Miljø- og Teknikudvalget - 19-12-2018

Referat
Dato:
Onsdag, 19 december, 2018 - 12:30
Hent som fil:
Referat publiceret:
Fredag, 21 december, 2018 - 14:00

Punkt 78 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Godkendt.

Punkt 79 Undersøgelse af borgernes syn på friluftsliv og naturområder

Sagsresumé

Der er udarbejdet en rapport afledt af, at borgerpanelet har deltaget i en undersøgelse om Friluftsliv og Natursyn. 770 borgere har svaret og overordnet set er tilfredsheden med kommunens natur- og friluftsområder god og samtidig steget siden sidste undersøgelse i 2012. 

 

Sagsbeskrivelse:

Borgerpanelet har i oktober måned 2018 deltaget i en undersøgelse om Friluftsliv og Natursyn. Formålet var at få borgernes syn på de forskellige naturområder samt viden om, hvad de prioriterer og mener om vores natur/friluftsområder.

Undersøgelsen er en opfølgning på en tilsvarende undersøgelse, som Teknik & Miljø fik udført i 2012 om natursyn og friluftslivet i Fredericia Kommune. Siden da er der sket en del og den vedhæftede rapport giver et overblik over borgernes mening herom og kan i øvrigt bruges til prioritering af indsatser mv. (Rapporten samt læsevejledning og pixiudgave er vedhæftet).

Overordnet set er tilfredsheden med kommunens natur- og friluftsområder god og generelt steget siden sidste undersøgelse.

Rapporten er opdelt i hhv. borgernes generelle natursyn, holdninger til de konkrete områder – og holdninger til idé-oplægget vedr. fredningen af Treldeskovene.

De områder der er spurgt ind til er:

Fredericia Vold, Madsbyparken, Øster strand, Trelde Næs, Treldeskovene, Hannerup skov og mose, Fuglsang skov, Randal skov, Rands Fjordområdet, Snoghøjgaardparken, Lyngsodde, Hyby Lund, Hakenør, Bøgeskov strand og Vandværkssøerne i Kongsted.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Rapporten er velegnet som baggrundsmateriale i forbindelse med behovsafklaring og prioritering af indsatser mm.

Rapporten påpeger forskellige emner i relation til svarene, herunder f.eks. at undersøgelsen ikke nødvendigvis er repræsentativ i forhold til de 18-39-årige (lavt antal respondenter ift. andel heraf i hele kommunen) og at personer med hjemmeboende børn føler sig markant mindre oplyst om hvordan man finder naturområderne end andre personer mm.

Rapportens hovedbudskaber vil blive forelagt på mødet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at evt. ønsker til fokusområder/emner diskuteres i relation til kommunens naturområder og
  2. at det diskuteres hvorvidt og hvordan der skal ske yderligere borgerinddragelse for bl.a. at sikre og højne kvaliteten af naturoplevelserne

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Sagen blev taget til efterretning og i det videre arbejde tages der udgangspunkt i de konklusioner, der er i rapporten.  

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 20-12-2018

Sagen drøftet.

 

Punkt 80 Orienteringssag - Østerstrand, status 2018

Sagsresumé

Sæsonen 2018 på Østerstrand er gået godt. Med sagen her gives en status på brug og aktiviteter hen over sommeren.

Sagsbeskrivelse:

Sommerlivet

Den rekordlange sommersæson på Østerstrand er gået godt. Strandområdet har været velfungerende, og selv den delvist beskadigede cirkelbro har været i anvendelse. Den nyåbnede café melder om travlhed og glade strandgæster.

 

En nylig brugerundersøgelse viser, at tilfredsheden med Østerstrand er steget markant siden 2012, hvilket også har givet sig udtryk i en stigning af antal besøg. Østerstrand er det andet mest populære og besøgte naturområde i Fredericia - kun overgået af Fredericia Vold.

 

De mange strandgæster har i 2018 ikke givet anledning til særlige udfordringer. Affaldsmængden har været rekord stor, men renholdelsen af strandområdet har fungeret tilfredsstillende. Forpagteren af caféen, der har ansvaret for renholdelse i dagtimerne melder om en beskeden indsats, da strandgæsterne generelt er gode til at rydde op efter sig og bringe affald til affaldsspandene.

 

Cirkelbroen har på trods af en beskadiget sektion kunnet fungere som badebro, - ligesom de tre øvrige badebroer også har budt på gode badeoplevelser.

 

Interessenterne

Den organiserede brug af Østerstrand har også fungeret tilfredsstillende. Vinterbaderforeningen har ønske om særlig trappe, hvilket forvaltningen ser muligt i forbindelse med renoveringen af cirkelbroen. Af hensyn til vinterperioden og isdannelse på landfæstet til cirkelbroen er der monteret et skridsikkert underlag som prøve.

 

Hos Fredericia Dameroklub er der behov for forbedring af sliske til isætning af både. En øget sandmængde ud for klubben har gjort det nødvendigt at ændre på slisken, hvilket kommunen er behjælpelig med i 2019.

 

Blandt strandgæster i almindelighed spørges der ofte til muligheden for en sauna, samt adgang til toiletter, bad- og omklædningsfaciliteter året rundt. I vinterhalvåret, fra oktober uge 42 til april uge 12, er der lukket for de offentlige bad- og omklædningsfaciliteter. Handicaptoilettet er åbent året rundt. Kun vinterbaderne har adgang til eget omklædning- og baderum året rundt.

 

Interessen for motion og sundhed på Østerstrand er stor. Aktivitetsgulvet benyttes flittigt af bl.a. af Idræt i dagtimerne, gymnastikforening, morgenyoga, Fitnessworld, crosstræning m.fl. På tilsvarende måde – og helt efter hensigten - er det midterste store brodæk på cirkelbroen taget i anvendelse som supplerende aktivitetsgulv, fx er morgenyoga populært ude på broen mens morgensolen står op.

 

Tilsvarende er der mange strandgæster der benytter Træningspavillionerne til styrketræning, og der er efterspørgelse på flere muligheder for styrketræning.

 

I forbindelse med ibrugtagning af Sundhedshuset er det oplagt at knytte områderne sammen så der opnås nye synergier, Dels er det oplagt for borgere tilknyttet Sundhedshuset at benytte Østerstrand, fx er aktivitetsgulvet, træningspavillionerne og Havfruefløjterne (badesneglen) mulige faciliteter. Alene strandområdets rekreative kvaliteter udgør gode og attraktive rammer at opholde sig i.

 

Forpagteren af Café Østerstrand er parat til et større engagement for at give strandens gæster endnu flere oplevelser, men efterlyser aktuelt belysning af adgangsveje og café, samt de omkringliggende opholdsarealer. Efter mørkets frembrud er der ingen gæster i caféen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

En fortsat udvikling af Østerstrand, heriblandt de forskellige aktører, vil føre til flere og bedre oplevelser på strandområdet. Interessen for motion på Østerstrand er stor og det vil være naturligt at videreudvikle på mulighederne i samarbejde med Sundhedshuset, fx Genoptræningscentret.

 

I forhold til at benytte Østerstrand i vinterhalvåret er manglende belysning afgørende. Det er utrygt at besøge eller gøre ophold i et område, der henligger i mørke, og den manglende belysning bevirker at caféen ikke får besøg af gæster.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at sagen drøftes

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Taget til efterretning.

 

Punkt 81 Orientering: Grønt Regnskab, prognose til 2030

Sagsresumé

I forbindelse med at Byrådets vision om at Fredericia Kommune som virksomhed er CO2-neutral i 2030 er der udarbejdet en prognose for CO2-udledningen for de kommende 13 år. Der gives en orientering om resultaterne af analysen.

 

Sagsbeskrivelse:

Af Byrådets vision fremgår det, at Fredericia skal være en grøn, bæredygtig vækstkommune, og målet er, at Fredericia Kommune som virksomhed skal være CO2-neutral i 2030.

 

Udviklingen i CO2-udledningen følges i Grønt Regnskab, der årligt udarbejdes for virksomheden Fredericia Kommune. Her beregnes den udledning, som energiforbruget i kommunens bygninger, gadebelysningen og den kommunale transport giver anledning til. Regnskabets beskrivelse af CO2-udledningen udgør dokumentation for, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune, hvor vi har forpligtet os til en årlig reduktion af CO2-udledningen fra driften af den kommunale virksomhed på mindst 2 %. Endvidere giver regnskabet en status i forhold til Byrådets mål om CO2-neutralitet i 2030.

 

I forbindelse med godkendelsen af Grønt Regnskab, 2017, har Miljø- og Teknikudvalget efterspurgt en fremskrivning af CO2-udledningen, så det synliggøres, hvilke greb der skal til for at opfylde målet om CO2-neutralitet i 2030.  Ligeledes blev der efterspurgt en beskrivelse af, hvilke kilder til udledning af drivhusgasser der i dag ikke indgår i regnskabet. I dag medtages kun CO2-udledning fra energiforbrug i kommunens egne afdelinger og institutioner og fra kommunens egen vognpark. Energiforbrug i helt eller delvist kommunalt ejede selskaber og til indkøbte transportydelser indgår ikke i regnskabet.

 

Der gives på mødet en præsentation af prognosen og en oversigt over hvilke udledninger, der i dag ikke opgøres i Grønt Regnskab.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Strategisk Udvikling vurderer, at fremskrivningen af CO2-udledningen giver et godt bud på den forventede udvikling frem mod 2030, ud fra de oplysninger der i dag er tilgængelige.

 

Fremskrivningen af CO2-udledningen er imidlertid forbundet med nogle store usikkerheder. Dels er der usikkerheder forbundet med en fremskrivning af energiforbruget i kommunale bygninger, til gadelys og den kommunale transport, dels er der usikkerheder forbundet med fremskrivningen af, hvor meget CO2-udledning dette energiforbrug giver anledning til.

Indstillinger

Strategisk Udvikling indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Taget til efterretning.

 

Punkt 82 Politiske ændringer i budget 2019-2022 - Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Som opfølgning på det vedtagne budget for 2019 skal de besluttede politiske ændringer gennemgås for at sikre, at de gennemføres som tiltænkt fra politisk side.

 

Sagsbeskrivelse:

Jf. vedlagte oversigt er der i Budget 2019 vedtaget en række politiske ændringer, som skal gennemføres i den kommende tid. På mødet gives en orientering herom.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser af de enkelte politiske ændringer er beskrevet i budgettet for 2019. Gennemgangen medfører ikke yderligere økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Taget til efterretning.

 

Punkt 83 Delegationsplan for Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet udkast til delegationsplan for Miljø- og Teknikudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Det vedlagte bilag er udkast til delegationsplan for Miljø- og Teknikudvalget.  Udkastet indeholder de samme delegationer af kompetencer, der tidligere var gældende for de opgaveområder, som udvalget har ansvaret for.

Der er foretaget en opdatering af delegationsplanen på følgende områder

-          Husdyrloven: Ændrede kommunale opgaver vedr. husdyrbrug

-          Miljøbeskyttelsesloven: Miljøgodkendelser af industri. Denne opgave er jf. styrelsesvedtægten overført til By- og Planudvalget

Herudover er der i udkastet til delegationsplan alene foretaget ganske enkelte helt små redaktionelle ændringer for at skærpe forståeligheden.

Ændringerne i forhold til den gældende delegationsplan er markeret i bilaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Udvalget kan beslutte at foretage ændringer i forhold til den tidligere delegationsplan.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget tiltræder det foreliggende forslag til delegationsplan.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Godkendt.

Punkt 84 Proces for Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling 2020-2023

Sagsresumé

Byrådet skal offentliggøre sin næste strategi for bæredygtig udvikling inden udgangen af 2019.

Som optakt til udarbejdelsen af strategien for bæredygtig udvikling 2020–2023 præsenterer Teknik & Miljø et forslag til en proces for arbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter Planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en strategi for bæredygtig udvikling hvert 4. år og inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2019.

 

Strategien skal indeholde en redegørelse for, hvordan kommunen arbejder helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet. Ansvaret for udarbejdelsen af strategien er i Fredericia Kommune placeret hos Miljø- og Teknikudvalget.

 

Strategien skal efter planlovens bestemmelser indeholde byrådets politiske målsætninger for det fremtidige arbejde indenfor følgende indsatsområder:

-          Mindskelse af miljøbelastningen,

-          Fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse, 

-          Fremme af biologisk mangfoldighed,

-          Inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale arbejde med bæredygtighed, og

-          Fremme af samspil mellem beslutninger vedr. 

  • Miljømæssige
  • Trafikale
  • Erhvervsmæssige
  • Sociale
  • Sundhedsmæssige
  • Uddannelsesmæssige
  • Kulturelle og 
  • Økonomiske forhold 

 

På Miljø- og Teknikudvalgsmødet den 30. maj 2018, hvor udvalget vedtog at sætte gang i udviklingen af en ny strategi for bæredygtig udvikling, var der et ønske om at brede den nye strategi mere ud, eksempelvis under inspiration af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. 

 

Teknik & Miljø har efterfølgende undersøgt mulighederne for at koble arbejdet med bæredygtigheds-strategien med arbejdet med FN’s verdensmål. 

 

Kort om FN’s Verdensmål: 

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i 2015, har til hensigt at forandre verden i en social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig og mere retfærdig retning.  

 

De centrale principper i målene er menneskerettigheder, ansvarlighed, ligestilling og lighed, udryddelse af fattigdom, beskyttelse af kloden og hensyn til de tre dimensioner af bæredygtig udvikling (sociale, miljømæssige og økonomiske). 

 

Verdensmålene er ikke juridisk bindende, men leverer en ramme for at understøtte global bæredygtig udvikling til gavn for klodens tilstand og hele verdens befolkning. Danmark har sammen med FN’s øvrige medlemslande forpligtet sig til at opfylde alle målene. 
 

Teknik & Miljøs interessentanalyser og møder med kommunens øvrige fagområder har vist, at der er bred interesse for verdensmålene, og at flere fagområder allerede på forskellig vis arbejder med delmål og elementer af FN’s verdensmål. 

 

På denne baggrund – og med henblik på at sikre den brede involvering og forankring, som ses at være tilsigtet i planlovens bestemmelser for arbejdet med bæredygtighed - vurderer Teknik & Miljø:  

At det vil være hensigtsmæssigt at sammentænke arbejdet med bæredygtighedsstrategien 2020-2023 og FNs verdensmål.   

At arbejdet med udvikling af strategien kalder på bred involvering, såvel politisk i kommunen, som med eksterne interessenter.  

At det vil være hensigtsmæssigt at invitere de øvrige politiske udvalg og fagområder til at medvirke i udarbejdelsen af Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling 2020-2023. 

 

Forslag til procesplan for udarbejdelse og vedtagelse af strategien i 2019 præsenteres på mødet.

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

 Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  1. at Miljø- og Teknikudvalget træffer beslutning om at invitere øvrige relevante udvalg til at medvirke til udarbejdelsen af strategien for bæredygtig udvikling 2020-2023
  2. at udvalget godkender forslaget til procesplan.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Indstillingen anbefales idet sagen sendes videre til økonomiudvalget.

Punkt 85 Orientering - Godkendelse af projekt for fjernvarme til Ballesvej

Sagsresumé

Natur & Miljø har den 12. oktober 2018 godkendt et projektforslag fra TREFOR Varme for fjernvarmeforsyning af et boligområde på Ballesvej. Samtidig er der truffet afgørelse om ikke-VVM for projektet. 

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med opførelse af boliger på Ballesvej har Fredericia Kommune modtaget projektforslag fra TREFOR Varme om etablering af fjernvarme i området.

 

Natur & Miljø har vurderet og godkendt projektet i henhold til bestemmelserne i varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen. Afgørelsen kan påklages. Klagefristen udløber 9. november 2018.

 

TREFOR Varme har endvidere sendt ansøgning for projektet i henhold til miljøvurderingslovens bestemmelser. Natur & Miljø har VVM-screenet projektet og truffet afgørelse om, at der ikke skal udarbejdes miljøvurdering for projektet. Afgørelsen kan påklages. Klagefristen udløber 12. november 2018.

 

Varmeforsyningsprojektet på Ballesvej er en forløber til et forventet kommende projektforslag for fjernvarmeforsyning af DLG-byggeriet på Lyngsodde, der ledningsmæssigt vil ligge i forlængelse af fjernvarmeforsyningen til Ballesvej.

Økonomiske konsekvenser

Projektet indebærer ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

Vurdering

Området ved Ballesvej er varmeplanmæssigt udlagt til kollektiv forsyning, og bygherre ønskede at etablere fjernvarme i boligerne. TREFOR Varmes projektforslag for etablering af fjernvarme i området viste, at fjernvarme er den samfundsøkonomisk set bedste varmeløsning frem for det beskrevne alternativ med individuel opvarmning med varmepumper. Den positive samfundsøkonomi er en forudsætning for at kommunen kan godkende projektforslaget. 

 

Projektet

-          Udviser positiv samfunds-, bruger- og selskabsøkonomi.

-          Gør det muligt at realisere intentionerne i lokalplanen, LP50 om kollektiv varmeforsyning af området.

-          Understøtter hensigten om, at flest mulige boliger i Fredericia skal tilsluttes fjernvarme jf. Strategisk Energiplan 2020.

-           

Projektet for etablering af fjernvarmeledningen er endvidere VVM-screenet og vurderet i forhold til Natura 2000-områder, §3-områder m.v. Natur & Miljø har vurderet, at projektet ikke antages at kunne påvirke miljøet væsentligt, og har på denne baggrund truffet afgørelse om, at der ikke er krav om miljøvurdering.

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller, at udvalget orienteres og tager forvaltningens godkendelse af TREFOR Varmes projektforslag for fjernvarmeforsyning til Ballesvej samt ikke-VVM-afgørelsen for projektet til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Taget til efterretning.

Punkt 86 Plan for fremtidig forsyningssikkerhed for Energnist I/S

Sagsresumé

Fredericia Kommune er sammen med 15 andre kommuner interessenter i det fælleskommunale § 60 selskab, Energnist I/S, der blev stiftet den 1. januar 2015 som resultat af fusionen af TAS I/S og L90. Selskabet ejer 2 affaldsforbrændingsanlæg beliggende i henholdsvis Kolding og Esbjerg, og har kapacitetsmangel, der ifølge selskabets plan for fremtidig forsyningssikkerhed blandt andet ønskes løst ved køb af ejerandel i Maabjerg Energy Center – BioHeat & Power A/S (MEC-BHP) i Holstebro og samtidigt indgåelse af leveringsaftale. Dette kræver en vedtægtsændring samt en accept fra ejerkommunerne, ligesom selskabets plan for forsyningssikkerhed forelægges.

 

Sagsbeskrivelse:

Bestyrelsen for Energnist godkendte på møde den 7. september 2016 den nugældende ”Strategi for Energnist” efter forudgående høring hos ejerkommunerne.

 

Strategien indeholder, ud over missioner og visioner for selskabets virke, også en strategi bestående af 3 delelementer, jf. nedenstående, hvoraf primært Del 1 og delvist Del 2 er inddraget i arbejdet med sikring af den fremtidige forsyningssikkerhed:

 

Del 1:

”Senest med udgangen af 2018 skal kommunerne godkende en plan for sikring af den fremtidige forsyningssikkerhed. Energnist skal senest med udgangen af 2017 have planen klar til kommunal behandling. I denne forbindelse skal indgå en afklaring af selskabets opland.”

 

Del 2:

”Behov for og krav til yderligere sortering af modtaget affald afklares inden 2018. Dette sker bl.a. ved involvering af relevante myndigheder, ejerkommunerne og under hensyntagen til gældende affaldsplaner.”

 

Del 3:

I 2016-2017 skal der arbejdes med Energnist’s overordnede holdninger i forhold til rammerne for affaldsforbrænding i Danmark. Det skal sikres, at Energnist på udvalgte områder taler med én stemme med henblik på størst mulig gennemslagskraft.

 

Med udgangspunkt i strategiens ”Del 1” har Energnist arbejdet på en plan for, hvordan der sikres tilstrækkelig forbrændingskapacitet fremadrettet. Arbejdet har resulteret i en række rapporter og notater, hvor mængdegrundlag, forbrændingskapacitet, varmeafsætning og løsningsmuligheder beskrives og vurderes. Energnist har undervejs i processen afdækket flere muligheder for, hvordan den fremtidige kapacitet til energiudnyttelse af den del af affaldet, der ikke er egnet til genanvendelse, kan tilvejebringes.

 

Med det udgangspunkt har Energnist’s bestyrelse på møde den 30. oktober 2018 besluttet at fastholde den oprindelige plan for fremtidig forsyningssikkerhed med følgende prioriterede løsningsmuligheder, der også tidligere har været til høring hos ejerkommunerne og efterfølgende blev drøftet på bl.a. temadag den 31. maj 2018, hvor politikere og embedsfolk fra ejerkommunerne deltog.  Fastholdelsen omfatter dog tilføjelse af sidste afsnit i planen omkring alternativer til MEC-BHP og Kolding linje 2.

 

Energnists plan for fremtidig forsyningssikkerhed 2023-2030

 

Helt overordnet skal Energnist fortsat eje og drive forbrændingsanlæg med henblik på forbrænding i eget regi af både kommunalt affald og erhvervsaffald.

 

Løbende vil der ske afsætning af overskydende affaldsmængder på markedet samt fastlæggelse af levetidsforlængelser på egne affaldsforbrændingslinjer for derved at sikre balancen mellem mængde og kapacitet.

 

Prioritet 1:

Forbrændingskapacitet sikres via Måbjergværket ved Holstebro (MEC-BHP) samt ved etablering af ny tilpasset forbrændingskapacitet i Esbjerg.

 

Prioritet 2:

Forbrændingskapacitet sikres ved etablering af ny affaldsforbrændingslinje i Esbjerg.

 

Prioritet 3:

Forbrændingskapacitet søges sikret ved afklaring af muligheder for etablering af nyt affaldsforbrændingsanlæg ved Herning/Ikast (forventet mulig fra år 2027).

 

Varmeafsætning er et afgørende forhold for mulighederne for forbrænding af affald. Derfor skal udviklingen af de relevante varmemarkeder løbende afdækkes.

 

Alternativer til MEC-BHP vil også være en mulighed, ligesom fortsat drift af den ældste ovnlinje i Kolding (linje 2) medtages i den fremtidige planlægning efter 2023.

 

I forbindelse med, at det nuværende kulkraftsværk i Esbjerg forventes udfaset i 2023, opstår der et varmeafsætningsmarked, som kan udfyldes med overskudsvarme fra affaldsforbrænding. En analyse af affaldsmængderne i Energnist’s opland sammen med Miljøstyrelsen, Energistyrelsen samt ejerkommunerne viser en svag stigning i affaldsmængder til forbrænding i perioden frem mod 2030. Dette, sammenholdt med, at den ældste ovnlinje i Kolding forventes nedlukket i perioden, betyder, at der kan skabes en god balance mellem affaldsmængder og kapacitet i Energnist´s opland ved etablering af ny affaldslinje i Esbjerg. Dertil kommer, at Din Forsyning A/S har tilkendegivet positiv interesse for aftag af affaldsvarmen.

 

Scenarie-analyse fra Rambøll viser desuden, at etablering af egen ny kapacitet i Esbjerg er den økonomisk mest attraktive løsning set i forhold til løsninger, hvor affaldet udbydes. Fordel over kalkulationsperioden indtil 2030 er på knap 1,4 mia. kr. i forhold til nuværende løsning (net present value).

 

En forudsætning for etablering af ny kapacitet er imidlertid, at der godkendes et affaldsgrundlag i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 50 b, stk. 1, hvilket Energnist derfor ansøgte om i foråret 2017. Energistyrelsen har tolket § 50 b anderledes end tidligere og givet afslag på ansøgningen. Energnist’s bestyrelse har derfor den 30. oktober 2018 besluttet, at der er behov for at få klarlagt forudsætningerne og rammerne for Energistyrelsens afslag på ansøgning om affaldsgrundlag i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 50 b.

 

Status for Energnist’s arbejde med plan for fremtidig forsyningssikkerhed er således, at det for nuværende ikke er muligt at realisere den del af den prioriterede plan for forsyningssikkerhed, der omfatter etablering af ny kapacitet. Dermed bør fokus være på sikring af kapacitet via samarbejde med MEC-BHP og evt. andre forbrændingsselskaber. Med det udgangspunkt anmoder Energnist ejerkommunerne om at godkende de nødvendige rammer herfor.

 

Som tidligere nævnt viser Rambølls beregninger imidlertid, at den klart mest fordelagtige løsning for Energnist er etablering af eget anlæg, uanset om det bliver i Esbjerg eller i Herning/Ikast området, og Energnist arbejder videre med disse muligheder, og dermed også med godkendelsen af affaldsgrundlaget for at sikre, at Energistyrelsens afgørelse er korrekt og afgivet på det korrekte grundlag. Det må derfor forventes, at der efterfølgende kan fremkomme yderligere punkt(er) til beslutning i ejerkommunerne, herunder også såfremt der senere lægges op til etablering af yderligere kapacitet med deraf følgende hæftelser, som i kraft af vedtægternes punkt 10.7 skal godkendes af såvel repræsentantskab som ejerkommunerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ifølge Energnist er det for nuværende ikke er muligt at realisere den del af den prioriterede plan for forsyningssikkerhed, der omfatter etablering af ny kapacitet, og fokus bør dermed være på sikring af kapacitet via samarbejde med MEC-BHP og evt. andre forbrændingsselskaber.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

  • At Energnists vedtægter af 05/04-2016 punkt 3.5 ændres til:

”Interessentskabet kan helt eller delvist varetage de i pkt. 3.1.1– 3.3 nævnte aktiviteter via helt eller delvist ejede kapitalselskaber. Interessentskabet kan endvidere eje andele i kapitalselskaber, hvis formål i overvejende grad består i at udføre serviceaktiviteter for de kommunalt ejede affaldsselskaber, som er medejere heraf. Der skal til enhver tid være en rimelig sammenhæng mellem ejerandel, investeret kapital og den mængde serviceopgaver, som sådanne selskaber udfører for interessentskabet, eller med interessentskabet koncern-forbundne selskaber”.

 

  • At Energnist i henhold til selskabets vedtægter punkt 10.7, kan indgå et længerevarende strategisk samarbejde med Maabjerg Energy Center – BioHeat & Power A/S via køb af kapitalandele.

 

  • At ”Plan for sikring af fremtidig forsyningssikkerhed i Energnist” godkendes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Anbefales.

 

Punkt 87 Orientering - Igangsætning parkeringsstrategi

Sagsresumé

Det er i budget 2019 – 2022 besluttet, at der skal udarbejdes en parkeringsstrategi, der skal bringe balance i regnskabet fra 2020. Årsagen er, at det fra statens side er besluttet, at kommunerne skal aflevere 70% af parkeringsindtægter til staten.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er i budget for 2019 besluttet, at der skal udarbejdes en parkeringsstrategi. Inden der udarbejdes en endelig parkeringsstrategi, er der behov for, at der bliver foretaget en nærmere analyse af parkeringsområdet. Det anbefales derfor, at opgaven inddeles i 3 delopgaver. Delopgave 1 skal kortlægge og undersøge mulige løsninger på de nuværende parkeringsudfordringer. Delopgave 2 skal belyse fremtidige parkeringsudfordringer og delopgave 3 skal samle op på økonomien på parkeringsområdet. 

 

Delopgave 1:

  • Kortlægningen af de nuværende parkeringsudfordringer.
  • Forslag til justeringer af den nuværende parkerings løsning.

Delopgave 2:

  • Kortlægning af de fremtidige parkeringsudfordringer
  • Udarbejdelse af parkeringsstrategi

Delopgave 3:

  • Den nuværende økonomi belyses og de samlede udfordringer opgøres
  • De økonomiske konsekvenserne af den fremtidige parkeringsstrategi opgøres

 

Kortlægningen af parkeringsudfordringerne sker under inddragelse af relevante aktører i byen bl.a. Business Fredericia og Kanalbyen. Opleves der parkeringsudfordringer, eller er der gode forslag til løsninger, er disse velkommen og vil blive medtaget i arbejdet med den fremtidige parkeringsstrategi.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der en del udfordringer vedr. parkeringsordningen i Fredericia i dag, og at det vil være muligt at danne sig et overblik over disse samt på kort sigt at få optimeret ordningen. Teknik & Miljø vurderer ligeledes, at der vil være behov for en mere langsigtet strategi i forhold til den fremtidige parkeringsstruktur i Fredericia.

 

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller at orienteringen om, at arbejdet med igangsætning af parkeringsstrategien tages til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-12-2018

Taget til efterretning.

Punkt 88 Orientering (Lukket)