Økonomi- og Erhvervsudvalget - 04-05-2023

Referat
Dato:
Torsdag, 4 maj, 2023 - 16:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Mandag, 8 maj, 2023 - 11:17

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 04-05-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Budget 2024-2027 - tekniske budgetrammer og demografiregulering

Sagsresumé

Sagen omhandler en godkendelse af udmelding af de tekniske rammer for budget 2024-2027 for henholdsvis serviceudgifter og anlæg.

 

Desuden er der foretaget beregning af demografiregulering på baggrund af den nye befolkningsprognose.

 

Herudover en bestilling til direktionen om udarbejdelse af et teknisk budgetforslag inden for de udmeldte rammer, beskrivelse af nødvendige udvidelsesbehov for at opnå realistiske budgetter samt udarbejdelse af katalog med finansieringsforslag til finansiering af udfordringer og skabelse af politisk råderum. 

 

Der tages i forbindelse med sagen stilling til finansieringskatalogets størrelse.
 

Det indstilles, at Økonomi- og Erhvervsudvalget træffer beslutning om indarbejdelse af demografireguleringen, rammeudmeldingerne og bestillinger til direktionen.

 

Sagsbeskrivelse:

TEKNISKE BUDGETRAMMER

Udgangspunktet for budgetlægningen 2024-2027 er de tekniske rammer for henholdsvis serviceudgifter og anlægsudgifter, som er nærmere beskrevet nedenfor.
 

Serviceudgifter

Den tekniske ramme for serviceudgifter er udarbejdet således:

  • Overslagsårene 2024-2026 fra det vedtagne budget 2023-2026 danner grundlag
  • 2027 er indregnet som en kopi af 2026
  • Pris og lønregulering til 2024-priser med nyeste skøn fra KL pr. marts 2023
  • Byrådsbeslutninger efter vedtagelsen af budget 2023-2026 med økonomisk konsekvens i 2024-2027 er indarbejdet
  • Velfærdsbidraget for 2024 på 12,8 mio. kr. er reduceret forholdsmæssigt i fagudvalgenes budgetter
  • ”Fejl og mangler” indarbejdet


Nærmere specifikation af de foretagne korrektioner jfr. ovenstående fremgår af vedlagte bilag.

 

De tekniske budgetrammer for serviceudgifter fremgår nedenfor:
 

Tabel 1: Tekniske budgetrammer 2024-2027 – serviceudgifter ekskl. demografiregulering

Alle beløb i mio. kr. (2024-pris)

Budget

Budgetoverslagsår

 

2024

2025

2026

2027

Serviceudgifter i alt

2.785,2

2.786,1

2.785,8

2.785,8

Teknisk Udvalg

95,0

93,9

93,9

93,9

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

5,0

5,0

5,0

5,0

Bosætnings- og Turismeudvalget

8,7

8,4

8,4

8,4

Børne- og Skoleudvalget

1.039,7

1.038,5

1.035,7

1.035,7

Kultur- og Idrætsudvalget

95,7

95,7

95,7

95,7

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

19,1

19,1

19,1

19,1

Senior- og Socialudvalget

1.001,7

1.013,2

1.026,8

1.026,8

Unge- og Uddannelsesudvalget

101,4

101,8

101,8

101,8

Økonomi- og Erhvervsudvalget

400,7

405,7

400,1

400,1

Central – Velfærdsbidrag

 

-13,3

-13,3

-13,3

Central – Pulje til engangsudgifter

5,4

5,4

 

 

Central – Besparelse på administration

-5,4

-5,4

-5,4

-5,4

Central – Bufferpulje

18,2

18,2

18,2

18,2

+ = nettoudgift / - = nettoindtægt


Det er vurderingen, at der for nuværende ikke kan konstateres nogen ”luft” i forhold til servicerammen, finansiering af eventuelle udfordringer og råderum til politisk prioritering vurderes at skulle findes af kommunen selv.

 

Fredericia Kommunes andel af den samlede foreløbige serviceramme og dermed sigtepunktet for budgetlægningen for 2024 kendes først, når Økonomiaftalen mellem KL og regeringen er indgået, hvilket forventes at ske i juni måned. I forbindelse med denne kan der måske komme et løft af servicerammen til øget velfærd samt opstå lidt ”luft” i forbindelse med udmøntning af nye pris- og lønskøn. Den endelige serviceramme kendes først når kommunernes budgetter er godkendt og samlet set overholder den statslige ramme.
 

Demografiregulering - serviceudgifter

På baggrund af den udarbejdede befolkningsprognose er der foretaget beregninger af demografiregulering.

 

Demografiregulering på skole-, dagtilbuds- og ældreområdet er ikke indarbejdet i det aktuelle tekniske budget.  Det foreslås, at demografimidler for årene 2024-2027 placeres i en central pulje til senere beslutning om udmøntning for 2024 på fagområderne. Dette gælder såvel demografimidler indarbejdet i budgetterne i tidligere år samt den demografiregulering, som følger af den nye befolkningsprognose.

 

I nedenstående tabel er beregnet den budgetmæssige konsekvens af demografireguleringen med den fremlagte befolkningsprognose.

 

Tabel 2a: Demografiregulering 2024-2027 – konsekvens serviceudgifter

Alle beløb i mio. kr. (2024-pris)

Budget

Budgetoverslagsår

 

2024

2025

2026

2027

Serviceudgifter i alt

3,8

2,2

2,2

9,9

Børne- og Skoleudvalget

    Dagtilbudsområdet

    Skoleområdet

3,9

0,8

3,1

2,6

-0,8

3,4

2,8

-1,0

3,8

2,2

1,9

0,4

Senior- og Socialudvalget

    Ældreområdet

 

-0,1

 

-0,4

 

-0,6

 

7,7

+ = nettoudgift / - = nettoindtægt

 

Beløbene vil sammenlagt med demografireguleringen fra sidste års budgetlægning give en ny demografipulje, som kan ses af denne tabel:

 

Tabel 2b: Ny demografipulje

Alle beløb i mio. kr. (2024-pris)

Budget

Budgetoverslagsår

 

2024

2025

2026

2027

Serviceudgifter i alt

15,2

22,4

30,2

38,0

Børne- og Skoleudvalget

    Dagtilbudsområdet

    Skoleområdet

6,7

3,5

3,2

5,9

1,8

4,1

4,9

3,9

1,0

4,5

6,8

-2,3

Senior- og Socialudvalget

    Ældreområdet

 

8,5

 

16,5

 

25,3

 

33,5

+ = nettoudgift / - = nettoindtægt

 

 

 

Anlægsudgifter

Den tekniske ramme for anlægsudgifter består af det korrigerede budget for årene 2024-2026. Overslagsåret 2027 er lig med 2026, dog tilpasset afsluttede projekter.

 

De tekniske budgetrammer for anlægsudgifter (bruttoanlægsramme) er budgetrammen for 2023-2026 fremskrevet til 2024-pris og fremgår nedenfor:
 

Tabel 3: Tekniske budgetrammer 2024-2027 (bruttoanlægsramme) – anlægsudgifter

 

2024

2025

2026

2027

Mio. kr.

U

I

U

I

U

I

U

I

Samlet anlægsprogram

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruttoanlægsrammen

     Disponerede midler

     Råderum

170,4

170,4

0,0

-95,8

-95,8

0,0

170,9

170,9

0,0

-22,4

-21,9

0,0

170,4

170,4

0,0

0,0

0,0

0,0

170,9

147,8

23,1

-1,5

-1,5

0,0

 

 

TEKNISK BUDGETFORSLAG – DIREKTIONENS BUDGETFORSLAG

Teknisk budgetforslag og udvidelsesbehov - serviceudgifter

Direktionen er ansvarlige for udarbejdelse af et teknisk budgetforslag for serviceudgifter inden for de udmeldte rammer med særskilt beskrivelse af de nødvendige udvidelsesbehov i forhold til at opnå realistiske budgetrammer. 

 

Det tekniske budgetforslag og udvidelsesbehov præsenteres på byrådets budgetseminar i august.

 

Katalog med finansieringsforslag - serviceudgifter

For at skabe finansiering inden for servicerammen til dels de kendte udfordringer, der bør indarbejdes i budgettet for 2024-2027, og dels til skabelse af et politisk råderum foreslås, at der udarbejdes et katalog med finansieringsforslag.
 

Direktionen anbefaler, at der udarbejdes forslag for ca. 1/3 mere end det samlede vurderede finansieringsbehov for at skabe mulighed for reel politisk prioritering mellem forslagene senere i processen.

Samtidig anbefales det, at finansieringskravet fordeles forholdsmæssigt inden for de enkelte fagudvalgsområder i forhold til andel af serviceudgifter i 2024.


Økonomi- og Erhvervsudvalget drøfter og beslutter på mødet størrelsen af det samlede finansieringskatalog, der ønskes etableret, herunder hvor finansieringsforslagene skal findes.

Det tekniske budget 2024 for de enkelte fagudvalg og den procentvise andel af den samlede serviceramme ekskl. demografiregulering fremgår af tabellen nedenfor:

 

Tabel 4: Serviceramme 2024 ekskl. demografiregulering - alle fagudvalg

Alle beløb i mio. kr. (2024-pris)

Budget

Serviceud-gifter

 

2024

Andel i %

Serviceudgifter ekskl. centrale puljer i alt

2.767,0

100,00

Teknisk Udvalg

95,0

3,46

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

5,0

0,17

Bosætnings- og Turismeudvalget

8,7

0,31

Børne- og Skoleudvalget

1.039,7

37,70

Kultur- og Idrætsudvalget

95,7

3,44

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

19,1

0,69

Senior- og Socialudvalget

1.001,7

36,15

Unge- og Uddannelsesudvalget

101,4

3,67

Økonomi- og Erhvervsudvalget

400,7

14,42

 

 

 

Central puljer jf. tidligere tabel*

18,2

-

*Holdes udenfor kravet om reduktionsforslag.

 

Basisbudgetforslag – anlæg

Direktionen gør forberedelser til en politisk prioritering af anlægsprojekterne i budgetperioden i tilfælde af en økonomiaftale, der medfører en reduceret/udvidet anlægsramme eller der lokalt ønskes en ændret prioritering indenfor rammen.
 

Det tekniske budgetforslag for anlæg inkl. direktionens forslag præsenteres på byrådets budgetseminar i august. 

 

Fagudvalgenes involvering i budgetprocessen

Direktionens tekniske budgetoplæg fremlægges til orientering for fagudvalgene på udvalgenes møder i juni måned inkl. status på budgetudfordringer i forhold til realistiske budgetter på serviceudgifter og eventuelle udfordringer på anlæg.

 

Overordnet tidsplan for den videre budgetproces

Dato

Aktør

Aktivitet

27. marts

Økonomi- og
Erhvervsudvalget

Temamøde om rammestyring

12. april

Økonomi- og
Erhvervsudvalget

Rammeudmelding for 2024-2027

2. maj

Byrådet

1. budgetseminar

Juni

Fagudvalgsmøderne

Teknisk budget fremlæggelse til orientering

Juni

 

Forventet indgåelse af økonomiaftale mellem regeringen og KL om kommunens økonomi for 2024

22. aug.

Byrådet

2. budgetseminar

28. aug.

Økonomi- og
Erhvervsudvalget

1. behandling af budgetforslag 2024-2027 og foreløbige takster
for 2024

29. aug. til

11. sept.

 

Høring af budget 2024-2027

4. sept.

Byrådet

1. behandling af budgetforslag 2024-2027 og foreløbige takster
for 2024

15. til 17. og 19. + 21. sept.

 

Politiske forhandlinger

2. okt.

Økonomi- og
Erhvervsudvalget

2. behandling af budgetforslag 2024-2027 og endelige takster
for 2024

9. okt.

Byrådet

2. behandling af budgetforslag 2024-2027 og endelige takster
for 2024

 

Økonomiske konsekvenser

-

Vurdering

-

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at:

 

  1. De tekniske rammer for serviceudgifter i budget 2024-2027 fastsættes jf. tabel 1 i sagen og godkendes.
     
  2. Det godkendes, af demografireguleringen jf. tabel 2a og 2b på skole-, dagtilbud- og ældreområdet reserveres på en central pulje under Økonomi og Erhvervsudvalget til politisk beslutning om udmøntning for 2024 i forbindelse med budgetlægningen for 2024-2027.

 

  1. De tekniske rammer for anlægsudgifterne i 2024-2027 fastsættes jfr. tabel 3 i sagen og godkendes.
     
  2. Direktionen bemyndiges til at udarbejde teknisk budgetforslag 2024-2027 inden for de udmeldte økonomiske rammer for serviceudgifter, hvor de kendte udfordringer i forhold til at levere et realistisk budget beskrives særskilt.
     
  3. Direktionen gør forberedelser til eventuel senere politisk prioritering af anlægsprojekterne i tilfælde af reduceret bruttoanlægsramme for 2024.
     
  4. Beløbsstørrelsen på kataloget med finansieringsforslag drøftes og besluttes.

 

  1. Det godkendes, at finansieringsforslagene findes på de forskellige fagudvalgsområder fordelt i forhold til andel af serviceudgifter jfr. tabel 4 i sagen
     
  2. Direktionen bemyndiges til at udarbejde katalog med finansieringsforslag frem mod budgetseminaret i august.

 

  1. Det godkendes, at deadline for politiske ændringsforslag til 1. behandlingsbudget 2024-2027 fastlægges til den 22. september 2023.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 12-04-2023

Godkendt som indstillet med den bemærkning, at direktionen kommer med et særskilt oplæg ift. punkt 8, der tager hensyn til visionens pejlemærker. Den endelige model godkendes på et senere møde i Økonomi- og Erhvervsudvalget, hvor punkt 6 også besluttes.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 04-05-2023

Et enig udvalg besluttede følgende:

6. Beløbsstørrelsen på kataloget med finansieringsforslag fastsættes til 93 mio. kr.

8.  Udvalget godkendte en model for fordeling af de 93 mio. kr. på de stående udvalg.

 

I modellen bruges 30 % af et mulighedsrum, som er identificeret på baggrund af benchmark med sammenlignelige kommuner, til at reducere sparemålene for de udvalg, hvis virke i Økonomi- og Erhvervsudvalgets vurdering i særlig grad understøtter vision 2033

Økonomi- og Erhvervsudvalget fik dermed adgang til at reducere sparemålet med i alt 7,7 mio. kr. for de pågældende udvalg.

 

Økonomi- og Erhvervsudvalget besluttede at reducere sparemålene for Klima-, Energi- og Miljøudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, fordelt efter udvalgenes andele af deres samlede budget.

 

Dermed fik forvaltningen i opdrag at udforme et sparekatalog fordelt på udvalgenes områder på følgende måde:

 

Beløb i mio. kr.

Budget 2024

Fordeling af sparekrav

 

 

 

Serviceudgifter ekskl. Centrale puljer i alt

2.767

93,10

 

 

 

Teknisk Udvalg

95

3,20

Klima-, Energi- og -Miljøudvalget

5

0,17

Bosætnings- og Turismeudvalget

9

0,24

Børne- og Skoleudvalget

1.040

28,60

Kultur- og Idrætsudvalget

96

3,41

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

19

0,60

Senior- og Socialudvalget

1.002

40,70

Unge- og Uddannelsesudvalget

101

2,78

Økonomi- og Erhvervsudvalget

401

13,40

 

Punkt 3 Underskriftsside

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller