Miljø- og Teknikudvalget - 25-08-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 25 august, 2021 - 12:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 19 august, 2021 - 17:15
Referat publiceret:
Fredag, 3 september, 2021 - 11:46

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt.

 

Punkt 2 2. budgetopfølgning 2021 - Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

2. budgetopfølgning viser en generel overskridelse af det korrigeret budget på drift og anlæg for Miljø- og Teknikudvalgets område.

 

Der forventes et merforbrug på 2,642 mio. kr., som primært skyldes fremrykning af gadelysrenovering. Når indstillingerne fra 2. budgetopfølgning godkendes, forventes et mindreforbrug på 0,500 mio. kr. som vedrørende vintertjenesten.

 

Hertil kommer forventede COVID-19 relaterede udgifter for i alt -0,171 mio. kr.

 

Der forventes, et merforbrug på 3,000 mio. kr. på skattefinansieret anlæg, som imidlertid vil blive udlignet til balance, såfremt indstillingerne godkendes.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Miljø- og Teknikudvalget

103,935

115,436

118,078

2,642

Serviceudgifter

56,180

59,313

58,955

-0,358

COVID-19

-0,171

-0,171

-0,171

0,000

Skattefinansieret anlæg

17,347

23,605

26,605

3,000

Brugerfinansieret område

30,408

32,518

32,518

0,000

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget for skattefinansieret anlæg er på 6,258 mio. kr. Dette vedrører spar/lån på 6,407 mio. kr. (på det ordinære anlægsprogram, 1,067 mio. kr. og lånedispensation på 5,340 mio. kr.) samt tilskud fra Boskalis som vedrører projekt ”Bælt i balance”, på -0,149 mio. kr.

 

Justeringer af udvalgets korrigerede budget ved 2. budgetopfølgning

I forbindelse med 2. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 0,142 mio. kr.

Dette vedrører følgende omplaceringer og DUT-midler, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

Omplaceringer

  • Justering af budget og anlægsbevillinger på følgende projekter
    • Skattefinansieret anlæg:
      • Sikring af brobygværker: -0,500 mio. kr.
      • Vejafvanding: 0,500 mio. kr.
    • Undergrundscontainere: -3,000 mio. kr.
    • Etablering af omlastestation: 3,000 mio. kr.
  • DUT-midler
    • Indsatsplanlægning iht. Vandforsyningsloven: 0,142 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning på mødet den 6. september 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Miljø- og Teknikudvalget

103,764

118,578

118,078

-0,500

Serviceudgifter

56,180

59,455

58,955

-0,500

COVID-19

-0,171

-0,171

-0,171

0,000

Skattefinansieret anlæg

17,347

26,605

26,605

0,000

Brugerfinansieret område

30,408

32,518

32,518

0,000

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,400 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 2. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejde bufferpulje på 10,000 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 2. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

2. budgetopfølgning viser en overholdelse af korrigeret budget på Miljø- og Teknikudvalget. Det forventede mindreforbrug på 0,358 mio. kr. skyldes DUT-midler på 0,142 mio. kr. samt et forventet mindreforbrug på 0,500 mio. kr. Hvis indstillingen godkendes, vil der være et forventet mindreforbrug på 0,500 mio. kr.

 

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

 

Ved 2. budgetopfølgning er der en forventning om, at der vil være COVID-19 relaterede udgifter på i alt -0,171 mio. kr. på Miljø- og Teknikudvalget.

 

ANLÆG

Der forventes ved 2. budgetopfølgning et merforbrug på 3,000 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget. Årsagen er en fremrykning af gadebelysningsrenovering. Derefter vil budgettet være i balance.

 

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

Der forventes ved 2. budgetopfølgning at være balance på området.

 

Indstillinger

Økonomi, Personale og IT og Miljø- og Teknikudvalget indstiller:

At 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt.

Punkt 3 Fredericia Kommunes Affaldsplan 2021-2033

Sagsresumé

Forslaget til ny affaldsplan for Fredericia Kommune har været udsendt i offentlig høring i 8 uger.

 

Høringen har ikke givet anledning til væsentlige ændringer.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet godkendte den 28. juni 2021 at sende et forslag til ny affaldsplan for Fredericia Kommune, i offentlig høring i 8 uger.

 

Der er ikke indkommet bemærkninger til forslaget i høringsperioden.

 

Affaldsplanen har initiativer inden for følgende fokuspunkter:

  • Indsamlingsordninger
  • Genbrugspladser og deponi
  • Affald i det offentlige rum
  • Cirkulær økonomi og værdikædebetragtninger
  • Kommunale institutioner
  • Bygge- og nedrivningsaffald samt erhverv
  • Øget samarbejder
  • Information og kommunikation

 

Tidsplanen for at gennemføre de forskellige initiativer er fastsat til at ske indenfor perioden 2021-2026, hvorefter der skal udarbejdes en ny og revideret udgave af affaldsplanen for den resterende del af den 12-årige planperiode.

 

Fredericia Kommune har miljøscreenet udkastet til affaldsplan, efter Miljøvurderingsloven, og fundet, at der ikke skal foretages yderligere miljøvurdering af affaldsplanen.

 

Økonomiske konsekvenser

De beskrevne initiativer forventes at kunne gennemføres indenfor det allerede tildelte budget for Affald & Genbrug i den kommende planperiode. I givet fald at der vil være behov for et særligt tilskud til enkelte aktiviteter, vil der blive ansøgt om dette som en separat bevilling.

 

Vurdering

Affald & Genbrug vurderer, at Fredericia Kommune på affaldsområdet allerede opfylder en lang række af de nationale målsætninger og planer, samt er på rette vej i forbindelse med opfyldelse af de resterende.

 

Affaldsplanen er lovpligtig, og skal være med til at sikre, at Fredericia Kommune også fremadrettet lever op til nationale målsætninger.

 

Indstillinger

Drift og Service indstiller, at det anbefales Økonomiudvalget og Byrådet at godkende Fredericia Kommunes Affaldsplan 2021-2033.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-08-2021

Anbefalet.

Punkt 4 Takster for dagrenovation og deponi i 2022

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget skal tage stilling til renovationstaksterne og takster for deponi for årene 2022-2025 på det brugerfinansierede område. Der er udarbejdet et forslag, som vurderes at ville dække Affalds & Genbrugs forventede udgifter og afskrivninger under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv – princippet”.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagrenovation

I forbindelse med Fredericia Kommunes samlede budgetlægning for årene 2022-2025 er der udarbejdet et budgetforslag for det brugerfinansierede område. Det brugerfinansierede område budgetteres ud fra det såkaldte ”hvile-i-sig-selv – princip”, hvor udgifter og indtægter skal balancere over en årrække.

 

Borgerne er tidligere opkrævet takst for dagrenovation inkl. moms, men fra 2022 har landsskatteretten fastslået, at dagrenovation til private og grundejerforeninger er ekskl. moms. Der reguleres i taksten herfor jf. gældende regler.

 

Den nye affaldsordning med to-delte spande er indarbejdet i taksterne på baggrund af de givne forventninger til mængder.

 

På baggrund heraf anbefales, at taksterne i 2022 holdes uændrede i forhold til 2021, for en standard husstand, svarende til 140 liter restaffald + en grøn spand.


 

 

Takstoversigt 2022

 

 

 

2021

Ekskl. moms

2022

Ekskl. moms

2021 takst på parcelhuse:

 

 

140 l beholder

2.494,00

 

140 l grøntbeholder

   483,00

 

I alt

2.977,00

 

 

 

 

Takst for 2022 på parcelhuse:

 

 

240 l beholder til rest og mad (140 l rest og 100 l mad)

 

2.977,00

Afstandstillæg over 5 meter fra skel

 

   162,00

 

 

 

Lejligheder:

 

 

2021 takst på lejligheder pr. enhed

2.079,00

 

Takster for lejligheder i 2022:

 

 

*Da den reelle udgift for borgerne i lejligheder afhænger af ejendommens/boligselskabets tilmelding af beholderstørrelse, opgøres prisen fremover for restaffald og madaffald i kr./liter ekskl. moms

 

 

Grundgebyr pr. enhed, ekskl. moms

 

1.092,00

Rest pr. liter

 

0,25

Mad pr. liter

 

0,14

 

 

 

Deponering af affald pr. ton

550,00

675,00

 

 

 

Deponi

Budgetforslaget vil med de forventede mængder betyde, at taksten stiger i forhold til 2021. Stigningen skyldes dels driftsmæssige udsving samt behov for indregning af beløb til sikkerhedsstillelse for senere nedlukning.

 

Der har i en årrække været tilgodehavende på Deponiområdets mellemværende med kommunen. Beløbet til sikkerhedsstillelse er indtil nu trukket fra Deponiområdets tilgodehavende. Men da der ikke længere er tilgodehavende på området, men gæld på området i forhold kommunekassen foreslås det, at beløbet til sikkerhedsstillelse indgår i taksten.

 

Affaldsbekendtgørelsen indeholder krav om, at der hvert år henlægges midler til sikkerhedsstillelse til en senere nedlukning af deponi. Beløbet beregnes hvert år i forhold til affaldsmængderne på deponi. 

 

Den forventede udvikling i Affald & Genbrugs Økonomiske mellemværende med Fredericia Kommune er skitseret nedenfor (beløb i 1.000 kr.)

 

Mellemværende

Ultimosaldo 2021

Ultimosaldo 2022

Ultimosaldo 2023

Ultimosaldo 2024

Ultimosaldo 2025

Deponi

 2.062

1.064

2.069

1.071

83

Dagrenovation

61.055

62.321

62.593

63.565

62.942

Total

63.117

63.385

64.662

64.636

63.025

 

 

Med fortegn= Affald & Genbrug’s tilgodehavende i kommunekassen

Uden fortegn= Affald & Genbrug’s gæld til kommunekassen

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”sagsbeskrivelse samt vurdering”.

Vurdering

Med ovenstående takster er det vurderingen, at de samlede renovationsafgifter vil dække Affald & Genbrugs forventede udgifter og afskrivninger under overholdelse af ”hvile-i-sig-selv – princippet”.

 

Da området er i rivende udvikling, og der både er lovgivningsmæssig forandringer på vej, samt en ændret forbrugeradfærd der pt. viser stigende mængder, vil ovenstående løbende skulle genvurderes. Afsætningsmarkedet er samtidig i forandring, og priserne på de forskellige produkter der afsættes, har store udsving. Omvendt kan der være tale om øgede gevinster ved stordrift og effektiviseringer i forbindelse med det nye center som ikke kan vurderes før ultimo 2022.

Indstillinger

Drift og Service indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at taksterne godkendes som beskrevet og videresendes til endelig godkendelse i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2022-2025.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt.

.

Punkt 5 Vintertjenesten - status efter vinteren 2020-21

Sagsresumé

Sagen orienterer om vinteren 2020/2021 samt forelægger forslag til 3 mindre ændringer af serviceniveauet. Vinteren 2020/2021 var tæt på en gennemsnitsvinter, og der er kun lavet små justeringer af ruter m.m. Den samlede udgift blev på 5,3 mio.kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Vinteren 2020/2021 var en vinter uden ret meget sne, men dog med flere udkald en vinteren forinden.  Der var 37 udkald mod 12 udkald i 2019/2020.

 

Udgifterne til vintertjeneste i 2020/2021 var 5,3 mio.kr. Til sammenligning har udgifterne de seneste tre vintre været 3,0 mio. kr., 3,5 mio. kr. og 9,1 mio. kr.  Budgettet er i 2021 uændret på 5,8 mio.kr.

 

I løbet af vinteren er der kommet 4 ønsker om ændringer af vintertjenesten på følgende veje og stier:

  1. Kongens Kvarter, hvor der er et ønske om, at vejen hæves til klasse 1, så den præ-saltes.
  2. Hannerup Engvej, hvor der et ønske om, at vejen flyttes klasse 4 til klasse 3, så den saltes/ryddes indimellem
  3. Nyvej, hvor der er ønskes om, at der saltes mere. Den er i dag klasse 3.
  4. Sti ved Møllebo Allé, hvor der er et ønske om, at stien rykkes op i klasse 2

 

Ad 1:

Klassificeres Kongens Kvarter som klasse 1, vurderes det hensigtsmæssigt også at opklassificere lignende veje som Prinsessens Kvarter, Dronningens Kvarter, Vejlevej mellem Stoustrup rundkørslen og Herslevvej samt muligvis andre. Vej & Park vurderer ikke, at det er nødvendigt at opklassificere Kongens Kvarter til Klasse 1.

 

Såfremt vinterklassen ønskes ændret på denne type veje fra klasse 2 til klasse 1, skal dette være en del af budgetlægningen, og kan tidligst ske fra vinteren 2022/2023. 

 

Ad 2:

Da Hannerup Engvej bruges af en del cyklister fra Røde Banke-kvarteret, foreslår Vej & Park, at vejen flyttes op i klasse 3

 

Ad 3:

Da Nyvej er ret stejl, foreslår Vej & Park, at vejen flyttes op i klasse 2. Dette foreslås ligeledes for Hagenørvej, Børup Sandevej og Børup Skovvej så serviceniveauet opleves ens, på veje der ligner hinanden.

 

Ad 4:

Det er ca. 100 meter sti, som det vurderes hensigtsmæssigt at flytte op i klasse 2. Stien ligger i forlængelse af en sti som ryddes af en privat lodsejer, og forbinder Møllebo Allé med Erritsø Bygade. Stien bruges blandt andet af skolebørn i retning mod Krogsager eller Bygaden.

Økonomiske konsekvenser

De foreslåede ændringer 2, 3 og 4 vil ikke betyde ret store ekstra omkostninger, og forventes at kunne afholdes indenfor den afsatte økonomiske ramme.

Vurdering

Vej og Park vurderer, at de foreslåede ændringer 2, 3 og 4 er hensigtsmæssige at gennemføre, og vil bidrage til bedre trafiksikkerhed og fremkommelighed i vinterhalvåret.

Indstillinger

Infrastruktur og Ejendomme indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at status tages til efterretning, samt at:

  1. Kongens Kvarter forbliver klasse 2
  2. Hannerup Engvej rykkes op i klasse 3
  3. Nyvej, Hagenørvej, Børup Sandevej og Børup Skovvej rykkes op i klasse 2
  4. Stien fra Møllebo Allé til Erritsø Bygade rykkes op i klasse 2

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Status blev taget til efterretning og indstillingen er godkendt.

 

Punkt 6 Gadelys - renovering: etape 4 og 5

Sagsresumé

I december 2016 blev det besluttet, at kommunens gadelys skulle renoveres over en 4-årig periode fra 2017-2020. Siden 2017 har denne renovering været i gang, og der udskiftes hvert år gadelys i opdelte etaper. Formålet med renoveringen var at reducere energiforbrug og CO2, og at udskifte gamle anlæg. Etaperne 1, 2 og 3 er gennemført.

 

I 2018 blev det besluttet at reducere og udskyde renoveringer i 2018, 2019 og 2020 på grund af udfordringer med anlægsloft. Der er afsat midler frem til og med 2023 til gennemførelse af etape 4 og 5. I 2022 er der afsat 10 mio. kr. og i 2023 er der afsat 9,5 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I december 2016 blev det besluttet at igangsætte renoveringen af gadelyset i Fredericia Kommune for at reducere energiforbruget og dermed reducere kommunens CO2-udledning. Renoveringen blev etapeopdelt i 4 etaper fordelt over årene fra 2017-2020. Etaperne 1, 2 og 3 er gennemført.

 

Etape 2 blev udskudt til at vare 2 år – så den blev gennemført i 2018-2019.

 

Etape 3 blev i efteråret 2019 reduceret til ca. 50% af den oprindelige etape, men det blev efterfølgende i foråret 2020 muligt at udvide etapen igen, dog ikke helt til det oprindelige omfang. Etape 3 blev gennemført i 2020 med et budget på 10,7 mio. kr.

 

Fremrykkede projekter i 2021 fra etape 4 og 5:

Grundet anlægsloftet har vi valgt at udføre nogle småprojekter i 2021 i alt ca. 300 armaturer:

  • Ullerupdalvej, Korskærvej og del af Nørre Allé. Nye master, kabler og armaturer
  • Fælledvej: Nye master, kabler og armaturer
  • Sti mellem Prangervej og Søndermarksvej: Nye armaturer.
  • Speciallamper (Helios og Madison), der står ved Byportene, på Ryes Plads, J.B. Nielsens Plads og DSB’s p-plads ved vestudgangen, Chr. Winthers Vej: Armaturer udskiftes og der opsættes Focus Space armaturer på de eksisterende designmaster.

 

Budgettet for de fremrykkede projekter i 2021 er 3 mio. kr.

 

Etape 4 omfatter den resterende del af Fredericia Vest på ca. 1700 armaturer og forventes gennemført i 2022 for en pris på 7 mio. kr. Selve anlægsperioden vil være fra april til november 2022.

 

Etape 5 omfatter Fredericia Øst, og den resterende del af Midtbyen på ca. 1800 armaturer. I forbindelse med renovering af de øvrige etaper er der blevet renoveret enkelte gader i midtbyen, hvorfor det forventes, at etape 5 kan renoveres for ca. 9,5 mio. kr. Selve anlægsperioden vil være fra april til november 2023.

 

Lysfarve

I Fredericia Kommunes Belysningsplan 2017 angives det, at der opsættes armaturer med 3.000 Kelvin op på boligveje og 4.000 Kelvin (lidt koldere) op på lidt større veje. Forskellen i kelvin skyldes politikernes besøg på DOLL, hvor politikerne blev præsenteret for forskellen på 3.000 og 4.000 Kelvin. Tanken har været, at når man kommer fra en vej med 3.000 Kelvin til en vej med 4.000 Kelvin bliver mindet om, at man skal være mere agtpågivende.

 

Der er nu begyndt at være mere opmærksomhed på lysets konsekvenser for dyrelivet. Forskning har vist at jo koldere lys (højere Kelvin), des flere dyr vil blive generet. Der er eksempelvis for nyligt vedtaget en lov i Frankrig, som fastsætter, at der fremover ikke må sættes armaturer op med højere lysfarve end 3.000 Kelvin. Flere kommuner i Danmark har også valgt konsekvent at bruge max. 3.000 Kelvin. Energimæssigt har udviklingen af armaturerne bevirket, at der ikke længere er nævneværdig forskel i energiforbruget på de to temperaturer.

Kabelanlæg

Der fortsat udfordringer med kabelanlægget – særligt i Midtbyen. I etape 4 og 5 vil der ifm. udførelserne blive vurderet, om der skal skiftes kabler. I forhold til tidligere etaper, vil man i Midtbyen i større udstrækning prioritere at skifte flere kabler. Der er i budgettet medtaget en andel til udskiftning af dele af de berørte kabelanlæg.

Økonomiske konsekvenser

De sidste etaper forventes afholdt indenfor det i anlægsbudgettet afsatte beløb på i alt 19,5 mio.kr. For at gennemførelsen af projekterne i 2021 kan realiseres, fremrykkes 3,0 mio. kr. fra Budget 2022, som indarbejdes i 2. budgetopfølgning.

Vurdering

Vej & Park vurderer, at det er hensigtsmæssigt at færdiggøre renoveringen af gadelyset i kommunen, da energibesparelsen finansierer renoveringen. Ligeledes vil CO2-udledningen reduceres. Derudover vurderer Vej & Park, at det er hensigtsmæssigt, at der kun benyttes armaturer med 3000 Kelvin i etape 4 og 5, og at Belysningsplanen tilrettes, så der fremadrettet kun benyttes 3000 Kelvin til vejbelysning.

 

Det vurderes at være hensigtsmæssigt i videst muligt omfang at koordinere opgravningerne med andre igangværende projekter, så der opnås størst mulig synergi. Dette betyder, at mindre gadestrækninger kan få renoveret belysningen tidligere end planlagt. For eksempel er gadelyset på flere mindre gader i Fredericia midtby, på den baggrund renoveret i 2020 og 2021, selvom de ikke oprindeligt var planlagt i den igangværende gadelysetape. Det vurderes, at det også fremadrettet er hensigtsmæssigt at justere etapens omfang, hvis der kan opnås synergi med igangværende anlægsprojekter.

Indstillinger

 Infrastruktur og Ejendomme indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at:

  1. Der fremrykkes 3,0 mio. kr. fra Budget 2022 til 2021.
  2. Belysningsplanen tilrettes, således at vejbelysning fremadrettet altid etableres med 3000 Kelvin.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt.

Punkt 7 Dispensation til afgræsning i byzone Hyby Lund

Sagsresumé

Fredericia Kommune ønsker at afgræsse arealer ved Hyby Lund som vist på bilaget, for at bekæmpe bjørneklo og pileurt, og pleje naturen. Dette kræver en dispensation, fordi arealerne ligger i byzone. Kommunen skal således behandle sin egen ansøgning om dispensation. Der foreligger modstridende hensyn mellem at beskytte naboer mod gener, og bekæmpe invasive arter samt pleje naturen bedst muligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Arealerne som fremgår af bilag er sendt i udbud, da de ønskes afgræsset med dyr på en sådan måde at kæmpe bjørneklo, japansk pileurt og kæmpe pileurt bekæmpes, og naturen plejes bedst muligt. Der ønskes afgræsning med får i perioden 15. april til 1. september.

 

Placering af drikkevand fremgår af bilag. Disse kræver også dispensation, da de er placeret i byzone. Der er ikke læskure på arealerne.

 

64 personer og et bådelaug er hørt i sagen. Der er modtaget 10 høringssvar. Opsummering af høringssvar:

 

  • Afgræsning af arealerne er positivt, fint og bæredygtigt
  • Der ønskes ikke geder på arealerne pga. dårlig lugt, men er ellers ikke imod afgræsning.
  • Der er på et tidligere møde med kommunen aftalt at der skulle gå får på arealet. Der har været gener fra væddere (lugt) og lam (støj), som er fjernet efter der er klaget over lugt og støj. Den ansøgte dispensation til forskellige dyretyper overholder ikke tidligere aftaler om, at der ikke skal gå væddere og lam, og at dyreholdet ikke skulle være til gene for naboerne.
  • Der ønskes ikke dyr på arealerne, da der tidligere har været støjgener og lugtgener fra dyr på arealet (får, geder, lam, gedebuk).
  • Der gøres indsigelse mod afgræsning pga.: Støjgener fra dyrene som bræger fra morgen til aften, lugtgener og stor forekomst af fluer. Arealet er utilgængeligt i sommerhalvåret da det fyldt med ekskrementer fra dyrene. Det er uacceptabelt i et boligkvarterer. Ikke muligt at bruge arealet som kælkebakke grundet indhegningen.
  • Hvis der skal afgræsses af dyr, opfordres til at det er får, ikke væddere.
  • Der protesteres imod dyr på arealerne, da tidligere græsning har medført lugtgener m.v. Det er et villakvarter, og høringsparten har bevidst valgt ikke at bo på landet.
  • Der protesteres over afgræsning af areal som grænser op til høringspartens ejendom. Det ønskes at hegnet flyttes mindst 10 meter væk fra ejendommen. Subsidiært protesteres over at dispensationen gælder 10 år, at der lægges op til andre dyretyper end får, og at betingelser som oplyst i brev fra Fredericia Kommune 3. juni 2010 ikke overholdes. Heraf fremgik at arealet kun vil afgræsses med voksne får, idet lam bræger og dermed giver støjgener. Afgræsningen har siden 2010 ikke formået at bekæmpe bjørneklo og pileurt, der har været for mange dyr på arealerne og der har også været lam. Fårene opholder sig ud for høringspartens ejendom og spiser af bøgehækken. Afgræsningen har medført væsentlige gener, herunder fluer, lugt og støj. Høringsparten har købt ejendommen med forventning om at der ikke ville være gener fra græssende dyr. Ejendommen er købt i 2000, beliggende i byzone, og på daværende tidspunkt var der ikke afgræsning af arealerne. Fårenes gødning føres med regnvand ud i Lillebælt og forårsager forurening.
  • Afgræsning kan accepteres hvis det kun er sommergræsning med får. Der har tidligere været lugtgener fra geder på areal 2.
  • Afgræsning kan accepteres hvis der kun er tale og får og geder og ingen voksne handyr (bukke / væddere). Dette høringssvar er underskrevet af 37 personer, hvoraf ikke alle har modtaget høringsbrev (dvs ikke alle 37 er en del af de 64 personer som er hørt i sagen).

 

Natur & Miljø skal dispensere eller give afslag på dispensation. Der er i dispensationsbestemmelsen ingen fastlagte kriterier for vurderingen. I andre lignende sager, som Natur & Miljø har behandlet, har naboers modstand fået meget vægt i vurderingen, fordi forbuddet mod landbrugsdyr i byzone netop har til formål at beskytte beboere i byzone mod gener. Tidligere er der meddelt dispensationer, hvis kun enkelte naboer har været imod, og hvis Natur & Miljø har vurderet, at dyreholdet ikke ville medføre væsentlige gener hos de pågældende naboer. Der er meddelt afslag på dispensationer i sager med en høj andel af negative høringssvar. Pleje af natur har ikke tidligere indgået som et hensyn i vurderingen, da det ikke har været relevant i de konkrete sager.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der meddeles afslag, får kommunen en udgift til pleje af naturarealerne og bekæmpelse af bjørneklo og pileurt ved slåning og beskæring. Hvis der meddeles dispensation, får kommunen en udgift til vedligehold af hegn og forpagtning, der som udgangspunkt er større end mekanisk vedligehold. Alle udgifter vurderes at kunne afholdes indenfor budgettet.

Vurdering

Arealerne til afgræsning ligger i byzonen. Arealerne er blevet afgræsset siden 2017. Det fremgår af høringssvar, at en del omkringboende har oplevet gener fra de græssende dyr.

 

Areal 1 vurderes at være omfattet af naturbeskyttelsesloven § 3 (overdrev) men er ikke registreret endnu på Danmarks ArealInformation. Areal 2 er ikke § 3 beskyttet. På § 3 arealer har kommunen en særlig forpligtelse til at bevare og pleje naturkvaliteten og biodiversiteten. Desuden har Fredericia Kommune forpligtet sig til jf. indsatsplan at øge biodiversiteten og Miljø- og Teknikudvalget har besluttet at deltage i DKVILD, hvilket ligeledes omfatter at øge biodiversiteten på kommunens egne områder, herunder natur i byen. Hensigten med afgræsning på de to arealer i Hyby Lund er at fremme biodiversitet og bekæmpe invasive arter (stor bjørneklo og to arter af pileurt). Afgræsning er den mest effektive metode til bekæmpelse af disse invasive arter, idet mekanisk bekæmpelse på det uvejsomme terræn / stejle, lerede kystskrænter er ualmindeligt vanskeligt. Alternativet er kemisk bekæmpelse. Der ønskes afgræsning med får, som kan færdes på de stejle skråninger og bekæmper de invasive arter ved at æde dem. Der sættes ingen væddere på arealerne, og ingen lam på areal 1. Der ønskes lam på areal 2 som hidtil.

Der er uhindret adgang til arealerne via klaplåger. Der opstilles ikke læskur, idet der kun er tale om sommerafgræsning. Hvis der skal opstilles læskur på arealet, kræver det en særskilt tilladelse og dispensation.

 

Vedr. ekskrementer på arealerne: Det indgår i forpagtningsaftalen, at asfalt stien bliver fejet.

 

For at give en dispensation taler: At kommunen er forpligtet til at bekæmpe de invasive bjørneklo og pileurt, og dette gøres mest effektivt med får eller geder, hvis man ikke ønsker at bruge gift. Græsning gavner derudover naturkvaliteten og biodiversiteten, og kommunen har en forpligtelse hertil.

 

Mod at give en dispensation taler: At arealerne ligger i byzone, hvor forbud mod afgræsning skal beskytte beboere i byzone mod gener fra græssende dyr, og flere omkringboende oplever væsentlige gener fra de græssende dyr. At areal 2 ikke er beskyttet af § 3, og at kommunen dermed ikke har en særlig forpligtelse til at fremme naturkvalitet og biodiversitet på netop dette areal.

 

Såfremt der meddeles dispensation til afgræsningen, foreslås følgende vilkår for at imødegå gener for de omkringboende:

 

  1. På matrikel 391nl, 24a, og 117b Fredericia Stadsjorder, må der holdes får i indhegninger som det er beskrevet. Der må ikke holdes væddere. Der må ikke holdes lam på areal 1.
  2. Indhegninger skal holdes indenfor matrikelskellet.
  3. Der må placeres foder- og drikkevandsfaciliteter på arealerne jf. aftale mellem dyreholder og bortforpagter (Fredericia Kommune). Læskure / stalde skal ansøges hos Fredericia Kommune, og der skal foreligge nødvendige tilladelser inden de kan opføres.
  4. Fredericia Kommune kan annullere dispensationen, såfremt dyreholdet giver anledning til væsentlige gener eller forurening.
  5. Dispensationen gælder i 10 år fra den er meddelt. Herefter skal der søges om dispensation igen, hvis der fortsat ønskes dyr på arealerne i byzone.

Indstillinger

Plan, Byg & Miljø indstiller at der meddeles dispensation til afgræsningen, da giftfri bekæmpelse af invasive arter bør vægtes højt.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt.

Punkt 8 Dispensation til afgræsning i byzone, Erritsø Mose

Sagsresumé

Fredericia Kommune ønsker at afgræsse arealer i Erritsø Mose som vist på bilaget, for at pleje naturen. Dette kræver en dispensation, fordi arealet ligger i byzone. Kommunen skal således behandle sin egen ansøgning om dispensation. Der foreligger modstridende hensyn mellem at beskytte naboer mod gener, og pleje naturen bedst muligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Arealerne som fremgår af bilag er sendt i udbud, da de ønskes afgræsset med dyr på en sådan måde at naturen plejes bedst muligt, så biodiversiteten fremmes. Der ønskes helårsafgræsning med robuste kvægracer og nøjsomme hesteracer, som ikke har behov for læskure, samt geder.

 

72 personer, Andelsboligforeningen Solfang og Boligkontoret Fredericia afd. 314 (ejer af Regnbuen) er hørt i sagen. Der er modtaget høringssvar fra bestyrelsen i Bofællesskabet Regnbuen og bestyrelsen i andelsboligforeningen Solfang, samt 10 høringssvar fra enkelthusstande. Hestene går lige nu på kommunens areal, og er opsagt til udgangen af 2021, og det er netop dette areal, som kommunen nu ønsker at afgræsse med kvæg, mindre heste eller geder.

 

Opsummering af høringssvar:

  • 5 beboere Erritsøgårdparken:
    • Ingen væsentlige gener fra den nuværende afgræsning, frygter gener fra nye dyretyper (kvæg i stedet for heste, større areal), frygter placering af læskure / faciliteter tættere på. Ønsker kortere løbetid end 10 år på dispensation.
    • Ønsker at det igen bliver muligt at færdes på stien, som er blevet meget mudret. Har ellers ikke noget imod afgræsning.
    • God idé med afgræsning, gerne mange dyr, det giver liv i området
    • Ønsker slet ikke afgræsning, da det fortrænger rådyrene i området. Området er ikke egnet til afgræsning. Det er for vådt og der mangler tørt leje til dyrene. Lov om bræmmer langs vandløb overtrædes. Frygter brægen fra får eller geder. Frygter evt. placering af nyt læskur.

 

  • 5 beboere Solfang:
    • Ønsker fortsat adgang til at benytte stien langs den fint genslyngede bæk
    • Ønsker at beholde hestene på arealet, ønsker ikke kvæg

 

  • 3 beboere Regnbuen:
    • Ønsker ikke at naturstien langs åen hegnes ind.
    • Ønsker at beholde hestene på arealet, kvæg giver fluer, lugt og støj og skal være der hele året
    • Mudder på stien skyldes ikke de nuværende heste og togvogne (læskur).

 

  • Bestyrelsen i Bofællesskabet Regnbuen: Ønsker at beholde den nuværende afgræsning med heste som kun er på arealet i vinterhalvåret, så gener fra fluer og lugt undgås om sommeren. Ønsker ikke at åen og naturstien inkluderes i indhegning. Ønsker ikke kvæg, som støjer mere end heste.

 

  • Andelsboligforeningen Solfang: Ønsker ikke køer på arealet, da disse skal malkes. Foretrækker får frem for kvæg og heste. Vigtigt at drikke- og foderfaciliteter placeres med afstand til byzone, og at offentlighedens adgang til de nuværende stier og arealer ikke indskrænkes.

 

 

Natur & Miljø skal dispensere eller give afslag på dispensation. Der er i dispensationsbestemmelsen ingen fastlagte kriterier for vurderingen. I andre lignende sager, som Natur & Miljø har behandlet, har naboers modstand fået meget vægt i vurderingen, fordi forbuddet mod landbrugsdyr 50 meter fra byzone netop har til formål at beskytte beboere i byzone mod gener. Tidligere er der meddelt dispensationer, hvis kun enkelte naboer har været imod, og hvis Natur & Miljø har vurderet, at dyreholdet ikke ville medføre væsentlige gener hos de pågældende naboer. Der er tidligere meddelt afslag på dispensationer i sager med en høj andel af negative høringssvar. Pleje af natur har ikke tidligere indgået som et hensyn i vurderingen, da det ikke har været relevant i de konkrete sager.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der meddeles afslag, får kommunen en udgift til pleje af naturarealerne ved slåning og beskæring. Hvis der meddeles dispensation, får kommunen en udgift til vedligehold af hegn og forpagtning, der som udgangspunkt er større end mekanisk vedligehold. Etablering af vand vil medføre en udgift. Alle udgifter vurderes at kunne afholdes indenfor budgettet.

Vurdering

Arealet til afgræsning ligger delvist indenfor byzone, cirka 30 meter fra de nærmeste boliger. På nuværende tidspunkt afgræsses en mindre del af arealet af 3 store heste fra september til maj, og en anden del af arealet afgræsses med 2-4 andre heste. Hvis dispensation meddeles, vil det fremover være et større areal som afgræsses, som udgangspunkt med kvæg og evt. nøjsomme heste, hele året. Der ønskes mulighed for eventuelt midlertidigt at sætte geder på arealerne for at fjerne krat og skabe et lysåbent græsningsområde. Geder kan tage vedplanter, som heste og køer ikke tager, og derved forhindre tilgroning. Efter en periode med geder, kan der sættes heste og køer på. De nuværende 3 heste har læskur (togvogne) som skal fjernes uanset hvad, da de ligger i byzone og ikke har dispensation. Det ønskede dyrehold skal som udgangspunkt ikke bruge læskure. Hvis der bliver behov for læskure, kræver det en separat sagsbehandling.

 

Størstedelen af arealet er beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3, hvor kommunen har en særlig forpligtelse til at bevare og pleje naturkvaliteten og biodiversiteten. Fredericia Kommune har besluttet at øge biodiversiteten med en indsatsplan, som også omfatter kommunale naturarealer, og Miljø- og Teknikudvalget har besluttet at deltage i DKVILD, hvilket ligeledes omfatter at øge biodiversiteten på kommunens egne områder, herunder natur i byen. Beskæring kan holde arealer lysåbne, og slåning (høslet) fjerner næringsstoffer, men er mindre skånsomt for flora og fauna. Ekstensiv helårsgræsning er mest skånsomt for naturen og kan holde træopvækst nede, idet dyrene kan spise vedopvækst om vinteren, når der ikke er andet at spise. Helårsgræsning giver derfor mest biodiversitet og den bedste naturpleje. Den nuværende vinterafgræsning på overdrevet med 3 store heste har medført at arealet er bidt i bund og trampet op, så overdrevsvegetationen har lidt skade.

 

Afgræsningsarealet syd for vandløbet er omfattet af Byplanvedtægt 19, hvor arealet er udlagt til ”grønt område” og ”opholdsareal” for beboelserne Erritsøgårdparken, Regnbuen og Solfang. Det er ikke i strid med byplanvedtægten at indhegne og afgræsse arealet, da et grønt område godt kan afgræsses, og det tiltænkte opholdsareal til bebyggelsen er placeret rundt om bebyggelsen, og ikke i det område der ønskes afgræsset, som i øvrigt heller ikke ejes af de omkingringliggende beboelser. I de nye indhegninger lægges der ikke op til færdsel i selve indhegningerne, men de nuværende stier i området bevares og kan fortsat benyttes. Natur & Miljø er opmærksom på, at trampestien langs vandløbet, som nævnes i størstedelen af høringssvarene, fortsat kan bruges – den vil komme til at ligge udenfor indhegningen. Der bliver lavet en løsning hvor dyrene kan passere henover stien og vandløbet til den nordlige indhegning, men det vil fortsat være muligt at benytte hele stien.

 

Dyrene skal fremover ikke fodres på arealet, og får derfor ikke foderfaciliteter. Drikkefaciliteter skal placeres mere end 50 meter fra byzone, men da hele området syd for vandløbet ligger i byzone, er dette ikke muligt. Der skal således også dispenseres til placering af drikkefaciliteter mindre end 50 meter fra byzone. Den nuværende vandpost til heste er placeret nærmest ved beboelserne, og fjernes såfremt hestene ikke længere skal afgræsse arealet. Det nye drikkested til dyr, som nødvendigvis skal placeres i byzone syd for vandløbet, vil blive forsøgt placeret længst muligt væk fra beboelser, oppe ved vandløbet (så dyrene kan drikke af vandløbet) – hvis dette ikke er muligt, kan det blive nødvendigt at plavere et drikkested tæt ved den sydlige sti Erritsø Mosevej, nærmest beboelserne, for at sikre adgang til påfyldning af vand m.v.

 

Natur & Miljø er opmærksom på regler om græssende dyr i vandløbsbræmmer, og opmærksom på at de græssende dyr ikke skader vandløbet, og vurderer derved at regler om beskyttelse af vandløb kan overholdes.

 

Der er indtil nu ikke modtaget klager over fluer eller lugt fra de 3 store heste, som p.t. afgræsser overdrevsarealet lige nord for Solfang. Det er vanskeligt at vurdere risikoen for gener, såfremt arealet fremover afgræsses af andre og måske flere dyr – kvæg, mindre heste og geder – samt hvis afgræsningen ændres, således at dyrene også er på arealet om sommeren, modsat nu, hvor de pågældende 3 heste er på sommergræs hvert år i Skærbæk. Risikoen for fluer, lugt og støjgener fra brølende kvæg vil afhænge meget af, hvor dyrenes primære opholdssteder bliver. På den ene side har dyrene et stort areal at færdes på, og de vil ikke længere have et læskur at samles ved, som de nuværende 3 heste har. På den anden side er det svært at forudsige dyrenes opholdsadfærd på arealet, og den nuværende placering af drikkestedet medfører en risiko for at dyrene samles i det sydlige område nær beboelserne.

 

For at give en dispensation taler: At kommunen er forpligtet til at pleje § 3 arealerne og fremme biodiversiteten, og dette gøres bedst med helårsafgræsning med robuste kvægracer og nøjsomme hesteracer samt perioder med geder. Desuden at der ikke indtil nu har været klaget fra omkringboende over gener fra afgræsning.

 

Mod at give en dispensation taler: At der er forbud mod afgræsning og drikkefaciliteter 50 meter fra byzone for at beskytte beboere i byzone mod gener fra græssende dyr, og at en stor andel af beboere i området enten ønsker at beholde vintergræsning med heste, eller slet ikke ønsker afgræsning. Det kan ikke udelukkes at beboere i området fremover vil opleve gener fra de græssende dyr, især i sommerperioden.

 

Såfremt der meddeles dispensation til afgræsningen, foreslås følgende vilkår for at imødegå gener for de omkringboende:

 

  1. På matrikel 17av Erritsø By, Erritsø; 24 Stoustrup, Fredericia Jorder og 1b Fuglsang, Fredericia Jorder må der holdes kvæg, heste og geder i indhegning som det er beskrevet.
  2. Indhegninger skal holdes indenfor matrikelskellet.
  3. Fodertrug, høhække, drikketrug og lignende faciliteter skal placeres med størst mulig afstand til beboelser (denne formulering kan evt. ændres når placering af drikkested bliver klart).
  4. Læskure skal ansøges hos Fredericia Kommune, og der skal foreligge nødvendige tilladelser inden de kan opføres.
  5. Fredericia Kommune som bortforpagter skal sikre, at der er passende adgangsforhold til dyrene (pasning, tilsyn m.v.) således at dyreholders færdsel til dyrene ikke medfører mudrede forhold på Erritsø Mosevej langs den sydlige kant af matrikel 17av Erritsø By, Erritsø.
  6. Fredericia Kommune kan annullere dispensationen, såfremt dyreholdet giver anledning til væsentlige gener eller forurening.
  7. Dispensationen gælder i 10 år fra den er meddelt. Herefter skal der søges om dispensation igen, hvis der fortsat ønskes dyr i indhegning mindre end 50 meter fra byzonen.

Indstillinger

Plan, Byg og Miljø indstiller, at der gives dispensation til afgræsning og drikkefaciliteter på arealet, da biodiversitet på § 3 arealerne bør vægtes højt.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt.

Punkt 9 Dispensation til afgræsning Snoghøjgårdparken

Sagsresumé

Fredericia Kommune ønsker at afgræsse areal ved Snoghøjgårdparken som vist på bilaget, for at pleje naturen. Dette kræver en dispensation, fordi arealet ligger mindre end 50 meter fra byzone. Kommunen skal således behandle sin egen ansøgning om dispensation. Der foreligger modstridende hensyn mellem at beskytte naboer mod gener, og pleje naturen bedst muligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Arealet som fremgår af bilag er sendt i udbud, da de ønskes afgræsset med dyr på en sådan måde at naturen plejes bedst muligt, så biodiversiteten fremmes. Der ønskes afgræsning med kvæg eller nøjsomme hesteracer, som ikke har behov for læskure. Drikkekop er placeret 35 meter fra byzone og kræver ligeledes en dispensation for afstand til byzone.

 

40 personer og 3 virksomheder er hørt i sagen. Der er modtaget følgende høringssvar fra 12 husstande (opsummering):

 

  • Det er fint hvis den nuværende afgræsning fortsætter.
  • Vigtigt at hegnet ikke flyttes, så de nuværende muligheder for at færdes i området på eksisterende stier bevares (flere høringssvar på dette).
  • Der må ikke opføres læskur på arealet. Der ønskes ikke heste på arealet. Der ønskes en bedre pleje af arealet, og bedre stier (flere høringssvar på dette).
  • De nuværende ungkvæg på arealet medfører gener fra fluer og klæger (bidende insekter) og støjgener fra brølende dyr, særligt om natten. De tinglyste servitutter er ikke overholdt, idet området ikke har karakter af park, når dyrene efterlader kokasser på stierne, og stierne, lågerne og bevoksningen ikke vedligeholdes. Tyrekalve har tidligere undsluppet indhegningen og været til gene og skade i omkringliggende haver.

 

Natur & Miljø skal dispensere eller give afslag på dispensation. Der er i dispensationsbestemmelsen ingen fastlagte kriterier for vurderingen. I andre lignende sager, som Natur & Miljø har behandlet, har naboers modstand fået meget vægt i vurderingen, fordi forbuddet mod landbrugsdyr 50 meter fra byzone netop har til formål at beskytte beboere i byzone mod gener. Tidligere er der meddelt dispensationer, hvis kun enkelte naboer har været imod, og hvis Natur & Miljø har vurderet, at dyreholdet ikke ville medføre væsentlige gener hos de pågældende naboer. Der er tidligere meddelt afslag på dispensationer i sager med en høj andel af negative høringssvar. Pleje af natur har ikke tidligere indgået som et hensyn i vurderingen, da det ikke har været relevant i de konkrete sager.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der meddeles afslag, får kommunen en udgift til pleje af naturarealerne ved slåning og beskæring. Hvis der meddeles dispensation, får kommunen en udgift til vedligehold af hegn og forpagtning, der som udgangspunkt er større end mekanisk vedligehold. Hvis drikkekoppen skal flyttes vil det koste cirka 1500 kr/meter, dvs. minimum 22.500 kr for at flytte til den overholder de 50 meter, evt. mere hvis det vurderes mere hensigtsmæssigt at flytte den længere. Alle udgifter vurderes at kunne afholdes indenfor budgettet.

Vurdering

Arealet til afgræsning ligger op ad byzone, hvor afstandskravet er 50 meter. Der er ikke planer om at udvide det nuværende græsningsareal eller flytte de nuværende hegn og låger, så de nuværende muligheder for at benytte stier i området ændres ikke (denne misforståelse skyldes en fejl i udbudsmaterialet).

 

En del af arealet er beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3, hvor kommunen har en særlig forpligtelse til at bevare og pleje naturkvaliteten og biodiversiteten. Desuden har kommunen jf. indsatsplan og DKVILD forpligtet sig til at øge biodiversitet, herunder på kommunens egne arealer, også i byen. Beskæring kan holde arealer lysåbne, og slåning (høslet) fjerner næringsstoffer, men er mindre skånsomt for flora og fauna. Ekstensiv helårsgræsning er mest skånsomt for naturen og kan holde træopvækst nede, idet dyrene kan spise vedopvækst om vinteren, når der ikke er andet at spise. Helårsgræsning giver derfor mest biodiversitet og den bedste naturpleje.

 

Arealerne har været afgræsset i cirka 10 år primært med ungkvæg, og heste på en mindre del. Afgræsningen har primært foregået om sommeren, men de sidste to år også om vinteren. Der ønskes fremadrettet helårsafgræsning med robuste kvægracer eller nøjsomme hesteracer af hensyn til naturpleje og biodiversitet.

 

Da området blev indhegnet for cirka 10 år siden var der en dialog mellem beboerne i området, Natur & Miljø samt politikere fra Fredericia Kommune, som på det tidspunkt førte til den nuværende hegnslinje. Det kan overvejes at flytte hegnet længere væk fra byzone på de stræk der ikke er omfattet af § 3, men umiddelbart vurderer Natur & Miljø at det ikke er en god løsning, dels fordi det vil medføre omkostninger at flytte hegnet, omkostninger ved mekanisk pleje af de resterende arealer, og dels en fornyet vanskelig dialog med beboerne i området omkring hvor hegnet skal stå i det hele taget.

 

Der er i 2020 vedtaget lokalplan LP359 for nyt boligområde, og der er aktuelle planer om et nyt boligområde ved Gl. Færgevej 43 – begge kommer til at grænse op til det indhegnede græsningsområde. Eventuelle gener fra de græssende dyr vil påvirke disse boliger med fluer, bidende klæger og støj fra dyrene i samme grad som de eksisterende boliger.

 

Vedr. tidligere undslupne dyr er der kommet lås på hegnsled pga. hærværk, men Natur & Miljø vurderer ikke at der er mulighed eller behov for yderligere tiltag mod at dyrene undslipper.

 

Hvis der skal opstilles læskur på arealet, kræver det en særskilt tilladelse og dispensation. Da arealet er delvist omfattet af strandbeskyttelseslinje, er det ikke sandsynligt at der kan opføres læskur. Dette er ej heller nødvendigt for robuste kvægracer og nøjsomme hesteracer.

 

Dyrene fodres ikke på arealet, og har derfor ikke foderfaciliteter. Der er et drikkested ved søen som ligger mere end 50 meter fra den nuværende byzone. Desuden er der en drikkekop, som ligger 35 meter fra byzonen, nær det boligområde hvor én husstand oplever gener fra fluer, bidende insekter og støj. Det kan ikke udelukkes, at gener fra dyrene ville reduceret ved at flytte drikkekoppen, og dermed dyrenes samlingssted, længere mod syd, væk fra byzonen.

 

For at give en dispensation taler: At kommunen er forpligtet til at pleje § 3 arealerne og fremme biodiversiteten, og dette gøres bedst med helårsafgræsning. Desuden at der ikke har været klaget fra omkringboende over gener fra den nuværende afgræsning i de sidste 10 år.

 

Mod at give en dispensation taler: At der er forbud mod afgræsning 50 meter fra byzone for at beskytte beboere i byzone mod gener fra græssende dyr, og jf. lokalplan er der udsigt til flere boliger i området. Da mindst 1 husstand jf. høringssvar oplever væsentlige gener fra det nuværende dyrehold, kan det ikke udelukkes at beboere i området fremover vil opleve gener fra de græssende dyr.

 

Såfremt der meddeles dispensation til afgræsningen, og evt. til nuværende placering af drikkekop 35 meter fra byzonen, foreslås følgende vilkår for at imødegå gener for de omkringboende:

 

  1. På matrikel 2fg Erritsø By, Erritsø, må der holdes kvæg og heste i indhegning som det er beskrevet.
  2. Indhegninger skal holdes indenfor matrikelskellet.
  3. Eventuelt, afhængig af Miljø- og Teknikudvalgets beslutning: Den eksisterende drikkekop skal flyttes, så den ligger mindst 50 meter fra byzonen.
  4. Nye fodertrug, drikketrug og lignende faciliteter må ikke placeres nærmere end 50 meter fra byzonen.
  5. Læskure skal ansøges hos Fredericia Kommune, og der skal foreligge nødvendige tilladelser inden de kan opføres.
  6. Fredericia Kommune kan annullere dispensationen, såfremt dyreholdet giver anledning til væsentlige gener eller forurening.
  7. Dispensationen gælder i 10 år fra den er meddelt. Herefter skal der søges om dispensation igen, hvis der fortsat ønskes dyr i indhegning mindre end 50 meter fra byzonen.

Indstillinger

Plan, Byg & Miljø indstiller, at der gives dispensation til afgræsning af arealet og evt. placering af drikkekop 35 meter fra byzone, da biodiversitet på § 3 arealerne bør vægtes højt.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt idet drikkekop flyttes ca. 35 meter.

 

Punkt 10 Dispensation til afgræsning ved byzone, Randal Skov

Sagsresumé

 Fredericia Kommune ønsker at afgræsse arealer i Randal Skov som vist på bilaget, for at pleje naturen. Dette kræver en dispensation, fordi det ene areal ligger mindre end 50 meter fra byzone. Kommunen skal således behandle sin egen ansøgning om dispensation. Der foreligger modstridende hensyn mellem at beskytte naboer mod gener, og pleje naturen bedst muligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Arealer som fremgår af bilag er sendt i udbud, da de ønskes afgræsset med dyr på en sådan måde at naturen plejes bedst muligt, så biodiversiteten fremmes. Der ønskes sommerafgræsning med kvæg eller heste, som ikke har behov for læskure. Drikkekopper er placeret mere end 50 meter fra byzone.

 

15 personer er hørt i sagen. Der er modtaget følgende 3 høringssvar:

  • Angående afgræsning med dyr i Randal Skov vil vi være kede af flere fluer og andre insekter som måtte komme med flere dyr på engen, f.eks. flere køer, får og geder som beskrevet. Vi har de andre år haft en del fluer i forbindelse med de køer vi har på engen, og hvis vi får flere og andre dyr, bliver det ikke rart for os.
  • Det er i orden fra min side. Det eneste jeg ønsker er at I fremover vil holde stier i skoven, så vi i grundejerforeningen ikke skal holde dem omkring os. Og så ønsker vi også at de ikke kommer så langt ned til os. Vi tænkte omkring 25 m fra sti eller lave en bredere sti. I må forstå os der bor der, har værnet om området i over 30 år.
  • Det undrer os, at det skal ligge så tæt på byzone. Men ellers er det vigtigt for os, at der er brede stier i området og ikke mindst adgang til søen. Det er svært at se hvordan vi kan komme rundt, hvor vi normalt færdes. Ellers er det fint med dyr.

 

Natur & Miljø skal dispensere eller give afslag på dispensation. Der er i dispensationsbestemmelsen ingen fastlagte kriterier for vurderingen. I andre lignende sager, som Natur & Miljø har behandlet, har naboers modstand fået meget vægt i vurderingen, fordi forbuddet mod landbrugsdyr 50 meter fra byzone netop har til formål at beskytte beboere i byzone mod gener. Tidligere er der meddelt dispensationer, hvis kun enkelte naboer har været imod, og hvis Natur & Miljø har vurderet, at dyreholdet ikke ville medføre væsentlige gener hos de pågældende naboer. Der er tidligere meddelt afslag på dispensationer i sager med en høj andel af negative høringssvar. Pleje af natur har ikke tidligere indgået som et hensyn i vurderingen, da det ikke har været relevant i de konkrete sager.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der meddeles afslag, har kommunen en udgift til pleje af en del af naturarealet ved slåning og beskæring. Hvis der meddeles dispensation, får kommunen en udgift til opsætning og vedligehold af hegn og forpagtning, der som udgangspunkt er større end mekanisk vedligehold. Alle udgifter vurderes at kunne afholdes indenfor budgettet.

Vurdering

Den vestlige og nordlige del af arealet har været afgræsset med kvæg i 15 år, og arealerne ligger mere end 50 meter fra byzone. Et nyt areal mod sydøst ønskes indhegnet og afgræsset, og en lille del af arealet ligger 25-50 meter fra byzonen, hvor afstandskravet er 50 meter. Det ønskes at hegne det nye stykke med og afgræsse hele området med kvæg eller heste, med samme græsningstryk som nu, så der totalt set vil blive flere dyr, men samme antal dyr pr. areal.

 

Der er i 2019 klaget over brølende køer på arealet, ikke så meget af støjgene, men mere af bekymring for dyrevelfærd. Køerne brølede fordi kalvene var blevet skilt fra, og derefter brøler de i et stykke tid. Derudover fremgår af det ene høringssvar, at en beboer oplever gener fra fluer fra de nuværende dyr i indhegningen.

 

Arealerne er ikke omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Fredericia Kommune har jf. indsatsplan biodiversiteten dog et mål om at øge naturværdien, også på arealer der ikke er § 3. Miljø- og Teknikudvalget har desuden besluttet at deltage i DKVILD, hvilket ligeledes omfatter at øge biodiversiteten på egne områder, herunder natur i byen.

 

Det vil ikke være hensigtsmæssigt for naturplejen kun at indhegne det areal, som ligger 50 meter fra byzonen. Det vil ikke kunne betale sig at hegne det sidste stykke med, som ville blive meget smalt. Formålet med at hegne og afgræsse det nye stykke, som ligger nærmest byzonen, er at opnå en god naturpleje og fremme biodiversiteten, og dette kan ikke opnås på samme måde med slåning og beskæring. Ekstensiv helårsgræsning er det mest skånsomme for naturen, men helårsgræsning er ikke muligt på forholdsvis små arealer, idet dyrene har behov for meget varieret terræn af en vis størrelse. Randal opfylder ikke disse behov, og derfor ønskes sommergræsning.

 

Færdselsmulighederne på eksisterende stier ændres ikke. Natur & Miljø har løbende fokus på at holde stierne pæne og fremkommelige.

 

Hvis der på sigt skal opstilles læskur på arealet, er der mulighed for en placering mere end 50 meter fra byzonen. Dette kræver i så fald en landzonetilladelse.

 

For at give en dispensation taler: At afgræsning vil øge naturkvaliteten og fremme biodiversiteten, og dette er også vigtigt på naturarealer som ikke er omfattet af § 3 beskyttelse. At der ikke har været klaget fra omkringboende over gener fra den nuværende afgræsning i de sidste 15 år. At det kun er en mindre del af arealet, der vil ligge indenfor 50 meter til byzone.

 

Mod at give en dispensation taler: At der er forbud mod afgræsning 50 meter fra byzone for at beskytte beboere i byzone mod gener fra græssende dyr. 1 husstand jf. høringssvar oplever væsentlige gener fra det nuværende dyrehold, og såfremt der gives dispensation til det ønskede projekt, vil indhegningen blive udvidet nærmest byzonen. Naturarealerne er ikke omfattet af § 3, og kommunen har derfor ikke pligt til at beskytte arealerne.

 

Såfremt der meddeles dispensation til afgræsningen, foreslås følgende vilkår for at imødegå gener for de omkringboende:

 

  1. På matrikel 204, del af 179e, del af 202b, del af 190b, del af 172b samt del af 29a Fredericia Kobbeljorder, må der holdes kvæg og heste som det er beskrevet.
  2. Indhegninger skal holdes indenfor matrikelskellet.
  3. Fodertrug, drikkefaciliteter, høhække og lignende faciliteter må ikke placeres nærmere end 50 meter fra byzonen.
  4. Læskure skal ansøges hos Fredericia Kommune, og der skal foreligge nødvendige tilladelser inden de kan opføres.
  5. Fredericia Kommune kan annullere dispensationen, såfremt dyreholdet giver anledning til væsentlige gener eller forurening.
  6. Dispensationen gælder i 10 år fra den er meddelt. Herefter skal der søges om dispensation igen, hvis der fortsat ønskes dyr i indhegning mindre end 50 meter fra byzonen.

Indstillinger

Plan, Byg & Miljø indstiller, at der meddeles dispensation på de foreslåede vilkår, da fremme af biodiversitet på naturarealerne bør vægtes højt.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt.

 

Punkt 11 Lukket sag: Forpagtning af kommunale naturarealer (Lukket)

Punkt 12 Borgervejlederens årsberetning 2020/2021

Sagsresumé

 

Borgervejlederens årsberetning for 2020/2021 er klar til Byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Siden 2014 har Fredericia Kommune haft en borgervejleder. Borgervejlederen er ansat af Byrådet.

 

Borgervejlederen yder vejledning ud fra et helhedsorienteret perspektiv med målsætning om, at henvendelser søges løst i dialog. Vejledningen har fokus på at skabe klarhed og sætte borgeren i stand til at navigere i det kommunale system.

 

Borgervejlederen skal medvirke til at skabe en god, klar og tydelig dialog mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder.

 

Borgervejlederen udarbejder hvert år en årsberetning til Byrådet. Årsberetningen for 2020/2021 er nu klar til Byrådets behandling.

 

Borgervejlederen giver en kort præsentation af beretningens hovedpunkter på Økonomiudvalgets møde.

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

Vurdering

 

Ingen.

 

Indstillinger

 

Borgervejlederen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at årsberetningen tages til efterretning, og videresendes til alle udvalg til orientering.

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2021

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 28-06-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2021

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 25-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Anbefalet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Punktet bliver udskudt til oktober mødet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager årsberetningen til orientering.

 

Punkt 13 Forslag til regulativ for diverse vandløb

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget godkendte den 7. februar 2018 ”Planen for revision af vandløbsregulativer for Fredericia Kommune”. Den 17. juni 2019 godkendte Byrådet regulativerne for Studsdal Bæk og Gudsø Bæk og den 27. april 2020 godkendte Byrådet regulativerne for Ullerup Bæk, Erritsø Bæk, og Skovhavebækken. Teknik og Miljø har nu udarbejdet forslag til regulativer for de resterende offentlige vandløb: Vindmøllebækken, Flansbækken, Egeskov Bæk, Fårbækken, Egum Møllebæk, Tårup Bæk, Øsdal Bæk, Gammelby Mølleå, Surkær Bæk og Spang Å. Desuden har Teknik og Miljø udarbejdet et forslag til tillægsregulativ for de fem allerede godkendte regulativer.

 

Regulativerne for de ti vandløb medfører reelt ikke ændringer af vandløbenes generelle vandføringsevne eller væsentlige ændringer i vandløbets vedligeholdelse. Der er primært tale om opdatering/modernisering af gamle regulativer. For de tre af de 10 vandløb er der tale om nye regulativer, da vandløbene tidligere har været private.

 

Sagsbeskrivelse:

Natur og Miljø har i forbindelse med revisionen af vandløbsregulativerne i Fredericia Kommune udarbejdet et forslag til regulativer for de ti ovennævnte vandløb (se kort i bilag 1). Forslag til regulativer for vandløbene er vedlagt som bilag 4-13 (kommer med den endelige dagsorden) – og i bilag 2 er der kort opsummeret de relevante forhold for de enkelte vandløb.

 

Vandløbsregulativerne indeholder bestemmelser om vandløbets fysiske udseende herunder krav til vandføringsevne og vedligeholdelse samt de rettigheder og forpligtigelser, der påhviler bredejerne og Fredericia Kommune. Regulativet suppleres af en redegørelse, der beskriver de forhold, der har haft betydning for regulativets udarbejdelse samt konsekvenserne af regulativets bestemmelser. Generelt set er der primært tale om ændringer i vandløbsregulativerne afledt af faktuelle forhold og tidligere regulerings- og restaureringssager.

 

Særligt gælder, at Vindmøllebæk, Tårup Bæk, Øsdal Bæk og den øverste del af Gammelby Mølleå nu opklassificeres på grund af øgede tilledninger af overfladevand fra veje, bolig- og industriområder samt natur- og miljøinteresser.

 

Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til tillægsregulativ for Studsdal Bæk, Gudsø Bæk, Ullerup Bæk, Erritsø Bæk og Skovhavebækken. Tillægsregulativet ændrer i bestemmelsen omkring hegning langs vandløbsnære arealer. Forslag til tillægsregulativ er vedlagt som bilag 14.

 

Såfremt Miljø- og Teknikudvalget godkender forslagene til vandløbsregulativer for de ti vandløb, vil de respektive lodsejere langs de pågældende vandløb skriftligt blive orienteret om, at forslag til vandløbsregulativer fremlægges i 8 uger på kommunens hjemmeside (se desuden procesplan i bilag 3). Regulativerne med eventuelle ændringer (afledt af høringssvar og lodsejermøder) forventes forelagt Miljø- og Teknikudvalget og Byrådet senere på året til endelig vedtagelse (se bilag 3).

 

Økonomiske konsekvenser

Opklassificeringen og øget serviceniveau i forhold til regulativkontrol mm. forventes at medføre en mindre øgning af udgiften til vandløbsvedligeholdelse. Såfremt at der ikke kommer større udfordringer og generalomkostningerne ved vandløbsvedligeholdelsen er stabile, kan udgiften holdes inden for budgetrammen.

 

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at de vedlagte forslag til vandløbsregulativer vil fastholde den nuværende vandføringsevne i vandløbene. Regulativerne sikrer således, at vandløbenes vandføringsevne ikke forringes, og at lodsejerne således vil opleve uændrede afvandingsforhold efter regulativets vedtagelse.

 

Natur og Miljø vurderer også, at vandløbsregulativernes bestemmelser sikrer et godt og varieret plante- og dyreliv i vandløbene, som understøtter vandløbenes miljømål.

 

Indstillinger

Plan, Byg og Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget godkender forslagene til vandløbsregulativer for Vindmøllebækken, Flansbækken, Egeskov Bæk, Fårbækken, Egum Møllebæk, Tårup Bæk, Øsdal Bæk, Gammelby Mølleå, Surkær Bæk og Spang Å, og at forslaget sendes i de lovpligtige 8 ugers offentlig høring.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt.

 

Punkt 14 Forslag til Tillæg nr. 1 til Spildevandsplan 2020 - Boligområde ved Dalsvinget

Sagsresumé

Der skal etableres boliger ved Dalsvinget 14, som er omfattet af lokalplan B35. Området er ikke tidligere indarbejdet i Spildevandsplanen. Dette tillæg nr. 1 til Spildevandsplan 2020 er udarbejdet for at sikre, at alle kloakerede oplande er beskrevet i kommunes spildevandsplan.

 

Sagsbeskrivelse:

Der etableres 24 boliger ved Dalsvinget 14, som separatkloakeres. Spildevandet tilsluttes Fredericia Spildevand og Energi A/S spildevandsledning, der leder til renseanlægget og tag-og overfladevand tilsluttes Fredericia Spildevand og Energi A/S regnvandsledning, der udleder til Erritsø Bæk. Oplandets totale størrelse er 10.490 m2.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at tillægget er nødvendigt for at have et opdateret grundlag for Fredericia Kommunes administrationsgrundlag på spildevandsområdet. Idet lokalplan B35 er godkendt i 1975, er håndtering af spildevand ikke beskrevet.

 

Indstillinger

Plan, Byg og Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at forslag til Tillæg nr. 1 til Spildevandplan 2020 godkendes og sendes i høring.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-08-2021

Anbefalet.

Punkt 15 Godkendelse af høringsproces og behandling af projektforslag for overskudsvarme fra P2X til TVIS

Sagsresumé

I forbindelse med etablering af brintanlæg i Fredericia ønskes overskudsvarmen herfra udnyttet i fjernvarmesystemet. Fredericia Kommune har modtaget projektforslag til behandling og godkendelse efter varmeforsyningslovens bestemmelser. Projektet gør det muligt at udnytte overskudsvarme fra brintanlægget svarende til knap 1% af TVIS’ varmebehov. Projektets samfundsøkonomi såvel som selskabs- og brugerøkonomi er positiv. Natur og Miljø har vurderet, at projektforslaget er tilstrækkeligt belyst til at kunne behandles og vurderes efter projektbekendtgørelsens bestemmelser, herunder sendes i høring hos berørte parter.

 

Sagsbeskrivelse:

COWI har den 2. juli 2021 på vegne af TVIS sendt projektforslag for etablering af transmissionsledning for levering af overskudsvarme fra Everfuels brintanlæg til TVIS’ fjernvarmesystem med henblik på kommunens godkendelse efter Varmeforsyningslovens og Projektbekendtgørelsens bestemmelser. COWI har desuden den 30. juli 2021 sendt ansøgning om screening af ledningsprojektet efter Miljøvurderingslovens bestemmelser.

 

Fredericia Kommune skal i forbindelse med behandling af projektforslaget høre en række parter, inden der træffes afgørelse i sagen.

 

Projektet omfatter etablering af fjernvarmeledning for overførelse af overskudsvarme fra Everfuels brintanlæg i Fredericia til TVIS’ transmissionsledning i nærheden. Hermed bliver Everfuel ny leverandør af overskudsvarme til TVIS - og herigennem til fjernvarmeselskaber og fjernvarmebrugere i Kolding, Vejle, Middelfart og Fredericia Kommuner.

 

Anlægget og overskudsvarmen

Projektet opstår som følge af etableringen af Everfuels nye brintanlæg i Fredericia. Brintanlægget vil generere en mængde overskudsvarme, som med fordel kan udnyttes i TVIS’ fjernvarmesystem.

 

Mængden af leveret overskudsvarme fra brintanlægget vil udgøre i størrelsesordenen 0,2 % - 1% af TVIS’ samlede varmekøb. Overskudsvarmen vil fortrænge varme fra de andre leverandører i TVIS-systemet, primært Ørsted, Skærbækværket og Energnist Affaldsforbrændingsanlæg i Kolding.

 

-          Mængden af overskudsvarme hænger sammen med brintanlæggets effektivitet. Når brintanlægget er mest effektivt, er mængden af overskudsvarme mindst. I år 1 (2022) forventes mængden af overskudsvarme at være 4.205 MWh. Mængden vil gennem årene være støt stigende, efterhånden som brintanlæggets effektivitet falder. Den maksimale mængde overskudsvarme fra Power-to-x-anlægget forventes opnået efter 10 år (2031) og vil være knap 16.000 MWh, svarende til under 1% af TVIS’ totale varmeleverance. Herefter reinvesteres der i brintanlægget, og leveringen af overskudsvarme starter forfra som de foregående ti år med tilsvarende forventet udvikling i årene 11-20 (2032-2041).

-          Ved en overskudsvarmemængde på 4.200 MWh fortrænges ca. 1.400 MWh fra Energnist og ca. 2.800 MWh fra Skærbækværket. Ved 16.768 MWh fortrænges ca. 5.250 MWh fra Energnist og ca. 10.500 MWh fra Skærbækværket. Dette skal ses i forhold til, at der for nærværende budgetteres med en samlet årlig varmeleverance på ca. 1.300 TJ (360.000 MWh) fra Energnist og ca. 4.500 TJ (1.250.000 MWh) fra Ørsted.

-          I startåret fortrænges ca. 0,4% af den budgetterede varme fra Energnist og ca. 0,2% af den budgetterede varme fra Skærbækværket. Ved den maksimale mængde overskudsvarme fortrænges ca. 1,4% af den budgetterede varme fra Energnist og ca. 0,8% af den budgetterede varme fra Skærbækværket. COWI vurderer på denne baggrund i projektansøgningen, at der er tale om en ”meget marginal påvirkning af varmesalget fra de to berørte parter”.

 

Ørsted, Skærbækværket og Energnist er blandt høringsparterne, der vil få lejlighed til at kommentere på projektforslaget, inden Fredericia Kommune træffer afgørelse. Desuden høres Kolding, Vejle og Middelfart kommuner og de aktuelle fjernvarmeselskaber i TVIS-systemet.

 

Overskudsvarmen fra brintanlægget er af høj kvalitet og vil kunne bruges direkte i TVIS’ transmissionssystem. Overskudsvarmen ledes til TVIS-systemet via en ca. 1 km lang ledning til TVIS’ eksisterende transmissionsledning ved/langs Egeskovvej. I situationer, hvor TVIS ikke kan aftage overskudsvarmen, vil den blive afledt via kølefaciliteter på brintfabrikken.

 

Samfundsøkonomi, selskabsøkonomi og brugerøkonomi

Projektforslaget godtgør, at det samfundsøkonomisk set er bedre at udnytte overskudsvarmen i TVIS-nettet end at lade være. Den samfundsøkonomiske gevinst er beregnet til 11 mio. kr. over 20 år. COWI’s beregninger og følsomhedsanalyser viser, at projektet er robust overfor variationer i kalkulationsrente, omkostninger til transmissionsledningen, mængden af overskudsvarme og brændselspriser.

 

Selskabsøkonomisk vil projektet betyde en økonomisk gevinst for TVIS, der betaler mindre for varmen fra brintanlægget end fra øvrige leverandører.

 

Det betyder samtidig, at de brugerøkonomiske takster ved gennemførelse af projektet vil falde. Reduktionen af taksterne vil dog være marginal, fordi overskudsvarmen fra brintanlægget andrager så lille en andel (< 1%) af TVIS’ samlede varmekøb.

 

Tidsplan

Projektforslaget forventes behandlet og sendt i høring i forhold til varmeforsynings- og miljøvurderingslovgivningerne i løbet af efteråret 2021 med forventning om, at kommunen kan træffe afgørelse i efteråret 2021. TVIS forventer at påbegynde etableringen af transmissionsledningen ultimo 2021 således, at leverancer fra brintanlægget til TVIS kan påbegyndes primo 2022, når brintanlægget tages i brug. 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at projektforslaget indeholder de nødvendige oplysninger i forhold til belysning af projektforslaget og reference/alternativ således, at Fredericia Kommune kan sende projektforslaget i høring hos relevante parter med henblik på behandling og godkendelse.

 

Der vil ved behandlingen af projektet bl.a. blive lagt vægt på, at projektet udviser positiv samfundsøkonomi, selskabs- og brugerøkonomi – og at projektet muliggør udnyttelse af mere overskudsvarme. Udnyttelse af mere overskudsvarme er én af flere veje til ansvarligt forbrug af vores ressourcer og til at opnå CO2-neutralitet. Det er således også prioriteret i Fredericia for Verdensmålene (”Vi vil bidrage til den grønne omstilling, og vi vil være åbne … for at få mere vedvarende energi og overskudsvarme ind i energisystemerne”) og efterfølgende indarbejdet i bl.a. i Klimaplan2020 og kommunens ejerstrategi for TVIS.

Indstillinger

Plan, Byg og Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at:

  1. Projektforslaget sendes i høring hos høringsberettigede parter
  2. Administrationen bemyndiges til efter endt høring at færdigbehandle ansøgningen og meddele godkendelse, forudsat at der i høringsprocessen ikke fremkommer væsentlige oplysninger eller bemærkninger, som kalder på fornyet politisk behandling.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Godkendt som indstillet.

 

Punkt 16 Havplan - høringssvar

Sagsresumé

Søfartsstyrelsen har sendt udkast til Danmarks Havplan i høring indtil 30. september 2021. Havplanen har hjemmel i havplanloven, der gennemfører et EU-direktiv om rammer for maritim fysisk planlægning.

 

Plan & Arkitektur samt Natur & Miljø har gennemgået udkastet til havplanen. Vurderingen er, at der omkring Fredericias kystlinje ikke er tale om nye arealudlæg, som i sig selv vurderes at have betydning ift. de nuværende muligheder.

 

Natur & Miljø har yderligere været i dialog med bl.a. Kolding og Middelfart Kommuner med henblik på udarbejdelsen af et fælles udkast til høringssvar (bilag 2), som overordnet gør opmærksom på den bekymring kommunerne har ift. vandmiljøet i Lillebælt og gør opmærksom på det arbejde Naturpark Lillebælt arbejder med i regi af projekt Bælt i balance.

 

Sagsbeskrivelse:

Staten bestemmer over søterritoriet og jf. havplanloven planlægger staten for anvendelsen af de danske havarealer. Der har ikke tidligere været en samlet planlægning for de danske havarealer. Med forslag til Danmarks første havplan lægges der op til, at havarealet fremover administreres via zoner udlagt til forskellige formål. Havområderne opdeles i fire zonetyper:

 

1. Udviklingszoner til energisektoren til søs, råstofindvinding, akvakultur (fisk og skaldyr) og reservationer til transportinfrastrukturanlæg.

2. Særlige anvendelseszoner til sejladskorridorer, beskyttelsesforanstaltninger for luftfart, kabelkorridorer for vedvarende energi, konkrete landindvindingsprojekter og konkrete rørledningsprojekter.

3. Natur- og miljøbeskyttelsesområder - havstrategiområder, Natura 2000-områder, Ramsarområder, fredede områder og natur- og vildtreservater.

4. De generelle anvendelseszoner omfatter alle de områder i havplanen, der ikke er udlagt til andre formål.

 

Retsvirkningen omfatter alene offentlige myndigheder, men får afledte konsekvenser for borgere/virksomheder, der ikke kan opnå tilladelse til dispositioner i strid med en gældende havplan eller et offentliggjort forslag til havplan eller ændring af havplanen.

 

For hele havområdet gælder, at fiskeri, sejlads, rekreativ anvendelse, turisme og aktiviteter, der ikke kræver tilladelse, og som der ikke planlægges for med havplanen, kan foregå i alle zoner medmindre anden lovgivning forhindrer det, eller frem til der opføres faste anlæg, eller der indføres anden regulering, som begrænser anvendelsen.

 

Se bilag 1 og www.havplan.dk for et overblik ved Fredericia. Havplanen er den første digitale bekendtgørelse og kan derfor ikke udskrives i sin helhed.

 

Havplanen indeholder de oplistede zoner – og tager således ikke stilling til såkaldte ”servicelag”, herunder klappladser og ej heller til betydningen af de afledte (miljø-) påvirkninger som zoneudpegningerne medfører.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at udkastet til Danmarks Havplan ikke i sig selv medfører restriktioner for havet/de kystnære arealer langs med Fredericias kyst. Der synes dog at være mangel på at planlægge ud fra havet som økosystem, hvilket bør påpeges i et høringssvar, da vi har stor interesse for at havet omkring os er i balance. Ligeledes fremgår det, at et havområde skal være udpeget til den pågældende aktivitet (f.eks. opdræt af skaldyr (muslinger)) for at man kan få lov til at anlægge det – f.eks. muslingeproduktion. Der kan altså være miljøforbedrende aktiviteter som begrænses af zoneudpegningen, hvilket, alt andet lige, vurderes at være uhensigtsmæssigt.

Indstillinger

Plan, Byg & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget og By- og Planudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Godkende udkastet til høringssvar.
  2. Plan, Byg & Miljø bemyndiges til at færdigredigere høringssvaret.
  3. Opgaven med havplanen forankres i By- og Planudvalget.
  4. Der træffes beslutning om delegation af havplanen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Høringssvaret godkendes. Plan, Byg & Miljø bemyndiges til at færdigredigere høringssvaret. Det blev besluttet, at opgaven forankres i Miljø- og Teknikudvalget.

Forvaltningen udarbejder høringssvar og indstiller til godkendelse i Miljø- og Teknikudvalget.

 

Beslutning i By- og Planudvalget den 25-08-2021

Høringssvaret godkendes. Plan, Byg & Miljø bemyndiges til at færdigredigere høringssvaret. Det blev besluttet, at opgaven forankres i Miljø- og Teknikudvalget.

Forvaltningen udarbejder høringssvar og indstiller til godkendelse i Miljø- og Teknikudvalget.

Beslutning i Økonomiudvalget den 30-08-2021

1. Anbefalet.

2. Anbefalet.

3. Anbefalet at opgaven forankres i Miljø- og Teknikudvalget.

4. Anbefalet at forvaltningen udarbejder høringssvar og indstiller til godkendelse i Miljø- og Teknikudvalget.

 

Punkt 17 Orientering: Liv i Lillebælt - forprojekt

Sagsresumé

I april 2021 blev Miljø- og Teknikudvalget orienteret om projekt ”Liv i Lillebælt”. Der har efterfølgende været møder mellem ”Lillebæltskommunerne” med henblik på afklaring af mulige samarbejdsformer – med det formål i fællesskab at forbedre natur- og miljøtilstanden i Lillebælt. Der foreligger nu et forslag til organisering og tværkommunalt samarbejde. Sagen orienterer om status.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har været afholdt 2 borgmestremøder omkring projekt ”Liv i Lillebælt”. På 2. møde fik administrationen til opgave at komme med et oplæg til politisk behandling i kommunerne.

 

Der har været møder mellem lederne af Natur- og miljøafdelingerne i følgende kommuner: Hedensted, Vejle, Fredericia, Kolding, Haderslev, Aabenraa, Sønderborg, Ærø, Faaborg Midtfyn, Assens, Middelfart og Nordfyn. Lederkredsen har været i dialog med en fond omkring projektet, og fonden var positiv, og lederkredsen vurderer på den baggrund, at der bør arbejdes med en ansøgning om fondsmidler til et sekretariat og efterfølgende anlæg og projekter. På nuværende tidspunkt ligger der et forslag til et fællesprojekt, som kræver videre bearbejdning til et brugbart beslutningsmateriale. For at bearbejde forslaget og for at udarbejde en fondsansøgning har lederkredsen i fællesskab igangsat et mindre forprojekt, som vil forløbe i 2. halvår af 2021. Samtlige kommuner, bortset fra Hedensted, har meldt positivt tilbage ift. deltagelse i forprojektet. Hedensted har ikke taget endelig beslutning om deltagelse i hovedprojektet. Derudover har Langeland og Svendborg Kommuner vist interesse for projektet. Lederkredsen har besluttet at lade de to kommuner deltage i møder om forprojektet, indtil der er truffet politisk beslutning om afgræsning af samarbejdet.

 

Pt. er fokus således via et forprojekt at afklare muligheden for et mere formelt tværkommunalt koncept for organisering og samarbejde - som det nye byråd skal forholde sig til i starten af 2022. Bilag 1 og 2 præsenterer status og intentioner i forhold til projektet.

Økonomiske konsekvenser

Lederkredsen i de 12 kommuner foreslår, at der i 2021 igangsættes et forprojekt, som vil betyde en udgift for Fredericia Kommune på 14.000 kr. i 2021. Dette beløb kan findes indenfor budgetrammen for 2021.

 

I bilag 3 er forslag fra de 12 kommuner til de beløb for hver kommune, som skal dække udgifterne til en fælles projektmedarbejder og et tilhørende driftsbudget under forudsætning af en fondsfinansiering på 50%. Der forventes en årlig udgift til Fredericia Kommune på ca. 50.000 kr./år. Såfremt projektet skal starte op i år 2022, så skal beløbet afsættes første gang i budget 2022.

 

Vurdering

Der er i øjeblikket stor interesse i forhold til fondsfinansiering og partnerskab omkring havmiljø. Kommunerne har også interesse i at få samarbejde med staten omkring miljøtilstanden af Lillebælt. Et tydeligt og ambitiøst samarbejde blandt kommunerne og andre partnere omkring Lillebælt kan generere og tiltrække yderligere aktivitet, økonomiske midler og fokus på området fra staten. Samtidig vil de afledte indsatser understøtte Verdensmål 14 ”Livet i havet”, herunder delmål 14.2 ”Beskyt og genopret havets økosystemer” samt skabe fokus på vandet jf. Fredericia for Verdensmålene ”Vandet omkring os”. Natur & Miljø vurderer, at der er gode forudsætninger for at handle netop nu – og altså via forprojektet få afklaret en mulig tværkommunal samarbejdsform.

Indstillinger

Plan, Byg & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Sagen blev taget til efterretning.

 

Punkt 18 Orientering (Lukket)

Punkt 19 Underskriftside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller