Økonomi- og Erhvervsudvalget - 14-03-2022

Referat
Dato:
Mandag, 14 marts, 2022 - 13:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 9 marts, 2022 - 15:20
Referat publiceret:
Onsdag, 16 marts, 2022 - 13:10

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til godkendelse.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag - Fredericia Kommunes finansielle strategi

Sagsresumé

Økonomiudvalget besluttede på mødet den 6. december 2021 at udvide rammerne for placering af overskydende likviditet midlertidigt, samt at der i første halvår af 2022 skal udarbejdes en ny finansiel strategi, som fremsendes til politisk godkendelse. Dette sker med denne sag.

 

Forvaltningen har på baggrund af dialog med kapitalforvaltere, udarbejdet et forslag til en ny finansiel strategi, der udvider rammerne for placering af overskydende midler i forhold til den midlertidige strategi. Det er vurderingen, at tilpasningen af rammerne øger muligheden for et bedre risikobaseret afkast. Det skal bemærkes, at på trods af spredning af risiko i flere aktivklasser øges risikoprofilen samlet set i mindre grad, men der vurderes stadig at være tale om en forsigtig investeringsprofil.

 

Der vil på mødet være besøg fra en af kommunens forvaltere, Danske Capital, der vil holde et indlæg om deres arbejde med ansvarlighed og etik i investeringerne, risiko m.v. forinden nærværende sag behandles.

 

Der er forudsat, at kravene til ansvarlighed og etik i investeringerne fastholdes uændrede og er de helt overordnede rammer for placering af overskydende midler. Herudover fremgår eksisterende økonomiske rammer samt to alternative modeller for placering af overskydende likviditet, hvoraf forvaltningen anbefaler model 1.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomiudvalget besluttede på mødet den 6. december 2021 at udvide rammerne for placering af overskydende likviditet midlertidigt, samt at der i første halvår af 2022 skal udarbejdes en ny finansiel strategi, som fremsendes til politisk godkendelse efter tiltrædelse af nyt byråd.

 

Den overordnede målsætning for Fredericia Kommunes placering af overskydende midler er at opnå størst mulig forrentning under hensyntagen til risikoprofilen og dermed størst mulighed for sikkerhed mod tab.

 

Derudover ønsker Fredericia Kommune at udvise samfundsansvar og sikre, at investeringerne foretages med overholdelse af relevante danske og internationale normer og principper. Det kræver, at overvejelser om miljø, sociale forhold og godselskabsledelses (også kaldet ESG) inddrages systematisk i investeringsbeslutningerne.

 

Det er et krav, at Fredericias Kommunes udvalgte kapitalforvaltere på et hvert tidspunkt søger ansvarlighed indarbejdet i Fredericia Kommunes portefølje og tilslutter sig og efterlever FN’s Global Compact og PRI. Desuden ønskes, at forvaltere udøver aktivt ejerskab via dialog med selskaberne, hvis der er områder eller sager, hvor virksomheden bryder med internationale anerkendte normer og principper. Hvis dialogen ikke fører til ændret praksis for selskabet inden for kort tid skal dialogen intensiveres og/eller selskabet skal udgå af porteføljen.

 

I forbindelse med, at der lægges op til placering af midler i erhvervsobligationer og aktier, er der i den finansielle strategi indarbejdet afsnit om ansvarlighed og etik i investeringer. Fredericia Kommune ønsker en ansvarlig tilgang til investeringer og ønsker at overholde internationale konventioner og principper. Der investeres f.eks. ikke i værdipapirer udstedt af selskaber, der overtræder eller medvirker til overtrædelse af folkeretten samt normer for menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljøbeskyttelse og antikorruption.

 

Der investeres endvidere ikke i virksomheder, der er involveret i produktion af tobak, alkohol, voksenunderholdning, fossile brændstoffer, hasardspil og atomvåben eller våben, der er forbudt i henhold til internationale konventioner. Der accepteres dog som en generel forudsætning hos kapitalforvalterne en tærskelværdi på 5 % forstået således, at op til 5 % af en virksomheds omsætning kan stamme fra de uønskede segmenter.

 

Det er samtidig Fredericia Kommunes målsætning, at tærskelværdierne skal være så tæt på nul i det omfang, det er muligt. Derudover tilstræbes en grøn investeringsprofil, som understøtter omstilling fra brug af fossile brændstoffer til bæredygtige energikilder.

 

Desuden følges til enhver tid EU´s og Danmarks sanktionslister over lande, hvor investeringer frarådes eller ikke tillades.

 

Inden kapitalforvalterene foretager investering i nyt selskab, er det desuden et krav at forvalter sikrer, at denne overholder Fredericia Kommunes investeringspolitik inden investering foretages.

 

Kapitalforvalterne skal herudover sikre, at der minimum to gange årligt gennemføres screening af Fredericia Kommunes portefølje med henblik på overholdelse af normer og de etiske regler i nærværende strategi. Screeningen skal gennemføres af uafhængig virksomhed.

 

Ønsker Fredericia Kommune at indarbejde hensyn udover de godkendte danske og internationale normer og principper, vil der skulle ske en dialog med kapitalforvalter om mulige løsninger. Konsekvensen kan blive at investeringsmulighederne begrænses.

 

Udkast til ny finansiel strategi baseret på model 1 er vedlagt som bilag 1. Ansvarlighed og etik i investeringer beskrevet nærmere heri og udkastet foreslås vedtaget som Fredericia Kommunes nye finansielle strategi.

 

Der vil på mødet være besøg fra en af Fredericia Kommunes forvaltere Danske Capital, der vil holde et indlæg om deres arbejde med ansvarlighed og etik i investeringerne, risiko m.v.

 

Det er en forudsætning for placering af midler i nedenstående økonomiske rammer, at Fredericia Kommunes skitserede krav til ansvarlighed og etik er opfyldt. Nedenstående tabel viser eksisterende rammer og forslag til nye økonomiske rammer for placering af overskydende likviditet:

 

 

Nuværende

Model 1

Model 2

 

Min.

Max.

Min.

Max.

Min.

Max.

 

 

 

 

 

 

 

Kontanter - indskud i SIFI-banker

0%

2%

0%

2%

0%

2%

 

 

 

 

 

 

 

Danske stats- og realkreditobligationer

70%

100%

70%

100%

70%

100%

Gennemsnitlig korrigeret varighed på obligationer

0

4

0

4

0

4

 

 

 

 

 

 

 

Investment grade obligationer, der ikke er danske stats- og realkreditobligationer via udbyttebetalende investeringsforeninger (UCITS)

0%

15%

0%

30%

0%

30%

 

 

 

 

 

 

 

Virksomhedsobligationer - High Yield og Emerging Markets obligationer via udbyttebetalende investeringsforeninger (UCITS)

-

-

0%

10%

0%

30%

 

 

 

 

 

 

 

Aktier via UCITS-godkendte investeringsforeninger -  heraf eksponering mod Emerging Markets

0%
-

15%
-

0%
0%

20%
25%

0%
0%

30%
100%

 

Fredericia Kommune har aktuelt ca. 379 mio. kr. i forvaltning hos kapitalforvalterne. Forslag til justering af den finansielle strategi sker med henblik på at opnå en bedre forrentning af kassebeholdningen. Øvrige rammer og regler i den finansielle strategi omkring låneoptagelse og leasing foreslås for nuværende fastholdt uændrede,

 

Forvaltningen anbefaler model 1, der betyder en udvidelse med eksponering i mindre grad mod High Yeld og Emerging Markets i forhold til rammerne i den midlertidige finansielle strategi. Det er vurderingen, at Fredericia Kommune i model 1 øger risikoen i mindre grad, og risikoprofilmæssigt er forholdsvis lav og på niveau med en række øvrige kommuner, der har forvaltning af deres midler hos kapitalforvalterne. En udvidelse af rammerne til model 2 vil efter forvaltningens vurdering betyde en for stor forøgelse af risikoen i forhold til den overordnede målsætning.

 

I bilag 2 fremgår nogen af de omtalte danske og internationale normer og principper f.eks. erhvervsstyrelsens vejledning om ansvarlige investeringer, FN Global Compact 10 principper m.fl. kort beskrevet yderligere.

Økonomiske konsekvenser

Eventuelle budgetmæssige konsekvenser vil blive fulgt løbende og senest indgå i 3. budgetopfølgning i 2022.

 

En udvidelse af rammerne, som beskrevet i oplægget til ny finansielle strategi, vil give mulighed for, at placere overskydende midler i flere aktivklasser. Det vurderes, at dermed øges muligheden for et bedre risikobaseret afkast. Det skal bemærkes, at på trods af spredning af risiko i flere aktivklasser øges risikoprofilen i den nye investeringsprofil samlet set i mindre grad.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse og økonomiske konsekvenser.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget

  1. Godkender ny finansiel strategi baseret på beskrevne krav til ansvarlige investeringer og etik samt økonomiske rammer som beskrevet i model 1.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Godkendt med den justering, at det tilrettes i bilaget, at omlægning af lån skal forelægges for Økonomi- og Erhvervsudvalget.

Punkt 3 Beslutningssag: Omlægning af budget - socialområdet

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget har bedt forvaltningen om at udarbejde forslag til besparelser, der skal være med til at dække et forventet merforbrug på udvalgets socialområde og skabe balance i økonomien. Økonomien for socialområdet viser et forventet merforbrug på ca.10 mio ved årets begyndelse. Det er som ventet, da det ikke var muligt i fuldt omfang at skabe balance med budget 2022.

 

Senior og Socialudvalget besluttede på deres seneste møde at lave en række omprioriteringer inden for egen ramme og anmoder med denne sag Økonomi- og Erhvervsudvalget om hjælp til håndtering af den resterende ubalance.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget har bedt forvaltningen om at udarbejde forslag til besparelser, der skal være med til at dække et forventet merforbrug på udvalgets socialområde og skabe balance i økonomien. Økonomien for socialområdet viser et forventet merforbrug på ca.10 mio ved årets begyndelse. Det er som ventet, da det ikke var muligt i fuldt omfang at skabe balance med budget 2022.

 

På udvalgets møde den 1. marts 2022 besluttede et enigt udvalg at lave en række omprioriteringer indenfor egen ramme for i alt 4,6 mio. kr. – dette beløb er helårskroner og det er dermed ikke muligt at indhente den fulde besparelse i budgetår 2022. Besparelsen i 2022 vil forventeligt have halvårsvirkning svarende til maksimum 2,3 mio. kr. Disse 2,3 mio. kr. tilføres de områder, hvor budget og forbrug ikke hænger sammen. Det efterlader en ubalance i budget år 2022 på forventeligt 7,7 mio. kr., som udvalget anmoder Økonomi- og Erhvervsudvalget om hjælp til at håndtere. Disse 7,7 mio. kr. er inden beregningerne til 1. budgetopfølgning 2022 er endeligt færdige, hvorfor beløbet kan ændres ved færdiggjorte beregninger.

Økonomiske konsekvenser

Forvaltningen anbefaler, at der skabes balance i 2022 ved et træk på Økonomi- og Erhvervsudvalgets bufferpulje. Dette kræver byrådets godkendelse.

 

Servicerammen ville ikke blive påvirket, men råderummet ift. uforudsete udgifter mindskes. Forvaltningen gør opmærksom på, at der er tale om et varigt strukturelt problem, som skal løses i årene frem.

 

Vurdering

Bemærk at der er en fejl i vedhæftede dagsordenspunkt under forslag nr. 14.  Der er angivet en besparelse på 5,1 mio. kr. Det korrekte beløb er 3 mio. kr.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende:

  1. At myndighedsafdelingens budget tilføres 7,7 mio. kr. som et engangsbeløb i 2022. Beløbet finansieres ved et træk på bufferpuljen.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

 

Følgende ændringsforslag blev sat til afstemning af borgmesteren:

 

”Sagen sendes til behandling i Senior- og Socialudvalget med opdrag om, at udvalget ser på udvalgets øvrige områder, som et supplement til de allerede fundne omlægninger”.

 

Et flertal bestående af Steen Wrist (A), Christian Bro (A), Ole Steen Hansen (A), Peder Tind (V), Pernelle Jensen (V), Susanne Eilersen (O) og Tommy Rachlitz Nielsen (C) vedtog ændringsforslaget.

 

Imod stemte:

Søren Larsen (A) og Cecilie Roed Schultz (Ø).

 

For hovedforslaget stemte:

Søren Larsen (A) og Cecilie Roed Schultz (Ø).

 

Imod stemte:

Steen Wrist (A), Christian Bro (A), Ole Steen Hansen (A), Peder Tind (V), Pernelle Jensen (V), Susanne Eilersen (O) og Tommy Rachlitz Nielsen (C).

 

De fundne omlægninger vedtaget af Senior- og Socialudvalget i den vedlagte sag (forslag 1, 2, 3, 9 og 12) betragtes nu som åbne.

 

Punkt 4 Beslutningssag: Budget 2022-2025 - tilpasning til ny fagudvalgsstruktur pr. 1. januar 2022

Sagsresumé

Efter Byrådets godkendelse af første del af omplaceringer af budget 2022 til ny udvalgsstruktur, er næste del af omplaceringen klar til godkendelse.

 

I forbindelse med konstitueringen af nyt byråd pr. 1. januar 2022 skal bevillingsrammerne tilpasses den nye udvalgsstruktur.

 

Med godkendelse af sagen er den formel godkendelse af de bevillingsmæssige omplaceringer af budget 2022-2025 fra den tidligere udvalgsstruktur til den nye udvalgsstruktur pr. 1. januar 2022 på plads.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet behandlede på dets møde den 21. februar 2022 den første runde af omplaceringen af budgetrammer for 2022 med udgangspunkt i den nye udvalgsstruktur, som er gældende pr. 1. januar 2022.

 

Efterfølgende er de resterende områder kommet på plads og klar til godkendelse. Det drejer sig om en række budgetposter på Bosætning- og Turismeudvalget samt anlæg som omplaceres mellem f.eks. Økonomi- og Erhvervsudvalget og Teknisk Udvalg.

 

For en oversigt over de nye samlede rammer for udvalgene se bilag 1: ”Oversigt over bevillingsrammer pr. 1. januar 2022”.

Økonomiske konsekvenser

Der er alene tale om en omfordeling af yderligere budget for perioden budget 2022 og overslagsårene i henhold til ny udvalgsstruktur pr. 1. januar 2022.

 

Jævnfør kommunens økonomiske politik er udvalgenes rammer udtryk for bevillingsniveauet, som med denne sag godkendes.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende de yderligere beskrevne bevillingsmæssige ændringer for 2022 og frem, jf. tabel 1.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Punkt 5 Beslutningssag: Regnskab 2021 og overførsler fra 2021-2022 - proces for politisk behandling

Sagsresumé

Proces for politisk behandling af regnskab 2021 og overførsler fra 2021-2022 forelægges til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Regnskabsafslutningen for 2021 er i proces og regnskab og overførsler skal jfr. vanlig praksis forelægges til politisk godkendelse i april måned.

 

2021 har på flere måder været et særligt år - primært på grund af Corona-situationen, som har medført en del økonomiske udsving +/- på de enkelte fagområder, men også fordi det var det sidste år i den tidligere byrådsperiode og dermed det sidste år med den tidligere fagudvalgsstruktur.

 

Sidstnævnte medfører i forhold til regnskabsafslutningen en udfordring af mere praktisk/teknisk karakter, idet regnskabet for 2021 samt overførslerne fra 2021-2022 på grund af bevillingsreglerne skal aflægges ud fra den fagudvalgsstruktur, der var gældende i 2021.

 

Idet der ikke er en 1:1 kobling til den nye fagudvalgsstruktur pr. 1. januar 2022, opstår der en praktisk udfordring i forhold til, hvilket ”nyt” fagudvalg der skal behandle delregnskaberne og overførslerne fra 2021-2022 for de tidligere fagudvalg.

 

For at løse denne udfordring foreslås, at regnskabet for 2021 og sagen med overførsler fra 2021-2022, sendes direkte i Økonomi- og Erhvervsudvalget uden forudgående fagudvalgsbehandlinger.

 

Dette vil samtidig skabe mulighed for, at der i Økonomi- og Erhvervsudvalget kan foretages en overordnet vurdering af regnskabsresultatet for 2021 og efterfølgende stillingtagen til de samlede overførsler fra 2021-2022 set i lyset af de særlige forhold, der har gjort sig gældende i 2021, og som givetvis har påvirket resultatet i en eller anden grad.

 

Ovenstående forslag medfører, at regnskab 2021 og overførsler fra 2021-2022 behandles i henholdsvis Økonomi- og Erhvervsudvalget den 22. april 2022 og i Byrådet den 27. april 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Indstillinger

Økonomi, Personale og IT indstiller:

  1. At regnskab 2021 samt sagen med overførsler fra 2021-2022 sendes direkte til behandling i Økonomi- og Erhvervsudvalget uden forudgående fagudvalgsbehandlinger,
  2. At begge sager efterfølgende videresendes til godkendelse i Byrådet. 

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

1 og 2 godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Overordnet proces for budget 2023-2026

Sagsresumé

Forslag til overordnet proces for budget 2023-2026 forelægges til godkendelse i Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Budgetproceduren har til formål at beskrive tids- og procesplanen for den kommende budgetlægning, herunder rollefordelingen mellem det politiske og det administrative niveau.

 

Økonomi- og Erhvervsudvalget forelægges forslag til overordnet proces og rollefordeling for budgetlægningen for 2023-2026 til godkendelse med henblik på, at budgetproceduredokumentet kan færdiggøres.

 

Intentionen bag den foreslåede proces har været dels en gennemsigtig og inddragende budgetproces og dels en proces, der skaber mulighed for et gennemarbejdet budgetforslag i balance.

 

Hovedpunkterne i den foreslåede proces fremgår af skemaet nedenfor, hvor de enkelte punkter er uddybet lidt nærmere efterfølgende. 

 

Budgetseminar for Byrådet den 23. april 2022:

Budgetprocessen skydes formelt i gang med et seminar for Byrådet med følgende hovedtemaer:

-          Økonomisk afsæt for budget 2023-2026, herunder status på regnskab 2021, 1. budgetopfølgning 2022 og kendte udfordringer +/- i basisbudgettet for 2023

-          Investeringsoversigten/anlægsbudgettet – overblik og status på kloge m2

-          Nøgletal/benchmark

Seminaret har til formål at give Byrådet en aktuel status på den økonomiske situation og dermed et fælles afsæt for den videre proces.
 

Rammeudmelding for budget 2023-2026:

Økonomi- og Erhvervsudvalget udmelder budgetrammer for budget 2023-2026 for henholdsvis drift og anlæg.

 

Budgetrammerne bliver udgangspunktet for det videre arbejde med udarbejdelse af budgetforslag for 2023-2026, hvor den grundlæggende forudsætning er uændret serviceniveau.

 

Rammeudmeldingen vedrørende drift tager udgangspunkt i følgende:

-          Teknisk budgetramme for 2023-2026 (overslagsår 1-3 i budget 2022, hvor 2026 = 2025)

-          Byrådsbeslutninger siden budgetvedtagelsen samt tekniske korrektioner +/-

 

Herudover tages i forbindelse med rammeudmeldingen stilling til blandt andet:

-          Udmøntning af allerede indarbejdet velfærdsbidrag i budgetperioden

-          Etablering af råderumspulje samt størrelsen af en evt. sådan

-          ”Bestilling” til direktionen vedrørende udarbejdelse af budgetforslag for drift.

 

Rammeudmeldingen for anlægsbudgettet tager udgangspunkt i følgende:

-          Teknisk budgetramme for 2023-2026 (overslagsår 1-3 i budget 2022)

-          Byrådsbeslutninger siden budgetvedtagelsen samt tekniske korrektioner +/-

 

Herudover tages i forbindelse med rammeudmeldingen stilling til blandt andet:

-          Fastlæggelse af anlægsramme for 2026

-          ”Bestilling” til direktionen vedrørende udarbejdelse af budgetforslag for anlæg.

 

Direktionens budgetforslag:

Direktionen udarbejder et budgetforslag inden for de udmeldte budgetrammer for henholdsvis drift og anlæg med afsæt i bestillingerne fra rammeudmeldingen.

 

Budgetforslaget skal ledsages af beskrivelse af eventuelle behov for rammeudvidelser som følge af f.eks. pris- og mængdeændringer, som ikke har kunnet håndteres inden for de udmeldte rammer.

 

Herudover skal der udarbejdes reduktionsforslag inden for de forskellige områder som bidrag til råderumspuljen, såfremt en sådan besluttes etableret i forbindelse med rammeudmeldingen. Direktionen har ansvaret for løbende at inddrage fagudvalgene i processen.

 

Budgetseminar for Byrådet - medio august 2022:

Der forventes afholdt et to-dages budgetseminar for Byrådet medio august med følgende indhold:

  • Aktuel økonomisk situation inkl. konsekvenser af Økonomiaftalen for 2023
  • Præsentation af direktionens budgetforslag for henholdsvis drift og anlæg
  • Præsentation af eventuelle udvidelsesbehov for henholdsvis drift og anlæg
  • Præsentation af eventuelle reduktionsforslag (bidrag til råderumspulje)
  • Evt. oplæg og analyser

 

Høring:

Der sker høring af budgetforslaget til 1. behandling samt de eventuelle udvidelsesbehov og reduktionsforslag til en eventuel råderumspulje, der er udarbejdet af direktionen, og som skal danne grundlag for den politiske prioritering.

 

Høringsperioden løber frem til ultimo september.

 

Spørgsmål-svar-runde:

Der vil i lighed med tidligere år være en spørgsmål-svar-proces mellem 1. og 2. behandlingen, ligesom der vil blive reserveret en weekend til budgetforhandlinger.

 

Budgetforslag til 1. behandling:

Budgetforslaget til 1. behandling er direktionens budgetforslag til henholdsvis drift og anlæg, som er udarbejdet inden for de udmeldte rammer.

 

Herudover indarbejdes i budgetforslaget en række tekniske korrektioner som følge af Økonomiaftalen for 2023.

 

Politisk prioritering og budgetforlig:

I forbindelse med 1. behandlingen igangsættes de politiske drøftelser vedrørende prioritering af de emner, der ikke er indeholdt i budgetforslaget til 1. behandling, det vil sige de udvidelses- og reduktionsforslag.

 

Budgetforslag til 2. behandling:

Budgetforslaget til 2. behandling består af det 1. behandlede budgetforslag korrigeret for resultatet af de politiske prioriteringer +/- (budgetforliget).

 

Ovenstående overordnede tids- og procesplan vil efter Økonomi- og Erhvervsudvalgets godkendelse blive udfoldet mere specifikt i dokumentet med budgetproceduren for budget 2023-2026, som vil blive forelagt til politisk godkendelse i april.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Indstillinger

Direktionen indstiller:

  1. At forslag til overordnet proces for budget 2023-2026, herunder rollefordeling mellem det politiske og administrative niveau godkendes,
  2. At budgetproceduren for 2023-2026 efterfølgende færdiggøres med henblik på politisk godkendelse på april-mødet.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

1 og 2 godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Samarbejdsaftale 2022-2025 mellem Business Fredericia og Fredericia Kommune

Sagsresumé

Der er udarbejdet et forslag til en ny samarbejdsaftale mellem Business Fredericia og Fredericia Kommune gældende fra 2022 og frem til udgangen af 2025.

 

Sagsbeskrivelse:

Den hidtidige samarbejdsaftale mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia blev indgået i forbindelse med Business Fredericia etablering i 2015. Der er behov for at justere samarbejdsaftalens indhold og sikre, at den er opdateret i relation til samarbejdets formål, fokusområder, målsætninger, retlige forhold og økonomiske ramme.

 

Formålet med samarbejdsaftalen er at definere forholdet mellem aftalens parter med hensyn til den generelt virkende kommunale erhvervsservice og erhvervsudvikling m.v. der gives i henhold til i Lov om Erhvervsfremme.

 

Udkast til samarbejdsaftale er vedlagt som bilag til sagen.

 

Der er yderligere indgået en række andre samarbejdsaftaler for henholdsvis Experience Fredericia og Jobcenter Fredericia. Disse er vedlagt samarbejdsaftalen som bilag. Tillige er der indgået aftale om, at lønkontoret ved Fredericia Kommune administrerer betaling af løn til medarbejderne i Business Fredericia. Denne aftale er også vedlagt som bilag til samarbejdsaftalen.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune yder et tilskud på 4,885 mio. kr. (2022-niveau) til Business Fredericia for at varetage den kommunale erhvervsservice og erhvervsudvikling i Fredericia Kommune som beskrevet i samarbejdsaftalens bilag 1.

 

Fredericia Kommune yder et tilskud på 1,675 mio. kr. (2022-niveau) til Business Fredericia for at varetage Experience Fredericia.

 

Fredericia Kommune yder et tilskud på 0,5 mio. kr. (2022-niveau) til Business Fredericia for at varetage samarbejdsaftalen for Jobcenter Fredericia.

 

Samlet set modtager Business Fredericia 7,06 mio. kr. (2022-niveau) for disse samarbejdsaftaler.

 

Vurdering

Det vurderes, at den nye samarbejdsaftale mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia med virkning fra 2022 og frem til udgangen af 2025 på tilstrækkelig vis beskriver og indeholder de erhvervsfremmeopgaver, som modsvarer det tilskud, der ydes til Business Fredericia for at varetage opgaven.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget

  1. Godkender aftalen
  2. Bemyndiger borgmesteren til at underskrive samarbejdsaftalen.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

1 og 2 godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Ansøgning til brandingpuljen - kulturnatkoncert

Sagsresumé

FredericiaLive ansøger brandingpuljen om 135.000 kr. til kulturnat-koncerter den 2. september 2022. Koncerterne vil blive afholdt med fri entré i gården ved Tøjhuset og Urbania Street Food og bestå af 3-4 koncerter samme dag, hvor der vil være noget for både børn, unge og voksne. Koncerterne falder inden for formålet med brandingpuljen og kan således støttes med midler fra puljen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 19. april 2021 at bibeholde brandingpuljen med fire faste initiativer og med mulighed for yderligere støtte af aktiviteter, events og markedsføring, der lever op til puljens formål.

 

Puljens tredelte formål er 1) at markere Fredericia som en attraktiv og levende by, 2) at øge synligheden af tiltag og arrangementer, og 3) at understøtte events og oplevelser, der bidrager til at skabe profilering af byen.

 

Beløb over 50.000 kr. fra brandingpuljen skal, jf. delegationsplanen, godkendes i Byrådet.

 

FredericiaLive har indsendt en ansøgning til brandingpuljen på 135.000 kr. til støtte ifm. afholdelse af sommerkoncerter under titlen Kulturnat-koncert. Koncerterne vil blive afholdt med fri entré i gården ved Tøjhuset og Urbania Street Food fredag den 2. september 2022 og vil bestå af 3-4 koncerter samme dag, og der vil være noget for både børn, unge og voksne. Kulturnat-koncerterne er beskrevet nærmere i det vedlagte bilag.

 

FredericiaLive vil efter afholdelse af arrangementet blive bedt om at dokumentere, at kommunens tilskud er blevet brugt til det formål, som tilskuddet er givet til. Såfremt det fulde støttebeløb ikke er brugt efter afholdelse, skal mindreforbruget betales tilbage.

Økonomiske konsekvenser

De frie midler under brandingpuljen består af 364.000 kr. til disposition i 2022. Ansøgningen på 135.000 kr. efterlader således 229.000 kr. til disposition i puljen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at arrangementet lever op til kriterierne for brandingpuljen. Det kan således støttes af puljen. Ligeledes passer arrangementet godt ind ift. at gøre Fredericia til en attraktiv og levende by og vil blive passet ind ift. de andre aktiviteter, som planlægges ift. sommer i Fredericia.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende bevilling på 135.000 kr. fra brandingpuljen til formålet, jf. sagsbeskrivelsen.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Punkt 9 Underskudsgaranti til kunstudsmykning på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

I budget 2022-2025 har Byrådet afsat 2.5 mio. kr. i 2023 til en kunstnerisk udsmykning udvendig på Fredericia Sundhedshus i forbindelse med etablering af klimaskærmen. Det resterende beløb til kunstprojektet ansøges der fonde om, men for at kunne igangsætte projektet nu, er der behov for at Fredericia Kommune stiller en underskudsgaranti på 1.450.000kr.

 

Herudover skal der vælges nye politiske medlemmer til styregruppen for kunstprojektet.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med den forestående udvendig renovering af Fredericia Sundhedshus, ønskes det, at et kunstprojekt skal indgå som en integreret del af renoveringsprocessen. Udførelsen af kunstværket skal tjene til at fuldende transformationen fra sygehus til sundhedshus. Den udvendige renovering består af etableringen af en ny klimaskærm som indebærer udskiftning af de to største bygningers vinduer og en efterisolering af taget, og det er denne ramme, der er for den kunstneriske udsmykning. Kunstværket, der er udviklet af kunstneren Malene Bach, udgøres af farvede keramiske tegl på sålbænke og i lysninger på alle vinduesåbninger, indgangspartier beklædt med farvede keramiske tegl og perforerede skulpturelle metalskærme på tagfladen.

 

Herunder ses anlægsbudgettet for kunstprojektet, som alle er udgifter, der ligger udover etableringen af klimaskærmen.

 

Anlægsbudget for kunstprojekt på Fredericia Sundhedshus

Tegl til sålbænke og lysninger 630 stk.

2.100.000 kr.

Arbejdsløn til montering af tegl og lim til montage af tegl

1.400.000 kr.

Tagskulptur omkring installationer

800.000 kr.

Beklædning med tegl ved 2 stk. indgangspartier inkl. ophængningssystem

210.000 kr.

Skitsehonorar til kunstner

75.000 kr.

Honorar for udførelse til kunstner

350.000 kr.

Udgiftsbudget til kunstner (rejser mm)

30.000 kr.

Uforudselige udgifter 10 %

460.000 kr.

I alt

5.425.000 kr.

 

Finansieringen af kunstprojektet ses herunder. Byrådet har bevilliget 2.5 mio. kr. i 2023. Statens Kunstfond har i første omgang bevilliget 575.000kr til skitseudførslen og kunstnerens honorar. Herefter har de bevilliget 900.000kr, men med krav om at Fredericia Kommune stiller en underskudsgaranti på de resterende 1.450.000kr, således at projektet kan sættes i gang nu. Det er vigtigt at kunstprojektet sættes i gang hurtigst muligt, således at det kan sendes i udbud og udføres sammen med udskiftningen af vinduerne/klimaskærmsprojektet.

 

Der er indtil nu ansøgt om midler ved to yderlige fonde. Der er ansøgt 1.450.000kr ved A. P. Møller Fonden, men der blev givet afslag på denne ansøgning i uge 7. Herudover er Augustinus Fonden ansøgt om 800.000kr., og her afventes der svar inden for de næste 2 måneder. Der vil i den næste tid blive ansøgt ved andre relevante fonde for at få dækket det resterende beløb til kunstprojektet på 1.450.000kr

 

Finansiering af kunstprojekt på Fredericia Sundhedshus

Fredericia Byråd (bevilliget)

2.500.000 kr.

Statens Kunstfonds legatudvalget for billedkunst (bevilliget)

575.000 kr.

Statens Kunstfonds legatudvalget for billedkunst (bevilliget, men med krav om underskudsgaranti på rest beløb)

900.000 kr.

Fonde ansøgt (A. P. Møller (afslag) og Augustinus (afventer))

1.450.000 kr.

I alt

5.425.000 kr.

 

Kunstprojektet følger tidsplanen for klimaskærmsprojektet og det forventes at projekterne sendes samlet i udbud i juni/juni 2022 og etableres over en 2-årig periode fra august 2022 til august 2024.

 

Der er en styregruppe for kunstprojektet, som mødes ca. 2 gange om året. Styregruppen har udvalgt, hvor kunstprojektet skulle etableres på sundhedshuset, samt hvilken kunstner, der skulle udarbejde skitseprojektet. Styregruppen har også anbefalet den kunstneriske udsmykning, som kunstner Malene Bach har udarbejdet. Styregruppen har tidligere bestået af følgende:

 

-          Susanne Eilersen, formand for Sundhedsudvalget, Fredericia Kommune

-          Christian Jørgensen, formand for Kultur- og idrætsudvalget, Fredericia Kommune

-          Maria Kjær Themsen, Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst

-          Lotte Lederballe Pedersen, sekretariatsmedarbejder, Statens Kunstfond

-          Tove Flensberg, tandlæge og aktør i Fredericia Sundhedshus

-          Ole Lundhede, bygherrerådgiver, Ejendomsafdelingen, Fredericia Kommune

-          Kristian Lykkebo, kunstkonsulent, Kultur & Idræt, Fredericia Kommune

-          Sille Kloppenborg, projektchef for Sundhedshuset, Fredericia Kommune

Efter kommunalvalget 2021 er der behov for at udvælge de politiske deltagere på ny, og det forslås, at følgende politiker frem over er medlemmer i styregruppen:

-          Connie Jørgensen, formand for Beskæftigelses og Sundhedsudvalget

-          Peder Tind, formand for Kultur og Idrætsudvalget

-          Susanne Eilersen, formand for Bosætnings- og Turismeudvalget

Økonomiske konsekvenser

Anlægsbudgettet for kunstprojektet er estimeret til 5.425.000kr. Driftomkostning pr. 5 år for afvaskning af vindueslysninger udvendig fra lift udgør ca. 40.000 kr. og dækkes af driften af Fredericia Sundhedshus.

Vurdering

Det vurderes, at det er vigtigt at igangsætte kunstprojektet hurtigst muligt for at projektet kan komme i udbud og udføres samtidig med udskiftningen af de 630 vinduer på de to høje betonbygninger på sundhedshuset. Herudover vurderes det realistisk at få dækket beløbet på 1.450.000kr via fonde.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelse og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget indstiller til godkendelse ved Økonomiudvalget at der stilles en underskudgaranti på 1.450.000kr til kunstprojektet.
  2. Udvalget godkender de tre politiske medlemmer til styregruppen for kunstprojektet

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 03-03-2022

  1. Udvalget videresender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget med anbefaling om godkendelse af underskudgarantien på 1.450 mio. kr. til kunstprojektet.
  2. Udvalget besluttede at Connie Jørgensen og Peder Tind indtræder i styregruppen.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Sagen hjemvises til en samlet ny behandling i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.

Punkt 10 Beslutningssag: Godkendelse af fritvalgsprisen fra ELBO-køkkenet 2022

Sagsresumé

Regnskabet for 2021 for Elbokøkkenet er afsluttet, og ELBO-køkkenet har med udgangspunkt i det afsluttede regnskab udarbejdet frivalgspris gældende for perioden 1. april 2022 til 31. marts 2023.

 

Priserne forventes godkendt på ELBO-køkkenets bestyrelsesmøde fredag den 11. marts 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Bestyrelsen for Elbokøkkenet forventes den 11. marts 2022 at godkende nye priser for ELBO-køkkenet gældende fra 1. april 2022 til 31. marts 2023.

 

Fritvalgspriserne pr. 1. april 2022 er beregnet på baggrund af ELBO-køkkenets regnskab 2021 og fremskrevet med KL’s gennemsnitlige pris- og lønskøn samt ELBO-køkkenets samlede antal leverancer i 2021.

 

Fritvalgspriser pr. 1. april 2022 vedr. madservice fremgår af nedenstående tabel:

 Beløb i kr. uden moms

Pris 1/4-2021 – 31/3-2022

Pris 1/4-2022 – 31/3-2023

Prisændring i %

Hovedret, almindelig

54,72

56,88

3,9

Biret, almindelig

14,41

14,96

3,9

Hovedret, diæt

72,01

74,84

3,9

Biret, diæt

21,60

22,45

3,9

 

Priserne for levering af bulk (modtagekøkkener) til plejehjem ændres tilsvarende og fremgår af nedenstående tabel:

 

 Beløb i kr. uden moms

Pris 1/4-2021 – 31/3-2022

Pris 1/4-2022 – 31/3-2023

Prisændring i %

Hovedret, almindelig

54,72

56,88

3,9

Kød og sovs

40,33

41,91

3,9

Biret incl. Tilbehør

14,41

14,96

3,9

Kød og sovs, diæt

61,93

64,35

3,9

Biret incl. Tilbehør, diæt

21,60

22,45

3,9

 

Økonomiske konsekvenser

Frivalgspriser for perioden 1. april 2022 til 31. marts 2023 er udarbejdet med udgangspunkt i regnskab 2021 for ELBO-køkkenet. Regnskabsresultatet viser et underskud på 0,655 mio. kr., som skyldes færre indtægter pga. corona. Regnskabsresultatet er indarbejdet i frivalgsprisen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende frivalgspriserne for ELBO-køkkenet i perioden den 1. april 2022 til 31. marts 2023 med forbehold for, at ELBO-køkkenets bestyrelse godkender priserne på mødet den 11. marts 2022.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Punkt 11 Beslutningssag: Kapitaltilførsel til Boligselskabet BSB

Sagsresumé

Sagen omhandler godkendelse af kapitaltilførsel på 100.000 kr. i forbindelse med renoveringssag i BSB Erritsø, afdeling 1.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2021 godkendte Byrådet skema A vedr. en gennemgribende renovering af hele BSBs afdeling 1. Landsbyggefonden havde som forudsætning for, at den samlede byggesag kunne gennemføres, at der tillige blev godkendt en kapitaltilførsel på i alt 500.000 kr. (1/5-dels ordning). Det svarer til en kommunal andel på 100.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2022

TB 2023

TB 2024

TB 2025

Forhøjelse af kapitaltilskud, Skanseparken afd. 7 (boli.nu)

0,100

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

0,100

0,000

0,000

0,000

 

Vurdering

Landsbyggefonden har endnu ikke givet sit endelige tilsagn til kapitaltilførslen, hvilket bevirker at Fredericia Kommune betinger udbetalingen af deres endelige godkendelse. Fællessekretariatet vurderer, at der er tale om en væsentlig renovering, der nødvendiggør en kapitaltilførsel. På baggrund af det godkendte Skema A, vurderes kapitaltilførslen at være forsvarlig.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende kapitaltilførslen med kr. 100.000, betinget af Landsbyggefondens endelige godkendelse.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Punkt 12 Tilsagn fra Cykelpuljen, til etablering af Cykelstier på Snaremosevej

Sagsresumé

Vejdirektoratet har d. 1. november 2021 givet tilsagn om 0,75 mio. kr. i tilskud, til etablering af Cykelstier på Snaremosevej, på den vestligste del af strækningen ml. Glasmestervej og Vejle Landevej. Projektet kan først igangsættes, når tilsagnsskrivelsen er underskrevet, ligesom der skal findes egenfinansiering til projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Infrastruktur og Ejendomme søgte i 2021 statens ”Cykelpulje” om støtte til forskellige cykelstiprojekter i Fredericia Kommune. Vejdirektoratet modtog samlet 232 ansøgninger, og udvalgte heriblandt Snaremosevej til et tilskud på 0,75 mio. kr., svarende til 30 % af projektets forventede pris.

 

En forudsætning for tilskuddet, er at der findes egenfinansiering til den resterende del af beløbet til etablering af stierne, dette forventes at beløbe sig til 1,75 mio. kr.

 

Infrastruktur og Ejendomme ønsker med denne sag bemyndigelse til at underskrive tilsagnet fra Vejdirektoratet. På samme måde følger herunder forslag til, hvordan de resterende 1,75 mio. kr. kan finansieres.

Økonomiske konsekvenser

Da der ikke i budgettet for 2022 eller i årene fremover, er afsat penge allokeret til ”Cykelstier på Snaremosevej”, kræver en accept af tilskuddet, at der afsættes penge til egenfinansieringen på 1,75 mio. kr.

 

Infrastruktur og Ejendomme anbefaler, at de 1,75 mio. kr. til egenfinansiering allokeres fra ”Cykelstipulje”.

 

Cykelstipuljen er i budgettet for 2022 vedtaget til, at have en årlig størrelse på 5,0 mio. kr., fra 2023 og frem. Det anbefales at midlerne fremrykkes og frigives, således at stierne kan anlægges i 2022.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2022

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Cykelstipulje (XA-50406)

2,500

-1,750

 

 

 

2,500

2,500

Tilskud fra Vejdirektoratet

 

-0,750

 

 

 

-0,750

-0,750

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

2,500

-2,500

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at stierne på Snaremosevej vil give en god sikkerhed og tryghed for cyklisterne. Det vil samtidig give en god sammenhæng i cykelstinettet, hvor der vil skabes forbindelse til cykelstier på blandt andet Kongens Kvarter og den nye forlængede Bundgårdsvej. Tilskuddet fra Vejdirektoratet bidrager til en god del af projektets samlede pris, og giver således mulighed for, at der kan etableres flere km cykelsti for det samme investerede kommunale beløb.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Teknisk udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet at:

  1. Budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer.
  2. Infrastruktur og Ejendomme, bemyndiges til at underskrive tilsagnserklæringen fra Vejdirektoratet.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-02-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

1 og 2 anbefalet.

Punkt 13 Beslutningssag: Salg af C.F. Tietgens Vej 24, Taulov (Lukket)

Punkt 14 Forslag til lokalplan for retiradebygning, Norgesgade 48

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har udarbejdet et forslag til Lokalplan 382 Retiradebygning, Norgesgade 48 som giver mulighed for mindre udvidelser vest for retiradebygningen.

 

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen for Fredericia Kommune.

 

Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at, forslag til Lokalplan 382 for retiradebygninge, Norgesgade 48 vedtages som forslag, og sendes i offentlig høring i 8 uger.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har på baggrund af en henvendelse fra bygherre udarbejdet forslag til Lokalplan 382 for retiradebygningen, Norgesgade 48 i Fredericia. By- og Planudvalget igangsatte lokalplanarbejdet den 9. juni 2021.

 

Denne lokalplan erstatter en eksisterende lokalplan udarbejdet efter et §14 forbud mod nedrivning af den bevaringsværdige bygning. Den nuværende funktion gør at rammerne for anvendelse for området må revideres. Der er efter den gamle lokalplan ikke mulighed for etablering af bygninger til affald, ophold, servering og lager.

 

Lokalplanens indhold

Lokalplanen opstiller krav for bevaring af retiradebygningen og giver mulighed for opførelse af mindre bygning og en togvogn vest for retiradebygningen. Den eksisterende togvogn kan forblive opstillet.

 

Forhold til gældende lokalplan/ byplanvedtægt

Området er i dag omfattet af lokalplan 340, som udlægger området til erhvervsformål i miljøklasse 1-3, dagligvarebutikker, udvalgsvarebutikker, liberale erhverv samt offentlig og privat service.

 

Lokalplanen blev udarbejdet for at sikre, at den bevaringsværdige bygning bevares og restaureres/ istandsættes i overensstemmelse med husets oprindelige arkitektur og byggestil.

 

Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses lokalplan 340 helt.

 

Forhold til Kommuneplan 2017 – 2029

Lokalplanforslaget ligger i rammeområde B.E.2A - Erhvervsområde nord for Holstensvej og er i overensstemmelse med Kommuneplan 2021-2033 for Fredericia Kommune.

 

Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at planens påvirkning af miljøet ikke kræver gennemførelse af en miljøvurdering.

 

Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljørapport har ikke været sendt i høring hos berørte myndigheder og offentliggøres sammen med planforslaget, da det er vurderet, at der ikke er andre myndigheder, der berøres af planen, jf. lovens § 32.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der med lokalplan 382 skabes det nødvendige plangrundlag, som sikrer områdets fremtidige anvendelse som erhverv, butik eller offentlig/privat service med muligheder for udvidelser i et område vest for retiradebygningen.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at en udvidelse af mulighederne for byggeri i en afgrænset del vest for det eksisterende byggeri ikke vil skæmme retiradebygningen.

 

Lokalplanens bestemmelser for nyt byggeri vurderes at have en vis stringens, dels for at sikre jernbanearealet mod vest og dels for fortsat at bevare retiradebygningen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at  

  1. Forslag til Lokalplan 382 for retiradebygningen, Norgesgade 48, vedtages som forslag
  2. Lokalplanforslaget sendes i offentlig høring i 8 uger
  3. Administrationen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget og miljøvurdering

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-02-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

1, 2 og 3 anbefalet.

Punkt 15 Beslutningssag: Ansøgning til Erhvervsstyrelsen om dispensation fra lukkeloven

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal tage stilling til, om Fredericia Kommune skal ansøge Erhvervsstyrelsen om dispensation fra lukkeloven til 2. pinsedag i 2022 i anledning af et krydstogtanløb.

 

Sagsbeskrivelse:

2. pinsedag her i 2022 får Fredericia besøg af krydstogtskibet Aurora fra rederiet P&O.

 

Dagen er en festdag for Fredericia med en række arrangementer i byen. Arrangementerne er ikke endeligt fastlagte endnu, men målet er, at de 2258 gæster og 860 besætningsmedlemmer oplever Fredericia fra sin bedste og mest livlige side.

 

Imidlertid er 2. pinsedag en lukkedag for byens detailbutikker. For at sikre, at byens gæster kan få den bedste og mest optimale oplevelse af Fredericia som by - både i forhold til turisme og handelsliv - foreslås det, at Erhvervsstyrelsen ansøges om dispensation fra lukkeloven, så byens detailbutikker får lov til at holde åbent 2. pinsedag.

 

En gennemført lovændring har gjort det mere lempeligt at få dispensation fra lukkeloven ved særlige lejligheder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge & Kultur indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget godkender, at forvaltningen indsender ansøgning til Erhvervsstyrelsen, jf. sagsbeskrivelsen.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Godkendt.

Punkt 16 Beslutningssag: Ny Udbuds- og Indkøbspolitik

Sagsresumé

I forbindelse med vedtagelsen af budget 2021 blev det besluttet, at der skulle ske en revision af kommunens Udbuds- og Indkøbspolitik.

 

Den reviderede Udbuds- og Indkøbspolitik blev behandlet i økonomiudvalget den 6. december 2021, hvor det blev besluttet, at sende den i offentlig høring. Høringen er nu gennemført og Udbudspolitikken forelægges med henblik på byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Fællessekretariatet har udarbejdet en ny Udbuds- og indkøbspolitik.

 

Udbuds- og indkøbspolitikken er udarbejdet under hensyntagen til den fælleskommunale indkøbsstrategi 2020 – 2024, der er udarbejdet i KL regi, hvor der fokuseres på bæredygtige indkøb, indkøb er en del af kerneforretningen og professionalisering af indkøb, ligesom der er taget hensyn til Fredericia Kommunes egne politikker m.v.

 

Politikken fastlægger de overordnede rammer for indkøb af varer- og tjenesteydelser samt konsulentydelser og bygge og anlægsopgaver.

 

Udkast til ny Udbuds- og indkøbspolitik rammesætter, at offentlige indkøb er en del af kerneforretningen, der skaber økonomisk råderum til kerneopgaverne. Offentlige indkøb skal foregå professionelt, bæredygtigt og der skal alene indkøbs det nødvendige.

 

Der opsættes konkrete målsætninger i forhold til:

  • Økonomisk ansvarlige indkøb.
  • Miljømæssigt ansvarlige indkøb.
  • Social bæredygtighed.
  • Det lokale erhvervsliv.

 

Der indføres i.f.t de opliste målsætninger et ”følg eller forklar princip”, således at der i.f.m de konkrete udbud og indkøb tages konkret stilling til de enkelte målsætninger og muligheden for deres opfyldelse.

 

Herudover er der til Udbuds- og indkøbspolitikken udarbejdet et bilag 2, hvor det fremgår, hvordan der kan indkøbes eksterne konsulentydelser i Fredericia Kommune.

 

Fredericia Kommunes arbejdsklausul er tillige et bilag til Udbuds- og indkøbspolitikken.

Økonomiske konsekvenser

Umiddelbart ingen økonomiske konsekvenser, men der er lagt op til, at en hensyntagen til målsætningerne på den korte bane, gerne må ”koste noget”, hvis det på den lidt længere bane sikrer en bedre understøttelse af den grønne omstilling, social ansvarlighed og det lokale erhvervsliv.

Vurdering

Fællessekretariatet vurderer, at med den nye Udbuds- og indkøbspolitik tager Fredericia Kommune endnu et skridt i den rigtige retning i.f.t den grønne omstilling, bæredygtige indkøb, økonomisk ansvarlige indkøb, social bæredygtighed samt understøttelse af det lokale erhvervsliv.

 

For at sikre fokus på den grønne omstilling og bæredygtighed generelt lægges der op til, at Fredericia Kommune i 2022 skal melde sig ind i POGI samarbejdet (Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb), der er et samarbejde, hvor der opstilles indkøbsmål for at fremme bæredygtige indkøb og grøn omstilling. Samarbejdet er et forum for kommuner, der er ambitiøse i.f.t bæredygtighed og grøn omstilling.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende udbuds- og indkøbspolitikken.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Godkendt med den justering, at følgende sætning udgår af Udbuds- og Indkøbspolitikken ”Der arbejdes hen imod, at alle indkøb af varer og tjenesteydelser over 500.000 kr., hvor alle indkøb skal foregå på markedsmæssige vilkår, skal være omfattet af fælles obligatoriske indkøbsaftaler”.

 

Punkt 17 Beslutningssag: Godkendelse af ny informationsikkerhedspolitik

Sagsresumé

Opdateret Informationssikkerhedspolitik forelægges byrådet til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Informationssikkerhedspolitikken er den overordnede ramme for beskyttelse af information i Fredericia Kommune. Formålet med informationssikkerhedspolitikken er at definere og fastlægge de overordnede principper for kommunens informationssikkerhed.

 

Informationssikkerhed handler om at sikre, at personoplysninger ikke kommer i forkerte hænder.? Informationssikkerhed gælder både digitale og fysiske kanaler.?

 

Informationssikkerhed defineres som de samlede foranstaltninger til at sikre fortrolighed, tilgængelighed og integritet af Fredericia Kommunes informationer. Foranstaltninger inkluderer tekniske, proceduremæssige, lov- og regelmæssige kontroller.?

 

Vedlagte bilag er en opdatering af den tidligere informationssikkerhedspolitik. Mange punkter fra den tidligere politik er videreført i den nye, som er opdateret med henblik på en lettere tilgang til videreformidling og GDPR compliance. Politikken skal udmøntes gennem implementering af relevante procedurer og sikringsforanstaltninger, som skal beskytte information og informationssystemer. Derfor vil politikken også fungere som en overordnet rammevejledning for fremtidige procedurer.

 

Informationssikkerhedspolitikken blev godkendt af Fredericia Kommunens Informationssikkerhedsudvalg (ISU) den 28. oktober 2021.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at godkende Fredericia Kommunes informationssikkerhedspolitik.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Punkt 18 Vedtægtsændringer Seniorhusets aktivitetsforening

Sagsresumé

I Seniorhuset I.P Schmidt er et demokratisk valgt brugerråd. Dette råd ønsker at revidere deres vedtægter med henblik på at fremstå tydeligere både i navn, formål og opgaver. Vedtægtsændringen vil blandt andet betyde, at rådet skifter navn til ”Seniorhusets Aktivitetsforening”.

 

Sagsbeskrivelse:

Brugerrådet i Seniorhuset har gennem længere tid - i kølvandet på den organisationsproces, Seniorhuset har været igennem - arbejdet med deres formål og vedtægter. Herunder også deres betegnelse ”Brugerråd”, der har givet anledning til en del forvirring blandet husets brugere omkring opgavefordeling og formål mellem Centerbestyrelsen og Brugerrådet.

 

Det har resulteret i et oplæg til et nyt sæt vedtægter, med et skarpere formål, et nyt navn og et ønske om en samarbejdsaftale (se bilagene med dels forslag til nye vedtægter samt de tidligere/gældende vedtægter).

 

Det nye forslag til navn ”Seniorhusets Aktivitetsforening” bruges nedenfor.

 

Det nye forslag til formål er:

Seniorhusets Aktivitetsforening er en forening for borgere, der ønsker at bruge Seniorhuset til mindre eller større interessefælleskaber, men som ikke selv ønsker at etablere sig som forening.  

 

I de reviderede vedtægter ligges op til en samarbejdsaftale mellem disse:

  1. Fredericia Kommunes aktivitetsleder og det ansatte personale indenfor Aktivitetsområdet,
  2. Sammenslutningen af foreninger i Seniorhuset I. P. Schmidt (Centerbestyrelsen) og
  3. Seniorhusets Aktivitetsforening.

 

Formålet med aftalen er at beskrive samarbejde, opgaver, ansvar, rettigheder og pligter, herunder økonomi.

 

De reviderede vedtægter vil ikke have konsekvenser for borgere med aktivitetskort, da der fortsat vil være fokus på, i samarbejde med Fredericia Kommune, at skabe frivillige tilbud, der i høj grad er afstemt behov hos seniorer med skrøbelige ressourcer.

Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Fagforvaltningen Senior og Sundhed vurderer, at de reviderede vedtægter giver et godt afsæt for foreningens virke.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller at:

  1. Senior- og Socialudvalget indstiller til Byrådet at vedtægtsændringerne godkendes.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Punkt 19 Beslutningssag: Udpegning til Folkeoplysningsrådet 2022-2026 i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Der skal udpeges kandidater til det nye Folkeoplysningsråd i Fredericia for 2022-2026. Kandidaterne indstilles til udpegning af Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Kandidaterne til det nye Folkeoplysningsråd i Fredericia Kommune er dels indstillet af samrådene for aftenskolerne (AIF) og børne- og ungdomsorganisationerne (BUS), af Idrætsrådet (IR) og dels fundet på et valgmøde den 28. februar 2022. Dertil er kandidaten for de selvorganiserede og suppleanten for andre godkendte foreninger fundet af forvaltningen, eftersom der ikke var nogen fremmødte til valgmødet for disse områder.

 

Følgende kandidater og stedfortrædere indstilles til Folkeoplysningsrådet i Fredericia Kommune:
 

 

Område

Kandidat

Stedfortræder

Aftenskolerne

Brian Kronborg

Frank Nielsen

Aftenskolerne

Tenna Aamann

Jette Rosenfeldt

 

 

 

Idrætten

Andreas Thoustrup

Alex Falkenstrøm Knudsen

Idrætten

Jacob Falkenby Nielsen

Elna Schackmann Mathiasen

 

 

 

Børne- og ungdomskorpsene

Jan Møller Jørgensen

Mogens Bahnsen

 

 

 

Andre godkendte foreninger

Sonja Christensen

 

 

 

 

Handicaporganisationerne

Børge Larsen

Trine Ringhejm Jensen

 

 

 

Selvorganiserede

 

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Det er Kultur og Turisme samt Idræts vurdering, at Folkeoplysningsrådet godt kan fungere uden stedfortrædere til kandidaten for ’Andre Godkendte Foreninger’ og for de selvorganiserede i den kommende periode frem til 2026.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at udpege kandidaterne og deres personlige stedfortrædere til Folkeoplysningsrådet for 2022-2026, jf. sagsbeskrivelsen.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Anbefalet.

Punkt 20 Beslutningssag: Berigtigelse af udpegninger til Bevillingsnævnet

Sagsresumé

I forbindelse med byrådsmødet den 21. februar 2022 udpegende Byrådet Ken Hugo Wagenholdt, som repræsentant for 3F Fredericia til Bevillingsnævnet.

 

3F Fredericia har sidenhen henvendt sig til Bevillingsnævnet og informeret om, at Ken Hugo Wagenholdt var blevet fejludpeget og ikke har mulighed for at deltage i nævnets arbejde.

 

3F indstiller derfor Liselotte Honoré Andresen som medlem af Bevillingsnævnet i stedet for Ken Wagenholt.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet kan nedsætte et bevillingsnævn til at træffe afgørelser, der efter restaurationsloven ellers er henlagt til byrådet. Bevillingsnævnet træffer afgørelser efter restaurationsloven. Nævnet træffer afgørelser om tilladelse til servering af stærke drikke hos restaurationer og ved enkeltstående arrangementer.

 

Bevillingsnævnet skal bestå af én repræsentant fra politiet, som vælges af politidirektøren, ét økonomisk sagkyndigt medlem, der vælges af Byrådet, og indtil 6 andre medlemmer. Det er ikke et krav, at de udpegede er medlemmer af Byrådet.

 

I Fredericia Kommune er der tradition for, at arbejdsgiversiden og arbejdstagersiden hver er repræsenteret med ét medlem i bevillingsnævnet. HORESTA og 3F er derfor blevet anmodet om at indstille medlemmer til byrådets udpegning.

 

I forbindelse med byrådsmødet den 21. februar 2022 udpegende Byrådet Ken Hugo Wagenholdt, som repræsentant for 3F Fredericia til Bevillingsnævnet. 3F Fredericia har sidenhen henvendt sig til Bevillingsnævnet og informeret om, at Ken Hugo Wagenholdt var blevet fejludpeget og ikke har mulighed for at deltage i nævnets arbejde.

 

3F indstiller derfor Liselotte Honoré Andresen som medlem af Bevillingsnævnet i stedet for Ken Wagenholt.

 

De nuværende medlemmer er som følgende:

Søren Larsen

Ole Steen Hansen

Tommy Rathlitz Nielsen

Peder Tind

Arne Thomsen, som økonomisk sagkyndigt medlem

Vicepolitiinspektør Finn Ellesgaard Nielsen

Henriette Vadstrup Sørensen, som repræsentant for Horesta

Ken Hugo Wagenholdt, som repræsentant for 3F

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget videresender sagen til Byrådet til udpegning af en ny repræsentant fra 3F.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Videresendes til udpegning i Byrådet.

Punkt 21 Orienteringssag: Inititiaver på baggrund af situationen i Ukraine

Sagsresumé

Kommunaldirektøren giver på mødet en orientering om initiativer på baggrund af situationen i Ukraine.

 

Sagsbeskrivelse:

Situationen i Ukraine udvikler sig løbende. Kommunaldirektøren giver på mødet en orientering om igangsatte og forventede initiativer på baggrund af situationen i Ukraine – både i forhold til mulig indkvartering og sympatistøtte.

 

Der er oprettet en taskforce som samlet skal koordinere håndteringen.

 

Indkvartering

Den oprettede taskforce har modtaget tilbud om indkvartering fra private. Der er initiativer på Facebook, som koordinerer privat indkvartering. Disse er taskforcen i dialog med, så der kan ske et koordineret match mellem tilbud om privat indkvartering og ankomne flygtninge.   

 

Fredericia Kommune har meldt en kapacitet på indkvartering af 130-150 flygtninge ind til Udlændingestyrelsen. Fra KL’s side er kommunerne opfordret til at sikre indkvartering, selvom der pt. ikke er den rette hjemmel. Med den kommende særlov forventes det, at hjemlen til at boligplacere kommer på plads.

 

Donationer og frivillig hjælp

Der er tæt dialog mellem de frivillige organisationer og taskforcen. Frivilligcenter Fredericia vil fungere som indgang for de fredericianere, der ønsker at hjælpe.

 

Via mailen ukraine@fredericia.dk er der kommet henvendelser fra borgere, der ønsker at donere ting og sager, og de bliver guidet videre til de organisationer, der er vant til at håndtere dette. Tirsdag den 8. marts var der inviteret til et informationsmøde for alle frivillige organisationer. Der vil løbende blive informeret på relevante hjemmesider om, hvem der står for hvad.

 

Opholdsgrundlag og sagsbehandling

Der bliver oprettet et kontaktpunkt for de flygtninge, der ønsker at søge om opholdsgrundlag efter de regler, der kommer til at gælde i særloven. Kontaktpunktet bliver på Jobcenteret, Danmarksstræde 13. Her vil de ankomne flygtningene og deres familie, venner eller netværk kunne komme og få den nødvendige hjælp til at blive registreret, så boligplacering, forsørgelse, job og skole/dagtilbud for børnene kan blive sat i gang.

Sundhedsstyrelsen har udsendt information om, at alle under 18 år skal have adgang til sundhedsydelser tilsvarende den adgang herboende under 18 år har. Samtidig skal der i vid udstrækning være adgang til sundhedsydelser for voksne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 14-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 22 Orienteringssag: Status personalesag (Lukket)

Punkt 23 Orientering

Sagsresumé

Orientering uden for dagsordenen.

 

Sagsbeskrivelse:

Orientering uden for dagsordenen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Punkt 24 Underskriftsside

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller