Kultur- og Idrætsudvalget - 28-03-2019

Referat
Dato:
Torsdag, 28 marts, 2019 - 15:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 22 marts, 2019 - 12:44
Referat publiceret:
Fredag, 29 marts, 2019 - 15:00

Punkt 7 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Godkendt.

Punkt 8 Besøg på Den Kreative Skole

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Mødet holdes på Den Kreative Skole, Kongensgade 111, hvor skoleleder Arne Gaardsted byder velkommen.

 

 

Indstillinger

Ingen.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 9 Team Danmark Eliteidrætskommune

Sagsresumé

Kultur & Idræt indstiller, at elitesportsorganisationen Fredericia Eliteidræt udarbejder indhold til godkendelse af ny fireårig aftale med Team Danmark for samarbejde om talentudvikling i idræt i perioden 2020-2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune er eliteidrætskommune i samarbejde med Team Danmark. Den eksisterende aftale med Team Danmark er den tredje i rækken. Den første aftale blev indgået i 2008, den anden i 2012 og den nuværende aftale blev indgået i 2016.

Samarbejdsaftalen med Team Danmark har til formål at fremme vilkårene for talentudvikling og eliteidræt i Fredericia Kommune. Som part vedkender Fredericia Kommune sig principperne i Lov om Eliteidræt af 26. april 2004, herunder:

  • At der skal sikres en kulturpolitisk forsvarlig udvikling af eliteidræt i Fredericia Kommune
  • At der skal sikres trænings- og instruktionsmuligheder for talenter og eliteatleter
  • At der skal sikres en forsvarlig udvikling af talenter og eliteatleter, fysisk, personligt såvel som socialt
  • At der særligt varetages talentrekruttering og –udvikling
  • At der skal tilvejebringes uddannelsestilbud til talenter og eliteatleter
  • At der skal etableres arbejdsmæssige og sociale foranstaltninger for talenter og eliteatleter

 

Økonomi
Fredericia Kommune har afsat 1,3 million kr. pr. år. i aftaleperioden til de samlede talentudviklingsaktiviteter. Team Danmark yder et årligt til tilskud på 50.000 kr. til aflønning af koordinator funktionen.

Fredericia Kommune har udpeget idrætschefen til at være Team Danmarks kontaktperson i det daglige arbejde. Som Team Danmarks kontaktperson er idrætschefen forpligtet til at indgå i det nationale elitekoordinator netværk. Det fordrer regelmæssige møder på regionalt og nationalt niveau.

Organisering og opgavevaretagelse
Team Danmark aftalen administreres af Kultur- og Idrætsudvalget.
Kultur- og Idrætsudvalget har i 2016 indgået aftale med elitesportsorganisationen Fredericia Eliteidræt i om, at det er Fredericia Eliteidræt der varetager alle opgaver i Team Danmark aftalen herunder forvalter den økonomi, der er afsat til formålet.

Fredericia Eliteidræt løser opgaven ved at udarbejde særlige mål for talentudviklingen i Fredericia i samarbejde med Team Danmark, lokale idrætsklubber, idrætsskole og lokale ungdomsuddannelser. Dertil kommer det lokale erhvervsliv. Udgangspunktet er til enhver tid Lov om Eliteidræt af 26 april 2004.

Aftale 2016-2019
Fredericia Kommune har i den eksisterende aftale opnået Team Danmark godkendelse af følgende idrætter: Triatlon, skydning, fodbold og håndbold.  Disse har status som satsidrætsgrene.
Dertil kommer at svømning og pigefodbold indgår med status som udviklingsidrætter.

Godkendelse af idrætsgrenen i den eksisterende aftale beror på, at lokale talentmiljøer havde nationalt niveau og et internationalt potentiale ved aftalens indgåelse tilbage i 2015.
Det er alene idrættens specialforbund, der kan kvalificere de lokale talentmiljøer. Det sker i dialog med Team Danmark.

Fredericia Eliteidræt samarbejder med Fredericia Triatlon Team, Delta Swim, BPI Skydning, FC Fredericia, FHK Håndbold om at varetage den idrætsspecifikke træning af udøverne i morgentræning.

Idrætstalenter i øvrige idrætsgrene indgår i Team Fysisk Træning, hvor det er Fredericia Eliteidræt, der har ansvaret for indhold og gennemførelse af træning.

Det er Fredericia Eliteidræt der varetager samarbejdet med idrætsskole og ungdomsuddannelser om koordinering af en lang række indsatser, der skal gøre det muligt for unge idrætsudøvere at forene sport og skole på højt niveau.
Det sker til alle tider med udøveren i centrum.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Fredericia er som eliteidrætskommune vokset betydeligt i den seneste aftaleperiode. Således er tre talentklasser i idræt – én på hver årgang blevet til i alt fem talentklasser ved skolestart i august 2019. To på 7. årgang, to på 8. årgang og én på 9. årgang. 
Det betyder, at der i skoleåret 2019-2020 er ca. 125 unge talenter i idrætsskolen og involveret i Fredericia Eliteidræts talenttræning - mod 75 for fire år siden.
Dertil kommer i øvrigt ca. 25-30 unge, der frekventerer en ungdomsuddannelse.

Forøgelsen af talentmassen i idræt i den pågældende periode har flere forklaringer.


Dels gør lokale idrætsklubber et fornuftigt stykke forarbejde ved at spotte unge idrætsudøvere tidligt. 
 

Dels har idrættens specialforbund med tiden ændret sin tilgang til udvælgelsen af talenter. Fra alene at kigge på niveau til nu også at fokusere på potentiale.

Endelig er Fredericia Eliteidræts samarbejde med idrætsskolen om at skabe attraktive talentmiljøer i skoletiden velfungerende. Vurderingen er, at trivslen er rigtig god.

Ca. 10 % af idrætsudøvere i talentklasserne er idrætsudøvere, der bor i andre kommuner.


Det øgede antal idrætstalenter er med til at  øge mængden af aktiviteter i eliteidrætskommunen. Heraf følger et behov  for at udvide rammerne/faciliteterne for at kunne træne.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller,

at Fredericia Eliteidræt får til opgave at udarbejde et grundlag for indgåelse af ny Team Danmark aftale 2020-2023 mellem Team Danmark og Fredericia Kommune.
 

at grundlaget skal være på plads i foråret 2019 og godkendes i Kultur- og Idrætsudvalget samt Byrådet.

 

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Godkendt.

Punkt 10 Orientering om Bevæg Dig For Livet samarbejde

Sagsresumé

Kultur & Idrætsudvalget godkendte på sit møde den 20. september 2018, at Kultur & Idræt arbejdede videre med at indgå et samarbejde med Bevæg Dig For Livet – Idræt for sindslidende.

Kultur & Idræt indstiller, at udvalget tager samarbejdsaftale for 2019-2020 til efterretning.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med DGI og DIF´s fælles vision, Bevæg dig for livet, har Fredericia Kommune arbejdet på at indlede et samarbejde, som skal styrke indsatsen om udvikling af idrætstilbud for mennesker med funktionsnedsættelser og psykiske lidelser.

Kultur & Idræt har siden efteråret 2018 faciliteret interne drøftelser med kollegaer fra Familie- og Børnesundhed, Børn & Unge samt Voksen- og Sundhedssekretariatet med henblik på at afstemme interessen samt afdække muligheden for at indlede et fælles arbejde omkring projektet. Der er positive tilbagemeldinger om at samarbejde omkring udviklingen af tilbud i en 2 årig periode, som projektet er berammet til (2019-2020).

I samme periode har Kultur & Idræt behandlet en invitation fra Syddansk Universitet, som ønsker at understøtte projektet. SDU søsætter projekt SALFA KIDS, som bliver igangsat i 2-3 kommuner i begyndelsen af 2019 og beror på et samarbejde mellem Syddansk Universitet, Handicapidrættens Videnscenter samt Parasport Danmark. Et projekt som er støttet af Bevica Fonden.

SDU tilbyder:

• Målgruppeanalyser af/med kommunens børn og unge med bevægelseshandicap

• Miljøanalyse af kommunale barrierer og facilitatorer for målgruppernes deltagelse i fysisk aktivitet

• Effektiv styring og koordinering i projektperiodens varighed på 18 mdr.

• Evidensbaseret og faglig sparring samt tæt samarbejde gennem hele projektperioden

• Forskningsformidling af projektets resultater til gavn for det kommunale praksisfelt.

Økonomiske konsekvenser

I forbindelse med arbejdet med SDU – SALFA KIDS skal Fredericia Kommune afsætte arbejdstid og ressourcer til udvalgte medarbejdere med henblik på deltagelse i 8 - 12 projektworkshops over en periode på cirka 18 måneder.

Derudover skal der nedsættes en intern arbejdsgruppe på tværs af fagafdelingerne, hvor Kultur & Idræt vil koordinere og facilitere arbejdet. Efter aftale med samarbejdspartnerne (DGI og PS) vil en intern arbejdsgruppe udgøre en fælles indgang til Fredericia Kommune.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer at projektet vil medvirke til at styrke den fælles indsats om at udvikle tilbud til en specifik målgruppe, som understøtter Kultur-, Idræts- og Fritidspolitikken om, at ”skabe rammer og lyst, så 75 % af borgerne i 2020 er aktive og 50 % medlem af en idrætsforening”. Dertil vil projektet understøtte lokale initiativer og tværgående indsatser om bl.a. sundhedsfremmende tiltag.

Indstillinger

Kultur & idræt indstiller

at samarbejdsaftalen tages til efterretning

at evaluering af aftalen præsenteres for udvalget primo 2021.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Godkendt.

Punkt 11 Principper for lokaletilskud

Sagsresumé

Principperne for lokaletilskud er godkendt af Folkeoplysningsrådet og indstilles til godkendelse i Kultur- og Idrætsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Principperne for lokaletilskud er gennem længere tid blevet drøftet i Folkeoplysningsrådet, med henblik på at få præciseret retningslinjerne for lokaletilskud og beregningerne heraf. Drøftelserne har taget udgangspunkt i de samme principper som Fredericia Ordningen blev revideret ud fra, i det omfang principperne gav mening inden for lokaletilskud (se beskrivelse i bilag 1):

  • Lighed som retfærdighedsprincip
  • Støtte til foreningsdannelse
  • Prioritering af ungdomsarbejde
  • Gennemsigtighed
  • Let administration – både for foreninger og Kommunen

 

Ud fra disse principper og generelle drøftelser er følgende udkast til præciseringer af lokaletilskudsreglerne fremkommet:

 

1.       En folkeoplysende aktivitet er:

a.       Træninger, møder, hjemmekampe, lejrtur, bestyrelsesmøder mm.

b.       Krav om minimum 2 deltagere, fordi folkeoplysning er noget der foregår mellem mennesker og ikke alene. Hvis et medlem (eks. en træner) underviser eller laver aktiviteter for et andet medlem må dette gerne tælles med.

c.        Selvtræning er ikke folkeoplysende. 

d.       En folkeoplysende aktivitet skal udspringe af eller understøtte foreningens formål.
 

2.       Følgende timer må tælles med i opgørelsen, så frem de foregår i foreningens egne/lejede lokaler:

a. Planlagte aktiviteter, men ikke almen åbningstid i foreningernes egne/lejede lokaler.
b. Planlagte uformelle/sociale møder og ”3. halvleg” må tælles med.
c. Uformelle grupper i foreningen, der jævnligt og selvplanlagt mødes, må tælle med.
d. Selvtræning eller flere der træner hver for sig tæller ikke med.
 

Udflugter, ture, stævner eller lign. til andre steder kan ikke tælle med som aktivitetstimer i relation til lokaletilskud, med mindre der indgår betaling for brug af en anden lokaletilskudsberettiget facilitet.

 

3.       Følgende tæller som et lokale/facilitet:

En facilitet er lig med ét lokale, også selvom der er flere rum, eks. tæller et klubhus med to fællesrum, et køkken, et toilet og to omklædningsrum kun som et lokale. Rideklubbernes rytterstuer er undtaget fra denne regel jf. Folkeoplysningsloven.

  1. En aktivitet må tælle selvstændigt, i den tid den varer i en facilitet. 
  2. Flere aktiviteter kan godt foregå samtidig i samme facilitet og tælle selvstændigt. Aktiviteterne skal hænge sammen med foreningens planlagte aktiviteter.
  3. En aktivitet kan kun dække en facilitet i en given periode.
     

4.       For udendørs aktiviteter gælder:

a.       Foreninger med udendørs aktiviteter, i umiddelbar nærhed af deres facilitet, må tælle disse aktiviteter med i deres opgørelse over aktivitetstimer. Dette gælder også for aktivitetstimer i vand, når det er i umiddelbar nærhed af foreningens egen facilitet – på samme måde som aktivitetstimer på land. Det gælder dog ikke for aktiviteter i svømmehaller/bassiner i kommunen, da disse er omfattet af et kommunalt driftstilskud.

b.       Hvis foreningen i en periode i løbet af året træner i en anden facilitet, hvortil der gives andet kommunalt tilskud (som eks. til en kommunal eller selvejende idrætshal), må foreningen ikke medregne disse timer til deres aktivitetstimer.

c.        I rideklubber foregår der mange sociale aktiviteter i staldene. Jf. Folkeoplysningslovens bekendtgørelse § 15, stk. 4 skal der imidlertid ikke gives lokaletilskud til stalde. Timer i staldene kan derfor ikke tælle med som aktivitetstimer i foreningens facilitet.
 

5.       Indtægter ved udlån/udleje af egne faciliteter:

a.       I udgangspunktet ønskes det at støtte foreningernes egne initiativer ved ikke at reducere for mindre indtægter. Der fastsættes en bagatelgrænse på 20.000 kr. pr. år pr. facilitet en forening måtte eje eller leje.

 

6.       Aktivitetstimer som en del af beregningsgrundlaget

 

Foreningens aktivitetstimer skal fortsat medtages som en faktor i beregning af lokaletilskud.

 

Lokaletilskudsregler i andre kommuner

Lokaletilskudsreglerne under Folkeoplysningsloven administreres forskelligt fra kommune til kommune, bl.a. med hensyn til tilskudssatser, brug af aktivitetstimer og reduktion for voksne over 25 år Forskellige regler i nærliggende kommune er tidligere gennemgået og drøftet.

 

Lokaletilskudsberettigede foreninger i Fredericia Kommune

I 2018 er 24 idrætsforeninger, 10 spejdergrupper og 5 andre godkendte foreninger godkendt til lokaletilskud. Rammen til lokaletilskud til foreningerne er i 2018 på ca. 2.9 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at retningslinjerne ovenfor vil medføre en mere ensartet behandling af de foreninger, der modtager lokaletilskud, fordi foreningernes grundlag for opgørelse af aktivitetstimer m.v. tydeliggøres.

De nye retningslinjer kan medføre udfordringer for et fåtal af foreninger, der kan vise sig at have for få aktivitetstimer i forhold til deres udgifter til lokaletilskud. For at afhjælpe dette, kunne der gives dispensation i de kommende to år, hvis en forening har for få aktivitetstimer, til at få udløst fuldt lokaletilskud på baggrund af deres faktiske udgifter.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at

  1. De præciserede retningslinjer ovenfor godkendes
  2. Retningslinjerne træder i kraft pr. 1.1.2019, hvorved de finder anvendelse ved den endelige opgørelse af lokaletilskud for 2019 i begyndelsen af 2020.
  3. Der gives dispensation til foreninger i 2019 og 2020, hvis deres aktivitetstimetal viser sig at være for lave til at opnå fuldt lokaletilskud ud fra deres faktiske udgifter.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 24-10-2018

Godkendt. Folkeoplysningsrådet ønsker opfølgning på udviklingen i starten af 2020 og 2021 og en dialog med foreninger, der ikke kan opnå fuldt tilskud på grund af for få aktivitetstimer.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Godkendt, idet Kultur- og Idrætsudvalget ønsker at få de nye reglers virkning evalueret i starten af 2020 og 2021.

Punkt 12 Oplæg til ramme for en ny børnekulturstrategi

Sagsresumé

Kultur & Idræt fremlægger udkast til en ramme for arbejdet frem imod formuleringen af en ny børnekulturstrategi for Fredericia Kommune. Udkastet indstilles til drøftelse.

 

Sagsbeskrivelse:

En arbejdsgruppe under Kultur & Idræt har udarbejdet et oplæg til udarbejdelsen af en ny strategi for børnekulturområdet. Oplægget udgøres af en rammetekst under overskriften ”Børnekulturen løfter Fredericia.”

Det foreslås, at børnekulturstrategien fokuserer på ”Den kulturelle opvækst i Fredericia” med en målsætning om, at en opvækst i Fredericia skal være en kulturel dannelsesrejse, så ethvert barn regelmæssigt igennem hele sin opvækst møder kunst og kultur og motiveres til at udfolde sig kulturelt. Børnekulturstrategien sigter mod de 0-16-årige.

Det foreslås endvidere, at der afholdes en temadag med deltagelse af alle relevante aktører på børnekulturområdet og at arbejdet på denne temadag skal udgøre fundamentet for den endelige strategi.

Det samlede oplæg præsenteres for Kultur- og Idrætsudvalget til drøftelse.

Et notat med rammeteksten, en skabelon for strategien, udkast til temadag, tidsplan for processen samt en række eksempler fra børnekulturområdet i andre kommuner er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til drøftelse.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Sagen drøftet.

Punkt 13 Regnskab 2018

Sagsresumé

I forbindelse med regnskabsafslutningen udarbejder koncernområderne og stabene en opgørelse af regnskabet.

Denne sag indeholder regnskabsresultatet 2018 for Kultur- og Idrætsudvalgets område.

Regnskabsresultatet for 2018 viser samlet et mindreforbrug på udvalgets ramme på 7,1 mio. kr., som indgår i Økonomiudvalgets behandling af Spar/Lån.

Sagsbeskrivelse:

Kultur- og Idrætsudvalget kommer trods store udfordringer på enkelte områder ud med et mindreforbrug på 1,6 mio. kr., som hovedsagligt bæres af kulturinstitutionernes opsparing på 1,8 mio. kr. samt opbremsningen på de kulturelle aktiviteter på 0,9 mio. kr. Derudover ligger der en række pulje- og udvalgsmidler, som ikke er blevet fordelt på nuværende tidspunkt, og som derfor bidrager ind i mindreforbruget.
 

Mindreforbruget på ovenstående poster bliver kraftigt modvirket af merforbruget på Madsbyparkens område, hvor FIC har genereret et merforbrug på 4,3 mio. kr. i 2018. Merforbruget kan tilskrives flere udfordringer, heriblandt et driftstab på badelandet grundet etablering af vandbehandlingsanlæg og defekt rutsjebane, samt tab, som skyldes ombygningen af FIC og tab af forpagterindtægt på cafédriften.

 

Udvalget kommer ud med et samlet mindreforbrug på 5,5 mio. kr. på anlæg, som hovedsagligt skyldes tidsforskydninger på anlægget ”Udvikling af Fredericia Idrætscenter”. Af andre anlægsprojekter, hvor anlægsstoppet har resulteret i mindreforbrug er der blandt andet fæstningscenteret, klimaskærme og varme i banen på stadion, som samlet har et mindreforbrug på 0,7 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” og ”Vurdering”.

Vurdering

Det vurderes at udvalgsområdet er i generel økonomisk balance. Undtagelsen er Fredericia Idrætscenter, som står for et stort merforbrug for 2018 og fortsat oplever udfordringer, som kan påvirke resultatet for 2019 negativt. Kultur & Idræt har sammen med Økonomi og Personale initieret en kortlægning af udfordringerne med fokus på handlemuligheder for at imødekomme udfordringerne. Det forventes at resultaterne herfra vil blive præsenteret for udvalget i løbet af 2019.

Indstillinger

Kultur og Idræt og Økonomi og Personale indstiller:

  1. at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Taget til efterretning.

Punkt 14 Fredericia Harmonikaklub, ansøgning om tilskud til jubilæum

Sagsresumé

Fredericia Harmonikaklub fremsender ansøgning om tilskud til afholdelse af koncert i forbindelse med foreningens 30-års-jubilæum. Ansøgningen indstilles til delvist tilsagn.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Harmonikaklub fejrer i 2019 sit 30-års-jubilæum og afholder i den forbindelse en koncert i Tøjhuset med deltagelse af bl.a. to kor fra Fredericia og Middelfart samt gæstesolist. Koncerten afholdes søndag d. 12. maj.

Der opkræves entré på kr. 50 til arrangementet og der budgetteres med i alt 125 betalende gæster. Af det fremsendte budget fremgår det, at arrangementet vil give et underskud på kr. 15.500. Der budgetteres med udgifter til annoncer og plakater for i alt kr. 7.000.

Der søges om et tilskud på kr. 10.000. Der er ikke budgetteret med sponsorater eller anden ekstern finansiering.

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen kan finansiering ske af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 160.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer

-          At arrangementet er et godt og foreningsdrevet kulturtilbud, der inddrager flere samarbejdspartnere og som er et godt eksempel på Fredericias aktive og mangfoldige amatørmusikmiljø.

-          At Kultur- og Idrætsudvalget ikke kan støtte udgifter til PR i forbindelse med arrangementer (annoncer mv.)

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

-          At Fredericia Harmonika tildeles et tilskud på kr. 8.500 til afholdelse af jubilæumskoncert.

-          At tilskuddet betales fra udvalget tilskudskonto.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Godkendt.

Punkt 15 Fredericia Bluesfestival 2019, ansøgning om tilskud

Sagsresumé

Foreningen Double Trouble fremsender ansøgning om tilskud til afholdelse af Fredericia Blues Festival. Ansøgningen indstilles til delvist tilsagn.

 

Sagsbeskrivelse:

Bluesforeningen Double Trouble har i perioden 2006 til 2017 været en del af 6. Juli Jazz & Blues Festival. I 2018 valgte foreningen i stedet at afholde en ren bluesfestival – Fredericia Blues Festival -  en 1-dagsfestival, der det først år blev betegnet som en succes med 180 solgte billetter og god respons. Foreningen modtog et tilskud på kr. 10.000 fra Kultur- og Idrætsudvalget til afholdelse af festivalen.

I 2019 gentages festivalen d. 1. juni i Tøjhuset med et justeret budget, der er baseret på et forventet billetsalg på 200. Der søges om et tilskud på kr. 20.000. Af det fremsendte budget fremgår det, at det forventede overskud bliver på kr. 22.000. Der budgetteres med en indtægt fra sponsorater på i alt kr. 20.000.

Ansøgning og budget vedlagt som bilag.

Foreningen modtager fra og med 2018 en fast årlig støtte på kr. 10.000

Ønsker udvalget at imødekomme ansøgningen kan finansiering ske af udvalgets tilskudskonto, hvor der resterer 160.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer

-          At arrangementet er et godt, foreningsdrevet kulturtilbud, der understøtter Fredericia Kommunes brede og mangfoldige musikprofil.

-          At det fulde søgte beløb ikke kan tildeles som tilskud, eftersom der budgetteres med et overskud på arrangementet.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

-          At Bluesforeningen Double Trouble tildeles et tilskud på kr. 10.000 i forbindelse med afholdelse af Fredericia Blues Festival 2019.

-          At tilskuddet udbetales fra udvalgets tilskudskonto.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Godkendt.

Punkt 16 Nyt klubhus til Taulov BMX

Sagsresumé

Taulov BMX-klubs klubhus brændte i 2009. Siden har klubben ikke haft egentlige klubfaciliteter, men ønsker at få etableret klubhus i form af modulpavillon, så klubmiljøet kan understøttes. Kultur & Idræt og Ejendomsafdelingen har haft dialog med klubben, og der er indhentet priser på klubhus som pavillon. Sagen indstilles til behandling i Kultur & Idrætsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Taulov BMX-klub ligger på kommunal grund på Tingvejen 20 i Taulov. Taulov BMX er den eneste BMX-klub i Fredericia og har ca. 40 aktive medlemmer, hvoraf de fleste er børn og unge. Klubben oplever at det er svært at fastholde medlemmer på grund af dårlige fysiske rammer uden for selve BMX-banen – og at det er vanskeligt at etablere et optimalt klubmiljø uden et decideret klubhus.

Klubben arbejder ihærdigt på at genskabe et attraktivt miljø, hvor de arbejder på at udvikle en stærk børne- og ungdomsafdeling og har en målsætning om at fordoble medlemsantallet indenfor de kommende år: De deltager med bredden i Jyske Cup og konkurrerer på højeste nationale niveau (National Cup). Klubben har flere talenter, hvoraf to er en del af Fredericia Eliteidræt og den ene i sportsåret 2018 bl.a. vandt ”årets mandlig talent” pris. Derudover oplever klubben, at deres bane er attraktiv og tiltrækker mange nationale klubber i forbindelse med træninger og weekendlejre. Klubben afholder stævner, hvor de bl.a. i år skal afholde national cup i september. Her forventes imellem 170-250 deltagere over hele weekenden.

I 2008 etablerede Fredericia Kommune en ny BMX-bane et stykke fra klubbens tidligere klubhus. BMX-klubbens tidligere klubhus nedbrændte tilbage i 2009. Efter branden blev forsikringssummen på ca. 0,8 mio. kr. udbetalt til Fredericia Kommune.

BMX-klubben har indtil nu haft en ældre, uopvarmet og mindre skurvogn på grunden. Denne skurvogn er yderst nedslidt og der er ingen brugbare toiletfaciliteter. Derfor har det længe været et ønske fra klubben at få etableret et samlingssted med eget toilet.

Kultur og Idræt har sammen med Ejendomsafdelingen haft dialog med BMX-klubben om klubbens behov og ønsker. BMX-klubben er villige til selv at levere arbejdskraft og materialer til færdiggørelse af klubhuset, hvis kommunen kan bistå med de ydre rammer i form af en pavillon.

Kommunens andel i projektet vil bestå af byggemodning til klubhuset samt 89 m² modulopbygget klubhus/pavillon med basisindretning og installationer. Klubben skal herefter selv færdiggøre faciliteterne med udvendige ramper, overdækning, låsesystem, indvendigt malerarbejde, levering og montering af alt inventar, sanitet og belysning.

Økonomiske konsekvenser

Ejendomsafdelingen har haft projektet i udbud. De indkomne tilbud viser, at det ikke er muligt at rumme kommunens andel af projektet indenfor den forsikringssum på 0,8 mio. kr. som blev udbetalt som erstatning for det nedbrændte klubhus.

Det laveste bud på det udbudte projekt udgør 997.000 kr. Hertil kommer udgifter på 142.000 kr. til tilslutningsudgifter og øvrige byggeomkostninger. Det betyder, at der er en samlet merudgift på 339.000 kr. i forhold til forsikringssummen.

Det foreslås at beløbet svarende til forsikringssummen på 800.000 kr. anvendes fra puljen ”udvendigt bygningsvedligehold” til dette projekt og at de resterende 339.000 kr. finansieres af puljen til klimaskærm på idrætsfaciliteter på Kultur & Idrætsudvalgets budget.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2019

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB 2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Udvendig bygningsvedligeholdelse (XA-50035)

-0,800

 

 

 

 

-0,800

 

Klimaskærme idrætsfaciliteter (XA-40035)

-0,339

 

 

 

 

-0,339

 

Klubhus Taulov BMX,  (XA-)

1,139

 

 

 

 

1,139

1,139

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Det er Ejendomsafdelingens vurdering, at prisen på pavillonen afspejler markedsprisen og den nødvendige kvalitet for en pavillon til dette formål.

Kultur & Idræt vurderer, at Taulov BMX er en klub som yder en stor frivillig indsats. Det kræver mange timer at vedligeholde banens udenoms arealer og beskaffenhed.

I Taulov BMX nævner de et særligt behov for at kunne fastholde nye medlemmer og sammenhængen til det gode forældresamarbejde. Klubben har en politik, som beskriver, at medlemmer under 13 år skal være repræsenteret ved forældre til træning qua den øgede sikkerhedsrisiko ved at køre BMX. I den forbindelse oplever klubben, at det er svært at tilbyde forældre ordnede forhold imens børnene træner og sveder. Særligt når det er koldt er det svært, at få forældre til at komme, hvilket i sidste ende betyder færre medlemmer og manglende kontinuitet i træning og klubliv. Et nyt klubhus vil tilføre ny mulighed for at udvikle sammenholdet og fællesskabet og dermed klubmiljøet i klubben.

Kultur & Idræt vurderer ydermere, at en forbedring af faciliteterne understøtter Kultur- Idræts- og Fritidspolitikken. Desuden giver det mulighed for, at udnytte faciliteterne i et lokalområde i højere grad og understøtte klubbens samarbejde med skoler og institutioner.

Indstillinger

Kultur & Idræt og Ejendomsafdelingen indstiller at Kultur- og Idrætsudvalget indstiller til Økonomiudvalget at anbefale Byrådet at anvende følgende til etablering af nyt klubhus:

  1. 800.000 kr. fra puljen til udvendigt bygningsvedligehold og
  2. 339.000 kr. fra puljen til klimaskærm på idrætsfaciliteterne - således at de økonomiske konsekvenser tilrettes som beskrevet i ovenstående skema

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Godkendt.

Punkt 17 Orientering (Lukket)

Punkt 18 Fredericia Esport - ansøgning om tilskud til etableringsudgifter

Sagsresumé

Fredericia Esport søger om et tilskud på 120.000 kr. til etableringsudgifter i private lokaler. Sagen indstilles til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Esport har søgt om lån af kommunale lokaler til deres aktiviteter, men det har ikke været muligt at finde kommunale lokaler til foreningen pga. tekniske og sikkerhedsmæssige udfordringer. Foreningen er derfor blevet godkendt til lokaletilskud til private lokaler. Foreningen har undersøgt forskellige lejemål, men de har været forholdsvis dyre. Foreningen har netop fundet lokaler på Nordre Kobbelvej, hvor den daglige drift kan hænge sammen økonomisk, og hvor foreningen derfor ønsker at etablere sig. Lokalerne kræver imidlertid en række tiltag, før de er klar til brug. Der drejer sig bl.a. om tekniske installationer og forsikringsmæssige tiltag. Dette vil koste omkring 120.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Processen og mulighederne i forbindelse med at finde egnede kommunale lokaler til Fredericia Esport har været atypisk set i et alment foreningsperspektiv . Det er Kultur & Idræts vurdering, at løsningen med lokalerne på Nordre Kobbelvej vil være en god for foreningen. Samtidig vil det sikre, at foreningen kan komme i gang med aktiviteter.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at

  • Fredericia Esport bevilges et tilskud på op til 120.000 kr. til etableringsudgifter i lokalerne på Nordre Kobbelvej under forudsætning af, at foreningen indgår lejemålet.
  • Tilskuddet finansieres via lokaletilskudsområdet
  • Udbetalingen sker efter aftale med Kultur & Idræt

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Fredericia Esport bevilges et tilskud på op til 120.000 kr. til etableringsudgifter i lokalerne på Nordre Kobbelvej under forudsætning af, at foreningen indgår lejemålet og at det godkendes til foreningsaktiviteter af de relevante myndigheder.

Tilskuddet finansieres via lokaletilskudsområdet.

Udbetalingen sker efter nærmere aftale med Kultur & Idræt og efter de almindelige principper for støtte til foreninger.