Økonomiudvalget - 08-04-2019

Referat
Dato:
Mandag, 8 april, 2019 - 17:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 3 april, 2019 - 17:00
Referat publiceret:
Tirsdag, 9 april, 2019 - 23:00

Punkt 53 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Godkendt.

Punkt 54 Regnskab 2018

Sagsresumé

Regnskab 2018 fremsendes til politisk behandling. Regnskabet udviser et samlet underskud på 48,4 mio. kr., mod et budgetteret underskud på 27,2 mio. kr. Den gennemsnitlige likviditet udgjorde 296,7 mio. kr.

Regnskabsåret 2018 har været præget af et stort pres på service- og anlægsrammen samt overførselsudgifter. Et pres som forventes at fortsætte ind i de kommende år. Det anbefales, at Økonomiudvalget drøfter handlemuligheder for håndteringen heraf.

 

Sagsbeskrivelse:

Regnskab 2018

Det endelige regnskab for Fredericia Kommune 2018 er udarbejdet og klar til politisk behandling. Regnskabet skal jævnfør styrelsesloven videregives til revisionen, og før videregivelsen skal regnskabet foreløbig godkendes af Økonomiudvalget og Byrådet.

Regnskabet for 2018 viser følgende hovedtal:

 

Mio. kr.

Vedtaget budget

Regnskab 2018

Resultat ordinær drift (- = overskud)

-138,6

-117,1

Resultat i alt (- = overskud)

27,2

48,4

Gennemsnitlig likviditet (+ = aktiver)

271,0

296,7

 

Status på politiske tiltag fra budget 2018 viser, at alle tiltag er iværksat på nær nogle få, som er udskudt til 2019. For uddybning af hvilke projekter, der er udskudt henvises til bilaget ”Status på politiske tiltag 2018”.

Fredericia Kommunes regnskab for 2018 og oversigt over anlægsregnskaber over 2 mio. kr. er vedlagt som bilag.

 

Service- og anlægsrammen

Årene 2014-16 var i Fredericia og i landet som helhed kendetegnet af store mindreforbrug på serviceudgifterne. Denne tendens er vendt i de senere år. I 2017 overskred Fredericia således servicerammen med 26 mio. kr. I 2018 er overskridelsen på i alt 17 mio. kr. på trods af, at organisationen hele 2. halvår bremsede økonomien op, udviste stor tilbageholdenhed, og at ansættelser var sat på pause.

Merforbruget er ikke unikt for Fredericia Kommune. Mange andre kommuner melder om stigende udgifter på velfærdsområderne på grund af ændret demografi og øget efterspørgsel. Det forventes, at udgiftspresset bliver et hovedtema i de kommende forhandlinger om kommunernes økonomi for 2020.

Også anlægsudgifterne har været under pres hele 2018. Årsagerne her skal særligt findes i tidsmæssige forskydninger i anlægsprojekterne samt tillægsbevillinger i årets løb.

Endelig har også overførselsudgifterne været under pres i 2018. Ved midtvejsreguleringen i juni blev bloktilskuddet nedjusteret med 27 mio. kr. Overførselsudgifterne er kun reduceret med 8 mio. kr., og Fredericia har dermed et tab i størrelsesordenen 19 mio. kr.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Serviceramme

Budgetteret og faktisk forbrug af serviceudgifter er vist i nedenstående tabel:

 

Serviceudgifter (mio. kr.)

Vedtaget budget *)

Resultat

Afvigelse

By- og Planudvalget

4,5

4,1

0,4

Miljø- og Teknikudvalget

55,4

56,7

-1,3

Børne- og Skoleudvalget

847,4

853,2

-5,8

Kultur- og Idrætsudvalget

85,7

86,6

-0,9

Social- og Beskæftigelsesudvalget

134,7

136,0

-1,3

Senior- og Handicapudvalget

608,1

630,9

-22,8

Sundhedsudvalget

72,6

70,1

2,5

Uddannelsesudvalget

23,2

18,7

4,5

Økonomiudvalget

379,6

370,7

8,9

I alt

2.211,2

2.227,0

-15,8

*) Budgettet blev lagt i gammel udvalgsstruktur – der er korrigeret herfor

 

Som det fremgår er udgiftspresset særligt på Senior- og Handicapudvalget samt Børn- og Skoleudvalget. Konkret drejer det sig om store merudgifter på plejens område samt mellemkommunale betalinger vedr. specialundervisning. På Social- og Beskæftigelsesudvalget har det været muligt at begrænse merforbruget, men det er vurderingen, at særligt det specialiserede socialområde for voksne er under pres.

De nyeste prognoser viser, at udgiftspresset på servicerammen fortsætter ind i 2019 og årene frem.

Udgiftspresset har betydet, en samlet gæld på 14,3 mio. kr. som fordeles som følger:

  • Miljø- og Teknikudvalget 5,3 mio. kr.
  • Børne- og Skoleudvalget 6,0 mio. kr.
  • Senior- og Handicapudvalget 3,0 mio. kr.

 

 Opsparingen udgør i alt 49 mio. kr. som fordeles som følger:

  • By- og Planudvalg 0,4 mio. kr.
  • Kultur- og Idrætsudvalg 1,6 mio. kr.
  • Social- og Beskæftigelsesudvalg 4,1 mio. kr.
  • Sundhedsudvalg 3,0 mio. kr.
  • Uddannelsesudvalg 10,6 mio. kr.
  • Økonomiudvalg 29,3 mio. kr. (inkl. bufferpulje)

 

Økonomi og Personale anbefaler, at ansættelsespausen på administration og ledelse fortsætter indtil videre. Det anbefales endvidere, at Økonomiudvalget drøfter handlemuligheder for håndteringen af udgiftspresset, herunder Spar/lån.

 

 Anlægsudgifter

Også anlægsudgifterne har været under pres hele 2018. Årsagerne her skal særligt findes i tidsmæssige forskydninger i anlægsprojekterne samt tillægsbevillinger i årets løb. Økonomi og Personale anbefaler, at økonomiudvalget drøfter handlemuligheder for håndteringen af udgiftspresset, herunder Spar/lån.

 

Øvrige driftsudgifter

Fredericia har i mange år haft en socioøkonomi i den tunge ende, hvilket indebærer, at vi har et højt niveau for overførselsudgifter, som tynger vores økonomi. Til gengæld har vi i det senere år klaret os fornuftigt på den aktivitetsbestemte medfinansiering. Økonomi og Personale anbefaler, at Økonomiudvalget drøfter handlemuligheder for håndtering af overførselsudgifterne.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. at Fredericia Kommunes årsregnskab for 2018 godkendes og afgives til revisionens gennemgang
  2. at ansættelsespausen på administration og ledelse fortsætter indtil videre
  3. at Økonomiudvalget drøfter handlemuligheder for håndteringen af udgiftspresset på både service- og anlægsramme
  4. at Økonomiudvalget drøfter handlemuligheder for håndteringen af udgiftspresset på overførselsudgifterne

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Økonomiudvalget besluttede, at anbefale indstillingens punkt 1 og 2, mens punkt 3 og 4 udsættes til ekstraordinært Økonomiudvalgsmøde d. 29/4, som del af første budgetopfølgning.

Punkt 55 Udmøntning af effektiviseringskrav

Sagsresumé

Sagen er en orientering om udmøntning af effektviseringskravet på 2 mio. kr. fra Budget 19.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2019 blev det besluttet, at der skulle frigøres 13 mio. kr. til investeringer i den borgernære velfærd. De 5 mio. kr. blev udmøntet med det samme ved nedlæggelse af vakante stillinger og reduktion af centrale puljer. Ved byrådets vedtagelse af kommunens nye koncernmodel blev yderligere 6 mio. kr. udmøntet.

Til orientering er de resterende 2 mio. kr. fundet som beskrevet under afsnittet ”Økonomiske konsekvenser”.

Økonomiske konsekvenser

Effektiviseringskravet er udmøntet som følger:

 

Mio. kr.

2019

2020

2021

2022

Reduceret adm.bidrag til Udbetaling Danmark

-0,7

-0,7

-0,7

-0,7

tIndtægtsoptimering udligningsordning

-0,6

-0,6

-0,6

-0,6

Reduceret licens til ESDH-system

-0,7

-0,7

-0,7

-0,7

I alt

-2,0

-2,0

-2,0

-2,0

 

Vurdering

Udmøntningen af effektiviseringskravet har været drøftet i koncernledelse og HMU. Vurderingen er samstemmende, at det er hensigtsmæssigt med en hurtig udmøntning af effektiviseringskravet med henblik på at komme i mål med omorganiseringerne.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At orienteringen om udmøntningen af effektiviseringskravet tages til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Taget til efterretning.

Punkt 56 Temadrøftelse i byrådet om de kommende økonomiforhandlinger

Sagsresumé

Økonomi og Personale anbefaler, at byrådet drøfter de kommende økonomiforhandlinger på et temamøde efter byrådsmødet den 29. april 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

KL har tidligere som optakt til økonomiforhandlingerne afholdt regionale møder for landets byrådsmedlemmer. KL har i mail af 2. marts 2019 orienteret om, at dialogprocesserne justeres. I stedet for de regionale møder opfordrer KL landets kommunalbestyrelser til at afholde temadrøftelser om de kommende økonomiforhandlinger og efterfølgende give KL en tilbagemelding, så der er det bedste grundlag for de kommende drøftelser med regeringen.

Til brug for temadrøftelsen har KL udarbejdet en værktøjskasse til inspiration for den lokale budgetlægning.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Den årlige aftale om kommunernes økonomi er afgørende for det økonomiske udgangspunkt for kommunernes budgetlægning. Økonomi og Personale foreslår derfor, at der efter byrådsmødet den 29. april 2019 afholdes temadrøftelse, hvor der bliver mulighed for samle input til KL til den kommende forhandlinger.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at der afholdes temadrøftelse om de kommende økonomiforhandlinger efter byrådsmødet den 29. april 2019.

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Godkendt.

Punkt 57 Fredericia Teater - Regnskab 2018

Sagsresumé

Fredericia Teater har jf. egnsteateraftalen fremsendt sit årsregnskab for 2018 til godkendelse hos Fredericia Kommune. Fredericia Teaters resultat for året viser en økonomi i balance med et overskud på 0,4 mio. kroner.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune skal som en forudsætning for at modtage refusion fra Slots- og Kulturstyrelsen for sit tilskud til Fredericia Teater fremsende et godkendt regnskab til styrelsen. Fredericia Teater har derfor jf. egnsteateraftalen fremsendt årsresultat for 2018. Fredericia Teater kommer ud af året 2018 med et overskud på 0,4 mio. kroner og en økonomi i generel balance. Teatrets ledelse vurderer således at årets resultat er tilfredsstillende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Økonomi og Personale vurderer, at det fremsendte regnskab er et udtryk for en økonomi i balance og ikke giver anledning til yderligere kommentarer.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  • At Fredericia Teaters regnskab for 2018 godkendes og fremsendes til Slots- og Kulturstyrelsen

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Godkendt.

Punkt 58 Anmodning om samtykke til vedtægtsændring

Sagsresumé

Nærværende sag omhandler en anmodning fra EWII koncernen til et samtykke fra Fredericia, Middelfart og Vejle kommune til en koncernintern overdragelse af kapitalandele i koncernen, der er begrundet i et ønske om en simplificering af koncernstrukturen.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Ved brev af 27. november 2018 har advokatfirmaet Andersen Partners, som repræsentanter for EWII S/I, rettet henvendelse til Fredericia, Middelfart og Vejle Kommuner med anmodning om samtykke til endnu en koncernintern omstrukturering.

 

Den nye foreslåede interne koncernomstrukturering kræve kommunernes samtykke. Dette er begrundet i, at kapitalandelene i både TRE FOR Vand A/S og det nuværende TRE FOR Infrastruktur A/S overdrages.

 

Overdragelsen sker således, at TRE FOR Vand A/S’ moderselskab, TRE FOR Infrastruktur A/S, fusioneres ned i TRE FOR Vand A/S’ søsterselskab, TRE FOR Teknik A/S. TRE FOR Teknik A/S, der skifter navn til TRE FOR Infrastruktur A/S, bliver herefter nyt moderselskab for TREFOR Vand A/S.

 

Det nye TREFOR Infrastruktur A/S forudsættes at være 100 % ejet af EWII S/I som hidtil.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vedtægtsbestemmelserne vedrørende kommunernes rettigheder i de nye vedtægter for TRE FOR Infrastruktur A/S vil være de samme som hidtil, da de relevante vedtægtsbestemmelser bliver direkte overført.

 

Da TRE FOR Vand A/S ikke skifter ejerkreds som følge af den interne koncernomstrukturering, og da vedtægtsbestemmelserne fra ”det gamle” TREFOR Infrastruktur A/S vil blive direkte overført til det nye TRE FOR Infrastruktur A/S, så vil kommunernes nuværende retsstilling ikke forringes.

 

Da kommunernes rettigheder over for koncernen ikke forringes kan der gives samtykke til den koncerninterne omstrukturering, da kommunerne ikke helt eller delvist må afgive sine rettigheder i koncernen, uden vederlag herfor.

 

Det bemærkes, at der tidligere mellem kommunerne og TRE FOR har været dialog om værdien af kommunernes rettigheder, men efter ønske fra TRE FOR blev disse drøftelser ikke ført til ende. Nærværende sag og det ønskede samtykke handler derfor alene om, at sikre en videreførelse af kommunernes rettigheder i forbindelse med den påtænkte koncerninterne overdragelse i TRE FOR (EWII).

 

Kommunerne har i fællesskab fået ovenstående vurdering bekræftet hos en selskabsretsadvokat.

Indstillinger

Fællessekretariatet anbefaler overfor Økonomiudvalget at der gives samtykke til den ønskede koncerninterne omstrukturering.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Anbefales.

Punkt 59 Godkendelse af fysisk helhedsplan i Holbergshaven, Boligkontoret Fredericia

Sagsresumé

Boligkontoret Fredericia søger om Byrådets godkendelse af fysisk helhedsplan med renovering af afd. 402 – Holbergshaven på Chr. Richardtsvej og Jens Baggesensvej.

 

Sagsbeskrivelse:

Holbergshaven består af 84 sammenbyggede rækkehuse i et plan og med egen have. Afdelingen har nået en alder der gør, at der er en naturlig nedslidning og behov for opretnings-og forbedringsarbejder i afdelingen. Landsbyggefonden har anerkendt afdelingens byggetekniske udfordringer, som bl.a. medfører skimmelproblemer.

Konkret består udfordringerne bl.a. i at installationsgange, terrændæk og trægulve er opfugtede. Opfugtningerne har generelt medført skimmelsvampeangreb på beton og trækonstruktioner. Indeklimaet er belastet af skimmelsvampesporer og rådgiver vurderer at forholdende er behandlingskrævende. Udover genopretningsarbejderne er der et ønske om at modernisere rækkehusene med bl.a. nye installationer, køkkener og badeværelser.

Samlet set er der budgetteret 129 mio. kr. til projektet. 5,3 mio. finansieres af afdelingens egne midler samt fællespuljemidler fra Landsbyggefonden. Resten af anlægssummen skal lånefinansieres med kreditforeningslån.

For at sikre et acceptabelt huslejeniveau, søger Boligkontoret om at Byrådet godkender at afdelingen fritages for fremtidige indbetalinger til organisationens dispositionsfond. 

Det forventede huslejeniveau bliver herefter på gennemsnitligt 830 kr. pr. m2 når projektet er gennemført.

Ansøgningen er blevet enstemmigt godkendt af beboerne på afdelingsmøde. Organisationsbestyrelsen behandler sagen på bestyrelsesmøde den 11. april. Indstilling fra bestyrelsesmøde fremsendes inden Byrådets behandling.

Økonomiske konsekvenser

I renoveringssager hvor Landsbyggefonden er involveret, skelnes mellem støttede og ustøttede realkreditlån. De støttede lån, er lån til ombygning og renoveringsarbejder som Landsbyggefonden direkte støtter. De øvrige arbejder, der har karakter af at vedligeholdelsen føres up to date, finansieres med såkaldte ustøttede lån.

Kommunen skal stille 100 % garanti for de støttede lån – og Landsbyggefonden giver derefter kommunen 50% regaranti.

Kreditforeningen kan kræve en kommunal garanti på de ustøttede lån. Det er dog ikke tilfældet i denne sag pt.

De støttede lån udgør 84.756.000 kr. mens de ustøttede lån udgør 38.980.000 kr.

For at holde huslejen på et acceptabelt niveau har Landsbyggefonden bevilliget 1.000.000 kr. i særlig driftsstøtte til afdelingen. Heraf skal Fredericia Kommune finansiere 1/5, svarende til 200.000 kr. ligesom Boligorganisationen og realkreditforeningen betaler 200.000 kr. hver til puljen.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2019

TB 2020

TB 2021

TB 2022

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Kapitaltilførsel /særlig driftsstøtte - skimmelpuljen

 

 

 0,200 

 

0,200

0,200

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

 

 

0,200 

 

0,200 

0,200

 

Den kommunale andel af kapitaltilførslen påvirker ikke hverken anlægs- eller serviceramme, idet det anses som lån til almen boligorganisation.

Vurdering

Når almene afdelinger renoveres, sker det i stort omfang uden støtte fra kommunen. Nogle afdelinger, som afd. 402, får renoveringsstøtte fra Landsbyggefonden. De støttede arbejder skal godkendes af Byrådet. De ustøttede arbejder skal også godkendes af Byrådet, fordi der sker låneoptagelse med pant i ejendommen og huslejeforhøjelsen er på mere end 5 procent.

Ejendomsafdelingen vurderer, at renoveringen og moderniseringen af afdeling 402 vil betyde et væsentligt løft i boligkvaliteten i afdelingen, og at det fremtidige huslejeniveau ikke vil medføre udlejningsvanskeligheder.

Indstillinger

Under forudsætning af at bestyrelsen for Boligkontoret godkender helhedsplanen, indstiller Ejendomsafdelingen, at Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet godkender

 

  1. Helhedsplanen
  • Skema A med støttede arbejder på 84,8 mio kr. (Byrådet indstiller til Landsbyggefondens endelige godkendelse)
  • Ustøttede arbejder på 44,3 mio kr.        

 

  1. Låneoptagelsen
  • Støttede lån på 84,8 mio. kr. - med 100% kommunal garanti. Heraf giver Landsbyggefonden 50% regaranti (42,4 mio. kr.)
  • Ustøttede lån på 38,9 mio. kr. – pt.  uden garantistillelse

 

  1. Kapitaltilførsel på 200.000 kr. til udbetaling i år 2021 med finansiering fra ”skimmelsvamp-puljen” på Økonomiudvalgets område

 

  1. At afdelingen fritages for sædvanlige indbetalinger til boligorganisationens dispositionsfond

 

  1. Huslejeniveau på foreløbig 830 kr. pr. m2

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Anbefales.

Punkt 60 Lånepulje til bedre fordeling i daginstitutioner

Sagsresumé

Økonomi og Indenrigsministeriet har oprettet en lånepulje i 2019 og 2020 til bedre fordeling i daginstitutioner beliggende i udsatte boligområder. Der er ansøgningsfrist 15. april 2019. Sagen omhandler en politisk godkendelse af, at Fredericia Kommune fremsender en ansøgning om tilsagn fra lånepuljen, som kan indgå som delvis finansiering, hvis byrådet beslutter indarbejdelse af anlægsprojekt i budgettet.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er oprettet en lånepulje på 76 mio. kr. om året i 2019 og 2020.

Midlerne kan anvendes til at dække anlægsudgifter, f.eks. ved flytning af daginstitutioner. Daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, som får dispensation fra reglerne om bedre fordeling i daginstitutioner kan ikke også modtage lånedispensation.

Kriterier ved ministeriets behandling af ansøgninger om lånedispensation vil for Fredericia Kommune være:

  • Antallet af pladser i daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner beliggende i et udsat boligområde, der er planlagt nedlagt eller flyttet til en adresse uden for det udsatte boligområde
  • Antallet af pladser, der er etableret i daginstitutionen eller enheden i institutionen til erstatning for de nedlagte pladser i det udsatte boligområde
  • Aldersfordelingen blandt børn optaget pr. 1. januar 2019 i daginstitutionen eller enheden
  • Den gennemsnitlige etableringsudgift pr. plads for hver af aldersgrupperne 0-2 år og 3 år-skolestart

Økonomiske konsekvenser

Et eventuelt tilsagn vil betyde en mulighed for at lånefinansiere en del af investeringen, som byrådet kan beslutte at udnytte i 2019 og 2020 ved eventuel indarbejdelse af anlægsudgifter i budgettet, som falder indenfor rammerne af lånedispensationen.

Vurdering

Et samlet overblik over anlægsudgifter, driftsmæssige konsekvenser, lånemulighed m.v. vil foreligge, når byrådet skal behandle en eventuel indarbejdelse af projektet i budgettet.

Børn og Unge har opstillet forudsætninger, som kan anvendes som udgangspunkt for ansøgningen, frist for ansøgning om lånedispensation er 15. april 2019.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at ansøgning til lånepulje til bedre fordeling i daginstitutioner fremsendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Godkendt.

Punkt 61 Opbevaring af materiale fra Europa-Parlamentsvalget 2019 - Implementering af nyt valgsystem

Sagsresumé

Fredericia Kommune skal, i lighed med landets andre kommuner, implementere et nyt valgsystem, som forventes i drift fra sommeren 2020. Ved implementeringen skal der anvendes materiale fra EP-valget i 2019 til at teste systemets stabilitet, hvorfor det er nødvendigt at opbevare valgmaterialet frem til idriftsættelsen i 2020, hvorefter det destrueres.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunernes valgsystem været i udbud, hvilket har resulteret i, at kommunerne fra sommeren 2020 skal drifte et nyt valgsystem. Som et led i implementeringsprocessen skal driftsstabilitet og kapaciteten testes, hvortil der skal bruges valgmateriale fra det kommende EP-valg. Materialet vil i foråret 2020 blive administrativt indtastet i systemet og resultatet sammenholdes herefter med det faktiske resultat fra det kommende valg i 2019 for at sikre, at systemet fungerer hensigtsmæssigt.

Det materiale, som kommunerne skal gemme til implementeringen, er:

  • Afstemningsbøgerne fra alle valgsteder
  • Tælleskemaer fra de enkelte valgborde
  • Valgbogen
  • CPR-udtræk og valgdistriktsdata mhp. at gendanne valgkort

KL har igennem en forespørgsel til Økonomi- og Indenrigsministeriet fået vurderet, at det ligger inden for rammerne af den nuværende valglovgivning at gemme disse data i perioden imellem maj 2019 og implementeringen i 2020. Det bemærkes dog, at det er en kommunal beslutning, om man vil gemme disse, hvorfor det kræver politisk godkendelse.

Fællessekretariatet er ansvarlig for opbevaring og efterfølgende destruering af valgmaterialet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes hensigtsmæssigt at opbevare valgmaterialet fra EP-valget 2019 for at sikre en grundig implementeringsproces af det nye valgsystem, ligesom det vurderes at være inden for rammerne af den eksisterende valglovgivning.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller, at der træffes en beslutning omkring at gemme og opbevare det ovennævnte valgmateriale fra EP-valget i maj 2019 og frem implementeringsprocessen, som på nuværende tidspunkt forventes afholdt i foråret 2020, hvorefter det destrueres.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Godkendt.

Punkt 62 Nyt klubhus til Taulov BMX

Sagsresumé

Taulov BMX-klubs klubhus brændte i 2009. Siden har klubben ikke haft egentlige klubfaciliteter, men ønsker at få etableret klubhus i form af modulpavillon, så klubmiljøet kan understøttes. Kultur & Idræt og Ejendomsafdelingen har haft dialog med klubben, og der er indhentet priser på klubhus som pavillon. Sagen indstilles til behandling i Kultur & Idrætsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Taulov BMX-klub ligger på kommunal grund på Tingvejen 20 i Taulov. Taulov BMX er den eneste BMX-klub i Fredericia og har ca. 40 aktive medlemmer, hvoraf de fleste er børn og unge. Klubben oplever at det er svært at fastholde medlemmer på grund af dårlige fysiske rammer uden for selve BMX-banen – og at det er vanskeligt at etablere et optimalt klubmiljø uden et decideret klubhus.

Klubben arbejder ihærdigt på at genskabe et attraktivt miljø, hvor de arbejder på at udvikle en stærk børne- og ungdomsafdeling og har en målsætning om at fordoble medlemsantallet indenfor de kommende år: De deltager med bredden i Jyske Cup og konkurrerer på højeste nationale niveau (National Cup). Klubben har flere talenter, hvoraf to er en del af Fredericia Eliteidræt og den ene i sportsåret 2018 bl.a. vandt ”årets mandlig talent” pris. Derudover oplever klubben, at deres bane er attraktiv og tiltrækker mange nationale klubber i forbindelse med træninger og weekendlejre. Klubben afholder stævner, hvor de bl.a. i år skal afholde national cup i september. Her forventes imellem 170-250 deltagere over hele weekenden.

I 2008 etablerede Fredericia Kommune en ny BMX-bane et stykke fra klubbens tidligere klubhus. BMX-klubbens tidligere klubhus nedbrændte tilbage i 2009. Efter branden blev forsikringssummen på ca. 0,8 mio. kr. udbetalt til Fredericia Kommune.

BMX-klubben har indtil nu haft en ældre, uopvarmet og mindre skurvogn på grunden. Denne skurvogn er yderst nedslidt og der er ingen brugbare toiletfaciliteter. Derfor har det længe været et ønske fra klubben at få etableret et samlingssted med eget toilet.

Kultur og Idræt har sammen med Ejendomsafdelingen haft dialog med BMX-klubben om klubbens behov og ønsker. BMX-klubben er villige til selv at levere arbejdskraft og materialer til færdiggørelse af klubhuset, hvis kommunen kan bistå med de ydre rammer i form af en pavillon.

Kommunens andel i projektet vil bestå af byggemodning til klubhuset samt 89 m² modulopbygget klubhus/pavillon med basisindretning og installationer. Klubben skal herefter selv færdiggøre faciliteterne med udvendige ramper, overdækning, låsesystem, indvendigt malerarbejde, levering og montering af alt inventar, sanitet og belysning.

Økonomiske konsekvenser

Ejendomsafdelingen har haft projektet i udbud. De indkomne tilbud viser, at det ikke er muligt at rumme kommunens andel af projektet indenfor den forsikringssum på 0,8 mio. kr. som blev udbetalt som erstatning for det nedbrændte klubhus.

Det laveste bud på det udbudte projekt udgør 997.000 kr. Hertil kommer udgifter på 142.000 kr. til tilslutningsudgifter og øvrige byggeomkostninger. Det betyder, at der er en samlet merudgift på 339.000 kr. i forhold til forsikringssummen.

Det foreslås at beløbet svarende til forsikringssummen på 800.000 kr. anvendes fra puljen ”udvendigt bygningsvedligehold” til dette projekt og at de resterende 339.000 kr. finansieres af puljen til klimaskærm på idrætsfaciliteter på Kultur & Idrætsudvalgets budget.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2019

TB 2020

TB 2021

TB 2022

TB 2023

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Udvendig bygningsvedligeholdelse (XA-50035)

-0,800

 

 

 

 

-0,800

 

Klimaskærme idrætsfaciliteter (XA-40035)

-0,339

 

 

 

 

-0,339

 

Klubhus Taulov BMX,  (XA-)

1,139

 

 

 

 

1,139

1,139

I alt (- = kasseindlæg/
+ = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Det er Ejendomsafdelingens vurdering, at prisen på pavillonen afspejler markedsprisen og den nødvendige kvalitet for en pavillon til dette formål.

Kultur & Idræt vurderer, at Taulov BMX er en klub som yder en stor frivillig indsats. Det kræver mange timer at vedligeholde banens udenoms arealer og beskaffenhed.

I Taulov BMX nævner de et særligt behov for at kunne fastholde nye medlemmer og sammenhængen til det gode forældresamarbejde. Klubben har en politik, som beskriver, at medlemmer under 13 år skal være repræsenteret ved forældre til træning qua den øgede sikkerhedsrisiko ved at køre BMX. I den forbindelse oplever klubben, at det er svært at tilbyde forældre ordnede forhold imens børnene træner og sveder. Særligt når det er koldt er det svært, at få forældre til at komme, hvilket i sidste ende betyder færre medlemmer og manglende kontinuitet i træning og klubliv. Et nyt klubhus vil tilføre ny mulighed for at udvikle sammenholdet og fællesskabet og dermed klubmiljøet i klubben.

Kultur & Idræt vurderer ydermere, at en forbedring af faciliteterne understøtter Kultur- Idræts- og Fritidspolitikken. Desuden giver det mulighed for, at udnytte faciliteterne i et lokalområde i højere grad og understøtte klubbens samarbejde med skoler og institutioner.

Indstillinger

Kultur & Idræt og Ejendomsafdelingen indstiller at Kultur- og Idrætsudvalget indstiller til Økonomiudvalget at anbefale Byrådet at anvende følgende til etablering af nyt klubhus:

  1. 800.000 kr. fra puljen til udvendigt bygningsvedligehold og
  2. 339.000 kr. fra puljen til klimaskærm på idrætsfaciliteterne - således at de økonomiske konsekvenser tilrettes som beskrevet i ovenstående skema

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 28-03-2019

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Anbefales.

Punkt 63 Principper for indstilling om tildeling af Dannebrogordenens Ridderkors

Sagsresumé

Kommuner kan indstille byrådsmedlemmer til modtagelse af Dannebrogordenens Ridderkors. Fredericia Kommune har ikke hidtil anvendt denne mulighed. Byrådet skal beslutte om denne mulighed skal udnyttes.

 

Sagsbeskrivelse:

Dannebrogordenen er en dansk ridderorden indstiftet af Christian 5. i 1671 og senere forandret og udvidet.

Fredericia Kommune har ikke en tradition for at indstille byrådspolitikere eller ansatte til modtagelse af Ridderkorset. Ved en forespørgsel til nabokommunerne er det oplyst, at Middelfart for første gang har indstillet to byrådsmedlemmer og Kolding har haft indstillet fem byrådsmedlemmer. Vejle Kommune har oplyst, at de ikke indstiller til Ridderkorset.

Dannebrogordenen uddeles af regenten efter indstilling fra Økonomi- og Indenrigsministeriet (for så vidt angår byrådspolitikere og ansatte i kommuner).

Tildeling kan i dag ske, når et byrådsmedlem er i gang med sin femte valgperiode eller på anden vis har oversteget 16 års tjeneste for den kommunale del af folkestyret. Tildeling sker sædvanligvis efter indstilling fra kommunerne, men et parti kan også indstille et af sine byrådsmedlemmer.

Fremgangsmåden for en kommune, som ønsker at indstille et byrådsmedlem eller en ansat er følgende:

En skriftlig begrundet anmodning stiles til departementschefen i Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Den skriftlige anmodning til departementschefen skal:

  • oplyse den indstilledes fulde navn, adresse og stillingsbetegnelse samt gerne fødselsdato og mailadresse
  • redegøre for, at den indstillede har ydet en (særlig) fortjenstfuld indsats og
  • medsende den indstilledes CV, og herunder oplyse hvor længe den indstillede har haft sit hverv, samt
  • oplyse hvem ordenen skal sendes til, hvis der ønskes overrækkelse.

Sagsbehandlingstiden er i gennemsnit 4 måneder. Der skal dog påregnes 1-2 ekstra måneder i forbindelse med sommerferieperioder.

Anmodningen bør være sendt til ministeriet, mens det hverv eller arbejde, som kan begrunde en dekorering, består, eller som undtagelse meget kort tid efter ophør (op mod 3 måneder) Alle ordenstegn skal leveres tilbage, når bæreren dør.

Hvis departementschefens imødekommer en anmodning om dekorering sendes en erklæring til den indstillede, således at ministeriet kan indhente oplysninger fra kriminalregistret.

Hvis der ikke er relevante oplysninger om den indstillede i kriminalregistret, sender departementschefen indstillingen til Hendes Majestæt Dronningen.

Det er Hendes Majestæt Dronningen, der tager endelig stilling til eventuel tildeling af en orden. Den indstillede får direkte besked fra Ordenskapitlet, hvis indstillingen bliver imødekommet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til byrådet, at byrådet beslutter, om kommunen fremover skal indstille byrådsmedlemmer, som opfylder kravene til tildeling af Ridderkorset.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Et flertal i Økonomiudvalget bestående af Jacob Bjerregaard, Susanne Eilersen, Pernelle Jensen, Søren Larsen, Christian Bro og Lars Ejby Pedersen anbefalede, at byrådet beslutter, at kommunen fremover skal indstille byrådsmedlemmer, som opfylder kravene til tildeling af Ridderkorset.

Et mindretal i Økonomiudvalget bestående af Cecilie Roed Schultz stemte imod.

 

Punkt 64 Ansøgning om deltagelse i projektet DK 2020

Sagsresumé

Fredericia Kommune har mulighed for at ansøge om at blive en del af et kommunefællesskab af 20 kommuner, der med vejledning fra danske og udenlandske eksperter udarbejder målrettede og handlingsorienterede klimaplaner. Klimaplanen skal definere, hvordan kommunen bliver CO2-neutral i 2050, og hvordan man tilpasser sig øgede vandmængder på kort og lang sigt. Realdania, der står bag projektet, udvælger de 20 kommuner på baggrund af ansøgninger fra de interesserede kommuner.

 

Sagsbeskrivelse:

Realdania har med hjælp fra den grønne tænketank CONCITO og det internationale bynetværk C40 taget initiativ til, at der sættes skub i indsatsen for at opfylde af Parisaftalen på kommunalt niveau. Det sker ved, at 20 kommuner inviteres til at blive en del af en gruppe, der samarbejder om at udarbejde målrettede og handlingsorienterede klimaplaner. Ved deltagelse i projektet indgår kommunen i et læringsfællesskab, hvor man bruger hinandens viden, lærer af hinandens fejl og sammen opbygger en kompetence på området. De 20 kommuner vil gennem deltagelse i projektet (DK2020) få teknisk hjælp og sparring af eksperter fra CONCITO og C40. Klimaplanerne udarbejdes med udgangspunkt i værktøjer, der er udviklet af C40, men tilpasset danske forhold.

Klimaplanen skal definere, hvordan kommunen skal opnå målet om CO2-neutralitet i 2050 og ambitiøse delmål i f.eks. 2030. Desuden skal kommunen demonstrere, hvordan man kan tilpasse sig de øgede vandmængder på kort og lang sigt. Dertil kommer beskrivelser af planens forventede miljømæssige, økonomiske og sociale gevinster. Realisering af kommunale klimaplaner er delvist afhængig af udefrakommende faktorer, og der indgår også analyser af hvilke parter, der er afgørende for at målene nås.

Kommuner, der ønsker at blive en del af projektet DK2020, skal inden 23. april tilkende interesse for at deltage i projektet. Blandt ansøgerne bliver 20 kommuner udvalgt ud fra følgende kriterier:

-          motivation for deltagelse. Her vægter den politiske forankring og tildelte ressourcer til projektet.

-          spredning af kommunerne på geografi, kommunetype og potentialer/udfordringer.

 

Det forventes, at de udvalgte kommuner forankrer projektet politisk, at man er villig til at indgå i et forpligtende samarbejde og at man udpeger en kontaktperson og afsætter de nødvendige medarbejdertimer til et tværfagligt team. I ansøgningen skal man forholde sig til kommunens situation, den nødvendige indsats og villigheden til at afsætte midler i projektperioden (maj 2019 til april 2020).

Økonomiske konsekvenser

Hvis Fredericia Kommune vælger at ansøge om - og bliver udvalgt til - at være med i projektet, skal der afsættes ressourcer i form af medarbejdertimer til deltagelse i forløbet det kommende år. Der er i forvejen afsat ressourcer til arbejdet med strategisk energiplanlægning og med klimatilpasning i Teknik og Miljø. Disse timer kan delvist dække Fredericia Kommunes deltagelse i projektet.

Det er ingen betingelse for deltagelse i projektet, at der afsættes midler til finansiering af gennemførelsen af klimaplanen.

Vurdering

Strategisk Udvikling vurderer, at deltagelse i projektet vil give et stort løft i Fredericia Kommunes arbejde med klimaudfordringen. Kommunen er kommet langt i arbejdet med at opnå CO2-neutralitet for kommunen som virksomhed. Næste skridt er at sikre, at Fredericia Kommune som geografisk område opnår CO2-neutralitet i 2050 og at planlægge klimasikring af kommunen på lang sigt. Deltagelse i projekt DK2020, vil give mulighed for sparring med andre kommuner og teknisk hjælp fra eksperter, så vores arbejde med klimaplanlægning videreudvikles til ”best practice” på området. 

Projektet lægger op til, at der nedsættes et tværfagligt team, der arbejder med klimaplanen. Herved sikrer vi også, at der skabes helhedsløsninger indenfor klimatilpasning og –forebyggelse.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at Fredericia Kommune ansøger om at indgå i projektet DK2020 samt

At det videre arbejde forankres i Miljø- og Teknikudvalget.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Godkendt.

Punkt 65 Ansøgning om støtte til Sommer rock 2019

Sagsresumé

Fredericia Shopping ønsker igen i år at gentage de sidste mange års succeser med Sommer Rock i Fredericia Midtby. En tradition som tiltrækker mange fredericianere og gæster fra mange af vores nabokommuner til vores midtby. 

 

Sagsbeskrivelse:

I år har Sommerrock 15 års jubilæum og Fredericia Shopping vil gerne gentage den succesfulde musikdag i Fredericia midtby.

 

Sommer Rock er skabt og udviklet gennem årene af Fredericia Shopping og er årets største event og handelsdag.

I 2019 har Fredericia Shopping for 3. gang indgået en aftale med EventC, som står for alt omkring hovedscenen på Rådhuspladsen. EventC er allerede i hus med årets program, som tæller Askling, Seebach Tribute, Danmarks John, Sko/Torp og Midt om Natten.

 

Fredericia Shopping ansøger igen i år Økonomiudvalget om 100.000 kr. til afviklingen af Sommerrock samt at Fredericia Kommune afholder udgifter til rengøring efter arrangementet svarende til ca. 30.000 kr.

 

Fredericia Kommune bliver således én af hovedsponsorerne til Sommerrock, og Fredericia Kommune vil blive eksponeret i markedsføringsmaterialet og på hovedscenen.

 

Samlet set er der et budget omkring 0,5 mio. kr. til eventen, hvor hovedparten finansieres af Fredericia Shoppings medlemmer.

Udgiften går dels til musikere og bands til hovedscenen og de 7 andre mindre scener, strøm, sceneleje, lyd/lys, toiletter, vagter, forplejning, presse og branding af Fredericia som en stærk handelsby.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Shopping ansøger om 100.000 kr. til afvikling af Sommer Rock 2019 og at Fredericia Kommune afholder udgifter til rengøring efter arrangementet svarende til ca. 30.000 kr.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Økonomiudvalget bevilliger tilskuddet på 100.000 kr. til afvikling af Sommer Rock 2019 samt at Fredericia Kommune afholder udgifter til rengøring efter arrangementet svarende til ca. 30.000 kr.  Tilskuddet bevilliges fra bosætnings- og brandingpuljen.

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Godkendt.

Punkt 66 Forslag til procesplan for arbejdet med Verdensmålene i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Byrådet skal offentliggøre sin næste strategi for bæredygtig udvikling inden udgangen af 2019. Samtidig skal der udarbejdes en ansøgning til næste fase af WHO Healthy Cities. Dette kobles sammen i en fælles proces. Forslag til procesplan skal behandles i Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Efter Planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en strategi for bæredygtig udvikling hvert 4. år og inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2019. Miljø- og Teknikudvalget samt Økonomiudvalget har henholdsvis 19.02.2018 og 25.01.2019 behandlet et forslag til procesplan for arbejdet med dette, hvor det også er besluttet at koble strategien op på FN’s 17 Verdensmål.

Da der samtidig inden udgangen af 2019 skal ansøges om en ny fase af WHO Healthy Cities Network (fase VII), der tager afsæt i Verdensmålene, anbefales det at koble processen for de to ting sammen under den fælles overskrift FN’s 17 Verdensmål. Dette gøres for at sikre koordination af strategien og målsætningerne for arbejdet med FN’s Verdensmål i Fredericia Kommune. Derfor kommer der et nyt forslag til procesplan for dette arbejde.


Koblingen mellem strategi og ansøgning

Strategien for bæredygtig udvikling skal indeholde en redegørelse for, hvordan kommunen arbejder helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet.

I ansøgningen WHO Healthy Cities Network fase VII skal man beskrive, hvilke temaer og prioriterede områder, som Fredericia Kommune vil arbejde med i løbet af fase VII. Rammen for ansøgningen tager sit udgangspunkt i Copenhagen Consensus of Mayors og strategien Healthier and happier cities for all. Strategien tager afsæt i FN’s 17 Verdensmål.

I nedenstående tabel vises, hvad såvel strategien efter planlovens bestemmelser skal indeholde og hvad man skal forholde sig til i ansøgningen om medlemskab af WHO Healthy Cities Network fase VII.

Strategien skal indeholde byrådets politiske målsætninger for det fremtidige arbejde indenfor følgende indsatsområder:

Ansøgningen skal indeholde medlemskommunens politiske målsætninger inden for de såkaldte 6 p’er:

  • Mindskelse af miljøbelastningen,
  • Fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse, 
  • Fremme af biologisk mangfoldighed,
  • Inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale arbejde med bæredygtighed, og
  • Fremme af samspil mellem beslutninger vedr. 
    • Miljømæssige
    • Trafikale
    • Erhvervsmæssige
    • Sociale
    • Sundhedsmæssige
    • Uddannelsesmæssige
    • Kulturelle og  Økonomiske forhold 
  • People: Investering i de mennesker, der udgør vores byer
  • Places: Skabe byrum, der styrker sundhed og trivsel
  • Participation: Styrke deltagelse og partnerskaber målrettet sundhed og trivsel
  • Prosperity: Forbedre velstand i lokalsamfundet og øge adgang til fælles goder og serviceydelser
  • Peace: Understøtte fred og sikkerhed gennem inkluderende samfund
  • Planet: Beskytte planeten gennem bæredygtigt forbrug og produktion

 

Nedenfor er skitseret et forslag til procesplan. Udkast til procesplan blev præsenteret for Byrådet på en workshop 02.04.2019. Kommentarer og input fra workshoppen er indarbejdet i nedenstående forslag til procesplan.

Forslag til procesplan:

April 2019- Politisk inddragelse:

  • Opstart – input til temaer i strategien/ansøgningen og procesplan på workshop for Byråd 2. april
  • Politisk beslutning om procesplan på Byråd den 29. april 2019

April-juni 2019 - Inddragelse af borgerne, erhverv, foreninger, medarbejdere m.v.

  • Folkehøring den 2. april (50 borgere inkl. repræsentanter fra Ungebyrådet)
  • Udarbejdelse af kommunikationsplan
  • Tematiske møder. Temamøder gennemføres med en blanding af politikere og øvrige interessenter
  • Drøftelse med HMU
  • Høring af Borgerpanelet

Juni - august 2019:

  • Samle op på ideer og forslag. Udarbejde udkast til strategi og ansøgning til WHO Healthy Cities.

August- september 2019:

  • Høring inkl. borgerrettede aktiviteter (4 uger).
    • Hjemmeside, Facebook, udstilling i det grønne rum m.v.
  • Inddragelse af de 50 borgere fra Folkehøringen

September 2019:

  • Politisk høring på udvalgsmøder i uge 38. Samme sag går på alle udvalg. Ungebyrådet får også mulighed for at drøfte materialet

September-oktober 2019:

  • Færdiggørelse af strategi og ansøgning til WHO Healthy Cities

November/december 2019:

  • Endelig politisk vedtagelse af strategien på ØK 25. november og Byråd 2 december. (Deadline ØK 6. november)

 

2020 og frem: Implementering af arbejdet med Verdensmålene i Fredericia Kommune – med bred involvering af Byråd, Koncernledelse, ledere og medarbejdere samt borgere, foreninger og erhvervsliv.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Det indstilles, at

  • Forslag til procesplan for arbejdet med Verdensmålene i Fredericia Kommune godkendes med eventuelle tilretninger fra workshoppen 02.04.2019

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Anbefales.

Punkt 67 Forslag om etablering af whistleblowerordning

Sagsresumé

Forslag om etablering af whistleblowerordning

 

Forslag

Enhedslisten foreslår, at borgervejlederfunktionen udvides, så den fremover også skal fungere som en whistleblowerordning for kommunens ansatte.

Byrådet pålægger økonomiudvalget at udarbejde de konkrete retningslinjer og rammer.

 

Formål

Formålet er at etablere en mulighed for ansatte, til at gøre opmærksom på uhensigtsmæssigheder, ulovligheder eller fejl ved det kommunale system, uden at være bange for at komme i unåde ved sine overordnede eller kolleger.

De ansatte skal have mulighed for at være anonyme, hvis de ønsker det.

 

Begrundelse

Det vil give en hensigtsmæssig viden om forholdene i den kommunale organisation og dens institutioner, så der kan træffes bedre beslutninger, og det vil være befordrende for arbejdsmiljøet i hele organisationen, at der findes en ventil, som det er muligt at bruge, hvis de officielle samarbejdskanaler svigter.

En sådan ventil kan også forebygge, at fejl og misforståelser udvikler sig til ulovligheder. Det kan også sikre at usund kultur bringes til ophør. Det er således ikke ment som en ordning, hvor man kan lufte sine frustrationer eller utilfredshed med eksempelvis en kollega. Borgervejlederen kan evt. lave den sondring, hvis der skulle komme henvendelser, som falder ind under dette.

Enhedslisten foreslår, at det er borgervejleder-funktionen, der fremover også skal fungere som whistleblowerordning, da vi ikke forventer nok sager om året til, at der kan oprettes en stilling alene til varetagelse af henvendelser fra ”whistleblowers”. Forventningen er ganske få sager om året og derfor vil funktionen kunne tilpasses borgervejlederens øvrige opgaver.

Borgervejlederen er allerede nu en uvildig person, som både borgere og ansatte har respekt for og tillid til. Samtidig refererer borgervejlederen allerede nu direkte til byrådet. Det er væsentligt, at en whistleblowerordning på samme måde er uafhængig af kommunen, men refererer til politikerne, da en orientering om en uhensigtsmæssighed eller fejl i princippet ellers kan omhandle den afdeling der skal varetage henvendelsen.

Vi forventer som sagt ikke mange henvendelser, men synes, at det er vigtigt for både de ansattes arbejdsmiljø og borgerne i kommunen, at muligheden eksisterer, så eventuelle lovbrud hurtigst muligt kan bringes til ophør.

 

 

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Byrådet drøfter forslaget.

Beslutning i Byrådet den 04-03-2019

Byrådet drøftede sagen og sendte forslaget til videre behandling i Økonomiudvalget.

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-04-2019

Sagen sendes i høring i HMU, hvorefter den genoptages på dagsorden på et kommende Økonomiudvalgsmøde.

Punkt 68 Eventuelt (Lukket)