Økonomi- og Erhvervsudvalget - 07-02-2022

Referat
Dato:
Mandag, 7 februar, 2022 - 13:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 2 februar, 2022 - 22:10
Referat publiceret:
Onsdag, 9 februar, 2022 - 12:50

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til godkendelse.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Godkendt.

Punkt 2 Proces for udarbejdelse af politik for aktivt ejerskab

Sagsresumé

I efteråret 2021 fik Fredericia Kommune udarbejdet en redegørelse om forhold i ADP A/S. Redegørelsen anbefalede bl.a., at Fredericia Kommune med fordel kunne udøve et tydeligere og mere aktivt ejerskab af ADP A/S. I forlængelse heraf gives i sagen et forslag til proces for udarbejdelse af politik for aktivt ejerskab af kommunens selskaber, ligesom et forslag til forvaltningens understøttelse af udøvelsen af politikken også beskrives.

 

Det indstilles, at Økonomi- og Erhvervsudvalget godkender procesplanen og bemyndiger forvaltningen til at forestå det videre arbejde.

 

Sagsbeskrivelse:

I efteråret 2021 fik Fredericia Kommune udarbejdet en redegørelse om forhold i ADP A/S. Redegørelsen anbefalede bl.a., at Fredericia Kommune med fordel kunne udøve et tydeligere og mere aktivt ejerskab af ADP A/S. Der er fra politisk side ønske om, at denne anbefaling efterkommes.

 

Aktivt ejerskab handler om, hvordan man bruger de rettigheder, man har som (med)ejer af et selskab. Hvordan kan man fx tilkendegive sine forventninger (både af retlig og ikke-retlig karakter), og hvordan kan man få indflydelse på selskabets langsigtede værdidannelse – fx inden for lokalt engagement, miljø, grøn omstilling og fremtidige vækstområder.

 

Som det fremgår af Fredericia Kommunes styrelsesvedtægt, har Økonomi- og Erhvervsudvalget ansvar for ”varetagelse af Fredericia Kommunes aktionærrolle og ejerinteresser i selskaber”. Derfor forelægges udvalget med denne sag en proces, der sikrer, at udvalget og byrådet får drøftet Fredericia Kommunes aktive ejerskab – både ift. ADP A/S, men også generelt.

 

Der lægges med denne sag op til, at forvaltningen skal gennemføre en afdækning af erfaringer fra andre kommuner ift. det optimale setup for aktivt ejerskab, og at der skal være en bred politisk drøftelse omkring aktivt ejerskab, og hvordan dette bedst opnås. Med udgangspunkt i afdækningen og drøftelserne udarbejdes en overordnet ”Politik for aktivt ejerskab for Fredericia Kommune”, som suppleres af konkrete målsætninger/strategier for navngivne selskaber.

 

Det er væsentligt, at politikken har en naturlig sammenhæng til byrådets vision, og procesplanen vil derfor blive tilpasset dette arbejde. Herudover skal det sikres, at vedtægter og aktionæroverenskomster/ejeraftaler er i tråd med politikken. Dette kræver et grundigt udrednings- og analysearbejde fra forvaltningens side.

 

En politik for aktivt ejerskab er et ikke-retligt dokument, som beskriver Fredericia Kommunes ambitioner og visioner for virksomheden. Det kan fx være ift. grøn omstilling eller CSR (Corporate Social Responsibility). Aktionæroverenskomsten/ejeraftalen er derimod et retligt dokument, der regulerer det indbyrdes forhold mellem ejerne af et selskab. Den fastsætter således rammerne for det fælles ejerskab af selskabet. Selskabets vedtægter regulerer selskabets forhold (navn, formål, ejerandele, kapitalandele, ledelsesorganer m.v.). Vedtægterne vedtages på selskabets generalforsamling. 

 

Selskaber - afgrænsning

Fredericia Kommune har forskellige ejerandele/interesser i flere forskellige selskaber, og det foreslås, at den overordnede politik omhandler alle disse, men at formuleringen af konkrete mål for navngivne selskaber afgrænses til at omhandle selskaber, hvor kommunen som ejer kan udøve væsentlige ejerinteresser (fx ved selskaber hvor Fredericia Kommune har bestemmende indflydelse eller ved at selskabet løser opgaver, der har væsentlig interesse for kommunen).

 

Ved bestemmende indflydelse forstås ejerskab eller rådighed over stemmerettigheder, således at der direkte eller indirekte ejes mere end 50 % af aktiekapitalen, eller rådes over mere end 50 % af stemmerne. Med en afgrænsning til selskaber, hvor kommunen har bestemmende indflydelse, sikres det, at kommunen med sin ejerpolitik kan få reel indflydelse.

 

Henset til den meget klare anbefaling i redegørelsen omkring ADP A/S gennemgås ejeraftale og vedtægter for ADP A/S allerede inden den overordnede politik er fastlagt.

 

Arbejdet omkring afdækning er erfaringer og de indledende drøftelser ift. den overordnede politik for aktivt ejerskab igangsættes i løbet af foråret 2022 og knyttes tæt sammen med arbejdet med udarbejdelsen af byrådets vision, så der sikres en tæt kobling. Den endelige politik forventes godkendt inden årets udgang.

 

Procesplan

Forankring af opgaven i forvaltningen

Til understøttelse og udviklingen af arbejdet med det aktive ejerskab nedsættes et tværgående selskabsteam i Fredericia Kommune, hvor der er juridiske, økonomiske og andre relevante kompetencer. Teamet er forankret i Politik, Strategi og Jura.

 

Ud over at facilitere udarbejdelsen af en politik for aktivt ejerskab og en gennemgang af ejeraftaler og vedtægter for alle relevante selskaber, skal teamet også udarbejde principper for, hvordan vi i Fredericia Kommune arbejder med vores selskaber, og hvordan vi sikrer et tæt partnerskab og løbende opfølgning på vores samarbejder.

 

Processen internt i forvaltningen skal i denne sammenhæng defineres nærmere, ligesom det også skal undersøges, om der er behov for kompetenceudvikling af medarbejdere i denne forbindelse.

Økonomiske konsekvenser

Økonomi- og Erhvervsudvalget vil blive forelagt en sag, når det præcise omfang i relation til de økonomiske konsekvenser kendes.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget,

1)       Godkender forslag til procesplan for udarbejdelse af en politik for aktivt ejerskab

2)       Bemyndiger forvaltningen til at forestå det videre arbejde

3)       Oversender sagen til orientering til byrådet.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

  1. Godkendt med den tilføjelse at udvalget ønsker, at alle de selskaber, som Fredericia Kommune er en del af, tænkes ind i processen.
  2. Godkendt.
  3. Oversendes til Byrådet.

 

Punkt 3 Aktionærrollen 2022 - ordinære generalforsamlinger

Sagsresumé

 

Sagen indeholder en status for de selskaber som Fredericia Kommune er aktionær i, og der lægges op til, at eventuelle spørgsmål, der ønskes stillet på selskabernes ordinære generalforsamling afklares, ligesom der skal udpeges stemmebærere til de enkelte generalforsamlinger.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har aktionærinteresser i følgende selskaber:

  1. ADP A/S.
  2. Kommunernes Pensionsforsikring A/S (SAMPENSION).
  3. Billund Lufthavn A/S.
  4. Kanalbyen i Fredericia P/S.
  5. Fredericia Spildevand og Energi A/S.

 

Sagen forelægges økonomi- og erhvervsudvalget med følgende formål:

 

  • En status på selskabernes økonomi forud for de ordinære generalforsamlinger med udgangspunkt i de senest godkendte årsrapporter.
  • Udpegning af stemmebærere.
  • Eventuel beslutning om, hvorvidt der skal stilles spørgsmål til de forestående ordinære generalforsamlinger, der afholdes i selskaberne.

 

Det bemærkes, at økonomiudvalget på byrådsmødet den 8. april 2002 fik delegeret kompetencen til at træffe beslutning om Fredericia Kommunes forhold som aktionær.

 

Oplysninger om økonomi m.v. i de efterfølgende opstillinger er hentet i regnskabsmaterialet for 2020 for de respektive selskaber.

 

1: ADP A/S

 

Mio. kr.

2020

2019

2018

Nettoomsætning

131,3

109,6

114,9

Årets resultat

66,6

74,7

10,2

Egenkapital

863,9

783,1

720,5

 

Fredericia Kommunes ejerandel af selskabskapitalen på 25,0 mio. kr. udgør 22,3 mio. kr., svarende til 89 %.

 

Den samlede godsomsætning

 

2020

2019

2018

Mio. tons

6,8

7,9

7,9

 

Der er sket et fald i godsomsætningen i forhold til 2019 på 14,6 %. I ledelsens beretning til regnskabet nævnes, at faldet bl.a. kan henføres til manglende aktivitet vedrørende Krydstogt-forretningen, fald i råoliemængder og flydende bulk samt fald i agrobulk, hvor store hvede- og bygudskibninger er blevet udskudt pga. lave verdensmarkedspriser.

 

I 2020 har antallet af skibsanløb udgjort 1.447 mod 1.251 i 2019. Samlet skibsbruttotonnage udgjorde 10,5 BT i 2020 mod 12,6 BT i 2019.

 

I ledelsens beretning betegnes resultatet på trods af faldende godsomsætning som tilfredsstillende. Dette henføres til, at effekten af transformation fra en traditionel oliehavn til et morderne havneselskab med nye forretningsområder ses. En positiv effekt er bl.a. set indenfor oplagring og udskibning af recykling produkter.

 

I regnskab 2020 er der ligeledes en effekt af stigende udlejningsaktivitet i både Port House og Taulov Dryport.

 

Der er i 2020 foretaget investeringer for i alt 383 mio. kr., af større investeringer kan nævnes

  • Taulov Dryport
  • Porthouse
  • Opførelse af nye løsvarehaller
  • Etablering af kajnært areal i Nyborg
  • Ny adgangsvej og pregate i Fredericia

 

ADP-koncernen har ikke søgt/modtaget Covid-19 hjælpepakker.

Kommunen modtager årligt et udbytte på 6,3 mio. kr. fra ADP A/S.

 

Årsrapporten 2020 er godkendt af direktion og bestyrelse, og revisionen har ikke givet anledning til forbehold eller bemærkninger.
 

Der afholdes normalt generalforsamling i ADP A/S samt datterselskaberne medio april.

 

 2: Kommunernes Pensionsforsikring A/S (SAMPENSION).

 

Mio kr.

2020

2019

2018

Præmieindtægt

11.672

10.129

9.251

Årets resultat

2.053

2.802

-1.074

Egenkapital

19.668

20.393

13.998


Fredericia kommunes ejerandel udgør 5.000 kr. af selskabets aktiekapital på 800.000 kr., svarende til 0,6 %.

 

I henhold til ledelsens beretning er resultatet i 2020 præget af en stigning i kundernes indbetalinger, stigning i pensionsudbetalinger, fortsat lave omkostninger på konkurrencedygtigt niveau samt et samlet investeringsafkast på 10,3 mia. kr. svarende til 4,9 %.

 

Selskabets arbejde med samfundsansvar hviler på en ambition om at efterleve og indarbejde de internationale FN-konventioner, herunder bl.a. FN Global Compacts 10 principper. OECD´s retningslinjer om ansvarlig virksomhedsadfærd for institutionelle investorer og Parisaftalens klimamål.

 

Bestyrelsen foreslår, at årets overskud henføres til ”overført resultat” under egenkapitalen, som herefter for koncernen udgør 19,7 mia. kr. Faldet i egenkapital fra 2019 til 2020 skyldes årets resultat samt regulering for anden indkomst og resultat fra selskaber, hvor koncernen kun ejer andele (selskaber hvor koncernen er minoritetsaktionær).

 

Revisionen af årsrapporten 2020 har ikke givet anledning til bemærkninger eller forbehold.

 

Forslag fra aktionærerne, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være fremsendt til selskabet mindst 6 uger før afholdelse af generalforsamlingen. Det bemærkes i øvrigt, at stemmeafgivelse kan ske ved fuldmagt.

 

3: Billund Lufthavn A/S.

 

Mio kr.

2020

2019

2018

Nettoomsætning

302,7

877,9

828,7

Årets resultat (før skat)

-179,0

52,6

61,1

Egenkapital

530,4

715,5

663,7

 

Fredericia Kommunes ejerandel udgør 6,9 mio. kr. af den samlede selskabs-/aktiekapital på 100,0 mio. kr., svarende til 6,9 %. 

 

Udvikling i passagerer/fragt:

 

2020

2019

2018

Passager (tusind)

929

3.719

3.506

Fragt (tusind tons)

67

74

73

 

Passagertallet har samlet set i 2020 været på 0,9 mio. passagerer, hvilket et fald i forhold til 2019 på ca. 75,0 %. Luftfragten har ligeledes oplevet tilbagegang og fragten er faldet med ca. 9,3 % i forhold til 2019.

 

Årets resultat og udvikling i passagerantal og mængder på fragtområdet er jf. ledelsesberetningen hårdt ramt af konsekvenserne af Covid-19. Dette kan aflæses i de foregående tal for økonomi og udviklingen i passagerer og fragt. Ledelsen noterer i beretningen, at den forholdsvis beskedne tilbagegang på fragten kan henføres til, at fragtvirksomheder har brugt Billund Lufthavn som en del af deres luftbro til værnemidler.

 

Ledelsen betegner året om et hårdt år, hvor det er bevist, at Billund Lufthavn er en stærk og handlekraftig organisation. Der er i årets løb sket tilpasning på personalesiden med en reduktion af personalestyrken med ca. 30%, refinansieret realkreditlån samt sket konvertering af værdipapirbeholdningen til likvider med henblik på at tilpasse økonomien og styrke kapitalberedskabet.

 

Ledelsen vurderer i beretningen, at selskabet ved indgangen til 2021 har et tilstrækkeligt kapitalberedskab til, at gennemføre de næste års drift samt det planlagte investeringsprogram. Sker genåbningen senere end planlagt eller tager længere tid end forventet, er der fortsat en række handlemuligheder til at sikre den nødvendige kapital.

 

Lufthavnen har søgt og vil fortsat søge andel i de hjælpepakker, der stilles til rådighed.

 

Selskabets aktivitet og økonomi vil i 2021 ligeledes være påvirket af Covid-19.

 

Revisionen af årsrapporten 2020 har ikke givet anledning til bemærkninger eller forbehold.

 

Forslag fra aktionærerne må for at komme til behandling på den ordinære generalforsamling være indgivet til bestyrelsen senest 6 uger før generalforsamlingens afholdelse.

 

4: Kanalbyen i Fredericia P/S.

  

Til orientering kan oplyses, at der rent selskabsretligt kræves et komplementarselskab (FredericiaC Komplementar A/S) for at der kan etableres et P/S (Partnerselskab). Komplementarselskabet har ingen aktiviteter og er alene etableret for at sikre den selskabsretlige forudsætning, at der skal være en komplementar i.f.t et partnerselskab.

 

Der redegøres ikke nærmere for FredericiaC Komplementar A/S da det er driftsselskabet Kanalbyen i Fredericia P/S, hvori alle aktiviteterne ligger og nedenstående opstilling omhandler.

 

 Mio kr.

2020

2019

2018

Nettoomsætning

38,3

18,0

10,2

Årets resultat

-1,6

-3,6

-8,5

Egenkapital

407,1

408,7

412,3

 

Kanalbyen i Fredericia P/S ejes af Arealudvikling A/S (75 %) og Fredericia Kommune (25 %)

 

Der har i 2020 været byggemodningsaktivitet i Sønder Voldgadekvarteret, som forventes færdiggjort i 2021 samt opstart omkring Carolinelunden. Der er solgt yderligere etape af Sønder Voldgadekvarteret og anden etape af Port House projektet er færdiggjort i 2020.

 

I december 2020 blev der indgået aftale om betinget salg af byggefelt til Campusformål til Fredericia Kommune. Projektet skal efterfølgende udvikles og forventes at trække salg af andre byggefelter med sig de kommende år. Alle betingelser for Campus projektet vil være opfyldt senest 30. juni 2022, hvor salget i givet fald indregnes i selskabets resultat.

 

I 2020 er der indgået samarbejdsaftale med Realdania By & Byg med henblik på salg af byggeretter til etagebyggeri indenfor effektivt byggeri med fokus på digitale værktøjer og eksperimenterende byggeri med fokus på minimering af Co2-aftryk igennem forskellige materialevalg.

 

Ledelsen anser årsresultatet 2020 for mindre tilfredsstillende og lidt under det forventede.

 

Revisionen af årsrapport 2020 har ikke givet anledning til forbehold eller bemærkninger.

 

Spørgsmål til ordinær generalforsamling skal fremsendes til selskabet i så god tid, at emnet kan optages på dagsordenen for den ordinære generalforsamling.

 

5: Fredericia Spildevand og Energi A/S.

 

Mio. kr.

2020

2019

2018

Nettoomsætning

127,1

131,3

148,4

Årets resultat

2,8

8,6

26,7

Egenkapital

2,7

2,7

2,7

 

 

 

 

 Selskabet er 100 % ejet af Fredericia Kommune. Aktiekapitalen er på 25,0 mio. kr.

 

I 2020 er der i alt saneret ca. 3,3 km. eksisterende ledninger, de 0,5 km. er sket ved opgravning, mens de resterende 2,8 km. er udført ved hjælp af strømpeforing. Der er i 2020 etableret ca. 6,7 km. ny ledning Herudover er der foretaget en række investeringer i renovering af pumpestationer og bygværker samt oprensning af bassiner.

 

Selskabet arbejder ud fra en 20-årg drifts- og vedligeholdelsesplan og der er på renseanlægget i 2020 afsluttet projekter med ombygning af sparebassin, trykforøgeranlæg samt udskiftning af onlinemålere, pumper og PLCére. Herudover er der på renseanlægget etableret et nyt rensetrin – trin 1, som udtager primærslam. Dette rensetrin skal bl.a. være med til at øge rensekapaciteten, udjævne evt. spidsbelastninger samt ændre energibalancen hen mod energineutralitet ved at kulstofhøste til en større biogasudnyttelse.

 

Selskabet er i 2017 blevet partner i et EU-bystrategiprojekt sammen med Fredericia Kommune, Aalborg Universitet og Syddansk Universitet. Projektet er udvidet til at være 4-årigt og løber til august 2021. Projektet skal bl.a. medvirke til at undersøge og udvikle genanvendelse af affald samt optimering af energiløsninger.

 

Årsrapporten 2020 er godkendt af direktion og bestyrelse, og revisionen har ikke givet anledning til bemærkninger eller forbehold.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren indstiller til, at økonomi – og erhvervsudvalget,

  1. Træffer beslutning om, hvilke spørgsmål der eventuelt skal fremsendes til selskaberne med henblik på optagelse på dagsordenen for ordinær generalforsamling.

 

  1. Udpeger en stemmebærer til generalforsamlingerne i de enkelte selskaber (ADP A/S, Billund Lufthavn A/S, Kanalbyen i Fredericia P/S, Fredericia Spildevand og Energi A/S og Kommunernes Pensionsselskab A/S).

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

  1. Drøftet.
  2. Som stemmebærere blev valgt:

 

Steen Wrist til ADP A/S, Billund Lufthavn A/S, Kanalbyen P/S og Kommunernes Pensionsselskab A/S. Til sidstnævnte gives møde ved fuldmagt.

 

Christian Bro til Fredericia Spildevand og Energi A/S.

Punkt 4 Udmøntning af finansieringspuljer i Budget 2022-2025

Sagsresumé

Der er i budgettet for 2022-2025 indarbejdet en række finansieringsforslag, som nu skal udmøntes. Det drejer sig om besparelser på IT, indkøbsbesparelser, besparelse på befordring samt kompetenceudvikling og besparelse på direktionens puljer.

 

Herudover er der i budgettet afsat en pulje til administrative stillinger, som direktionen har fordelt jfr. det skitserede formål.

 

I sagen fremlægges forslag til udmøntning af finansieringspuljerne til politisk godkendelse, ligesom der orienteres om udmøntning af puljen til administrative stillinger.

 

Supplerende til sagen kan oplyses, at HMU på mødet den 8. december 2021 er orienteret om, hvordan det påtænkes at indarbejde finansieringsforslagene, ligesom sagen er drøftet i henholdsvis strategisk chefgruppe og direktionen.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i budgettet for 2022-2025 indarbejdet en række puljer til senere udmøntning. Det drejer sig om følgende:

  • Besparelse på IT
    • Budgetforligstekst ”Drift: IT ensartede principper, 2,000 mio. kr. årligt”
  • Indkøbsbesparelser
    • Budgetforligstekst ”Drift: Indkøbsaftaler, 2,000 mio. kr. årligt”
  • Besparelse på befordring samt kompetenceudvikling
    • Budgetforligstekst ”Drift: Kørsel lav takst og kompetenceudvikling, 2,000 mio. kr. årligt”
  • Besparelse på direktionens puljer
    • Budgetforligstekst ”Drift: Direktionens puljer mm., 0,900 mio. kr. årligt”

I det følgende fremlægges forslag til udmøntning til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Herudover orienteres om direktionens prioritering af det indarbejdede budgetbeløb på 3,375 mio. kr. i 2022 og 4,5 mio. kr. i 2023 og frem til administrative ressourcer ”Den gode arbejdsplads og de rette ressourcer”.

 

Det kan i forbindelse med sagen oplyses, at HMU på mødet den 8. december 2021 er orienteret om, hvordan finansieringsforslagene påtænkes udmøntet. Sagen er ligeledes drøftet i henholdsvis strategisk chefgruppe og direktionen. Input fra den efterfølgende drøftelse er indarbejdet i udmøntningsforslagene.

Økonomiske konsekvenser

Besparelser på IT

I budgetforliget er indarbejdet en besparelse på 2,000 mio. kr. årligt fra 2022, som skal findes ved at ensarte principperne for udleveret it-udstyr i Fredericia Kommune.

 

Udmøntningen foreslås foretaget ved en prisjustering på alle elementer fra IT-afdelingen fra 2022, det vil sige:

  • SIM kort til mobiltelefoner
  • Udstyr (telefoner og computere)
  • Licenser

Samtidig indføres et smallere produktkatalog for IT-udstyr, så det fremover kun består af standardmodeller.

 

På kort sigt medfører ændringen en stigning i udgiften til udstyr, men efterhånden som it-indkøbene bliver standardiseret, forventes udgifterne og dermed prisen pr. enhed at falde. Herudover vil der være færre udgifter til IT rundt i organisationen, da der fremover kun købes standardudstyr.

 

Nedenfor ses eksempler på prisstigninger:

Produkt

Pris i 2021

i kr.

Stigning i %

Stigning i kr.

Ny pris i 2022 i kr.

SIM Kort – Smartphone (årligt)

720

30%

216

936

Mobile enheder - Smartphone (Eksempel: iPhone 11)

4.800

5%

240

5.040

Arbejdsplads – Bærbar (Eksempel: HP 845)

5.700

5%

285

5.985

 

Som en del af standardiseringen vil alle indkøb af udstyr og ydelser pr. 1. januar 2022 blive faktureret direkte til den afdeling, der bestiller.

 

Indkøbsbesparelser

Fredericia kommune arbejder løbende med at identificere besparelsesmuligheder vedrørende indkøb, og der arbejdes løbende med at optimere indkøbsaftaler. På den baggrund er der i budgetforliget indarbejdet en årlig besparelse på 2,000 mio. kr. fra 2022.

 

Besparelsen foreslås udmøntet via grønthøstermetoden på alle varekøbskonti i driftsbudgettet fra 2022 og frem (2.2 Fødevarer, 2.3 Brændsel og drivmidler og 2.9 Øvrige varekøb). Det brugerfinansierede område og budget til ældreboliger undtages fra besparelser, da det er hvile-i-sig-selv-områder.

Metoden fordeler besparelsen jævnt på de budgetområder, hvor der løbende laves indkøbsaftaler med deraf formodede lavere udgifter til følge.

 

I tabellen nedenfor ses fordelingen af besparelsen på områder:

Område

Budget 2022 (Fødevarer, brændsel og drivmidler samt øvrige varekøb) i kr.

Andel af besparelse i %

Andel af besparelse i kr.

Kommunaldirektør

2.877.000

2,65%

53.000

Politik, Strategi og Jura

1.275.000

1,15%

23.000

Økonomi, Personale og IT

1.602.000

1,50%

30.000

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd

48.018.500

44,10%

882.000

Beskæftigelse og Borgerservice

490.000

0,45%

9.000

Senior og Sundhed

40.492.000

37,15%

743.000

Social og Handicap

6.892.000

6,35%

127.000

Sekretariat for Beskæftigelse og Velfærd

144.500

0,15%

3.000

Direktør for Børn, Unge og Kultur

40.061.000

36,80%

736.000

Kultur og Turisme

4.644.000

4,25%

85.000

Dagtilbud, Skoler og Fritid

18.438.000

16,95%

339.000

Familie og Børnesundhed

3.026.000

2,80%

56.000

Idræt

11.553.000

10,60%

212.000

Uddannelse

2.400.000

2,20%

44.000

Direktør for Vækst, Teknik og Klima

17.873.000

16,45%

329.000

Drift og Service

5.812.000

5,35%

107.000

Infrastruktur og Ejendomme

12.061.000

11,10%

222.000

Sum

108.845.500

100,00%

2.000.000

 

Besparelse på befordring samt kompetenceudvikling

I budgetforliget er der indarbejdet en besparelse på 2,000 mio. kr. årligt fra 2022 på befordring (overgang til lav kørselstakst) og kompetenceudvikling.

Besparelsen foreslås udmøntet ved en reduktion af dels den centrale udviklingspulje på 0,350 mio. kr. og dels kompetenceudviklingspuljen for ledere, administration og konsulenter med 0,350 mio. kr. Dette medfører en samlet besparelse på 0,700 mio. kr. i 2022 og frem.

 

Den resterende besparelse på 1,3 mio. kr. skulle i udgangspunktet realiseres ved udelukkende at afregne tjenestekørsel i egen bil til lav takst fra 2022.

 

Efter drøftelserne i blandt andet HMU må det imidlertid konstateres , at en fuldstændig overgang til lav kørselstakst uden ”indfasningsperiode” på flere områder vil være problematisk, idet der ikke er tilstrækkeligt overblik over alternative transportformer i form af f.eks. tjenestebiler og –cykler, herunder den eventuelle udgift hertil. Samtidig har flere medarbejdere en ansættelseskontrakt, hvor det er aftalt, at de benytter egen bil til tjenestekørsel.

 

På den baggrund foreslås, at besparelsen udmøntes lidt bredere på f.eks. alle kørselskonti i budgettet ud fra en antagelse om, at fremtidens kørselsbehov er faldende på grund af flere virtuelle møder, kurser m.v.

 

Administrationen beder i forbindelse med sagen om bemyndigelse til at foretage de konkrete vurderinger af den mest hensigtsmæssige udmøntning i 2022 og frem, dog således at der fortsat arbejdes hen imod at tjenestekørsel i egen bil på sigt udelukkende sker til lav takst.

 

I forbindelse med sagen skal gøres opmærksom på, at Fredericia Kommune følger Skatterådets takster for kørsel, som betyder, at byrådsmedlemmer har ret til høj takst indtil 20.000 km. Dette fremgår af ”Om generelle satser for befordringsgodtgørelse og godtgørelse af bestemt type kollektiv transport”.

 

Direktionens puljer

Der er indarbejdet en besparelse i budgetforliget på 0,900 mio. kr. på direktionens puljer fra 2022.

 

Det foreslås konkret, at puljen ”Administrative omlægninger” reduceres med 0,200 mio. kr. årligt fra 2022 og frem.

 

Den resterende besparelse på 0,700 mio. kr. foreslås udmøntet ved at reducere mindre beløb i forskellige udviklings- og konsulentpuljer, der ligger dels under kommunaldirektørens stabe og dels under de forskellige direktørområder. I forhold til sidstnævnte er flere af puljerne budgetmæssigt placeret under fagcheferne.

 

Administrationen beder i forbindelse med sagen om bemyndigelse til at foretage udmøntningen af de resterende 0,700 mio. kr., når der er bedre overblik over regnskabet for 2021 og dermed mulighederne for at foretage reduktioner.

 

Prioritering af budgetbeløb ”Den gode arbejdsplads og de rette ressourcer”

Direktionen har drøftet, hvorledes det afsatte budgetbeløb til den gode arbejdsplads og de rette ressourcer på henholdsvis 3,375 mio. kr. i 2022 og 4,5 mio. kr. fra 2023 og frem skal prioriteres i forhold til at understøtte de opgaver, der er sat i gang/skal sættes i gang på baggrund af de interne afdækninger i foråret 2021.

 

Beløbet prioriteres således:

  • To stillinger til en ny intern revisions-enhed, som placeres i Økonomi, Personale og IT. Enheden skal have fokus på bl.a. ledelsestilsyn og øget automatisering af interne arbejdsgange omkring denne opgave samt diverse interne kontroller.
  • En stilling som it-konsulent med it-sikkerhed som primært arbejdsområde, herunder øget fokus på backup, opdatering af systemer, firewall, antivirus m.v. Stillingen placeres i Økonomi, Personale og IT.
  • To konsulentstillinger, der får ”sikring af det kommunale fundament” som arbejdsområde. Stillingerne placeres i Politik, Strategi og Jura. Stillingsindholdet dækker bl.a. over udarbejdelse af diverse retningslinjer, procedurer og sagsgange, undervisning, konsulentfunktion etc. omkring god forvaltningsskik, sagsbehandling, notatpligt, journalisering m.v.
  • Medfinansiering af sekretariatschefstilling i Vækst, Teknik og Klima med det formål at få skabt en organisation, hvor der er sekretariatschefer på alle områder. Dette skal understøtte koordinering og implementering ud i alle dele af organisationen af de indsatser, der nu sættes øget fokus på i de centrale stabe jfr. ovenfor.

 

Alle stillinger vil blive opslået i løbet af foråret 2022.

Vurdering

Se økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget,

  1. At udmøntning af besparelse på IT jfr. sagsfremstillingen godkendes,
  2. At udmøntning af besparelse på indkøb jfr. sagsfremstillingen godkendes,
  3. At udmøntning af besparelser på befordring og kompetenceudvikling jfr. sagsfremstillingen godkendes, herunder at administrationen bemyndiges til at foretage udmøntningen af de 1,3 mio. kr. vedrørende befordring,
  4. At udmøntning af besparelser på direktionens puljer jfr. sagsfremstillingen godkendes, herunder at administrationen bemyndiges til at foretage udmøntningen af de resterende 0,700 mio. kr.,
  5. At orientering om direktionens prioritering af budgetbeløb vedrørende ”Den gode arbejdsplads og de rette ressourcer” tages til efterretning.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

1-4) Et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Enhedslisten stemte for.

 

Imod stemte Venstre.

 

5) Taget til efterretning.

 

Punkt 5 Budget 2022-2025 - tilpasning til ny fagudvalgsstruktur pr. 1. januar 2022

Sagsresumé

I forbindelse med konstitueringen af nyt byråd pr. 1. januar 2022 skal bevillingsrammerne tilpasses den nye udvalgsstruktur.

 

Sagen er en formel godkendelse af de bevillingsmæssige omplaceringer af budget 2022-2025 fra den tidligere udvalgsstruktur til den nye udvalgsstruktur pr. 1. januar 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Den nye styrelsesvedtægt, gældende fra 1. januar 2022, indebærer en ny udvalgsstruktur.

 

Sagen omhandler tilpasning af budget 2022-2025 til de nye udvalg i overensstemmelse med opgavesammensætningen i den nye styrelsesvedtægt.

 

For nuværende er en del af udgifterne på beskæftigelsesområdet vedrørende unge under 30 år forblevet placeret under Beskæftigelse- og Sundhedsudvalget. Det er således alene budgettet til Uddannelseshjælp, som er flyttet til Unge- og Uddannelsesudvalgets ramme.

 

De samlede tilretninger af rammerne gælder for 2022 og overslagsårene 2023-2025, og omfatter alle budgetterne indenfor udvalgenes områder dvs. serviceudgifter, øvrige driftsudgifter, anlæg, renter m.v.

 

På udvalgsniveau har ovennævnte justeringer følgende bevillingsmæssige konsekvenser:

 

Tabel 1

 

Netto, hele 1.000 kr. (2022-pris)
korr.budget pr. 28-01-2022

Korrigeret budget
2022 (før)

Korrigeret budget
2022 (efter)

Netto-
ændring
2022

By- og Planudvalget

47.356

 

 

Teknisk Udvalg

 

125.280

77.924

Miljø- og Teknikudvalget

93.472

 

 

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

 

11.944

-81.528

Bosætnings- og Turismeudvalget

0

2.815

2.815

Børne- og Skoleudvalget

981.325

 

 

Børne- og Skoleudvalget

 

1.009.804

28.479

Kultur- og Idrætsudvalget

102.429

 

 

Kultur- og Idrætsudvalget

 

101.966

-463

Social- og Beskæftigelsesudvalget

1.131.464

 

 

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

 

1.189.016

57.552

Senior- og Handicapudvalget

712.338

 

 

Senior- og Socialudvalget

 

899.454

187.116

Sundhedsudvalget

311.113

0

-311.113

Uddannelsesudvalget

37.478

 

 

Unge- og Uddannelsesudvalget

 

69.505

32.027

Økonomiudvalget

-3.416.975

 

 

Økonomi- og Erhvervsudvalget

 

-3.409.784

7.191

Total

0

0

0

 

Økonomiske konsekvenser

Der er alene tale om en omfordeling af budget 2022 og overslagsårene i henhold til ny udvalgsstruktur pr. 1. januar 2022.

 

Jævnfør kommunens økonomiske politik er udvalgenes rammer udtryk for bevillingsniveauet, som med denne sag godkendes.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at de beskrevne bevillingsmæssige ændringer i 2022 og frem, jfr. tabel 1, godkendes.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Godkendt.

Punkt 6 Dækningsafgift 2022

Sagsresumé

 

Sagen indeholder en orientering om ny lovgivning vedrørende dækningsafgift og de anslåede økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune for både 2022 og fremadrettet.

 

Sagsbeskrivelse:

Folketinget vedtog den 21. december 2021 et lovforslag (L88) om fastsættelse af dækningsafgiftspromiller mv.

 

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med en tidligere lovændring, hvor beregningen af beskatningsgrundlaget for dækningsafgiften ændres fra forskelsværdi til grundværdi fra skatteåret 2022.

 

Med vedtagelsen af lovforslaget har Folketinget ved lov fastsat dækningsafgiftspromillen for erhvervsejendomme i 2022. Udgangspunktet for beregningerne er provenuet i 2014 fremskrevet med en vækstprocent og justeret for efterfølgende nedsættelser af dækningsafgiften.

 

Baseret på et foreløbigt skøn for de kommende vurderinger af erhvervsejendomme har Skatteministeriet beregnet en ny dækningsafgiftspromille for den enkelte kommune. Dækningsafgiften er for Fredericia Kommune er fastsat til 18 promille i 2022.

 

Dækningsafgiften opkræves 2 gange årligt, hvor første rate i 2022 vil blive opkrævet i marts måned.

 

For den enkelte virksomhed er der lagt et loft ind, så opkrævningen maksimalt vil kunne stige 30% i forhold til 2021.

 

Kommunen har ikke lov til at nedsætte promillen for 2022.

 

Opkrævningen af dækningsafgiften vil blive genberegnet og efterreguleret, når de endelige grundvurderinger er kendt. KL estimerer, at det formentlig vil ske i 2023 eller 2024. Det er således først på dette tidspunkt, et endeligt overblik over de økonomiske konsekvenser foreligger.

Økonomiske konsekvenser

De kommuner, som opkræver dækningsafgift, står som følge af lovændringen til at få en provenustigning på samlet set ca. 800 mio. kr. årligt. Balancetilskuddet (bloktilskuddet) til kommunerne vil blive reguleret tilsvarende i nedadgående retning fra 2023 og frem. For Fredericia Kommune medfører dette en bloktilskudsreduktion på lige i underkanten af 8 mio. kr. årligt.

 

Der er en kompensationsordning på vej til de kommuner, der ikke opkræver dækningsafgift, og som derfor står til at lide et samlet tab på omlægningen. Dette har ikke relevans for Fredericia Kommune.

 

De øgede indtægter som følge af lovændringen kan endnu ikke beregnes endeligt, men det uafhængige medie NB Økonomi har skønnet Fredericia Kommunes øgede indtægter ved omlægningen til ca. 11,9 mio. kr.

 

Det anslåede merprovenu fratrukket reduktionen i bloktilskuddet betyder, at Fredericia Kommune umiddelbart står til at få et samlet nettoprovenu på 4-5 mio. kr. årligt som følge af lovændringen.

Vurdering

Loven er nu vedtaget, men vi er i en overgangsperiode, hvor der fortsat er en del ubekendte. Beregningerne af kommunens merprovenu er således foretaget på et foreløbigt grundlag, og det er endnu usikkert, hvornår alle vurderingerne af de bagvedliggende grundværdier er på plads, og der foreligger et endeligt grundlag for en beregning af provenu. Virksomhederne har desuden fortsat mulighed for at klage over de nye vurderinger. Det er derfor også svært at forudse omfanget af kommende klagesager og disses udfald.

 

Af forligsteksten ved vedtagelsen af budget 2022 fremgår, at forligsparterne er enige om, at fastfryse provenuet af dækningsafgiften på samme niveau som i 2021. Som følge af den nye lov er der er udsigt til, at kommunen i 2022 får et samlet provenu, som er højere end det budgetlagte fastfrysningsniveau.

 

Det er ikke muligt at ændre på den nye promille for 2022, men såfremt provenuet fremadrettet vurderes at overstige det fastfrosne niveau, jf. budgetforliget for 2022, vil promillen kunne nedsættes. Vurdering vil ske løbende og første gang i forbindelse med budgetlægningen for 2023-2026.

 

I forhold til reduktionen i bloktilskuddet er der i budget 2023 -2025 taget delvis højde for det faldende bloktilskud. Således er godt halvdelen af det forventede fald i bloktilskuddet allerede indregnet i budgettet.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget tager sagen til efterretning.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Afrapportering - Brandingpuljen 2021

Sagsresumé

Byrådet godkendte den 19. april 2021 at opretholde brandingpuljen med fire faste initiativer og mulighed for yderligere støtte af aktiviteter, events og markedsføring, der understøtter puljens formål.

 

Puljens tredelte formål er 1) at markere Fredericia som en attraktiv og levende by, 2) at øge synligheden af tiltag og arrangementer, og 3) at understøtte events og oplevelser, der bidrager til at skabe profilering af byen.

 

Med denne sag får Økonomi- og Erhvervsudvalget en status over de aktiviteter, der har været afholdt med midler fra puljen i 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Brandingpuljen er oprindeligt etableret med henblik på at understøtte brandinginitiativer og bosætning. Den består af fire faste initiativer:

 

  • Lillebælt Halvmarathon: 120.000 kr. (Dette er en kontraktlig forpligtelse).
  • Sommerrock: 130.000 kr. (Sommerrock arrangeres af Fredericia Shopping).
  • Juleinitiativer: 250.000 kr. (Samarbejde med Fredericia Shopping, julemandens ankomst, reparation og transport julehuse, arrangementer m.v.
  • Krydstogtturisme: 350.000 kr. (Beløbet går bl.a. til at finansiere anløb af krydstogtskibe, udgifter til marketing samt deltagelse i messer og konferencer, hvor Fredericia som krydstogtsdestination promoveres med henblik på at tiltrække krydstogtsskibe til Fredericia).

 

Økonomiudvalget besluttede den 19. april 2021, at der to gange årligt skal ske afrapportering på anvendelsen af puljen. Fremadrettet vil dette ske i forbindelse med henholdsvis afslutningen af Fredericia Sommerby og Fredericia Juleby, som er hovedbegivenhederne, som puljen finansierer.

 

Status for anvendelse af brandingpuljen i 2021 er, at Sommerrock og juleinitiativerne er afholdt indenfor den afsatte økonomisk ramme. Lillebælt Halvmarathon 2021 blev aflyst som følge af corona-restriktionerne. Hertil kommer at der ligeledes pga. corona-situationen har været meget få krydstogtanløb i 2021 sammenlignet med tidligere år.

 

2021 var fortsat været præget af nedlukning af kulturlivet og dermed følgende lavt aktivitetsniveau sammenlignet med tidligere år. Der har imidlertid været givet tilskud til følgende øvrige events:

  • Artfestival:  50.000 kr.
  • NFP – gamer-event for unge i Messecentret: 40.000 kr.
  • Byens Bedste: 25.000 kr.
  • Samt 22.000 kr. til bl.a. fællessang fra puljen i foråret, inden den blev revurderet i april.

Økonomiske konsekvenser

Der resterer ved regnskabsafslutningen uforbrugte midler på puljen, som indgår i det samlede regnskabsresultat for 2021 for Økonomiudvalget. Det samlede regnskab for Økonomiudvalget præsenteres for Økonomi- og Erhvervsudvalget i april 2022.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der i 2021 har været en generelt lavere aktivitet pga. corona-situationen og de medfølgende begrænsninger på arrangementer indenfor puljens anvendelsesformål. Det forventes, at der i 2022 vil komme lempelser på restriktionerne, der medfører, at langt flere arrangementer kan gennemføres som planlagt.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget tager status på brandingpuljen for 2021 til efterretning.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Taget til efterretning.

Punkt 8 Proces for beregning af dagtilbudstakster for 2022

Sagsresumé

Det er besluttet, at der skal opbygges nye beregningsmodeller for taksterne på dagtilbudsområdet med ekstern bistand. Taksterne for budget 2022 skal efterfølgende genberegnes. Dette vil foregå i en åben proces med involvering af repræsentanter for de kommunale og de private pasningstilbud i Fredericia Kommune.

 

Processen beskrives i nærværende sag, og forventes afsluttet med Byrådets behandling på mødet den 21. april 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med udarbejdelse af Budget 2022-2025 i efteråret 2021 opstod der i forbindelse med beregning af taksterne på dagtilbudsområdet usikkerhed ift. beregningsgrundlaget af Fredericia Kommunes takster for forældrebetaling i dagtilbud samt heraf følgende tilskud til private pasningstilbud.

 

Det blev på den baggrund besluttet, at beregningsmodellerne skal bygges op på ny med ekstern hjælp, hvorefter taksterne for 2022 skal genberegnes.

 

Forvaltningen har efterfølgende indhentet tilbud på beregning af taksterne fra to revisionsvirksomheder. BDO er valgt som leverandør, da tilbuddet dels var det billigste og dels fordi BDO havde beskrevet en proces og samtidig kunne dokumentere erfaring fra andre kommuner med lignende beregninger

 

Der udarbejdes en model, som har fokus på gennemskuelighed og nem tilgang til opdatering ved fremtidige års beregninger. I modellen vil der være adgang til vejledningstekst, som gør modellen let at arbejde videre med.

 

Den endelige model vil indeholde de genberegnede takster for 2022 og vil blive suppleret af en version, der forklarer sammenhængen mellem de kommunale takster og tilskuddet til private institutioner. Dette indarbejdes for at sikre åbenhed og gennemsigtighed ift. retningslinjerne for beregningen som findes i loven, bekendtgørelsen samt vejledningen.

 

Som et led i processen inviteres repræsentanter fra såvel de kommunale som de private institutioner til et orienteringsmøde, hvor processen præsenteres. Samme kreds vil blive indbudt til en præsentation af modellen, når beregningerne er lavet.

 

Processen er startet op i ultimo januar, hvor der i de efterfølgende uger vil være dialog mellem forvaltningen og BDO ift. fremskaffelse af data til brug for udarbejdelse af modellen samt genberegningerne. Det forventes, at modellen vil kunne leveres, således at de genberegnede takster og eventuelle økonomiske konsekvenser kan præsenteres for Børne- og Skoleudvalget primo april og derefter godkendes i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet ligeledes i april.

 

Tidsplanen er opstillet i nedenstående tabel:

Periode:

Aktivitet:

Uge 3

Indhentning af tilbud og valg af leverandør

07-02-2022

Orientering af Økonomi- og Erhvervsudvalget: Proces for genberegning af taksterne

Uge 6

Opstartsmøde med BDO samt repræsentanter fra kommunale og private pasningstilbud

08-03-2022

Direktionen præsenteres for foreløbig status på arbejdet med ny beregningsmodel og eventuelle økonomiske konsekvenser

22-03-2022

Direktionen præsenteres for den ny beregningsmodel, genberegnede takster for 2022 og eventuelle økonomiske konsekvenser

Uge 13

Møde med BDO samt repræsentanter fra kommunale og private pasningstilbud, hvor genberegnede takster og tilskud for 2022 præsenteres

07-04-2022

Børne- og Skoleudvalget behandler genberegnede takster for 2022 samt eventuelle økonomiske konsekvenser

20-04-2022

Økonomi- og Erhvervsudvalget behandler genberegnede takster for 2022 samt eventuelle økonomiske konsekvenser

27-04-2022

Byrådet behandler genberegnede takster for 2022 samt eventuelle økonomiske konsekvenser

 

Økonomiske konsekvenser

Der vil i forbindelse med udvikling af ny takstberegningsmodel samt genberegning af takster for 2022 blive en udgift på anslået 100.000 kr. ekskl. moms til eksterne konsulenttimer. Udgiften vil blive konteret under Økonomi- og Erhvervsudvalgets ramme på budgettet til ekstern konsulentbistand.

 

Når taksterne og tilskuddene for 2022 er genberegnet af BDO, vil forvaltningen kunne beregne den eventuelle økonomiske konsekvens for Børne- og Skoleudvalgets ramme.

 

Både genberegnede takster og tilskud for 2022 og de eventuelle økonomiske konsekvenser vil blive forelagt til politisk behandling i henholdsvis Børne- og Skoleudvalget den 7. april 2022 og efterfølgende i Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet ultimo april 2022.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at genberegningen af taksterne i en ny beregningsmodel vil få økonomiske konsekvenser i et eller andet omfang. Det er først muligt at estimere disse, når de genberegnede takster foreligger.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget tager procesplanen for genberegning af taksterne for dagtilbud i 2022 til efterretning.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Taget til efterretning med den bemærkning, at udvalget ønsker, at der sker en forenkling af takstberegningsmodellen, så der bliver øget gennemsigtighed.

Punkt 9 Frigivelse af anlægsmidler - DanmarkC - Infrastruktur

Sagsresumé

Der er i budgettet for 2022 afsat 9,5 mio. kr. til Danmark C – infrastruktur. Denne sag behandler frigivelse af anlægsmidlerne for 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Det går godt med salg af erhvervsjord i Danmark C og udviklingen af området, hvor flere virksomheder flytter til. Vi skal være på forkant og sikre, at infrastrukturen er gearet til de kommende års mængder af trafik på baggrund af den positive vækst i virksomheder og aktivitet.

 

Taulov Transportcenter vokser i disse år med stor hast. Med den statslige infrastrukturplan fulgte en pulje med penge til projekter langs statsvejene. Her er det kort før jul offentliggjort, at der er afsat penge til en om- og udbygning af Afkørsel 61 v. Taulov.

 

I de kommende år er der fra denne anlægspulje afsat følgende midler: 9,5 mio. kr. i 2022, 32 mio. i 2023, 15,5 mio. i 2024, 25 mio. i 2025 og 22 mio. i 2026.

 

Midlerne skal i de kommende år benyttes til at:

  • Ombygge krydset Herslevvej / Vejle Landevej / Vejlevej til en rundkørsel
  • Etablere lyskryds v. Kolding Landevej / Vejle Landevej
  • Medfinansiere ombygningen af Afkørsel 61 på strækningen mellem Dronningens Kvarter og Europavej.
  • Ombygge rundkørslen v. Vejle Landevej / Skærbækvej til lyskryds.
  • Etablere lyskryds ved Baronessens Kvarter hvor denne kobles på Vejle Landevej
  • Etablere cykelstier på Børupvej og Stakkesvang

 

Med denne sag frigives midlerne for 2022, således at arbejdet med ovenstående projekter kan igangsættes. Udførelsen vil ske løbende i perioden frem mod 2026.

 

Med denne sag tages ligeledes beslutning om, at Vækst, Teknik og Klima bemyndiges til, at indgå samarbejdsaftale med Vejdirektoratet, omkring medfinansiering af ombygningen af Afkørsel 61.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 9,5 mio. kr. for 2022 frigives, og anvendes til de beskrevne projekter.

(beløb i mio. kr.)

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-50408 Infrastruktur DanmarkC, Taulov

 

 

 

 

9,5

9,5

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)x½

 

 

 

 

 

 


 

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at de 9,5 mio. kr. der frigives og anvendes i 2022 sikrer, at projekterne kan komme godt i gang, ligesom projekterne for de kommende år kan planlægges og skitseres.

 

Det vurderes ligeledes hensigtsmæssigt, at der gives bemyndigelse til at indgå samarbejdsaftale med Vejdirektoratet således, at arbejdet med Afkørsel 61 kan starte, så snart Vejdirektoratet er klar, og henvender sig med en aftale.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller at, Teknisk Udvalg anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet

  1. At der gives anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb på 9,5 mio. kr.
  2. At Vækst, Teknik og Klima bemyndiges til at indgå samarbejdsaftale/medfinansieringsaftale med Vejdirektoratet vedr. ombygning af Afkørsel 61 Taulov.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-01-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

  1. Anbefalet
  2. Anbefalet

Punkt 10 Verdens Vildeste Brobyggere - event 10. juni 2022

Sagsresumé

Fredericia Kommune er i efteråret 2021 blevet kontaktet af foreningen ‘Verdens Vildeste Brobyggere' som ønsker at afholde en ny brobygningskonkurrence-event af samme navn i Kanalbyen i Fredericia i 2022. Fredericia Kommune har sagt ja til projektet om at afholde konkurrencen og hjælpe med at få den succesfuldt afviklet fredag den 10. juni 2022. Fredericia Kommune ønsker at afholde en række tilknyttede aktiviteter til konkurrencen med Verdens Vildeste Brobyggere og det indstilles, at kommunen anvender 100.000 kr. fra brandingpuljen til projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune er i efteråret 2021 blevet kontaktet af foreningen ‘Verdens Vildeste Brobyggere' som ønsker at afholde en ny brobygningskonkurrence-event af samme navn i Kanalbyen i Fredericia i 2022. Fredericia Kommune har sagt ja til projektet om at afholde konkurrencen og hjælpe med at få den succesfuldt afviklet fredag den 10. juni 2022.

 

I konkurrencen Verdens Vildeste Brobyggere dyster tre hold lærlinge på 7 timer om at bygge tre forskellige typer af broer over brede kanaler for at hylde og fremvise alle de fagligheder og erhvervsuddannelser, der bygger broer og infrastruktur – ingeniører, struktører, tømrere, arkitekter, kranførerer, elektrikere m.fl. Partnere i foreningen bag tæller bl.a. Cowi, Rambøll, CG Jensen, 3F, Dansk Metal, DI, Skills, Sund og Bælt og 20 andre organisationer, uddannelsesnævn og virksomheder samt DR. Konkurrencen afvikles med dommere, publikum, kommentatorer og tv, og forventes at have ca. 10.000 tilskuere. Den første konkurrence afholdtes den i september 2021 i København, hvor lærlinge og studerende dystede om at bygge de tre broer over 18 meter brede kanaler. DR2 har lavet en række programmer om broer, som vises i februar 2022, hvori Verdens Vildeste Brobyggere 2021 indgår, og det vil således også være startskuddet til en præsentation og større kommunikationsindsats af Verdens Vildeste brobyggere 2022 i Fredericia.

 

Projektet med Verdens Vildeste Brobyggere er i kommunen forankret i et tæt samarbejde mellem områderne Vækst, Teknik og Klima (varetager kontakt til Kanalbyen, til Business Fredericia, koordination af byggetilladelser og koordination med kommunikation om branding lokalt af eventen) samt Børn, Unge og Kultur (varetager koordination med studieby Fredericia, DM Skills, skoler og uddannelsesinstitutioner). Kommunen bistår således Verdens Vildeste Brobyggere i form af medarbejderressourcer både med det praktiske og myndighedstilladelser men også med at skaffe lokale samarbejdspartnere/sponsorer til at indgå i projektet.

 

Samtidig er afholdelsen af eventen også en oplagt mulighed til at brande og promovere Fredericia og koble en række tilknyttede aktiviteter til konkurrence-eventen, både for at skabe endnu mere opmærksomhed på Fredericia udefra for potentielle tilflyttere og turister, men også for at få Fredericias egne unge borgere på banen. Der arbejdes derfor på at lave en kobling til børn og ungeområdet med ideer som et brobygningsforløb i form af en mini-brobygger-konkurrence for 4. klasser via makerspace, et modeshow med arbejdstøj i regi af DM Skills 2023 og andre potentielle aktiviteter for unge fx ved Ungdommens Hus. Ligeledes arbejdes der via Business Fredericia på mulige tilknyttede aktiviteter med Fredericia Shopping som Open By Night fx med en bro-konkurrence i forretningerne i løbet af dagen for at tiltrække masser af publikum til konkurrencen, og derudover vil mange af byens restauranter og serveringssteder blive involveret for at kunne dække forplejningsbehovet til det store antal deltagere, tilskuere og besøgende. Tillige kunne det også overvejes at Fredericia Kommune stiller med en stand for at markedsføre byen som bosætningskommune og uddannelsesby i messeområdet på konkurrencedagen.

 

Derudover kommer der løbende flere ideer til tilknyttede aktiviteter til for at brande og promovere Fredericia overfor kommende generationer, nuværende borgere, potentielle tilflyttere m.fl.

Økonomiske konsekvenser

For at kunne gennemføre de tilknyttede aktiviteter inkl. materialer, præmier og merchandise, der har til formål at brande og promovere Fredericia, er der behov for midler i størrelsesordenen 100.000 kr. Det foreslås, at disse finansieres af brandingpuljen.

Vurdering

Deltagelse i Verdens Vildeste brobyggere som værter vurderes at give Fredericia Kommune stærke kort for at promovere sig som en attraktiv by, der både byder på gode erhvervsfaglige uddannelsesmuligheder for unge og som bosætterkommune for borgere og potentielle tilflyttere. Dette er i god overensstemmelse med kommunens strategi for bæredygtighed Fredericia For Verdensmålene om at sikre kvalificeret arbejdskraft til byens virksomheder i tæt samarbejde med uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og erhvervslivet og samtidig fremme Fredericias potentiale som uddannelsesby.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Bosætning- og Turismeudvalget anbefaler finansieringen til Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 25-01-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Godkendt.

Punkt 11 Salg af areal til tæt/lav bebyggelse Fuglsang Allé (Lukket)

Punkt 12 Tillæg 1 til Spildevandsplan 2020 - behandling af høringssvar

Sagsresumé

Forslag til Tillæg 1 til Spildevandsplan 2020, blev vedtaget af Fredericia Byråd den 6. september 2021, har været i offentlig høring i 8 uger i perioden den 5. oktober 2021 til 30. november 2021

 

Der skal etableres boliger ved Dalsvinget 14, som er omfattet af lokalplan B35. Området er ikke tidligere indarbejdet i Spildevandsplanen. Dette tillæg nr. 1 til Spildevandsplan 2020 er udarbejdet for at sikre, at alle kloakerede oplande er beskrevet i kommunens spildevandsplan

 

Sagsbeskrivelse:

Der etableres 24 boliger ved Dalsvinget 14, som separatkloakeres.  Spildevandet tilsluttes Fredericia Spildevand og Energi A/S spildevandsledning, der leder til renseanlægget og tag-og overfladevand tilsluttes Fredericia Spildevand og Energi A/S regnvandsledning, der udleder til Erritsø Bæk. Oplandets størrelse er 10.490 m2.

 

I høringsperioden er der indkommet 1 høringssvar fra Beboerne på Dalsvinget, Foreningen Dalsvinget info, som har stillet 5 konkrete spørgsmål til håndtering af overfladevand i forbindelse med etablering af boliger ved Dalsvinget 14.

 

Tillæg 1 kan ses på Fredericia Kommunes Spildevandsplan 2020

 

Høringssvaret fra Beboerne på Dalsvinget, Foreningen Dalsvinget info samt fyldestgørende svar fra Natur og Miljø vil blive gennemgået nøjere på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det indkomne høringssvar giver ikke anledning til, at tillægget skal ud i fornyet offentlig høring.
Natur og Miljø anbefaler, at der ikke sker ændringer af tillæg 1 til Spildevandsplan 2020, men at Beboerne på Dalsvinget, Foreningen Dalsvinget info får fremsendt et fyldestgørende svar på fremsendte høringssvar

Indstillinger

Plan, Byg og Miljø indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at Tillæg nr. 1 til Spildevandsplan 2020 vedtages endeligt.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 24-01-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Anbefalet.

Punkt 13 Endelig vedtagelse af delvis ophævelse af byplanvedtægt 2 for et område af Skærbæk By

Sagsresumé

Byplanvedtægt 2 for Skærbæk By er fra 1950 og omfatter en del af den ældre del af Skærbæk by. En mindre del omkring Skærbæk Havnegade er i byplanvedtægten fastlagt til et industriområde med mulighed for udvidelse af det nu lukkede skibsværft.

 

Vækst, Teknik og Klima har modtaget ansøgning om at opføre to boliger i området ved Skærbæk Havnegade 41. Der ønskes en delvis ophævelse af byplanvedtægt 2, så anvendelsen kan være boliger, i overensstemmelse med den gældende kommuneplan.

 

Forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt 2 har været fremlagt i offentlig høring i 4 uger fra den 14. oktober til 11. november 2021. Der er ikke kommet bemærkninger til forslaget til ophævelse i høringsperioden. På den baggrund anbefales det, at ophævelsen vedtages endeligt uden ændringer.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik & Klima har på baggrund af en henvendelse fra en rådgiver og en privat udvikler udarbejdet forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt 2 for et område af Skærbæk By.

 

Byplanvedtægtens indhold

Byplanvedtægten har fastlagt anvendelsen for området ved Skærbæk Havnegade 41 til industriområde. Området kan anvendes til udvidelse af bådebyggeri og bebyggelse mv. i forbindelse med købmandsvirksomhed.

 

Området ved Skærbæk Havnegade 41 er i dag omkranset af boligområde og kan ikke anvendes til erhvervsformål som beskrevet i byplanvedtægten. Skibsværftet er i dag nedlagt og området, hvor skibsværftet var lokaliseret, anvendes i dag til boligformål.

Udviklingen i området i forhold til de fysiske forhold bevirker, at plangrundlaget problematisk at administrere efter.

 

Forhold til Kommuneplan 2017 – 2029

Området, hvor byplanvedtægten ønskes ophævet, ligger i rammeområde S.BE.1 - Boliger og Erhverv, Skærbæk By. Området må anvendes til blandede byfunktioner, boliger, butikker, service, offentlige formål samt til virksomheder, herunder mindre fremstillings- og servicevirksomhed i tilknytning til en butik. Der kan etableres virksomheder i miljøklasse 1-2 jf. kommuneplanens generelle rammer. Området er en del af bymidteområdet i Skærbæk.

Der er en maksimal bebyggelsesprocent på 50, og boliger må maksimalt være 2 etager med en højde for byggeri på op til 8,5 m.

 

Den gamle byplanvedtægts anvendelse for området til industriområde med mulighed for udvidelse af skibsværft er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser. Et skibsværft er i miljøklasse 4-7.

 

Retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse byplanvedtægter/ lokalplaner for arealer i byzone uden vedtagelse af en ny lokalplan. Forløbet følger den samme procedure som ved vedtagelse af almindelige lokalplaner. For det areal, hvor lokalplanen ophæves, gælder herefter kommuneplanens rammer samt kommuneplanens generelle rammer. Desuden vil de generelle bebyggelsesregulerende bestemmelser i bygningsreglementet gælde.

 

Fremtidige projekter skal vurderes for at afklare, om der er pligt til at udarbejde og vedtage en ny lokalplan. Byrådet kan jf. planlovens § 12 modsætte sig udstykning, bebyggelse og ændret anvendelse, der ikke er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Konsekvensen af ikke at ophæve byplanvedtægten

Såfremt byplanvedtægten ikke ophæves, vil dens bestemmelser være gældende for alt byggeri på trods af, at byplanvedtægtens anvendelsesbestemmelser ikke er i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.

 

Offentlig høring

Forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt 2 har været fremlagt i offentlig høring i 4 uger fra den 14. oktober til 11. november 2021.

Der er ikke kommet bemærkninger til forslaget til ophævelse i høringsperioden.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at Byplanvedtægt 2 for det pågældende område ved Skærbæk Havnegade 41 ikke egner sig til at administrere efter, idet byplanvedtægtens foreskrevne anvendelse til industriområde ikke er foreneligt med omgivelserne.

 

Det er ikke muligt at dispensere fra byplanvedtægtens anvendelsesbestemmelser. Vækst, Teknik og Klima vurderer derfor, at det vil være hensigtsmæssigt at ophæve en del af Byplanvedtægt 2, således der gives mulighed for boliger.

 

Det er forvaltningens vurdering, at en ændring af anvendelsen til to boliger i området ikke er lokalplanpligtigt, hvorfor der ikke skal udarbejdes en lokalplan.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der med en delvis ophævelse af byplanvedtægt 2 for et område af Skærbæk By skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse til blandede byfunktioner, boliger, butikker, service, offentlige formål samt til virksomheder, herunder mindre fremstillings- og servicevirksomhed i tilknytning til en butik.

Indstillinger

Vækst, Teknik & Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet

 

  1. At den delvise ophævelse af byplanvedtægt 2 for et område af Skærbæk By vedtages
  2. At Vækst, Teknik & Klima bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelsen af en delvis ophævelse af byplanvedtægt 2 for et område af Skærbæk By.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-01-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

  1. Anbefalet
  2. Anbefalet

Punkt 14 Endelig vedtagelse af lokalplan 369 - Boliger Krogsagervej Erritsø

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har udarbejdet et forslag til Lokalplan 369 – Boliger Krogsagervej, Erritsø, med det formål, at muliggøre opførelse af tæt-lav eller alternativt åben-lav boligbebyggelse i max. 1 etage. Ud over at give mulighed for boligbebyggelse, sikrer lokalplanen, at der fastlægges den overordnede placering og omfang af den kommende bebyggelse, samt nødvendig vejadgang, parkeringsareal og fælles opholdsarealer. Udnyttes lokalplanen til tæt-lav boligbebyggelse, skal der bygges inden for fastlagte byggefelter.

 

Lokalplanen har været offentliggjort i fire ugers høring fra den 14. oktober til den 11. november 2021. I høringsperioden er der kommet en enkelt bemærkning til planen.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har på baggrund af en henvendelse fra en privat udvikler udarbejdet forslag til Lokalplan 369 – Boliger Krogsagervej, Erritsø. Byrådet godkendte forslaget til lokalplanen den 11. oktober 2021.

 

Lokalplanområdet er beliggende i Erritsø bycentrum og afgrænses af Erritsø Bygade mod nord, Krogsagervej mod øst, parcelhuse i ét til halvandet plan mod syd og rækkehuse i ét plan mod vest. Ejendommen er således omgivet af boliger af varierede typer, størrelser og højder. Lokalplanområdet omfatter alene ejendommen Krogsagervej 2.

 

Lokalplanens indhold

Lokalplanen har til formål at muliggøre, at området udvikles til nye attraktive boliger i Erritsø. Lokalplanen fastlægger den overordnede placering og omfang af den kommende bebyggelse, samt vejadgang, parkering og grønne opholdsarealer. Lokalplanen giver mulighed for at opføre 8 boliger i form af rækkehuse (tæt-lav boligbebyggelse) i én etage eller alternativt op til 4 boliger i form af parcelhuse, også i én etage.

 

Hvis lokalplanen udnyttes til tæt-lav boligbebyggelse, disponeres området således, at bebyggelsen placeres inden for byggefelter langs områdets vestlige og nordlige afgrænsning. Områdets sydøstlige del udlægges til fælles parkeringsareal. Det centrale område mellem byggefelterne og parkeringsarealet skal anvendes til fælles opholdsarealer. Ved de enkelte boligenheder skal der etableres private haver. Mindre bygninger til udhusformål, f.eks. cykelskure, opbevaringsskure og lign., kan etableres udenfor byggefelterne og f.eks. placeres, så bygningerne er med til at skærme opholdsarealerne fra parkeringsarealerne.

 

Lokalplanområdet skal vejbetjenes fra Krogsagervej, hvor grunden også har en eksisterende indkørsel. Den eksisterende bolig inden for området er registeret med en bevaringsværdi på 4. Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen søgt om og givet tilladelse til nedrivning af den eksisterende bebyggelse.

 

Forhold til Kommuneplan 2017 – 2029

Lokalplanforslaget ligger i rammeområde E.C.1B - Bydelscenter, Erritsø Butikstorv og Erritsø Bygade, og er i overensstemmelse med Kommuneplan 2017-2029 for Fredericia Kommune.

 

Støjredegørelse

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanforslaget blevet foretaget en støjredegørelse som viser, at mindre dele af området kan være påvirket af støj over gældende grænseværdier fra trafikken på Erritsø Bygade. For at imødekomme denne udfordring indeholder lokalplanforslaget bestemmelser om, at der skal etableres støjvægge, der hvor beregninger sandsynliggør, at opholdsarealer eller adgangsgivende stier påvirkes af støj fra vejen. Støjvæggene skal desuden beplantes og må maksimalt være 1,8 m høje, så de syner af mindst muligt i området.

 

Høring

Lokalplanforslaget har været offentliggjort i høring i perioden den 14. oktober til den 11. november 2021.

 

I høringsperioden har forvaltningen modtaget én bemærkning til lokalplanforslaget. Bemærkningen er indgivet af en nabo umiddelbart vest for lokalplanområdet, som ønsker at den eksisterende beplantning mod Erritsø Bygade i områdets nordvestlige hjørne beskæres, da den giver anledning til skyggegener i dennes have. Bemærkningen fremgår af bilag 2.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der med lokalplan 369 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse som boligområde. Lokalplanen sikrer, at boligerne får tilstrækkelige udearealer til fælles ophold, tilstrækkeligt antal parkeringspladser mv., samt at regnvandshåndtering sikres på grunden.

 

I lokalplanen udlægges byggefelter, som tæt-lav boligbebyggelse skal bygges inden for. Vækst, Teknik og Klima vurderer, at byggefelterne er med til at sikres passende hensyn til de omkringliggende naboer.

 

Der er sideløbende med udarbejdelsen af lokalplanen søgt nedrivningstilladelse til at nedrive den bevaringsværdige bygning. Nedrivningsansøgningen har været behandlet, og er godkendt.

 

Lokalplanforslaget fastlægger, at den eksisterende beplantning langs Erritsø Bygade udlægges som plantebælte, da det grønne præg langs vejen er en karaktergivende kvalitet i området, som ønskes bevaret.

 

Forvaltningen vurderer dog, at der kan skrives en undtagelse ind i lokalplanens bestemmelser, som sikrer, at beplantning tættest på det vestlige skel kan beskæres, for at mindske skyggegener for naboerne.

 

Forvaltningen foreslår derfor at udlægget til plantebælte reduceres på lokalplanens kortbilag, således at det placeres med en afstand af ti meter til lokalplanens vestlige afgrænsning. Forvaltningen foreslår endvidere, at plantebæltet reduceres med den samme afstand til den østlige afgrænsning, for at bevare oversigtforholdene ved krydset mellem Krogsagervej og Erritsø Bygade.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer på dette grundlag, at lokalplan 369 kan vedtages med den nævnte ændring på baggrund af det indgivne høringssvar.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at:
 

  1. Lokalplan 369 – Boliger Krogsagervej, Erritsø vedtages endeligt med nævnte ændring og
     
  2. Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelsen af lokalplanen.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-01-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

  1. Anbefalet
  2. Anbefalet

Punkt 15 Obligatorisk fleksibel udlejning i Korskærparken

Sagsresumé

Godkendelse af aftale om fleksibel udlejning i Korskærparken ansøgt af boligorganisationerne Boligkontoret Fredericia og Boli.nu.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til den statslige aftale ”Blandede boligområder – næste skridt i kampen mod parallelsamfund” af 15. juni 2021 er der indført en ny kategori af boligområder kaldet ”forebyggelsesområder”, som er boligområder, der har behov for en forebyggende indsats. I Fredericia Kommune medfører dette, at reglerne om obligatorisk udlejning i almenboligloven § 60, stk. 4 finder anvendelse i boligafdelingerne i Korskærparken. Dette betyder, at der gives fortrinsret til boligsøgende, der opfylder beskæftigelses- og uddannelseskriterier med henblik på at sikre, at der flytter ressourcestærke beboere ind i boligområdet.

 

Med henblik på at styrke beboersammensætningen i Korskærparken har Fredericia Kommune i samarbejde med Boligkontoret Fredericia og Boli.nu udarbejdet konkrete udlejningskriterier, som boligsøgende skal opfylde, for at få fortrinsret til samtlige ledige almene familieboliger i:

 

  • Afdeling 10, Korskærparken, Boli.nu
  • Afdeling 11, Stendalparken, Boli.nu
  • Afdeling 214, Korskærparken, Boligkontoret Fredericia
  • Afdeling 307 – Korskærparken, Boligkontoret Fredericia
  • Afdeling 405 – Korskærparken, Boligkontoret Fredericia

 

Aftalen medfører, at boligsøgende bliver omfattet af fleksibel udlejning i Korskærparken, når de er skrevet op til en bolig, og derved får bedre muligheder for at få tildelt en bolig, hvis de hører ind under én eller flere nedenstående kategorier:

 

  • Personer med fast tilknytning til arbejdsmarkedet.
  • Personer under uddannelse eller i læringsforløb.
  • Senior.

 

En nærmere betegnelse for, hvad kategorierne indebærer ses af aftalen, som er vedlagt som bilag.

 

Opfylder ingen personer på ventelisten de aftalte anvisningskriterier, vil der ske udlejning af ledige boliger efter den almindelige venteliste, hvor boligsøgende med længst anciennitet får anvist den ledige bolig.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det følger af almenboligloven § 60, stk. 4, at boligorganisationerne med familieboliger i et udsat boligområde skal anvise ledige boliger efter særlige kriterier. Disse kriterier fastsættes efter lovgivningen af kommunalbestyrelsen med henblik på at styrke beboersammensætningen i området. Denne opgave er i Fredericia Kommune uddelegeret til Økonomiudvalget.

 

Det er Fællessekretariatets vurdering, at de opstillede kriterier afspejler de lokale forhold og behov i området. Kriterierne anses ligeledes for administrerbare for begge boligorganisationer.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget at godkende den obligatoriske aftale om fleksibel udlejning mellem Fredericia Kommune og boligorganisationerne Boligkontoret Fredericia og Boli.nu.  

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Godkendt.

Punkt 16 Visionsproces for byrådet 2022 - godkendelse af konsulentfirma og proces

Sagsresumé

Med Budget 2022 besluttede forligspartierne at få udarbejdet en vision for Fredericia Kommune. Forvaltningen har indhentet to tilbud på facilitering af en inddragende og åben visionsproces. Det indstilles til Økonomi- og Erhvervsudvalget at vælge, hvilket af de to konsulentfirmaer, der skal understøtte processen, samt beslutte hvornår visionen skal være klar til politisk beslutning. Herudover indstilles det, at forvaltningen bemyndiges til at gå i dialog med det valgte firma om den videre proces.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune er mange store strategiske projekter sat i gang, og flere er på vej. De seneste års udvikling er en fælles fortjeneste for erhvervsliv, civilsamfund, borgere og kommune, og den kommende tid byder på endnu flere store og vigtige beslutninger. Dette nødvendiggør en fælles retning og et fortsat tæt samarbejde med både civilsamfund, borgere og erhvervsliv.

 

Derfor skal der udarbejdes en ny vision for Fredericia Kommune for den kommende årrække. Målet er, at visionsarbejdet skal være åbent og inddragende og inkludere flest mulige interessenter i byen samt sætte tydelige pejlemærker for Fredericia kommunes udvikling.

 

Til at understøtte processen om udarbejdelsen af den nye vision har forvaltningen indhentet to tilbud på konsulentbistand.

 

De to konsulentfirmaer har fået til opgave at udarbejde et tilbud, som:

-          Understøtter en inddragende og åben visionsproces, hvor både erhvervsliv, civilsamfund, borgere, ledere og medarbejdere inddrages i udarbejdelsen af en ny vision for Fredericia Kommune.

-          Sikrer et tydeligt ejerskab for processen hos hele byrådet.

-          Sikrer, at der udarbejdes en vision, som favner hele byen, er visionær og ambitiøs og sætter retning for Fredericia kommunes udvikling og fremtid.

-          Indeholder to tidsplaner: En hvor visionen ligger klar til politisk godkendelse i september 2022 forud for budgetprocessen og en, hvor visionen ligger klar til politisk godkendelse i december 2022.

 

De to tilbud er vedlagt som bilag.

 

Forvaltningen vil indgå i en konkret dialog og samarbejde med det valgte konsulentfirma for at sikre den bedst tilrettelagte visionsproces, og vil løbende justere processen, så den lever op til byrådets ønsker.

 

Økonomiske konsekvenser

Visionsprocessen finansieres med de 400.000 kr. som er afsat til formålet i Budget 2022.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at begge tilbud lever op til de krav, der er stillet til processen, således at visionsprocessen kan gennemføres på tilfredsstillende vis.

Indstillinger

Direktionen indstiller

  1. At økonomi- og erhvervsudvalget beslutter, hvilket af de to konsulentfirmaer der skal understøtte visionsarbejdet.
  2. At økonomiudvalget beslutter, om der skal være en vision klar til politisk godkendelse i september 2022 eller december 2022.
  3. At økonomi- og erhvervsudvalget bemyndiger forvaltningen til at gå i dialog med det valgte konsulentfirma og tilpasse procesplanen, så det bedst muligt understøtter de politiske ønsker og visionsprocessens mål.
  4.  At økonomi- og erhvervsudvalget oversender sagen til orientering til byrådet.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

  1. Udvalget valgte efter indstilling fra forvaltningen LEAD.
  2. Udvalget besluttede, at der skal sigtes efter at være nogle pejlemærker klar til september 2022, men at en grundig proces vægtes højt.
  3. Godkendt.
  4. Oversendes til Byrådet.

 

Punkt 17 Medlemsskab af den Vestdanske Filmpulje samt udpegning

Sagsresumé

I Budget 2022 besluttede forligspartierne, at Fredericia Kommune skulle søge om optagelse i foreningen Den Vestdanske Filmpulje med et årligt bidrag på 0,500 mio. kr. Foreningens bestyrelse har nu behandlet Fredericia Kommunes ansøgning og meddelt, at Fredericia Kommune er optaget som nyt medlem. I den forbindelse skal der ske udpegning til foreningens bestyrelse.

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2022 besluttede forligspartierne, at Fredericia Kommune skulle søge om optagelse i foreningen Den Vestdanske Filmpulje med et årligt bidrag på 0,500 mio. kr. med et udviklingssigte, herunder branding, bosætning og turisme. Forligspartierne ønsker bl.a. med medlemskabet, at kendskabet til alle Fredericias fortræffeligheder udbredes endnu mere, og at fortællingen om Fredericia formidles på flere måder end det sker i dag.

 

Foreningen bestyrelse har behandlet Fredericia Kommunes ansøgning og meddelt, at Fredericia Kommune er optaget som nyt medlem.

 

Den Vestdanske Filmpulje er en forening, som har et almennyttigt formål med et kulturelt sigte. Foreningen yder støtte til produktion af film, TV- og multimedieproduktion i det vestdanske område. Foreningen yder støtte til kunstnerisk interessante produktioner m.v., der har kulturel reference til det vestdanske område og som understøtter udviklingen af et lokalt film- og TV-miljø til gavn for beskæftigelsen i det vestdanske område. Som medlemmer af foreningen kan optages interesserede vestdanske regioner, kommuner samt formidlere af statslig filmstøtte. For at blive medlem af foreningen skal der indbetales et årligt bidrag.

 

Foreningen ledes af generalforsamlingen, mens den daglige ledelse varetages af en bestyrelse. Bestyrelsen påser, at foreningen drives i overensstemmelse med dens formål. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen på generalforsamlingen i april måned i lige år, og Fredericia Byråd skal i den forbindelse udpege ét medlem til valg på generalforsamlingen i april 2022.

 

Følgende kommuner er medlem af Den Vestdanske Filmpulje:

Frederikshavn Kommune

Hjørring Kommune

Holstebro Kommune

Randers Kommune

Ringkøbing-Skjern Kommune

Silkeborg Kommune

Syddjurs Kommune

Viborg Kommune

Tønder Kommune

Aarhus Kommune

 

Økonomiske konsekvenser

Det årlige bidrag på 0,500 mio. kr. finansieres af det afsatte beløb under Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at

1)       Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet tager orienteringen om optagelsen til efterretning.

 

2)       Byrådet udpeger 1 medlem til bestyrelsen for Den Vestdanske Filmpulje.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Taget til efterretning.

Punkt 18 Ramme for byrådets spørgetid

Sagsresumé

I konstitueringsaftalen for 2022-2025 besluttede konstitueringspartierne, at der efter hvert ordinære byrådsmøde skal være spørgetid. Byrådet forelægges nu en ramme for spørgetiden til vedtagelse.

 

Sagsbeskrivelse:

I konstitueringsaftalen for 2022-2025 besluttede konstitueringspartierne, at der efter hvert ordinære byrådsmøde skal være spørgetid. Byrådet forelægges nu en ramme for spørgetiden til vedtagelse.

 

Der er udarbejdet en ramme for spørgetiden som tager udgangspunkt i de oprindelige spørgetidsregler 2004. Se vedlagte udkast.

 

Det vurderes, at mundtlige spørgsmål er mest i tråd med hensigten omkring åbenhed og dialog med en spørgetid, hvorfor skriftlige spørgsmål ikke foreslås indført som en mulighed.

 

Spørgetidsreglerne fra 2004 vedlægges til orientering.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende den vedhæftede ramme for byrådets spørgetid.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Anbefalet.

Punkt 19 Oprettelse af et § 35 stk. 2 udvalg - folkeoplysningsråd for 2022-2026

Sagsresumé

JI henhold til Folkeoplysningslovens § 35, stk. 2 skal alle kommuner nedsætte et udvalg, der sikrer, at den folkeoplysende virksomhed i kommunen inddrages på en række områder. For at opfylde dette, indstilles det, at der nedsættes et folkeoplysningsråd, der i sin form og kompetencefordeling ligner det nuværende folkeoplysningsråd, dog med nogle mindre ændringer i kompetencefordelingsplanen.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til Folkeoplysningsloven er alle kommuner lovmæssigt forpligtigede til at nedsætte et udvalg inden for den kommunale forvaltning, jf. lovens § 35 stk. 2. Udvalget skal som minimum inddrages i relation til:

 

1)    den i § 34 nævnte politik for den folkeoplysende virksomhed

2)    kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed og

3)    kommunens regler for tilskud til den folkeoplysende virksomhed.

 

Fredericia Kommune har et folkeoplysningsråd, hvis funktionsperiode udløber i marts 2022. Byrådet skal derfor tage stilling til, hvordan det kommende råd skal sammensættes, og hvordan kompetencefordelingsplanen skal være.

 

Det nuværende folkeoplysningsråd og det forrige Kultur- og idrætsudvalg har tilkendegivet, at de anbefaler, at der nedsættes et folkeoplysningsråd med lignende sammensætning og kompetencefordelingsplan, dog med nogle mindre ændringer af kompetencefordelingsplanen (se bilag 1). Det skal dog bemærkes, at idrætten i det nye råd foreslås repræsenteret ved to medlemmer fra Idrætsrådet og ikke det tidligere SIF.

 

I 2017 blev det besluttet at indføre diæter for folkeoplysningsrådets medlemmer. Dette foreslås også videreført.

 

Udover det nye råd skal der også nedsættes en udviklingspulje under folkeoplysningsområdet. Midler fra denne pulje skal både kunne tildeles det organiserede foreningsliv, selvorganiserede grupper og nye organisationsformer. Det foreslås, at den eksisterende udviklingspulje videreføres. 

 

Folkeoplysningsrådet skal sikre, at viden og synspunkter, fra og inden for folkeoplysningsområdet og de aktive foreninger herunder, bliver hørt i det politiske system. Endvidere at der bliver brugerinddragelse på de områder, rådet beskæftiger sig med.

 

Byrådet kan beslutte, at det nye råd skal have et minimum af kompetencer - det vil fx sige høringsret, når det gælder de tre ovenfor nævnte punkter. Byrådet kan også vælge at delegere flere, samme eller yderligere kompetencer til det nye råd, som det nuværende folkeoplysningsråd har.

Økonomiske konsekvenser

Budgettet for folkeoplysningsområdet ændres ikke som følge af nedsættelsen af rådet og udviklingspuljen, da disse allerede indgår i Budget 2022.

Vurdering

Idræt, Kultur og Turisme vurderer, at det fortsat giver mening med et samlet råd/udvalg, hvor både de frivillige folkeoplysende foreninger og foreninger med voksenundervisning er samlet og kan drøfte emner, der enten berører et af hovedområderne i loven eller begge hovedområder.

 

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende, at:

 

  1. Der nedsættes et § 35 stk. 2 udvalg, der benævnes Folkeoplysningsrådet.
  2. Vedlagte sammensætning og kompetencefordelingsplan for Folkeoplysningsrådet.
  3. Folkeoplysningsrådet modtager diæter for møder og tilsynsbesøg.
  4. Udviklingspuljen under Folkeoplysningsrådet videreføres.
  5. Folkeoplysningsrådets funktionsperiode bliver fra april 2022 og til og med marts 2026.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

  1. Anbefalet
  2. Anbefalet
  3. Anbefalet
  4. Anbefalet
  5. Anbefalet

Punkt 20 Sydtrafik - udpegning af suppleant til bestyrelsen

Sagsresumé

Udpegning af en suppleant for John Nyborg til Sydtrafiks bestyrelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet udpegede ved byrådsmødet den 7. december 2021 John Nyborg til Sydtrafiks repræsentantskab.

 

Efter en vedtægtsændring, der fik sin endelige godkendelse den 3. december 2021, får repræsentantskabsmedlemmerne automatisk en plads i bestyrelsen. Denne ændring betyder, at der nu også skal udpeges en suppleant til bestyrelsesmedlemmet. Suppleanten indtræder i alle tilfælde af medlemmets forfald.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Byrådet blandt sine medlemmer at udpege en suppleant for John Nyborg til Sydtrafiks bestyrelse.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Videresendes til Byrådet.

Punkt 21 Udpegning til Elbohallen

Sagsresumé

Udpegning af medlem til Elbohallens bestyrelse og forretningsudvalg.

 

Sagsbeskrivelse:

Bent Bregendahl ønsker at trække sig fra posten som medlem af Elbohallens bestyrelse, og der skal derfor udpeges et nyt medlem til at indtræde i bestyrelsen.

 

Institutionens formål er at drive hallen til brug af sportsklubber, ungdomsklubber samt til motion, foredrag, udstillinger og andre arrangementer.

 

Institutionen ledes af en bestyrelse og et forretningsudvalg.

 

Bestyrelsen består af følgende medlemmer:

 

  • To medlemmer udpeget af Fredericia Byråd.
  • tre siddende medlemmer af forretningsudvalget.
  • To medlemmer udpeget fra hver af de tilsluttede sportsforeninger, dog fire medlemmer for de sportsforeninger, der har mere end 300 registrerede medlemmer.
  • Et medlem udpeget af erhvervslivet.
  • Et medlem udpeget af områdets husholdningsforening.
  • Et medlem udpeget af landbrugere.
  • Et medlem udpeget af Taulov skole
  • Et medlem udpeget af Skærbæk Beboerforening.
  • Et medlem udpeget af Støttemads.
  • Et medlem udpeget af Taulov Fællesråd

 

De to medlemmer udpeget af Byrådet er automatisk medlem af forretningsudvalget, der består af 5 medlemmer og har ansvaret for den daglige ledelse.

 

Byrådets bestyrelsesmedlemmer vælges for valgperioden.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

  • Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til Byrådet at udpege ét medlem til bestyrelsen og forretningsudvalget for den Selvejende Institution Elbohallen. Den udpegede behøver ikke at være medlem af byrådet.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Videresendes til Byrådet.

Punkt 22 Berigtigelse af udpegninger til Bevillingsnævnet

Sagsresumé

I forbindelse med det konstituerende møde den 7. december 2021 skete der udpegninger til udvalg, råd og nævn, herunder til Bevillingsnævnet. I forbindelse med udpegningen til Bevillingsnævnet blev der ved en fejl udpeget ét politisk medlem for meget og de eksterne medlemmer blev ikke udpeget. Derfor forelægges Byrådet nu en sag til berigtigelse af dette.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet kan nedsætte et bevillingsnævn til at træffe afgørelser, der efter restaurationsloven ellers er henlagt til byrådet. Bevillingsnævnet træffer afgørelser efter restaurationsloven. Nævnet træffer afgørelser om tilladelse til servering af stærke drikke hos restaurationer og ved enkeltstående arrangementer.

 

Bevillingsnævnet skal bestå af én repræsentant fra politiet, som vælges af politidirektøren, ét økonomisk sagkyndigt medlem, der vælges af Byrådet, og indtil 6 andre medlemmer. Det er ikke et krav, at de udpegede er medlemmer af Byrådet.

 

I Fredericia Kommune er der tradition for, at arbejdsgiversiden og arbejdstagersiden hver er repræsenteret med ét medlem i bevillingsnævnet. HORESTA og 3F er derfor blevet anmodet om at indstille medlemmer til byrådets udpegning, som medlemmer af bevillingsnævnet.

 

3F indstiller i den sammenhæng Ken Hugo Wagenholdt, gruppeformand for 3F Fredericia og Henriette Kolle Jørgensen.

 

HORESTA indstiller i den sammenhæng Henriette Vadstrup Sørensen Hotel chef, Fuglsangcenteret og Einar Kring Direktør, Hotel Fredericia.

 

Den 7. december 2021 blev følgende udpeget:

Søren Larsen

Ole Steen Hansen

Tommy Rathlitz Nielsen

Peder Tind

Susanne Eilersen

Arne Thomsen som økonomisk sagkyndigt medlem.

I forbindelse med udpegningen til Bevillingsnævnet blev der ved en fejl udpeget ét politisk medlem for meget og de eksterne medlemmer blev ikke udpeget. Det er i den forbindelse blevet oplyst, at Susanne Eilersen udtræder. Byrådet forelægges nu sagen til en samlet berigtigelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Byrådet

1)       Udpeger ét medlem fra 3F

2)       Udpeger ét medlem fra Horesta

3)       Tager tilretningen af nævnet til efterretning.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 07-02-2022

Videresendes til Byrådet.

Punkt 23 Status på faglig voldgift (Lukket)

Punkt 24 Personalesag (Lukket)

Punkt 25 Orientering

Sagsresumé

Orientering uden for dagsordenen.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Orientering uden for dagsordenen.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Punkt 26 Underskriftside

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller