Miljø- og Teknikudvalget - 28-04-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 28 april, 2021 - 12:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 22 april, 2021 - 14:45
Referat publiceret:
Tirsdag, 18 maj, 2021 - 15:00

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 2 Deltagelse i projekt om borgerinvolvering i den grønne omstilling

Sagsresumé

Fredericia Kommune har fået tilbud om at deltage i et projekt sammen med Assens og Middelfart kommuner, der handler om at styrke borgerinvolveringen i den grønne omstilling. Gennem projektet skal der skabes lokale handlekraftige fællesskaber, der arbejder med forskellige aspekter af den grønne omstilling. Kommunens opgave i projektet bliver først og fremmest at understøtte udviklingen af disse fællesskaber.

 

Sagsbeskrivelse:

Virksomheden DeltagerDanmark har søgt og fået bevilget fondsmidler fra Villum/Velux fondene og KR foundation til et flerårigt klimaprogram, der skal styrke den folkelige deltagelse i den grønne omstilling. Projektet har titlen ”Den nationale samtale om klimaforandringer”. Det er projektets ambition over en årrække at engagere over 100.000 danskerne i at tage ansvar for den grønne omstilling, hvor de bor, arbejder eller uddanner sig.  DeltagerDanmark vil starte projektet i tre foregangskommuner, der alle har vedtaget klimaplaner i DK2020-regi. De har derfor henvendt sig til Assens, Middelfart og Fredericia kommuner. Efterfølgende er det planen at udbrede erfaringerne til landets øvrige kommuner.

 

Formålet med projektet er at reducere CO2-udledningen gennem lokale handlekraftige fællesskaber og at skabe viden og forståelse for, hvordan man som borger kan bidrage til den grønne omstilling.

 

Kommunens rolle i projektet er at være facilitator af borgeres og virksomheders engagement i den grønne omstilling. Her findes et stort reduktionspotentiale, men det er et område, hvor kommunen ikke direkte har mulighed for at reducere CO2-udledningen. Her er det først og fremmest som facilitator og formidler, vi kan påvirke udviklingen.

 

Kommunen har en værtsrolle i projektet, som indebærer tre hovedopgaver: 1) Vi skal være værter for forskellige nye grønne fælleskaber, 2) vi skal understøtte udviklingen af de grønne fællesskaber og 3) vi skal træne kommunale projektmedarbejdere i at understøtte det folkelige engagement.


Deltager Danmark bidrager med en medarbejder, der skal understøtte de tre kommuner på fuld tid det første halve år. Desuden skal projektets nøglemedarbejdere indgå i et træningsforløb om udvikling af fællesskaber. 

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune vil skulle bidrage med medarbejderressourcer og med omkostninger til forplejning i forbindelse med fysiske arrangementer. Dette kan afholdes indenfor de nuværende rammer.

Nogle af de medarbejderressourcer, der allerede er afsat til implementering af Fredericia for Verdensmålene og Fredericia Kommunes Klimaplan, 2020, kan anvendes som medarbejderressourcer i projektet.

Vurdering

Projektet kan med fordel løftes i et samarbejde mellem Miljø- og Teknikudvalget og de nuværende midlertidige udvalg Demokrati- og Borgerudvalget og Helhedsplanudvalget. Der kan eventuelt senere komme samarbejder med andre udvalg, der oprettes af et kommende nyt Byråd.

 

Det vurderes, at projektet er relevant både som understøttelse af Fredericia for Verdensmålene, og implementeringen af Fredericia Kommunes klimaplan, 2020.

 

Af Fredericia for Verdensmålene fremgår det bl.a., at vi vil fremme, at borgerne får mulighed for at tage del i lærerige, sociale og handlekraftige fællesskaber, der blandt andet er med til at fremme sundhed og livskvalitet. Og vi vil samarbejde med forskellige aktører for at styrke viden om bæredygtig vækst og velfærd blandt andet gennem uddannelse, kompetenceudvikling og understøttelse af fællesskaber og netværk. 

 

 I Fredericia Kommunes Klimaplan, 2020, oplistes 53 indsatser, der anviser vejen til klimaneutralitet i 2050. En stor del af disse indsatser er baseret på, at kommunens borgere skal handle og ændre vaner. Her kan projektet hjælpe med viden og metoder til at fremme dette.

 

Projektet kan endvidere understøtte strategien for Fredericia Bibliotek. Her fremgår det, at man vil ”stimulere samtalen mellem mennesker og sætte rammer for en debatkultur i Fredericia”. Gennem bibliotekets arrangementer understøttes skabelsen af fællesskaber, og projektet kan bringe biblioteket endnu mere i spil som et sted, hvor borgerne deltager i fællesskaber – bl.a. om bæredygtighed og den grønne omstilling.

 

 Det vurderes derfor, at projektet administrativt med fordel kan løftes i et samarbejde mellem Teknik og Miljø og Fredericia Bibliotek.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget beslutter, at Fredericia Kommune deltager i projektet ”Den nationale Samtale om Klimaforandringer”

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt som indstillet.

Punkt 3 Regnskab 2020 - Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Regnskabet for Miljø- og Teknikudvalget 2020 viser samlet et mindreforbrug på 4,054 mio.kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen. Afvigelsen kan udover udsving på driftskonti generelt primært henføres til mindre udgifter til vintertjeneste samt merindtægter vedr. rottebekæmpelse.

 

Der er på udvalgets område i 2020 netto opgjort en besparelse på COVID-19 relaterede udgifter på 0,160 mio. kr.

 

Udvalgets andel af kommunens samlede anlægsudgifter udgør 64,630 mio. kr., hvor udgiften udgør 58,561 mio. kr. og overførsel til 2021 udgør 4,959 mio. kr. Herudover lægges 1,110 mio. kr. i kassen vedrørende projekter, der er blevet billigere end forudsat.

 

På brugerfinansierede områder er der samlet set et mindre forbrug på 5,954 mio. kr., som primært kan henføres til tidsmæssige forskydninger på gennemførelsen af planlagte anlægsprojekter med overførsel af 4,107 mio. kr. til 2021. Der er herudover overskud på driften på 1,847 mio. kr., som lægges i kassen og modregnes på områdets mellemværende med kommunekassen.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområder og stabe udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2020.

 

Regnskabet behandles indledningsvist i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt regnskabet for 2020. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten mer- eller mindreforbrug i forhold til henholdsvis servicerammen, kompensationen for COVID-19-udgifter og bruttoanlægsrammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Regnskab 2020

Afvigelse til ramme

Serviceudgifter

55,263

51,209

-4,054

COVID-19

-

-0,160

-

Bruttoanlægsudgifter

*

59,211

-

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt regnskabet for 2020.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab 2020

Afvigelse til korrigeret budget

Miljø- og Teknikudvalget

96,092

180,521

164,303

-16,218

Serviceudgifter

56,333

55,403

51,209

-4,194

COVID-19

-

-0,160

-0,160

0,000

Anlæg

26,950

64,630

58,561

-6,069

Brugerfinansieret område

12,809

60,648

54,694

-5,954

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne viser en reduktion af budgettet på -0,930 mio. kr., som vedrører

  • Udmøntning af puljer på administrationen med -0,151 mio. kr.
  • Reduceret pris og lønskøn for 2020 med -1,273 mio. kr.
  • Godkendt overførsel af opsparede midler vedrørende landsbypuljer 0,322 mio. kr. og drift af klimaprojekter med i alt 0,140 mio. kr., som ikke er indenfor udvalgets andel af servicerammen.
  • Merudgift på 0,032 mio. kr. jf. bekendtgørelse om køretøjers bredde mm.  (Lov og cirkulære)

 

Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlæg udgør 37,680 mio. kr. og på brugerfinansieret område 47,839 mio. kr. og skyldes, at budgettet er korrigeret med spar/lån fra 2019, fremrykning af anlæg samt nye anlæg vedtaget af Byrådet.

 

COVID-19

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme.

 

Med henblik på at håndtere udfordringen med udgifter til COVID-19, er der løbende tilført midler i 2020 for samlet set 0,864 mio. kr. til udvalgets budget på baggrund af forventede ekstra udgifter som følge af COVID-19. Resultatet for COVID-19-relaterede udgifter inkl. andel af kompensation udviser netto et mindreforbrug på -0,160 mio. kr. for udvalgets område.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje i 2021. Udgifter og indtægter relateret til COVID-19, registreres fortsat særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER 

Miljø- og Teknikudvalgets regnskab viser et mindreforbrug på 4,054 mio. kr. i forhold til udvalgets andel af servicerammen og kan i hovedpunkter specificeres således:

  • Vintertjenesten, mindreforbrug på 3,786 mio. kr.
  • Rottebekæmpelse, overskud på 0,433 mio. kr.  (Delvis finansiering af tidligere års underskud)
  • Landsbypuljer, opsparing 0,241 mio. kr.
  • Tilførte driftsmidler vedrørende klimaprojekter 0,140 mio. kr.
  • Udsving på øvrige driftsområder merforbrug i alt 0,266 mio. kr.

 

Forskellen på afvigelsen i regnskabsresultatet mellem udvalgets serviceramme og korrigeret budget er de tilførte driftsmidler til drift af klimaprojekter, som er givet som tillægsbevilling uden for udvalgets serviceramme.

 

ANLÆG 

Der er et mindreforbrug på udvalgets anlægsbudget på 6,069 mio. kr.

 

Der er hovedsageligt tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke har været muligt at gennemføre aktiviteten i 2020. Gennemførelsen af projekterne er udskudt til 2021, og modtaget lånedispensation kan tilsvarende overføres.

 

På Miljø- og Teknikudvalget forskydes anlæg til 2021 med i alt 4,959 mio. kr. Overskydende midler lægges i kassen og udgør 1,110 mio. kr., som primært skyldes, at projekterne Holstensvej og opgradering af busterminal ved Banegården er blevet billigere end forudsat.

 

Specifikation af anlægsprogrammet med beløb til spar-/lån er vedlagt som bilag. Endvidere vedlægges oversigt over anlæg med bemærkninger, som er større end 2 mio. kr. og afsluttes endeligt med regnskab 2020.

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

På det brugerfinansierede område er der samlet set et mindre forbrug på 5,954 mio. kr., som kan henføres til øgede indtægter på driftssiden med 1,847 mio. kr. og tidmæssige forskydninger på anlægsprojekter med i alt netto 4,107 mio. kr.

 

Overskuddet på driftssiden foreslås lagt i kommunens kasse, mens de overskydende midler på anlægssiden ønskes over til 2021 med spar-/lån.

 

Kasseindlægget betyder, at områdets mellemværende med kommunen nedskrives tilsvarende.

 

Specifikation af anlægsprogrammet med beløb til spar/lån er vedlagt som bilag.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i budget 2020 tilført 0,350 mio. kr. til Miljø- og Teknikudvalget.

 

Midlerne blev tildelt for at skabe balance i budgettet til dækning af øget afregning af p-bøder til Staten i.h.t. ny lovgivning. Det er koncernområdets vurdering, at beløbet er retvisende.

 

Afregningen sker fremadrettet jf. Social- og Indenrigsministeriet via statstilskuddet og beløbet er derfor taget ud af udvalgets budget og overført til skatter og tilskud fra 2021 og fremefter.

 

SPAR/LÅN 2020-2021

Praksis har de seneste år været at nedenstående områder overføres til året efter (opsparing og gæld):

  • Politisk besluttede
  • Eksterne puljemidler
  • Anlæg
  • Brugerfinansieret område

 

Yderligere forekommer der følgende områder, som de seneste år ikke er overført til året efter:

  • Institutioners opsparing
  • Øvrige restmidler (opsparing og gæld)

 

Øvrige afvigelser reguleres i kassen.

 

Miljø- og Teknikudvalget har kun beløb til spar/lån 2020-2021 som vedrører områder, der de senere år har fået overført beløb via spar/lån  – se bilag vedrørende spar/lån for yderligere uddybning.

 

Nedenfor ses beløbene som skal drøftes vedrørende Miljø- og Teknikudvalget:

  • Politisk besluttede: 0,241 mio. kr. (opsparing)
    • Ej forbrugte puljemidler grundet tidsforskydning og COVID-19
  • Skattefinansieret anlæg 4,959 mio. kr. (opsparing)
    • Tidsforskudte projekter
  • Brugerfinansierede anlæg 4,107 mio. kr. (opsparing)
    • Tidsforskudte projekter

 

Øvrige afvigelser lægges i kassen med 6,910 mio. kr. og fordeler sig således:

  • Skattefinansieret drift 3,953 mio. kr.
  • Skattefinansieret anlæg 1,110 mio. kr.
  • Brugerfinansieret drift 1,847 mio. kr.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Teknik og Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at:

  1. Regnskab 2020 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

At Miljø- og Teknikudvalget godkender, at det i den samlede regnskabssag anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Der overføres 0,241 mio. kr. på serviceudgifter (spar/lån), overføres 4,959 mio. kr. på skattefinansieret anlæg til 2021 (spar/lån) samt at der for det skattefinansierede område lægges i alt 5,063 mio kr. i kassen.
  2. Der på det brugerfinansierede område (Affald) overføres 4,107 mio. kr. på anlægsprojekter til 2021 (spar/lån) samt lægges 1,847 mio. kr. i kassen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt som indstillet.

Punkt 4 1. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

1. budgetopfølgning viser en generel overskridelse af det korrigeret budget på drift og anlæg for Miljø- og Teknikudvalget. Der forventes et merforbrug på 12,775 mio. kr., som primært skyldes justeringer som følge af spar/lån og manglende realisering af driftsbesparelse på grund af udskudt LED ombygning. Nogle af udfordringerne vil blive håndteret i denne sag igennem en række tillægsbevillinger og tilretning af anlægsbevillinger. Hvis Økonomiudvalget godkender spar/lån og Teknik- og Miljøudvalget godkender indstillingerne fra 1. budgetopfølgning, justeres budgetterne sådan, at der forventes at være balance mellem budget og regnskab.

 

Der forventes, ved 1. budgetopfølgning et samlet merforbrug på udvalgets serviceudgifter på 2,386 mio. kr. forud for en evt. godkendelse af de indstillede tillægsbevillinger. Dette skyldes en udskydelse af LED ombygning samt justeringer af spar/lån.

 

Hertil kommer forventede COVID-19 relaterede udgifter for i alt -0,171 mio. kr.

 

Der forventes, et merforbrug på 6,258 mio. kr. på skattefinansieret anlæg og 4,131 mio. kr. på det brugerfinansieret område, som imidlertid vil blive udlignet til balance, såfremt indstillingerne vedr. overførsel af spar/lån godkendes.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Miljø- og Teknikudvalget

103,764

101,743

114,518

12,775

Serviceudgifter

56,180

56,180

58,566

2,386

COVID-19

-0,171

-0,171

-0,171

0,000

Skattefinansieret anlæg

17,347

17,347

23,605

6,258

Brugerfinansieret område

30,408

28,387

32,518

4,131

 

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget for det brugerfinansieret område er på -2,021 mio. kr. Dette vedrører en tillægsbevilling på salg af areal på Bundgårdsvej.

 

Justeringer af udvalgets korrigerede budget ved 1. budgetopfølgning

I forbindelse med 1. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 2,020 mio. kr.

Dette vedrører følgende omplaceringer og tillægsbevillinger, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

Omplaceringer

  • Ændring af faktureringsmetode for IT-licenser fra Økonomiudvalget til Miljø- og Teknikudvalget: 0,024 mio. kr.

Tillægsbevillinger

  • Manglende realisering af driftsbesparelse grundet udskudt LED ombygning, på 1,000 mio. kr. som er finansieret af bufferpuljen
  • Tilskud fra Boskalis som vedrører projekt ”Bælt i balance”, på -0,149 mio. kr.
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Cykelstier i Sjællandsgade; 0,020 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Infrastruktur Danmark C; 0,140 mio. kr. som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Cykelsti Kolding Landevej til Skærbæk; 0,250 mio. kr. som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Etablering af cykelsti sidste del af Dronningens Kvarter; 0,030 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Signalanlæg og delombygning Vesterballevej; 0,080 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Trafikafvikling og parkering FIC og MesseC; 0,030 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Ydre Ringvej, etablering af resterende cykelsti; 0,140 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Pullerter til lukning Gothersgade syd; 0,030 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Østerstrand belysning; 0,040 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Busterminal ved banegården, opgradering af skure m.v.; 0,080 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Etablering af fortov ved Kobbelgårdsvej; 0,020 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Anlægspulje landsbyfællesskaber; 0,050 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Udvikling af Voss-grunden; 0,075 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Juleby, køb af el m.v.; 0,500 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Afledt drift som følge af anlægsprogrammet for 2020 vedr. Køb af p-plads Norgesgade syd; 0,050 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene

 

 

Yderligere forekommer der nedenstående spar/lån-beløb, som ønskes overført fra 2020 til 2021 jf. sag ”Spar/lån 2020 til 2021 for Fredericia Kommune” for i alt 10,454 mio. kr.

 

Indstilling spar/lån – overførsel 2020 til 2021

Serviceudgifter:

  • Politisk besluttet overførsel vedr. landsbypuljer; 0,241 mio. kr.

Skattefinansieret anlæg:

  • Ordinært anlægsprogram, 1,067 mio. kr.
  • Lånedispensation, 5,340 mio. kr.

Brugerfinansieret område:

  • Ordinært anlægsprogram, 4,107 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning på mødet den 17. maj 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

 

 

 

 

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Miljø- og Teknikudvalget

103,764

114,518

114,518

0,000

Serviceudgifter

56,180

58,566

58,566

0,000

COVID-19

-0,171

-0,171

-0,171

0,000

Skattefinansieret anlæg

17,347

23,605

23,605

0,000

Brugerfinansieret område

30,408

32,518

32,518

0,000

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,400 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 1. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejde bufferpulje på 10,000 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 1. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning viser en overskridelse af korrigeret budget på Miljø- og Teknikudvalget. Det forventede merforbrug på 2,386 mio. kr. skyldes justering af spar/lån fra 2020 til 2021, manglende realisering af driftsbesparelse grundet udskudt LED ombygning samt afledt drift som følge af udvidet anlægsprogram. Hvis indstillingen godkendes af Miljø- og Teknikudvalget, og spar/lån godkendes af Økonomiudvalget, vil der være balance mellem regnskab og budget.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om, at der vil være COVID-19 relaterede udgifter på i alt -0,171 mio. kr. på Miljø- og Teknikudvalget.

 

 

ANLÆG

Der forventes ved 1. budgetopfølgning et merforbrug på 6,258 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget. Den primære årsag er justeringer af spar/lån. Derudover er der et tilskud fra Boskalis til projekt Bælt i balance. Hvis indstillingen godkendes af Miljø- og Teknikudvalget, og spar/lån godkendes af Økonomiudvalget, vil der være balance mellem regnskab og budget.

 

 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE

Der forventes ved 1. budgetopfølgning et merforbrug på 4,131 mio. kr. på det brugerfinansierede område. Den primære årsag er justeringer af spar/lån. Derudover er der en ændring af fakturering for IT-licenser. Hvis indstillingen godkendes af Miljø- og Teknikudvalget, og spar/lån godkendes af Økonomiudvalget, vil der være balance mellem regnskab og budget.

 

 

Ydermere indstilles det, at udvalget frigiver 1,015 mio. kr. fra anlægsprogrammet til etablering af omlastestation.

 

 

Indstillinger

Økonomi og Personale og Miljø- og Teknikudvalget indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At spar/lån indstilles til behandling og godkendelse i økonomiudvalget og byrådet
  3. At udvalget frigiver 1,015 mio. kr. fra anlægsprogrammet til etablering af omlastestation

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt som indstillet.

Punkt 5 Budgetlægning 2022-2025

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2022-2025 skal udvalget drøfte den økonomiske situation og udarbejde input til den kommende budgetforhandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 1. marts 2021 årets budgetproces, hvor der er lagt op til en grundig proces med tidlig opstart allerede i foråret. Målet er en åben og mere inddragende proces, hvor fagligheden kan berige de politiske drøftelser.

 

Budgetproceduren medfører, at fagudvalgene på møderne i april og juni drøftelser af udvalgets aktuelle økonomi, fremdrift i implementering af budget 2021 samt et blik frem mod de kommende år.

 

På møderne er der mulighed for at samle op på udvalgets udfordringer og mulige finansieringsforslag.

 

Forvaltningen præsenterer på møderækken i uge 17 udvalgene for regnskabsresultatet samt første budgetopfølgning for 2021. På baggrund af de to sager får udvalgene det bedst mulige indblik i muligheder og udfordringer på områderne. Samtidig har forvaltningen gjort opmærksom på eventuelle lovgivningsmæssige ændringer, der er på vej med betydning for den kommende budgetlægning. Hvis der ønskes udarbejdet analyser af udvalgenes områder, vil det være fordelagtigt, hvis disse blev meldt ind nu for at give forvaltningen mulighed for at lave et stykke arbejde på et ordentligt fagligt niveau. Dette med henblik på at skabe gennemsigtighed og et solidt beslutningsgrundlag. Det kan ikke lade sig gøre, hvis det først sker efter sommerferien.

 

Efter det kommende udvalgsrul laver forvaltningen en opsamlingssag til Økonomiudvalget, hvor alle udvalgenes opmærksomhedspunkter samles sammen inklusiv ønsker til analyser. Økonomiudvalget kan supplere med ønsker og foretager den samlede prioritering af analyseønsker ift. de til rådighed værende ressourcer i forvaltningen. Sagens sættes på Økonomiudvalget den 10. maj.

 

Hensigten er at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi til brug for de kommende budgetforhandlinger, som leder frem til det endelig budget.

 

Byrådet fik på mødet fremlagt et program for udvalgenes drøftelser på april-mødet. Programmet er vedlagt på sagen.

 

Økonomiske konsekvenser

Det helt overordnede mål for budgetlægningen er at realisere visioner og politikker for Fredericia Kommune på økonomiske forsvarlig vis. Med henblik på at sikre dette, anvendes målene i kommunens økonomiske politik som pejlemærker i budgetlægningen. Dvs.:

  • Balance i økonomien
  • Robust kassebeholdning
  • Investeringer i kommunens udvikling
  • Afdrag på 70 mio. kr. årligt på den langfristede gæld

 

Endvidere sigtes der mod overholdelse af de centralt fastsatte rammer for serviceudgifter og anlæg i kommuneaftalen. Forvaltningen vurderer, at råderummet i en kommende kommuneaftale i lighed med tidligere år vil være begrænset. Det er derfor af afgørende betydning, at der arbejdes ud fra rammestyringens principper som besluttet i byrådets økonomiske politik. Evt. merudgifter skal med andre ord søges finansieret inden for rammen.

Vurdering

Budgetlægningen for 2022-2025 tager udgangspunkt i budgetproceduren, som blev godkendt på Byrådets møde den 1. marts 2021. Her i beskrives en proces, der bygger på åbenhed, medinddragelse og faglig understøttelse af de politiske beslutninger.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen er en sund økonomi, hvor der dog opleves pres på det specialiserede socialområde og hvor der pga. corona og forventningen til en kommende midtvejsregulering er stor usikkerhed omkring, hvorvidt budgettet er tilstrækkeligt.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Teknik og Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den samlede økonomiske ramme for udvalget ift. fokuspunkter i budgetlægningen 2022-2025.
  2. Udvalget definerer områder, som forvaltningen frem mod udvalgets møde i juni udarbejder konkrete beskrivelser af.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt som indstillet.

Punkt 6 Kollektiv trafik - forlængelse af nuværende kontrakt

Sagsresumé

Den nuværende kontrakt for buskørsel i Fredericia Kommune, udløber i år 2022. I kontrakten er der mulighed for forlængelse til 2023. Forlængelse skal ske med et års varsel. I 2020 blev kontrakten forlænget til 2022.

 

Udvalget skal tage stilling til om den nuværende aftale om buskørsel skal forlænges med 1 år.

 

Sagsbeskrivelse:

I juni 2013 indgik Sydtrafik kontrakt med den nuværende busvognmand for en 8-årig periode. Det er Fredericia Kommune, der bestiller kørslen hos Sydtrafik.

 

Den 8-årige periode udløber i 2021, og det er nu tid til at tage stilling til, hvorvidt det ønskes at udnytte muligheden for at forlænge kontrakten yderligere. Kontrakten kan forlænges i maksimalt 2 år, med 1 år ad gangen. I 2020 blev kontrakten forlænget med 1 år. Forlængelsen skal ske med et års varsel.

Økonomiske konsekvenser

Hvis den nuværende kontrakt forlænges, kendes udgifterne til at drive busserne i Fredericia Kommune, frem til 30. juni 2023. Forlænges kontrakten ikke, skal der gennemføres et nyt udbud. Prisen på et nyt udbud er ukendt.

 

Sydtrafik vurderer, at de nuværende timepriser, som Fredericia Kommune betaler for buskørslen er tilsvarende de priser, der i øjeblikket opnås ved udbud i andre kommuner.

Vurdering

Da Fredericia Kommune tilbage i 2013 valgte at benytte CO2-neutrale biogasbusser i den kommunale buskørsel, var det som nogle af de første i Danmark. Erfaringerne med busserne er gode, og prisen på driften af busserne vurderes stadig at være konkurrencedygtig. Teknik og Miljø vurderer derfor, at det er hensigtsmæssigt at forlænge kontrakten med yderligere 1 år.

 

Hvis kontrakten forlænges giver det ligeledes et markant bedre datagrundlag, hvor rejsekortsdata kan fortælle hvordan og hvor folk rejser og på hvilke tidspunkter af døgnet. Information er meget relevant i forhold til at sikre en grøn og økonomisk busdrift. Ved et kommende udbud vurderes det hensigtsmæssigt at foretage nogle justeringer af både antallet af busser, samt ruternes forløb, som kan sikre at busserne udnyttes så godt som muligt.

 

En forlængelse af kontrakten, giver samtidig mulighed for at følge udviklingen i den grønne omstilling, og udviklingen og erfaringerne med eksempelvis El-busser eller busser på andre alternative drivmidler.

 

Sydtrafik vurderer ikke, at det er muligt at nå at gennemføre et nyt udbud med nye busser og busruter til sommeren 2022, hvorfor Teknik og Miljø anbefaler, at den nuværende kontrakt forlænges med 1 år. 

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at den nuværende aftale om buskørsel forlænges med 1 år, således at den gælder frem til 30. juni 2023.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt som indstillet.

Punkt 7 Kollektiv Trafik - Nyt busudbud

Sagsresumé

Den nuværende kontrakt for buskørsel i Fredericia Kommune udløber i år 2022, men kan forlænges til 2023. Det er derfor nødvendigt, at igangsætte et nyt udbud, af den kollektive trafik i Fredericia Kommune. Sagen beskriver udbudsprocessen.

 

Sagsbeskrivelse:

I juni 2013 indgik Sydtrafik kontrakt med den nuværende busvognmand for en 8-årig periode. Det er Fredericia Kommune, der bestiller kørslen hos Sydtrafik.

 

Den 8-årige periode udløber i 2021 men er forlænget til 2022, og kan forlænges til 2023. Det er derfor nu tid til, at tage hul på et nyt udbud af bybuskørslen i Fredericia. Det bemærkes, at udvalget på mødet den 28. april 2021også skal træffe beslutning om, hvorvidt man vil forlænge den nuværende kontrakt for buskørsel til 2023. Denne beslutning vil have betydning for udbudsprocessen ift. hvornår der vil være behov for indgåelse af en ny kontrakt.

 

På udvalgsmødet vil processen for udbuddet blive fremlagt, ligesom der vil blive orienteret om de seneste udbud i nabokommunerne.

Økonomiske konsekvenser

Ved et nyt udbud kendes den fremtidige pris på busdriften ikke endnu, hvorfor der må forventes en beslutning om justering af budgettet, når de fremtidige priser kendes. Erfaringerne viser for nuværende, at de kommuner der senest har udbudt busserne til el-drift, opnår omtrent samme priser som hidtil.

 

I forbindelse med en omlægning til fx el-drift af busserne, må det ligeledes forventes, at der skal afsættes anlægsmidler til etablering af service-, lade- og værkstedsfaciliteter. Disse udgifter skal forventes afholdt i 2022 og 2023.

Vurdering

Da Fredericia Kommune tilbage i 2013 valgte at benytte CO2-neutrale biogasbusser i den kommunale buskørsel, var det som nogle af de første i Danmark, og erfaringerne med disse busser er også gode. Der er dog sket en stor udvikling siden 2013, og i særligt markedet for el-busser er vokset betragteligt i de senere år. De seneste udbud der er gennemført og afsluttet i Sydtrafiks område har alle været med el-busser.

 

Teknik og Miljø vurderer, at der i forbindelse med det nye busudbud, er behov for at kigge nærmere på de nuværende busruter, den nuværende betjening, samt omfanget af denne. Der er siden 2013 foretaget flere ændringer af busruterne, og senest tilføjet en uddannelsesrute fra Skærbæk.

I forbindelse med et nyt udbud af en længevarende kontrakt, er det vigtigt at fastlægge ønskerne til den kollektive trafik i en lang årrække, da det er vigtigt at forsøge at bestemme det rigtige antal busser, som den vindende vognmand skal indkøbe og afskrive i kontraktperioden.

 

Af hensyn til det kommende udbud af den kollektive trafik, vurderes det hensigtsmæssigt, at der tages stilling til, hvorvidt Teknik og Miljø kan arbejde videre med et udbud målrettet fremtidig kørsel med el-busser.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at arbejdet med et nyt udbud af kollektiv trafik igangsættes, og at der sigtes efter en løsning, hvor der anvendes el-busser til den kollektive buskørsel i Fredericia.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt idet el-busser ændres til 0-emisionsbusser

Punkt 8 Optagelse af Broagervej som offentlig vej

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget ansøgning om optagelse af den private fællesvej, Broagervej, som offentlig vej. Det anbefales, at vejen optages som offentlig vej.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknik og Miljø har modtaget ansøgning om optagelse af den private fællesvej, Broagervej, som offentlig vej. Broagervej er en gennemgående vej beliggende mellem Nordre Dybbølvej og Teglværksvej. Vejen er 75 meter lang og er anlagt i en bredde på 9 meter. Der er fortov i begge sider af vejen.  

 

Det er de tilgrænsende grundejere med vejret til vejen, som har forpligtigelsen til at vedligeholde vejen.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt Broagervej overtages som offentlig vej, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse. 

 

Den afledte årlige omkostning ved at overtage vejen som offentlig vurderes at beløbe sig til ca. 11.500 kr. pr. år.

 

Udgifter til den fremtidige vejdrift skal afholdes af kontoen til vejdrift.

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at Broagervej bør optages som offentlig vej, da vejen er en gennemgående vej, som bruges som adgangsvej til Nordre Dybbølvej. Broagervej er den eneste private fællesvej i området. Broagervej kan sammenlignes med lignende veje som Istedvej og Mysundevej, som begge er offentlige veje.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at Broagervej optages som offentlig vej. Det indstilles, at vejen overtages som offentlig den 1. juni 2021.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 9 Nedlæggelse af offentlig parkeringsplads ved Skærbæk Havnegade

Sagsresumé

Offentlig parkeringsplads ved Skærbæk Havnegade og Klintevej ønskes nedlagt.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved Skærbæk Havnegade og Klintevej ligger der en offentlig parkeringsplads. Parkeringspladsen blev i sin tid brugt til handlende til Købmandsgården, som er tilgrænsende parkeringspladsen. Idet der ikke har været drevet købmandsforretning i de seneste mange år, vurderes det, at der ikke er behov for parkeringspladsen. Før der kan ske en udvikling eller salg af arealet, er det nødvendigt, at den offentlige parkeringsplads nedlægges som offentlig vej. Parkeringspladsen har et areal på 829 kvm. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Sagen har været i offentlig høring. Der er indkommet 16 høringssvar. Heraf er 4 positivt indstillet, 11 er imod og 1 har kun haft spørgsmål. Af de positive tilkendegivelser er Skærbæk Beboerforening, som repræsenterer hele Skærbæk.

Forhold der gør sig gældende for de høringsparter, der har været imod en nedlæggelse er:

 

  • Parkeringspladsen bliver brugt til kunder til butikken Happy Horse.
  • Kunder til spisesteder ved havnen anvender parkeringspladsen
  • Borgere der har rekreativt formål anvender parkeringspladsen.
  • Parkeringspladsen bliver anvendt ved arrangementer.
  • Beboere tæt ved bruger parkeringspladsen.
  • En nedlæggelse vil være en begrænsning for bylivet.

 

I sommeren 2020 var der klage over lastbilchauffører, der parkerede på parkeringspladsen. De lavede mad og boede på pladsen. Der er ikke wc-faciliteter til parkeringspladsen. 

 

Vej & Park vurderer, at en parkeringsplads af den størrelse ikke er nødvendig i forhold til butiksliv og beboerparkering. Der er allerede i dag en lille offentlig parkeringsplads med plads til 7 biler, som kan anvendes til beboere og butik. Der kan foregå kantstensparkering ved Skærbæk Havnegade 30 (butikken Happy Horse), ligesom der også er mulighed for at parkere på Overgade, Nyvej og Thurøvænget, når der afholdes arrangementer. Ved restaurantbesøg og ved rekreativt formål kan parkeringspladsen ved havnen anvendes, her er der 11 parkeringspladser.

 

Vej & Park vægter ligeledes Skærbæk Beboerforenings udtalelse højt, da beboerforeningen har et godt indblik i hele byens parkeringsforhold. Beboerforeningen har udtalt, at der er ret store parkeringsmuligheder både på Skærbæk Havnegade/Nyvej og på selve Havneområdet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at det vejareal hvor parkeringspladsen er beliggende, nedlægges i sin helhed. Vejarealet nedlægges på det tidspunkt, at der træffes afgørelse herom.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 10 Fredericia Kommunes Affaldsplan 2021-2033

Sagsresumé

Der skal udarbejdes en ny affaldsplan for Fredericia Kommune. Forslaget til affaldsplanen skal sendes i offentlig høring i minimum 8 uger før den vedtages.

 

Forvaltningen vil på mødet fremlægge fokuspunkter og initiativer til en ny affaldsplan, som udvalget skal drøfte.

 

Sagsbeskrivelse:

I Miljøbeskyttelsesloven er der krav om, at kommunerne skal udarbejde en plan for håndtering af affald. Kravene til indholdet i affaldsplanen er opstillet i Affaldsbekendtgørelsen, hvor det er fastsat, at alle kommuner skal udarbejde og vedtage en 12-årig kommunal plan for håndtering af affald, som skal revideres mindst hvert 6. år.

 

Den nationale affaldsplan, som de kommunale affaldsplaner skal udarbejdes på baggrund af, har afventet klimapartnerskaber og implementering af nye EU-direktiver. Miljøstyrelsen har meddelt, at kommunerne kan vente med at udarbejde nye lokale affaldsplaner til den nationale plan kommer i høring.

 

Den 16. juni 2020 blev der indgået en bred politisk aftale i Folketinget om ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”, hvor der er en række initiativer på affaldsområdet.

 

Den 8. december 2020 udsendte Miljøministeriet ”National plan for forebyggelse og håndtering af affald 2020-2032" i høring til den 9. februar 2021. Heri er der opstillet en lang række initiativer til at opfylde målsætninger om:

  • Mindre affald og bedre udnyttelse af naturressourcerne
  • Mere og bedre genanvendelse
  • Bedre udnyttelse af biomasse
  • Bæredygtig byggeri
  • Plastik i en cirkulær økonomi

 

Den 9. december 2020 blev en ny affaldsbekendtgørelse vedtaget og den 14. december 2020 blev en ny affaldsaktørbekendtgørelse vedtaget. Begge bekendtgørelser træder i kraft 1. januar 2021.

 

Den kommunale affaldsplan skal medvirke til at nå de europæiske, nationale og lokale strategier og mål på affaldsområdet. Affaldsplanen skal i den forbindelse baseres på arbejdet med ”Fredericia for Verdensmålene”, herunder genanvendelse og minimering af affaldsmængder, og optimal udnyttelse af ressourcerne. 

 

Affaldsplanen skal indeholde en kortlægning af affaldsmængder og -ordninger og en planlægningsdel om de initiativer og projekter m.v., som forventes sat i gang i planperioden.

 

Ud fra disse forudsætninger fremlægger forvaltningen et oplæg til fokuspunkter og initiativer mm. til drøftelse på Miljø- og Teknikudvalgets møde. På baggrund heraf udarbejder forvaltningen og et forslag til en affaldsplan der forelægges udvalget.

 

Planforslaget skal sendes i offentlig høring i minimum 8 uger før endelig vedtagelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Affald og Genbrug vurderer, at Fredericia Kommune på affaldsområdet allerede opfylder en lang række af de nationale målsætninger og planer. Affaldsplanen er lovpligtig og skal være med til at sikre at Fredericia Kommune også fremadrettet lever op til nationale målsætninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at udvalget drøfter fokuspunkter og initiativer m.v., til at udarbejde et forslag til en ny affaldsplan for Fredericia Kommune.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt som indstillet.

Punkt 11 Regulativ for husholdningsaffald for Fredericia Kommune

Sagsresumé

Der er udarbejdet et nyt regulativ for husholdningsaffald for Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 1. marts 2021 at sende et forslag til nyt ”Regulativ for husholdningsaffald for Fredericia Kommune” i offentlig høring i 4 uger fra den 3. til den 31. marts 2021.

 

Resultatet af høringen fremlægges på Miljø- og Teknikudvalgets møde.

 

Efter de nye regler i Affaldsbekendtgørelsen skal de nye ordninger igangsættes senest 1. juli 2021, hvilket er ikrafttrædelsesdatoen for regulativet. Samtidig ophæves det nugældende regulativ fra 2011.

 

Miljø- og Teknikudvalget vedtog den 24. februar 2021 at søge om dispensation for tidsfristen for igangsætning af en henteordning for farligt affald fra husholdningerne. Miljøstyrelsen har den 2. marts 2021 meddelt, at sagsbehandlingstiden på ansøgningen vil være op til 4 uger, og at kommunen kan vente en hurtig afgørelse af hensyn til kommunens videre planlægning.

Økonomiske konsekvenser

Affaldsområdet er baseret på det såkaldte ”hvile-i-sig-selv-princip” for de forskellige affaldsordninger. Dette betyder at udgifterne til implementeringen af affaldsregulativet skal afholdes inden for det takstfinansierede område.

Vurdering

Det vurderes, at affaldsordningerne for Fredericia Kommune fortsat lever op til nationale krav og ønsker.

Indstillinger

Teknik & Miljø og Affald & Genbrug indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at godkende ”Regulativ for husholdningsaffald for Fredericia Kommune”.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 12 Beslutning om igangsætning af proces for ny varmeplan

Sagsresumé

I Fredericia Kommunes Klimaplan2020 beskrives 53 indsatser for reduktion af klimapåvirkningen. Én af de foreslåede indsatser er udarbejdelse af en ny varmeplan for Fredericia Kommune.

 

Med denne sag igangsættes dette arbejde.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog i december 2020 Klimaplan2020, hvori der blandt andet er stillet forslag om udarbejdelse af ny varmeplan for Fredericia Kommune. Hensigten med en ny varmeplan er at understøtte målet om udfasning af fossile brændsler i varmeforsyningen via analyse af – og plan for - fremtidige muligheder på området. Der vurderes at være væsentlige klimamæssige og samfundsøkonomiske fordele at hente på varmeforsyningsområdet, uden at der endnu er sat tal eller mål på.

 

Den foreliggende varmeplan for Fredericia Kommune består af Varmeplan Fredericia fra 1983/1984 med efterfølgende ad hoc tillæg: Udlægninger af nye fjernvarmeområder i forbindelse med lokalplanlægning og løbende godkendelser af projekter for udvidelse af fjernvarmeselskabernes forsyningsområder og for nye udlægning af nye distributionsnet.

 

Fredericia har i årtier været udpræget ”fjernvarmeland”, og størsteparten af bygningsmassen opvarmes via grøn, prisrimelig fjernvarme. Men vi er ikke i mål endnu: Der er fortsat ejendomme i kommunen, der opvarmes med fossile brændsler, og fjernvarmen kan blive endnu grønnere og i højere grad tænkes smart sammen med øvrige forsyningsområder. I arbejdet med en ny varmeplan vil vi belyse muligheder og udnyttede potentialer. En del af opgaven vil bestå i at beskrive varmesystemets sammenhæng, snitflade og kobling til især elforsyningen, som i disse år påvirkes af samfundets (stigende/øgede) elektrificering.

 

Varmeplanen vi blive udarbejdet i tæt samarbejde med relevante parter – herunder forsyningsselskaberne, virksomheder/erhvervsliv og borgergrupper, ligesom det også kan blive aktuelt at involvere nabokommunerne.

Økonomiske konsekvenser

 Ingen.

Vurdering

Der er ikke lovmæssigt krav om, at kommunen skal udarbejde en egentlig varmeplan. Fredericia Kommunes varmeplanlægning sker løbende, projekt for projekt, som loven forskriver. Men den aktuelle klimadagsorden kalder på mere langsigtet og holistisk planlægning, og omgivelserne – civilsamfundet, erhvervslivet, forsyningsselskaberne - forventer, at kommunerne viser ejerskab for en strategisk planlægning.

 

Kommunerne forventes at tage initiativ til at facilitere strategiske og praktiske partnerskaber om at sikre lokale rammer for grøn, bæredygtig forsyning. Varmeplanen bliver således en del af svaret på den store efterspørgsel på mere planlægning og koordinering af forsyningerne, herunder særligt varme- og energisektorerne.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at revision af varmeplanen igangsættes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 13 Høring af udkast til Ejerstrategi for Trekantområdets Varmetransmissionsselskab IS (TVIS)

Sagsresumé

Trekantområdets Varmetransmissionsselskab IS (TVIS) og ejerkommunerne har udarbejdet vedlagte udkast til ejerstrategi for TVIS. Udkastet sendes nu i høring hos ejerkommunerne, hvor det drøftes i de ansvarlige udvalg.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med udarbejdelsen af nye vedtægter for TVIS i 2019 var der et ønske fra ejerkommunerne om, at der skulle udarbejdes en ejerstrategi for TVIS, idet ejerkommunerne ønsker et aktivt ejerskab.

 

Ejerstrategien sammenfatter ejerkommunernes forventninger til selskabet og sikrer sammenhængen til de kommunale visioner samt strategier. Ejerstrategien og TVIS’ vedtægter fra januar 2020 definerer herefter handlerummet for TVIS’ aktiviteter.

 

Ejerstrategien indeholder en beskrivelse af:

-          Baggrund og formål

-          Ejerkommunernes ambitioner for TVIS

-          Strategisk udvikling

-          Dialog og samarbejde

-          Løbende koordinering mellem TVIS og ejerkommuner

-          Selskabsledelse

-          Strategiperiode og opfølgning

 

Fjernvarmens forsyningssikkerhed, miljø og konkurrencedygtighed er højt prioriteret, så fjernvarmen fortsat er attraktiv for nye og eksisterende forbrugere.

 

Der er fokus på, at TVIS understøtter kommunernes målsætninger for grøn omstilling og bidrager til, at de tilgængelige energiressourcer udnyttes bedst muligt. Derved understøtter selskabet aktivt ejerkommunerne som værende attraktive for erhvervsliv og bosætning.

 

Ejerstrategien medvirker også til at sikre et godt og konstruktivt samarbejde mellem selskabets bestyrelse, selskabets ledelse og kommunerne.

Ejerstrategien lægger vægt på, at selskabet drives og udvikles med fokus på:

 

-          Økonomi og konkurrencedygtighed – TVIS arbejder løbende på at fastholde fjernvarme som forbrugernes foretrukne valg og understøtter fjernvarmeselskabernes konkurrencedygtighed.
 

-          Miljø – TVIS udvikler udnyttelsen af overskudsvarme med målsætning om kun at anvende bæredygtige varmekilder.
 

-          Forsyningssikkerhed – TVIS lægger gennem valg af varmekilder, drifts- og vedligeholdsstrategier høj vægt på forsyningssikkerhed både på kort og lang sigt.

 

-          Social ansvarlighed - TVIS sikrer medarbejdernes trivsel samt kompetenceudvikling, inddrager social ansvarlighed i dagligdagen og udbyder ydelser lokalt under hensyntagen til udbudsregler.

 

Udkastet til ejerstrategi er nu i høring hos Fredericia Kommune, Vejle Kommune, Middelfart Kommune og Kolding Kommune samt i TVIS’ bestyrelse. Efter høringsrunden tilrettes og færdiggøres forslaget til ejerstrategi og sendes til godkendelse i de fire kommuner og TVIS’ bestyrelse (forventet juni 2021).

Økonomiske konsekvenser

Vurderes ikke relevant.

Vurdering

Teknik og Miljø vurderer, at det fremsatte forslag til ejerstrategi er i overensstemmelse med Fredericia Kommunes strategier og mål i henholdsvis Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan2020:

 

Efter Fredericia for Verdensmålene vil vi sikre bæredygtig forsyning i tæt samarbejde med bl.a. forsyningsselskaberne, og vi vil sammen med nabokommunerne og forsyningsselskaberne arbejde for en fortsat udvikling af fjernvarmesystemet. Vi vil være åbne overfor nye metoder og potentialer i forhold til at få mere vedvarende energi og overskudsvarme ind i energisystemerne. I Klimaplan2020 har vi bl.a. fastsat mål om, at vi vil udarbejde og revidere ejerstrategier, således at selskabernes drift påvirkes i retning af CO2-reducerende løsninger.

 

Ud over grøn omstilling og klima forholder TVIS-ejerstrategien sig også til forsyningssikkerhed, økonomi og konkurrencedygtighed, som er vigtige parametre i fortællingen om den attraktive, bæredygtige kommune - dvs. relevant i forhold til bosætning og målene om bæredygtig vækst og udvikling.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at udkastet til Ejerstrategi for Trekantområdets Varmetransmissionsselskab IS (TVIS) godkendes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Miljø- og Teknikudvalget godkendte udkast til ejerstrategi for TVIS.

Endelig godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet skal afvente høringsrunden i de andre TVIS kommuner, hvorfor sagen ikke sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet

Punkt 14 Fredericia Kommune tilmelder sig konkurrence om at blive Danmarks vildeste kommune

Sagsresumé

 

Miljøminister Lea Wermelin opfordrer alle kommuner til at dyste om at blive Danmarks vildeste kommune. Konkurrencen er en del af Miljøministeriets kampagne ”Sammen om et VILDERE Danmark”, hvor målet er at få både kommuner og danskerne generelt til at dyrke, hylde og omfavne den vilde natur.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Fakta om konkurrencen

-          Biodiversiteten er i tilbagegang i hele verden. Arter uddør hurtigere end nogensinde før: 1 mio. dyre- og plantearter er i fare for at uddø. På den baggrund opfordrer Miljøminister Lea Wermelin de danske kommuner til at deltage i en konkurrence om at blive ’Danmarks vildeste kommune’.

 

-          Dommerpanelet består af Miljøminister Lea Wermelin, tv-værten Frank Erichsen og biologen Morten D.D. Hansen, der skal kåre vinderkommunen med det mest fantastiske biodiversitetsprojekt. Der er fri leg, og vinderen udvælges baseret på bl.a. idérigdom, engagement, antal omlagte kvadratmeter/kubikmeter vild natur og udbredelse af viden til borgerne om den vilde naturs evner og egenskaber. En kommune kan også vælge at fokusere på noget helt femte, der gør kommunen VILD.

 

-          De 98 kommuner kan tilmelde sig konkurrencen frem til den 24. marts 2021, hvorefter dysten om at blive ’Danmarks VILDESTE kommune’ skydes i gang. Konkurrencen løber frem til udgangen af 2022.

 

-          Et filmhold følger konkurrencen, og optagelserne vil blive sendt i 2023 som anden sæson af ”Gi os naturen tilbage” på DR. Mere end 500.000 seere fulgte med i første sæson, der blev sendt i efteråret 2020.

 

-          Der er afsat 1 mio. kr. til vinderen (Fondsmidler).

 

-          Den 14. april 2021 sendes fakta om kommunen og planer om hvad vi byder ind med.

 

-          Der lægges vægt på, at der tænkes stort (sammenhængende), og at indsatsen er vedvarende, intelligent og nytænkende.

 

Ansøgningsprocessen
Idet tilmeldingsfristen ligger før næste udvalgsmøde, har forvaltningen drøftet deltagelsen med formanden for Miljø – og Teknikudvalget på møde den 18. marts 2021. Ved mødet deltog også lederen af Business Fredericia.

Det blev besluttet, at Fredericia Kommune tilmelder sig kampagnen. Der foregår allerede mange indsatser i kommunen, der understøtter biodiversiteten. Vi vil tænke i grønne forbindelseslinjer for særlige arter, og i samarbejde med især større virksomheder etablere sammenhængende korridorer, der kan fremme biodiversiteten i vores industriområder. Dette arbejde vil ske i partnerskab med Business Fredericia.

 

Der vil være fokus på indsatser for biodiversitet i daginstitutioner og skoler – ligesom borgere, foreninger, landbruget, grundejerforeninger m.fl. opfordres til at deltage i kampagnen – og gerne i partnerskaber.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Det vurderes, at indsatsen kan ske inden for den økonomiske ramme.

 

Vurdering

 

Deltagelse i konkurrencen om at blive Danmarks vildeste kommune, har potentiale til at booste kommunens indsatser og muligheder for at fremme biodiversiteten i hele samfundet. Det ligger i tråd med strategien for ”Livet i naturen” i Fredericia for Verdensmålene:

 

”Det vil vi gøre: ”Vi vil samarbejde med virksomheder, landbrug og andre private lodsejere om at skabe variation og øget biodiversitet i grønne områder. Uanset om man råde over en mindre have eller en større virksomhed”.  

 

Indstillinger

 

Teknik & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at Fredericia Kommune deltager i konkurrencen om at blive Danmarks vildeste Kommune.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Anbefales.

Punkt 15 Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sætter retningen for, hvordan vi fremadrettet vil samarbejde om sundhedsfremme og forebyggelse i Fredericia Kommune gennem fire pejlemærker.

 

Høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik drøftes i april på alle fagudvalg og sendes efterfølgende i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. 

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget satte i 2020 gang i arbejdet med at udarbejde en ny Sundhedspolitik for Fredericia Kommune. Det første udkast er nu færdigt, og med denne sag går Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 i alle fagudvalg til høring.


Sundhedspolitikken skal være med til at sætte en fælles retning og ramme for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse for hele Kommunen - på tværs af politiske udvalg og på tværs af kommunens koncernområder. Sundhed og trivsel skabes der, hvor vi lever vores liv og vi har vores dagligdag. Det betyder, at sundhed skal løftes flere steder end i Sundhedsudvalget.

Sundhedspolitikken er bygget op omkring fire pejlemærker:

  1. Sunde rammer - et godt sted at leve og bo for alle
    Det omhandler bl.a. byudvikling, natur, bevægelse, kultur, oplevelser, fritidsaktiviteter, klima og miljø og at arbejde for at mindske de største sundhedsudfordringer
     
  2. Sammen om sundhed – sammen når vi længere
    Det omhandler bl.a. det nære sundhedsvæsen, det nære samfundsvæsen, samarbejde med lokale aktører, etablering af partnerskaber og alliancer.
     
  3. Livsglæde og fællesskaber - alle skal opleve følelsen af ha’-det-godt-hed
    Det omhandler bl.a. livskvalitet, sociale relationer, meningsfuldhed, handlekraft og stærke fællesskaber
     
  4. Lighed i sundhed - alle skal have mulighed for et godt og sundt liv
    Det omhandler bl.a. tidlig forebyggelse, tilgængelighed, styrket sundhedskompetencer og støtte til dem, der har det sværest

 

Der er et stærkt samspil mellem pejlemærkerne, da de understøtter og styrker hinanden og så dækker de alle aldersgrupper og målgrupper. Sundhedspolitikken er således for alle fredericianere.
Pejlemærkerne er blevet til med udgangspunkt i det Fredericia, som vi kender, og med udgangspunkt i vores medlemskab af WHO Healthy Cities netværket og Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling - Fredericia for Verdensmålene. Derudover har vi indsamlet input til Sundhedspolitikken gennem 17 dialogmøder med forskellige lokale interessenter og på Fredericia Sund Bys sociale medier.

Sundhedspolitikken indeholder således visionen for, hvor vi gerne vil hen, og hvordan vi sammen kan arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Det konkrete arbejde med at omsætte politikken til handlinger kommer efterfølgende, da Sundhedspolitikken skal suppleres med handleplaner, som dykker ned i fokusområder fra de enkelte pejlemærker.

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. Eventuel høringsmateriale indarbejdes i politikken med henblik på endelig godkendelse i Byrådet i juni 2021.

Udkastet til Sundhedspolitikken er vedhæftet som bilag. Derudover er der vedhæftet et inputkatalog som bilag, som indeholder alle de input, der er indsamlet under processen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 danner retningen og rammen for, hvordan vi i Fredericia Kommune vil arbejde med at skabe et Fredericia, hvor alle har mulighed for at trives og have et godt liv. På mange områder er vi allerede godt i gang med indsatser, der støtter op om Sundhedspolitikken, mens der på andre områder er behov for nytænkning og løsninger, som vi måske ikke har endnu.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Miljø- og Teknikudvalget, By- og Planudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Fagudvalgene drøfter høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 med henblik på at komme med eventuelle kommentarer og input.
  2. Fredericia Kommunes Sundhedspolitik sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Drøftet og godkendt.

Punkt 16 7000stemmer Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

I juni 2020 foretog Fredericia Kommune med kampagnen 7000stemmer en omfattende indsamling af Fredericias erfaringer og oplevelser fra de første måneder af coronakrisen. Over 5000 input fra borgere, samarbejdspartnere, politikere og organisationen har resulteret i kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger”, som indeholder en belysning af 11 effekttemaer, samt tilhørende idéer til nye handlinger. Yderligere er der udarbejdet 8 cases fra organisationen, som belyser en række af de løsninger og tiltag som en række afdelinger har fundet under den første nedlukning og genåbning under coronakrisen. Resultaterne kan bl.a. tilgås på hjemmesiden www.7000stemmer.dk

 

Teknik- og miljøområdet er også repræsenteret på tværs af både kataloget og i flere af de 8 cases. Udvalget bedes drøfte erfaringsindsamlingens samlede resultater i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og idéer fra kataloget 7000stemmer, samt de 8 cases, og drøfte, hvilke tiltag der arbejdes mere eksplicit med på Teknik- og Miljøudvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes allerede rundt om i organisationen med erfaringerne fra coronakrisen. Budget 2021 understøtter den store indsats og mange af de løsninger og tiltag, som opstod under den første nedlukning og genåbning. Erfaringsopsamlingen 7000stemmer (bilag 1) og de 8 cases (bilag 2) er en understøttelse af den proces, der allerede er i gang i mange afdelinger. Den giver også et samlet overblik over og anledning til at kigge dybere ind i, hvordan løsninger og tiltag kan bindes godt sammen og bidrage til udviklingen på teknik- og miljøområdet, samt i hele organisationen.

 

Kataloget med de 11 effekttemaer og idéer til nye handlinger giver et samlet overblik over, hvilke oplevede effekter, som borgere, medarbejdere, ledelse, politikere og samarbejdspartnere har oplevet under den første del af coronakrisen. Dertil er der udarbejdet idéer til nye handlinger, som tjener som inspiration til, hvordan de oplevede effekter kan omsættes til udvikling i Fredericia Kommune.

 

Der er foretaget en konsekvensanalyse af hver af de 8 cases i forhold til at afdække økonomiske effekter (bilag 3). Formålet har været at beregne, hvilke udgifter en implementering af løsninger og tiltag på de enkelte cases vil medføre. Derudover har der også vist sig en række tværgående værdi- og ressourceskabende elementer i casene. 

 

På Teknik- og Miljøudvalgets område, er der flere elementer i casene og konsekvensanalysen, samt i kataloget, som berører udvalgets område.

 

I casene omkring dagtilbud, skole og plejehjem samt i konsekvensanalysen er der bl.a. ønsker om etablering af udendørs faciliteter. Der opfordres til nærmere drøftelse og analyse af disse.

 

Idéer til udendørs faciliteter ses også i kataloget, hvor der på tværs af effekttemaer og idéer bl.a. også er forslag til fokus på mere kollektiv transport, etablering af flere uderum, coronavenlig renovering af bygninger mv. Det kan der læses mere om i kataloget.

 

Der ønskes derfor nu en drøftelse af, hvordan resultaterne fra kataloget ”7000 stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen kan ses bidrage på udvalgets område, og hvordan erfaringerne og tiltagene ses i sammenhæng med resten af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Se bilag 3.

Vurdering

Sundhed og Velfærdsinnovation vurderer, at kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen bidrager til at videreudvikle og sikre implementeringen af løsninger og tiltag fra coronakrisen og underbygge det videre arbejde med udvikling af velfærd og service som kommunens kerneydelse.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter 7000stemmer erfaringsindsamlingens resultater beskrevet i de 11 effekttemaer og idéer til handlinger samt de 8 cases i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og tiltag.
  2. Udvalget forholder sig til, hvilke overordnede tiltag der fremadrettet kan arbejdes med på udvalgsområdet.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Drøftet og godkendt.

Punkt 17 Indsats vedr. drikkevand - afdækning af muligheder for at nyttiggøre teknisk vand

Sagsresumé

I budget 2021-2024 har Byrådet bedt om, at Teknik & Miljø sætter et arbejde i gang i forhold til at afdække mulighederne for at nyttiggøre vand, der ikke har drikkevandskvalitet. Sagen skitserer, hvordan arbejdet gribes an.

 

Sagsbeskrivelse:

TREFOR Vand har tidligere på et møde i Teknik- og Miljøudvalget givet udtryk for, at der er vand nok, men, at der på sigt kan blive mangel på vand med drikkevandskvalitet. Generelt skal vi derfor være opmærksomme på at bruge det ”gode” vand til drikkevand.

 

Natur & Miljø har haft en indledende snak med TREFOR Vand om, hvad de gør sig af tanker, og om de vil indgå i en dialog med Fredericia Kommune i forhold til at afdække muligheder for at nyttiggøre vand, der ikke har drikkevandskvalitet. Natur & Miljø vil tage en tilsvarende snak med de øvrige 5 almene vandværker i kommunen.

 

TREFOR Vand har sagt ja til at medvirke til at afdække mulighederne for at nyttiggøre vand, der ikke har drikkevandskvalitet. TREFOR Vand oplyser også, at der eventuelt kan være et potentiale i at placere store vandforbrugende virksomheder strategisk i forhold til vandforsyning og brug af teknisk vand.

 

Teknik & Miljø vil derudover være undersøgende på om der er steder, hvor virksomheder bruger vand af en god kvalitet til f.eks. sprinkleranlæg til brand, køleanlæg mv., hvor de i stedet kunne bruge vand der ikke lever op til kravene til drikkevand.

 

Fredericia Kommunes gældende vandforsyningsplan er fra 2011 og planen trænger til en revision. Dette arbejde er planlagt til igangsætning i slutningen af 2021. I den forbindelse vil det også være relevant, at få kortlagt mulighederne for en bedre udnyttelse af det vand, der ikke lever op til drikkevandskravene, så vi har det gode vand til drikkevand.

 

Indsatsen har ophæng i ”Fredericia for Verdensmålene” hvor der står følgende:

 

”Vi vil sikre bæredygtig forsyning i tæt samarbejde med forsyningsselskaberne, virksomhederne, nabokommuner og brugerne.

 

Vi vil via vandforsyningsplanen sikre, at vandkvaliteten og forsyningssikkerheden er i orden. Samtidig vil vi være åbne og undersøgende overfor brug af alternative vandkvaliteter, når høj vandkvalitet ikke er nødvendig.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at udvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Taget til efterregning.

Punkt 18 Henvendelse fra Carbon Disclosure Project (CDP) om indberetning af klimadata

Sagsresumé

Fredericia Kommune har fået en henvendelse fra den internationale non-profit organisation Carbon Disclosure Project (CDP) med opfordring til at påbegynde indrapportering af miljø- og klimadata i deres informationssystem. Det drejer sig primært om data for udledninger af CO2 og data for klimatilpasning.

 

CDP driver et globalt informationssystem med data fra virksomheder, byer, kommuner og regioner.

 

Sagsbeskrivelse:

Den internationale non-profit organisation Carbon Disclosure Project (CDP) har henvendt sig til Fredericia Kommune med en opfordring om at påbegynde en årlig indrapportering af miljø- og klimadata i deres informationssystem.

 

CDP fremhæver blandt andet, at Fredericia Kommune ved indrapportering af data, vil få individuel feedback fra CDP, vil få en ”score” baseret på vores indrapportering, vil kunne sammenligne os med andre byer/kommuner og få identificeret områder, hvor der er et forbedringspotentiale. Derudover er der adgang til gratis workshops og webinarer. CDP skriver endvidere, at tjenesten er gratis, og at der ikke er et minimumskrav til dataindrapporteringen.

 

Fredericia Kommune har gennem en årrække indrapporteret CO2-data for kommunen som koncern til Danmarks Naturfredningsforening, idet vi gennem en klimakommuneaftale med DN har forpligtet os til at reducere CO2-udledningen med 2% om året. Aftalen blev fornyet i december 2020. Nu har Danmarks Naturfredningsforening imidlertid besluttet at nedlægge klimakommunekonceptet og overgive stafetten til DK2020. Der skal derfor fremover ikke indberettes data til DN. CO2-regnskabet for kommunen som koncern vil imidlertid stadig blive udarbejdet som en del af det årlige grønne regnskab.  

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen udgifter forbundet med at indberette data til CDP.

Vurdering

Natur og Miljø vurderer, at det ressourceforbrug, der vil være i forbindelse med indrapporteringen til CDP, ikke står mål med gevinsten. De medarbejdertimer, der skal afsættes hertil, vil skulle trækkes fra de ressourcer, der er afsat til arbejdet med konkrete klimaprojekter. Natur og Miljø har forhørt sig hos en række danske kommuner, der indrapporterer til CDP, og hovedparten giver udtryk for, at indberetningen er ganske tidskrævende.

 

Fredericia Kommune har i forvejen et nært samarbejde om klima, dels med kommunerne i Trekantområdet, dels med kommunerne i DK2020-projektet. Gennem disse samarbejder har Fredericia Kommune et godt grundlag for at sparre med andre ligesindede kommuner om klimaindsatser. Gennem DK2020 er der også adgang til en lang række relevante webinarer.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at det besluttes, at Fredericia Kommune meddeler CDP, at man indtil videre ikke kan afse ressourcerne til at indrapportere klimadata til CDP.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 19 Stenrev langs Fredericias kyst

Sagsresumé

Stenrev kan være med til at øge biodiversiteten i havene. Et eventuelt rev skal dog placeres hensigtsmæssigt ift. diverse interesser.

Natur & Miljø har fået udarbejdet vedhæftede notat med henblik på en indledende politisk drøftelse af emnet.

 

Sagsbeskrivelse:

Stort set alle kystnære stenrev i de danske farvande er i perioden 1900 til 1999 blevet opfisket for at stenene kunne bruges i bryggeri af bl.a. havnemoler. Stenrev er derfor blevet en sjælden naturtype, og det samme gælder den biodiversitet, der knytter sig til dem. Det anslås at omkring 8,3 mio. kubikmeter sten er blevet fisket op.

 

Stenrev er dyre at etablere og derfor har dele af landets kystkommuner også fokus på finansiering via eksterne fonde mm. Desuden kan der være lokale interesser i f.eks. dykkerspot, erosionsdæmpning mm., som er afgørende for en endelig placering.

 

Natur & Miljø har fået udarbejdet vedhæftede notat, som vel at mærke er et ”skrivebordsnotat”. Det fremgår her at det umiddelbart og alt andet lige vil kunne give mening at arbejde for stenrev i området fra Trelde Næs til Hyby Lund/Øster strand.

Økonomiske konsekvenser

En umiddelbar vurdering er, at stenrev kan etableres for 500.000 kr. og opefter afhængig af formål mm.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer at det vil give mening at fokusere på strækningen fra Trelde Næs til Øster Strand som notatet anbefaler. Og at vi i den forbindelse løbende bør være opmærksom på eventuelle fondsmuligheder/lign.

Indstillinger

Natur & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at udvalget drøfter sagen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Drøftet.

Punkt 20 Tilføjelse af straffebestemmelse til regulativ for fjerkræ

Sagsresumé

Fredericia Kommunes regulativ for hold af fugle og fjerkræ i boligområder blev vedtaget af Byrådet den 2. december 2019. Der ønskes nu tilføjet en bestemmelse til regulativet om, at manglende overholdelse af regulativet er strafbart med bøde.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommunes regulativ for hold af fugle og fjerkræ i boligområder blev vedtaget af Byrådet den 2. december 2019. Uden en straffebestemmelse har Teknik & Miljø ikke mulighed for at politianmelde en borger, som ikke vil efterkomme indskærpelse om enten at bortskaffe en hane fra byzone eller søge om dispensation.

 

Den eneste mulighed for at håndhæve forholdet, hvor en hane generer en række borgere i byzone, er, at Teknik & Miljø fjerner hanen ved en selvhjælpshandling. Det vil være mindre indgribende at politianmelde forholdet. Hvis politianmeldelse og følgende bødestraf ikke medvirker til at få hanen fjernet eller lovliggjort, kan Teknik & Miljø anvende selvhjælpshandling som sidste mulighed for at lovliggøre forholdet.

 

Denne fremgangsmåde vil være i overensstemmelse med normal praksis for overtrædelse af miljøforhold.

 

Forslag til ændret regulativ med ny straffebestemmelse fremgår af bilaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at:

  1. Det ændrede regulativ sendes i offentlig høring, og
  2. derefter forelægges Miljø- og Teknikudvalget igen.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 21 Orientering: Indberetning om tilsyn og godkendelser 2020

Sagsresumé

Kommunerne skal én gang om året verificere de oplysninger, der er indberettet til Miljøstyrelsen via DMA-portalen om det forudgående års miljøtilsyn og miljøgodkendelser til virksomheder og husdyrbrug. Derudover er kommunerne forpligtet til at gennemføre to tilsynskampagner, som dog blev gjort frivilligt i 2020 grundet COVID-19.

 

Fredericia Kommune har udarbejdet en rapport, der beskriver tilsyns- og godkendelsesindsatsen på virksomheder, husdyrbrug og industrispildevand, tilsynsindsatsen med drikkevand, badevand, svømmebade, natur og jordforureninger. Derudover redegøres for genesager og miljøuheld.

 

Fredericia Kommune har udarbejdet beskrivelser af de to tilsynskampagner, der blev gennemført i 2020, da disse var igangsat da dispensationen for tilsynskampagner grundet COVID-19 blev meddelt. Kampagnerne omfatter tilsyn med jorderosion ved vandløb og en undersøgelse datakvaliteten i Miljøstyrelsens AffaldsDataSystem.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune skal hvert år verificere de data om miljøtilsyn og miljøgodkendelser på virksomheder og husdyrbrug, som løbende registreres på DMA-portalen (DigitalMiljøAdministration). DMA-portalen er en digital platform, hvor virksomheder, borgere og myndigheder kan se oplysninger om miljøtilsyn og miljøgodkendelser i hele Danmark.

 

Fredericia Kommune har i 2020 overholdt sine tilsynsforpligtelser jf. miljøtilsynsbekendtgørelsen. Det er Natur & Miljøs vurdering, at Miljøstyrelsen vil tage tilsynsindberetningen til efterretning uden bemærkninger.

 

Fredericia Kommune har i 2020 overholdt servicemålsaftalen mellem Regeringen og KL for sagsbehandlingstiden for miljøgodkendelser til virksomheder i 6 ud af 7 godkendelser.

 

Fredericia Kommune har valgt at udarbejde en rapport over tilsyns og godkendelsesindsatsen i 2020. Rapporten omfatter den kommunale tilsynsindsats på natur- og miljøområdet. Indberetningen omfatter således miljøtilsyn og godkendelser på virksomheder og husdyrbrug, godkendelser og tilsyn med industrispildevand, tilsynsindsatsen på drikkevand, badevand, svømmebade, vandløb, natur og jordforureninger. Derudover er der en redegørelse for genesager og miljøheld.

 

Fredericia Kommune er også forpligtet til at gennemføre to årlige tilsynskampagner. En gang årligt skal tilsynsindsatsen med tilsynskampagnerne offentliggøres, og målene og effekterne af kampagnerne skal beskrives. I 2020 meddelte Miljøministeren dispensation fra kravet om tilsynskampagner, men da dispensationen kom var kampagnerne tilrettelagt og igangsat, hvorfor de blev gennemført. Der er gennemført en kampagne om tilsyn med jorderosion og en kampagne om kontrol af datakvaliteten i Miljøstyrelsens AffaldsDataSystem. AffaldsDataSystemet indeholder oplysninger om affaldstyper og –mængder på alle virksomheder, og er derfor et brugbart værktøj til dialog om affaldshåndtering ved miljøtilsyn.

 

Rapporterne vil blive offentliggjort på kommunens hjemmeside. Oplysningerne om miljøtilsyn og miljøgodkendelser samt tilsynskampagnerne kan også tilgås via DMA-portalen.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Natur & Miljø vurderer, at Miljøstyrelsen vil tage tilsynsindberetningen til efterretning uden bemærkninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Miljø- og Teknikudvalget, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Taget til efterretning.

Punkt 22 Orientering: Liv i Lillebælt

Sagsresumé

Den 18. december 2020 og den 3. marts 2021 har de 10 borgmestre i oplandet til Lillebælt mødtes for at drøfte den dårlige miljøtilstand i Lillebælt. Møderne er holdt i forlængelse af konferencen, som facebook gruppen Hjælp Lillebælt holdt i Kolding den 17. februar 2020, hvor Miljøministeren deltog.

På mødet orienteres kort om status for et evt. tværkommunalt samarbejde mellem de 10 kommuner.

 

Sagsbeskrivelse:

Konklusionen på borgmestermødet i december 2020 resulterede bl.a. i, at de 10 borgmestre i fællesskab rettede henvendelse til Miljøministeren med en anmodning om, at Miljøstyrelsen indgår i et samarbejde med de 10 kommuner, så man sammen kan tilvejebringe viden og få iværksat handlinger til gavn for Lillebælt.

Miljøministeren har svaret tilbage, at hun ser positivt på et samarbejde omkring Lillebælt.

På borgmestermødet den 3. marts 2021 drøftede borgmestrene forskellige modeller for tværkommunalt samarbejde vedrørende miljøtilstanden i Lillebælt.

På mødet i Teknik & Miljøudvalget fremlægges de forskellige modeller. Oplægget fra borgmestermødet er vedlagt som bilag.

Borgmestrene besluttede, at de forskellige modeller skal drøftes i de enkelte kommuner, og at alle kommuner skal melde tilbage inden sommerferien, om de ønsker at deltage.

Modellerne har været drøftet i regi af Naturpark Lillebælt. Forretningsudvalget i Naturpark Lillebælt er enige om følgende:

-          Vi er enige i det overordnede formål med at samarbejde: At beskytte og genskabe et Lillebælt med stor biodiversitet. Vi er enige i, at alle kommuner rundt om Lillebælt bør deltage i samarbejdet. Vi bør forpligtige os til, at vi hver især arbejder for, at kommunerne bliver en del af et kommende ambitiøst samarbejde.

 

-          Vi ønsker ikke opbygning af et egentlig sekretariat.

 

-          Vi ønsker at deltage i et projekt, hvor vi i fællesskab søger EU-midler hjem til konkrete forbedringer af Lillebælt, finansieret af alle kommunerne, Staten og fonde.

 

-          For at få søgt fonde til forprojektet og skabe samarbejdsaftaler (med Staten, EU-kontoret mv.) foreslår vi, at der afsættes et årsværk i to år til en koordinerende medarbejder ansat i én af de deltagende kommuner. Alle kommunerne bidrager økonomisk til dette. Der er gode erfaringer med denne model i EU-projektet BetterBirdLife, som bl.a. Middelfart og Kolding Kommune deltager i.

 

-          Alle kommuner bør forpligte sig økonomisk til denne første del, samt afsætte nogle timer i forvaltningen til at samarbejde med den koordinerende medarbejder om indholdet i de konkrete indsatser.

Udgiften til denne model vurderes at blive 60.000 – 100.000 kr.  pr. kommune til projektlederen (incl overhead m.v.)  og et tilsvarende beløb til den fagmedarbejder der skal levere viden fra Fredericia Kommune. En forudsætning vil være at der afsættes budget til projektet på budget 2022, hvilket også var tilfældet såfremt der skulle oprettes et sekretariat. 

 

-          Der bør nedsættes en styregruppe på lederniveau til at koordinere og udvikle samarbejdet. Alle kommunerne bør deltage i styregruppen.

Økonomiske konsekvenser

.

Vurdering

Intet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller sagen til Miljø- og Teknikudvalgets til drøftelse.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Drøftet.

Punkt 23 Orientering: Naturkapital

Sagsresumé

Aarhus Universitet har lavet et ”Naturkapitalindeks” (NKI) som viser fordelingen af naturkvaliteten i alle landets kommuner med udgangspunkt i kortlægning af truede arter (rødlistede arter). Der er tale om en værdisætningsmetodik som blot er én af mange ift. måling af biodiversitet.

 

Sagsbeskrivelse:

Aarhus Universitet har som en del af Projekt ”Biodiversitet Nu” udregnet et Naturkapitalindeks (NKI) for hver af landets 98 kommuner. NKI er udregnet på baggrund af nationale biodiversitetskort og giver mulighed for at se fordelingen af kvaliteten af naturen i alle landets kommuner.

 

Beregningen af det danske naturkapitalindeks (NKI) bygger på de informationer, der ligger tilgængelige i det nationale biodiversitetskort. Biodiversitetskortet angiver en såkaldt bioscore som udtrykker vores bedste eksisterende viden om arealernes værdi som levested for rødlistede (sjældne/truede) arter af dyr, planter og svampe (bl.a. sommerfugle, orkideer, svampe oma.)
 

I konceptet kan man sammenligne en kommunes NKI for henholdsvis 2015 og 2020 og på den måde få en indikation om hvorvidt naturkvaliteten er gået op eller ned i kommunen i løbet af de 5 år. Da metodikken for 2015 ikke er den samme som i 2020 er tallene dog ikke sammenlignelige.

 

I 2020 får hele Danmark 24 point, mens Fredericia får 23 points (46. plads). Vejle Kommune får 26 point (35. plads), Kolding Kommune får 17 point (71. plads) og Middelfart Kommune (79. plads) 16 point.

Økonomiske konsekvenser

Ikke relevant.

Vurdering

NKI er reelt et forsøg på at værdisætte naturen i kommunerne med udgangspunkt i de truede arter. Natur & Miljø mener, at NKI ikke kan stå alene ift. prioritering af indsatser for naturen/biodiversiteten. Ved at fokusere på de igangværende naturbesigtigelser og naturkortlægninger samt diverse indsatser for bedring af biodiversiteten vil Fredericia Kommune højne biodiversiteten og dermed også i muligt omfang NKI.

 

Desuden har det betydning, at Fredericia Kommunes værdifulde naturområder er relativt få og små.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller sagen til Miljø- og Teknikudvalgets orientering.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Taget til efterretning.

Punkt 24 Orientering - Grundvandssænkning i Kanalbyen

Sagsresumé

Status på udledninger af oppumpet grundvand i forbindelse med byggemodning i Kanalbyen samt brevkorrespondance med Lea Wermelin vedr. forbedret overvågning af Lillebælt.

Sagsbeskrivelse:

Kanalbyen har i forbindelse med byggemodning haft brug for afledning af oppumpet grundvand. Dette arbejde er nu færdigt og udledningerne stoppede den 17. marts 2021.

 

I vedhæftede notat er der redegjort for, hvor meget der er ledt ud til Lillebælt, og hvor meget der er ledt til renseanlægget.

 

 

I forbindelse med udledningen af grundvand til Lillebælt, blev forvaltningen opmærksom på, at der ikke fandtes baggrundsmålinger af vandet i Lillebælt, som skulle bruges i forbindelse med at opstille vilkår for udledningen. I forlængelse af dette sendte byrådet den 12. februar 2021 et brev til Lea Wermelin. Lea har svaret, og vi har stillet et par supplerende spørgsmål. I bilagene til sagen er brevene vedlagt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 28-04-2021

Taget til efterretning.

Punkt 25 Orientering (Lukket)