Økonomiudvalget - 24-11-2020

Referat
Dato:
Tirsdag, 24 november, 2020 - 20:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Lørdag, 21 november, 2020 - 00:00
Referat publiceret:
Onsdag, 25 november, 2020 - 22:00

Punkt 222 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-11-2020

Godkendt.

Punkt 223 Infrastruktur til messer og konferencer (Lukket)

Punkt 224 Initiativer under corona

Sagsresumé

Drøftelse af særlige initiativer som følge af corona-pandemien.

 

Sagsbeskrivelse:

Mange i Fredericia Kommune har været påvirket af Corona-pandemien – desværre også negativt. Byrådet har af flere omgange igangsat diverse initiativer til afhjælpning af de negative konsekvenser. På mødet lægges der op til en drøftelse af, om der fortsat er områder, som der skal sættes fokus på, herunder aktiviteter henover julen, eller i forhold til foreninger og andre aktører.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

 

Ingen.

Indstillinger

Byrådssekretariatet indstiller til drøftelse.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-11-2020

 

Drøftet.

Følgende initiativer iværksættes:

-          Julegaver til de ansatte.

-          Digitale syng-sammen arrangementer i december.

-          Brev til virksomheder med anmodning om støtte til julehjælp til udsatte børn og familier.

-          Julefrokoster på plejehjem og botilbud.

 

Punkt 225 Principper for håndtering af merudgifter som følge af COVID-19 i 2021

Sagsresumé

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af merudgifter i forbindelse med COVID-19. Principperne vedrører håndteringen i 2020, og forvaltningen anbefaler, at Byrådet viderefører dem til 2021.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 20. april 2021 vedtog Byrådet en række principper for håndtering af merudgifter i forbindelse med COVID-19. På det tidspunkt havde vi oplevet en nedlukning af samfundet og var påbegyndt en kontrolleret tilbagevenden til hverdag med fokus på at undgå smittespredning i samfundet.

 

Principperne, som blev vedtaget, skulle håndtere merudgifterne i 2020. Udviklingen i smittetrykket er hen over efteråret atter taget til, og forventningen er nu, at vi langt ind i 2021, vil opleve merudgifter i forbindelse med håndtering af COVID-19. Derfor indstilles det, at principperne også gælder i 2021.

 

Principperne er som følger:

  • De corona-relaterede merudgifter søges i videst mulige omfang afholdt inden for de eksisterende rammer
  • Sundhedsstyrelsens anbefalinger er altid rettesnoren for den kommunale indsats, og derfor kan der opstå situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås
  • Corona-relaterede merudgifter holdes adskilt fra den øvrige økonomi og indberettes løbende i de kommende budgetopfølgninger
  • Der aflægges særskilt regnskab for merudgifter og kompensation, når corona-krisen er overstået.

 

Det er fortsat forventningen, at kommunerne under ét kompenseres for merudgifterne, så de corona-relaterede udgifter ikke fortrænger udgifter til den borgernære velfærd.

Økonomiske konsekvenser

Forvaltningen vil fortsat i 2021 følge økonomien tæt og sikre, at de løbende merudgifter indarbejdes i budgetopfølgningerne.

 

 

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

 

Indstillinger

Økonomi- og personalechefen indstiller

  1. At de beskrevne principper for corona-relaterede merudgifter videreføres ind i 2021.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-11-2020

Godkendt.

Punkt 226 Udmøntning af pulje til fleksjob

Sagsresumé

Byrådet besluttede i budget 2021 at styrke Det rummelige Arbejdsmarked og få flere ansat i kommunale fleksjob. Til dette blev der afsat en pulje på 2 mio. kr. i 2021-2024. Puljen forventes at bidrage til ca. 46 fleksjob, som skal fordeles på tværs af kommunens koncernområder.

 

I denne sag indstilles en model for udmøntning af puljen.

Modellen for udmøntning af puljen skal sikre en agil og effektiv administration af puljen, samt sikre at der oprettes så mange nye fleksjob som muligt.

 

 

I budgettet blev tre koncernområder fremhævet, og det indstilles, at disse områder tildeles støtte til følgende antal fleksjob:

  • Hjælpemidler og kommunikation (Plejen), 1 ny fleksjob
  • Team til ejendomsvedligehold (Skolerne), 3 ny fleksjob
  • Plejehjem, 10 ny fleksjob

Kommunens øvrige koncernområder kan ansøge om de øvrige ca. 32 fleksjob. Ansøgningen sker til Fleksjobteamet i Jobcentret, der bistår med det rette match.

 

Det indstilles, at koncernområderne modtager et fast beløb fra puljen for hver ny fleksjobber, de ansætter. Beløbet af fastsat som 50% af lønudgiften, beregnet ud fra 10 ugentlige timer til en timeløn af 167 kr. i timen. Dvs. 42.640 kr. årligt og varigt. Hvis den ansatte stopper, er forventningen, at der ansættes en ny fleksjobber. Dette aftales med teamet i Jobcenteret.

 

 

Sagsbeskrivelse:

I Budget 2021 er afsat en pulje til flere kommunale fleksjob på 2 mio. kr. Endvidere fremgår tre koncernområder, der indledningsvis skal have tilført midler til nye fleksjob. Se nedenstående.

 

  • Hjælpemidler og kommunikation (Plejen)
  • Team til ejendomsvedligehold (Skolerne)
  • Plejehjem

 

De resterende fleksjob skal fordeles til de øvrige koncernområder.

Puljen på de 2. mio. kr. skal dække 50% de enkelte afdelingers lønudgifter til de nye fleksjob.

 

Pr. ultimo oktober 2020 er der 146 ledige fleksjobbere i Fredericia Kommune.

 

Fordeling af nye fleksjob til koncernområderne:

I budgettet er allerede øremærket midler til en række fleksjob. Konkret indstilles følgende antal nye fleksjob på de tre områder:

 

  • Hjælpemidler og kommunikation (Plejen), 1 nyt fleksjob
  • Team til ejendomsvedligehold (Skolerne), 3 nye fleksjob
  • Plejehjem, 10 nye fleksjob

 

De tre områder får således tilført midler svarende til samlet set 14 nye fleksjob. Det betyder, at puljen kan bidrage til at finansiere yderligere ca. 32 fleksjob.

 

Det forslås, at kommunens øvrige områder får mulighed for at søge tilskud fra puljen. Konkret skal afdelingerne kontakte fleksjob-teamet i Jobcentret, hvis de ønsker at ansætte en ny fleksjobber. Fleksjob-teamet vil bidrage med at finde det rette match. Når en fleksjobaftale er indgået, omplaceres midlerne til den relevante afdeling. Budget og Analyse bistår med omplaceringen af budget. Tilskuddet fordeles efter ’først til mølle’-princippet.

 

Afdelingerne forpligter sig til at have ansat det konkret antal fleksjobbere og i fald at en fleksjobber siger op eller går på pension, skal afdelingen ansætte en ny fleksjobber i stedet. Fleksjobteamet i Jobcentret bistår med rekruttering af den nye fleksjobber.

 

For at understøtte etableringen af så mange fleksjob som muligt, rundsender fleksjob-teamet i Jobcentret en oversigt over ledige borgere i fleksjob.

 

Økonomiske konsekvenser

For at understøtte en effektiv administration af puljen indstilles det, at der omplaceres midler fra puljen til de koncernområdet, som får tildelt nye fleksjob.

Det bliver således koncernområdernes ansvar at oprettet og besætte de nye fleksjob.

 

Koncernområderne får tildelt midler svarende til det antal nye fleksjob, som de ønsker at ansætte. Der fastsættes et konkret beløb til hver fleksjob ud fra generelle principper for antal timer og timeløn. Afdelingerne er derefter frit stillet til at ansætte fleksjobbere med en højere timeløn eller i flere timer, de skal blot selv dække merudgiften.

 

Beløb pr. ny fleksjob fastsættes ud fra 50 % af 10 ugentlige timer til en timepris på 167 kr. i timen. De 50% svarer til 42.640 kr. årligt. Afdelingerne skal derefter selv dække de resterende 50% af lønudgiften. I fald alle nye fleksjob besættes ud fra de ovennævnte kriterier, kan puljen bidrage til at skabe 46 nye fleksjob.  

 

Vurdering

Det vurderes, at modellen for udmøntning vil sikre flere kommunale fleksjob, og at administrationen af puljen vil være effektiv.

Indstillinger

Jobcentret og Økonomi & Personale indstiller, at modellen til udmøntning godkendes.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-11-2020

Godkendt.

Punkt 227 Temadrøftelse turisme

Sagsresumé

Temadrøftelse af hvordan vi strategisk udvikler turismen i Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

I budgettet for 2021 har byrådet besluttet at udarbejde en ny turismestrategi, hvor der skal arbejdes med at udnytte vores styrkepositioner inden for turismeområdet. Fra centralt er der lagt op til at kommunerne skal samles i destinationssamarbejder. Byrådet ønsker i første omgang at udvikle turismen lokalt uden at melde sig ind i et destinationssamarbejde.

 

På mødet lægges der op til en drøftelse af, hvordan strategiarbejdet sættes i gang.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller punktet til drøftelse.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-11-2020

 

Sagen blev drøftet. Økonomiudvalget var enige om, at turismeerhvervet skal inddrages i den videre proces.

Punkt 228 Orienteringer (Lukket)