Økonomi- og Erhvervsudvalget - 17-05-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 17 maj, 2022 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Mandag, 30 maj, 2022 - 09:30

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller til godkendelse.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Godkendt.

 

Punkt 2 Orienteringssag: Fredericia Musicalteater - afrapportering pr. 31. marts 2022

Sagsresumé

Fredericia Musicalteater har fremsendt en status på deres økonomi pr. 31. marts 2022.04.22

Opfølgningen viser samlet et overskud på 0,4 mio. kr. for perioden, hvor et lavere billetsalg end forventet er finansieret af tilsvarende besparelser på udgiftssiden. Det er Fredericia Musicalteaters forventning, at det estimerede årsresultat med et overskud på 0,6 mio. kr. overholdes.

Det indstilles, at sagen tages til efterretning.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Musicalteaters vedtægter foreskriver, at der skal sendes en økonomisk opfølgning til Fredericia Kommune den 15. i hver måned, med en status ultimo foregående måned. Fredericia Musicalteater har således fremsendt en status på deres økonomi pr. 31. marts 2022.

Opfølgningen viser i forhold til budgetteret netto et samlet overskud for perioden 1. januar – 31. marts på 0,4 mio. kr.

 

I resultatet for første kvartal viser afrapporteringen, at der er lavere indtægter på salg af billetter, dels på afholdt forestilling dels er forsalget til kommende forestilling på nuværende tidspunkt lavere end forudsat i budgettet. Det lavere salg af billetter tilskrives i høj grad ifølge Fredericia Musicalteater fortsat købsadfærden hos forbrugerne, som stadig er påvirket af Corona. På årets hovedforestilling vil der efter sommerferien være et mere præcist billede af billetsalget.

 

Den mindre indtægt modsvares ultimo marts af et mindre forbrug på omkostningssiden, hvor der bl.a. er mindreforbrug på markedsføring, lavere produktions- og administrationsomkostninger. Endvidere skal det bemærkes, at der på forestillingsbudgettet til hver forestilling er indregnet en post på 15 % til finansiering af uforudsete udgifter eller lavere billetsalg.

 

Fredericia Musicalteater vurderer fortsat, at økonomien for 2022 er robust og forventer på nuværende tidspunkt, at det budgetterede overskud på 0,6 mio. kr. vil blive realiseret.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Økonomi, Personale og IT og Børne, Unge og Kultur vurderer, at oplysningerne fra Fredericia Musicalteater er udarbejdet i tråd med god regnskabsskik og giver et realistisk billede af økonomien og forventningerne til årets resultat på nuværende tidspunkt.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at:

  1. Udvalget tager sagen til efterretning og sender den videre til Økonomi- og Erhvervsudvalgets og Byrådets behandling.

 

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 06-05-2022

Orienteringen taget til efterretning og udvalget sender den videre til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådets behandling.

 

Supplerende oplysninger

I forbindelse med Økonomi- og Erhvervsudvalgets behandling af sagen deltager den øverste ledelse fra Fredericia Musical Teater i mødet med en introduktion til Fredericia Musical Teater.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Taget til efterretning.

 

Punkt 3 Beslutningssag: Budget 2023-2026 - tekniske rammer og den videre budgetproces

Sagsresumé

Udmelding af de tekniske rammer for budget 2023-2026 for henholdsvis serviceudgifter og anlæg.

Herudover bestilling til direktionen om udarbejdelse af basisbudgetforslag inden for de udmeldte rammer, beskrivelse af nødvendige udvidelsesbehov for at opnå et retvisende budget samt udarbejdelse af katalog med finansieringsforslag.

Der tages i forbindelse med sagen stilling til finansieringskatalogets størrelse.

Det indstilles, at Økonomi- og Erhvervsudvalget godkender rammeudmeldingen og bestillingen til direktionen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udgangspunktet for budgetlægningen 2023-2026 er de tekniske rammer for henholdsvis serviceudgifter og anlægsudgifter, som er nærmere beskrevet nedenfor.
 

Serviceudgifter

Den tekniske ramme for serviceudgifter er udarbejdet således:

  • Overslagsårene 2023-2025 fra det vedtagne budget 2022-2025 danner grundlag
  • 2026 er indregnet som en kopi af 2025
  • Pris og lønregulering til 2023-priser med nyeste skøn fra KL pr. marts 2022
  • Byrådsbeslutninger efter vedtagelsen af budget 2022-2025 med økonomisk konsekvens i 2023-2026 er indarbejdet
  • Velfærdsbidraget for 2023 på 12,4 mio. kr. er reduceret forholdsmæssigt i fagudvalgenes budgetter
  • Mængderegulering/demografi på skole- og dagtilbudsområdet er indarbejdet
  • ”Fejl og mangler” indarbejdet


Nærmere specifikation af de foretagne korrektioner jfr. ovenfor fremgår af vedlagte bilag.


De tekniske budgetrammer for serviceudgifter fremgår nedenfor:
 

Tabel 1: Tekniske budgetrammer 2023-2026 - serviceudgifter

Alle beløb i mio. kr. (2023-pris)

Budget

Budgetoverslagsår

 

2023

2024

2025

2026

Serviceudgifter i alt

2.566,872

2.549,716

2.535,615

2.532,876

Teknisk Udvalg

81,879

81,539

81,540

81,540

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

4,603

4,602

4,602

4,602

Bosætnings- og Turismeudvalget

3,954

3,953

3,953

3,953

Børne- og Skoleudvalget

984,008

980,940

979,131

976,398

Kultur- og Idrætsudvalget

89,778

89,394

89,394

89,395

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

20,781

20,772

20,772

20,772

Senior- og Socialudvalget

948,282

947,958

947,949

947,948

Unge- og Uddannelsesudvalget

34,052

34,047

34,047

34,047

Økonomi- og Erhvervsudvalget

389,431

388,616

388,541

388,535

Central – Velfærdsbidrag

 

-12,209

-24,418

-24,418

Central – Bufferpulje

10,104

10,104

10,104

10,104

+ = nettoudgift / - = nettoindtægt


Den tekniske budgetramme for 2023 ligger på niveau med den prisfremskrevne serviceramme for 2022, hvormed der ikke p.t. er ”luft” i servicerammen.

Fredericia Kommunes andel af den samlede serviceramme for 2023 kendes først når Økonomiaftalen mellem KL og regeringen er indgået, hvilket forventes at ske primo juni måned.
 

Overførselsudgifter og finansiering

Tilpasning af budgettet vedrørende overførselsudgifter og finansiering sker på baggrund af økonomiaftalen og vil jfr. vanlig praksis blive foretaget hen over sommeren med henblik på præsentation på byrådets budgetseminar i august.

 

Anlægsudgifter

Den tekniske ramme for anlægsudgifter består af det korrigerede budget for årene 2023-2025. Overslagsåret 2026 er lig med 2025, dog tilpasset afsluttede projekter.

De tekniske budgetrammer for anlægsudgifter (bruttoanlægsramme) fremgår nedenfor:
 

Tabel 2: Tekniske budgetrammer 2023-2026 (bruttoanlægsramme) – anlægsudgifter
 

 

 

Basisbudgetforslag og udvidelsesbehov (retvisende budget) - serviceudgifter

Direktionen er ansvarlige for udarbejdelse af et retvisende basisbudgetforslag for serviceudgifter inden for de udmeldte rammer med særskilt beskrivelse af de nødvendige udvidelsesbehov i forhold til at opnå dette. 

Basisbudgetforslag og udvidelsesbehov (retvisende budgetter) præsenteres på byrådets budgetseminar i august.

 

Basisbudgetforslag – anlæg
Direktionen er ligeledes ansvarlig for tilpasning af anlægsbudgettet til faktiske forhold inden for de udmeldte rammer.

Herudover skal gøres forberedelser til eventuel senere politisk prioritering af anlægsprojekterne i budgetperioden i tilfælde af en økonomiaftale, der medfører en reduceret anlægsramme.
 

Basisbudgetforslag for anlæg præsenteres på byrådets budgetseminar i august. 

 

Katalog med finansieringsforslag

For at skabe finansiering inden for servicerammen til dels de kendte udfordringer, der bør indarbejdes i budgettet for 2023-2026 for at opnå et retvisende budget, og dels til skabelse af et politisk råderum inkl. evt. forøgelse af bufferpuljen, udarbejdes et katalog med finansieringsforslag.
 

Direktionen anbefaler, at der udarbejdes forslag for ca. 1/3 mere end det samlede vurderede finansieringsbehov for at skabe mulighed for reel politisk prioritering mellem forslagene senere i processen.

Samtidig anbefales det, at finansieringskravet fordeles forholdsmæssigt inden for de enkelte fagudvalgsområder i forhold til andel af serviceudgifter i 2023.


Økonomi- og Erhvervsudvalget drøfter og beslutter på mødet størrelsen af det samlede finansieringskatalog, der ønskes etableret, herunder hvor finansieringsforslagene skal findes.

Budget 2023 for de enkelte fagudvalg og den procentvise andel af den samlede serviceramme fremgår af tabellen nedenfor:

 

Tabel 3: Serviceramme 2023 og procentmæssig andel - alle fagudvalg

Alle beløb i mio. kr. (2023-pris)

Budget

Serviceud-gifter

 

2023

Andel i %

Serviceudgifter i alt

2.566,872

100

Teknisk Udvalg

81,879

3,19

Klima-, Energi- og Miljøudvalget

4,603

0,18

Bosætnings- og Turismeudvalget

3,954

0,15

Børne- og Skoleudvalget

984,008

38,33

Kultur- og Idrætsudvalget

89,778

3,5

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

20,781

0,81

Senior- og Socialudvalget

948,282

36,94

Unge- og Uddannelsesudvalget

34,052

1,33

Økonomi- og Erhvervsudvalget

389,431

15,17

Central bufferpulje*

10,104

0,39

*Holdes udenfor kravet om reduktionsforslag.

 

Fagudvalgenes involvering i budgetprocessen

Fagudvalgene drøfter i forbindelse med behandlingen af 1. budgetopfølgning i juni de aktuelle udfordringer på de forskellige områder, som skal håndteres i forbindelse med budgetlægningen for 2023-2026. Altså en udvidet budgetopfølgning i de enkelte udvalg.

 

Overordnet tidsplan for den videre budgetproces

 

Økonomiske konsekvenser

-

Vurdering

-

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget

  1. Godkender at de tekniske rammer for serviceudgifter i budget 2023-2026 fastsættes jfr. tabel 1 i sagen.
     
  2. Godkender at de tekniske rammer for anlægsudgifterne i 2023-2026 fastsættes jfr. tabel 2 i sagen.
     
  3. Godkender at direktionen udarbejder forslag til basisbudget 2023-2026 inden for de udmeldte økonomiske rammer for serviceudgifter, hvor de kendte udfordringer i forhold til at levere et retvisende budget, beskrives særskilt.
     
  4. Godkender at direktionen foretager tilpasning af anlægsbudgettet til de faktiske forhold inden for de udmeldte bruttoanlægsrammer og gør forberedelser til eventuel senere politisk prioritering af anlægsprojekterne i tilfælde af reduceret bruttoanlægsramme for 2023.
     
  5. Drøfter og beslutter beløbsstørrelsen på kataloget med finansieringsforslag.
     
  6. Godkender at finansieringsforslagene findes på de forskellige fagudvalgsområder fordelt i forhold til andel af serviceudgifter jfr. tabel 3 i sagen
     
  7. Godkender at direktionen får ansvaret for at udarbejde katalog med finansieringsforslag frem mod budgetseminaret i august.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

1, 2, 3, 4, 6 og 7 godkendt.

5 Økonomi- og erhvervsudvalget drøftede sagen og besluttede et beløb på 67 mio. kr.

 

Punkt 4 Orienteringssag: Finansrapportering pr. 31. marts 2022

Sagsresumé

I henhold til kommunens finansielle strategi skal Økonomi, Personale og IT to gange årligt lave en finansrapportering til Økonomi- og Erhvervsudvalget. Finansrapportering pr. 31. marts 2022 fremgår af nedenstående.

 

Rapporteringen viser samlet set pr. marts måned et negativt afkast på 3,8 % på placerede midler i formueaftaler (værdiforringelse). Afkastet er påvirket af krigen i Ukraine samt stigende inflation og renter. På gælden omfattet af den finansielle strategi er der en forventet gennemsnitlig rentebetaling i 2022 på 0,4 %.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Finansrapportering pr. 31. marts 2022 fremgår efterfølgende:

 

Aktiv-siden:

Kommunens likvide aktiver består af den kontante beholdning, indskud i pengeinstitutter og beholdning af værdipapirer, herunder midler, der er placeret i formueplejeaftaler med eksterne forvaltere.

 

Udviklingen i dels den faktiske daglige likviditet og dels den gennemsnitlige kassebeholdning for perioden 01.01.2020 – 31.03.2022 fremgår af grafen (figur 1) i vedlagte bilag.

 

Som grafen viser, er der store udsving i den daglige likviditet i beregningen af den gennemsnitlige kassebeholdning. Den gennemsnitlige kassebeholdning set over 12 måneder er pr. 31. marts beregnet til 459 mio. kr.

 

Fredericia Kommunes placering af overskydende midler er foretaget i overensstemmelse med rammerne i den finansielle strategi, og værdien kan opgøres således pr. 31. marts 2022:

 

Aktiver

Aktuel placering

Placeret i formueaftaler

362,1 mio. kr.

Kontanter

0,2 %

Placeret i obligationer, aktier m.v.

99,8 %

 

Midler i en kapitalforvaltningsaftale kan frigives efter behov med 3-4 dages varsel.

 

Der hersker fortsat en forholdsvis stor usikkerhed og følsomhed på de finansielle markeder, hvor krigen i Ukraine samt stigende inflation og renter sammen med en række andre forhold påvirker markedet. I den aktuelle situation på de finansielle markeder er det vanskeligt at forudsige forventet afkast.

 

Afkast pr. marts måned for de placerede midler kan jf. rapportering fra de to forvaltere opgøres til 3,8 % (værdiforringelse). Det skal bemærkes, at der primært er tale om en nedskrivning af værdien af kommunens placerede midler i obligationer, aktier m.v., og at der ikke er tale om et realiseret tab, før obligationerne eventuelt udtrækkes eller papirer afhændes.

 

Det opnåede afkast skal ses i forhold til en omkostning på 0,6 % ved at have de tilsvarende midler stående på konto i kommunens bank.

 

Passiv-siden:

Udviklingen i den aktuelle samlede langfristede gæld og specifikation af den forventede låneoptagelse er skitseret i nedenstående tabel.

 

Det skal bemærkes, at tabellen er inklusive registreret gæld vedrørende lønmodtagernes feriemidler, som primo 2021 er registreret i balancen med 161,8 mio. kr.

 

Specifikation af udvikling i gæld, budgettallene:

 

Regnskab

Budget

Budgetoverslagsår

Alle beløb i mio. kr.

2021

2022

2023

2024

2025

 

 

 

 

 

 

Gæld - primo

1.462,1

1.551,8

1.512,7

1.445,6

1.351,7

Låneoptagelse

 

 

 

 

 

  Direkte låneadgang

0,9

36,8

26,1

18,1

9,7

  Lånedispensationer til anlægsinvesteringer

127,3

 

 

 

 

  Brugerfinansieret område

21,8

6,7

2,2

2,4

 

  Ældreboliger – låneoptagelse

31,5

 

 

 

 

Forskudt låneoptagelse fra 2021

 

23,2

 

 

 

Låneoptagelse i alt

181,5

66,7

28,3

20,5

9,7

 

 

 

 

 

 

Afdrag på lån

-107,1

-105,8

-95,4

-114,4

-98,9

Posteringer direkte på status

 

 

 

 

 

   Afdrag/nedskrivning leasede aktiver

-0,7

 

 

 

 

Statens andel af afdrag på ældreboliger

-1,0

 

 

 

 

Feriepengeforpligtigelsen – registrering af sidste gæld

17,0

 

 

 

 

Posteringer på status i alt

15,3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gæld ultimo

1.551,8

1.512,7

1.445,6

1.351,7

1.262,5

 

I opgørelsen af den langfristede gæld og udviklingen heri skal det bemærkes, at der på anlægssiden er tidsmæssig forskydning i gennemførelsen af en række projekter, som tilsvarende forskyder låneoptagelsen med 23,2 mio. kr. til 2022.

 

Den samlede gæld pr. 31. december 2021 er inklusive gæld vedrørende lønmodtagernes feriemidler opgjort til 1.551,8 mio. kr., alle lån er optaget i danske kroner. Gæld vedrørende almene boliger (ældreboliger m.v.) udgjorde 275,7 mio. kr. og feriepengeforpligtigelsen udgjorde 174,6 mio. kr. heraf. Herudover er registreret restgæld på 1,2 mio. kr. vedrørende finansiel leasing. Dette betyder, at den skattefinansierede gæld omhandlet af den finansielle strategi udgjorde 1.100,3 mio. kr. ultimo 2021.

 

Ifølge den finansielle strategi skal minimum 50 % af den langfristede gæld omfattet af strategien være fast forrentet. Den aktuelle andel af fastforrentede lån omfattet af den finansielle strategi udgør ca. 84 % ultimo 2021.

 

Den langfristede gæld omfattet af den finansielle strategi og udviklingen heri med de aktuelt optagne lån og den forventede låntagning fremgår af graf (figur 2) i vedlagte bilag.

 

Den gennemsnitlige rente på lån omfattet af den finansielle strategi forventes at lande omkring 0,4 % i 2022.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 5 Beslutningssag: Status vedrørende ukrainske flygtninge pr. primo maj 2022

Sagsresumé

Pr. 9. maj 2022 er der i alt 93 flygtninge fra Ukraine, der har fået opholdstilladelse i Fredericia Kommune.

Fredericia Kommune skal modtage et sted mellem 144-174 flygtninge yderligere de kommende måneder ud fra de foreløbigt udmeldte tal.

I Fredericia Kommune er der indtil nu i langt overvejende grad fundet permanente løsninger på boligplacering. Dog er forventningen i de kommende måneder, at behovet for at tage kommunens midlertidige boligløsninger i brug vil stige.

Opgaven med at modtage flygtninge, boligplacere dem og administrere de praktiske opgaver forbundet med indkvartering i kommunens ejendomme medfører ekstraudgifter.

Kompensation til kommunerne for udgifterne i forbindelse flygtningeopgaven indgår som en del af forhandlingerne mellem KL og regeringen om økonomiaftalen for 2023, og er derfor p.t. ikke kendt.

På den baggrund indstiller administrationen, at den resterende del af bufferpuljen på 2,377 mio. kr. i 2022 indtil videre reserveres til udgifterne.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har pr. 9. maj 2022 i alt 93 personer fra Ukraine, der har fået opholdstilladelse, og som fordeler sig med 56 voksne og 37 børn, heraf:

-          13 børn i alderen 0-5 år (dagtilbud)

-          24 børn i alderen 6-17 år (skole/ungdomsudd.)

Ud af de 56 voksne, der har fået opholdstilladelse i Fredericia, er ca. 10 i eller på vej i arbejde.

Når kommunen tager imod nye flygtninge, skal der ske boligplacering enten i en permanent løsning eller midlertidigt. Permanente løsninger er lejemål hos private udlejningsvirksomheder eller i en almen boligorganisationer.

Status på boligplacering 9. maj 2022:

Boligløsning

Antal personer

Bemærkning

Midlertidig

38

Ud af disse er der allerede for 20 personer fundet en permanent boligplacering.

Disse personer bor i lejligheder på Ulleruphus og i værelser på Sct. Josef.

Permanent

45

 

Afventer

10

Der er endnu ikke foretaget boligplacering på tidspunkt for denne status.

 

I Fredericia Kommune er der fire løsninger på midlertidig boligplacering:

Ejendom

Kapacitet*

Status

Sct. Josef

24-36 personer

Er klargjort og i brug

Flydedokken

40-50 personer

Er klargjort og i brug

Pavillon ved Sundhedshuset

90-110 personer

Klargjort til beboelse, der mangler indkøb af møbler og indretning

Ældreboliger med tomgang

15-20 personer

Er klargjort og i brug

*vurderingen af kapacitet afhænger bl.a. af familiesammensætning.

 

Status på indmeldte børn i dagtilbud og skole

58 % af flygtningebørnene er allerede indmeldt i et skole- eller dagtilbud. Når der er børn og unge som endnu ikke er indmeldt, så skyldes det, at de venter på et lokalt dagtilbud eller afventer endelig boligplacering, hvorefter de bliver indmeldt.

Hvor foregår tilbuddet

Fredericia Kommune

Anden kommune

Ikke indmeldt

I alt

På vej til skole

 

 

9

9

På vej til dagtilbud

 

 

8

8

Indmeldt i skole

14

1

 

15

Indmeldt i børnehave

5

 

 

5

Sum

19

1

17

37

 

Ekstra opgaver og ressourcetræk

Beskæftigelse og borgerservice

I Beskæftigelse og borgerservice har integrationsteamet på kort tid fået mange flere opgaver, der skal løses hurtigere. Integrationsteamet bestod tidligere af tre medarbejdere og er nu udvidet med:

-          En administrativ medarbejder, der hjælper med opgaverne i forbindelse med modtagelse, koordinering og afholdelse af førstegangssamtaler med flygtningene

-          Dertil er der også behov for i en periode, at tilknytte en medarbejder, der kan hjælpe med boligplaceringen – altså koordinering med udlejere, interne samarbejdspartnere og flygtningene

-          To jobformidlere, der skal bidrage til at løfte den beskæftigelsesrettede indsats

-          Dertil bliver der tilknyttet 1-2 medarbejdere til håndtering af praktiske opgaver ifm. den midlertidige boligplacering i de kommunale ejendomme

I Borgerservice er der ekstra opgaver i forbindelse med boligindskudslån, folkeregister og enkeltydelser.

 

 

Børn, unge og kultur

På dagtilbuds- og skoleområdet kan der opregnes en række nye opgaver udløst af flygtningestrømmen:

-          2 modtageklasser oprettet på Afdeling Høgevej til 56 elever

-          1 elev indmeldt på Fjordbakkeskolen

-          1 PPR medarbejder på 15 timer/uge til at løse opgaver mellem afdelingerne, institutionerne og flygtninge.

-          BUK-sekretariatets koordinationsopgaver i forhold flygtningeopgaver (2 medarbejdere ad hoc)

-          5 børn indmeldt i dagtilbud.

Det anslåede ressourcetræk nu og i den kommende tid:

-          De 2 modtageklasser oprettet på Afdeling Høgevej er oprettet frem til 31. december 2022

-          1 ekstra modtageklasse kan aktiveres ved behov

-          Fjordbakkeskolen indmelder egne distriktsbørn i skolens to afdelinger

-          1 PPR medarbejder på 15 timer/uge til at løse opgaver mellem afdelingerne og institutionerne

-          BUK-sekretariatets koordinationsopgaver i forhold til afledte opgaver

-          Fordeling af børn i dagtilbudsalderen hvor, der er eller kan findes plads. Der samarbejdes med de private dagtilbud om løsning af opgaven.

 

Infrastruktur og ejendomme

Ejendomsafdelingen har bidraget med klargøring af Flydedokken, Sct. Josef og Pavillonen.

Der udestår at finde en løsning på indkøb af møbler og indretning af disse i pavillonen ved sundhedshuset.

Den fremadrettede opgave kommer til at bestå af teknisk service opgaver i forbindelse med den daglige anvendelse af de midlertidige boligløsninger.

 

Lovgrundlag

Der er med en ændring i særloven åbnet for mulighed for at boligplacere flygtninge fra Ukraine i områder, der er klassificeret som forebyggelsesområdet. Det er blandt andet Sønder Korskær. Det er vurderingen fra forvaltningen, at det ikke bliver nødvendigt at boligplacere i disse områder.

Mulighed for at anvise boliger i udsatte boligområder jf. integrationslovens § 12. Der ændres dog ikke på kriterierne for, hvornår et område er udsat og ukrainerne tæller som ikke-vestlige borgere.

Økonomiske konsekvenser

Pr. 30. april 2022 er der registeret udgifter til ukrainske flygtninge for i alt 1,410 mio. kr. Udgifterne fordeler sig på følgende områder:

 

Udgifter til ukrainske flygtninge, pr. 30/04 2022 (mio. kr.) 

Samlede udgifter

 

1,410

 

 

 

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd

 

0,347

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd

Kost/forplejning ukrainske flygtninge

0,145

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd

Midlertidig bolig

0,075

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd

Kost, forplejning mv.

0,053

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd

Tolkning

0,004

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd

Ydelser

0,070

 

 

 

Direktør for Vækst, Teknik og Klima

 

0,778

Direktør for Vækst, Teknik og Klima

Klargøring af boliger

0,778

 

 

 

Direktør for Børn, Unge og Kultur

 

0,285

Direktør for Børn, Unge og Kultur

Dagtilbud

0,061

Direktør for Børn, Unge og Kultur

Skoler

0,224

 

For at kunne tage pavillonen ved Sundhedshuset i brug vil der være en yderligere udgift til møbler mv. på 200.000-250.00 kr.

Herudover er der behov for en begivenhedsbestemt ansættelse af 1-2 medarbejdere (3 måneder i første omgang) til at koordinere og udføre de praktiske opgaver, der er forbundet med modtagelse og midlertidig boligplacering i de kommunale ejendomme Sct. Josef, Flydedokken og pavillonen ved Sundhedshuset.

Udgifterne til ovenstående bliver i første omgang afholdt inden for den eksisterende budgetramme.


Økonomisk kompensation til kommunerne for flygtningeopgaven indgår som en del af forhandlingerne mellem KL og regeringen om økonomiaftalen for 2023, og er derfor ikke kendt p.t.

På den baggrund foreslås, at den resterende del af bufferpuljen i 2022 på 2,377 mio. kr. indtil videre reserveres til finansiering af udgifterne.

Når økonomiaftalen foreligger og kompensationen er kendt, vil der ske fornyet vurdering af situationen.

Vurdering

Der er pr. 9. maj 2022 indgivet 25.719 ansøgninger på landsplan om opholdstilladelse efter særloven.

Ud fra det indgivne antal ansøgninger skal Fredericia Kommune modtage mellem 240-270 personer. Det er således yderligere 144-174 flygtninge fra Ukraine, som kommunen skal modtage og boligplacere de kommende måneder.

Der kommer dagligt nye ansøgninger om opholdstilladelser til Udlændingestyrelsen, så antallet af flygtninge vil sandsynligvis blive højere end det her angivne.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget godkender:

  1. At pavillonen ved Sundhedshuset klargøres og tages i brug til midlertidig boligplacering af flygtninge,
  2. At der prioriteres begivenhedsbestemt ansættelse af 1-2 medarbejdere,
     
  3. At udgifterne til de skitserede udgifter i sagen i første omgang afholdes inden for de eksisterende budgetrammer på de forskellige områder,
     
  4. At det resterende beløb i bufferpuljen i 2022 på 2,377 mio. kr. indtil videre reserveres til finansiering af udgifterne, og at situationen revurderes, når økonomiaftalen for 2023 foreligger.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

1-4 godkendt.

 

Punkt 6 Beslutningssag: Ansøgning til brandingpuljen - Axeltorvs Venner

Sagsresumé

Foreningen Axeltorvs Venner har ansøgt brandingpuljen om i alt 99.800 kr. til koncerter og markedsføring heraf på Axeltorv til fem torvedage i løbet af sommeren 2022. For at imødekomme et ønske om hurtig sagsbehandling har direktionen administrativt tildelt 49.900 kr., og Byrådet skal nu træffe beslutning om tildeling af yderligere 49.900 kr. altså samlet 99.800 kr. Koncerterne falder inden for formålet med brandingpuljen og kan således støttes med midler fra puljen. Hvis det fulde beløb tildeles, vil der være 49.200 kr. tilbage i puljen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 19. april 2021 at bibeholde brandingpuljen med fire faste initiativer og med mulighed for yderligere støtte af aktiviteter, events og markedsføring, der lever op til puljens formål.

Puljens tredelte formål er 1) at markere Fredericia som en attraktiv og levende by, 2) at øge synligheden af tiltag og arrangementer og 3) at understøtte events og oplevelser, der bidrager til at skabe profilering af byen.

Beløb over 50.000 kr. fra brandingpuljen skal, jf. delegationsplanen, godkendes i byrådet.

 

Axeltorvs Venner har indsendt to ansøgninger på i alt 99.800 kr. til koncerter og markedsføring heraf på Axeltorv i forbindelse med fem torvedage hen over sommeren 2022. For at imødekomme et ønske om hurtig sagsbehandling har direktionen administrativt tildelt 49.900 kr. til den første af de to ansøgninger. Byrådet skal nu beslutte, om den nye ansøgning på i alt 49.900 kr. skal imødekommes.

Ansøgeren vil efter afholdelse af arrangementerne blive bedt om at dokumentere, at kommunens tilskud er blevet brugt til det formål, som tilskuddet er givet til. Såfremt det fulde støttebeløb ikke er brugt efter afholdelse, skal mindreforbruget betales tilbage.

 

Økonomiske konsekvenser

De frie midler i brandingpuljen består af 399.000 kr. i 2022. Heraf er der brugt 299.900 i forbindelse med tidligere ansøgninger i 2022 og en enkelt fra 2021, der først er faktureret i 2022. Der er således 99.100 kr. tilbage i puljen. Såfremt ansøgningen fra Axeltorvs Venner imødekommes, vil der være 49.200 kr. tilbage i puljen i 2022.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at koncerterne, som beskrevet i ansøgningen, lever op til kriterierne for brandingpuljen, og at arrangementerne derfor kan støttes.

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler Byrådet at godkende ansøgningen.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: DanmarkC - realisering af lokalplan 350

Sagsresumé

Taulov Dryport købte i 2017 et areal på knap 500.000 m2 af Fredericia kommune, og der blev i samme ombæring udarbejdet en lokalplan nr. 350 for området.

 

For at kunne realisere lokalplan nr. 350 fuldt ud, har det været kendt at ejendommen Havlykkevej 11, skulle erhverves. Dette er ikke lykkedes på en frivillig aftale, hverken for Fredericia kommune eller for Taulov Dryport.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Taulov Dryport købte i 2017 et areal på knap 500.000 m2 og der blev i samme ombæring udarbejdet en lokalplan nr. 350 for området.

 

For at kunne realisere lokalplan nr. 350 fuldt ud, har det været kendt at ejendommen Havlykkevej 11, skulle erhverves. Dette er ikke lykkedes på en frivillig aftale, hverken for Fredericia kommune eller for Taulov Dryport.

 

Taulov Dryport har nu bedt Fredericia kommune om at opstarte/indlede en ekspropriationssag ud fra aktualitetsprincippet (se vedlagte bilag Helhedsplan/tidslinie.

 

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser vil fremgå i forbindelse med en afgørelse fra taksationskommissionen når ekspropriationen er endelig.

 

Vurdering

Det er Vækst, Teknik & Klimas vurdering, at en opstart af en ekspropriationssag på ejendommen Havlykkevej 11, er nødvendig ud fra et aktualitetsprincip.

 

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik & Klima indstiller at byrådet godkender, at ekspropriationssagen på ejendommen Havlykkevej 11, Fredericia, opstartes.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: DanmarkC - udviklingsaftale (Lukket)

Punkt 9 Beslutningssag: Handleplanskatalog til Fredericia for Livet

Sagsresumé

Handleplanskataloget til Fredericia for Livet er et tillæg til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik. Kataloget omsætter visionerne i de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til nuværende strategisk prioriterede indsatser, fremtidige fokusområder og mulige udviklingsspor.

 

Byrådet blev præsenteret for Handleplanskataloget på temamødet om fredericianernes sundhed den 24. marts 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet, Fredericia Kommunes Sundhedspolitik, blev godkendt i sommeren 2021. Politikken sætter retningen for, hvordan vi gerne vil skabe flere gode leveår for fredericianerne gennem fire centrale pejlemærker: Sunde rammer, Sammen om sundhed, Livsglæde og fællesskaber, samt Lighed i sundhed.

 

Siden godkendelsen af sundhedspolitikken har et handleplanskatalog været under udarbejdelse på tværs af de tre direktørområder. Handleplanskataloget omsætter visionerne under de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til:

 

  • Nuværende strategisk prioriterede indsatser: Indsatser og initiativer som vi allerede er godt i gang med, og som spiller direkte ind og understøtter visionerne i Sundhedspolitikken.

 

  • Fremtidige fokusområder: Indsatser og fokusområder, der allerede ligger i støbeskeen, og som vil have en særlig opgavemæssig betydning i 2022.

 

  • Mulige udviklingsspor: Handlinger der peger på forskellige udfordringer og muligheder, og som tydeliggøre et potentiale for at løfte visionerne i Sundhedspolitikken yderligere. Disse handlinger er endnu ikke konkrete, og vil både skulle udvikles og prioriteres politisk. Det betyder også, at handlingerne kan indeholde flere forskellige indsatser, som kan løftes på forskellige niveauer og måder.

 

Handleplanskataloget er ikke en udtømmende liste over alle handlinger i Fredericia Kommune, der understøtter pejlemærkerne. Det indeholder handlinger, der er valgt fremhævet af direktørområderne og fagcheferne, og hvor vi som kommune har valgt at gøre noget ud over den lovpligtige kommunale driftsopgave.

 

Den videre proces

Det videre arbejde med de mulige udviklingsspor afventer Byrådets visionsarbejde, således at der sikres en kobling mellem visionen og prioriteringen af udviklingssporerne.

 

Handleplanskataloget er et dynamisk dokument. Det betyder, at det bliver opdateret to gange årligt, så der sikres aktualitet og opfølgning på handlinger og udviklingsspor. Byrådet vil blive orienteret omkring opdateringerne.

 

Byrådet blev på et temamøde omkring fredericianernes sundhed den 24. marts præsenteret for Handleplanskataloget til Fredericia for Livet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at i Handleplanskataloget til Fredericia for Livet er visionerne fra Sundhedspolitikken omsat til konkrete handlinger. Kataloget giver dermed et overblik over det nuværende og fremadrettede arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Derudover tydeliggør Handleplanskataloget, at sundhed skal løftes på tværs af politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt af fredericianerne selv.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget anbefaler Byrådet at godkende Handleplanskataloget til Fredericia for Livet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 05-05-2022

Godkendt.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Høringssvar til statens vandområdeplaner 2021-27

Sagsresumé

Miljøministeriets forslag til vandområdeplanerne 2021-2027 er i høring indtil 22. juni 2022. Målet er at forbedre miljøtilstanden i vandmiljøet, hvilket også har kommunal fokus. Derfor er der udarbejdet et forslag til høringssvar.

 

Sagsbeskrivelse:

Hovedformålet med EU's vandrammedirektiv og vandområdeplanerne er, at forbedre miljøtilstanden i alle overfladevandområder (vandløb, søer, kystvande) og grundvandsforekomster. Det overordnede mål er at opnå såkaldt ”god tilstand”, hvor tidsfristen oprindeligt var 2015, men er blevet forlænget af to omgange til 2027.

EU's vandrammedirektiv udmøntes via vandområdeplanerne, som er blevet udarbejdet hvert 6. år. Derfor er der nu – og indtil 22. juni 2022 - et forslag til vandområdeplanerne for 3. planperiode 2021-2027 (VP3) i høring.

Det samlede høringsmateriale kan ses her: Høring af vandområdeplaner (mim.dk). Fredericia Kommune er omfattet af Vandområdedistrikt, Jylland og Fyn.

VP3 indeholder beskrivelse af den nationale overvågning af vandområderne, herunder tilstandsvurdering og konkrete miljømål for de enkelte vandområder. Vandområdeplanerne udpeger også indsatser i forhold til at nedbringe negative miljøpåvirkninger med henblik på målopfyldelse.

 

Hovedbudskaberne i udkastet til VP3 for Vandområdedistrikt, Jylland og Fyn er:

  • Målsætningen forventes ikke at blive opnået for alle vandområder inden 2027.
  • Størstedelen af overfladevandområderne (vandløb, søer og kystvande) opfylder ikke målsætningen om god økologisk tilstand. Dette er også gældende for Fredericia Kommune.
  • Størstedelen af grundvandsforekomsterne er i god kemisk og kvantitativ tilstand, men der er også større grundvandsområder med ringe kemisk tilstand. Dette er også gældende i Fredericia Kommune.
  • Mange igangværende udviklingsinitiativer forventes offentliggjort i 2023/2024. Derfor udvides tilskudsordningerne sandsynligvis herefter med nye virkemidler.
  • Der er fortsat mange vandområder med ’ukendt tilstand’ eller sparsom viden/baggrundsdata.

 

Natur og Miljø har udarbejdet et forslag til høringssvar (bilag 1).

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Natur & Miljø har gennemgået VP3 og vurderet på forhold, der har betydning for overfladevand og grundvand i Fredericia Kommune samt Lillebælt og Vejle Fjord generelt jf. forslaget til høringssvar. Grundlæggende vurderes VP3 ikke at være realistisk og ambitiøst nok i forhold til at nå målsætningen om god økologisk/kemisk tilstand inden 2027. Dette vurderes at være beklageligt, og ikke mindst med Fredericia Kommunes og de omkringliggende kommuners fokus har på at forbedre de marine forhold.

 

Hovedbudskaberne i forslaget til høringssvaret er følgende:

  • En grundlæggende bekymring om at tillade aktiviteter/presfaktorer, der kan påvirke Lillebælt negativt i forhold til målsætningen (herunder klapning, muslingeskab og bundtrawl mm).
    • At klappladser i Lillebælt nedlægges og at øvrige presfaktorers påvirkning vurderes på baggrund af et reelt oplyst grundlag.
  • At Fredericia Kommune gerne vil samarbejde om mulige indsatser – ikke mindst grundet fokus nævnt i ”Fredericia for verdensmålene” og samarbejdet om Naturpark Lillebælt samt indholdet i den marine naturnationalpark Lillebælt mm.
    • Herunder et ønske om at Vejle Fjord og/eller Lillebælt indgår som projektområde i ét af de kommende kystvandråd med lokale analyser mm.
  • De foreliggende virkemidler synes at være utilstrækkelige i forhold til opnå målopfyldelse – og derfor bør der være særligt fokus på at øge mængden af virkemidler hurtigst muligt.
    • Herunder ønskes marine virkemidler til Lillebælt og at Rands Fjord udpeges til indsats, så der er øgede muligheder for at søge om tilskud til forundersøgelser og flere miljøforbedrende tiltag.

 

Det nationale overvågningsprogram og vidensgrundlaget er generelt mangelfuldt, hvilket giver udfordringer i forbindelse med at vurdere/prioritere indsatser samt effekten heraf.

 

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at udvalget anbefaler over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At forslaget til høringssvar (bilag 1) godkendes
  2. At Vækst, Teknik & Klima bemyndiges til at færdigredigere høringssvaret og sende det til Miljøstyrelsen.

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 02-05-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

1-2 anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 25-05-2022

 

1-2 Godkendt.

Punkt 11 Orienteringssag: Nyt ledelses- og medarbejdergrundlag for Fredericia Kommune

Sagsresumé

I september 2021 igangsatte direktionen og HMU en proces vedrørende udvikling af et nyt ledelses- og medarbejdergrundlag. Der foreligger nu et samlet skriftligt materiale indeholdende tre pejlemærker og beskrivelser af de forskellige roller i organisationen. I den kommende tid begynder vi implementeringen af ledelses- og medarbejdergrundlaget for at sikre, at alle ledere og medarbejdere orienterer sig mod det i den daglige opgaveløsning. Ledelses- og medarbejdergrundlaget fremlægges for Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

 

Sagsbeskrivelse:

I september 2021 igangsatte direktionen og HMU en proces vedrørende udvikling af et nyt ledelses- og medarbejdergrundlag for Fredericia kommune.

 

Formålet med det nye ledelses- og medarbejdergrundlag er at skabe et fælles afstemt fundament af værdier, som skal guide handlinger og fælles samarbejde på tværs af kommunen.  Det skal sikre, at alle – både ledere og medarbejdere – oplever, at der er klare forventninger til deres ledelses- og medarbejderroller, og at der skabes en samlet retning i forhold til kommunens strategi og vision.

 

Efter en bredt inddragende proces foreligger der nu et samlet skriftligt materiale (se bilag) indeholdende tre overordnede pejlemærker og tilhørende rollebeskrivelser for hhv. direktører, fagchefer, stabs- og sekretariatschefer, ledere for ledere, ledere for medarbejdere og medarbejdere.

 

De tre pejlemærker er:

  • Vi gør det for Fredericia
  • Vi gør det i fællesskab
  • Vi gør det ordentligt

 

Processen, som har ført frem til formuleringen af de tre pejlemærker og rollebeskrivelserne, er gennemført i samarbejde med konsulenthuset LEAD – Enter Next Level, som har faciliteret workshops og bidraget til udarbejdelse af det første udkast til det samlede skriftlige materiale, som siden er bearbejdet og færdiggjort af Ledelsessekretariatet.

 

Det nye ledelses- og medarbejdergrundlag blev offentliggjort på TRIO-konferencen for alle kommunens ledere samt tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter den 10. maj 2022.  Efter TRIO-konferencen venter den vigtige opgave med at få implementeret det nye ledelses- og medarbejdergrundlag i organisationen, herunder at få ledere og medarbejdere til at tage ejerskab og orientere sig mod det nye ledelses- og medarbejdergrundlag i den daglige opgaveløsning. For at understøtte denne proces er der udarbejdet en række værktøjer, som blev præsenteret på TRIO-konferencen. Disse værktøjer vil løbende blive fulgt op af nye initiativer.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at Økonomi- og Erhvervsudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 17-05-2022

Taget til efterretning.

 

Punkt 12 Orientering

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller .

 

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller