By- og Planudvalget - 02-09-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 2 september, 2014 - 17:00
Hent som fil:

Punkt 103 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Teknikudvalget den 02-09-2014

Godkendt.

Punkt 104 TEMAMØDE: Detailhandelsplan - proces og mål

Sagsbeskrivelse

By- og Teknikudvalget godkendte på sit møde den 26. august 2014 igangsætningen af fase 2 af detailhandelsplanen med en proces, indhold og tidsplan.


På temamødet i By- og Teknikudvalget den 2. september arbejder udvalget videre med at beskrive, hvilke mål man ønsker at arbejde med i detailhandelsplanen.


Fase 2 i arbejdet med detailhandelsplanen tager udgangspunkt i analysen, udarbejdet af COWI og præsenteret på fællesmødet med Fredericia Shopping, Fredericia Erhvervsforening og FredericiaC den 18. august 2014. Detailhandelsanalysen blev udleveret på mødet og er efterfølgende udsendt til udvalget.


FredericiaC’s bestyrelse har efterfølgende behandlet emnet på sit bestyrelsesmøde og projektdirektør Tim Andersen har fremsendt bestyrelsens bemærkninger til Fredericia Kommune, vedhæftet som bilag:” FredericiaC´s høringssvar vedrørende detailhandels strategi rapport”.


FredericiaC ønsker at fastholde omfang af detailhandelsudlægget. Man finder sammenbinding af bymidten med FredericiaC vigtig, og medvirker gerne hertil.


Foruden at beskrive udviklingen i detailhandlen i Fredericia Kommune fra 2008 til i dag, og de udfordringer detailhandlen står overfor, beskriver analysen også en række konklusioner og anbefalinger til emner, der kan arbejdes videre med i fase 2 – den fremadrettede plan for udviklingen af detailhandlen i kommunen.


Analysen fra COWI viser, at de centrale udfordringer for detailhandlen i kommunen er: 

  • Fald i omsætningen i butikkerne på ca. 10%
  • Fald i antallet af butikker -  især i bymidten og udenfor gågadenettet
  • Borgerne handler generelt i mindre omfang tøj og sko i Fredericia og mere udenfor kommunen, end de tidligere har gjort
  • Også andre udvalgsvarer (hvidevarer, møbler, bøger, elektronik mv.) handles mindre i Fredericia
  • Meget lille dagligvareomsætning i bymidten – og dermed mindre kundeflow i bymidten
  • Fredericia har fået stærkere konkurrence fra de omkringliggende handelsbyer.
  • Nethandelen stiger fortsat.

 

COWI anbefaler, at man i arbejdet med detailhandelsplanen kigger nærmere på en række emner. Emnerne er beskrevet herunder i resumé. Den fulde tekst fremgår af vedhæftede bilag: ”Detailhandelsanalyse august 2014 – notat med anbefalinger fra Cowi”

 

Fredericia by som helhed

  • Arbejdsdelingen mellem bymidten og aflastningscentret i Fredericia Vest
  • DanmarkC kan søges udviklet som et detailhandelsområde med en profil med butikker, der henvender sig til et stort opland.
  • Bydelscentrene ved Højdepunktet, Skansevej og Vesterbrogade skal evt. ikke opretholdes som bydelscentre.

 

Fredericia bymidte

  • Hvordan skal bymidtens detailhandelsstruktur sikre optimal attraktivitet for kunder i Fredericia.
  • Rammerne for detailhandelsudbygning på FredericiaC og FredericiaC’s rolle som indkøbssted.
  • Dagligvareforsyning:
    • på FredericiaC – dagligvarebutikkers effekt på udvalgsvarehandlen, og evt. bymidtens detailhandelsstruktur.
    • Bymidtens dagligvarehandel – styrkes den vil den øge daglig til-strømning af kunder.
    • Dagligvarebutikker i bymidten – optimal placering i forhold til handelsgaderne.
  • FredericiaC og bymidten - flere boliger og arbejdspladser styrker grundlaget for detailhandlen og andre byfunktioner.
  • Andre erhverv/tilbud: cafeer, fitness mv. - øger bymidtens attraktivitet og tiltrækker kunder.
  • Tiltrække butikskæder, som etablerer sig i byer af Fredericias størrelse.
  • Butikker uden for bymidten, som passer ind i bymidtens profil – motivere dem til at flytte til bymidten.
  • Styrke opholdskvaliteter i bymidten – det vil styrke bymidtens attraktivitet.
  • Afklare rollefordeling Fredericia Shopping, Fredericia Erhvervsforening, Fredericia Kommune - hvem kontakter butikskæder eller butikker, som med fordel kan flytte til bymidten.
  • Kommunens erhvervsservice og grundejere – hvem og hvordan skabes der bedre rammer for butiks-iværksættere.

 


Økonomiske konsekvenser

En detailhandelsplan der medvirker til at styrke Fredericia som handelsby kan øge omsætningen i byens butikker og øvrige serviceerhverv. Over tid kan det bidrage til at løfte kommunens økonomi.

Vurdering

By & Erhverv vurderer, at der med udgangspunkt i analysen og dens anbefalinger kan udarbejdes en fremadrettet strategi, der kan styrke kommunens detailhandel.


Indholdet i fase 2 foreslås baseret på en proces, hvor Fredericia Shopping og Fredericia Erhvervsforening samt FredericiaC deltager.


Gennem processen involveres flere forskellige målgrupper og aktører i byen med henblik på at få indsamlet en bred vifte af input i idéfasen til udviklingen af Fredericias detailhandel. Processen skal også skabe fokus på Fredericia som detailhandelsby i hele kommunen.


Målene for arbejdet med detailhandelsplanen kan formuleres af By- og Teknikudvalget med udgangspunkt i analysens beskrivelse af udfordringerne for detailhandlen i Fredericia.


Arbejdet med den fremadrettede strategi og handlinger i detailhandelsplanen, kan tage udgangspunkt i analysens anbefalinger

Indstillinger


By & Erhverv indstiller, 


At By- og Teknikudvalget tager stilling til, hvilke mål der skal danne grundlag for udarbejdelse af detailhandelsplanen.


At By- og Teknikudvalget drøfter, hvilke emner man ønsker belyst yderligere som grundlag for målene for detailhandelsplanen.


At By- og Teknikudvalget drøfter input til idéfasen i arbejdet med detailhandelsplanen.

Beslutning i By- og Teknikudvalget den 02-09-2014

Blev drøftet.