Miljø- og Teknikudvalget - 09-08-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 9 august, 2016 - 14:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Fredag, 22 marts, 2019 - 12:53

Punkt 53 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016

Godkendt

Punkt 54 2. budgetopfølgning på Miljø- og Teknikudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for ny lovgivning, byrådsbeslutninger, ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne, fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i byrådet.

Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab er vist i nedenstående skema.


Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab


Drift

 

Serviceudgifter

Grønne aktiviteter

0,618

-

-0,100

0,518

Miljøbeskyttelse

1,150

-

-

1,150

Vandløb

2,624

-

-1,167

1,457

Strandområder

1,186

-

-

1,186

Naturpleje

0,508

-

-

0,508

Kommunale skove

1,276

-

-

1,276

Rottebekæmpelse

-1,291

-

1,500

0,209

Vejdrift - Fælles formål

0,097

-

-

0,212

Vejdrift - vintervedligeholdelse

8,041

-

-4,000

4,041

Vejdrift - vedligeholdelse

17,957

-

0,400

18,357

Vejdrift - parker og legepladser

3,409

-1,000

-0,500

1,909

Entreprenørgården

-3,553

0,013

0,664

-2,862

Kollektiv trafik

21,944

-

2,000

23,944

Parkeringsvagter

-0,261

-

-

-0,261

Gasdistribution

0,393

-

-

0,393

Serviceudgifter i alt

54,098

-0,987

-1,203

52,037

 

Drift i alt

54,098

-0,987

-1,203

52,037


Anlæg

 

Skattefinansieret anlæg

 

Miljø og teknik, skatteanlæg

29,644

-

-1,699

29,830

 

Skattefinansieret anlæg i alt

29,644

-

-1,699

29,830

 

Anlæg i alt

29,644

-

-1,699

29,830

Brugerfinansieret

 

Brugerfinansieret drift

 

Affaldsbehandling

-3,868

-

-4,000

-7,868

Klimainvesteringer, drift

-1,321

-

-

-1,321

 

Brugerfinansieret drift i alt

-5,189

-

-4,000

-9,189

 

Brugerfinansieret anlæg

 

Miljø og teknik, brugerfinansieret anlæg

26,554

-

-10,184

16,580

Klimainvesteringer, anlæg

23,318

-

-9,500

13,818

 

Brugerfinansieret anlæg i alt

49,872

-

-19,684

30,398


Brugerfinansieret i alt

44,683

-

-23,684

21,209


Total

128,425

-0,987

-26,586

103,076

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:

 

Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, spar/lån 2015<>16 samt tidligere meddelte tillægsbevillinger til 2016. 


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.


Der er foretaget omplaceringer i disse sager:

Flytning af lokal bosætningspulje fra MTU til ØK: Pulje til understøttelse af aktiviteter og bosætning i landsbyerne ønskes overført fra Miljø- og Teknikudvalget til Økonomiudvalget. Der overføres 1,000 mio. kr.


Udmøntning af barselsfonden: Der overføres 0,013 mio. kr. fra barselsfonden til Vej & Park - Drift til dækning af ekstraudgifter i forbindelse med barsel.


Der ansøges endvidere om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling iht. bilaget ”Oversigt over ansøgning om anlægsbevilling/tillægsbevilling til anlægsbevilling” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 2. Budgetopfølgning 2016” på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Se afsnittet Sagsbeskrivelse.

Vurdering

Der er ændrede forventninger til årsresultatet på følgende områder:


Skattefinansierede anlæg:

 

Oprensning af jordforurening på Carl Roses Vej 10: Den endelige opgørelse af udgifterne til oprensning af jordforurening viser et overforbrug på 0,426 mio. kr.


Østerstrand: For at minimere risikoen for, at efterårsstorme beskadiger stranden, opdeles projektet i to etaper i henholdsvis 2016 og 2017. Der forventes derfor overførsel af 1,500 mio. kr. fra 2016 til 2017.


Herudover er forventningerne, der er beskrevet i 1. budgetopfølgning, stadig gældende.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller,


1.  at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016

Udvalget besluttede,


  1. at budgettet tilrettes med de ændringer om ”Korrigeret budget”, som udvalget fik tilsendt pr. mail den 8. august 2016
  2. at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet sammen med bilaget med de korrigerede oplysninger om ”Korrigeret budget”

Punkt 55 Gågaderegulativ og besigtigelse af gågaderne

Sagsbeskrivelse

Besigtigelsesturen starter fra Rådhuspladsen.


Teknik & Miljø får en lang række henvendelser omkring anvendelse af gågaderne og det byudstyr, der er placeret i gågaderne.


Fredericia Kommune har et gågaderegulativ, men regulativet kan på en del områder være svært at administrere i forhold til ønskerne om at tilgodese mulighederne for handel og byliv.


Udvalget vil på turen igennem gågaderne få mulighed for at drøfte de forskellige problemstillinger. Følgende problemstillinger bør så vidt muligt håndteres i nyt gågaderegulativ:


  • Færdselsforhold (Trafik i gågaderne)
  • Flytning af byudstyr
  • Reklamer
  • Skilte
  • Tilgængelighed
  • Udstillingsarealer og gangarealer
  • Design på byinventar

Som bilag er det gældende regulativ for gågaderne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det nuværende gågaderegulativ ikke længere er tidssvarende og derfor bør revideres. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at gågaderegulativet drøftes med henblik på en revidering af dette.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016

Sagen blev drøftet. Administrationen udarbejder ud fra de faldne bemærkninger et udkast til et nyt gågaderegulativ til forelæggelse for Miljø- og Teknikudvalget. By- og Planudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget og Fredericia Shopping inddrages i arbejdet.

Punkt 56 Vesterbrogade - trafiksikkerhedsfremmende tiltag

Sagsbeskrivelse

Fredericia Trafiksikkerhedsby sætter ud over bymidten fokus på forbedret trafiksikkerhed på indfaldsvejene Snoghøj Landevej, Vejlevej / Vesterbrogade og Prangervej.


Knap 9000 biler kører hvert døgn på Vesterbrogade. En del af disse trafikanter kører mod bymidten, mens en del også kører til boligområderne mod nord og syd. En stor del af den nordgående trafik benytter Luthersvej, mens trafikken mod syd er mere spredt. En del trafikanter benytter dog lægehus m.m. i den nordlige ende af Anders Billes Vej.


Ud over de mange biler på strækningen, cykler der hvert døgn flere hunderede cyklister på strækningen.


Vesterbrogades indretning med parkeringsspor i nord og sydsiden giver gode muligheder for parkering i forbindelse med butikkerne langs med strækningen. De parkerede biler skjuler dog også cyklisterne særligt ved højre og venstresving, hvorfor der på strækningen sker rigtig mange uheld.


Der er registreret 19 uheld på strækningen i perioden fra 2010 til 2014, heraf 7 med cyklister eller knallert 30. Da ca. 95 % af alle uheld med cyklister ikke registreres, forventes det, at der er potentielt er sket langt flere cyklistuheld som ikke er registreret.


Teknik & Miljø har sammen med rådgivende ingeniør gennemgået strækningen og på den baggrund udarbejdet forskellige løsningsforslag. Forslagene er endnu på skitseplan og vil blive gennemgået på mødet.

Økonomiske konsekvenser

De trafiksikkerhedsfremmende tiltag finansieres som en del af projektet Fredericia Trafiksikkerhedsby.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der er flere muligheder for trafiksikkerhedsfremmende tiltag på Vesterbrogade. De forskellige løsninger har alle fordele og ulemper og det er derfor vigtigt, at forslagene vurderes grundigt inden de gennemføres.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller at de forskellige løsningsforslag drøftes på mødet.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016

Sagen blev drøftet. Administrationen udarbejder ud fra de faldne bemærkninger et projekt, der forelægges for udvalget til orientering.

Punkt 57 Orientering: Anlægsmidler inftrastuktur - status

Sagsbeskrivelse

Teknik & Miljø har i 2016 fået bevilget 17,05 millioner kroner til genopretning af Fredericia Kommunes infrastruktur.


På udvalgsmødet vil status for de forskellige infrastrukturområder blive gennemgået:


Midlerne er fordelt på følgende områder veje, sideudvidelser, interne stier, fortove, vejafvanding, broer, træer, byudstyr, stribe og supercykelsti.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at arbejdet forløber som planlagt.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen bliver taget til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 09-08-2016

Orienteringen blev taget til efterretning.

Punkt 58 Orientering (Lukket)