessenterne

  • At formandskaberne for Miljø- og Energiudvalget, Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, Social- og Omsorgsudvalget samt Børne- og Skoleudvalget indbydes til en dialog om emnerne i en kommende helhedsplan

  • At øvrige interessenter herefter indbydes til dialog om emnerne i en helhedsplan

  • At møder og bearbejdning foregår fra oktober 2016-januar 2017.

  • At der sideløbende foretages relevante behovsanalyser i forhold til de faciliteter og aktiviteter, der måtte blive foreslået som dele af en helhedsplan.

  • At det samlede resultat drøftes på et møde mellem udvalget og de involverede parter i marts 2017.

  • At en helhedsplan sendes i høring i 4 uger og herefter sendes til Byrådets godkendelse medio 2017

  • At følgende interessenter foreslås inddraget: Alle institutioner, foreninger, klubber og virksomheder med hjemsted i Madsby Parken.

Alle naboer til Madsby Parken.

Organisationer, hvis interesseområder er repræsenteret i Madsby Parken.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 21-09-2016

Godkendt idet udvalget ønsker, at de nævnte udvalgsmedlemmer inviteres.

Punkt 64 Orientering (Lukket)